Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 26 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:27
Helaas gebeuren er toch weer vreemde dingen. De pomp stond aan, was mooi op temperatuur. De Tado staat aan (3 streepjes want vanaf 5 uur gaat doeltemperatuur naar 19 graden). En dan gaat regelpaneel op Off en paar minuten later de pomp uit. Water koelt weer af en temperatuur wordt uiteraard niet bereikt, sterker, het wordt kouder. 10 minuten later gaat pomp opnieuw aan en moet water eerst weer opwarmen en groter temperatuurverschil overbruggen.

En stooklijn instellingen voor 2e keer vandaag ingesteld (en ik wacht het opslaan af en check daarna nog een keer of settings goed staan). Benieuwd of meer mensen last hebben, en hoop dat Support bugs kan vinden. Zeker eerste punt is deze dagen wel kostbaar 😠

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiuCdAkPYbjPypn_SegrM-gr4Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QxeEPsXTGE8OCxt4td6PUkix.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS-CDkCaG6cXvL8SJJAGt1TofeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ztXnPUr6cTBFeuvnGpo2jCm6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:13:
[...]

DeWarmte kan extra vermogen toevoegen. De pomp maakt dan wel wat meer geluid. Ik dacht dat dan 8 of 9 KW mogelijk is.

TeutonMartin heeft volgensmij een home assistent koppeling waardoor hij het zelf kan doen.
De pomp is verkocht als 8kw dus deze zou je toch altijd tot je beschikking moeten hebben en de gecommuniceerde geluidsniveaus zouden dan toch daarvoor moeten gelden? Dacht dat de silent mode dan 2kw eraf haalde dus dat je 6 overhield…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:45
Mkw schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:31:
[...]

De pomp is verkocht als 8kw dus deze zou je toch altijd tot je beschikking moeten hebben en de gecommuniceerde geluidsniveaus zouden dan toch daarvoor moeten gelden? Dacht dat de silent mode dan 2kw eraf haalde dus dat je 6 overhield…
Ja hij is verkocht met 8KW, maar heel vaak werd er ook geschreven over 6,4KW. Meer haal je ook niet zonder aanpassing. Bij de silent mode haal je niet meer dan 3KW en draait de pomp op 40% vermogen. Alles hier uit eigen ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 08-01-2024 17:51 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Ja hij is verkocht met 8KW, maar heel vaak werd er ook geschreven over 6,4KW. Meer haal je ook niet zonder aanpassing. Bij de silent mode haal je niet meer dan 3KW en draait de pomp op 40% vermogen. Alles hier uit eigen ervaring.
Edit: je hebt je bericht gewijzigd ondertussen. Overigens haal ik in de nacht er wel meer uit dan 3 of 4kw, dus dat zal van je instellingen afhangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oNKvmBSWgo5zkd9qZRgOVSgAUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6vwcg45gIvMCLH9mBoMSZqe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Mkw op 08-01-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Edit: je hebt je bericht gewijzigd ondertussen. Overigens haal ik in de nacht er wel meer uit dan 3 of 4kw, dus dat zal van je instellingen afhangen.

[Afbeelding]
Bijzonder ik kom in de nachtmodus niet verder dan 2,75 KW. Ook niet met hogere buiten temperaturen. Weet je zeker dat de nachtmodus aan staat? Dat staat hij niet standaard namelijk, dat moet je expliciet laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZKjWUE8Ql7xb28fQdvKOYt6bDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njfL8DMwaMLDroEDYpqYnj7C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 08-01-2024 18:18 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Bijzonder ik kom in de nachtmodus niet verder dan 2,75 KW. Ook niet met hogere buiten temperaturen. Weet je zeker dat de nachtmodus aan staat? Dat staat hij niet standaard namelijk, dat moet je expliciet laten doen.

[Afbeelding]
Doordat je de hele dag draait, draai je nooit op maximaal vermogen zo te zien. Dat is in jouw situatie wellicht ook de beste oplossing. Support heeft de silent mode aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:21:
[...]

Doordat je de hele dag draait, draai je nooit op maximaal vermogen zo te zien. Dat is in jouw situatie wellicht ook de beste oplossing. Support heeft de silent mode aangezet.
Klopt. Mijn pomp hoeft nooit een koud huis op te warmen. Dat merk ik ook in geluid. Eerder was er altijd veel lawaai rond de tijden dat de thermostaat aan sprong, nu enkel bij defrosts. Ik ga daar overigens nog wel wat aan laten doen.

Ik zie dat jou buitentemperatuur en aanvoer vandaag precies gelijk is. Ben erg benieuwd naar jouw COP (op vol vermogen draaien) i.v.m. die van mij (hele dag op beperkt vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
Zijn hier mensen met een mengverdeler vloerverwarming? Ik zag bij mij dat het retour ventiel vol open stond. Het koude retourwater wordt vol vermengd met de aanvoer waardoor de temperatuur op 28 aanvoer blijft. Het duurt hierdoor erg lang voordat het warm wordt binnen. Als ik ik de temperatuur omhoog wil schroeven moet ik het retourventiel dicht draaien. Hierdoor heb ik alleen aanzienlijk minder Flow.

Weet iemand wat een gewenste Flow per groep is voor vloerverwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Iemand enig idee hoe ik de Heat output hoger kan krijgen?
Wederom is de temperatuur in huis met 1 graad gezakt in de woonkamer (cv springt niet bij), denk toch door de defrost in de nacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozoTjoLM1BOl4hD4bps5J3AvD1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4jPpR9nmU0K15DHQZzS2QAlw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT4pOxF5qVjZAyLTR1m86K7xV98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/caVFjgcNImHUi3j4d7p8Iq4E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 08:44
Zijn er nog mensen die hun stooklijn niet meer kunnen aanpassen?

Het werkte eerst wel bij mij, maar nu staat er weer "Something went wrong. This feature has not been activated on your system yet (you will be emailed) or an error occurred. Please try again later."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 19:56
DutchAce schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:46:

Het werkte eerst wel bij mij, maar nu staat er weer "Something went wrong. This feature has not been activated on your system yet (you will be emailed) or an error occurred. Please try again later."
Had ik inderdaad ook, afgelopen zaterdag. Mail gestuurd, geen reactie. Maar de volgende dag werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:23
Werkte hier vanmorgen nog wel, heb er nog een graadje bij gedrukt.
Maar nu krijg ik inderdaad een error, overigens krijg ik die geregeld waarna het een uurtje later oid wel weer werkt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 05:57:
Iemand enig idee hoe ik de Heat output hoger kan krijgen?
Wederom is de temperatuur in huis met 1 graad gezakt in de woonkamer (cv springt niet bij), denk toch door de defrost in de nacht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je powermode al aan staat dan kun je hier denk ik niet veel aan doen. Het kan ook gewoon zijn dat er niet meer warmte te halen valt met deze temperaturen in jou situatie.
Ik haal op dit moment mijn stooklijn nog wel met -2 graden (overigens volgens mijn weerstation is het -4,5 en met smart Aqara sensor zegt anderhalve meter naast de pomp ook -4,5).
5.8kwh ongeveer per uur.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:34
pvleest schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Had ik inderdaad ook, afgelopen zaterdag. Mail gestuurd, geen reactie. Maar de volgende dag werkte het weer.
Ik heb daar ook regelmatig last van . Ik vermoed dat dat te maken heeft met de instellingen van de coockies door DeWarmte. Wat meestal helpt is even uitloggen en weer opnieuw inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
jansd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Ik heb daar ook regelmatig last van . Ik vermoed dat dat te maken heeft met de instellingen van de coockies door DeWarmte. Wat meestal helpt is even uitloggen en weer opnieuw inloggen.
Heb ik geprobeerd, bij mij werkt het sinds vorige week al niet meer, ik zal ze dalijk wel even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:42
In de eerste koudegolf heb ik noodgedwongen de WP zo weinig mogelijk laten draaien omdat hij met max. 0.7kW invoer 33 graden aanvoerde, waardoor na 20' de CV ketel werd ingeschakeld omdat de retour temp. zakte naar 28 graden. M.a.w. Het systeem pendelde de hele tijd, wat resulteerde in een gasverbruik van ong. 16m3 per dag. (Zelf instellen stooklijn was toen nog niet mogelijk, en De Warmte reageerde niet op mail en telefoon) Toen kreeg ik een bericht dat men iets had aangepast, en ik zelf de stooklijn kon instellen. Inmiddels was de buitentemperatuur weer rond de 10 graden, en met een instelling van 15/28 en -10/45 werkte de pomp voorbeeldig! Het hele huis warm met een Cop van 5,3. Afgelopen vrijdag stuurde ik een mail naar de Warmte om mijn Pomp weer met Wifi te verbinden (van provider gewisseld) En toen sloeg het noodlot toe. Door een externe storing diezelfde vrijdag om 17.00 (kortsluiting in het hoofdcircuit van Enexis) werd door een monteur van Enexis in alle huizen in de straat de hoofdzekeringen verwijderd om te storing te traceren. We zaten 7 uur zonder stroom voordat het probleem opgelost was. (Probleem was een kortsluiting door vocht in een aansluiting van een grondkabel van de overburen) Daarna was ik v.w.b. het correct werken van de pomp weer terug bij af. Draait max met 0,7kW naar 28 graden, pendelt als een gek, (20'AO pomp aan, dan de CV in bedrijf totdat het systeem ong. 45 graden is, dan start de AO pomp weer 20', draait met max. 0,7kW totdat de retour temp. gedaald is tot 28 graden, en schakelt de CV weer in. Ik stook dus hoofdzakelijk (weer) met gas. De mogelijkheid om de stooklijn in te stellen is verdwenen, mail word niet op gereageerd, en telefoon ook niet. Ben niet negatief, want heb gezien dat de pomp wel kƔn waar ie voor bedoeld is, (hoewel ik nog nooit een aanvoertemp. van meer dan 33 graden heb gezien) maar ben niet graag afhankelijk van een systeem dat bij elke stroomstoring door een extern bedrijf opnieuw moet worden ingeregeld. Dadelijk maar weer eens bellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Ik heb support een mail gestuurd en kreeg binnen 5 minuten! reactie:
We zijn ervan op de hoogte dat de stooklijn functie van de webapp soms niet goed werkt. De beste oplossing is op dit moment om het na een half uurtje opnieuw te proberen; zeer vaak is de stooklijn functie dan weer beschikbaar.

We realiseren ons echter dat dit geen permanente oplossing is. Daarom zijn we hard aan het werk om een nieuwe versie te ontwikkelen, die meer functies heeft en betrouwbaarder is. De verwachting is dat deze rond eind januari beschikbaar zal komen. Uiteraard word je daarvan op de hoogte gesteld.

Fijne dag!
En daar doen we het dan weer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
DutchAce schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:46:

En ook hier de storing. Erg vervelend. Want kan me voorstellen dat men met -5 aanpassingen wil doen.

Overigens doet mijn pomp het nog perfect met -5. De aanvoer van 45 graden wordt gehaald, zonder hulp van de CV. Huis wordt langzaam weer warmer na de nacht verlaging. Aanvoer behalen duurde natuurlijk wel langer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik kan er ondertussen na uitloggen en weer opnieuw inloggen weer bij.

Valt me zojuist op dat mijn PompAO een return temp van 0 graden geeft, ketel wordt nu als hulp bij gevraagd.
Support maar even gevraagd wat daar aan de hand is. Ben niet thuis dus kan niet zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheemst
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-02 13:51
Afgelopen dagen met vorst van -4 tot -7 haalt de warmtepomp de aanvoertemperatuur niet. Ik heb vloerverwarming en had de maximale aanvoertemperatuur bij -10 op 40 graden staan. Heb ik al verhoogd naar 45 graden. Ik ben al blij als de 33 graden wordt gehaald en ik een heat output haal van ongeveer 5,5 kW. Dit is toch veel minder dan de specificaties aangeven. Wie haalt wel voldoende output (supply temperature). Overigens is de aanpassing van de heating ook bij mij regelmatig niet te bereiken. Email gestuurd, krijg dan de reply: Bedankt voor jouw mail. Rond de feestdagen kan onze reactietijd mogelijk langer zijn dan je van ons gewend bent. Volgens mij zijn de feestdagen toch wel voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Ik draai nubop vast setpoint van 40c en het valt me op dat de pomp nu beter werkt dan met de weersafhankelijke stooklijn. Ook heb ik sinds gisteren 15.00 maar 1 keer een defrost gehad, droog weer misschien, maar de pomp werkt nu veel stabieler . Hoeveel defrost hebben jullie afgelopen nacht gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvleest
nivekamoud schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
Ik draai nubop vast setpoint van 40c en het valt me op dat de pomp nu beter werkt dan met de weersafhankelijke stooklijn. Ook heb ik sinds gisteren 15.00 maar 1 keer een defrost gehad, droog weer misschien, maar de pomp werkt nu veel stabieler . Hoeveel defrost hebben jullie afgelopen nacht gehad?
Hier geen enkele defrost afgelopen nacht. Ook geen ijsafzetting op de pomp overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
f.welvering schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:00:
Ik kan er ondertussen na uitloggen en weer opnieuw inloggen weer bij.

Valt me zojuist op dat mijn PompAO een return temp van 0 graden geeft, ketel wordt nu als hulp bij gevraagd.
Support maar even gevraagd wat daar aan de hand is. Ben niet thuis dus kan niet zien wat er gebeurt.
Hier nog altijd niet....

Dit is een van de dingen waar ik bang voor was met die Cloud API, ik hoop toch dat er in de toekomst een lokale API komt voor settings en data uit te lezen. M.i. is dit onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheemst
Ga ik ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jvlien schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:12:
In de eerste koudegolf heb ik noodgedwongen de WP zo weinig mogelijk laten draaien omdat hij met max. 0.7kW invoer 33 graden aanvoerde, waardoor na 20' de CV ketel werd ingeschakeld omdat de retour temp. zakte naar 28 graden. M.a.w. Het systeem pendelde de hele tijd, wat resulteerde in een gasverbruik van ong. 16m3 per dag. (Zelf instellen stooklijn was toen nog niet mogelijk, en De Warmte reageerde niet op mail en telefoon) Toen kreeg ik een bericht dat men iets had aangepast, en ik zelf de stooklijn kon instellen. Inmiddels was de buitentemperatuur weer rond de 10 graden, en met een instelling van 15/28 en -10/45 werkte de pomp voorbeeldig! Het hele huis warm met een Cop van 5,3. Afgelopen vrijdag stuurde ik een mail naar de Warmte om mijn Pomp weer met Wifi te verbinden (van provider gewisseld) En toen sloeg het noodlot toe. Door een externe storing diezelfde vrijdag om 17.00 (kortsluiting in het hoofdcircuit van Enexis) werd door een monteur van Enexis in alle huizen in de straat de hoofdzekeringen verwijderd om te storing te traceren. We zaten 7 uur zonder stroom voordat het probleem opgelost was. (Probleem was een kortsluiting door vocht in een aansluiting van een grondkabel van de overburen) Daarna was ik v.w.b. het correct werken van de pomp weer terug bij af. Draait max met 0,7kW naar 28 graden, pendelt als een gek, (20'AO pomp aan, dan de CV in bedrijf totdat het systeem ong. 45 graden is, dan start de AO pomp weer 20', draait met max. 0,7kW totdat de retour temp. gedaald is tot 28 graden, en schakelt de CV weer in. Ik stook dus hoofdzakelijk (weer) met gas. De mogelijkheid om de stooklijn in te stellen is verdwenen, mail word niet op gereageerd, en telefoon ook niet. Ben niet negatief, want heb gezien dat de pomp wel kƔn waar ie voor bedoeld is, (hoewel ik nog nooit een aanvoertemp. van meer dan 33 graden heb gezien) maar ben niet graag afhankelijk van een systeem dat bij elke stroomstoring door een extern bedrijf opnieuw moet worden ingeregeld. Dadelijk maar weer eens bellen....
Kun je zonder problemen de WP uit zetten (alleen schakelaar of ook stroom eraf)?

@harrr ik heb veel hogere stooklijn dan jij dus vergelijken COP heeft niet zoveel zin. Zit nu rond de 2 maar dat is conform de gegeven cijfers bij deze stooklijn/temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:45
Ik draai ook op setpoint werkt naar mijn idee ook beter, heb hem op 34 graden staan en dit haalt hij net aan. Vannacht twee keer defrost gehad denk ook door het drogere weer. Heb alleen nu wel een probleem dat bij een defrost de cv bijspringt en niet weer uit gaat. Hij blijft dan continu 37 maken wat ook vreemd is gezien setpoint op 34 staat.

Heb al gevraagd om de 5 graden verhoging na defrost eruit te halen. Helaas nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
Mkw schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Kun je zonder problemen de WP uit zetten (alleen schakelaar of ook stroom eraf)?
Nee, de WP spanningsloos maken is niet verstandig i.v.m. bevriezingsgevaar. Met hogere temperaturen kan het wel. Heb na 2 dagen met een gasverbruik van 16m3 per dag de thermostaat op 15 graden gezet, dan houd de CV i.c.m. de WP het systeem draaiende met minder gasverbruik. (wel met een desastreuse COP van 1,8.) Heb in de woonkamer gelukkig een houtkachel die het s' avonds behaaglijk maakt.
Wat ik behoorlijk irritant vind is dat de WP na 20' draaien met een aanvoertemp. van 28 graden niet doorpakt door meer vermogen te genereren (blijft draaien met max 0,7kW) , maar meteen de CV ketel aanspreekt.
Ik heb een uitstekend geĆÆsoleerd huis, een overschot aan elektriciteit (panelen), maar ben toch ondanks de WP met elke koude periode bezig het huis te verwarmen met gas of hout. Daar had ik de pomp niet voor aangeschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jvlien schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Nee, de WP spanningsloos maken is niet verstandig i.v.m. bevriezingsgevaar. Met hogere temperaturen kan het wel. Heb na 2 dagen met een gasverbruik van 16m3 per dag de thermostaat op 15 graden gezet, dan houd de CV i.c.m. de WP het systeem draaiende met minder gasverbruik. (wel met een desastreuse COP van 1,8.) Heb in de woonkamer gelukkig een houtkachel die het s' avonds behaaglijk maakt.
Wat ik behoorlijk irritant vind is dat de WP na 20' draaien met een aanvoertemp. van 28 graden niet doorpakt door meer vermogen te genereren (blijft draaien met max 0,7kW) , maar meteen de CV ketel aanspreekt.
Ik heb een uitstekend geĆÆsoleerd huis, een overschot aan elektriciteit (panelen), maar ben toch ondanks de WP met elke koude periode bezig het huis te verwarmen met gas of hout. Daar had ik de pomp niet voor aangeschaft...
Herken het helemaal helaas. Ik noem dat de pruttelstand. Het verbruikt wel energie maar het huis wordt er niet warmer door en cv wordt onnodig vaak bijgeschakeld. Helaas ziet support het probleem niet dus verwacht vanuit hen ook geen oplossing.

Daarom had ik cv functie uitgezet maar met deze temperaturen is dat niet haalbaar. Sterker, met deze temperaturen zou het voor mij goedkoper zijn om alleen CV te gebruiken vandaar de vraag. Overigens wil ik komende jaren nog meer isoleren en de radiatoren vervangen door grotere ltv’s waardoor de WP beter zal passen (stooklijn lager, minder warmtevraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheemst
Heb ik ook geprobeerd. De tab heating is vaak niet beschikbaar. Als deze wel beschikbaar is worden de wijzigingen niet vastgehouden ook al heb je de 20 seconden gewacht zoals aangegeven. Het blijft behelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vheemst
[...]

Was bij mij ook. Kwam niet hoger dan 33 graden. Bleef daarop hangen. De support van Dewarmte heeft gereageerd. Ze hebben de boost functie geactiveerd. Ik heb nu 25% meer vermogen en meer warmte.

[ Voor 16% gewijzigd door vheemst op 09-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:45:
[...]

Herken het helemaal helaas. Ik noem dat de pruttelstand. Het verbruikt wel energie maar het huis wordt er niet warmer door en cv wordt onnodig vaak bijgeschakeld. Helaas ziet support het probleem niet dus verwacht vanuit hen ook geen oplossing.

Daarom had ik cv functie uitgezet maar met deze temperaturen is dat niet haalbaar. Sterker, met deze temperaturen zou het voor mij goedkoper zijn om alleen CV te gebruiken vandaar de vraag. Overigens wil ik komende jaren nog meer isoleren en de radiatoren vervangen door grotere ltv’s waardoor de WP beter zal passen (stooklijn lager, minder warmtevraag).
Neemt de watertemperatuur bij jullie te ver af tussen het verwarmen door? Waardoor de pomp niet binnen een fatsoenlijke tijd de stooklijn weer op orde krijgt? Wellicht is een langere afgifte tijd een oplossing. Ik denk persoonlijk dat als de pomp als CV gebruikt wordt (af en toe ene uurtje aan en uit) je er niet aan ontkomt om de CV te laten inschakelen, omdat de watertemperatuur te laag wordt. Traditionele warmtepompen stoken ook volledig op een stooklijn en houden het water 24/7 op temperatuur.

Ik stook hier met -5 vannacht en nu -2 enkel op de warmtepomp met een COP van 3 en een aanvoer van 45 graden die eigenlijk de hele dag gehaald en op pijl gehouden wordt. CV functie op de Remeha staat uit, kan dus ook niet bijspringen. Ik moet zeggen dat ik er zelf best van op kijk, ik had verwacht dat het niet zou lukken.

En: door 24/7 afgifte kan je aanvoer ook prima naar 45 graden als je nu 50 of 60 graden nodig bent. Ik heb hier ook enkel T11 radiatoren boven. Maar door de 24/7 afgifte lukt het om het huis warm te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 09-01-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
vheemst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ik heb ook steeds problemen met de warmtepomp.Ook prima geĆÆsoleeerd. Een fatsoenlijke warmtepomp zou het gemakkelijk warm moeten krijgen. Heb allang spijt dat ik niet iets meer heb uitgegeven aan een warmtepomp van bekend merk met service in de buurt.
Stook je de hele dag? Of heb je een nachtverlaging of staat de verwarming dan uit? Probeer anders ook eens te gaan stoken op de stooklijn (zonder thermostaat) en de pomp 24/7 te verwarmen. Dan heeft hij veel minder moeite om je huis warm te houden omdat het nooit een periode koud is.

[ Voor 17% gewijzigd door harrr op 09-01-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
harrr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Stook je de hele dag? Of heb je een nachtverlaging of staat de verwarming dan uit? Probeer anders ook eens te gaan stoken op de stooklijn (zonder thermostaat) en de pomp 24/7 te verwarmen. Dan heeft hij veel minder moeite om je huis warm te houden omdat het nooit een periode koud is.
Het probleem is dat de pomp zich niets aantrekt van de stooklijn. Die staat ingesteld op 15/28 en -10/45.
Zelfs als ik de CV het hele systeem laat opstoken tot 45graden, en vervolgens de WP pomp het overneemt, dan blijft ie draaien met max. 0,7kW vermogen, ongeacht de retourtemperatuur. dat duurt zolang tot de retour temperatuur gezakt is tot ong. 26 graden, en dan gaat de CV weer aan de gang. Ik heb een zeer goed geïsoleerd huis met vloer- en radiatoren verwarming, en zou het met deze warmtepomp (als ie doet wat ie moet doen) perfect op temperatuur kunnen houden. Heb alles geprobeerd, vast ingestelde temp. van 19 graden 24H per dag, zelfde patroon. Setpoint op 40 graden, zelfde patroon. Stooklijn mét booster, idem. Pomp blijft max. 0,7kW draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
vheemst schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ik heb ook steeds problemen met de warmtepomp.Ook prima geĆÆsoleeerd. Een fatsoenlijke warmtepomp zou het gemakkelijk warm moeten krijgen. Heb allang spijt dat ik niet iets meer heb uitgegeven aan een warmtepomp van bekend merk met service in de buurt.
Zelfde geldt voor mij, rendement minimaal en werkelijk 30 x per dag kijken in de app of het werkt en hoeveel COP ik haal(veelste weining natuurlijk), incestering afgezet tegen rendement geeft als conclusie dat ik beter op gas kon blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvleest
jvlien schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Het probleem is dat de pomp zich niets aantrekt van de stooklijn. Die staat ingesteld op 15/28 en -10/45.
Zelfs als ik de CV het hele systeem laat opstoken tot 45graden, en vervolgens de WP pomp het overneemt, dan blijft ie draaien met max. 0,7kW vermogen, ongeacht de retourtemperatuur. dat duurt zolang tot de retour temperatuur gezakt is tot ong. 26 graden, en dan gaat de CV weer aan de gang. Ik heb een zeer goed geïsoleerd huis met vloer- en radiatoren verwarming, en zou het met deze warmtepomp (als ie doet wat ie moet doen) perfect op temperatuur kunnen houden. Heb alles geprobeerd, vast ingestelde temp. van 19 graden 24H per dag, zelfde patroon. Setpoint op 40 graden, zelfde patroon. Stooklijn mét booster, idem. Pomp blijft max. 0,7kW draaien.
Dan is er duidelijk iets niet goed. Wat zegt support hiervan? Heb je contact gehad en kunnen ze iets vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
pvleest schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Dan is er duidelijk iets niet goed. Wat zegt support hiervan? Heb je contact gehad en kunnen ze iets vinden?
Heb net 5 min. geleden respons gehad:

Ik heb de data van jouw warmtepomp goed bekeken en het probleem zit in de afwisseling van de warmtepomp en de CV-ketel. Hiertussen zit te weinig tijd waardoor beide niet goed warmte kunnen leveren.

Ik heb deze tijden aangepast (naar afwisselen om het uur) en verwacht dat het nu een stuk beter zal gaan.

Fijne dag!

Even afwachten of dat de oplossing is...ben ik snel achter als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Ik kreeg van het app team nog deze info vandaag:

De silent mode zal in de volgende release zitten! Daar zijn we nu druk mee bezig, en ik verwacht die update aan het einde van deze maand.
Verder zal er (naast andere dingen) ook een optie in zitten om allƩƩn de ketel of allƩƩn de PompAO aan te zetten, dus daarmee bereik je wat jij voor ogen hebt.

Ik verwacht niet dat we op korte termijn een aparte pagina gaan maken om alle instellingen op nog een locatie te laten zien in de webapp, naast de instellingspagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Neemt de watertemperatuur bij jullie te ver af tussen het verwarmen door? Waardoor de pomp niet binnen een fatsoenlijke tijd de stooklijn weer op orde krijgt? Wellicht is een langere afgifte tijd een oplossing. Ik denk persoonlijk dat als de pomp als CV gebruikt wordt (af en toe ene uurtje aan en uit) je er niet aan ontkomt om de CV te laten inschakelen, omdat de watertemperatuur te laag wordt. Traditionele warmtepompen stoken ook volledig op een stooklijn en houden het water 24/7 op temperatuur.

Ik stook hier met -5 vannacht en nu -2 enkel op de warmtepomp met een COP van 3 en een aanvoer van 45 graden die eigenlijk de hele dag gehaald en op pijl gehouden wordt. CV functie op de Remeha staat uit, kan dus ook niet bijspringen. Ik moet zeggen dat ik er zelf best van op kijk, ik had verwacht dat het niet zou lukken.

En: door 24/7 afgifte kan je aanvoer ook prima naar 45 graden als je nu 50 of 60 graden nodig bent. Ik heb hier ook enkel T11 radiatoren boven. Maar door de 24/7 afgifte lukt het om het huis warm te houden.
Constante temperatuur heb ik geprobeerd begin december toen het ook koud was en enige verschil is dat hij dan de hele dag op vol vermogen draait en ik duurder uit ben omdat de nacht ook nog het koudste deel van de dag is. Zal aan isolatie liggen in mijn huis, want in theorie is op lagere temperatuur continu draaien beter. Maar ik zou het nogmaals kunnen proberen… maar de settings zijn net als bij anderen onbereikbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
DutchAce schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Hier nog altijd niet....

Dit is een van de dingen waar ik bang voor was met die Cloud API, ik hoop toch dat er in de toekomst een lokale API komt voor settings en data uit te lezen. M.i. is dit onacceptabel.
Zeker dat zou mooi zijn, het is nu gewoon irritant dat het niet werkt je wil juist nu dingen testen en aanpassen.
tijd om die SDcard maar eens te backuppen met alleen poort 22 open kom ik niet ver. en of de kabel(cross) er aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Ik zou graag zien dat ik zelf de frequenties van de pomp kan aanpassen. Al een aantal dagen heb ik last van een brom in huis. Die treed niet even hard op bij elke frequentie, daarom wil ik graag bepaalde frequenties kunnen uitsluiten. Ik ga deze optie als feature request indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
Hallo,
Ik heb volgens mij een warmtepomp die relatief veel geluid maakt. Op 1,5 meter meet ik met mij telefoon 53-55 db ( bij 7 graden, waarbij de pomp dan 35 graden water produceert. Flow van 17 liter per minuut. Aangezien dat aanzienlijk meer is dan wat er in de specificaties staat heb ik de warmte gevraagd langs te komen. Uiteindelijk hebben ze een monteur gestuurd maar die vind alles normaal. De monteur heeft ook 54 db gemeten maar deed heel verbaasd toen ik zei dat dit max 45 db zou moeten zijn. Theoretische waarden gaf hij aan. Nu heb ik daar niet zoveel mee dus wil ik jullie vragen wat jullie ervaringen zijn qua geluid.

Wat is jullie (buiten)geluid op 1,5 meter?

De reactie met betrekking tot de COP ( geen 5,1 bij 35 graden aanvoer en 7 graden buiten temperatuur) was ook dat dit theoretische waarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
harrr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:09:
Ik zou graag zien dat ik zelf de frequenties van de pomp kan aanpassen. Al een aantal dagen heb ik last van een brom in huis. Die treed niet even hard op bij elke frequentie, daarom wil ik graag bepaalde frequenties kunnen uitsluiten. Ik ga deze optie als feature request indienen.
Wat is je flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
pvleest schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:10:
[...]

De nachtmodus is ook met ongeveer 0,7 kw. Wellicht staat de nactmodus continue aan? Geen idee of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Verschilt een beetje maar tussen de 13 en 20 l/m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jansd
jansd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:33:
Bij mij springt af en toe de cv bij als de pomp moeite heeft de stooklijn te halen. Ik merk echter dat die inzet maar kort is. Ook schiet de retour temperatuur omhoog. Zie onderstaande afbeelding. Hoe ziet dat er bij jullie uit? Herkenbaar, of zou er wat aan de hand zijn?

[Afbeelding]
Ik heb nog geen reacties of herkenning van anderen gezien. Maar in het geval dat anderen er ook tegen aan lopen, deel ik graag de oplossing.
Ik ben vanavond in de instellingen van de cv ketel gedoken. Deze stond op een aanvoertemperatuur van ca 45. Zodra hij dat het systeem in pompt schiet de retourtemperatuur ook omhoog en schieten ze samen flink door de stooklijn. Als gevolg daarvan schakelt de pomp uit. En dat alles dus in een paar minuten tijd, waarbij de inzet van de cv ketel totaal niet heeft geholpen.

Vanavond heb ik de cv ketel op de minimale aanvoertemperatuur gezet, dat is bij mij 35 graden. Zodra de regeling de cv ketel inschakelt, levert hij netjes deze temperatuur en vult de PompAO de resterende warmte aan tot de stooklijn. Vervolgens blijven deze gezamenlijk verder pruttelen. Voor hoe lang ze dat max samen doen weet ik niet, na bijna een uur schakelde de thermostaat uit, omdat de kamer voldoende was opgewarmd.

Conclusie: zet je aanvoertemperatuur van de cv ketel niet hoger (of liefst iets lager) dan de stooklijn die van toepassing is bij de buitentemperatuur waarbij de ketel naar verwachting nodig zal zijn. Bij mij speelt dat bij ca -4 graden (ik heb de powerboost nog niet aan staan).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 19:28
TeutonMartin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:14:
Naar mijn idee kan het alleen nog een stuk beter, het liefst zou ik de volgende mogelijkheden zien:
- Mogelijkheden tot het zelf afstellen van CV settings.
- Mogelijkheid om te switchen tussen silentmode, normalmode en powermode
- Mogelijkheid om te switchen tussen stoken volgens thermostaat of stoken continu. Met dan de optie vanaf welke buitentemperatuur automatisch geswitcht wordt tussen deze 2 standen.
- Mogelijkheid om een Opentherm thermostaat te gebruiken zodat je met een flexibele stooklijn kan verwarmen.
- Voor deze flexibele stooklijn is een minimale en maximale temperatuur instelling benodigd waartussen pompAO zelf kan schakelen. Minimale temperatuur dien je te bepalen aan de hand van jou afgifte systeem, maximale aan de hand van je warmteverlies.
Zie hier een voorbeeld waarom een flexibele stooklijn fijn is:
Stormachtige dag met een buitentemperatuur van 7 graden zorgt voor veel mee afkoeling van mijn woning dan een windstille dag met 7 graden. Op dit moment maakt pompAO in beide gevallen 29 graden aanvoer temperatuur. Op de windstille dag zou ik met 28 (dit zou dan mijn minimale temperatuur instelling zijn, lagere aanvoer wordt in mijn geval nadeliger voor de COP ivm mijn afgifte systeem) aanvoer uit de voeten kunnen, stormachtige dag heb ik 31 graden nodig.

Normale dag met een buitentemperatuur van -2 graden, een zonnige windstille dag van -2, of een stormachtige dag -2 wanneer ik de houtkachel erbij gebruik. In alle gevallen maakt pompAO nu volgens mijn stooklijn 33 graden aanvoer temperatuur. Op de normale dag klopt dit, op de zonnige dag kan ik door de bijverwarming van de zon juist terug naar 29 graden, ook door de bijverwarming van de houtkachel kan pompAO terug naar 28.

Als enkel de ruimte temperatuur ook gemeten wordt zou pompAO een snellere opwarming of afkoeling detecteren en dus binnen de ingestelde parameters zelf slim kunnen opereren om telkens voor zowel een stabiel mogelijke binnen temperatuur te zorgen en een zo efficiƫnt mogelijke aanvoer temperatuur, wat dan dus comfort en de COP ten goede kan komen.
Zie hier onder de reactie op het insturen van me feedback:
Goedemiddag Martin,

Dank voor je uitgebreide meedenken! Ik zal per setting aangeven wanneer we deze verwachten uit te rollen:

Eerstvolgende grote update webapp update, einde van deze maand:
- Mogelijkheden tot het zelf afstellen van CV settings.
- Mogelijkheid om te switchen tussen silentmode, normalmode

Grote webapp update daarna, waarschijnlijk ergens in Q2:
- Mogelijkheid om te switchen tussen silentmode, normalmode en powermode

Goed idee, maar niet ingepland (want heeft een hardware update nodig):
- Mogelijkheid om een Opentherm thermostaat te gebruiken zodat je met een flexibele stooklijn kan verwarmen.

Gaan we waarschijnlijk niet ontwikkelen:
- Mogelijkheid om te switchen tussen stoken volgens thermostaat of stoken continu. Met dan de optie vanaf welke buitentemperatuur automatisch geswitcht wordt tussen deze 2 standen.
> Deze feature is ook te benaderen door het ver omhoog instellen van de thermostaat als het koud is, dus ik verwacht niet dat we hier de komende periode ontwikkelingstijd in gaan steken.

Wat ik verder wel kan zeggen is dat we een koppeling met thermostaten via APIs op de planning hebben staan voor dit jaar, waarbij we informatie over de ruimtetemperatuur in de regel-lus gaan halen. In die zin worden jouw laatsten twee punten daarmee ook weer afgedekt, omdat we dan als het ware informatie uit de eerste hand hebben uit de kamer en zo beter kunnen inschatten wat de verwarmingsbehoefte is. Dat sluit aan op je punt dat je bij een gegeven buitentemperatuur inderdaad heel andere omstandigheden kan hebben die andere vermogens vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
[...]

Als in jou was zou ik je CV tijd eens een stuk langer zetten om dit te testen. Bijvoorbeeld op 24 uur zodat je 24 uur alleen de tijd hebt met pompAO. Dit simultaan draaien werkte bij mij ook slecht.
Als je een goed isoleerd huis hebt, je afgiftesysteem een beetje geschikt kan je naar mijn idee prima met alleen pompAO draaien, met nog een houtkachel als backup om het behagelijk te maken.

Ik draai nu zelf met deze temperaturen met alleen pompAO (wel in powermodus) en tot mijn verbazing (wel met 24/7 draaien) houd hij mijn huis boven de 19 graden (oude stolp boerderij, beneden verdieping van 156m2, met oud dubbelglas en 5cm spouwmuur isolatie, wel 135m2 vloerverwarming waardoor ik maar een aanvoer van 32 graden hoef te gebruiken), pompAO perst er nu elk uur z’n 5,6 a 7kwh warmte uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl6LIUXUiRnyLR0V3Hk_LU1dfmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FG0FbBJrqHfudka4qYZhg9ov.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt!

Hebben jullie ook snel last van gezuis in de leidingen? De pomp is aangesloten op zolder op de standaard 22mm leidingen van de cv.

Welke flow zal normaal moeten werken zonder gezuis?

Wellicht in de toekomst nog een optie om de pomp snelheid aan te passen?

[ Voor 14% gewijzigd door wildebeernd op 09-01-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
wildebeernd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:23:

Hebben jullie ook snel last van gezuis in de leidingen? De pomp is aangesloten op zolder op de standaard 22mm leidingen van de cv.

Ik heb zeker wel eens ruis in de leidingen, meestal wordt dit veroorzaakt door thermostaatknoppen welke beginnen te knijpen als een ruimte op temperatuur komt. Ook de vvw knop heeft invloed, als ik deze te ver knijp gaan de leidigen ook zuisen.
Eigenlijk komt het er op neer dat alles helemaal open zorgt voor het minste gezuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5

Bij ons heeft Dewarmte de flow verlaagd naar 20, toen was het gezuis over bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
Bij ons draait hij nu op 14 en het is nog steeds hoorbaar. 3 radiatoren open. ik gok dat dit aan de verdeler van de vloerverwarming ligt. Ik heb bericht dat een goede flow 16l/min is en minimaal 10 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:18
Hoi, Ik ben nieuw hier maar heb dit draadje met interesse gelezen gezien ik ook wat problemen ervaar met mijn dewarmte pomp ao.

In het kort, alles werkt na wat opstartproblemen. (bij levering 2 interne delen lek/stuk...)
Geen idee of die nog beter/energiezuiniger zou kunnen werken maar tot een graad of 7 doet die prima wat die moet doen (verwarmen zonder gasverbruik en tuurlijk kost die wat extra stroom maar ook dit lijkt mee te vallen.)

Nu het koud is (en dit begint al bij temperaturen onder de 6/7 graden) gaat de pomp steeds meer stroom verbruiken wat ik nog niet zo erg vind en begrijp dat dit zo werkt.
De cv springt regelmatig ook erbij aan en verbruik naar mijn idee bijna net zoveel gas als voor de warmtepomp geplaatst werd. Ook de combi hiervan is erg naar omdat het dus in huis rustig/geleidelijk verwarmt wordt door de hittepomp totdat de cv erbij knalt en de radiatoren ineens niet lauw maar heet worden en daarna de pomp vaak uit lijkt te gaan om vervolgens weer het hele rijtje opnieuw te doen...
Heb allerlei stooklijnen geprobeerd (vlakke lijnen en oplopende) en dit geeft geen tot weinig resultaat.
Ben nu al een week aan het wachten na mail+telefoon en krijg ook doodleuk te horen dat dit waarschijnlijk binnen een week ofzo wordt opgepakt...

Ik heb zelf het idee dat de pomp het prima zelfstandig aankan (of met een klein beetje hulp cv) maar dat de instellingen nu echt totaal verkeerd staan.
De weinige opties en uitleg bij de pomp maken het ook niet makkelijker, als ik kijk bij andere mensen met een vergelijkbare pomp/huissituatie dan gaat het daar prima en hebben die ook tal meer instel opties etc...
extra info, ons huis is vrijstaand,redelijk geĆÆsoleerd en getest of het vermogen genoeg was en dit was zo, ook met andere instellingen cv, bijverwarmen van airco's en meer geen oplossingen te vinden.
(het hogere stroomverbruik op de homewizzard is trouwens omdat er met dit weer ook 2/3 airco's draaien in de loods naast ons huis waar (nog) geen warmtepomp is.)

Heeft iemand tips/suggesties voor mij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxatLrB9IpL75wBIgqU4E8ddUvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kr6k9G43lI8nUghfBZHCWmUs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TohpAi-fpOR-ukfYCxKmyF_ZTWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3NnD4D0f5PXSYbos1gqteI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3UYWpWR_M7XPnsl5bBeOD43VLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMvu6HQzB8kGNJzcH6EXTxfW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door WouteruitTB op 13-01-2024 17:30 . Reden: ploatjes vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
WouteruitTB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:57:
Hoi, Ik ben nieuw hier maar heb dit draadje met interesse gelezen gezien ik ook wat problemen ervaar met mijn dewarmte pomp ao.

In het kort, alles werkt na wat opstartproblemen. (bij levering 2 internet delen lek/stuk...)
Geen idee of die nog beter/energiezuiniger zou kunnen werken maar tot een graad of 7 doet die prima wat die moet doen (verwarmen zonder gasverbruik en tuurlijk kost die wat extra stroom maar ook dit lijkt mee te vallen.)

Nu het koud is (en dit begint al bij temperaturen onder de 6/7 graden) gaat de pomp steeds meer stroom verbruiken wat ik nog niet zo erg vind en begrijp dat dit zo werkt.
De cv springt regelmatig ook erbij aan en verbruik naar mijn idee bijna net zoveel gas als voor de warmtepomp geplaatst werd. Ook de combi hiervan is erg naar omdat het dus in huis rustig/geleidelijk verwarmt wordt door de hittepomp totdat de cv erbij knalt en de radiatoren ineens niet lauw maar heet worden en daarna de pomp vaak uit lijkt te gaan om vervolgens weer het hele rijtje opnieuw te doen...
Heb allerlei stooklijnen geprobeerd (vlakke lijnen en oplopende) en dit geeft geen tot weinig resultaat.
Ben nu al een week aan het wachten na mail+telefoon en krijg ook doodleuk te horen dat dit waarschijnlijk binnen een week ofzo wordt opgepakt...

Ik heb zelf het idee dat de pomp het prima zelfstandig aankan (of met een klein beetje hulp cv) maar dat de instellingen nu echt totaal verkeerd staan.
De weinige opties en uitleg bij de pomp maken het ook niet makkelijker, als ik kijk bij andere mensen met een vergelijkbare pomp/huissituatie dan gaat het daar prima en hebben die ook tal meer instel opties etc...
extra info, ons huis is vrijstaand,redelijk geĆÆsoleerd en getest of het vermogen genoeg was en dit was zo, ook met andere instellingen cv, bijverwarmen van airco's en meer geen oplossingen te vinden.
(het hogere stroomverbruik op de homewizzard is trouwens omdat er met dit weer ook 2/3 airco's draaien in de loods naast ons huis waar (nog) geen warmtepomp is.)

Heeft iemand tips/suggesties voor mij?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eind deze maand komt er een instelling online waarmee je de CV kunt uitschakelen (pomp AO het alleen laten doen). Je kan nu ook al gewoon de bekabeling naar de cv los halen als je zonder CV wilt stoken. Dit doe ik ook al maanden. In mijn geval heb ik de CV functie uit gezet op de ketel (enkel SWW). Temperatuur van je CV verlagen is ook nog een optie, bijv. naar 30 graden. Dan helpt de CB enkel als de pomp het water niet meer op 30 graden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheemst
Retep91 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik draai ook op setpoint werkt naar mijn idee ook beter, heb hem op 34 graden staan en dit haalt hij net aan. Vannacht twee keer defrost gehad denk ook door het drogere weer. Heb alleen nu wel een probleem dat bij een defrost de cv bijspringt en niet weer uit gaat. Hij blijft dan continu 37 maken wat ook vreemd is gezien setpoint op 34 staat.

Heb al gevraagd om de 5 graden verhoging na defrost eruit te halen. Helaas nog geen reactie.
Het na een defrost bijspringen van de cv en niet meer uitgaan van de cv heb ik ook gehad. Na een software update is dat verholpen. De warmtepomp kan nu zelfstandig verwarmen zonder dat de cv moet bijspringen. Ook afgelopen nacht met -8,5 graden vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Heb zojuist na het lezen hoe dit moet de sww/cv zo ingesteld dat de cv niet meer verwarmd.
Kon de hele dag al niet in de heat instellingen komen op de webapp :/ maar zojuist wel en heb nu de thermostaat op handmatig 20 graden staan, de stooklijn op vast 50 graden en denk nu maar 24 uur aankijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ik zie vaak in dit topic het advies voorbij komen met het uitzetten van de warmtevraag op de CV ketel waardoor de CV niet meer kan helpen met de warmtevraag.
Dit werkt natuurlijk, je zult met uit zetten geen gas meer verbruiken maar dit helpt niet persee voor het niet lekker werken van pompAO samen met de CV ketel.

Zie hieronder wat tips die naar mijn idee helpen om pompAO wat beter te laten werken met de CV ketel en die er voor zorgen dat pompAO zelf beter draait:
- Allereerst belangrijk om een geschikte stooklijn instellen (hier is al meerdere keren in dit topic over geschreven hoe dit te doen).
- CV temperatuur zou ik vervolgens een graad of 3 tot 5 lager instellen dan je stooklijn temperatuur wanneer jij verwacht hulp van de CV nodig te hebben met een minimum van 30 graden.
ā€œWat er namelijk gebeurd als de CV wordt aangesproken is dat pompAO hulp van de CV verwacht, niet dat de CV het overneemt. Als je dus nog een oude setting hebt ingesteld (bijvoorbeeld 50 graden) en op het moment van de hulpvraag van pompAO is er een aanvoertemperatuur van 40 (met een gevraagde temperatuur van 45) dan zal pompAO direct bij de hulp al wat vermogen terug schroeven aangezien hij hulp krijgt, de CV pakt redelijk warm retour water en knalt dus erg makkelijk naar zijn 50 graden, pompAO krijgt vervolgens ook vrij snel warm retour water en schiet boven zijn stooklijn, hij gaat vervolgens uit omdat hij boven zijn stooklijn draait, CV gaat uit, door de nadraaitijd zakt de water temperatuur vrij snel en pompAO moet weer opstarten.
Tijdens deze hulp is er maar erg weinig warmte toegevoegd, pompAO maakt een start/stop cyclus en begint weer op nieuwā€.
Als je enkel de CV functie van de CV uit zet gaat pompAO elke keer naar X aantal uur (net waarop het is ingesteld) verwachten dat hij hulp gaat krijgen van de CV, hij gaat dan dus ook weer rustiger draaien omdat hij hulp van de CV verwacht, vaak schroeft hij zijn Flow terug, vermogen (hij staat dus maar te lummelen).
- Als je denkt dat je het met alleen pompAO af kunt zou ik contact opnemen met de Support en vragen of ze de tijd van bijspringen van de CV kunnen aanpassen naar 12 uur. Dit betekend dat pompAO pas na 12 uur alleen draaien hulp krijgt als binnen deze 12 uur niet aan de aanvoertemperatuur van je stooklijn is voldaan, nu gaat pompAO dus 12 uur lang volgas zijn best doen om die stooklijn temp te halen en niet steeds rusten op de hulp die hij niet gaat krijgen.
- Ik zou de verhoging van de stooklijn temp na een defrost op 0 laten zetten inplaats van 5 graden.
- Als test zou je de powermodus nog kunnen activeren, hiermee levert pompAO toch een stukje meer kwh per uur als in de normale modus. Dit doet hij echter alleen als dit nodig is. In mijn geval merk ik met temperaturen boven de 4 graden buiten geen verschil met de normale modus, enkel als het kouder wordt zie ik extra verbruik en iets meer geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door TeutonMartin op 10-01-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-08 11:23
al vaker gelezen over de defrost .. maar hoe en/of waar zie je dat een defrost plaatsvindt? geen idee wat ik met die informatie kan maar ben gewoonweg nieuwsgierig waar ik dat kan.. (beetje nerd achtig :-) )

Nu tijdje WP maar merk wel dat je op zoek wilt naar max COP, sweetspot functioneren dat je daar wel iets meer kennis en tijd voor nodig hebt. En volgens mij komt je er niet met alleen de gegevens in de applicatie van DeWarmte en een overzicht van homewizzard mbt verbruik Elecktra en gas.. maar ik kan het natuurlijk mis hebben..

Kom al paar dgn niet meer in de setting en zoiets natuurlijk altijd nadat de setting enigszins te hebben aangepast. Helaas had die negatief effect op de COP en wilde die dus graag terugzetten naar de vorige waarden. Zou eigenlijk wel mooi zijn wanneer de applicatie een logboek zou hebben met geschiedenis eventueel gekoppeld met buitentemperatuur oid.. maar zou al mooi zijn wanneer de vorige waarde zou terug kunnen zetten.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
TeutonMartin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:56:
Ik zie vaak in dit topic het advies voorbij komen met het uitzetten van de warmtevraag op de CV ketel waardoor de CV niet meer kan helpen met de warmtevraag.
Dit werkt natuurlijk, je zult met uit zetten geen gas meer verbruiken maar dit helpt niet persee voor het niet lekker werken van pompAO samen met de CV ketel.

Zie hieronder wat tips die naar mijn idee helpen om pompAO wat beter te laten werken met de CV ketel en die er voor zorgen dat pompAO zelf beter draait:
- Allereerst belangrijk om een geschikte stooklijn instellen (hier is al meerdere keren in dit topic over geschreven hoe dit te doen).
- CV temperatuur zou ik vervolgens een graad of 3 tot 5 lager instellen dan je stooklijn temperatuur wanneer jij verwacht hulp van de CV nodig te hebben met een minimum van 30 graden.
ā€œWat er namelijk gebeurd als de CV wordt aangesproken is dat pompAO hulp van de CV verwacht, niet dat de CV het overneemt. Als je dus nog een oude setting hebt ingesteld (bijvoorbeeld 50 graden) en op het moment van de hulpvraag van pompAO is er een aanvoertemperatuur van 40 (met een gevraagde temperatuur van 45) dan zal pompAO direct bij de hulp al wat vermogen terug schroeven aangezien hij hulp krijgt, de CV pakt redelijk warm retour water en knalt dus erg makkelijk naar zijn 50 graden, pompAO krijgt vervolgens ook vrij snel warm retour water en schiet boven zijn stooklijn, hij gaat vervolgens uit omdat hij boven zijn stooklijn draait, CV gaat uit, door de nadraaitijd zakt de water temperatuur vrij snel en pompAO moet weer opstarten.
Tijdens deze hulp is er maar erg weinig warmte toegevoegd, pompAO maakt een start/stop cyclus en begint weer op nieuwā€.
Als je enkel de CV functie van de CV uit zet gaat pompAO elke keer naar X aantal uur (net waarop het is ingesteld) verwachten dat hij hulp gaat krijgen van de CV, hij gaat dan dus ook weer rustiger draaien omdat hij hulp van de CV verwacht, vaak schroeft hij zijn Flow terug, vermogen (hij staat dus maar te lummelen).
- Als je denkt dat je het met alleen pompAO af kunt zou ik contact opnemen met de Support en vragen of ze de tijd van bijspringen van de CV kunnen aanpassen naar 12 uur. Dit betekend dat pompAO pas na 12 uur alleen draaien hulp krijgt als binnen deze 12 uur niet aan de aanvoertemperatuur van je stooklijn is voldaan, nu gaat pompAO dus 12 uur lang volgas zijn best doen om die stooklijn temp te halen en niet steeds rusten op de hulp die hij niet gaat krijgen.
- Ik zou de verhoging van de stooklijn temp na een defrost op 0 laten zetten inplaats van 5 graden.
- Als test zou je de powermodus nog kunnen activeren, hiermee levert pompAO toch een stukje meer kwh per uur als in de normale modus. Dit doet hij echter alleen als dit nodig is. In mijn geval merk ik met temperaturen boven de 4 graden buiten geen verschil met de normale modus, enkel als het kouder wordt zie ik extra verbruik en iets meer geluid.
Dit zijn echt goede tips. Ze gaan me morgen bellen met de oplossing, denk dat combi van hierboven + wat advies en instellingen waar ik zelf niet bij kom het juiste resultaat gaan geven.
(Heb zojuist de cv aanvoer temperatuur op 35 gezet om te kijken wat dit gaat doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
TeutonMartin schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:56:

Ik hoor meer eigenaren van een PompAO over de powermodus. Dat is toch wat anders dan de knop 'smart correction' bij de instellingen van de webapp? Die verhoogt alleen de stooklijn heb ik begrepen, zonder garantie dat die gehaald wordt.

Sinds wanneer wordt die powermodus ingeschakeld door DeWarmte? Begin december heb ik nog een soortgelijke vraag gesteld, maar niet de optie voor een powermodus te horen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vheemst

Bij mij flow van maximaal 20. Minimaal geluid in de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Mkw schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Constante temperatuur heb ik geprobeerd begin december toen het ook koud was en enige verschil is dat hij dan de hele dag op vol vermogen draait en ik duurder uit ben omdat de nacht ook nog het koudste deel van de dag is. Zal aan isolatie liggen in mijn huis, want in theorie is op lagere temperatuur continu draaien beter. Maar ik zou het nogmaals kunnen proberen… maar de settings zijn net als bij anderen onbereikbaar..
Vandaag constante temperatuur met veel lagere stooklijn ingesteld. Het wordt/blijft warm, COP is beter; verbruik lijkt ook lager, maar cv sprong nog wel steeds bij. Die heb ik nu uitgezet om te zien of pomp ook zonder cv de stooklijn haalt. Dat de settings bijna nooit beschikbaar zijn online maakt het niet makkelijker, en weet je niet of opslaan is gelukt. Ben van 15/43 -5/58 naar 43/48 gegaan en wellicht zelfs 40/46 (als opslaan dus gelukt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Vandaag constante temperatuur met veel lagere stooklijn ingesteld. Het wordt/blijft warm, COP is beter; verbruik lijkt ook lager, maar cv sprong nog wel steeds bij. Die heb ik nu uitgezet om te zien of pomp ook zonder cv de stooklijn haalt. Dat de settings bijna nooit beschikbaar zijn online maakt het niet makkelijker, en weet je niet of opslaan is gelukt. Ben van 15/43 -5/58 naar 43/48 gegaan en wellicht zelfs 40/46 (als opslaan dus gelukt is).
Kan je een screenshot van je instellingen plaatsen als je settings beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Kan je een screenshot van je instellingen plaatsen als je settings beschikbaar zijn?
Welke instellingen bedoel je want meer dan de stooklijn instellen kun je daar nu niet?
Gezien de aanvoer nu is opslaan niet gelukt dus die 40/46 moet ik nog uitproberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mkw op 10-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Welke instellingen bedoel je want meer dan de stooklijn instellen kun je daar nu niet?
Gezien de aanvoer nu is opslaan niet gelukt dus die 40/46 moet ik nog uitproberen.
Ik bedoel een screenshot als dit, als je erin kan komen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMZL5KMWfDomPFQ4qcyh0uYV6Eg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2lCzyox4cQMoXQ93CeOi2kCx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Ik bedoel een screenshot als dit, als je erin kan komen;

[Afbeelding]
Daar staat dus alleen de stooklijn en die is -5/48 en 15/43. Maar wat heb je eraan? Die stooklijn is nu juist iets dat je zelf moet uitvinden want het hangt ook af van je huis, isolatie, afgiftesysteem, temperatuur die je wil etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Daar staat dus alleen de stooklijn en die is -5/48 en 15/43. Maar wat heb je eraan? Die stooklijn is nu juist iets dat je zelf moet uitvinden want het hangt ook af van je huis, isolatie, afgiftesysteem, temperatuur die je wil etc etc
Sorry hoor, het was gewoon niet 100% duidelijl voor mij, je schreef ā€œ43/48 gegaan en wellicht zelfs 40/46 ā€, ik wilde weten waar die getallen stonden, nu je voor die 43 dus 15 hebt gezet(15/43) en -5 voor 48 is het mij wat duidelijker, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
Heeft iemand wel eens het geluid van de pomp gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Sorry hoor, het was gewoon niet 100% duidelijl voor mij, je schreef ā€œ43/48 gegaan en wellicht zelfs 40/46 ā€, ik wilde weten waar die getallen stonden, nu je voor die 43 dus 15 hebt gezet(15/43) en -5 voor 48 is het mij wat duidelijker, bedankt.
Vandaar mijn vraag naar de vraag achter je vraag šŸ˜€ Dan had ik je meteen kunnen helpen want wachten op een werkende settings pagina kan heel lang duren helaas..
Het lukt met deze stooklijn wel om de cv niet te laten bijspringen en denk dat het ook lukt met een nog iets lagere stooklijn. Morgen bij hogere temperaturen is dan meteen een goede test voor de stooklijn bij ongeveer 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Vandaar mijn vraag naar de vraag achter je vraag šŸ˜€ Dan had ik je meteen kunnen helpen want wachten op een werkende settings pagina kan heel lang duren helaas..
Het lukt met deze stooklijn wel om de cv niet te laten bijspringen en denk dat het ook lukt met een nog iets lagere stooklijn. Morgen bij hogere temperaturen is dan meteen een goede test voor de stooklijn bij ongeveer 5 graden.
Ik ben nog steeds zoekende naar mijn juiste instellingen, ik heb het idee dat mijn pomp veel (te) korte runs maakt, dan hoor ik graag hoe andere hun stooklijn hebben ingesteld, zoals jij, intressant om te proberen(mits ik er idd in kan komen), bedanktšŸ‘šŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Wat vinden jullie van de metingen van aanvoer, retour en buitentemperatuur?

Mijn pomp geeft al de hele dag 0 of er boven aan als buitentemperatuur. Nu voor het eerst -1. Maar als ik maar metingen in de straat kijk en van de auto dan variƫren die tussen de -3 en -6.

Daarnaast lijkt de aanvoertemperatuur soms ook wel en soms niet te kloppen met de stooklijn. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Ik ben nog steeds zoekende naar mijn juiste instellingen, ik heb het idee dat mijn pomp veel (te) korte runs maakt, dan hoor ik graag hoe andere hun stooklijn hebben ingesteld, zoals jij, intressant om te proberen(mits ik er idd in kan komen), bedanktšŸ‘šŸ»
Hier doe ik het met 13/30, -10/45. Huis is hier 21-22 graden. Met ongeveer 3-4KW continue vermogen.

Maar de stooklijn die voor jou geschikt is, is erg afhankelijk van jou huis (isolatie, afgifte, waterzijdig inregelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnvlSlXiA47iD4CydgauoZtJzEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nio4OOJnYsjZDzbDegZDod70.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
verschuur schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:50:
Heeft iemand wel eens het geluid van de pomp gemeten?
Ja lijkt aardig te kloppen met wat DeWarmte opgegeven heeft, gisteren op de powermodus ook even gemeten, toen kwam ik op 64dB. Maar dit is ook extra vermogen waarmee hij normaal niet verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:43:

Mijn pomp geeft al de hele dag 0 of er boven aan als buitentemperatuur. Nu voor het eerst -1. Maar als ik maar metingen in de straat kijk en van de auto dan variƫren die tussen de -3 en -6.

Daarnaast lijkt de aanvoertemperatuur soms ook wel en soms niet te kloppen met de stooklijn. Wat is jullie ervaring?
Ja, dat heb ik al eens eerder gemeld in dit forum. Het kan natuurlijk aan de locatie liggen van je pomp.
Het heeft invloed op de gekozen stooklijn maar die zou je ook willen laten afhangen van de windkracht en wel of geen zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering

Buiten temperatuur meting klopt in ieder geval niet. Wijkt bij mij op dit moment 2 graden af van de thermometer er vlak naast.
PompAO geeft aan -1 en thermometer - 2.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Is het nou zo dat als je de temperatuur ( die 48 en 43 graden) verlaagt je runs dan langer worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Is het nou zo dat als je de temperatuur ( die 48 en 43 graden) verlaagt je runs dan langer worden?
Mogelijk, maar dat hangt ook af van hoe je thermostaat vraagt. Maar de kans is groot met deze temperaturen dat je run wel langer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Ik heb geen statistieken om dat te meten. Weet dat dus niet. Ik had al vrij lange runs van een uur of langer voor zover ik het in de app kon bijhouden, Doel was meer om kortere pauzes tussen de rums te krijgen omdat het water dan afkoelt en de pomp harder en lang moet werken om de stooklijn weer te halen en dan de cv gaat inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Ja, dat heb ik al eens eerder gemeld in dit forum. Het kan natuurlijk aan de locatie liggen van je pomp.
Het heeft invloed op de gekozen stooklijn maar die zou je ook willen laten afhangen van de windkracht en wel of geen zon.
f.welvering schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Buiten temperatuur meting klopt in ieder geval niet. Wijkt bij mij op dit moment 2 graden af van de thermometer er vlak naast.
PompAO geeft aan -1 en thermometer - 2.9
Een familielid van me gaf aan dat zijn WP (ander merk) werkt met een gemiddelde buiten temperatuur van een bepaalde periode. Het zou kunnen zijn dat de waarde. Van DeWarmte daar ook op gebasseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
harrr schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Ja lijkt aardig te kloppen met wat DeWarmte opgegeven heeft, gisteren op de powermodus ook even gemeten, toen kwam ik op 64dB. Maar dit is ook extra vermogen waarmee hij normaal niet verkocht wordt.
Dat betekent 45 db op 1,5 meter bij 6 kw?

Ik meet zelf 53-55db bij 7 graden. Je woont toevallig niet in het noorden van het land? Ik ben wel benieuwd hoe andere pompen klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:01:
[...]

[...]

Een familielid van me gaf aan dat zijn WP (ander merk) werkt met een gemiddelde buiten temperatuur van een bepaalde periode. Het zou kunnen zijn dat de waarde. Van DeWarmte daar ook op gebasseerd is.
Denk het niet want het is hier al uren -3 en de pomp zegt 0 graden… of het moet een gemiddelde van een week zijn 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
Als je de powermodus hebt, wat betekent dat? Schakelt dat in bepaalde situaties in, of draait hij altijd met wat meer vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
jansd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:19:
Als je de powermodus hebt, wat betekent dat? Schakelt dat in bepaalde situaties in, of draait hij altijd met wat meer vermogen?
Dat betekend dat hij meer vermogen tot zijn beschikking heeft, dus hoger kan moduleren. Hij gebruikt dat alleen wanneer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 19:03
Misschien een gekke vraag,is het ook mogelijk om de pompAO overdag te laten lopen(nu de zon eindelijk weer schijnt)met de zonnepanelen, heb het gevoel dat deze bij ons juist vaak in de avond/nacht uren draait. šŸ¤”
Als ik in de app kijk van de energie leverancier dan zijn we behoorlijk wat stroom aan het verbruiken wat mij toch wat zorgen baart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDbo6Nv4cCu4PcWT2LhMcHsyLGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZM0EtQdjZexZRRzS9t6Mgykp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7q8zRWa3zPuEYvsJ0lWh2a5X8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdevDtvCGsTlhnRSjdWfkVwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0SXms0MLfOFCYsik0emmsT6tVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqjOA91fY71OMLeLJXv9K7Lc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
DoubleDutch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:17:
Misschien een gekke vraag,is het ook mogelijk om de pompAO overdag te laten lopen(nu de zon eindelijk weer schijnt)met de zonnepanelen, heb het gevoel dat deze bij ons juist vaak in de avond/nacht uren draait. šŸ¤”
Als ik in de app kijk van de energie leverancier dan zijn we behoorlijk wat stroom aan het verbruiken wat mij toch wat zorgen baart.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan door nachtverlaging toe te passen in je thermostaat. Dan heb je wel een hogere stooklijn nodig want je moet het huis weer opwarmen. De COP zal slechter zijn en het verbruik overdag wat hoger. Ben er zelf nog niet uit wat beter werkt en het goedkoopste is want zeker bij warmer weer gebruikte ik met nachtverlaging in de nacht geen elektriciteit en is het ook vrij snel weer opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien

Ik heb een extern weerstation, en die waarden komen vrij goed overeen met wat de sensor van de warmte aangeeft. V.w.b. de aanvoer temperatuur t.o.v. van de stooklijn kan ik in mijn specifiek geval kort zijn: het lijkt wel alsof ik geen stooklijn heb. (en kan het ook niet checken, is sinds 6 jan niet meer beschikbaar geweest) Vóór 5 januari volgde de WP perfect de ingestelde graden van de stooklijn (met buitentemp. van 7 tot 12 graden). 5 januari hebben we door een kortsluiting in een verdeelstation van enexis 7 hr geen stroom gehad. Sindsdien stook ik 85% op gas, omdat, als de WP inschakelt met een aanvoer van 36 graden 20 min lang het water rondpomp met max. 0,7kW, totdat de invoertemp. gezakt is naar ong. 26graden, waarna de CV weer aangezet word. Support heeft er naar gekeken, en de inschakeltijd van CV en WP op min. 1hr gezet, maar er is niets verandert, want de WP draait max. 20'. Balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
jvlien schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Ik heb een extern weerstation, en die waarden komen vrij goed overeen met wat de sensor van de warmte aangeeft. V.w.b. de aanvoer temperatuur t.o.v. van de stooklijn kan ik in mijn specifiek geval kort zijn: het lijkt wel alsof ik geen stooklijn heb. (en kan het ook niet checken, is sinds 6 jan niet meer beschikbaar geweest) Vóór 5 januari volgde de WP perfect de ingestelde graden van de stooklijn (met buitentemp. van 7 tot 12 graden). 5 januari hebben we door een kortsluiting in een verdeelstation van enexis 7 hr geen stroom gehad. Sindsdien stook ik 85% op gas, omdat, als de WP inschakelt met een aanvoer van 36 graden 20 min lang het water rondpomp met max. 0,7kW, totdat de invoertemp. gezakt is naar ong. 26graden, waarna de CV weer aangezet word. Support heeft er naar gekeken, en de inschakeltijd van CV en WP op min. 1hr gezet, maar er is niets verandert, want de WP draait max. 20'. Balen!
Wat heb je voor Thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 19:03
Mkw schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Dat kan door nachtverlaging toe te passen in je thermostaat. Dan heb je wel een hogere stooklijn nodig want je moet het huis weer opwarmen. De COP zal slechter zijn en het verbruik overdag wat hoger. Ben er zelf nog niet uit wat beter werkt en het goedkoopste is want zeker bij warmer weer gebruikte ik met nachtverlaging in de nacht geen elektriciteit en is het ook vrij snel weer opgewarmd.
Is dat ook mogelijk met de Tado thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
Honeywell Touch. Heb ik met behulp van de support op 4 sept correct ingeregeld. Heeft het vóór 5 jan. ook perfect gedaan. Stook nu continu 24hr/dag op 19graden, om een exact beeld te krijgen wat de oorzaak voor dit probleem is voor de support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
jvlien schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Honeywell Touch. Heb ik met behulp van de support op 4 sept correct ingeregeld. Heeft het vóór 5 jan. ook perfect gedaan. Stook nu continu 24hr/dag op 19graden, om een exact beeld te krijgen wat de oorzaak voor dit probleem is voor de support.
Is de Thermostaat door de stoormuitval niet weer die perfect ingestelde settings kwijtgeraakt?
Je zou even kunnen testen zonder thermostaat als je toch 24/7 gaat testen.
Regelunit uitzetten, je haalt het kabeltje van je thermostaat los en plaatst 1 kabeltje met beide uit eindes op de plek van de kabels van de thermostaat (zie screenshot hier onder).
Op deze manier sluit je in elk geval ook maar enige manier van niet juist werken van de thermostaat uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E4Ti5tde6tPUaKgZlzQFp3O_gA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIsTg4EiBdULOuR58tWJ6KTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
DoubleDutch schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een dynamisch contract?
Anders zou ik me er nu nog geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
Ik kom zelf uit de machinebouw, en misschien gebeurt het bij De Warmte ook wel zo, maar ik heb mijn twijfels. Als ik bij een machine (complexe servo gestuurde inpakmachines, met meerder programma's om diverse verpakkingen te kunnen draaien) via het het programma een instelling deed, maakte ik eerst een back-up van de actuele waardes, paste daarna de waarde(s) aan, en monitorde de oplossing. Als ik overtuigd was van het resultaat, sloeg ik de waardes permanent op in de PLC, en maakte een nieuwe back-up mƩt een datum en een verslag wat en waarom het aangepast was. Zodoende kon ik altijd terug naar de vorige situatie.
In mijn situatie met de WP, wel problemen gehad, maar sinds 12 december werkte mijn pomp naar mijn bescheiden mening perfect (temp. buiten 7 - 13 graden, gƩƩn gas verbruikt, en een COP van gemiddeld 5,3)
Na de stroomstoring van 5 januari ( 7 uur zonder stroom) een abominabel slecht werkende pomp. 85% van de tijd op gas, en een WP die alleen na een CV opwarmtijd naar 40graden het water ong. 20'rondpompt met 0,7kW invoer totdat de CV het weer overneemt. De CV uitzetten of nog lager zetten dan 40graden lijkt me niet verstandig met temperaturen van -6graden buiten. Nog iemand met een soortgelijk probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
TeutonMartin schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Is de Thermostaat door de stoormuitval niet weer die perfect ingestelde settings kwijtgeraakt?
Je zou even kunnen testen zonder thermostaat als je toch 24/7 gaat testen.
Regelunit uitzetten, je haalt het kabeltje van je thermostaat los en plaatst 1 kabeltje met beide uit eindes op de plek van de kabels van de thermostaat (zie screenshot hier onder).
Op deze manier sluit je in elk geval ook maar enige manier van niet juist werken van de thermostaat uit.
[Afbeelding]
Ik heb de instellingen van de Thermostaat al gecontroleerd, die stonden nog allemaal nog correct. Thermostaat werkt op batterijen, los van het stroomnet. Maar bedankt voor de tip, ik probeer het. Niet geschoten is altijd mis denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jvlien schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Ik heb de instellingen van de Thermostaat al gecontroleerd, die stonden nog allemaal nog correct. Thermostaat werkt op batterijen, los van het stroomnet. Maar bedankt voor de tip, ik probeer het. Niet geschoten is altijd mis denk ik dan maar.
Ik zou even support bellen of de instellingen nog wel goed staan aan hun kant want deze worden nog wel eens gereset zonder dat je het weet. Bij mij bleek de silent mode uit te staan bv.

Je kunt in de Tado prima een schema opstellen van overdag 1 graad meer dan in de nacht.

Bij mij werkt de pomp op dit moment niet, hij komt niet verder dan 29 graden met de cv aan…. Na zowel regelpaneel als pomp opnieuw opgestart te hebben komt er weer leven in. Kan helaas stooklijn niet aanpassen (nog altijd foutmelding) want heb wel even iets extra’s nodig nu het flink is afgekoeld in huis. En pomp zit vol ijs, dus vraag me af of dat oorzaak is (geen defrosts?). Na kleine opleving opnieuw geen warmteproductie en huis wordt steeds kouder dus heb support ingeschakeld. Ook vreemd dat cv het niet overneemt en zorgt dat het warm wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Mkw op 11-01-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Na 5 dagen werkt de stooklijn pagina hier weer. Wellicht bij iedereen? Niet dat ik hem nodig ben, maar wou het even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
harrr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:35:
Na 5 dagen werkt de stooklijn pagina hier weer. Wellicht bij iedereen? Niet dat ik hem nodig ben, maar wou het even melden.
Hier nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
harrr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:35:
Hier ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Ik heb al een aantal mails gestuurd maar 0 reactie hierop, wil wat instellingen laten optimaliseren, volgens mij hebben ze te weinig mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
nivekamoud schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:05:
Ik heb al een aantal mails gestuurd maar 0 reactie hierop, wil wat instellingen laten optimaliseren, volgens mij hebben ze te weinig mensen.
Bij mij ook nul reactie op inmiddels meerdere mails. Prima dat je zelf minder in kunt stellen, maar dan moet iemand die wel aan de knoppen kan draaien bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Bij mij reageren ze nog wel relatief vlot (binnen een dag) op mij vragen. Omtrent de stooklijn kreeg ik deze reactie:

"Daarnaast zijn we ervan op de hoogte dat de stooklijn functie van de webapp soms niet goed werkt. De beste oplossing is op dit moment om het na een half uurtje opnieuw te proberen; zeer vaak is de stooklijn functie dan weer beschikbaar.
We realiseren ons echter dat dit geen permanente oplossing is. Daarom zijn we hard aan het werk om een nieuwe versie te ontwikkelen, die meer functies heeft en betrouwbaarder is. De verwachting is dat deze rond eind januari beschikbaar zal komen. Uiteraard word je daarvan op de hoogte gesteld."

Ik vraag me zelf nog wel een beetje af hoe de CV precies wordt ingeschakeld. Wordt de ketel OpenTherm aangestuurd of gewoon aan/uit? Ik heb het idee dat in de webapp constant de CV op "ON" staat, maar als ik naar gas gebruik kijk (en ook de temperatuur op de CV) lijkt deze niet altijd daadwerkelijk bezig te zijn met verwarmen. Dus ik vraag mij af wat die "ON" daadwerkelijk betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
jnicolaes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:33:
Bij mij reageren ze nog wel relatief vlot (binnen een dag) op mij vragen. Omtrent de stooklijn kreeg ik deze reactie:

"Daarnaast zijn we ervan op de hoogte dat de stooklijn functie van de webapp soms niet goed werkt. De beste oplossing is op dit moment om het na een half uurtje opnieuw te proberen; zeer vaak is de stooklijn functie dan weer beschikbaar.
We realiseren ons echter dat dit geen permanente oplossing is. Daarom zijn we hard aan het werk om een nieuwe versie te ontwikkelen, die meer functies heeft en betrouwbaarder is. De verwachting is dat deze rond eind januari beschikbaar zal komen. Uiteraard word je daarvan op de hoogte gesteld."

Ik vraag me zelf nog wel een beetje af hoe de CV precies wordt ingeschakeld. Wordt de ketel OpenTherm aangestuurd of gewoon aan/uit? Ik heb het idee dat in de webapp constant de CV op "ON" staat, maar als ik naar gas gebruik kijk (en ook de temperatuur op de CV) lijkt deze niet altijd daadwerkelijk bezig te zijn met verwarmen. Dus ik vraag mij af wat die "ON" daadwerkelijk betekend.
Bij mij staat cv ketel laatste dagen ook constant op ON. Ik zie aan gasverbruik dat er eens per 1 a 2 uur klein beetje gas wordt gebruikt. Je ziet dan ook kort de aanvoertemperatuur omhoog gaan. Zou nuttiger zijn als de ketel voor langere tijd meehelpt als het nodig is.
Pagina: 1 ... 26 ... 52 Laatste