Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 29 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 19:28
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:41:
Ik heb vandaag even een rekensommetje erop los gelaten. De meet gegevens van DeWarmte kloppen voor geen meter en verklaard dus ook de grote verschillen in COP bij mensen. Ik neem de COP waardes dus ook helemaal niet meer serieus.

Onderbouwing:

Gegevens van het portal van DeWarmte:

Flow: 16.0 l/m
Aanvoer: 34 ℃
Retour: 32 ℃
Dus een Delta T van: 2 ℃
Totale heat input: 3.35 kW

Berekening:

16 l/m = 960 l per uur = 960 kg
Delta van: 2
Energiedichtheid water: 4,187

Benodigde hoeveelheid warmte in Watt: 960 x 2 x 4,187 = 8039 W
Dus zeg maar 8 KW. DeWarmte spreekt van 3,35 KW (en niet een moment, maar het gehele uur).
Zie: http://pompao.isgehost.nl/

Oftewel: enorm verschil. En dat heb je al als de aanvoer en/of retour 1 graad afwijken of de pompsnelheid niet helemaal klopt. Hierdoor vertrouw ik andere data van hun ook niet meer.
Let wel op, de temperatuur en flow die jij ziet op je status pagina is van de interne sensoren in pompAO, en deze zijn afgerond op hele graden.

Dewarmte gebruikt de de waardes (die jij dus niet digitaal kan zien) van de heatmeter met 2 decimalen achter de komma om de COP te berekenen die wordt weer gegeven op de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:45
TeutonMartin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Let wel op, de temperatuur en flow die jij ziet op je status pagina is van de interne sensoren in pompAO, en deze zijn afgerond op hele graden.

Dewarmte gebruikt de de waardes (die jij dus niet digitaal kan zien) van de heatmeter met 2 decimalen achter de komma om de COP te berekenen die wordt weer gegeven op de pagina.
Snap ik, maar dan vind ik 8 KW en 3,35 KW nog een enorm verschil. Ik heb mijn twijfels over de Ali Express meters van een paar tientjes die ze erbij leveren.

En ik mag toch hopen dat ze een retour van bijv. 32,6 afronden naar 33 en niet naar 32.

[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 18-01-2024 10:53 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Snap ik, maar dan vind ik 8 KW en 3,35 KW nog een enorm verschil. Ik heb mijn twijfels over de Ali Express meters van een paar tientjes die ze erbij leveren.
en je maakt volgens mij nog een foutje, de berekende 8036 is KJ deze moet je nog delen door 3600 om op kwh uit te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6pQ-Spj7UNXmxECeTWR9lZwGRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0fTUIVCvzVZMDWNASHcSaiR5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TeutonMartin op 18-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:54:
[...]

en je maakt volgens mij nog een foutje, de berekende 8036 is KJ deze moet je nog delen door 3600 om op kwh uit te komen.
[Afbeelding]
Nee want, flow heb ik omgezet naar uur. Dus het is het energieverbruik voor een heel uur.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Nee want, flow heb ik omgezet naar uur. Dus het is het energieverbruik voor een heel uur.
Zie hier de juiste formule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV6S3bOABwl94wTnhR0QkMHQUPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWPErlo62qsc9bAN7rGFJHCi.jpg?f=fotoalbum_large

Met jou opgegeven waardes ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aovw36VDitHEcRl5FNTtC2xcvds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTSOT4FmchpSf5bYqtU99j7G.jpg?f=fotoalbum_large

958 kg/uur * 4,187 kj/kg * 2 = 8022 kj

Om de kj om te rekenen naar kw dien je dit te delen door 3600 zoals in de formule vermeld staat.
Geeft je net als op de eerde screenshot en zie hier onder links 2,19 kw:
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
https://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zie hier wat de afronding doet met de berekende kw.
In beide gevallen zou de status pagina 32/34 weer geven, verschil is echter aanzienlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpRW6TqzHCUujL5TVmbIBPI3_h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPNqvRCQnRfW0oOUBV6OOSo6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z57BciEZ6AIO4IkYikdKXfvKo7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90t7pjNZm9NsFLUTavCrb7BP.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft dus geen enkele zin om COP met elkaar te vergelijken op basis van de op de statuspagina weer gegeven waardes.
Enkel de door de warmte weergeven heat output en electrical consumption kan je tegen elkaar weg zetten om enig sinds een beeld te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TeutonMartin op 18-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Zie hier de juiste formule:
[Afbeelding]

Met jou opgegeven waardes ziet het er als volgt uit:
[Afbeelding]

958 kg/uur * 4,187 kj/kg * 2 = 8022 kj

Om de kj om te rekenen naar kw dien je dit te delen door 3600 zoals in de formule vermeld staat.
Geeft je net als op de eerde screenshot en zie hier onder links 2,19 kw:
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
https://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php
Jij berekend het verbruik per tijds eenheid. Mijn berekening is de hoeveelheid energie die er totaal in gestopt wordt. We berekenen dus hetzelfde maar met een andere eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:33:
Zie hier wat de afronding doet met de berekende kw.
In beide gevallen zou de status pagina 32/34 weer geven, verschil is echter aanzienlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het heeft dus geen enkele zin om COP met elkaar te vergelijken op basis van de op de statuspagina weer gegeven waardes.
Enkel de door de warmte weergeven heat output en electrical consumption kan je tegen elkaar weg zetten om enig sinds een beeld te krijgen.
Klopt. Maar dat geeft dus al aan dat een Ali Express meter die bij iemand een halve graad afwijkt naar beneden en bij de ander een halve graad naar boven dus niet een betrouwbare COP kan geven en enorm kan afwijken tussen verschillende pompen.

[ Voor 10% gewijzigd door harrr op 18-01-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Jij berekend het verbruik per tijds eenheid. Mijn berekening is de hoeveelheid energie die er totaal in gestopt wordt. We berekenen dus hetzelfde maar met een andere eenheid.
Kijk en daar zit precies jou fout. Je berekend de hoeveelheid energie, energie word uitgedrukt in joule of kj. Jou antwoord is dus 8034 kj. Dit is de hoeveelheid energie zoals je zelf aangeeft. Jij noemt dit echter Watt. Maar om van energie naar watt te gaan moet je dit omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Klopt. Maar dat geeft dus al aan dat een Ali Express meter die bij iemand een halve graad afwijkt naar beneden en bij de ander een halve graad naar boven dus niet een betrouwbare COP kan geven en enorm kan afwijken tussen verschillende pompen.
Dat zou inderdaad kunnen, maar als de heatmeter in zowel de supply als return beide afwijken van de werkelijkheid lijkt het me sterk dat de ene sensor naar boven afwijkt en de andere naar beneden. Al zouden ze beide 2 graden afwijken blijft de delta er tussen gelijk dus dat maakt voor de cop berekening niet veel uit, anders zou enkel de simpele sensor in de leiding defect zijn.
Maar als je dit zeker wilt weten zou ik een kamstrup heatmeter plaatsen dan oan je ze mooi vergelijken en ben je zeker van de juiste COP.

Of wacht tot het buiten exact 7 graden is, je hebt dan geen invloed meer van defrosts. Stel een setpoint van 35 graden in. Als hij een vol uur draait met deze 35 aanvoer temperatuur kijk je wat dat uur je COP was op de hourly pagina. Deze zou rond de 5,3 moeten zitten. Zit je hier in de buurt dan lijkt het aardig te kloppen.

[ Voor 15% gewijzigd door TeutonMartin op 18-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar als de heatmeter in zowel de supply als return beide afwijken van de werkelijkheid lijkt het me sterk dat de ene sensor naar boven afwijkt en de andere naar beneden. Al zouden ze beide 2 graden afwijken blijft de delta er tussen gelijk dus dat maakt voor de cop berekening niet veel uit, anders zou enkel de simpele sensor in de leiding defect zijn.
Maar als je dit zeker wilt weten zou ik een kamstrup heatmeter plaatsen dan oan je ze mooi vergelijken en ben je zeker van de juiste COP
Ik sluit niet uit dat er nu meters zijn die een halve graad afwijken naar boven en beneden, bij sommige nagenoeg goed zijn en bij sommige allebei omlaag of beide omhoog.

In elk geval maakt dat de COP totaal onbetrouwbaar, er had direct een Kamstrup geplaats moeten worden. Dan maar iets meer betalen. Nu hebben we allemaal een onbetrouwbare meter: want als je niet weet of die goed is, is de meting flauwekul.

De waarde van 2,18KW die uit jouw berekening komt is trouwens ook volledig afwijkend met die van DeWarmte, die het heeft over 3,35KW op dat moment. Maar dat zal allemaal wel komen doordat ze temperaturen afronden op hele getallen, wat dus niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:20
Ben ik net blij dat mijn COP nu eindelijk na alle aanpassingen van de stooklijn e.d. altijd boven de 2,5 ligt (bij mij breakeven point of pomp duurder is dan cv), lees ik hier dat het helemaal niks zegt 😜🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:19:
Ben ik net blij dat mijn COP nu eindelijk na alle aanpassingen van de stooklijn e.d. altijd boven de 2,5 ligt (bij mij breakeven point of pomp duurder is dan cv), lees ik hier dat het helemaal niks zegt 😜🫣
Als er een afwijking is, dan is die wel constant. Dus als je eerder een COP van 2 had is alsnog nu je COP van 2.5 beter.

De vraag is dan enkel of je niet eerder een COP had van 2.5 en nu van 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken. Naar mijn idee klopt de heatmeter prima. Ik zit sinds plaatsing op de door dewarmte aangegeven SCOP van 4,9 bij 35 graden, ik zit ook max op een aanvoer van 35 maar wel met powermodus wat slechter is voor de COP.
Ook als ik het warmteverlies in kwh omreken naar graaddagen zit ik iets boven mijn m3/graaddag gemiddelde maar ik doe geen nacht verlaging meer en stook ook iets warmer dan voorheen met minder gebruik van de houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken. Naar mijn idee klopt de heatmeter prima. Ik zit sinds plaatsing op de door dewarmte aangegeven SCOP van 4,9 bij 35 graden, ik zit ook max op een aanvoer van 35 maar wel met powermodus wat slechter is voor de COP.
Ook als ik het warmteverlies in kwh omreken naar graaddagen zit ik iets boven mijn m3/graaddag gemiddelde maar ik doe geen nacht verlaging meer en stook ook iets warmer dan voorheen met minder gebruik van de houtkachel
Hoe weet je dat? Heb je alles dan nagemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:41:
Ik heb vandaag even een rekensommetje erop los gelaten. De meet gegevens van DeWarmte kloppen voor geen meter en verklaard dus ook de grote verschillen in COP bij mensen. Ik neem de COP waardes dus ook helemaal niet meer serieus.

Onderbouwing:

Gegevens van het portal van DeWarmte:

Flow: 16.0 l/m
Aanvoer: 34 ℃
Retour: 32 ℃
Dus een Delta T van: 2 ℃
Totale heat input: 3.35 kW

Berekening:

16 l/m = 960 l per uur = 960 kg
Delta van: 2
Energiedichtheid water: 4,187

Benodigde hoeveelheid warmte in Watt: 960 x 2 x 4,187 = 8039 W
Dus zeg maar 8 KW. DeWarmte spreekt van 3,35 KW (en niet een moment, maar het gehele uur).
Zie: http://pompao.isgehost.nl/

Oftewel: enorm verschil. En dat heb je al als de aanvoer en/of retour 1 graad afwijken of de pompsnelheid niet helemaal klopt. Hierdoor vertrouw ik andere data van hun ook niet meer.
Het wordt tijd, dat we een eigen app ontwikkelen, waarin alles geregeld kan worden. Heb al contact met iemand, die een app wil maken die helemaal van invloed is op de electronica van de AO pomp.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Nee dat niet, maar wel vanmorgen AO totaal uit. Heb stekker van pomp, en 2 stekker van de module 2 minuten spanningloos gezet. Daarna weer spanning erop. De AO pomp komt met moeite nu weer naar de 1900 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Het wordt tijd, dat we een eigen app ontwikkelen, waarin alles geregeld kan worden. Heb al contact met iemand, die een app wil maken die helemaal van invloed is op de electronica van de AO pomp.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Is er wel iemand, die dit ook heeft: AO pomp is helemaal uit....wil ook niet weer aan!! Stekkers eruit, zowel van de pomp, als de 2 van het paneel....1 minuut wachten...en hij doet het weer.

Moet toch niet mogen. Als je wat langer weg bent, kan de boel bevriezen,,,,toch?? ingeval van vorst.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
Hier gaat het allemaal prima. Het huis houd ik op 20,5 graden met een aanvoer van 37 graden. De PompAO doet het allemaal alleen met elk uur een defrost en de aanvoer is dan binnen 5-6 min weer zonder CV op temperatuur en draait op 68% van het vermogen.

Buiten is het rond de 0-1 graden en het sneeuwt regelmatig.

Prima dus!
Wie regelt dan het vermogen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
Jurrian7 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:38:
Nee dat niet, maar wel vanmorgen AO totaal uit. Heb stekker van pomp, en 2 stekker van de module 2 minuten spanningloos gezet. Daarna weer spanning erop. De AO pomp komt met moeite nu weer naar de 1900 watt.
Blijft vreemd met gemak hier over de 1900watt had eerder een trigger gezet bij 2200 poweroff, nu bij 2500 geeft hij af en toe een melding, dus vermogen is er zeker wel. ligt mogelijk aan de temperatuur. als je de temp op 60 graden zet dan moet de WP max draaien om deze te halen. bij 30 graden is wellicht 1900 voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHQM5WNw7S110CgXE8H6GIF2ewc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZC5xA3p9uXW2AIHWdPWHlWf5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Laatst online: 22-09 22:27
Ik ben nu een week bezig met de stooklijn goed te krijgen, lijkt elke keer goed te gaan: thermostaat op 22,stooklijn op bv 30/50, cv op 50 en bijna een dag lang blijft de temperatuur binnen op 20 graden staan maar af en gaat die dan ineens naar een halve graad minder of hoger (heel soms zelfs hele graad of meer.)
Buitentemperatuur,situatie binnen etc. is allemaal ongeveer hetzelfde dan. valt me alleen wel op dat het vaak gebeurt als de cv erbij aanspringt of als het zoals vanmorgen van -2 naar +1/2/3 gaat met een zonnetje erbij...

iemand tips hoe ik de stooklijn & temperatuur binnen wel op 1 lijn krijg?
want als ik kijk hoeveel tijd en geklooi ik nu bezig ben met de pomp vind ik het maar een waardeloze uitvinding, een beetje als een auto kopen die 1op 20 kan rijden maar zonder handleiding/uitleg of menu zodat je geen idee hebt wat je nu daadwerkelijk aan het doen bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
WouteruitTB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:46:
Ik ben nu een week bezig met de stooklijn goed te krijgen, lijkt elke keer goed te gaan: thermostaat op 22,stooklijn op bv 30/50, cv op 50 en bijna een dag lang blijft de temperatuur binnen op 20 graden staan maar af en gaat die dan ineens naar een halve graad minder of hoger (heel soms zelfs hele graad of meer.)
Buitentemperatuur,situatie binnen etc. is allemaal ongeveer hetzelfde dan. valt me alleen wel op dat het vaak gebeurt als de cv erbij aanspringt of als het zoals vanmorgen van -2 naar +1/2/3 gaat met een zonnetje erbij...

iemand tips hoe ik de stooklijn & temperatuur binnen wel op 1 lijn krijg?
want als ik kijk hoeveel tijd en geklooi ik nu bezig ben met de pomp vind ik het maar een waardeloze uitvinding, een beetje als een auto kopen die 1op 20 kan rijden maar zonder handleiding/uitleg of menu zodat je geen idee hebt wat je nu daadwerkelijk aan het doen bent...
Probleem is natuurlijk dat je maar stookt op basis van 1 variabele (de buitentemperatuur) terwijl de wind en wel of geen zon ook meespeelt. Ik heb zelf de cv functie uitgezet omdat deze veel te snel wordt bijgeschakeld terwijl de pomp het eigenlijk altijd alleen aan kan. Maar perfect wordt het niet snel, maar dat was je cv ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Is er wel iemand, die dit ook heeft: AO pomp is helemaal uit....wil ook niet weer aan!! Stekkers eruit, zowel van de pomp, als de 2 van het paneel....1 minuut wachten...en hij doet het weer.

Moet toch niet mogen. Als je wat langer weg bent, kan de boel bevriezen,,,,toch?? ingeval van vorst.....
Welkom bij de club, hebben @Mkw en ik ook al gehad. Lost zichzelf op na een paar uur. Support zoekt nog een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 17:31
DutchAce schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Heb hem al gemaakt voor je :)

Even 5 helpers aanmaken, 4 voor de stooklijn settings (groen omkaderd) en 1 voor de berekende expectedsupplytemp:
[Afbeelding]

Code voor de automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: PompAO Calculate Expected Supplytemp Stooklijn
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.pompao_outsidetemp
    variables:
      "y": "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp') | float  }}"
      y2: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp') | float  }}"
      y1: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp') | float  }}"
      x2: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp') | float  }}"
      x1: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp') | float  }}"
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.pompao_outsidetemp
            above: input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: "{{states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp')}}"
            target:
              entity_id: input_number.pompao_expectedsupplytemp
          - stop: ""
        alias: Upper Saturation Value
      - conditions:
            below: input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp
        sequence:
            data:
              value: "{{states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp')}}"
            target:
        alias: Lower Saturation Value
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                above: input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp
                below: input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp
        sequence:
            data:
              value: >-
                {{  (states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp') |
                float ) + ((states('sensor.pompao_outsidetemp') | float ) -
                (states('input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp') |
                float ) ) *
                ((states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp') |
                float ) -
                (states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp') | float
                ) ) / ((states('input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp')
                | float ) -
                (states('input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp') |
                float ) ) | round(2)}}
            target:
            alias: y = y1 + (x - x1) ⨯ (y2 - y1) / (x2 - x1)
        alias: Interpolate Stooklijn Value
mode: single
Bedankt, scheelt weer een hoop denkwerk! Heb hem nu mooi draaiend en kan de ExpectedSupplyTemp aflezen aan de hand van de PompAO sensor, maar ook aan de hand van de actuele buitentemperatuur zoals Buienradar die aangeeft. Zo kan ik een redelijk betrouwbare vergelijking maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzWUZYPCRv_SuYZIO8dRuCYU4zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWuRGhwfk4YpPIbG1R5CeSKC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jansd op 19-01-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
harrr schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Welkom bij de club, hebben @Mkw en ik ook al gehad. Lost zichzelf op na een paar uur. Support zoekt nog een oplossing.
Ja Harr, maar heb dit nu al voor de 3e ochtend op een rij.....s'morgens om 07.00 uur helemaal dood. Op de enrgie app, geen 40 watt maar 0 watt. Dus dan ook geen vorstbescherming, want is 0 Watt. Is toch niet oke...daarvoor is het apparaat toch ook te duur?? Mag toch helemaal niet voorkomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Ja Harr, maar heb dit nu al voor de 3e ochtend op een rij.....s'morgens om 07.00 uur helemaal dood. Op de enrgie app, geen 40 watt maar 0 watt. Dus dan ook geen vorstbescherming, want is 0 Watt. Is toch niet oke...daarvoor is het apparaat toch ook te duur?? Mag toch helemaal niet voorkomen....
Nee, dit is niet goed dus bel support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
ze zeggen, kan door te weinig flow komen, maar daar gaat het helemaal niet over toch??

s,avonds gaat ie uit, maar smorgen gaat ie uit zichzelf niet weer aan, alleen door een restet(stroom er een minuut af) dan de hele dag weer goed.

volgens mij speelt hier iets anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:29:
ze zeggen, kan door te weinig flow komen, maar daar gaat het helemaal niet over toch??

s,avonds gaat ie uit, maar smorgen gaat ie uit zichzelf niet weer aan, alleen door een restet(stroom er een minuut af) dan de hele dag weer goed.

volgens mij speelt hier iets anders....
Staat de pomp bij deze temperaturen de hele nacht uit bij jou?
Verder durf ik er niet veel over te zeggen want dit lijkt me iets anders dan de overshoot van stooklijn waar ik wel eens last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, staat de hele nacht uit....van 22.00 uur t/m 07.00 uur, Alleen dan om 07.00 uur moet ik hem van het stroom 1 minuut afhalen, anders begint ie niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:54:
Ja, staat de hele nacht uit....van 22.00 uur t/m 07.00 uur, Alleen dan om 07.00 uur moet ik hem van het stroom 1 minuut afhalen, anders begint ie niet weer.
Staat de thermostaat die tijd uit of zo laag dat de pomp zo lang uit kan? Hoeveel graden verlies je dan binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
ja, om 22.00 uur slaat die uit van 21 graden naar 19 graden, dan verlies ik binnen anderhalf graad,
dus naar 19.5 graden om 07.00 uur.

Maar om 07.00 staat thermostaat weer op 21 graden.
Maar AO slaat dan niet meer aan.
Behalve bij een reset, dan begint ie naar zo'n 4 minuten weer te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:20:
ja, om 22.00 uur slaat die uit van 21 graden naar 19 graden, dan verlies ik binnen anderhalf graad,
dus naar 19.5 graden om 07.00 uur.

Maar om 07.00 staat thermostaat weer op 21 graden.
Maar AO slaat dan niet meer aan.
Behalve bij een reset, dan begint ie naar zo'n 4 minuten weer te lopen.
Als het opstarten na 9 uur uit een issue is kun je een keer proberen de nachtverlaging eruit te halen. Dan werkt de pomp op laag vermogen gewoon door en kan stooklijn wellicht ook lager want hij hoeft je huis niet op te warmen. Werkt bij mij ook prima (al voelt het onlogisch). Blijft water warm en heb je ook geen risico’s met vorst en hoef je er om 7 uur wellicht niet uit voor een reset (en je zult een betere COP hebben). Het klinkt bijna of je de nachtmodus aan hebt staan maar dan op 0 hz ipv 45.

[ Voor 13% gewijzigd door Mkw op 19-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
oke bedankt, ga ik proberen, nachtverlaging eruit en gewoon 24 uur per dag op 21 graden...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:36:
oke bedankt, ga ik proberen, nachtverlaging eruit en gewoon 24 uur per dag op 21 graden...........
Mocht dit goed werken, kun je stooklijn iets verlagen mocht je een keer bij de settings kunnen in de app. Dat heft de extra kosten/warmtevraag van de nacht weer wat op en maakt de pomp ook langere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Oke, bedankt gr. jurrian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Je kunt eventueel ook nog gaan stoken op de stooklijn, dus thermostaat op max (35 graden) en je stooklijn zo laag zetten dat de temperatuur constant 21 blijft. Krijg je mooiere runs van zonder onderbrekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, maar kan niet bij de stooklijn in de settings.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
@Sander Wapperom Is er iets bekend over de nieuwe update en wanneer mensen de stooklijn pagina weer kunnen gebruiken? Het duurt nu toch wel lang.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
AO pomp werkt weer. Er zat een stroommeter (WIFI) tussen. Die er tussenuit gehaald stekker dus rechtstreeks in het stopcontact. Misschien een storing in de stroommeter.

Kan ook niet bij de stooklijn...volgens support vanmiddag eind januari a.s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 13:06
Vind het wel frustrerend worden. Heb al een paar keer gevraagd hoe het kan dat de cv ketel aangaat na een defrost en helemaal niet meer uit gaat. Krijg er geen duidelijkheid antwoord op laat staan een oplossing.

Pomp loopt eerst prima met een stooklijn van 33 graden en haalt dit ook. Na de defrost om even temperatuur omhoog te krijgen met de cv prima, als die maar weer uit gaat. Maar het gekke vind ik zelf hij draait eerst tussen de 1000 en 1300 watt. En dan als de cv er bij aan springt gaat het naar de 1600 tot 1800 met cv erbij en dit blijft zo voor de hele nacht. Dan gaat het wel hard met het verbruik met cv ketel erbij. Overdag zet ik vaak even de thermostaat aan en uit om dit te voorkomen.

Mensen hier al een oplossing voor gekregen of zelf gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Retep91 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:08:
Vind het wel frustrerend worden. Heb al een paar keer gevraagd hoe het kan dat de cv ketel aangaat na een defrost en helemaal niet meer uit gaat. Krijg er geen duidelijkheid antwoord op laat staan een oplossing.

Pomp loopt eerst prima met een stooklijn van 33 graden en haalt dit ook. Na de defrost om even temperatuur omhoog te krijgen met de cv prima, als die maar weer uit gaat. Maar het gekke vind ik zelf hij draait eerst tussen de 1000 en 1300 watt. En dan als de cv er bij aan springt gaat het naar de 1600 tot 1800 met cv erbij en dit blijft zo voor de hele nacht. Dan gaat het wel hard met het verbruik met cv ketel erbij. Overdag zet ik vaak even de thermostaat aan en uit om dit te voorkomen.

Mensen hier al een oplossing voor gekregen of zelf gevonden ?
Ik heb de cv functie in de ketel daarom uitgezet. Ik heb een veel hogere stooklijn en de pomp kan het altijd zelf af is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 13:06
Mkw schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:15:
[...]

Ik heb de cv functie in de ketel daarom uitgezet. Ik heb een veel hogere stooklijn en de pomp kan het altijd zelf af is mijn ervaring.
Volgens mij kan ik die van mij niet uit zetten. Heb al wel geprobeerd om temperatuur aan te passen. Op 60 graden gebruikt hij uiteraard heel veel gas en gaat ook over de stooklijn heen. Met 40 idem iets minder gas. Met 30 graden heel beperkt gas gebruik maar de flow gaat er wel flink door naar beneden. En en de pomp gaat dus ook met 300 tot 500 watt draaien. Snap er nog weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:15:
[...]

@Mkw Hier staat de pomp weer stil. Zijn deze gegevens herkenbaar? https://pompao.isgehost.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:48:
[...]

@Mkw Hier staat de pomp weer stil. Zijn deze gegevens herkenbaar? https://pompao.isgehost.nl
Ja, dit gebeurt bij mij ook. Soort beveiligingsprotocol. Volgens support vanwege overshoot van de stooklijn, maar die zie ik niet in je data (ook geen rare sprongen in gemeten buitentemperatuur, al stijgt deze wel het laatste stuk..). Zou na ongeveer na 6 graden afkoelen weer moeten opstarten ook en dat zie ik ook niet…

[ Voor 3% gewijzigd door Mkw op 19-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Ja, dit gebeurt bij mij ook. Soort beveiligingsprotocol. Volgens support vanwege overshoot van de stooklijn, maar die zie ik niet in je data (ook geen rare sprongen in gemeten buitentemperatuur, al stijgt deze wel het laatste stuk..). Zou na ongeveer na 6 graden afkoelen weer moeten opstarten ook en dat zie ik ook niet…
Misschien gebeurd dit, het bereiken van het aantal graadminuten. Bij mij lijkt dit best te kunnen kloppen, omdat de pomp na een flinke afname van de aanvoer weer opstart en verder gaat.

YouTube: NIBE graadminuten

[ Voor 12% gewijzigd door harrr op 19-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Vandaag zoveel defrosts dat de gewenste temperatuur maar niet wordt bereikt. Elke defrost kost 0,2 graad en tegen de tijd dat dat weer is ingelopen volgt de volgende defrost. Meer mensen last van?

Overigens helpt het ook niet dat de sensor vandaag 2 a 3 graden afwijkt van de echte buitentemperatuur. Scheelt 3 graden op mijn stooklijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Mkw op 20-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harrr
Ik kreeg diverse PB's met de vraag naar mijn PHP script die ik gebruik voor: https://pompao.isgehost.nl.
Hierbij het script: http://pompao.isgehost.nl/pompao_php.rar

Werking:
-----------

In: index.php even je stooklijn opgeven, in: get_status.php in de variables: $strUsername en $strPassword even je logins van: mydewarmte.com invullen. En je bent in principe klaar.

Script: get_status.php om de 5 minuten laten draaien als cronjob (of vaker, maar dan belast je het systeem van DeWarmte wel meer). Data wordt dan opgeslagen in: temps.txt.

Verder gebruikt het script: cookie.jar om zijn cookies op te slaan bij het inloggen en ophalen van de data van het portal.

Mocht je het willen draaien en je hebt geen PHP hosting, neem dan even contact op. Ik zit in de hosting branche en wil dan wel een pakketje van een paar MB sponsoren.

EDIT: v1.1 online op zelfde link. Niet temps.txt overschrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 20-01-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
Mkw schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:05:
Vandaag zoveel defrosts dat de gewenste temperatuur maar niet wordt bereikt. Elke defrost kost 0,2 graad en tegen de tijd dat dat weer is ingelopen volgt de volgende defrost. Meer mensen last van?

Overigens helpt het ook niet dat de sensor vandaag 2 a 3 graden afwijkt van de echte buitentemperatuur. Scheelt 3 graden op mijn stooklijn.
Nee, vandaag draait de pomp als een zonnetje. Gemiddeld 1,1 kWh input en 3,9 kw output bij 0 tot 1 graden. Incidenteel een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:43
Kan iemand mij dit beeld uitleggen,geen vraag van de thermostaat, pomp AO is uit en de ketel straat al een uurtje of twee te draaien.

Op de app staan ze alle 3 op On?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaeAbP97bXmMs1jeq-lOcXGxkww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frnJF5f1DpbF2W3ytOfiUCNA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
DoubleDutch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:49:
Kan iemand mij dit beeld uitleggen,geen vraag van de thermostaat, pomp AO is uit en de ketel straat al een uurtje of twee te draaien.

Op de app staan ze alle 3 op On?

[Afbeelding]
Zelfde wellicht als @Mkw en mij wellicht. Mijn vermoeden is dat het aantal graadminuten is bereikt, zie een aantal posts van me hierboven met filmpje van NIBE.

[ Voor 7% gewijzigd door harrr op 20-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Zelfde wellicht als @Mkw en mij wellicht. Mijn vermoeden is dat het aantal graadminuten is bereikt, zie een aantal posts van me hierboven met filmpje van NIBE.
Dit is een standaard instelling in deze pomp dus zou toch iedereen hier last van moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Dit is een standaard instelling in deze pomp dus zou toch iedereen hier last van moeten hebben?
Last is het niet als het de graadminuten overschrijding is dan hoort dit zo, het is een correctie op je temperatuur. Maar ik denk dat het dan enkel op treed als je op stooklijn stookt of hele lange runs. Wanneer je de pomp als thermostaat gebruikt gebeurd dit waarschijnlijk niet omdat je dan kortstondig verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Verbazingwekkend. Vrijwel non-stop vanaf 17-1-2024 circa 20:50 is er bij ons vraag van de regel unit om de CV bij te schakelen. Zie: https://pompao.isgehost.nl/

Ik ben blij dat mijn CV functie uit staat, anders had me dit een boel onnodig gas gekost. Meer mensen hier last van? Hoop dat we snel de optie krijgen om de pomp op all-ellectric kunnen instellen via het controlepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:29:
Verbazingwekkend. Vrijwel non-stop vanaf 17-1-2024 circa 20:50 is er bij ons vraag van de regel unit om de CV bij te schakelen. Zie: https://pompao.isgehost.nl/

Ik ben blij dat mijn CV functie uit staat, anders had me dit een boel onnodig gas gekost. Meer mensen hier last van? Hoop dat we snel de optie krijgen om de pomp op all-ellectric kunnen instellen via het controlepaneel.
Heb dit ook, warmtevraag even uit zetten en weer aan dan gaat de cv weer uit.
Schijnt met de integrator (slimme ketelsturing) waar @f.welvering al meerdere keren wat over heeft gepost te maken te hebben.
Ik wacht inmiddels alweer een week op reactie over dit gebeuren, wil het geheel uitgeschakeld hebben maar tot nu toe radiostilte.

Ik onderbreek nu elke 12 uur de warmtevraag voor 12 uur (dan reset het denk ik) en dan schijnt het goed te gaan. Met warmere temperaturen zonder defrosts heb ik er geen last van

[ Voor 9% gewijzigd door TeutonMartin op 20-01-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Schijnt met de integrator (slimme ketelsturing) waar @f.welvering al meerdere keren wat over heeft gepost te maken te hebben.
Ik wacht inmiddels alweer een week op reactie over dit gebeuren, wil het geheel uitgeschakeld hebben maar tot nu toe radiostilte.
Wel een ERG slimme functie, die je gasrekening hoger maakt i.p.v lager. Want ik raak mijn thermostaat dus niet aan omdat ik op stooklijn mijn huis warm houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Wel een ERG slimme functie, die je gasrekening hoger maakt i.p.v lager. Want ik raak mijn thermostaat dus niet aan omdat ik op stooklijn mijn huis warm houd.
Ik vind er ook niks slims aan.
In mijn geval verlaagd pompao de flow met 5l/hr als hij de cv bij schakeld (die dus niet aanstaat) maar hierdoor heb ik wel een stuk minder heatoutput met de zelfde stooklijn instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Ik onderbreek nu elke 12 uur de warmtevraag voor 12 uur (dan reset het denk ik) en dan schijnt het goed te gaan. Met warmere temperaturen zonder defrosts heb ik er geen last van
Zit in de versie van eind januari heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Zit in de versie van eind januari heb ik begrepen.
Thermostaat laten stoppen met stoken en nu is het idd weg. Niet dat ik er last van heb verder: cv functie staat nog steeds uit. Maar moet wel opgelost worden voor ik over wil gaan tot aanschaf van de all-ellectric update met een backup heater met een COP van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Hier loopt de CV nog steeds volledig te stoken, thermostaat staat ingesteld op 22 maar deze geeft 22.3 aan en stijgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Thermostaat laten stoppen met stoken en nu is het idd weg. Niet dat ik er last van heb verder: cv functie staat nog steeds uit. Maar moet wel opgelost worden voor ik over wil gaan tot aanschaf van de all-ellectric update met een backup heater met een COP van 1.
Ik laat de all electric van dewarmte aan me voorbij gaan, heb daar geen vertrouwen in, na inmiddels 14 maanden pompAO werkt het nog steeds niet naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
DoubleDutch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:03:
Hier loopt de CV nog steeds volledig te stoken, thermostaat staat ingesteld op 22 maar deze geeft 22.3 aan en stijgende.
Als de thermostaat nog steeds om warmte vraagt dan ligt het niet aan de pomp in dit geval, mijn Tado vraagt ook op de raarste momenten wel en niet om warmte helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Inderdaad irritant dat als cv eenmaal aan gaat deze pas uitgaat als warmtevraag stopt… kan niet wachten tot de update van de app er is en je dit kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik laat de all electric van dewarmte aan me voorbij gaan, heb daar geen vertrouwen in, na inmiddels 14 maanden pompAO werkt het nog steeds niet naar behoren.
Spijt van je aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mkw schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Als de thermostaat nog steeds om warmte vraagt dan ligt het niet aan de pomp in dit geval, mijn Tado vraagt ook op de raarste momenten wel en niet om warmte helaas.
Snap ik maar 3+ uur lang terwijl de warmte er al is vind ik erg vreemd,heb hem maar op 21 gezet en nu pas gaat de cv uit.
Krijg steeds meer de bevestiging dat de Tado thermostaat geen goede combinatie is met de pomp AO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik begin er wel naar te neigen in ieder geval. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Jep maar goed daar is het nu te laat voor.
Had liever achteraf zelf een panasonic 9kw monoblock geplaatst dan was ik al all electric geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Jep maar goed daar is het nu te laat voor.
Had liever achteraf zelf een panasonic 9kw monoblock geplaatst dan was ik al all electric geweest.
Je bedoelt met sww erbij? Met deze pomp moet je in principe nu al all-electric kunnen.

Ik twijfel ook of ik nog meer wil investeren in een systeem van DeWarmte. Wellicht komt er gewoon een warmtepompboiler naast voor de SWW en laat ik de pomp gewoon zo draaien. En het zal wellicht allemaal nog wel opgelost worden.

Maar wil wel van het gas af en zonder backup verwarming (nu gas) vind ik het een beetje spannend voor wanneer de pomp niet werkt en de leidingen bevriezen.

We kunnen ook nog op Ali express op zoek gaan naar de originele controller van de pomp (van Sunrain) die niet door DeWarmte wordt meegeleverd.

Als het goed is, is de pomp van Adler gewoon dezelfde, maar dan met de originele controller er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Je bedoelt met sww erbij? Met deze pomp moet je in principe nu al all-electric kunnen.

Ik twijfel ook of ik nog meer wil investeren in een systeem van DeWarmte. Wellicht komt er gewoon een warmtepompboiler naast voor de SWW en laat ik de pomp gewoon zo draaien. En het zal wellicht allemaal nog wel opgelost worden.

Maar wil wel van het gas af en zonder backup verwarming (nu gas) vind ik het een beetje spannend voor wanneer de pomp niet werkt en de leidingen bevriezen.

We kunnen ook nog op Ali express op zoek gaan naar de originele controller van de pomp (van Sunrain) die niet door DeWarmte wordt meegeleverd.

Als het goed is, is de pomp van Adler gewoon dezelfde, maar dan met de originele controller er bij.
Ik heb al een warmtepompboiler. Voor mij is de pompAO net niet genoeg voor all electric en heb op de onverwarmde zolder nog wat uitbreidingsplannen waar ik nu mee bezig ben, dus dan heb ik nog wat extra capaciteit nodig.
Zal voor mij of een leemkachel worden met warmtewisselaar en buffervat of een extra panasonic warmtepomp die ik dan als cascade opstelling ga maken insamen werking met pompao.
Maar dat is nog even toekomstmuziek.
Voorlopig hou ik de CV ketel nog wel even bewchikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Ben er wel van overtuigd dat de pomp technisch best goed is en soms verbaast ie zelfs wat zonder cv haalbaar is: zelfs een nacht van -5 haalde de pomp zelfstandig de stooklijn en gewenste temperatuur. Dat had ik vooraf niet verwacht in mijn situatie (oud huis, isolatie nog niet optimaal en oude radiatoren).

Software en de Tado zijn echter niet goed genoeg. Dat er ook geen documentatie is, dat je de instellingen niet kunt inzien en veranderen, als er zaken fout gaan is onduidelijk waarom (een cv geeft dan een duidelijke errorcode). Het moet toch mogelijk zijn met lerende software de instellingen perfect te krijgen, maar dan moet de pomp wel zelf de binnentemperatuur weten, meer variabelen kennen zoals wind en zon/bewolkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
Hier een tevreden klant. Dit stookseizoen geen kuubje gas hoeven te gebruiken voor verwarming van mijn huis. De Pomp AO redt het op zijn slofjes. Ik heb wel de verwarmingsfunctie op de CV uitgeschakeld. Een software update, waarin de CV alleen in echte noodgevallen wordt bijgevraagd (wanneer de stooklijn na een lange tijd echt niet gehaald zou worden) ipv na elke ontdooicyclus, is wel nodig. Ander minor puntje is dat een schroefje af en toe rammelt tegen het frontpaneel. Makkelijk op locatie pragmatisch op te lossen. Beter zou zijn dat er een kleiner schroefje wordt gebruikt in de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
Ik heb sinds een paar weken (denk ik)geen data beschikbaar vanuit de webscraper in HA. Kan dit geblokkeerd zijn door Dewarmte?
Anderen hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Jurrian7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:44:
[quote]Mkw schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:46:
Daarom was ik benieuwd naar de foto 😀
[/quote

Sensor zit inmiddels in een kunstof buisje van 15 cm lang, en hangt daarin ongeveer halverwege....
uit de koude wind etc....[Afbeelding]
Kun je aangeven waar deze sensor ongeveer zit? (ik zocht hem net maar zoals ik nu deze foto bekijk zit die binnenin tussen de propellor en de koperen buisjes/leiding?

dit kwam ik tegen toen ik net op het dak stond... is dit normaal dat de pomp zoveel herrie maakt?
(vond ook dat de binnenkant slecht geïsoleerd is qua leidingen en dat er al een hoop corrosie gaande is en her en der een vreemde condensdruppel terwijl de pomp net 3 maand staat.
Meerdere mensen die dit herkennen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec_sovJztGTWjtOt4kFs0Fo4AJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcmuATFwjGMAuEFfcXJEz6bX.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvWLtJByvRgmBgkwSzJZJMwMkKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAvngqTOJVE3Y14J4uoNqVvI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASDGVzHEaKeGw4ff7WUYDWdQDwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deMevVuGmJRj2ochp8rlvfxS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door WouteruitTB op 21-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Combi van niet zelf bij stooklijn kunnen en late reactie van support is wel irritant. Ze hebben begin deze week nachtmodus aangezet. Deze blijkt alleen ook te leiden tot het uitgaan van de pomp zoals @harrr heedt beschreven. Daardoor koelt het af en samen met de vele defrosts is de stooklijn nu te laag. Deze is ook ingesteld om huis op temperatuur te houden, niet een graad op te warmen. Daarnaast is vandaag met de harde wind de temperatuur ook te optimistisch, wellicht zou je de gevoelstemperatuur moeten gebruiken/berekenen? Betekent heel veel stoken deze week zonder dat de gewenste binnentemperatuur wordt bereikt 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
WouteruitTB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Kun je aangeven waar deze sensor ongeveer zit? (ik zocht hem net maar zoals ik nu deze foto bekijk zit die binnenin tussen de propellor en de koperen buisjes/leiding?[YouTube: pompaogeluid]
dit kwam ik tegen toen ik net op het dak stond... is dit normaal dat de pomp zoveel herrie maakt?
(vond ook dat de binnenkant slecht geïsoleerd is qua leidingen en dat er al een hoop corrosie gaande is en her en der een vreemde condensdruppel terwijl de pomp net 3 maand staat.
Meerdere mensen die dit herkennen? [Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken dit geluid niet nee.
Ik zal mijne binnenkort ook eens open maken, ziet er zo niet echt naar uit dat dat 15 jaar gaat volhouden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
TeutonMartin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Ik herken dit geluid niet nee.
Ik zal mijne binnenkort ook eens open maken, ziet er zo niet echt naar uit dat dat 15 jaar gaat volhouden….
Met de kap erop hoor je dit geluid zachtjes maar klinkt niet gezond. binnen in huis hoor je ook een soortgelijk bromgeluid (resonerend) onduidelijk of dit de propellor/trilling is of dus ook dit nare geluid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeutonMartin
Voor iedereen die er iets aan heeft, dit is volgens mij de handleiding van onze warmtepomp BLN-006TB1.
https://www.climadirect.c...ating-cooling-dhw-new.pdf
Hier kan je dus ook alle mogelijke parameter settings vinden die DeWarmte kan instellen.

Echter omdat de uitlezing via de regelunit van deWarmte gaat en niet via de originele controller kunnen we er weinig van zien. Origineel kan je deze dus ook gewoon al via Home Assistant koppelen en linken, ook is de Cooling volgens mij dan al gewoon beschikbaar.

Ik ga eens op onderzoek uit of de originele controller ook is te bemachtigen.

https://www.climadirect.c...dc-inv-r32-heat-pump-6-kw

[ Voor 23% gewijzigd door TeutonMartin op 21-01-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
JeBo1 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:20:
Ik heb sinds een paar weken (denk ik)geen data beschikbaar vanuit de webscraper in HA. Kan dit geblokkeerd zijn door Dewarmte?
Anderen hier ook last van?
Als het in HA niet werkt, die gewoon verbinding maakt met het portal, dan zou het op de PC over hetzelfde IP-adres ook niet moeten werken. Werkt dat wel, dan vermoed ik dat er geen blokkade gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:12:
Voor iedereen die er iets aan heeft, dit is volgens mij de handleiding van onze warmtepomp BLN-006TB1.
Echter omdat de uitlezing via de regelunit van deWarmte gaat en niet via de originele controller kunnen we er weinig van zien. Origineel kan je deze dus ook gewoon al via Home Assistant koppelen en linken, ook is de Cooling volgens mij dan al gewoon beschikbaar.

Ik was gisteren om dezelfde reden ook al op zoek naar de originele controller. Als je hem vind, dan hoor ik dat ook heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
WouteruitTB schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Kun je aangeven waar deze sensor ongeveer zit? (ik zocht hem net maar zoals ik nu deze foto bekijk zit die binnenin tussen de propellor en de koperen buisjes/leiding?[YouTube: pompaogeluid]
Meerdere mensen die dit herkennen? [Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem nog niet open gehad. Maar ik schrik hier wel van! Wat voor product hebben we gekocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 09:34

iop

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen van mijn situatie. Ik heb zelf het idee dat het niet loopt zoals het zou kunnen lopen. Ik zet hieronder wat stats van home energy en uit dewarmte portal. Van vorige week.

Situatie: ATAG CV ketel op zolder met een dikke leiding afgetakt naar 3 kleine radiatoren voor slaapkamers boven. Door naar begane grond waar een verdeler zit naar 16 mm 2x radiator en vv (opp: 2/3 begane grond)
1 dunne leiding (16 mm) die aftakt naar klein slaapkamer radiator, badkamerhandoekenradiator en vv keuken (opp: 1/3 begane grond)

Dewarmtepomp is aangesloten vlak bij de verdeler op de dikke leiding en staat dus op de begane grond.

vv keuken werkte eerder niet maar nu wel. Dit kan komen door 2 mogelijke oplossingen:
1: Ik heb de pomp vervangen
2: De CV werkt nu continue mee.

* Inmiddels reeds bekend probleem: De flow in mijn systeen is laag, meestal 7-8 l/m.
* Opvallend: COP laag (waarschijnlijk door bovenstaand probleem)
* De CV stookt nu steeds samen met dewarmtepomp (ik dacht dat het eigenlijk of-of was en dus niet tegelijkertijd)

Ik heb het idee dat mijn ketel aan is terwijl dat niet hoort en/of nodig is, mijn flow is erg laag (is dat mijn verantwoording!? Dewarmte heeft tenslotte gezegd dat de pomp heel goed zou kunnen in deze woning!?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWF7nloxPzIgCpvdcAmOFr4jIdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nFyf0vzUID6l28bB3EOAQbx3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGO1ekF0uuGAYJ8YANFdNPrQd90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A0VlJnY8lQN5wHnFMHiUdf8V.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw8mt-M-fiypY1dNJFWKH9oXm6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yacSIMSx5QIHnGr2ZZLobf1d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door iop op 21-01-2024 14:23 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
harrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Als het in HA niet werkt, die gewoon verbinding maakt met het portal, dan zou het op de PC over hetzelfde IP-adres ook niet moeten werken. Werkt dat wel, dan vermoed ik dat er geen blokkade gaande is.
harrr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Heb nu de HA backup van december teruggezet. Nu krijg ik weer WtP data.
Ben absolute beginner op HA. Kan het met de update van De HA Core te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelgamal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-04 18:52
Ik kom al dagen niet meer bij de instellingen van mijn warmtepomp:
We are experiencing some technical difficulties due to server stability issues. Please try again later.

Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Wouter, de sensor zit linksboven aan de achterkant (buitenkant) van de AO, in een plastic-houder,
gr. jurrian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
Jurrian7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:51:
Wouter, de sensor zit linksboven aan de achterkant (buitenkant) van de AO, in een plastic-houder,
gr. jurrian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVPAromVGOQQWoNT0c_QyV6wjwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3IsjTQkvI6iRQHowpenAgtx.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat het om deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, dat is hem idd....kunt er zo van afhalen, Hij zit eigenlijk op de Vriesleidingen, beetje ongelukkige plaats, want hij meet steeds kou.....of heel heet.....Beetje naar beneden en dan naar links, langs de stikker in een plastic-pijpje van b.v. 10 cm en 2 en half cm in omtrek. Dan is ie uit de wind en uit de vrieskou....werkt prima.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
dat corrosie is wel een beetje vreemd, zou er denk in MD40 opspuiten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
Jurrian7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:06:
Ga ermee aan de slag, dankje!
Corrosie en lawaai etc ga ik komende week even een goed gesprek met DeWarmpte over voeren.(en het feit dat ik ongeveer een studie heb moeten volgen en meer om mijn pomp redelijk werkend te krijgen los van alle problemen, heb pas na weken en tig instellingen en bellen een warmtepomp die met redelijke cijfers draait en zonder cv kan draaien tot vriespunt....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
zal het spul morgen ook nog een los halen, en dan even de ontluchter van het c.v. water beetje open en weer dicht (gaat eigenlijk ook automatisch) maar kan ook met de hand..

Wil dan ook eens letten op eventuele corrosie........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 19:24
Hier kan je dus ook alle mogelijke parameter settings vinden die DeWarmte kan instellen.

Mocht je hem vinden, kijk dan ook vooral in het topic van de Adlar Aurora II. Dat is in principe dezelfde warmtepomp met de originele aansturing. Daar is hij al succesvol in Home Assistant geïntegreerd en dan wordt inderdaad ook de koeling beschikbaar.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelgamal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-04 18:52
kelgamal schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:38:
Ik kom al dagen niet meer bij de instellingen van mijn warmtepomp:
We are experiencing some technical difficulties due to server stability issues. Please try again later.

Herkenbaar?
Update: een uurtje geleden een e-mail naar support gestuurd en het is al opgelost >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 17:31
Ik krijg sinds de kou begon al helemaal geen mails meer terug van DeWarmte op mijn vragen. Jammer, want ik was tot voor kort echt wel tevreden.
Zo heb ik gevraagd om wat instellingen te wijzigen, zodat de stooklijn beter wordt vastgehouden. Het lijkt er op dat ze er wel wat mee hebben gedaan, want de cv ketel springt al na 1 a 2 uur bij (was eerder 3 uur) en het lijkt er op dat ze de powermodus aan hebben gezet. Dat zorgde voor flink onregelmatig gedrag (met name na inschakelen cv), terwijl hij eerder rustig liep.
Door (ik denk) de powermodus draait de pomp nu bij de hogere temperaturen op een flink electrisch vermogen, terwijl hij eerder netjes moduleeerde tussen ca 500-1000W. Ik baal flink van dit gerommel ....

Merken jullie dat de powermodus ook meer vermogen vraagt blijft vragen als de buitentemperatuur hoger wordt (dus minder terug moduleert)? Nu draait hij bijvoorbeeld nog steeds op 1500-1700W....

[ Voor 6% gewijzigd door jansd op 21-01-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:59
Jurrian7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:06:
😲Ik zou gebruik maken van de garantie! Stel dat dit je nieuwe laptop of auto zou zijn,dan ga je er toch ook mee terug? Dit zou ik niet accepteren,dat geluid en die corrosie.... Aan de bel trekken hoor

[ Voor 11% gewijzigd door okijokii op 21-01-2024 17:53 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
Mocht je interesse hebben in een modbus register lijst. Heb ik deze tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Hoi, is dat de controller: -R200A.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Denk je even geluk te hebben om bij de settings te kunnen, opslaan lijkt ook te lukken, maar de pomp doet er niks mee 🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Al die settings werken niet, te hopen dat de nieuwe app wel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:22:
Al die settings werken niet, te hopen dat de nieuwe app wel werkt
Meestal niet maar zo heel af en toe wel kun je geluk hebben. Maar laten we hopen dat eind januari komende week al is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
iop schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:22:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen van mijn situatie. Ik heb zelf het idee dat het niet loopt zoals het zou kunnen lopen. Ik zet hieronder wat stats van home energy en uit dewarmte portal. Van vorige week.

Situatie: ATAG CV ketel op zolder met een dikke leiding afgetakt naar 3 kleine radiatoren voor slaapkamers boven. Door naar begane grond waar een verdeler zit naar 16 mm 2x radiator en vv (opp: 2/3 begane grond)
1 dunne leiding (16 mm) die aftakt naar klein slaapkamer radiator, badkamerhandoekenradiator en vv keuken (opp: 1/3 begane grond)

Dewarmtepomp is aangesloten vlak bij de verdeler op de dikke leiding en staat dus op de begane grond.

vv keuken werkte eerder niet maar nu wel. Dit kan komen door 2 mogelijke oplossingen:
1: Ik heb de pomp vervangen
2: De CV werkt nu continue mee.

* Inmiddels reeds bekend probleem: De flow in mijn systeen is laag, meestal 7-8 l/m.
* Opvallend: COP laag (waarschijnlijk door bovenstaand probleem)
* De CV stookt nu steeds samen met dewarmtepomp (ik dacht dat het eigenlijk of-of was en dus niet tegelijkertijd)

Ik heb het idee dat mijn ketel aan is terwijl dat niet hoort en/of nodig is, mijn flow is erg laag (is dat mijn verantwoording!? Dewarmte heeft tenslotte gezegd dat de pomp heel goed zou kunnen in deze woning!?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je COP vind ik niet bijzonder laag met deze temperaturen. Of je moet ook echt op een lage stooklijn zitten, dan klopt het niet. De flow is sowieso te laag, zeker over aan de bel trekken. Bij mij was die te laag tijdens de oplevering. Ze zijn wel een half uur aan het ontluchten geweest om het goed te krijgen, maar ze hebben het wel goed opgeleverd en daar dus naar gekeken. Zou bij jou dus ook gedaan moeten zijn.

Er is een bug, ik heb het ook. Zie mijn gegevens: https://pompao.isgehost.nl. De CV wordt continue bij gevraagd.

Na een defrost wordt de CV bijgeschakeld om het aanvoer water op temperatuur te krijgen (ook al is dit vaak niet nodig). Als de warmtevraag van het huis topt, reset deze instelling weer naar: CV uit.

Als er uren lang een warmtevraag is, blijft de CV aan, ook al kan de WP de aanvoer zelf op pijl houden. Om deze reden heb ik de CV gewoon uit gezet.

O.a. deze bug zouden ze gaan oplossen in de update van eind januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:57:
Denk je even geluk te hebben om bij de settings te kunnen, opslaan lijkt ook te lukken, maar de pomp doet er niks mee 🤯
De stooklijn instellingen worden live van de pomp afgelezen weet ik inmiddels. Dus als ze op het dashboard goed zijn, dan staan ze ook echt in de pomp....

Pagina: 1 ... 29 ... 52 Laatste