is dat zo ? ik ervaar dat eigenlijk niet, op het Quatt forum hoor je ook duidelijk kritische geluiden.SjigEd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Dit topic is wel heel rustig. Ik weet nog niet of dat juist goed of slecht nieuws is...
Ik volg het Quatt topic nog omdat ik die bijna had gekocht, maar krijg daar het idee dat veel mensen hun aankoop goedpraten door andere oplossingen af te schieten.
ik vrees dat de beste @rvdgaag echter verwachtingen van het koeleffect via een vloerverwarming heeft die mogelijk een beetje erg optimisch zijn. uiteraard mag dat, maar zelf vind ik zijn comentaar niet helemaal de waarheid, maar blijkbaar ervaart hij dit zo. dat kan.
ik zelf vind de oplossing van Quatt mbt de koeling een mooi stukje out-off-the-box denken en het gewoon op een andere en vooral slimmere manier aanpakken. hoe dat in de praktijk ook zo uitkomt moeten we nog even wachten tot volgend jaar.
De vraag is niet zo zeer of een warmtepomp kan koelen, dat kunnen vrijwel alle, alleen de echte vraag is of jouw afgiftesysteem hiervoor wel geschikt is, en helaas is het antwoord hierop dus vrijwel altijd nee of zeer beperkt. Ons afgiftesysteem is volledig gebasserd op verwarmen en is ook daarop geoptimaliseerd.Ik zou zelf eerst een winter de nieuwe vloerverwarming icm de Quatt uitproberen. Dan weet je precies wat je nodig hebt voor jouw specifieke situatie.
Verder is het meeste werk dus al gedaan? Dan kun je je vraag denk ik beter in het algemene warmtepomp topic vragen. Er zijn meer warmtepompen die kunnen koelen.
Dat je daarmee ook zou kunnen koelen is nooit onderdeel geweest van de ontwikkelspec's, ook niet bij een VVW systeem.
Ik ken overigens wel mensen die m.b.v. een warmtepomp wel kunnen "koelen", de vraag is hier echter wat wordt hier verstaan onder koelen.
Daarmee loop je dus al heel snel tegen het probleem aan dat je moet zorgen dat je op alle plekken van je afgiftesysteem moet zorgen dat je van het dauwgebied moet afblijven, gezien je veelal met diverse temperaturen, luchtvochtigheid en luchtstromen te maken hebt is dit vrijwel onmogelijk cq zeer lastig.
mn bij (stalen) leidingwerk zit je echt niet te wachten dat daar condensatie gaat optreden (roestvorming ed)
op vloeren zit je dan met mogelijk natte vloeren, met gevaar voor vallen ed, los dat bepaalde vloeren niet echt goed tegen vocht kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 13-07-2024 14:22 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge