Ik heb voor dit stookseizoen even wat cijfers bij elkaar gezocht.
Afgelopen maand januari was eigenlijk de eerste echte maand waarmee ik goed zonder gas en met bijna de gehele maand 24/7 draaien heb gedraaid. Ook heb ik de hoeveelheid hout wat ik in januari nog heb gestookt in de houtkachel bijgehouden (paar keer moest dit met echt koude dagen om pompAO te helpen het warmteverlies te compenseren, verder was dit meer voor de gezelligheid in de avond). Dit was ongeveer 200kg en komt overheen z’n 660kwh warmte a 75m3 gas.
Om mijn heatmeter een soort van te controleren heb ik data van vroeger waar ik een volledige maand zonder houtkachel heb gestookt vergeleken met de graaddagen en dus met afgelopen januari, dit lijkt met omrekenen redelijk in de buurt te komen (had vroeger alleen wel een ander stook gedrag, nachtverlaging, helft van de maand was alleen mijn partner thuis waardoor veel de kachel overdag ook maar op 15 stond). Nu is het nooit beneden de 19 graden geweest in huis:
/f/image/xXrut1d4FBKRWjniJKaOHmVM.png?f=fotoalbum_large)
.
In november heb ik een aantal dagen enkel op CV gestookt en dat verbruik omgerekend in kwh en vergeleken met de graaddagen op dagen die ik enkel met pompAO heb gedraaid, ook dit komt redelijk overheen. Naar mijn idee geeft de heatmeter van de warmte bij mij dus een goed beeld.
Zie hier wat cijfers:
Oktober 2023
865kwh warmte, 144kwh stroom, COP 6,01
November 2023
2086kwh warmte, 375kwh stroom, COP 5,56
December 2023
2175kwh warmte, 422kwh stroom, COP 5,15
Januari 2024
3289kwh warmte, 726kwh stroom, COP 4,53
Totaal tot nu toe dus:
8415kwh warmte, 1667kwh stroom, COP 5,05
79m3 gas (verbruikt verwacht dat dit nu niet meer voorkomt)
Hoeveelheid hout totaal 2m3 los gestort.
In vergelijking met voor dit stookseizoen ben ik er in comfort al enorm op vooruit gegaan, overal in huis voelt het aangenaam warm. Maar ook kwa kosten besparing ben ik zeer tevreden, dit komt wel hoofdzakelijk door de overcapaciteit van mijn zonnepanelen.
Mijn tarieven (voor de komende 2 jaar en 8 maanden):
1,40 euro voor m3 gas
0,40 euro voor kwh stroom
0,09 euro voor kwh teruglevering
8415kwh warmte komt overheen met 956m3 gas a 1338 euro gas die ik dus door pompAO heb bespaart.
1667kwh stroom kost me 667 euro.
Als ik dus gewoon de normale stroomprijs moet betalen heb ik dus een besparing van 1338 - 667 = 671 euro
Door de salderings regeling wordt de besparing nog een flink stuk beter, 1667 * 0,09 gemiste terugleververgoeding = 150 euro.
1338 - 150 = 1188 euro
Dit sommetje zal natuurlijk voor iedereen anders zijn, mijn woning had nog al een flink gas verbruik, hierdoor valt er simpelweg ook veel meer te besparen, ook lukt het om met een lage aanvoertemp van max 33 te verwarmen, dit zorgt voor een goede COP en dan nog extra geholpen door de zonnepalen.
Het zou fijn zijn als de nieuwe updates van DeWarmte deze keer wel goed blijft werken en ze snel nog meer werk maken van updates zodat we meer controle krijgen over onze pompAO, deze besparing had ik namelijk met veel andere warmtepompen ook kunnen realiseren.
[
Voor 9% gewijzigd door
TeutonMartin op 01-02-2024 22:49
]