Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
reinouts schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:50:
[...]

Gekke vraag misschien maar wat kan ik nog meer zelf doen aan schoonmaken dat de buitenkant een beetje afnemen?
helemaal gelijk
Ik ging er eigenlijk vanuit dat als ik meer dingen ga proberen open te maken of te doe-het-zelven dat ik dan problemen krijg met mijn garantie.
nee, in de warmtepomp zelf zijn er geen delen die door een gebruiker benaderbaar moeten zijn, daar zitten geen onderdelen in die tijdens een onderhoud cq schoonmaak benaderbaar moeten zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-07 10:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:45
Vraagje;

Zijn er hier die de koelmodus hebben getest of geactiveerd?
Wij hebben een huis met houten vloeren op de eerste verdieping, daar tussen lopen de verwarmingsleidingen, gaan deze erg condenseren tijdens het koelen, ons plafond in de woonkamer is van gipsplaten, zou zonde zijn als er condens op druppelt en we vlekken in het plafond krijgen, hoor graag hoe jullie dat ervaren?

Ik kom vaak in nieuwbouwhuizen waar ze een warmtepomp hebben, winter en zomer is het daar altijd 20 graden, is dat met de koelmodus van Dewarmte ook haalbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-07 23:25
Ik zag het inderdaad ook op LinkedIn voorbij komen, daar deelden ze trots de samenwerking met Lenferink.

Ben wel benieuwd in hoeveel tijd ze deze pompen gaan plaatsen. Het zijn in ieder geval een hoop ervaringsuren erbij! Zou mooi zijn als dat ook flink bijdraagt aan de doorontwikkeling van het een en ander. Ik neem aan dat Lenferink ook zo haar eisen zal stellen in de aanbesteding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-07 12:19
golfgti5 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:41:
Vraagje;

Zijn er hier die de koelmodus hebben getest of geactiveerd?
Wij hebben een huis met houten vloeren op de eerste verdieping, daar tussen lopen de verwarmingsleidingen, gaan deze erg condenseren tijdens het koelen, ons plafond in de woonkamer is van gipsplaten, zou zonde zijn als er condens op druppelt en we vlekken in het plafond krijgen, hoor graag hoe jullie dat ervaren?

Ik kom vaak in nieuwbouwhuizen waar ze een warmtepomp hebben, winter en zomer is het daar altijd 20 graden, is dat met de koelmodus van Dewarmte ook haalbaar?
Ja ik gebruik de koelmodus.Ik heb 'm (met vloerverwarming beneden, radiatoren boven) meestal op 16 graden staan en dat gaat goed. Gisteren was toevallig de eerste keer dat ik iets van condens opmerkte op de radiatoren boven.
Een huis dat continu 20 graden is daar kan de koelmodus niet (alleen) voor zorgen. Dat ligt helemaal aan jouw isolatie, de ligging van je huis, ventilatie en aanwezige zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-06 22:12
reinouts schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:50:
[...]

Gekke vraag misschien maar wat kan ik nog meer zelf doen aan schoonmaken dat de buitenkant een beetje afnemen? Ik ging er eigenlijk vanuit dat als ik meer dingen ga proberen open te maken of te doe-het-zelven dat ik dan problemen krijg met mijn garantie.
Als je de deksel er af haalt (met 6 schroeven) kun je ook de binnenkant van de warmtewisselaar schoonmaken (voorzichtig afborstelen en de stofzuiger onderin deze ruimte). Dat zal echt geen invloed op garantie hebben.
Meer kun je idd niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:24
Jeetje hoe onnozel kun je zijn om (weer) met zo’n nieuwkomer zo’n gigantische klus te doen.
Ik krijg al gelijk Factory Zero vibes.

Allemaal leuk en aardig bedoelt maar straks zitten duizenden bewoners met de ellende ben ik bang.

Ik ben van mening dat je dit soort grootschalige projecten alleen met “grote” merken moet doen die niet kunnen omvallen.
Dit ivm
- behoud kennis wegvallen installateur
- bewezen betrouwbaar product en gegarandeerd 15jr toelevering onderdelen
- onafhankelijk van cloud toepassingen
- EMS is in ELK vergelijkbaar project een ramp gebleken.
- terug kunnen vallen op een ruime service van de fabrikant.
- fabrikant met internationale R&D.

Neem bv een Vaillant Pure, in de uitvoering 85/7.2 met hydraulische module. Qua prijs ong €3,5K gelijk aan subsidie. Maar wel 7,6kw bij -10C
Hydrodeel ingebouwde driewegklep en sturing voor tank en backupheater.
Die kun je gelijk hybride neerzetten en daarna de ketel weghalen en een tank plaatsen en dan ben je all electric. Dat kan DeWarmte niet nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-07 23:25
Technician- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:12:
[...]

Jeetje hoe onnozel kun je zijn om (weer) met zo’n nieuwkomer zo’n gigantische klus te doen.

Allemaal leuk en aardig bedoelt maar straks zitten duizenden bewoners met de ellende ben ik bang.

Ik ben van mening dat je dit soort grootschalige projecten alleen met “grote” merken moet doen die niet kunnen omvallen.
Dit ivm

Neem bv een Vaillant Pure, in de uitvoering 85/7.2 met hydraulische module. Qua prijs ong €3,5K gelijk aan subsidie. Maar wel 7,6kw bij -10C
Die kun je gelijk hybride neerzetten en daarna de ketel weghalen en een tank plaatsen en dan ben je all electric. Dat kan DeWarmte niet nog.
Reclame voor de concurrent of spreek je uit eigen ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:24
jansd schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:37:
[...]

Reclame voor de concurrent of spreek je uit eigen ervaring?
Ooh uit veel ervaring, de Steoomversnelling bijvoorbeeld.
Ik noemde een merk maar daar had ook kunnen staan, Mitsubishi, Panasonic, Daikin, e.v.a.

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-07 19:14
Technician- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:12:
[...]

Dit ivm

Je kunt er wel een simpele WTB bijzetten en van het gas af.
Verder is een gevestigde naam echt niet per definitie beter dan een scale-up. Mooie deal voor DeWarmte!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-07 18:27
Even balans opmaken na precies een jaar. Koelen heeft ongeveer 600 kWh gekost en verwarmen 1550 kWh. Samen dus 2150 kWh, waarbij het koelen deels gegaan is rechtstreeks op de zon. Als we niet zouden kunnen salderen zouden we dus voor € 463 euro per jaar ons huis warm houden uitgaand van € 0,29 ct per kWh. Werkelijkheid zal nog goedkoper zijn omdat de warmtepomp bij verwarmen ook wel eens op de zonnepanelen draait. Nu is de energierekening enkel het gas wegens salderen (23 euro per maand).

Huis van 110 m2 uit 1965 met volledige isolatie, energielabel A+++ (recent opgenomen).

[ Voor 38% gewijzigd door harrr op 12-09-2024 10:11 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:11
Wat ik mij nou nog afvraag. Heb je in alle gevallen de back up heater nodig als je van het gas af wil? Want wat ik niet zo goed snap heeft die het element nodig om het water naar een minimum temperatuur te brengen? Of voor een boost te geven als hij het water niet voorbij een bepaalde temperatuur krijgt?

Het liefst zou ik alleen een losse warmtepompboiler willen als dat mogelijk is. Vorige winter heeft de cv vooral bijgesprongen door de bug dat cv aan bleef staan.

• Nul_op_de_Meter
Retep91 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:49:
Wat ik mij nou nog afvraag. Heb je in alle gevallen de back up heater nodig als je van het gas af wil? Want wat ik niet zo goed snap heeft die het element nodig om het water naar een minimum temperatuur te brengen? Of voor een boost te geven als hij het water niet voorbij een bepaalde temperatuur krijgt?

Het liefst zou ik alleen een losse warmtepompboiler willen als dat mogelijk is. Vorige winter heeft de cv vooral bijgesprongen door de bug dat cv aan bleef staan.
De backup heater is m.i. alleen nodig wanneer het vermogen van PompAO onvoldoende is op koude dagen. Beetje afhankelijk van je huis dus. Zelf heb ik geen backup heater (of CV). De pomp redde het vorige winter op z'n slofjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-07 11:20
Ik ben afgelopen weekend overgestapt van Domiticz naar Home Assistant. Oa om de status pagina van de PompAO te kunnen scrapen.

Dank @glkx voor het werkend krijgen van ha_multiscrape nieuwe versie:
glkx in "Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)"

Omdat ik toch nog vaak zorgen hoor mbt pendelen, dacht ik: misschien is het goed om hier een counter van te maken. Dat ik wat data heb mbt pendelen en dat ik bij het aanpassen van de configuratie ervoor kan zorgen dat pendelen minder wordt (of niet meer).

Heeft iemand dit al gedaan? Hoe? Of heeft iemand anders tips op basis van welke data dit te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
delima schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:57:
Ik ben afgelopen weekend overgestapt van Domiticz naar Home Assistant. Oa om de status pagina van de PompAO te kunnen scrapen.

Dank @glkx voor het werkend krijgen van ha_multiscrape nieuwe versie:
glkx in "Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)"

Omdat ik toch nog vaak zorgen hoor mbt pendelen, dacht ik: misschien is het goed om hier een counter van te maken. Dat ik wat data heb mbt pendelen en dat ik bij het aanpassen van de configuratie ervoor kan zorgen dat pendelen minder wordt (of niet meer).

Heeft iemand dit al gedaan? Hoe? Of heeft iemand anders tips op basis van welke data dit te doen?
Graag gedaan :) Heb ook even gekeken hoe je pendelen kan tellen.

De binary sensor gaat aan zodra het actueel vermogen van warmtepomp boven de 250 watt gaat. Ik zelf heb een Kwh meter geïnstalleerd in met groepenkast. Je kan ook het het vermogen of de heat input gebruiken.

De 1ste history stats sensor telt het aantal keer dat de binary sensor aan staat. De 2de hoeveel tijd de binary sensor aan staat. Beide meten dit voor de huidige dag.

Heb deze sensoren helaas nog niet kunnen testen met echte data. Warmtepomp hier is nog niet aangegaan dit najaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
template:
  - binary_sensor:
    - name: "PompAO Heat Active"
      unique_id: pompao_heat_active
      state: >-
        {{ states('sensor.kwh_meter_actueel_vermogen')|float(0) > 250 }}
      device_class: "heat"

sensor:
  - platform: history_stats
    name: "PompAO Heat Active Count"
    unique_id: pompao_heat_active_count
    entity_id: binary_sensor.pompao_heat_active
    state: "on"
    type: count
    start: "{{ today_at() }}"
    end: "{{ now() }}"
    name: "PompAO Heat Active Time"
    unique_id: pompao_heat_active_time
    type: time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Retep91 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:49:

Hier is ook geen backup heater nodig. Maar ik heb ook een klein huis met vloerverwarming (dus lage aanvoer temperatuur is bij mij voldoende).

Bedenk dat je ook de boost stand nog kunt inschakelen als de pomp zonder de heater net te weinig vermogen heeft. Dan heb je dacht ik 10KW vermogen.

Ik heb met -10 net 5KW vermogen nodig. Oftewel: de helft van wat de pomp kan leveren zonder heater. Ik red het dus ook zeer gemakkelijk. De PompAO is voor mijn huis dan ook veel te groot.

Overigens: ik heb geen nachtverlaging en houdt het huis dus continue op temperatuur. Dat zorgt er wel voor dat ik minder maximaal vermogen nodig ben. Als ik op koude dagen het huis zou laten afkoelen tot 16 graden en in de ochtend weer zou opstoken tot 21, dan was ik zeker meer vermogen nodig bij -10.

Het hangt dus van je huis af (isolatie en inhoud van je huis), stookgedrag (nachtverlaging of niet) en je afgifte systeem (lage of hoge temperatuur).

Mijn advies is de pompAO een winter zonder CV gaan testen. Lukt dit: dan geen backup heater. Lukt het niet: dan stook je dat jaar wat gas erbij en dan bestel je voor het jaar erna de heater erbij.

[ Voor 30% gewijzigd door harrr op 15-09-2024 09:16 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:20
@Retep91 Die backup heater zit er om twee redenen in. De belangrijkste reden is dat de PompAO bij defrost (en opstart) een minimum aanvoertemperatuur van het cv water nodig heeft. Als je onvoldoende warmte buffert in je cv systeem, zal de PompAO niet goed defrosten en dus steeds eerder dichtzitten/niet opstarten.
De tweede reden is dat je op extreem koude dagen niet genoeg zou kunnen hebben aan het vermogen dat de PompAO afgeeft. Op die momenten functioneert de elektrische weerstand als extra warmtebron.
Als je cv systeem genoeg warmte buffert en je warmte behoefte bij -5/-10 is minder dan het maximum vermogen van de PompAO, dan heb je de backup niet nodig.
Bedenk je daarbij ook dat je in het geval van tekort vermogen ook een andere verwarmingsbron kunt gebruiken om een ruimte warm te houden.
Als ik in de winter de pelletkachel aanzet voor de sfeer, vul ik 3,5-5kW v.d. warmtebehoefte van mijn huis, die de PompAO dan niet hoeft op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-07 19:54
harrr schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:10:
[...]

Ik heb met -10 net 5KW vermogen nodig. Oftewel: de helft van wat de pomp kan leveren zonder heater. Ik red het dus ook zeer gemakkelijk. De PompAO is voor mijn huis dan ook veel te groot.
Volgens de datasheet levert de pomp nog maar 4.2kw bij -10 met een aanvoer van 35 graden. (Bij -7 trouwens grote sprong naar 4.7).

Hoeveel dagen heb jij meegemaakt met de pomp en een etmaaltemperatuur van -10? Volgens de specs zou jij het koud moeten krijgen met een behoefte van 5kw. Hoe heb je deze berekend, koevlaas of graaddagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
glkx schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:19:
[...]

Wow dat is snel! Super. Ik ga deze proberen. Ik heb helaas nu geen meter ertussen zitten, dus ik gebruik dan de scraper. Zou 300 seconden dan aan de lange kant zijn? Ik ga het sowieso even monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
jerring1980 schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:26:
[...]

Volgens de datasheet levert de pomp nog maar 4.2kw bij -10 met een aanvoer van 35 graden. (Bij -7 trouwens grote sprong naar 4.7).

Hoeveel dagen heb jij meegemaakt met de pomp en een etmaaltemperatuur van -10? Volgens de specs zou jij het koud moeten krijgen met een behoefte van 5kw. Hoe heb je deze berekend, koevlaas of graaddagen?
Heb het niet berekend. Gewoon de ervaring van afgelopen winter. En toen is het een paar dagen (niet achter elkaar) -10 geweest en hield ik de boel warm.

Dus wellicht was 4.7KW dan gewoon voldoende. Mijn huis heeft een A+++ label en is 95m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masoud90
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik ben van plan om een ​​warmtepomp te installeren voor mijn rijtjeshuis (1988, vloerverwarming en radiator op de begane grond, en alleen radiatoren boven met energielabel A).
Ik wil kiezen tussen Dewarmte en Weheat Sparrow. Ik zou het op prijs stellen als u mij kunt helpen met het overwegen van geluid en prestaties.
Ik heb een offerte ontvangen van coolblue van EUR 4700 na subsidie ​​voor Sparrow zonder buffervat, wat ik denk dat bijna vergelijkbaar is met Dewarmte EUR 4150 (inclusief koelfunctie).

• reinouts
Masoud90 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:38:
Ik ben van plan om een ​​warmtepomp te installeren voor mijn rijtjeshuis (1988, vloerverwarming en radiator op de begane grond, en alleen radiatoren boven met energielabel A).
Ik wil kiezen tussen Dewarmte en Weheat Sparrow. Ik zou het op prijs stellen als u mij kunt helpen met het overwegen van geluid en prestaties.
Wat zijn je criteria? Ik ken de Sparrow verder niet maar heb positieve ervaringen met de Pomp AO, in een huis met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Toen we het kochten had het energielabel B maar toen had het nog geen vloerverwarming of PV.
Voor het geluid kun je gerust voor DeWarmte kiezen, de Pomp AO hoor je nauwelijks als-ie draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
reinouts schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:58:
[...]

Wat zijn je criteria? Ik ken de Sparrow verder niet maar heb positieve ervaringen met de Pomp AO, in een huis met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Toen we het kochten had het energielabel B maar toen had het nog geen vloerverwarming of PV.
Voor het geluid kun je gerust voor DeWarmte kiezen, de Pomp AO hoor je nauwelijks als-ie draait.
Hoor je niet? Hang hem maar eens aan je gevel naast je slaapkamerraam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
harrr schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:32:
[...]

Bij ons staat-ie in de voortuin onder het raam van onze werkkamer. Er staat een oude, lawaaiige airco-unit op het balkon grenzend aan onze slaapkamer dus ik weet wat een gebrom dat kan veroorzaken. De AO is echt muisstil daarbij vergeleken. Maargoed hij staat op dempende voetjes, dat is wel een andere situatie als dat hij aan de gevel hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 13:56
harrr schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:32:
[...]

Hebben ze er wel rubberen matjes tussengeklemd? Bij mij waren ze dat vergeten waardoor hij bovendien flink scheef hing… zal qua geluid ook wat schelen als de ijzeren hangers niet tegen je muur komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@reinouts Daar kan niemand iets zinnigs over zeggen, omdat het geheel afhangt van jouw situatie. Ik heb de PompAO in de voortuin (begin oprit, naast mijn huis) naast het keukenraam staan, waar ik hem binnen nauwelijks hoor. 5m verder, bij de voordeur is dat veel meer aanwezig, omdat het geluid tussen de buitenmuur en de garage wordt weerkaatst. Achter hoor ik 'm weer totaal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 19-09-2024 14:53 ]

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06
Masoud90 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:38:
Ik heb een offerte ontvangen van coolblue van EUR 4700 na subsidie ​​voor Sparrow zonder buffervat, wat ik denk dat bijna vergelijkbaar is met Dewarmte EUR 4150 (inclusief koelfunctie).
De Sparrow is een stuk stiller: Lwa-MAX 50dB(A)
DeWarmte: De LwA bij 6 kW is 58 dB

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:33:
[...]

Hebben ze er wel rubberen matjes tussengeklemd? Bij mij waren ze dat vergeten waardoor hij bovendien flink scheef hing… zal qua geluid ook wat schelen als de ijzeren hangers niet tegen je muur komen.
Ja heb alleen al 5-6 maanden geleden een deal met ze gemaakt: ik betaal voor betere dempers en zij plaatsen die gratis (omdat ze dat nu bij nieuwe installaties ook doen vanwege klachten over geluid en dan alleen de dempers als extra kosten berekenen aan de klant). Omdat het weinig werk is sprak ik met ze af dat ze die zouden plaatsen als ze in Drenthe een installatie hebben, dan hoeven ze niet apart te rijden. Maar helaas hebben ze slechts 1 installatie gehad in de afgelopen 6 maanden. Of ze zijn het vergeten... Zal ze nog eens mailen. De winter komt eraan en dan is wat betere demping toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:39
harrr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:51:
[...]

Ja heb alleen al 5-6 maanden geleden een deal met ze gemaakt: ik betaal voor betere dempers en zij plaatsen die gratis (omdat ze dat nu bij nieuwe installaties ook doen vanwege klachten over geluid en dan alleen de dempers als extra kosten berekenen aan de klant). Omdat het weinig werk is sprak ik met ze af dat ze die zouden plaatsen als ze in Drenthe een installatie hebben, dan hoeven ze niet apart te rijden. Maar helaas hebben ze slechts 1 installatie gehad in de afgelopen 6 maanden. Of ze zijn het vergeten... Zal ze nog eens mailen. De winter komt eraan en dan is wat betere demping toch wel fijn.
Hi, ik heb toevallig een afspraak staan voor een installatie op de 26e (en woon in de kop van Drenthe :-)). Dus goed moment om bij ze in de lucht te komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
MR. RHS schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:18:
[...]

Hi, ik heb toevallig een afspraak staan voor een installatie op de 26e (en woon in de kop van Drenthe :-)). Dus goed moment om bij ze in de lucht te komen :-)
Kop van Drenthe? He! Roden toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR. RHS
harrr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:18:
[...]

Kop van Drenthe? He! Roden toevallig?
Bijna, Paterswolde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jve1984
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 19:49
Hi, sinds afgelopen dinsdag 17 september is bij ons de Pomp AO geinstalleerd, Installatie is top verlopen.

Ik merkte vandaag dat de pomp aan het draaien was, terwijl het toch behoorlijk warm is. Keek even online in de app, en zie dat dit al sinds afgelopen donderdag is.

De pomp is aangesloten via Tado (die had ik al) - heb net even gekeken en deze is sowieso geconfigureerd als Aan/Uit (R01). Als ik refresh in de DeWarmte webapp dan zie ik heel af en toe eventjes de thermostaat op ON staan, maar dat is zeker niet het geval. Heb zelfs de thermostaat volledig op niet verwarmen gezet als test, maar dat mag niet baten.

Heb al een mail gestuurd naar Support - iemand hier een idee wat er evt aan de hand kan zijn?

Edit: inmiddels contact gehad met support en blijkbaar stond bij ketel instellingen in de Tado app nog mijn huidige CV ketel. Deze gewijzigd in de PompAO en het lijkt nu te zijn opgelost. Voor toekomstige bezitters met hetzelfde thema:
1. Open de Tado-app en ga naar ''Settings''
2. Ga naar ''Care & Protect'' en druk op ''Boiler Settings''
3. Kies ''Edit boiler details''
4. Zoek naar manufacturer: ''DeWarmte''
5. Zoek naar model: ''Pomp AO''
6. Nu verschijnt het pomp AO icoontje, kies deze optie

[ Voor 54% gewijzigd door jve1984 op 23-09-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_like_scotland
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 21:45
gratiz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:35:
[...]

De Sparrow is een stuk stiller: Lwa-MAX 50dB(A)
DeWarmte: De LwA bij 6 kW is 58 dB
Maar de Sparrow is toch 6kw max en de Wamte AO 8kw? Lijkt dus niet echt een goed vergelijk (buiten de geluidsproductie om dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
i_like_scotland schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:34:
[...]

Maar de Sparrow is toch 6kw max en de Wamte AO 8kw? Lijkt dus niet echt een goed vergelijk (buiten de geluidsproductie om dan).
Sparrow Vermogen (A7/W35) 9 kW.

Op het Weheat forum zijn al wat raadsel zonder het geluid die opgelost moeten worden. Zo geeft de Lwa Max aan dat de Flint stiller is dan de Sparrow en het energielabel dat de Sparrow stiller is dan de Flint. 8)7

Grote vraag is natuurlijk, welke gegevens kun je wel 1 op 1 vergelijken om vast te stellen welke warmtepomp stiller is dan de ander?

De Sparrow staat gewoon in de EPREL ( de EU database voor Erp Energielabel): https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1953058 Deze geeft 44 dB.

Vreemd genoeg kan ik de Pomp AO niet in terugvinden in deze database.
Het label staat wel in de brochure: https://a.storyblok.com/f...pomp-ao-augustus-2024.pdf
58 dB.

Je zou denken dat dit met eenzelfde standaard is getest. Het verschil is wel heel groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_like_scotland
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 21:45
gratiz schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:15:
[...]

Sparrow Vermogen (A7/W35) 9 kW.

Op het Weheat forum zijn al wat raadsel zonder het geluid die opgelost moeten worden. Zo geeft de Lwa Max aan dat de Flint stiller is dan de Sparrow en het energielabel dat de Sparrow stiller is dan de Flint. 8)7

Grote vraag is natuurlijk, welke gegevens kun je wel 1 op 1 vergelijken om vast te stellen welke warmtepomp stiller is dan de ander?

De Sparrow staat gewoon in de EPREL ( de EU database voor Erp Energielabel): https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1953058 Deze geeft 44 dB.

Vreemd genoeg kan ik de Pomp AO niet in terugvinden in deze database.
Het label staat wel in de brochure: https://a.storyblok.com/f...pomp-ao-augustus-2024.pdf
58 dB.

Je zou denken dat dit met eenzelfde standaard is getest. Het verschil is wel heel groot....
De specsheets van We Heat benoemd de Sparrow als P60 en een 6kW warmtepomp, het is dus allemaal heel verwarrend voor een leek als ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
i_like_scotland schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:18:
[...]

De specsheets van We Heat benoemd de Sparrow als P60 en een 6kW warmtepomp, het is dus allemaal heel verwarrend voor een leek als ik.
Het hangt van de temperatuur af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__MzPrxTncPVIl5riuchH5jZxi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqvr296OBaNw2kb9XzSycBY2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Das om de hoek. Alleen de vraag is of ik voor de 26e hier nog een steiger ga krijgen waarop ze kunnen werken.

[ Voor 23% gewijzigd door harrr op 23-09-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR. RHS
harrr schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:30:
[...]

Das om de hoek. Alleen de vraag is of ik voor de 26e hier nog een steiger ga krijgen waarop ze kunnen werken.
Zij hebben nog achterstallig werk te verrichten, is dat dan niet hun pakkie an? Een steiger nemen ze voor onze installatie in ieder geval niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
MR. RHS schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:34:
[...]

Zij hebben nog achterstallig werk te verrichten, is dat dan niet hun pakkie an? Een steiger nemen ze voor onze installatie in ieder geval niet mee.
Zij zien het zo: destijds waren standaard dempers de standaard en nu niet meer. Nu premium dempers en meerprijs van de dempers. Ze willen alleen de kosten van plaatsen voor zich nemen omdat ze dat nu ook doen. Steiger moet ik regelen omdat ik dat destijds ook zelf heb moeten doen.

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:18:
[...]

Zij zien het zo: destijds waren standaard dempers de standaard en nu niet meer. Nu premium dempers en meerprijs van de dempers. Ze willen alleen de kosten van plaatsen voor zich nemen omdat ze dat nu ook doen. Steiger moet ik regelen omdat ik dat destijds ook zelf heb moeten doen.
Op zich redelijk, tenzij de pomp nu de beloofde geluidsgrenzen niet haalt (dan is het een defect en zouden ze het helemaal zelf moeten betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:33:
[...]

Nee hebben ze maar op 1 plek gedaan van de 4 bouten in de gevel om hem recht te hangen, maar het grootste gedeelte hangt direct aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-07 23:18
Komen jullie bij de instellingen pagina? Ik krijg weer de melding dat er een update gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:16
nelving schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:46:
Komen jullie bij de instellingen pagina? Ik krijg weer de melding dat er een update gaande is.
Ik kan er nog wel op, maar een update zou natuurlijk wel eens weer kunnen.
Is volgens mij al een mooi tijdje geleden weer.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijndevriess
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Inmiddels voorzien!
Goedemiddag,

Mijn ouders willen een warmtepomp laten installeren via Dewarmte. Iemand nog een ambassadeur referral linkje? (Dm)

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door martijndevriess op 30-09-2024 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Voor mij zit de eerste stookmaand er weer op. Had begin van het jaar continu PompAO op powermodus staan. Heb hem nu juist uitgezet want merkte dat vooral bij de opstart (terwijl dat helemaal niet nodig is), hij direct volgas gaat. Nu zonder powermodus begint hij rustiger, wat een nog iets betere COP geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqNh6AXqxPvBJvfp5bZEFRkJ3oo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mRwTekx6CGXWvLIzTNpIj3dh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLQVZdqswVkGkArgxRZImvoUscY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ajigRYuKLsXrbPonKEyf75kL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:47:
Voor mij zit de eerste stookmaand er weer op. Had begin van het jaar continu PompAO op powermodus staan. Heb hem nu juist uitgezet want merkte dat vooral bij de opstart (terwijl dat helemaal niet nodig is), hij direct volgas gaat. Nu zonder powermodus begint hij rustiger, wat een nog iets betere COP geeft.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad netjes en mooi rustig uit kwa stookgedrag.

Ik denk dat de powermodus een mooi middel is als het echt koud is om net iets meer vermogen te kunnen verkrijgen. Ik heb er ook voor gekozen om deze voor nu uit te schakelen en enkel weer in te schakelen om het moment dat ik merk dat de PompAO het niet meer warm krijgt.
Daarnaast moet ik gaan zien hoe het verwarmen nu verloopt nu ik mijn radiatoren niet meer gebruik op de bovenverdieping. We hebben hier deze zomer een airco opgehangen welke de boel kan verwarmen wanneer dat nodig is.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zag zojuist in de nieuwsbrief van DeWarmte dat ze de Algemene Voorwaarden hebben aangepast. Viel me op, bij het scannen van de nieuwe Algemene voorwaarden, dat ze van 16 artikelen naar 39 artikelen zijn gegaan. En dat onder artikel 27 gebruik maken van de 'DeWarmte Applicatie' je automatisch instemt met de Algemene Voorwaarden. Daarnaast ben je vanaf heden ook zelf verantwoordelijk bent voor het nagaan of er wijzigingen zijn gedaan.

Wat is jullie mening?

Edit: Aanvullend, in hun oude Algemene voorwaarden hebben ze, zover ik kan zien, niet opgenomen dat ze de Algemene voorwaarden tussentijds mogen veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door glkx op 01-10-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
glkx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:04:
Zag zojuist in de nieuwsbrief van DeWarmte dat ze de Algemene Voorwaarden hebben aangepast. Viel me op, bij het scannen van de nieuwe Algemene voorwaarden, dat ze van 16 artikelen naar 39 artikelen zijn gegaan. En dat onder artikel 27 gebruik maken van de 'DeWarmte Applicatie' je automatisch instemt met de Algemene Voorwaarden. Daarnaast ben je vanaf heden ook zelf verantwoordelijk bent voor het nagaan of er wijzigingen zijn gedaan.

Wat is jullie mening?

Edit: Aanvullend, in hun oude Algemene voorwaarden hebben ze, zover ik kan zien, niet opgenomen dat ze de Algemene voorwaarden tussentijds mogen veranderen.
Je mag algemene voorwaarden altijd aanpassen voor nieuwe klanten en voor nieuwe overeenkomsten. Ook als een servicecontract verlengt wordt kan dit onder nieuwe algemene voorwaarden. Maar idd niet aanpassen voor bestaande aankopen als dit niet vermeld stond. Volgensmij mag je je dan houden aan de oude voorwaarden waar jij mee akkoord bent gegaan of je mag de overeenkomst ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DutchAce schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:27:
[...]

Voor diegene geïnteresseerd in de lokale COP berekening, deze maakt Home Assistant als volgt:

Template sensor in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
      pompao_actcop:
        friendly_name: PompAO Actual COP
        unit_of_measurement: 'Ph/Pe'
        value_template: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float  / states('sensor.pompao_electricalcons') | float)|round(2)}}"

2 helper sensors:
[Afbeelding]

Waarde voor smoothing factor, tussen ca. 5-10.

Code voor filteren in automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: PompAO_Filter or Saturate COP Value
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.pompao_actcop
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.pompao_actcop
            above: 10
        sequence: []
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: sensor.pompao_actcop
                below: 10
                entity_id: input_number.pompao_actcop
                above: 0.01
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: >-
                {{((states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float ) +
                ((states('sensor.pompao_actcop') | float )|round(1) -
                (states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float )) /
                (states('input_number.pompao_cop_smoothingfactor') | float
                )|round(1))}}
            target:
              entity_id: input_number.pompao_actcop_filtered
mode: single
Ik probeer deze te maken voor mijn HA instance maar krijg de sensor niet werkend. (Lees, de code voor de 'template sensor' krijg ik niet werkend in de YAML) Kan iemand mij helpen dit werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
Maarten schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Ik probeer deze te maken voor mijn HA instance maar krijg de sensor niet werkend. (Lees, de code voor de 'template sensor' krijg ik niet werkend in de YAML) Kan iemand mij helpen dit werkend te krijgen?
Heb je de code in het sensor blok gehangen? Of had je nog geen sensor blok in je configuration.yaml. Dan moet je die maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      pompao_actcop:
        friendly_name: "PompAO Actual COP"
        value_template: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float / states('sensor.pompao_electricalcons') | float) | round(2) }}"

een nieuwere variant voor hetzelfde is in het template deel:

code:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
      - name: "PompAO Actual COP"
        state: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float / states('sensor.pompao_electricalcons') | float) | round(2) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar kan ik de powermodus vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Waar kan ik de powermodus vinden?
Settings -> advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
Benieuwd wanneer De Warmte de PompAO laat samenwerken met dynamische tarieven. Zijn andere warmtepomp leveranciers hier al mee bezig? Lijkt me toch niet zo gecompliceerd. Simpelweg de stooklijn aanpassen adhv het tarief van de dat uur. Tijdens goedkope uren, de pomp net wat agressiever laten draaien ten koste van COP, maar ten bate van de energierekening. Ik heb weinig ervaring met HA, maar zou dat daar al in te regelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:20
Hallo, ik heb binnenkort een adviesgesprek met de warmte.
Mijn vraag, is er iemand die mij zijn stroomverbruik kan geven. Mijn situatie: huis bouwjaar 2008, hoekwoning. Gasverbruik 800m3 per jaar. Beneden 5 radiatoren, 1ste verdieping 5 radiatoren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ronnie27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:18:
Mijn vraag, is er iemand die mij zijn stroomverbruik kan geven. Mijn situatie: huis bouwjaar 2008, hoekwoning. Gasverbruik 800m3 per jaar. Beneden 5 radiatoren, 1ste verdieping 5 radiatoren .
Vermoed met enkel radiatoren dat je ergens uit komt (met een SCOP tussen de 3 en de 4) tussen de 2200 en 1700kWh met jou gasverbruik van 800m3.
Vermogen zou meer dan genoeg (denk zelfs te veel voor jou setup zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
Ronnie27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:18:
Heb redelijk vergelijkbare situatie en heb ruim 600m3 gas bespaard tegenover 1650 kWh extra elektriciteit. De gemiddelde COP afgelopen jaar is 3,3. Dat was slechter dan hetgeen ze toegezegd hadden vooraf.

Verwacht dit jaar iets beter uit te komen aangezien in het eerste jaar de instellingen nog niet optimaal waren (stooklijn, bijspringen cv, Tado thermostaat die niet goed werkt met deze pomp, etc). En het dak is inmiddels geïsoleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Mkw op 04-10-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
Ok, mag ik ook vragen waarom je voor hybride hebt gekozen en niet full electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Ronnie27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:14:
Ok, mag ik ook vragen waarom je voor hybride hebt gekozen en niet full electric?
Omdat ik bij een jaren 30 woning er niet zeker van was en ben dat bij hele koude dagen de pomp het red. Nu kan je zelf gelukkig regelen of je wil dat CV bijspringt, maar die optie was er afgelopen winter nog niet. Dus kan het komende winter bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:36
Stoken met alleen radiatoren geeft inderdaad een lagere CoP. Ook ik ben aan het kijken naar een zuiniger stooklijn met radiatoren en natuurlijk is elke woning anders had -10/60 10/45 nu 6/35 de woning blijft op 19 graden deze heb ik nu 24/7 vast staan echter mijn verbruik is ook 700W continu , waar ik 2100kWh vorig stookseizoen heb verbruikt CoP 3.1 dit is met de issues die er waren in het begin.
Ik hoor graag jullie stooklijn met de temperatuur in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
onlangs is mijn sdcard van de HA stuk gegaan en dacht in de AO zit ook een sdcard wat als deze stuk gaat, welk contract is er nodig en heb ik al mijn instellingen wel of start de juiste instelling zoek tocht wee van af het begin ? Welk contract zou dit niet dekken ? of verlengde support, ik deze vraag al uitstaan net als wat andere , reactie is zero. we komen zo snel mogelijk met een antwoordt. wellicht een tip voor de app groep zorgen dat je een backup kan maken van al je settings. zeker als het nodig is dat je een contract nodig hebt voor het zwakste component in de opstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golfgti5
Top, dank U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
Rob2011 gebrui je nog radiator ventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Ronnie27 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:46:
Rob2011 gebrui je nog radiator ventilatoren?
Zeker zie ook vorige posts over de configuratie in de woonkamer heb ik t33 met heatfans kwam van t21 radiatoren. Heatfans is echt een must als je op lagere temperatuur wilt stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:31

RobertowNL

For your gear!

rob2011 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:27:
onlangs is mijn sdcard van de HA stuk gegaan en dacht in de AO zit ook een sdcard wat als deze stuk gaat, welk contract is er nodig en heb ik al mijn instellingen wel of start de juiste instelling zoek tocht wee van af het begin ? Welk contract zou dit niet dekken ? of verlengde support, ik deze vraag al uitstaan net als wat andere , reactie is zero. we komen zo snel mogelijk met een antwoordt. wellicht een tip voor de app groep zorgen dat je een backup kan maken van al je settings. zeker als het nodig is dat je een contract nodig hebt voor het zwakste component in de opstelling.
Ze zeggen dat ze niet (veel) schrijven op de SD kaart, daarom zal het meevallen. Maar ik ben benieuwd naar het antwoord.

Ik heb wel eens gedacht om een dump te maken en vervolgens opnieuw te flashen indien nodig. Maar of dat werkt weet ik niet.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
@RobertowNL Hier het antwoordt van dewarmte "Het gratis vervangen zal onderdeel zijn van het Compleet pakket. Bij het Comfort pakket worden de materiaal kosten doorberekend. In het geval van het kapotte SD-kaart zal dit een paar tientjes zijn.
We hebben jouw instellingen overigens opgeslagen, waardoor we dat gewoon weer op de kaart kunnen zetten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Hi! Ik heb nu ook de netatmo thermostaat icm de warmtepomp. Nu heb ik die zonder nachtverlaging gewoon op een temperatuur staan. Echter zie ik dat hij op elk half uur even de warmtevraag stopt om vervolgens weer op te pakken. Hoe kan ik dit voorkomen?

Tevens gek dat hij een bepaald percentage vermogen vraagt vroeg in de ochtend? Ik dacht dat aan/uit altijd 100 procent zou vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvARwFzn9wfnX1-Nxn4S7updNtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUdl5s4QWuUJ3jr9B6o0lz38.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jerring1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:20:
Hi! Ik heb nu ook de netatmo thermostaat icm de warmtepomp. Nu heb ik die zonder nachtverlaging gewoon op een temperatuur staan. Echter zie ik dat hij op elk half uur even de warmtevraag stopt om vervolgens weer op te pakken. Hoe kan ik dit voorkomen?

Tevens gek dat hij een bepaald percentage vermogen vraagt vroeg in de ochtend? Ik dacht dat aan/uit altijd 100 procent zou vragen.

[Afbeelding]
Ik denk dat je de grafiek niet goed leest. De witte gaten zijn om de tijdseenheden te kunnen onderscheiden. Het percentage geeft aan hoeveel % van die tijdseenheid er om warmte is gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Mkw schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat je de grafiek niet goed leest. De witte gaten zijn om de tijdseenheden te kunnen onderscheiden. Het percentage geeft aan hoeveel % van die tijdseenheid er om warmte is gevraagd.
Ah helder. Dan zat ik inderdaad mis denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jerring1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Ah helder. Dan zat ik inderdaad mis denk ik
Wellicht kun je nog wel even verder inzoomen en ontdekken waarom de pomp tussen half 8 en 8 even is uitgegaan? Want dat lijkt wel onlogisch omdat de temperatuur nog niet boven de 21 graden lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Mkw schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Wellicht kun je nog wel even verder inzoomen en ontdekken waarom de pomp tussen half 8 en 8 even is uitgegaan? Want dat lijkt wel onlogisch omdat de temperatuur nog niet boven de 21 graden lijkt te komen.
ja daarom vond ik het plaatje zo gek. maar ook daar snap ik niet waarom er even geen vraag is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCIozi6dBZKdC_y_E5Zqc5L9fu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfKwDrQId8b7hV0MZ02Mk9Ow.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
rob2011 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:15:
@RobertowNL Hier het antwoordt van dewarmte "Het gratis vervangen zal onderdeel zijn van het Compleet pakket. Bij het Comfort pakket worden de materiaal kosten doorberekend. In het geval van het kapotte SD-kaart zal dit een paar tientjes zijn.
We hebben jouw instellingen overigens opgeslagen, waardoor we dat gewoon weer op de kaart kunnen zetten."
Mag toch hopen dat ze een kapotte SD kaart ook wel willen vervangen zonder onderhoudscontract, tegen een redelijke vergoeding. Het 'comfort' pakket kost bijna 180 EUR per jaar. Aardig verdienmodel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
glkx schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:19:
[...]

De binary sensor gaat aan zodra het actueel vermogen van warmtepomp boven de 250 watt gaat. Ik zelf heb een Kwh meter geïnstalleerd in met groepenkast. Je kan ook het het vermogen of de heat input gebruiken.

De 1ste history stats sensor telt het aantal keer dat de binary sensor aan staat. De 2de hoeveel tijd de binary sensor aan staat. Beide meten dit voor de huidige dag.

Heb deze sensoren helaas nog niet kunnen testen met echte data. Warmtepomp hier is nog niet aangegaan dit najaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
template:
  - binary_sensor:
        {{ states('sensor.kwh_meter_actueel_vermogen')|float(0) > 250 }}

sensor:
    name: "PompAO Heat Active Count"
    unique_id: pompao_heat_active_count
    type: count
    name: "PompAO Heat Active Time"
    unique_id: pompao_heat_active_time
    type: time
Ik heb het script om pendelen te meten nog iets verbeterd om rekening te houden met unavailable en unknown. Zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - binary_sensor:
          {% set cons = states('sensor.pompao_electricalcons') %}
          {% if cons in ['unknown', 'unavailable'] %}
            {{ cons }}
          {% else %}
            {{ cons|float > 250 }}
          {% endif %}

Verder zie ik vandaag dit gedrag. Hij gaat niet onder de 500 watt, maar ik vraag me af of het toch niet een soort van pendelen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDI36zFc7aqwRV9a1UYU7rJXiAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LI59bDePF9GyfcaH2F859ee.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZO0forc7jqVO_6Bm5iZzc6zc4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IS2JLLiIGrc4Q2U7nDdvWH1P.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie. Is dat eerste plaatje een vorm van pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
delima schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Ik heb het script om pendelen te meten nog iets verbeterd om rekening te houden met unavailable en unknown. Zie hier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - binary_sensor:
            {{ cons }}
          {% else %}
            {{ cons|float > 250 }}
          {% endif %}

Verder zie ik vandaag dit gedrag. Hij gaat niet onder de 500 watt, maar ik vraag me af of het toch niet een soort van pendelen is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Om 6 uur is de unit begonnen met verwarmen, werkt hij naar setpoint toez overshoot ietsjes en vanaf iets na 7 draait de warmtepomp heel stabiel? Dit lijkt mij normaal gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
delima schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - binary_sensor:
            {{ cons }}
          {% else %}
            {{ cons|float > 250 }}
          {% endif %}

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is inderdaad geen pendelen zoals ik het zie.

Ik vermoed dat je wel een soort van na regeling / zone regeling hebt aangezien je flow start met 18 en vrij snel terug gaat naar 12.

Heb je hoofdzakelijk radiatoren? Het lijkt er op dat je systeem niet veel water inhoud heeft, als pompAO iets op toert gaat de aanvoer temp snel omhoog, als hij iets vermogen terug neemt zie je het snel weer dalen waarna hij weer wat bij zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
TeutonMartin schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Is inderdaad geen pendelen zoals ik het zie.

Ik vermoed dat je wel een soort van na regeling / zone regeling hebt aangezien je flow start met 18 en vrij snel terug gaat naar 12.

Heb je hoofdzakelijk radiatoren? Het lijkt er op dat je systeem niet veel water inhoud heeft, als pompAO iets op toert gaat de aanvoer temp snel omhoog, als hij iets vermogen terug neemt zie je het snel weer dalen waarna hij weer wat bij zet.
Ik heb inderdaad alleen in de uitbouw (ca 30m2) vloerverwarming. Ik overweeg in de voorkamer nu muurverwarming ipv radiatoren. (Vloerverwarming wordt lastig op houten vloer. Dan krijg ik hoogteverschil van vloer).

Zou dat de efficiëntie nog flink verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Ik zie wel zelfde gedrag bij mijn installatie. Begint op 20l/m flow en naar mate de tijd vordert zakt deze naar 14l/m. Geen zoneregeling en alleen maar vvw.

Mijn aanname is dat de pomp aanstuurt op een bepaalde delta t. Als de ruimtetemperatuur oploopt, stijgt de retour temperatuur ook gestaag. Mocht de delta t te klein worden wilt de pomp dan de flow verminderen wat resulteert in lagere retourtemperatuur.

Wellicht kan dewarmte dit aanpassen op afstand of ze hier op sturen. Of wellicht kunnen ze de delta anders instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
jerring1980 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:38:
Ik zie wel zelfde gedrag bij mijn installatie. Begint op 20l/m flow en naar mate de tijd vordert zakt deze naar 14l/m. Geen zoneregeling en alleen maar vvw.

Mijn aanname is dat de pomp aanstuurt op een bepaalde delta t. Als de ruimtetemperatuur oploopt, stijgt de retour temperatuur ook gestaag. Mocht de delta t te klein worden wilt de pomp dan de flow verminderen wat resulteert in lagere retourtemperatuur.

Wellicht kan dewarmte dit aanpassen op afstand of ze hier op sturen. Of wellicht kunnen ze de delta anders instellen.
Hoe ziet jou vloerverwarmingsverdeler er uit? Is dit een pomploze (open verdeler) Of 1 met circulatiepomp waarbij vroeger warm CV water werd gemengd en waar een max temperatuur beveiliging op zit?
Zie je hem geleidelijk terug lopen of in eens met een stap van 6 l/m terug gaan?

Zou het persoonlijk gek vinden als de flow gedurende de sesie in % zou worden teruggeschroefd.

Ik heb vloerverwarming met radiatoren maar geen thermostatische kranen. Start op 20 l/m en stopt (ook na meerdere dagen achter elkaar draaien) op 20 l/m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgKcMUyxYGNCLXF7lE3Ere_Mxxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yV6dHCWzmaH46ujvYujAgAdu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TeutonMartin op 14-10-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
TeutonMartin schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Hoe ziet jou vloerverwarmingsverdeler er uit? Is dit een pomploze (open verdeler) Of 1 met circulatiepomp waarbij vroeger warm CV water werd gemengd en waar een max temperatuur beveiliging op zit?
Zie je hem geleidelijk terug lopen of in eens met een stap van 6 l/m terug gaan?

Zou het persoonlijk gek vinden als de flow gedurende de sesie in % zou worden teruggeschroefd.

Ik heb vloerverwarming met radiatoren maar geen thermostatische kranen. Start op 20 l/m en stopt (ook na meerdere dagen achter elkaar draaien) op 20 l/m

[Afbeelding]
Pomploze open verdeler! Loopt geleidelijk terug, dus denk dat hij flow aanpast adhv delta t. Zal dit nog navragen bij dewarmte. Draait ook wel echt op lage temperatuur 27 graden bij 8 graden. Retour wordt niet lager dan 23 als ik aanvoer nog lager zet. Ook niet als ik hem op 25 of 28 zet. Flow varieert dan wel van 12.5 l/m tot die 20l/m bij hogere aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-07 14:52
Is een pomploze verdeler altijd beter? Ik wil mijn verdeler misschien ook ombouwen naar een pomploze verdeler. Heb hiervoor een buis die ipv de pomp op de aanvoer leiding komt. Reduceert de thermostaat nog veel flow? Of kan ik deze dan laten zitten?

Wat is een goede flow door de groepen heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
jerring1980 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Pomploze open verdeler! Loopt geleidelijk terug, dus denk dat hij flow aanpast adhv delta t. Zal dit nog navragen bij dewarmte. Draait ook wel echt op lage temperatuur 27 graden bij 8 graden. Retour wordt niet lager dan 23 als ik aanvoer nog lager zet. Ook niet als ik hem op 25 of 28 zet. Flow varieert dan wel van 12.5 l/m tot die 20l/m bij hogere aanvoer
Ik ben ook wel benieuwd waarom dat dan gebeurd, bij mij blijft de flow stabiel.
Ik zit met 7 graden op 29 aanvoer (28 kan ook maar op de een of andere manier werd me COP dan toch iets slechter).
Wat voor COP draai jij nu deze maand Oktober? Vermoed dat die best goed is dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerring1980
TeutonMartin schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd waarom dat dan gebeurd, bij mij blijft de flow stabiel.
Ik zit met 7 graden op 29 aanvoer (28 kan ook maar op de een of andere manier werd me COP dan toch iets slechter).
Wat voor COP draai jij nu deze maand Oktober? Vermoed dat die best goed is dan.
Voor oktober tot nu toe een cop van 6. Maar hij staat hier pas een goede 2 weken en ben echt nog aan het zoeken naar de goede stooklijn voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Denk dat velen hier dromen van een cop van 6 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Wow, een cop van 6! Ik zit op 4,0 deze maand.

Ik heb overigens geen open verdeler. Staat nog op de todo list. Wat betreft zoneregeling: ik zie wel dat de slaapkamers in de loop van de ochtend zijn opgewarmd. De slimme radiatorknoppen (netatmo) zetten die radiatoren dan uit. Dat kan ook nog iets verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 18:40
Hier tot nu toe COP van 5,5 - altijd 22 graden binnen. Alleen vloerverwarming en open verdeler, zo'n 160 m2. Hij doet het prima. Vannacht eerste defrosts gezien op de camera 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Hmm. Als ik dat plaat van @TeutonMartin na maak met mijn installatie, dan zie je aardig wat verschil. Veel minder rustig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zds_hXzA_G48GlJTloukFQOjmcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9j2f4IOm3KJS6b4vTAndPPR2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
jerring1980 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:22:
[...]

Voor oktober tot nu toe een cop van 6. Maar hij staat hier pas een goede 2 weken en ben echt nog aan het zoeken naar de goede stooklijn voor mij.
Nice dan denk ik dat je al behoorlijk goed zit! Ik zit nu op 5.8 met een stooklijn van 7/29 en -2/34 (plaats deze week op 2 jaga radiatoren heatfans in de hoop dat op 28 graden het nog net wat beter wordt).

Voor anderen, het behalen van een goede COP is op zich niet heel moeilijk. Je wilt z’n lage mogelijke aanvoer temperatuur bereiken en zo min mogelijk start stops (starten en stoppen kost meer energie).
Aller belangrijkste is de juiste warmtepomp kiezen voor jou woning/afgifte systeem.

Heb je nu al pompAO en heb je geen goede COP dan komt dit door of veel start stops of je verwarmt op een flink hogere temperatuur. Je zal dan je afgifte vermogen moeten vergroten. Set meer zones open (het liefst alles), plaats radiator fans bij radiatoren, of vervang deze door exemplaren die meer afgeven dan je huidige op een lage temperatuur. Des te meer afgifte vermogen je hebt, des te lager kan je aanvoer temperatuur (of stopt het pendel gedrag), des te beter wordt de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
TeutonMartin schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:56:
[...]

Nice dan denk ik dat je al behoorlijk goed zit! Ik zit nu op 5.8 met een stooklijn van 7/29 en -2/34 (plaats deze week op 2 jaga radiatoren heatfans in de hoop dat op 28 graden het nog net wat beter wordt).

Voor anderen, het behalen van een goede COP is op zich niet heel moeilijk. Je wilt z’n lage mogelijke aanvoer temperatuur bereiken en zo min mogelijk start stops (starten en stoppen kost meer energie).
Aller belangrijkste is de juiste warmtepomp kiezen voor jou woning/afgifte systeem.

Heb je nu al pompAO en heb je geen goede COP dan komt dit door of veel start stops of je verwarmt op een flink hogere temperatuur. Je zal dan je afgifte vermogen moeten vergroten. Set meer zones open (het liefst alles), plaats radiator fans bij radiatoren, of vervang deze door exemplaren die meer afgeven dan je huidige op een lage temperatuur. Des te meer afgifte vermogen je hebt, des te lager kan je aanvoer temperatuur (of stopt het pendel gedrag), des te beter wordt de COP.
Mooie cop! Ik merkte inderdaad ook dat bij 26 ik wat raarder gedrag kreeg met start stops wat de cop niet ten goede komt.

Voor mijn beeldvorming wat is jouw retourtemperatuur bij die aanvoertemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
dnns85 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:03:
Hier tot nu toe COP van 5,5 - altijd 22 graden binnen. Alleen vloerverwarming en open verdeler, zo'n 160 m2. Hij doet het prima. Vannacht eerste defrosts gezien op de camera 😉
Ook geen nachtverlaging? Ik ook namelijk niet, maar voelt vreemd dat hij dan vannacht het huis op 20 houdt, om in de ochtend uit te gaan en door de zon door te verwarmen met overshoot. Ik heb ongeveer gelijk als jij qua oppervlakte, alleen lagere constante temperatuur van 20 graden. Hierdoor kan ik misschien net 1 of 2 graden lagere aanvoer hebben en verklaart dit het verschil. Wat is jouw stooklijn?

[ Voor 12% gewijzigd door jerring1980 op 15-10-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
jerring1980 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Mooie cop! Ik merkte inderdaad ook dat bij 26 ik wat raarder gedrag kreeg met start stops wat de cop niet ten goede komt.

Voor mijn beeldvorming wat is jouw retourtemperatuur bij die aanvoertemperaturen?
Afhankelijk van hoe lang de run duurt werkt hij uiteindelijk toe naar een delta van 2 graden 29/27.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K14-70TYnZvgSJ0h334u72Wrt0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRvHVdCCIVUe6RTvnJM94db9.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik voor nu ook geen nachtverlaging maar ga hier wel mee experimenteren.
Als het buiten warmer is dan 7 graden zit ik voor de beste COP vast aan 29 aanvoer, ik krijg dan kortere runs (als nog tussen de 3,5 en 5 uur) die nu inderdaad best vaak in de nacht gebeuren. Ik wil deze runs dus meer proberen in de avond en ochtend te sturen door de Thermostaat wat voor de gek te houden via HA.

Als het kouder wordt dan 7 graden dan lukt het wel om pompAO continu te laten draaien op minimaal vermogen, afhankelijk van omstandigheden (harde wind etc) blijft het dan binnen tussen de 20,8 en 21,2 ook al schroef ik de thermostaat op naar 25. In dit geval wil ik natuurlijk geen verlaging omdat ik anders de gemiste draai uren moet compenseren met een hogere aanvoer (en dus mindere COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 18:40
jerring1980 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Ook geen nachtverlaging? Ik ook namelijk niet, maar voelt vreemd dat hij dan vannacht het huis op 20 houdt, om in de ochtend uit te gaan en door de zon door te verwarmen met overshoot. Ik heb ongeveer gelijk als jij qua oppervlakte, alleen lagere constante temperatuur van 20 graden. Hierdoor kan ik misschien net 1 of 2 graden lagere aanvoer hebben en verklaart dit het verschil. Wat is jouw stooklijn?
Nee geen nachtverlaging. Überhaupt geen thermostaat, ik schakel alleen in/uit met de Homey die een overshoot constateert en de rest op stooklijn. Met dit soort temperatuurwisselingen is het nog een beetje uitvogelen hoe de stooklijn precies moet worden, recent namelijk de vloer laten isoleren en wonen er pas sinds begin dit jaar, dus nog even ontdekken wat goed werkt. Temperatuur schommelt tussen de 21,5 en 22,2.

Op dit moment 15/27 en -5/35 die het de laatste weken goed doet. Maar misschien nog iets aan bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
dnns85 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Nee geen nachtverlaging. Überhaupt geen thermostaat, ik schakel alleen in/uit met de Homey die een overshoot constateert en de rest op stooklijn.
Is dat niet hetzelfde als een thermostaat: uitzetten als de temperatuur te hoog wordt? Of begrijp ik het niet goed. Wat bedoel je met overshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Heel iets anders: zou het helpen als je zelf via HomeAssistant (of iets dergelijks) de setpoint kun veranderen op basis van meer dan alleen buiten temperatuur (bijvoorbeeld binnen temperatuur, zon, wind, agenda...)

Idealiter zou DeWarmte er een API voor moeten leveren. Maar we kunnen natuurlijk ook de scraper verbeteren. Lijkt me wel een leuk hobby projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
TeutonMartin schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

[Afbeelding]
Ook bij mij daalt de pompsnelheid na verloop van tijd!
Pompsnelheid begint op 24 l/m en zakt geleidelijk (niet in stappen) na verloop van tijd naar 15 l/m bij minimaal vermogen van cá 400 Watt
Het lijkt erop dat hij inderdaad de delta T niet onder de 3 graden wil laten zakken en daarom de flow laat zakken als het vermogen al op minimaal zit.

Zou het kunnen zijn dat bij jou de pompsnelheid op een vaste waarde is gezet? (door dewarmte)

Ook ik merk dat op een Ta van 29 graden wat efficienter is dan op 28 graden dit vermoedelijk omdat hij dan (28 gr.)op een te laag vermogen draaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Frans H schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Ook bij mij daalt de pompsnelheid na verloop van tijd!
Pompsnelheid begint op 24 l/m en zakt geleidelijk (niet in stappen) na verloop van tijd naar 15 l/m bij minimaal vermogen van cá 400 Watt
Het lijkt erop dat hij inderdaad de delta T niet onder de 3 graden wil laten zakken en daarom de flow laat zakken als het vermogen al op minimaal zit.

Zou het kunnen zijn dat bij jou de pompsnelheid op een vaste waarde is gezet? (door dewarmte)

Ook ik merk dat op een Ta van 29 graden wat efficienter is dan op 28 graden dit vermoedelijk omdat hij dan (28 gr.)op een te laag vermogen draaid.
Dat zou inderdaad goed kunnen, had heel in het begin wat problemen vooral met simultaan draaien dat een deel van me afgifte systeem voor de CV werd geblokt doordat pompAO met een T-stuk half in het systeem was geplaatst. Volgens mij hebben ze toen met simultaan draaien de pomp op minimale circulatie snelheid gezet en normaal gesproken op maximaal.
Ik kom ook eigenlijk nooit lager dan tussen de 500 a 600 watt stroom verbruik.

Ik zal dewarmte ook eens mailen wat hun adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjipm
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-07 08:38
Beste forumleden
Ik overweeg een warmtepomp AO van DeWarmte voor mijn woning, 145m2, bouwjaar 1996, radiatoren boven en beneden, boven staan meestal uit. Gasverbruik 1100m3 Verwachte besparing op gas 700m3 en extra electra 1700kWh volgens DeWarmte. Kosten incl boorwerk, extra groep, thermostaat ca4100, terugverdientijd 10j. Vraag is de capaciteit van de WP voldoende? En is er een buffervat nodig om pendelen tegen te gaan. WeHeat en Remeha zeggen van wel. Graag reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
De capaciteit kun je uitrekeningen mbv bijv de 'koevlaas' methode of graaddagen.
De koevlaas methode geeft 1100 * 8 / 1650 = 5,33kW. Dat zou dus moeten passen. Maar dit is natuurlijk een ruwe schatting. Je kunt in dit forum meer lezen. Zoals in de FAQ

Een buffertvat weet ik niet. Ik heb het niet, maar ik heb deels vloerverwarming. Ook daar is via die FAQ meer over te lezen. In het algemeen zie ik dat de traditionele leveranciers dit aanbevelen en DeWarmte en Quatt zeggen dat ze dit softwarematig oplossen en dus niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
jjipm schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:07:
Beste forumleden
Ik overweeg een warmtepomp AO van DeWarmte voor mijn woning, 145m2, bouwjaar 1996, radiatoren boven en beneden, boven staan meestal uit. Gasverbruik 1100m3 Verwachte besparing op gas 700m3 en extra electra 1700kWh volgens DeWarmte. Kosten incl boorwerk, extra groep, thermostaat ca4100, terugverdientijd 10j. Vraag is de capaciteit van de WP voldoende? En is er een buffervat nodig om pendelen tegen te gaan. WeHeat en Remeha zeggen van wel. Graag reactie
Capaciteit is voldoende, let ook op dat de pomp een minimum vermogen heeft van 2. Bij te kleine huizen (met minder afgifte capaciteit leidt dat tot issues omdat pomp dat vermogen niet kwijt kan). Zie dat ze de verhouding gasbesparing en extra Electra iets realistischer neerzetten nu. Bij mij was de inschatting 625 minder gas, 1400 extra electra. Ik had echter 300 kWh extra nodig, wat betekent dat het flink langer duurt voordat ik de pomp heb terugverdiend. Succes met de keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codego
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik overweeg ook een DeWarmte Pomp AO. Kan ik iemand opgeven als referral? Als ik het goed begrijp scheelt dit beide partijen €100: https://www.dewarmte.nl/vriendenkorting/.

Ik ben inmiddels voorzien, bedankt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Codego op 18-10-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Mkw en @delima Of net niet. Als @jjipm iets meer kan uitwijden over welke radiatoren en welke regio, weten we het zeker. De PompAO doet bij 55 graden aanvoer nog maar 5,1 kW bij -10. Als het buffervat nodig is door lage radiatorinhoud, zal de afgifte niet overhouden. Maar goed, ligt er ook aan of het -10 wordt waar @jjipm woont en of er bijv. een houtkachel is die wat kan bijdragen.
@jjipm Ik had 1000m3 voor ruimteverwarming en die heb ik 100% vervangen. Stook hier wel op max 35 graden (vvw)

[ Voor 12% gewijzigd door PVPaneel op 18-10-2024 18:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w_binarytree
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-07 20:41
Kan ik iemand opgeven als referral? Ik wil een DeWarmte Pomp AO installeren
Pagina: 1 ... 38 ... 52 Laatste