Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:16
@DustPhyte nee de werkschakelaar is alleen van de Pomp Ao die zijn eigen automaat in de meterkast heeft,deze was uit.
Ik had de buitenunit eerst aan de ene kant van dempveren voorzien waardoor die scheef stond,ben toen an de andere kant bezig gegaan en bij het optillen raakte ik met mijn hand een van de schroefjes vast waarbij ik een schrok kreeg, vergelijk het met een 9V batterij waar je met je tong tegenaan zit,het waren ook alleen de bovenste schroefjes bij de onderste was dat niet. Toen de buitenunit weer recht stond en de werkschakelaar aan was was het ook weer weg.
Vind het erg vreemd watet de werkschakelaar moet er toch nergenseer spanning op staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 20:28
DustPhyte schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:13:
Ik ben ook zoekende, ik heb informatie opgevraagd voor de pomp AO en wil graag een eerlijke mening hebben. Quatt heeft veel meer reclame en het lijkt op tweakers een grotere fanbase te hebben. voor @DoubleDutch het enige wat ik mij kan inbeelden is dat er via de andere apparaten een stroom loopt waar jij last van gehad hebt, de werkschakelaar schakelt alleen de warmtepomp af en niet je cv?
Een wp zonder zonnepanelen is financieel geen optie de 700 m3 tov wellicht 2-3000kWh, de quatt was ook mijn eerst keuze goedkoop en 3 kw , toen kwam de amber hoge temp maar 12 k installatie kosten, de Adler en de warmte zijn vergelijkbaar dikkere wp en goedkoper maar duurder dan quatt maar meer vermogen, dewarmte loopt op een Raspberry Pi wat je mogelijk ook zelf kan sturen indien het ooit mis gaat. En nu een redelijk groepje met leerzame kennis. Mijn ervaring tot nu ik krijg mijn huis er mee warm en ja stook mee dan met gas, nu deze week 80kWh stroom tov 48m3 gas vorig jaar. Bij koude weer wordt alles anders denk ik maar ben dik tevreden, Lees de forums door en elk merk heeft zijn issues , in 5 jaar is de markt compleet anders en is deze wp ruim afbetaald ook door de salderingsregeling. Essent geeft 5 cent per kWh en nu stook ik mijn overschot er door in 4 maand. Isolatie is key en ik zou gebruik maken van de lage prijzen in de zonnepanelen neem er zo veel al je er kan leggen :) en vloerverwarming heb ik zelf niet maar voor een wp strookt die wel super zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:47
Begin eigenlijk wel moedeloos te worden van support. Dat ze alleen per e-mail bereikbaar zijn en we zijn nu al weken verder.

Omdat de pomp onnodig vaak de ketel aanroept heb ik de cv functie net als anderen hier uitgezet. Dat ze dan na een paar weken laten weten dat ze de ketelintegrator hebben verlengd… Dat gaat niet echt helpen met de ketel uit en het verandert niks aan de oorzaak. Hebben anderen meer succes, specifiek op het punt van de pruttelende pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:27
Tja die support blijft lastig, ene keer reageren ze vrijwel meteen en de andere keer kan het rustig twee weken duren.

Lange runs zijn me wel gelukt maar ben ik weer wat vanaf gestapt gezien deze meer kwh nemen dan wat kortere iets warmere runs. Heb nu runs van max 6/7u.

Mijn cv word geregeld zo'n hele run bij gevraagd, waarom? Geen idee. Kan best zijn dat de volgende run bij vergelijkbare temperatuur helemaal geen cv vraagt. Heel vreemd. Support gemaild maar reageert ook niet. Mijn cv is dus op tap only ingesteld

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
DoubleDutch schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:19:
Kan iemand mij uitleggen waarom de buitenunit staat te draaien, thermostaat staat op 22 graden ingesteld en het is hier binnen 22.5 graad, zitten hier in onze zwembroek weg te zweten. 😅

[Afbeelding]
Dit heb ik ook wel gezien. Meest logische is dat thermostaat net uit is gegaan en stopt met warmtevraag maar pomp nog even doorgaat. Waar ik zelf last van heb is dat mijn Tado thermostaat weer aangaat terwijl het nog warmer is dan ingesteld. Dat duurt maar heel kort maar pomp zal dan een minimale tijd blijven draaien. Dat is voor mij reden om Netatmo te overwegen, al baal ik een beetje van de extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mkw schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:41:
[...]

Dit heb ik ook wel gezien. Meest logische is dat thermostaat net uit is gegaan en stopt met warmtevraag maar pomp nog even doorgaat. Waar ik zelf last van heb is dat mijn Tado thermostaat weer aangaat terwijl het nog warmer is dan ingesteld. Dat duurt maar heel kort maar pomp zal dan een minimale tijd blijven draaien. Dat is voor mij reden om Netatmo te overwegen, al baal ik een beetje van de extra kosten.
Dat is precies wat ik bedoelde,de WP heeft een long run gedaan en heeft de de ingestelde temperatuur van 22 gehaald en loopt iets na,dan schakelt hij uit, kort daarna hoor ik de thermostaat weer tikken en gaat de WP weer draaien terwijl de temperatuur boven de ingestelde 22 staat. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
DoubleDutch schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:54:
[...]

Dat is precies wat ik bedoelde,de WP heeft een long run gedaan en heeft de de ingestelde temperatuur van 22 gehaald en loopt iets na,dan schakelt hij uit, kort daarna hoor ik de thermostaat weer tikken en gaat de WP weer draaien terwijl de temperatuur boven de ingestelde 22 staat. 🤔
Hetzelfde had ik met de honeywell chronoterm. Met de Netatmo geen last meer. Inderdaad balen dat je extra kosten hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik heb hier de Tado thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
Het is de “slimme” functie van de Tado. Die gaan ze niet uitzetten. Dus of accepteren of een Netatmo kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
De thermostaat is ons juist aangeraden door De warmte ,heb er flink wat geld voor betaald. 🤐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
DoubleDutch schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:10:
De thermostaat is ons juist aangeraden door De warmte ,heb er flink wat geld voor betaald. 🤐
Onbegrijpelijk. Hoop dat deWarmte de Tado niet meer aanraadt want het is niet de meest optimale keus; technisch gezien is ie wel compatibel. Mis alleen de open houding om te verbeteren die je bij een startup wel mag verwachten. Van Tado hoef je deze niet meer te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53
Mkw schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:17:
Begin eigenlijk wel moedeloos te worden van support. Dat ze alleen per e-mail bereikbaar zijn en we zijn nu al weken verder.

Omdat de pomp onnodig vaak de ketel aanroept heb ik de cv functie net als anderen hier uitgezet. Dat ze dan na een paar weken laten weten dat ze de ketelintegrator hebben verlengd… Dat gaat niet echt helpen met de ketel uit en het verandert niks aan de oorzaak. Hebben anderen meer succes, specifiek op het punt van de pruttelende pomp?
Wat bedoel je precies met een pruttelende pomp?
Of bedoel je tikken/ratelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-09 22:34
Mkw schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:38:
[...]

Onbegrijpelijk. Hoop dat deWarmte de Tado niet meer aanraadt want het is niet de meest optimale keus; technisch gezien is ie wel compatibel. Mis alleen de open houding om te verbeteren die je bij een startup wel mag verwachten. Van Tado hoef je deze niet meer te verwachten.
Uit de verschillende berichten (ook op andere forums) concludeer ik dat de zogenaamde slimme thermostaten niet altijd even lekker werken met een warmtepomp. Ze schakelen te vroeg weer in, waardoor je een overshoot krijgt. Je kunt dan wel wat in de instellingen doen (zoals max schakelingen of min aan tijd), maar je zult nooit voldoende invloed krijgen op het slimme karakter van de thermostaat.

Zelf had ik een Honeywell chronotherm touch. Ook die was te slim. Op diverse forums word een thermostaat met instelbare hysterese aangeraden. Die heb ik nu ook sinds een paar weken hangen. Nu kan ik tenminste zelf bepalen wat er gebeurt.

Een thermostaat met instelbare hysterese kan een Netatmo zijn (voor pompao wel een aan/uit versie kiezen), maar er zijn ook andere merken. De Netatmo kun je op afstand bedienen en ik dacht zelfs in HA integreren. Zelf heb ik daar geen behoefte aan, omdat eenmaal goed ingesteld, het zaakje zichzelf moet redden.

Zelf heb ik thermostaat van Computherm, type Q20. Enig nadeel is dat de relais harder klikt dan ik gewend was, maar hij werkt prima. Er zijn ook andere merken te koop, het merk Emos zie ik ook regelmatig geadviseerd worden. Je kunt ook google gebruiken met zoekterm 'thermostaat met instelbare hysterese'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
Hebben jullie ook vaak dat de web app niet bereikbaar is? Hij geeft dan een error aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 11:51
rob2011 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:37:
[...]
Essent geeft 5 cent per kWh en nu stook ik mijn overschot er door in 4 maand. Isolatie is key en ik zou gebruik maken van de lage prijzen in de zonnepanelen neem er zo veel al je er kan leggen :) en vloerverwarming heb ik zelf niet maar voor een wp strookt die wel super zuinig.
Ik heb sinds april zonnepanelen, 1500 KWh overschot momenteel, en teruggeleverd aan 17 cent gemiddeld _/-\o_ Zonneplan, Dynamische energie. Ik verwacht dat mijn overschot nog naar de 1800 KWh gaat stijgen.

Bij de warmte heb ik als reactie gekregen dat van de 700 kuub gas:

500 kuub gas er af gaat en 1100 KWh elektra extra verbruikt zou worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crVbRkR1EEAQR5IKoSY6c8lvz2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2slX8TDcCeq6J7lYt7QIX2ZC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door DustPhyte op 19-12-2023 14:12 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jansd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:36:
[...]
Zelf heb ik thermostaat van Computherm, type Q20. Enig nadeel is dat de relais harder klikt dan ik gewend was, maar hij werkt prima. Er zijn ook andere merken te koop, het merk Emos zie ik ook regelmatig geadviseerd worden. Je kunt ook google gebruiken met zoekterm 'thermostaat met instelbare hysterese'.
Ik ben van plan een shelly of een esp te gebruiken om de pomp aan te zetten, OTGW blijven uitlezen en aan de hand daarvan de pomp te schakelen. Leuk projectje voor als ik de knoop doorgehakt heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHp-fsTVsb_rorESaqAdrOnxQXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XRFffY05GYSBgDgjIDSdhiyz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
wildebeernd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:33:
Hebben jullie ook vaak dat de web app niet bereikbaar is? Hij geeft dan een error aan
Ik heb die melding ook wel eens gehad. Meestal kon ik er na een paar minuten weer in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Pjotter87 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:33:
[...]

Wat bedoel je precies met een pruttelende pomp?
Of bedoel je tikken/ratelen?
Dat de pomp aangaat en niet boven de 700w consumption komt waardoor de stooklijn nooit gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Kom nu niet meer bij de stooklijn, juliie wel? En nu weer wel na een mailtje.

[ Voor 25% gewijzigd door nivekamoud op 19-12-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
nivekamoud schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:50:
Nope, ook niet

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Geen probleem om bij dashboard/settings te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:29:
[...]

Dat de pomp aangaat en niet boven de 700w consumption komt waardoor de stooklijn nooit gehaald wordt.
Dus de aanvoer temp die je ziet in de webapp is veel lager dan de ingestelde stooklijn? (buiten temp icm ingestelde aanvoer temperatuur)
Je kan via een desktop browser heel precies zien wat de aanvoer temp per buitentemperatuur graad moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:58:
[...]

Dus de aanvoer temp die je ziet in de webapp is veel lager dan de ingestelde stooklijn? (buiten temp icm ingestelde aanvoer temperatuur)
Je kan via een desktop browser heel precies zien wat de aanvoer temp per buitentemperatuur graad moet zijn
De aanvoer moet boven de 40 graden liggen en bij het pruttelen komt het niet boven de 30 a 32 dan. En dan vraagt de pomp na 30 minuten aan cv om bij te springen en dan gaat ie zelf alsnog op vol vermogen draaien… Een uur later kan bij een volgende warmtevraag en vergelijkbare buitentemperatuur de pomp wel gewoon opschakelen naar 1,5 tot 2 kW en dan de temperatuur wel halen. Volgens Support is dit normaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:19:
[...]

De aanvoer moet boven de 40 graden liggen en bij het pruttelen komt het niet boven de 30 a 32 dan. En dan vraagt de pomp na 30 minuten aan cv om bij te springen en dan gaat ie zelf alsnog op vol vermogen draaien… Een uur later kan bij een volgende warmtevraag en vergelijkbare buitentemperatuur de pomp wel gewoon opschakelen naar 1,5 tot 2 kW en dan de temperatuur wel halen. Volgens Support is dit normaal…
Lijkt mij inderdaad niet normaal gedrag.

Kun je eens een screenshot van je stooklijn posten?

[ Voor 4% gewijzigd door f.welvering op 19-12-2023 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:38:
[...]

Lijkt mij inderdaad niet normaal gedrag.

Kun je eens een screenshot van je stooklijn posten?
Uiteraard, dit is het nu (begon met 40/60, maar merkte bij juist de hogere temperaturen dat het te lang duurde om huis warm te krijgen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwRoQkYVWlA9Xwk7QMFZKJ-xCYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6en41whEOCVqWS0u7pq96Bs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:54:
[...]

Uiteraard, dit is het nu (begon met 40/60, maar merkte bij juist de hogere temperaturen dat het te lang duurde om huis warm te krijgen).

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat als mijn pomp start deze altijd eerst een periode rond de 650 watt lijkt te draaien alvorens deze omhoog schiet ook een goede poging te doen richting de stooklijn te gaan.
Mijn cv mag pas na 18u bij springen.
Het lijkt er naar mijn idee op dat de integrator welke inspringt na x tijd als de stooklijn niet gehaald wordt bij jou iets doet.
Misschien kan je ze verzoeken deze tijd te verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
nivekamoud schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:50:
Ik kom ook niet bij mijn stooklijn, gewone dashboard doet het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:14:
[...]

Ik moet zeggen dat als mijn pomp start deze altijd eerst een periode rond de 650 watt lijkt te draaien alvorens deze omhoog schiet ook een goede poging te doen richting de stooklijn te gaan.
Mijn cv mag pas na 18u bij springen.
Het lijkt er naar mijn idee op dat de integrator welke inspringt na x tijd als de stooklijn niet gehaald wordt bij jou iets doet.
Misschien kan je ze verzoeken deze tijd te verlengen
De pomp mag inderdaad niet te snel van nul naar maximaal vermogen.
Dat verklaart het verschil echter helaas niet. Zoals gezegd: De ene keer blijft ie pruttelen, de andere keer gaat het wel goed bij dezelfde temperatuur.
Ik heb mijn cv al 2 weken uitstaan daarom. Zonder problemen maar echt koud is het niet geweest sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:26:
[...]

Ik kom ook niet bij mijn stooklijn, gewone dashboard doet het wel goed
Heb ook een mail gestuurd, nu werkt het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 19:28
Mkw schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:26:
[...]

De pomp mag inderdaad niet te snel van nul naar maximaal vermogen.
Dat verklaart het verschil echter helaas niet. Zoals gezegd: De ene keer blijft ie pruttelen, de andere keer gaat het wel goed bij dezelfde temperatuur.
Ik heb mijn cv al 2 weken uitstaan daarom. Zonder problemen maar echt koud is het niet geweest sindsdien.
Maar wat voor CV tijd staat er ingesteld? Want pompAO past wel zijn gedrag aan op deze ingestelde tijd, of je cv nu aan of uit staat kan pompAO niet zien, hij werkt puur met die ingestelde setting.
Als je deze tijd verlengt (ik heb hem op 48 uur staan) dan gaat pompAO dus niet zijn eigen gedrag aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
f.welvering schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:58:
[...]

Hoe bedoel je dit? Dit is toch gewoon een tabel waar je de stooklijn kan instellen er zit advies in jij bepaalt de lijn. Of ik zie dit fout.. Zou mooi zijn dat er wat AI in zit en die je stookgedag ziet en dit plot op de ideale stooklijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxO7jsdrPN7gjoiF59DRdEgttpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBQuT85pxHUG48kG60WiLpSh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
TeutonMartin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
[...]

Als je deze tijd verlengt (ik heb hem op 48 uur staan) dan gaat pompAO dus niet zijn eigen gedrag aanpassen.
wat heb jij dan op 48 uur staan ?
Zou toch wel mooi zijn als je een lijst zou hebben wat je allemaal kan instellen. zal in HA eens een grafiekje maken met alles in 1. Daar moet een trent uit te halen zijn met wat nu de beste instellingen zijn. "pruttelen" op 700w duurt me te lang en is ook niet stroom efficient wel betere COP. op 1500 is het snel warm en kan je ook mooi schommelen met de temp, wat uiteindelijk weer goed is voor totaal stroom verbruik, heb alleen beneden de radiatoren op en en de rest weer dicht tot minimaal open zonde van de energie bespaar zo enkele kWh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
Edit: verkeerde deel gequote.

[ Voor 98% gewijzigd door Rolfy op 19-12-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
rob2011 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:52:
[...]

Hoe bedoel je dit? Dit is toch gewoon een tabel waar je de stooklijn kan instellen er zit advies in jij bepaalt de lijn. Of ik zie dit fout.. Zou mooi zijn dat er wat AI in zit en die je stookgedag ziet en dit plot op de ideale stooklijn
[Afbeelding]
In een desktop browser zie je alle temperaturen van de stooklijn staan. Dat zie je niet met een mobiele browser, zoals jouw screenshot al laat zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Rolfy op 19-12-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Oh ik zie dit ook gewoon mobiel.ligt aan het zoomen viel mijn op.
Maar dit is geen advies lijn er zijn wat waardes voor ingegeven de defaults.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
rob2011 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:07:
Oh ik zie dit ook gewoon mobiel.ligt aan het zoomen viel mijn op.
Maar dit is geen advies lijn er zijn wat waardes voor ingegeven de defaults.
Het gaat dan om de temperaturen van de stooklijn in de grafiek, bij de temperatuur instellingen staan wel getallen natuurlijk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSV-l4LFMlLRwgIAuf0getWdX54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jduczn6UzNntMXDVvZmjdaHc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
rob2011 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:52:
[...]

[Afbeelding]
Klopt wat je zegt.
Echter kan je via de desktop browser over de puntjes hoveren met je muis en zien welke graad welke temperatuur vraagt. Dit zie je op je mobiel niet, tenminste ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Rolfy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 03:46:
[...]

Het gaat dan om de temperaturen van de stooklijn in de grafiek, bij de temperatuur instellingen staan wel getallen natuurlijk :+

[Afbeelding]
Het is in de webapp op je mobiel lastiger om te zien wat bijvoorbeeld de aanvoer temp precies moet zijn bij 0 graden, terwijl je dit in je browser precies kan zien. Dat vergelijkt wat makkelijker met wat je pomp op dat moment doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
f.welvering schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:07:
[...]

Het is in de webapp op je mobiel lastiger om te zien wat bijvoorbeeld de aanvoer temp precies moet zijn bij 0 graden, terwijl je dit in je browser precies kan zien. Dat vergelijkt wat makkelijker met wat je pomp op dat moment doet.
Ik kan me best voorstellen dat je het lekker warm stookt bij jou thuis met de PompAO, maar om hem nou DeWarme PompAO te noemen... _O-

Grapje, je hebt een kleine typo in je onderschrift staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Rolfy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:22:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat je het lekker warm stookt bij jou thuis met de PompAO, maar om hem nou DeWarme PompAO te noemen... _O-

Grapje, je hebt een kleine typo in je onderschrift staan ;)
Haha whoops

• DustPhyte
rob2011 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:37:
[...]

Mijn ervaring tot nu ik krijg mijn huis er mee warm en ja stook mee dan met gas, nu deze week 80kWh stroom tov 48m3 gas vorig jaar.
Vorig jaar was het kouder

Winterse periode van 12 tot en met 18 december

De eerste 18 dagen van december verliepen koud, de etmaalgemiddelde temperatuur lag op bijna alle dagen ruim onder normaal. De eerste dagen van de maand verkeerden we onder invloed van een uitloper boven Scandinavië van een hogedrukgebied boven Rusland. De stroming was oostelijk. Het was koud, maar niet winters: ’s nachts lagen de temperaturen rond het vriespunt, overdag enkele graden boven nul. Rond 6 december was de stroming noordelijk en kwam de lucht over warm zeewater, zodat het minder koud was. Daarna kwamen we onder invloed van een lagedrukgebied boven het Noordzeegebied dat gevuld was met koude lucht. Deze koude lucht stagneerde boven land, zodat het in de lange nachten sterk af kon koelen. Het vroor op veel plaatsen matig, hier en daar streng. Van 12 tot en met 18 december lag in de Bilt de etmaalgemiddelde temperatuur onder nul. De laagste temperatuur van de maand werd op 13 december gemeten: -10,6 °C in Eelde. Overdag lagen de temperaturen landinwaarts rond of enkele graden boven nul. Aan de kust was het als gevolg van het warme water een stuk minder koud, daar werd het overdag nog vaak 5 graden of warmer. Op veel plaatsen kon de laatste twee dagen van de koude periode op ondiep water geschaatst worden.

bron: https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2022/december

ik heb mijn vebruiken even uit HASSIO gehaald, de bovenste grafiek is mijn gas in 2022, de onderste in 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlMmCTRuPu3W4RisYTYLgibtNmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CSCpiaAUd9dA5nCQwDElGKN.png?f=user_large

gezien mijn gas in 2022 50 procent meer was, kunnen we uitgaan van dat je gas dit jaar 24 kuub geweest zou zijn.

als ik reken met mijn huidige gemiddelde tarieven van deze maand met dynamische energie, 1,12 euro per kuub gas en 0,29 cent voor elektra (zonder saldering mee te nemen) en de aantallen van @rob2011 meeneem

26,88 euro aan gas
23,3 euro aan elektra.

mijn twijfel is groter geworden de warmtepomp te nemen zonder mijn gasaansluiting te verwijderen :).

Met saldering zou dit 0 euro zijn. Maar die gaat afgebouwd worden. Ik weet dat het niet zo zwart-wit is, afgaande van wat ik lees id de warmte AO nog verre van perfect aan te sturen. Ik heb mijn twijfels gekregen bij deze partij.

[ Voor 22% gewijzigd door DustPhyte op 21-12-2023 15:18 . Reden: plaatje toevoegen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
Daarom gebruik ik de graaddagen. Ook niet 100% bepalend maar beter dan zomaar jaren vergelijken. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

• golfgti5
Hallo,

Ik zie wel eens een pomploze vloerverwarmingsverdeler voorbij komen, draagt zo’n ding nou echt bij aan een betere COP, loopt het systeem beter etcetc, kortom is zo’n ding de investering waard?

Mijn vvw is van 1997, zal dus wel de keteltemp op 45 of lager moeten zetten voor als de cv mee loopt, zodat de slangen geen opdonder krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:35:
Hallo,

Ik zie wel eens een pomploze vloerverwarmingsverdeler voorbij komen, draagt zo’n ding nou echt bij aan een betere COP, loopt het systeem beter etcetc, kortom is zo’n ding de investering waard?

Mijn vvw is van 1997, zal dus wel de keteltemp op 45 of lager moeten zetten voor als de cv mee loopt, zodat de slangen geen opdonder krijgen.
Ik zie geen noemenswaardig verschil nu ik mijn verdeler open heb gemaakt. Ik zou de investering dus niet doen

• golfgti5
f.welvering schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zie geen noemenswaardig verschil nu ik mijn verdeler open heb gemaakt. Ik zou de investering dus niet doen
Ik heb 2 pompen, dacht als ik op 1 een pomploze zet en op die ander (badkamer vloer) helemaal geen pomp en gewoon mee laat lopen scheelt dat ook dik 100 euro per jaar aan elektriciteit voor die 2 pompen, of verkeerde gedachtengang?

• f.welvering
golfgti5 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:50:
[...]

Ik heb 2 pompen, dacht als ik op 1 een pomploze zet en op die ander (badkamer vloer) helemaal geen pomp en gewoon mee laat lopen scheelt dat ook dik 100 euro per jaar aan elektriciteit voor die 2 pompen, of verkeerde gedachtengang?
Ik heb op beide pompen een slimme schakelaar zodat deze pompen aan gaan zodra de PompAO aan gaat en meer dan 200w gebruikt. Als er 24u geen vraag is geweest draaien de pompen even 5 minuten uit voorzorg.

• golfgti5
f.welvering schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:54:
[...]

Ik heb op beide pompen een slimme schakelaar zodat deze pompen aan gaan zodra de PompAO aan gaat en meer dan 200w gebruikt. Als er 24u geen vraag is geweest draaien de pompen even 5 minuten uit voorzorg.
Ik heb die ook, maar eruit gehaald, had het idee dat ze niet goed werkte (met cv wel overigens)

Bekijk Vloerverwarming pompschakelaar Quality Heating - energie besparen - Go Eco - 7 Jaar garantie op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 24% gewijzigd door golfgti5 op 21-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 22:45
f.welvering schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:36:
[...]

Maar de aanvoer temperatuur kan dan toch een stuk naar beneden? Of was dit bij jou niet het geval? Bij mij daalt die door de oude verder wel met minimaal 5 graden.

• f.welvering
Retep91 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:09:
[...]

Maar de aanvoer temperatuur kan dan toch een stuk naar beneden? Of was dit bij jou niet het geval? Bij mij daalt die door de oude verder wel met minimaal 5 graden.
Mijn verdeler is een jaar oud.
Ik heb niets aan de temperatuur aangepast. Huis wordt ook niet sneller warm met openverdeler in mijn geval

• f.welvering
golfgti5 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:08:
[...]

Ik heb die ook, maar eruit gehaald, had het idee dat ze niet goed werkte (met cv wel overigens)

Bekijk Vloerverwarming pompschakelaar Quality Heating - energie besparen - Go Eco - 7 Jaar garantie op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Ik heb er tuya zigbee schakelaars tussen aangestuurd door Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
golfgti5 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:35:
Hallo,

Er zijn verschillende mengverdelers. Als er koud retourwater van je vloerverwarming gemengd wordt heb je een hogere aanvoertemperatuur nodig en dus een slechtere COP. Er zijn ook modellen die speciaal voor LTV gemaakt zijn en een bypass (regelbaar) hebben.

Ik zou jou eigenlijk aanraden een eigen topic te maken en dan ook even foto's en beschrijving van je systeem, je vloeropbouw, je pomp etc toevoegen

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• DustPhyte
@f.welvering werken die nog als je internet uit valt? En dan doel ik op cloud vs lokaal.

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
DustPhyte schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:03:
@f.welvering werken die nog als je internet uit valt? En dan doel ik op cloud vs lokaal.
Met HomeAssistant i.c.m. een usb zigbee dongle werkt dit geheel lokaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DustPhyte schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:03:
Jazeker, volledig lokaal gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik had nog steeds het issue dat ik geregeld mijn cv aan zag slaan na een defrost.
De defrost verhoging was al eens uit mijn PompAO gehaald en daarnaast was de instelling al aangepast zodat de cv bij een defrost bij springt als de aanvoer onder de 13 graden komt.

Na veel heen en weer gemail kreeg ik zojuist uitleg over de werking van de ketel integrator welke dus wel aangepast kan worden. Dit in tegenstelling tot eerdere berichten.

Misschien ook een mooie aanvulling voor de startpost:

De ketel integrator werkt als volgt:
Elke 15 seconde meet het systeem hoeveel graden er van de stooklijn wordt afgeweken. Dat aantal graden wordt vermenigvuldigd met 15 (dus eenheid is graden * seconde). Als dit over tijd over de 20.000 (graden * seconde) komt zal de ketel bij springen. Als er dus voor 2000 seconde voor 10 graden wordt afgeweken (gemiddeld) zal de ketel bijspringen.

Zie de grafiek hieronder voor verdere verduidelijking. De lichtblauwe lijn is de som van de integrator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg3JEDq63U0RbwbSUK2fsbvmByk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0U5jFgLx2ePTix7GWRarX5ms.png?f=user_large
Voor mij hebben ze de waarde van 20.000 opgehoogd naar 35.000

Daarnaast de vraag gesteld wanneer de ketel vraag zou gaan stoppen, maar de integrator blijft de ketel bij vragen totdat de warmtevraag is voldaan.

Support zei hier het volgende over:
Het is een integraal die optelt zolang er warmtevraag is. Alleen datapunten dat er onder de stooklijn wordt verwarmd worden meegeteld. Boven de stooklijn resulteert in 15 seconde * 0 graden (net als op de stooklijn verwarmen). De integrator gaat dus pas weer naar 0 de warmtevraag weg is gevallen.
Tja ik zou persoonlijk zeggen dat als de stooklijn x tijd weer gehaald wordt de integrator moet stoppen met vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door f.welvering op 22-12-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 21:45
Ik heb sinds 2 dagen de Honeywell thermostaat losgekoppeld van de de regel unit van de warmtepomp (pomp altijd aan, door draden naar de thermostaat aan elkaar te koppelen). We draaien dus puur op de stooklijn. Heb de flow van de vloerverwarming sterk gelimiteerd en boven alle T11 radiatoren volledig open gezet.

Gevolg: eerste dag was het een sauna, toen de vvw flow nog verder geknepen. Nu is het boven 18 graden (was 15) en beneden 20 graden zoals we willen.

Ook geen pendel meer en COP is iets hoger. Verbruik ook natuurlijk (pomp draait 24/7). Maar daarvoor hebben we het boven wel een aangenamer klimaat.

Ik hoop dat DeWarmte zoiets wil inbouwen in hun portal. Zodat je daar dus kan switchen tussen thermostaat en enkel verwarmen op stooklijn. Dan kan ik het namelijk in de zomer ook uitschakelen of overschakelen op koelen (wat al kan, maar ik nog niet heb bijgekocht).

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Interessante manier @harrr

Hanteer je dan een lage stooklijn?
En wordt je cv ook nog veel bij gevraagd na een defrost bijvoorbeeld?
Zie bovenstaande beschrijving over de integrator, deze zou er in jouw situatie voor zorgen dat de cv niet weer stopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:06:
Interessante manier @harrr

Hanteer je dan een lage stooklijn?
En wordt je cv ook nog veel bij gevraagd na een defrost bijvoorbeeld?
Zie bovenstaande beschrijving over de integrator, deze zou er in jouw situatie voor zorgen dat de cv niet weer stopt
Zo hoort een WP eigenlijk ook te stoken, niet met een thermostaat. Ik kreeg het boven echter niet warm, doordat er veel warmte blijft zitten in het beton van de vloerverwarming beneden sloeg de thermostaat beneden snel uit en was het boven nog lang niet warm. Door deze manier heb ik boven continue afgifte (beneden ook natuurlijk maar heel weinig), waardoor het boven ook warm wordt.

Stooklijn is nu: -10/45 en 10/30. Lager durf ik nu niet te gaan door de T11 radiatoren. Wellicht als die straks vervangen zijn nog lager. Ik moet ook nog zien of het niet naar minimaal 35 graden moet.

CV staat hier nog steeds enkel aan voor SWW. Maar met bovenstaande constructie heeft het nog niet echt gevroren. Het is nu 4 graden buiten.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
harrr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:51:
Ik heb sinds 2 dagen de Honeywell thermostaat losgekoppeld van de de regel unit van de warmtepomp (pomp altijd aan, door draden naar de thermostaat aan elkaar te koppelen). We draaien dus puur op de stooklijn. Heb de flow van de vloerverwarming sterk gelimiteerd en boven alle T11 radiatoren volledig open gezet.

Gevolg: eerste dag was het een sauna, toen de vvw flow nog verder geknepen. Nu is het boven 18 graden (was 15) en beneden 20 graden zoals we willen.

Ook geen pendel meer en COP is iets hoger. Verbruik ook natuurlijk (pomp draait 24/7). Maar daarvoor hebben we het boven wel een aangenamer klimaat.

Ik hoop dat DeWarmte zoiets wil inbouwen in hun portal. Zodat je daar dus kan switchen tussen thermostaat en enkel verwarmen op stooklijn. Dan kan ik het namelijk in de zomer ook uitschakelen of overschakelen op koelen (wat al kan, maar ik nog niet heb bijgekocht).
Je kunt dit toch eenvoudig benaderen door je thermostaat op standje sauna te zetten? Bijvoorbeeld 2 graden hoger dan je gewenste kamertemperatuur. Dit heb ik ook een paar dagen gedaan om de juiste stooklijn in te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pompom11
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 16:07
Zijn er meer die problemen hebben om een aanpassing aan de stooklijn op te slaan?
Ik probeer het aan te passen maar zodra ik weer opnieuw inlog staat de oude instelling er nog.
Het heeft wel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
pompom11 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:59:
Zijn er meer die problemen hebben om een aanpassing aan de stooklijn op te slaan?
Ik probeer het aan te passen maar zodra ik weer opnieuw inlog staat de oude instelling er nog.
Het heeft wel gewerkt.
Heb dit inderdaad ook wel eens gehad, support heeft het toen geheel opnieuw actief moeten zetten. Daarna werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
jansd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:01:
[...]

Je kunt dit toch eenvoudig benaderen door je thermostaat op standje sauna te zetten? Bijvoorbeeld 2 graden hoger dan je gewenste kamertemperatuur. Dit heb ik ook een paar dagen gedaan om de juiste stooklijn in te kunnen stellen.
Zeker. Maar ik heb dus een Honeywell T6 en die stuurt de pomp raar aan (geen lange runs, veel pendelen). Dus vandaar deze oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:44
harrr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:07:
[...]

Zo hoort een WP eigenlijk ook te stoken, niet met een thermostaat. Ik kreeg het boven echter niet warm, doordat er veel warmte blijft zitten in het beton van de vloerverwarming beneden sloeg de thermostaat beneden snel uit en was het boven nog lang niet warm. Door deze manier heb ik boven continue afgifte (beneden ook natuurlijk maar heel weinig), waardoor het boven ook warm wordt.

Stooklijn is nu: -10/45 en 10/30. Lager durf ik nu niet te gaan door de T11 radiatoren. Wellicht als die straks vervangen zijn nog lager. Ik moet ook nog zien of het niet naar minimaal 35 graden moet.

CV staat hier nog steeds enkel aan voor SWW. Maar met bovenstaande constructie heeft het nog niet echt gevroren. Het is nu 4 graden buiten.
Niet eens. Wat mij betreft moet de software zodanig werken dat ik na een eerste opstart en wat eenvoudige instellingen (type afgiftesysteem bijv.) niks meer hoef te doen. Als ik wil dat het 20 graden is in huis dan moet de wp zelf maar regelen hoe dat ie het gaat doen. Ik wil niet continu hoeven te klooien met stooklijnen.

Op het gebied van software en aansturing is de wp markt nog lang niet volwassen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
harrr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:51:

Zou je je verbruik kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:21:
[...]

Niet eens. Wat mij betreft moet de software zodanig werken dat ik na een eerste opstart en wat eenvoudige instellingen (type afgiftesysteem bijv.) niks meer hoef te doen. Als ik wil dat het 20 graden is in huis dan moet de wp zelf maar regelen hoe dat ie het gaat doen. Ik wil niet continu hoeven te klooien met stooklijnen.

Op het gebied van software en aansturing is de wp markt nog lang niet volwassen wat mij betreft.
Dat lijkt mij niet samen gaan. Het is complex, er zijn zo veel verschillende afgifte systemen en ruimtes, zonder die informatie allemaal precies door te geven aan de software zal software er ook niet slim mee om kunnen gaan. Natuurlijk kun je overal een thermostaat plaatsen en er geen omkijk naar hebben, maar dan gaat je warmtepomp nooit zijn warmte zo efficiënt mogelijk verdelen.

Het is mijn inziens een afweging tussen gemak of efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:21:
[...]

Ben persoonlijk ook van mening dat dit zo zou moeten werken. Ze doen voor alsof het een intelligente warmtepomp is maar ik ben er nog niet echt achter op welk gebied:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQzog3_TcdPpJ-3qqGuvDpLJvbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwXBIFimJ796UY6od6EM5f8p.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals door jou geschetst zou ik ook willen dat het werkt, je stelt de gewenste temperatuur in en het “intelligente” systeem regelt de rest. Dat gaat alleen bij dewarmte niet gebeuren, daarvoor zouden ze ook de binnentemperatuur moeten monitoren zodat de warmtepomp ook hiermee rekening kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
harrr schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:31:
[...]

Dat lijkt mij niet samen gaan. Het is complex, er zijn zo veel verschillende afgifte systemen en ruimtes, zonder die informatie allemaal precies door te geven aan de software zal software er ook niet slim mee om kunnen gaan. Natuurlijk kun je overal een thermostaat plaatsen en er geen omkijk naar hebben, maar dan gaat je warmtepomp nooit zijn warmte zo efficiënt mogelijk verdelen.

Als je alle informatie precies moet doorgeven aan het systeem is het niet slim. Dan is het een dom systeem dat je instructies opvolgt.

We moeten miljoenen woningen voorzien van warmtepompen, dan moet er wat bedacht worden. Als dat er voor zorgt dat er een rendement van 95% behaald wordt ipv 100% dan is dat wat mij betreft een heel redelijk compromis. Ik denk ook dat dat prima haalbaar is.

Kijk ook naar de wettelijke kaders. Waterzijdig inregelen is bijvoorbeeld wettelijk verplicht bij vervanging van de warmteopwekker. Het gebeurt alleen nooit. Wordt dat wel gedaan dan is die 95% prima haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat dat prima kan, je moet alleen een goed waterzijdig ingeregeld afgifte systeem hebben (en zoviezo moet je afgifte systeem in elke ruimte goed zijn voor de warmtepomp).

Ik kan in huis prima de thermostaat naar 25 draaien (enkel voor het aan signaal naar de pompAO) en doormiddel van het spelen met de stooklijn de temperatuur in huis precies rond de 20 houden. We hebben nu een dom systeem, 10 graden buiten wind stil geeft voor mij 28 aanvoer de perfecte setting, zoals nu met windkracht 6/7 moet het alleen 29,5 zijn, als pompAO de thermostaat temperatuur zou zien inzakken kan hij zo zijn stooklijn iets verhogen om de zelfde temperatuur binnen te behouden, om later weer terug te schroeven, niet echt ingewikkeld vind ik.
Handmatig kan ik dit namelijk al prima zo regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
TeutonMartin schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:35:
[...]

Ben persoonlijk ook van mening dat dit zo zou moeten werken. Ze doen voor alsof het een intelligente warmtepomp is maar ik ben er nog niet echt achter op welk gebied:
[Afbeelding]

Zoals door jou geschetst zou ik ook willen dat het werkt, je stelt de gewenste temperatuur in en het “intelligente” systeem regelt de rest. Dat gaat alleen bij dewarmte niet gebeuren, daarvoor zouden ze ook de binnentemperatuur moeten monitoren zodat de warmtepomp ook hiermee rekening kan houden.
Eens. Samenwerking tussen een thermostaat en warmtepomp zijn noodzakelijk. Dus datacommunicatie over ruimtetemperatuur en benodigde watertemperatuur zodat er efficienter op veranderende temperaturen in de referentieruimte gereageerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
TeutonMartin schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat dat prima kan, je moet alleen een goed waterzijdig ingeregeld afgifte systeem hebben (en zoviezo moet je afgifte systeem in elke ruimte goed zijn voor de warmtepomp).

Ik kan in huis prima de thermostaat naar 25 draaien (enkel voor het aan signaal naar de pompAO) en doormiddel van het spelen met de stooklijn de temperatuur in huis precies rond de 20 houden. We hebben nu een dom systeem, 10 graden buiten wind stil geeft voor mij 28 aanvoer de perfecte setting, zoals nu met windkracht 6/7 moet het alleen 29,5 zijn, als pompAO de thermostaat temperatuur zou zien inzakken kan hij zo zijn stooklijn iets verhogen om de zelfde temperatuur binnen te behouden, om later weer terug te schroeven, niet echt ingewikkeld vind ik.
Omdat de thermostaat is gekoppeld via aan/uit, weet de PompAO niet wat de temperatuur in de ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:43:
[...]

Maar dit kan de pomp al d.m.v. de Smart correction instelling.

Je hebt het nu over dat het makkelijk i.c.m. waterzijdig inregelen. Maar dan heb je dus toch zelf handelingen gedaan die het "te complex" maken voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 22:56
Waar ik me vooral druk over zou maken bij een product als dit is de lange termijn. Hoe lang zal dit bedrijf bestaan en hoe lang is er ondersteuning. Werkt alles ook nog als er geen updates meer worden gedaan en de servers offline gaan?

Moet er ook ergens aan geloven de komende twee jaar dus alvast aan het oriënteren.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
harrr schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:48:
[...]

Maar dit kan de pomp al d.m.v. de Smart correction instelling.

Je hebt het nu over dat het makkelijk i.c.m. waterzijdig inregelen. Maar dan heb je dus toch zelf handelingen gedaan die het "te complex" maken voor veel mensen.
Dat waterzijdig inregelen moet DeWarmte doen op het moment dat ze je wp komen installeren. Lees hier maar: https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/

Als consument moet het niet nodig zijn om dat te doen op het moment dat je een wp geïnstalleerd krijgt. Dat hoort bij de prijs inbegrepen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
BrianSalces schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:28:
[...]

Zou je je verbruik kunnen delen?
Vandaag zit ik al op 5 kWh. Als ik dat vergelijk met woensdag, toen het buiten even koud was, was ik per dag 3-5 kWh kwijt met ongeveer dezelfde buiten temperatuur.

Verbruik nu dus wel het dubbele, maar heb daarvoor boven wel een warm huis.

Enkel is de flow nu wel maximaal geknepen op de vww. Boven hebben we gewoon meer afgifte nodig in de toekomst en dan kan de aanvoer hopelijk nog iets om laag.

De COP is nu 4.1. Maar die was al niet hoog bij mij (met thermostaat was die niet beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Phusebox schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:49:
Waar ik me vooral druk over zou maken bij een product als dit is de lange termijn. Hoe lang zal dit bedrijf bestaan en hoe lang is er ondersteuning. Werkt alles ook nog als er geen updates meer worden gedaan en de servers offline gaan?

Moet er ook ergens aan geloven de komende twee jaar dus alvast aan het oriënteren.
Das wel een dingetje inderdaad. Maar het schijnt een Sunrain warmtepomp te zijn met een andere behuizing er omheen. Net als de Adlar Aurora II en daar is ook directe, lokale aansturing voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:50:
[...]

Dat waterzijdig inregelen moet DeWarmte doen op het moment dat ze je wp komen installeren. Lees hier maar: https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/

Als consument moet het niet nodig zijn om dat te doen op het moment dat je een wp geïnstalleerd krijgt. Dat hoort bij de prijs inbegrepen te zijn.
Daar wel deels mee eens. Want er is nauwelijks gekeken naar mijn afgifte systeem bij de aanschaf van de pomp door de adviseur. Die had mij al kunnen vertellen dat mijn afgifte veel te slecht zou zijn voor een warmtepomp.

Maar ze gaan natuurlijk ook uit van een hybride oplossing waarbij de CV kan bij stoken om hogere aanvoer temperaturen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
harrr schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:01:
[...]

Daar wel deels mee eens. Want er is nauwelijks gekeken naar mijn afgifte systeem bij de aanschaf van de pomp door de adviseur. Die had mij al kunnen vertellen dat mijn afgifte veel te slecht zou zijn voor een warmtepomp.

Maar ze gaan natuurlijk ook uit van een hybride oplossing waarbij de CV kan bij stoken om hogere aanvoer temperaturen te halen.
Klopt, dan hadden ze je eerst een winter lang op maximaal 50 graden moeten laten stoken om te zien of je afgiftesysteem geschikt is. Of een warmteverliesberekening laten maken zodat er inzicht is in het verlies per ruimte. Dan zie je ook of je radiatoren nog voldoen, of dat er aanpassingen nodig zijn.

Maarja, dan had DeWarmte geen klanten gehad. Iedereen loopt dan naar de concurrent die wel meteen een wp installeert. Problemen zijn van latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Insert12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:19:
[...]

Klopt, dan hadden ze je eerst een winter lang op maximaal 50 graden moeten laten stoken om te zien of je afgiftesysteem geschikt is. Of een warmteverliesberekening laten maken zodat er inzicht is in het verlies per ruimte. Dan zie je ook of je radiatoren nog voldoen, of dat er aanpassingen nodig zijn.

Maarja, dan had DeWarmte geen klanten gehad. Iedereen loopt dan naar de concurrent die wel meteen een wp installeert. Problemen zijn van latere zorg.
De vraag is vooral welke partij je wel onafhankelijk kan adviseren, want de meeste die adviseren zijn vooral verkopers van een specifiek systeem. En dan nog hoor ik verhalen die tegenstrijdig zijn want het lijkt soms wel een religie, terwijl dat het niet moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Mkw schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:57:
[...]

De vraag is vooral welke partij je wel onafhankelijk kan adviseren, want de meeste die adviseren zijn vooral verkopers van een specifiek systeem. En dan nog hoor ik verhalen die tegenstrijdig zijn want het lijkt soms wel een religie, terwijl dat het niet moet zijn.
Ik heb het wel eens geprobeerd als onafhankelijk adviseur maar daar viel geen droog brood in te verdienen. Via de gemeente kan het namelijk gratis en komt er een vrijwilliger langs. Dat komt dan wel met de beperkingen in de kennis die de vrijwilliger heeft.

Een adviseur van een product wil over het algemeen vooral z'n product verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 22-09 11:09
Heeft iemand toevallig al eens gecontroleerd hoe nauwkeurig die warmtemeter is? Het is een Allibaba apparaat van 50,- euro terwijl een Kamstrup bijvoorbeeld al 300,- kost.

Bij de fabrikant hebben ze het over class B wat in het geval van de PT1000 temperatuur sensoren correspondeert met een afwijking van 0.45-0.55 graad. (Bij een warmtepomp vriendelijk temperatuurbereik)
Dat zijn cijfers waarmee het apparaat meer een gimmick is dan een meetinstrument.

Ik zie namelijk vooral op Facebook dat men heel veel COP's aan het vergelijken zijn. Er zitten soms hele grote verschillen in COP terwijl de aanvoertemperatuur en delta t vrijwel gelijk zijn.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
LacsapOV schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:53:
Heeft iemand toevallig al eens gecontroleerd hoe nauwkeurig die warmtemeter is? Het is een Allibaba apparaat van 50,- euro terwijl een Kamstrup bijvoorbeeld al 300,- kost.

Bij de fabrikant hebben ze het over class B wat in het geval van de PT1000 temperatuur sensoren correspondeert met een afwijking van 0.45-0.55 graad. (Bij een warmtepomp vriendelijk temperatuurbereik)
Dat zijn cijfers waarmee het apparaat meer een gimmick is dan een meetinstrument.

Ik zie namelijk vooral op Facebook dat men heel veel COP's aan het vergelijken zijn. Er zitten soms hele grote verschillen in COP terwijl de aanvoertemperatuur en delta t vrijwel gelijk zijn.
De buitentemperatuur is wellicht ook verschillend. En volgens mij kan wind ook nog invloed hebben.

Wel interessant dat ze een WP gebruiken met A-merk onderdelen en een temperatuursensor van een paar tientjes. Lijkt me toch wel essentieel voor een efficiënte werking.

Op welke Facebook groep zit je Zou me daar ook graag willen mengen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door harrr op 26-12-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
harrr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:51:
[...]

De buitentemperatuur is wellicht ook verschillend. En volgens mij kan wind ook nog invloed hebben.

Wel interessant dat ze een WP gebruiken met A-merk onderdelen en een temperatuursensor van een paar tientjes. Lijkt me toch wel essentieel voor een efficiënte werking.

Op welke Facebook groep zit je Zou me daar ook graag willen mengen. :)
Heb het niet in excelletjes gezet ofzo. Het viel me zo links en rechts op dat er ogenschijnlijk forse verschillen zijn bij vergelijkbare situaties.

In principe heb je natuurlijk helemaal geen warmtemeter nodig in een warmtepomp. Ta en Tr zijn in principe voldoende, flow meter kan handig zijn.
De AO heeft waarschijnlijk ook twee Ta en Tr sensoren. Eentje voor de warmtemeter en eentje in het buitendeel.

https://facebook.com/groups/695686358798169/
Wel een wat andere garde personen dan op Tweakers hoor. 😘

• harrr
Wat vinden jullie van de aanvoer temperatuur die gekozen wordt. Momenteel zou die bij mij 32 graden moeten zijn met 12 graden buiten, maar hij is 38 graden.

Weten jullie of DeWarmte met een gemiddelde buitentemperatuur werkt oid? En in wat voor periode?

• f.welvering
harrr schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:01:
Wat vinden jullie van de aanvoer temperatuur die gekozen wordt. Momenteel zou die bij mij 32 graden moeten zijn met 12 graden buiten, maar hij is 38 graden.

Weten jullie of DeWarmte met een gemiddelde buitentemperatuur werkt oid? En in wat voor periode?
Als die in jou stooklijn op 32 bij 12 graden staat moet hij zich daaraan houden.
De buiten temperatuur welke gebruikt word zie je live in de webapp

• harrr
f.welvering schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:04:
[...]

Als die in jou stooklijn op 32 bij 12 graden staat moet hij zich daaraan houden.
De buiten temperatuur welke gebruikt word zie je live in de webapp
Zo gauw ik de regel unit herstart neemt hij wel de stooklijn aan. Wellicht komt het doordat ik sinds kort puur stook op de stooklijn en niet meer op thermostaat stook, waardoor de pomp 24/7 zonder pauzes (enkel defrosts) aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:27:
[...]

Zo gauw ik de regel unit herstart neemt hij wel de stooklijn aan. Wellicht komt het doordat ik sinds kort puur stook op de stooklijn en niet meer op thermostaat stook, waardoor de pomp 24/7 zonder pauzes (enkel defrosts) aan staat?
Hou jij zelf ook statistieken bij via home Assistant bijvoorbeeld?
Ik vermoed dat wat jij ziet de stooklijn verhoging van 5 graden is welke na een defrost word toegepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
Sinds een tijdje heb ik Home assistant draaien. Ook dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de PompAO uit te lezen door @DutchAce .

Wat ik graag nog zou willen toevoegen is de mogelijkheid om mijn stooklijn uit te lezen. Dat zou kunnen dmv scraping van de heat settings, maar misschien nog wel beter door het uitlezen van een xls of ander bestand. Vervolgens kan ik dan een signalering instellen als de aanvoertemperatuur langere tijd onder de ingestelde stooklijn blijft.

Ik ben al flink aan het zoeken geweest om in HA een xls of database uit te kunnen lezen, maar blijkbaar is dat niet iets gebruikelijks. Heeft iemand de tip om dit (zo simpel mogelijk) te kunnen doen in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
jansd schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:32:
Sinds een tijdje heb ik Home assistant draaien. Ook dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de PompAO uit te lezen door @DutchAce .

Wat ik graag nog zou willen toevoegen is de mogelijkheid om mijn stooklijn uit te lezen. Dat zou kunnen dmv scraping van de heat settings, maar misschien nog wel beter door het uitlezen van een xls of ander bestand. Vervolgens kan ik dan een signalering instellen als de aanvoertemperatuur langere tijd onder de ingestelde stooklijn blijft.

Ik ben al flink aan het zoeken geweest om in HA een xls of database uit te kunnen lezen, maar blijkbaar is dat niet iets gebruikelijks. Heeft iemand de tip om dit (zo simpel mogelijk) te kunnen doen in HA?
Zou zo fijn zijn als er een lokale webservice zou draaien op de raspberry pi.. iemand al een scan gedaan naar open poorten/webservices ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:04:
[...]

Zou zo fijn zijn als er een lokale webservice zou draaien op de raspberry pi.. iemand al een scan gedaan naar open poorten/webservices ?
Zeker, VNC poorten staan open op het netwerk en nog wat onbekende poorten.
Niets geeft reactie in de browser, en vnc wachtwoord is niet bekend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:06:
[...]

Zeker, VNC poorten staan open op het netwerk en nog wat onbekende poorten.
Niets geeft reactie in de browser, en vnc wachtwoord is niet bekend natuurlijk.
En SSH. Je moet alleen even weten hoe je erin komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Hier bezig geweest met waterzijdig inregelen. Helaas kwam ik er vandaag achter dat de druk te hoog is van de pomp op de verdeler. De flow afstelling die ik van 2 naar 0,5 had gezet wordt door de pomp als ware weer open gedrukt naar 1-1,25.

Al meer mensen hier last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:57:
[...]

En SSH. Je moet alleen even weten hoe je erin komt. ;)
*nvm*

[ Voor 5% gewijzigd door f.welvering op 30-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Eigenlijk weleens benieuwd of mijn ervaringen wat rijmen met die van jullie:
  • Hier sinds november een PompAO draaiend icm vloerverwarming (circa 90m2) op benedenverdieping. Verder geen radiatoren (nog).
  • Thermostaat is een Tado (geadviseerd en geinstalleerd door dewarmte).
  • Huis is een jaren 70 huis dat we onlangs flink renoveerden en van dikke laag cellulose dakisolatie hebben voorzien. (Rd rond 3,5/4). Voor aanschaf vh huis was het label B, inmiddels rond A+/A++ denken we.
Nu haal ik volgens mij uitzonderlijk hoge COP waardes op het moment. Zie ook onderstaande screenshot.
Mede door die zeer hoge COP waardes (onlangs nog een dag met 6), twijfel ik soms of de heat supplied goed bepaald wordt. Dit wordt toch bepaald met die IR meter op de aanvoer leiding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L0iTfo6h4jm0AOVHk2NQ-XUOs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBAbefNGsXO0eRdGgktPzGQh.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp zou COP puur heat supplied in KWH/energie input KWH moeten zijn. Dan zou type huis, isolatie en afgiftesysteem niet uit moeten maken en zouden we dus in theorie allemaal vergelijkbare waarden moeten halen. Of zie ik daar iets verkeerd?

Dit is overigens mijn stooklijn instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpzoniKWQetMNVXY10iJYx8gK1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KdgAAinkO0GkCh2msU9rLGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
Igor4 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:15:
  • Hier sinds november een PompAO draaiend icm vloerverwarming (circa 90m2) op benedenverdieping. Verder geen radiatoren (nog).
  • Huis is een jaren 70 huis dat we onlangs flink renoveerden en van dikke laag cellulose dakisolatie hebben voorzien. (Rd rond 3,5/4). Voor aanschaf vh huis was het label B, inmiddels rond A+/A++ denken we.
Nu haal ik volgens mij uitzonderlijk hoge COP waardes op het moment. Zie ook onderstaande screenshot.
Mede door die zeer hoge COP waardes (onlangs nog een dag met 6), twijfel ik soms of de heat supplied goed bepaald wordt. Dit wordt toch bepaald met die IR meter op de aanvoer leiding?
[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp zou COP puur heat supplied in KWH/energie input KWH moeten zijn. Dan zou type huis, isolatie en afgiftesysteem niet uit moeten maken en zouden we dus in theorie allemaal vergelijkbare waarden moeten halen. Of zie ik daar iets verkeerd?

[Afbeelding]
Dat zijn mooie cijfers! Als je isolatie goed op orde is, zou mijn advies zijn om je aanvoertemperatuur nog wat te verlagen en de temperatuur 24/7 constant te houden. Ik denk dat je dan op hetzelfde verbruik uit komt als wat je nu in een halve dag heb gedraaid.

Te referentie: ik ben nog aan het zoeken naar de juiste instelling. Mijn aanvoer temperatuur staat nu op 29 graden, dit gaat goed tot +/- 5/6 graden buiten temperatuur. Daarna moet ik kijken naar welke aanvoer temperatuur ik het moet brengen. Ik denk 32 graden, dit heb ik kort kunnen testen op de momenten dat het 2/3 graden was. Onder de 0 graden zal ik waarschijnlijk naar een aanvoertemperatuur van 35 graden moeten gaan.

Let op, dit werkt op mijn woonsituatie.55m2 Vvw woonkamer en boven alleen radiatoren, jaren 90 rijtjeswoning

Voor jou is het kwestie van geraken tot je het beste uithaalt. COP is leuk, maar uiteindelijk kijk je naar je werkelijk verbruik.

Dit zijn mijn cijfers voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmvZGWB-OBSHfbdRMDMDojaZpg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s30DPvMIJrpGYWmL2TFW8Kn1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM6JuWKH6FjsOjTpeurwJItQBPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pJcTdGd3wyf20IXiIf9r86Jk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2WASZAOEaKj3k1ct0HHSrgBLzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MQVuIghfmROxcqm6LiHCzhxr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Igor4 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:15:
Mede door die zeer hoge COP waardes (onlangs nog een dag met 6), twijfel ik soms of de heat supplied goed bepaald wordt. Dit wordt toch bepaald met die IIR meter op de aanvoer leiding?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op basis van een door de Warmte opgegeven COP 5.3 bij A7/W35 wel aardig te kloppen.

Moet zeggen dat je voor vloerverwarming en op het oog redelijk goed geïsoleerde woning wel een hoge stooklijn aanhoudt. Wanneer je geen nachtverlaging toepast dan kan de stooklijn omlaag en gaat de COP omhoog.
Hier draai ik nu met 27 graden bij een buitentemperatuur van 9 graden. Woning uit 1989 met rc5 vloeren, rc2 muren, u1 glas en rc7 dak. En ook nog eens met nachtverlaging.

Wanneer je wel een nachtverlaging toepast dan warm je je woning overdag op. De buitentemperatuur is dan over het algemeen wat hoger. Ook dat geeft een wat betere COP. Je stooklijn moet dan wel omhoog (Je moet namelijk inlopen) maar dat kan ruimschoots goedgemaakt worden door de hogere buitentemperatuur.

Uitproberen is het devies. Geen twwe woningen zijn hetzelfde, geen twee bewoners zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
BrianSalces schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:01:
[...]

Dat zijn mooie cijfers! Als je isolatie goed op orde is, zou mijn advies zijn om je aanvoertemperatuur nog wat te verlagen en de temperatuur 24/7 constant te houden. Ik denk dat je dan op hetzelfde verbruik uit komt als wat je nu in een halve dag heb gedraaid.

Te referentie: ik ben nog aan het zoeken naar de juiste instelling. Mijn aanvoer temperatuur staat nu op 29 graden, dit gaat goed tot +/- 5/6 graden buiten temperatuur. Daarna moet ik kijken naar welke aanvoer temperatuur ik het moet brengen. Ik denk 32 graden, dit heb ik kort kunnen testen op de momenten dat het 2/3 graden was. Onder de 0 graden zal ik waarschijnlijk naar een aanvoertemperatuur van 35 graden moeten gaan.

Let op, dit werkt op mijn woonsituatie.55m2 Vvw woonkamer en boven alleen radiatoren, jaren 90 rijtjeswoning

Voor jou is het kwestie van geraken tot je het beste uithaalt. COP is leuk, maar uiteindelijk kijk je naar je werkelijk verbruik.

Dit zijn mijn cijfers voor vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank! ik heb dat inmiddels overgenomen. Programma van tado had ik op 19c overdag en 18c 's nachts (advies van milieucentraal meende ik). Heb vaker gehoord dat nachtverlaging per saldo geen goed idee is indien isolatie op orde is, had er nog wat twijfels bij, maar kan gewoon proef op de som nemen :)

Daarnaast aanvoertemp 2c lager gezet (hele curve 2c omlaag geshift), ook maar even zien dan wat er nodig is bij echt koude dagen. Komen er binnenkort aan waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
LacsapOV schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:34:
[...]

Lijkt op basis van een door de Warmte opgegeven COP 5.3 bij A7/W35 wel aardig te kloppen.

Moet zeggen dat je voor vloerverwarming en op het oog redelijk goed geïsoleerde woning wel een hoge stooklijn aanhoudt. Wanneer je geen nachtverlaging toepast dan kan de stooklijn omlaag en gaat de COP omhoog.
Hier draai ik nu met 27 graden bij een buitentemperatuur van 9 graden. Woning uit 1989 met rc5 vloeren, rc2 muren, u1 glas en rc7 dak. En ook nog eens met nachtverlaging.

Wanneer je wel een nachtverlaging toepast dan warm je je woning overdag op. De buitentemperatuur is dan over het algemeen wat hoger. Ook dat geeft een wat betere COP. Je stooklijn moet dan wel omhoog (Je moet namelijk inlopen) maar dat kan ruimschoots goedgemaakt worden door de hogere buitentemperatuur.

Uitproberen is het devies. Geen twwe woningen zijn hetzelfde, geen twee bewoners zijn hetzelfde.
Nachtverlaging deed ik met 1c, maar voor de test vanaf nu helemaal constant op 19c dag en nacht. Stooklijn ook iets omlaag bijgesteld. Uitproberen is leuk idd, al is het moeilijk te corrigeren voor alle verschillende variabelen.

wat is eerder in dit topic ook weleens las is dat de pomp beter lange runs kan maken dan korte. Als je geen nachtverlaging toepast zullen de runs juist wat korter zijn verwacht ik (alleen bijstoken wanneer temp<thermostaat waarde komt), ipv lange runs na de nacht. Wat is wijsheid hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
Als het buiten >6 graden is dan koelt pas ik 1-2 graden nachtverlaging toe. In de ochtend om 10:00 uur pas weer aan. Dan draait de Wp op de warmste buitentemperatuur en zo veel mogelijk op eigen zonne-energie.
Als je kouder is dan dat dan pas ik geen nachtverlaging toe omdat hij anders meestal op het minst gunstige moment van de nacht (4-5 uur) aanslaat.
Per huis/isolatie kan moet je hier denk ik het optimum in vinden. Hoe beter geïsoleerd hoe lager mogelijk is

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
December overzicht;
Gas, 120 m³ bespaart = €160,20
Electra pompAO verbruik 350 m² = €133,-

Een besparing dus, maar net als in Oktober maar minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:23:
December overzicht;
Gas, 120 m³ bespaart = €160,20
Electra pompAO verbruik 350 m² = €133,-

Een besparing dus, maar net als in Oktober maar minimaal.
Bij mij is het 102m3 besparing (dan tel ik bijspringen cv niet mee) en 293 kWh extra verbruik.
De verhouding is bijna 1 op 3 ipv de door deWarmte beloofde 1 op 2,25 en dat terwijl december vrij zacht was. Eerste week was het zelfs 1 op 4.
Pagina: 1 ... 24 ... 52 Laatste