Ik zie vaak in dit topic het advies voorbij komen met het uitzetten van de warmtevraag op de CV ketel waardoor de CV niet meer kan helpen met de warmtevraag.
Dit werkt natuurlijk, je zult met uit zetten geen gas meer verbruiken maar dit helpt niet persee voor het niet lekker werken van pompAO samen met de CV ketel.
Zie hieronder wat tips die naar mijn idee helpen om pompAO wat beter te laten werken met de CV ketel en die er voor zorgen dat pompAO zelf beter draait:
- Allereerst belangrijk om een geschikte stooklijn instellen (hier is al meerdere keren in dit topic over geschreven hoe dit te doen).
- CV temperatuur zou ik vervolgens een graad of 3 tot 5 lager instellen dan je stooklijn temperatuur wanneer jij verwacht hulp van de CV nodig te hebben met een minimum van 30 graden.
āWat er namelijk gebeurd als de CV wordt aangesproken is dat pompAO hulp van de CV verwacht, niet dat de CV het overneemt. Als je dus nog een oude setting hebt ingesteld (bijvoorbeeld 50 graden) en op het moment van de hulpvraag van pompAO is er een aanvoertemperatuur van 40 (met een gevraagde temperatuur van 45) dan zal pompAO direct bij de hulp al wat vermogen terug schroeven aangezien hij hulp krijgt, de CV pakt redelijk warm retour water en knalt dus erg makkelijk naar zijn 50 graden, pompAO krijgt vervolgens ook vrij snel warm retour water en schiet boven zijn stooklijn, hij gaat vervolgens uit omdat hij boven zijn stooklijn draait, CV gaat uit, door de nadraaitijd zakt de water temperatuur vrij snel en pompAO moet weer opstarten.
Tijdens deze hulp is er maar erg weinig warmte toegevoegd, pompAO maakt een start/stop cyclus en begint weer op nieuwā.
Als je enkel de CV functie van de CV uit zet gaat pompAO elke keer naar X aantal uur (net waarop het is ingesteld) verwachten dat hij hulp gaat krijgen van de CV, hij gaat dan dus ook weer rustiger draaien omdat hij hulp van de CV verwacht, vaak schroeft hij zijn Flow terug, vermogen (hij staat dus maar te lummelen).
- Als je denkt dat je het met alleen pompAO af kunt zou ik contact opnemen met de Support en vragen of ze de tijd van bijspringen van de CV kunnen aanpassen naar 12 uur. Dit betekend dat pompAO pas na 12 uur alleen draaien hulp krijgt als binnen deze 12 uur niet aan de aanvoertemperatuur van je stooklijn is voldaan, nu gaat pompAO dus 12 uur lang volgas zijn best doen om die stooklijn temp te halen en niet steeds rusten op de hulp die hij niet gaat krijgen.
- Ik zou de verhoging van de stooklijn temp na een defrost op 0 laten zetten inplaats van 5 graden.
- Als test zou je de powermodus nog kunnen activeren, hiermee levert pompAO toch een stukje meer kwh per uur als in de normale modus. Dit doet hij echter alleen als dit nodig is. In mijn geval merk ik met temperaturen boven de 4 graden buiten geen verschil met de normale modus, enkel als het kouder wordt zie ik extra verbruik en iets meer geluid.
[
Voor 8% gewijzigd door
TeutonMartin op 10-01-2024 14:59
]