Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 28 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:45
BrianSalces schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik heb even hun forum doorgespit en mijn conclusie;
Als je quatt kiest, dan loop je meer risico met jou m2 om meer gas te gaan gebruiken. De PompAO heeft meer vermogen en kan het prima zonder CV, in ieder geval bij mij thuis (onthoud dan niet elke situatie hetzelfde is). 2e punt is het instellen van de stooklijn, dat kan je bij quatt (voorlopig) niet, waardoor je afhankelijk bent van hun support afdeling. Met PompAO kan je dus meer tweaken 8)

Als ik het zo zie, loopt de quatt beter dan de PompAO als de temperaturen +/- boven de 6/7 graden is. Dan kan het met relatief laag vermogen (300/400 watt) nog best goed werken. PompAO daar in tegen werkt dan beter rond 5 graden of lager. Het laagst wat ik persoonlijk heb gehad is 500 watt.

Kies waar je je beter bij voelt, beide startups. Quatt heeft grotere fan base, dus wellicht meer hulp als het nog niet helemaal lekker loopt. Hoewel je hier ook hulp kan krijgen uiteraard! Success met je keuze!
Ja dat minimum vermogen bij de Pomp AO is wel hoog. Das jammer. Want dan kan de pomp hier bij 9-10 graden boven 0 dus regelmatig zijn vermogen niet kwijt. Als je dan 2 x 4,5 KW Quatt hebt kunt je dus moduleren tussen de 1-9 KW waar dit minimum rond de 2KW ligt bij de PompAO. Dan krijg je dus dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKlhQ8Wxrrh5dVA_Nhbwwa_3ezI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27v0cqETDahfRoJie5EtSlXl.png?f=fotoalbum_large

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-03 10:53
harrr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Ja dat minimum vermogen bij de Pomp AO is wel hoog. Das jammer. Want dan kan de pomp hier bij 9-10 graden boven 0 dus regelmatig zijn vermogen niet kwijt. Als je dan 2 x 4,5 KW Quatt hebt kunt je dus moduleren tussen de 1-9 KW waar dit minimum rond de 2KW ligt bij de PompAO. Dan krijg je dus dit.

[Afbeelding]
Hoe staat je stooklijn afgesteld? Wat is je setpoint? Ik heb dit opgelost door hogere setpoint (thermostaat in de woonkamer) en lagere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
BrianSalces schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Hoe staat je stooklijn afgesteld? Wat is je setpoint? Ik heb dit opgelost door hogere setpoint (thermostaat in de woonkamer) en lagere aanvoertemperatuur.
41/-10 en 28/10

Lagere aanvoertemperatuur gaat het probleem hier niet oplossen. Want bij mijn afgiftesysteem heb ik dan een lagere afgifte en dus kan de pomp helemaal zijn warmte niet kwijt omdat de Delta T dan nog lager is. Nee bij die temperatuur is er gewoon te veel vermogen voor mijn huis.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
harrr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:55:
[...]

41/-10 en 28/10

Lagere aanvoertemperatuur gaat het probleem hier niet oplossen. Want bij mijn afgiftesysteem heb ik dan een lagere afgifte en dus kan de pomp helemaal zijn warmte niet kwijt omdat de Delta T dan nog lager is. Nee bij die temperatuur is er gewoon te veel vermogen voor mijn huis.
Op hoeveel staat je temperatuur ingesteld in huis en wat is het in werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
BrianSalces schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Op hoeveel staat je temperatuur ingesteld in huis en wat is het in werkelijkheid?
Ik stook op de stooklijn dus mijn thermostaat staat op 35 graden en het is 20-21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:25
@harrr schreef:
"185m2 verwarmen met een 4,5KW Quatt gaat hem sowieso niet worden denk ik. Zeker niet met SWW erbij in de toekomst. Quatt kan 9KW leveren met 2 units, maar dit moet je dan wel mooi vinden. Je krijgt dan wel 2 x subsidie."

Volgens mijn info krijg je niet 2x die subsidie als je 2 Quatt's koopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 20:27
Als ik hoor dat de communicatie en support bij de Quatt nog slechter is dan schrik ik er wel van. Deze vind ik bij DeWarmte al dramatisch. Bellen is al tijden niet mogelijk, en als je er wel een keer doorheen komt dan krijg je iemand aan de lijn die niet van support is en alleen maar een melding kan maken. Toezeggingen worden niet gedaan of ze worden niet nagekomen. En de excuses die ze dan maken dat het een dag koud is en daarom druk.. het is nu niet absurd koud en deze problemen zijn er al maanden en niet opgelost. Zelf zou ik op dit moment daarom dit bedrijf niet aanraden. Dit was tot en met september juist hun sterke kant, snel en persoonlijk contact en 1 van de redenen om voor DeWarmte te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:43:
Als ik hoor dat de communicatie en support bij de Quatt nog slechter is dan schrik ik er wel van. Deze vind ik bij DeWarmte al dramatisch. Bellen is al tijden niet mogelijk, en als je er wel een keer doorheen komt dan krijg je iemand aan de lijn die niet van support is en alleen maar een melding kan maken. Toezeggingen worden niet gedaan of ze worden niet nagekomen. En de excuses die ze dan maken dat het een dag koud is en daarom druk.. het is nu niet absurd koud en deze problemen zijn er al maanden en niet opgelost. Zelf zou ik op dit moment daarom dit bedrijf niet aanraden. Dit was tot en met september juist hun sterke kant, snel en persoonlijk contact en 1 van de redenen om voor DeWarmte te gaan.
Heb je het hier over de support van DeWarmte of Quatt?

Het zijn typisch twee bedrijven die hard aan de slag gaan met installeren/geld verdienen (is ook nodig) en daardoor zichzelf voorbij lopen in het leveren van support en het inschatten van het belang en noodzaak daarvan.

Investeerders willen geld zien en dit komt enkel binnen met nieuwe installaties.

Beide bedrijven hebben veel vacatures gehad voor installateurs en minder voor support medewerkers. Die zullen ook wel niet makkelijk te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Maarten58 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:31:
@harrr schreef:
"185m2 verwarmen met een 4,5KW Quatt gaat hem sowieso niet worden denk ik. Zeker niet met SWW erbij in de toekomst. Quatt kan 9KW leveren met 2 units, maar dit moet je dan wel mooi vinden. Je krijgt dan wel 2 x subsidie."

Volgens mijn info krijg je niet 2x die subsidie als je 2 Quatt's koopt...
Zeker krijg je dubbel subsidie bij 2 units. Check het Quatt topic maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
harrr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Helaas is dit niet de reden dat de Heating pagina vaak niet werkt. Die maakt echt verbinding met de Pi/regelunit.
oke, bij mij werkt de app wel, maar kom niet in het menu "Heating" is dit wel normaal?? gr.jurrian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:49:
Ik sta voor een keuze, waar dit topic mij mee kan helpen hoop ik. Ik heb op dit moment een woning (2 onder 1 kap) van 185 m2 uit 2009. Alles geïsoleerd. Cv ketel is ook 2009.

Daarnaast wil ik op gas gaan besparen omdat mijn huidige goedkope contract in juli afloopt.

Nu twijfel ik tussen de pomp ao waarmee ik volgens mij all electric kan of de quatt.

Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Elektra +- 0 kw met salderen. Verbruik ligt rond de 3900kw. 1 fase hoofdschakelaar 35amp
Stook sinds kort op 45 graden.

Zal ik een quatt kiezen welke al iets meer naam heeft dan pomp ao met het risico dat ik op korte termijn nu en 3 jaar mijn ketel moet vervangen ivm versleten? Of toch in deze nieuwere startup maar die kosten en risicos van nu nemen voor pomp ao?

Graag jullie tips en tricos en ervaring.
Als alles geisoleerd is en je geen mini appartementje hebt; waarom niet all-electric en direct 300 euro vastrecht wegpoetsen?
Punt 2: 3900 kwh is best wel veel (ik zit op 1800 met gezin van 4). Kan je niet nog een stukje besparen? :X

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:12:
[...]

oke, bij mij werkt de app wel, maar kom niet in het menu "Heating" is dit wel normaal?? gr.jurrian
Ja specifiek die pagina werkt dus bij niemand. Heel soms als je het vaak probeert werkt de pagina een keer. Maar dit gaan ze dus oplossen eind deze maand. Je antenne verplaatsen zal niks helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:34
Mkw schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:43:
Ik heb sinds oktober de PompAO en meerdere keren per mail contact gehad over optimalisaties. Eigenlijk altijd binnen enkele dagen een reactie. Alleen bij de koude periodes in december en afgelopen weken duurt het langer. En dat lijkt mij logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jansd schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb sinds oktober de PompAO en meerdere keren per mail contact gehad over optimalisaties. Eigenlijk altijd binnen enkele dagen een reactie. Alleen bij de koude periodes in december en afgelopen weken duurt het langer. En dat lijkt mij logisch...
Bij optimalisaties is enkele dagen ook prima, maar als de pomp stopt met werken is dat het niet. De analyse van Harr deel ik. Te snel gegroeid en support onderschat. Want uiteraard krijg je de meeste telefoontjes als het koud is, dat weet je van tevoren en daar moet je dus je organisatie op inrichten.

Ik geloof nog steeds dat de pomp AO een prima apparaat is, maar er zijn nog wel een paar kinderziektes die er in de eerste winter niet zijn uitgehaald helaas. En ik begreep dat de upgrades nu zo werken dat ze niet bepaalde settings terugzetten. Dat helpt! En ze moeten vaker transparant communiceren waar ze staan zodat ze ons beter meenemen. Dat gaan ze ook doen (maandelijks ipv elk kwartaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 17:19
Ik heb sinds kort een netatmo thermostaat die me wat beter inzicht geeft. Daarbij heb ik ook inzicht in stroom en gas via Domoticz.

Ik merk dat onze afstelling nog lang niet goed gaat. Zie de plaatjes hieronder. Observaties:
- Het huis koelt nog snel af. Ik kan nog wat extra isoleren. Dat staat in de planning.
- Het afgifte systeem is nog niet ideaal: beneden deels vloerverwarming. Daarnaast oude radiatoren. Ik wil de radiatoren gaan vervangen door lage temperatuur radiatoren (2dehands jaga bijv).
- De ochtend run lijkt nu afwisselend ketel en warmtepomp te zijn. Trekken jullie ook deze conclusie op basis van deze gegevens?

Wat kan ik hieraan doen? Hoe zouden jullie Netatmo en PompAO instellen op basis van deze data? Of hoe kom ik daar achter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NX0_QyOuRJZSdp7jHP0LfcjAWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OazGKCYl5Y0rwqIoTf2zzihk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSUvbyPoaFE9DZEMassqT7XohYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olWyV1JTJq4x0WBoooqojm7e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkjZ3dbqMyhgffdQQqw9AWLHq5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9DjmEHV9VviMFkNUMmLhKdAo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9rPnsVWZVtaewwzxJLul8nk8MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gpefht1FwwtNMImDkIiEDFo4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:26:
Ik heb sinds kort een netatmo thermostaat die me wat beter inzicht geeft. Daarbij heb ik ook inzicht in stroom en gas via Domoticz.

Ik merk dat onze afstelling nog lang niet goed gaat. Zie de plaatjes hieronder. Observaties:
- Het huis koelt nog snel af. Ik kan nog wat extra isoleren. Dat staat in de planning.
- Het afgifte systeem is nog niet ideaal: beneden deels vloerverwarming. Daarnaast oude radiatoren. Ik wil de radiatoren gaan vervangen door lage temperatuur radiatoren (2dehands jaga bijv).
- De ochtend run lijkt nu afwisselend ketel en warmtepomp te zijn. Trekken jullie ook deze conclusie op basis van deze gegevens?

Wat kan ik hieraan doen? Hoe zouden jullie Netatmo en PompAO instellen op basis van deze data? Of hoe kom ik daar achter?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel vermogen draait de Pomp AO tijdens het bijspringen van de CV? DeWarmte kan eventueel aanpassen dat de CV later bij springt dan standaard. Ook kan je de turbo mode nog aan laten zetten, dan ga je van 6,4KW naar 8 KW.

Wat je ook kan doen is de aanvoer temperatuur van de CV op bijv. 30-35 te zetten. Als de Pomp boven die temperatuur de CV laat bijspringen gebeurd er niks, dus dan helpt je CV enkel mee als het echt te koud wordt en het water te veel af koelt. Mijn CV staat gewoon uit en ik haal makkelijk de stooklijn. Ik vind dat de pomp standaard veel te snel de CV laat bijschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
delima schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:26:

Ik zou allereerst de lagere temperatuur in de nacht er geheel of grotendeels uit halen. Dan kan de stooklijn lager en zal je minder snel de ketel nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Wow, wat heerlijk zulke snelle reacties.

@harrr Hoe kan ik zien hoeveel vermogen de Pomp AO draait tijdens het bijspringen?
CV temp is ook een goede
@Mkw Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 16:25
@harrr Sorry! ik dacht niet aan tegelijk 2x Quatt kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Hoeveel vermogen draait de Pomp AO tijdens het bijspringen van de CV? DeWarmte kan eventueel aanpassen dat de CV later bij springt dan standaard. Ook kan je de turbo mode nog aan laten zetten, dan ga je van 6,4KW naar 8 KW.

Wat je ook kan doen is de aanvoer temperatuur van de CV op bijv. 30-35 te zetten. Als de Pomp boven die temperatuur de CV laat bijspringen gebeurd er niks, dus dan helpt je CV enkel mee als het echt te koud wordt en het water te veel af koelt. Mijn CV staat gewoon uit en ik haal makkelijk de stooklijn. Ik vind dat de pomp standaard veel te snel de CV laat bijschakelen.
Helemaal eens, de cv wordt te snel bijgeschakeld. Er zijn 3 redenen waarom de pomp dit doet: bij defrosts, als de stooklijn niet gehaald wordt (via ingewikkelde puntentelling) en als na een bepaalde tijd (bv 2 uur) er nog steeds een warmtevraag is (en pomp concludeert dat doeltemperatuur niet is gehaald). Heb ook de cv functie in de ketel zelf een tijd lang uitgeschakeld en het werd gewoon warm, stooklijn werd gehaald en defrosts gingen ook goed. Heb zelfs vorige week een nacht van -5 graden zonder ketel gedaan. Dus het kan heel vaak zonder cv. Einde van de maand kun je dit zelf instellen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
wheli schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Als alles geisoleerd is en je geen mini appartementje hebt; waarom niet all-electric en direct 300 euro vastrecht wegpoetsen?
Punt 2: 3900 kwh is best wel veel (ik zit op 1800 met gezin van 4). Kan je niet nog een stukje besparen? :X
Afgelopen jaar deed ik 3700. Echt besparen kan ik niet, mss nog even zoeken naar de slurpers, maar wij wassen veel. 2 a 3 wassen per dag altijd iemand thuis, veel thuiswerk, 2 nassen 24x7 aan, intel nuc servertje. Ik denk dat het mijn genruik hoog ligt. Alles is al led. Droger is een warmtepomp. Quooker, Wasmachine was 10 jaar geleden een a+++. Maar goed mijn huidig

Als ik kijk naar elektra verbruik, dan doe ik het denk ik nog niet heel gek.

Verwarmen is vooral beneden (woonkamer). Ik kan overigens nog zo'n 8-10 zonnepanelen kwijt. Dus wat dat aan gaat, kan ik nog extra verbruik compenseren.

Verwarmen doen we met radiators, en beneden met ventilator er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:33:
Wow, wat heerlijk zulke snelle reacties.

@harrr Hoe kan ik zien hoeveel vermogen de Pomp AO draait tijdens het bijspringen?
CV temp is ook een goede
@Mkw Ga ik doen.
Op de status pagina van DeWarmte. Je kunt het helaas nog niet in een grafiek o.i.d. zien. Het is een momentopname, dus je moet het dan bekijken op het moment dat de PompAO ook gas verbruikt. Enige optie zou zijn voor nu: Home Assitant gebruiken.

Ik wacht DeWarmte even af, wellicht gaan ze meer statistieken inzichtelijk maken. Anders kan ik wellicht een programma'tje maken waarmee los van Home Assistent de waardes van de statuspagina inzichtelijk gemaakt kunnen worden in een grafiek. Ik zou ze dan elke 5 minuten uit de HTML halen van de website.

[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 15-01-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Afgelopen jaar deed ik 3700. Echt besparen kan ik niet, mss nog even zoeken naar de slurpers, maar wij wassen veel. 2 a 3 wassen per dag altijd iemand thuis, veel thuiswerk, 2 nassen 24x7 aan, intel nuc servertje. Ik denk dat het mijn genruik hoog ligt. Alles is al led. Droger is een warmtepomp. Quooker, Wasmachine was 10 jaar geleden een a+++. Maar goed mijn huidig

Verwarmen is vooral beneden (woonkamer). Ik kan overigens nog zo'n 8-10 zonnepanelen kwijt. Dus wat dat aan gaat, kan ik nog extra verbruik compenseren.

Ik vind 1800 kWh voor 4 man ook wel extreem zuinig (goed bezig). Hier ook 3300kWh met z'n vieren incl. baby zitten we hier ook op 3300 kWh zonder de Pomp AO per jaar. We koken wel elektrisch, maar idd. ook elke dag een vaatwasser, 3 wasmachines per week en een server die stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
harrr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:12:
[...]
Enige optie zou zijn voor nu: Home Assitant gebruiken.
Ik heb nu een Raspberry PI met domoticz en kabel naar slimme meter. Ik zou er ook home assistant op kunnen zetten. Hoe weet home assistent dan welk vermogen specifiek naar de pomp gaat. De slimme meter weet dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Adviezen voor energiebesparing gaan wat te veel offtopic maar een P1 metertje en een kWh metertje heb je waarschijnlijk snel terugverdiend.

Qua isolatie zit je waarschijnlijk wel goed bij bouwjaar 2009. Radiatoren zullen berekend zijn op 70 graden aanvoertemperatuur. Als je het kan betalen of zelf kan doen zou ik een kijkje nemen in het "ik wil een warmtepomp" topic, wat radiatoren upgraden naar T33/vloerverwarming indien nodig en een all electric bijvoorbeeld een Panasonic 9kw monoblock neerzetten. Korte termijn wat duurder maar lange termijn goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Ik heb nu een Raspberry PI met domoticz en kabel naar slimme meter. Ik zou er ook home assistant op kunnen zetten. Hoe weet home assistent dan welk vermogen specifiek naar de pomp gaat. De slimme meter weet dat toch niet?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76565344

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
wheli schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Adviezen voor energiebesparing gaan wat te veel offtopic maar een P1 metertje en een kWh metertje heb je waarschijnlijk snel terugverdiend.

Qua isolatie zit je waarschijnlijk wel goed bij bouwjaar 2009. Radiatoren zullen berekend zijn op 70 graden aanvoertemperatuur. Als je het kan betalen of zelf kan doen zou ik een kijkje nemen in het "ik wil een warmtepomp" topic, wat radiatoren updraden naar T33/vloerverwarming indien nodig en een all electric bijvoorbeeld een Panasonic 9kw monoblock neerzetten. Korte termijn wat duurder maar lange termijn goedkoper
Voor test en gas terug breng, zit ik nu op 50 graden, met vorige week -5. 45 graden lukt boven nul. Een radiator vervangen draai ik mijn hand niet voor om, maar goed zelf installatie krijg je geen subsidie op. En vloerverwarming aanleggen is toch wel een forse klus+investering. Dan mag je eigenlijk direct een nieuwe vloer.

Dit is voor de reden om maar de startups te kijken, ivm aanschafprijs incl installatie en subsidie. Korom lijkt mij reeel om te stellen dat je het in een jaar of 6 terugverdient hebt.

Misschien kan mijn ketel ook nog wel 7 jaar mee, maar goed, dit is misschien met susidie juist een mooi moment om in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Support heeft uitgezocht waarom de pomp stopte met werken en de temperatuur stap voor stap terugschakelde bij mij de afgelopen dagen. @harrr heeft dit ook beschreven in zijn post zaterdagavond. Het is een beveiliging omdat de pomp boven de stooklijn schiet. Dit wordt veroorzaakt omdat de sensor in korte tijd hogere temperaturen meet (waardoor de doeltemperatuur snel daalt conform de stooklijn). Dit was bij mij zaterdag om 10 uur in de avond waarbij het continu 4 graden was. Zie wel vaker fluctuerende waardes van buitentemperatuur in de app, ook rondom defrosts. En meerdere mensen hier hebben dit ook gemeld (@jansd en @f.welvering uit mijn hoofd. Mijn melding is aangemeld bij het softwareteam maar ze werken obv aantal criteria waarvan het aantal users die er last van hebben er 1 is. Dus mocht je er last van hebben, meldt het a.u.b.! De sensor is ook wel van belang om tot een passende stooklijn te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:44:
Support heeft uitgezocht waarom de pomp stopte met werken en de temperatuur stap voor stap terugschakelde bij mij de afgelopen dagen. @harrr heeft dit ook beschreven in zijn post zaterdagavond. Het is een beveiliging omdat de pomp boven de stooklijn schiet. Dit wordt veroorzaakt omdat de sensor in korte tijd hogere temperaturen meet (waardoor de doeltemperatuur snel daalt conform de stooklijn). Dit was bij mij zaterdag om 10 uur in de avond waarbij het continu 4 graden was. Zie wel vaker fluctuerende waardes van buitentemperatuur in de app, ook rondom defrosts. En meerdere mensen hier hebben dit ook gemeld (@jansd en @f.welvering uit mijn hoofd. Mijn melding is aangemeld bij het softwareteam maar ze werken obv aantal criteria waarvan het aantal users die er last van hebben er 1 is. Dus mocht je er last van hebben, meldt het a.u.b.! De sensor is ook wel van belang om tot een passende stooklijn te komen.
Ik zal ze het ook melden, ook al is het nu goed. Zodat er meer prioriteit komt om het uit te zoeken. Gaat anders vast weer gebeuren (hier nu 3 keer, wel op dezelfde dag).

Ik denk dat het komt doordat de temperatuur sensor een veel hogere waarde aan geeft na een defrost. De sensor hangt op een ongelukkige plek, achter de pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 16-01-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 22:45
Hebben nog meer mensen last van dat na een defrost de ketel blijft aanstaan? Bij mij blijft ketel hele nacht aanstaan. Terwijl pomp zelf ook stooklijn prima kan halen. Als ik thermostaat even uit doe werkt het ook prima weer. Support zei eerst door oude software, maar is niks veranderd. Toen hebben ze de stooklijn met 5 hoger gezet. Vind ik een rare keuze ? heeft ook niet gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
Retep91 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:37:
Hebben nog meer mensen last van dat na een defrost de ketel blijft aanstaan? Bij mij blijft ketel hele nacht aanstaan. Terwijl pomp zelf ook stooklijn prima kan halen. Als ik thermostaat even uit doe werkt het ook prima weer. Support zei eerst door oude software, maar is niks veranderd. Toen hebben ze de stooklijn met 5 hoger gezet. Vind ik een rare keuze ? heeft ook niet gewerkt.
Bij mij lijkt dat nu ook zo te zijn, terwijl dat tot twee weken geleden niet zo was. Het lijkt wel of ze eigenhandig diverse wijzigingen hebben doorgevoerd die niet goed uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
harrr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ik heb de nachtverlaging naar 18 gezet en de ketel naar 38 graden. Ik durfde niet te laag. Maar dat heeft nog niet het gewenste effect. Ik heb ook alles naar support gestuurd. Hier de grafieken van vannacht. Tips zijn welkom.

Ik heb nog geen shot met status status met ketel aan en wat dan het vermogen van de warmtepomp is. Ik vermoed dat het wellicht niet tegelijkertijd kan. Ik las ergens dat dat bij sommige ketels niet kan. Kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNC39ZlTcWLYO6sk3jEW0uWXa98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YI99kyYtxC97bz37OI5TF3Ia.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1o76wFgEtgchiyr9S2aB0FoUAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfAYifIQKoATIQQ4c3aYSA9I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/822lnBH1_7PSlFzqWXydvA76E4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAU5rDnTbxqi6pxOfylOvdDB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNfEjmNsXLcTHlrgtH9NBbDg61U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kOcPAiZaAoLBQbUhfHhYhnB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 08:44
delima schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Ik heb de nachtverlaging naar 18 gezet en de ketel naar 38 graden. Ik durfde niet te laag. Maar dat heeft nog niet het gewenste effect. Ik heb ook alles naar support gestuurd. Hier de grafieken van vannacht. Tips zijn welkom.

Ik heb nog geen shot met status status met ketel aan en wat dan het vermogen van de warmtepomp is. Ik vermoed dat het wellicht niet tegelijkertijd kan. Ik las ergens dat dat bij sommige ketels niet kan. Kan dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de warmtepomp stopt wanneer hij de CV inschakelt, dit is een instelling die DeWarmte kan wijzigen, dit probleem is al eerder besproken in dit forum en zou min inziens default uit moeten staan! Je kunt DeWarmte vragen of ze dit kunnen checken.

Je kunt ook de status van de pomp loggen in home assistant, dat geeft een goed inzicht over hoe de pomp zelf functioneert en wanneer hij hulp bij vraagt:
DutchAce schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:19:
Voor diegene die de PompAO ook graag in Home Assistant willen hebben, ik heb een manier om de actuele status uit mydewarmte.nl in Home Assistant te lezen d.m.v. scraping:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
DutchAce schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Je kunt ook de status van de pomp loggen in home assistant, dat geeft een goed inzicht over hoe de pomp zelf functioneert en wanneer hij hulp bij vraagt:

[...]
Ik heb nu Domoticz op mijn Raspberry PI. Misschien dat ik even probeer het daar zelf in de maken. Moet ik nog even de tijd voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jansd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:45:
[...]

Bij mij lijkt dat nu ook zo te zijn, terwijl dat tot twee weken geleden niet zo was. Het lijkt wel of ze eigenhandig diverse wijzigingen hebben doorgevoerd die niet goed uitpakken.
Hier staat de cv ook continu op ON, denk ook door de vele defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
Ik zie nu dat als de CV aan gaat, de pomp inderdaad uit gaat. Het huis is nog niet op temperatuur en de CV springt aan en de pomp uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1MYZGP2_IrtllxDMuWA_bs5KQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ThSp8O3i29K6C2TuSiKVWJXj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nleDViX1UQs1-oGHPUjGlvX4qV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uco0RgDWFEGTmMEs0ms8dRJ0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
Ervaren mensen hier ook dat de pomp een te hoge temperatuur blijft maken? Volgens de stooklijn moet hij 39 zijn maar hij pompt 47 door de leidingen heen..... Ketel staat uit en smart correction ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
wildebeernd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:35:
Ervaren mensen hier ook dat de pomp een te hoge temperatuur blijft maken? Volgens de stooklijn moet hij 39 zijn maar hij pompt 47 door de leidingen heen..... Ketel staat uit en smart correction ook....
Ja dat heb ik ook, maar komt volgens mij voornamelijk door de ketel bij mij. Aangezien hij tot 47 graden gaat...zeker weten dat de ketel niet aanstaat of heeft gedraaid? Bij mij komt de pomp niet boven de 40 graden als het rond het vriespunt is. j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:42
Ik weet niet wat ze aan het doen zijn met de software maar bij mij gaat de ketel ook regelmatig aan.
Voorheen had ik dit helemaal niet. Stooklijn kan ik ook al weken niet aanpassen omdat dit niet bereikbaar is.
In het verleden hebben ze minimale retour temperatuur van de defrost terug gezet naar 18 graden. Deze setting zal ook wel gereset zijn want de ketel springt veel eerder aan.
Op de mail reageren ze ook niet meer als ik vraag naar de heat settings.

Ik lees hier dat er eind van januari een update komt en hoop dat dan alles beter gaat lopen want dit is echt slecht. Draaide hier allemaal naar tevredenheid, ook als het kouder was, maar de laatste 3 weken is echt slecht en kan nergens zien wat de instellingen zijn en van support 0 reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Precies wat ik ook ervaar, anders deze zomer zelf maar eens kijken hoe we de pomp kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
jnicolaes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Ja dat heb ik ook, maar komt volgens mij voornamelijk door de ketel bij mij. Aangezien hij tot 47 graden gaat...zeker weten dat de ketel niet aanstaat of heeft gedraaid? Bij mij komt de pomp niet boven de 40 graden als het rond het vriespunt is. j
Hij pompt nu zelf 49 graden en 2kw. Ketel functie heb ik op de ketel zelf uitgezet. Deze verwarmt dus niet ondanks dat de pomp hem wel aanspreekt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:42
Retep91 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:37:
Niet alleen na een defrost. Pomp haalt nooit de stooklijn. Max. temp. ooit gezien is 34graden. (met stooklijn 15/28 en -10/45) Stooklijn verhogen hielp niet. Na 40' draaien word de CV ingeschakeld. Gevolg: bij -5 buiten 15m3 gasverbruik per dag en de pomp die af en toe 30' meedraait, maar te weinig warmte genereert. Al diverse keren gemeld aan support, tot op de dag van vandaag geen respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Heb vandaag zoveel defrosts dat de stooklijn amper gehaald wordt want dan is het alweer tijd voor de volgende defrost. En tijdens de defrost koelt huis weer iets af zodat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt. En cv staat continu op On waardoor pomp maar langzaam op vermogen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:23
Hier ook aan de lopende band defrosts, kost veel kwh en levert weinig warmte op zo.
Hou het kwalijk op 20,1 graden in huis terwijl de wens 20,5 is. Pomp loopt al onafgebroken sinds 23u

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
Hoe herkennen jullie een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Dan zul je de statuspagina in het dashboard in de gaten moeten houden en zie je dat retour en aanvoertemperatuur omgedraaid worden (normaal is retour altijd lager). Of je moet Home assistent hebben geïnstalleerd, daar schijn je het ook in te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Wat @Mkw zegt en daarnaast is een kwh metertje een uitkomst, daar zie je ze heel duidelijk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPyHv9j-YTOC3L-acjZuCAYxXpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7dU0AT2eKgOtKTdeQJONJl9t.png?f=user_large

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Wat @Mkw zegt en daarnaast is een kwh metertje een uitkomst, daar zie je ze heel duidelijk op.

[Afbeelding]
Welke gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Shelly Pro 3EM, maar iets simpeler kan ook. Dit is namelijk wel een vrij prijzig apparaat waarmee ik 3 groepen monitor.

HomeWizard heeft een wat goedkopere optie bijvoorbeeld

[ Voor 34% gewijzigd door f.welvering op 16-01-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Shelly Pro 3EM, maar iets simpeler kan ook. Dit is namelijk wel een vrij prijzig apparaat waarmee ik 3 groepen monitor.

HomeWizard heeft een wat goedkopere optie bijvoorbeeld
Ik gebruik die van HomeWizard, je moet je wel prettig voelen bij het werken in de meterkast, als je dat bent is het goed te doen. En ben je samen met HomeWizard instellen in een uurtje wel klaar.

Wel is die van HomeWizard niet goed in te zoomen of inzichtelijk op de PC. Dus je hebt een lijn van 24 uur verspreid op je telefoonscherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Hier gaat het allemaal prima. Het huis houd ik op 20,5 graden met een aanvoer van 37 graden. De PompAO doet het allemaal alleen met elk uur een defrost en de aanvoer is dan binnen 5-6 min weer zonder CV op temperatuur en draait op 68% van het vermogen.

Buiten is het rond de 0-1 graden en het sneeuwt regelmatig.

Prima dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Ik gebruik die van HomeWizard, je moet je wel prettig voelen bij het werken in de meterkast, als je dat bent is het goed te doen. En ben je samen met HomeWizard instellen in een uurtje wel klaar.

Wel is die van HomeWizard niet goed in te zoomen of inzichtelijk op de PC. Dus je hebt een lijn van 24 uur verspreid op je telefoonscherm.
Ik dacht aan een simpel apparaatje tussen de stekker en het stopcontact 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
Hier gaat het allemaal prima. Het huis houd ik op 20,5 graden met een aanvoer van 37 graden. De PompAO doet het allemaal alleen met elk uur een defrost en de aanvoer is dan binnen 5-6 min weer zonder CV op temperatuur en draait op 68% van het vermogen.

Buiten is het rond de 0-1 graden en het sneeuwt regelmatig.

Prima dus!
Dat wil ik ook! Heb uiteindelijk cv bijgeschakeld want zonder bleef hij hangen op 1 graad kouder. Dus kon duidelijk niet zonder CV. Nu even checken of hij het nu zonder ketel kan… helaas, alles weer aan en hij zit weer in zijn beveiligingsmodus…

[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 16-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Dat wil ik ook! Heb uiteindelijk cv bijgeschakeld want zonder bleef hij hangen op 1 graad kouder. Dus kon duidelijk niet zonder CV. Nu even checken of hij het nu zonder ketel kan…
In de nacht moet mijn pomp op de nachtstand. Anders maakt deze te veel lawaai voor de buren. Dan haal ik de stooklijn ook niet, binnen behoudt ik dan ook net de temperatuur niet, die neemt een graadje af. Maar das binnen een paar uur weer hersteld. Gelukkig is de boel hier goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Ik dacht aan een simpel apparaatje tussen de stekker en het stopcontact 😀
Mag dat? Ik dacht dat een apparaat van 10A niet op een stopcontact mocht worden aangesloten. Heb je wel een werkschakelaar dan?

Als het wel mag kan er idd een slimme stekker tussen. Die heeft HomeWizard ook.

Edit: mag blijkbaar in NL. Maar niet in alle landen.

[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 16-01-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:03:
[...]

In de nacht moet mijn pomp op de nachtstand. Anders maakt deze te veel lawaai voor de buren. Dan haal ik de stooklijn ook niet, binnen behoudt ik dan ook net de temperatuur niet, die neemt een graadje af. Maar das binnen een paar uur weer hersteld. Gelukkig is de boel hier goed geïsoleerd.
Afgelopen nacht ook voor het eerst nachtstand aan gehad (ondanks meerdere mailtjes stond hij dus altijd uit) en ook 1 graad verloren, duurde door alle defrosts te lang om in te lopen dus vandaar cv erbij gezet. Ik ga de stekker er niet tussen zetten buiten. Had al liever gehad dat ze kabel hadden aangesloten in het kastje dat er hangt ipv stekker in stopcontact buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurrian7
harrr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:33:
[...]

Ik zal ze het ook melden, ook al is het nu goed. Zodat er meer prioriteit komt om het uit te zoeken. Gaat anders vast weer gebeuren (hier nu 3 keer, wel op dezelfde dag).

Ik denk dat het komt doordat de temperatuur sensor een veel hogere waarde aan geeft na een defrost. De sensor hangt op een ongelukkige plek, achter de pomp.
Hoi, heb de sensor achterop de AO even losgemaakt, en om de sensor een 10 cm (isolatie) van verwarmingsbuis........om de sensor gemaakt, zodat de sensor niet direct in aanraking komt met de koude achterkant van de AO pomp en de koude buitenlucht. Pomp werkt nu veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Jurrian7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Hoi, heb de sensor achterop de AO even losgemaakt, en om de sensor een 10 cm (isolatie) van verwarmingsbuis........om de sensor gemaakt, zodat de sensor niet direct in aanraking komt met de koude achterkant van de AO pomp en de koude buitenlucht. Pomp werkt nu veel stabieler.
Heb je er een foto van? Dan ga ik kijken of ik dit ook kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja is goed, maar pomp staat op platdak van garage, nu donker, maar ga morgen zeker doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxqG2AEmlMn80BvdLLjirSLsb4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/llYPFIxNWovWlzWDKjvt7MlP.jpg?f=user_large

alvast foto van isolatie materiaal, gewoon voor 22mm buis.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ehhmm.. Het doel is toch dat de sensor de buitentemperatuur meet? Dan zou ik hem zeker niet isoleren. Eerder verplaatsen naar een plek uit de buurt van de pomp, want de pomp geeft bij een defrost warmte af. Isoleren zorgt ervoor dat de sensor onterecht een hogere temperatuur geeft omdat het de kou (die je wilt meten) juist weg haalt bij de sensor. Niet doen!

Of bedoel je de watertemperatuur meter? In dat geval heeft isoleren ook niet echt een effect.

[ Voor 17% gewijzigd door harrr op 16-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
ja, oke....maar de sensor niet volledig inpakken, gewoon schuim half door de lengte, en de dichte achterkant van isol.materiaal tegen de koude kant. Je kunt ook een stuk pvc buis van b.v. 10 cm doen en de sensor er in
tot halvewege. Dus uit de vrieskou. Want als sensor zo direct koud wordt defrost hij veel te vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurrian7
Ja, wat het afschermen van de sensor betreft, werkt bij perfect al enkele dagen! Defrost minder en veel stabielere tracks, gewoon super. Is, indien gewenst altijd te proberen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Daarom was ik benieuwd naar de foto 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrian7
foto komt morgen.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Jurrian7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:40:
Ja, wat het afschermen van de sensor betreft, werkt bij perfect al enkele dagen! Defrost minder en veel stabielere tracks, gewoon super. Is, indien gewenst altijd te proberen.....
Defrosts heb je minder onder de 0 graden en dat is het veel de afgelopen 3 dagen. Dan is de luchtvochtigheid lager.

Defrosten doet de pomp als de pomp is dichtgevroren en er geen lucht meer door komt. Dat voorkomt een sensor niet.

Stabielere tracks heb ik hier ook als het kouder is, want dan is er meer vermogen nodig.

Oftewel: ik zou het stabieler draaien en minder defrosts eerder wijzen aan de koudere buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
oke, je moet doen, waar jij je goed bij voelt...bij mij werkt het perfect!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
Als de pomp het in zijn eentje hier doet gaat alles eigenlijk wel prima, maar zodra de CV nodig is ga ik vreemde dingen zien. De aanvoertemperatuur schommelt heel erg op en neer en kan niet stabiel de aanvoertemperatuur behouden. Dit resulteert in een koud huis. Zie hieronder de logging op basis van home assistant. Dit is op basis van een buiten temperatuur van rond de -2. De stooklijn zou op 47 graden moeten zitten. Ter info mijn CV aanvoertemperatuur staat op 55 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHM_NjOAnDLhatKab2JeSLiZpR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sSBSa5oQzEocFnYK8CXAjnkW.png?f=user_large

Als ik mij CV temperatuur hoger zet (bv 70 graden), dan merk ik dat de temperatuur wel gehaald wordt, maar wordt er bijzonder veel gas gebruikt en gaat de pomp het opeens rustig aandoen. Het lijkt alsof de pomp dan niet meer veel doet en er eigenlijk voornamelijk door de CV verwarmd wordt. Mocht de CV worden ingeschakeld, dan verwacht ik dat de pomp op zijn minst maximaal aan het verwarmen is. Iemand enig idee wat hier gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
jnicolaes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:33:
Als de pomp het in zijn eentje hier doet gaat alles eigenlijk wel prima, maar zodra de CV nodig is ga ik vreemde dingen zien. De aanvoertemperatuur schommelt heel erg op en neer en kan niet stabiel de aanvoertemperatuur behouden. Dit resulteert in een koud huis. Zie hieronder de logging op basis van home assistant. Dit is op basis van een buiten temperatuur van rond de -2. De stooklijn zou op 47 graden moeten zitten. Ter info mijn CV aanvoertemperatuur staat op 55 graden.

[Afbeelding]

Als ik mij CV temperatuur hoger zet (bv 70 graden), dan merk ik dat de temperatuur wel gehaald wordt, maar wordt er bijzonder veel gas gebruikt en gaat de pomp het opeens rustig aandoen. Het lijkt alsof de pomp dan niet meer veel doet en er eigenlijk voornamelijk door de CV verwarmd wordt. Mocht de CV worden ingeschakeld, dan verwacht ik dat de pomp op zijn minst maximaal aan het verwarmen is. Iemand enig idee wat hier gebeurd?
Wat je zegt klopt natuurlijk wel.
Als je CV bij springt levert deze warmte in de Aanvoer naar je huis, niet richting de PompAO.
Deze warmte wordt dan al afgegeven in je huis waardoor deze 55 graden niet naar je wp gaat.
Hoe hoger je de CV zet hoe hoger de retour uiteindelijk gaat worden naar de PompAO en hoe minder hard deze gaat werken gezien hij steeds dichterbij zijn stooklijn komt.

De grote dips welke je ziet zijn denk ik de defrosts en tussen de dips door moduleert de pomp wat tussen vermogens en dus resulteert dit in een wisselende aanvoertemp. Daarnaast levert je CV waarschijnlijk ook geen continue temperatuur gezien deze zijn vermogen denk ik niet kwijt kan en dus even stookt en even niet.

[ Voor 4% gewijzigd door f.welvering op 17-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
f.welvering schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Wat je zegt klopt natuurlijk wel.
Als je CV bij springt levert deze warmte in de Aanvoer naar je huis, niet richting de PompAO.
Deze warmte wordt dan al afgegeven in je huis waardoor deze 55 graden niet naar je wp gaat.
Hoe hoger je de CV zet hoe hoger de retour uiteindelijk gaat worden naar de PompAO en hoe minder hard deze gaat werken gezien hij steeds dichterbij zijn stooklijn komt.

De grote dips welke je ziet zijn denk ik de defrosts en tussen de dips door moduleert de pomp wat tussen vermogens en dus resulteert dit in een wisselende aanvoertemp. Daarnaast levert je CV waarschijnlijk ook geen continue temperatuur gezien deze zijn vermogen denk ik niet kwijt kan en dus even stookt en even niet.
Dat klinkt logisch en helpt me het gedrag te begrijpen. Ik begrijp echter niet waarom deze dan geen enkele keer de stooklijn van 47 graden haalt, en eigenlijk bij 45 graden terug moduleert. Moet deze eigenlijk niet constant maximaal aan het werken zijn?

Moet ik misschien de CV nog lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
jnicolaes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Dat klinkt logisch en helpt me het gedrag te begrijpen. Ik begrijp echter niet waarom deze dan geen enkele keer de stooklijn van 47 graden haalt, en eigenlijk bij 45 graden terug moduleert. Moet deze eigenlijk niet constant maximaal aan het werken zijn?

Weet je zeker dat 47 de stooklijn is bij de huidige door de PompAO gemeten temperatuur?
In theorie zou je zeggen dat hij wel richting de stooklijn moet gaan met hulp van de CV, maar de boel wordt wel wat geknepen op het moment dat de CV gaat helpen weet ik. Maar hoe dat precies werkt is wat onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrian7
Jurrian7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:56:
Ja is goed, maar pomp staat op platdak van garage, nu donker, maar ga morgen zeker doen.
[Afbeelding]

alvast foto van isolatie materiaal, gewoon voor 22mm buis.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jurrian7
[quote]Mkw schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:46:
[/quote

Sensor zit inmiddels in een kunstof buisje van 15 cm lang, en hangt daarin ongeveer halverwege....
uit de koude wind etc....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPrXovROeuXjBRNDeI9y2TUmcMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Stv8WpuKI0GsTiLnLa3BFwx4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:53
Hoi!

Ik lees al een tijdje mee en overweeg deze unit. Plaatsing is dan in de achtertuin van een rijtjeshuis. De beste plaatsing van de unit is denk ik, ivm herrie voor de buren en onszelf, achterin de tuin tegen de schutting aan de achterkant aan. Ik wil 'm dan naar achter laten blazen, door een gat in de schutting. Daarachter is een parkeerplaats, ver weg van andere huizen. De WP staat dan achter een schuurtje en is goed afgeschermd voor de huizen en tuinen in ons rijtje.

Twee vragen:
- Dat betekent een grondleiding van zo'n 10 meter. Hoeveel warmte verlies je daarmee? Of zou het zelfs een beetje als een buffer kunnen fungeren?
- Dat betekent ook dat de WP met zijn kont naar de bewoonde wereld staat. Hij staat dan in de (ruime) achterom achter het schuurtje. Is de unit kwetsbaar van achteren? We laveren er dan langs met fietsen enzo. En de voorkant is 'mooi', hoe is de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
jnicolaes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:19:
[...]

ik zou de CV op 40 of 43 graden zetten zie hier ook het zelfde maar heb wel diepe halen.
Ook hier al getest met CV 60 graden alles snel warm en weer door of met lage temp, merk dat met lage temp de AO minder last heeft van de temp verschillen heb nu de stooklijn -10-60 - 0-45 met cv op 43 graden. met 45 graden moet ik eerder stoken om 15:00 van 18 tot 20 graden heb ik wel 5 uur nodig, echter bij 0-50 duurt het bijna net zo lang en energie verbruik is bijna gelijk. maar stook k in stappen dan is het beter voor het energie verbruik. nu doe ik van af 1500 elk uur 0,5 graad om hoog en bespaar ik min 5kWh stroom. nu is de buiten temp redelijk gelijk de afgelopen dagen, en ieder huis is anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJI_i05zSd66AEHcyDKexcjNR7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyaigcQngM8QfYiLvPcKuvpr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Mijn PompAO maakt soms best een (metaalachtig) ratelend geluid. Hebben jullie dat ook. Zie filmpje. Bijv tussen sec 8 en 12 (4x) en daarna weer vanaf seconde 15 tot sec 30 (13x)

https://drive.google.com/...BKm4evKS_bNKGLeuveup/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik denk dat je behuizing ergens "rammelt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Koplopert schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:58:
Twee vragen:
- Dat betekent een grondleiding van zo'n 10 meter. Hoeveel warmte verlies je daarmee? Of zou het zelfs een beetje als een buffer kunnen fungeren?
- Dat betekent ook dat de WP met zijn kont naar de bewoonde wereld staat. Hij staat dan in de (ruime) achterom achter het schuurtje. Is de unit kwetsbaar van achteren? We laveren er dan langs met fietsen enzo. En de voorkant is 'mooi', hoe is de achterkant?
1. dat hangt af van de isolatie van je grondleiding en de stooktemperatuur.
2. eerste vragen weet ik niet maar bedenk dat er tijdens vorst echt plassen met condenswater onderuit komt, als je daar langs moet fietsen heb je een lokale ijsbaan. Ook is het de vraag of je een airco op de erfgrens mag bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
wheli schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:18:
[...]

1. dat hangt af van de isolatie van je grondleiding en de stooktemperatuur.
Zo ziet bij mij de isolatie er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu9DBkrXfZ2Z8sa4bmMApF42XeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFjvbWxy0W5mhOsZF67sgoCx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Met dit proefschrift in de hand kan je het uitrekenen ;)

https://homepage.tudelft.nl/d2b4e/wi3606/rahrah.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
delima schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:57:
Mijn PompAO maakt soms best een (metaalachtig) ratelend geluid. Hebben jullie dat ook. Zie filmpje. Bijv tussen sec 8 en 12 (4x) en daarna weer vanaf seconde 15 tot sec 30 (13x)

https://drive.google.com/...BKm4evKS_bNKGLeuveup/view
Ja dit heb ik hier ook en viel me vanmiddag ook op! Ik hoor het door het raam heen en das best vervelend, gezien de pomp ernaast aan de gevel hangt.

Inmiddels weet ik ook dat er niks klopt van de stooklijn instellingen. Ik ga navraag doen bij DeWarmte hoe dit komt.

Ik heb mijn statistieken even online gezet (worden om de 5 minuten geüpdatet). Zie statistieken hier voor wie ze met zijn pomp wil vergelijken: http://pompao.isgehost.nl/

In de tabel zie je de ExpectedSupplyTemp (berekend met ingestelde stooklijn + buitentemperatuur die gemeten is door DeWarmte, zie bovenaan de stooklijn). En je ziet de SupplyTemp die de PompAO op dat moment had met de bijbehorende buitentemperatuur. Data haal ik van: mydewarmte.com.

Zoals jullie zien is de aanvoer temperatuur veel hoger dan hij zou moeten zijn volgens de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Ja dit heb ik hier ook en viel me vanmiddag ook op! Ik hoor het door het raam heen en das best vervelend, gezien de pomp ernaast aan de gevel hangt.

Inmiddels weet ik ook dat er niks klopt van de stooklijn instellingen. Ik ga navraag doen bij DeWarmte hoe dit komt.

Ik heb mijn statistieken even online gezet (worden om de 5 minuten geüpdatet). Zie statistieken hier voor wie ze met zijn pomp wil vergelijken: http://pompao.isgehost.nl/

In de tabel zie je de ExpectedSupplyTemp (berekend met ingestelde stooklijn + buitentemperatuur die gemeten is door DeWarmte, zie bovenaan de stooklijn). En je ziet de SupplyTemp die de PompAO op dat moment had met de bijbehorende buitentemperatuur. Data haal ik van: mydewarmte.com.

Zoals jullie zien is de aanvoer temperatuur veel hoger dan hij zou moeten zijn volgens de stooklijn.
Is een afwijking van precies 5 graden, ik zou gokken op de stooklijnverhoging bij defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
[...]

Ha interessant! Ben al tijdje op zoek hoe ik in Home Assistant de 'ExpectedSupplyTemp' kan laten zien. Heb jij daar dan ook de configuratie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
jansd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Ha interessant! Ben al tijdje op zoek hoe ik in Home Assistant de 'ExpectedSupplyTemp' kan laten zien. Heb jij daar dan ook de configuratie voor?
Helaas niet. Ik bereken die met de stooklijn en de buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Viel mij ook op dat het wel 5 graden warmer werd dan stooklijn. Alsof smart correction aan staat. En die had ik uit staan maar de pagina is uiteraard niet bereikbaar om te checken. Is het al eind januari (17e is ruim na de helft toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
[...]

De defrost herstelt het juist weer. Denk toch dat ergens centraal de smart correction is aangezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrr
Ik vind dat reacties op mails veels te lang duren (+2 weken) en dat de heating pagina al lang weer had moeten werken.

Maar dat ben ik. In de branch waar ik werk waren we nu de helft van onze klanten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Had net weer even geluk en kon bij de heatingspagina. De knop Smart correction had een witte kleur maar de tekst was blauw. Dat had ik niet eerder gezien, normaal is de tekst zwart. En als hij aan staat is de knop blauw en tekst wit. Maar even uitgezet en opgeslagen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
[...]

Dit lijkt opgelost na het uitzetten van de verhoging voor een defrost. Dat doet de pomp dus al een uur voor de defrost. En als er elk uur een defrost is dus continue. Wordt dan moeilijk om je stooklijn goed te bepalen. Ik raad iedereen aan om dit uit te laten zetten als je stookt op stooklijn, i.p.v. thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
[...]

Zou het zo kunnen zijn dat door de lage stooklijn en de WP zijn eigen meet afwijkingen dit op lage temperaturen gewoon niet klopt. mijn stooklijn in 0-45 / -10-60 met alleen radiatoren en de CV nu op 40 en zie vandaag zelfs door een defrost geen dip meer CV springt bij waarbij ik eergisteren nog op 50 graden en de smart had aan staan ik 1m3 gas verbruik tov gisteren en vandaag 0,5m3 met vergelijkbaar weerbeeld en T6 met gisteren om 14:00 20 graden en vandaag om 18:00 20 graden na 22:00- verhoging 18 graden. maar zie ook dat de "PompAO Outside Temperature" niet klopt met de echte temperatuur ik heb nl een omkasting gemaakt om de WP daar zit echt wel een paar graden tussen en heb zeker geen dikke defrosts en zwaar bevroren pompen, de lamellen zijn iets wit.

Kan je delen hoe je de output hebt gemaakt op basis van HA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Dit lijkt opgelost na het uitzetten van de verhoging voor een defrost. Dat doet de pomp dus al een uur voor de defrost. En als er elk uur een defrost is dus continue. Wordt dan moeilijk om je stooklijn goed te bepalen. Ik raad iedereen aan om dit uit te laten zetten als je stookt op stooklijn, i.p.v. thermostaat.
Is dit dus een andere instelling dan de verhoging na de defrost met 5 graden?

Zou toch wel eens fijn zijn als er een handleiding met overzicht alle instellingen komt, liefst in de app met alle actuele waardes. Bij mijn CV heb ik die info ook. En als er een fout optreedt dan zie je een code en weet je wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
rob2011 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Zou het zo kunnen zijn dat door de lage stooklijn en de WP zijn eigen meet afwijkingen dit op lage temperaturen gewoon niet klopt. mijn stooklijn in 0-45 / -10-60 met alleen radiatoren en de CV nu op 40 en zie vandaag zelfs door een defrost geen dip meer CV springt bij waarbij ik eergisteren nog op 50 graden en de smart had aan staan ik 1m3 gas verbruik tov gisteren en vandaag 0,5m3 met vergelijkbaar weerbeeld en T6 met gisteren om 14:00 20 graden en vandaag om 18:00 20 graden na 22:00- verhoging 18 graden. maar zie ook dat de "PompAO Outside Temperature" niet klopt met de echte temperatuur ik heb nl een omkasting gemaakt om de WP daar zit echt wel een paar graden tussen en heb zeker geen dikke defrosts en zwaar bevroren pompen, de lamellen zijn iets wit.

Kan je delen hoe je de output hebt gemaakt op basis van HA ?
Dat de buiten temperatuur niet klopt was al bekend. Kan te maken hebben met de goedkope Chinese meter of met het feit dat de meter direct achter de pomp zit die warm wordt bij een defrost.

De output die ik heb gemaakt is met PHP. Niet met Home Assistent. Maar wil die best delen als iemand er iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Is dit dus een andere instelling dan de verhoging na de defrost met 5 graden?

Zou toch wel eens fijn zijn als er een handleiding met overzicht alle instellingen komt, liefst in de app met alle actuele waardes. Bij mijn CV heb ik die info ook. En als er een fout optreedt dan zie je een code en weet je wat er fout gaat.
Nee het is die van de verhoging voor een defrost met 5 graden. Dat gebeurd al een uur van te voren ofzo. Waardoor je hele stooklijn niet meer klopt.

[ Voor 12% gewijzigd door harrr op 17-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Nee het is precies de aanpassing die jij aan gaf.
Dan lijkt dit wederom een instelling die is aangepast zonder het te weten, want deze is bij mij al uitgezet en ook ik had vandaag dit issue. Zo snap ik het wel dat support het druk heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
jansd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Kun je in home Assistant ook doen met template sensors 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
In het najaar al eens gepost over het pruttelen van de pomp; dat deze af en toe lang blijft hangen op 800watt en dan wordt bij deze temperaturen de stooklijn bij lange na niet gehaald. Gisteravond bijgehouden wanneer pomp aan ging, wanneer de pomp van 800w naar 1600w gaat, wanneer de stooklijn wordt bereikt en wanneer deze uitgaat. En de starttijden waren gisteren op de minuut gelijk elk uur dus dat maakt vergelijk eenvoudig. 2X duurt het ruim 25 minuten voordat de pomp zijn vermogen verhoogd, maar de derde keer doet hij dat al binnen 8 minuten, terwijl de starttemperatuur en buitentemperatuur gelijk waren. Heb dit ook doorgegeven aan support, want als het protocol gelijk is, hoe kan dit verschil dan ontstaan?

Temp. 2 graden1 graad1 graad
Aan, 308,08 9,0810,08
34, >1,28,35 9,3410,16
42 8,43 9,4410,26
Uit 8,48 9,5210,48
Verbruik0,7 0,8 0,9
Warmte2 2,3 2,6
Cop 2,86 2,882,89

Update: kreeg reactie van support. Tempo van moduleren wordt bepaald door temperatuur koudemiddel. Deze was de derde keer al hoger dan de eerste 2 keren. Dat verklaart het verschil. Het is een variabele die wij niet zien.

[ Voor 27% gewijzigd door Mkw op 17-01-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
DutchAce schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Kun je in home Assistant ook doen met template sensors 😋
Ben nog relatief nieuw in HA, maar daar was ik vanavond ook achter gekomen met de juiste zoekwoorden 😉. Dus dat moet gaan lukken.
Nu nog ff de goede formule voor de stooklijn achterhalen, waarbij ik ook rekening kan houden met een knikpunt (boven 10 graden blijft mn doeltemp gelijk). Kan iemand daar mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
jansd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Ben nog relatief nieuw in HA, maar daar was ik vanavond ook achter gekomen met de juiste zoekwoorden 😉. Dus dat moet gaan lukken.
Nu nog ff de goede formule voor de stooklijn achterhalen, waarbij ik ook rekening kan houden met een knikpunt (boven 10 graden blijft mn doeltemp gelijk). Kan iemand daar mee helpen?
Ja dat moet lukken, ik denk dat een automation makkelijker is, omdat je de waarde moet verzadigen boven en onder de stooklijn, daartussenin kun je gewoon een formule toepassen voor interpolatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj29pnbQp_31eO8IYEbJz0v2Kxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPIcbYvY7RbssizlyBE2pq3N.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchAce
jansd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Heb hem al gemaakt voor je :)

Even 5 helpers aanmaken, 4 voor de stooklijn settings (groen omkaderd) en 1 voor de berekende expectedsupplytemp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQg1-5HjOpodhTnSNSI3VEkasy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DrneX8c6O6SmlF2GQZAYNf6.png?f=fotoalbum_large

Code voor de automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: PompAO Calculate Expected Supplytemp Stooklijn
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.pompao_outsidetemp
    variables:
      "y": "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp') | float  }}"
      y2: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp') | float  }}"
      y1: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp') | float  }}"
      x2: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp') | float  }}"
      x1: "{{ states('input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp') | float  }}"
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.pompao_outsidetemp
            above: input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: "{{states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp')}}"
            target:
              entity_id: input_number.pompao_expectedsupplytemp
          - stop: ""
        alias: Upper Saturation Value
      - conditions:
            below: input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp
        sequence:
            data:
              value: "{{states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp')}}"
            target:
        alias: Lower Saturation Value
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                above: input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp
                below: input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp
        sequence:
            data:
              value: >-
                {{  (states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp') |
                float ) + ((states('sensor.pompao_outsidetemp') | float ) -
                (states('input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp') |
                float ) ) *
                ((states('input_number.pompao_stooklijn_uppersupplytemp') |
                float ) -
                (states('input_number.pompao_stooklijn_lowersupplytemp') | float
                ) ) / ((states('input_number.pompao_stooklijn_upperoutsidetemp')
                | float ) -
                (states('input_number.pompao_stooklijn_loweroutsidetemp') |
                float ) ) | round(2)}}
            target:
            alias: y = y1 + (x - x1) ⨯ (y2 - y1) / (x2 - x1)
        alias: Interpolate Stooklijn Value
mode: single

*EDIT: Typo in tweede sectie van de 'Choose' action, lowersupplytemp vervangen voor uppersupplytemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Jurrian7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:44:
[quote]Mkw schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:46:
[/quote

Sensor zit inmiddels in een kunstof buisje van 15 cm lang, en hangt daarin ongeveer halverwege....
uit de koude wind etc....[Afbeelding]
Scheelt deze oplossing ook voor een betere COP en werkt de pomp beter?
Zoja, wellicht ga ik dan ook even kijken voor deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ik heb vandaag even een rekensommetje erop los gelaten. De meet gegevens van DeWarmte kloppen voor geen meter en verklaard dus ook de grote verschillen in COP bij mensen. Ik neem de COP waardes dus ook helemaal niet meer serieus.

Onderbouwing:

Gegevens van het portal van DeWarmte:

Flow: 16.0 l/m
Aanvoer: 34 ℃
Retour: 32 ℃
Dus een Delta T van: 2 ℃
Totale heat input: 3.35 kW

Berekening:

16 l/m = 960 l per uur = 960 kg
Delta van: 2
Energiedichtheid water: 4,187

Benodigde hoeveelheid warmte in Watt: 960 x 2 x 4,187 = 8039 W
Dus zeg maar 8 KW. DeWarmte spreekt van 3,35 KW (en niet een moment, maar het gehele uur).
Zie: http://pompao.isgehost.nl/

Oftewel: enorm verschil. En dat heb je al als de aanvoer en/of retour 1 graad afwijken of de pompsnelheid niet helemaal klopt. Hierdoor vertrouw ik andere data van hun ook niet meer.

Pagina: 1 ... 28 ... 52 Laatste