Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 37 ... 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:24
SjigEd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:46:
[...]

Dit topic is wel heel rustig. Ik weet nog niet of dat juist goed of slecht nieuws is...
Ik volg het Quatt topic nog omdat ik die bijna had gekocht, maar krijg daar het idee dat veel mensen hun aankoop goedpraten door andere oplossingen af te schieten.
is dat zo ? ik ervaar dat eigenlijk niet, op het Quatt forum hoor je ook duidelijk kritische geluiden.

ik vrees dat de beste @rvdgaag echter verwachtingen van het koeleffect via een vloerverwarming heeft die mogelijk een beetje erg optimisch zijn. uiteraard mag dat, maar zelf vind ik zijn comentaar niet helemaal de waarheid, maar blijkbaar ervaart hij dit zo. dat kan.
ik zelf vind de oplossing van Quatt mbt de koeling een mooi stukje out-off-the-box denken en het gewoon op een andere en vooral slimmere manier aanpakken. hoe dat in de praktijk ook zo uitkomt moeten we nog even wachten tot volgend jaar.
Ik zou zelf eerst een winter de nieuwe vloerverwarming icm de Quatt uitproberen. Dan weet je precies wat je nodig hebt voor jouw specifieke situatie.
Verder is het meeste werk dus al gedaan? Dan kun je je vraag denk ik beter in het algemene warmtepomp topic vragen. Er zijn meer warmtepompen die kunnen koelen.
De vraag is niet zo zeer of een warmtepomp kan koelen, dat kunnen vrijwel alle, alleen de echte vraag is of jouw afgiftesysteem hiervoor wel geschikt is, en helaas is het antwoord hierop dus vrijwel altijd nee of zeer beperkt. Ons afgiftesysteem is volledig gebasserd op verwarmen en is ook daarop geoptimaliseerd.
Dat je daarmee ook zou kunnen koelen is nooit onderdeel geweest van de ontwikkelspec's, ook niet bij een VVW systeem.
Ik ken overigens wel mensen die m.b.v. een warmtepomp wel kunnen "koelen", de vraag is hier echter wat wordt hier verstaan onder koelen.

Daarmee loop je dus al heel snel tegen het probleem aan dat je moet zorgen dat je op alle plekken van je afgiftesysteem moet zorgen dat je van het dauwgebied moet afblijven, gezien je veelal met diverse temperaturen, luchtvochtigheid en luchtstromen te maken hebt is dit vrijwel onmogelijk cq zeer lastig.
mn bij (stalen) leidingwerk zit je echt niet te wachten dat daar condensatie gaat optreden (roestvorming ed)
op vloeren zit je dan met mogelijk natte vloeren, met gevaar voor vallen ed, los dat bepaalde vloeren niet echt goed tegen vocht kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 13-07-2024 14:22 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Als je de vloer afkoelt krijg je koudere voeten, maar voor de temperatuur in de rest van de kamer is het effect zeer beperkt.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:57
Ik koel mijn beneden verdieping met de VVW.
In de praktijk wordt onze woonkamer bij 30 graden buiten al snel 26/27 graden minimaal.
Als ik de WP vanaf 8u laat koelen en dit de gehele dag blijf doen blijft de temperatuur rond de 22 graden binnen handen, ofwel het doet zeker iets.
Je moet echter niet proberen de boel af te gaan koelen, want dat werkt niet.
In princiepe hou je het opwarmen tegen voor zover ik het ervaar.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwebb
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-09-2024
Dag allen,

Hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag: ik twijfel tussen de Quatt of Pomp AO hybride warmtepomp. Ben al lange tijd fan van DeWarmte. Toch merk ik dat ik langzaamaan meer neig naar Quatt. Zeker na de recente 25 mln die daarin is gepompt vs. de 1.5 mln in deWarmte. Qua product zit het voornaamste verschil volgens mij dat de Quatt technisch wat minder lijkt maar betere/slimmere software heeft...

Concreet ben ik op zoek naar advies over:
1. Welke voordelen heeft Pomp Ao t.o.v. Quatt en wat staat daar bij Quatt tegenover?
2. Welke effect heeft een hogere afgiftetemperatuur? Betekent dit dat de CV eerder bijspringt en dus meer gas verbruikt?
3. Volgens de berekeningen zou een Pomp AO qua vermogen volstaan, ook als we overgaan op all-electric. Heeft meer vermogen ook nadelen? Ik las bv. iets over pendelen?

Veel dank voor het meedenken alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dueu-NrMlA-D0_yrFDYxlPBn6cg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9pBXpQ8PPEirYb4DM9IKSIi9.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Schwebb op 17-07-2024 22:09 . Reden: Update tabel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-04 17:15
Schwebb schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:06:
Dag allen,

Hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag: ik twijfel tussen de Quatt of Pomp AO hybride warmtepomp. Ben al lange tijd fan van DeWarmte.
Ik heb zelf een PompAO en ken de Quatt alleen maar van dit forum. Beide zijn m.i. prima producten. Bij de PompAO kun je zelf de stooklijn instellen, en heb je iets meer controle over het gedrag dan bij de Quatt. Zelf ben ik inmiddels compleet van het gas af (LG WPB voor het SWW). De PompAO redt dat in mijn geval (voorheen 1200m3 gas) op z'n slofjes. Verder weinig last van pendelen. Bij medium koud weer staat de warmtepomp delen van de dag simpelweg uit. SCOP van 4.4 met alleen beneden vv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 20:35
Dag allen,

Hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag: ik twijfel tussen de Quatt of Pomp AO hybride warmtepomp. Ben al lange tijd fan van DeWarmte.
De PompAO kan koelen dmv zijn afgiftesysteem. Of dat goed gaat werken is wel situatie afhankelijk. Dus of dat met je vloerverwaming goed gaat moet je dan even goed uitzoeken. Quatt heeft de Chill zoals je wel hebt gezien.

En als ik het goed heb begrepen is het Quatt forum is dat deze niet zonder CV ondersteuning kan werken. Op de PompAO kan ik gewoon instellen dat deze full electric kan. Dus zonder CV.

Daarnaast sluiten ze de PompAO overal aan waar dat kan. Bij Quatt willen ze per se onder de CV aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:46
Zelf ben ik ook aan het twijfelen om een Quatt of PompAO te overwegen.

Als Quatt volledig afhankelijk is van een cv ketel en niet zonder kan dan gaat mijn voorkeur meer uit naar PompAO.

Echter lijkt het dat PompAO alleen via een cloud web app te bedienen is, als dat zo is dan staat me dat toch wel tegen. Ik wil namelijk niet afhankelijk zijn van een bedrijf of ik wel of niet mijn eigen aangeschafte producten kan bedienen. Of dit met Quatt anders is vind ik ook lastig om bevestigd te krijgen.

Wellicht zitten hier kenners die dit aspect voor offline bediening/configuratie te kunnen beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28
bundit schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:35:
Als Quatt volledig afhankelijk is van een cv ketel en niet zonder kan dan gaat mijn voorkeur meer uit naar PompAO.
Quatt heeft op dit moment nog een CV nodig indien het water onder de 18 graden komt. Mocht dat gebeuren dan warmt de CV snel het water op en neem Quatt het daarna weer over. In de praktijk is dat bij mij een paar maal gebeurd en kost dat 0,01 m3 gas...

De afhankelijkheid zou deze zomer in een software update veranderen (lager dan 18 graden) maar of dat al uitgerold is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 16:25
Hallo,

Zien jullie dit beeld ook wel eens?
Enig idee waarom de Warmtepomp (minimaal) loopt terwijl het 25 graden is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS_4opEQhkYb3wHQFd1KQZeaFRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j5GMkfgfpinIGcPTBQfo2wY0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:24:
Hallo,

Enig idee waarom de Warmtepomp (minimaal) loopt terwijl het 25 graden is?[Afbeelding]
Nee dit heb ik nog niet eerder gezien.
Echter heb ik wel opgemerkt dat de PompAO eens per 24u sowieso een x aantal minuten zijn pomp laat draaien. Denk tegen vastlopen oid.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38
@golfgti5

Je bent niet de enige, blijkbaar heeft hier de WP al een paar dagen de woning op lopen stoken terwijl de thermostaat op 17 staat.
Dacht dat de warmte in huis door de warme dagen kwam en heb de airco 3 dagen lang flink aan gehad zonder resultaat, vanochtend kwam ik beneden in de garage en hoorde ik de buitenunit aan staan en de toevoerleiding was gewoon warm. 😳
Heb de hoofdzekering maar even omgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA3W8E3HjZKhTnxErc6LxxXyg7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zlb2FNQtgKB43BAAeKtf2xP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pF1sFvCUm7dcKFF4TrKwmP5cDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogNCEjvkUIParEKSWxZPulLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:52
De cv staat uit in het menu en mijn T6 thermostaat staat ook op uit. De AO heeft na april niet meer gelopen er is wel 8 watt stroom verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:13
rob2011 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:26:
De cv staat uit in het menu en mijn T6 thermostaat staat ook op uit. De AO heeft na april niet meer gelopen er is wel 8 watt stroom verbruik.
8 watt stroom verbruikt, ik denk dat je wat door elkaar haalt. 8 watt is vermogen, stroom is iets anders. Verbruik wordt gemeten in een energie eenheid, meestal Wh (watt*uur) of kWh (kilowatt*uur).

Ik meet een continu verbruik van 7 watt, wat resulteert in ca. 0,19kWh per dag, 5,6kWh per maand. In de zomer heeft de warmtepomp bij mij tot nu toe ca. 15kWh verbruikt, zonder dat hij heeft gelopen.

Dit is gewoon het vermogen dat de electronica en sensoriek nodig heeft om aan te staan. Ik vermoed dat uitschakelen geen probleem moet zijn, maar het is vrij algemeen bekend dat dit niet zo gezond is voor een raspberry-pi met een SD-kaart (gebruikt door DeWarmte als besturingseenheid van de PompAO) en dat je hem zo makkelijk kunt 'bricken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
@DutchAce je hebt gelijk goed dat je het verschil even maakt tussen watt en kWh met opgenomen vermogen.
Mijn verbruik van de WP is 204Wh voor deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
rob2011 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:08:
@DutchAce je hebt gelijk goed dat je het verschil even maakt tussen watt en kWh met opgenomen vermogen.
Mijn verbruik van de WP is 204Wh voor deze maand.
Oké dat is niet veel, dat zou een continue verbruik van 204/24(dagen)/24(uren)=0,35w betekenen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DutchAce schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:10:
[...]

8 watt stroom verbruikt, ik denk dat je wat door elkaar haalt. 8 watt is vermogen, stroom is iets anders. Verbruik wordt gemeten in een energie eenheid, meestal Wh (watt*uur) of kWh (kilowatt*uur).

Ik meet een continu verbruik van 7 watt, wat resulteert in ca. 0,19kWh per dag, 5,6kWh per maand. In de zomer heeft de warmtepomp bij mij tot nu toe ca. 15kWh verbruikt, zonder dat hij heeft gelopen.

Dit is gewoon het vermogen dat de electronica en sensoriek nodig heeft om aan te staan. Ik vermoed dat uitschakelen geen probleem moet zijn, maar het is vrij algemeen bekend dat dit niet zo gezond is voor een raspberry-pi met een SD-kaart (gebruikt door DeWarmte als besturingseenheid van de PompAO) en dat je hem zo makkelijk kunt 'bricken'.
Je vergeet dat ook de pomp regelmatig moet gaan lopen om vastzitten te voorkomen. Als je het dus uitzet gebeurt dat dus niet meer. kans op vastlopen cq lekkage komt daar ook nog bij, naast het probleem met de RaspPi (wat je dus echt niet wil hebben).

even nog een kleine toevoeging op je W vs Wh berekening.
een toestel die 7W verbruikt in één uur heeft dus 7Wh verbruikt (dat is per uur dus), in 24 uur is dat dus 24*7=0,168 kWh (1000 Wh = 1 kWh), verbruikt hij dus iets meer dan zal dat bv het verbruik van die pomp zijn die een even aan het lopen is geweest. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
golfgti5 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:24:
Hallo,

Enig idee waarom de Warmtepomp (minimaal) loopt terwijl het 25 graden is?[Afbeelding]
Ik kreeg het advies van DeWarmte om de stekker van de vloerverwarmingspomp eruit te halen, daarna heb ik dit beeld niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47

iop

Vraagje, ik wil graag dat de pomp van mijn cv gaat draaien zodra dewarmtepomp aanslaat. Dit om te zorgen dat mijn vloerverwarming in mijn keuken ook meedraait (die doet het namelijk niet op dewarmte, maar wel op de CV in het systeem.

Zou het mogelijk zijn met het aan/uit signaal van dewamtepomp mijn (ATAG) CV alleen de pomp (zonder verwarming) aan te laten gaan?

Bij wat voor een bedrijf zou ik voor zo'n vraag terecht kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door iop op 02-08-2024 18:40 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-04 06:32
iop schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:40:
Vraagje, ik wil graag dat de pomp van mijn cv gaat draaien zodra dewarmtepomp aanslaat. Dit om te zorgen dat mijn vloerverwarming in mijn keuken ook meedraait (die doet het namelijk niet op dewarmte, maar wel op de CV in het systeem.

Zou het mogelijk zijn met het aan/uit signaal van dewamtepomp mijn (ATAG) CV alleen de pomp (zonder verwarming) aan te laten gaan?

Bij wat voor een bedrijf zou ik voor zo'n vraag terecht kunnen?
Met een thermokoppel op de aanvoerleiding van je warmtepomp, deze schakelt dan onafhankelijk van de ketel de cv-pomp (wel even een parallelkabel trekken). Paar tientjes bij Conrad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZaa2scBlimpUXxtm3YePCBJg0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3BPELzarc0E8S06MYdbnkGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3N0kJaXVNuuIQKtRA4EbW7_0cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBD4W5Nvpf0zCLxfiNtTKn8z.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47

iop

Dank voor de tip.
Zo lijkt het me wel dat hij met vertraging aan zou schieten... toch? Pas nadat dewarmte al aan het verwarmen is. Ik hoopte eigenlijk op een manier om met het aan/uit signaal van dewarmte zelf iets te kunnen (laten) maken.

Als ik zo'n thermokoppel zou installeren, hoe zou dat parallel aansluiten er dan uitzien?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04 08:42
Dag allen,

Hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag: ik twijfel tussen de Quatt of Pomp AO hybride warmtepomp. Ben al lange tijd fan van DeWarmte. Toch merk ik dat ik langzaamaan meer neig naar Quatt. Zeker na de recente 25 mln die daarin is gepompt vs. de 1.5 mln in deWarmte. Qua product zit het voornaamste verschil volgens mij dat de Quatt technisch wat minder lijkt maar betere/slimmere software heeft...

Concreet ben ik op zoek naar advies over:
1. Welke voordelen heeft Pomp Ao t.o.v. Quatt en wat staat daar bij Quatt tegenover?
2. Welke effect heeft een hogere afgiftetemperatuur? Betekent dit dat de CV eerder bijspringt en dus meer gas verbruikt?
3. Volgens de berekeningen zou een Pomp AO qua vermogen volstaan, ook als we overgaan op all-electric. Heeft meer vermogen ook nadelen? Ik las bv. iets over pendelen?

Veel dank voor het meedenken alvast!

[Afbeelding]
Je huis is zeker geschikt voor de PompAO en de PompAO heeft ook nog een boost die je in kan laten schakelen, hij kan dan 10KW vermogen leveren. Je hebt dan ook maar 1 unit nodig. Ik zou zeker zonder FE testen, want in mijn huis kan de PompAO het aan zonder CV om de aanvoer op 45 graden te krijgen, ook met -10. Zonder CV. Een warmtepomp boiler erbij nemen is dan efficiënter om helemaal van het gas af te gaan. Onder de 100m2 zou ik nooit voor een pompAO kiezen van DeWarmte i.v.m. pendelen. Bij jou woonoppervlakte moet het prima gaan.

Verder: heb je een geschikte afgifte voor koeling? Anders heb je voor koelen enkel Quatt als optie met de Chill. Ik koel met de PompAO via mijn vloerverwarming. Boven heb ik er weinig aan met de radiatoren, al doet het wel iets.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Voor wie twijfelt tussen Quatt of DeWarmte. Ik kan uit ervaring spreken dat je als onder (of rond) de 100m2 woonoppervlakte hebt, beter geen PompAO kunt nemen. Die heeft dan veel te veel vermogen en gaat pendelen (bij mij al boven de 6 graden buiten temperatuur). Een Quatt (single unit) is dan echt beter, draait efficiënter (kan een kleiner minimaal vermogen leveren) en stiller. DeWarmte zegt hier niks over en verkopen je gewoon zo'n ding. Als je er dan iets over zegt gooien ze je stooklijn omhoog en gaat je COP omlaag.

De enige uitzondering die ik hierop zou maken is als je een huis hebt wat erg slecht geïsoleerd is, je kunt dan met een klein huis toch het vermogen kwijt. Maar zo gauw je de isolatie aan pakt heb je alsnog last van pendelen.

[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 06-08-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik kreeg net mail dat je service contracten/verzekeringen kan afsluiten voor onderhoud, zie alleen niet zo snel de
Prijzen erbij staan, iemand bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
golfgti5 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:29:
Ik kreeg net mail dat je service contracten/verzekeringen kan afsluiten voor onderhoud, zie alleen niet zo snel de
Prijzen erbij staan, iemand bekend?
Ik zag het ook. Beetje nietszeggend 'nieuwtje' van DeWarmte als er geen prijs bij staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 17:31
Zag 7,95 per maand staan voor basis pakket. Onaangename verrassing want mij was voor de koop verzekerd dat de ondersteuning op afstand gratis zou blijven… Gelukkig heb ik dat zwart op wit per e-mail bevestigd. Daar ga ik ze dus aan houden!

[ Voor 6% gewijzigd door Mkw op 07-08-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:05:
Zag 7,95 per maand staan voor basis pakket. Onaangename verrassing want mij was voor de koop verzekerd dat de ondersteuning op afstand gratis zou blijven… Gelukkig heb ik dat zwart op wit per e-mail bevestigd. Daar ga ik ze dus aan houden!
Had je daar speciaal om gevraagt die gratis ondersteuning, of stond dat in een algemene mail, want dan moet ik deze ook even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Had je daar speciaal om gevraagt die gratis ondersteuning, of stond dat in een algemene mail, want dan moet ik deze ook even opzoeken.
Was een van mijn specifieke vragen vooraf, want had geen zin om voor die ondersteuning een blanco cheque uit te schrijven. Ze zijn in principe de enige partij die dit kan leveren dus kunnen ze ook relatief veel vragen voor deze service. De eigen instelmogelijkheden zijn vrij beperkt en in die tijd nog afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-04 18:35
Ik heb nog geen email ontvangen van deWarmte. Zie wel een banner op een website staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4lhqohENlEQa4cJo0r48zhfuQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTp2yVMe03bxK17IdJSwsBQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
"Tot en met 15 september krijg je 2 jaar gratis service en onderhoud t.w.v €500 bij aanschaf van jouw warmtepomp! Reserveer nu!"

Dat impliceert een prijs van €21 euro per maand. Dat klinkt erg duur en is nog excl. eventuele onderdelen. Mijn CV ketel kost me per 2 jaar 120 euro aan onderhoud (Remeha Avanta CW3 op basis van 800 m3 per jaar) en incl. nieuwe pakking. Das dus 4 x zo duur voor de pomp AO. Kun je een boel gas voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:05:
Denk ook dat dit het geval is, maar alleen tijdens kantoor uren. Tenminste zo lees ik het.
Basis zou dit dan naar 24x7 brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
Bij mij staat dit in de koopovereenkomst.
Volgens mij zit ik de komende 2 jaar goed.
6. Garantie en service periode
6.1. DeWarmte levert fabrieksgarantie over alle componenten gedurende 2 jaar na de
installatiedatum.
6.2. DeWarmte levert ‘all-in service’ over de Pomp AO gedurende 2 jaar na de installatiedatum.
‘All-in Service’ bestaat uit
6.2.a. Het (periodisch of via een software applicatie) inzicht verschaffen in de prestaties van
de Pomp AO.
6.2.b. Het leveren van software-updates wanneer deze beschikbaar zijn.
6.2.c. Het monitoren van de status van de Pomp AO.
6.2.d. Het uitvoeren van reparaties en/of upgrades wanneer deze nodig blijken uit 6.2.c.
6.3. Na afloop van de ‘all-in service’ periode staat het Klant vrij om een servicecontract (dit zal
t.z.t. tegen marktconforme tarieven worden aangeboden) af te sluiten bij DeWarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
TeutonMartin schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:32:
Ik heb nog geen email ontvangen van deWarmte. Zie wel een banner op een website staan:
[Afbeelding]
Hoe slecht wil je reclame maken zeg, je bied iets gratis aan maar je zegt dus eigenlijk dat een (nieuwe) warmtepomp onderhouden 250 euro per jaar kost 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:55

RobertowNL

For your gear!

Het is 'gewoon' een onderhoudscontract in 3 smaken, waarbij je bij de 3e smaak ook de instellingen door de Warmte kan laten beheren. Nu ben ik van mening dat dat de eerste tijd inbegrepen moet zijn; want De Warmte is gewoon verantwoordelijk voor een systeem dat goed werkt.

Maar na 2 jaar het 'onderhoud' laten doen en daarvoor betalen is natuurlijk normaal in de markt. De prijs voor de 3e tier is dan wel wat hoog, wellicht. Maar ik zie daar geen limiet in kosten staan. Het leest dat als bijvoorbeeld de compressor stuk is ze deze ook gewoon zonder kosten vervangen*.

* nu ben ik van mening dat als die binnen een jaar of 5 stuk gaat je het nog over conformiteit kan hebben, maar goed..

Als ze gewoon de telefoon opnemen en komen bij storingen (tegen betaling) dan zie ik niet direct een probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertowNL op 08-08-2024 11:20 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Welk onderhoud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Inderdaad welk onderhoud?
Bij plaatsing heb ik dit aan de monteurs gevraagd en het enige wat hun aangaven was het controleren van de waterdruk (net als bij je CV), het af en toe schoonmaken/schoonhouden van je buitenunit zodat niet de lamellen geheel vol zitten met spinnenwebben, bladeren, mos en ander rommel en eventueel het controleren van de bekabeling in de buitenunit of dit niet is losgetrild.

Ik ga in elk geval geen service contract afsluiten.

Ook vind ik dat dewarmte voor veel dingen helemaal geen geld kan vragen. Heeft er hier iemand op dit forum een goede handleiding van PompAO ontvangen met eventuele storingscodes (niet dat je er op de webapp iets van kan zien, want dat houden ze voor hun zelf). Ook is er niemand denk met een handleiding wat te doen bij eventuele problemen? Wat voor onderhoud (zoals je bij een cv ketel of auto wel krijgt) er bij wat voor intervallen gedaan hoeft te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
DutchAce schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:19:
Voor diegene die de PompAO ook graag in Home Assistant willen hebben, ik heb een manier om de actuele status uit mydewarmte.nl in Home Assistant te lezen d.m.v. scraping:

[Afbeelding]

Ik zie dit als een tijdelijke oplossing zolang er geen (lokale) API is, want zodra er iets op de webpage wijzigt is de kans groot dat dit onderhoud nodig heeft of wellicht kapot gaat.

Ik gebruik de multiscrape integratie danieldotnl/ha-multiscript. V6.8.1 (sommige nieuwere versies geven foutmeldingen)

Mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
multiscrape:
  - resource: https://mydewarmte.com/status
    scan_interval: 300
    headers:
      User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36'   
      referer: 'https://www.mydewarmte.com/'
      origin: 'https://www.mydewarmte.com'
      host: 'www.mydewarmte.com'
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: https://mydewarmte.com/
      select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form"
      input:
        username: PASTE_YOUR_EMAIL
        password: PASTE_YOUR_PASSWORD
    sensor:
      - name: PompAO Water Flow
        unique_id: pompaowaterflow
        select: "body > script:nth-child(1)"
        value_template: "{{ (value.split(';')[0])|replace('\r\n      var WaterFlow = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "l/min"
      - name: PompAO Supply Temperature
        unique_id: pompao_supplytemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[1])|replace('\r\n      var SupplyTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "°C"
      - name: PompAO Outside Temperature
        unique_id: pompao_outsidetemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[2])|replace('\r\n      var OutSideTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Heat Input
        unique_id: pompao_heatinput
        value_template: "{{ (value.split(';')[3])|replace('\r\n      var HeatInput = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "kW"
      - name: PompAO Return Temperature
        unique_id: pompao_returntemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[4])|replace('\r\n      var ReturnTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Electrical Consumption
        unique_id: pompao_electricalcons
        value_template: "{{ (value.split(';')[5])|replace('\r\n      var ElecConsump = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO PompAo Status
        unique_id: pompao_on_off_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[6])|replace('\r\n      var PompAoOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
      - name: PompAO Heat Output
        unique_id: pompao_heatoutput
        value_template: "{{ (value.split(';')[7])|replace('\r\n      var HeatOutPut = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Boiler Status
        unique_id: pompao_boiler_on_off_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[8])|replace('\r\n      var BoilerOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
      - name: PompAO Thermostat Status
        unique_id: pompao_thermostat_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[9])|replace('\r\n      var ThermostatOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"

Het enige wat je hoeft te doen is ha_multiscrape toevoegen aan je custom_integrations en de code compleet maken met je username/password en in je configuration.yaml te plakken. Hou de scan_interval a.u.b. op 300 seconden want als deze te laag staat kan de server overbelast raken en zal DeWarmte wellicht actie ondernemen om scraping tegen te gaan.

Het volgende op het todo-lijstje is er grafisch nog iets leuks van maken en COP-berekening e.d. in home-assistant toevoegen.

Op verzoek ook de yaml van het dashboard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
views:
  - title: PompAO
    path: pompao
    icon: mdi:heat-pump-outline
    badges: []
    cards:
      - type: entities
        entities:
          - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status
          - entity: sensor.pompao_electricalcons
          - entity: sensor.pompao_heatinput
          - entity: sensor.pompao_heatoutput
          - entity: sensor.pompao_outsidetemp
          - entity: sensor.pompao_on_off_status
          - entity: sensor.pompao_supplytemp
          - entity: sensor.pompao_thermostat_status
      - type: history-graph
        entities:
          - entity: sensor.pompao_returntemp
          - entity: sensor.pompaowaterflow
        title: PompAO 4h history
        hours_to_show: 4
      - type: history-graph
        entities:
          - entity: sensor.pompao_returntemp
          - entity: sensor.pompaowaterflow
        title: PompAO 24h history
        hours_to_show: 24
title: Dashboards
Vraagje @DutchAce , heb je toevallig de scraper werkend met recenteres versie van de add-on en nieuwste HA ?
Ik kom er zelf niet aan uit, geeft een error op hey CSRF Token en de nieuwste HA breekt de oudere add-on versie die tot nu toe werkte.

Wordt hoog tijd voor een lokale api :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Ik ben sinds deze week ook trotse eigenaar van een pompAO. Super tevreden met de installatie. Alles netjes gedaan.

Ik vroeg me alleen af of ik zelf nog iets moet veranderen aan m’n vloerverwarming verdeler beneden. Ik snap niet zo goed wat de 2 meters doen, is dit 70 graden aanvoer? En waar is de thermostaat voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xexNwWEZi9X09U9BGrbP7CxsPLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekb2ygdy1GxsektdThesLc39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZYqMi4YJAPnR6ChOdmlctrYaSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr4JagqQ293reDdsqEMFfxIL.jpg?f=fotoalbum_large
Dank,
Melvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 21:42
@Melvinvossen De aanvoertemperatuur van je Pomp AO zal waarschijnlijk nooit boven de 45 graden komen. Dat kastje met die draaiknop op 70 hoort denk ik bij je vloerverwarmingsinstallatie, niet bij de AO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Klopt, ze hebben niks veranderd aan de verdeler. Maar vroeg me af of ik nog iets moet veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04 14:19
@Melvinvossen De thermostaatkraan zit er van origine op om te zorgen dat er geen water van boven een bepaalde temperatuur je vloer in kan (slecht voor je vloer). Van oudsher stook je wss. boven de 60/70 graden, dat beperkt de thermostaatkraan nu tot 45 graden. De thermometer laat zien welke temperatuur het retourwater uit de vloer heeft.
Ik vermoed dat het witte kastje een pompschakelaar is die er voor moet zorgen dat er pas rondgepompt wordt boven een bepaalde cv-watertemperatuur, gezien de stroomtoevoer van de pomp naar het kastje gaat. Die mag dan wss omlaag. Ik twijfel alleen nog omdat ie nu zo hoog staat (70 graden). Is dat ook de instelling van je cv?

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 09-08-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is dit alle VVW die je hebt?

is het een fullelectric opstelling? Met buffervat en secundaire pomp?

Hoeveel flow haalt de WP nu?

Wil je ook gaan koelen?

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
TeutonMartin schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:14:
Bij plaatsing heb ik dit aan de monteurs gevraagd en het enige wat hun aangaven was het controleren van de waterdruk (net als bij je CV), het af en toe schoonmaken/schoonhouden van je buitenunit zodat niet de lamellen geheel vol zitten met spinnenwebben, bladeren, mos en ander rommel en eventueel het controleren van de bekabeling in de buitenunit of dit niet is losgetrild.

Ook vind ik dat dewarmte voor veel dingen helemaal geen geld kan vragen. Heeft er hier iemand op dit forum een goede handleiding van PompAO ontvangen met eventuele storingscodes (niet dat je er op de webapp iets van kan zien, want dat houden ze voor hun zelf). Ook is er niemand denk met een handleiding wat te doen bij eventuele problemen? Wat voor onderhoud (zoals je bij een cv ketel of auto wel krijgt) er bij wat voor intervallen gedaan hoeft te worden?
Onderhoud aan de pomp lijkt me idd veelal niet nodig. Schoonmaken kan ik zelf wel. Denk wel dat het aansturingskastje het geen 15 jaar gaat volhouden. Benieuwd wat daarvoor de vervangingskosten zijn. Verder kun je ook niet zelf de WiFi instellingen aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Dank voor de reacties.

Hij draait nu nog icm met de cv. Beneden vvw en boven radiatoren. Ik wil niet gaan koelen.

Plan is om na de winter het gas af te sluiten. Ik heb ook een WPB.

Begrijp ik goed dat er dan nog een buffervat tussen moet? Cv temp is nu 65 graden zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinvossen
Flow is rond de 19l/min

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
Tussen status van het koelen met deze hittegolf dag.

Binnen heb ik al dagen de koeling aangezet om kou in de vloer "op te bouwen". We hebben daar 70cm schuimbeton.

Lijkt aardig gelukt. De vloer in de woonkamer is ijskoud en binnen krijg ik het gekoeld tot 24 graden. Dit met een aanvoer van 17 graden. En een buitentemperatuur van 32 graden. Boven is het met radiatoren ook 24 graden, behalve de kamer waar de isolatie wat slechter is en op de zuidkant staat. Hier is het 26 graden.

Vermogen is continue tussen de 1KW en 2KW output. En het stroomverbruik is grotendeels direct op de zon. Ongeveer €1,50 omgerekend per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
Ik koel nu een week met alleen radiatoren en ben positief verrast.

Mijn Honeywell Evohome met zoneregeling is via 2 BDR91T modules aangesloten op de controlebox.
Mocht iemand het schema en de instellingen hiervoor willen hebben, dan kan ik deze posten, je kan ze nl niet zomaar rechtstreeks op de poorten aansluiten, de PompAO zal dan gaan verwarmen bij koudevraag...

Ik ken mijn huis goed, en gisteren op die hele warme dag was het in alle ruimtes een graad koeler dan het normaal geweest zou zijn. Dat lijkt weinig maar je merkt het wel!
Je moet dus wel zorgen dat je de kou erin krijgt. Hiervoor dus al een week aan het koelen.
Radiatoren alleen zijn traag, het duurt dagen voor de koelte van de ene kant van de radiator naar de andere verspreid.
Doordat ik best wel veel leidingen in de vloer heb merk je dat daar de kou ook 'in gaat zitten'.
Dat alles icm een goede WTW zorgt er nu dus voor dat het erg aangenaam is in huis!
Verbruik ongeveer 5kWh per dag. Iets meer dan een euro door dynamische trarieven.

Gistermiddag kwam ik van buiten de woonkamer in en had even van "brrrr... koud".

[ Voor 3% gewijzigd door SjigEd op 13-08-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
SjigEd schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:44:
Ik koel nu een week met alleen radiatoren en ben positief verrast.

Mijn Honeywell Evohome met zoneregeling is via 2 BDR91T modules aangesloten op de controlebox.
Mocht iemand het schema en de instellingen hiervoor willen hebben, dan kan ik deze posten, je kan ze nl niet zomaar rechtstreeks op de poorten aansluiten, de PompAO zal dan gaan verwarmen bij koudevraag...

Ik ken mijn huis goed, en gisteren op die hele warme dag was het in alle ruimtes een graad koeler dan het normaal geweest zou zijn. Dat lijkt weinig maar je merkt het wel!
Je moet dus wel zorgen dat je de kou erin krijgt. Hiervoor dus al een week aan het koelen.
Radiatoren alleen zijn traag, het duurt dagen voor de koelte van de ene kant van de radiator naar de andere verspreid.
Doordat ik best wel veel leidingen in de vloer heb merk je dat daar de kou ook 'in gaat zitten'.
Dat alles icm een goede WTW zorgt er nu dus voor dat het erg aangenaam is in huis!
Verbruik ongeveer 5kWh per dag. Iets meer dan een euro door dynamische trarieven.

Gistermiddag kwam ik van buiten de woonkamer in en had even van "brrrr... koud".
Ja erg vergelijkbaar dus met mijn situatie. Ik vond het vanmorgen ook fris in de woonkamer in mijn korte broek, ondanks de 24 graden. 24 graden met koeling voelt aangenamer dan 23 zonder koeling. Het voelt ook minder benauwd. Je moet idd dagen lang koelen, zodat de muren, vloeren en kasten in je huis ook koelte opslaan. En dan is het prettiger dan een airco die continue lucht blaast in je gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 23:25
Koelen gaat hier ook redelijk goed. Alleen is ie er vanmiddag ineens mee gestopt. Geforceerd koelen stond nog aan in de webinterface (18 uur resterend), maar toch gestopt. Aanvoer/retour liep snel op naar 30 en er werd geen stroom meer verbruikt. Duurde een paar uur voor ik er achter kwam. Het koelen annuleren en opnieuw starten hielp. Staat nu nog steeds te koelen met 18/20.

Dit zelfde gedrag heb ik ook regelmatig in de winter. Warmtevraag staat aan (relais), pomp kapt er ineens mee. Volgens DeWarmte is er dan een "overshoot", waardoor er een beveiliging in de pomp aan gaat en hij stopt. Vraag stoppen en later weer opnieuw vragen helpt dan. Lijkt hetzelfde gedrag te vertonen nu met koelen. Ze zien blijkbaar dat het gebeurt maar hun software niet.

Blijf de software wel crappy vinden. Vaak een 500 server error en dit soort dingen ook niet op orde. Jammer, zeker voor het geld wat ze vragen voor het koelen, wat puur softwarematig is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
L_Edje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:15:
[...]

Vraagje @DutchAce , heb je toevallig de scraper werkend met recenteres versie van de add-on en nieuwste HA ?
Ik kom er zelf niet aan uit, geeft een error op hey CSRF Token en de nieuwste HA breekt de oudere add-on versie die tot nu toe werkte.

Wordt hoog tijd voor een lokale api :'(
@L_Edje Ik heb hem weer aan de praat gekregen door de headers option ook in de form_submit te plaatsen. Sinds versie 7.0.2 heeft de form_submit zijn eigen headers option.

Mijn YAML is nu als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
- name: Dewarmte Status
  resource: "https://mydewarmte.com/status"
  headers:
    User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.15; rv:128.0) Gecko/20100101 Firefox/128.0"
    referer: "https://www.mydewarmte.com/"
    origin: "https://www.mydewarmte.com"
    host: "www.mydewarmte.com"
  form_submit:
    submit_once: true
    resource: "https://mydewarmte.com"
    headers:
      User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.15; rv:128.0) Gecko/20100101 Firefox/128.0"
    select: "#login-form"
    input:
      username: !secret mydewarmte_username
      password: !secret mydewarmte_password
  sensor:
    - name: "PompAO Water Flow"
      unique_id: pompao_waterflow
      value_template: >-
        {% set value = value|trim %}
        {{ value|regex_findall_index('var WaterFlow = "(.*?)?";')|float(0) }}
      icon: mdi:pump
      device_class: "volume"
    - name: "PompAO Supply Temperature"
        {{ value|regex_findall_index('var SupplyTemp = "(.*?)?";')|float(0) }}
      icon: mdi:thermometer-water
      device_class: "temperature"
    - name: "PompAO Outside Temperature"
        {{ value|regex_findall_index('var OutSideTemp = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Heat Input"
        {{ value|regex_findall_index('var HeatInput = "(.*?)?";')|float(0) }}
      device_class: "power"
    - name: "PompAO Return Temperature"
        {{ value|regex_findall_index('var ReturnTemp = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Electrical Consumption"
        {{ value|regex_findall_index('var ElecConsump = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Heatpump Status"
        {{ value|regex_findall_index('var PompAoOnOff = "(.*?)?";')|bool }}
      icon: mdi:heat-pump
    - name: "PompAO Heat Output"
        {{ value|regex_findall_index('var HeatOutPut = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Boiler Status"
        {{ value|regex_findall_index('var BoilerOnOff = "(.*?)?";')|bool }}
      icon: mdi:water-boiler
    - name: "PompAO Thermostat Status"
        {{ value|regex_findall_index('var ThermostatOnOff = "(.*?)?";')|bool }}
      icon: mdi:thermostat-box

[ Voor 0% gewijzigd door glkx op 14-08-2024 20:22 . Reden: Fix spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zijn er meer mensen hier benaderd door deWarmte voor een onderzoek door een extern bedrijf die feedback bij klanten verzameld en daarmee aan de slag gaat? Hoofdzakelijk voor het verbeteren van de webapp etc?
Ik heb me hier voor aangemeld en om 14:00 een Google Meet gesprek met deze partner.

Toevallig nog wensen van overige gebruikers die ik eventueel mee kan nemen?

• dnns85
Ja hier ook benaderd. Ben wel benieuwd of het alleen om de UI gaat of dat ze ook echt nieuwe functionaliteit gaan toevoegen. Ik begreep eerder dat ze een echte app zouden gaan maken ipv de webapp maar daar wordt nu niet over gesproken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TeutonMartin
Heb zojuist het gesprek gehad en in principe zijn alle wensen mogelijk, webapp verbeteren, of hiervan afstappen met een ios/android app.

Ik heb de Local API voor gebruik met homeassistant hoog op me lijstje staan.

Veel meer data gegevens en instel mogelijkheden (zoals op hoeveel % vermogen draait pomp ao, defrost status balkje, gemiddeld gemeten buiten temperatuur, efficiëntie cijfer vergeleken met andere pomp ao gebruikers, waterdruk in systeem) etc etc.

Ook zou ik een soort van alarm lijst pagina willen hebben, met storingscode en dan ook een handleiding wat dit betekend en wat je er aan kan doen.

Mochten er nog meer suggesties zijn, ik mail mij lijstje binnenkort naar hun, misschien kan ik er nog iets van de wensen aan toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob2011
@TeutonMartin +1 voor de local API.
Ik zou wel graag een zomer en winter stooklijn willen zien, en dat de stille stand zelf kan worden ingesteld (de tijd van tot)
De stooklijn is met radiatoren anders dan met vvw. vandaar de 2 of meerdere stooklijnen ingaan op bepaalde datum. reden dat je niet telkens in de app zaken moet aanpassen, voor mij geen issue maar bij de vrouw en ouderen wel.
Verder zou het koelen ook pay per use kunnen, wil nu niet de 750 betalen maar wel wellicht gebruiken in de zomer of het wat is en dan later toch aanschaffen bij voorkeur tegen een lagere prijs dan de 750 ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:25
TeutonMartin schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:39:
Zijn er meer mensen hier benaderd door deWarmte voor een onderzoek door een extern bedrijf die feedback bij klanten verzameld en daarmee aan de slag gaat? Hoofdzakelijk voor het verbeteren van de webapp etc?
Ik heb me hier voor aangemeld en om 14:00 een Google Meet gesprek met deze partner.

Toevallig nog wensen van overige gebruikers die ik eventueel mee kan nemen?
Ja, een instelling kunnen doen op de flow snelheid en ook op het verschil tussen invoer/uitvoer temperatuur zodat de pomp kan blijven draaien als temp gelijk aan elkaar is (dan blijft het stromen en dat kan de COP ten goede komen).

Zoals anderen aangeven, de stille modus zelf kunnen instellen zou ook mooi zijn.

En een stooklijn die omgekeerd is (dus hoe warmer de buiten temp hoe hoger de temp). Dit ivm teveel vermogen van de WP (zodat als het kouder wordt er toch efficient gedraaid kan worden).

Ik weet niet of ik het nu helemaal duidelijk uitleg :) maar bij vragen hoor ik ze graag.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JDOBL schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Ja, een instelling kunnen doen op de flow snelheid en ook op het verschil tussen invoer/uitvoer temperatuur zodat de pomp kan blijven draaien als temp gelijk aan elkaar is (dan blijft het stromen en dat kan de COP ten goede komen).

Zoals anderen aangeven, de stille modus zelf kunnen instellen zou ook mooi zijn.
Daar zit wel een groot nadeel aan, deze zelf ingestelde stille modus kun je dan niet meer gebruiken voor je geluidsbrekeningen conform WPAC, dus zul je naar 100% vol vermogen moeten qua geluid dan, of je daar zo gelukkig van word? Blijf je ook met 100% vol vermogen nog binnen de geluidsgrenzen van 40 dB (vergeet niet je kunt dan ook geen gebruik maken van de 45 dB hogere grens voor de dag, is het natuurlijk geen probleem. In ons klein landje zal dat echter niet zo vaak gaan lukken. Ja bij een boerderij met 500m pas de volgende buurman is dat natuurlijk geen probleem.
En een stooklijn die omgekeerd is (dus hoe warmer de buiten temp hoe hoger de temp). Dit ivm teveel vermogen van de WP (zodat als het kouder wordt er toch efficient gedraaid kan worden).

Ik weet niet of ik het nu helemaal duidelijk uitleg :) maar bij vragen hoor ik ze graag.

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
glkx schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

@L_Edje Ik heb hem weer aan de praat gekregen door de headers option ook in de form_submit te plaatsen. Sinds versie 7.0.2 heeft de form_submit zijn eigen headers option.

Mijn YAML is nu als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
- name: Dewarmte Status
  resource: "https://mydewarmte.com/status"
  headers:
  form_submit:
    submit_once: true
    resource: "https://mydewarmte.com"
    headers:
    select: "#login-form"
    input:
      username: !secret mydewarmte_username
      password: !secret mydewarmte_password
  sensor:
    - name: "PompAO Water Flow"
      unique_id: pompao_waterflow
        {{ value|regex_findall_index('var WaterFlow = "(.*?)?";')|float(0) }}
      icon: mdi:pump
      device_class: "volume"
    - name: "PompAO Supply Temperature"
        {{ value|regex_findall_index('var SupplyTemp = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Outside Temperature"
        {{ value|regex_findall_index('var OutSideTemp = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Heat Input"
        {{ value|regex_findall_index('var HeatInput = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Return Temperature"
        {{ value|regex_findall_index('var ReturnTemp = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Electrical Consumption"
        {{ value|regex_findall_index('var ElecConsump = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Heatpump Status"
        {{ value|regex_findall_index('var PompAoOnOff = "(.*?)?";')|bool }}
      icon: mdi:heat-pump
    - name: "PompAO Heat Output"
        {{ value|regex_findall_index('var HeatOutPut = "(.*?)?";')|float(0) }}
    - name: "PompAO Boiler Status"
        {{ value|regex_findall_index('var BoilerOnOff = "(.*?)?";')|bool }}
      icon: mdi:water-boiler
    - name: "PompAO Thermostat Status"
        {{ value|regex_findall_index('var ThermostatOnOff = "(.*?)?";')|bool }}
      icon: mdi:thermostat-box
_/-\o_ Bedankt ! helemaal overheen gekeken. Held.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik zie dat het ze nu ook de 'boiler' op de site hebben staan.
Afbeeldingslocatie: https://www.dewarmte.nl/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fa.storyblok.com%2Ff%2F258866%2F914x686%2F14a62aa5a7%2Fpomp-t-big.png%2Fm%2F800x0&w=640&q=75
De tank is 200 liter en Volgens de minimale specs maakt die ook nog wel een geluid van 43dB. Verder staat er nog niet heel veel meer informatie.
https://www.dewarmte.nl/all-electric-warmtepomp/

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Na aftrek van de ISDE-subsidie heb je voor €8.000,- inclusief installatie een volledige All-Electric warmtepomp. Heb je al een Pomp AO, dan betaal je maar €4.600,- voor de All-Electric upgrade.
Best nog aan de prijzige kant. De AO zal ook wel een update krijgen naar propaan.

Goed om te zien dat er nu steeds meer opties komen voor SWW icm WP, toch denk ik dat een WPB een energiezuiniger oplossing is, zeker in de zomer, nadeel van een WPB is het geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchAce
rob2011 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:46:
Na aftrek van de ISDE-subsidie heb je voor €8.000,- inclusief installatie een volledige All-Electric warmtepomp. Heb je al een Pomp AO, dan betaal je maar €4.600,- voor de All-Electric upgrade.
Best nog aan de prijzige kant. De AO zal ook wel een update krijgen naar propaan.

Goed om te zien dat er nu steeds meer opties komen voor SWW icm WP, toch denk ik dat een WPB een energiezuiniger oplossing is, zeker in de zomer, nadeel van een WPB is het geluid.
ik vind 4600 euro extreem duur voor alleen 200 liter WPB en een doorstroomverwarming. Ik ken geen ander merk dat zó duur is.

Ik had graag SWW van DeWarmte willen toevoegen, maar het gaat toch een ander merk worden nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
DutchAce schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:51:
ik vind 4600 euro extreem duur voor alleen 200 liter WPB en een doorstroomverwarming. Ik ken geen ander merk dat zó duur is.

Ik had graag SWW van DeWarmte willen toevoegen, maar het gaat toch een ander merk worden nu.
M.i. is dit (ook) echt extreem duur.

Iemand corrigeer mij a.u.b. als het niet klopt, maar voor een WPB krijg je toch ook (€ 725,-) subsidie? En alle prijzen DeWarmte zijn met de subsidie er al af. Maar zelfs zonder dat is het duur, zeker bij installatie in één keer.

Volgens mij zijn er betere WPB te koop voor minder dan € 2.000,- (dat is dan nog exclusief installatie). Ik zou het al knap vinden als zo'n doorstroomverwarmer € 500,- kost. Dan zou de installatie daarvan dus € 2.825,- kosten om net zo duur als DeWarmte te zijn.

Maar is er (groot) voordeel van het gecombineerde systeem? In basis zou je zelf een doorstroomverwarmer en een WPB kunnen laten plaatsen, die samenwerkt met DeWarmte WP.

De doorstroomverwarmer is dan 'gewoon' de CV-ketel en je zet de WP op "geen-cv" stand; die je dan via de app. naar 'hybride' zet als het écht koud is).

Voor een WPB heb je dan een w/w keuze of een l/w keuze, m.i. is dat laatste dan iets logischer als je niet de oplossing van DeWarmte gebruikt (bij w/w heb je de kans dat het niet helemaal goed werkt, omdat "een vreemd apparaat" warmte onttrekt, vooral 's zomers een kans op problemen, gok ik).

Maar als het geluid (met 43 dB) zo hard is, dan is een veel goedkopere COP-1 boiler wellicht nog interessant (tenzij je heel veel SWW gebruikt). Zeker met zonnepanelen kan je natuurlijk een groot deel van het jaar je eigen stroom gebruiken (maar dat is erg situatie afhankelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 17:59
Momenteel zit in de fase van besluitvorming om de pompAO te laten installeren. En wil graag weten hoe een en ander in elkaar zit. Daarvan wil ik graag weten hoe de pompAO en de cv-unit besturingstechnisch aan elkaar gekoppeld zijn. Ik begrijp dat de control unit ook de cv-unit (Nefit HRC) aanstuurt? Maar hoe en op welk signaal? Iemand een besturingsoverzicht of beschrijving?

Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
Arjen_Sijtsma schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:06:
Momenteel zit in de fase van besluitvorming om de pompAO te laten installeren. En wil graag weten hoe een en ander in elkaar zit. Daarvan wil ik graag weten hoe de pompAO en de cv-unit besturingstechnisch aan elkaar gekoppeld zijn. Ik begrijp dat de control unit ook de cv-unit (Nefit HRC) aanstuurt? Maar hoe en op welk signaal? Iemand een besturingsoverzicht of beschrijving?
Warmtepomp - besturingsunit: draadloos
Besturingsunit - CV: bedraad, aan/uit. Wanneer en of de CV bij moet schakelen regel je in de web 'app'.
Besturingsunit - internet: draadloos via WiFi
Thermostaat - besturingsunit: bedraad: aan/uit

Voor koelen heeft de besturingsunit nog een apart contact, ook aan/uit. Maar dit kan ook handmatig in de app aangezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 18:38
Arjen_Sijtsma schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:06:
Arjen, zie pagina 1 van dit DeWarmte pompAO forum, daar staat alle info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
@Maarten58, gekeken op pagina 1, maar kom daar het antwoord niet tegen. Want zoals @SjigEd zegt stuurt de pompAO met een aan/uit contact de cv ketel aan. Dit begrijp ik namelijk niet. Want als er geen warmtevraag vanuit het huis is, gaat dan de cv door de pompAO aan het werk? Dus wat is de functionaliteit van dat aan/uit contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Arjen_Sijtsma schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:56:
@Maarten58, gekeken op pagina 1, maar kom daar het antwoord niet tegen. Want zoals @SjigEd zegt stuurt de pompAO met een aan/uit contact de cv ketel aan. Dit begrijp ik namelijk niet. Want als er geen warmtevraag vanuit het huis is, gaat dan de cv door de pompAO aan het werk? Dus wat is de functionaliteit van dat aan/uit contact?
De stuurkast van de Pomp AO stuurt zowel de CV als de warmtepomp aan. De thermostaat zit niet op je CV of op de Warmtepomp maar op de stuurkast aangesloten. De stuurkast bepaald uiteindelijk of de warmtepomp of CV of beiden aan gaan.

Kan altijd een paar foto's schieten als je nog iets wil zien.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
Arjen_Sijtsma schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:56:
Dat is afhankelijk van hoe je het instelt.
Ik kan de handleiding even niet vinden maar dit is hoe ik het op dit moment in de web app kan instellen:

Heating controls:

Default: AO is given priority. Back-up (je CV dus) turns on when your AO cannot heat up your home quick enough.
Pomp AO + backup: AO and back-up both turn on when there is heat demand.
Back-up only.
Pomp AO only.

Laatste 2 spreken voor zich denk ik?
En dan heb je nog wat opties voor de Back-up (je cv) om in te stellen hoe snel die moet bijspringen bij bovenstaande default.

Zelf wil ik uiteindelijk gasloos dus ga ik deze winter de Pomp AO only instelling proberen.
Of het gas moet zo goedkoop worden en de stroom te duur dat ik toch even de CV aan zet. Maar dat moet ik nog uitzoeken.

Heb je iets aan deze info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Nou alle service abbonementen zijn bekend. €7,95 per maand dus om enkel gebruik te maken van support.....

Garantie uitbreiding is echter ook mogelijk. Zal wel enkel i.c.m. het service abbonement zijn.

Link naar de abbonementen: https://a.storyblok.com/f...cecontracten-dewarmte.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh5GYt4gLT2SEblBkgXrW2mu_X0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYeuYUsyP4wWFtvjYG0rXiWD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door harrr op 21-08-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 20:34
De prijzen zijn ook bekend van de service contracten.

Basis 7,95
Comfort 14,95
Compleet 24,95

Ik vind het behoorlijk stevige prijzen gezien een warmtepomp veel minder onderhoud nodig heeft. Wat vinden jullie?

En ik vraag mij ook af als je geen contract neemt of je voor elk belletje als je iets aangepast wilt hebben ook meteen een factuur ontvangt. Al zal je het naar twee jaar wel aardig naar wens hebben staan.

Daarnaast sluit je het service contract af voor minimaal twee jaar en wordt dan automatisch verlengd na een jaar. Naar mijn weten mag dit helemaal niet en moet het dan maandelijks opzegbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:16
Als ze hiermee gaan starten dan moeten ze wel alle relevante instelling beschikbaar maken voor ons!
Ik lees hier te vaak, naar mijn zin, dat we een email moeten versturen zodat bepaalde instellingen aangepast worden. Vervolgens is er een update en moeten we weer een email sturen.

Kan niet zo zijn dat we een service contract moeten hebben zodat we instellingen kunnen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Ze kunnen vragen wat ze willen, want volgens mij is er geen alternatieve partij die onderhoud of storingen kan verhelpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Voor onderhoud en service aan het apparaat heb ik geen problemen mee.
Wel als je de servicedesk nodig hebt om instellingen aan te passen zodat het systeem optimaal draait voor jou thuis. En je krijgt van de servicedesk te horen dat ze je pas helpen als je een contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
harrr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:34:
Nou alle service abbonementen zijn bekend. €7,95 per maand dus om enkel gebruik te maken van support.....

Garantie uitbreiding is echter ook mogelijk. Zal wel enkel i.c.m. het service abbonement zijn.

Link naar de abbonementen: https://a.storyblok.com/f...cecontracten-dewarmte.pdf

[Afbeelding]
Als je garantie bij koopt, heeft het toch geen zin om het de duurdere abonnement te gaan? Als iemand een storing moet komen verhelpen valt dit immers onder garantie zolang het de pomp zelf betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Pjotter87 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:03:
Als ze hiermee gaan starten dan moeten ze wel alle relevante instelling beschikbaar maken voor ons!
Ik lees hier te vaak, naar mijn zin, dat we een email moeten versturen zodat bepaalde instellingen aangepast worden. Vervolgens is er een update en moeten we weer een email sturen.

Kan niet zo zijn dat we een service contract moeten hebben zodat we instellingen kunnen aanpassen.
Ik kan je vertellen dat er heel veel meer te configureren is dan wat staat in de app.

Dus ja: dat moeten ze dan ook beschikbaar stellen. En bij voorkeur lokaal/offline.

Waar ik mee zit is dat ik voor mijn CV ketel ook gewoon los een monteur kan inschakelen, zonder abonnement. Mijn gas verbruik was 300 kuub dit jaar (alleen sww). Dus ik besloot dit jaar geen onderhoud te laten uitvoeren aan een CV die ook nog maar 4 jaar oud is. Beetje onzin, het eerste jaar was het verbruik 1800 kuub in een jaar, zonder isolatie en warmtepomp, toen liet ik het wel na een jaar uitvoeren.

Bij de PompAO ben je eigenlijk verplicht een x bedrag te betalen aan onderhoud, ook als je pomp dit niet nodig is.

Een auto zelfde verhaal: ik laat onderhoud uitvoeren na 15.000km of als er een jaar voorbij is en dan betaal ik dat gewoon tegen de prijs die het dan kost.

[ Voor 34% gewijzigd door harrr op 21-08-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Zover ik lees kan dat nog steeds gewoon, maar op basis van uurtje factuurtje (en dat is prima).

@Sander Wapperom kan wellicht wat verheldering geven over de opties die je hebt wanneer je geen abonnement hebt. Bijvoorbeeld of ze welwillend zijn om de aanpassingen die je niet online kan instellen wel voor je te doen, ook als je geen abonnement hebt.

Overigens hebben mijn ouders dan nog wel een optimalisatierapportje tegoed verwacht ik voor december, gezien die bij de eerste units zaten en dus binnenkort al 2 jaar gratis de premium service hebben gehad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I-OxExpHJaxY4ZOOM80-ir9NeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcpoktpU5YO6oPGcXf3kGxnd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Dan moeten ze toch hard aan de slag met een betere app.
Als er nu iets niet goed werkt kan ik dat niet zien en kan ook nergens een foutcode of iets aflezen.

Met wat ze jou sturen betekent het dus dat ze bij iedere vraag kunnen gaan schrijven als ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
@RobertowNL en @SjigEd dank voor jullie reacties, ik begin een beeld te krijgen hoe de PompAO en de CV aan elkaar gekoppeld zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Naar aanleiding van deze email heb ik nog telefonisch contact opgenomen en wat voorbeelden voorgelegd met het niet hebben van een service contract:

Stel dat pompAO het niet doet en ik jullie bel om te vragen wat de storingsmelding is. Het blijkt dat de waterdruk te laag is, moet ik hier dan voor betalen? Antwoord was nee.

Nog meer van dit soort vragen met zelfde soort antwoorden. Als dewarmte echt aan het werk moet om voor jou iets te doen, dus jou stooklijn aanpassen, overige settings veranderen of als er echt problemen zijn met je installatie/thermostaat etc etc waarvoor hun werkzaamheden moeten verrichten (ook op afstand) dan zul je hier voor moeten gaan betalen als je geen onderhoudscontract heb.

Het doorgeven van info betreffende een storing (maar dus niet oplossen) is ook zonder service contract gratis.

Ik zou persoonlijk een verlengde garantie niet aanraden. Ik heb vandaag contact op genomen met mijn rechtsbijstand verzekering en wat info ingewonnen over het defect gaan van de warmtepomp buiten de 2 jaarlijkse garantie termijn. Hier buiten heb je gewoon recht op een goed werkend product dit is wettelijk vast gelegd. Voor elk product wat je koopt is dit van toepassing maar voor elk product ook verschillend, dit hangt er namelijk vanaf wat de technische levensduur is van het product.
Van warmtepompen is algemeen bekend dat dit zeker tussen de 10 en 15 jaar is, je mag er dus als koper vanuit gaan dat pompAO deze levensduur zijn werk blijft doen. Als er binnen deze termijn dingen defect gaan kan je je als nog beroepen op je wettelijke garantie. Het hangt er dan ook van af wat er stuk is.

Met het verlengen van je garantie termijn koop je dus gewoon wat gemak. Dewarmte zal het voor je oplossen.
Ik doe dit niet, mocht er dus wat defect gaan waar dewarmte en ik van mening verschillen zal ik dit via Arag spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ik weet zeker dat ik in mijn email box nog wel van te voren wat vragen heb gesteld (heb helaas alleen al iets van 250+ emails met support uit gewisseld dus dat zal een flinke zoekerij zijn) over deze service contracten, waarvoor we nooit zouden hoeven betalen etc etc, misschien een idee dat als er meer tweakers zijn die wat zwart-op-wit hebben wat voor andere handig zou kunnen zijn dit in dit topic posten? Wie weer waar het nog eens goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:15:
Ik weet zeker dat ik in mijn email box nog wel van te voren wat vragen heb gesteld (heb helaas alleen al iets van 250+ emails met support uit gewisseld dus dat zal een flinke zoekerij zijn) over deze service contracten, waarvoor we nooit zouden hoeven betalen etc etc, misschien een idee dat als er meer tweakers zijn die wat zwart-op-wit hebben wat voor andere handig zou kunnen zijn dit in dit topic posten? Wie weer waar het nog eens goed voor is.
Goeie! Ik ga hier ook zeker een mail aan wagen om dit zwart-op-wit te krijgen. Ik verwacht idd ook dat een warmtepomp gewoon 10 jaar moet blijven werken.

Onderhoud: oke. Maar volgensmij is het tevens verplicht dat een fabrikant voor derde partijen onderhoud instructies beschikbaar stelt. Dit is ook zo bij auto's. Een auto fabrikant mag ook niet meer eisen dat een auto bij de dealer wordt onderhouden voor het behoud van de garantie. Ze mogen wel eisen dat voor garantie onderhoud volgens fabrieks voorschriften wordt uitgevoerd. Ik denk dat dit bij een warmtepomp ook zo is.

Is er geen onderhoud vereist? Dan sta je nog sterker met dat het product in elk geval gewoon 10 jaar moet blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maarten58 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Arjen, zie pagina 1 van dit DeWarmte pompAO forum, daar staat alle info :)
Dat gaat via de termostaat-aansturing; de CV-ketel wordt dus net als in de stand-alone situatie via de thermostaat-aansturing bediend. Dit gaat bij DeWarmte warmtepomp uitsluitend via de aan/uit protokol en helaas niet via het OpenTherm protokol, ook vaak met OT aangeduid.

Je bestaande Thermostaat en CV ketel moeten dit aan/uit dus wel kunnen, veruit de meeste CV's kunnen dit ook. Het kan zijn dat je een thermostaat hebt wat alleen met OT werkt, dan zul je dus ook een nieuwe thermostaat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harrr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Goeie! Ik ga hier ook zeker een mail aan wagen om dit zwart-op-wit te krijgen. Ik verwacht idd ook dat een warmtepomp gewoon 10 jaar moet blijven werken.

Onderhoud: oke. Maar volgensmij is het tevens verplicht dat een fabrikant voor derde partijen onderhoud instructies beschikbaar stelt. Dit is ook zo bij auto's. Een auto fabrikant mag ook niet meer eisen dat een auto bij de dealer wordt onderhouden voor het behoud van de garantie. Ze mogen wel eisen dat voor garantie onderhoud volgens fabrieks voorschriften wordt uitgevoerd. Ik denk dat dit bij een warmtepomp ook zo is.

Is er geen onderhoud vereist? Dan sta je nog sterker met dat het product in elk geval gewoon 10 jaar moet blijven werken.
Bij auto's is dat via speciale wetgeving zo geregeld, heeft ook best lang geduurt voor het zo ver was. Je kunt er echter niet van uitgaan dat dit bij warmtepompen ook zo is. Hier moet je dus meer kijken welke soort documentatie er voor de CE verplicht verstrekt dient te worden aan de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeutonMartin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Naar aanleiding van deze email heb ik nog telefonisch contact opgenomen en wat voorbeelden voorgelegd met het niet hebben van een service contract:

Stel dat pompAO het niet doet en ik jullie bel om te vragen wat de storingsmelding is. Het blijkt dat de waterdruk te laag is, moet ik hier dan voor betalen? Antwoord was nee.

Nog meer van dit soort vragen met zelfde soort antwoorden. Als dewarmte echt aan het werk moet om voor jou iets te doen, dus jou stooklijn aanpassen, overige settings veranderen of als er echt problemen zijn met je installatie/thermostaat etc etc waarvoor hun werkzaamheden moeten verrichten (ook op afstand) dan zul je hier voor moeten gaan betalen als je geen onderhoudscontract heb.

Het doorgeven van info betreffende een storing (maar dus niet oplossen) is ook zonder service contract gratis.

Ik zou persoonlijk een verlengde garantie niet aanraden. Ik heb vandaag contact op genomen met mijn rechtsbijstand verzekering en wat info ingewonnen over het defect gaan van de warmtepomp buiten de 2 jaarlijkse garantie termijn. Hier buiten heb je gewoon recht op een goed werkend product dit is wettelijk vast gelegd. Voor elk product wat je koopt is dit van toepassing maar voor elk product ook verschillend, dit hangt er namelijk vanaf wat de technische levensduur is van het product.
Van warmtepompen is algemeen bekend dat dit zeker tussen de 10 en 15 jaar is, je mag er dus als koper vanuit gaan dat pompAO deze levensduur zijn werk blijft doen. Als er binnen deze termijn dingen defect gaan kan je je als nog beroepen op je wettelijke garantie. Het hangt er dan ook van af wat er stuk is.

Met het verlengen van je garantie termijn koop je dus gewoon wat gemak. Dewarmte zal het voor je oplossen.
Ik doe dit niet, mocht er dus wat defect gaan waar dewarmte en ik van mening verschillen zal ik dit via Arag spelen.
Mensen die een rechtsbijstandsverzekering hebben is dat een mogelijke situatie, waarbij je wel moet bedenken dat je dan e.e.a. wel aan werk hebt.
Echter geheel gratis is dit dus niet zo, tenslotte deze is ook niet gratis.
Zeker voor mensen die geen rechtsbijstandverzekering voor dit soort gevallen hebben, kan een verlengde garantie een soortgelijke gemak geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
.

[ Voor 99% gewijzigd door golfgti5 op 23-08-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:08
Ik wil voor de warmte een eigen groep gebruiken. Kan deze op een aardlekautomaat met B-karakteristiek? Of beter C? Meeste wat ik online lees is C karakteristiek, maar tijdens het gesprek zeiden ze selfs dat hij bijgeplaatst kon worden op een bestaande bijna vrije groep (wat dus B impliceert).

Begin wel te twijfelen nu met die gekke service contracten. Voelt gek om vast te zitten aan hun partij voor zelfs basale dingen als op afstand storingen uitlezen.

[ Voor 22% gewijzigd door jerring1980 op 27-08-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jerring1980 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:05:
Ik wil voor de warmte een eigen groep gebruiken. Kan deze op een aardlekautomaat met B-karakteristiek? Of beter C? Meeste wat ik online lees is C karakteristiek, maar tijdens het gesprek zeiden ze selfs dat hij bijgeplaatst kon worden op een bestaande bijna vrije groep (wat dus B impliceert).
als je toch bezig bent om de Quatt een eigen groep (prima idee overigens) te gunnen zou ik helemaal onafhankelijk gaan, dus niet een losse LS erbij zetten op een bestaande aardlek maar direct naar een alamat gaan, en ja dat is gewoon een B-karakteristiek, ik zie geen enkele redenen om hier over te gaan naar een C-karakteristiek. Er is hier ook geen sprake van hogere inschakelstromen.
Begin wel te twijfelen nu met die gekke service contracten. Voelt gek om vast te zitten aan hun partij voor zelfs basale dingen als op afstand storingen uitlezen.
Je moet je zelf de vraag stellen of je dit echt nodig hebt, vergeet niet dit is een gemak contract en het is dus geen service contract, het verlegt alleen de garantie zonder dat je daarmee gedoe hebt, in Nederland heb je zeker bij een warmtepomp een langere garantie dan wat de fabrikanten, en dat is niet alleen Quatt je willen doen geloven. daar is hier al het nodige over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
jerring1980 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:05:

Heb de pomp hier ook op een eigen B16, zonder eigen aardlek, gewoon een gedeelde aardlek met 30mA. De aardlek is nog niet gesprongen dus denk dat een alamat niet persee nodig is.heb de pomp over 14 dagen een jaar.

Voordeel van een gedeelde alamat is dat je direct weet dat je warmtepomp is uitgevallen als de aardlek eruit knalt, omdat dan meerdere groepen offline zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04 14:19
Ik verbaas me echt over het prijsniveau van de service contracten. Mijn cv ketel had om het jaar 125 euro aan onderhoud en daar zat het klein materiaal bij in. Los van evt. verbogen lamellen met een verdamperkam weer netjes krijgen (wat prima zelf kan) is er toch helemaal geen regulier onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:39:
Ik verbaas me echt over het prijsniveau van de service contracten. Mijn cv ketel had om het jaar 125 euro aan onderhoud en daar zat het klein materiaal bij in. Los van evt. verbogen lamellen met een verdamperkam weer netjes krijgen (wat prima zelf kan) is er toch helemaal geen regulier onderhoud?
Ik deel je mening, vind het bijna een beetje asociaal voor alleen pompAO. Zal de CV ketel ook inbegrepen zitten? Is wel ook onderdeel van het systeem.

• MacD007
Ja, ik schrok ook als ik deze prijzen zie: mn het compleet pakket is er overdreven duur. volgens mij kun je beter hun garantieverlenging nemen naar 7 jaar: want die kost maar 400 euro ipv bijna 900 euro voor het comfort pakket, en veel onderhoud (1 keer per 2 jaar krijg je daar ook niet extra en bij de garantieverlenging zijn ook nog alle mogelijk onderdelen meegedekt (tot een geheel nieuwe pomp toe).

ik vrees overigens dat de CV ketel hier niet bij zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TIepN0a21t-dX8ci-DczX4WqzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX4AqeoJrshWrStxeAgKI1cC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Dank voor het meedenken. Het wordt een alamat op B-karakteristiek.

Waar ik nog over twijfel is of de pomp ao voldoende flow kan brengen voor mijn huis. Ik heb 180m2 aan vvw verdeeld over 3 verdieping (17 lussen totaal). Als ik dan uit ga van minimaal 2 liter/min flow / groep dan zou hij 34 liter/min moeten leveren. Echter op de site van sunrain staat dat de pomp maximaal 1100l/u (=18l/minuut) aan kan. Klopt dit? Wat is in jullie ervaring de maximale flow?

Is het daarnaast verstandig om in het hele huis dezelfde temperatuur te houden? Voor mij zou het in de slaapkamer bijv. 2 graden kouder mogen zijn dan beneden, maar dan heb je wel warmteoverdracht tussen de verdiepingen wat ervoor zorgt dat beneden harder moet werken. Ik kan dit zowel met flowmeter regelen als de al aanwezige zoneregeling. Al ben ik van plan om de zones allemaal gewoon open te zetten, gezien dit de scop ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Hier 140 m2 en 14 lussen. Haal een flow van 22 l/m. Slaapkamers heb ik half dicht gedraaid zodat de vloer niet super koud is maar de kamer ook niet echt warm. Gaat prima. Ligt er denk ik vooral aan hoe de woning geïsoleerd is. Hier vrijstaande jaren 70 woning met originele muurisolatie en dak wel opnieuw geïsoleerd. Vloer was nog niet eens geïsoleerd maar prima gehouden afgelopen winter. Mooie lange runs met COP van 4 tot 5. Volgende maand vloer geïsoleerd vanuit kruipruimte dus verwacht dan wat minder verbruik. Hier overigens full electric zonder cv of bijverwarming. Was afgelopen winter comfortabel 22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerring1980
22 liter per minuut is al meer dan de specificaties van sunrain aangeven. Dat is goed om te horen.

Ons huis is uit 2022 (omgevingsvergunning juni 2018) , dus voldoende geisoleerd. Dank voor het delen van jou ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-04 19:38
Dag Allemaal,

Ik heb sinds vorige week de koelfunctie geprobeerd. Het valt mij op dat de pomp hele tijd aan en uit schakelt. Dit Schiet natuurlijk niet op.

Tijdens het verwarmen heb ik wel mooie lange runs.

Herkennen mensen dit? Is hier iets aan te doen? Flow is met koelen 24 l/m wellicht dat dit langzamer kan? Bij het verwarmen zit ik op zon 16 liter per minuut.

Het gaat om 70m2 vloerverwarming beneden en 4 radiatoren boven die open staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCQ0lcuTiEd7qBpiqqiFpoS-oco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9G54y1iStYtETC7yxzMFX3Ak.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
wildebeernd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:03:
Dag Allemaal,

Ik heb sinds vorige week de koelfunctie geprobeerd. Het valt mij op dat de pomp hele tijd aan en uit schakelt. Dit Schiet natuurlijk niet op.

Tijdens het verwarmen heb ik wel mooie lange runs.

Herkennen mensen dit? Is hier iets aan te doen? Flow is met koelen 24 l/m wellicht dat dit langzamer kan? Bij het verwarmen zit ik op zon 16 liter per minuut.

Het gaat om 70m2 vloerverwarming beneden en 4 radiatoren boven die open staan

[Afbeelding]
Waar heb je het koelen op ingesteld?
Heb je bij gehouden wat de aan een retour temp is?

Al verschil minder wordt dan twee graden schakelt hij uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-04 19:43
TeutonMartin schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:14:

Ook vind ik dat Dewarmte voor veel dingen helemaal geen geld kan vragen. Heeft er hier iemand op dit forum een goede handleiding van PompAO ontvangen met eventuele storingscodes (niet dat je er op de webapp iets van kan zien, want dat houden ze voor hun zelf). Ook is er niemand denk met een handleiding wat te doen bij eventuele problemen? Wat voor onderhoud (zoals je bij een cv ketel of auto wel krijgt) er bij wat voor intervallen gedaan hoeft te worden?
Er zijn wel eens documenten gedeeld van de basis van deze WtP. Hier: https://www.climadirect.c...dc-inv-r32-heat-pump-6-kw

Onder downloads staan de User manual en de Service manual. Kom je een heel eind mee denk ik.

Ik heb 2 keer storing gehad, 1x door blikseminslag in de buurt. Daardoor bleek uiteindelijke de controller een fout te geven. Is door Dewarmte vervangen voor €180 (incl 2x voorrijden, want de eerste keer wisten ze de oplossing niet), uiteraard naar verzekering doorgestuurd.
2e keer storing werd door Dewarmte ontdekt. Bleek kortsluiting op het moederbord van de pomp te zijn, door een insect! Was het 2e geval zeiden ze, Oplossing is een plastic coating op het moederbord te spuiten. Moederbord is kostenloos vervangen en later op verzoek ook ingespoten met een kunststof laag.

Qua onderhoud: volgens mij kan er niet zo veel stuk. Waterdruk van het hele circuit houd je toch al bij (via de CV). Ik heb een magneetfilter in het circuit geplaatst. verder denk ik vlak voor het stookseizoen de pomp elektrisch uitzetten, kast open maken en de borstel/stofzuiger langs de binnenkant en m.n. de warmtewisselaar.

Qua koelmiddel vervangen en tot wanneer dat mag... denk niet dat dit nodig is binnen de levensduur van de pomp zelf (denk max 10-15 jaar). Heb hier een airco staan uit ik geloof 2003 (vorige bewoners). Vorig jaar voor het eerst laten services want niet onderhoudsplichtig i.v.m. gering volume van het koelmiddel. Er is GEEN drukverlies geconstateerd.

Ik ga dus ook geen onderhoudscontact afsluiten. Komende winter gewoon beetje monitoren hoe het gaat. (#701, december 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04 17:37
RobertowNL schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

De stuurkast van de Pomp AO stuurt zowel de CV als de warmtepomp aan. De thermostaat zit niet op je CV of op de Warmtepomp maar op de stuurkast aangesloten. De stuurkast bepaald uiteindelijk of de warmtepomp of CV of beiden aan gaan.

Kan altijd een paar foto's schieten als je nog iets wil zien.
Ik ben zeer benieuwd naar foto's! Ik zit met het zelfde vraag.
Maar als ik het goed begrijp stuurt de Wamtepomp op water tempraatuur en als deze het niet meer aan kan zal deze dmv door de connectie met de cv de cv op aan/uit basis aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-04 21:37
De prijzen voor de servicecontracten vindt ik ook belachelijk hoog, al helemaal omdat er vrijwel geen onderhoud nodig is. Contracten voor een cv ketel zijn vaak veel lager, terwijl daarvoor juist meer onderhoud nodig is.

In vergelijking met concurrenten van De Warmte vallen ze niet uit de toon: kijk bijvoorbeeld maar naar Adlar en HeatTransformers. Blijkbaar kunnen ze het er voor vragen.

Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen als de 'gewone' (cv ketel) installateur ook onderhoudscontracten voor de warmtepomp gaan aanbieden. Dan neemt de concurrentie natuurlijk flink toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jansd schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:15:
[...]

De prijzen voor de servicecontracten vindt ik ook belachelijk hoog, al helemaal omdat er vrijwel geen onderhoud nodig is. Contracten voor een cv ketel zijn vaak veel lager, terwijl daarvoor juist meer onderhoud nodig is.

In vergelijking met concurrenten van De Warmte vallen ze niet uit de toon: kijk bijvoorbeeld maar naar Adlar en HeatTransformers. Blijkbaar kunnen ze het er voor vragen.

Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen als de 'gewone' (cv ketel) installateur ook onderhoudscontracten voor de warmtepomp gaan aanbieden. Dan neemt de concurrentie natuurlijk flink toe.
Dan moet je wel afvragen wat deze aan onderhoud kunnen doen als zij geen beschikking hebben over de technische in- en outs van deze warmtepomp. Want net als vergelijkbare merken zijn er voor deze warmtepomp geen uitvoerige technische handleidingen beschikbaar nog onbreekt het van de mogelijke instellingen en interfacing naar de besturing toe.

de vraag is eigenlijk of je voor dit soort dingen wel een onderhoudscontract nodig hebt, want de pomp 1 keer per jaar even schoonmaken zodat de warmtewisselaar/ventilator geen vuil heeft opgebouwd kun je veelal ook zelf doen, zeker als je bij de opstelling ook rekening hebt gehouden met de bereikbaarheid van de buitenunit (soms wordt dat wel eens vergeten).

Storingen is een ander ding, gezien de verwachting dat je van een warmtepomp mag hebben en hoe in Nederland een garantietermijn is geregeld (nammelijk de duur van de garantie is mn afhankelijk van een te verwachten levensduur) is juist deze garantietermijn veel langer dan wat ons de fabrikanten ons willen laten geloven. Een periode van 10 jaar tot 15 jaar is hierbij helemaal niet gek en kun je dit van de leverancier ook best eisen.
Dus een dergelijke ding is veeleerder een garantie om dit een eenvoudig en makkelijk te regelen (dus puur voor je gemakszucht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 21:42
MacD007 schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:46:
[...]

de vraag is eigenlijk of je voor dit soort dingen wel een onderhoudscontract nodig hebt, want de pomp 1 keer per jaar even schoonmaken zodat de warmtewisselaar/ventilator geen vuil heeft opgebouwd kun je veelal ook zelf doen, zeker als je bij de opstelling ook rekening hebt gehouden met de bereikbaarheid van de buitenunit (soms wordt dat wel eens vergeten).
Gekke vraag misschien maar wat kan ik nog meer zelf doen aan schoonmaken dat de buitenkant een beetje afnemen? Ik ging er eigenlijk vanuit dat als ik meer dingen ga proberen open te maken of te doe-het-zelven dat ik dan problemen krijg met mijn garantie.
Pagina: 1 ... 37 ... 50 Laatste