Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:15
f.welvering schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Ik heb de netatmo, gewenste temp is per halve graad. Maar hysterese wel per .1 graad.

Pomp loopt veel beter sinds ik de netatmo heb.
Klopt helemaal. Veel prettiger nu de temperatuur altijd binnen 0,2 graad van de ingestelde temperatuur blijft. Bij de Tado week dat soms bijna een graad af die dan weer ingelopen moest worden of de pomp koelde lang af omdat het huis veel te warm was.
Hoe stel je met data vast dat pomp beter loopt @f.welvering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:45
f.welvering schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Ik heb de netatmo, gewenste temp is per halve graad. Maar hysterese wel per .1 graad.

Pomp loopt veel beter sinds ik de netatmo heb.
Neem aan de Netatmo Aan/Uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:02
olafmol schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:37:
[...]

Neem aan de Netatmo Aan/Uit?
Klopt

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Klopt helemaal. Veel prettiger nu de temperatuur altijd binnen 0,2 graad van de ingestelde temperatuur blijft. Bij de Tado week dat soms bijna een graad af die dan weer ingelopen moest worden of de pomp koelde lang af omdat het huis veel te warm was.
Hoe stel je met data vast dat pomp beter loopt @f.welvering ?
Met mijn t6r pendelde de pomp continu. 5 minuten vraag en dan weer stoppen. Pomp uit, even later weer starten.

Nu runs van zo 12 uren. Minder stroomverbruik en meer comfort

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
f.welvering schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:30:
[...]

Met mijn t6r pendelde de pomp continu. 5 minuten vraag en dan weer stoppen. Pomp uit, even later weer starten.

Nu runs van zo 12 uren. Minder stroomverbruik en meer comfort
Ja joh, kan zo’n Netatmo zo’n verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:13:
[...]

Ja joh, kan zo’n Netatmo zo’n verschil maken?
Ja, tov de T6 zeker. Geeft continue warmtevraag ipv steeds even kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:31
f.welvering schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:45:
[...]

Ja, tov de T6 zeker. Geeft continue warmtevraag ipv steeds even kort.
Ik heb sinds eind vorig jaar ook een thermostaat die werkt op een hysterese van 0,2, vergelijkbaar met de Netatmo. Ik kan het alleen maar bevestigen dat de pomp veel rustiger en dus op lager vermogen loopt. Hij start veel minder vaak opnieuw op en blijft bij de huidige buitentemperatuur op zo'n 500 tot 600 W lopen. Je hebt dus veel minder vaak de opstart piek van 1000 tot 1500 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
jansd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb sinds eind vorig jaar ook een thermostaat die werkt op een hysterese van 0,2, vergelijkbaar met de Netatmo. Ik kan het alleen maar bevestigen dat de pomp veel rustiger en dus op lager vermogen loopt. Hij start veel minder vaak opnieuw op en blijft bij de huidige buitentemperatuur op zo'n 500 tot 600 W lopen. Je hebt dus veel minder vaak de opstart piek van 1000 tot 1500 W.
Goed om te horen, welke thermostaat heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:31
golfgti5 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Goed om te horen, welke thermostaat heb jij?
Ik heb de Computherm Q20. Een prima thermostaat met veel mogelijkheden om in te stellen. Enige nadeel is dat het relais een hardere klik geeft bij het schakelen dan ik gewend was. Maar ook hier wen ik al weer aan en ik heb van de 4 huisgenoten hier nog nooit commentaar op gehad 😉

Edit: link naar website met specs:
https://www.computherm.info/en/termekeink/computherm-q20

[ Voor 9% gewijzigd door jansd op 03-02-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13
Inmiddels weet ik hier dat de ondergrens echt 30 graden is. Als ik de stooklijn op 28 graden zet, dan gaat het helemaal mis. De pomp slaat vaker uit dan aan, omdat er met 28 graden aanvoer nauwelijks afgifte is op de boven verdiepingen en de vloer oppervlakte beneden te klein, kan de pomp zijn warmte niet kwijt.

Jammer, maar het is niet anders. Het is wachten tot het aanpassen van het afgifte systeem boven.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:52:
Inmiddels weet ik hier dat de ondergrens echt 30 graden is. Als ik de stooklijn op 28 graden zet, dan gaat het helemaal mis. De pomp slaat vaker uit dan aan, omdat er met 28 graden aanvoer nauwelijks afgifte is op de boven verdiepingen en de vloer oppervlakte beneden te klein, kan de pomp zijn warmte niet kwijt.

Jammer, maar het is niet anders. Het is wachten tot het aanpassen van het afgifte systeem boven.
Ik heb de ondergrens nog niet helemaal vastgesteld. Bij 34 graden was het mis, zit nu op 38 als minimum temperatuur en het komt nog steeds af en toe voor. Denk dat de buitentemperatuur ook nog mee speelt, want hoe warmer het is, hoe hoger de minimale temperatuur moet zijn, maar dat is dus exact tegenovergesteld van hoe de stooklijn werkt. Zou toch fijn zijn als ze het minimale vermogen lager kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb de ondergrens nog niet helemaal vastgesteld. Bij 34 graden was het mis, zit nu op 38 als minimum temperatuur en het komt nog steeds af en toe voor. Denk dat de buitentemperatuur ook nog mee speelt, want hoe warmer het is, hoe hoger de minimale temperatuur moet zijn, maar dat is dus exact tegenovergesteld van hoe de stooklijn werkt. Zou toch fijn zijn als ze het minimale vermogen lager kunnen zetten.
Ja ik vrees dat dit dus niet kan omdat het geen software maar hardware beperking is. Dat ik nooit over de 2,5-4KW output kom, omdat dit simpelweg niet nodig is, zegt ook wel iets.

Ik raad in elk geval mensen die ik spreek met een klein huis (kleiner dan 100m2 en goed geïsoleerd) af om een PompAO te nemen. Beter een Quatt, terwijl ik bij een groter huis (vanaf 100 m2 of slecht geisoleerd), juist wel een PompAO zou aanraden boven een Quatt.

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 03-02-2024 12:31 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
harrr schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Ja ik vrees dat dit dus niet kan omdat het geen software maar hardware beperking is. Dat ik nooit over de 2,5-4KW output kom, omdat dit simpelweg niet nodig is, zegt ook wel iets.

Ik raad in elk geval mensen die ik spreek met een klein huis (kleiner dan 100m2 en goed geïsoleerd) af om een PompAO te nemen. Beter een Quatt, terwijl ik bij een groter huis (vanaf 100 m2 of slecht geisoleerd), juist wel een PompAO zou aanraden boven een Quatt.
Waarom beter een Quatt?
Moet wel zeggen dat ik erg lang over een quantt heb getwijfeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Totdat ik nieuwe grotere radiatoren heb zet ik de temperatuur in huis maar wat hoger.. en het wordt nog erger als ik dit jaar het dak isoleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Waarom beter een Quatt?
Moet wel zeggen dat ik erg lang over een quantt heb getwijfeld
Omdat Quatt een lager minimum vermogen heeft. Als je 1KW warmte nodig bent om je huis op temperatuur te houden, zoals bij mij nu boven de 11 graden buiten, dan gaat de pompAO vaak aan en uit omdat deze enkel als minimum 2KW kan leveren. Slecht voor de pomp levensduur en voor de COP (want korte runs).

Heb je een groter huis, dan heb je misschien wel minimaal 2KW nodig met buiten 11 graden, dan is dus een PompAO wel heel geschikt.

Overigens helpt je afgifte systeem vergroten ook. Maar het houd een keer op. Zowel het minimum bereik als het maximum moet bij je huis passen.

[ Voor 10% gewijzigd door harrr op 03-02-2024 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:28
Voor een ieder die nog moeite heeft met het goed afstellen van de stooklijn zou ik adviseren het volgende eens door te lezen:
https://gathering.tweaker...rmtepomp_in_gebruik_nemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXKz19Ntln471v6MCFw3gIOpgqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fR4xiwXHhNtfJ8H4CpSSKTD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat heel duidelijk hoe het werkt, met de linkjes naar hoe je voor je complete afgifte systeem het afgifte vermogen kan berekenen.

Ik heb voor de aanschaf van pompAO deze forums posts al doorgenomen en alles doorgerekend zodat ik op basis van mijn afgifte systeem en warmteverlies een geschikte warmtepomp kon kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59
Herkent iemand deze karakteristiek? Het lijkt enigszins op een defrost echter met een buitentemperatuur van 10/11 graden lijkt me dat onwaarschijnlijk. Afgifte lijkt mij ook afdoende dus verwacht ook niet dat de AO om die rede tijdelijk stopt.
Ik zie dit sinds een aanpassing waarbij - integrator drempelwaarde op 40k is gezet en de
keteltimer op 24 uur. Verder draait hij prima zonder bijschakelen van de boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roYsNeAto-YvnkjtVpAZzM10XWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LHfz1r3rUr1aQYsp4Dxdwt8T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D41CeRN1luq4Wm3sVy6_tTko1U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eO8MlCJo3RcJ7hbZWHhEn8KH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhlCdedxpFq2RNB_HZ75mCKJvnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ifH8HsUgaiaCfp8BDFCKeMWV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
nelving schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:09:
Herkent iemand deze karakteristiek? Het lijkt enigszins op een defrost echter met een buitentemperatuur van 10/11 graden lijkt me dat onwaarschijnlijk. Afgifte lijkt mij ook afdoende dus verwacht ook niet dat de AO om die rede tijdelijk stopt.
Ik zie dit sinds een aanpassing waarbij - integrator drempelwaarde op 40k is gezet en de
keteltimer op 24 uur. Verder draait hij prima zonder bijschakelen van de boiler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeker, het verschil tussen aanvoer en retour wordt te klein waardoor de pomp stopt totdat het water voldoende is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-09 22:24
Gelukkig heb ik de stooklijn redelijk goed staan en is het momenteel buiten niet ijskoud... maar het toch eigelijk van de zotte dat ik nu al bijna een week niet bij de " nieuwe" setting kan (zonder een aankondiging oid.) na weken van op goed geluk hopen dat de " oude" setting het deed en ook daadwerkelijk opslaat...

Meer mensen hier die dit ook zo ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Zeker, het verschil tussen aanvoer en retour wordt te klein waardoor de pomp stopt totdat het water voldoende is afgekoeld.
Denk eerder dat het komt doordat de pomp zijn minimale vermogen te groot is en daardoor net als bij @harrr en mij de afkoeling ingaat gedurende een half uurtje. Dus ja, dat hebben meer mensen met een te kleine afgifte tov de pomp (en die had best in digitale schouw opgemerkt mogen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
WouteruitTB schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:57:
Gelukkig heb ik de stooklijn redelijk goed staan en is het momenteel buiten niet ijskoud... maar het toch eigelijk van de zotte dat ik nu al bijna een week niet bij de " nieuwe" setting kan (zonder een aankondiging oid.) na weken van op goed geluk hopen dat de " oude" setting het deed en ook daadwerkelijk opslaat...

Ja, het is niet best. Geen communicatie dus ook geen idee wat we wanneer kunnen verwachten. Het is dat in dit forum we info met elkaar delen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Ik snap het even niet, ik heb bijv 40 graden aanvoer en bij retour staat regelmatig 37 graden, is dat verschil te weinig, ik dacht juist dat het goed was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
WouteruitTB schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:57:

Ja. Gelukkig lukt het af en toe nog, anders had ik een probleem gehad.

Het is absurd dat het zo slecht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Ik snap het even niet, ik heb bijv 40 graden aanvoer en bij retour staat regelmatig 37 graden, is dat verschil te weinig, ik dacht juist dat het goed was?
Nee een delta T van 3 is in principe prima met vloerverwarming of lage temperatuur verwarming. Met basis radiatoren is het wel wat minimaal. Maar zou genoeg moeten zijn om de pomp niet af te laten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Denk eerder dat het komt doordat de pomp zijn minimale vermogen te groot is en daardoor net als bij @harrr en mij de afkoeling ingaat gedurende een half uurtje. Dus ja, dat hebben meer mensen met een te kleine afgifte tov de pomp (en die had best in digitale schouw opgemerkt mogen worden).
Ja, ze wisten mijn woonoppervlak, afgifte systeem, isolatie en gasverbruik. Daarmee had dit wel ingeschat kunnen worden.

DeWarmte zegt heel makkelijk bij het aan/uit gedrag: gooi je stooklijn maar omhoog. Maar dit werkt niet als je wilt stoken op de stooklijn (dan krijg ik een te warm huis) en een hogere stooklijn dan nodig zorgt ook voor een onnodig hoge COP.

Er had in zo'n geval een andere pomp aangeraden moeten worden. Maar goed: die hebben ze niet en ze willen verkopen en de klant graag helpen.

Heb er zelf ook te weinig bij stil gestaan. Een onafhankelijke adviseur kwam vlak na het offerte proces met een voorstel voor een 4KW ITHO Daalderop pomp met een minimum vermogen van 1 KW. Dat was waarschijnlijk beter geweest. Maar ook veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Ja, ze wisten mijn woonoppervlak, afgifte systeem, isolatie en gasverbruik. Daarmee had dit wel ingeschat kunnen worden.

DeWarmte zegt heel makkelijk bij het aan/uit gedrag: gooi je stooklijn maar omhoog. Maar dit werkt niet als je wilt stoken op de stooklijn (dan krijg ik een te warm huis) en een hogere stooklijn dan nodig zorgt ook voor een onnodig hoge COP.

Er had in zo'n geval een andere pomp aangeraden moeten worden. Maar goed: die hebben ze niet en ze willen verkopen en de klant graag helpen.

Heb er zelf ook te weinig bij stil gestaan. Een onafhankelijke adviseur kwam vlak na het offerte proces met een voorstel voor een 4KW ITHO Daalderop pomp met een minimum vermogen van 1 KW. Dat was waarschijnlijk beter geweest. Maar ook veel duurder.
Had ook graag van support de echte oorzaak gehoord. Nu is het dat het komt door mijn te lage stooklijn (was 34 terwijl dat nog lager zou moeten kunnen in de toekomst) en de pomp terecht in de afkoelmodus komt… Dus er is wat hen betreft geen probleem dus komt er ook geen oplossing.

Had ooit begrepen dat ik een vermogen van 4,5 kW nodig had voor mijn huis, had nooit nagedacht over minimaal vermogen. Omdat Quatt maar 4 had en geen koelfunctie ben ik op DeWarmte uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Delta van 3 is mooi inderdaad. Maar zodra de delta 2 wordt slaat de pomp af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Laatst online: 02-10-2024
nelving schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de afbeelding staat: Dashboards....is dat programm van Homey??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Delta van 3 is mooi inderdaad. Maar zodra de delta 2 wordt slaat de pomp af.
Als ik in de data van @harrr kijk is dat geen regel dat pomp afslaat bij een delta van 2 of lager. Herken dat bij mij ook niet. Geen idee waarom dat bij jou wel zo is, maar wellicht is het omdat de pomp dan zijn minimale vermogen niet meer kwijt kan (hoeft water maar weinig op te warmen) en je dan hetzelfde probleem hebt als meerderen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
Dat is Home assistent.
Jurrian7 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Op de afbeelding staat: Dashboards....is dat programm van Homey??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Al meer mensen toegang tot de settings? Vorige keer duurde het weken voordat iedereen toegang had…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
Mkw schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:55:
Al meer mensen toegang tot de settings? Vorige keer duurde het weken voordat iedereen toegang had…
Nee. En ik ben #701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
Nee 563

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
Nee, nr. niet bekend.
Vreemde gang van zaken, normaal laat je de oude omgeving voor een klant beschikbaar zodat hij tenminste nog iets kan. Nu kan ik al meer dan een maand helemaal niks instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Mkw schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:55:
Nog totaal NIET!! Zit er echt op te wachten. Mag nu wel een keer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Ik heb nummer 497 voor zover ik weet, levering half oktober en ook nog niks. Vind vooral het totale gebrek aan communicatie het grootste probleem. Ze hebben me al meerdere keren toegezegd ons maandelijks te gaan informeren over stand van zaken, maar zelfs voor deze update is het totaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:06
Weet iemand hoe onderstaande komt?(blauwe lijn is ao) Pomp loopt de hele nacht goed tot 7 uur sochtens. Daarna begint het heel erg te schommelen. Komen de aanvoer en retour dan te dichtbij elkaar of is het iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5B-9U_8AXVdvTDz6N9nuvZ4RmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IO3cF5aRrhTD65MYwp5WETLc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Retep91 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:00:
Weet iemand hoe onderstaande komt?(blauwe lijn is ao) Pomp loopt de hele nacht goed tot 7 uur sochtens. Daarna begint het heel erg te schommelen. Komen de aanvoer en retour dan te dichtbij elkaar of is het iets anders?

[Afbeelding]
Zal te maken hebben met de buiten temperatuur/klimaat. Een hogere luchtvochtigheid kan leiden tot meer defrosts. En als het warmer is buiten heeft je huis minder vermogen nodig om warm te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:06
harrr schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:45:
[...]

Zal te maken hebben met de buiten temperatuur/klimaat. Een hogere luchtvochtigheid kan leiden tot meer defrosts. En als het warmer is buiten heeft je huis minder vermogen nodig om warm te blijven.
Dit was vandaag met 10 graden zal dan toch geen defrost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Retep91 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Dit was vandaag met 10 graden zal dan toch geen defrost zijn?
Dat lijkt me inderdaad niet, afhankelijk van het weet beginnen die bij mij pas onder de 5 graden.

Met een defrost zal je ongeveer dit beeld zien met je energy logger van pomp ao:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPw_ItTDCPyREK0kYIbK5etSsI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8D9eTKysXG8POAWvnYQhDtm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door TeutonMartin op 06-02-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Dat lijkt me inderdaad niet, afhankelijk van het weet beginnen die bij mij pas onder de 5 graden.

Met een defrost zal je ongeveer dit beeld zien met je energy logger van pomp ao:
[Afbeelding]
Ik heb juist veel defrosts tussen de 0-5 graden. Dan zit er meer vocht in de lucht. Onder de 0 graden veel minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
DeWarmte heeft een gloednieuwe website gekregen. Zojuist delen ze dit op social media. Weten we weer waar hun developers wel mee bezig zijn geweest en waarmee niet.

Nieuwe klanten gaan blijkbaar voor het werkend maken van bestaande functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
harrr schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb juist veel defrosts tussen de 0-5 graden. Dan zit er meer vocht in de lucht. Onder de 0 graden veel minder defrosts.
Doet de pomp het dan zelf of springt de CV bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:01:
DeWarmte heeft een gloednieuwe website gekregen. Zojuist delen ze dit op social media. Weten we weer waar hun developers wel mee bezig zijn geweest en waarmee niet.

Nieuwe klanten gaan blijkbaar voor het werkend maken van bestaande functionaliteiten.
Zo te zien, zonde van de tijd… deze had ik in een dag gemaakt en dan zonder dat scrollen alle kanten opvliegt op mijn iPad. Maar het zegt wel wat over de prioriteiten helaas. Maar dat wisten we al want aan bestaande klanten verdienen ze niks, we kosten na installatie alleen maar tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Zo te zien, zonde van de tijd… deze had ik in een dag gemaakt en dan zonder dat scrollen alle kanten opvliegt op mijn iPad. Maar het zegt wel wat over de prioriteiten helaas. Maar dat wisten we al want aan bestaande klanten verdienen ze niks, we kosten na installatie alleen maar tijd en geld.
Ik snap het wel; ze moeten klanten blijven werven, ook nu de gas prijzen weer dalen. Maar je hebt gewoon service te verlenen aan bestaande klanten. Die hebben recht op een werkende applicatie. We zitten in week 8 dat de pagina met instellingen niet werkt. Het is gewoon van de zotte!

Ook terecht dat mensen dit spammen onder hun social media posts waar ze hun website promoten.

[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 06-02-2024 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Ik snap het wel; ze moeten klanten blijven werven, ook nu de gas prijzen weer dalen. Maar je hebt gewoon service te verlenen aan bestaande klanten. Die hebben recht op een werkende applicatie. We zitten in week 8 dat de pagina met instellingen niet werkt. Het is gewoon van de zotte!

Ook terecht dat mensen dit spammen onder hun social media posts waar ze hun website promoten.
In April is de service pagina er vast… helaas is het stookseizoen dan ten einde. Denk dat ze wel moeten oppassen want die negatieve reacties van bestaande klanten gaat ze heel veel nieuwe klanten kosten. Dat is ook de reden dat ik dat nog niet heb gedaan, want als ze failliet gaan hebben we een groter probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Mkw schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:56:
[...]

In April is de service pagina er vast… helaas is het stookseizoen dan ten einde. Denk dat ze wel moeten oppassen want die negatieve reacties van bestaande klanten gaat ze heel veel nieuwe klanten kosten. Dat is ook de reden dat ik dat nog niet heb gedaan, want als ze failliet gaan hebben we een groter probleem.
Volledig mee eens. Mits de PompAO goed is ingeregeld, is de web app wat mij betreft echt een nice to have en dat je wat parameters kan aanpassen is een mooie bonus. Als mijn PompAO goed getweaked is, ben ik in ieder geval van plan om er niet meer naar om te kijken.
Iedereen moet een beetje meer geduld hebben. Door te kiezen voor een startup weet je dat er kinderziektes zullen zijn.
Denk echter ook dat veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die kunnen momenteel misschien beter een Quatt kopen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Volledig mee eens. Mits de PompAO goed is ingeregeld, is de web app wat mij betreft echt een nice to have en dat je wat parameters kan aanpassen is een mooie bonus. Als mijn PompAO goed getweaked is, ben ik in ieder geval van plan om er niet meer naar om te kijken.
Iedereen moet een beetje meer geduld hebben. Door te kiezen voor een startup weet je dat er kinderziektes zullen zijn.
Denk echter ook dat veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die kunnen momenteel misschien beter een Quatt kopen. :X
Deels ben ik het wel met je eens, eenmaal goed ingeregeld hoef je er niet echt aan te zitten. Echter is de app nodig voor de koelfunctie.

Of de Quatt en betere keus is weet ik niet, denk afhankelijk van je situatie. Bij quatt kan je helemaal niets zelf inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
f.welvering schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Deels ben ik het wel met je eens, eenmaal goed ingeregeld hoef je er niet echt aan te zitten. Echter is de app nodig voor de koelfunctie.

Of de Quatt en betere keus is weet ik niet, denk afhankelijk van je situatie. Bij quatt kan je helemaal niets zelf inregelen.
Op de printplaat zit een aansluiting cool on/off. Als de koelfunctie is vrijgeschakeld, is dat dan niet via deze contactpunten te schakelen ? Iemand al ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Cool on/off doorverbinden geeft koelfunctie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Op de printplaat zit een aansluiting cool on/off. Als de koelfunctie is vrijgeschakeld, is dat dan niet via deze contactpunten te schakelen ? Iemand al ervaring hiermee?
Ja dat klopt inderdaad, zodra je dit via de webportal zo ingesteld hebt reageert deze hierop.
Ik wil hier komend zomer mee gaan stoeien, weet echter niet welk zigbee contact hier nu geschikt voor is.
Wellicht heeft iemand een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Net even gebeld met de "hotline" en info voor degene die het nog niet wisten; ze zijn sinds afgelopen maandag met +/- 100 klanten per dag bezig om de nieuwe web app/settingpagina toe te voegen.
Hopelijk a.s. vrijdag middag voor iedereen werkend..
(Als nr 539 vind ik dat al best spannend en hoor klanten met een 700+nr...) nog een moment geduld dus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Kogel is door de kerk, onderstaande gedrag voelt dus dusdanig inefficient en levensduur verkortend, dat ik toch ook maar de overstap naar een netatmo ga maken (vanaf de geadviseerde tado). Dit ondanks hulp van zowel Tado als deWarmte om de instellingen te optimaliseren voor langere runs.

Nu zie ik op plekken als marktplaats best vaak het aan/uit model Netatmo NTH01-BE-EC langskomen. Als ik de serienummers vergelijk lijkt dat een wat oudere uitvoering te zijn. Iemand ermee bekend of er significante wijzigingen zijn geweest om rekening mee te houden? Of gewoon voor paar tientjes eentje van marktplaats plukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZq88QDSfkk36cJOz-Egd0EZD0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGtWLCQmjsucHtr1iLPDTBxn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Igor4 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:01:
Kogel is door de kerk, onderstaande gedrag voelt dus dusdanig inefficient en levensduur verkortend, dat ik toch ook maar de overstap naar een netatmo ga maken (vanaf de geadviseerde tado). Dit ondanks hulp van zowel Tado als deWarmte om de instellingen te optimaliseren voor langere runs.

Nu zie ik op plekken als marktplaats best vaak het aan/uit model Netatmo NTH01-BE-EC langskomen. Als ik de serienummers vergelijk lijkt dat een wat oudere uitvoering te zijn. Iemand ermee bekend of er significante wijzigingen zijn geweest om rekening mee te houden? Of gewoon voor paar tientjes eentje van marktplaats plukken?

[Afbeelding]
Ik zou een paar tientjes meer uitgeven voor een nieuwe. Ik heb de overstap ook gemaakt en had dit veel eerder moeten doen.

Dit is het beeld dat ik met mijn Netatmo vandaag heb.
Het beeld dat jij laat zien zag ik ook met de Lyric T6 welke ik hiervoor had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApjXCh2t8H6oj0u73s7VxXKtMxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ANoRDHlcCWV5ecnAkEbbJK00.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door f.welvering op 08-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
f.welvering schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Ik zou een paar tientjes meer uitgeven voor een nieuwe. Ik heb de overstap ook gemaakt en had dit veel eerder moeten doen.
Ik lees met interesse mee en heb een Etwist + remeha cw4 ketel.
Iemand ook ervaring met de etwist in combi met de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
WouteruitTB schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:53:
Net even gebeld met de "hotline" en info voor degene die het nog niet wisten; ze zijn sinds afgelopen maandag met +/- 100 klanten per dag bezig om de nieuwe web app/settingpagina toe te voegen.
(Als nr 539 vind ik dat al best spannend en hoor klanten met een 700+nr...) nog een moment geduld dus. O-)
Is er al iemand die de nieuwe webapplicatie al heeft? Ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet. Tot nu toe nog niets gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:44
edegroot1973 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Is er al iemand die de nieuwe webapplicatie al heeft? Ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet. Tot nu toe nog niets gezien.
Zie hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
In de zojuist verschenen nieuwsbrief gaat het dan weer over de komende weken, waarbij ook nog de suggestie wordt gewekt dat de extra zaken apart beschikbaar komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Als ik de nieuwsbrief zo lees refereren ze naar de screenshots welke we eerder al hebben gezien.

Waar haal jij extra zaken vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:54:
Als ik de nieuwsbrief zo lees refereren ze naar de screenshots welke we eerder al hebben gezien.

Waar haal jij extra zaken vandaan?
Uit de zin Hiernaast… dus het lijkt op 2 verschillende momenten in de tijd.
Hebben al meer mensen nu toegang, want als ze 100+ pompen per dag willen aansluiten zouden ze nu toch rond de 400 a 500 moeten zitten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq8NWfZM1W6VeBCwYfGikls8NGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B1EAjsuEYn7bQiWh56EjWh4u.png?f=fotoalbum_large

Naast de instellingen is de DeWarmte Element dus ik aantocht. Die de CV functie voor verwarmen vervangt en de Pomp T. Ik vermoed de warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
harrr schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]

Naast de instellingen is de DeWarmte Element dus ik aantocht. Die de CV functie voor verwarmen vervangt en de Pomp T. Ik vermoed de warmtepomp boiler.
Op zich mooi nieuws. Hoop zelf toch wel iets meer comfort te krijgen bij het lange termijn voortbestaan van het bedrijf of het beschikbaar komen van een lokale API. Erg naar als je hele setup zonder CV ketel straks niet meer aan te sturen is en lokale installatiebureaus hun vingers er niet aan willen branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Igor4 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Op zich mooi nieuws. Hoop zelf toch wel iets meer comfort te krijgen bij het lange termijn voortbestaan van het bedrijf of het beschikbaar komen van een lokale API. Erg naar als je hele setup zonder CV ketel straks niet meer aan te sturen is en lokale installatiebureaus hun vingers er niet aan willen branden
Op LinkedIn zag ik hoe groot het team van DeWarmte inmiddels is. Ze zijn best hard gegroeid. Hopelijk blijven ze in die trend doorgaan. Voor de pomp is als het goed is wel een lokale controller van Sunrain zelf beschikbaar. Het is namelijk een Sunrain pomp met ander frontje en aansturing van DeWarmte. Heb de controller alleen nog niet los kunnen vinden. Adlar levert deze pomp ook met eigen frontje, maar dan met de originele controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Igor4 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:01:

[Afbeelding]
Ik heb ook een gebruikte netatmo, super tevreden, net als de andere gebruikers in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Heeft iemand al de nieuwe web app/settingpagina!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:37
@Jurrian7 Ik vanaf 1 februari, maar goed, gaat ws. op installatiedatum/nr en hij draait hier sinds 4 december 2022..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlO67VpJCxzsyS1-2hF1BPO2Awc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qTRBccE0D1OI4xYDR1ZdGor.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door PVPaneel op 09-02-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
WouteruitTB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik ben eerst weer terug gegaan naar 50(bij -10) en 30 (bij +15) (stond op 45/30)
Heb hem de laatste keer op 52/32 gezet.
50/30 & 52/30 vernam ik redelijk snel resultaat idd.
Hallo, Hoe weet je, wanneer je aan de beurt bent, voor de web app/settingpagina..gaat dat op volgnummer
of zo iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
IS DE WEBB/APP AL BESCHIKBAAR.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Jurrian7 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:19:
[...]

IS DE WEBB/APP AL BESCHIKBAAR.............
Rustig 😅

Die is beschikbaar voor een deel van de gebruikers, zoals vernoemd doen ze het per 100.
Ik heb ook nog geen toegang, hopenlijk volgende week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:54
harv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Je hebt het niet helemaal gesnapt.
Ik wil graag een warmtepomp die ik zelf kan instellen na installatie en uitleg door een bedrijf.
Maar dan graag opleveren met een goede gebruiksaanwijzing, een lijst met parameterinstelling, eventueel gedeeltelijk achter standaard installateurswachtwoord.
En niet een warmtepomp die nu heel goed werkt, maar wel afhankelijk van een goed gevulde cloud!
En waarschijnlijk alleen al daarom een vrijwel verplicht AI onderhoudscontract!!
@harv , wellicht is DeWarmte pompAO iets voor jou? Die is volgens mij volledig instelbaar. Wellicht in dit forum eens vragen wat de ervaring is met de gebruiksaanwijzing en service die wordt geboden?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
TeutonMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb inmiddels alleen al 3 keer voor pompAO modus gekozen en opgeslagen, vervolgens netjes gewacht tot de tijd van opslaan is afgeteld, na opnieuw inloggen staat hij weer op default. Misschien ben ik te ongeduldig 😋

Handleiding https://26202849.fs1.hubs...38739&utm_source=hs_email
@harv , dit bedoel ik. Volgens mij volledig instelbaar....

[ Voor 55% gewijzigd door verguldebarman op 10-02-2024 13:13 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:03:
[...]

@harv , wellicht is DeWarmte pompAO iets voor jou? Die is volgens mij volledig instelbaar. Wellicht in dit forum eens vragen wat de ervaring is met de gebruiksaanwijzing en service die wordt geboden?
Dan moet je niet deze pomp hebben, tenminste je kunt bijna niks instellen (via cloud/webapp) of je moet zelf iets kunnen hacken in het regelpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
Het belooft er nu wel echt aan te komen.. 😀 (gelukkig heb ik mijn stooklijn al redelijk goed in kunnen regelen). Als ik nog op zoek was naar een warmtepomp, zou dit stookseizoen afwachten, de komende maanden zal wel duidelijk worden of de kinderziektes bij zowel PompAO als Quatt er op een goede manier uit zijn gehaald, en hoe een eventuele upgrade naar FE precies gaat werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 10-02-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Mkw schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Dan moet je niet deze pomp hebben, tenminste je kunt bijna niks instellen (via cloud/webapp) of je moet zelf iets kunnen hacken in het regelpaneel.
Ow? Ik dacht dat je zelf de stooklijn e.d. kan instellen.
Ik heb zelf een Quatt en daar kan je alleen bedragen voor energie/gas en de stille modus instellen. De rest regelt ie zelf....

Ik dacht dat je meer kon instellen met DeWarmte, maar blijkbaar niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
verguldebarman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Ow? Ik dacht dat je zelf de stooklijn e.d. kan instellen.
Ik heb zelf een Quatt en daar kan je alleen bedragen voor energie/gas en de stille modus instellen. De rest regelt ie zelf....

Ik dacht dat je meer kon instellen met DeWarmte, maar blijkbaar niet???
Stookliin wel ja, maar hij wil alles zelf kunnen instellen en dat is zeker niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
f.welvering schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Rustig 😅

Die is beschikbaar voor een deel van de gebruikers, zoals vernoemd doen ze het per 100.
oke.......... :'( _/-\o_ ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Stofmeister schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Ik heb ook een gebruikte netatmo, super tevreden, net als de andere gebruikers in dit forum.
De Netatmo (aan/uit) doet het perfect inderdaad. Simpel, gewoon aan signaal als het te koud wordt en weer uit als temperatuur bereikt wordt, waarbij je zelf de grens kunt bepalen hoe groot afwijking mag zijn. Hierdoor geen onnodige aan en uitschakelingen meer gehad. Het is moeilijk met data te bepalen of cop ook beter is omdat niet alle andere variabelen gelijk zijn gebleven en dagen ook moeilijk met elkaar te vergelijken zijn (zelfs graaddagen zeggen niet alles). Wat je wel ziet is dat de runs langer zijn en de temperatuur veel gelijkmatiger is in huis. Bij de Tado kon het gerust meer dan een halve tot hele graad afwijken zowel naar beneden als boven.

Met de hogere integrator setting voor de CV draait de pomp altijd solo, dus ook dat gaat goed. Daardoor bespaar ik nu 1 a 2 euro per dag. Dat gaat niet heel hard om pomp terug te verdienen, maar wel een hele flinke stap richting gasloos (van 800m3 naar 200, bijna geheel voor warm water).

Enige verbeterpunt bij mij is dat de pomp ondanks de hogere stooklijn regelmatig in afkoelmodus gaat. Waarschijnlijk omdat vermogen te groot is. Heb deze vraag al een tijdje uitstaan bij Support (klopt het en is er iets aan te doen aan hun kant). @harrr jij al verder gekomen op dit punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
f.welvering schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:24:
[...]
...
Hier nr 94, nog geen toegang tot (nieuwe, noch oude) instellingenmenu. Lijkt alsof pomp 'oude' variabelen gebruikt in afwachting van nieuwe mogelijkheden (iig qua inschakelen backup).
We wachten rustig af, en ben nog steeds erg tevreden met prijs-kwaliteit verhouding van product en dienstverlening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:39:
[...]

De Netatmo (aan/uit) doet het perfect inderdaad. Simpel, gewoon aan signaal als het te koud wordt en weer uit als temperatuur bereikt wordt, waarbij je zelf de grens kunt bepalen hoe groot afwijking mag zijn. Hierdoor geen onnodige aan en uitschakelingen meer gehad. Het is moeilijk met data te bepalen of cop ook beter is omdat niet alle andere variabelen gelijk zijn gebleven en dagen ook moeilijk met elkaar te vergelijken zijn (zelfs graaddagen zeggen niet alles). Wat je wel ziet is dat de runs langer zijn en de temperatuur veel gelijkmatiger is in huis. Bij de Tado kon het gerust meer dan een halve tot hele graad afwijken zowel naar beneden als boven.

Met de hogere integrator setting voor de CV draait de pomp altijd solo, dus ook dat gaat goed. Daardoor bespaar ik nu 1 a 2 euro per dag. Dat gaat niet heel hard om pomp terug te verdienen, maar wel een hele flinke stap richting gasloos (van 800m3 naar 200, bijna geheel voor warm water).

Enige verbeterpunt bij mij is dat de pomp ondanks de hogere stooklijn regelmatig in afkoelmodus gaat. Waarschijnlijk omdat vermogen te groot is. Heb deze vraag al een tijdje uitstaan bij Support (klopt het en is er iets aan te doen aan hun kant). @harrr jij al verder gekomen op dit punt?
Dit was het antwoord van de support.

"De reden dat de Pomp AO met deze temperaturen zo vaak aan/uit schakelt is de duur van het opstart protocol. De compressor moet een tijdje (afhankelijk van de buitentemperatuur) op 45 Hz draaien en bij jou zorgt dat ervoor de de stooklijn wordt overschreden. Het kan hierbij helpen om de maximale waarde van de buitentemperatuur van de stooklijn naar links te verschuiven. Dus bijvoorbeeld in plaats van de 15 graden de hoogste waarde is dat dat 5 graden (ter voorbeeld) wordt. Uiteraard moet dan wel de minimale aanvoertemperatuur ook wat omhoog."

Hierop heb ik geantwoord:

"M.b.t. het in en uitschakelen. Het zou waarschijnlijk het handigste zijn als op de pomp het aantal graadminuten ingesteld kan worden. Is hier een optie voor of is dat in te dienen als "feature request"? Dit zou de compensatie van de compressor kunnen opvangen. Hierdoor zou de pomp bijvoorbeeld i.p.v. 5 minuten aan, 5 minuten uit, 20 minuten aan, 20 minuten uit kunnen draaien. Vrijwel elk merk warmtepomp heeft dit, dus ik vermoed die van DeWarmte ook, maar dat het nog niet in jullie software is ontwikkeld."

Ik wacht nog op een reactie. Hopelijk kunnen ze er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:13:
[...]

"De reden dat de Pomp AO met deze temperaturen zo vaak aan/uit schakelt is de duur van het opstart protocol. De compressor moet een tijdje (afhankelijk van de buitentemperatuur) op 45 Hz draaien en bij jou zorgt dat ervoor de de stooklijn wordt overschreden. Het kan hierbij helpen om de maximale waarde van de buitentemperatuur van de stooklijn naar links te verschuiven. Dus bijvoorbeeld in plaats van de 15 graden de hoogste waarde is dat dat 5 graden (ter voorbeeld) wordt. Uiteraard moet dan wel de minimale aanvoertemperatuur ook wat omhoog."

"M.b.t. het in en uitschakelen. Het zou waarschijnlijk het handigste zijn als op de pomp het aantal graadminuten ingesteld kan worden. Is hier een optie voor of is dat in te dienen als "feature request"? Dit zou de compensatie van de compressor kunnen opvangen. Hierdoor zou de pomp bijvoorbeeld i.p.v. 5 minuten aan, 5 minuten uit, 20 minuten aan, 20 minuten uit kunnen draaien. Vrijwel elk merk warmtepomp heeft dit, dus ik vermoed die van DeWarmte ook, maar dat het nog niet in jullie software is ontwikkeld."

Ben benieuwd! Op zich is het advies om de stooklijn naar links te verschuiven juist een manier om de stooklijn te verlagen. Dat heb ik trouwens wel exact zo gedaan om juist te voorkomen dat de gehele stooklijn omhoog zou gaan omdat ik de minimale temperatuur van 30 naar 38 graden heb gezet na hun verzoek om de stooklijn te verhogen vanwege de vele afkoelprocedures. En terwijl ik dit schrijf is de pomp aan het afkoelen… Kunnen we ergens prio of steun geven aan feature requests?

[ Voor 3% gewijzigd door Mkw op 11-02-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
harrr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:13:
[...]

Mijn vorige warmtepomp, ging moduleren....wanneer eenmaal op temperatuur, ging ie terug naar 50, 40, of b.v. 30 procent, bleef zodoende toch gedurende de hele dag aan staan,of ging soms een tijdje uit.
Moet na mijn idee toch ook kunnen met de AO pomp....(moduleren in vermogen) Scheelt een hoop energie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
Jurrian7 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Mijn vorige warmtepomp, ging moduleren....wanneer eenmaal op temperatuur, ging ie terug naar 50, 40, of b.v. 30 procent, bleef zodoende toch gedurende de hele dag aan staan,of ging soms een tijdje uit.
Moet na mijn idee toch ook kunnen met de AO pomp....(moduleren in vermogen) Scheelt een hoop energie....
De PompAO is een modulerende warmtepomp, werkt echter niet met een modulerende maar met een aan-uit thermostaat.

De AO kan zelf zijn vermogen terugregelen (=moduleren) tot ongeveer 30% van zijn maximale vermogen als ik het goed gelezen heb hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Rolfy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:20:
[...]

De PompAO is een modulerende warmtepomp, werkt echter niet met een modulerende maar met een aan-uit thermostaat.

De AO kan zelf zijn vermogen terugregelen (=moduleren) tot ongeveer 30% van zijn maximale vermogen als ik het goed gelezen heb hier op het forum.
Dat klopt, dat doet hij ook keurig. Zijn een aantal hier op het forum waarvoor pompAO gewoon een te hoog minimum vermogen heeft (of een te zware warmtepomp). Juiste oplossing is eigenlijk een kleinere warmtepomp zoals quatt of een andere.
Maar goed daar is het nu te laat voor, dan zijn er 2 opties, je minimale aanvoer temperatuur instelling verhogen zodat je het minimale vermogen van pompAO met je afgifte systeem kwijt kan in je woning, je verlengt hiermee de stooklijn (hiermee bedoel ik dat deze minimale temperatuur misschien wel tot 0 graden buiten temperatuur voldoende is om ook dan nog het verlies te compenseren, als het nog kouder wordt dient de stooklijn te stijgen).
Optie 2 is de afgifte bij lagere temperatuur verbeteren, dus extra radiatoren plaatsen, grotere radiatoren, radiator ventilatoren etc etc.
Maar met beide oplossingen is 24/7 stoken niet mogelijk, als het minimale vermogen van de warmtepomp een stuk hoger ligt dan het warmteverlies zal je gebruik moeten maken van je aan/uit thermostaat. Hierin kan de warmte niet veel voor je betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:11:
[...]

Dat klopt, dat doet hij ook keurig. Zijn een aantal hier op het forum waarvoor pompAO gewoon een te hoog minimum vermogen heeft (of een te zware warmtepomp). Juiste oplossing is eigenlijk een kleinere warmtepomp zoals quatt of een andere.
Maar goed daar is het nu te laat voor, dan zijn er 2 opties, je minimale aanvoer temperatuur instelling verhogen zodat je het minimale vermogen van pompAO met je afgifte systeem kwijt kan in je woning, je verlengt hiermee de stooklijn (hiermee bedoel ik dat deze minimale temperatuur misschien wel tot 0 graden buiten temperatuur voldoende is om ook dan nog het verlies te compenseren, als het nog kouder wordt dient de stooklijn te stijgen).
Optie 2 is de afgifte bij lagere temperatuur verbeteren, dus extra radiatoren plaatsen, grotere radiatoren, radiator ventilatoren etc etc.
Maar met beide oplossingen is 24/7 stoken niet mogelijk, als het minimale vermogen van de warmtepomp een stuk hoger ligt dan het warmteverlies zal je gebruik moeten maken van je aan/uit thermostaat. Hierin kan de warmte niet veel voor je betekenen.
Of werken met graadminuten. Dus dan verhoogd de pomp wel de stooklijn om zijn vermogen kwijt te kunnen, maar stopt de pomp langer met stoken omdat hij een poosje een hogere aanvoer heeft geleverd dan ingesteld.

En dan kun je wel 24/7 stoken op stooklijn. De vraag is alleen: kunnen ze dit inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Rolfy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:20:
[...]

De originele thermostaat die erbij hoort (van Sunrain) is gewoon modulerend op stooklijn. Die leveren ze bij Adlar er ook bij. Echter heeft DeWarmte er een aan/uit systeem van gemaakt. Ik had me onvoldoende verdiept in warmtepompen voor ik de pomp van DeWarmte nam, maar had achteraf wel liever een modulerende thermostaat gehad en een pomp die verder terug kon moduleren dan deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Of werken met graadminuten. Dus dan verhoogd de pomp wel de stooklijn om zijn vermogen kwijt te kunnen, maar stopt de pomp langer met stoken omdat hij een poosje een hogere aanvoer heeft geleverd dan ingesteld.

En dan kun je wel 24/7 stoken op stooklijn. De vraag is alleen: kunnen ze dit inbouwen.
Hiermee creer je nog steeds veel start stops. 24/7 stoken is naar mijn idee dat je warmtepomp altijd dus 24 uur per dag aan het hobbelen is op een terug modulerend vermogen.
Hoe je het ook went of keert, als pompAO of welk andere warmtepomp 3kw/uur minimaal vermogen afgeeft en je woning verliest maar 1kw/uur warmte dan kan de pomp maar 1/3 van de dag draaien.
Wat je zelf voorstelt met graadminuten en wat de warmte adviseert is simpel gezegd gewoon de aanvoer temperatuur verhogen zodat pompao kan blijven draaien en niet uitvalt omdat hij die 3 kw niet kwijt kan. Je thermostaat zal er dan voor moeten zorgen dat pompao dus de overige 2/3 van de dag uit gaat. Of de door jou gevraagde graadminuten zullen dat regelen, 1 uur verhogen zodat hij blijft hobbelen vervolgens 2 uur niet meer starten. Met het zelfde effect, 8 uur draaien en niet 24.

Ik heb het al eerder gepost maar je zal je aanvoertemperatuur moeten verhogen tot pompAO niet meer steeds stopt door het overschijden van deze temperatuur. Daarna zal je thermostaat je binnentemperatuur handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etype51
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-08 18:47
Pendelen van de warmtepomp voorkom je toch met een buffervat :
Een buffervat is een opslagtank voor warm water die is aangesloten op de warmtepomp. Het buffervat fungeert als een thermische massa, waardoor overtollige warmte kan worden opgeslagen en vervolgens geleidelijk kan worden vrijgegeven wanneer dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etype51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, dat klopt, maar als je voldoende radiatoren hebt, dus genoeg water en flow, zou je een buffervat kunnen uitsparen. Maar een buffervat is natuurlijk altijd goed..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVPaneel
@Etype51 Een buffervat plaatsen is vrijwel altijd onnodig, duur en juist slecht voor de COP door de extra stilstandverliezen. Daarnaast is het antipendel argument altijd een prachtige binnenkomer, totdat je realiseert dat met de gemiddelde flow je wss. maar een paar minuten langer draait. Het devies is eigenlijk dat je het alleen moet toepassen als je minimum afgifte lager is dan het minimum vermogen.

Overigens zal iedere cv boer je er vol vertrouwen 1 willen aansmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Etype51
Als de buitentemperatuur wat hoger wordt, gaat de wp juist pendelen omdat de wp niet lager kan moduleren dan 400-500 Watt, terwijl voor een continu bedrijf een vermogen van 200-300 Watt vereist zou zijn.
Dit kan je opvangen door wat meer volume wat opgewarmd wordt in het systeem in het buffervat, zodat de wp wat langer blijft lopen. En daarna ook wat langer uit blijft omdat er wat warmte in het buffervat gebufferd is, zodat het langer duurt voordat er weer warmtevraag is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:05:
[...]

Wat je zelf voorstelt met graadminuten en wat de warmte adviseert is simpel gezegd gewoon de aanvoer temperatuur verhogen zodat pompao kan blijven draaien en niet uitvalt omdat hij die 3 kw niet kwijt kan. Je thermostaat zal er dan voor moeten zorgen dat pompao dus de overige 2/3 van de dag uit gaat.
Er is een belangrijk verschil in wat ik wil en wat DeWarmte voor stelt. DeWarmte wil de aanvoer verhogen vanaf bijv. 10 graden naar bijv. 35 graden. Ik wil de aanvoer dus omhoog bij pendel gedrag en als er niet gependeld wordt weer gewoon lager.

Voorbeeld bij 10 graden buiten kan de pomp 30 graden continue leveren. Bij 11-12 graden buiten kan hij zijn vermogen niet kwijt, dus levert hij 35 graden voor 2 uur lang om zijn vermogen kwijt te kunnen en een lange run te maken en gaat dan weer 2 uur uit. Om de temperatuur binnen te compenseren. Dat kan met graadminuten.

DeWarmte wil de hele stooklijn opschuiven, dus zowel bij 10 graden als bij 11 graden bijv. 35 graden aanvoer leveren i.p.v. 30. Das nadeliger voor de COP en dan zou ik bij continue stoken dus de flow meer moeten knijpen en die staat nu 75% open. Of gaan stoken met een thermostaat. Maar dit wil ik niet.

Vandaar: graadminuten kunnen instellen. Biedt de optie om de stooklijn te volgen als de pomp zijn vermogen kwijt kan en de stooklijn te verhogen met pauzes als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Hoop dat ik bovenstaande begrijpelijk genoeg heb uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:03:
@Etype51 Een buffervat plaatsen is vrijwel altijd onnodig, duur en juist slecht voor de COP door de extra stilstandverliezen. Daarnaast is het antipendel argument altijd een prachtige binnenkomer, totdat je realiseert dat met de gemiddelde flow je wss. maar een paar minuten langer draait. Het devies is eigenlijk dat je het alleen moet toepassen als je minimum afgifte lager is dan het minimum vermogen.

Overigens zal iedere cv boer je er vol vertrouwen 1 willen aansmeren.
Ja en dit is de reden waarom ik het jammer vind dat DeWarmte geen SWW wil gaan koppelen aan de PompAO, maar een losse WP boiler wil plaatsen. Want als je dus SWW blijft bij verwarmen, dan kun je hier het je overschot aan warmte in steken.

Ik had overigens ook verwacht dat ze voor deze optie zouden kiezen. De WP boiler optie is fijn voor mensen die het volledige vermogen van de PompAO nodig hebben voor de verwarming en die extra subsidie willen vangen, minder voor de mensen die liever de capaciteit hadden willen steken in SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:22
Ik had overigens ook verwacht dat ze voor deze optie zouden kiezen. De WP boiler optie is fijn voor mensen die het volledige vermogen van de PompAO nodig hebben voor de verwarming en die extra subsidie willen vangen, minder voor de mensen die liever de capaciteit hadden willen steken in SWW.
Zoals ik het begrijp werkt die WP boiler op de retour van de Pomp AO. Linksom of rechtsom zal die dan toch harder moeten werken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
reinouts schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:33:
[...]

Zoals ik het begrijp werkt die WP boiler op de retour van de Pomp AO. Linksom of rechtsom zal die dan toch harder moeten werken?!
Dat zou mooi zijn. Al zie ik me dan niet voor me hoe dat in de zomer gaat als de PompAO uit staat.

Waar heb je deze informatie gevonden? Want ik las in de mail van DeWarmte enkel iets over een warmtepompboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@harrr Nieuwsbrief nr. 16 (30-11-2023)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGO4cf_IJTCP-_yYac1HVjhMb-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enM5n4X3VoYeF9vuLhRudRpl.jpg?f=fotoalbum_large

Zal net zijn als een Auer Edel Eau. Het idee is om met de PompAO er voor te zorgen dat (in de zomer) het cv water boven het dauwpunt blijft. (Auer lost dit op door te eisen dat er minimaal 75/100m2 vvw moet zijn). Dus als er genoeg opgewarmd volume in je cv circuit zit is ie niet nodig. Verder zal het idd werken als een grote radiator in die zin dat het extra afgifte is in het systeem. Maar ja, weer afhankelijk van je SWW behoefte.

[ Voor 33% gewijzigd door PVPaneel op 13-02-2024 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:13:
@harrr Nieuwsbrief nr. 16 (30-11-2023)[Afbeelding]

Zal net zijn als een Auer Edel Eau. Het idee is om met de PompAO er voor te zorgen dat (in de zomer) het cv water boven het dauwpunt blijft. (Auer lost dit op door te eisen dat er minimaal 75/100m2 vvw moet zijn). Dus als er genoeg opgewarmd volume in je cv circuit zit is ie niet nodig. Verder zal het idd werken als een grote radiator in die zin dat het extra afgifte is in het systeem. Maar ja, weer afhankelijk van je SWW behoefte.
Jep dus de warmte die nodig is voor het SWW zal worden onttrokken uit je CV systeem. Als je met pompAO dus overcapaciteit hebt is het een ideale oplossing. In mijn geval is het vermogen pompAO vanaf -2 onvoldoende, als er dan ook nog warmte wordt ontrokken voor SWW dan betekend dat extra hulpvraag aan de backup. In full electric geval zal dit dewarmte elements worden. Volgens mij is dit ding niks anders dan een doorstroomverwarmer/e cv met een COP van 1. Afhankelijk dus van hoeveel gas je nu al bijstookt kan dit financieel interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat een moeilijk gedoe allemaal met 3 verschillende WP's.
Klap er gewoon een SWW vat en 3-weg neer, ben je klaar met 1 WP.
Dat kan in alle situaties.
Terwijl de andere 2 WP's, beide enkel in specifieke gevalllen van huis/afgiftesysteem/gebruikspatroon zullen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@bbbrumbrum Bijna waar, moet je WP wel 60 graden water stand alone kunnen maken. Maar ja, wel met je eens, menig merk heeft een "Hydro module" die precies dat is; driewegklep, en elektrische backup verwarmer in 1 kast (Let wel de pomp heeft geen backup verwarmingselement in de monoblock zelf).
Ik denk dat de extra WP Boiler wordt gedaan om de installatie subsidie mee te pakken en daarmee de prijs iets te drukken.

Ps. Het gaat dus om max 2 warmtepompen en daarnaast een elektrisch element).

[ Voor 18% gewijzigd door PVPaneel op 13-02-2024 09:53 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste