Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 30 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:45
jansd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:25:
Ik krijg sinds de kou begon al helemaal geen mails meer terug van DeWarmte op mijn vragen. Jammer, want ik was tot voor kort echt wel tevreden.
Zo heb ik gevraagd om wat instellingen te wijzigen, zodat de stooklijn beter wordt vastgehouden. Het lijkt er op dat ze er wel wat mee hebben gedaan, want de cv ketel springt al na 1 a 2 uur bij (was eerder 3 uur) en het lijkt er op dat ze de powermodus aan hebben gezet. Dat zorgde voor flink onregelmatig gedrag (met name na inschakelen cv), terwijl hij eerder rustig liep.
Door (ik denk) de powermodus draait de pomp nu bij de hogere temperaturen op een flink electrisch vermogen, terwijl hij eerder netjes moduleeerde tussen ca 500-1000W. Ik baal flink van dit gerommel ....

Merken jullie dat de powermodus ook meer vermogen vraagt blijft vragen als de buitentemperatuur hoger wordt (dus minder terug moduleert)? Nu draait hij bijvoorbeeld nog steeds op 1500-1700W....
Hier ook geen reactie na 3 weken. Ik snap wel dat ze het druk hebben en mijn vraag is niet erg urgent (zit hier niet in de kou) maar ik zou een reactie met een tijdsindicatie voor het behandelen dan wel waarderen.

Ik ga ze nog maar eens een reminder sturen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:15
harrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:36:
[...]

De stooklijn instellingen worden live van de pomp afgelezen weet ik inmiddels. Dus als ze op het dashboard goed zijn, dan staan ze ook echt in de pomp....
Er klopt vandaag anders niks van, dus ik weet zeker dat de stooklijn niet is geupdate met hetgeen ik in de app heb ingevoerd (het scheelde echt 2 of 3 graden). Al wel eerder gezien, ook al update je de pagina nog een paar keer om de settings te checken. Hij draait vandaag op 700w of zo dus indien nodig had pomp meer vermogen of cv bijgeroepen.

Maar goed, het is 8 uur en de gewenste temperatuur is eindelijk bereikt na 20 uur stoken. De huidige stooklijn is prima, maar opvangen van 3 storingen vandaag en defrosts is een uitdaging, vandaar dat ik de stooklijn iets wilde verhogen. (Heb het nog niet gepost of storing numero 4 is er)

[ Voor 25% gewijzigd door Mkw op 21-01-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 09:34

iop

harrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Je COP vind ik niet bijzonder laag met deze temperaturen. Of je moet ook echt op een lage stooklijn zitten, dan klopt het niet. De flow is sowieso te laag, zeker over aan de bel trekken. Bij mij was die te laag tijdens de oplevering. Ze zijn wel een half uur aan het ontluchten geweest om het goed te krijgen, maar ze hebben het wel goed opgeleverd en daar dus naar gekeken. Zou bij jou dus ook gedaan moeten zijn.

i.
Hebben ze dan de pomp zelf ontlucht? Mijn systeem heb ik zelf al meerdere malen ontlucht namelijk..

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
iop schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Hebben ze dan de pomp zelf ontlucht? Mijn systeem heb ik zelf al meerdere malen ontlucht namelijk..
Nee want daar konden ze niet bij.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:27
Jurrian7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:04:
Ja, dat is hem idd....kunt er zo van afhalen, Hij zit eigenlijk op de Vriesleidingen, beetje ongelukkige plaats, want hij meet steeds kou.....of heel heet.....Beetje naar beneden en dan naar links, langs de stikker in een plastic-pijpje van b.v. 10 cm en 2 en half cm in omtrek. Dan is ie uit de wind en uit de vrieskou....werkt prima.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bDM79tSY4b2mRhrlaHoCpabfyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvqIaJpAHbfHCRaJaV605eED.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn oplossing, zelfde idee, boven en onder grote opening (zijkant paar kleine gaatjes) en sensor mooi in het midden geplaatst.
Testen maar en ben erg benieuwd wat het gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13
harrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Nee want daar konden ze niet bij.
Ik had hier hetzelfde probleem,veel lawaai.
Na wat gerammel aan het leidingwerk kwam er waarschijnlijk toch nog wat lucht vrij, staat mij wel iets van bij dat er op de pomp AO een automatische ontluchter zat.

https://youtube.com/shorts/BsrXUAm4iRU?si=hLc2TqRWJQxA8xtA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
Wat is jullie delta t en flow van jullie vloerverwarming?

Bij mij is deze 17 graden bij een temperatuur van 40 graden aanvoer. De flow is krap 1 liter per minuut per groep.

Ik kan er weer een mengverdeler van maken maar door de extra pomp gaan alle leidingen zuisen.

Ik heb op zolder waar de pomp is aangesloten 2 aftakkingen. 1x 22mm naar achter met 2 radiatoren. 1 x 22 mm naar voor, waar boven 2 radiatoren en dan 22mm door naar beneden naar de vloerverwarming .

Zou 22mm cv te weinig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 08:44
Ik heb nadat de warmtepomp dagen achter elkaar liep, eens geprobeerd de thermostaat kort uit te zetten (10min), nadat de pomp is uitgeschakeld heb ik de thermostaat weer aangezet. Hierna start de pomp met CV vraag 'OFF', en draait de pomp mooi met een vloeiend afgegeven vermogen en hoge COP, na enige tijd (waarschijnlijk doordat de stooklijn niet behaalt wordt) vraagt de pomp hulp van de CV. De CV functie heb ik uitgeschakeld omdat dit mij veel gas kostte en dit niet nodig is voor de temperatuur in het huis op het gewenste niveau te houden. Zodra de CV vraag weer 'ON' is begint het geschommel en gehakkel in het afgegeven vermogen, en daalt het COP. Ook lijken defrost veel frequenter voor te komen.

Herkent iemand dit gedrag en heeft iemand dit besproken met DeWarmte?

Mij lijkt dat er echt een knop moet komen voor 'All Electric' functie zodat de pomp de CV niet bijschakeld en gewoon vloeiend vermogen blijft afgeven.

Zie hieronder wat screenshots van de situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcpUZfZMKhN46CNOtEJSwKhBkQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tso7OrWjkcBg7CEzHtdSAZN9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svEvlorEiu8KFHyL8bBC_cEfQGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HNYW3X6rEPMIfCpnkBbUs8VE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLduPwErM1bSZi1w1MDpDCUlKLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/otaCls5z3JyfsQ8JK8xkcwuD.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door DutchAce op 22-01-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
DutchAce schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:28:
Ik heb nadat de warmtepomp dagen achter elkaar liep, eens geprobeerd de thermostaat kort uit te zetten (10min), nadat de pomp is uitgeschakeld heb ik de thermostaat weer aangezet. Hierna start de pomp met CV vraag 'OFF', en draait de pomp mooi met een vloeiend afgegeven vermogen en hoge COP, na enige tijd (waarschijnlijk doordat de stooklijn niet behaalt wordt) vraagt de pomp hulp van de CV. De CV functie heb ik uitgeschakeld omdat dit mij veel gas kostte en dit niet nodig is voor de temperatuur in het huis op het gewenste niveau te houden. Zodra de CV vraag weer 'ON' is begint het geschommel en gehakkel in het afgegeven vermogen, en daalt het COP. Ook lijken defrost veel frequenter voor te komen.

Mij lijkt dat er echt een knop moet komen voor 'All Electric' functie zodat de pomp de CV niet bijschakeld en gewoon vloeiend vermogen blijft afgeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb geen mooie grafieken maar gedrag herken ik wel. De knop om cv niet te gebruiken is beloofd in nieuwe versie app eind januari. Naast vele defrosts is gisteren zeker 5x pomp uitgegaan om af te koelen. Samen met defrosts wordt het dan lastig om huis warm te krijgen. Gelukkig net eindelijk gelukt om stooklijn te verhogen om dit beter op te vangen, kost wel COP helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
DutchAce schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wellicht op wat ik ervaar, zie: https://pompao.isgehost.nl. Pomp draait vaker niet dan wel. Flow gaat alle kanten op. In en uitschakelen alle kanten op. Lijkt voor te komen vanaf 10 graden buiten. De pomp kan dan zijn warmte niet kwijt. Eigenlijk heeft de PompAO voor mijn huis te veel vermogen bij 10+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Heb geen mooie grafieken maar gedrag herken ik wel. De knop om cv niet te gebruiken is beloofd in nieuwe versie app eind januari. Naast vele defrosts is gisteren zeker 5x pomp uitgegaan om af te koelen. Samen met defrosts wordt het dan lastig om huis warm te krijgen. Gelukkig net eindelijk gelukt om stooklijn te verhogen om dit beter op te vangen, kost wel COP helaas.
Waarschijnlijk ook zelfde verhaal als hier. En idd ook hier wordt het huis slecht warm. Zelfs met vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
@DutchAce ik zie hier het zelfde.
Wat ik ook merk als de CV uitstaat is, wanneer je inderdaad max de WP laat lopen voor x uur met moeite de doel temp wordt bereikt want na 2 uur start de WP met hikken wellicht dat de CV er bij moet maar die staat uit in mijn geval op lagere temp dan stooklijn, wanneer ik dan de warmte vraag stop voor 10 min en dan weer aan dan heb ik in no time mijn doel temp. ik ga nu in stappen de temp opvoeren omdat ik ook aan nacht verlaging doe. stroombesparing van 5-10kWh per dag, ook zie ik wel dikke uitschieters van het vermogen ik dacht dat 8KW de top was maar, een top van 8,3 - 11kW zie ik hier zeker 6x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
wildebeernd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:25:
Wat is jullie delta t en flow van jullie vloerverwarming?

Bij mij is deze 17 graden bij een temperatuur van 40 graden aanvoer. De flow is krap 1 liter per minuut per groep.

Ik kan er weer een mengverdeler van maken maar door de extra pomp gaan alle leidingen zuisen.

Ik heb op zolder waar de pomp is aangesloten 2 aftakkingen. 1x 22mm naar achter met 2 radiatoren. 1 x 22 mm naar voor, waar boven 2 radiatoren en dan 22mm door naar beneden naar de vloerverwarming .

Zou 22mm cv te weinig zijn?
Hier 25mm flexibele buit van de CV naar de vloerverwarming verdeler. Laatste stuk is ook 22mm. Gaat prima. De flow is gelimiteerd op 1,5 l/m vanwege stooklijn en radiatoren boven. Pomp staat op 2,4 l/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Laatst online: 02-10-2024
WouteruitTB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
Mijn oplossing, zelfde idee, boven en onder grote opening (zijkant paar kleine gaatjes) en sensor mooi in het midden geplaatst.
Testen maar en ben erg benieuwd wat het gaat doen :)
Ziet er mooi uit, helemaal TOP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:28
Heb net reactie van Support over inschakelen van mijn CV.
Het blijkt dus dat er ook een setting is die automatisch de CV inschakelt na x aantal uur (in mijn geval stond deze op 20 uur) draaien van pompAO om de warmtevraag als nog te voldoen na een defrost.
Dus als je 24/7 stookt en de timer van 20 uur draaien is gehaald en er is nog steeds warmtevraag, dan wordt de CV ingeschakeld na de eerste beste defrost en die schakelt dan pas weer uit als de warmtevraag is voldaan.

Handig als er eens een beschrijving zou komen met hoe het allemaal werkt dan hadden we dit allang zelf bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
IS ER WEL AL IEMAND DIE ALL ELECTRIC, DRAAID??

OF MOET ER EERST een all-electric upgrade KOMEN..

[ Voor 39% gewijzigd door Jurrian7 op 22-01-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
Jurrian7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:48:
IS ER WEL AL IEMAND DIE ALL ELECTRIC, DRAAID??

OF MOET ER EERST een all-electric upgrade KOMEN..
Ik draai al vanaf de plaatsing in oktober, met de CV uitgeschakeld, dus zeg maar all Electric. Hij houdt het huis goed warm, vrijstaand 220m2 vloerverwarming + 70m2 radiators(garage). Goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
oke, bedankt.....heb ook al 4 jaar geen gas meer, nu dus AO pomp, maar is een all-electric upgrade door de warmte ook nodig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:19
harrr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Ja dit heb ik hier ook en viel me vanmiddag ook op! Ik hoor het door het raam heen en das best vervelend, gezien de pomp ernaast aan de gevel hangt.

I
Over het ratelende geluid dat voor resonantie in mijn huis zorgt heb ik net reactie gehad van support:
Het is inderdaad een erg irritant geluid, maar gelukkig hebben we een gangbare oplossing:
Dit kan je oplossen door de kruiskopschroeven van de voorkap wat strakker te draaien!

Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:41:
oke, bedankt.....heb ook al 4 jaar geen gas meer, nu dus AO pomp, maar is een all-electric upgrade door de warmte ook nodig??
Hier ook. CV functie staat uit op de Remeha. Dus de regelunit stuurt wel een aan signaal naar de CV maar die doet niks. PompAO doet het allemaal zelf zonder CV.

De all-ellectric functie is voor wie na de power mode nog steeds te weinig vermogen is om de aanvoer op temperatuur te krijgen. En er wordt dan een warmtepomp boiler geïnstalleerd voor SWW.

[ Voor 19% gewijzigd door harrr op 22-01-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Jurrian7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:04:
Ja, dat is hem idd....kunt er zo van afhalen, Hij zit eigenlijk op de Vriesleidingen, beetje ongelukkige plaats, want hij meet steeds kou.....of heel heet.....Beetje naar beneden en dan naar links, langs de stikker in een plastic-pijpje van b.v. 10 cm en 2 en half cm in omtrek. Dan is ie uit de wind en uit de vrieskou....werkt prima.....
Helpt dat plaatsen in een plastic pijpje ook voor een betere COP?
Bij mij staat hij op het dak, vol in de koude wind vanaf de kust.
Hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
de sensor is minder temperatuur gevoelig.......de AO pomp gaat wat langer door wat minder defrost.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Jurrian7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:32:
de sensor is minder temperatuur gevoelig.......de AO pomp gaat wat langer door wat minder defrost.....
Dus in mijn geval aan te raden om in een pijpje te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:32:
Een defrost is echt afhankelijk van hoe de pomp is dichtgeslibd met ijs. Wat weer te maken heeft met luchtvochtigheid. Daar heeft een buiten temperatuur sensor geen invloed op.

Kan me wel voorstellen dat de stooklijn preciezer wordt gevolgd en de warmteafgifte constanter is omdat de stooklijn beter klopt bij de gemeten temperatuur.

Maar een betere COP zou ik ook niet verwachten. Eerder een hogere aanvoer temperatuur omdat de buiten temperatuur minder naar boven beïnvloed wordt door defrosts.

[ Voor 29% gewijzigd door harrr op 22-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
golfgti5 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Dus in mijn geval aan te raden om in een pijpje te plaatsen?
Ja, kijk maar naar (Wouteruit TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:01:
Heb net reactie van Support over inschakelen van mijn CV.
Het blijkt dus dat er ook een setting is die automatisch de CV inschakelt na x aantal uur (in mijn geval stond deze op 20 uur) draaien van pompAO om de warmtevraag als nog te voldoen na een defrost.
Dus als je 24/7 stookt en de timer van 20 uur draaien is gehaald en er is nog steeds warmtevraag, dan wordt de CV ingeschakeld na de eerste beste defrost en die schakelt dan pas weer uit als de warmtevraag is voldaan.

Handig als er eens een beschrijving zou komen met hoe het allemaal werkt dan hadden we dit allang zelf bedacht
Dus eigenlijk kun je met deze pomp en instellingen niet op de stooklijn stoken zonder dat de cv wordt bijgeroepen? Ben wel benieuwd of de switch die we binnenkort krijgen al deze gevallen tackelt.. of dat het maar een paar instellingen en scenario’s betreft waar de cv kan bijspringen (defrosts, niet halen stooklijn, te lange warmtevraag etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Dus eigenlijk kun je met deze pomp en instellingen niet op de stooklijn stoken zonder dat de cv wordt bijgeroepen? Ben wel benieuwd of de switch die we binnenkort krijgen al deze gevallen tackelt.. of dat het maar een paar instellingen en scenario’s betreft waar de cv kan bijspringen (defrosts, niet halen stooklijn, te lange warmtevraag etc).
Het kan wel met wat geknutsel en als je geen backup heater nodig bent. Ik zou in elk geval nu nooit de all-electric optie aanschaffen want die kost me dan heel wat energie op een COP van 1.

Ik koop wel een losse warmtepomp boiler en dan kan ik van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, dat is het beste...Ben sinds 2019 van het gas af...Toen aangeschaft de Elga warmtepomp, en een warmtepomp-boiler van (Aristona Was 800 euro en 620 euro subsidie...mooi dus),
De Aristona verbruikt maar 160 Watt per uur zo'n 2 uur per etmaal is ongeveer 320 Watt per dag....super dus..
Alleen de Elga kon het de laatste tijd niet meer doen, watertemperatuur met moeite 30 graden.
Vandaar sinds 3 weken de AO pomp..Moet 60 graden kunnen, maar haalt bij mij 50 Graden..
Bij mij zou dat All-Electric kunnen, want een backup heb ik niet.

Zouden ze dan een of ander switch omzetten bij deWarmte, om het All-electric te maken?? En is All-Electric verstandig????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
delima schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Over het ratelende geluid dat voor resonantie in mijn huis zorgt heb ik net reactie gehad van support:
Het is inderdaad een erg irritant geluid, maar gelukkig hebben we een gangbare oplossing:
Dit kan je oplossen door de kruiskopschroeven van de voorkap wat strakker te draaien!

Ik ga het proberen.
Heeft het gewerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Ik vermoed van niet en denk dat je dit enkel via de support kunt regelen. Kan me niet voorstelen dat er binnen nu en 1 week een upgrade komt waar we ineens alles mee kunnen, na 14 maanden hebben ze in principe nu alleen een bijna altijd werkende status pagina gemaakt.

Het is natuurlijk ook wel een klein beetje onze eigen schuld denk ik, we hebben allemaal pompAO aangeschaft met speciaal door dewarmte ontwikkelde hybride software die voor +/- 70% van de huishoudens geschikt zou zijn of +/- 70 tot 80% op gas te besparen. Het idee was dus om in de basis hybride te werken met een mogelijke upgrade naar all electric. Wij willen direct al all electric (omdat we merken dat er mee uit pompAO te halen valt) en daar zijn ze denk nog niet helemaal goed op ingericht. Ook is niet ieder zijn afgifte systeem hier nog goed op ingericht.

All electric met de warmte is naar mijn idee pas verstandig als je nu al met pompAO tegen een nette COP je huis kan verwarmen. Anders zou ik er nog even mee wachten. Je krijgt straks namelijk een water/water warmtepomp die warmte gaat onttrekken uit je cv systeem (heb je nu dus al te kort vermogen met pompAO ga je dit straks nog extra krijgen als er warmte wordt onttrokken uit je cv systeem voor SWW). Als backup krijg je een soort elektrische CV met een COP van 1. Dit houd in iedere 1m3 gas die je hybride setting nu nog verstookt ga je straks verruilen 9kwh aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Ik vermoed van niet en denk dat je dit enkel via de support kunt regelen. Kan me niet voorstelen dat er binnen nu en 1 week een upgrade komt waar we ineens alles mee kunnen, na 14 maanden hebben ze in principe nu alleen een bijna altijd werkende status pagina gemaakt.

Het is natuurlijk ook wel een klein beetje onze eigen schuld denk ik, we hebben allemaal pompAO aangeschaft met speciaal door dewarmte ontwikkelde hybride software die voor +/- 70% van de huishoudens geschikt zou zijn of +/- 70 tot 80% op gas te besparen. Het idee was dus om in de basis hybride te werken met een mogelijke upgrade naar all electric. Wij willen direct al all electric (omdat we merken dat er mee uit pompAO te halen valt) en daar zijn ze denk nog niet helemaal goed op ingericht. Ook is niet ieder zijn afgifte systeem hier nog goed op ingericht.

All electric met de warmte is naar mijn idee pas verstandig als je nu al met pompAO tegen een nette COP je huis kan verwarmen. Anders zou ik er nog even mee wachten. Je krijgt straks namelijk een water/water warmtepomp die warmte gaat onttrekken uit je cv systeem (heb je nu dus al te kort vermogen met pompAO ga je dit straks nog extra krijgen als er warmte wordt onttrokken uit je cv systeem voor SWW). Als backup krijg je een soort elektrische CV met een COP van 1. Dit houd in iedere 1m3 gas die je hybride setting nu nog verstookt ga je straks verruilen 9kwh aan stroom.
Als hybride het doel was dan is dat niet gelukt want juist die samenwerking werkt heel slecht. Als hij maar lekker alleen werkt dan zien we allemaal dat de pomp in 99% van de gevallen het prima aan kan. Dus hoop echt dat die switch (cv, pomp of beide) heel erg goed en stabiel werpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Nou zowaar! Het helpt tegen het geratel. Ik weet niet of het ook helpt tegen de resonantie in huis. Daarvoor staat hij nu niet hard genoeg.

Wat er aan de hand was: het ronde rooster dat voor de fan zit, klepperde tegen de vertikale lamellen. 1 van de vier schroeven (zie foto) zat totaal niet vast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRrqdV6co3XxI5tA_Fsj95Svlg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfUQ18MrSBTKIhKY9qBjbWrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Laatst online: 22:27
delima schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Nou zowaar! Het helpt tegen het geratel. Ik weet niet of het ook helpt tegen de resonantie in huis. Daarvoor staat hij nu niet hard genoeg.

Wat er aan de hand was: het ronde rooster dat voor de fan zit, klepperde tegen de vertikale lamellen. 1 van de vier schroeven (zie foto) zat totaal niet vast.[Afbeelding]
Ik ga die morgen dan ook even goed bekijken, die onderste schroeven (latje onderaan) miste ik aan elke kant 1a2 van en zitten wel vast, maar 2 schroefgaten zijn lam dus kan alsnog de lat heen en weer schuiven...(geeft volgens mij geen geluidhinder maar wel weer een stom iets..(ook de gehele voorkant/latje bovenop heeft 0.01 cm ruimte en een keer wat trilling of wind of... en je hebt metaal tegen metaal geluiden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
harrr schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Hier 25mm flexibele buit van de CV naar de vloerverwarming verdeler. Laatste stuk is ook 22mm. Gaat prima. De flow is gelimiteerd op 1,5 l/m vanwege stooklijn en radiatoren boven. Pomp staat op 2,4 l/m.
Bedoel je dat 1,5 l/m door de pomp op de verdeler over alle groepen loopt? En de warmtepomp maar 2,4l/m geeft?

Ik had begrepen dat minimaal 10l/min nodig was voor de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
wildebeernd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Bedoel je dat 1,5 l/m door de pomp op de verdeler over alle groepen loopt? En de warmtepomp maar 2,4l/m geeft?

Ik had begrepen dat minimaal 10l/min nodig was voor de pomp
Nee er loopt 1,5 l/m over de verdeler. De pomp op de verdeler pompt maximaal 2,4 l/m. Das zijn minimum instelling.

De PompAO pompt ongeveer 16 l/m door het totale CV systeem bij mij. Maar das meer dan alleen mijn vloerverwarming.

Het bovenstaande is wat voor mij goed werkt i.c.m. lage afgifte T11 radiatoren. Kan bij jou best anders efficiënter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
Dan heb je echt weinig flow door je vloerverwarmingssysteem. Als ik de pomp van de verdeler er tussen uit haal heb ik per groep ongeveer 1 l/m. Dit is dus 7l/min totaal door de verdeler. Dit is al vrij laag waardoor aanvoer en retour zon 18c verschil hebben. Dit is voor een vloerverwarming niet wenselijk. Het duurt ook echt lang om dan weer op te warmen. wat ik begreep. Met de verdelerpomp er tussen geeft hij op de laagste stand zon 1,5l/m per groep. Dit is iets aangenamer maar mijn leidingen beginnen dan wel te zuisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
DutchAce schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:27:
[...]

Voor diegene geïnteresseerd in de lokale COP berekening, deze maakt Home Assistant als volgt:

Template sensor in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
      pompao_actcop:
        friendly_name: PompAO Actual COP
        unit_of_measurement: 'Ph/Pe'
        value_template: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float  / states('sensor.pompao_electricalcons') | float)|round(2)}}"

2 helper sensors:
[Afbeelding]

Waarde voor smoothing factor, tussen ca. 5-10.

Code voor filteren in automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: PompAO_Filter or Saturate COP Value
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.pompao_actcop
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.pompao_actcop
            above: 10
        sequence: []
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: sensor.pompao_actcop
                below: 10
                entity_id: input_number.pompao_actcop
                above: 0.01
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: >-
                {{((states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float ) +
                ((states('sensor.pompao_actcop') | float )|round(1) -
                (states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float )) /
                (states('input_number.pompao_cop_smoothingfactor') | float
                )|round(1))}}
            target:
              entity_id: input_number.pompao_actcop_filtered
mode: single
Deze instructies geimplementeerd. Ik kan wel de PompAo Actual COP zien (grillig inderdaad) maar de Input_number.pompao_actcop_filtered is een rechte lijn met waarde 1. PompAO_Filter or Saturate COP Value is niet beschikbaar

Waar kan de fout zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
JeBo1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Waar kan de fout zitten?
Heb je helper -'input_number.pompao_cop_smoothingfactor' ook aangemaakt en een waarde van bv. 10 gegeven? Zo ja kun je misschien een Trace van de automation delen?

[ Voor 31% gewijzigd door DutchAce op 22-01-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
wildebeernd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:21:
Dan heb je echt weinig flow door je vloerverwarmingssysteem. Als ik de pomp van de verdeler er tussen uit haal heb ik per groep ongeveer 1 l/m. Dit is dus 7l/min totaal door de verdeler. Dit is al vrij laag waardoor aanvoer en retour zon 18c verschil hebben. Dit is voor een vloerverwarming niet wenselijk. Het duurt ook echt lang om dan weer op te warmen. wat ik begreep. Met de verdelerpomp er tussen geeft hij op de laagste stand zon 1,5l/m per groep. Dit is iets aangenamer maar mijn leidingen beginnen dan wel te zuisen
Ja mijn plan is om de flow te verhogen van de verdeler. Dan kan de stooklijn ook omlaag. Maar dan moet eerst de afgifte boven worden verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
DutchAce schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Heb je helper -'input_number.pompao_cop_smoothingfactor' ook aangemaakt en een waarde van bv. 10 gegeven? Zo ja kun je misschien een Trace van de automation delen?
Ja heb ik.

Maar hoe is pompao_actcop_filtered gedefinieerd? Heb nu waarde tussen 1 en 10, stapgrootte 0,1.

In de automatisering foutmelding:
Deze automatisering kan niet worden bewerkt vanuit de gebruikersinterface, omdat deze niet is opgeslagen in het bestand automations.yaml of geen ID heeft.

Heb nu ' - id: PompAO_COP' toegevoegd aan het begin maar lost het niet op.

De Trace:
Automatisering is niet beschikbaar
Triggers: expected a dictionary @ data[1]

Script lijkt nu te werken maar na elke run wordt de filtered COP hoger… wordt niet gereset naar 0 (of 0.01).

[ Voor 18% gewijzigd door JeBo1 op 23-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Voor iedereen die er iets aan heeft, zie hier wat informatie over CV gerelateerde settings die mogelijk zijn bij DeWarmte voor minder gebruik van de CV of een betere werking van het systeem. Mochten mede Tweakers nog extra info hebben of aanmerkingen hoor ik het graag, kan ik het eventueel updaten:

Opties (naar mijn idee 4):
1. PompAO (hier voor dient Dewarmte Support heel veel settings aan te passen zie mogelijkheden hier onder, ook dan zal er in geval van nood of uit veiligheid altijd terug gevallen worden op de CV)
2. PompAO samen werkend met CV (simultaan draaiend)
3. PompAO met CV, of de een of de ander
4. Alleen CV

CV instel mogelijkheden:
- Tijdsduur dat pompAO zelf mag proberen om de ingestelde aanvoertemperatuur (afhankelijk van de stooklijn) te halen. Na deze tijds trigger wordt CV bij geschakeld voor een x periode. (Je kan dus bijvoorbeeld instellen dat pompAO het eerst 4 uur zelf mag proberen en dat vervolgens de CV voor 1 uur mee helpt of het overneemt. Als aanvoer wordt behaalt wordt CV weer uitgeschakeld en gaat pompAO weer alleen verder. Als de aanvoer temperatuur weer wegzakt zal het weer 4 uur duren voordat de CV weer gaat helpen voor 1 uur, dit gaat net zolang door tot aan de warmtevraag is voldaan.
- Tijdsduur hoelang een warmtevraag mag duren met hierboven ingestelde schema en wordt pas geactiveerd na een deforst (stel deze setting staat op 24 uur, deze 24 uur wordt het hierboven genoemde schema gevolgd , als na deze 24 uur er nog steeds warmte vraag is wordt deze trigger geactiveerd. Hij gaat pas in werking tijdens de eerst volgende defrost die plaats vind. CV gaat in dit geval ook niet meer uit tot dat de warmte vraag wordt weg genomen. Hierna wordt deze trigger weer gereset en duurt het weer 24 uur).
- Hulp bij defrost als aanvoertemp zakt onder een bepaalde temperatuur (standaard staat deze best hoog volgens mij 20 graden, als dus tijdens de defrost de aanvoer temperatuur zakt onder deze ingestelde waarde wordt de CV voor X tijd ingeschakeld) deze temperatuur kan je laten aanpassen.
- Groot verschil tussen daadwerkelijke aanvoer temperatuur en gewenste aanvoer temperatuur (volgens de stooklijn) kan ook al eerder zorgen voor hulpvraag aan de CV. Volgens mij kan je dit ook laten aanpassen.

Samenhangende instelmogelijkheden:
- Temperatuur verhoging na een defrost kan ook zorgen voor onbedoeld inschakelen van de CV, zeker in de opstart fase als een hoge aanvoertemp volgens de stooklijn gewenst is wordt deze na een deforst nog eens met 5 graden (standaard setting) verhoogd. Hierdoor ontstaat er een groot verschil en kan de CV al eerder genoemde mogelijkheden.
- Intergrator/slimme ketel regeling. Deze regeling begint met tellen als de warmtevraag is gestart en stopt pas als aan de warmtevraag is voldaan, elke 15 seconde wordt het verschil tussen de stooklijn en de aanvoer temperatuur vermenigvuldigd met 15, op of boven de stooklijn wordt de 15 vermenigvuldigt met 0 en loopt het totaal dus niet op. Maar tijdens elke defrost zakt de aanvoertemperatuur natuurlijk behoorlijk in. Dit totaal loopt dan snel op. Zeker in combinatie met de hierboven genoemde setting van het verhogen van de aanvoer na een defrost gaat het hard. Als deze de ingestelde waarde bereikt (van in mijn geval standaard 100k) wordt de CV geactiveerd, de CV gaat pas uit en het totaal wordt gerest nadat de warmtevraag weg valt.

Bevindingen:
- Persoonlijk vind ik de verhoging na een defrost vreemd (het idee er achter is denk om wat verloren tijd aan afgifte in te halen), het resultaat is alleen dat pompAO nog harder moet gaan werken, in de regel is het zo dat deforst zich sneller opvolgen naarmate de warmtepomp harder moet werken, een warmtepomp die dus rustig kan hobbelen op een laag vermogen en lage aanvoertemperatuur zal minder snel defrosts krijgen dan een warmtepomp die hard moet werken op een hogere temperatuur, deze verhoging zorgt dus voor een vicieuze cirkel. Wel wordt door deze setting natuurlijk eerder hulp van de CV gevraagd. Als je dus zoveel mogelijk met alleen pompAO wilt doen kan je deze het beste op 0 zetten.
- De integrator/slimme ketel regeling zorgen er naar mijn idee voor dat op dit moment met pompAO niet goed all electric gedraaid kan worden. Met de stooklijn probeer je precies spot on op het compenseren van je warmteverlies te zitten (wel afhankelijk van je afgifte vermogen en dus ook een minimale temperatuur setting voor pompAO), als dit je goed is gelukt zorgt deze regeling als nog voor ongewenst CV gebruik, want tijdens deforst gaat deze setting hoe dan ook altijd een keer in werking (of je moet een tijd schema maken in je thermostaat waardoor je meerdere keren per dag even de warmtevraag onderbreekt zodat deze weer gerest wordt).

Mijn settings zijn op dit moment als volgt:
- CV hulp pas na 200 uur als pompAO dan nog niet de gewenste aanvoertemperatuur heeft behaald
- CV hulp pas na 200 uur warmtevraag als dan nog niet aan de warmtevraag is voldaan
- Verhoging na een deforst staat op 0
- Integrator/slimme ketel regeling staat op 1M (1.000.000)
- CV hulp als aanvoer tijdens defrost zakt onder de 12 graden
- Geen aanpassing aan flow pompAO als CV functie op ON komt (dit zal per afgifte systeem anders zijn)
- Plaatsen Zigbee switch tussen regelunit en CV ketel, ik kan het CV signaal die door dewarmte wordt gestuurd onderbreken (deze staat standaard onderbroken).
- Plaatsen Zigbee switch op de CV ketel, hiermee kan ik dus ten alle tijden via HomeAssistant mijn CV ketel inschakelen. Ook als het deWarmte systeem niet meer functioneert kan ik direct overschakelen om met CV te verwarmen.
- CV ketel CV bedrijf staat dus gewoon ingeschakeld, temperatuur staat op 32 graden.
- Stooklijn 7 / 29 en -7 / 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Als ik zou willen kiezen voor optie 1 dan moet dit ook gelden voor heel veel situaties waarin nu cv wordt bijgeschakeld. Zou echt een all electric optie moeten zijn.

Support heeft mij geadviseerd om de stooklijn juist te verhogen zodat er minder snel een overshoot plaatsvindt en de pomp gaat afkoelen (stapsgewijs zie je dan temperatuur afnemen en dan ben je zo een uur verder). Mijn stooklijn staat relatief al hoog, 35 tot 48 graden, want gewone radiatoren en geen ltv/vloerverwarming. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het kan dat er zo vaak een overshoot plaatsvindt. Anderen al meer over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:45:
Als ik zou willen kiezen voor optie 1 dan moet dit ook gelden voor heel veel situaties waarin nu cv wordt bijgeschakeld. Zou echt een all electric optie moeten zijn.

Support heeft mij geadviseerd om de stooklijn juist te verhogen zodat er minder snel een overshoot plaatsvindt en de pomp gaat afkoelen (stapsgewijs zie je dan temperatuur afnemen en dan ben je zo een uur verder). Mijn stooklijn staat relatief al hoog, 35 tot 48 graden, want gewone radiatoren en geen ltv/vloerverwarming. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het kan dat er zo vaak een overshoot plaatsvindt. Anderen al meer over gehoord?
Wat bedoelt je met overshoot? Dat als de warmtevraag wordt bereikt op bijvoorbeeld 20 dat deze daarna flink doorschiet naar 21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Wat bedoelt je met overshoot? Dat als de warmtevraag wordt bereikt op bijvoorbeeld 20 dat deze daarna flink doorschiet naar 21?
Ken de details niet maar issues die @harrr en ik hebben worden volgens support veroorzaakt door een overshoot van de stooklijn. Dan moet de pomp eerst 6 of 8 graden afkoelen, duurt 30 tot 60 minuten. Waardoor overshoot wordt veroorzaakt is mij niet duidelijk, zeker omdat velen een lagere stooklijn hebben dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Ken de details niet maar issues die @harrr en ik hebben worden volgens support veroorzaakt door een overshoot van de stooklijn. Dan moet de pomp eerst 6 of 8 graden afkoelen, duurt 30 tot 60 minuten. Waardoor overshoot wordt veroorzaakt is mij niet duidelijk, zeker omdat velen een lagere stooklijn hebben dan ik.
Overshoot in je aanvoertemp, dat zal komen doordat je afgifte systeem niet voldoende warmte kan afgeven op die aanvoertemperatuur. Als pompAO dan niet snel genoeg kan afmoduleren en je aanvoertemperatuur nog steeds stijgt als hij op zijn minimale vermogen draait kan hij niks anders doen dan uitgaan om vervolgens weer op te starten als de aanvoertemperatuur voldoende is gedaald.
Het verhogen van je aanvoertemperatuur kan hier inderdaad bij helpen, want op dat moment kunnen jou radiatoren meer kw warmte afgeven aan je huis, waardoor pompAO wel kan blijven draaien.
Ik zou je daarom ook adviseren om je afgifte systeem te verbeteren zodat je op een lagere temperatuur meer warmte afgifte hebt in je huis. Aanvoertemperatuur verhogen kan ook maar zal een normaal gesproken een slechtere COP geven.

Als voorbeeld, mijn vloerverwarming en radiatoren samen geven met een aanvoertemperatuur van 29 graden al 4kw warmte af, op 33 graden zelfs 8kw warmte per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Overshoot in je aanvoertemp, dat zal komen doordat je afgifte systeem niet voldoende warmte kan afgeven op die aanvoertemperatuur. Als pompAO dan niet snel genoeg kan afmoduleren en je aanvoertemperatuur nog steeds stijgt als hij op zijn minimale vermogen draait kan hij niks anders doen dan uitgaan om vervolgens weer op te starten als de aanvoertemperatuur voldoende is gedaald.
Het verhogen van je aanvoertemperatuur kan hier inderdaad bij helpen, want op dat moment kunnen jou radiatoren meer kw warmte afgeven aan je huis, waardoor pompAO wel kan blijven draaien.
Ik zou je daarom ook adviseren om je afgifte systeem te verbeteren zodat je op een lagere temperatuur meer warmte afgifte hebt in je huis. Aanvoertemperatuur verhogen kan ook maar zal een normaal gesproken een slechtere COP geven.

Als voorbeeld, mijn vloerverwarming en radiatoren samen geven met een aanvoertemperatuur van 29 graden al 4kw warmte af, op 33 graden zelfs 8kw warmte per uur.
Dank voor de uitleg, snap het issue daardoor beter. Dit zou wel onderdeel mogen zijn van de digitale intake van DeWarmte….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24
Ik zit te twijfelen om dewarmte aan te schaffen of een quatt warmtepomp, maar hier lees ik vaak dat de warmtepomp niet naar wens werkt. Is de warmtepomp het nog wel waard om aan te schaffen of zou ik toch eerder voor een andere warmtepomp kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Dank voor de uitleg, snap het issue daardoor beter. Dit zou wel onderdeel mogen zijn van de digitale intake van DeWarmte….
Niet helemaal eens met TeutonMartin. Ja, met meer afgifte heb je minder snel dat de pomp uit valt, maar er spelen nog 2 dingen (in mijn geval):

1. Afgifte te groot voor huis.

Ik merk het zelf bij temperaturen boven de 10 graden buiten. Het lijkt me vooral ook dat de pomp dan gewoon een te hoog minimaal vermogen heeft. Ik kan mijn afgifte wel verbeteren, maar dit heeft voor dit probleem geen zin, het vermogen blijft te hoog, want ik wil het niet warmer hebben dan nu. Zelfs de minimale aanvoertemperatuur is dan te hoog: de binnen temperatuur is bereikt en kan met 1KW warmte op peil gehouden worden, maar de pomp levert nu eenmaal minimaal 1,7KW.

Mijn huis is niet zo groot als van de meesten hier (beneden 24m2 vvw, totaal 90m2) en is goed geïsoleerd. Met een groter huis had ik ook meer afgifte nodig gehad en had ik het minimumvermogen beter kwijt gekund. Ik heb niet voor niets genoeg aan 4KW vermogen bij -5/-7 buiten. Voor mij was een pomp (bijv. Quatt) van 4,5KW met een minimale afgifte van 1 KW beter geweest (nu minimaal 1,7KW bij de PompAO lijkt het).

2. De pomp zoekt een ideaal vermogen om op te draaien. Dus als je 28 graden aanvoer temperatuur moet hebben en de pomp levert stabieler 30 graden, dan doet de pomp dat en dan registreert hij +2 graadminuten en vergelijkt hij dit met de graadminuten instelling. Als uit die graadminuten instelling blijkt dat hij 60 graadminuten in de plus mag draaien dan gaat hij na een half uur draaien op 30 graden, dus een poosje uit om te compenseren voor de te hoge aanvoertemperatuur, die 28 graden had moeten zijn.

Het kan best zijn dat deze graadminuten instelling hoog staat (bijv. 300) waardoor wij dit merken na 5 uur draaien. En dat mensen die op thermostaat draaien het dus niet merken, omdat hij het stoppen van de warmtevraag door de CV deze instelling weer wordt afgebouwd.

Is het erg dat dit gebeurd: in principe niet. Het huis zou gewoon warm moeten worden.

Overigens kunnen het aantal graadminuten ook andersom werken. Het kan dus ook zijn dat de pomp eerst een poosje 26 graden levert en dan 30 graden om de te lage aanvoer te compenseren.

Dit is wat ik begreep na me erop in te lezen. Correct me, if I'm wrong (met bron erbij graag).

Beide zouden goed door mijn statistieken te verklaren (onderbouwd) kunnen zijn: http://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Niet helemaal eens met TeutonMartin. Ja, met meer afgifte heb je minder snel dat de pomp uit valt, maar er spelen nog 2 dingen (in mijn geval):

Ik merk het zelf bij temperaturen boven de 10 graden buiten. Het lijkt me vooral ook dat de pomp dan gewoon een te hoog minimaal vermogen heeft. Ik kan mijn afgifte wel verbeteren, maar dit heeft voor dit probleem geen zin, het vermogen blijft te hoog, want ik wil het niet warmer hebben dan nu. Zelfs de minimale aanvoertemperatuur is dan te hoog: de binnen temperatuur is bereikt en kan met 1KW warmte op peil gehouden worden, maar de pomp levert nu eenmaal minimaal 1,7KW.

Mijn huis is niet zo groot als van de meesten hier (beneden 24m2 vvw, totaal 90m2) en is goed geïsoleerd. Met een groter huis had ik ook meer afgifte nodig gehad en had ik het minimumvermogen beter kwijt gekund. Ik heb niet voor niets genoeg aan 4KW vermogen bij -5/-7 buiten. Voor mij was een pomp (bijv. Quatt) van 4,5KW met een minimale afgifte van 1 KW beter geweest (nu minimaal 1,7KW bij de PompAO lijkt het).

2. De pomp zoekt een ideaal vermogen om op te draaien. Dus als je 28 graden aanvoer temperatuur moet hebben en de pomp levert stabieler 30 graden, dan doet de pomp dat en dan registreert hij +2 graadminuten en vergelijkt hij dit met de graadminuten instelling. Als uit die graadminuten instelling blijkt dat hij 60 graadminuten in de plus mag draaien dan gaat hij na een half uur draaien op 30 graden, dus een poosje uit om te compenseren voor de te hoge aanvoertemperatuur, die 28 graden had moeten zijn.

Het kan best zijn dat deze graadminuten instelling hoog staat (bijv. 300) waardoor wij dit merken na 5 uur draaien. En dat mensen die op thermostaat draaien het dus niet merken, omdat hij het stoppen van de warmtevraag door de CV deze instelling weer wordt afgebouwd.

Is het erg dat dit gebeurd: in principe niet. Het huis zou gewoon warm moeten worden.

Overigens kunnen het aantal graadminuten ook andersom werken. Het kan dus ook zijn dat de pomp eerst een poosje 26 graden levert en dan 30 graden om de te lage aanvoer te compenseren.

Dit is wat ik begreep na me erop in te lezen. Correct me, if I'm wrong (met bron erbij graag).

Beide zouden goed door mijn statistieken te verklaren (onderbouwd) kunnen zijn: http://pompao.isgehost.nl/
Ik gebruik de thermostaat ook weer omdat ik anders een veel te warm huis ga krijgen met deze stooklijn, los van de extra kosten. Net als jij ben ik ook van plan om radiatoren te vervangen door grotere (in bepaalde ruimtes mag het best wat warmer worden en in de woonkamer kan ook een grotere). In mijn studeerkamer wordt het sneller warm dan in de woonkamer bv. Maar in de digitale inspectie is het hier helemaal niet over gegaan en mijn huis is 80m2, dus kleiner dan die van jou en dus loop je nog sneller tegen issue met minimale vermogen aan.

Overigens trad dit probleem ook zondag veelvuldig op en toen draaide pomp zeker niet op minimale vermogen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Punt 1 is naar mijn idee geen probleem, dit is dus een mismatch tussen pompAO en jouw woning maar dat los je simpel op met de thermostaat.
Jij wilt graag 24/7 draaien, dat gaat natuurlijk niet in alle gevallen, of je had een warmtepomp moeten kopen die terug kan moduleren naar 1kw leveren tot 8, denk niet dat die er is.

Afwijkingen in de aanvoer komt bij mij ook wel eens voor, is opzich ook niet geheel on logisch, als het in mijn geval gedurende hele nacht 0 graden was werkt pompAO rond de 32 graden, als het in de ochtend opeens +6 wordt door de zon zou pompao 29 graden moeten maken. Gehele nacht heeft mijn beton vloer flink warmte geaccumuleerd, deze is dan ook niet spoton vervolgens weer afgekoeld naar 29, dit kan best enkele uren in beslag nemen, ik zie dan wel dat pompao direct zijn elektrische vermogen af toert. Als je hoofdzakelijk radiatoren hebt zal je dit veel sneller merken denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delima
0xygen500 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:45:
Ik zit te twijfelen om dewarmte aan te schaffen of een quatt warmtepomp, maar hier lees ik vaak dat de warmtepomp niet naar wens werkt. Is de warmtepomp het nog wel waard om aan te schaffen of zou ik toch eerder voor een andere warmtepomp kiezen?
Mijn mening nu:
- Het is een mooi apparaat met goede hardware. Het heeft veel potentie
- Het is mooi dat een Nederlandse scale-up hier werk van maakt. Mooie innovatie
- De software kan nog flink beter.
- Door deze pomp te kopen steun je ook. scale-ups in de energie transitie.
- Als je vooral zekerheid wil, zou ik denk ik iets ander kopen (of nog een tijdje wachten).

Benieuwd wat anderen vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Punt 1 is naar mijn idee geen probleem, dit is dus een mismatch tussen pompAO en jouw woning maar dat los je simpel op met de thermostaat.
Jij wilt graag 24/7 draaien, dat gaat natuurlijk niet in alle gevallen, of je had een warmtepomp moeten kopen die terug kan moduleren naar 1kw leveren tot 8, denk niet dat die er is.

Afwijkingen in de aanvoer komt bij mij ook wel eens voor, is opzich ook niet geheel on logisch, als het in mijn geval gedurende hele nacht 0 graden was werkt pompAO rond de 32 graden, als het in de ochtend opeens +6 wordt door de zon zou pompao 29 graden moeten maken. Gehele nacht heeft mijn beton vloer flink warmte geaccumuleerd, deze is dan ook niet spoton vervolgens weer afgekoeld naar 29, dit kan best enkele uren in beslag nemen, ik zie dan wel dat pompao direct zijn elektrische vermogen af toert. Als je hoofdzakelijk radiatoren hebt zal je dit veel sneller merken denk ik.
Punt 1 is zeker een mismatch tussen mijn huis en de PompAO. Ook met de thermostaat stoken leverde dit heuvel al op in oktober: met +10 graden buiten is de Pomp AO veel te zwaar voor mijn huis. En ik vermoed bij @Mkw ook gezien die nog 10m2 minder heeft.

Ook dit had in principe met een intake al aangegeven moeten worden. Of geïndiceerd aan mijn gasverbruik van 800 m3 per jaar waarvan 250 m3 aan SWW. Maar daarvoor is de intake te simpel. Een goede warmteverlies berekening had dit kunnen voorkomen.

Echter vind ik het aan/uit gaan nog niet zo erg, het huis wordt warm en aantal starts/stops boven de 10 graden .is nog maar een tiende zo vaak als bij het pendel gedrag van de thermostaat.

Overigens: als ik zou gaan voor de SWW oplossing van DeWarmte, dan zou er meer warmte onttrokken worden uit de CV en zou de pompAO zijn vermogen wellicht wel vaker kwijt kunnen.

Daarnaast: deze pomp is een Sunrain/Solareast pomp en die is ontworpen om op stooklijn te verwarmen. DeWarmte hangt daar (onterecht vind ik) een thermostaat aan. Wat bij de meeste mensen ook niet eens goed werkt. Zie verhalen Tado, Honeywell. Maar DeWarmte zegt wel bij de intake dat het supported is.

[ Voor 11% gewijzigd door harrr op 23-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Mijn mening nu:
- Als je vooral zekerheid wil, zou ik denk ik iets ander kopen (of nog een tijdje wachten).

Ik deel dit. Het product is nog niet volwassen, maar het zou dit kunnen worden.

De hardware lijkt goed (al was er 1 iemand die al last heeft van roestvorming). De software kunnen ze nog onbeperkt bijstellen en verbeteren.

[ Voor 10% gewijzigd door harrr op 23-01-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24
delima schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Mijn mening nu:

@harrr

Dank voor jullie reacties. 👍. Zal beiden (quatt en de warmte in de gaten houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Mkw schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:45:

Wie weet of er ook de Nest v3 thermostaat kan worden aangesloten op de AO pomp.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
WEET ER IEMAND, OF DE NEST V3 THERMOSTAAT OOK KAN MET DE AO POMP??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rob2011
0xygen500 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:29:
[...]

@harrr

Dank voor jullie reacties. 👍. Zal beiden (quatt en de warmte in de gaten houden)
Hier in het forum zijn 20 mensen die klagen er zijn 500 wp verkocht die hoor je niet maar zitten met dezelfde issues, alleen weten ze dit niet.
Software en support kan stukken beter. Wil je een dikke wp 8kW voor een betaalbare prijs dan zit je goed, zeker als je vloerverwarming hebt. Hou wel rekening met het verbruik deze maand rond de 500kWh stroom verbruik met 5 m3 dit met alleen radiatoren, het is dus niet altijd direct goedkoper wanneer het kouder is.
Wil je investeren en de gok maken en in totaal besparen of wacht je tot er, een beter device komt en die komt er
Dat is zeker, maar zonder zonnepanelen en salderingsregeling zou ik er niet aan beginnen. Dit is mijn mening en persoonlijk. Ik ziet het ook als hobby en hobby kost geld naast dat geen enkele Wp perfect is op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
Ik kan alleen voor mezelf praten, maar dik tevreden met de pomp. Geen gasverbruik meer voor verwarming, en een gemiddelde COP van 4.2. Software kan alleen maar beter worden. Het feit dat de Ta nu nog 5graden omhoog gaat na een ontdooicyclus, kan ik wel mee leven 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:55
TeutonMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit berekend?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
okijokii schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit berekend?
Bijvoorbeeld hier https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening voor de vloerverwarming, radiatoren zal je moeten opzoeken.

Ik zie het ook in HomeAssistant die de data van status pagina van de warmte ophaalt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgNVkb9lwHCT3MSaFtFB81tnhpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujtpAKDduhfyGt6nFpj4Krr2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
TeutonMartin schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Bijvoorbeeld hier https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening voor de vloerverwarming, radiatoren zal je moeten opzoeken.

Ik zie het ook in HomeAssistant die de data van status pagina van de warmte ophaalt
[Afbeelding]
Is er ergens een uitleg/werkinstructie om dit in home assistant te maken? Ik ben bezig om dit voor elkaar te krijgen, helaas zonder resultaat =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
BrianSalces schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Is er ergens een uitleg/werkinstructie om dit in home assistant te maken? Ik ben bezig om dit voor elkaar te krijgen, helaas zonder resultaat =(
Heb je home assistant wel al draaien? Ik zal eens een paar goede setup guides opzoeken die je kunt doorlopen als basis voor het installeren van de web-scraper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
Bij BOL is de Netatmo aan/uit thermostaat vandaag te koop voor 89 euro dus ik ga mijn Tado vervangen.

Bekijk Netatmo Slimme Thermostaat - Control je CV-ketel - Werkt met de Netatmo Slimme Radiatorknoppen op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
DutchAce schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:35:
[...]

Heb je home assistant wel al draaien? Ik zal eens een paar goede setup guides opzoeken die je kunt doorlopen als basis voor het installeren van de web-scraper.
Yes die heb ik! Ik heb ook geprobeerd om HA-multiscrape te installeren. Die staat onder integraties binnen HACS, geen idee of dat ook zo hoort ;P Maar daarna loop ik vast met het aanmaken van de dashboard.

[ Voor 6% gewijzigd door BrianSalces op 25-01-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Nu zie ik her regelmatig een foto van de WP en opstelling maar zie ook dat de installatie nergens het zelfde is, Leidingen compleet ingepakt en bij andere de koppelingen weer niet, ook zie ik dat de kabels anders zijn. ik heb 3 kabels naar de heat meter bij @WouteruitTB maar 1 vreend toch ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEqC4XD0phP6B7ijzb3X2Cmgvh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeAZxnjzg2UWRqFD320PAC06.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb zelf alles extra ingepakt en een omkisting geplaatst. heb dus minder last van weers invloed op de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
Jurrian7 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:21:
[...]
Wie weet of er ook de Nest v3 thermostaat kan worden aangesloten op de AO pomp.....
Zeker, dat werkt hier als een zonnetje (mijn DIY ESP32 oplossing had te lage WAF). Caps niet nodig trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
rob2011 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:00:
[...]
Hou wel rekening met het verbruik deze maand rond de 500kWh stroom verbruik met 5 m3 dit met alleen radiatoren, het is dus niet altijd direct goedkoper wanneer het kouder is.
Daar kan je geen rekening mee houden, dat is voor elke installatie totaal verschillend. Laat staan diegene die zonnepanelen hebben.
wacht je tot er, een beter device komt en die komt er
Dat is zeker
Dat geldt voor vrijwel alle technologische ontwikkelingen. Als je altijd op het nieuwste wacht, blijf je altijd wachten.
geen enkele Wp perfect is op dit moment
Dat is een belangrijke constatering denk ik. Die apparaten worden ontwikkeld om aan een zo generiek/breed mogelijke markt te voldoen. Liefst zou je een volledig maatwerk configuratie kunnen maken (koude/warmte middel, compressor vermogen, afmetingen warmtewisselaar, etc).
Kan vast, maar wordt dan een hele dure hobby :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Mkw schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:54:
vandaag te koop ... ga mijn Tado vervangen.
Goeie tip! Als eerder in draadje voorbij kwam, lijkt dat top te werken.

Mijn (n=1) ervaring met Tado voor multi-split lucht/lucht WP (lees; onze aircos, maar dan groen verwoord :9 ) is niet bepaald denderend. Grote schommelingen, erg veel schakelingen, nauwelijks ondersteuning en vooral bijzonder slechte fysieke bediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
shufflez schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Goeie tip! Als eerder in draadje voorbij kwam, lijkt dat top te werken.

Mijn (n=1) ervaring met Tado voor multi-split lucht/lucht WP (lees; onze aircos, maar dan groen verwoord :9 ) is niet bepaald denderend. Grote schommelingen, erg veel schakelingen, nauwelijks ondersteuning en vooral bijzonder slechte fysieke bediening.
Werkte bij mij perfect met de CV, maar helaas is het voor de warmtepomp rampzalig. Gaat te vaak aan en uit, soms eerder uit dan nodig, soms eerder aan dan nodig, waardoor je veel te veel aan/uit momenten kent. Wil gewoon een hele simpele die uitgaat als ingestelde temperatuur is bereikt en aan gaat als het eronder zakt. En in dit forum is de Netatmo aanbevolen (de aan/uit variant). Ben heel benieuwd wat effect op de cijfers gaat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Werkte bij mij perfect met de CV, maar helaas is het voor de warmtepomp rampzalig. Gaat te vaak aan en uit, soms eerder uit dan nodig, soms eerder aan dan nodig, waardoor je veel te veel aan/uit momenten kent. Wil gewoon een hele simpele die uitgaat als ingestelde temperatuur is bereikt en aan gaat als het eronder zakt. En in dit forum is de Netatmo aanbevolen (de aan/uit variant). Ben heel benieuwd wat effect op de cijfers gaat zijn!
Zou het schelen denk jij in cijfers als je een Netatmo neemt ?
Ik heb nu evohome van Honeywell, twijfel om die te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:29:
[...]
Zou het schelen denk jij in cijfers als je een Netatmo neemt ?
Ik heb nu evohome van Honeywell, twijfel om die te vervangen
Nu een mooi moment! Zeker voor die prijs de moeite om te proberen en evt te retourneren.

Als ik me goed herinner had je last van regelmatig/te vaak schakelen toch? Gaat dat nu beter? Daar zou Netatmo bij kunnen helpen wellicht. Minder schommelingen en constanter gedrag zou efficiëntie moeten bevorderen.
Eerder ook aangegeven; de Honeywell als secundaire regeling voor ruimtes die minder acuut warmte nodig hebben werkt ime prima.

Overigens behoorlijk positieve ervaringen met DeWarmte. Reacties binnen dag op urgente vragen (flow van CV/backup kon niet 'over' die van WP komen), en enkele dagen voor meer frivole vragen over bepaalde niet-kritieke afwegingen.

Na het inregelen (leuke hobby, nu ook toegang tot ketel instellingen) draait het geheel voortreffelijk. Met imo een goede COP (4.6 in Dec, 4.0 tot heden, muv enkele CV dagen) bij een tamelijk slecht geïsoleerd oud (±140jr) huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:31
shufflez schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Nu een mooi moment! Zeker voor die prijs de moeite om te proberen en evt te retourneren.

Als ik me goed herinner had je last van regelmatig/te vaak schakelen toch? Gaat dat nu beter? Daar zou Netatmo bij kunnen helpen wellicht. Minder schommelingen en constanter gedrag zou efficiëntie moeten bevorderen.
Eerder ook aangegeven; de Honeywell als secundaire regeling voor ruimtes die minder acuut warmte nodig hebben werkt ime prima.

Overigens behoorlijk positieve ervaringen met DeWarmte. Reacties binnen dag op urgente vragen (flow van CV/backup kon niet 'over' die van WP komen), en enkele dagen voor meer frivole vragen over bepaalde niet-kritieke afwegingen.

Na het inregelen (leuke hobby, nu ook toegang tot ketel instellingen) draait het geheel voortreffelijk. Met imo een goede COP (4.6 in Dec, 4.0 tot heden, muv enkele CV dagen) bij een tamelijk slecht geïsoleerd oud (±140jr) huis.
Lees ik goed dat jij al toegang hebt tot de nieuwe instellingen? Kan me goed voorstellen dat ze dat (weer) in batches introduceren. Zou je een screenshot willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
jansd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:32:
[...]
Lees ik goed dat jij al toegang hebt tot de nieuwe instellingen?
Excuus voor onduidelijkheid. Met "ketel instellingen" bedoelde ik de instellingen van CV-ketel (pompsnelheid & delta T aangepast voor simultaan hybride draaien). Geen andere/nieuwe instellingen van PompAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
BrianSalces schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Yes die heb ik! Ik heb ook geprobeerd om HA-multiscrape te installeren. Die staat onder integraties binnen HACS, geen idee of dat ook zo hoort ;P Maar daarna loop ik vast met het aanmaken van de dashboard.
Heb je de yaml code toegevoegd aan je configuration.yaml? En kun je na restart de sensoren zien bij developer-tools/ontwikkelingshulpmiddelen: ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4CLxwr2kRuqvp483EtJOSa8tjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhXavPuiFepo2rFQF67mRAOR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

iop schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:22:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen van mijn situatie. Ik heb zelf het idee dat het niet loopt zoals het zou kunnen lopen. Ik zet hieronder wat stats van home energy en uit dewarmte portal. Van vorige week.

Situatie: ATAG CV ketel op zolder met een dikke leiding afgetakt naar 3 kleine radiatoren voor slaapkamers boven. Door naar begane grond waar een verdeler zit naar 16 mm 2x radiator en vv (opp: 2/3 begane grond)
1 dunne leiding (16 mm) die aftakt naar klein slaapkamer radiator, badkamerhandoekenradiator en vv keuken (opp: 1/3 begane grond)

Dewarmtepomp is aangesloten vlak bij de verdeler op de dikke leiding en staat dus op de begane grond.

vv keuken werkte eerder niet maar nu wel. Dit kan komen door 2 mogelijke oplossingen:
1: Ik heb de pomp vervangen
2: De CV werkt nu continue mee.

* Inmiddels reeds bekend probleem: De flow in mijn systeen is laag, meestal 7-8 l/m.
* Opvallend: COP laag (waarschijnlijk door bovenstaand probleem)
* De CV stookt nu steeds samen met dewarmtepomp (ik dacht dat het eigenlijk of-of was en dus niet tegelijkertijd)

Ik heb het idee dat mijn ketel aan is terwijl dat niet hoort en/of nodig is, mijn flow is erg laag (is dat mijn verantwoording!? Dewarmte heeft tenslotte gezegd dat de pomp heel goed zou kunnen in deze woning!?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nu een radiator open gezet en dan heeft hij een flow van 15-17 l/m. Maar dan stopt mijn keuken vloerverwarming met werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:02
iop schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb nu een radiator open gezet en dan heeft hij een flow van 15-17 l/m. Maar dan stopt mijn keuken vloerverwarming met werken :+
"Stopt" met werken? Verklaar je nader 8)7

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
DutchAce schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Heb je de yaml code toegevoegd aan je configuration.yaml? En kun je na restart de sensoren zien bij developer-tools/ontwikkelingshulpmiddelen: ?
[Afbeelding]
Dat heb ik zo gedaan, weet niet of dat goed is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqJLWby1IXKgAc6CaH8gx4XXSyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZ8IFg1dFfFHlPpngWBrQHAO.png?f=fotoalbum_large

en ik zie het niet onder het menu die je bedoelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix49LYPOIq4FOwZR3ocLukea-2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mi9mYyPUV3dQMEHEskfCVMWr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door BrianSalces op 26-01-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

f.welvering schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:26:
[...]

"Stopt" met werken? Verklaar je nader 8)7
Hij wordt niet meer warm, lijkt geen water meer te krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
iop schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Hij wordt niet meer warm, lijkt geen water meer te krijgen..
Wat voor verdeler heb je? Met pomp of?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

f.welvering schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Wat voor verdeler heb je? Met pomp of?
Grunfos pomp. Zoals in mijn eerdere post beschreven één van de twee. De ander zit dichterbij dewarmtepomp en werkt wel.

Ook als de CV bijsprings zoals met de bug de laatste tijd, werkt de vv in de keuken wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
iop schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:25:
[...]
Hier had ik in eerste dagen na installatie ook gedoe met gesloten verdelers en de pompen die elkaar in de wegzaten (wp, cv, vvv's).
Leek erop dat op aantal plekken nog lucht-'slot' zat, wat niet 'wegspoelde'. Met wp & cv uit de pompen na elkaar een tiental minuten op hoogste stand laten draaien en af-en-toe ontluchters open heeft geholpen. Goed bijvullen daarna, heb zelf de manometer van CV gebruikt om te checken. Heeft de PompAO er eigenlijk één?

Heb je thermostatische kranen in de vv verdelers? Die liefst helemaal open zetten (wel zorgen dat wp & cv niet boven de 45 graden gaan). Krijg je dan betere flow in de keuken vv-verdeler? Misschien die pomp wat harder laten draaien, zodat meer water uit de aftakking die kant op komt, itt tot naar radiator gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door shufflez op 26-01-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
iop schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Grunfos pomp. Zoals in mijn eerdere post beschreven één van de twee. De ander zit dichterbij dewarmtepomp en werkt wel.

Ook als de CV bijsprings zoals met de bug de laatste tijd, werkt de vv in de keuken wel.
Wat @shufflez zegt, vvw pomp op maximaal en de knoppen helemaal open om zoveel mogelijk flow te creëren. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

shufflez schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Hier had ik in eerste dagen na installatie ook gedoe met gesloten verdelers en de pompen die elkaar in de wegzaten (wp, cv, vvv's).
Leek erop dat op aantal plekken nog lucht-'slot' zat, wat niet 'wegspoelde'. Met wp & cv uit de pompen na elkaar een tiental minuten op hoogste stand laten draaien en af-en-toe ontluchters open heeft geholpen. Goed bijvullen daarna, heb zelf de manometer van CV gebruikt om te checken. Heeft de PompAO er eigenlijk één?

Heb je thermostatische kranen in de vv verdelers? Die liefst helemaal open zetten (wel zorgen dat wp & cv niet boven de 45 graden gaan). Krijg je dan betere flow in de keuken vv-verdeler? Misschien die pomp wat harder laten draaien, zodat meer water uit de aftakking die kant op komt, itt tot naar radiator gaat.
Dank voor de tip, ik ga het proberen. Lijkt me wel vreemd, gezien de vv in de keuken het dus wel doet als de CV het werk doet. Dat zou betekenen dat daar dus geen bellen zitten...toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
iop schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Dank voor de tip, ik ga het proberen. Lijkt me wel vreemd, gezien de vv in de keuken het dus wel doet als de CV het werk doet. Dat zou betekenen dat daar dus geen bellen zitten...toch?
Zo klinkt het wel, maar het zou ook raar zijn naar mijn idee dat de vvw het niet meer doet als je een radiator elders open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

f.welvering schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Zo klinkt het wel, maar het zou ook raar zijn naar mijn idee dat de vvw het niet meer doet als je een radiator elders open zet.
AH, nee ik zal het beter uitleggen:

- De radiator opendraaien heeft de flow verbeterd.
- Sinds het warmer is buiten doet de CV het niet meer samen met dewarmtepom en daardoor wordt de keuken vv niet meer warm.

maw:
* als de CV pompt werkt de vv in de keuken en in de woonkamer
* als alleen dewarmtepomp aan staat doet de keuken vv het niet meer en de woonkamer nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
BrianSalces schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Dat heb ik zo gedaan, weet niet of dat goed is:
[Afbeelding]

en ik zie het niet onder het menu die je bedoelt:
[Afbeelding]
Je eerste scherm met de configuration.yaml ziet er op zich goed uit, maar als het goed is stond er ook al wat anders in die file? Dat moet je niet weggooien. Beter kun je nieuwe code onderaan toevoegen. Altijd goed opletten da je de spaties op de juiste plek laat staan, dat komt nogal precies in HA.

Als je de file zonder errors kunt opslaan, moet je via het scherm bij de instellingen HA opnieuw starten. Daarna zijn de waarden als het goed is zichtbaar onder de 'statussen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
jansd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Je eerste scherm met de configuration.yaml ziet er op zich goed uit, maar als het goed is stond er ook al wat anders in die file? Dat moet je niet weggooien. Beter kun je nieuwe code onderaan toevoegen. Altijd goed opletten da je de spaties op de juiste plek laat staan, dat komt nogal precies in HA.

Als je de file zonder errors kunt opslaan, moet je via het scherm bij de instellingen HA opnieuw starten. Daarna zijn de waarden als het goed is zichtbaar onder de 'statussen'.
aaah oke.. top zie ik hetzelfde als jij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b2KZ2runzAq3x1pF1I3XqxmKrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RaSYbPCt5z4sfA1cp5g2HTDb.png?f=fotoalbum_large

Is het nu zaak om per stuk te gaan installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
BrianSalces schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:01:
[...]

aaah oke.. top zie ik hetzelfde als jij:

[Afbeelding]

Is het nu zaak om per stuk te gaan installeren?
Dat ziet er goed uit. Zodra de pomp weer gaat draaien zal de status op True ipv False komen te staan.

Als je nu naar het tabblad 'overzicht' gaat, zul je zien dat daar deze waarden netjes gepresenteerd staan. Indien gewenst (en dat is vaak wel beter) kun je een eigen dashboard maken (bij instellingen) en een kaart toevoegen. Voor deze waarden is de kaart entiteiten goed bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrianSalces
jansd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Dat ziet er goed uit. Zodra de pomp weer gaat draaien zal de status op True ipv False komen te staan.

Als je nu naar het tabblad 'overzicht' gaat, zul je zien dat daar deze waarden netjes gepresenteerd staan. Indien gewenst (en dat is vaak wel beter) kun je een eigen dashboard maken (bij instellingen) en een kaart toevoegen. Voor deze waarden is de kaart entiteiten goed bruikbaar.
Super, in het overzicht zie ik nu waarden staan!

Voor dashboard:
Moet ik daar nog iets inzetten? Waar kan ik kaart entiteiten vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSU6c8iAOnpp7mKk1p-s_F7nuSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ou9m0Ceq4RuBobPjCLPkMjU3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
BrianSalces schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Super, in het overzicht zie ik nu waarden staan!

Voor dashboard:
Moet ik daar nog iets inzetten? Waar kan ik kaart entiteiten vinden?
[Afbeelding]
Nu kun je een dashboard toevoegen met een zelf verzonnen naam (knop rechts onderin), bijvoorbeeld PompAO. Dan open je die. Vervolgens klik je rechts boven in op de drie puntjes en klik je op 'dashboard bewerken'. Dan klik je onderin op 'kaart toevoegen'. Vervolgens kun je daar bijvoorbeeld de kaart 'entiteiten' toevoegen. Bij het vakje entiteit kies je steeds de entiteiten die je ook op de pagina 'statussen' zag als blauw onderstreepte titels. Met die kaarten kun je een hoop instellen en zichtbaar maken. Op internet en YouTube kun je veel informatie en voorbeelden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
iop schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:08:
[...]

AH, nee ik zal het beter uitleggen:

- De radiator opendraaien heeft de flow verbeterd.
- Sinds het warmer is buiten doet de CV het niet meer samen met dewarmtepom en daardoor wordt de keuken vv niet meer warm.

maw:
* als de CV pompt werkt de vv in de keuken en in de woonkamer
* als alleen dewarmtepomp aan staat doet de keuken vv het niet meer en de woonkamer nog wel.
Zit de pomp AO vlak bij de CV ketel aangesloten? Of elders in het circuit? Wellicht dat er te weinig flow is vanuit de PompAO (te veel leiding, te veel bochtjes ed.) en dat de CV een hogere pompsnelheid/kracht heeft of het makkelijker kan rondpompen omdat die dicht bij de vvw verder zit.

[ Voor 15% gewijzigd door harrr op 26-01-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
harrr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:18:
[...]
dat de CV een hogere pompsnelheid/kracht heeft of het makkelijker kan rondpompen omdat die dicht bij de vvw verder zit.
Goed punt! Zou evt ook met hogere aanvoer temp van CV te maken kunnen hebben?

@iop Welke CV-temp gebruik je voor backup? Kan je nog laten weten of je thermostatische vv-verdeler in keuken hebt? Krijg je wel flow van WP als je thermostaat-kraan op vvv helemaal open (op warmst) zet?
Misschien voor zekerheid wel even de CV uit/verlagen (dat er niet per ongeluk toch 70 graden je vloer in gaat).

Kan 't zijn dat kraan in de vv-verdeler door de lagere aanvoer temp de flow van WP 'knijpt' en vooral mengt ipv nieuwe warmte aanvoert? In mijn observatie hebben mengende verdelers (ik denk ivm de traditioneel hoge aanvoer temp) behoorlijke restrictie in doorstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
shufflez schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:05:
[...]

Goed punt! Zou evt ook met hogere aanvoer temp van CV te maken kunnen hebben?

@iop Welke CV-temp gebruik je voor backup? Kan je nog laten weten of je thermostatische vv-verdeler in keuken hebt? Krijg je wel flow van WP als je thermostaat-kraan op vvv helemaal open (op warmst) zet?
Misschien voor zekerheid wel even de CV uit/verlagen (dat er niet per ongeluk toch 70 graden je vloer in gaat).

Kan 't zijn dat kraan in de vv-verdeler door de lagere aanvoer temp de flow van WP 'knijpt' en vooral mengt ipv nieuwe warmte aanvoert? In mijn observatie hebben mengende verdelers (ik denk ivm de traditioneel hoge aanvoer temp) behoorlijke restrictie in doorstroom.
Das ook een goeie. Kom je idd snel achter als je er voor zorgt dat de aanvoer van de CV even hoog is als de PompAO. Dan moet het met de CV ook niet meer warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Op zich is de smart correction wel handig. Op dit moment is het bij mij 1 graad en de sensor van de pomp zegt 5 graden, de smart correction corrigeert dan de stooklijn om dat verschil te overbruggen…. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop

iop

harrr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:18:
[...]

Zit de pomp AO vlak bij de CV ketel aangesloten? Of elders in het circuit? Wellicht dat er te weinig flow is vanuit de PompAO (te veel leiding, te veel bochtjes ed.) en dat de CV een hogere pompsnelheid/kracht heeft of het makkelijker kan rondpompen omdat die dicht bij de vvw verder zit.
Ze zitten inderdaad op een andere locatie.
Maar dan nu de hamvraag: Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrianSalces
jansd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Nu kun je een dashboard toevoegen met een zelf verzonnen naam (knop rechts onderin), bijvoorbeeld PompAO. Dan open je die. Vervolgens klik je rechts boven in op de drie puntjes en klik je op 'dashboard bewerken'. Dan klik je onderin op 'kaart toevoegen'. Vervolgens kun je daar bijvoorbeeld de kaart 'entiteiten' toevoegen. Bij het vakje entiteit kies je steeds de entiteiten die je ook op de pagina 'statussen' zag als blauw onderstreepte titels. Met die kaarten kun je een hoop instellen en zichtbaar maken. Op internet en YouTube kun je veel informatie en voorbeelden vinden.
Nice, nu is het wel gelukt! Thanks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdxHyY9Afyn_0J2Qk2K8d069MII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oa7GOMLdJmEmx0kx4o8beQjh.png?f=fotoalbum_large

Andere mensen nog dashboards ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
iop schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Ze zitten inderdaad op een andere locatie.
Maar dan nu de hamvraag: Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Als dat het probleem is, kan DeWarmte wellicht de pompsnelheid verhogen.

Andere oplossing (die ook werkt bij het verhaal over de mengverdeler wat @shufflez benoemde) is de vloerverwarming verdeler vervangen. Eventueel door eentje met een extra pomp, die kan zorgen voor extra flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:11:
[...]
de vloerverwarming verdeler vervangen. Eventueel door eentje met een extra pomp, die kan zorgen voor extra flow.
Volgens mij las ik dat er net een nieuwe Grundfos pomp in verdeler zit :) Voor zover mij duidelijk is geworden, is juist een open verdeler aan te raden voor WP. De pomp in wp kan in mijn geval (meer dan) voldoende flow genereren.

YouTube: STOP Installing Multiple Pumps! | Hydraulic Separation | Toolbox Talks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
shufflez schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Volgens mij las ik dat er net een nieuwe Grundfos pomp in verdeler zit :) Voor zover mij duidelijk is geworden, is juist een open verdeler aan te raden voor WP. De pomp in wp kan in mijn geval (meer dan) voldoende flow genereren.

YouTube: STOP Installing Multiple Pumps! | Hydraulic Separation | Toolbox Talks
Normaal zeker eens. Zorgt ook voor een hogere COP. Maar het lijkt er nu op dat de pompkracht niet voldoende is.

EDIT: Flow verbeter je natuurlijk ook met open verdeler.

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 27-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:11:
[...]

Als dat het probleem is, kan DeWarmte wellicht de pompsnelheid verhogen.

Andere oplossing (die ook werkt bij het verhaal over de mengverdeler wat @shufflez benoemde) is de vloerverwarming verdeler vervangen. Eventueel door eentje met een extra pomp, die kan zorgen voor extra flow.
Bij de installatie was dit mij ook een probleem, ook bij mij zit pomp aan de andere kant van het huis tov de cv en aangesloten op een 22mm buis. Ze hebben inderdaad de minimale en maximale circulatiesnelheden van de cv ketel verhoogd en daarmee was het probleem opgelost en begon de pomp te werken. Dit kun je zelf doen (in handleiding is vast te vinden hoe).
Pagina: 1 ... 30 ... 52 Laatste