Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 09:34

iop

Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Bij de installatie was dit mij ook een probleem, ook bij mij zit pomp aan de andere kant van het huis tov de cv en aangesloten op een 22mm buis. Ze hebben inderdaad de minimale en maximale circulatiesnelheden van de cv ketel verhoogd en daarmee was het probleem opgelost en begon de pomp te werken. Dit kun je zelf doen (in handleiding is vast te vinden hoe).
De een zegt nu de CV circulatie en de ander zegt weer deWarmtepomp snelheid laten verhogen?

Ik zou dewarmtepomp snelheid logisch vinden. Zal ze van de week eens een mailtje sturen.

Ik kan in mijn atag handleiding niks vinden over circulatiesnelheden. Ik pas zo de CV aanvoerstemperatuur aan gelijk aan mijn stooklijn. Als die beschikbaar zou zijn..

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:13:
Op zich is de smart correction wel handig. Op dit moment is het bij mij 1 graad en de sensor van de pomp zegt 5 graden, de smart correction corrigeert dan de stooklijn om dat verschil te overbruggen…. 🫣
Kon gisteren (vrijdag) weer eens 1 keer bij Settings in de AO App. Heb de stooklijn en wat andere dingen
ingesteld. Opslaan en gegevens versturen naar de AO pomp, wordt er dan gezegd..
Vandaag heb ik het idee, dat de AO pomp helemaal niets doet met de opgeslagen gegevens. App werkt naar mijn idee helemaal niet.
AO pomp blijft maar gewoon doorgaan, net zoals eerder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:15
Jurrian7 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Kon gisteren (vrijdag) weer eens 1 keer bij Settings in de AO App. Heb de stooklijn en wat andere dingen
Vandaag heb ik het idee, dat de AO pomp helemaal niets doet met de opgeslagen gegevens. App werkt naar mijn idee helemaal niet.
Dan kun je eindelijk eens bij de settings… Iemand al gehoord of we nog steeds eind januari de update krijgen zodat we altijd bij de settings kunnen (en zelf nachtmodus en cv/pomp instellingen kunnen beheren)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurrian7
Hoor totaal niets, ben zelf met een ontwikkelaar bezig voor een APP, die alles kan.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Het is eind januari, wanneer komt dan eindelijk die APP....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:45
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:13:
Op zich is de smart correction wel handig. Op dit moment is het bij mij 1 graad en de sensor van de pomp zegt 5 graden, de smart correction corrigeert dan de stooklijn om dat verschil te overbruggen…. 🫣
Ik heb mijn stooklijn gewoon aangepast op de afwijkende buiten temperatuur. Is altijd 2 graden hoger. Dus stooklijn 2 graden omhoog om het warm te krijgen.

Smart correction is een echte hybride variable. Daar blijf ik vanaf zo lang dat lukt.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
[...]

Ja het werkt wel. Kan ik je met 100% zekerheid zeggen. Hier in elk geval. En waardes die je ziet worden ook LIVE van de pomp uitgelezen en niet uit de database van hun portal.

Maar je moet uit laten zetten dat de PompAO voor de defrost de aanvoer 5 graden gaat verhogen. Want daardoor kreeg ik dus een uur voor de defrost al rare getallen te zien. Evenals Smart correction. Die verhoogd de stooklijn ook als het niet snel genoeg warm wordt. Staat hier dus ook uit.

Die variable voor de verhoging van de defrost kun je overigens (nog) niet zelf aanpassen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Ik heb mijn stooklijn gewoon aangepast op de afwijkende buiten temperatuur. Is altijd 2 graden hoger. Dus stooklijn 2 graden omhoog om het warm te krijgen.

Smart correction is een echte hybride variable. Daar blijf ik vanaf zo lang dat lukt.
Support heeft deze bij mij aangezet om te voorkomen dat overshoot stooklijn plaatsvindt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Ja het werkt wel. Kan ik je met 100% zekerheid zeggen. Hier in elk geval. En waardes die je ziet worden ook LIVE van de pomp uitgelezen en niet uit de database van hun portal.

Maar je moet uit laten zetten dat de PompAO voor de defrost de aanvoer 5 graden gaat verhogen. Want daardoor kreeg ik dus een uur voor de defrost al rare getallen te zien. Evenals Smart correction. Die verhoogd de stooklijn ook als het niet snel genoeg warm wordt. Staat hier dus ook uit.

Die variable voor de verhoging van de defrost kun je overigens (nog) niet zelf aanpassen.
Ik weet zeker dat het bij mij ook regelmatig is misgegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Ik weet zeker dat het bij mij ook regelmatig is misgegaan
Ik weet echt zeker dat als ze op het portal na instellen goed staan, ze ook echt op de pomp goed staan.

Want het portal slaat lokaal de ingestelde waardes niet op. Die worden live van de pomp af gehaald en geupdate.

Het komt dan dus door een andere instelling zoals de smart correction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Support heeft deze bij mij aangezet om te voorkomen dat overshoot stooklijn plaatsvindt…
En helpt dat? Wat bedoel je trouwens met een overshoot? Wordt het te warm of te koud zonder die instelling?

Als de ingestelde temperatuur niet behaald wordt, lijkt me dat je de flow moet verhogen, de afgifte of de stooklijn.

Ik had soms een verwachte aanvoer van 32 graden maar het was dan 37 of 38. Na het uitzetten van de verhoging voor de defrost is dit nooit meer afwijkend geweest.

De pomp schakelt wel eens uit hier. Maar het is hier altijd tussen de 20 en 21 graden. Dus een overshoot merk ik niet.

[ Voor 48% gewijzigd door harrr op 27-01-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Ik weet echt zeker dat als ze op het portal na instellen goed staan, ze ook echt op de pomp goed staan.

Want het portal slaat lokaal de ingestelde waardes niet op. Die worden live van de pomp af gehaald en geupdate.

Het komt dan dus door een andere instelling zoals de smart correction.
Die stond niet aan en bovendien was de correctie die keer de andere kant op. Maar fijn dat het bij jou prima werkt maar er zijn hier meerdere mensen die zien dat het niet altijd goed gaat (en die verbinding is niet stabiel want anders hadden we sowieso niet de issues om überhaupt toegang tot de settings te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:35:
[...]

En helpt dat? Wat bedoel je trouwens met een overshoot? Wordt het te warm of te koud zonder die instelling?

Als de ingestelde temperatuur niet behaald wordt, lijkt me dat je de flow moet verhogen, de afgifte of de stooklijn.

Ik had soms een verwachte aanvoer van 32 graden maar het was dan 37 of 38. Na het uitzetten van de verhoging voor de defrost is dit nooit meer afwijkend geweest.

De pomp schakelt wel eens uit hier. Maar het is hier altijd tussen de 20 en 21 graden. Dus een overshoot merk ik niet.
Je haalt hier zoveel zaken door elkaar heen (stooklijn, ingestelde en daadwerkelijke binnentemperatuur) dat ik moeilijk antwoord kan geven. Het gaat erom dat de aanvoer boven de stooklijn komt en dan schakelt de pomp terug om af te koelen. Als je dat te vaak hebt, en ook nog defrosts hebt die dag, dan wordt het niet heel snel warm in huis of koelt het zelfs af. Verhoging bij defrost staat bij mij al heel lang uit. Heb van support geen verklaring gehad waarom de overshoot plaatsvindt, maar zou kunnen dat minimale vermogen pomp te hoog is voor mijn huis/situatie. Zie Posts hierover van paar dagen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Die stond niet aan en bovendien was de correctie die keer de andere kant op. Maar fijn dat het bij jou prima werkt maar er zijn hier meerdere mensen die zien dat het niet altijd goed gaat (en die verbinding is niet stabiel want anders hadden we sowieso niet de issues om überhaupt toegang tot de settings te krijgen).
Dan is het inderdaad anders. Bij mij was het ook een te hoge temperatuur, maar hooguit een graad en hier is het dan geen probleem als de pomp even uit gaat. Mogelijk heb ik er geen last van omdat ik vloerverwarming beneden heb en de warmte dus in de vloer blijft hangen.

Vanaf welke buiten temperatuur merk je dat dit bij jou gebeurd? Of maakt dit niet uit?

Ja dat ze moeten echt niet langer wachten met het repareren van de instellingen pagina. Dat wordt echt vervelend.

Edit: ik heb het vanaf 10 graden buiten. In de avond was het kouder (en dus hogere stooklijn) en toen had ik het dus niet. Is dit vergelijkbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKT4l2aB5QtdbyclmTCc5UNuC7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MvR0zOZuO6tRxrTwmfZXuF0A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door harrr op 27-01-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Dan is het inderdaad anders. Bij mij was het ook een te hoge temperatuur, maar hooguit een graad en hier is het dan geen probleem als de pomp even uit gaat. Mogelijk heb ik er geen last van omdat ik vloerverwarming beneden heb en de warmte dus in de vloer blijft hangen.

Vanaf welke buiten temperatuur merk je dat dit bij jou gebeurd? Of maakt dit niet uit?

Ja dat ze moeten echt niet langer wachten met het repareren van de instellingen pagina. Dat wordt echt vervelend.

Edit: ik heb het vanaf 10 graden buiten. In de avond was het warmer en toen had ik het dus niet. Is dit vergelijkbaar?

[Afbeelding]
Heb de buitentemperatuur niet bijgehouden maar gezien mijn stooklijn is het logisch dat het gebeurt bij temperaturen vanaf 5 graden (daaronder gaat de stooklijn naar 40 graden en hoger en kan de pomp zijn vermogen wel kwijt vermoed ik). Heb daarom de stooklijn bij hogere temperaturen hoger gezet dan strikt noodzakelijk. Kost COP uiteraard maar het te vaak gedwongen afkoelen van de pomp is ook niet efficiënt.

En ik heb vandaag de Netatmo geïnstalleerd in de hoop dat deze ook wat stabieler werkt en pomp minder aan/uitschakelingen kent en wat langere runs maakt. So far so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Dan kun je eindelijk eens bij de settings… Iemand al gehoord of we nog steeds eind januari de update krijgen zodat we altijd bij de settings kunnen (en zelf nachtmodus en cv/pomp instellingen kunnen beheren)?
Dat werd mij vrijdag nog bevestigd. Eind deze week moet de update er zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Zoals het er nu voorstaat kom ik qua besparing op ongeveer nul uit, net als vorige maand.
Wat ik bespaar aan gas ben ik kwijt aan meer stroom, ergens vind ik dit teleurstellend, aan de andere kant hoop ik op termijn wel te kunnen besparen als de PompAo beter is afgesteld.
Hoe zit het bij jullie, ook minimale besparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:56:
Zoals het er nu voorstaat kom ik qua besparing op ongeveer nul uit, net als vorige maand.
Wat ik bespaar aan gas ben ik kwijt aan meer stroom, ergens vind ik dit teleurstellend, aan de andere kant hoop ik op termijn wel te kunnen besparen als de PompAo beter is afgesteld.
Hoe zit het bij jullie, ook minimale besparing?
Hoe kom je tot je berekening?
Ik heb een verhouding tussen bespaard gas en verbruikte elektriciteit van 1 staat tot 3 (ipv de door DeWarmte beloofde 1 op 2,25) Aangezien prijsverschil tussen gas en elektriciteit groter is bespaar ik wel een klein beetje, zeker als ik meereken dat ik grotendeels opwek met wind waardoor ik ongeveer de helft betaal per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
Mkw schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik heb een verhouding tussen bespaard gas en verbruikte elektriciteit van 1 staat tot 3 (ipv de door DeWarmte beloofde 1 op 2,25) Aangezien prijsverschil tussen gas en elektriciteit groter is bespaar ik wel een klein beetje, zeker als ik meereken dat ik grotendeels opwek met wind waardoor ik ongeveer de helft betaal per m3.
Dus dan heb je een COP van 3.3? Ik kom deze maand op een besparing van rond de 70 EUR, als ik reken met mijn huidige tarieven. In het echt mis ik alleen de terugleververgoeding, kom dan tot een besparing van rond de 145 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Hoe ik tot de berekening kom??
Kan toch zien hoeveel minder gas ik verbruik tov vorige jaar en hoeveel meer elektra de pomp verbruikt….
Minder verbruik gas 204 euro
Meer verbruik elektra 215 euro
Per saldo geen winst dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:31
golfgti5 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:16:
[...]

Hoe ik tot de berekening kom??
Kan toch zien hoeveel minder gas ik verbruik tov vorige jaar en hoeveel meer elektra de pomp verbruikt….
Minder verbruik gas 204 euro
Meer verbruik elektra 215 euro
Per saldo geen winst dus
Heb je hierbij wel rekening gehouden met de graaddagen? Vorig jaar januari was het gemiddeld wel wat warmer dan dit jaar. Als ik dat omreken kom ik zelf op een besparing van ca 50 euro voor deze maand tot nu toe. Daarbij reken ik voor het gemak even niet met salderen of teruglever vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jansd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Heb je hierbij wel rekening gehouden met de graaddagen? Vorig jaar januari was het gemiddeld wel wat warmer dan dit jaar. Als ik dat omreken kom ik zelf op een besparing van ca 50 euro voor deze maand tot nu toe. Daarbij reken ik voor het gemak even niet met salderen of teruglever vergoeding.
Inderdaad, vandaar mijn vraag, want het is niet elk jaar even koud/warm. En de berekening in de app zelf klopt bij mij zeker niet. Gasbesparing veel te gunstig (en niet consistent; na een refresh van het scherm kan er zo 25% bijkomen) en ze rekenen met hele vreemde tarieven waardoor besparing in euro’s helemaal niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:42
[...]

Hier zelfde ervaring, afgelopen week 1x toegang tot de stooklijn, en de Wp doet er volgens mijn bevindingen niets met de ingestelde waardes (15/28 en -10/45). De Wp Blijft soms, ongeacht de warmtevraag of buitentemperatuur, pruttelen op max. 34 graden aanvoer.
Heb alleen (vermoedelijk) incidenteel een correlatie gezien tussen de stooklijn en de actuele waardes van de WP. Voorwaarde was dan dat de buitentemperatuur min. 10 graden moest zijn en de warmtevraag laag (19,5 graden kamertemperatuur) In die situatie dacht ik een keer een verband te bespeuren. Zodra de buitentemp. onder de 10 graden zakt, is er totaal geen peil op te trekken, behoudens dat de pomp (ondanks een instelling van DeWarmte, de maximale compressie van de WP verhogen) nooit meer dan 34 graden genereerd.
Heb wel afgelopen week een experiment gedaan.
1) De CV compleet uitgezet, omdat ik naast de WP een behoorlijk gasverbruik had.
2) De instellingen volgens de warmte waren 1Hr WP, dan 1Hr CV vraag indien nodig (Op welke voorwaarden?)
3) WP start met retour temp. van 24 graden, en draait 35' met 0,7kW vermogen naar een retour van 26 graden, en een aanvoer van 29 graden. De WP schaalt op naar 2kW, en schakelt na 15' , met een retour temp. van 27 graden en 33 graden aanvoer de CV weer op.
3) Vermits de CV ketel uitstaat, blijft de vraag 1Hr actief. Ik schakel de thermostaat uit, wacht 10", en schakel hem weer in. De WP start opnieuw op, en draait weer 1Hr met 0,7 - 1,2kW vermogen naar een retour van 28 graden, en aanvoer temp. van 34 graden.
De CV vraag word weer geactiveerd, en ik herhaal de hierboven beschreven handelingen.
4) De WP start weer opnieuw op, en blijft ditmaal 24hr draaien! (buitentemp. 7 graden, thermostaat op 22 graden, kamertemp, 19,5 graden) Retour continue 28 graden, en aanvoer 33 graden. Volstaat echter om mijn huis (met deze temperaturen) op 19,5 graden te houden.
Gasverbruik nu 0 m3 (voorheen 7-15m3 per 24Hr)
Maar nogmaals: een correlatie tussen de stooklijn en de WP is niet zichtbaar.
Heb nu een verzoek gestuurd om de inschakeling van de CV uit te zetten, of de vraag alleen te activeren als de retourtemp. onder de 15 graden zakt. Hopelijk komt er binnenkort een respons, want de reacties van de Warmte duren soms langer dan 7 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
jansd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Eerlijk gezegd niet, gewone de verbruiken van elkaar afgetrokken……
Scheelt dat zoveel dan en hoe bereken je die graaddagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Eerlijk gezegd niet, gewone de verbruiken van elkaar afgetrokken……
Scheelt dat zoveel dan en hoe bereken je die graaddagen?
Ik reken gewoon zelf het benodigde gas uit door de heat supply te delen door 8,8 en die te vergelijken met verbruik pomp.

Voor graaddagen https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

[ Voor 8% gewijzigd door Mkw op 29-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
jvlien schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Hier zelfde ervaring, afgelopen week 1x toegang tot de stooklijn, en de Wp doet er volgens mijn bevindingen niets met de ingestelde waardes (15/28 en -10/45). De Wp Blijft soms, ongeacht de warmtevraag of buitentemperatuur, pruttelen op max. 34 graden aanvoer.
Heb alleen (vermoedelijk) incidenteel een correlatie gezien tussen de stooklijn en de actuele waardes van de WP. Voorwaarde was dan dat de buitentemperatuur min. 10 graden moest zijn en de warmtevraag laag (19,5 graden kamertemperatuur) In die situatie dacht ik een keer een verband te bespeuren. Zodra de buitentemp. onder de 10 graden zakt, is er totaal geen peil op te trekken, behoudens dat de pomp (ondanks een instelling van DeWarmte, de maximale compressie van de WP verhogen) nooit meer dan 34 graden genereerd.
Heb wel afgelopen week een experiment gedaan.
1) De CV compleet uitgezet, omdat ik naast de WP een behoorlijk gasverbruik had.
2) De instellingen volgens de warmte waren 1Hr WP, dan 1Hr CV vraag indien nodig (Op welke voorwaarden?)
3) WP start met retour temp. van 24 graden, en draait 35' met 0,7kW vermogen naar een retour van 26 graden, en een aanvoer van 29 graden. De WP schaalt op naar 2kW, en schakelt na 15' , met een retour temp. van 27 graden en 33 graden aanvoer de CV weer op.
3) Vermits de CV ketel uitstaat, blijft de vraag 1Hr actief. Ik schakel de thermostaat uit, wacht 10", en schakel hem weer in. De WP start opnieuw op, en draait weer 1Hr met 0,7 - 1,2kW vermogen naar een retour van 28 graden, en aanvoer temp. van 34 graden.
De CV vraag word weer geactiveerd, en ik herhaal de hierboven beschreven handelingen.
4) De WP start weer opnieuw op, en blijft ditmaal 24hr draaien! (buitentemp. 7 graden, thermostaat op 22 graden, kamertemp, 19,5 graden) Retour continue 28 graden, en aanvoer 33 graden. Volstaat echter om mijn huis (met deze temperaturen) op 19,5 graden te houden.
Gasverbruik nu 0 m3 (voorheen 7-15m3 per 24Hr)
Maar nogmaals: een correlatie tussen de stooklijn en de WP is niet zichtbaar.
Heb nu een verzoek gestuurd om de inschakeling van de CV uit te zetten, of de vraag alleen te activeren als de retourtemp. onder de 15 graden zakt. Hopelijk komt er binnenkort een respons, want de reacties van de Warmte duren soms langer dan 7 dagen...
Hoi, Je kunt de AO pomp op Boost modes laten zetten(beste is in de middag service,nummer bellen)
Dan komt de AO pomp met gemak op 48 graden (water-temperatuur..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:42
Jurrian7 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Hoi, Je kunt de AO pomp op Boost modes laten zetten(beste is in de middag service,nummer bellen)
Dan komt de AO pomp met gemak op 48 graden (water-temperatuur..........
Ja, bedankt voor de tip. Had ik al gelezen in diverse berichten op dit forum, maar de AO pomp moet toch ook zonder boost makkelijk 45 graden kunnen halen? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jvlien schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Ja, bedankt voor de tip. Had ik al gelezen in diverse berichten op dit forum, maar de AO pomp moet toch ook zonder boost makkelijk 45 graden kunnen halen? Of niet?
Ik haal de 48 graden en hoger zonder dat ik gevraagd heb om de boost functie… haal dit ook zonder dat cv bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:02
Mkw schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Ik haal de 48 graden en hoger zonder dat ik gevraagd heb om de boost functie… haal dit ook zonder dat cv bijspringt.
Is ook volledig afhankelijk van je situatie of dit wel of niet gehaald wordt.
Bij mij haal ik kwalijk de 35 met boost, maar ik heb ook veel oppervlak om te verwarmen/veel afgifte.
Ik haalde bij -10 nog netjes 5 graden delta tussen retour en aanvoer, wel op bijna maximaal vermogen van de pompao.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
[...]

Bij mij haal ik het niet. Of de temperatuur moet buiten 15 Graden zijn. maar niet bij b.v. 8 graden.
Wel met boost, dan wel 54 graden..water temperatuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Bij mij haal ik het niet. Of de temperatuur moet buiten 15 Graden zijn. maar niet bij b.v. 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
[...]

Het is echt verschillend. Ik haal op 68% van het vermogen zelfs 50 graden zonder CV. Maar ik heb een klein huis en vloerverwarming. De afgifte is laag, dus de retour is altijd vrij hoog (Delta T laag). Hierdoor hoeft de pomp het water dus maar steeds 2 graden op te warmen.

Heb je een groot huis en een hoge Delta T, dan is er veel meer vermogen nodig.

Hier zeker blij dat de CV uit staat. Anders ha dik ook al een paar honderd kuub gas verstookt. Bij mij is de besparing nu enorm. Maar enkel omdat ik (zoals meer hier) stroom kan salderen tegen een terugleververgoeding die enorm is gekelderd.

Zonder salderingsregeling was ik nauwelijks goedkoper uit dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Even iets aan jullie voorleggen. Mijn pomp geeft al vanaf het begin een enorme brom door ons huis heen. De pomp zit aan beugels aan de gevel, wat aldus hun het minste overlast zou geven. Echter is dit heel hinderlijk. DeWarmte geeft aan (na een reactie van 5-6 weken wachten) dat er wel iets aan te doen is. Namelijk andere veerdempers plaatsen. De dempers moet ik dan zelf betalen en het plaatsen zelf doen.

Ik vind dit een beetje belabberde service: had het dan direct goed gedaan. Wat vinden jullie? Ik vind eigenlijk dat ze die dempers moeten komen plaatsen. Heeft geen haast, mag best als ze in de buurt een andere installatie hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:05:
Even iets aan jullie voorleggen. Mijn pomp geeft al vanaf het begin een enorme brom door ons huis heen. De pomp zit aan beugels aan de gevel, wat aldus hun het minste overlast zou geven. Echter is dit heel hinderlijk. DeWarmte geeft aan (na een reactie van 5-6 weken wachten) dat er wel iets aan te doen is. Namelijk andere veerdempers plaatsen. De dempers moet ik dan zelf betalen en het plaatsen zelf doen.

Ik vind dit een beetje belabberde service: had het dan direct goed gedaan. Wat vinden jullie? Ik vind eigenlijk dat ze die dempers moeten komen plaatsen. Heeft geen haast, mag best als ze in de buurt een andere installatie hebben..
Dat zouden zij gewoon moeten betalen en uitvoeren. Het is hun besluit geweest bij de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Of het echt wat gaat uithalen kan ik moeilijk inschatten, maar ik heb de toe en afvoer leidingen verder nageisoleerd met behulp van radiatorfolie (met glimmende kant naar binnen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7Vx-Rr58kfEmWyFl_PW8oQ4qmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIiXAmvo7ihHbsXZIj7lCQnI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZJF-NHr6LJtaO_ybDVqQnFAiCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DegVMaIzWLgSFkKcYrWVNe2K.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn huis heeft het leidingwerk namelijk best een afstand te overbruggen tot de vloerverwarming verdeler, en ik merk een aanzienlijk verschil tussen de aanvoertemp die de app meld en wat ik op de vloerverwarming zie binnenkomen. Daarnaast zag ik met de warmtecamera een aardig verlies nog in die buis aan de buitenkant. Zit nu een soort armacell achtig spul op, maar ik leerde onlangs dat reflecterende folie ook op buizen een best effect kan hebben. Een oud tweakers topic suggereerde radiatorfolie, want goedkoop en ook nog wat extra foam spul achterop.. we gaan het zien!

(oh en ik weet dat ik dit eigenlijk met alu-tape of op z'n minst ducktape had moeten doen, maar had ik niet bij de hand..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlI38ZFoOWSD1XiS3gM9ydh9dbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Evth8k4OpAbA6dLLbBxp2XOx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Igor4 op 30-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
@Igor4 de warmte foto is van voor de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
rob2011 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:15:
@Igor4 de warmte foto is van voor de isolatie?
Oh ja, sorry, dat is van ervoor idd. Zal binnenkort eentje maken na de (na)isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Laatst online: 22:27
Hoe lang moet je wachten voordat je het resultaat ziet van een wijziging in de stooklijn?
Had hem op 50 bij -10 en 30 bij 15+ staan en daarmee heb ik het binnen bijna altijd 20 graden met soms een 20.5 en heel soms een dipje naar 19.5
Ben nu even aan het proberen wat bijvoorbeeld 45/30 doet of 45/35 maar zie eigelijk geen tot nihil verschil na 1 a 2 uur...
(Helft van tijd heeft de wepapp de stooklijn dan ook niet opgeslagen:/ maar heb vandaag gecontroleerd of die ook daadwerkelijk opgeslagen was en de stooklijn 2 a 3 uur laten lopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Igor4 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:53:
Of het echt wat gaat uithalen kan ik moeilijk inschatten, maar ik heb de toe en afvoer leidingen verder nageisoleerd met behulp van radiatorfolie (met glimmende kant naar binnen):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In mijn huis heeft het leidingwerk namelijk best een afstand te overbruggen tot de vloerverwarming verdeler, en ik merk een aanzienlijk verschil tussen de aanvoertemp die de app meld en wat ik op de vloerverwarming zie binnenkomen. Daarnaast zag ik met de warmtecamera een aardig verlies nog in die buis aan de buitenkant. Zit nu een soort armacell achtig spul op, maar ik leerde onlangs dat reflecterende folie ook op buizen een best effect kan hebben. Een oud tweakers topic suggereerde radiatorfolie, want goedkoop en ook nog wat extra foam spul achterop.. we gaan het zien!

(oh en ik weet dat ik dit eigenlijk met alu-tape of op z'n minst ducktape had moeten doen, maar had ik niet bij de hand..)

[Afbeelding]
Ik ben heel erg benieuwd! Wel een foto maken met dezelfde aanvoer temperatuur door de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
WouteruitTB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:17:
Hoe lang moet je wachten voordat je het resultaat ziet van een wijziging in de stooklijn?
Had hem op 50 bij -10 en 30 bij 15+ staan en daarmee heb ik het binnen bijna altijd 20 graden met soms een 20.5 en heel soms een dipje naar 19.5
Ben nu even aan het proberen wat bijvoorbeeld 45/30 doet of 45/35 maar zie eigelijk geen tot nihil verschil na 1 a 2 uur...
(Helft van tijd heeft de wepapp de stooklijn dan ook niet opgeslagen:/ maar heb vandaag gecontroleerd of die ook daadwerkelijk opgeslagen was en de stooklijn 2 a 3 uur laten lopen.)
Vrijwel direct. Hoeveel graden heb je jouw stooklijn aangepast? DeWarmte rond hun getallen af naar hele graden waarom het verschil van een graad in de stooklijn soms niet zichtbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door harrr op 30-01-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
Weten jullie de diameter van de meerlagenbuis die de warmte gebruikt? Is dit 26x3 ik kan er moeilijk bij en kan het zo niet opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Laatst online: 22:27
harrr schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Vrijwel direct. Hoeveel graden heb je jouw stooklijn aangepast? DeWarmte rond hun getallen af naar hele graden waarom het verschil van een graad in de stooklijn soms niet zichtbaar is.
Ik ben eerst weer terug gegaan naar 50(bij -10) en 30 (bij +15) (stond op 45/30)
Heb hem de laatste keer op 52/32 gezet.
50/30 & 52/30 vernam ik redelijk snel resultaat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
[...]

Aan je data te zien heb je ook nog steeds last van afkoelperiodes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Zeker. Dat gaat niet stoppen. Heb te weinig afgifte en oppervlakte voor het minimum vermogen van de pomp. Maar de temperatuur in huis is stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
WouteruitTB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik ben eerst weer terug gegaan naar 50(bij -10) en 30 (bij +15) (stond op 45/30)
Heb hem de laatste keer op 52/32 gezet.
50/30 & 52/30 vernam ik redelijk snel resultaat idd.
Kijk even naar mijn statistieken vanaf 18:50 vandaag. https://pompao.isgehost.nl/

Daar zie je bij 8 graden een aanvoer van rond de 31. Die overeen komt met de stooklijn (expected temperature). Later zie je 32 bij 8 graden (ik heb toen de stooklijn aangepast). Door de defrost zat er wel een half uurtje tussen. Maar het wordt in principe dus vrijwel direct opgepakt. Of zo zou het in elk geval moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
wildebeernd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:25:
Weten jullie de diameter van de meerlagenbuis die de warmte gebruikt? Is dit 26x3 ik kan er moeilijk bij en kan het zo niet opmeten.
Ik zou zeggen 26 idd, maar ik heb even geen schuifmaat bij de hand (opgemeten met rolmaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor4
[...]

Ik ben heel erg benieuwd! Wel een foto maken met dezelfde aanvoer temperatuur door de leidingen.
Oeh dat zou ik helaas niet meer exact weten. Ik meende wel dat buitentemp toen rond 5 was, dus volgens mijn inregeling zou aanvoer destijds iets van 37 moeten zijn geweest.

Hieronder een foto van nu (met 6c buiten). Duidelijk verschil in contrast met eerst. Alleen bovenste stukje moet ik nog even aanpakken binnenkort met ladder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmO0EA49fKCV72OFv6mh3-7d-FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcSnNWu6hwAgZs1LDUIa7PUL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Igor4 op 30-01-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Igor4 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Oeh dat zou ik helaas niet meer exact weten. Ik meende wel dat buitentemp toen rond 5 was, dus volgens mijn inregeling zou aanvoer destijds iets van 37 moeten zijn geweest.

Hieronder een foto van nu (met 6c buiten). Duidelijk verschil in contrast met eerst. Alleen bovenste stukje moet ik nog even aanpakken binnenkort met ladder.

[Afbeelding]
Doordat er een stukje niet is gedaan zie je idd ook duidelijk het verschil! Goede tip, ga het ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Normaal zeker eens. Zorgt ook voor een hogere COP. Maar het lijkt er nu op dat de pompkracht niet voldoende is.

EDIT: Flow verbeter je natuurlijk ook met open verdeler.
Ik vond dit heel verwarrend toen ik hiervoor onderzoek deed. Bij vol electrisch is eigenlijk altijd open verdeler het advies. Bij hybride verschilt het per bron wat hier voor advies gegeven wordt. Misschien dat op zeer koude dagen met grote afhankelijkheid van de ketel een pomp vereist is voor voldoende flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Heb de buitentemperatuur niet bijgehouden maar gezien mijn stooklijn is het logisch dat het gebeurt bij temperaturen vanaf 5 graden (daaronder gaat de stooklijn naar 40 graden en hoger en kan de pomp zijn vermogen wel kwijt vermoed ik). Heb daarom de stooklijn bij hogere temperaturen hoger gezet dan strikt noodzakelijk. Kost COP uiteraard maar het te vaak gedwongen afkoelen van de pomp is ook niet efficiënt.

En ik heb vandaag de Netatmo geïnstalleerd in de hoop dat deze ook wat stabieler werkt en pomp minder aan/uitschakelingen kent en wat langere runs maakt. So far so good.
Keep us posted.

Ik zit in hetzelfde schuitje en ben ook niet happy met de Tado. Enige punt is dat ik de netatmo niet zo fraai eruit vind zien en hangt best wel op opzichtige plek. Maar goed, een zuinige pomp met langere levensduur zou wel belangrijker moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Hoe bevalt jouw Netatmo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Hoe bevalt jouw Netatmo?
Doet precies wat ik had verwacht: gewoon aan als temperatuur onder de gewenste temperatuur komt en uitgaan als deze erboven komt. Geen onnodige aan/uitschakelingen waardoor temperatuur veel stabieler blijft. Of COP hoger is of verbruik lager is nu nog niet te zeggen, al is dat gezien voorgaande wel de verwachting.

Was ook bezorgd over uiterlijk (de oranje of groene rand die lijkt op te lichten…), je kunt ervoor kiezen om die sticker er niet op te plakken. De Tado ziet er wel mooier uit, met de ledlampjes die temperatuur of tekst kunnen laten zien maar daar koop je de slimme thermostaat niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Ok hou ons op de hoogte of je verschil ziet met een Netatmo thermostaat👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmnagtegaal
  • Laatst online: 17-09 08:50
Jurrian7 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:38:
Ik draai de WP standaard op 59 graden. Ik kwam er min of meer bij toeval achter dat, wanneer je de flow iets verlaagt (kogelkraan), de temperatuur van de aanvoer wat oploopt. We hebben naast de VV
heteluchtverwarming die pas inschakelt vanaf 48gr. De WP kan die met een flow van ong. 12.8l/min prima aan tot een buitentemperatuur van 5 a 6 graden. Daaronder moet de CV er wel bij.

We hebben de Homey app en een aantal Shelly switches die de balans tussen de WP AO en de CV afhandelt, dat laten we de WP niet zelf doen. Zo hebben we meer grip en kunnen we de CV 's nachts en boven een bepaalde buitentemperatuur gewoon niet laten meewerken.

COP gemiddeld 3,4 laatste 10 maanden.

Gemiddelde prijs per graaddag: €0,49 (gecombineerd gas en stroom; incl saldering). Januari 2024
Zonder salderen: €0,86 in Jan 2024.
Gemiddelde prijs per graaddag in Jan 2023 was €1,04

Gas m3/GRD: 0,47 in Jan 2024
Gas m3/GRD: 1,31 in Jan 2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbz9jywHIHv5OH7IXD8fpWx5Qp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R3te0iavmrHT2n6m8f6v94l7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door dmnagtegaal op 31-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Oker, misschien ook proberen Zit kogelkraan, bij de AO pomp.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
dmnagtegaal schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Ik draai de WP standaard op 59 graden. Ik kwam er min of meer bij toeval achter dat, wanneer je de flow iets verlaagt (kogelkraan), de temperatuur van de aanvoer wat oploopt. We hebben naast de VV
heteluchtverwarming die pas inschakelt vanaf 48gr. De WP kan die met een flow van ong. 12.8l/min prima aan tot een buitentemperatuur van 5 a 6 graden. Daaronder moet de CV er wel bij.

We hebben de Homey app en een aantal Shelly switches die de balans tussen de WP AO en de CV afhandelt, dat laten we de WP niet zelf doen. Zo hebben we meer grip en kunnen we de CV 's nachts en boven een bepaalde buitentemperatuur gewoon niet laten meewerken.

COP gemiddeld 3,4 laatste 10 maanden.

Gemiddelde prijs per graaddag: €0,49 (gecombineerd gas en stroom; incl saldering). Januari 2024
Zonder salderen: €0,86 in Jan 2024.
Gemiddelde prijs per graaddag in Jan 2023 was €1,04

Gas m3/GRD: 0,47 in Jan 2024
Gas m3/GRD: 1,31 in Jan 2023

[Afbeelding]
Bizar, en jouw WP staat niet op power modus?
Ik haal max 40 graden water, snap er niks van, pomp staat slechts 1 meter van de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
@Sander Wapperom Hoe zit dat nu met die nieuwe webapp, er wordt regelmatig naar eind januari gewezen maar ik zie tot op heden geen verschil met de oude app en het heating issue zit er ook nog in.

Wordt het niet verstandig dat we tester kunnen zijn van de te maken webapp, in de basis zijn we dit natuurlijk al de WP AO is een pilot opzich, maar als we stappen met elkaar willen maken dan moet er wel wat gebeuren.
Denk dat dit forum meer dan interesse heeft om te zorgen voor een goed werkende webapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Heb ook al gehoord, dat het waarschijnlijk half februari wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmnagtegaal
golfgti5 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Bizar, en jouw WP staat niet op power modus?
Ik haal max 40 graden water, snap er niks van, pomp staat slechts 1 meter van de cv ketel.
Powermodus zegt me niet zoveel. Bij > 20l/min halen we ongeveer 44gr dacht ik, maar dat is al een tijdje geleden. Verder mag ik tussen aanvoer en retour 9gr verschil hebben, dat schijnt ook nog te schelen.

Onze VV stuurt max 32gr retour (thermostaatknop), dus wanneer alleen de VV aan staat dan komt ie max op 41gr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
de lang verwachte nieuwe F-gassenverordening heeft groen licht van de EU Raad dd 29-1-2024.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Bron eu officiële site : Eu bron site f-gassen
bij de eerste diagonale doorlezen kom ik tot de volgende conclusie:
DeWarmte AO pomp valt in de laagste klasse van warmtepompen (monoblokken, kleiner dan nom. 12 kW)

Voor DeWarmte betekend dit dat ze de huidige DeWarmte warmtepomp per 1-1-2027 niet meer kunnen verkopen (en nee, in een thuissituatie val je niet onder de veiligheidsregel). Waarschijnlijk zal er ruim van te voren een waarschijnlijk op basis van propaan (R-290) een nieuwe versie beschikbaar komen.
Wat gelukkig wel mag lijkt het onderhoud te zijn, dit is mogelijk tot GWP 2500 of GWP 2200 (dit is nog een klein beetje onduidelijk), R-32 zit daar gelukkig behoorlijk ver met zijn GWP van 675 vandaan.

monoblokken (<12 kW = DeWarmte AO Pomp) per [b]1-1-2027 einde voor koudemiddelen boven de GWP>150[ (dus ook voor R-32)/b], alleen als op grond van veiligheidseisen (denk hierbij bv aan R-290) er geen koudemiddel GWP<150 gekozen kan worden mag er uitgeweken worden naar een koudemiddel tot max GWP 750 (voor huishouden is dit dus niet het geval).
Dit betekend dus het einde voor R 32 voor dit soort monobloks per 1-1-2027.
Gelukkig mag onderhoud en hergebruik van opgevangen koudemiddel nog wel.

per 1-1-2032 is ook het einde voor alle warmtepompen die gefluoreerde broeikasgassen (dus R-290 valt hier bv buiten) bevatten ongeacht hun GWP, ook hier weer de uitsluiting als dit uit veiligheidsoverweging niet mogelijk is, ook hier dan tot een max GWP van 750.

idem voor split systemen (L/W) (<12 kW) met gefluoreerde broeikasgassen, ook hier is de limit op GWP<150 ook hier einde oefening voor systemen die niet onder de limit vallen per 1-1-2027.

voor split systemen (L/L = Airco's) (,12 kW) idem als de (L/W hier boven) ligt de termijn op 1-1-2029, dus twee jaar later.

voor alle splitsystermen met gefluoreerde broeikasgassen is dan einde oefening per 1-1-2035.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 01-02-2024 09:30 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:26:
monoblokken (<12 kW = DeWarmte AO Pomp) per 1-1-2027 einde voor koudemiddelen boven de GWP>150[ (dus ook voor R-32), alleen als op grond van veiligheidseisen (denk hierbij bv aan R-290) er geen koudemiddel GWP<150 gekozen kan worden mag er uitgeweken worden naar een koudemiddel tot max GWP 750 (voor huishouden is dit dus niet het geval).
En is de deadline voor onderhoud ook al bekend (/definitief)?

Voorheen was er sprake van verbod op bijvullen (ook met hergebruik van opgevangen koudemiddel) per 1-1-2032. Als dit dat datum nog steeds geldt, dan betekent dit toch wel iets voor de (waarde van de) huidige WP.

Kan zo'n apparaat worden omgebouwd? Maar wat zijn de kosten dan? Grote kans dat dit niet rendabel is op een apparaat dat dan al 8 jaar oud is. Aan de andere kant: dit probleem geldt natuurlijk alleen als er ook daadwerkelijk koudemiddel lekt, zolang dat niet zo is, is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 08:44
MacD007 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:26:
de lang verwachte nieuwe F-gassenverordening heeft groen licht van de EU Raad dd 29-1-2024.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

bij de eerste diagonale doorlezen kom ik tot de volgende conclusie:
DeWarmte AO pomp valt in de laagste klasse van warmtepompen (monoblokken, kleiner dan nom. 12 kW)

Voor DeWarmte betekend dit dat ze de huidige DeWarmte warmtepomp per 1-1-2027 niet meer kunnen verkopen (en nee, in een thuissituatie val je niet onder de veiligheidsregel). Waarschijnlijk zal er ruim van te voren een waarschijnlijk op basis van propaan (R-290) een nieuwe versie beschikbaar komen.
Wat gelukkig wel mag lijkt het onderhoud te zijn, dit is mogelijk tot GWP 2500 of GWP 2200 (dit is nog een klein beetje onduidelijk), R-32 zit daar gelukkig behoorlijk ver met zijn GWP van 675 vandaan.

monoblokken (<12 kW = DeWarmte AO Pomp) per [b]1-1-2027 einde voor koudemiddelen boven de GWP>150[ (dus ook voor R-32)/b], alleen als op grond van veiligheidseisen (denk hierbij bv aan R-290) er geen koudemiddel GWP<150 gekozen kan worden mag er uitgeweken worden naar een koudemiddel tot max GWP 750 (voor huishouden is dit dus niet het geval).

per 1-1-2032 is ook het einde voor alle warmtepompen die gefluoreerde broeikasgassen (dus R-290 valt hier bv buiten) bevatten ongeacht hun GWP, ook hier weer de uitsluiting als dit uit veiligheidsoverweging niet mogelijk is, ook hier dan tot een max GWP van 750.

idem voor split systemen (L/W) (<12 kW) met gefluoreerde broeikasgassen, ook hier is de limit op GWP<150 ook hier einde oefening voor systemen die niet onder de limit vallen per 1-1-2027.

voor split systemen (L/L = Airco's) (,12 kW) idem als de (L/W hier boven) ligt de termijn op 1-1-2029, dus twee jaar later.

voor alle splitsystermen met gefluoreerde broeikasgassen is dan einde oefening per 1-1-2035.
Bedankt voor de info! heb je toevallig ook een linkje met de broninformatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jake schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:03:
[...]

En is de deadline voor onderhoud ook al bekend (/definitief)?
Het is best een groot stuk en redelijk lastig lezen, dus daar kan ik nog niets definitiefs over zeggen, maar ook via andere bronnen lijkt het er op dat het verbod op dit soort koudemiddelen pas bij vanaf GWP boven de 2200 begint, dus dat duurt nog wel even, mede omdat er ook nog de veiligheidslimiet op GWP 750 ligt, dus R32 valt daar ook nog onder.
Er zal ooit wel een verbod op R32 komen, maar ik betwijfel of dat voor 2037 gaat komen, tot die tijd zit de technische levensduur voor de huidige systemen er wel op.

Klein advies, laat je monosysteem in ieder geval elke 3-5 jaar controleren op nog voldoende inhoud koudemiddel, want hoe later je wacht met bijvullen, hoe duurder het gaat worden. Het moet in ieder geval door een STEK monteur/bedrijf uitgevoerd worden, in hoeverre DeWarmte deze certificering bezit, geen idee, ben het nog niet tegengekomen.
Voorheen was er sprake van verbod op bijvullen (ook met hergebruik van opgevangen koudemiddel) per 1-1-2032. Als dit dat datum nog steeds geldt, dan betekent dit toch wel iets voor de (waarde van de) huidige WP.
of dat nog van toepassing is weet ik op dit moment nog niet, zo ver ik weet was dat een eerste verwachting vanuit de toen bekende regeling, blijkbaar is deze op dit punt toch niet zo streng geworden.
2032 is wel het algehele uit voor dergelijke koudemiddelen in toestellen (mono) mbt de verkoop van toestellen, split m’n l/l mogen nog iets langer door.
Kan zo'n apparaat worden omgebouwd? Maar wat zijn de kosten dan? Grote kans dat dit niet rendabel is op een apparaat dat dan al 8 jaar oud is. Aan de andere kant: dit probleem geldt natuurlijk alleen als er ook daadwerkelijk koudemiddel lekt, zolang dat niet zo is, is er geen probleem.
Ik weet niet of de systemen van DeWarmte geschikt zijn voor bv propaan R290 ? Dat moet DeWarmte kunnen zeggen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
DutchAce schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:32:
[...]

Bedankt voor de info! heb je toevallig ook een linkje met de broninformatie?
Ja, sorry was ik vergeten bij te zetten. Is nu wel het geval, dus kijk a.u.b. even terug. Heb daar voor de Nederlandse tekst gekozen.

Voor de ongeduldige lezers hier de directe link Eu site f-gassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Settings zijn niet meer bereikbaar vanwege een update, dus die weet is het dan toch nog deze week…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:26:
Settings zijn niet meer bereikbaar vanwege een update, dus die weet is het dan toch nog deze week…
Krijg die melding inderdaad ook, lijkt het er toch op dat er spoedig een release komt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:28
f.welvering schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Krijg die melding inderdaad ook, lijkt het er toch op dat er spoedig een release komt.
Er is inderdaad een nieuwe update gekomen, heb nu de PompAO only stand aan staan. Hoop alleen wel dat met deze update niet veel al ingestelde settings die warmte had aangepast voor mij nu weer terug zijn op standaard want draaide de laatste 2 weken eigenlijk al perfect met enkel nog pompAO zonder dat de CV nog onbedoeld werd ingeschakeld.
Hopelijk zijn deze settings nu ook wel ten alle tijden beschikbaar, en niet soms eens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Er is inderdaad een nieuwe update gekomen, heb nu de PompAO only stand aan staan. Hoop alleen wel dat met deze update niet veel al ingestelde settings die warmte had aangepast voor mij nu weer terug zijn op standaard want draaide de laatste 2 weken eigenlijk al perfect met enkel nog pompAO zonder dat de CV nog onbedoeld werd ingeschakeld.
Hopelijk zijn deze settings nu ook wel ten alle tijden beschikbaar, en niet soms eens een keer.
Verder nog interessante dingen tegen gekomen?
Ik krijg voorlopig de update pagina nog voor mijn neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:51
Zullen we even een lijstje maken op welke tijden iedereen naar de settings mag kijken?!
Want de server zal er wel uitvliegen op het moment dat het 1e bericht hier staat dat deze beschikbaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Verder nog interessante dingen tegen gekomen?
Ik krijg voorlopig de update pagina nog voor mijn neus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVpOSqJ8imcstfPcFVE2PXOsypg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v6Orq7G38F6U9qzgOnK6GDad.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDLzy3ZEmoKDh8uPptuFj_sYHqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7mmlvscLGccsG7hZPQdnfmAs.png?f=fotoalbum_large

Heb inmiddels alleen al 3 keer voor pompAO modus gekozen en opgeslagen, vervolgens netjes gewacht tot de tijd van opslaan is afgeteld, na opnieuw inloggen staat hij weer op default. Misschien ben ik te ongeduldig 😋

Handleiding https://26202849.fs1.hubs...38739&utm_source=hs_email

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
Is het ook mogelijk, dat de AO pomp b.v. 180 seconden blijft nadraaien, nadat hij is gestopt met verwarmen...Naar mijn idee blijft er nu veel plotseling opgehoopte warmte stilstaan..

Mijn vorige warmtepomp, de Elga kon je de nadraai-tijd instellen van 60 naar 180 seconden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Weet iemand hoe je dit kan checken ? <> Pomp AO + back-up: De Pomp AO levert de warmtevraag altijd samen met de cv-ketel.**

Als ik hier zo de verhalen lees is het bij iedereen aan of uit, lijkt een leuke setting mits je iets met de temperatuur kan doen en is alleen nodig als het kouder is dan -5. en moet de CV dan wel weer aan hebben staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb inmiddels alleen al 3 keer voor pompAO modus gekozen en opgeslagen, vervolgens netjes gewacht tot de tijd van opslaan is afgeteld, na opnieuw inloggen staat hij weer op default. Misschien ben ik te ongeduldig 😋

Handleiding gelezen en de eco en comfort keuze is wel heel algemeen gesteld. Deze is bij mij al meerdere keren opgehoogd omdat de cv veel te snel erbij werd geschakeld. Dat gaat nu veel beter en pomp doet het gewoon zelfstandig!

Standaard stond/staat deze op 20k, bij mij inmiddels op 100k voor zover ik weet. Maar is dat dan de eco mode? Zou goed zijn als dat bij de extra info staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmnagtegaal
Mobiel data niet zichtbaar. Ook niet na herstart controller. Op PC nog geen settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsxCMs4Xgb7GdqUcOx_urfbD5mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIREG0nURD7rrXPeYnDazhsQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door dmnagtegaal op 01-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels is me setting goed opgeslagen, had toch wat te kort geduld denk ik.
Is voor mij nu nog steeds elke keer beschikbaar.

Heb inmiddels ook reactie vanuit de warmte over de persoonlijk ingestelde settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ka52lUbGSFqwHZV9qdZUFjzssI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UONFNai5VXqC5FBocX9LBbpx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:37
Hier ook warmtepomp only gezet. Ben benieuwd wat er nu gebeurt als de aanvoertemperatuur (na een tijdje stilstand) onder het opstartminimum komt:

-Optie 1: Warmtepomp start niet
-Optie 2: Warmtepomp start wel
-Optie 3: Warmtepomp schakelt toch cv bij...

[ Voor 27% gewijzigd door PVPaneel op 01-02-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
MacD007 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Het is best een groot stuk en redelijk lastig lezen, dus daar kan ik nog niets definitiefs over zeggen, maar ook via andere bronnen lijkt het er op dat het verbod op dit soort koudemiddelen pas bij vanaf GWP boven de 2200 begint, dus dat duurt nog wel even, mede omdat er ook nog de veiligheidslimiet op GWP 750 ligt, dus R32 valt daar ook nog onder.
Er zal ooit wel een verbod op R32 komen, maar ik betwijfel of dat voor 2037 gaat komen, tot die tijd zit de technische levensduur voor de huidige systemen er wel op.

Klein advies, laat je monosysteem in ieder geval elke 3-5 jaar controleren op nog voldoende inhoud koudemiddel, want hoe later je wacht met bijvullen, hoe duurder het gaat worden. Het moet in ieder geval door een STEK monteur/bedrijf uitgevoerd worden, in hoeverre DeWarmte deze certificering bezit, geen idee, ben het nog niet tegengekomen.

[...]
of dat nog van toepassing is weet ik op dit moment nog niet, zo ver ik weet was dat een eerste verwachting vanuit de toen bekende regeling, blijkbaar is deze op dit punt toch niet zo streng geworden.
2032 is wel het algehele uit voor dergelijke koudemiddelen in toestellen (mono) mbt de verkoop van toestellen, split m’n l/l mogen nog iets langer door.

[...]

Ik weet niet of de systemen van DeWarmte geschikt zijn voor bv propaan R290 ? Dat moet DeWarmte kunnen zeggen. _/-\o_
Niet meer verkopen vanaf 2027 lijkt me niet een heel groot probleem. Ze kunnen we weer met een nieuwe pomp komen. Wat me wel een probleem lijkt is onderhoud na 2031. Dan hebben de meeste mensen de pomp nog niet terugverdiend.

Cool dat er nieuwe opties zijn. Helaas is het alsnog heel beperkt. Bij de meeste warmtepompen kun je echt veeel meer instellen.

Misschien een idee om hier ideen te verzamelen en DeWarmte te vragen welke van die opties reële updates van de app zouden kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door harrr op 01-02-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn Heating pagina doet het helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
Pjotter87 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:12:
Zullen we even een lijstje maken op welke tijden iedereen naar de settings mag kijken?!
Want de server zal er wel uitvliegen op het moment dat het 1e bericht hier staat dat deze beschikbaar is :P
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Mijn Heating pagina doet het helaas niet
Hier ook nog niet. Ik verwacht dat er veel handwerk is en het in batches gaat.

Wanneer de mail komt over de update kan iedereen er bij waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:08:
Hier ook warmtepomp only gezet. Ben benieuwd wat er nu gebeurt als de aanvoertemperatuur (na een tijdje stilstand) onder het opstartminimum komt:

-Optie 1: Warmtepomp start niet
-Optie 2: Warmtepomp start wel
-Optie 3: Warmtepomp schakelt toch cv bij...
Dit was voor mij al een reden om te gaan stoken op stooklijn. Blijft je aanvoerwater ten alle tijden op temperatuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ik heb voor dit stookseizoen even wat cijfers bij elkaar gezocht.
Afgelopen maand januari was eigenlijk de eerste echte maand waarmee ik goed zonder gas en met bijna de gehele maand 24/7 draaien heb gedraaid. Ook heb ik de hoeveelheid hout wat ik in januari nog heb gestookt in de houtkachel bijgehouden (paar keer moest dit met echt koude dagen om pompAO te helpen het warmteverlies te compenseren, verder was dit meer voor de gezelligheid in de avond). Dit was ongeveer 200kg en komt overheen z’n 660kwh warmte a 75m3 gas.

Om mijn heatmeter een soort van te controleren heb ik data van vroeger waar ik een volledige maand zonder houtkachel heb gestookt vergeleken met de graaddagen en dus met afgelopen januari, dit lijkt met omrekenen redelijk in de buurt te komen (had vroeger alleen wel een ander stook gedrag, nachtverlaging, helft van de maand was alleen mijn partner thuis waardoor veel de kachel overdag ook maar op 15 stond). Nu is het nooit beneden de 19 graden geweest in huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvoKrcnSRxn4InMbpw-bHINz0Jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXrut1d4FBKRWjniJKaOHmVM.png?f=fotoalbum_large.

In november heb ik een aantal dagen enkel op CV gestookt en dat verbruik omgerekend in kwh en vergeleken met de graaddagen op dagen die ik enkel met pompAO heb gedraaid, ook dit komt redelijk overheen. Naar mijn idee geeft de heatmeter van de warmte bij mij dus een goed beeld.

Zie hier wat cijfers:

Oktober 2023
865kwh warmte, 144kwh stroom, COP 6,01

November 2023
2086kwh warmte, 375kwh stroom, COP 5,56

December 2023
2175kwh warmte, 422kwh stroom, COP 5,15

Januari 2024
3289kwh warmte, 726kwh stroom, COP 4,53

Totaal tot nu toe dus:
8415kwh warmte, 1667kwh stroom, COP 5,05
79m3 gas (verbruikt verwacht dat dit nu niet meer voorkomt)
Hoeveelheid hout totaal 2m3 los gestort.

In vergelijking met voor dit stookseizoen ben ik er in comfort al enorm op vooruit gegaan, overal in huis voelt het aangenaam warm. Maar ook kwa kosten besparing ben ik zeer tevreden, dit komt wel hoofdzakelijk door de overcapaciteit van mijn zonnepanelen.

Mijn tarieven (voor de komende 2 jaar en 8 maanden):
1,40 euro voor m3 gas
0,40 euro voor kwh stroom
0,09 euro voor kwh teruglevering

8415kwh warmte komt overheen met 956m3 gas a 1338 euro gas die ik dus door pompAO heb bespaart.
1667kwh stroom kost me 667 euro.
Als ik dus gewoon de normale stroomprijs moet betalen heb ik dus een besparing van 1338 - 667 = 671 euro

Door de salderings regeling wordt de besparing nog een flink stuk beter, 1667 * 0,09 gemiste terugleververgoeding = 150 euro.
1338 - 150 = 1188 euro

Dit sommetje zal natuurlijk voor iedereen anders zijn, mijn woning had nog al een flink gas verbruik, hierdoor valt er simpelweg ook veel meer te besparen, ook lukt het om met een lage aanvoertemp van max 33 te verwarmen, dit zorgt voor een goede COP en dan nog extra geholpen door de zonnepalen.

Het zou fijn zijn als de nieuwe updates van DeWarmte deze keer wel goed blijft werken en ze snel nog meer werk maken van updates zodat we meer controle krijgen over onze pompAO, deze besparing had ik namelijk met veel andere warmtepompen ook kunnen realiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door TeutonMartin op 01-02-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
Ik heb een mail de deur uit gedaan dat mijn geduld op begint te raken met de buitenunit,geluid is weer terug en ik krijg het niet weg. ☹️

https://youtube.com/shorts/I6T2n9dMFS4?si=JSEotVvEssBWhElo

Wordt ook kriegelig van die tikkende Tado thermostaat. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:32:
Ik heb voor dit stookseizoen even wat cijfers bij elkaar gezocht.
Afgelopen maand januari was eigenlijk de eerste echte maand waarmee ik goed zonder gas en met bijna de gehele maand 24/7 draaien heb gedraaid. Ook heb ik de hoeveelheid hout wat ik in januari nog heb gestookt in de houtkachel bijgehouden (paar keer moest dit met echt koude dagen om pompAO te helpen het warmteverlies te compenseren, verder was dit meer voor de gezelligheid in de avond). Dit was ongeveer 200kg en komt overheen z’n 660kwh warmte a 75m3 gas.

Om mijn heatmeter een soort van te controleren heb ik data van vroeger waar ik een volledige maand zonder houtkachel heb gestookt vergeleken met de graaddagen en dus met afgelopen januari, dit lijkt met omrekenen redelijk in de buurt te komen (had vroeger alleen wel een ander stook gedrag, nachtverlaging, helft van de maand was alleen mijn partner thuis waardoor veel de kachel overdag ook maar op 15 stond). Nu is het nooit beneden de 19 graden geweest in huis:
[Afbeelding].

In november heb ik een aantal dagen enkel op CV gestookt en dat verbruik omgerekend in kwh en vergeleken met de graaddagen op dagen die ik enkel met pompAO heb gedraaid, ook dit komt redelijk overheen. Naar mijn idee geeft de heatmeter van de warmte bij mij dus een goed beeld.

Zie hier wat cijfers:

Oktober 2023
865kwh warmte, 144kwh stroom, COP 6,01

November 2023
2086kwh warmte, 375kwh stroom, COP 5,56

December 2023
2175kwh warmte, 422kwh stroom, COP 5,15

Januari 2024
3289kwh warmte, 726kwh stroom, COP 4,53

Totaal tot nu toe dus:
8415kwh warmte, 1667kwh stroom, COP 5,05
79m3 gas (verbruikt verwacht dat dit nu niet meer voorkomt)
Hoeveelheid hout totaal 2m3 los gestort.

In vergelijking met voor dit stookseizoen ben ik er in comfort al enorm op vooruit gegaan, overal in huis voelt het aangenaam warm. Maar ook kwa kosten besparing ben ik zeer tevreden, dit komt wel hoofdzakelijk door de overcapaciteit van mijn zonnepanelen.

Mijn tarieven (voor de komende 2 jaar en 8 maanden):
1,40 euro voor m3 gas
0,40 euro voor kwh stroom
0,09 euro voor kwh teruglevering

8415kwh warmte komt overheen met 956m3 gas a 1338 euro gas die ik dus door pompAO heb bespaart.
1667kwh stroom kost me 667 euro.
Als ik dus gewoon de normale stroomprijs moet betalen heb ik dus een besparing van 1338 - 667 = 671 euro

Door de salderings regeling wordt de besparing nog een flink stuk beter, 1667 * 0,09 gemiste terugleververgoeding = 150 euro.
1338 - 150 = 1188 euro

Dit sommetje zal natuurlijk voor iedereen anders zijn, mijn woning had nog al een flink gas verbruik, hierdoor valt er simpelweg ook veel meer te besparen, ook lukt het om met een lage aanvoertemp van max 33 te verwarmen, dit zorgt voor een goede COP en dan nog extra geholpen door de zonnepalen.

Het zou fijn zijn als de nieuwe updates van DeWarmte deze keer wel goed blijft werken en ze snel nog meer werk maken van updates zodat we meer controle krijgen over onze pompAO, deze besparing had ik namelijk met veel andere warmtepompen ook kunnen realiseren.
Peachtige cijfers👍🏻.
Ik kom in dezelfde periode niet verder als ee. COP van 3.4, en dat terwijl ik zelf vind een goede situatie te hebben, word dus nog het nodige fine tunen hierzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
DoubleDutch schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:14:
Ik heb een mail de deur uit gedaan dat mijn geduld op begint te raken met de buitenunit,geluid is weer terug en ik krijg het niet weg. ☹️

Lijkt net of ze een oud dieselmotortje hebben verstopt in je warmtepomp 🙈.
Zou ook deWarmte laten komen als ik jou was, dit kan niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:37
@DoubleDutch Jeetje man, dat klinkt als een scheepsdiesel. Daar mogen - en moeten - ze wat aan gaan doen.

@harrr Maar hoe zit dat dan precies. Setpoint control geeft je 1 aanvoertemperatuur. Ben je die dan steeds aan het aanpassen naar gelang de buitentemperatuur, of begrijp ik je verkeerd. Of draai je steeds op - zeg - 30 graden en stook je bij met iets als je tekort komt?

[ Voor 57% gewijzigd door PVPaneel op 02-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotter87
DoubleDutch schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:14:

Hoor je dit geluid ook bij de buiten unit?
Ik heb een soort gelijk geluid gehad alleen dan wat sneller en hoger.
Bleek de circulatie pomp te zijn.

Zat een luchtbel in de pomp die er niet uit kon waardoor de circulatie pomp heet was geworden en een lager het begeven heeft.

Het dunne slangetje volgen dat onder de buitenunit uitkomt. Deze loopt naar een klein kraantje. ff een stukje open draaien en kijken of er lucht uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:51:
[...]

Niet meer verkopen vanaf 2027 lijkt me niet een heel groot probleem. Ze kunnen we weer met een nieuwe pomp komen. Wat me wel een probleem lijkt is onderhoud na 2031. Dan hebben de meeste mensen de pomp nog niet terugverdiend.
zo als het er nu uit ziet zal een verbod niet voor 2037 komen, waarschijnlijk nog iets later, dus dan zijn de meeste pompen waarschijnlijk ook al einde levensduur. En zolang je geen nieuwe vulling nodig hebt kan die ook nog prima door. Alleen al er een verbod komt om dergelijke pompen in bedrijf te hebben wordt het een geheel ander verhaal.
Normaal onderhoud, zeker aan een monoblok, waar je niet aan het koudemiddel komt is geen enkel probleem.
Ook de de lekkages bij een monoblok aanzienlijk kleiner.
Dus advies, laat zeker voor het verbod, is ruim van te voren bekend, de vulstand van je koudemiddel controleren (STEK) en zo nodig bijvullen, overigens zou je dit zeker elke 3-5 jaar moeten doen, omdat een te lage vulstand de werking van je warmtepomp en dus COP zeer negatief beïnvloed.
Cool dat er nieuwe opties zijn. Helaas is het alsnog heel beperkt. Bij de meeste warmtepompen kun je echt veeel meer instellen.

Misschien een idee om hier ideen te verzamelen en DeWarmte te vragen welke van die opties reële updates van de app zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pjotter87 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Zat een luchtbel in de pomp die er niet uit kon waardoor de circulatie pomp heet was geworden en een lager het begeven heeft.

Het dunne slangetje volgen dat onder de buitenunit uitkomt. Deze loopt naar een klein kraantje. ff een stukje open draaien en kijken of er lucht uitkomt.
Heb je daar een foto van? En ik denk dat dit slangetje onder in de buitenunit, dus boven de bodemplaat is gemonteerd. Ik zie onder de bodemplaat namelijk geen slangetjes met een kraantje op diverse foto’s hier op het forum. Kun je daar zo bijkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
MacD007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Heb je daar een foto van? En ik denk dat dit slangetje onder in de buitenunit, dus boven de bodemplaat is gemonteerd. Ik zie onder de bodemplaat namelijk geen slangetjes met een kraantje. Kun je daar zo bijkomen?
[Video: https://photos.onedrive.com/share/8954A9048B2A5253!1726?cid=8954A9048B2A5253&resId=8954A9048B2A5253!1726&authkey=!AODhvz4685jAP3c&ithint=video]

[Video: https://photos.onedrive.com/share/8954A9048B2A5253!1725?cid=8954A9048B2A5253&resId=8954A9048B2A5253!1725&authkey=!ADQ3HUxwq9Gjeac&ithint=video]

2 filmpjes van de storing bij mij.
kraantje staat er niet op maar het gaat om het dunne slangetje dat aan de rechterkant van de pomp loopt niet de dikke aan de linkerkant.

Deze filmpjes zijn gemaakt tijdens het testen met dewarmte dus het pompje liep langzamer en de rest uit.

Hebben ze trouwens gewoon keurig opgelost door het pompje te vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pjotter87 op 02-02-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
PVPaneel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:51:
@DoubleDutch Jeetje man, dat klinkt als een scheepsdiesel. Daar mogen - en moeten - ze wat aan gaan doen.

@harrr Maar hoe zit dat dan precies. Setpoint control geeft je 1 aanvoertemperatuur. Ben je die dan steeds aan het aanpassen naar gelang de buitentemperatuur, of begrijp ik je verkeerd. Of draai je steeds op - zeg - 30 graden en stook je bij met iets als je tekort komt?
Nee gewoon op stooklijn. 28/10 en 42/-10. Thermostaat staat op 35 graden (zodat de pomp altijd aan staat). Binnen blijft het met de constante aanvoer conform de stooklijn 20-21 graden.

Stooklijn is afgesteld op de kamer met de minste afgifte, daar staat dus de afgifte dus volledig open, op de rest van de plekken (zoals de vloerverwarming beneden) staat de afgifte een (beetje) geknepen zodat er precies genoeg warmte te vloer in gaat om het 20 graden te houden.

Zoals een warmtepomp dus ook hoort te werken. Anders had ik ook een hogere stooklijn nodig gehad om een koud huis (boven) continue weer warm te stoken.

Aanvoer van de pomp komt in principe (behalve bij defrosts) niet onder de 28 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 02-02-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Hier nog geen settings menu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:30:
Hier nog geen settings menu....
Hier ook niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Nope, gaat het weer per moment van installatie? Oudste eerst? Wel vrij onhandig want als we bij elke update van de app meteen geen toegang meer hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
Pjotter87 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Buiten hoort je het nagenoeg niet,do vorige keer was het weg toen ik wat aan het leidingwerk zat te schudden, helaas werkt het nu niet.

Zal even kijken wat jij zegt thx. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59
Gezien de netatmo thermostaat hier veel gebruikt wordt heb ik een vraag die ik niet beantwoord krijg vanuit de specs.
Is de gewenste temperatuur per 0.1 graden in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Nee per 0.5 c alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:47:
Nope, gaat het weer per moment van installatie? Oudste eerst? Wel vrij onhandig want als we bij elke update van de app meteen geen toegang meer hebben…
Ik was inderdaad wel 1 van de eerste installaties (nummer 22) misschien doen ze het op volgorde om te kijken of de server het aan kan.
Wacht natuurlijk ook al het langst, pas 1 jaar en 2 maanden na installatie. Met de schouw was dit me al in Q1 2023 belooft.

Tot nog toe lijkt het bij mij te werken, heb sinds gister denk z’n 20 keer gecheckt en alle keren was het bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:42:
[...]

Ik was inderdaad wel 1 van de eerste installaties (nummer 22) misschien doen ze het op volgorde om te kijken of de server het aan kan.
Wacht natuurlijk ook al het langst, pas 1 jaar en 2 maanden na installatie. Met de schouw was dit me al in Q1 2023 belooft.

Tot nog toe lijkt het bij mij te werken, heb sinds gister denk z’n 20 keer gecheckt en alle keren was het bereikbaar.
Op zich begrijpelijk maar als je bij elke update weken zonder toegang tot settings zit… zouden ze bij je iPhone moeten doen, dat je bij de release van een update van je iOS weken niet meer bij je telefoon kan omdat de oude versie niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
nelving schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:07:
Gezien de netatmo thermostaat hier veel gebruikt wordt heb ik een vraag die ik niet beantwoord krijg vanuit de specs.
Is de gewenste temperatuur per 0.1 graden in te stellen?
Ik heb de netatmo, gewenste temp is per halve graad. Maar hysterese wel per .1 graad.

Pomp loopt veel beter sinds ik de netatmo heb.

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste