Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 33 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
f.welvering schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Rustig 😅

Die is beschikbaar voor een deel van de gebruikers, zoals vernoemd doen ze het per 100.
Ik heb ook nog geen toegang, hopenlijk volgende week
Hoi F, Heb je al toegang tot de web-app......................gr. jurrian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:02
Jurrian7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Hoi F, Heb je al toegang tot de web-app......................gr. jurrian
Helaas, nog niet.
Al weet ik zeker dat de software op mijn systeem al een update heeft gehad, cv schiet namelijk weer continu aan en de pomp gedraagt zich heel anders dan de dagen hiervoor.
Ik heb sinds half december geen cv gebruik meer gezien, en sinds gisteren middag continu zonder enige reden hiervoor.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
f.welvering schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Helaas, nog niet.
Al weet ik zeker dat de software op mijn systeem al een update heeft gehad, cv schiet namelijk weer continu aan en de pomp gedraagt zich heel anders dan de dagen hiervoor.
Ik heb sinds half december geen cv gebruik meer gezien, en sinds gisteren middag continu zonder enige reden hiervoor.
Zoiets heb ik ook al gemerkt en geeft mij geen vertrouwd gevoel. OTA updates zonder enige berichtgeving zou absoluut niet moeten mogen.

Dit voorjaar ga ik toch een SD backup maken en kijken of ik zelf een backup kan terugzetten en de pomp kan ontkoppelen van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:15
Kreeg net mail dat ze het deze week aan alle klanten willen uitrollen. Eerlijk gezegd voelt het alsof ze niet in control zijn, want ze communiceren steeds iets anders. Dat gevoel wordt versterkt doordat ze ontkennen dat afkoelprotocol nog steeds een issue is. Eigenlijk begint mijn vertrouwen in het bedrijf te verdwijnen daardoor. Ik verwacht een snel lerende klantgerichte organisatie die open staat om problemen op te lossen en bv daardoor in de digitale schouw wel kritisch te kijken naar het minimale vermogen VS afgiftesysteem van het huis. Dat gevoel had ik tot en met de zomer wel op basis van dit forum en eerste communicatie met hen en is sindsdien aan het veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13
Hier ook nog geen toegang tot de web-app maar de nieuwe software is wel aanwezig. Silent mode tijd die aangepast was is ook weer terug gezet op default. Zucht.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Hallo,

Iemand enig idee waarom mijn Evohome 54% vraag heeft op de woonkamer terwijl de gevraagde temperatuur 19,5 is en de werkelijke temperatuur in de woonkamer 20 graden is, maw een halve graad boven de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntydoFuFgOVbBQH_oyAcUOYQ13Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0zFxAZ8UIj2BEBdZdDXN9Ik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Skq5x_fc8DE3nGP6pHaertioCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dJuZOpUyoOp7HzguIwgTss0c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurrian7
DutchAce schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Zoiets heb ik ook al gemerkt en geeft mij geen vertrouwd gevoel. OTA updates zonder enige berichtgeving zou absoluut niet moeten mogen.

Dit voorjaar ga ik toch een SD backup maken en kijken of ik zelf een backup kan terugzetten en de pomp kan ontkoppelen van internet.
Is een idee, een sd backup, maar hoe krijg je dit overgezet. Kunnen ook zelf een web-app maken, met vele instellingen. Kun je dan los van internet. Iemand wil mij daar wel bij helpen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:23:
Hallo,

Iemand enig idee waarom mijn Evohome 54% vraag heeft op de woonkamer terwijl de gevraagde temperatuur 19,5 is en de werkelijke temperatuur in de woonkamer 20 graden is, maw een halve graad boven de vraag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ken de Evohome niet dus lastig om er iets over te zeggen. Bij mijn Tado was het ook onduidelijk wanneer deze wel en niet om warmte vroeg (het is een slim protocol dat niet alleen maar kijkt naar de huidige temperatuur). Daarom heb ik zelf en ook anderen hier de overstap gemaakt naar Netatmo aan/uit. Simpele slimme thermostaat waarbij je de grenswaarden zelf kunt instellen op 0,1 graad nauwkeurig. Dat werkt bij mij erg goed in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Zo de salderingsregeling blijft bestaan. Lijkt het erop dat ik mijn PompAO toch binnen een paar jaar ga terugverdienen.

En dat het mogelijk weer een verkoop boost geeft voor anderen om een PompAO aan te schaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door harrr op 13-02-2024 17:55 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:57:
Ja, dat klopt, maar als je voldoende radiatoren hebt, dus genoeg water en flow, zou je een buffervat kunnen uitsparen. Maar een buffervat is natuurlijk altijd goed..
Heb ik al gedaan. Is een fluitje van een cent met: https://chem.libretexts.o...card_with_Win32DiskImager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Benieuwd naar jullie advies. Op aanraden van support heb ik de stooklijn moeten verhogen omdat anders de pomp in een afkoelmodus komt. Ze gaven tot nu toe aan dat het komt door een overshoot van de aanvoertemperatuur. Vandaag geven ze aan dat het ging om moeten optoeren voor het verdelen van de olie in de compressor.

Ik had in de planning om het dak te isoleren en daarna de oude radiatoren te vervangen door LTV bv van Jaga. Echter, heeft dat zin in mijn situatie? Of kan ik dan wel met een lagere stooklijn uit de voeten waardoor het financieel interessanter wordt? Mijn huis is 80m2 groot en heb 7 radiatoren in huis waarvan er eentje uit staat (slaapkamer). Uit dit forum kwam naar voren dat huis en afgiftesysteem te klein is voor deze pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
myUplink app....Er moet een app zijn, die je kunt verbinden met de AO pomp, wat is de echte naam van de AO pomp?? Wat is de device naam b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:19:
[...]

myUplink app....Er moet een app zijn, die je kunt verbinden met de AO pomp, wat is de echte naam van de AO pomp?? Wat is de device naam b.v.
Sunrain BLN-006TB1

http://m.nl.sunrain-heatp...rter-air-source-heat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
Jurrian7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Is een idee, een sd backup, maar hoe krijg je dit overgezet. Kunnen ook zelf een web-app maken, met vele instellingen. Kun je dan los van internet. Iemand wil mij daar wel bij helpen....
SD backup is zo gepiept, terug zetten ook, alleen kun je dan geen instellingen meer wijzigen.

Het lijkt me wel een optie om van meerdere settings aparte backups te maken.

Zelf een webapp maken zie ik zo 1,2,3 nog niet gebeuren, omdat er geen api beschikbaar is. Een eigen App heeft alleen zin met een lokale api, imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
Eigen web app is wel degelijk mogelijk. Aan de raspberry pi zitten alle benodigde materialen om de pomp uit te lezen modbus stickje, lorawan unit. En ik heb de modbus lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, oke, we zoeken net zolang (collega en ik) tot we een passende oplossing hebben gevonden, wat betreft zelf communiceren met de Sunrain AO pomp....Bedankt voor de info..wat betreft de sunrain-pomp. Desnoods met een stukje nieuw hardware....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Wesleyvernie zegt: "Aan de raspberry pi zitten alle benodigde materialen etc.." Nou dan zijn we al een heel eind....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harrr
Als het nodig is, (ALS!!!), dan maak ik binnen een week een webapp waarmee je lokaal alles zelf kan aanpassen.

Iemand levert mij een backup van zijn kaartje aan en je krijgt hem terug met een webapplicatie erop om lokaal alles aan te passen. Want zoals al wordt gezegd: alles is aan de Pi al gekoppeld om de pomp aan te sturen. Ik lever je een nieuwe file aan die je op je sd kaart zet en je bent klaar.

Maar ik ga dat niet doen binnen de garantietermijn van de pomp en houdt dit enkel achter de hand als DeWarmte op de fles gaat.

Tot die tijd onderneem ik geen actie i.v.m. garantie. Ik adviseer anderen hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 13-02-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Tot de garantieperiode zou ik het ook niet doen.
harrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:53:
Als het nodig is, (ALS!!!), dan maak ik binnen een week een webapp waarmee je lokaal alles zelf kan aanpassen.

Iemand levert mij een backup van zijn kaartje aan en je krijgt hem terug met een webapplicatie erop om lokaal alles aan te passen. Want zoals al wordt gezegd: alles is aan de Pi al gekoppeld om de pomp aan te sturen. Ik lever je een nieuwe file aan die je op je sd kaart zet en je bent klaar.

Maar ik ga dat niet doen binnen de garantietermijn van de pomp en houdt dit enkel achter de hand als DeWarmte op de fles gaat.

Tot die tijd onderneem ik geen actie i.v.m. garantie. Ik adviseer anderen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Waar zit de WIFI module in de AO pomp (als die erin zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
harrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:53:

Harr, heb ook gehoord dat de Sunrain-pomp een App heeft, en die kan communiceren met de pomp.(wifi)
Wat jij zegt over de Pi is een goed idee..en de voordeligste klap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Harr, heb ook gehoord dat de Sunrain-pomp een App heeft, en die kan communiceren met de pomp.(wifi)
Deze? https://apps.apple.com/nl/app/smart-heat-pump/id1660560475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ja klopt. Maar volgensmij heb je daarvoor de bijgeleverde sunrain thermostaat nodig, die DeWarmte alleen heeft meegeleverd bij de eerste installaties.

Ik ben er al een poosje naar op zoek. Misschien kan iemand die hem erbij heeft gekregen het serienummer doorgeven wat erop staat. Ik kan me herinneren dat iemand d hem erbij kreeg bij 1 van de eerste installaties in dit forum.

[ Voor 20% gewijzigd door harrr op 13-02-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
@PVPaneel Heb jij een typenummer van die controller die erbij zat?

[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 13-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:19
Mkw schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:45:
Benieuwd naar jullie advies. Op aanraden van support heb ik de stooklijn moeten verhogen omdat anders de pomp in een afkoelmodus komt. Ze gaven tot nu toe aan dat het komt door een overshoot van de aanvoertemperatuur. Vandaag geven ze aan dat het ging om moeten optoeren voor het verdelen van de olie in de compressor.

Ik had in de planning om het dak te isoleren en daarna de oude radiatoren te vervangen door LTV bv van Jaga. Echter, heeft dat zin in mijn situatie? Of kan ik dan wel met een lagere stooklijn uit de voeten waardoor het financieel interessanter wordt? Mijn huis is 80m2 groot en heb 7 radiatoren in huis waarvan er eentje uit staat (slaapkamer). Uit dit forum kwam naar voren dat huis en afgiftesysteem te klein is voor deze pomp.
Wij zitten met exact dezelfde situatie (zelfde oppervlakte). Nu pas het forum uitgeplozen en vermoedelijk teveel capaciteit. Wel COP van 4.2 te halen maar daar blijft het bij. Wij hebben overigens wel LTV radiatoren. Alleen kan ik nog niet bij de settings van de Pomp AO (helaas herkenbaar voor velen).....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
JDOBL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 06:49:
[...]

Wij zitten met exact dezelfde situatie (zelfde oppervlakte). Nu pas het forum uitgeplozen en vermoedelijk teveel capaciteit. Wel COP van 4.2 te halen maar daar blijft het bij. Wij hebben overigens wel LTV radiatoren. Alleen kan ik nog niet bij de settings van de Pomp AO (helaas herkenbaar voor velen).....
Ik heb inmiddels meerdere adviseurs gesproken die allemaal aan gaven dat 3-4KW bij de meeste rijtjeshuizen echt voldoende is. Er van uitgaand dat je je huis ook warm houdt en niet stookt op een thermostaat. In dat geval had ik zelf al genoeg aan 2,5 KW warmte op de koudste dagen (maar isolatie is hier goed).

Misschien dat je bij 2 of 3 dagen per jaar te weinig vermogen hebt, maar dan kunnen veel pompen hybride met gas of electrisch bij stoken om dit een paar dagen per jaar op te lossen.

Pompen met een hoog vermogen en een laag minimaal vermogen zijn er niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:06
Duurt nu wel echt lang met de settings pagina. Zeggen eind januari komt de update en dan in slakken tempo uitrollen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pompom11
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 16:07
Ik heb gisteren toegang gekregen dus ze zijn wel bezig met het uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
harrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Ja klopt. Maar volgensmij heb je daarvoor de bijgeleverde sunrain thermostaat nodig, die DeWarmte alleen heeft meegeleverd bij de eerste installaties.

Ik ben er al een poosje naar op zoek. Misschien kan iemand die hem erbij heeft gekregen het serienummer doorgeven wat erop staat. Ik kan me herinneren dat iemand d hem erbij kreeg bij 1 van de eerste installaties in dit forum.
Is dat niet hetzelfde als de Emerson Thermostats?

Kan nog steeds niet bij de Settings in de Web-App..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
harrr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:51:
[...]

Ik heb inmiddels meerdere adviseurs gesproken die allemaal aan gaven dat 3-4KW bij de meeste rijtjeshuizen echt voldoende is. Er van uitgaand dat je je huis ook warm houdt en niet stookt op een thermostaat. In dat geval had ik zelf al genoeg aan 2,5 KW warmte op de koudste dagen (maar isolatie is hier goed).

Misschien dat je bij 2 of 3 dagen per jaar te weinig vermogen hebt, maar dan kunnen veel pompen hybride met gas of electrisch bij stoken om dit een paar dagen per jaar op te lossen.

Pompen met een hoog vermogen en een laag minimaal vermogen zijn er niet veel.
Wij gebruiken de Toon thermostaat (aan/uit setting, opentherm). Begrijp ik goed dat dit dan eigenlijk niet juist is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:37
@JDOBL Wat @harrr bedoeld is dat een warmtepomp het meest zuinig is als ie continue draait. Als je een stooklijn, afgifte en warmtevraag perfect in balans hebt, voegt de warmtepomp precies zoveel warmte toe als dat er verloren gaat. Een thermostaat is dan feitelijk niet meer nodig. De afgifte/stooklijn combi bepaalt dan hoe warm het maximaal wordt en de WP staat altijd aan.

Is wel afhankelijk van hoe goed je externe factoren kunt wegnemen. Ik heb bijv. een jaren 30 woning die bij harde wind sterker afkoelt en die door veel glas op het zuiden redelijk snel opwarmt. Dan wordt het al lastiger om binnentemperatuur constant te houden..

[ Voor 25% gewijzigd door PVPaneel op 14-02-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
pompom11 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:58:
Ik heb gisteren toegang gekregen dus ze zijn wel bezig met het uitrollen.
mooi toch, is er veel verandering?.. in de settings menu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ik kan ook bij de settings pagina. Installatie nummer 277.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Geen idee waar ik mijn installatie nr kan vinden maar ik kan ook bij de settings, heb ook een mail erover gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:56:
@JDOBL Wat @harrr bedoeld is dat een warmtepomp het meest zuinig is als ie continue draait. Als je een stooklijn, afgifte en warmtevraag perfect in balans hebt, voegt de warmtepomp precies zoveel warmte toe als dat er verloren gaat. Een thermostaat is dan feitelijk niet meer nodig. De afgifte/stooklijn combi bepaalt dan hoe warm het maximaal wordt en de WP staat altijd aan.

Is wel afhankelijk van hoe goed je externe factoren kunt wegnemen. Ik heb bijv. een jaren 30 woning die bij harde wind sterker afkoelt en die door veel glas op het zuiden redelijk snel opwarmt. Dan wordt het al lastiger om binnentemperatuur constant te houden..
Ja met felle zon door het raam is het hier ook wel eens net te warm (raam op het zuiden). De temperatuur is dan wel eens 22 of 23 graden i.p.v. tussen de 20 en 21 zonder zon. Dan zou je willen dat de pomp even af slaat, want boven is dan ook geen extra warmte nodig.

Overigens zijn er genoeg warmtepomp systemen die dit kunnen opmerken en de stooklijn dan zelf verlagen aan de hand van de binnen temperatuur. Maar zo slim is de PompAO (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
MOOI man.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Laatst online: 21-09 22:24
nr 539 en net ook mail gehad+inlog werkend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Hoi, Hoe komen jullie allemaal aan die nummers, kan nergens vinden ook niet op de factuur.
Of ik kijk misschien niet goed......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw

Dit spreekt Support overigens sterk tegen. Zij zeggen dat de pomp op een zo laag mogelijk vermogen stationair draaien niet het meest efficiënt is en ook niet perse de langste levensduur van de pomp oplevert.

Zojuist mail gehad en heb toegang tot de settings (nr 497 uit mijn hoofd). 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:27:
Hoi, Hoe komen jullie allemaal aan die nummers, kan nergens vinden ook niet op de factuur.
Nummer van het installatieplan dat je hebt ontvangen na de digitale schouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:27:
Kap van de regelunit even openen waar ook de Pi in zit. Bij mij staat het met stift aan de binnenkant geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Oke, bedankt voor de tips, ga nu kijken waar het staat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Er staan aan de binnenkant van de unit 2 nummers: A-782 en 70
Met idd.. een stift geschreven....
AO pomp geinstalleerd op 12 januari 2024
Weet niet echt, welk nummer nu goed? is...Misschien nummer 70? in 2024?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:16:
Er staan aan de binnenkant van de unit 2 nummers: A-782 en 70
Met idd.. een stift geschreven....
AO pomp geinstalleerd op 12 januari 2024
Weet niet echt, welk nummer nu goed? is...Misschien nummer 70? in 2024?..
782 zal wel kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
Je kan het nummer ook zien in de dhcp log.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:58
Mkw schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Dit spreekt Support overigens sterk tegen. Zij zeggen dat de pomp op een zo laag mogelijk vermogen stationair draaien niet het meest efficiënt is en ook niet perse de langste levensduur van de pomp oplevert.

Zojuist mail gehad en heb toegang tot de settings (nr 497 uit mijn hoofd). 🥳
Dat kan kloppen, ik kan met 27 graden aanvoer het minimum vermogen van pompAO ook nog afgeven met mijn afgifte systeem, echter met 29 gebruikt hij maar een fractie meer stroom maar geeft hij behoorlijk veel meer heat output. Met de zelfde buiten van 10 graden bereik ik met een aanvoer van 27 een COP van 5,7 maar als ik echter 29 gebruik dan draait hij over de dag gezien met een COP van 6,5 met 10 graden buiten temperatuur. Lagere aanvoer is dus zeker niet altijd beter.

Ik heb dus 29 als minimale temperatuur staan, als het dan buiten boven de 7 graden is schakelt hij af en toe op de thermostaat na een flink aantal uur durige run voor een uur of 4 uit, dit geeft me dan een betere COP en minder kwh verbruik dan door hobbelen op 27 graden met een COP van 5,7.

Veel proberen om de sweet spot te vinden, maar een lagere aanvoertemperatuur betekent zeker niet altijd een betere COP, het gaat meer om de juiste balans tussen afgifte systeem en de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Ik had mijn settings vanmiddag op Pomp AO Only gezet en gesaved, maar nu ik weer kijk staat deze helaas weer op Default, iemand de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDOBL
golfgti5 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:52:
Ik had mijn settings vanmiddag op Pomp AO Only gezet en gesaved, maar nu ik weer kijk staat deze helaas weer op Default, iemand de oplossing?
Dat kreeg ik ook te horen van de technische hulplijn van Dewarmte (ik kan nog niet bij settings helaas). Nogmaals proberen was het advies (men is wel op de hoogte van dit euvel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
@golfgti5 hier ging het eerst ook niet goed nogmaals 1 setting gedaan Save , refresh page , en silent aangezet en save. hier werkt het voorals nog wel.
heb CV uit gezet en moet zeggen het werkt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
rob2011 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:56:
@golfgti5 hier ging het eerst ook niet goed nogmaals 1 setting gedaan Save , refresh page , en silent aangezet en save. hier werkt het voorals nog wel.
heb CV uit gezet en moet zeggen het werkt ;-)
Dat silent mode gebeuren, als je hem daarop zet, loopt de pomp dan veel lager, is er kans dat als het een koude nacht is, de pomp het “niet trekt” en het afkoelt in huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Dat silent mode gebeuren, als je hem daarop zet, loopt de pomp dan veel lager, is er kans dat als het een koude nacht is, de pomp het “niet trekt” en het afkoelt in huis?
Ja! Het vermogen wordt echt flink lager dus dat kan zeker onvoldoende zijn. Heb het vermogen laten verhogen omdat het niet op temperatuur bleef in huis.

Iets meer detail:
De silent mode staat standaard op 45 Hz begrensing. Ter referentie: overdag draait de compressor op 85 Hz. Dit is een functie welke op termijn in de webapp beschikbaar komt. (eerst een basic aan-uit toggle)

[ Voor 20% gewijzigd door Mkw op 14-02-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
Ik heb nu de mogelijkheid om wat meer instellingen aan te passen, benieuwd naar de silent mode,neem aan dat de pomp op een lager toerental loopt en er dus langer over doet om op te warmen?

Ook heb ik de instellingen op Pomp AO only gezet,vond de CV ketel toch nog vaak bijspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx-eEOXLWjBkZs9wnKXPKzIZvjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zmpbIdVaqCY2zcFc1a3VdOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL

Hoe kan ik dan de thermostaat 'uitschakelen' voor verwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@JDOBL Zet hem op standje tropisch, dan staat je thermostaat aan, maar haalt je warmtepomp de ruimtetemperatuur niet en bepaald afgifte stooklijn het maximum. Let wel: je moet dan dus met aanvoertemperatuur en/of afgifte gaan spelen (dus bijv. radiatoren gaan knijpen indien teveel afgifte in een bepaalde ruimte).

Voor de goede orde, ik heb de thermostaat gewoon op 19 en de hysterese terug naar 0.1 gezet. Ik stook dus wel gewoon op thermostaat. Heb met dit weer runs van 1 tot 1,5 uur met ruime afkoelperiodes en het huis blijft prima warm.

COP is ook gaaf (momentopname, dat wel ;)). Gemiddeld deze dagen iig ruim boven de 5, dus ik lach me rot. Sinds ik hem op warmtepomp only heb staan doet ie weer wat ik wil. Maar goed, echt koud is het natuurlijk ook niet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbJkNcVlW7tamDv1NBVKBOecr88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h3F0qWSdATI5gAXEe4eyyws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqa7j-7TgYGPyjqWVfn9O_QPhS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J74htiIEZkf9rz6IdyTPUHrs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door PVPaneel op 15-02-2024 11:00 ]

• JDOBL
PVPaneel schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:55:
@JDOBL Zet hem op standje tropisch, dan staat je thermostaat aan, maar haalt je warmtepomp de ruimtetemperatuur niet en bepaald afgifte stooklijn het maximum. Let wel: je moet dan dus met aanvoertemperatuur en/of afgifte gaan spelen (dus bijv. radiatoren gaan knijpen indien teveel afgifte in een bepaalde ruimte).

Voor de goede orde, ik heb de thermostaat gewoon op 19 en de hysterese terug naar 0.1 gezet. Ik stook dus wel gewoon op thermostaat. Heb met dit weer runs van 1 tot 1,5 uur met ruime afkoelperiodes en het huis blijft prima warm.

COP is ook gaaf (momentopname, dat wel ;)). Gemiddeld deze dagen iig ruim boven de 5, dus ik lach me rot. Sinds ik hem op warmtepomp only heb staan doet ie weer wat ik wil. Maar goed, echt koud is het natuurlijk ook niet!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankje! En goed om te lezen. Zodra ik bij de settings kan zal ik met de stooklijn gaan spelen. We zitten nu cop van 4.6. ook prima maar met dit weer had ik iets meer verwacht. Wel regelmatige afgifte van warmte maar het kan beter vermoed ik.

Leuk speelgoed :) .

• Ben Langeveld
  • Laatst online: 31-03 21:50
Ik heb vanmorgen een mailtje ontvangen en ik kan nu ook bij de settings; mijn nummer is A-795.

• Jurrian7
Oke, vanmorgen ook mail ontvangen en kan bij de settings Nummer: A-782

• JDOBL
Jurrian7 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:20:
Oke, vanmorgen ook mail ontvangen en kan bij de settings Nummer: A-782
Yes! Ik kan ook bij de settings. Ergens eind 700 nummer. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
En het werkt de volgende dag ook nog 😀 Lijkt dus ook stabieler. Het heeft wat langer geduurd dan gehoopt. Nu hopen dat de volgende versies naadloos gereleased worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Ja! Het vermogen wordt echt flink lager dus dat kan zeker onvoldoende zijn. Heb het vermogen laten verhogen omdat het niet op temperatuur bleef in huis.

Iets meer detail:
De silent mode staat standaard op 45 Hz begrensing. Ter referentie: overdag draait de compressor op 85 Hz. Dit is een functie welke op termijn in de webapp beschikbaar komt. (eerst een basic aan-uit toggle)
Kleine correctie: hij gaat van 85 naar 40Hz en de fan snelheid gaat van 50 naar 40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Leuk dat de settings pagina nu werkt: jammer dat er nog niet zo veel extra functies beschikbaar zijn. Ik zou nog veel meer willen kunnen instellen.

Maar goed: stabiliteit wel boven functionaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Kleine correctie: hij gaat van 85 naar 40Hz en de fan snelheid gaat van 50 naar 40.
De info die ik gaf komt rechtstreeks van DeWarmte; zou toch fijn zijn als ze documentatie leveren waarin gewoon harde cijfers staan, zodat het duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
Intussen HACS in HA geïnstalleerd en de webscraper geupdate. Nu draait ie ook onder de laatste HA Core versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
Vreemd. Twee dagen geleden mail met update settings gekregen, maar ik kan er nog steeds niet in. Ik blijf die foutpagina met updaten server krijgen, ook met andere browsers en na het deleten van cookies en cache.

Edit: bericht van support gehad, probleem opgelost! Snelle jongens van DeWarmte, bedankt! _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Rolfy op 16-02-2024 17:41 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:02
Rolfy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:56:
Vreemd. Twee dagen geleden mail met update settings gekregen, maar ik kan er nog steeds niet in. Ik blijf die foutpagina met updaten server krijgen, ook met andere browsers en na het deleten van cookies en cache.
Toch maar even een poging doen om support te mailen denk ik.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Hoi, Had ik gisteren ook. Computer reset gedaan (even van stroom en na 1 minuut weer aan) en dan in de opdrachtregel: http://mydewarmte.com Kan zijn dat het helpt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
harrr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Of werken met graadminuten. Dus dan verhoogd de pomp wel de stooklijn om zijn vermogen kwijt te kunnen, maar stopt de pomp langer met stoken omdat hij een poosje een hogere aanvoer heeft geleverd dan ingesteld.

En dan kun je wel 24/7 stoken op stooklijn. De vraag is alleen: kunnen ze dit inbouwen.
Wat is jouw stooklijn en afgiftesysteem? Ik zit je logs te bekijken en dat ziet er goed stabiel uit. Gebruik je ook een thermostaat?
Ik ben op zoek naar een hogere cop.... Pomp blijft draaien op een 0/35 stooklijn maar dat ziet er niet ideaal uit qua verbruik.

Is setpoint ook een passende optie?

Goed geïsoleerd huis met ltv. Ik heb de eerdere berichten gelezen mbt ophogen stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
Oke, mijn setpoint is 35 graden en dan verbruikt de ao pomp continu 700 watt. Het huis houd ie dan gemiddeld op 22 graden. Heb LTV en vloerverwarming....
Thermostaat staat dan op 30 graden, dus de ao pomp werkt puur op de setpoint. Eigenlijk doet de thermostaat niet meer mee....

[ Voor 29% gewijzigd door Jurrian7 op 16-02-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
JDOBL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Wat is jouw stooklijn en afgiftesysteem? Ik zit je logs te bekijken en dat ziet er goed stabiel uit. Gebruik je ook een thermostaat?
Ik ben op zoek naar een hogere cop.... Pomp blijft draaien op een 0/35 stooklijn maar dat ziet er niet ideaal uit qua verbruik.

Is setpoint ook een passende optie?

Goed geïsoleerd huis met ltv. Ik heb de eerdere berichten gelezen mbt ophogen stooklijn.
Als ik zijn logs zie dan heeft hij veel te veel (elk uur) last van de afkoelprotocollen (eenvoudig te herkennen aan een delta aanvoer/retour van 0 terwijl pomp aan staat. Dat kost echt veel energie die geen warmte oplevert. Alleen op te lossen door de stooklijn te verhogen nu. Daardoor komt het bij nog maar een paar keer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
Jurrian7 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:02:
Oke, mijn setpoint is 35 graden en dan verbruikt de ao pomp continu 700 watt. Het huis houd ie dan gemiddeld op 22 graden. Heb LTV en vloerverwarming....
Thermostaat staat dan op 30 graden, dus de ao pomp werkt puur op de setpoint. Eigenlijk doet de thermostaat niet meer mee....
Ah zo. En wat is dan ongeveer de cop?
Ik merk dat met de stooklijn 0/38 de cop stijgt... Maar het wordt dan wel 21 graden binnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
Mkw schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Als ik zijn logs zie dan heeft hij veel te veel (elk uur) last van de afkoelprotocollen (eenvoudig te herkennen aan een delta aanvoer/retour van 0 terwijl pomp aan staat. Dat kost echt veel energie die geen warmte oplevert. Alleen op te lossen door de stooklijn te verhogen nu. Daardoor komt het bij nog maar een paar keer voor.
Helder. Waar zit jij op qua stooklijn? Ook rond de 0/38? En hoe warm wordt het dan? Wij hebben (ook) 80 m5 m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
JDOBL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Helder. Waar zit jij op qua stooklijn? Ook rond de 0/38? En hoe warm wordt het dan? Wij hebben (ook) 80 m5 m2.
Ik zat op 7/34 en -2/48, maar omdat ik net als Harrr veel last had van dat issue en het daardoor ook soms niet of nauwelijks de gewenste temperatuur haalde (zeker als er ook nog defrosts zijn), is de stooklijn nu 5/38 en -2/50. Heb de thermostaat ook een halve graad hoger gezet zodat de runs niet te kort worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
Gebruik zelf alleen maar de setpoint, op 36 graden. Kijk nooit naar de stooklijn....verbruik: continu 700 watt..
beneden: 60 m2 en boven 60 m2 Cop 5.8 vloerverwarming alleen beneden en de vloer is zo'n 21 graden, gemeten met laser thermometer..
gemiddelde themperatuur woonkamer bijna 22 graden, boven zo;n 18.5 graden..

[ Voor 13% gewijzigd door Jurrian7 op 16-02-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
Mkw schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:40:
[...]

Ik zat op 7/34 en -2/48, maar omdat ik net als Harrr veel last had van dat issue en het daardoor ook soms niet of nauwelijks de gewenste temperatuur haalde (zeker als er ook nog defrosts zijn), is de stooklijn nu 5/38 en -2/50. Heb de thermostaat ook een halve graad hoger gezet zodat de runs niet te kort worden.
Ga ik proberen. Zo ook met de setpoint. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDOBL
Mkw schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:40:
[...]

En wat voor cop ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
JDOBL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Ah zo. En wat is dan ongeveer de cop?
Ik merk dat met de stooklijn 0/38 de cop stijgt... Maar het wordt dan wel 21 graden binnen :D
Klopt ik heb veel te veel afkoelperiodes omdat mijn stooklijn te laag is. Maar als ik die dus verhoog, dan wordt mijn huis te warm omdat ik verwarm op de stooklijn. Echter is door het stoken op de stooklijn mijn huis wel heel stabiel altijd dezelfde temperatuur.

Dit in en uitschakelen is op te lossen met graadminuten, dan wordt er afgeweken van de stooklijn als de temperatuur niet gehaald wordt, met langere runs en langere pauzes. Ik ben hierover met DeWarmte in gesprek. Wellicht gaan ze het implementeren.

Mijn stooklijn is nu 28/10 en 45/-10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:42:
Gebruik zelf alleen maar de setpoint, op 36 graden. Kijk nooit naar de stooklijn....verbruik: continu 700 watt..
beneden: 60 m2 en boven 60 m2 Cop 5.8 vloerverwarming alleen beneden en de vloer is zo'n 21 graden, gemeten met laser thermometer..
gemiddelde themperatuur woonkamer bijna 22 graden, boven zo;n 18.5 graden..
Ik zou toch eens van setpoint naar stooklijn gaan en dan iets van: 7/28 en -10/40. Denk dat je dan nog meer winst behaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
JDOBL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:06:
[...]

En wat voor cop ongeveer?
Staar je niet blind op de COP van anderen. Met dezelfde stooklijn behaal jij hele andere resultaten. De juiste stooklijn is echt helemaal afhankelijk van jouw situatie. Hoe groot je huis is en hoe goed je afgiftesysteem is.

De PompAO is veel efficienter bij grotere verwarm oppervlakten (groter dan 120 m²) heb ik inmiddels door. Omdat er dan meer vermogen nodig is en de pomp dus op een efficiënter vermogen draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Staar je niet blind op de COP van anderen. Met dezelfde stooklijn behaal jij hele andere resultaten. De juiste stooklijn is echt helemaal afhankelijk van jouw situatie. Hoe groot je huis is en hoe goed je afgiftesysteem is.

De PompAO is veel efficienter bij grotere verwarm oppervlakten (groter dan 120 m²) heb ik inmiddels door. Omdat er dan meer vermogen nodig is en de pomp dus op een efficiënter vermogen draait.
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
harrr schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Helder en dank. Ik ben benieuwd naar de graad minuten. Zal nog eens goed kijken naar de stooklijn. Eens twee scenarios een dag en nacht laten draaien....

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Wanneer betalen voor de WepApp,,,,,,,,,,Er zit natuurlijk wel een gedachte achter de WebApp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:33:
Wanneer betalen voor de WepApp,,,,,,,,,,Er zit natuurlijk wel een gedachte achter de WebApp....
Ik heb voordat ik de pomp kocht toezegging gehad dat webapp en onderhoud/monitoring op afstand gratis zou blijven. Onderhoud ter plekke na 2 jaar wel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Oke, maar na de 2 jaar (garantie) ....blijft het dan ook gratis? Of moet ik dan nu alvast iets zelfvoorzienend maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:01:
Oke, maar na de 2 jaar (garantie) ....blijft het dan ook gratis? Of moet ik dan nu alvast iets zelfvoorzienend maken..
Daar spreek ik over in mijn reactie. Over die eerste 2 jaar was het duidelijk (all inclusive). Anders koop je iets en geef je een blanco cheque af want ze kunnen dan vragen wat ze willen, daar alle info en controle over je warmtepomp daar ligt. Daarom dus dat ik daar voor de koop een toezegging over heb gevraagd.

[ Voor 24% gewijzigd door Mkw op 17-02-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
oke, maar wil dat wel graag zwart op wit..... Ga er toch maar voor zorgen, om zelf iets te regelen......je weet maar nooit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:57

RobertowNL

For your gear!

Jurrian7 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:29:
oke, maar wil dat wel graag zwart op wit..... Ga er toch maar voor zorgen, om zelf iets te regelen......je weet maar nooit..
In theorie kan je dan eventueel gewoon de fabrieksaansturing pakken. Destijds werd de nog meegeleverd (nu niet meer denk ik). Gezien de warmtepomp zelf onder meerdere merken geleverd wordt maak ik mij daar niet direct druk om.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
ja, o.a. sunrain.. en ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:57

RobertowNL

For your gear!

In Nederland o.a. Sunrain, solareast, Adlår Castra. In Polen ben ik hem ook eens tegen gekomen.
Zal eens kijken of ik kan informeren wat de originele aansturing zou kosten bij Sunrain.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertowNL op 17-02-2024 18:54 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
harrr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:59:
[...]

@PVPaneel Heb jij een typenummer van die controller die erbij zat?
@harrr Ik heb de verpakking er nog eens bij gehaald, maar meer dan de nummers op de (2e) foto staan er niet in.

DR005 1.4 Hex googlen levert deze op: https://www.alibaba.com/p...ller-for_60010851313.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
RobertowNL schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:54:
[...]

In Nederland o.a. Sunrain, solareast, Adlår Castra. In Polen ben ik hem ook eens tegen gekomen.
Zal eens kijken of ik kan informeren wat de originele aansturing zou kosten bij Sunrain.
oke, met de originele aansturing zou je de draadverbindingen tot stand moeten brengen, tussen de aansturing en de AO pomp, neem ik aan..
Kunnen elkaar op de hoogte houden, misschien...,,ga ook verder zoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Mocht deze controller er zijn heb ik ook belangstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
RobertowNL schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:54:
[...]

https://dutch.alibaba.com...724857.0.0.5e0821c7qL4Xri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
Wat is handig nu salderen eerst blijft? Ik heb nu de warmtepomp en een zonneboiler. Gas gaat niet boven de 250m2 meer uitkomen per jaar. Is het dan handiger te wachten op de optie van dewarmte all electric of nu al een elektrische cv met gewone boiler? Als ik nu een berekening maak zie ik dat gas wel een heel groot deel van de rekening is! Opwek ongeveer 7500kwh verbruik is nu 5500kwh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Ik wil graag naar All-Electric ready, heb een verbruik van 1400 kuub, 4 persoons huishouden, 110m2 woonoppervlak, beneden vloerverwarming, rest van het huis conventionele radiatoren en al 2 jaar de CV warmte op 50 graden, zonder problemen.
Ga ik het redden met de pompAO, of kan ik beter naar concullega kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:58
Retep91 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:32:
Wat is handig nu salderen eerst blijft? Ik heb nu de warmtepomp en een zonneboiler. Gas gaat niet boven de 250m2 meer uitkomen per jaar. Is het dan handiger te wachten op de optie van dewarmte all electric of nu al een elektrische cv met gewone boiler? Als ik nu een berekening maak zie ik dat gas wel een heel groot deel van de rekening is! Opwek ongeveer 7500kwh verbruik is nu 5500kwh per jaar.
Hoeveel van de 250m3 is voor rekening van je SWW weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
TeutonMartin schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Hoeveel van de 250m3 is voor rekening van je SWW weet je dat?
Ongeveer 100 -125 schat ik. Kan misschien nog wel lager zonneboiler deed het een paar maanden niet. Was wel in de slechte maanden sept okt nov dus zal niet veel schelen. Ook hoop ik met de pomp nog wat te finetunen nog wat lager ga op verwarmen met gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:22
Kraakhelder schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:13:
Ik wil graag naar All-Electric ready, heb een verbruik van 1400 kuub, 4 persoons huishouden, 110m2 woonoppervlak, beneden vloerverwarming, rest van het huis conventionele radiatoren en al 2 jaar de CV warmte op 50 graden, zonder problemen.
Ga ik het redden met de pompAO, of kan ik beter naar concullega kijken?
Mijn huishouden is zeer vergelijkbaar (het huis is van bouwjaar 2003, zonder aanvullende isolatiemaatregelen). De Pomp AO heeft voldoende vermogen om het warm te houden. Let alleen op waar je de thermostaat hangt. Als het beneden met de vloerverwarming comfortabel is betekent dat niet dat het boven met conventionele radiatoren ook zo is. Overweeg eventueel radiatorfans om de afgifte te verbeteren (heb ik nog niet gedaan maar wil ik wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Klopt ik heb veel te veel afkoelperiodes omdat mijn stooklijn te laag is. Maar als ik die dus verhoog, dan wordt mijn huis te warm omdat ik verwarm op de stooklijn. Echter is door het stoken op de stooklijn mijn huis wel heel stabiel altijd dezelfde temperatuur.

Dit in en uitschakelen is op te lossen met graadminuten, dan wordt er afgeweken van de stooklijn als de temperatuur niet gehaald wordt, met langere runs en langere pauzes. Ik ben hierover met DeWarmte in gesprek. Wellicht gaan ze het implementeren.

Mijn stooklijn is nu 28/10 en 45/-10.
Vandaag weer meer last van afkoelen waardoor het lang duurt voordat temperatuur wordt bereikt, dus even ook data @harrr bekeken en zie daar hetzelfde (20 minuten afkoelen en 10 minuten aan etc etc). Blijft je huis dan nog wel op temperatuur als hij zo vaak uitgaat/minder warmte afgeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Vandaag weer meer last van afkoelen waardoor het lang duurt voordat temperatuur wordt bereikt, dus even ook data @harrr bekeken en zie daar hetzelfde (20 minuten afkoelen en 10 minuten aan etc etc). Blijft je huis dan nog wel op temperatuur als hij zo vaak uitgaat/minder warmte afgeeft?
Geen probleem. Beneden stabiel 20 graden, boven 19. Werd zelfs te warm met een aanvoer van 30 graden, dus ben naar 28 gegaan. Zal binnenkort eens mijn binnen temperatuur meenemen in de data.

Zit vandaag aan € 1,66 aan electra kosten voor de pomp AO.

[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 20-02-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
reinouts schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Mijn huishouden is zeer vergelijkbaar (het huis is van bouwjaar 2003, zonder aanvullende isolatiemaatregelen). De Pomp AO heeft voldoende vermogen om het warm te houden. Let alleen op waar je de thermostaat hangt. Als het beneden met de vloerverwarming comfortabel is betekent dat niet dat het boven met conventionele radiatoren ook zo is. Overweeg eventueel radiatorfans om de afgifte te verbeteren (heb ik nog niet gedaan maar wil ik wel).
Dat los je op door op stooklijn te gaan stoken. Daardoor heb je boven 24/7 afgifte. Je hebt kans dat je stooklijn zelfs naar beneden kan. En nog verder met ventilatoren.

Pagina: 1 ... 33 ... 52 Laatste