De ketel is gewoon aan /uit, maar ligt ook aan de ketel instellingen of die zijn warmte kwijt kan, zo niet dan is het aan en dan weer uit.
Update: de pomp werkt weer. Hij was onterecht door de beveiliging uitgeschakeld omdat tijdens de defrost de doorstroming te laag zou zijn, maar daar was geen sprake van. Snap alleen niet waarom dan de CV het niet overneemt. Dus die vraag staat uit.
En mijn test is daarmee in het water gevallen. Schrok wel van het stroomgebruik in de nacht bij deze continue temperatuur en lagere stooklijn, maar het was ook best koud vannacht.
En mijn test is daarmee in het water gevallen. Schrok wel van het stroomgebruik in de nacht bij deze continue temperatuur en lagere stooklijn, maar het was ook best koud vannacht.
Wij willen toch graag kijken naar trillingsdempers. Ivm met het geluid dat het garage dak door geeft. Zijn er mensen met ervaring hierin?
Ik wou het eerst proberen met anti tril matjes van Wagner van 10 x 10 x 2 cm
Zouden 6 er genoeg zijn?
Zouden 6 er genoeg zijn?
Mkw schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:35:
Update: de pomp werkt weer. Hij was onterecht door de beveiliging uitgeschakeld omdat tijdens de defrost de doorstroming te laag zou zijn, maar daar was geen sprake van. Snap alleen niet waarom dan de CV het niet overneemt. Dus die vraag staat uit.
Dit probleem heb ik ook gehad. Ze hebben jets ingesteld en nu werkt hij weer.
Ze hadden wel eerst zelf het probleem gecreëerd helaas door een instelling voor defrosts aan te passen…
En de stooklijn pagina is hier ook weer offline. Ik lees zowel hier als op de PompAO Facebook dat vrijwel niemand meer iets kan instellen (al dagen niet). Toch wel een probleem als je je huis niet warm krijgt met je huidige stooklijn.harrr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:35:
Na 5 dagen werkt de stooklijn pagina hier weer. Wellicht bij iedereen? Niet dat ik hem nodig ben, maar wou het even melden.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Je kan een goed product hebben, maar als de besturing kreupel is is gaat het niks worden.
Merk nu ook dat lang stoken negatieve werkt, de temperatuur blijft hangen op 18,5 even alles stoppen 10 min wachten en dan temp weer naar 19,5 in no time zonder cv.
Dat hele hybride is niet aan de orde zo lijkt het, ik dacht altijd hybride als de wp het niet aankan brengen ze samen cv+wp de kamer op temp. Wp warmte water op tot 45 en de cv van 45 tot bv 60.
Nu is het zo dat als de cv aangaat de wp stopt en enkele tellen later de cv ook, het huis koelt af.
De wp werkt prima tot 5 graden bij radiatoren maar daar onder. Met vvw is het een heel ander verhaal en lijkt
het veel beter te werken dan met radiatoren betere resultaten armte afgifte.
Snap niet dat ze de huidige webapp niet kunnen fixen en of de api open stellen, of een lokaal oplossing.
Merk nu ook dat lang stoken negatieve werkt, de temperatuur blijft hangen op 18,5 even alles stoppen 10 min wachten en dan temp weer naar 19,5 in no time zonder cv.
Dat hele hybride is niet aan de orde zo lijkt het, ik dacht altijd hybride als de wp het niet aankan brengen ze samen cv+wp de kamer op temp. Wp warmte water op tot 45 en de cv van 45 tot bv 60.
Nu is het zo dat als de cv aangaat de wp stopt en enkele tellen later de cv ook, het huis koelt af.
De wp werkt prima tot 5 graden bij radiatoren maar daar onder. Met vvw is het een heel ander verhaal en lijkt
het veel beter te werken dan met radiatoren betere resultaten armte afgifte.
Snap niet dat ze de huidige webapp niet kunnen fixen en of de api open stellen, of een lokaal oplossing.
Herkenbaar voor mij. Bij buitentemperatuur onder 0 lukt het de WP net niet om de gewenste temperatuur in huis van19,5°C te halen. De aanvoertemperatuur komt niet boven de 33°C. Op het dashboard staat CV op ‘on’, maar de cv doet niets. Wel merk ik dat bij elke defrost de cv slechts 2 a 3 seconden aangaat. Dus ik heb nog nooit profijt gehad van het hybride systeem. De 3 jaar oude CV-ketel doet nooit mee.jansd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Bij mij staat cv ketel laatste dagen ook constant op ON. Ik zie aan gasverbruik dat er eens per 1 a 2 uur klein beetje gas wordt gebruikt. Je ziet dan ook kort de aanvoertemperatuur omhoog gaan. Zou nuttiger zijn als de ketel voor langere tijd meehelpt als het nodig is.
Een andere oplossing om de WP zelf wat harder te laten draaien lukt me niet. Eigenlijk baal ik er van dat er geen enkele knop zit op de WP. Alles moet via support, en die reageren niet snel op mails. Is het wel een duurzaam systeem als alle klanten moeten bellen of mailen als ze een kleine aanpassing in de instellingen willen?
[ Voor 6% gewijzigd door Paoo op 11-01-2024 23:55 ]
Absoluut niet, we zijn compleet afhankelijk van DeWarmte, voor instellingen en diagnose. Als ze ooit om zouden vallen (wat we natuurlijk niet hopen), werkt de webapp niet meer en kun je hopen dat alles goed blijft gaan, totdat het fout gaat, dan heb je helemaal geen support meer.Paoo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:52:
[...]
Is het wel een duurzaam systeem als alle klanten moeten bellen of mailen als ze een kleine aanpassing in de instellingen willen?
Daarom is er een lokale API hoog nodig zodat gebruikers maar al zeker derden installateurs ook diagnose kunnen doen en instellingen kunnen aanpassen. En dan hebben we het nog niet over het gebrek aan documentatie.
Ik heb die ook eerst geprobeerd maar zonder succes. Als je last hebt van resonantie in huis (net als ik) zou ik deze kopen. Gewicht moet je zelf ff uitpuzzelen maar die webshop geeft ook goed advies.wildebeernd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:44:
Wij willen toch graag kijken naar trillingsdempers. Ivm met het geluid dat het garage dak door geeft. Zijn er mensen met ervaring hierin?
Zouden 6 er genoeg zijn?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Super! Ik ga het eens bekijken! Heb jij deze er ook onder gezet dan? En weet je nog voor welk gewicht? De pomp is hetzelfde qua gewicht lijkt mij tochwheli schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:30:
[...]
Ik heb die ook eerst geprobeerd maar zonder succes. Als je last hebt van resonantie in huis (net als ik) zou ik deze kopen. Gewicht moet je zelf ff uitpuzzelen maar die webshop geeft ook goed advies.
@f.welvering
Inmiddels hier denk ik ook last van die intergrator (of hoe je het ook noemde). Boiler gaat regelmatig aan terwijl dit nergens voor nodig is.
Kreeg gister de volgende email hier over:
:strip_exif()/f/image/oqigc3JoInMe5VhKI90g9FEK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen dus denk ook weer de 1M bereikt waar die het over had want op dit moment staat hij zonder reden weer aan:
/f/image/HdwqQIn0xJVgv9IYyG8ns8GN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kE1la7Bw5qDGOCm4wcdsc4kQ.jpg?f=user_large)
Ben jij hier nog iets wijzer uit geworden?
Ik heb ze zojuist vriendelijk verzocht die hele slimme ketel sturing uit te zetten.
Inmiddels hier denk ik ook last van die intergrator (of hoe je het ook noemde). Boiler gaat regelmatig aan terwijl dit nergens voor nodig is.
:strip_exif()/f/image/oqigc3JoInMe5VhKI90g9FEK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen dus denk ook weer de 1M bereikt waar die het over had want op dit moment staat hij zonder reden weer aan:
/f/image/HdwqQIn0xJVgv9IYyG8ns8GN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kE1la7Bw5qDGOCm4wcdsc4kQ.jpg?f=user_large)
Ik heb ze zojuist vriendelijk verzocht die hele slimme ketel sturing uit te zetten.
Tja ik blijf hier ook tegenaan lopen. Dit wordt getriggerd door de hoeveelheid defrosts binnen een x periode.TeutonMartin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:17:
@f.welvering
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De berekening had ik hier eerder gepost, bij deze nog eens:
Oftewel hoe langer je pomp onder de stooklijn zit telt deze als een razende op. Zeker bij defrosts zakt de temperatuur even een mooi stuk waardoor deze teller omhoog gaat. Mijne staat nu ook op 100k maar zie nog steeds vaak vraag naar de Ketel. Zodra je de thermostaat dan even laat stoppen met de warmtevraag en na een minuut hersteld is de ketel weer lange tijd uit. Heel vervelend gedrag want ik kon het prima warm houden tot -6 (laagste wat ik heb gezien). Mijn Ketel staat nog steeds in tap only waardoor ik zeker weet dat de WP het aankan. Heb hem ook nog niet naar max vermogen zien gaan terwijl hij wel ruim 7kw per uur leverde de afgelopen week.Het is een integraal die optelt zolang er warmtevraag is. Alleen datapunten dat er onder de stooklijn wordt verwarmd worden meegeteld. Boven de stooklijn resulteert in 15 seconde * 0 graden (net als op de stooklijn verwarmen). De integrator gaat dus pas weer naar 0 de warmtevraag weg is gevallen.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Heb ik over gemaild. Auke stuurde een bericht dat hij de CV en Wp vraag verlengd had naar 1hr. In de praktijk is er echter niets veranderd, de Wp draait ong. 20 á 30' met 0,7kW, en schakelt dan de CV weer aan.jansd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Bij mij staat cv ketel laatste dagen ook constant op ON. Ik zie aan gasverbruik dat er eens per 1 a 2 uur klein beetje gas wordt gebruikt. Je ziet dan ook kort de aanvoertemperatuur omhoog gaan. Zou nuttiger zijn als de ketel voor langere tijd meehelpt als het nodig is.
Niets verandert dus met de gedane instelling.
Ik heb een andere warmtepompwildebeernd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Super! Ik ga het eens bekijken! Heb jij deze er ook onder gezet dan? En weet je nog voor welk gewicht? De pomp is hetzelfde qua gewicht lijkt mij toch
Ik heb 2x veer voor 50 kg aan de lichte zijde en aan de zware zijde 2x 75 kg. Totale gewicht van mijn warmtepomp is 107 kg.
Deze gekozen op advies van de winkel waar ik naartoe linkte. De resonantie is subjectief met >95% verminderd.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik zou ook liever zien dat ketel dan even kort bijspringt om water op temperatuur te krijgen en dan weer uitgaat. Pomp kan het dan zelf vaak wel op temperatuur houden. Hoop dat er een slimme gast in dit forum rondloopt die snel iets moois maakt waarmee we zelf meer kunnen regelen, monitoren wat er nu echt gebeurd en instellingen kunnen zien en aanpassen. Je zou toch iets moeten kunnen koppelen aan het regelpaneel lijkt me… Dat betekent meteen dat we niet afhankelijk meer zijn van support want ik vrees wel een beetje voor het bedrijf want de problemen worden zeker voor een startup niet snel opgelost (bereikbaarheid is nog steeds dramatisch, de webapp niet stabiel en instellingen kunnen van de een op de andere dag weer zijn teruggezet waardoor oude issues weer terugkeren). En hun verdienmodel is 100% gebaseerd op nieuwe verkopen dus wij bestaande klanten kosten na de installatie alleen maar geld.
:strip_exif()/f/image/LeldtdQh8r6SgYmHN28jT1nK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0USRzezsjcGq3VhCW9jQ7OgX.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister gebeld met technische afdeling. Pomp lijkt nu aardig te werken (blijf helaas gasverbruik houden maar moet ook nog de ideale stooklijn vinden en heb een groot/ouder vrijstaand huis met alleen radiatoren..)
Vroeg me wel af of er meerdere mensen zo'n hoog stroomverbruik hebben bij koud weer.
Gister de thermostaat op 19.5 vastgezet, stooklijn 40/60 gezet en boostmodus aan. Buiten -5 tot 0 graden. Gehad en totaal dus 40kwh verbruikt (en +/- 4a5 kuub gas)
Via een buurt initiatief ook een offerte van de DeWarmte gekregen.
Ik zou graag de de WP gebruiken als Electric only voor verwarmen aangezien mij ketel bijan 20 jaar oud is.
Is er ervaring met deze WP als full electric?
En heeft iemand ervaring met de Heatcycle als combinatie?
Ik zou graag de de WP gebruiken als Electric only voor verwarmen aangezien mij ketel bijan 20 jaar oud is.
Mijn buurman heeft ook interesse, maar kijkt geduldig met mij mee voordat hij een beslissing neemt over de aanschaf..Mkw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:13:
Ik zou ook liever zien dat ketel dan even kort bijspringt om water op temperatuur te krijgen en dan weer uitgaat. Pomp kan het dan zelf vaak wel op temperatuur houden. Hoop dat er een slimme gast in dit forum rondloopt die snel iets moois maakt waarmee we zelf meer kunnen regelen, monitoren wat er nu echt gebeurd en instellingen kunnen zien en aanpassen. Je zou toch iets moeten kunnen koppelen aan het regelpaneel lijkt me… Dat betekent meteen dat we niet afhankelijk meer zijn van support want ik vrees wel een beetje voor het bedrijf want de problemen worden zeker voor een startup niet snel opgelost (bereikbaarheid is nog steeds dramatisch, de webapp niet stabiel en instellingen kunnen van de een op de andere dag weer zijn teruggezet waardoor oude issues weer terugkeren). En hun verdienmodel is 100% gebaseerd op nieuwe verkopen dus wij bestaande klanten kosten na de installatie alleen maar geld.
Onder -7 zal ik 'm niet meer als full electric kunnen gebruiken. Dan kom t er gewoon te weinig temperatuur uit de aanvoer (ong 32 gr met 26gr retour).Michieas schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:34:
78m2 vv
goed geïsoleerde ruimten
20,5 graden continu temperatuur
wellicht kan je er een kleine elektrische CV naast hangen als je van het gas af wil
dan zijn alleen de vorstdagen wat duurder
check even deze post vwb de genoemde timer:Mkw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:13:
Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast
Ik heb deze timer in huis voor de zonekleppen. Mogelijk dat je deze kunt gebruiken om, na het CV signaal van de WP AO, de CV na een vast ingestelde korte tijd weer uit te zetten (ongeacht of er dan nog CV vraag is vanuit de WP). Check even de manual voor de verschillende mogelijkheden in schakelschema's. Als je instellingen aanpast moet je wel even een power off doen.
Duidelijk en was ook wel het te verwachten antwoord.dmnagtegaal schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:14:
[...]
Onder -7 zal ik 'm niet meer als full electric kunnen gebruiken. Dan kom t er gewoon te weinig temperatuur uit de aanvoer (ong 32 gr met 26gr retour).
78m2 vv
goed geïsoleerde ruimten
20,5 graden continu temperatuur
wellicht kan je er een kleine elektrische CV naast hangen als je van het gas af wil
dan zijn alleen de vorstdagen wat duurder
Heb hier 60m2 waarvan 1 deel nog vv moeten krijgen, 1 deel vv als bijverwarming heeft.
Huis is van 1960 en is redelijk na geisoleerd. Dan ben ik toch bang dat wanneer het tegen of onder 0 graden is het toch wat moelijker word.
Wellicht toch beter uitkijken naar een WP welke als full electric ontwikkeld is dan.
Ik gebruik hem all-electric. Gaat prima, maar wel wat kant tekeningen:Michieas schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:34:
- Ik stook op de stooklijn, dus niet op de thermostaat. Ik heb dus 24/7 warmte afgifte om mijn huis op temperatuur te houden. Hoewel dit ook het idee is van een warmtepomp heeft DeWarmte deze pomp als CV gebouwd en zo wordt die ook door de meeste mensen hier gebruikt. Dan heb je veel meer vermogen nodig om een koud huis op temperatuur te krijgen.
- Ik heb vloerverwarming beneden. Maar boven krijg ik het ook warm (zelfs met -7 afgelopen week).
- Ik heb 30 m2 vloerverwarming en 60 m2 bovenverdieping welke allemaal mee verwarmd worden.
- Alles is goed geïsoleerd, HR++ glas, vloer, dak en spouw isolatie.
- Het vermogen heb ik gelimiteerd op 68% i.v.m. geluid en dat hij hier aan de gevel hangt. Ondanks het limiteren houdt ik het huis met circo 3,5/4KW warm van de 6,4/8KW.
- Ik had hiervoor een gasverbruik van 920 kuub incl. SWW.
Is je situatie vergelijkbaar of scheelt het niet veel en hoef je het vermogen niet te beperken voor geluid, dan zou de pomp bij jouw wellicht prima all-electric kunnen draaien.
DeWarmte komt overigens aankomend jaar met een all-electric update voor wie niet standaard genoeg vermogen heeft voor all-electric en ook SWW erbij wil. Ze plaatsen dan een verwarmingselement bij, maar dit is dan wel met een COP van 1, vergelijkbaar met een elektrische CV dus.
[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 12-01-2024 14:43 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Denk dat het prima wil. Het lukt mij ook met 90m2 en 70% van het vermogen. 8KW kan de PompAO max en das best een boel vermogen.Michieas schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Duidelijk en was ook wel het te verwachten antwoord.
Heb hier 60m2 waarvan 1 deel nog vv moeten krijgen, 1 deel vv als bijverwarming heeft.
Huis is van 1960 en is redelijk na geisoleerd. Dan ben ik toch bang dat wanneer het tegen of onder 0 graden is het toch wat moelijker word.
Wellicht toch beter uitkijken naar een WP welke als full electric ontwikkeld is dan.
Hoe werkt dat, zonder thermostaat op de stooklijn verwarmen? De thermostaat loskoppelen en de 2 contacten doorverbinden?harrr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Ik gebruik hem all-electric. Gaat prima, maar wel wat kant tekeningen:
- Ik stook op de stooklijn, dus niet op de thermostaat. Ik heb dus 24/7 warmte afgifte om mijn huis op temperatuur te houden. Hoewel dit ook het idee is van een warmtepomp heeft DeWarmte deze pomp als CV gebouwd en zo wordt die ook door de meeste mensen hier gebruikt. Dan heb je veel meer vermogen nodig om een koud huis op temperatuur te krijgen.
- Ik heb vloerverwarming beneden. Maar boven krijg ik het ook warm (zelfs met -7 afgelopen week).
- Ik heb 30 m2 vloerverwarming en 60 m2 bovenverdieping welke allemaal mee verwarmd worden.
- Alles is goed geïsoleerd, HR++ glas, vloer, dak en spouw isolatie.
- Het vermogen heb ik gelimiteerd op 68% i.v.m. geluid en dat hij hier aan de gevel hangt. Ondanks het limiteren houdt ik het huis met circo 3,5/4KW warm van de 6,4/8KW.
- Ik had hiervoor een gasverbruik van 920 kuub incl. SWW.
Is je situatie vergelijkbaar of scheelt het niet veel en hoef je het vermogen niet te beperken voor geluid, dan zou de pomp bij jouw wellicht prima all-electric kunnen draaien.
DeWarmte komt overigens aankomend jaar met een all-electric update voor wie niet standaard genoeg vermogen heeft voor all-electric en ook SWW erbij wil. Ze plaatsen dan een verwarmingselement bij, maar dit is dan wel met een COP van 1, vergelijkbaar met een elektrische CV dus.
Dat, of de thermostaat op standje sauna (35 graden oid) zetten.jvlien schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Hoe werkt dat, zonder thermostaat op de stooklijn verwarmen? De thermostaat loskoppelen en de 2 contacten doorverbinden?
Grootste kunst is hierbij het waterzijdig inregelen van je vvw/radiatoren.
Is mij niet gelukt om dat goed te krijgen. Als ik mijn vvw te ver knijp gaat de thermostaatknop piepen of de leidingen suizen erg.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Ja dat kan. Ik heb hier de thermostaat op 35 graden staan, levert hetzelfde effect op als contacten doorverbinden. Maar nu kan ik de pomp makkelijk uitschakelen.jvlien schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Hoe werkt dat, zonder thermostaat op de stooklijn verwarmen? De thermostaat loskoppelen en de 2 contacten doorverbinden?
Het is in het hele huis 20-20,5 graden. Puur door alles waterzijdig goed in te regelen met de bijbehorende stooklijn erbij (13/30 45/-10 hier). Werkt verrassend goed (had ik niet verwacht voor ik eraan begon). Grootste voordeel voor mij is het geluid, de pomp draait de hele dag op 2-4KW output. Op vol vermogen maakt de PompAO hier namelijk een best kabaal. Maar voor de levensduur van de pomp is het ook veel beter. Nog een voordeel: mijn huis bleef op de eerste verdieping warm met -5 graden buiten met simpele T11 radiatoren op 42 graden aanvoer, echt indrukwekkend.
[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 12-01-2024 15:27 ]
Kun je het toerental van de pomp van je vloerverwarming niet regelen? Ik heb een vergelijkbare situatie als bij jou, alles goed geïsoleerd, met beneden 65m2 vvw, en boven 20m2 vvw in de badkamer, en verder alles radiatoren. Ik heb de pomp van de vvw nu op de middenstand staan, en verder de meeste radiatoren in de slaapkamers op stand 2 (elke radiator een eigen thermostatische kraan, handmatig bediend) en radiatoren in de hal en bergen (best kleine met weinig vermogen) helemaal open.f.welvering schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Dat, of de thermostaat op standje sauna (35 graden oid) zetten.
Is mij niet gelukt om dat goed te krijgen. Als ik mijn vvw te ver knijp gaat de thermostaatknop piepen of de leidingen suizen erg.
En ik heb de AO pomp sinds half oktober, werkte vanaf 5 december zeer goed (stooklijn 15/28 en -15/45) met een COP van gemiddeld 5,3. Maar de afgelopen koude periode ging ie volledig onderuit. Wou om welke reden dan ook niet hoger dan 34 graden, en een max. vermogen van 0,7kW. Nog steeds geen oplossing gekregen van de support, en de stooklijn is verdwenen. Zolang deze zaken niet geregeld zijn doe ik het voorlopig niet. Bedankt voor de info, zeker waard om uit te proberen...
Nee vloerverwarming pomp staat op vaste waarde (2,4l/m). Flow heb ik hier teruggebracht van 3 naar 0,5 l/m). Alleen het vermogen van de pomp AO zelf is beperkt op 70% vanwege het geluid. Daarmee redde ik het afgelopen week (eerst 60% en dat was te weinig).jvlien schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:42:
[...]
Kun je het toerental van de pomp van je vloerverwarming niet regelen? Ik heb een vergelijkbare situatie als bij jou, alles goed geïsoleerd, met beneden 65m2 vvw, en boven 20m2 vvw in de badkamer, en verder alles radiatoren. Ik heb de pomp van de vvw nu op de middenstand staan, en verder de meeste radiatoren in de slaapkamers op stand 2 (elke radiator een eigen thermostatische kraan, handmatig bediend) en radiatoren in de hal en bergen (best kleine met weinig vermogen) helemaal open.
En ik heb de AO pomp sinds half oktober, werkte vanaf 5 december zeer goed (stooklijn 15/28 en -15/45) met een COP van gemiddeld 5,3. Maar de afgelopen koude periode ging ie volledig onderuit. Wou om welke reden dan ook niet hoger dan 34 graden, en een max. vermogen van 0,7kW. Nog steeds geen oplossing gekregen van de support, en de stooklijn is verdwenen. Zolang deze zaken niet geregeld zijn doe ik het voorlopig niet. Bedankt voor de info, zeker waard om uit te proberen...
Plan is: grotere radiatoren boven, stooklijn omlaag en dan flow van de vvw omhoog. Zo'n mooie COP als jou heb ik hier nog niet gehad. Maar ik denk dat jij meer afgifte hebt wegens groter huis of lagere stooklijn.
Vandaag ook maar gebeld of de ketelregeling uitgezet kan worden, werkte alleen maar tegen met de ketel erbij, gingen ze doen maar ik heb nog geen terugkoppeling gehad. Pomp draait nu wel goed op dit moment. Hopelijk blijft het zo.
Vandaag verder gegaan met testen continue temperatuur en aanpassen stooklijn met de Remeha cv functie uitgeschakeld. Gaat eigenlijk verrassend goed, cv wordt ook niet meer door de pomp bijgeschakeld en stooklijn is van 15/43 en -10/58 in stappen gegaan naar 10/36 en -5/48. Doordat ik geen nachtverlaging meer toepas is de totale warmtevraag uiteraard gestegen. Nu nog de vraag of de COP die ongeveer met 0,4 is verbeterd dat verschil gaat goedmaken. De Tado helpt niet echt mee dus denk dat er op termijn een Netatmo gaat komen zodat er wat onnodige aan en uitschakelingen en daardoor korte runs nog uitgaan.
Waarom.niet gewoon gaan stoken op stooklijn i.p.v. op thermostaat? Wellicht kun je dan best nachtverlaging toepassen en je hebt altijd lange runs.Mkw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:25:
Vandaag verder gegaan met testen continue temperatuur en aanpassen stooklijn met de Remeha cv functie uitgeschakeld. Gaat eigenlijk verrassend goed, cv wordt ook niet meer door de pomp bijgeschakeld en stooklijn is van 15/43 en -10/58 in stappen gegaan naar 10/36 en -5/48. Doordat ik geen nachtverlaging meer toepas is de totale warmtevraag uiteraard gestegen. Nu nog de vraag of de COP die ongeveer met 0,4 is verbeterd dat verschil gaat goedmaken. De Tado helpt niet echt mee dus denk dat er op termijn een Netatmo gaat komen zodat er wat onnodige aan en uitschakelingen en daardoor korte runs nog uitgaan.
Ik ben nu ook bezig met ongeveer hetzelfde, hoe zou dit in zijn werk gaan? Eerst thermostaat op 30 zetten, dan spelen met de stooklijn waarbij de cv uit staat om te kijken wat haalbaar is en ideaal lijkt om daarna weer de thermostaat te gaan gebruiken met dag&nachtstand en cv weer erbij aan?harrr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Waarom.niet gewoon gaan stoken op stooklijn i.p.v. op thermostaat? Wellicht kun je dan best nachtverlaging toepassen en je hebt altijd lange runs.
Iets voor een andere keer inderdaad om uit te proberen (voordat ik een Netatmo koop). Dan kan de stooklijn nog iets lager uiteraard. Maar ik begreep uit jouw ervaring dat je wel veel meer elektriciteit verbruikt? Ik heb namelijk (nog) geen zonnepanelen met een overschot want dan maakt het niet of minder uit hoeveel je verbruikt,harrr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Waarom.niet gewoon gaan stoken op stooklijn i.p.v. op thermostaat? Wellicht kun je dan best nachtverlaging toepassen en je hebt altijd lange runs.
En dan moet ik wel altijd bij de stooklijn kunnen komen,..
[ Voor 4% gewijzigd door Mkw op 12-01-2024 21:54 ]
Ja, thermostaat op max (30 graden). Stem dan je stooklijn af op de moeilijkst te verwarmen kamer die je warm wilt hebben. Hier zet je alles open en hier baseer je de stooklijn op. Begin met de stooklijn die DeWarmte voorstelt op hun portal voor jouw afgifte systeem. Als je nu de koudste kamer/ruimte warm krijgt door 24/7 te stoken op bijv. 30 graden aanvoer bij 13 graden buiten (met de radiator helemaal open), dan heb je de juiste stooklijn te pakken voor die buiten temperatuur.WouteruitTB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Ik ben nu ook bezig met ongeveer hetzelfde, hoe zou dit in zijn werk gaan? Eerst thermostaat op 30 zetten, dan spelen met de stooklijn waarbij de cv uit staat om te kijken wat haalbaar is en ideaal lijkt om daarna weer de thermostaat te gaan gebruiken met dag&nachtstand en cv weer erbij aan?
De andere kamers worden natuurlijk veel te warm, dus die knijp je (flow verminderen van vloerverwarming of bij radiatoren knijpen met voetventiel of als je die niet hebt de radiatorknop).
Maar denk eraan: in de moeilijkst te verwarmen kamer houdt je de afgifte dus volledig open en hier baseer je de stooklijn op. Is die kamer te warm? Stooklijn omlaag, is die te koud? Stooklijn omhoog. Maar hier blijf je alles open houden. Alleen in de overige ruimtes draai je aan de knoppen.
Wanneer het overal goed is ga je verder met het bepalen van de stooklijn bij andere buiten temperaturen. Er zijn nog wel wat zaken waar je aan moet denken, maar dit is de basis.
Dag en nacht stand kun je wel gebruiken, maar is niet ideaal. Omdat je dan soms wel en soms geen constante warmteafgifte hebt. Het wil wel, als je het echt wilt/moet gebruiken.
Om energie te besparen kun je dus de afgifte verbeteren in de koudste kamer, dan zal je stooklijn vervolgens omlaag kunnen.
Ligt er aan. Bij mij zijn de kosten gestegen omdat ik boven ook besloot te gaan verwarmen en dat kon enkel op deze manier. Anders sloeg de thermostaat beneden uit en werd het boven niet warm. Bij CV installaties wordt vaak een tweede thermostaat geplaatst met een zoneklep, maar dit haalt alle efficiëntie weg uit je systeem.Mkw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Iets voor een andere keer inderdaad om uit te proberen (voordat ik een Netatmo koop). Dan kan de stooklijn nog iets lager uiteraard. Maar ik begreep uit jouw ervaring dat je wel veel meer elektriciteit verbruikt? Ik heb namelijk (nog) geen zonnepanelen met een overschot want dan maakt het niet of minder uit hoeveel je verbruikt,
En dan moet ik wel altijd bij de stooklijn kunnen komen,..
Maar als jij bijv. enkel je woonkamer wilt opwarmen, dan kun je alsnog heel zuinig stoken op een stooklijn door je stooklijn niet af te stemmen op de koudste ruimte maar op je woonkamer.
Dan zet je dus de thermostaat op 30 graden en gooi je alle radiatoren helemaal open daar (of je vloerverwarming verdeler). Vervolgens stel je jouw stooklijn naar beneden of naar boven bij als het te warm of te koud wordt.
Het voordeel van deze methode is dat je stooklijn lager kan dan als je op je thermostaat je huis van heel koud naar behagelijk wilt krijgen, je vult enkel het verlies aan warmte weer aan. Dus je gaat een hogere COP halen en een comfortabeler huis.
[ Voor 28% gewijzigd door harrr op 12-01-2024 23:41 ]
Ik stook inderdaad op de temperatuur in de woonkamer. De andere ruimtes zijn minder belangrijk en is het meestal iets koeler. Heb nu overal wel de radiatoren volledig open staan waardoor het in 1 kamer warmer wordt dan gewenst, maar had begrepen dat ik afgifte systeem zo groot mogelijk moest maken. Ga dit zeker een keer proberen al zal ik dan die ene radiator wel wat moeten afknijpen. Ik heb nu zeg maar een cyclus van ruim een uur waarvan Tado ongeveer een kwartier om warmte vraagt, dan gaat ie uit ook al is temperatuur nog niet bereikt. Dat moet beter kunnen 😀harrr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:34:
[...]
Ligt er aan. Bij mij zijn de kosten gestegen omdat ik boven ook besloot te gaan verwarmen en dat kon enkel op deze manier. Anders sloeg de thermostaat beneden uit en werd het boven niet warm. Bij CV installaties wordt vaak een tweede thermostaat geplaatst met een zoneklep, maar dit haalt alle efficiëntie weg uit je systeem.
Maar als jij bijv. enkel je woonkamer wilt opwarmen, dan kun je alsnog heel zuinig stoken op een stooklijn door je stooklijn niet af te stemmen op de koudste ruimte maar op je woonkamer.
Dan zet je dus de thermostaat op 30 graden en gooi je alle radiatoren helemaal open daar (of je vloerverwarming verdeler). Vervolgens stel je jouw stooklijn naar beneden of naar boven bij als het te warm of te koud wordt.
Het voordeel van deze methode is dat je stooklijn lager kan dan als je op je thermostaat je huis van heel koud naar behagelijk wilt krijgen, je vult enkel het verlies aan warmte weer aan. Dus je gaat een hogere COP halen en een comfortabeler huis.
Dat is precies het geen wat juist beter is om te doen. Als je efficiënt wilt verwarmen met je warmtepomp zal je moeten zorgen voor een betere afgifte op lage temperatuur.harrr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:32:
[...]
Om energie te besparen kun je dus de afgifte verbeteren in de koudste kamer, dan zal je stooklijn vervolgens omlaag kunnen.
Wat jij nu eigenlijk gedaan hebt is je slechts presterende kamer met vermoed T11 radiator als referentiepunt nemen en al je overige ruimtes (vooral dus je lage temperatuur vloerverwarming beperken). Je stookt dus door die T11 met alles geknepen op een vrije hoge temperatuur 24/7.
Ik denk dat als straks de temperatuur weer om hoog gaat (boven de 10 graden) en je stooklijn dus automatisch naar beneden je hiermee ook pendel gedrag gaat zien omdat pompAO dan zijn minimale afgifte systeem niet kwijt kan, doordat alles flink geknepen staat.
De basis is dus, kies een geschikte warmtepomp waar je zijn minimale afgifte capaciteit in KW kwijt kunt op een lage temperatuur, dus zorgen voor een afgiftesysteem die geschikt is voor een warmtepomp.
In jou geval had ik dus de T11 radiatoren al lang vervangen door t22 met fans. Je kan dan flinke stappen naar beneden met de stooklijn met een COP van 5,5 boven de 10 graden.
Das ook het plan: T22's komen hopelijk deze maand en dan gaat de stooklijn naar beneden en de flow open van de vvw.TeutonMartin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Dat is precies het geen wat juist beter is om te doen. Als je efficiënt wilt verwarmen met je warmtepomp zal je moeten zorgen voor een betere afgifte op lage temperatuur.
Wat jij nu eigenlijk gedaan hebt is je slechts presterende kamer met vermoed T11 radiator als referentiepunt nemen en al je overige ruimtes (vooral dus je lage temperatuur vloerverwarming beperken). Je stookt dus door die T11 met alles geknepen op een vrije hoge temperatuur 24/7.
Ik denk dat als straks de temperatuur weer om hoog gaat (boven de 10 graden) en je stooklijn dus automatisch naar beneden je hiermee ook pendel gedrag gaat zien omdat pompAO dan zijn minimale afgifte systeem niet kwijt kan, doordat alles flink geknepen staat.
De basis is dus, kies een geschikte warmtepomp waar je zijn minimale afgifte capaciteit in KW kwijt kunt op een lage temperatuur, dus zorgen voor een afgiftesysteem die geschikt is voor een warmtepomp.
In jou geval had ik dus de T11 radiatoren al lang vervangen door t22 met fans. Je kan dan flinke stappen naar beneden met de stooklijn met een COP van 5,5 boven de 10 graden.
Ik zie inderdaad dat door het weg nemen van de warmtevraag en weer opnieuw opstarten het weer voor z’n 23 uur weg blijft. Het komt inderdaad door de defrosts want als het iets warmer is en er geen defrosts plaats vinden heb ik er ook geen last meer van.f.welvering schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Tja ik blijf hier ook tegenaan lopen. Dit wordt getriggerd door de hoeveelheid defrosts binnen een x periode.
De berekening had ik hier eerder gepost, bij deze nog eens:
[...]
Oftewel hoe langer je pomp onder de stooklijn zit telt deze als een razende op. Zeker bij defrosts zakt de temperatuur even een mooi stuk waardoor deze teller omhoog gaat. Mijne staat nu ook op 100k maar zie nog steeds vaak vraag naar de Ketel. Zodra je de thermostaat dan even laat stoppen met de warmtevraag en na een minuut hersteld is de ketel weer lange tijd uit. Heel vervelend gedrag want ik kon het prima warm houden tot -6 (laagste wat ik heb gezien). Mijn Ketel staat nog steeds in tap only waardoor ik zeker weet dat de WP het aankan. Heb hem ook nog niet naar max vermogen zien gaan terwijl hij wel ruim 7kw per uur leverde de afgelopen week.
Voor nu dus even een programma ingesteld op de netatmo dat de warmtevraag 2x per 24 uur even kort wordt weg genomen zodat het wordt gereset.
@f.welvering Heb je al eens gevraagd of ze dit geheel uit kunnen zetten? Ik heb nog geen reactie hierop ontvangen.
[ Voor 4% gewijzigd door TeutonMartin op 13-01-2024 11:34 ]
Ik denk dat iedereen hier dus last van heeft zodra er defrosts plaats vinden, heb ook regelmatig gelezen op het forum dat mensen de CV telkens op on zien staan op de statuspagina, veroorzaakt denk door deze intergrator.
Doordat de CV op on staat en dus pompAO zijn vermogen terug schroeft heb je dus of behoorlijk veel gasverbuik (aangezien het gerest wordt na het weg vallen van de warmtevraag), of als je de warmtefunctie op de CV hebt uitgezet heb je een pompAO die op een laagpitje hobbelt omdat ie verwacht hulp van de CV te krijgen.
Doordat de CV op on staat en dus pompAO zijn vermogen terug schroeft heb je dus of behoorlijk veel gasverbuik (aangezien het gerest wordt na het weg vallen van de warmtevraag), of als je de warmtefunctie op de CV hebt uitgezet heb je een pompAO die op een laagpitje hobbelt omdat ie verwacht hulp van de CV te krijgen.
@MacD007
Zou jij er iets in zien om de eerste post van dit Topic die van jou is wat aan te passen en soms te updaten met bijvoorbeeld diverse instel mogelijkheden, oplossingen voor problemen etc, zodat eventueel nieuwe topic volgers daar direct een overzicht hebben hoe en wat er mogelijk is?
Zou jij er iets in zien om de eerste post van dit Topic die van jou is wat aan te passen en soms te updaten met bijvoorbeeld diverse instel mogelijkheden, oplossingen voor problemen etc, zodat eventueel nieuwe topic volgers daar direct een overzicht hebben hoe en wat er mogelijk is?
Hallo, Ben in bezit sinds kort van de AO pomp, maar kan in de app, niet bij de setting komen om dingen zoals temperatuur in te stellen, hebben meer personen dit??
Hallo, De watertemperatuur, komt bij mij niet hoger, dan 40 graden. Zou toch hoger moeten kunnen....sinds kort de AO pomp, maar kan in de app, niet bij de setting komen om dingen zoals temperatuur in te stellen, stooklijn etc..hebben meer personen dit??
Wel gevraagd, maar het antwoord was dat het niet uit kan. Dus nu ook verzocht deze op 1M te zetten in de hoop dat de ketel niet bijgevraagd gaat worden.TeutonMartin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:26:
[...]
Ik zie inderdaad dat door het weg nemen van de warmtevraag en weer opnieuw opstarten het weer voor z’n 23 uur weg blijft. Het komt inderdaad door de defrosts want als het iets warmer is en er geen defrosts plaats vinden heb ik er ook geen last meer van.
Voor nu dus even een programma ingesteld op de netatmo dat de warmtevraag 2x per 24 uur even kort wordt weg genomen zodat het wordt gereset.
@f.welvering Heb je al eens gevraagd of ze dit geheel uit kunnen zetten? Ik heb nog geen reactie hierop ontvangen.
Ik zie het vermogen niet terug lopen als hij de ketel bij vraagt. Flow word wel iets lager.TeutonMartin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:30:
Ik denk dat iedereen hier dus last van heeft zodra er defrosts plaats vinden, heb ook regelmatig gelezen op het forum dat mensen de CV telkens op on zien staan op de statuspagina, veroorzaakt denk door deze intergrator.
Hij blijft werken aan de hand van de retour temperatuur.
Settings pagina doet het meer niet dan wel. Als het goed is komt er einde maand een verbeterde versie die wel werkt.Jurrian7 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:54:
Hallo, De watertemperatuur, komt bij mij niet hoger, dan 40 graden. Zou toch hoger moeten kunnen....sinds kort de AO pomp, maar kan in de app, niet bij de setting komen om dingen zoals temperatuur in te stellen, stooklijn etc..hebben meer personen dit??
De runs zijn nu korter maar dat komt vooral door de Tado die telkens kort aan en uitgaat. Dankzij zijn slimme programma denkt hij telkens dat hij wel uit kan terwijl doeltemperatuur nog niet is bereikt. En dat wordt niet gehaald dus gaat ie opnieuw even aan. Werkte perfect bij een CV maar is niet echt optimaal voor de warmtepomp. Dus die ga ik er tussenuit halen zodra ik altijd bij de instellingen kan van de pomp…golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:54:
[...]
Is het nou zo dat als je de temperatuur ( die 48 en 43 graden) verlaagt je runs dan langer worden?
Waarom zou je op dit moment de aanvoertemperatuur hoger dan 40 graden willen hebben? Bij deze temperatuur boven nul moet 40 zelfs met radiatoren genoeg zijn. Ik heb ook de helft radiatoren beneden hangen, maar zit nu op een temperatuur van ongeveer 33 graden.Jurrian7 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:54:
Voor een warmtepomp is het goed om lange runs te maken en vervolgens de temperatuur vast te houden. Dat is ook comfortabeler in huis dan elke keer kort met een flinke aanvoertemperatuur stoken.
Hi Jurrian7. Ze hebben wat problemen met de software. In de nieuwe release (eind januari) zou dit zijn opgelost.Jurrian7 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:47:
Hallo, Ben in bezit sinds kort van de AO pomp, maar kan in de app, niet bij de setting komen om dingen zoals temperatuur in te stellen, hebben meer personen dit??
Wat bij mij vaak goed gaat:
Chrome browser op telefoon openen, en inloggen op mydewarmte. Als de settings functie niet werkt:
via dezelfde browser incognito de webpagina openen, inloggen en de settings checken. Vaak is deze dan wel beschikbaar. Werkt niet zo op de PC.
Succes en geduld gewenst
Jammer. Al geprobeerd het dan te doen met minder knijpen en lagere stooklijn?f.welvering schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:18:
[...]
Dat, of de thermostaat op standje sauna (35 graden oid) zetten.
Ja dan krijg ik te weinig warmte in de radiatoren boven. 30 is wel de ondergrensharrr schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Jammer. Al geprobeerd het dan te doen met minder knijpen en lagere stooklijn?
Bij mij is dit ook het geval na een defrost gaat CV niet meer uit, gevolg cv draait hele nacht mee. Hij lijkt dan meer stroom te gebruiken en dus ook nog gas. Overdag doe ik nu vaak thermostaat even aan uit en gaat de cv weer uit en kan hij het ook prima zelf aan. Verwacht dat die snachts ook wel moet redden.TeutonMartin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:30:
Support gemaild die zeiden dat het mogelijke kwam door de oude software, maar vannacht helaas geen ander beeld. Maar weer mailen.. Jammer dat reactie lang duurt. En ook de setting al meer dan een week niet beschikbaar ook niet incognito of laptop! Verder wel redelijk tevreden maar zou fijn zijn als ze wat sneller hulp konden bieden.
Tja goede tips allemaal maar niks kunnen instellen is gewoon slecht, juist nu wil je testen.
Ik kon met een verse install van Firefox 1x bij de instellingen komen, staat nu op 60 graden echter zie dit niet terug in het stookgedrag of warmer water. Met de browser in debug mode zie je de hickups in de Java scrips wel zie ik kort de achtergrond maar volgt direct met een error zelfs op poort 8001 zonder de plaatjes.
Ook lees ik hiet stoken met radiatoren op 40 graden, alleen bij mij kom ik dan niet hoger dan 19,5 graden en bij een defrost is het dan 18,5 en lijkt de wp zich te verslikken, warmte vraag weg nemen voor 5 min en weer toevoegen is bij mij de oplossing. Ik heb een gem. Warmte vraag van 40- 65 kWh wat 15-35 kWh stroom kost.
Maar het zou mooi zijn als wij de nieuwe web al kunnen testen, gezien de huidige website met een shodan scan denk ik niet dat het een pareltje is.
Ik kon met een verse install van Firefox 1x bij de instellingen komen, staat nu op 60 graden echter zie dit niet terug in het stookgedrag of warmer water. Met de browser in debug mode zie je de hickups in de Java scrips wel zie ik kort de achtergrond maar volgt direct met een error zelfs op poort 8001 zonder de plaatjes.
Ook lees ik hiet stoken met radiatoren op 40 graden, alleen bij mij kom ik dan niet hoger dan 19,5 graden en bij een defrost is het dan 18,5 en lijkt de wp zich te verslikken, warmte vraag weg nemen voor 5 min en weer toevoegen is bij mij de oplossing. Ik heb een gem. Warmte vraag van 40- 65 kWh wat 15-35 kWh stroom kost.
Maar het zou mooi zijn als wij de nieuwe web al kunnen testen, gezien de huidige website met een shodan scan denk ik niet dat het een pareltje is.
Dank voor de tip. Daardoor weer even bij de settings gekund en ben maar gestart met de tip van @harrr om op de stooklijn te gaan stoken, want de Tado maakte er echt een zooitje van (continu aan uit). Ben iets minder dapper geweest en heb temperatuur met graadje verhoogd, doel is toch om huidige temperatuur te behouden. En ik zie meteen een hele lange run! Mocht de stooklijn toch nog te hoog zijn en ik kan niet bij de settings dan wordt het niet veel te warm. Zit inmiddels op 8/30 en -3/48.. begon deze week bij 15/43 en -10/58 😀 Merk wel dat het even duurt voordat ik zie dat een aangepaste stooklijn echt wordt gevolgd.dmnagtegaal schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Hi Jurrian7. Ze hebben wat problemen met de software. In de nieuwe release (eind januari) zou dit zijn opgelost.
Chrome browser op telefoon openen, en inloggen op mydewarmte. Als de settings functie niet werkt:
via dezelfde browser incognito de webpagina openen, inloggen en de settings checken. Vaak is deze dan wel beschikbaar. Werkt niet zo op de PC.
Succes en geduld gewenst
[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 13-01-2024 19:43 ]
Hier een probleem dat ook al vaker voorgekomen is. De pomp doet niks. De thermostaat geeft een verwarm signaal, maar er gebeurt niks. Aanvoer en retour zakken elke 5 min een graadje. Heb de PompAO even van het stroom gehad en de regel unit ook, dit leverde even op dat hij weer aan sloeg en het water weer op temperatuur kwam, inmiddels weer uitgevallen.
Ik heb hier exact hetzelfde…harrr schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:45:
Hier een probleem dat ook al vaker voorgekomen is. De pomp doet niks. De thermostaat geeft een verwarm signaal, maar er gebeurt niks. Aanvoer en retour zakken elke 5 min een graadje. Heb de PompAO even van het stroom gehad en de regel unit ook, dit leverde even op dat hij weer aan sloeg en het water weer op temperatuur kwam, inmiddels weer uitgevallen.
thermostaat stuk lager gezet en regelpaneel van stroom af en het werkt wel weer sinds een half uur
[ Voor 9% gewijzigd door Mkw op 13-01-2024 23:09 ]
oke, bedankt iedereen voor de reactie, is nu iets duidelijker voor mij waarom het niet werkt.
groet, Jurrian
groet, Jurrian
Nog even het volgende: Als ik ben inglogt in mydewarmte app en klik op settings: krijg ik de volgende mededeling: This feater has not been activated on your system, please try again,
Betekend dit, dat op mijn systeem iets is niet geactiveerd? of is de app niet toegangkelijk?? Gr. Jurrian
Betekend dit, dat op mijn systeem iets is niet geactiveerd? of is de app niet toegangkelijk?? Gr. Jurrian
Bedankt voor de info.........dmnagtegaal schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:45:
[...]
Hi Jurrian7. Ze hebben wat problemen met de software. In de nieuwe release (eind januari) zou dit zijn opgelost.
Succes en geduld gewenst
Something went wrong. This feature has not been activated on your system yet (you will be emailed) or an error occurred. Please try again later.
Krijg dit te zien als ik naar Heating wil, is dat wel normaal?? gr. jurrian
Dat is de foutmelding die we allemaal zien, te vaak in ieder geval. Deze kregen we ook toen ze met de uitrol bezig waren van deze functie maar dacht dat deze wel was afgerond.Jurrian7 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:18:
[...]
Bedankt voor de info.........
Something went wrong. This feature has not been activated on your system yet (you will be emailed) or an error occurred. Please try again later.
Krijg dit te zien als ik naar Heating wil, is dat wel normaal?? gr. jurrian
Oke, fijn dat je reageerd, ligt het dus niet aan een of ander activatie hier....
Bedankt, Met vriendelijke groet, Jurrian
Bedankt, Met vriendelijke groet, Jurrian
Mijn pomp is weer gaan draaien, geen idee voor hoe lang.Mkw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:20:
[...]
Dat is de foutmelding die we allemaal zien, te vaak in ieder geval. Deze kregen we ook toen ze met de uitrol bezig waren van deze functie maar dacht dat deze wel was afgerond.
Hij begint te draaien, bereikt zijn stooklijn en dan zie je de heat output langzaam afnemen bij een gelijkblijvende consumptie. En dan opnieuw exact hetzelfde issue. Lijkt me toch een storing wederom.harrr schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:29:
[...]
Mijn pomp is weer gaan draaien, geen idee voor hoe lang.
[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 14-01-2024 00:16 ]
Het werkt allemaal nog steeds niet. Pomp loopt wel maar hij haalt de stooklijn helemaal niet, waardoor het kouder wordt ipv warmer. CV wordt ook niet bijgeschakeld terwijl pomp al uren bezig is en uiteraard kan ik niet bij de settings… waardeloos dus.
Al eens eerder gezien dat in regelpaneel thermostaat op ON stond terwijl deze echt uit stond. Dus helemaal betrouwbaar is de software in het paneel niet terwijl me dit toch een vrij simpele lijkt.
@harrr hoe gaat het bij jou?
Al eens eerder gezien dat in regelpaneel thermostaat op ON stond terwijl deze echt uit stond. Dus helemaal betrouwbaar is de software in het paneel niet terwijl me dit toch een vrij simpele lijkt.
@harrr hoe gaat het bij jou?
[ Voor 31% gewijzigd door Mkw op 14-01-2024 10:06 ]
Is er ergens een plan van aanpak in simpele taal hoe iemand de stooklijn goed kan instellen?
Ik mis nogal wat kennis en info en de grafiekjes zijn wat mij betreft niet echt vanzelfsprekend...
Ik mis nogal wat kennis en info en de grafiekjes zijn wat mij betreft niet echt vanzelfsprekend...
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Stem je stooklijn af op de moeilijkst te verwarmen kamer die je warm wilt hebben. Hier zet je alles open en hier baseer je de stooklijn op. Begin met de stooklijn die DeWarmte voorstelt op hun portal voor jouw afgifte systeem. Als je nu de koudste kamer/ruimte warm krijgt door te stoken op bijv. 30 graden aanvoer bij 13 graden buiten (met de radiator helemaal open), dan heb je de juiste stooklijn te pakken voor die buiten temperatuur.iop schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:55:
Is er ergens een plan van aanpak in simpele taal hoe iemand de stooklijn goed kan instellen?
De andere kamers worden natuurlijk veel te warm, dus die knijp je (flow verminderen van vloerverwarming of bij radiatoren knijpen met voetventiel of als je die niet hebt de radiatorknop).
Maar denk eraan: in de moeilijkst te verwarmen kamer houdt je de afgifte dus volledig open en hier baseer je de stooklijn op. Is die kamer te warm? Stooklijn omlaag, is die te koud? Stooklijn omhoog. Maar hier blijf je alles open houden. Alleen in de overige ruimtes draai je aan de knoppen.
Wanneer het overal goed is ga je verder met het bepalen van de stooklijn bij andere buiten temperaturen. Er zijn nog wel wat zaken waar je aan moet denken, maar dit is de basis.
[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 14-01-2024 10:12 ]
Bij de concurrent kun je inmiddels de all electric voorbestellen. Prijs is wel hoger dan eerder genoemd op hun site volgens mij… https://www.bright.nl/nie...t-bedrijf-betaalbaar.html
Hoi, klinkt een beetje kort door de bocht, wat ik nu schrijf, maar als je de thermostaat er nu vanaf haalt, en de 2 draden gewoon doorverbind, (want dat doet de thermostaat uiteindelijk toch ook..)Mkw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:51:
[...]
Hij begint te draaien, bereikt zijn stooklijn en dan zie je de heat output langzaam afnemen bij een gelijkblijvende consumptie. En dan opnieuw exact hetzelfde issue. Lijkt me toch een storing wederom.
Als de AO het dan ineens wel goed doet, lag het aan de thermostaat......Als er geen verschil te merken is, is de thermostaat in iedergeval OKE. MVG. Jurrian
Vraag me af wat de stooklijn instelklingen voorstellen als deze toch niet gehaald wordt, zeker niet met lage temperaturen en met CV ketel aan.
Ik heb Dewarmte al twee keer voorgesteld niet zomaar instellingen beschikbaar te maken zonder duidelijke uitleg van het hoe en waarom. Ook als twee keer voorgesteld dat ze een webinar voor alle gebruikers zouden kunnen organiseren. bv in de avonduren gedurende 2 uur, er is genoeg te bespreken en uit te leggen. Ze vonden dat hele goede suggesties. Hoop dat het er binnenkort van komt.
Verder tevreden over de pomp. Al meerdere buren en familieleden enthousiast kunnen maken.
Ik heb Dewarmte al twee keer voorgesteld niet zomaar instellingen beschikbaar te maken zonder duidelijke uitleg van het hoe en waarom. Ook als twee keer voorgesteld dat ze een webinar voor alle gebruikers zouden kunnen organiseren. bv in de avonduren gedurende 2 uur, er is genoeg te bespreken en uit te leggen. Ze vonden dat hele goede suggesties. Hoop dat het er binnenkort van komt.
Verder tevreden over de pomp. Al meerdere buren en familieleden enthousiast kunnen maken.
Ik kan deze voor 3400 laten plaatsen of de Elga 4KW voor 4600 (netto bedragen)
Is de vraag welke optie ‘beter’ is eenvoudig te beantwoorden?
Elga is meer gevestigd qua merk. Deze heeft meer vermogen en is toch wel een stukje goedkoper.
Elga is meer gevestigd qua merk. Deze heeft meer vermogen en is toch wel een stukje goedkoper.
Wil dat best proberen maar ik denk dat het nu niet aan de thermostaat ligt eerlijk gezegd. Deze staat nu namelijk continu 100% warmte te vragen. De pomp is niet consistent. Hij haalt soms de stooklijn maar dan na 1 of 2 uur stopt ie ermee en gaat dan heel langzaam terug in heat output net zoals @harrr beschrijft. Hiermee hou ik het op 17,5 graden nu terwijl hij net zoveel verbruikt als anders.Jurrian7 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Hoi, klinkt een beetje kort door de bocht, wat ik nu schrijf, maar als je de thermostaat er nu vanaf haalt, en de 2 draden gewoon doorverbind, (want dat doet de thermostaat uiteindelijk toch ook..)
Als de AO het dan ineens wel goed doet, lag het aan de thermostaat......Als er geen verschil te merken is, is de thermostaat in iedergeval OKE. MVG. Jurrian
ALS een 4KW genoeg is zou ik gaan voor een Quatt, stuk stiller dan een Elga. Als dat niet genoeg vermogen is, zou ik gaan voor deze pomp. Maar houd in je achterhoofd dat dingen bij DeWarmte nog verre van foutloos gaan.Johan Bogle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:15:
Ik kan deze voor 3400 laten plaatsen of de Elga 4KW voor 4600 (netto bedragen)
Tenzij je wil gaan koelen met de pomp want die optie kent de Quatt niet, reden voor mij om niet voor die te gaan (en de positieve reviews hier over de Warmte AO tot en met augustus afgelopen jaar…)harrr schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:54:
[...]
ALS een 4KW genoeg is zou ik gaan voor een Quatt, stuk stiller dan een Elga. Als dat niet genoeg vermogen is, zou ik gaan voor deze pomp. Maar houd in je achterhoofd dat dingen bij DeWarmte nog verre van foutloos gaan.
Koelen hoeft niet ivm airco. Stilte is wel een belangrijke factor en dat alles gewoon werkt toch ook wel 
Eens in dat Quatt forum gaan koekeloeren…
Ik heb dit ook gehad volgens mij. Mijn evohome schakelt 6 maal per uur, dus eenmaal per tien minuten. Als de temperatuur net onder de ingestelde temperatuur zit dan bepaalt de evohome op basis van TPI settings hoeveel van die tien minuten gebruikt wordt voor verwarmen. Bijv. TPI 50% is dus dan 5 minuten van de 10.Mkw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik heb hier exact hetzelfde…
thermostaat stuk lager gezet en regelpaneel van stroom af en het werkt wel weer sinds een half uur
Nu is het zo dat de opstartcyclus van de AO hier zo’n 4 minuten duurt na de warmtevraag. Netto wordt er dan dus maar 1 minuut verwarmd, en zakt de temperatuur steeds verder.
In de situatie dat er 1,5gr(!) verschil is tussen de ingestelde temperatuur en de actuele temperatuur gaat de TPI naar >90%, waarmee de pomp 9 minuten krijgt om te verwarmen. 1 minuut is de standaard ‘uit tijd’ van de thermostaat.
Ik schakel dus nu ahw ‘aan/uit’ door de thermostaat op 23 te zetten, dan blijft ie aan staan en slaat ie de ‘1 minuut uit’ over.
:strip_exif()/f/image/nfcdlthCnUWMQn6TcF0U6xfS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Tado en die werkt niet op deze manier, en aangezien ik de doeltemperatuur te hoog had gezet om op de stooklijn te sturen, ligt het niet daaraan (thermostaat staat altijd aan). Support heeft als noodmaatregel standaard de cv bijgeschakeld nu en stooklijn flink verhoogd. Morgen kijken ze verder. Ze hebben afgelopen donderdag de circulatie snelheid teruggeschroefd naar 16l/m (werd wakker van geluid defrosts) en sindsdien meerdere storingen dus denk dat het daarmee te maken heeft.dmnagtegaal schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Ik heb dit ook gehad volgens mij. Mijn evohome schakelt 6 maal per uur, dus eenmaal per tien minuten. Als de temperatuur net onder de ingestelde temperatuur zit dan bepaalt de evohome op basis van TPI settings hoeveel van die tien minuten gebruikt wordt voor verwarmen. Bijv. TPI 50% is dus dan 5 minuten van de 10.
Nu is het zo dat de opstartcyclus van de AO hier zo’n 4 minuten duurt na de warmtevraag. Netto wordt er dan dus maar 1 minuut verwarmd, en zakt de temperatuur steeds verder.
In de situatie dat er 1,5gr(!) verschil is tussen de ingestelde temperatuur en de actuele temperatuur gaat de TPI naar >90%, waarmee de pomp 9 minuten krijgt om te verwarmen. 1 minuut is de standaard ‘uit tijd’ van de thermostaat.
Ik schakel dus nu ahw ‘aan/uit’ door de thermostaat op 23 te zetten, dan blijft ie aan staan en slaat ie de ‘1 minuut uit’ over.
[Afbeelding]
Ik volg het Quatt forum intensief en heb sinds oktober een PompAO.Mkw schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:36:
[...]
Tenzij je wil gaan koelen met de pomp want die optie kent de Quatt niet, reden voor mij om niet voor die te gaan (en de positieve reviews hier over de Warmte AO tot en met augustus afgelopen jaar…)
Eens met wat anderen over capaciteit zeggen, maar ben wel blij dat ik een PompAO heb: contact met DeWarmte lijkt veel beter en we kunnen steeds meer zelf instellen. Nu al de stooklijn, over paar weken meer cv instellingen en in Q2 weer een aantal dingen. Bij Quatt kun je niets zelf instellen en is de communicatie ook slecht.
De laatste dagen is de pagina met instellingen van de PompAO bijna niet bereikbaar. Weet niet waarom, maar daarvoor deed hij het prima, dit lijkt dus een uitzondering. Verder duurt het beantwoorden van mails vaak niet langer dan 1 a 2 dagen. Nu met de kou lopen meer mensen met vragen, dan loopt de wachttijd logischerwijs op. Al met al ben ik best tevreden met hoe DeWarmte het doet.
Ik heb Quatt en DeWarmte overwogen, en ben sinds oktober in het bezit van de PompAO. Op een forum lees je vooral wat negatieve dingen natuurlijk, wat misschien een beetje bias geeft over de daadwerkelijke gebruikerservaringen.Johan Bogle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:04:
Koelen hoeft niet ivm airco. Stilte is wel een belangrijke factor en dat alles gewoon werkt toch ook wel
Voor mij was de PompAO de keuze vanwege zijn capaciteit en flexibiliteit met installatie, Quatt kon niet installeren op mijn thermostaat en meerlagenbuis systeem.
V.w.b. DeWarmte vind ik de communicatie voldoende, ze zijn niet altijd direct bereikbaar, maar reageren wel altijd via mail en nemen ook vaak de telefoon wel op. De webapp ben ik nog niet tevreden over, echter over de pomp zelf ben ik tot nu toe erg tevreden! Ik ben blij met de extra capaciteit t.o.v. De Quatt, want hij houdt het huis lekker warm (220 m2 vloerverwarming) , en als bonus de garage ook (70m2 radiator), alles naar huidig bouwbesluit geïsoleerd. De pomp kan makkelijk per dag 140kWh warmte in het huis stoppen (ook afgelopen week met -8 en een COP van 3.4), vergelijkbaar met 15m3 gasverbruik. Met een enkele Quatt had ik dit niet gered.
Geheel afhankelijk van je situatie wat het beste bij je past maar ik kan DeWarmte zeker aanraden.
Ik heb vanavond nog wat verder zitten uitdenken wat nu een goede aanvoertemperatuur van de cv ketel is. Je adviseert die 3 a 5 graden lager dan de stooklijn in te stellen. Mijn ervaring in de afgelopen koude dagen is dat dat niet lekker werkt. Wat er namelijk gebeurt, is dat de cv ketel vrij snel een retour terug krijgt met ongeveer dezelfde temperatuur als wat hij levert/aanvoert. Op dat moment (of al iets eerder) schakelt de cv uit omdat hij zijn vermogen niet meer kwijt kan. Dat was bij mij soms al na 1 of 2 minuten.TeutonMartin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:56:
Ik zie vaak in dit topic het advies voorbij komen met het uitzetten van de warmtevraag op de CV ketel waardoor de CV niet meer kan helpen met de warmtevraag.
Dit werkt natuurlijk, je zult met uit zetten geen gas meer verbruiken maar dit helpt niet persee voor het niet lekker werken van pompAO samen met de CV ketel.
Zie hieronder wat tips die naar mijn idee helpen om pompAO wat beter te laten werken met de CV ketel en die er voor zorgen dat pompAO zelf beter draait:
- Allereerst belangrijk om een geschikte stooklijn instellen (hier is al meerdere keren in dit topic over geschreven hoe dit te doen).
- CV temperatuur zou ik vervolgens een graad of 3 tot 5 lager instellen dan je stooklijn temperatuur wanneer jij verwacht hulp van de CV nodig te hebben met een minimum van 30 graden.
“Wat er namelijk gebeurd als de CV wordt aangesproken is dat pompAO hulp van de CV verwacht, niet dat de CV het overneemt. Als je dus nog een oude setting hebt ingesteld (bijvoorbeeld 50 graden) en op het moment van de hulpvraag van pompAO is er een aanvoertemperatuur van 40 (met een gevraagde temperatuur van 45) dan zal pompAO direct bij de hulp al wat vermogen terug schroeven aangezien hij hulp krijgt, de CV pakt redelijk warm retour water en knalt dus erg makkelijk naar zijn 50 graden, pompAO krijgt vervolgens ook vrij snel warm retour water en schiet boven zijn stooklijn, hij gaat vervolgens uit omdat hij boven zijn stooklijn draait, CV gaat uit, door de nadraaitijd zakt de water temperatuur vrij snel en pompAO moet weer opstarten.
Tijdens deze hulp is er maar erg weinig warmte toegevoegd, pompAO maakt een start/stop cyclus en begint weer op nieuw”.
Als je enkel de CV functie van de CV uit zet gaat pompAO elke keer naar X aantal uur (net waarop het is ingesteld) verwachten dat hij hulp gaat krijgen van de CV, hij gaat dan dus ook weer rustiger draaien omdat hij hulp van de CV verwacht, vaak schroeft hij zijn Flow terug, vermogen (hij staat dus maar te lummelen).
- Als je denkt dat je het met alleen pompAO af kunt zou ik contact opnemen met de Support en vragen of ze de tijd van bijspringen van de CV kunnen aanpassen naar 12 uur. Dit betekend dat pompAO pas na 12 uur alleen draaien hulp krijgt als binnen deze 12 uur niet aan de aanvoertemperatuur van je stooklijn is voldaan, nu gaat pompAO dus 12 uur lang volgas zijn best doen om die stooklijn temp te halen en niet steeds rusten op de hulp die hij niet gaat krijgen.
- Ik zou de verhoging van de stooklijn temp na een defrost op 0 laten zetten inplaats van 5 graden.
- Als test zou je de powermodus nog kunnen activeren, hiermee levert pompAO toch een stukje meer kwh per uur als in de normale modus. Dit doet hij echter alleen als dit nodig is. In mijn geval merk ik met temperaturen boven de 4 graden buiten geen verschil met de normale modus, enkel als het kouder wordt zie ik extra verbruik en iets meer geluid.
Vanaf nu ga ik de temperatuur van de ketel juist een paar graden boven de stooklijn instellen. Ik ga er dan vanuit dat de iets hogere temperatuur van de ketel de te lage aanvoertemperatuur van de PompAO compenseert. Je zou dan een nette retourtemperatuur krijgen waarop de cv ketel langer kan draaien en waarbij de pomp op een gegeven moment terug moduleert of de ketel uitschakelt.
Is dit een logische aanpak of hebben jullie andere ervaringen?
Ik heb dit advies ook gevolgd, ging toen helemaal mis. na bellen met de technische dienst hebben de 'boost' modus aangezet,stooklijn op 40/60 gezet,kreeg het advies de cv op 60 te zetten want als de stooklijn niet gehaald kan worden (bij mij binnen 3 uur) dan gebruikt de pomp de cv om kort maar krachtig bij te verwarmen(met lagere cv dus alleen maar nadelen en ellende... te lang cv aan of alleen maar kouder water en gasverbruik.)jansd schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:36:
[...]
Ik heb vanavond nog wat verder zitten uitdenken wat nu een goede aanvoertemperatuur van de cv ketel is. Je adviseert die 3 a 5 graden lager dan de stooklijn in te stellen. Mijn ervaring in de afgelopen koude dagen is dat dat niet lekker werkt. Wat er namelijk gebeurt, is dat de cv ketel vrij snel een retour terug krijgt met ongeveer dezelfde temperatuur als wat hij levert/aanvoert. Op dat moment (of al iets eerder) schakelt de cv uit omdat hij zijn vermogen niet meer kwijt kan. Dat was bij mij soms al na 1 of 2 minuten.
Vanaf nu ga ik de temperatuur van de ketel juist een paar graden boven de stooklijn instellen. Ik ga er dan vanuit dat de iets hogere temperatuur van de ketel de te lage aanvoertemperatuur van de PompAO compenseert. Je zou dan een nette retourtemperatuur krijgen waarop de cv ketel langer kan draaien en waarbij de pomp op een gegeven moment terug moduleert of de ketel uitschakelt.
Is dit een logische aanpak of hebben jullie andere ervaringen?
heb de afgelopen dagen lopen testen met thermostaat op 22(anders te heet in huis) en proberen wanneer te warm en wanneer te koud.
Resultaat is dat 30/45 nu goed lijkt te werken, heb het bijna de hele tijd 20 graden (heb de thermostaat nu op 21 gezet voor zeurende vrouw en zodat ik op de stooklijn verwarm en deze een beetje naar boven en beneden kan gaan zonder dat de thermostaat oid ingrijpt.
Zie nu dat ik zon 115 a 120 khw verwarm gister en vandaag tegen +/- 33kwh verbruik, cop van 3.5 en geen tot minimaal gasverbruik heb (0.5a1 kuub gister en vandaag alleen druppeltje 0.4 in de ochtend.)
Hopen dat dit zo goed gaat en doorgaat ook als het weer koud(er) wordt maar ik ben enorm voorruit gegaan en heb nu een soort van gevoel dat ik het ook snap/begrijp hoe het werkt (ook al is een stooklijn instellen een groot gedeelte gokken,testen,leren etc.
Hier lezend en vooral door deze blog enorme stappen gemaakt:
https://doval.be/weersafhankelijke-regeling/
ps: heb alleen radiatoren in div afmetingen, ouder groot vrijstaand huis en matig tot redelijk geïsoleerd. wist dat ik het waarschijnlijk niet 100% met alleen de pomp kon maar denk dat de boost modus echt net hetgeen wat ik tekort kwam met de oude settings.(en het idee oh het is koud of de cv gaat steeds aan dus gooi ik de stooklijn maar hoger en andere foute dingen
[ Voor 7% gewijzigd door WouteruitTB op 14-01-2024 22:59 ]
De 1e week is afgelopen waarbij het flink heeft gevroren en een goede test is geweest naar de performance van de PompAO, moet ik eerlijk zeggen dat ik meer dan tevreden ben met het resultaat. Er valt nog genoeg te verbeteren, maar dit bied perspectief! Zie hieronder wat resultaten: /f/image/IPNJ0IZt1iYgjhZBcrPuQX2h.png?f=fotoalbum_large)
Helaas is op myDewarmte niet per week te zien, de grote piek op 11 januari is vanwege de storing met de webapp:
/f/image/3KrOApfDZj4sEkdR0Uyk1R6Z.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder nog 1 van de koudste dagen deze week:
/f/image/9mFFBzCdGZpXz0mQ4DFgHRKN.png?f=fotoalbum_large)
Het betreft een rijtjes woning in Hoofddorp, jaren 90, +/- 60 m2 vvw begane grond, tuin zijde heeft 4 meter pui + 3 meter vaste raam (alles HR++) en boven alleen radiatoren.
Volgende stap voor mij is om de CV te vervangen door WP boiler, we gebruiken hem nu alleen voor SWV. Hopelijk kan dat binnenkort door DeWarmte ook opgepakt worden.
/f/image/IPNJ0IZt1iYgjhZBcrPuQX2h.png?f=fotoalbum_large)
Helaas is op myDewarmte niet per week te zien, de grote piek op 11 januari is vanwege de storing met de webapp:
/f/image/3KrOApfDZj4sEkdR0Uyk1R6Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9mFFBzCdGZpXz0mQ4DFgHRKN.png?f=fotoalbum_large)
Het betreft een rijtjes woning in Hoofddorp, jaren 90, +/- 60 m2 vvw begane grond, tuin zijde heeft 4 meter pui + 3 meter vaste raam (alles HR++) en boven alleen radiatoren.
Volgende stap voor mij is om de CV te vervangen door WP boiler, we gebruiken hem nu alleen voor SWV. Hopelijk kan dat binnenkort door DeWarmte ook opgepakt worden.
Heb hetzelfde probleem, en nee, draden doorverbinden werkte in mijn geval ook niet. AO Pomp haalt max. 34graden met een stooklijn van 15/30 en -10/45. Heb ook nog nooit sinds installatie (25 oktober '23) een hogere temp. dan 34 graden gezien. Stook dus hoofdzakelijk op gas...Mkw schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Wil dat best proberen maar ik denk dat het nu niet aan de thermostaat ligt eerlijk gezegd. Deze staat nu namelijk continu 100% warmte te vragen. De pomp is niet consistent. Hij haalt soms de stooklijn maar dan na 1 of 2 uur stopt ie ermee en gaat dan heel langzaam terug in heat output net zoals @harrr beschrijft. Hiermee hou ik het op 17,5 graden nu terwijl hij net zoveel verbruikt als anders.
Hoi, Antenne bij het paneel thuis, communiceert draadloos met antenne AO pomp, soms zit hier wel eens een storing in wat betreft signaalsterkte. Binnenantenne rechtop geplaatst, nu naar mijn idee betere communicatie met warmtepomp.Mkw schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Wil dat best proberen maar ik denk dat het nu niet aan de thermostaat ligt eerlijk gezegd. Deze staat nu namelijk continu 100% warmte te vragen. De pomp is niet consistent. Hij haalt soms de stooklijn maar dan na 1 of 2 uur stopt ie ermee en gaat dan heel langzaam terug in heat output net zoals @harrr beschrijft. Hiermee hou ik het op 17,5 graden nu terwijl hij net zoveel verbruikt als anders.
Mooi ik woon ook in hoofddorp, alleen en hoekhuis.. bij mij nu ook goed, cv laten uitzetten en geheel op wp.BrianSalces schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:22:
De 1e week is afgelopen waarbij het flink heeft gevroren en een goede test is geweest naar de performance van de PompAO, moet ik eerlijk zeggen dat ik meer dan tevreden ben met het resultaat. Er valt nog genoeg te verbeteren, maar dit bied perspectief! Zie hieronder wat resultaten: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoi, Is "Setting" in de WebApp alweer bereikbaar? Of duurt dat nog even.....
Eens per 48 uur heb ik geluk in 1 van de 8 devices/browsers 🤪 Dus nee, wachten is op nieuwe versie eind januariJurrian7 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:17:
Hoi, Is "Setting" in de WebApp alweer bereikbaar? Of duurt dat nog even.....
Oke, bedankt voor de info..Mkw schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Eens per 48 uur heb ik geluk in 1 van de 8 devices/browsers 🤪 Dus nee, wachten is op nieuwe versie eind januari
Op dit moment draait de pomp wel goed. Stooklijn zorgt ervoor dat er nu urenlange runs worden gemaakt. Ik verlaag nu elke 4 uur de thermostaat even en dat helpt tot nu toe de problemen van de afgelopen dagen te voorkomen. Heb nog niks gehoord van Support ondanks de toezegging dat ze er meteen vanmorgen naar zouden kijken. Neem aan dat bij elke warmtevraag standaard cv aanroepen niet de definitieve oplossing is…
Optimaliseren stooklijn is best lastig, want de sensor pomp wijkt soms wel een paar graden af van werkelijke temperatuur. En alleen temperatuur zegt ook niet alles: wind/zon speelt ook een rol. Dus wat de ene dag goed genoeg is, werkt de volgende keer net niet. En dat je het kunt veranderen in de app op dit moment helpt ook niet uiteraard.
Optimaliseren stooklijn is best lastig, want de sensor pomp wijkt soms wel een paar graden af van werkelijke temperatuur. En alleen temperatuur zegt ook niet alles: wind/zon speelt ook een rol. Dus wat de ene dag goed genoeg is, werkt de volgende keer net niet. En dat je het kunt veranderen in de app op dit moment helpt ook niet uiteraard.
[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 15-01-2024 12:52 ]
Ik sta voor een keuze, waar dit topic mij mee kan helpen hoop ik. Ik heb op dit moment een woning (2 onder 1 kap) van 185 m2 uit 2009. Alles geïsoleerd. Cv ketel is ook 2009.
Daarnaast wil ik op gas gaan besparen omdat mijn huidige goedkope contract in juli afloopt.
Nu twijfel ik tussen de pomp ao waarmee ik volgens mij all electric kan of de quatt.
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Elektra +- 0 kw met salderen. Verbruik ligt rond de 3900kw. 1 fase hoofdschakelaar 35amp
Stook sinds kort op 45 graden.
Zal ik een quatt kiezen welke al iets meer naam heeft dan pomp ao met het risico dat ik op korte termijn nu en 3 jaar mijn ketel moet vervangen ivm versleten? Of toch in deze nieuwere startup maar die kosten en risicos van nu nemen voor pomp ao?
Graag jullie tips en tricos en ervaring.
Daarnaast wil ik op gas gaan besparen omdat mijn huidige goedkope contract in juli afloopt.
Nu twijfel ik tussen de pomp ao waarmee ik volgens mij all electric kan of de quatt.
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Elektra +- 0 kw met salderen. Verbruik ligt rond de 3900kw. 1 fase hoofdschakelaar 35amp
Zal ik een quatt kiezen welke al iets meer naam heeft dan pomp ao met het risico dat ik op korte termijn nu en 3 jaar mijn ketel moet vervangen ivm versleten? Of toch in deze nieuwere startup maar die kosten en risicos van nu nemen voor pomp ao?
Dag Jongeman, ik heb hier gisteren een vergelijkbare reactie op gegeven:dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:49:
Ik sta voor een keuze, waar dit topic mij mee kan helpen hoop ik. Ik heb op dit moment een woning (2 onder 1 kap) van 185 m2 uit 2009. Alles geïsoleerd. Cv ketel is ook 2009.
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Als je nog iets omlaag kunt met de temperatuur heb je je CV bij de PompAO waarschijnlijk niet eens meer nodig, bij Quatt zeker nog wel.
Heb jij vvw of alleen radiatoren, ?[b]dezejongeman in "Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)"dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Als het gaat om kosten dan kan een WP duurder zijn dan stoken op gas, de AO heeft meer vermogen dat was mijn motivatie om niet de Quatt te nemen. De AO werkt maar softwarematig wat wankel.
Stell je verstookt met de WP 3000kWh aan stroom, dan is er een lange terugverdientijd of meer zonnepanelen neer leggen. Naast dat het stoken geheel anders is, het kost meer tijd om de hut te verwarmen als je ook met verlaging werkt, waar ik denk dat dat goedkoper is in verbruik. Maar als je de perfecte stooklijn kan pakken en dan toch een warm huis hebt dat is perfect.
De keuze is lastig, waarbij meer vermogen beter is denk ik, de amber WP leek mij ook een goede keuze echter veel te duur.
Ik ben zelf begonnen met een WPB om zo beter te zien wat het echte gas verbruik is en ging van 1400 naar 900m3 , wel loopt de WPB 2x daags 1200 kWh/pj aan stroom, toen extra 4000kWh aan zonnepanelen erbij totaal nu 8000kWh waarbij ik mijn energiecontract op 1 juni heb zodat ik max kan salderen en ongeveer 1kWh bij koop
Ze zijn beide all electric ready: de Quatt is net met product hiervoor op de markt, DeWarmte heeft deze in pilot werkend en komt binnenkort. Denk niet dat je aan 1 Quatt genoeg hebt qua vermogen, de Quatt kan ook niet koelen. Op wat bekende issues na heb ik cv niet nodig om huis te verwarmen, gebruik het alleen voor warm water.dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:49:
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Hoi, de stooklijn, waar pas je die aan, in de app of in de thermostaat??Mkw schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:45:
Op dit moment draait de pomp wel goed. Stooklijn zorgt ervoor dat er nu urenlange runs worden gemaakt. Ik verlaag nu elke 4 uur de thermostaat even en dat helpt tot nu toe de problemen van de afgelopen dagen te voorkomen. Heb nog niks gehoord van Support ondanks de toezegging dat ze er meteen vanmorgen naar zouden kijken. Neem aan dat bij elke warmtevraag standaard cv aanroepen niet de definitieve oplossing is…
MVG. Jurrian
@Jurrian7 in de App <> Settings<>heating maar die is vaak niet bereikbaar. zie ook diverse berichten hier.
Aah top, mooi om te horen! Welke instellingen houd je aan?nivekamoud schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Mooi ik woon ook in hoofddorp, alleen en hoekhuis.. bij mij nu ook goed, cv laten uitzetten en geheel op wp.
Ik heb even hun forum doorgespit en mijn conclusie;dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:49:
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
Als je quatt kiest, dan loop je meer risico met jou m2 om meer gas te gaan gebruiken. De PompAO heeft meer vermogen en kan het prima zonder CV, in ieder geval bij mij thuis (onthoud dan niet elke situatie hetzelfde is). 2e punt is het instellen van de stooklijn, dat kan je bij quatt (voorlopig) niet, waardoor je afhankelijk bent van hun support afdeling. Met PompAO kan je dus meer tweaken
Als ik het zo zie, loopt de quatt beter dan de PompAO als de temperaturen +/- boven de 6/7 graden is. Dan kan het met relatief laag vermogen (300/400 watt) nog best goed werken. PompAO daar in tegen werkt dan beter rond 5 graden of lager. Het laagst wat ik persoonlijk heb gehad is 500 watt.
Kies waar je je beter bij voelt, beide startups. Quatt heeft grotere fan base, dus wellicht meer hulp als het nog niet helemaal lekker loopt. Hoewel je hier ook hulp kan krijgen uiteraard! Success met je keuze!
185m2 verwarmen met een 4,5KW Quatt gaat hem sowieso niet worden denk ik. Zeker niet met SWW erbij in de toekomst. Quatt kan 9KW leveren met 2 units, maar dit moet je dan wel mooi vinden. Je krijgt dan wel 2 x subsidie.dezejongeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:49:
Mijn huidige verbruik
1300m2 gas
In het andere geval zou ik kiezen voor een PompAO. Want die heeft uit 1 unit genoeg vermogen en even veel geluid als ik kijk naar de cijfers van 2 x Quatt en 1 x Pomp AO. De problemen moet DeWarmte wel op gaan lossen, maar ik denk dat er bij Quatt ook wel problemen zijn. Bij DeWarmte hoor ik vooral dat er meer aanpassingen mogelijk zijn in de instellingen waar Quatt volgensmij alles zelf regelt, wat niet altijd "slim" uit pakt.
Helaas is dit niet de reden dat de Heating pagina vaak niet werkt. Die maakt echt verbinding met de Pi/regelunit.Jurrian7 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Hoi, Antenne bij het paneel thuis, communiceert draadloos met antenne AO pomp, soms zit hier wel eens een storing in wat betreft signaalsterkte. Binnenantenne rechtop geplaatst, nu naar mijn idee betere communicatie met warmtepomp.