Ook niet echt veel besparing dus, ach wellicht moeten we het over het hele jaar bekijkenMkw schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Bij mij is het 102m3 besparing (dan tel ik bijspringen cv niet mee) en 293 kWh extra verbruik.
De verhouding is bijna 1 op 3 ipv de door deWarmte beloofde 1 op 2,25 en dat terwijl december vrij zacht was. Eerste week was het zelfs 1 op 4.
Weet iemand toevallig hoe het kan dat mijn pomp soms van zijn stooklijn afwijkt en een veel hogere aanvoertemperatuur bereikt? Hij doet dit zonder de ketel in te schakelen. De warmtevraag is nog maar 1,5 uur geleden aangezet. Stooklijn is 45 bij -15 en 30 bij 15.
De optie smart correction wellicht aan staan?wildebeernd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:22:
Weet iemand toevallig hoe het kan dat mijn pomp soms van zijn stooklijn afwijkt en een veel hogere aanvoertemperatuur bereikt? Hij doet dit zonder de ketel in te schakelen. De warmtevraag is nog maar 1,5 uur geleden aangezet. Stooklijn is 45 bij -15 en 30 bij 15.
:strip_exif()/f/image/yxklSNTAFa34wmf0c7313491.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik denk dat dit de stooklijn verhoging na een defrost is. Is de afwijking ongeveer 5 graden max?wildebeernd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:22:
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Die staat bij mij aan inderdaad. Dat zou het kunnen verklaren
wat zijn de ervaringen hier met deze functie?
Nee de afwijking is hogerf.welvering schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:09:
[...]
Ik denk dat dit de stooklijn verhoging na een defrost is. Is de afwijking ongeveer 5 graden max?
Voor mijn ouders is de functie goed, die hadden bij +10 graden momenten waarop het niet warm werd in huis. Door de functie aan te zetten is dat nu wel het geval.wildebeernd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:11:
Die staat bij mij aan inderdaad. Dat zou het kunnen verklarenwat zijn de ervaringen hier met deze functie?
Nu kan je wellicht beter de stooklijn aanpassen, maar dit had het zelfde effect.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik vind de omschrijving van die functie erg beperkt. Wanneer gaat deze functie zich met het stook gedrag bemoeien?
Ik vind namelijk dat de PompAO lang mag draaien voordat de vraag vervuld hoeft te zijn. Ik weet echter dat DeWarmte liever sneller ziet dat de warmte vraag vervuld word.
Het is jammer dat het een aan/uit systeem is. Met OpenTherm hadden ze zoveel meer informatie gehad om de aansturing op te baseren
Ik vind namelijk dat de PompAO lang mag draaien voordat de vraag vervuld hoeft te zijn. Ik weet echter dat DeWarmte liever sneller ziet dat de warmte vraag vervuld word.
Het is jammer dat het een aan/uit systeem is. Met OpenTherm hadden ze zoveel meer informatie gehad om de aansturing op te baseren
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
De badkamer met radiator wordt er in elk geval wel een stukje warmer door haha. Voor de cop is dit natuurlijk redelijk funest...
Deze vraag heb ik laatst eens aan DeWarmte gesteld. Het antwoord:f.welvering schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:20:
Ik vind de omschrijving van die functie erg beperkt. Wanneer gaat deze functie zich met het stook gedrag bemoeien?
"Verder verhoogt de smart correction de doeltemperatuur in stapjes (1°C/uur uit mn hoofd) als de warmtevraag langdurig (meer dan 3 uur) aan blijft. Dit reset zich als de warmtevraag wegvalt."
Dus als ik het goed begrijp wordt de smart correction ingeschakeld als binnen een bepaalde tijd de ruimte temperatuur niet is behaald. En wordt de ketel ingeschakeld indien de pomp binnen een bepaalde tijd de ingestelde aanvoertemperatuur niet bereikt.
Dat begrijp ik er inderdaad ook uit, dat is vanuit de mogelijkheden welke er zijn met de PompAO wellicht ook een mooie manier. Ze hebben immers geen informatie waaruit blijkt dat de temperatuur bijvoorbeeld stabiel is of wel langzaam stijgt. Deze informatie zouden ze bijvoorbeeld wel krijgen bij het gebruik van OpenTherm thermostaten zoals ze dit bij bijvoorbeeld Quatt doen.wildebeernd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:22:
Dus als ik het goed begrijp wordt de smart correction ingeschakeld als binnen een bepaalde tijd de ruimte temperatuur niet is behaald. En wordt de ketel ingeschakeld indien de pomp binnen een bepaalde tijd de ingestelde aanvoertemperatuur niet bereikt.
Ik kan de stooklijn niet meer aanpassen of zien werkt het bij jullie nog wel ?
Yes, geen probleem hierrob2011 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:34:
Werkt bij mij ook al een paar dagen niet, ik heb Dewarmte een mailtje gestuurd daar overrob2011 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:34:
Had ik ook. Regel unit van het stroom en er weer op en het was bij mij daarmee opgelost.rob2011 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:34:
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Hier is de besparing tot nu toe:
260 m3 gas a € 1,219 = € 316,94
681 kWh extra a €0,38 = € 258,78
Besparing van € 58 euro dus. Daar worden we niet rijk van en verdienen we de pomp zeker niet mee terug in 3 jaar zoals DeWarmte als indicatie geeft.
Met salderen meegerekend (uitgaand van 11 ct terugleververgoeding): 74 euro voor 681 kWh hebben we bespaard: € 242 euro aan energiekosten tot nu toe.
260 m3 gas a € 1,219 = € 316,94
681 kWh extra a €0,38 = € 258,78
Besparing van € 58 euro dus. Daar worden we niet rijk van en verdienen we de pomp zeker niet mee terug in 3 jaar zoals DeWarmte als indicatie geeft.
Met salderen meegerekend (uitgaand van 11 ct terugleververgoeding): 74 euro voor 681 kWh hebben we bespaard: € 242 euro aan energiekosten tot nu toe.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik begrijp dit antwoord anders, omdat de PompAO helemaal geen ruimte temperatuur kan lezen. Ik vermoed dus dat met doeltemperatuur de relevante temperatuur op de stooklijn wordt bedoeld. Heel praktisch zal dat dan denk ik op korte termijn betekenen dat de cv ketel kort bijschakeld. Voor de tijd daarna zal de compressor wat harder draaien vermoed ik. Maar het wordt met dit korte antwoord niet geheel duidelijk moet ik toegeven 😉f.welvering schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:32:
[...]
Dat begrijp ik er inderdaad ook uit, dat is vanuit de mogelijkheden welke er zijn met de PompAO wellicht ook een mooie manier. Ze hebben immers geen informatie waaruit blijkt dat de temperatuur bijvoorbeeld stabiel is of wel langzaam stijgt. Deze informatie zouden ze bijvoorbeeld wel krijgen bij het gebruik van OpenTherm thermostaten zoals ze dit bij bijvoorbeeld Quatt doen.
Ok Thanks hier werkt het weer.
Mijn besparing
2250,9kWh warmte COP 3.2 (tel ik de maanden zelf op 2246,9 kWh
252 m3 gas a €1,44996 = € 365,94
708,7 kWh extra a €0,38 = € 269,30
HA shelly waardes 775,75 kWh extra a €0,38 = € 294,78 verschill €25,47
Waarbij ik de stroom ook als bijvangst reken ivm terug leveren kan wel stellen dat de waardes van dewarmte niet kloppen,
Kijk ik naar het verbruik per gewogen graaddag dan is er een mooie besparing.
Mijn besparing
2250,9kWh warmte COP 3.2 (tel ik de maanden zelf op 2246,9 kWh
252 m3 gas a €1,44996 = € 365,94
708,7 kWh extra a €0,38 = € 269,30
HA shelly waardes 775,75 kWh extra a €0,38 = € 294,78 verschill €25,47
Waarbij ik de stroom ook als bijvangst reken ivm terug leveren kan wel stellen dat de waardes van dewarmte niet kloppen,
Kijk ik naar het verbruik per gewogen graaddag dan is er een mooie besparing.
/f/image/7meid7d2n0XB3FovNeRAstMX.png?f=fotoalbum_large)
Dank @L_Edje : ik heb dit gerealiseerd via een cold relay zigbee switch. Ik hoef nu de rest van de familie niet een nieuwe app te geven. Alles via Tado te bedienen maar toch een goed aan uit aansturing via Home Assistant.L_Edje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:11:
[...]
Ik heb nog beloofd om een voorbeeld te maken hoe je binnen Home Assistant een virtuele thermostaat maakt. Dit is interessant voor iedereen die te weinig grip heeft op het gedrag van een fysieke thermostaat (of voor wie geen Netatmo wil kopen)
Onderstaande YAML code geeft je een virtuele thermostaat. Voor de temperatuursensor kun je iedere willekeurige sensor gebruiken welke je in je woonkamer hebt staan. In mijn voorbeeld gebruik ik de sensor van mijn netatmo.
Voor de heater gebruik ik het relais van de ESPHome uit mijn eerdere post.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 climate: #voorbeeld virtuele thermostaat - platform: generic_thermostat name: Demo thermostaat # Gebruik het relais van je esphome device om je PompAO mee te schakelen heater: switch.pompao_esp_relwarm # gebruik sensor van je eigen thermostaat target_sensor: sensor.netatmo_smart_thermostat_current_temperature min_temp: 5 max_temp: 27 ac_mode: false #geef default temp mee target_temp: 21 cold_tolerance: 0.2 hot_tolerance: 1.0 min_cycle_duration: minutes: 50 initial_hvac_mode: "heat" away_temp: 16 precision: 0.5
Als dit goed gaat, kun je nu binnen HomeAssistant je nieuwe thermostaat vinden:
[Afbeelding]
Wil je deze virtuele thermostaat bedienen met je fysieke slimme thermostaat ? Dat kan ook. Als je een HomeAssistant integratie hebt met je slimme thermostaat, dan kun je hiervan de setpoint uitlezen met een template sensor in je YAML file:
code:
1 2 3 setpointnetatmo: friendly_name: "Netatmo Setpoint" value_template: "{{ states.climate.netatmo_smart_thermostat.attributes.temperature }}"
Hiermee heb je een sensor van de ingestelde temperatuur:
[Afbeelding]
Tot slot kun je binnen Node-Red de setpoint van je fysieke thermostaat koppelen aan je virtuele thermostaat:
[Afbeelding]
Als alles goed is gegaan, heb je nu je PompAO losgekoppeld van je thermostaat, en heb je meer grip op hysterese en aantal schakelmomenten.
Ook heb ik via een wisselschakelaar het eenvoudig gemaakt voor het gezin om alsnog terug te vallen op Tado aansturing (bypass) mocht Home Assistant een probleem hebben.
:strip_exif()/f/image/30cVVRbLBs7xbkNHmE7TwrJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik erger me de laatste tijd steeds meer aan een duidelijk hoorbare tik zodra de tado aan/uit regeling naar de pomp doet. Ik lees dat dit idd vooral met de aan/uit regeling ipv opentherm aansluiting te maken heeft. In principe dus niets aan te doen vrees ik. Of zijn er andere oplossingen?
Heeft de Netatmo dit euvel niet?
Heeft de Netatmo dit euvel niet?
Een aan/uit thermostaat is eigenlijk niets meer dan een relais dat open of dicht gaat als er aan bepaalde voorwaarden(ruimtetemperatuur gevraagd t.o.v. actueel) wordt voldaan. Dat relais kun je horen klikken.
Een opentherm thermostaat (wat bij veel ketels standaard is tegenwoordig) is een volwaardig communicatie protocol. Daar klikt niets, maar er wordt gewoon meetdata doorgegeven aan de ketel. Die vervolgens bepaalt op welke aanvoertemperatuur er gestookt moet gaan worden.
Het klopt dus dat er verschil zit in de aansturing van opentherm en aan/uit thermostaten. Het zou mij ook niet verbazen dat er stillere relais op de markt zijn. Ik heb de netatmo zelf nog niet in gebruik (nog geen PompAO). Dus ik kan daar niets over roepen.
De Quatt werkt overigens wel met Opentherm (voor wat het waard is)
Een opentherm thermostaat (wat bij veel ketels standaard is tegenwoordig) is een volwaardig communicatie protocol. Daar klikt niets, maar er wordt gewoon meetdata doorgegeven aan de ketel. Die vervolgens bepaalt op welke aanvoertemperatuur er gestookt moet gaan worden.
Het klopt dus dat er verschil zit in de aansturing van opentherm en aan/uit thermostaten. Het zou mij ook niet verbazen dat er stillere relais op de markt zijn. Ik heb de netatmo zelf nog niet in gebruik (nog geen PompAO). Dus ik kan daar niets over roepen.
Interpolis, glashelder!
Wanneer je een draadloze Tado hebt dan bevindt het relay, en daarmee het ‘klikken’, zich bij de cv ipv bij kamer thermostaat.
Wellicht een oplossing?
Wellicht een oplossing?
Ah op die manier.. vind relatief weinig over het geluid van relais in thermostaten op internet, dus kennelijk maak ik me er meer dan gemiddeld zorgen overTheIbex schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:36:
Een aan/uit thermostaat is eigenlijk niets meer dan een relais dat open of dicht gaat als er aan bepaalde voorwaarden(ruimtetemperatuur gevraagd t.o.v. actueel) wordt voldaan. Dat relais kun je horen klikken.
Apart de keus van de Warmte om niet voor Opentherm te gaan.
Klinkt zeker als mogelijke oplossing! moet er dan wel even voor in de buidel tasten, maar zeker nog eens overwegen waard. Vind de Tado namelijk wel stuk mooier aan de wand hangen dan de netatmo (oog wil ook wat)nelving schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:59:
Wanneer je een draadloze Tado hebt dan bevindt het relay, en daarmee het ‘klikken’, zich bij de cv ipv bij kamer thermostaat.
Wellicht een oplossing?
[ Voor 10% gewijzigd door Igor4 op 03-01-2024 20:20 ]
De Honeywell Lyric T6 kan ook draadloos met de relay bij de ketel. Wel de specifiek de draadloze versie bestellen. De Netatmo blijkt wel beter te werken met de Pomp AO (zie topic langere runs) dan de Tado (er zijn mensen in dit topic die aanpassingen aan hun Tado hebben laten doen door Tado om te voorkomen dat deze steeds aan/uit ging), de Lyric heeft hier ook een handje van en is eigenlijk ook meer geschikt voor een CV dan een warmtepomp.Igor4 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Klinkt zeker als mogelijke oplossing! moet er dan wel even voor in de buidel tasten, maar zeker nog eens overwegen waard. Vind de Tado namelijk wel stuk mooier aan de wand hangen dan de netatmo (oog wil ook wat)
Ik heb dit bij mijn Lyric opgelost door deze in te stellen op 35 graden en alles waterzijdig in te regelen, waardoor de PompAO 24/7 mijn huis verwarmd met minimale afgifte en het dus niet warmer wordt dan 20-21 graden binnen. Levert een hogere COP op, langere runs en lagere piekbelasting van de PompAO.
[ Voor 14% gewijzigd door harrr op 04-01-2024 13:51 ]
Hoe heb je 35 graden ingesteld? Bedoel je in de lyric of in de stooklijn?harrr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
[...]
De Honeywell Lyric T6 kan ook draadloos met de relay bij de ketel. Wel de specifiek de draadloze versie bestellen. De Netatmo blijkt wel beter te werken met de Pomp AO (zie topic langere runs) dan de Tado (er zijn mensen in dit topic die aanpassingen aan hun Tado hebben laten doen door Tado om te voorkomen dat deze steeds aan/uit ging), de Lyric heeft hier ook een handje van en is eigenlijk ook meer geschikt voor een CV dan een warmtepomp.
Ik heb dit bij mijn Lyric opgelost door deze in te stellen op 35 graden en alles waterzijdig in te regelen, waardoor de PompAO 24/7 mijn huis verwarmd met minimale afgifte en het dus niet warmer wordt dan 20-21 graden binnen. Levert een hogere COP op, langere runs en lagere piekbelasting van de PompAO.
Heb je nog wat screenshots van je webapp. Ben benieuwd welke resultaten je behaald.
Op de Lyric, om deze 24/7 een aan signaal te laten geven aan de PompAO, maar een temperatuur van meer dan 20-21 graden wordt niet bereikt door het afstellen (knijpen) van de verdeler. Wil ik de temperatuur ergens hoger hebben in huis, dan knijp ik dus wat minder of wat meer. Dit is ook hoe een warmtepomp normaal gesproken werkt. Temperatuur wordt op pijl gehouden door de stooklijn.BrianSalces schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:22:
[...]
Hoe heb je 35 graden ingesteld? Bedoel je in de lyric of in de stooklijn?
Heb je nog wat screenshots van je webapp. Ben benieuwd welke resultaten je behaald.
De resultaten in COP zijn niet heel bijzonder of beter. Vandaag een COP van 3.5 met 5 graden buiten met een aanvoertemperatuur van 36 graden (had ik daarvoor ook). Het bijzondere aan deze situatie dat ik door een continue afgifte mijn huis warm krijg met T11 radiatoren en boven een hele zolder met 1 T22 radiator van een vierkante meter. En dat mijn pomp meestal op 2-3KW afgifte draait en daardoor dus stiller is. Het huis is met 19 graden ook comfortabeler dan ervoor, omdat de vloer merkbaar minder koud is boven (zonder vloerverwarming) omdat de ruimte continue warm gehouden wordt. Overigens komen er nieuwe radiatoren en dan verwacht ik dat de stooklijn door deze constructie omlaag kan en dat het wel degelijk een betere COP gaat opleveren.
Nadeel is dat als we de oven in de woonkamer aan staat en het huis extra opwarmt, dat de temperatuur dan op loopt en de thermostaat niet af slaat. Die staat immers op 35 graden.
[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 04-01-2024 17:15 ]
Interessant, en wat doet dit met jou kwh gebruik? Is dit veel hoger dan stoken op thermostaat vraag?harrr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Op de Lyric, om deze 24/7 een aan signaal te laten geven aan de PompAO, maar een temperatuur van meer dan 20-21 graden wordt niet bereikt door het afstellen (knijpen) van de verdeler. Wil ik de temperatuur ergens hoger hebben in huis, dan knijp ik dus wat minder of wat meer. Dit is ook hoe een warmtepomp normaal gesproken werkt. Temperatuur wordt op pijl gehouden door de stooklijn.
De resultaten in COP zijn niet heel bijzonder of beter. Vandaag een COP van 3.5 met 5 graden buiten met een aanvoertemperatuur van 36 graden (had ik daarvoor ook). Het bijzondere aan deze situatie dat ik door een continue afgifte mijn huis warm krijg met T11 radiatoren en boven een hele zolder met 1 T22 radiator van een vierkante meter. En dat mijn pomp meestal op 2-3KW afgifte draait en daardoor dus stiller is. Het huis is met 19 graden ook comfortabeler dan ervoor, omdat de vloer merkbaar minder koud is boven (zonder vloerverwarming) omdat de ruimte continue warm gehouden wordt. Overigens komen er nieuwe radiatoren en dan verwacht ik dat de stooklijn door deze constructie omlaag kan en dat het wel degelijk een betere COP gaat opleveren.
Nadeel is dat als we de oven in de woonkamer aan staat en het huis extra opwarmt, dat de temperatuur dan op loopt en de thermostaat niet af slaat. Die staat immers op 35 graden.
Dit is vandaag. Ja het verbruik is hoger (15-30% meer) want eerder verwarmde ik de woonkamer op vol vermogen en bleef het boven koud (door korte afgifte tijd en af slaan door de thermostaat). Ik breng nu meer warmte het huis in als ervoor. Het is dus geen tweak om minder energie te verbruiken, maar om je huis warm te houden met een relatief slecht afgifte systeem door dit 24/7 te benutten.f.welvering schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Interessant, en wat doet dit met jou kwh gebruik? Is dit veel hoger dan stoken op thermostaat vraag?
/f/image/J3ju8MrVQs7F6HObcW5wGzUe.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn vergelijkbare dagen in december 2023 als je kijkt naar buiten temperatuur. Maar toen verwarmde ik enkel de beneden verdieping.
/f/image/yBw2K1sqhmrFSAeLWL38mt64.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ckROgdD50S5IUr4GeVNLyhoD.png?f=fotoalbum_large)
Een ander groot verschil is dus dat je hem flink ziet pendelen voor de wijziging van manier van verwarmen. Wat echter ook zou kunnen komen door het merk en type thermostaat. Heb ik nu echter geen last meer van.
Daarnaast zie je dat hij nooit piekt over de 700-800 watt. En daardoor blijft hij eigenlijk het grootste gedeelte van de dag nu op stille modus draaien. Wat enorm scheelt in geluid bij ons.
[ Voor 47% gewijzigd door harrr op 04-01-2024 18:26 ]
Is bij jullie ook de multiscrape HA Add-on stuk na het updaten van de Home Assistant? Ik ben teruggegaan naar versie 6.7.6 van deze Add-on. hierna werkt hij weer.
[ Voor 32% gewijzigd door L_Edje op 04-01-2024 21:03 ]
Het uit lezen van een opentherm verbinding is geen hogere wiskunde dus begrijp niet waarom dit niet word gedaan.
In weze is de regeling op dit moment gewoon niet slim.
Zonder actuele ruimte temperatuur kan je eigenlijk niet specifiek een regeling maken.
De regeling moet een setpoint zien en daar zelf zijn aanvoer op aanpassen.
Wellicht is een eigen aansturing van de pomp wel een idee.
Zonder actuele ruimte temperatuur kan je eigenlijk niet specifiek een regeling maken.
De meeste warmtepompen werken op aan/uit. Het idee is namelijk dat je op de stooklijn stuurt. Vanuit dat idee regelt de pomp zichelf verder (waaronder het zoveel mogelijk terug moduleren).wesleyvernie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:22:
Het uit lezen van een opentherm verbinding is geen hogere wiskunde dus begrijp niet waarom dit niet word gedaan.
Om deze reden schakel ik de warmtepomp ook 24/7 in en stook ik op de stooklijn. De thermostaat heeft enkel nog als functie om aan te geven hoe warm het is in huis en om de verwarming helemaal uit te schakelen. Die staat bij mij gewoon op 35 graden continue, door waterzijdig inregelen wordt het maar 20 graden.jansd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:29:
[...]
De meeste warmtepompen werken op aan/uit. Het idee is namelijk dat je op de stooklijn stuurt. Vanuit dat idee regelt de pomp zichelf verder (waaronder het zoveel mogelijk terug moduleren).
[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 05-01-2024 09:18 ]
DeWarmte (en Quatt) gebruikt sowieso een methode van verwarmen die helemaal niet past bij een warmtepomp. Setpoint moet de buiten temperatuur zijn en de warmtepomp moet hierop zijn aanvoer temperatuur baseren (samen met de opgegeven stooklijn die past bij het afgifte systeem).wesleyvernie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:22:
Zie hierboven een screenshot van mij met stoken via de thermostaat (aan/uit) en eentje waarbij de pomp gewoon continue verwarmd op stooklijn.
[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 05-01-2024 09:17 ]
@harrr ik heb je berichten gelezen, maar snap nog niet helemaal wat je doet. Waterzijdig inregelen snap ik, maar je zegt ook dat je de verdeler knijpt. Ik weet niet of je ook radiatoren gebruikt, maar moet ik het dan zo zien dat als de temperatuur in je ruimte te hoog wordt, je de radiatorkranen een stukje dicht draait? Hoe doe je dat dan op de vloerverwarming? Of gebruik je daar de thermostaatkraan voor?harrr schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:13:
[...]
Om deze reden schakel ik de warmtepomp ook 24/7 in en stook ik op de stooklijn. De thermostaat heeft enkel nog als functie om aan te geven hoe warm het is in huis en om de verwarming helemaal uit te schakelen. Die staat bij mij gewoon op 35 graden continue, door waterzijdig inregelen wordt het maar 20 graden.
Maar dat is toch precies wat dewarmte doet? Jij stelt namelijk je stooklijn in. PompAO kijkt naar de actuele buitentemperatuur en als dat 0 graden is en volgens jou ingestelde stooklijn hoort daar 38 graden bij dan handhaaft pompAO die 38 graden. Als het kouder wordt gaat hij verhogen afhankelijk van je stooklijn.harrr schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:16:
[...]
DeWarmte (en Quatt) gebruikt sowieso een methode van verwarmen die helemaal niet past bij een warmtepomp. Setpoint moet de buiten temperatuur zijn en de warmtepomp moet hierop zijn aanvoer temperatuur baseren (samen met de opgegeven stooklijn die past bij het afgifte systeem).
Zie hierboven een screenshot van mij met stoken via de thermostaat (aan/uit) en eentje waarbij de pomp gewoon continue verwarmd op stooklijn.
Naar mijn idee kan het alleen nog een stuk beter, het liefst zou ik de volgende mogelijkheden zien:
- Mogelijkheden tot het zelf afstellen van CV settings.
- Mogelijkheid om te switchen tussen silentmode, normalmode en powermode
- Mogelijkheid om te switchen tussen stoken volgens thermostaat of stoken continu. Met dan de optie vanaf welke buitentemperatuur automatisch geswitcht wordt tussen deze 2 standen.
- Mogelijkheid om een Opentherm thermostaat te gebruiken zodat je met een flexibele stooklijn kan verwarmen.
- Voor deze flexibele stooklijn is een minimale en maximale temperatuur instelling benodigd waartussen pompAO zelf kan schakelen. Minimale temperatuur dien je te bepalen aan de hand van jou afgifte systeem, maximale aan de hand van je warmteverlies.
Zie hier een voorbeeld waarom een flexibele stooklijn fijn is:
Stormachtige dag met een buitentemperatuur van 7 graden zorgt voor veel mee afkoeling van mijn woning dan een windstille dag met 7 graden. Op dit moment maakt pompAO in beide gevallen 29 graden aanvoer temperatuur. Op de windstille dag zou ik met 28 (dit zou dan mijn minimale temperatuur instelling zijn, lagere aanvoer wordt in mijn geval nadeliger voor de COP ivm mijn afgifte systeem) aanvoer uit de voeten kunnen, stormachtige dag heb ik 31 graden nodig.
Normale dag met een buitentemperatuur van -2 graden, een zonnige windstille dag van -2, of een stormachtige dag -2 wanneer ik de houtkachel erbij gebruik. In alle gevallen maakt pompAO nu volgens mijn stooklijn 33 graden aanvoer temperatuur. Op de normale dag klopt dit, op de zonnige dag kan ik door de bijverwarming van de zon juist terug naar 29 graden, ook door de bijverwarming van de houtkachel kan pompAO terug naar 28.
Als enkel de ruimte temperatuur ook gemeten wordt zou pompAO een snellere opwarming of afkoeling detecteren en dus binnen de ingestelde parameters zelf slim kunnen opereren om telkens voor zowel een stabiel mogelijke binnen temperatuur te zorgen en een zo efficiënt mogelijke aanvoer temperatuur, wat dan dus comfort en de COP ten goede kan komen.
- Mogelijkheid om te switchen tussen stoken volgens thermostaat of stoken continu. Met dan de optie vanaf welke buitentemperatuur automatisch geswitcht wordt tussen deze 2 standen.
- Mogelijkheid om een Opentherm thermostaat te gebruiken zodat je met een flexibele stooklijn kan verwarmen.
- Voor deze flexibele stooklijn is een minimale en maximale temperatuur instelling benodigd waartussen pompAO zelf kan schakelen. Minimale temperatuur dien je te bepalen aan de hand van jou afgifte systeem, maximale aan de hand van je warmteverlies.
Stormachtige dag met een buitentemperatuur van 7 graden zorgt voor veel mee afkoeling van mijn woning dan een windstille dag met 7 graden. Op dit moment maakt pompAO in beide gevallen 29 graden aanvoer temperatuur. Op de windstille dag zou ik met 28 (dit zou dan mijn minimale temperatuur instelling zijn, lagere aanvoer wordt in mijn geval nadeliger voor de COP ivm mijn afgifte systeem) aanvoer uit de voeten kunnen, stormachtige dag heb ik 31 graden nodig.
Normale dag met een buitentemperatuur van -2 graden, een zonnige windstille dag van -2, of een stormachtige dag -2 wanneer ik de houtkachel erbij gebruik. In alle gevallen maakt pompAO nu volgens mijn stooklijn 33 graden aanvoer temperatuur. Op de normale dag klopt dit, op de zonnige dag kan ik door de bijverwarming van de zon juist terug naar 29 graden, ook door de bijverwarming van de houtkachel kan pompAO terug naar 28.
Als enkel de ruimte temperatuur ook gemeten wordt zou pompAO een snellere opwarming of afkoeling detecteren en dus binnen de ingestelde parameters zelf slim kunnen opereren om telkens voor zowel een stabiel mogelijke binnen temperatuur te zorgen en een zo efficiënt mogelijke aanvoer temperatuur, wat dan dus comfort en de COP ten goede kan komen.
Die eerste twee heb ik ook al doorgegeven als verzoek. De derde zie ik minder als probleem: je kunt ook je thermostaat op strandje sauna zetten. Maar ik kan me voorstellen dat je dat graag in een app geregeld wilt zien.TeutonMartin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:14:
Naar mijn idee kan het alleen nog een stuk beter, het liefst zou ik de volgende mogelijkheden zien:
Een flexibele stooklijn zou ook aardig zijn, helemaal als je puur op je stooklijn verwarmd. Weet jij of dat bij andere warmtepompen ook mogelijk is?
Graag dergelijke verzoeken ook doorgeven aan webapp_userfeedback@dewarmte.nl. Hoe meer mensen dezelfde verzoeken doen, hoe groter de kans dat het geïmplementeerd wordt.
De vloerverwarming knijp ik door de flow aan te passen. Waardoor het met constante flow precies 20 graden wordt in de woonkamer. Ook al staat de thermostaat de hele dag op 35.jansd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:45:
[...]
@harrr ik heb je berichten gelezen, maar snap nog niet helemaal wat je doet. Waterzijdig inregelen snap ik, maar je zegt ook dat je de verdeler knijpt. Ik weet niet of je ook radiatoren gebruikt, maar moet ik het dan zo zien dat als de temperatuur in je ruimte te hoog wordt, je de radiatorkranen een stukje dicht draait? Hoe doe je dat dan op de vloerverwarming? Of gebruik je daar de thermostaatkraan voor?
De radiatoren knijp ik op de kamer die het moeilijkste warm te krijgen is na. Daar staat de radiator volledig open. Op die kamer bepaal ik dus ook de stooklijn en de rest van de radiatoren en verdelers knijp ik dusdanig dat het overal 20 graden is.
Ja DeWarmte houd een stooklijn aan. Maar de pomp reageert op de thermostaat die de hele tijd AAN of UIT signaal geeft, wat niet goed is voor de pomp en in mijn geval voor pendelen zorgt. Bij mij is er dus 24/7 een AAN signaal naar de pomp AO. Ik kan eventueel de thermostaat ook weghalen. Heeft geen functie meer behalve temperatuur aflezen.TeutonMartin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:50:
[...]
Maar dat is toch precies wat dewarmte doet? Jij stelt namelijk je stooklijn in. PompAO kijkt naar de actuele buitentemperatuur en als dat 0 graden is en volgens jou ingestelde stooklijn hoort daar 38 graden bij dan handhaaft pompAO die 38 graden. Als het kouder wordt gaat hij verhogen afhankelijk van je stooklijn.
[ Voor 6% gewijzigd door harrr op 05-01-2024 16:20 ]
Helder. Heb je er dan geen last van dat de pomp regelmatig zijn warmte niet kwijt kan en dus uit slaat?harrr schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:17:
[...]
De vloerverwarming knijp ik door de flow aan te passen. Waardoor het met constante flow precies 20 graden wordt in de woonkamer. Ook al staat de thermostaat de hele dag op 35.
De radiatoren knijp ik op de kamer die het moeilijkste warm te krijgen is na. Daar staat de radiator volledig open. Op die kamer bepaal ik dus ook de stooklijn en de rest van de radiatoren en verdelers knijp ik dusdanig dat het overal 20 graden is.
Dat is eigenlijk wat je wilt, uitslaan als de stooklijn gehaald is. Zodra het water dan weer x afkoelt start de pomp weer opjansd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Helder. Heb je er dan geen last van dat de pomp regelmatig zijn warmte niet kwijt kan en dus uit slaat?
Hier druk bezig met verbouwing nieuwe huis, daar komt ook een PompAO (geen CV), net als in vorige woning. Voor gekozen om ook geen thermostaat meer te plaatsen. Er komt een Shelly aan die aan/uit kan, maar dus in principe altijd aan kan staan als er warmtevraag is. Benieuwd hoe dat gaat.
Nee, werkt bij nog draai nu op 6.8.1L_Edje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:00:
Is bij jullie ook de multiscrape HA Add-on stuk na het updaten van de Home Assistant? Ik ben teruggegaan naar versie 6.7.6 van deze Add-on. hierna werkt hij weer.
Nee eigenlijk niet onder de 11 graden buiten. En om deze reden moet je ook geen pomp nemen die een te hoog vermogen heeft voor je huis. Pas als de warmtevraag onder het minimum vermogen van de pomp komt gaat hij regelmatig uit. Das in mijn geval boven de 11 graden buiten.jansd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Helder. Heb je er dan geen last van dat de pomp regelmatig zijn warmte niet kwijt kan en dus uit slaat?
Kost je dit niet veel kWh als de pomp 24/7 aanstaat?harrr schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:19:
[...]
Ja DeWarmte houd een stooklijn aan. Maar de pomp reageert op de thermostaat die de hele tijd AAN of UIT signaal geeft, wat niet goed is voor de pomp en in mijn geval voor pendelen zorgt. Bij mij is er dus 24/7 een AAN signaal naar de pomp AO. Ik kan eventueel de thermostaat ook weghalen. Heeft geen functie meer behalve temperatuur aflezen.
Gelukkig is er al een fix uit, 6.8.1 werkt inderdaad naar behoren.
Kost uiteraard 2 x zoveel omdat ik 2-3 keer zo veel ruimte verwarm (normaal enkel beneden), nu ook boven en op zolder.golfgti5 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:28:
[...]
Kost je dit niet veel kWh als de pomp 24/7 aanstaat?
Voor het eerst sinds ik CV functie heb uitgezet is het buiten kouder. Tot nu toe wordt het warm, wel stooklijn iets aangepast want het duurt iets langer dan ik wil (hou 2 uur aan om de nachtverlaging van 1 graad te overbruggen). Het valt me op dat in het dashboard al de hele dag de cv op ON staat dus het had me veel gas gekost waarschijnlijk. Zijn er al eigenaren die verder zijn gekomen met De Warmte om deze hybride functie te verbeteren zodat de cv alleen indien echt nodig gaat bijspringen?
Verder eens met eerdere Posts dat het fijn zou zijn als de cv instellingen in het dashboard komen, dus zal deze wens ook naar ze sturen.
Verder eens met eerdere Posts dat het fijn zou zijn als de cv instellingen in het dashboard komen, dus zal deze wens ook naar ze sturen.
Ik ben al veel in 'dsicussie' geweest met support om mijn cv functie te verminderen.Mkw schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:46:
Voor het eerst sinds ik CV functie heb uitgezet is het buiten kouder. Tot nu toe wordt het warm, wel stooklijn iets aangepast want het duurt iets langer dan ik wil (hou 2 uur aan om de nachtverlaging van 1 graad te overbruggen). Het valt me op dat in het dashboard al de hele dag de cv op ON staat dus het had me veel gas gekost waarschijnlijk. Zijn er al eigenaren die verder zijn gekomen met De Warmte om deze hybride functie te verbeteren zodat de cv alleen indien echt nodig gaat bijspringen?
Eerder heb ik iets gepost over de integrator, hier heb ik nu vooral last van icm defrosts.
Na zo'n 4 uren vraagt de PompAO de Ketel bij om te verwarmen, echter staat deze op sww only dust die doet niets. Mijn huis blijft netjes op temperatuur. Ben wel aan het spelen met de stooklijn zodat er niet meer warmte wordt toegevoegd dan ik verlies om een lager verbruik te bewerkstelligen.
Heb jij toevallig de stooklijn verhoging er al uit laten halen welke na een defrost wordt opgeplust? (dit is zo'n 5 graden.) dat zorgt er voor dat er sneller geschakeld wordt naar de Ketel voor bijstand.
Ja, de verhoging is eruitgehaald en cv zou later bij moeten springen. Als het goed is want het gebeurt nogal eens dat instellingen plots verdwijnen en teruggaan naar defaultwaardes. Daarom zou het goed zijn als de instellingen in dashboard inzichtelijk zouden zijn (los of je ze zelf zou moeten kunnen aanpassen). Ben gestopt met discussie support want ze zagen het probleem niet.f.welvering schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:51:
[...]
Ik ben al veel in 'dsicussie' geweest met support om mijn cv functie te verminderen.
Eerder heb ik iets gepost over de integrator, hier heb ik nu vooral last van icm defrosts.
Na zo'n 4 uren vraagt de PompAO de Ketel bij om te verwarmen, echter staat deze op sww only dust die doet niets. Mijn huis blijft netjes op temperatuur. Ben wel aan het spelen met de stooklijn zodat er niet meer warmte wordt toegevoegd dan ik verlies om een lager verbruik te bewerkstelligen.
Heb jij toevallig de stooklijn verhoging er al uit laten halen welke na een defrost wordt opgeplust? (dit is zo'n 5 graden.) dat zorgt er voor dat er sneller geschakeld wordt naar de Ketel voor bijstand.
Wel heel benieuwd naar de komende koude week, met de cv uit! 🫣
[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 06-01-2024 11:59 ]
Ja zou fijn zijn als deze instellingen voor ons zelf beschikbaar kwamen en de instellingen vanuit de controller gehaald worden ter controle.Mkw schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Ja, de verhoging is eruitgehaald en cv zou later bij moeten springen. Als het goed is want het gebeurt nogal eens dat instellingen plots verdwijnen en teruggaan naar defaultwaardes. Daarom zou het goed zijn als de instellingen in dashboard inzichtelijk zouden zijn (los of je ze zelf zou moeten kunnen aanpassen).
Ik heb hier geen hulpvraag van de CV.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat je de tijd behoorlijk ver uitsmeert, mijn ervaring is dat als je de tijd van hulpvraag op bijvoorbeeld 4 uur zet maar je schakelt je CV functie op de CV uit dat het gedrag van pompAO wel wordt beïnvloed doordat hij hulp vraagt, ondanks dat de CV niks doet.
Als je dus denkt dat je het prima zonder CV af kan zou ik de volgende settings proberen :
- Zet de tijd waarna pompAO om hulp mag vragen op 24 of 48 uur.
- Laat de 5 graden verhoging na een defrost terug zetten naar 0 graden.
Voor extra zekerheid heb ik een extra signaalkabel aangesloten op mijn CV ketel en aangesloten op een zigbee droogcontact. Ik kan dus altijd op afstand mijn CV ketel aanzetten buiten de regelunit van deWarmte om. Mocht ik dus zelf eerder dan binnen 48 uur hulp nodig hebben van de CV ketel activeer ik die eenvoudig via HomeAssistant.
Het enkel uitschakelen van de CV functie op mijn CV ketel met wel nog de instelling van hulp na 2 uur gaf bij mij problemen.
Zie hier een screenshot van de afgelopen 8 uur (heb wel powermodes ingeschakeld):
/f/image/mIQ4OCAB5iXBGcdjYJbp4FdO.png?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien geen hulpvraag aan de CV ketel (AO Boiler).
Ik denk ook dat het belangrijk is dat je de tijd behoorlijk ver uitsmeert, mijn ervaring is dat als je de tijd van hulpvraag op bijvoorbeeld 4 uur zet maar je schakelt je CV functie op de CV uit dat het gedrag van pompAO wel wordt beïnvloed doordat hij hulp vraagt, ondanks dat de CV niks doet.
Als je dus denkt dat je het prima zonder CV af kan zou ik de volgende settings proberen :
- Zet de tijd waarna pompAO om hulp mag vragen op 24 of 48 uur.
- Laat de 5 graden verhoging na een defrost terug zetten naar 0 graden.
Voor extra zekerheid heb ik een extra signaalkabel aangesloten op mijn CV ketel en aangesloten op een zigbee droogcontact. Ik kan dus altijd op afstand mijn CV ketel aanzetten buiten de regelunit van deWarmte om. Mocht ik dus zelf eerder dan binnen 48 uur hulp nodig hebben van de CV ketel activeer ik die eenvoudig via HomeAssistant.
Het enkel uitschakelen van de CV functie op mijn CV ketel met wel nog de instelling van hulp na 2 uur gaf bij mij problemen.
Zie hier een screenshot van de afgelopen 8 uur (heb wel powermodes ingeschakeld):
/f/image/mIQ4OCAB5iXBGcdjYJbp4FdO.png?f=fotoalbum_large)
Zoals te zien geen hulpvraag aan de CV ketel (AO Boiler).
[ Voor 6% gewijzigd door TeutonMartin op 06-01-2024 13:09 ]
Dat de pomp pas na 24 of 48 uur om de cv mag vragen zou ik niet willen, want bij echt koud weer verwacht ik de cv nog wel nodig te hebben. Het is jammer dat je voor bijna alles support nodig hebt.
Vandaar dat ik dit ook buiten dewarmte om zelf geregeld heb, ook als nood backup kan ik hier altijd direct op terugvallen.Mkw schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:16:
Dat de pomp pas na 24 of 48 uur om de cv mag vragen zou ik niet willen, want bij echt koud weer verwacht ik de cv nog wel nodig te hebben. Het is jammer dat je voor bijna alles support nodig hebt.
Jammer dat het toch door de beperkte instel mogelijkheden van dewarmte niet lekker schijnt te werken via hun.
Ik merk een positief effect in de brom door mijn huis. Nu ik de vloerverwarming zo geknepen heb is de flow van de pomp van 20l/m naar 13l/m gegaan en hoor ik hem niet meer. Of DeWarmte heeft een update gedaan!
Aanvoer en retour verschillen nu ook 5 graden.
/f/image/kPfbtEoBEyT1j7fRVtWqVTws.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door harrr op 06-01-2024 16:50 ]
Wat is jou COP vandaag over heel de dag?harrr schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:49:
Ik merk een positief effect in de brom door mijn huis. Nu ik de vloerverwarming zo geknepen heb is de flow van de pomp van 20l/m naar 13l/m gegaan en hoor ik hem niet meer. Of DeWarmte heeft een update gedaan!
[Afbeelding]
Zou hier persoonlijk niet vrolijk van worden.
Pas op dat je je flow niet te veel knijpt, als pompAO te weinig flow heeft kan hij door inwendige beveiliging in storing vliegen. Met huidige flow ga je ook niet meer dan 4,5kw warmte transporteren.
Jij hebt in je systeem meerdere obstakels waardoor het geheel niet lekker werkt. Je thermostaat is een probleem aangezien deze niet goed omgaat met de aan/uit werking. Thermostaat die gebruikt maakt van hysteresis is beter geschikt voor PompAO. Je hebt het probleem met je thermostaat nu een soort van omzeilt door deze op maximaal te zetten, waardoor nu eigenlijk je afgifte systeem een probleem is geworden, door continu draaien wordt het beneden veel warmer, door dit nu praktisch maximaal te knijpen komt het meer in balans maar dit is funest voor je COP.
[ Voor 15% gewijzigd door TeutonMartin op 06-01-2024 17:23 ]
Mijn COP is hetzelfde als voorheen met deze temperatuur een 3.2. De flow is momenteel al weer wat hoger (17l/m) er wordt nu ook 5KW vermogen geleverd.TeutonMartin schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Wat is jou COP vandaag over heel de dag?
Zou hier persoonlijk niet vrolijk van worden.
Pas op dat je je flow niet te veel knijpt, als pompAO te weinig flow heeft kan hij door inwendige beveiliging in storing vliegen. Met huidige flow ga je ook niet meer dan 4,5kw warmte transporteren.
Jij hebt in je systeem meerdere obstakels waardoor het geheel niet lekker werkt. Je thermostaat is een probleem aangezien deze niet goed omgaat met de aan/uit werking. Thermostaat die gebruikt maakt van hysteresis is beter geschikt voor PompAO. Je hebt het probleem met je thermostaat nu een soort van omzeilt door deze op maximaal te zetten, waardoor nu eigenlijk je afgifte systeem een probleem is geworden, door continu draaien wordt het beneden veel warmer, door dit nu praktisch maximaal te knijpen komt het meer in balans maar dit is funest voor je COP.
Waarom zou het funest zijn voor mijn COP? Die was hiervoor niet beter. Ik ben wel van plan om boven de radiatoren te vervangen door grotere (t11 naar t22 met grotere afmeting). Dan kan de stooklijn omlaag en de flow van de vloerverwarming beneden weer hoger.
Deze afbeelding laat trouwens zien dat mijn COP van 3.2 redelijk overeen komt met watertemperatuur (42 graden) en buiten temperatuur (2 graden).
/f/image/FiWyHquh6eGRbMmEQLaDMxP7.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
[ Voor 16% gewijzigd door harrr op 06-01-2024 18:16 ]
Ik heb vandaag dat de warmtepomp zijn aanvoertemperatuur niet haalt van 38 graden. Hij blijft op 33 graden hangen draait een uur en valt dan uit.... Na stroom er af en er op draait de pomp weer een uur op 33 graden en gaat weer uit. Hij geeft aan dat hij de ketel bijschakeld maar deze doet ook niks..... De warmte kom niks geks zien aan mijn installatie.... Hebben meer mensen hier last van?
Interessant, dank voor antwoord. Ik zal iig de tado helpdesk vragen voor nu de aan/uit wachttijd tot een uur te vertragen. Dat zou sowieso al moeten helpen.harrr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
[...]
De Honeywell Lyric T6 kan ook draadloos met de relay bij de ketel. Wel de specifiek de draadloze versie bestellen. De Netatmo blijkt wel beter te werken met de Pomp AO (zie topic langere runs) dan de Tado (er zijn mensen in dit topic die aanpassingen aan hun Tado hebben laten doen door Tado om te voorkomen dat deze steeds aan/uit ging), de Lyric heeft hier ook een handje van en is eigenlijk ook meer geschikt voor een CV dan een warmtepomp.
Overweeg wel sterk om de tado maar de deur uit te doen ten gunste van de netatmo, gezien wat ik allemaal lees.
Ik zie jou en veel anderen grafiekjes posten van homewizard energy, waar je volgens mij een meter voor nodig hebt in je groepenkast. Is er een andere manier (zonder extra hardware) waarop vast te stellen is hoe vaak en lang je runs vd pompAO ongeveer zijn?
Ja ik heb een meter in de groepenkast. Een aantal Tweakers hebben ook een HomeAssistent integratie waarmee het wellicht ook te zien is.Igor4 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:48:
[...]
Interessant, dank voor antwoord. Ik zal iig de tado helpdesk vragen voor nu de aan/uit wachttijd tot een uur te vertragen. Dat zou sowieso al moeten helpen.
Overweeg wel sterk om de tado maar de deur uit te doen ten gunste van de netatmo, gezien wat ik allemaal lees.
Ik zie jou en veel anderen grafiekjes posten van homewizard energy, waar je volgens mij een meter voor nodig hebt in je groepenkast. Is er een andere manier (zonder extra hardware) waarop vast te stellen is hoe vaak en lang je runs vd pompAO ongeveer zijn?
Zonder een van die producten zou ik niet weten hoe je een goede inzage in je runs zou kunnen krijgen.
Ik heb op mijn evohome de minimale Aan tijd op 5 minuten staan en het aantal schakelingen op 3.
Is het aan te raden om de Aan tijd langer te zetten en het aantal schakelingen naar 1 te zetten?
Is het aan te raden om de Aan tijd langer te zetten en het aantal schakelingen naar 1 te zetten?
Ik zou aan wat langer zetten.golfgti5 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:04:
Ik heb op mijn evohome de minimale Aan tijd op 5 minuten staan en het aantal schakelingen op 3.
1x per uur is denk ik wat krap als je huis afkoelt
Net de cv functie weer aan gezet. Na ruim 2 uur vol draaien haalde de pomp de stooklijn niet en die heb ik wel nodig om het huis op temperatuur te krijgen. Geen schande met deze temperaturen (daarom is het ook een hybride en dit had ik wel verwacht toen ik besloot om pomp te kopen).
Zou nog fijner zijn als dit te configureren was in het dashboard (cv na 30 minuten laten bijspringen als stooklijn niet gehaald wordt bij 0 graden en kouder). Of dat het zelfs mogelijk is om alleen CV te gebruiken want met beide aan is het duurder dan alleen CV.
Wellicht lezen ze nog steeds mee 😜
Zou nog fijner zijn als dit te configureren was in het dashboard (cv na 30 minuten laten bijspringen als stooklijn niet gehaald wordt bij 0 graden en kouder). Of dat het zelfs mogelijk is om alleen CV te gebruiken want met beide aan is het duurder dan alleen CV.
Wat versta je onder 'vol draaien' van de warmtepomp? Ik zie bij deze temperaturen ook dat de aanvoertemperatuur regelmatig niet wordt gehaald, het electrische vermogen schommelt dan rond normale waarden (bij mij ca 700-1000 W deze dagen) bij een delta t van 3-4 graden. Ben nog aan het uitzoeken wat ik daar zelf aan kan doen.Mkw schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:03:
Net de cv functie weer aan gezet. Na ruim 2 uur vol draaien haalde de pomp de stooklijn niet en die heb ik wel nodig om het huis op temperatuur te krijgen. Geen schande met deze temperaturen (daarom is het ook een hybride en dit had ik wel verwacht toen ik besloot om pomp te kopen).
Ik begreep van DeWarmte dat ze binnen enkele weken ook bepaalde instellingen voor de cv ketel willen toevoegen aan de webapp. Ben benieuwd welke precies.
Vol vermogen is bij mij 2 tot 2,3 kw en bij deze lage temperatuur en mijn stooklijn kom ik dan tot 4,5 a 5 kw warmte output.jansd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Wat versta je onder 'vol draaien' van de warmtepomp? Ik zie bij deze temperaturen ook dat de aanvoertemperatuur regelmatig niet wordt gehaald, het electrische vermogen schommelt dan rond normale waarden (bij mij ca 700-1000 W deze dagen) bij een delta t van 3-4 graden. Ben nog aan het uitzoeken wat ik daar zelf aan kan doen.
Ik begreep van DeWarmte dat ze binnen enkele weken ook bepaalde instellingen voor de cv ketel willen toevoegen aan de webapp. Ben benieuwd welke precies.
Ik haal hier met 1 graad buiten de stooklijn wel (ook zonder cv). Hoe warm is jouw aanvoer bij deze temperaturen?Mkw schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:03:
Hij draait dan tussen 1500 w en 2000w. Flow is wel goed. Zon 18 liter per minuut Hij blijft nadat hij uit is ook alleen water rondpompen en niet meer verwarmen. Wat voor stooklijn temperatuur moet de pomp kunnen halen bij 0 graden dan? Toch wel 33 graden lijkt mij?
Situatie is wel gewijzigd nu de ketel heeft het ook begeven... Kapotte 3wegklep zei de monteur 🙈
Het wordt er hier zo niet warmer op 🤣
Situatie is wel gewijzigd nu de ketel heeft het ook begeven... Kapotte 3wegklep zei de monteur 🙈
Ik denk dat dit komt door de stooklijn verhoging van 5 graden na een defrost.nivekamoud schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:30:
Hi, ik heb het idee dat de pomp bij mij op de retour temp regelt nu stook lijn op 42 en retour prima op 42, ook als ik deze lager zet gaat de retourtemp mee. Aanvoer is dus ook veel hoger.
i[Afbeelding]
Hij regelt echt op aanvoer
Volgens mijn stooklijn zou de pomp met 1 graden buiten 39 graden moeten halen. De temperatuur is echter 43 graden (zonder CV). Dus 33 moet hij zeker halen lijkt me.wildebeernd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:18:
Hij draait dan tussen 1500 w en 2000w. Flow is wel goed. Zon 18 liter per minuut Hij blijft nadat hij uit is ook alleen water rondpompen en niet meer verwarmen. Wat voor stooklijn temperatuur moet de pomp kunnen halen bij 0 graden dan? Toch wel 33 graden lijkt mij?
Overigens heb ik wel een klein huis. Dus bij een groter huis zou het kunnen zijn dat er meer afgifte is, de retourtemperatuur lager en dus moeilijker om die weer omhoog te krijgen.
En mijn pomp draait 24/7. Dus de water temperatuur neemt nooit veel af.
Binnen 10 minuten heeft hij de aanvoertemperatuur op 33 graden opgewarmd maar daarna komt hij gewoon niet verder. Dus blijft vreemd dat hij dit niet haalt. Morgen toch maar weer eens bellen dan
Hoe is je stooklijn ingesteld in de webapp?wildebeernd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:39:
Binnen 10 minuten heeft hij de aanvoertemperatuur op 33 graden opgewarmd maar daarna komt hij gewoon niet verder. Dus blijft vreemd dat hij dit niet haalt. Morgen toch maar weer eens bellen dan
'm als je dat tegen de huidige buitentemperatuur houdt welke je ziet op de status pagina, dan zou je moeten weten wat je kan verwachten.
Ik heb een stooklijn van ruim 50 graden bij deze temperatuur nodig. En hij komt zonder cv niet verder dan 46 - 48. Dus bij vloerverwarming geloof ik wel dat je het zonder cv haalt. Komend jaar verder isoleren en daarna ltv en dan hoop ik ook cv niet nodig te hebben. Heb nog wel het idee dat er in de configuratie iets fout gaat want cv lijkt veel sneller bij te springen dan ik had verwacht (na 1 of 2 uur). Niet erg bij dit weer maar ga ik wel navragen bij Support.harrr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Ik haal hier met 1 graad buiten de stooklijn wel (ook zonder cv). Hoe warm is jouw aanvoer bij deze temperaturen?
Ben benieuwd hoe dit er nu uitziet, aangezien het veel kouder is dan vorige week.. Kan je dat delen @harrr ? Wat is je stooklijn trouwens?harrr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:15:
[...]
Dit is vandaag. Ja het verbruik is hoger (15-30% meer) want eerder verwarmde ik de woonkamer op vol vermogen en bleef het boven koud (door korte afgifte tijd en af slaan door de thermostaat). Ik breng nu meer warmte het huis in als ervoor. Het is dus geen tweak om minder energie te verbruiken, maar om je huis warm te houden met een relatief slecht afgifte systeem door dit 24/7 te benutten.
[Afbeelding]
Dit zijn vergelijkbare dagen in december 2023 als je kijkt naar buiten temperatuur. Maar toen verwarmde ik enkel de beneden verdieping.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een ander groot verschil is dus dat je hem flink ziet pendelen voor de wijziging van manier van verwarmen. Wat echter ook zou kunnen komen door het merk en type thermostaat. Heb ik nu echter geen last meer van.
Daarnaast zie je dat hij nooit piekt over de 700-800 watt. En daardoor blijft hij eigenlijk het grootste gedeelte van de dag nu op stille modus draaien. Wat enorm scheelt in geluid bij ons.
Ik krijg het met 39 graden aanvoer gewoon op temperatuur met simpele T11 radiatoren zonder ventilatoren of andere tweaks. MAAR de pomp draait 24/7. Dus er is 24/7 afgifte. Wellicht kun je proberen je radiatoren waterzijdig beter in te regelen en het zo de afgifte tijd verlengen om dit ook te bereiken. Of bereik je op de kamer waar de thermostaat hangt ook de doel temperatuur niet?Mkw schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Ik heb een stooklijn van ruim 50 graden bij deze temperatuur nodig. En hij komt zonder cv niet verder dan 46 - 48. Dus bij vloerverwarming geloof ik wel dat je het zonder cv haalt. Komend jaar verder isoleren en daarna ltv en dan hoop ik ook cv niet nodig te hebben. Heb nog wel het idee dat er in de configuratie iets fout gaat want cv lijkt veel sneller bij te springen dan ik had verwacht (na 1 of 2 uur). Niet erg bij dit weer maar ga ik wel navragen bij Support.
Er is nu 90 m2 verwarmd op 20 graden boven en 21 graden beneden.BrianSalces schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Ben benieuwd hoe dit er nu uitziet, aangezien het veel kouder is dan vorige week.. Kan je dat delen @harrr ? Wat is je stooklijn trouwens?
Stooklijn:
/f/image/nVtveXI2ySlvI7Qu5jHPjOto.png?f=fotoalbum_large)
Gas verbruik enkel sww:
/f/image/DpJKr2CNtEvx4l6MMV6WffRb.png?f=fotoalbum_large)
Energieverbruik vandaag (nachtverlaging tot 8:00):
/f/image/Ql573XP2NzeycwHSmFny671E.png?f=fotoalbum_large)
Aanvoer, retour en buiten temperatuur:
/f/image/Z2VwhsLgBJgmpsqxUr8x8Q51.png?f=fotoalbum_large)
COP van 3.1:
/f/image/njfL8DMwaMLDroEDYpqYnj7C.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 07-01-2024 19:49 ]
Dat ziet er best netjes uit, mooi om te zien dat je een manier hebt gevonden wat voor je werkt + meer comfort oplevert. Ik ben nog beetje zoekende, had het eerst op 1 aanvoer temperatuur (29 graden), maar dat is met huidige temperaturen niet meer te doen. Nu op 35 graden aanvoer temperatuur, 1 temperatuur constant (20,5 graden).harrr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:39:
[...]
Ik krijg het met 39 graden aanvoer gewoon op temperatuur met simpele T11 radiatoren zonder ventilatoren of andere tweaks. MAAR de pomp draait 24/7. Dus er is 24/7 afgifte. Wellicht kun je proberen je radiatoren waterzijdig beter in te regelen en het zo de afgifte tijd verlengen om dit ook te bereiken. Of bereik je op de kamer waar de thermostaat hangt ook de doel temperatuur niet?
Ik heb mijn stooklijn op 35 bij 15 graden buiten en 45 bij -10 graden buiten. Dus hij zou dan rond de 41 moeten zitten. Ook maar het is ook gewoon raar dat hij naar een tijdje er mee op houdt en alleen maar blijft pompen. Wellicht dat hij zijn defrost niet op kan starten zonder cv?f.welvering schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:45:
[...]
Hoe is je stooklijn ingesteld in de webapp?
'm als je dat tegen de huidige buitentemperatuur houdt welke je ziet op de status pagina, dan zou je moeten weten wat je kan verwachten.
Je zou zeggen dat hij dan wel hoger dan 33 aanvoer moet komen.wildebeernd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Ik heb mijn stooklijn op 35 bij 15 graden buiten en 45 bij -10 graden buiten. Dus hij zou dan rond de 41 moeten zitten. Ook maar het is ook gewoon raar dat hij naar een tijdje er mee op houdt en alleen maar blijft pompen. Wellicht dat hij zijn defrost niet op kan starten zonder cv?
Overigens blijft de PompAO hier ook rondpompen als hij niet meer verwarmt met deze temperaturen. Tegen bevriezing denk ik.
Mijn aanvoer zit nu rond de 33,precies de stooklijn en de pomp piekt richting 2000w, dus er is nog reserve.
Defrost lukt prima hoor zonder cv, ik heb mijn cv op sww only gezet dus die doet niet meer mee.
Overigens doet hij de defrost op het retour water en je cv zit op de aanvoer. Cv compenseert bij een defrost de op dat moment lagere aanvoertemperatuur.
[ Voor 6% gewijzigd door f.welvering op 07-01-2024 21:41 ]
Dat lijkt mij ook. En dan nog zou hij niet uit moeten schakelen na een bepaalde tijd lijkt me....dus het is niet helemaal zoals het hoort helaas. Hij slaat nu ook helemaal niet meer aan op warmtevraag totdat ik hem weer aan en uit zet
Goedemorgen,
Eerst koude nacht, COP drama (2.8) en het is in huis 18.5 graden terwijl het ingesteld staat op 19.5 continue, geen idee wat er aan de hand is, pomp draait wel de hele nacht.
CV staat op 30 ingesteld, die springt dus niet bij, is overigens de wens en tot nu toe niet nodig geweest.
Wellicht temperatuur gezakt tijdens een defrost, is dat mogelijk, of duurt een defrost niet lang?
Wellicht mijn stooklijn omhoog zetten?
Eerst koude nacht, COP drama (2.8) en het is in huis 18.5 graden terwijl het ingesteld staat op 19.5 continue, geen idee wat er aan de hand is, pomp draait wel de hele nacht.
CV staat op 30 ingesteld, die springt dus niet bij, is overigens de wens en tot nu toe niet nodig geweest.
Wellicht temperatuur gezakt tijdens een defrost, is dat mogelijk, of duurt een defrost niet lang?
/f/image/2lCzyox4cQMoXQ93CeOi2kCx.png?f=fotoalbum_large)
Welke aanvoertemperatuur haal je nu? Je zou in principe minimaal 40 graden moeten hebben volgens je stooklijn.golfgti5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:16:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Ik ben inmiddels best tevreden met hoe pompAO het op dit moment doet en toch al heeft gedaan. Ik had afgelopen jaar (2023) precies de beloofde SCOP van 4,9, met eigenlijk pas de laatste 2 maanden door het zelf in kunnen stellen van de stooklijn de goede setting, verwacht dus dit jaar nog wel wat beter te kunnen halen.
Inmiddels heb ik ook met de koude temperaturen een goed werkend systeem. Voorheen schakelde mijn compressor regelmatig voor 10 minuten uit door onverklaarbare reden, support zag niet zo het probleem, weet ook niet wat er nu aan gedaan is want op me laatste emails is niet meer gereageerd maar inmiddels lijkt het verdwenen.
Ik heb hier de powermodus geactiveerd en behaal nu met temperaturen tussen de 0 en -2 met een aanvoertemperatuur van 32 graden elk uur toch een heat supply van tussen de 6 en 7kwh aan warmte met een COP van 3,9 (die is door de powermodus wel een stukje slechter dan zonder). Temperatuur in huis blijft precies op peil (zo rond de 19,4 graden) met natuurlijk wel 24/7 draaien.
Ook geen hulpvraag van de CV, ook niet met de defrosts.
/f/image/miPs2mwWycNsO6tonNHh9RpN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YCFUQw2I9uxELHG2xVGf7Vpx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z0VdohmJ7O02DMmTQpW17ojW.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels heb ik ook met de koude temperaturen een goed werkend systeem. Voorheen schakelde mijn compressor regelmatig voor 10 minuten uit door onverklaarbare reden, support zag niet zo het probleem, weet ook niet wat er nu aan gedaan is want op me laatste emails is niet meer gereageerd maar inmiddels lijkt het verdwenen.
Ik heb hier de powermodus geactiveerd en behaal nu met temperaturen tussen de 0 en -2 met een aanvoertemperatuur van 32 graden elk uur toch een heat supply van tussen de 6 en 7kwh aan warmte met een COP van 3,9 (die is door de powermodus wel een stukje slechter dan zonder). Temperatuur in huis blijft precies op peil (zo rond de 19,4 graden) met natuurlijk wel 24/7 draaien.
/f/image/miPs2mwWycNsO6tonNHh9RpN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YCFUQw2I9uxELHG2xVGf7Vpx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z0VdohmJ7O02DMmTQpW17ojW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aTpKJGdHw3NxSDqMXOH2OUXx.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmte gebeld, de technische mensen gingen er mee aan de slag en de pomp lijkt nu weer te draaien 😀! Hij springt nu al vrij snel naar 38 graden aanvoer temperatuur en loopt nog op 👍
Hebben jullie ook wel eens over een buffervat nagedacht?
Dat zijn denk ik heel mooie resultaten.TeutonMartin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:48:
Ik ben inmiddels best tevreden met hoe pompAO het op dit moment doet en toch al heeft gedaan. Ik had afgelopen jaar (2023) precies de beloofde SCOP van 4,9, met eigenlijk pas de laatste 2 maanden door het zelf in kunnen stellen van de stooklijn de goede setting, verwacht dus dit jaar nog wel wat beter te kunnen halen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben zelf nogsteeds wat aan het knutselen om het zo mooi mogelijk te krijgen,
Mijn CV heb ik nog steeds in SWW only staan omdat deze toch nog wel eens gevraagd wordt door de integrator. Deze hebben ze nu anders afgesteld waardoor deze nu niet zo snel meer ingeschakeld.
Ik hou mijn huis nu ook netjes warm met de powermode aan, zonder de powermode lukt het net niet.
Al denk ik dat als ik een 24/7 run kan creëren (wat me nog niet lukt) hij ook op een wat lager vermogen wel de boel warm kan houden.
Heb jij vvw of alleen radiatoren?wildebeernd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:23:
De warmte gebeld, de technische mensen gingen er mee aan de slag en de pomp lijkt nu weer te draaien 😀! Hij springt nu al vrij snel naar 38 graden aanvoer temperatuur en loopt nog op 👍
Ik merk inderdaad wel dat een defrost hoe kort deze ook is zeker invloed heeft.golfgti5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:16:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Je krijgt toch een korte periode een stuk koeler water in je systeem, al met al snel 5 minuten denk ik.
Als je ketel bij gevraagd wordt tijdens de defrost zou je dit kunnen afvangen gezien deze 60 graden in de systeem zou drukken (tenminste 60 is het advies van Dewarmte, ik gebruikte 35 wat ook werkt. Ik heb nu de CV uit en merk het verschil zeker)
Vandaag de stooklijn opnieuw ingesteld want hij was weer teruggezet op oudere waardes, geen idee hoe dat kan. Dus goed om af en toe te checken!
Waar ik nog wel benieuwd naar ben;TeutonMartin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb jij een 24/7 warmtevraag van jou thermostaat? of schakelt deze zo nu en dan even kort af?
Het verbaast mij namelijk dat jij geen "last" hebt van de integrator welke bij een geregelde defrost wel getriggerd zou moeten gaan worden. Deze integrator blijft langzaam optellen tot een x waarde en schakelt daarna de ketel in om de doeltemperatuur te halen. Enige om dit tegen te houden volgens support is de warmtevraag een minuutje te stoppen.
Geen last van, enigste wat ze naar mijn weten hebben aangepast is de tijd van hulp naar 48uur, is de 5 graden verhoging na een defrost naar 0 graden en als de temperatuur van het water tijdens een defrost zakt onder de 25 graden hebben ze aangepast naar 12. Meer niet zover ik weet.f.welvering schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:05:
[...]
Waar ik nog wel benieuwd naar ben;
Heb jij een 24/7 warmtevraag van jou thermostaat? of schakelt deze zo nu en dan even kort af?
Het verbaast mij namelijk dat jij geen "last" hebt van de integrator welke bij een geregelde defrost wel getriggerd zou moeten gaan worden. Deze integrator blijft langzaam optellen tot een x waarde en schakelt daarna de ketel in om de doeltemperatuur te halen. Enige om dit tegen te houden volgens support is de warmtevraag een minuutje te stoppen.
:strip_exif()/f/image/AHGEiED0bfsOao4vs5zPI2qn.jpg?f=fotoalbum_large)
Je warmtevraag is wel continu 24/7 zonder enige schakeling ?TeutonMartin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Geen last van, enigste wat ze naar mijn weten hebben aangepast is de tijd van hulp naar 48uur, is de 5 graden verhoging na een defrost naar 0 graden en als de temperatuur van het water tijdens een defrost zakt onder de 25 graden hebben ze aangepast naar 12. Meer niet zover ik weet.
[Afbeelding]
Met deze temperaturen wel ja.f.welvering schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Je warmtevraag is wel continu 24/7 zonder enige schakeling ?
38 zie ik steeds als maxBrianSalces schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:24:
[...]
Welke aanvoertemperatuur haal je nu? Je zou in principe minimaal 40 graden moeten hebben volgens je stooklijn.
Hoe activeer je de powermodus?TeutonMartin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DeWarmte kan extra vermogen toevoegen. De pomp maakt dan wel wat meer geluid. Ik dacht dat dan 8 of 9 KW mogelijk is.
TeutonMartin heeft volgensmij een home assistent koppeling waardoor hij het zelf kan doen.
Kan alleen via Supportharrr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:13:
[...]
DeWarmte kan extra vermogen toevoegen. De pomp maakt dan wel wat meer geluid. Ik dacht dat dan 8 of 9 KW mogelijk is.
TeutonMartin heeft volgensmij een home assistent koppeling waardoor hij het zelf kan doen.