Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 23 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Mkw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:51:
Zie af en toe dat de Tado opnieuw om warmte vraagt terwijl de temperatuur al hoger is dan ingesteld. Meer mensen last van? [Afbeelding]

Denk erover om Tado te vragen om hiernaar te kijken. Ze hebben de instellingen conform aanwijzing DeWarmte aangepast.
Ik heb ook veel problemen ondervonden, vooral omdat ik vloerverwarming gebruik. Tado overschreed steeds de ingestelde temperatuur, wat leidde tot extra warmte door de warme vloer. Tado's "slimme" algoritme lijkt vooral effectief voor standaard verwarmingen. Het systeem reageert al voordat de temperatuur onder de doelwaarde daalt, en neigt naar overshoot om constant aan-uit schakelen te voorkomen, wat nuttig kan zijn bij warmtepompen. Na wekenlang overleg met hun support zijn er aanpassingen gedaan, waardoor de problemen zijn verminderd. Er is geen hysteresis meer, en ze gebruiken nu PID (pulsing). Hoewel de pompAO niet altijd direct op warmtevraag reageert, is dit nog acceptabel. Echter, het systeem lijkt soms provisorisch in elkaar te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59
DoubleDutch schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:45:
[...]

Helaas werkt de reset niet en staat hij gewoon voluit te blazen op deze stand en dat is warm tapwater terwijl de leidingen van de vloerverwarming loeiheet worden. 😞

[Afbeelding]
En die error code ‘6’ is ook geen aanwijzing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:33
nelving schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:00:
[...]

En die error code ‘6’ is ook geen aanwijzing?
Dat is geen error code, dat is de code die aangeeft dat hij tapwater aan het maken is.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@DoubleDutch Ik heb zelf ook deze ketel en net als jij problemen onder vonden.

Zelf heb ik me bekend gemaakt met alle instellingen. Waar je naar zou kunnen kijken is alle instellingen even handmatig nalopen of ze op de standaard waarde staan.

In de handleiding van de CV-ketel kan je op pagina 44 (paragraaf 7.2) alle instellingen en standaard waarde vinden. De paragraaf begint ook met hoe je in dat menu kan komen. Link naar handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 18:19
glkx schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:02:
@DoubleDutch Ik heb zelf ook deze ketel en net als jij problemen onder vonden.

Zelf heb ik me bekend gemaakt met alle instellingen. Waar je naar zou kunnen kijken is alle instellingen even handmatig nalopen of ze op de standaard waarde staan.

In de handleiding van de CV-ketel kan je op pagina 44 (paragraaf 7.2) alle instellingen en standaard waarde vinden. De paragraaf begint ook met hoe je in dat menu kan komen. Link naar handleiding
Klopt had er al naar gekeken maar de ketel is door onze installateur destijds anders ingesteld dan de standaard waardes dus ben wat huiverig om alles terug te zetten,ik ga De Warmte even terug bellen wat er aangepast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DoubleDutch schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:26:
[...]

Klopt had er al naar gekeken maar de ketel is door onze installateur destijds anders ingesteld dan de standaard waardes dus ben wat huiverig om alles terug te zetten,ik ga De Warmte even terug bellen wat er aangepast is.
Mijne stond ook niet standaard meer, maar ik heb als startpunt alle waarden weer op standaard gezet en vanuit daar ben ik wat gaan tweaken. Er kan overigens niets fout gaan bij het herstellen van de standaard waarden. De CV kan enkel wat meer gas gaan gebruiken dan je wenst, maar dit kan je dan weer tunen door settings aan te passen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Het valt me op dat de PompAO toch nog lager kan moduleren dan ik dacht, wellicht was dat overigens een onterechte gedachte.
Ik zie de PompAO nu schommelen tussen de 440 en 510 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ravmJSjmiaxbrvzHdSI2qfiRmu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OJ8AdonOh2rLmfxLO9SI3dz7.png?f=user_large

Daarnaast valt het op dat de pomp snelheid ook langzaam zakt wanneer de aanvoer en retour dichterbij elkaar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
DoubleDutch schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:26:
[...]

Weet je welke waarden afwijken?

Bij mij was ook een waard anders ingesteld dan standaard door mijn installateur. Om hier CV-installatie goed te laten draaien heb ik alles terug naar standaard gezet en toen vervolgens minimaal pomp vermogen verhoogd (uit mijn hoofd waarde c).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ind de waarde (c.) was verhoogd van 40 naar 60 uit mijn hoofd.
Als het goed is beld De warmte mij terug,die weten precies wat er aangepast is,had eigenlijk moeten noteren wat de oude waardes waren maar had haast en hab er niet aan gedacht stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Heel vreemd.

Ik heb mijn PompAO nu zo ingesteld dat deze vannacht rond half 1 begonnen is met draaien en dit volgehouden heeft op minimaal vermogen tot kwart voor 1 ongeveer.
Daarna stopte hij van het 1 op andere moment terwijl er nog steeds warmtevraag was.
+/- drie kwartier hierna begint mijn CV ineens te draaien en mijn huis te verwarmen, gezien de lage aanvoer gebeurde er weinig maar toch.

Na even knutselen heb ik mijn thermostaat omlaag gedrukt en na 5 minuten weer omhoog naar de gewenste temperatuur. Nu pruttelt de pomp weer vrolijk verder op zo'n 600w gebruik zonder hulp van de CV.

Kan niet ontdekken waarom dit gebeurt is, mail een mailtje gestuurd aan DeWarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Kan iemand mij aanwijzen waar de sensoren van de warmtemeter zitten? (Totaal geen verstand van)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vaiua4YH10q1risIWLMditePAqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Li45nYpVw0rbj2VLU4PetZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:15:
Kan iemand mij aanwijzen waar de sensoren van de warmtemeter zitten? (Totaal geen verstand van)

[Afbeelding]
Die zitten in/aan dat kleine grijze metertje op de leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skjA2zCNnJu5O72Ih1VmudzVOjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJefHiq2nsrJa5JHc3UpFm74.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door f.welvering op 11-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:22:
[...]

Die zitten in/aan dat kleine grijze metertje op de leiding.

[Afbeelding]
Dewarmte wil dat ik isolatietape Om de sensoren van de warmtemeter doe, kan ik dan dat hele metertje het beste inpakken, of moet die vrij blijven?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
Het is opgelost, de instelling van de externe boiler hadden ze mij op aan laten zetten waardoor de CV ketel de hele tijd dacht dat de boiler koud was en wilde deze continue opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
DoubleDutch schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:35:
Het is opgelost, de instelling van de externe boiler hadden ze mij op aan laten zetten waardoor de CV ketel de hele tijd dacht dat de boiler koud was en wilde deze continue opwarmen.
Gelukkig, hopen dat het nu goed gaat👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:30:
[...]

Dewarmte wil dat ik isolatietape Om de sensoren van de warmtemeter doe, kan ik dan dat hele metertje het beste inpakken, of moet die vrij blijven?
Zitten bij mij ook onder de tape zie ik.
Meter zelf zou ik niet in de tape zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-09 18:35
golfgti5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:30:
[...]

Stel dat het toch wel moet: het kastje met display kun je er volgens mij afklikken. Dan blijft de messing koppeling met sensoren over en dus makkelijk bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 18:47
DoubleDutch schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:35:
Jeetje wat een geklungel. Maar goed, fijn dat het opgelost lijkt. Hoeveel gas heeft je dit nou onnodig gekost? En hoeveel uren aan ergernis?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:46:
[...]

Zitten bij mij ook onder de tape zie ik.
Meter zelf zou ik niet in de tape zetten
Zou je van de week een foto kunnen maken voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
harrr schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:13:
[...]

Jeetje wat een geklungel. Maar goed, fijn dat het opgelost lijkt. Hoeveel gas heeft je dit nou onnodig gekost? En hoeveel uren aan ergernis?
Ergenis zat bij mij vrij hoog en dat je dan nog eerst te horen krijgt dat het niet door de instellingen komt maar gewoon pure pech is en later erachter komt samen met hun dat het toch door hun fout is ,zakte bij mij de broek helemaal af.

Kwa gas was het een mooie besparing,van vrijdag tot vandaag geen ketel en dus ook geen gasverbruik. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Je raad het al, problemen met de retour van de CV ketel die heet wordt is weer terug.
Pomp AO is net aangesprongen en de CV ketel probeert de hele tijd bij te springen met het resultaat dat alle leidingen koud zijn behalve de 30 cm retourleiding van de CV naar de T-stuk.
De moed begint mij een beetje in de schoenen te zakken. 😔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU-K1nU_ZAyt2fz1VxcRf_YNtOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEiCkLwrNiD8sTZSXOrJNLUY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DoubleDutch schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:13:
Je raad het al, problemen met de retour van de CV ketel die heet wordt is weer terug.
Pomp AO is net aangesprongen en de CV ketel probeert de hele tijd bij te springen met het resultaat dat alle leidingen koud zijn behalve de 30 cm retourleiding van de CV naar de T-stuk.
De moed begint mij een beetje in de schoenen te zakken. 😔

[Afbeelding]
En als jij je CV even van de stroom trekt op het moment dat de PompAO aan gaat, wordt de boel dan wel warm? En welke status geeft je CV als dit gebeurt?

Voelt voor mij aan alsof er stiekem toch flow is door de cv en die verwarmt omdat zijn wisselaar koud wordt.
Heb je tapcomfort uit staan?

[ Voor 7% gewijzigd door f.welvering op 12-12-2023 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:04:
[...]

Zou je van de week een foto kunnen maken voor mij?
Ik ga doordeweeks in het donker weg en kom in het donker weer thuis, dus moet even zien wanneer dit lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
f.welvering schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:07:
[...]

En als jij je CV even van de stroom trekt op het moment dat de PompAO aan gaat, wordt de boel dan wel warm? En welke status geeft je CV als dit gebeurt?

Voelt voor mij aan alsof er stiekem toch flow is door de cv en die verwarmt omdat zijn wisselaar koud wordt.
Heb je tapcomfort uit staan?
Tapconfort staat uit, het aan slaat van de CV gebeurt met het display uit, het is even een tik oplopend zoef geluid en dan weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DoubleDutch schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:43:
[...]

Tapconfort staat uit, het aan slaat van de CV gebeurt met het display uit, het is even een tik oplopend zoef geluid en dan weer uit.
Dat is ook wel gek, op het moment dat er warmtevraag is zou de CV dit op het display moeten weergeven, ook als dit is om bijvoorbeeld zijn eigen wisselaar warm te houden.
Om er zeker van te zijn dat de controller van DeWarmte dit niet vraagt zou je de kabel naar je CV even uit de controller kunnen halen, of aan de cv kant los koppelen.
Als er dan nog steeds schakelingen zijn vraag ik me toch echt af of er geen flow is door de cv, oftewel dat de klep die in de aanvoer zit wel dicht gaat. Zou me kunnen voorstellen dat als de CV flow ziet hij hier iets mee doet om zijn wisselaar op een x temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik zat weer eens te lezen in het Quatt forum en daar heeft men het steeds over 18 graden waardonder de Quatt niet zelf kan starten.

Weet iemand of de PompAO ook een dergelijke grens heeft, en zo ja wat deze grens dan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:23
Eindelijk, oktober is aan de beurt voor de heating settings 😀.
Omdat het bij warmer weer veel langer duurt om het huis te verwarmen (vanmorgen 4,5 uur om 1 graad op te warmen) heb ik de basis een paar graden verhoogd. Bij kouder weer ging het soms bijna te snel dus de -10 juist paar graden verlaagd. Kijken wat het doet!

Overigens valt het me op dat de sensor altijd 1 of 2 graden hoger aangeeft dan het is, wellicht doordat het apparaat zelf iets warmte afgeeft?

[ Voor 18% gewijzigd door Mkw op 12-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:29:
Ik zat weer eens te lezen in het Quatt forum en daar heeft men het steeds over 18 graden waardonder de Quatt niet zelf kan starten.

Weet iemand of de PompAO ook een dergelijke grens heeft, en zo ja wat deze grens dan is?
Hier is het water al eens 12 graden geweest toen de pomp uit stond. Zonder CV heeft hij dat weer opgestookt naar 38.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jnicolaes schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:45:
[...]

Ik heb ook veel problemen ondervonden, vooral omdat ik vloerverwarming gebruik. Tado overschreed steeds de ingestelde temperatuur, wat leidde tot extra warmte door de warme vloer. Tado's "slimme" algoritme lijkt vooral effectief voor standaard verwarmingen. Het systeem reageert al voordat de temperatuur onder de doelwaarde daalt, en neigt naar overshoot om constant aan-uit schakelen te voorkomen, wat nuttig kan zijn bij warmtepompen. Na wekenlang overleg met hun support zijn er aanpassingen gedaan, waardoor de problemen zijn verminderd. Er is geen hysteresis meer, en ze gebruiken nu PID (pulsing). Hoewel de pompAO niet altijd direct op warmtevraag reageert, is dit nog acceptabel. Echter, het systeem lijkt soms provisorisch in elkaar te zitten.
Herken dit gedrag helemaal helaas @jnicolaes
Afgelopen uur: Tado vraagt om warmte omdat ingestelde temperatuur van 18,5 naar 19 gaat om 5 uur. Hij warmt op en bij 18,7 gaat ie weer uit. Pomp ook, radiatoren zijn nog warm en haalt 18,9. Zonder dat kamer afkoelt vraagt Tado opnieuw om warmte en gaat de inmiddels afgekoelde pomp weer aan… lijkt me niet echt ideaal dit.

Vandaag contact gehad met support Tado maar ze doen niks. Het is een superslim PID systeem (blackbox) en dus zijn alle onlogische aan en uitschakelingen te verklaren… Volgens mij hebben ze het gewoon nog steeds niet voor elkaar bij Tado om om te gaan met een warmtepomp omdat het tegen de natuur ingaat van hun slimme thermostaat die prima past bij een CV. Denk dat ik ook maar een Netatmo ga kopen, beetje jammer van het geld wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Mkw op 12-12-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-09 19:38
Zijn er hier toevallig mensen die met wat koudere temperaturen meer uitschakelingen zien via HA dan enkel de defrosts die pompAO maakt?
Zie hier een paar voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An0CWk1S_H2j_AQ0TJlY0KkxE2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn2f6V2x1IyYuRQyyOrf6LhG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZBwhmgNmQZw2o5TQgoDU1lM6cE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kmvfs0TUL8QP3yNegWQZhyj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO3pM_OWXN1HfGj8uLPkzPufk3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0TdIMM8uE9p5WCwqisH5pAV.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals duidelijk is te zien zie je in het rood omcirkelde duidelijk dat pompAO zich zelf uit schakelt, dit duurt meestal 10 minuten (lijkt net of ie even pauze neemt) vervolgens duurt het nog z’n 20 minuten voor pompAO weer op zijn oude heat output zit. Op het plaatje met blauw omcirkelt zie je duidelijk dat dit een defrosts is, natuurlijk een normaal verschijnsel. Die uitschakelingen naar mijn idee niet.
Ik heb dewarmte er inmiddels al meerdere keren over gemaild, kreeg vandaag eindelijk een reactie waar ik eigenlijk niks aan heb. Advies was om de stooklijn te verhogen, omdat het kwam dat pompAO al een tijd zijn supply temp behaalde en dan even uit gaat, verder konden ze niks zien.
Ten eerste heb ik dit al eens getest en dit werkt niet, gebeurd ook als pompAO niet eens de stooklijn temperatuur haalt.
Ten tweede zou pompAO gewoon zijn vermogen terug moeten schroeven als hij nog niet op zijn minimale vermogen draait, dit doet hij namelijk met buiten temperaturen zonder defrosts wel keurig, hij draait dan soms dagen aan 1 gesloten.

Zie hier bijvoorbeeld mijn ochtend run deze morgen, pompAO is om 00:00 op gestart, moduleerd gedurende nacht keurig af, in de ochtend zakt de temperatuur richting 3 graden en dan komt de eerste uitschakeling, daarna gevolgd door een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xgL0C76TRu29Ovw0IIvlEHN0p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9zsYkLkhQQpdx5YY6BCGgXM.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een screenshot hoe het er uit ziet in +/- 20 uur als het echt koud is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4zL8w2Uhz-CKeXh6d0EgiiaPqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIVJvcNSogj3aCfNyLqUDDu0.jpg?f=fotoalbum_large

Alles rood omcirkeld zijn de uitschakelingen, elke 1,5 uur, 10 minuten uit, 20 min opstarten en dan begint het opnieuw, met tussen door ook nog elk uur een defrosts. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Zou iemand anders misschien ook zijn data van 07-12 16:00 tot 08-12 16:00 kunnen delen om te zien hoe dat er uit ziet vergeleken met mijn screenshot?

[ Voor 12% gewijzigd door TeutonMartin op 12-12-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
Mkw schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:54:
Eindelijk, oktober is aan de beurt voor de heating settings 😀.
Omdat het bij warmer weer veel langer duurt om het huis te verwarmen (vanmorgen 4,5 uur om 1 graad op te warmen) heb ik de basis een paar graden verhoogd. Bij kouder weer ging het soms bijna te snel dus de -10 juist paar graden verlaagd. Kijken wat het doet!

Overigens valt het me op dat de sensor altijd 1 of 2 graden hoger aangeeft dan het is, wellicht doordat het apparaat zelf iets warmte afgeeft?
Hier ook een tevreden klant van oktober 😉

Welke sensor bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jansd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:59:
[...]

Hier ook een tevreden klant van oktober 😉

Welke sensor bedoel je?
Die van de actuele buitentemperatuur. Als deze hoger is dan de werkelijke temperatuur dan warmt de pomp minder op dan je wellicht zou willen (weatherbased stooklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
Een interessante wijziging in de ISDE 2024 voor nieuwe klanten:

De subsidiebedragen voor warmtepompen met een energielabel A++ of hoger, zijn met € 450 verhoogd. De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen. Voor warmtepompen met een energielabel A+++ geldt voortaan wel een aanvullende bonus van € 225.

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...diewijziging-warmtepompen

Als ik het goed lees is de PompAO een A+++ warmtepomp, en krijg je dus een extra subsidie van € 225 installatie vanaf januari 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:22:
Zijn er hier toevallig mensen die met wat koudere temperaturen meer uitschakelingen zien via HA dan enkel de defrosts die pompAO maakt?
Zie hier een paar voorbeeldjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals duidelijk is te zien zie je in het rood omcirkelde duidelijk dat pompAO zich zelf uit schakelt, dit duurt meestal 10 minuten (lijkt net of ie even pauze neemt) vervolgens duurt het nog z’n 20 minuten voor pompAO weer op zijn oude heat output zit. Op het plaatje met blauw omcirkelt zie je duidelijk dat dit een defrosts is, natuurlijk een normaal verschijnsel. Die uitschakelingen naar mijn idee niet.
Ik heb dewarmte er inmiddels al meerdere keren over gemaild, kreeg vandaag eindelijk een reactie waar ik eigenlijk niks aan heb. Advies was om de stooklijn te verhogen, omdat het kwam dat pompAO al een tijd zijn supply temp behaalde en dan even uit gaat, verder konden ze niks zien.
Ten eerste heb ik dit al eens getest en dit werkt niet, gebeurd ook als pompAO niet eens de stooklijn temperatuur haalt.
Ten tweede zou pompAO gewoon zijn vermogen terug moeten schroeven als hij nog niet op zijn minimale vermogen draait, dit doet hij namelijk met buiten temperaturen zonder defrosts wel keurig, hij draait dan soms dagen aan 1 gesloten.

Zie hier bijvoorbeeld mijn ochtend run deze morgen, pompAO is om 00:00 op gestart, moduleerd gedurende nacht keurig af, in de ochtend zakt de temperatuur richting 3 graden en dan komt de eerste uitschakeling, daarna gevolgd door een defrost:
[Afbeelding]

Zie hier een screenshot hoe het er uit ziet in +/- 20 uur als het echt koud is:
[Afbeelding]

Alles rood omcirkeld zijn de uitschakelingen, elke 1,5 uur, 10 minuten uit, 20 min opstarten en dan begint het opnieuw, met tussen door ook nog elk uur een defrosts. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Zou iemand anders misschien ook zijn data van 07-12 16:00 tot 08-12 16:00 kunnen delen om te zien hoe dat er uit ziet vergeleken met mijn screenshot?
Hier mijn opname in die periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVxPRhok5Ix5LZgYUBcUjVJIP68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lQ01wB6XF2jw3PBuvP11v66.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het overigens een vreemd verhaal dat hij zou afschakelen doordat de temperatuur gehaald zou zijn. Je zou verwachten dat er dan verder terug gemoduleerd zou worden alvorens hij afschakeld. De PompAO zijn minimaal vermogen ligt rond de 450w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
f.welvering schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:52:
Heel vreemd.

Ik heb mijn PompAO nu zo ingesteld dat deze vannacht rond half 1 begonnen is met draaien en dit volgehouden heeft op minimaal vermogen tot kwart voor 1 ongeveer.
Daarna stopte hij van het 1 op andere moment terwijl er nog steeds warmtevraag was.
+/- drie kwartier hierna begint mijn CV ineens te draaien en mijn huis te verwarmen, gezien de lage aanvoer gebeurde er weinig maar toch.

Na even knutselen heb ik mijn thermostaat omlaag gedrukt en na 5 minuten weer omhoog naar de gewenste temperatuur. Nu pruttelt de pomp weer vrolijk verder op zo'n 600w gebruik zonder hulp van de CV.

Kan niet ontdekken waarom dit gebeurt is, mail een mailtje gestuurd aan DeWarmte.
Hier einde middag antwoord op gekregen.
Mijn PompAO had zijn gevraagde retour temperatuur gehaald waardoor hij uit ging.
Na verloop van tijd had hij gewoon weer verder moeten gaan zonder v hulp van de cv, maar dit ging fout.
Schijnbaar was er nog een update beschikbaar voor mijn PompAO welke ze geïnstalleerd hebben.

Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:27:
[...]

Hier mijn opname in die periode.

[Afbeelding]

Ik vind het overigens een vreemd verhaal dat hij zou afschakelen doordat de temperatuur gehaald zou zijn. Je zou verwachten dat er dan verder terug gemoduleerd zou worden alvorens hij afschakeld. De PompAO zijn minimaal vermogen ligt rond de 450w
Bedankt, zie bij jou enkel de defrosts en denk warmtevraag die weg viel?

Klopt vind het ook een vreemd verhaal, als ie op minimaal vermogen draait begrijp ik het wel, maar dat is nooit zo geweest. Zodra het koud wordt heb ik elke 2 uur een extra stop. Ben benieuwd wat ze er aan kunnen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:17
Hier de gegevens van electra gebruik en warmteproductie op 7 en 8 dec. De roze lijn is het gebruik van de PompAO. De kleine piekjes om het uur zijn van de kokendwaterboiler in de keuken. In de ochtend zie je defrosts om het uur, in de middag niet meer. Ook hier hadden we trouwens te maken met te hoge pompdruk van de pompAO bij assistentie van de CV ketel , dat heb ik sinds half november heel pragmatisch opgelost door de keteltemperatuur naar 20 gr te zetten (dus alleen nog SWW). De pompAO kan dit makkelijk aan, en schakelt de CV ketel wel bij maar die slaat niet meer aan. Dit spaart aanzienlijk in gasgebruik, natuurlijk wel ten koste van extra electra gebruik. Waar we eerst 4-6 m3 gas gebruikten gebruiken we nu 8-10 kWh extra. Een goede ruil want zonnepanelen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zsVOtW0utcpNTibHNT3V9S7Mdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRBrcmmUVmvbhKBfVRCLLTB6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIc1JQcQzQs2p5LNahobP37jwEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pliUrsYWNvtnnF1cK88uEC5m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJMVTKNMFwJU5fDB-dbRVvvWr1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hHmRjV6Dq7nPmOmWXpnY4FOL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQoitDau1VQmoTicvkRpRjyOyXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cklChadACv2yJv7Yb6KOCYRl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door stpieter op 12-12-2023 20:49 ]

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
Mkw schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:03:
[...]

Die van de actuele buitentemperatuur. Als deze hoger is dan de werkelijke temperatuur dan warmt de pomp minder op dan je wellicht zou willen (weatherbased stooklijn).
Ik vergelijk deze temperatuur ook regelmatig met waarden uit de verschillende weerapps voor onze woonplaats. Meestal zit daar niet meer dan 1 graad verschil in.
Wel zie ik sterk afwijkende waarden van de sensor vlak voor en na een defrost, maar dat lijkt me logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:36:
[...]

Bedankt, zie bij jou enkel de defrosts en denk warmtevraag die weg viel?
Klopt inderdaad, dagen erna heb ik wat kunnen tunen naar langere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Gebruikt iemand de optie Smart correction in het heatings menu? En zo ja, bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
f.welvering schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:34:
[...]

Hier einde middag antwoord op gekregen.
Mijn PompAO had zijn gevraagde retour temperatuur gehaald waardoor hij uit ging.
Na verloop van tijd had hij gewoon weer verder moeten gaan zonder v hulp van de cv, maar dit ging fout.
Schijnbaar was er nog een update beschikbaar voor mijn PompAO welke ze geïnstalleerd hebben.

Afwachten dus.
Hier op aanvullend heeft dit niet echt iets positiefs teweeg gebracht.
Resultaat is schijnbaar dat alle eerder aangebrachte aanpassingen teruggedraaid zijn.
Na een klein uurtje wordt de CV al bijgevraagd en dit stopt ook niet meer.
Gelukkig staat de verwarmingsfunctie van mijn CV uit dus gebeurt er niets.

DeWarmte maar een duidelijke mail gestuurd dat dit niet echt netjes is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
L_Edje schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:36:
[...]

Zoals gezegd heb ik een esp8266 (bijv. wemos d1 mini) met hierop ESPHome geinstalleerd.

Onderstaande code geeft je een binaire sensor en 2 schakelaars.
De binaire sensor (pin14) hangt aan het relais van de PompAO waarmee de CV wordt ingeschakeld. Mogelijk heb je nog een tweede binaire sensor nodig waaraan de draden van je thermostaat hangt. (ik heb dit niet nodig)

De 2 relais (pin 12 en 13) gebruik ik vervolgens om de PompAO mee in te schakelen voor warmte en voor koeling, maar je kunt de tweede relais dus ook gebruiken om je CV mee te schakelen. (Ik heb dit niet nodig)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
esphome:
  name: pompao-esp
  friendly_name: PompAO

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "####"

ota:
  reboot_timeout: 0s

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  use_address: pompao-esp.local

captive_portal:

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: 
      number: GPIO14
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: yes
    name: "CVWarmtevraagWP"

switch:
    name: "RelWarm"
    pin: GPIO13
    id: relay1
    inverted: true
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
    name: "RelKoud"
    pin: GPIO12
    id: relay2
    inverted: true
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

web_server:
  port: 80

Opm: reboot_timeout: 0s is van belang om ervoor te zorgen dat de ESP niet automatisch gaat rebooten bij verlies van wifi-signaal.

Als je ESPHome werkend hebt, krijg je dus een sensor en 2 switches. Deze kun je nu met automatiseringen gaan schakelen. Ik gebruik hiervoor Node Red, maar je kunt ook binnen HomeAssistant een automation maken.

Hoe je deze ESP gebaseerde controller autonoom kunt laten draaien, is een ander verhaal. Ik zou eerst wat ervaring opdoen door simpel te beginnen. Je schiet vanzelf door als je fanatiek wordt :+
Ik heb nog beloofd om een voorbeeld te maken hoe je binnen Home Assistant een virtuele thermostaat maakt. Dit is interessant voor iedereen die te weinig grip heeft op het gedrag van een fysieke thermostaat (of voor wie geen Netatmo wil kopen ;) )

Onderstaande YAML code geeft je een virtuele thermostaat. Voor de temperatuursensor kun je iedere willekeurige sensor gebruiken welke je in je woonkamer hebt staan. In mijn voorbeeld gebruik ik de sensor van mijn netatmo.
Voor de heater gebruik ik het relais van de ESPHome uit mijn eerdere post.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
climate:
    #voorbeeld virtuele thermostaat
  - platform: generic_thermostat
    name: Demo thermostaat
    # Gebruik het relais van je esphome device om je PompAO mee te schakelen
    heater: switch.pompao_esp_relwarm
    # gebruik sensor van je eigen thermostaat
    target_sensor: sensor.netatmo_smart_thermostat_current_temperature
    min_temp: 5
    max_temp: 27
    ac_mode: false
    #geef default temp mee
    target_temp: 21
    cold_tolerance: 0.2
    hot_tolerance: 1.0
    min_cycle_duration:
      minutes: 50
    initial_hvac_mode: "heat"
    away_temp: 16
    precision: 0.5

Als dit goed gaat, kun je nu binnen HomeAssistant je nieuwe thermostaat vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jpPlsvv9HWwBwi7aUqhy6qW9vI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MbgIVCDdulIV1nnzBNDJqknW.png?f=user_large

Wil je deze virtuele thermostaat bedienen met je fysieke slimme thermostaat ? Dat kan ook. Als je een HomeAssistant integratie hebt met je slimme thermostaat, dan kun je hiervan de setpoint uitlezen met een template sensor in je YAML file:

code:
1
2
3
      setpointnetatmo:
        friendly_name: "Netatmo Setpoint"
        value_template: "{{ states.climate.netatmo_smart_thermostat.attributes.temperature }}"

Hiermee heb je een sensor van de ingestelde temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4Jyklo0ZUblUcDjPDoKGWPYj3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rhl4VtVQZxr1eCMANnmWjg6f.png?f=user_large

Tot slot kun je binnen Node-Red de setpoint van je fysieke thermostaat koppelen aan je virtuele thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9brDjAaLw5-ctu3Vq_uJmXtyLcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lAQKSLoKPYeSKCknB6CwX0H.png?f=fotoalbum_large

Als alles goed is gegaan, heb je nu je PompAO losgekoppeld van je thermostaat, en heb je meer grip op hysterese en aantal schakelmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
@f.welvering Jouw cop ziet er goed uit! Welke thermostaat gebruik je nu uiteindelijk? Welke hysteris en hoeveel schakelingen per uur? :)

Groetjes Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:11:
[...]

Hier op aanvullend heeft dit niet echt iets positiefs teweeg gebracht.
Resultaat is schijnbaar dat alle eerder aangebrachte aanpassingen teruggedraaid zijn.
Na een klein uurtje wordt de CV al bijgevraagd en dit stopt ook niet meer.
Gelukkig staat de verwarmingsfunctie van mijn CV uit dus gebeurt er niets.

DeWarmte maar een duidelijke mail gestuurd dat dit niet echt netjes is.
Dat lijkt standaard praktijk; zaken die al opgelost komen terug na een update (instellingen gaan terug naar default lijkt het). Heel onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
wildebeernd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:11:
@f.welvering Jouw cop ziet er goed uit! Welke thermostaat gebruik je nu uiteindelijk? Welke hysteris en hoeveel schakelingen per uur? :)

Groetjes Erwin
Ik heb nu een Netatmo thermostaat, hysterese 0,1. Verder alles standaard in de thermostaat.
Vaste temperatuur 20,5 graden.

Stooklijn -7/37 8/29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 19:27
@TeutonMartin
ik doe ook aan nacht verlaging na 22:00Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO0LmSv4AWn7GHgDNUI50imz0N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kNRNPvKTQ06JSxVOqYDFVF5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildebeernd
@f.welvering Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb nu ook een Netatmo aangeschaft. In de aanbieding bij Bol nu. Ik had nog een cadeau kaart van mijn werkgever dus dat kan mooi! Ik merkte dat mijn Tado die ik nu de pomp veel te veel schakelt. Eens kijken of het beter gaat met de netatmo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wildebeernd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:

Ik heb nu ook een Netatmo aangeschaft. In de aanbieding bij Bol nu. Ik had nog een cadeau kaart van mijn werkgever dus dat kan mooi! Ik merkte dat mijn Tado die ik nu de pomp veel te veel schakelt. Eens kijken of het beter gaat met de netatmo :)
Heb je een linkje voor mij, ik zie verschillende bij Bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
wildebeernd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:

Stapje voor stapje de stooklijn wat omlaag zetten en kijken waar het punt zit dat je jouw woning net warm kan houden, dan krijg je mooie lange runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Bedankt voor je data, lijkt of jij wel veel last heb van start stops? Heb je normaal zoals vandaag wel lange runs of heb je eigenlijk altijd dit beeld?

Huidige run van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1hIjrs8StUqFv6TaVEHWyhe1BU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QH62zVqF3KZ6JGqFeuTgGXjN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZY1myGKl8AEViwvL1bQ9ywJNtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/290NPn6bRGOLuXfnQT2yqORi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb nu een Netatmo thermostaat, hysterese 0,1. Verder alles standaard in de thermostaat.
Vaste temperatuur 20,5 graden.

Stooklijn -7/37 8/29
Ook een mooie lage stooklijn inderdaad, ik heb hem op -10/35 8/28.

Als ik lager ga dan 28 zie ik dat dit eigenlijk geen positief effect op de COP heeft, misschien is de 28 dus de perfecte start gezien mijn afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:33:
[...]

Bedankt voor je data, lijkt of jij wel veel last heb van start stops? Heb je normaal zoals vandaag wel lange runs of heb je eigenlijk altijd dit beeld?

Huidige run van vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bizar die hoge COP’s, ik kom niet verder als 3.8 momenteel, en de pomp staat echt niet veel aan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:36:
[...]

Ook een mooie lage stooklijn inderdaad, ik heb hem op -10/35 8/28.

Als ik lager ga dan 28 zie ik dat dit eigenlijk geen positief effect op de COP heeft, misschien is de 28 dus de perfecte start gezien mijn afgifte systeem.
Wellicht inderdaad, onder de 28 loopt het bij mij ook niet lekker.
In de mail gaf support overigens aan dat ze aanraden altijd minimaal 30 aan te houden uit veiligheid.
Geen idee wat die veiligheid dan zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
f.welvering schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:50:
[...]

Wellicht inderdaad, onder de 28 loopt het bij mij ook niet lekker.
In de mail gaf support overigens aan dat ze aanraden altijd minimaal 30 aan te houden uit veiligheid.
Geen idee wat die veiligheid dan zou moeten zijn
Wellicht bevriezingsgevaar van de leidingen buiten de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 17:19
@TeutonMartin Hoe kom jij aan die grafieken van stroom gebruik en heat output van de PompAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
@TeutonMartin

Er zijn alleen korte runs, mijn stooklijn stond op 60 graden, nu terug gezet op 50. Mijn afgifte is een radiator en merk hier in het forum duidelijk verschil allemaal vvw betere cop , vandaag op cop van 4 bij 14kw heat. zie geen reden om de hele dag te stoken denk ook niet dat het voordelige is met radiatoren. 20kWh verstoken vs 3m3 gas voorheen is niet rendabel, voor de WP ging de CV aan van 17-22pm met minimum van 15 graden nu is min 17 en start ik om 16:00 met 0.5 verhoging en verbruik zo gem 10kWh voor 40kW warmte per dag. heb minimaal CV nodig 0,4m3 deze week 3m3 vorige week. Denk dat het prima is, indien de temp weer naar - gaat dan is een WP zonder saldering geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildebeernd
@golfgti5

Je moet de oranje hebben met aan/uit sturing. Deze is nu 109 euro.

https://www.bol.com/nl/nl...VP-Q.2_18.22.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Wordt helaas niet vrolijk van de reactie over het uitschakelen van mijn pompAO.
Heb zowel telefonisch als via de mail gevraagd om telefonisch contact maar krijg helaas echter alleen de volgende email:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCjmVQRE7KzSQgQinlwKK3Yxy5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aB9tmAgYOAarZ8aB9ZUsJdiH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:34:
Wordt helaas niet vrolijk van de reactie over het uitschakelen van mijn pompAO.
Heb zowel telefonisch als via de mail gevraagd om telefonisch contact maar krijg helaas echter alleen de volgende email:

[Afbeelding]
Tja wat moet je daar nou mee, wel heel gemakkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 18:14
rob2011 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:21:
@TeutonMartin

Er zijn alleen korte runs, mijn stooklijn stond op 60 graden, nu terug gezet op 50. Mijn afgifte is een radiator en merk hier in het forum duidelijk verschil allemaal vvw betere cop , vandaag op cop van 4 bij 14kw heat. zie geen reden om de hele dag te stoken denk ook niet dat het voordelige is met radiatoren. 20kWh verstoken vs 3m3 gas voorheen is niet rendabel, voor de WP ging de CV aan van 17-22pm met minimum van 15 graden nu is min 17 en start ik om 16:00 met 0.5 verhoging en verbruik zo gem 10kWh voor 40kW warmte per dag. heb minimaal CV nodig 0,4m3 deze week 3m3 vorige week. Denk dat het prima is, indien de temp weer naar - gaat dan is een WP zonder saldering geen optie.
Ik heb radiatoren (allemaal met ventilatoren) en haal een COP rond 5.5 gisteren en vandaag. Ik stook wel een veel lagere stooklijn. Ik test nu met 42 graden max, sinds de de installatie in oktober op 45 graden max. Heb nu geen gasverbruik. Gisteren 38kWh warmte gemaakt, beetje vergelijkbaar met jouw 40kW.
Misschien is er toch nog wat te halen qua COP voor jou.
Heb jij ventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Floortje_Ei schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb radiatoren (allemaal met ventilatoren) en haal een COP rond 5.5 gisteren en vandaag. Ik stook wel een veel lagere stooklijn. Ik test nu met 42 graden max, sinds de de installatie in oktober op 45 graden max. Heb nu geen gasverbruik. Gisteren 38kWh warmte gemaakt, beetje vergelijkbaar met jouw 40kW.
Misschien is er toch nog wat te halen qua COP voor jou.
Heb jij ventilatoren?
Dat is heel netjes. Heb je 1 temperatuur ongeacht het weer? En hoe oud, groot en geïsoleerd is je huis? Met mijn cv kreeg ik het niet warm op 50 graden met mijn radiatoren met ventilatoren in de woonkamer. Ik zat op 35kwh gisteren met een cop van 3,7.

[ Voor 3% gewijzigd door Mkw op 13-12-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Heb ik en ik ben nu aan het testen telkens wat lager maar met koudere temperaturen wordt alles ineens anders dus de sweet spot wordt mijn setting, het is nu leuke hobby maar moet geen doel worden om telkens aan de knoppen te zitten. echter met een WP zou je dit wel moeten 3 standen denk ik voor/najaar en winter en koud. tevens is de saldering wel een ding. heb nu over maar als dit wegvalt, is de WP reeds lang terugverdiend.
maar de forums zijn super leerzaam.
maar tevreden met hoe het nu loopt en tegen welke kosten. Duidelijk is wel zonder zonnepanelen is een WP kansloos. tenzij de gas en stroom zo uit de pas lopen. maar merk ook mijn huis is veel warmer en deze rest warmte stop ik in de avond in de WPB edel air.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:04
rob2011 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:45:
[...]

Heb ik en ik ben nu aan het testen telkens wat lager maar met koudere temperaturen wordt alles ineens anders dus de sweet spot wordt mijn setting, het is nu leuke hobby maar moet geen doel worden om telkens aan de knoppen te zitten. echter met een WP zou je dit wel moeten 3 standen denk ik voor/najaar en winter en koud. tevens is de saldering wel een ding. heb nu over maar als dit wegvalt, is de WP reeds lang terugverdiend.
maar de forums zijn super leerzaam.
maar tevreden met hoe het nu loopt en tegen welke kosten. Duidelijk is wel zonder zonnepanelen is een WP kansloos. tenzij de gas en stroom zo uit de pas lopen. maar merk ook mijn huis is veel warmer en deze rest warmte stop ik in de avond in de WPB edel air.
Met de nieuwe belastingen volgend jaar gaat het sommetje van de warmtepomp er al een stuk beter uit zien. Vergeet niet dat 60+% belasting is bij beide energiebronnen.
En een warmtepomp wint het makkelijk als je een Scop van 4.5 of hoger haalt. Als je lager zit ligt dat niet aan de warmtepomp maar aan je afgiftesysteem.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• golfgti5
wheli schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:42:
[...]

Met de nieuwe belastingen volgend jaar gaat het sommetje van de warmtepomp er al een stuk beter uit zien. Vergeet niet dat 60+% belasting is bij beide energiebronnen.
En een warmtepomp wint het makkelijk als je een Scop van 4.5 of hoger haalt. Als je lager zit ligt dat niet aan de warmtepomp maar aan je afgiftesysteem.
Verklaar je nader, ik heb 55 m² vloerverwarming beneden, boven 3 radiatoren die alleen maar mee lopen, huis geisoleerd en overal HR++ glas, toch maar een COP gisteren en vandaag van 3.7.
Lijken korte runs omdat het denk snel op temperatuur is?
Hoe krijg ik dat beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8ntB0kKxW6cQ0PKBLMwxmlx7tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6k44s92x9rW7SZYHruObx9ly.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:00:
[...]

Verklaar je nader, ik heb 55 m² vloerverwarming beneden, boven 3 radiatoren die alleen maar mee lopen, huis geisoleerd en overal HR++ glas, toch maar een COP gisteren en vandaag van 3.7.
Hoe krijg ik dat beter?

[Afbeelding]
Heb je nog altijd je honeywel thermostaat?

en wat is nu je ingestelde stooklijn?

[ Voor 3% gewijzigd door TeutonMartin op 14-12-2023 10:26 ]

• delima
Ik heb ook een hele oude honeywell thermostaat. Gaat het de COP helpen als ik naar netatmo ga? Hoe werkt dat dan?

• TeutonMartin
delima schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:20:
Ik heb ook een hele oude honeywell thermostaat. Gaat het de COP helpen als ik naar netatmo ga? Hoe werkt dat dan?
Dat hangt van het gedrag van je Thermostaat af. Als je nu heel erg een hele hoge stooklijn nodig hebt door je afgifte systeem gaat alleen een andere thermostaat je niet helpen.
Als je met een wat lagere stooklijn uit komt, en je thermostaat zorgt voor veel onbedoeld aan/uit gedrag dan kan het je zeker helpen

• delima
Dat hangt van het gedrag van je Thermostaat af. Als je nu heel erg een hele hoge stooklijn nodig hebt door je afgifte systeem gaat alleen een andere thermostaat je niet helpen.
Als je met een wat lagere stooklijn uit komt, en je thermostaat zorgt voor veel onbedoeld aan/uit gedrag dan kan het je zeker helpen
Ik moet m'n afgifte systeem zeker nog upgraden. Ik heb deels vloerverwarming en deels hele oude radiatoren die ik wil vervangen. Ik twijfel nog over muurverwarming of lage temperatuur radiatoren. Vloerverwarming kan niet.

Waarom zou een thermostaat voor onbedoeld aan/uit gedrag zorgen?

• f.welvering
delima schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:41:
[...]

Ik moet m'n afgifte systeem zeker nog upgraden. Ik heb deels vloerverwarming en deels hele oude radiatoren die ik wil vervangen. Ik twijfel nog over muurverwarming of lage temperatuur radiatoren. Vloerverwarming kan niet.

Waarom zou een thermostaat voor onbedoeld aan/uit gedrag zorgen?
Als de thermostaat vaak schakelt tussen warmtevraag en weer stopt dan reageert je wp daar ook op en stopt en start geregeld. Stoppen en starten zorgt oa voor een lagere COP

Mijn COP is vandaag sofar 4.6

• wheli
golfgti5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:00:
[...]

Hoe krijg ik dat beter?

[Afbeelding]
Technisch gezien hebben isolatie en zonnepanelen absoluut niets te maken met de COP. Die is rechtstreeks afhankelijk van de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Als je stooklijn naar beneden gaat gaat je COP omhoog en andersom met ergens een ondergrens afhankelijk van je type afgiftesysteem.

Dus zoals gevraagd: wat is je stooklijn?

• golfgti5
TeutonMartin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:04:
[...]

Hi, yes ik heb nog steeds mijn Honeywell evohome thermostaat die alleen beneden aan stuurt.
Ik wilde een screenshot van mijn stooklijn maken voor je maar ik kom er momenteel niet in, wellicht een storing bij Dewarmte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:02:
[...]

Hi, yes ik heb nog steeds mijn Honeywell evohome thermostaat die alleen beneden aan stuurt.
Ik wilde een screenshot van mijn stooklijn maken voor je maar ik kom er momenteel niet in, wellicht een storing bij Dewarmte?
Probeer dan eens de volgende test:
Je stelt eerst een setpoint temperatuur in van 35 graden.

Als dit gelukt is maak je eerst de regelunit van deWarmte spanningsloos. Je gaat nu 4 tot 6 uur warmte vraag creëren zonder dat je thermostaat hier invloed op kan uitoefenen.

Dit kan simpel op twee manieren:
- De draadjes die vanuit je thermostaat naar de regelunit lopen verbind je met elkaar door, je haalt ze dus los uit de aansluiting van je thermostaat, plaats beide draadjes in een wago klem, in het zelfde vakje van een kroonsteentje of je draait ze simpel weg in elkaar, zolang ze maar tegen elkaar blijven.
- Je maakt het frontje van de regelunit los en plaats een draadje in beide gaatjes waar de thermostaat op zit aangesloten. Zo zijn de 2 contactjes met elkaar door verbonden.

Door het doorverbinden heb je nu een warmtevraag, deze warmtevraag wordt gedurende 4 tot 6 uur niet meer onderbroken door raar gedrag van een thermostaat.

Je zet de spanning weer op de regelunit. Als het goed is moet je op de status pagina nu zien dat je thermostaat staat ingeschakeld, pompAO gaat nu draaien.
Controleer regelmatig even op de statuspagina wat er gebeurd, maak wat screen shots, luister ook eens bij pompAO of hij gewoon doorblijft draaien. Met jou 55 m2 vloerverwarming en oude radiatoren moet je bij 35 graden zijn minimale heat output makkelijk kwijt kunnen.
Als het goed is zou je nu ook een COP van +/- 5 kunnen halen, aangezien het nu buiten rond de 7 graden is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-SPXpWG8dblIs3clwSvwvpr970=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPyd9E2qbNg1sT5vi8MxhzxN.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan nu zijn dat het in huis flink warm gaat worden of flink gaat afkoelen, dit geeft je dan meteen een indicatie voor het juist afstellen van je stooklijn. Handig dus om dit ook even te bekijken wat er in die 4 tot 6 uur is gebeurd.na de test post je hier eens je bevindingen:

- Is pompAO continu blijven draaien?
- Hoelang duurde het tot de 35 graden aanvoer werd behaald?
- Post een screenshot van je hourly pagina
- Post een aantal screenshots van je statuspagina tijdens de test
- Is de temperatuur in huis gelijk gebleven, gestegen of gedaald?

[ Voor 6% gewijzigd door TeutonMartin op 14-12-2023 12:55 ]

• golfgti5
TeutonMartin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:04:
[...]

Website werkt weer, dit zie ik;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMZL5KMWfDomPFQ4qcyh0uYV6Eg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2lCzyox4cQMoXQ93CeOi2kCx.png?f=fotoalbum_large

• TeutonMartin
Zie mijn verhaal hierboven, test dat eerst eens.

• golfgti5
TeutonMartin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:22:
[...]

Zie mijn verhaal hierboven, test dat eerst eens.
Ik moet daar eens rustig over nadenken, ik durf dit soort dingen meest niet

• f.welvering
golfgti5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:41:
[...]

Ik moet daar eens rustig over nadenken, ik durf dit soort dingen meest niet
Snap ik, maar wat @TeutonMartin adviseert is wel een mooie test om dingen uit te sluiten.

Mijn situatie is enigszins vergelijkbaar met jou, alleen wat meer vvw en een Netatmo thermostaat. Zie mijn instellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpM_Vt9ha88HpoxFaNGQ5DYaUSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oohDsL5pO246V9bXoqR1UqqI.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan sowieso denk ik je stooklijn wat lager zetten om daardoor een langere run te kunnen proberen te maken.

Ik begreep overigens dat de standaard instelling van de PompAO is om de cv al na 2 uurtjes bij te vragen als er nogsteeds warmtevraag is. Snap niet zo goed waarom ze dat doen? Daarmee zorg je er na mijn idee voor dat je run nooit lang kan duren.

• harrr
Hier ook een COP niet hoger dan 3.6-3.8. ook vloerverwarming en ook vandaag niet hoger dan 28-30 graden aanvoer temperatuur. Ook hier is er een Honeywell T6 thermostaat en ik zie de pomp in HomeWizard eigenlijk alleen maar pendelen.

Zou dit dan toch kunnen komen door de thermostaat? Misschien interessant om eens bij het melden van je COP te vermelden welke thermostaat je hebt.

• f.welvering
harrr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:42:
Hier ook een COP niet hoger dan 3.6-3.8. ook vloerverwarming en ook vandaag niet hoger dan 28-30 graden aanvoer temperatuur. Ook hier is er een Honeywell T6 thermostaat en ik zie de pomp in HomeWizard eigenlijk alleen maar pendelen.

Zou dit dan toch kunnen komen door de thermostaat? Misschien interessant om eens bij het melden van je COP te vermelden welke thermostaat je hebt.
Ik had de T6, en dat was een hoop gependel.
Dewarmte heeft nog wel aanpassingen gedaan Dat de PompAO minder snel reageert tussen warmte graag en geen vraag, maar het bleef ellende. Nu met de Netatmo heb ik lange warmtevraag van soms wel 12 uren aan een stuk.
De t6 doet steeds warmtevraag van 5 minuten en schakelt daarna weer 20 minuten uit.

• harrr
Ik ga vanavond eens aan de slag met de Honeywell API. Thermostaat laten stoken tot 19,5, als dat gehaald is temperatuur zetten op 19 zo dat de pomp pas bij 19 weer gaat stoken en dan laten stoken tot 19,5 en het hele proces laten herhalen. Zo kan ik misschien voorkomen dat de pomp gaat pendelen omdat hij al gaat verwarmen als het 19,4 is i.p.v. 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:48:
Ik ga vanavond eens aan de slag met de Honeywell API. Thermostaat laten stoken tot 19,5, als dat gehaald is temperatuur zetten op 19 zo dat de pomp pas bij 19 weer gaat stoken en dan laten stoken tot 19,5 en het hele proces laten herhalen. Zo kan ik misschien voorkomen dat de pomp gaat pendelen omdat hij al gaat verwarmen als het 19,4 is i.p.v. 19 graden.
Hoi Harr, probeer anders ook eens de test die ik hier boven het gepost. Als je hiermee een lange run krijgt en een betere COP is het misschien een goede investering om een Netatmo te kopen.

• golfgti5
TeutonMartin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:05:
[...]

Hoi Harr, probeer anders ook eens de test die ik hier boven het gepost. Als je hiermee een lange run krijgt en een betere COP is het misschien een goede investering om een Netatmo te kopen.
Ongelooflijk Dat zo’n simpele Netatmo zoveel verschil kan maken, volgens mij doetie niet veel anders als mij Evohome, gewoon aan/uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
Mkw schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:33:
Gebruikt iemand de optie Smart correction in het heatings menu? En zo ja, bevalt het?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb hem vandaag eens aangezet om te proberen, maar ik zag geen afwijkend gedrag. Weet iemand al wat deze functie precies doet (anders dan wat in de handleiding omschreven is)?

• harrr
TeutonMartin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:05:
[...]

Ga ik zeker doen als mijn test met de Honeywell API geen verandering brengt. Daar heb ik net ieyts voor geschreven, simpel gezegd laat hij als de temperatuur is gehaald eerst de ruimte anderhalve graad afkoelen voor hij weer gaat verwarmen. Hier zou ik in de toekomst ook dynamische tarieven aan kunnen hangen, bijv. een graadje warmer bij een goedkoop tarief en een graadje laten afkoelen bij een duur tarief. De test is nu enkel om te kijken of het helpt tegen pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
Ook hier zit ik te spelen met de stooklijn en alles voor een betere COP zo lijkt het. ik had -10/60 ging naar 50 en gisteren naar 45 maar merkte in de avond dat de temp zakte van 19,5 naar 18,5 en de WP sukkelde mooi op 700 Watt waar in ik altijd 1,5-2kW pieken had maar de run duurde van 18-22:00 en het bleef 18,5 graden zegt natuurlijk iets over warmte afgifte en buiten temp van 3 graden. De 45 graden is duidelijk te laag of wel goed maar klinkt onlogisch om de WP 24/7 op 700W te laten hobbelen voor het zelfde effect als stoken met pieken en dalen. wat zelfs in energie verbruik goedkoper is. (buiten temp is natuurlijk anders). met 2kWh minder stroomverbuik*Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aepJjsPBgU6SrJ50FApTayvH6kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7r2d4qyN5KppCPA7uPdJZsS.png?f=fotoalbum_large
En bij elk weer verschil wil ik niet aan de knoppen zitten, wat in de winter wel nodig is, is de CV temp omhoog zetten als het echt koud wordt, deze staat nu op 40 en hier mee springt de CV niet meer aan en loopt alles op de WP. De WP heeft ook hier die 30 min instelling ivm de T6. Ieder huis is anders en alle WP zijn anders als ik door de andere WP forums heen ga idem gesprekken.

Ik heb wel op 1 T10 radiator het waterklotsen als de kraan helemaal open staat, met 1/2 open is het weg. Lijkt op lucht maar kan het er niet uitkrijgen. Plaat al los gemaakt en ietsjes schuin gezet maar niks helpt, dit water klotsen heb ik ook bij de aansluiting van de WP op de CV buis koppeling. Tips ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 10:40
Nu ik zelf de aanvoer temperatuur kan instellen, ben ik eens aan het experimenteren geslagen. Ik zie dat de pomp het efficiëntste lijkt te lopen als hij rond de 4kw warmte kan afgeven, dan kom ik gemiddeld rond de 5 nu, mijn aanvoertemperatuur staat dan op 29 graden. Daar warmt het huis op dit moment nog net iets van op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW9z9IwDFljQ05kknB2hoGohD40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6N7GYoOkdZIIuXORTlMFTcFP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Bij 36 graden aanvoertemperatuur gaat het afgegeven vermogen omhoog naar 7kW+ en de COP blijft rond de 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWVE5dQcAtW00B8MhHX5K6FBgQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XQfc38O6LqV7HL6FZzzOCjh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pq3GcUHLM6wFBIlVYKUfkxDRyC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OiS4qJF3KcRtQ5fDUVOayUG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door DutchAce op 16-12-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
[quote]rob2011 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Ook hier zit ik te spelen met de stooklijn en alles voor een betere COP zo lijkt het. ik had -10/60 ging naar 50 en gisteren naar 45 maar merkte in de avond dat de temp zakte van 19,5 naar 18,5 en de WP sukkelde mooi op 700 Watt waar in ik altijd 1,5-2kW pieken had maar de run duurde van 18-22:00 en het bleef 18,5 graden zegt natuurlijk iets over warmte afgifte en buiten temp van 3 graden. De 45 graden is duidelijk te laag of wel goed maar klinkt onlogisch om de WP 24/7 op 700W te laten hobbelen voor het zelfde effect als stoken met pieken en dalen. wat zelfs in energie verbruik goedkoper is. (buiten temp is natuurlijk anders). met 2kWh minder stroomverbuik*[Afbeelding]

Zie ook dat soms iets hogere stooklijn wellicht een iets mindere cop maar bij vergelijkbaar weer een lager energieverbruik oplevert. Het uitzetten van de CV scheelt niet alleen in gasverbruik maar het lijkt ook een iets lager energieverbruik op te leveren tot nu toe (vergelijk graaddagen). Stap voor stap wordt het beter want ik wil het op een gegeven moment ook loslaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:32:
[quote]rob2011 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Ook hier zit ik te spelen met de stooklijn en alles voor een betere COP zo lijkt het. ik had -10/60 ging naar 50 en gisteren naar 45 maar merkte in de avond dat de temp zakte van 19,5 naar 18,5 en de WP sukkelde mooi op 700 Watt waar in ik altijd 1,5-2kW pieken had maar de run duurde van 18-22:00 en het bleef 18,5 graden zegt natuurlijk iets over warmte afgifte en buiten temp van 3 graden. De 45 graden is duidelijk te laag of wel goed maar klinkt onlogisch om de WP 24/7 op 700W te laten hobbelen voor het zelfde effect als stoken met pieken en dalen. wat zelfs in energie verbruik goedkoper is. (buiten temp is natuurlijk anders). met 2kWh minder stroomverbuik*[Afbeelding]

Zie ook dat soms iets hogere stooklijn wellicht een iets mindere cop maar bij vergelijkbaar weer een lager energieverbruik oplevert. Het uitzetten van de CV scheelt niet alleen in gasverbruik maar het lijkt ook een iets lager energieverbruik op te leveren tot nu toe (vergelijk graaddagen). Stap voor stap wordt het beter want ik wil het op een gegeven moment ook loslaten.
Dat ben ik zeker met je eens. Heb ook gemerkt dat een iets hogere stooklijn met daardoor wat kortere runs en lager kwh verbruik oplevert. COP is nauwelijks lager dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
f.welvering schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:34:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens. Heb ook gemerkt dat een iets hogere stooklijn met daardoor wat kortere runs en lager kwh verbruik oplevert. COP is nauwelijks lager dan
Wat is jouw configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Zo staat het nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVknh1mxLbbCWeHgQRTdtJDYi9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7f1uqmSTuDB6ppOiIwEofNpG.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de verwarming functie van mijn cv uitgeschakeld. PompAO blijft maar cv vragen terwijl door echt niet nodig is.
Gaat prima zo zonder cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Kan iemand mij uitleggen waarom de buitenunit staat te draaien, thermostaat staat op 22 graden ingesteld en het is hier binnen 22.5 graad, zitten hier in onze zwembroek weg te zweten. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ4sZ4qd9Xj8yKObNUiv4e6eAEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDieD1q8BtbDS7nMXPnaRrwb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
DoubleDutch schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:19:
Kan iemand mij uitleggen waarom de buitenunit staat te draaien, thermostaat staat op 22 graden ingesteld en het is hier binnen 22.5 graad, zitten hier in onze zwembroek weg te zweten. 😅

[Afbeelding]
Lekker warm😅

Misschien een hoge reactietijd na het halen van de temperatuur. Weet je wanneer de ingestelde temperatuur gehaald is? En hoelang draait de wp nog na het behalen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik heb niet meer dan de webapp in de foto,waar kan ik de na draai tijd zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildebeernd
Ik heb begrepen van de monteurs dat de nadraai tijd 15 min was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DoubleDutch schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:31:
Ik heb niet meer dan de webapp in de foto,waar kan ik de na draai tijd zien?
Dat kan je niet zien, kan support je vertellen.
Sowieso zou ik even aan ze vragen of ze kunnen verklaren waarom dit gebeurt. Meestal kunnen ze dat goed zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Vandaag bezig geweest om de veerdempers onder de unit te krijgen,heb de werkschakelaar gewoon uit voorzorg even op uit gezet,nu krijg ik tot mijn verbazing met het optillen van de unit een lichte stroom schrok via een van de schroefjes die de bovenkap vast houd,is dit normaal,is niet even maar staat constante lage spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 11:51
Ik ben ook zoekende, ik heb informatie opgevraagd voor de pomp AO en wil graag een eerlijke mening hebben. Quatt heeft veel meer reclame en het lijkt op tweakers een grotere fanbase te hebben. voor @DoubleDutch het enige wat ik mij kan inbeelden is dat er via de andere apparaten een stroom loopt waar jij last van gehad hebt, de werkschakelaar schakelt alleen de warmtepomp af en niet je cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 11:51
Mijn situatie:

amper isolatie naast wat dubbel glas uit het jaar?

woning 1961, spouw muur verder niks.

Met heel zuinig leven gas verbruik het afgelopen jaar 700 kuub. (en dit was met thuis werken en koud hebben).

Al jaren gelden de open therm gateway gemaakt, Als ik thuis ben tussen bepaalde tijden is de thermostaat ingesteld op 17 graden, anders 15.

Ik twijfel heel hard gezien gas weer extra belast gaat worden vanaf 2024 om een warmtepomp te nemen. Elektra gaat goedkoper worden qua belasting.

Momenteel met Dynamische energie is gas 1,05 euro per kuub. Ik zie momenteel mij de warmtepomp niet terug verdienen op 10 jaar met subsidie.

Gas gaat sowieso een groter ding worden in de toekomst, maar wat is een paar cent belasting op gas vs 3000 KWH extra elektra? 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door DustPhyte op 17-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
DustPhyte schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:19:
Mijn situatie:

amper isolatie naast wat dubbel glas uit het jaar?

woning 1961, spouw muur verder niks.

Met heel zuinig leven gas verbruik het afgelopen jaar 700 kuub. (en dit was met thuis werken en koud hebben).

Al jaren gelden de open therm gateway gemaakt, Als ik thuis ben tussen bepaalde tijden is de thermostaat ingesteld op 17 graden, anders 15.

Ik twijfel heel hard gezien gas weer extra belast gaat worden vanaf 2024 om een warmtepomp te nemen. Elektra gaat goedkoper worden qua belasting.

Momenteel met Dynamische energie is gas 1,05 euro per kuub. Ik zie momenteel mij de warmtepomp niet terug verdienen op 10 jaar met subsidie.

Gas gaat sowieso een groter ding worden in de toekomst, maar wat is een paar cent belasting op gas vs 3000 KWH extra elektra? 8)7
Je kan je geld beter niet in een warmtepomp steken maar in isolatie. De tvt daarvan ligt op 3-5 jaar zonder de meerwaarde van je huis mee te rekenen. In de nieuwe regels voor hypotheken (2024) kan er extra geleend worden voor geïsoleerde huizen plus dat afgelopen jaren ook al deze trend te zien was.
Hierdoor daalt je gasverbruik en gaat je vaste teruggave energiebelasting veel harder tellen. Wat je niet verbruikt hoef je geen belasting over af te rekenen en isolatie behoeft ook geen onderhoud, heeft geen standbyverlies, praktisch geen afschrijving etc.

Nb 1: 700 m³ vervangen door elektra met een goed ingeregelde Wp levert max 2200-2500 kWh extra op aan kosten (en waarschijnlijk een hoger comfort)
Nb 2: @Proton_ zijn suggestie is natuurlijk ook goed maar dat geldt ook voor isolatie ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door wheli op 17-12-2023 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DustPhyte Als je zelf een OTGW gemaakt hebt ben je ook vrijwel zeker in staat om zelf een monoblock te plaatsen. Neem deze winter om dat uit te zoeken, dan kun je 'm in de zomer aansluiten.
Dat is verreweg de meest interessante optie.
Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2023 18:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoisw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 06:46
Ik meet en controleer van alles. Is dit een goed resultaat? Volgende week komen er nog 10 extra panelen bij, totaal dan 6000kwh opbrengst per jaar. Huis is uit 1974, 120m2, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Overdag nu op 19,5 graden en van 17 tot 22 uur 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A0BOe5-1B-cDsBTV0Jo88Wr8xQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HvT4iv54iq7mkkhUCO0CEKok.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxdbuQ7DDc7NP9wiDUevKv6sNJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c70JcPHM2hvzi19gHj3IMexK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5YDY8N7A64KNuvlyX833FQZFFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZfQSig9vlKpnSl86TXE2CQl.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 23 ... 52 Laatste