Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 15 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:08
golfgti5 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:46:
[...]

Wat een hoge COP, hoe krijg je dat voor elkaar, ik kom niet verder als 3.6, met alleen vloerverwarming beneden die kan vragen
Zo lang mogelijke runs op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur, dus zo min mogelijk start stops en zo min mogelijk temperatuur verschil tussen de buiten temperatuur en je aanvoer temperatuur. Des te groter dat verschil wordt des te lager je COP. Veel ingewikkelder is het niet. :P

[ Voor 3% gewijzigd door TeutonMartin op 12-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 19:57
TeutonMartin schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:06:
[...]

Lijkt mij persoonlijk niet, mijn netatmo schakelt met deze temperaturen soms maar 2 a 3 keer per 24 uur (19,3 aan, 19,7 uit, run van 8 tot 10 uur vervolgens flink wat uren uit en dan weer opnieuw).
Wat je juist wilt voor een goede COP is die lange runs, lange runs zijn niet 2 keer per uur 15 min.
Ik zou dus het aantal schakelingen per uur op zo min mogelijk zetten. Als je thermostaat wat wispelturig is kan het misschien zelfs helpen om de runs zelf te creëren, probeer eens een tijd schema van bijvoorbeeld blokjes van 4 uur.
Bijvoorbeeld:
08 tot 12 / 20,5
12 tot 16 / 20
16 tot 20 / 20,5
20 tot 24 / 20
00 tot 04 / 20,5
Volgens mij is een COP tussen de 5.3 en 5.6 best prima.. Zeker gezien wat ik hier lees gaat dat heem mooi.
Mijn Lyric kan niet minder schakelen, en niet hoger dan minimaal 5 minuten per warmtevraag.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
f.welvering schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:05:
[...]

Volgens mij is een COP tussen de 5.3 en 5.6 best prima.. Zeker gezien wat ik hier lees gaat dat heem mooi.
Mijn Lyric kan niet minder schakelen, en niet hoger dan minimaal 5 minuten per warmtevraag.
Dat is zeker een mega mooie COP, ik zat meest rond de 4.1/2, maar sinds het een dag of 3 geleden wat kouder werd zit ik plots rond de 3.7 COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:05:
[...]

Je COP is zeker al mooi hoor, zo bedoelde ik het ook zeker niet. Die start stops zorgen wel voor meer verbruik, ik denk dus dat het zelfs nog een stukje beter kan als je dat aantal op de een of andere manier nog verder zou kunnen verminderen. Ook voor de levensduur van de compressor is dit wat ik gelezen hebt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
f.welvering schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:29:
[...]
Ik kan me hier niet volledig in vinden.
Dat is idealiter de/mijn bedoeling van deelname in forum, van andere ervaringen en inzichten leer (oprecht) ik super veel. Is behoorlijk nieuw voor me _/-\o_
Dit zegt niet dat de PompAO dan maar 5 minuten loopt omdat de thermostaat niet meer dan 5 minuten vraag geeft.
Lees dat je een Lyric gebruikt, dat is andere situatie dan Evohome. Of is Lyric opgenomen in Evohome?

Evohome heeft op elke zone een 'thermostaat', welke allemaal de wp (via ketel-module) kunnen inschakelen.
Wat in mijn geval bij kleinere ruimtes wél zorgde voor 5 minuten vraag. E.g. eerst badkamer, dan hal, daarna één vd slaapkamers, etc.

Deze situatie (dus waar elke zone individueel warmte van wp kon vragen) was hier funest voor de lengte van de runs (en daarmee COP). Mogelijk geldt dat ook voor @golfgti5 en idd niet voor jou (bij gebruik van meer traditionele thermostaat opstelling).

[ Voor 29% gewijzigd door shufflez op 12-11-2023 21:17 . Reden: Info over kleine ruimtes. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is idealiter de/mijn bedoeling van deelname in forum, van andere ervaringen en inzichten leer (oprecht) ik super veel. Is behoorlijk nieuw voor me _/-\o_

[...]

Lees dat je een Lyric gebruikt, dat is andere situatie dan Evohome. Of is Lyric opgenomen in Evohome?

Evohome heeft op elke zone een 'thermostaat', welke allemaal de wp (via ketel-module) kunnen inschakelen.
Wat in mijn geval bij kleinere ruimtes wél zorgde voor 5 minuten vraag. E.g. eerst badkamer, dan hal, daarna één vd slaapkamers, etc.

Deze situatie (dus waar elke zone individueel warmte van wp kon vragen) was hier funest voor de lengte van de runs (en daarmee COP). Mogelijk geldt dat ook voor @golfgti5 en idd niet voor jou (bij gebruik van meer traditionele thermostaat opstelling).
Dat klopt, ik worstel enorm met de evohome instellingen.
Als ik boven de radiator knoppen eraf haal word de thermostaat in de woonkamer waar wij vloerverwarming hebben leidend, de radiatoren die boven dus openstaan lopen dan mee.
Daar zit mijn probleem, als beneden de ingestelde temperatuur is bereikt gaat de pomp een x aantal uur niet meer aan, de vloer houd de warmte vast, gevolg; in de slaapkamers koelt het af……
Met gas was ik blij dat ik een zone regeling had die goed werkte, echter met een warmtepomp is het weer zoeken wat het beste is te doen, lastig allemaal😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 16:50
JeBo1 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:19:
[...]

Is het raadsel van dat ene warme stukje pijp nu opgelost?
Helaas krijg geen reactie van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik blijf toch klooien met het systeem, de tweewegklep van de vloerverwarming stond al die tijd open maar omdat er steeds boven vraag was heb ik gisteren avonde de tweewegklep weer aangesloten, gevolg, COP volledig om zeep.
Vanmorgen de stekker weer los gehaald van de klep, welke nu weer volledig open staat, COP na een aantal uur al flink verbeterd, kennelijk toch door de betere doorstroming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:11
Ik heb 3 weken geleden bij de support van DeWarmte neergelegd dat de COP af en toe erg laag (rond de 3) is en de WP pendelt. Helaas nog geen reactie gehad, ook op mijn herhaalde verzoek na 2 weken kwam geen reactie. Mijn mails zijn aldus mijn logs wel netjes afgeleverd en in de eerste weken na aanschaf kreeg ik wel vlotte reacties van de support. Iemand momenteel wel vlot contact met de support?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:28
Via de chatfunctie kreeg ik vorige week snel antwoord op mijn vraag wanneer mijn levering kon worden ingepland. Per mail duurt het steeds lang. Zou de organisatie de groei van het aantal klanten nog aankunnen?
Inhoudelijk heb ik steeds goed antwoord gekregen. Over twee weken wordt de warmtepomp geplaatst. Ben heel benieuwd en zal mijn ervaringen hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:01
harrr schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:57:
Ik heb 3 weken geleden bij de support van DeWarmte neergelegd dat de COP af en toe erg laag (rond de 3) is en de WP pendelt. Helaas nog geen reactie gehad, ook op mijn herhaalde verzoek na 2 weken kwam geen reactie. Mijn mails zijn aldus mijn logs wel netjes afgeleverd en in de eerste weken na aanschaf kreeg ik wel vlotte reacties van de support. Iemand momenteel wel vlot contact met de support?
Nee, het duurt lang en ook vanmorgen niet bereikbaar. Ik heb de thermostaat maar uitgezet want de pomp stond al uren aan maar het warmde niet meer op (juist bij hogere temperaturen is de aanvoer temp te laag om op te warmen met mijn radiatoren lijkt het terwijl als deze hoger wordt ingesteld al heel snel de cv wordt aangezwengeld en de aanvoer temp onnodig veel te hoog wordt; 50 graden en hoger bij een buitentemperatuur van 9 graden). Het is echt nog leren hoe de ideale setting is in mijn huis.

Hoop dat de nieuwe webapp snel beschikbaar is voor iedereen zodat je support niet meer nodig hebt en ze daardoor ook weer toekomen aan hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:05:
[...]

[...]

Lyric is een andere situatie dan Evohome. Ik kan geen lagere warmtevraag dan 5 minuten instellen in de Lyric, net als niet minder dan 3 schakelingen per uur.

Ik zou denken dat je Evohome juist tegen werkt in de optimale prestaties van een WP. Immers wil je zoveel mogelijk flow en afgifte punten om een langere run te maken.
Ik zou je radiatoren op de bovenverdieping los halen ven Evohome en lekker open zetten. Ik ga zelf testen met ventilatoren onder de radiatoren boven voor wat extra warmte afgifte.
5 minuten runs zijn in iedergeval cop killers naar mijn idee.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:27:
[...]

Dat klopt, ik worstel enorm met de evohome instellingen.
Als ik boven de radiator knoppen eraf haal word de thermostaat in de woonkamer waar wij vloerverwarming hebben leidend, de radiatoren die boven dus openstaan lopen dan mee.
Daar zit mijn probleem, als beneden de ingestelde temperatuur is bereikt gaat de pomp een x aantal uur niet meer aan, de vloer houd de warmte vast, gevolg; in de slaapkamers koelt het af……
Met gas was ik blij dat ik een zone regeling had die goed werkte, echter met een warmtepomp is het weer zoeken wat het beste is te doen, lastig allemaal😅
Ja dat is precies wat ik ervaar. Echter hoeft een slaapkamer minder warm te zijn dan de beneden verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:09:
[...]

Zo lang mogelijke runs op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur, dus zo min mogelijk start stops en zo min mogelijk temperatuur verschil tussen de buiten temperatuur en je aanvoer temperatuur. Des te groter dat verschil wordt des te lager je COP. Veel ingewikkelder is het niet. :P
Klinkt simpel. Echter met een te lage aanvoer temperatuur wordt het bij mij met ouderwetse radiatoren niet warm binnen of het duurt 4 uur of langer. Is het niet handiger om de pomp dan iets harder te laten werken, wordt het wel warm, verbruikt hij korter wat meer elektriciteit? Dus wordt het wel warm in 2 uur ipv niet of nauwelijks warm in 4 uur en overal lager verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:09:
[...]

Klinkt simpel. Echter met een te lage aanvoer temperatuur wordt het bij mij met ouderwetse radiatoren niet warm binnen of het duurt 4 uur of langer. Is het niet handiger om de pomp dan iets harder te laten werken, wordt het wel warm, verbruikt hij korter wat meer elektriciteit? Dus wordt het wel warm in 2 uur ipv niet of nauwelijks warm in 4 uur en overal lager verbruik?
Kort antwoord: nee.
Lang antwoord: nee, want je COP daalt ca 0,3 (uit mn hoofd) per extra graag opwarming.
Afhankelijk van je isolatie wil je:
1. Matig tot slecht geïsoleerd huis: zo lang mogelijke runs inclusief de nacht (anders koelt het huis te ver af om overdag comfortabel te zijn).
2. Goed tot zeer goed geïsoleerd huis danwel vloerverwarming onder beton/cement: overdag stoken tussen 10 en 22 uur ofzo en dan 's nachts 1-2 graden nachtverlaging.

Of een variatie die bij precies jouw huis goed werkt.

Edit: je radiatoren gaan vanaf ca 30-35 graden echt wel warmte afgeven. Je kan dit boosten met de eerder genoemde heatboosters, dat scheelt je zo 50-100% extra afgifte en dus ook sneller opwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door wheli op 13-11-2023 14:06 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:09:
[...]

Daar zit dus precies het om denken. Het verlies van je huis is in beide gevallen het zelfde, je moet dus met beide manieren de zelfde hoeveelheid warmte toevoegen om het warmte verlies te compenseren, in het zelfde etmaal.

Stel dit is voor jou huis op die betreffende dag 50kwh aan warmte, hoe je het nu wend of keert je moet die 50kwh warmteverlies weer toevoegen. Voorheen met je CV ketel maakte dit niet zo heel veel uit, die haalde ongeveer 8,8kwh warmte uit 1 m3 gas, dus totaal z’n 5,7m3 gas.
Je warmtepomp zou als we uit gaan van zijn 8kw dit met volgas 6,25 uur kunnen toevoegen (of 6x 1 uur, 3x 2 uur), of dus veel meer uren draaien op veel minder vermogen.
Met een hoge aanvoer zal pompAO veel al heel hard moeten werken om die hoge aanvoer te halen, om vervolgens weer hard op de rem te trappen als de temperatuur behaald is.
Met een lagere aanvoer zal de opwarming van het huis dus langer duren maar kan hij dat op zijn slofjes redden (hij compenseert dus over een lange tijd het beetje verlies). Door de lagere aanvoer heb je dus de winst dat het temp verschil tussen de aanvoer en buitentemperatuur kleiner is (dit bepaald de COP waarmee hij op dat moment draait), ook beperk je zo de start stops die ook wat extra energie kosten.
Je zou dit ook met je auto kunnen simuleren, je gaat ergens een stuk rijden en trekt 6 keer flink snel op en trapt 6 keer hard op de rem. Vervolgens draai je om en rij je exact de zelfde afstand in de zelfde tijd, je trekt nu alleen rustig op, en blijft precies zo rustig rijden zodat je na de zelfde tijd weer op dat zelfde plekje bent. Welke van de 2 zou het zuinigst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
wheli schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:05:
[...]

Kort antwoord: nee.
Lang antwoord: nee, want je COP daalt ca 0,3 (uit mn hoofd) per extra graag opwarming.
Afhankelijk van je isolatie wil je:
1. Matig tot slecht geïsoleerd huis: zo lang mogelijke runs inclusief de nacht (anders koelt het huis te ver af om overdag comfortabel te zijn).
2. Goed tot zeer goed geïsoleerd huis danwel vloerverwarming onder beton/cement: overdag stoken tussen 10 en 22 uur ofzo en dan 's nachts 1-2 graden nachtverlaging.

Of een variatie die bij precies jouw huis goed werkt.

Edit: je radiatoren gaan vanaf ca 30-35 graden echt wel warmte afgeven. Je kan dit boosten met de eerder genoemde heatboosters, dat scheelt je zo 50-100% extra afgifte en dus ook sneller opwarmen.
In theorie zul je gelijk hebben, maar het is niet mijn ervaring. Ik heb al jaren SpeedComfort ventilatoren. Heb ze dit weekend vervangen door sensors die werken vanaf 30 graden ipv 35. De radiatoren zijn echt al koud als ze onder de 35 graden komen en tegen de tijd dat de ventilatoren weer uitgaan. En zoals gezegd wordt de ingestelde temperatuur bij mij niet bereikt als de aanvoer temperatuur onder de 40 graden komt. Dan is er weinig tot geen warmte afgifte maar wel verbruik. Dan kun je een mooie COP hebben, maar dat is dan helaas theorie en bij mij geen praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-08 11:23
hoi, weer een vraag van een onwetende.. lees dat je de cop kunt verbeteren door een lager aanvoertemperatuur. Ik zag afgelopen weekend dat mijn VVW thermostaatknop op 45graden stond .. is dat iets waar ik iets aan zou 'moeten' doen om de cop van de WP te verhogen?
Vandaag (13-11) cop van 3,9, buitentemp: 10gr..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:36:
[...]

Daar zit dus precies het om denken. Het verlies van je huis is in beide gevallen het zelfde, je moet dus met beide manieren de zelfde hoeveelheid warmte toevoegen om het warmte verlies te compenseren, in het zelfde etmaal.

Stel dit is voor jou huis op die betreffende dag 50kwh aan warmte, hoe je het nu wend of keert je moet die 50kwh warmteverlies weer toevoegen. Voorheen met je CV ketel maakte dit niet zo heel veel uit, die haalde ongeveer 8,8kwh warmte uit 1 m3 gas, dus totaal z’n 5,7m3 gas.
Je warmtepomp zou als we uit gaan van zijn 8kw dit met volgas 6,25 uur kunnen toevoegen (of 6x 1 uur, 3x 2 uur), of dus veel meer uren draaien op veel minder vermogen.
Met een hoge aanvoer zal pompAO veel al heel hard moeten werken om die hoge aanvoer te halen, om vervolgens weer hard op de rem te trappen als de temperatuur behaald is.
Met een lagere aanvoer zal de opwarming van het huis dus langer duren maar kan hij dat op zijn slofjes redden (hij compenseert dus over een lange tijd het beetje verlies). Door de lagere aanvoer heb je dus de winst dat het temp verschil tussen de aanvoer en buitentemperatuur kleiner is (dit bepaald de COP waarmee hij op dat moment draait), ook beperk je zo de start stops die ook wat extra energie kosten.
Je zou dit ook met je auto kunnen simuleren, je gaat ergens een stuk rijden en trekt 6 keer flink snel op en trapt 6 keer hard op de rem. Vervolgens draai je om en rij je exact de zelfde afstand in de zelfde tijd, je trekt nu alleen rustig op, en blijft precies zo rustig rijden zodat je na de zelfde tijd weer op dat zelfde plekje bent. Welke van de 2 zou het zuinigst zijn?
Om mee te gaan in je mooie duidelijke vergelijking, moet ik alleen toevoegen dat het stormt die dag en als ik zuinig rij ik net genoeg gas geef om te voorkomen dat ik niet achteruit ga. Maar ik bereik dan dus niet mijn bestemming.

Tot nu toe was het voor mij voordeliger om in de nacht de temperatuur iets te verlagen. De energie die het kostte om het weer op te warmen was kleiner dan het verbruik gedurende de nacht om op temperatuur te blijven. Kortom, lekker puzzelen en bij iedereen is de puzzel net even anders.

Ben in ieder geval blij dat verwarming nu werkt op elektriciteit ipv gas, want dat was belangrijkste reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
kenben schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:44:
hoi, weer een vraag van een onwetende.. lees dat je de cop kunt verbeteren door een lager aanvoertemperatuur. Ik zag afgelopen weekend dat mijn VVW thermostaatknop op 45graden stond .. is dat iets waar ik iets aan zou 'moeten' doen om de cop van de WP te verhogen?
Wat is je stooklijn? Die kun je wel aanpassen, thermostaat lkkr laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:50:
[...]

Om mee te gaan in je mooie duidelijke vergelijking, moet ik alleen toevoegen dat het stormt die dag en als ik zuinig rij ik net genoeg gas geef om te voorkomen dat ik niet achteruit ga. Maar ik bereik dan dus niet mijn bestemming.

Tot nu toe was het voor mij voordeliger om in de nacht de temperatuur iets te verlagen. De energie die het kostte om het weer op te warmen was kleiner dan het verbruik gedurende de nacht om op temperatuur te blijven. Kortom, lekker puzzelen en bij iedereen is de puzzel net even anders.

Ben in ieder geval blij dat verwarming nu werkt op elektriciteit ipv gas, want dat was belangrijkste reden.
In me vergelijking had ik het over de zelfde afstand in de zelfde tijd onder de zelfde omstandigheden alleen op een andere manier.

Wat ik hier mee probeer te zeggen is dat je warmteverlies het geen is wat vast staat (zolang je niet isoleert of zoiets), je moet alleen uitvogelen hoe je die voor jou huis op een zo efficiënt mogelijke manier weer gaat toevoegen, dan bereik je de beste COP. Wat vast staat is dat elke graad extra verschil tussen de buitentemperatuur en je aanvoer temperatuur er voor zorgt dat de efficiëntie van je warmtepomp afneemt, dat noemen ze de COP.

Het kan inderdaad zeker dat een nacht verlaging kan helpen, immers is het in de nacht vaak kouder dan overdag, volgens je stooklijn pakt hij dan dus ook een hogere aanvoer en heb je dus een groter verschil tussen buitentemperatuur en aanvoer, als je deze uurtjes vermijd kan je hier ook zeker wat winst pakken.
Het is inderdaad gewoon een kwestie van proberen om de optimale setup te vinden en onder andere omstandigheden kan deze soms best eens anders zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door TeutonMartin op 13-11-2023 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shufflez
f.welvering schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:09:
[...]
Lyric is een andere situatie dan Evohome. Ik kan geen lagere warmtevraag dan 5 minuten instellen in de Lyric, net als niet minder dan 3 schakelingen per uur.
Dat zeg ik, en is waarom ik @golfgti5 iets anders adviseerde, waar jij je (in deze post) voor jouw situatie niet in kan vinden en waarom jij iets anders ziet gebeuren. Wat mijn suggesties niet minder 'waar' (sowieso zijn het geen waarheden) maakt voor @golfgti5 als Evohome gebruiker. :)
Ik zou denken dat je Evohome juist tegen werkt in de optimale prestaties van een WP. Immers wil je zoveel mogelijk flow en afgifte punten om een langere run te maken.
Precies daarom omschreef ik een andere oplossingsrichting, welke niet bij jouw situatie aansluit.
5 minuten runs zijn in iedergeval cop killers naar mijn idee.
Absoluut, en die worden (mede) veroorzaakt door een systeem dat niet ideaal is voor WP, waar ik wat omwegen voor suggereerde.
Echter hoeft een slaapkamer minder warm te zijn dan de beneden verdieping.
Hiervoor wil ik graag Evohome behouden, als secundair systeem. De kamers mogen zelf geen warmte vragen, en moeten niet zo warm worden als primaire zone. Kamers/zones mogen wel 'meeliften' (dwz 'open gezet worden' door Evohome voor extra flow en afgiftepunten) wanneer primaire thermostaat voor woonkamer warmtevraag (hopelijk op een mooie lange run).

We zijn het volgens mij niet oneens, alleen de situaties totaal onvergelijkbaar.

[ Voor 2% gewijzigd door shufflez op 13-11-2023 16:19 . Reden: Link naar post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:24:
Ik blijf toch klooien met het systeem, de tweewegklep van de vloerverwarming stond al die tijd open maar omdat er steeds boven vraag was heb ik gisteren avonde de tweewegklep weer aangesloten, gevolg, COP volledig om zeep.
Vanmorgen de stekker weer los gehaald van de klep, welke nu weer volledig open staat, COP na een aantal uur al flink verbeterd, kennelijk toch door de betere doorstroming
Waarom wilde je de flow uit je systeem halen dmv het terug aansluiten van de klep van je primaire zone?
Werd het boven niet warm (genoeg) door de 'bijstroom'?

Als eerder/vaker aangegeven is een wp (natuurkundig) afhankelijk van zo hoog mogelijke doorstroom met zo'n laag mogelijk temperatuur verschil (delta T) tussen aanvoer/retour. Dan kan het meest efficient een klein beetje warmte uit grote volume lucht aan het grote volume water afgegeven worden.

Itt vol gas stoken om heel snel een klein volume water op te warmen (igv aan/uit. OT iets anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:24:
[...]

Waarom wilde je de flow uit je systeem halen dmv het terug aansluiten van de klep van je primaire zone?
Werd het boven niet warm (genoeg) door de 'bijstroom'?

Als eerder/vaker aangegeven is een wp (natuurkundig) afhankelijk van zo hoog mogelijke doorstroom met zo'n laag mogelijk temperatuur verschil (delta T) tussen aanvoer/retour. Dan kan het meest efficient een klein beetje warmte uit grote volume lucht aan het grote volume water afgegeven worden.

Itt vol gas stoken om heel snel een klein volume water op te warmen (igv aan/uit. OT iets anders).
Omdat er boven steeds vraag was en de klep beneden open stond werd het te warm beneden, dus ik denk ik sluit die klep weer aan, word het beneden niet te warm en gaat de warmte sneller naar boven, maar wellicht geen goed idee, weet niet of het daar door komt naar de COP zakte behoorlijk, nu de klep weer is uitgeschakeld krabbelt de COP ook weer omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:38:
[...]
In theorie zul je gelijk hebben, maar het is niet mijn ervaring. Ik heb al jaren SpeedComfort ventilatoren.
...
Dan kun je een mooie COP hebben, maar dat is dan helaas theorie en bij mij geen praktijk.
Heb je alleen radiatoren? Dan zou je stooklijn iets kunnen laten (binnenkort zelf) verhogen (ten koste van COP) voor meer comfort. Uiteindelijk gaat het bij wp om zo efficient mogelijk compenseren van warmte verliezen en dat is bij traditioneel afgifte systeem wat lastiger op lage temperaturen.

COP's boven 1.1 zijn (qua verbruikte wattage) m.i. beter dan (hele goede condenserende) gasketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
kenben schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:44:
Die knop staat daar misschien nog op omdat aanvoer van cv-ketel hoger lag en er dan gemengd word/werd?
Als je ketel bijspringt wil je misschien ook niet dat er water van 80 graden je vloer in wordt gepompt. :9
45 is voor verschillende vloeren/vloerbedekkingen voor zover ik zie/lees de max temperatuur.

Vermoedelijk heeft de wp bij die buitentemperaturen de 45 graden nog niet gehaald, idealiter wil je die ook niet halen (hoe hoger de aanvoer-temp, hoe lager de COP cq 'onzuiniger' de wp).

Volgens mij zal die thermostaat-kraan de aanvoer 'knijpen' wanneer je die lager zet, waardoor je flow/doorstroom beperkt wordt (wat weer niet ideaal is voor COP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:34:
[...]
Omdat er boven steeds vraag was en de klep beneden open stond werd het te warm beneden, dus ik denk ik sluit die klep weer aan, word het beneden niet te warm en gaat de warmte sneller naar boven, maar wellicht geen goed idee, weet niet of het daar door komt naar de COP zakte behoorlijk, nu de klep weer is uitgeschakeld krabbelt de COP ook weer omhoog
Yep, dat was hier ook 't probleem. Daarom op eerder advies de Evohome 'gedegradeerd' tot secundaire thermostaat. Aangevuld met een losse thermostaat (gekozen voor Nest, terwijl ik nog aan het freubelen ben met MicroPython thermostaat-code op een Atom M5Stack Dial met Temp sensor als thermostaat en een M5 Atom Lite met SSR als ontvanger cq 'ketel-module'

Misschien voor jou ook de fijnste oplossing qua duurzaamheid & comfort. Bijv een Netamo of Nest als je niet wil tweaken. Kost helaas wel weer geld (misschien deels terug te verdienen op marktplaats met verkoop Evohome-modules en zonekleppen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:07:
[...]
Als deze hoger wordt ingesteld al heel snel de cv wordt aangezwengeld en de aanvoer temp onnodig veel te hoog wordt; 50 graden en hoger bij een buitentemperatuur van 9 graden).
Gelukkig ken ik de PompAO code/algoritmes niet, mijn observatie is dat wanneer bepaalde delta-T tussen aanvoer/retour niet binnen X-tijd gehaald wordt inderdaad ketel ingeschakeld wordt. Hogere stooklijn houdt denk ik dan in dat het nog onwaarschijnlijker is dat pomp gevraagde temperatuur nog haalt binnen die gestelde tijd en dus ketel om hulp vraagt.

Die CV-backup tijd kan je misschien nog laten verlengen, om de pomp meer tijd te gunnen (dat moet ik nog laten doen ook). Kan me zo voorstellen dat er een ideaal omslagpunt is, die rekensom lijkt me echter lastig te maken voor elk unieke woning (of zelfs voor een paar referentie-woningen).

Wellicht variabele tijd voordat backup warmte ingeschakeld wordt, gekoppeld aan delta-T; Hoe hoger de afwijking des te korter de tijd tot backup oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:48:
[...]

Yep, dat was hier ook 't probleem. Daarom op eerder advies de Evohome 'gedegradeerd' tot secundaire thermostaat. Aangevuld met een losse thermostaat (gekozen voor Nest, terwijl ik nog aan het freubelen ben met MicroPython thermostaat-code op een Atom M5Stack Dial met Temp sensor als thermostaat en een M5 Atom Lite met SSR als ontvanger cq 'ketel-module'

Misschien voor jou ook de fijnste oplossing qua duurzaamheid & comfort. Bijv een Netamo of Nest als je niet wil tweaken. Kost helaas wel weer geld (misschien deels terug te verdienen op marktplaats met verkoop Evohome-modules en zonekleppen)
Dus als ik het goed begrijp heb jij een Nest (of ik dan een Netamo), die stuurt beneden aan, daarnaast heb je wel de evohome radiatorknoppen behouden welke jij dus hoger en lager in kan stellen maar welke niet communiceren met de ketel mocht daar vraag zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Kijk, hier een plaatje waar ik wel blij van wordt: hoge temperatuur en COP. Laatste uur een COP van 5. Snap alleen nog niet waarom het zo wisselt. Nu bij 13 graden 43 graden aanvoer, terwijl hij vanmorgen onder de 40 graden bleef bij 8 graden of zo, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzKcERusn0InRCWVmPRD808eusw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahQY5CpMHzf3PeDjShJOoX3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
nivekamoud schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:54:
[...]

Wat is je stooklijn? Die kun je wel aanpassen, thermostaat lkkr laten staan.
s nachts 18, overdag in twee stappen naar 19 graden om rond 2130 terug naar 18graden te gaan.. thermostaat met variatie van 0,6graden totdat warmtevraag wordt gevraagd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
shufflez schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:40:
[...]

Die knop staat daar misschien nog op omdat aanvoer van cv-ketel hoger lag en er dan gemengd word/werd?
Als je ketel bijspringt wil je misschien ook niet dat er water van 80 graden je vloer in wordt gepompt. :9
45 is voor verschillende vloeren/vloerbedekkingen voor zover ik zie/lees de max temperatuur.

Vermoedelijk heeft de wp bij die buitentemperaturen de 45 graden nog niet gehaald, idealiter wil je die ook niet halen (hoe hoger de aanvoer-temp, hoe lager de COP cq 'onzuiniger' de wp).

Volgens mij zal die thermostaat-kraan de aanvoer 'knijpen' wanneer je die lager zet, waardoor je flow/doorstroom beperkt wordt (wat weer niet ideaal is voor COP).
tnx, denk dat die 45 inderdaad max temperatuur is wat in de VVW mag.. lijkt mij ook wel logisch aangezien het een laag temperatuur vvw is..
Cv springt n0g steeds bij ook al hebben ze die bij DeWarmte opnieuw ingesteld..
merk dat ik te weinig kennis heb van werking van WP om te weten waar de prestaties door worden beïnvloed.. 8)7 had niet verwacht dat de CV nu al cier keer per dag bijspringt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:23:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heb jij een Nest (of ik dan een Netamo), die stuurt beneden aan, daarnaast heb je wel de evohome radiatorknoppen behouden welke jij dus hoger en lager in kan stellen maar welke niet communiceren met de ketel mocht daar vraag zijn, toch?
Klopt! Staat je natuurlijk ook vrij een Nest te nemen :) (wilde niet nóg een app).

Evohome draait zonder verbinding met ketel en stuurt de radiatorknoppen van kleinere verblijven aan.
Wanneer er op dat moment een (hopelijk lange) run van wp bezig is, krijgen die ook warmte (en gaat flow aanzienlijk omhoog). Zolang hoofdverblijf om warmte vraagt, zal Evohome langzaam de knoppen dicht draaien wanneer zone-temperatuur in buurt van setpoint komt. Als er geen warmte komt, laat Evohome de knoppen gewoon open, wat in mijn ogen ook weer fijn is voor de initiele flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
kenben schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:04:
[...]
s nachts 18, overdag in twee stappen naar 19 graden om rond 2130 terug naar 18graden te gaan.. thermostaat met variatie van 0,6graden totdat warmtevraag wordt gevraagd..
Dat is je thermostaat instelling, niet de stooklijn. De stooklijn wordt door wp bepaald, en is vermoedelijk nog standaard instelling vanuit DeWarmte. 'Stooklijn' is buitentemperatuur-afhankelijke aanvoer-temperatuur van de wp (ook sommige cv-ketels).

Je zou enkele dagen kunnen proberen thermostaat continu op 19 graden te zetten en dan je COP eens te beoordelen tov de afgelopen tijd (mits buitentemp vergelijkbaar was). Misschien springt de cv dan minder vaak bij (omdat wp makkelijker temp kan behouden).
Weet je op welke interval DeWarmte de inschakeling van backup (lees: cv) heeft gezet? Misschien moet wp nóg langer de tijd krijgen. Dat kan helaas alleen DeWarmte (nog) zien/bepalen volgens mij.

Op welke temp staat je ketel? Als die ook op 45 kan zetten kan je wellicht je vv-verdeler helemaal open zetten, beter voor de doorstroming. Meer flow zorgt misschien voor iets hogere retour temp, waardoor ketel minder bij hoeft te springen. En bij 45 gr draait (modernere) ketel misschien ook nog efficienter, voor gevallen wanneer er toch backup nodig is. Mits je 't met die lage temp warm houdt in (rest van) huis.

[ Voor 40% gewijzigd door shufflez op 13-11-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:56:
Kijk, hier een plaatje waar ik wel blij van wordt: hoge temperatuur en COP. Laatste uur een COP van 5. Snap alleen nog niet waarom het zo wisselt. Nu bij 13 graden 43 graden aanvoer, terwijl hij vanmorgen onder de 40 graden bleef bij 8 graden of zo, [Afbeelding]
45 graden aanvoer wow, dat is hoog, ik heb bij mij een keer 37 graden gezien, maar niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Is dit iets om over na te denken?
Geplukt van het Quatt forum.
Mijn 2 VW setjes zijn 26 jaar oud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PMTXxNXl-eMCuJZYwjnPRlmC4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RbusTF5rePYHPHCbXRxx4rQF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:38:
[...]

In theorie zul je gelijk hebben, maar het is niet mijn ervaring. Ik heb al jaren SpeedComfort ventilatoren. Heb ze dit weekend vervangen door sensors die werken vanaf 30 graden ipv 35. De radiatoren zijn echt al koud als ze onder de 35 graden komen en tegen de tijd dat de ventilatoren weer uitgaan. En zoals gezegd wordt de ingestelde temperatuur bij mij niet bereikt als de aanvoer temperatuur onder de 40 graden komt. Dan is er weinig tot geen warmte afgifte maar wel verbruik. Dan kun je een mooie COP hebben, maar dat is dan helaas theorie en bij mij geen praktijk.
De post boven die van jou legt het keurig uit. Maar wat gebeurt er als je 35 graden instelt en dag en nacht dezelfde temperatuur op je thermostaat. Koelt je huis dan af of warmt het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
wheli schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:19:
[...]

De post boven die van jou legt het keurig uit. Maar wat gebeurt er als je 35 graden instelt en dag en nacht dezelfde temperatuur op je thermostaat. Koelt je huis dan af of warmt het op?
Mijn ervaring is dat als ik een aanvoer temp van 35 graden zie bij de pomp dat de radiatoren nog koud aanvoelen en huis niet opwarmt. Dus theoretisch een prima COP berekend in de app maar nul warmte afgifte in mijn huis. Wil de komende jaren nog verder isoleren en over op LTV waardoor dit wel mogelijk gaat worden en de pomp beter kan renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Maar is dat een gevoel of is dat de praktijk? Ik kan je volgen als je zegt dat je het een minder comfortabel gevoel vindt maar 35 graden is gewoon zeker 15 graden hoger dan je ruimte temperatuur. Er moet dus wel afgifte zijn. Als jouw verlies groter is dan deze afgifte koelt je huis af. Als je verlies kleiner is dan warmt je huis op.

Ter vergelijk. Als ik mijn huis van 18 naar 20 graden wil in hartje winter duurt dat 48 uur. Maar het wordt uiteindelijk wel 20 graden en geen 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
wheli schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:44:
Maar is dat een gevoel of is dat de praktijk? Ik kan je volgen als je zegt dat je het een minder comfortabel gevoel vindt maar 35 graden is gewoon zeker 15 graden hoger dan je ruimte temperatuur. Er moet dus wel afgifte zijn. Als jouw verlies groter is dan deze afgifte koelt je huis af. Als je verlies kleiner is dan warmt je huis op.

Ter vergelijk. Als ik mijn huis van 18 naar 20 graden wil in hartje winter duurt dat 48 uur. Maar het wordt uiteindelijk wel 20 graden en geen 17
Ik voel aan de radiatoren? Ik had sensoren die starten op 35 graden en die staan dan ook uit.

Daarom neem ik de COP ook met een korreltje zout, want die neemt ook alle warmteafgifte onder de 35 graden mee, terwijl de radiatoren dan nog koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:22:
[...]

Klopt! Staat je natuurlijk ook vrij een Nest te nemen :) (wilde niet nóg een app).

Evohome draait zonder verbinding met ketel en stuurt de radiatorknoppen van kleinere verblijven aan.
Wanneer er op dat moment een (hopelijk lange) run van wp bezig is, krijgen die ook warmte (en gaat flow aanzienlijk omhoog). Zolang hoofdverblijf om warmte vraagt, zal Evohome langzaam de knoppen dicht draaien wanneer zone-temperatuur in buurt van setpoint komt. Als er geen warmte komt, laat Evohome de knoppen gewoon open, wat in mijn ogen ook weer fijn is voor de initiele flow.
De slaapkamers staan dag en nacht op 17 graden.
Zou ik eventueel ze ook vanaf 8:00uur tot 18:00uur op 16 graden kunnen zetten en dus vanaf 18:00uur en de nacht op 17 graden, of moet de WP dan te hard trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
Wat mij betreft; jazeker! Ben ik ook aan het overwegen. Scheelt ook weer stroom verbruik en wp-pomp heeft dan betere controle over de flow is mijn gedachte.

Anderzijds misschien te overwegen de Evohome modules/relais (die voorheen de kleppen bedienden) de pompen van mijn verdelers te laten schakelen. Alle advies daarover is welkom. Het beste waterzijdige aspect in mijn opstelling (naast meer flow is meer beter :) ) is me nog helemaal niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:49:
[...]

Ik voel aan de radiatoren? Ik had sensoren die starten op 35 graden en die staan dan ook uit.

Daarom neem ik de COP ook met een korreltje zout, want die neemt ook alle warmteafgifte onder de 35 graden mee, terwijl de radiatoren dan nog koud zijn.
Ik probeer te helpen hè, ik krijg een beetje het gevoel dat je alleen je eigen gelijk wilt horen.

Enige wat ik kan bedenken is dat je een stooklijn hanteert die op 35 graden bij -10 buitentemperatuur staat ingesteld en dat je dus bij 13 graden buitentemperatuur op 28 ofzo stookt.
Maar zet maar op 40 of 50, dan heb je gewoon twee inefficiëntie apparaten om te onderhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:52:
[...]
vanaf 18:00uur en de nacht op 17 graden, of moet de WP dan te gard trekken?
Lijkt me prima te kunnen, alleen kunnen die zones dan nog wel op eigen houtje de warmtevraag bepalen en in avond/nacht de wp inschakelen.

Die zones zijn misschien wel heel snel opgewarmd. En afhankelijk van je interval en minimale duur draait de pomp dan de resterende tijd door. Wat dan ook je vv weer instroomt, ook wanneer je woonkamer al warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door golfgti5 op 13-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:49:
[...]

30 graden voelt misschien nog koud aan, maar is ook nog meer dan de ruimtetemperatuur, en dus nog steeds afgifte. Een warmtepomp moet het niet hebben van een hoge temperatuur (in tegenstelling tot CV) maar van veel (liefst heel veel) afgifte en daarmee veel flow (rara waarom is zone-regeling niet een bijster goed idee)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Toby-Wan schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:31:
[...]

30 graden voelt misschien nog koud aan, maar is ook nog meer dan de ruimtetemperatuur, en dus nog steeds afgifte. Een warmtepomp moet het niet hebben van een hoge temperatuur (in tegenstelling tot CV) maar van veel (liefst heel veel) afgifte en daarmee veel flow (rara waarom is zone-regeling niet een bijster goed idee)
Hoi Ide
Dank voor je reactie. Mijn post begon ermee dat vanmorgen de pomp wel draaide maar het niet meer warmer werd en de ingestelde temperatuur binnen niet bereikt werd. Dus als er afgifte was, dan was het warmteverlies gelijk of zelfs groter. Dan zijn er denk ik 2 opties: de stooklijn hoger instellen met een slechtere COP die wel voldoende verwarmd of de temperatuur in de nacht gelijk te houden waarbij je veel elektriciteit nodig hebt met een slechte COP vanwege de lagere buitentemperatuur ‘s nachts. Ik ga het eerste proberen, want in mijn situatie was het tot nu toe duurder om de temperatuur gelijk te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Mkw schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:56:
Kijk, hier een plaatje waar ik wel blij van wordt: hoge temperatuur en COP. Laatste uur een COP van 5. Snap alleen nog niet waarom het zo wisselt. Nu bij 13 graden 43 graden aanvoer, terwijl hij vanmorgen onder de 40 graden bleef bij 8 graden of zo, [Afbeelding]
COP's rijzen idd de pan uit vandaag. Zie het bij iedereen. Best bijzonder, want dat was vorige week bij soortgelijke temperaturen niet het geval :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:28:
[...]
COP's rijzen idd de pan uit vandaag. Zie het bij iedereen.
Huh? Waar en bij wie allemaal? Wat mis ik :)
Hier een 'normale' COP (vandaag met 4.3 +-10% lager dan afgelopen week).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
shufflez schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:46:
[...]

Huh? Waar en bij wie allemaal? Wat mis ik :)
Hier een 'normale' COP (vandaag met 4.3 +-10% lager dan afgelopen week).
oa in het Quatt topic zie ik vandaag hogere COP's, en ik zie het bij mijn eigen wp ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0utzbK8G84xGZUNzVbp-rB3I-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtLim8bLQPl9xURB1i4dXJ1N.png?f=fotoalbum_large
(en het is gewoon 21.8 in huis)

...warmere elektriciteit vandaag denk ik :>

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 13-11-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22f8WPeOvmODTBYbO1ME7BtYifQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHDNPpqvzqdcVcPYHhAvbQhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFfD92vD_t4BX3lvwcJfkEfPCBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceUsFzZCq0dtjY3L11FSwiNh.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker hoor

[ Voor 33% gewijzigd door PVPaneel op 14-11-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik snap dat echt niet, als ik mazzel heb in een gunstig geval haal ik COP 4, meestel 3.7.
Kennekijk doe ik toch wat verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zeker lekker, vooral zo weinig warmteverlies, ik wou dat ik dat had 🙈.
Heb nog een lange weg te gaan met isoleren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_XIvPoabyiXQT9RuBYJkBk26xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H1bruI8g2KS90cwwFwFyZeur.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMuQ3EOBVBPFQAYMtRUwn780p_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IkSlOTl3mbAk2ARMZJQ6Wdsy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Het valt me nu pas op dat bij de plaatjes hierboven de electricion consumption bij de heat input wordt opgeteld. Bij mij staat er een negatief getal en wordt deze afgetrokken, dus is de output altijd lager dan de input. Dacht dat het betekende dat om de heat input te genereren er zoveel stroom nodig was. Dan is de lage COP ook verklaard…

[ Voor 5% gewijzigd door Mkw op 14-11-2023 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 10:17
Mkw schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:52:
Het valt me nu pas op dat bij de plaatjes hierboven de electricion consumption bij de heat input wordt opgeteld. Bij mij staat er een negatief getal en wordt deze afgetrokken, dus is de output altijd lager dan de input. Dacht dat het betekende dat om de heat input te genereren er zoveel stroom nodig was. Dan is de lage COP ook verklaard…
Pas op: bij mij betekende het negatieve getal dat de draden in de kWh meter waren omgedraaid, maar klopte de COP wel!
Ik zou dit checken bij DeWarmte support.
De draden omkeren heeft geen haast, maar een betere COP wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin Netjes! Ik wil m'n stooklijn nog iets aanpassen (is nu tussen 30-35), zodat ie met dit weer net nog een graadje minder hoeft te doen. Dan heb ik denk ik nog iets langere runs tegen iets minder vermogen. Het valt me überhaupt mee; is nu op 38 m2 vvw (wel een paar dubbel aangelegde lussen voor de raampartijen, dus iets meer meters).
Isolatie valt overigens best mee hoor: ongeïsoleerde spouw van max 4 cm, HR++ met warm edge spacers in jaren '30 kozijn, maar wel 40cm schuimbeton met een RC van 3,7 uit m'n hoofd.

@golfgti5 Ik zit zonder naregeling op een 5-groeps pomploze vloerverwarmingsverdeler met 16mm buis (deels dubbel gelust) op een aanvoer van 28mm met <1m aan leiding tussen buitenunit en verdeler. Daarnaast een gemiddelde stooklijn van zeg 28-32 graden max. en de netatmo op hysterese van 0,3.
Lang verhaal kort; de Pomp krijgt de tijd om te draaien, hoeft bijna geen werk te verzetten en de afgifte is meer dan prima.

Ik heb vorig jaar COP's van 4,5-4,7 gehaald met geboosterde T22's en T33 op een stooklijn die 10 graden hoger lag, maar ook daarvoor gold dat er geen naregeling op zat (alleen 1 thermostaatknop in de badkamer). Dus alles open, alles draait mee (hoogstens hier en daar een radiator die iets geknepen wordt omdat ik het kraantje iets had dichtgedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:44:
@TeutonMartin Netjes! Ik wil m'n stooklijn nog iets aanpassen (is nu tussen 30-35), zodat ie met dit weer net nog een graadje minder hoeft te doen. Dan heb ik denk ik nog iets langere runs tegen iets minder vermogen. Het valt me überhaupt mee; is nu op 38 m2 vvw (wel een paar dubbel aangelegde lussen voor de raampartijen, dus iets meer meters).
Isolatie valt overigens best mee hoor: ongeïsoleerde spouw van max 4 cm, HR++ met warm edge spacers in jaren '30 kozijn, maar wel 40cm schuimbeton met een RC van 3,7 uit m'n hoofd.

@golfgti5 Ik zit zonder naregeling op een 5-groeps pomploze vloerverwarmingsverdeler met 16mm buis (deels dubbel gelust) op een aanvoer van 28mm met <1m aan leiding tussen buitenunit en verdeler. Daarnaast een gemiddelde stooklijn van zeg 28-32 graden max. en de netatmo op hysterese van 0,3.
Lang verhaal kort; de Pomp krijgt de tijd om te draaien, hoeft bijna geen werk te verzetten en de afgifte is meer dan prima.

Ik heb vorig jaar COP's van 4,5-4,7 gehaald met geboosterde T22's en T33 op een stooklijn die 10 graden hoger lag, maar ook daarvoor gold dat er geen naregeling op zat (alleen 1 thermostaatknop in de badkamer). Dus alles open, alles draait mee (hoogstens hier en daar een radiator die iets geknepen wordt omdat ik het kraantje iets had dichtgedraaid).
Mijn situatie lijkt op de jouwe, ik zit ook op een meter met de pomp vanaf de ketel, 16mm buis, 3-groeps alleen wel een ouderwetse pomp, geen idee of dat het verschil gaat maken, maar ik denk dat mijn stooklijn stukken hoger ligt als de jouwe.
Ik heb hier al eens over gemaild met Dewarmte maar zij adviseerde het zo te laten.
Wellicht als je het straks zelf kan aanpassen en mensen ermee gaan “spelen” het makkelijker is elkaars instellingen te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Het lastige in jouw situatie is dat je het liefst een lange run van je vvw hebt (dus lage stooklijn), zodat ook je radiatoren de tijd krijgen om mee te draaien, maar dat dan juist weer je radiatoren inkakken qua afgifte. Bij mij hielpen de speedcomforts enorm. Omdat de woonkamer het moest hebben van 1 geboosterde T33 duurde het heel lang om de halve graad nachtverlaging te compenseren, waardoor alle open radiatoren op de 1e genoeg tijd kregen om ook daar de ruimtes op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:49:
@golfgti5 Het lastige in jouw situatie is dat je het liefst een lange run van je vvw hebt (dus lage stooklijn), zodat ook je radiatoren de tijd krijgen om mee te draaien, maar dat dan juist weer je radiatoren inkakken qua afgifte. Bij mij hielpen de speedcomforts enorm. Omdat de woonkamer het moest hebben van 1 geboosterde T33 duurde het heel lang om de halve graad nachtverlaging te compenseren, waardoor alle open radiatoren op de 1e genoeg tijd kregen om ook daar de ruimtes op te warmen.
Bedoel je deze;
https://www.speedcomfort.nl/optimale-besparing/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Ik heb het hier al vaker genoemd maar op dit forum wordt een in mijn ogen veel beter product verkocht: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Zeker voor warmtepompen. Wel iets meer knutselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Die ja. Werken standaard vanaf 33 graden en schakelen uit bij 25.
Die van @wheli is aantrekkelijker, maar dan moet je wel tijd/zin/vaardigheden hebben om te gaan knutselen.

Ander ding is dat veel reguliere mengverdelers met pomp (zonder dicht te draaien retourventiel) minder goed functioneren bij lagere temperaturen, omdat ze standaard bijmengen en je cv water in de vloer dan te koud wordt (en de afgifte dus inkakt). Misschien is dat bij jou ook?

Los van minder weerstand/betere flow is dat volgens mij waarom de meeste mensen de verdeler vervangen of ombouwen naar pomploos als je met echt lage temperatuur gaat werken.

[ Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 14-11-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:33:
@golfgti5 Die ja. Werken standaard vanaf 33 graden en schakelen uit bij 25.
Die van @wheli is aantrekkelijker, maar dan moet je wel tijd/zin/vaardigheden hebben om te gaan knutselen.

Ander ding is dat veel reguliere mengverdelers met pomp (zonder dicht te draaien retourventiel) minder goed functioneren bij lagere temperaturen, omdat ze standaard bijmengen en je cv water in de vloer dan te koud wordt (en de afgifte dus inkakt). Misschien is dat bij jou ook?

Los van minder weerstand/betere flow is dat volgens mij waarom de meeste mensen de verdeler vervangen of ombouwen naar pomploos als je met echt lage temperatuur gaat werken.
Dank!
Zo’n mengverdeler zonder pomp, hoe werkt zo iets?
Word het water dan alleen rondgepompt door de PompAO en dan langzamer omdat er geen pomp meer zit op de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Juist sneller. De pomp in de warmtepomp redt het makkelijk in z'n eentje (zie mijn plaatjes met 20.5l/min aan flow). Het is dan geen mengverdeler meer! Wat de PompAO aan warmte genereert gaat direct de vloer in. Jouw verdeler mengt je 37 graden aanvoer wss standaard bij met een klots retourwater van 34, waardoor er effectief geen 37 graden de vloer in gaat. Dat is natuurlijk goed, want die vloer heeft geen 37 graden water nodig, maar anderzijds gaat er dus weer niet alles aan warmte die je produceert de vloer in. Bij mij (en @TeutonMartin) gaat er gewoon direct 28-29 graden de vloer in.

Best kans dat de inzakkende afgifte van je radiatoren en je vvw de reden zijn dat DeWarmte adviseert om de stooklijn niet te laag te kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 14-11-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:54:
@golfgti5 Juist sneller. De pomp in de warmtepomp redt het makkelijk in z'n eentje (zie mijn plaatjes met 20.5l/min aan flow). Het is dan geen mengverdeler meer! Wat de PompAO aan warmte genereert gaat direct de vloer in. Jouw verdeler mengt je 37 graden aanvoer wss standaard bij met een klots retourwater van 34, waardoor er effectief geen 37 graden de vloer in gaat. Dat is natuurlijk goed, want die vloer heeft geen 37 graden water nodig, maar anderzijds gaat er dus weer niet alles aan warmte die je produceert de vloer in. Bij mij (en @TeutonMartin) gaat er gewoon direct 28-29 graden de vloer in.

Best kans dat de inzakkende afgifte van je radiatoren en je vvw de reden zijn dat DeWarmte adviseert om de stooklijn niet te laag te kiezen.
Thanks!
Nog 1 vraagje; ik heb 3 groepen, wat is nou een beetje een goed merk om naar te kijken?
Ik heb 2 pompverdelers, eigenlijk dus alle 2 vervangen, of beginnen bij de hoofd pompverdeler een goede start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Goedemorgen,

Bij andere zie ik altijd dat de heat output zo hoog is, bij mij komt dat niet zo hoog, heeft dat met de stooklijn instelling te maken?

Screenshot is niet van mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN0YavYGx9SOBAwG-XXgwR0rrCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrwCaHICBTdJ69QVToJscEPx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door golfgti5 op 15-11-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:02:
Goedemorgen,

Bij andere zie ik altijd dat de heat output zo hoog is, bij mij komt dat niet zo hoog, heeft dat met de stooklijn instelling te maken?[Afbeelding]
Die is toch hoog? Ruim 7kw met 9 graden is volgens mij niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik heb een vvw verdeler welke ik dmv een 'bout' zo kan maken dat hij niet meer aanmengt met retour water.
Hydrolisch actief heet dat dacht ik.

Ik heb dat nu gedaan om eens te kijken wat dat doet, maar nu merk ik op dat de vvw pomp circulatie verzorgt door het hele huis. Moet ik deze pomp uitschakelen nu deze Hydrolisch actief is?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:16:
[...]

Die is toch hoog? Ruim 7kw met 9 graden is volgens mij niet slecht.
Ik was denk niet duidelijk, is niet mijn screenshot en niet zo hoog bij mij, ik zit tussen de 4 en 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:52:
[...]

Ik was denk niet duidelijk, is niet mijn screenshot en niet zo hoog bij mij, ik zit tussen de 4 en 5
Ik ben al blij als ik de 5 haal, een 7 heb ik nog nooit gezien. Dus het is niet bij iedereen zo hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
Dit is per situatie anders. De heat output zegt meer hoeveel warmte er geleverd icm hoeveel energie erin gaat. In de screenshot die je stuurde 1,5 kW in = 7,18 kW uit —> +/- cop 4,8

Hoe hoger de aanvoertemperatuur die je wilt halen, hoe hoger de kW die er in gaat. Misschien haal jij 1,0 kW. Met dezelfde cop zou jouw heat output 4,8 kW zijn.

Ik ben geen expert, maar dit is wat ik er zelf uithaal =)
golfgti5 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:02:
Goedemorgen,

Bij andere zie ik altijd dat de heat output zo hoog is, bij mij komt dat niet zo hoog, heeft dat met de stooklijn instelling te maken?

Screenshot is niet van mij.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
Dit was bij mij gisteren —> cop 5,5

Met dezelfde input uit jouw voorbeeld (1,5 kW), had ik 8,2 kW heat output gehaald volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXSnBk2_TfkzgKktI3nO2qqpZjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCj5r8P6by69aACUGkyFWAGZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
De output is afhankelijk van je afgiftesysteem en stooktemperatuur.

Als je 10 radiatoren hebt die 300 watt warmte afgeven bij 30 graden aanvoertemperatuur en je zet die 1 uur aan dan krijg je 10*300 = 3000 watt per uur.

Als je je temperatuur naar 40 graden verhoogd gaat de afgifte van dezelfde radiatoren naar bijvoorbeeld 600 watt. Je produceett dan 6000 watt per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:54:

Ik heb hier eens over nagedacht, als ik mijn 2 pompverdelers vervang door 1 verdeler zonder pomp, is dit dan ook daadwerkelijk beter voor mijn systeem en leverd het voordeel op?
En ik zie dat er 2 soorten zijn, de kunststof zou beter zijn omdat die geschikt is voor koelen, niet dat ik dat ga doen maar wellicht wel handig om op voorbereid te zijn lijkt mij.
Zo komt er toch best veel kijken bij de aanschaf van een warmtepomp.

En als de cv af en toe bijspringt, is dat niet schadelijk voor de pomploze verdeler?

[ Voor 3% gewijzigd door golfgti5 op 15-11-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Weet ik niet. Kiezen voor een pomploze verdeler was logisch in mijn situatie, omdat de hele vloer is vervangen en de afgifte op etages ook aangepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Op mijn vraag over pendelen en lage COP van mijn PompAO kreeg ik de volgende mail van de support:

"Ik heb zojuist even gekeken naar jullie systeem en zie inderdaad wat je bedoelt. Het viel me op dat de onderkant van de stooklijn te laag was ingesteld (25°C), waardoor de te behalen aanvoertemperatuur al zodanig snel bereikt werd dat de compressor uitging. Het is beter die ietsjes te verhogen (35°C), zodat de AO iets langer draait per keer. Ik stel voor even aan te kijken of dit een verbetering oplevert."

Het kan bijna niet anders dan dat de COP nog lager gaat worden met een hogere aanvoertemperatuur? Wat denken jullie hiervan?

Mijn COP was rond de 3,5 en is de afgelopen dagen 4,3. Hierbij is het buiten ongeveer 10-11 graden.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:02:
@golfgti5 Weet ik niet. Kiezen voor een pomploze verdeler was logisch in mijn situatie, omdat de hele vloer is vervangen en de afgifte op etages ook aangepast is.
En als de cv af en toe bijspringt, is dat niet schadelijk voor de pomploze verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

RobertowNL

For your gear!

harrr schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:04:
Op mijn vraag over pendelen en lage COP van mijn PompAO kreeg ik de volgende mail van de support:

"Ik heb zojuist even gekeken naar jullie systeem en zie inderdaad wat je bedoelt. Het viel me op dat de onderkant van de stooklijn te laag was ingesteld (25°C), waardoor de te behalen aanvoertemperatuur al zodanig snel bereikt werd dat de compressor uitging. Het is beter die ietsjes te verhogen (35°C), zodat de AO iets langer draait per keer. Ik stel voor even aan te kijken of dit een verbetering oplevert."

Het kan bijna niet anders dan dat de COP nog lager gaat worden met een hogere aanvoertemperatuur? Wat denken jullie hiervan?

Mijn COP was rond de 3,5 en is de afgelopen dagen 4,3. Hierbij is het buiten ongeveer 10-11 graden.
Ik denk dat het meevalt. De inefficiëntie van pendelen moet je ook niet onderschatten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Mijn cv hoeft eigenlijk niets te doen. Maar als ie dat wel doet, alleen bij een defrost, staat ie op max 36 graden en is ie misschien een minuutje aan. Geen halszaak dus.

Ik heb de PompAO eigenlijk aangeschaft om t.z.t. stand alone te draaien. Het vermogen kon dat in de uitgangssituatie eigenlijk al aan..
Wilde zo veel mogelijk elektrisch stoken vorige winter i.v.m. overschot zonnepanelen, dus ik heb DeWarmte meteen gevraagd om de tijd die de WP krijgt om stand alone te draaien op te rekken.

[ Voor 70% gewijzigd door PVPaneel op 15-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

RobertowNL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:32:
[...]
Ik denk dat het meevalt. De inefficiëntie van pendelen moet je ook niet onderschatten.
Eens, maar de gekozen oplossing (stooklijn omhoog) is vrij onelegant. Het duurt nu immers langer voordat de warmtepomp terugmoduleert, de opstartpiek wordt hoger. Bovendien wordt de Ta ook hoger bij buitentemperaturen waarbij hij misschien niet meer pendelt.
Deze club onderscheidt zich met software dus bijvoorbeeld een graadminutenregeling of hogere hysterese heeft de voorkeur.
Daarmee sta je bij minimale modulatie een tijdelijke overschrijding van het Ta-setpoint toe, zodanig dat het gemiddeld op de waarde van de stooklijn uitkomt.
Elke start begint dan weer op lage temperatuur = max COP.
Een alternatief is een stooklijn met meerdere punten (Itho bv) die je bij hogere buitentemperaturen een omgekeerde helling kan geven (bv Ta 35°C bij -10, 27°C bij +5, 30°C bij +10).
De stap van 25 naar 35 is ook erg groot.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:17:
@golfgti5 Mijn cv hoeft eigenlijk niets te doen. Maar als ie dat wel doet, alleen bij een defrost, staat ie op max 36 graden en is ie misschien een minuutje aan. Geen halszaak dus.

Ik heb de PompAO eigenlijk aangeschaft om t.z.t. stand alone te draaien. Het vermogen kon dat in de uitgangssituatie eigenlijk al aan..
Wilde zo veel mogelijk elektrisch stoken vorige winter i.v.m. overschot zonnepanelen, dus ik heb DeWarmte meteen gevraagd om de tijd die de WP krijgt om stand alone te draaien op te rekken.
Ok, klinkt mooi, beetje zoals ik het ook graag zou willen.
Ik ga eens kijken hoe laag ik mijn ketel kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:34
golfgti5 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ik ben geen kenner, maar ik heb al 10 jaar geen pomp voor mijn vloerverwarming. Voordat mijn warmtepomp vorige maand geplaatst werd, pompte mijn (Remeha Calenta) CV netjes zonder externe
pomp de warmte door mijn huis. 4 verdiepingen (split level) vloerverwarming en nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUkmBhuSTUoJVPlIfNs6d2IHO14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3Rt16BIuHOGeOQPZUj065J3.jpg?f=fotoalbum_large Ik denk de eerste defrost v.h. seizoen. Was 5 graden, dus zou kunnen.... Laat het pendelfeest beginnen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PVPaneel op 17-11-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
PVPaneel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:54:
[Afbeelding] Ik denk de eerste defrost v.h. seizoen. Was 5 graden, dus zou kunnen.... Laat het pendelfeest beginnen ;)
Ik denk inderdaad dat hier ook wat defrosts gebeuren.
Helaas zie ik dat de CV vandaag ook al ruim een uur bijgedraaid heeft, of ik daar nou meteen blij van wordt.

Overigens zodra de CV bij schakeld zakt het aantal liters per minuut van 20 naar 10. Zien jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@f.welvering Ik zal er eens op letten. Deze defrost deed ie klaarblijkelijk op de warmte in de vloer, want mijn ketel is niet bijgeschakeld.
Als het echt terug van 20 naar 10 gaat vraag ik me af of de pomp in je CV die in de WP aan het tegenwerken is. Zou wel een beetje jammer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
Hier ook minimaal cv aan 0,04 m3 gas verstookt en een COP van 2 maar heb wel 23 l/m waterflow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV4WcXdnZUEw_saU2oreR7Ns7sk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZfUXaedkBlM2YP2BxDMhHURm.png?f=user_large

Zou nog wel heel graag de COP in HA in een mooi grafiekje willen zien heb nu de COP in de history graph als iemand nog een goede tip heeft om dit in een statistic graph the kunnen zetten _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW_qIXIZd2uV0NHK66z1A4dpaT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7kjh29jAhWeSdcXDKWhslDdm.png?f=user_large
De cop sensor is een helper / template sensor, Te weinig kennis van HA :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ook hier sprong de CV even bij. Nog geen 0.04m3 zo te zien. Vannacht ook voor het eerst vorst gehad. En de temperatuur ging terug van 20 naar 18 graden op de thermostaat en vanmorgen was het nog 18,5 toen de verwarming weer aan sloeg naar 20 graden. Oftewel: de pomp deed de hele nacht niks, dus het water zal wel afgekoeld zijn. Weet iemand wat het limiet is van de water temperatuur waarop de Pomp AO de CV laat bijspringen?

Bij de volgende keer vorst ga ik eens kijken of we het CV bijspringen kunnen voorkomen door ook in de nacht de 20 graden aan te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door harrr op 17-11-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
RobertowNL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:32:
[...]

Echter is de COP direct nog lager dan eerder. Maar goed, het was misschien ook kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:20:
[...]

Echter is de COP direct nog lager dan eerder. Maar goed, het was misschien ook kouder.
Mijn COP is gezakt van gemiddeld 5.4-5.6 naar 3.8 vandaag.

Mijn CV maakt runs van 10 tot 15 minuten op 60 graden wat dus best wel wat gas neemt.
Ruimte's zijn prima op temperatuur, verschil tussen aanvoer en retour zit op zo'n 3/4 graden en de PompAO loopt wat op 600w vermogen, oftewel lang niet max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:37
Mij is opgevallen dat eigenlijk altijd, mijn flow stapsgewijs zakt nadat de pomp is ingeschakeld. Zie hieronder een grafiek van 4 uur waarin de flow zakt van 13 naar 12,3 naar 11,3 naar 10,5 l/min. Hierdoor zakt ook het afgegeven vermogen van 6.2 naar 4,3 kW.

Is meer mensen dit opgevallen? Heeft iemand hier een verklaring voor?

Er gaan tijdens het opnemen van deze grafiek geen radiatoren/leidingen dicht, de afgifte zijde blijft exact hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uup5tbtOyxbu2v4w-w8_StaaGsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F64FMcM15eEpVIff2kKb2x6t.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
DutchAce schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:16:
Mij is opgevallen dat eigenlijk altijd, mijn flow stapsgewijs zakt nadat de pomp is ingeschakeld. Zie hieronder een grafiek van 4 uur waarin de flow zakt van 13 naar 12,3 naar 11,3 naar 10,5 l/min. Hierdoor zakt ook het afgegeven vermogen van 6.2 naar 4,3 kW.

Is meer mensen dit opgevallen? Heeft iemand hier een verklaring voor?

Er gaan tijdens het opnemen van deze grafiek geen radiatoren/leidingen dicht, de afgifte zijde blijft exact hetzelfde.
[Afbeelding]
Nu je het zegt zie ik ook een kleine daling.
Hij begint hier altijd op 21,5 l/m wat daarna langzaam zakt naar 17,5 l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Wat een lage flow hier nooit onder de 15l, zal te maken hebben met de regeling, hij haalt het makkelijk. aanvoertemp en retourtemp blijft gelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Weet iemand wanneer we zelf de stooklijn kunnen aanpassen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
rob2011 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:12:
Hier ook minimaal cv aan 0,04 m3 gas verstookt en een COP van 2 maar heb wel 23 l/m waterflow
[Afbeelding]

Zou nog wel heel graag de COP in HA in een mooi grafiekje willen zien heb nu de COP in de history graph als iemand nog een goede tip heeft om dit in een statistic graph the kunnen zetten _/-\o_
[Afbeelding]
De cop sensor is een helper / template sensor, Te weinig kennis van HA :'(
Bij mij is het ook een template helper sensor, met de volgende instellingen.

State template:
{{ ((states('sensor.pompao_heatoutput') | float(0)) / (states('sensor.pompao_electricalcons') | float(0)))|round(2) }}

state class: Measurement

hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harrr schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:04:

“ietsjes”
10 graden :D

Ietsjes is 1 hooguit 2

Ja hij zal langer aanblijven, maar puur omdat ie er dan behoorlijk aan moet trekken.

Kun je een hysterese opgeven? Of kunnen zijn die aanpassen? Zou beginnen die eens ruimer te zetten als dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ben ik dan toch te vroeg aan deze warmtepomp begonnen?

https://www.rtlnieuws.nl/...20het%20gas%20af%20kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Neu.
Propaan is niet nieuw en zit ook aan de Carnotlimiet vast. Als je bij -10 meer dan 55 graden nodig hebt stookt het nog steeds veel duurder dan als je iets in je afgifte (niet persé isolatie) investeert zodat je met 45 graden toe komt.
* Proton_ gaat zijn derde winter met R290 in
Hooguit dat het mogelijk maakt de volgorde van maatregelen wat vrijer te kiezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Nee. Is totale onzin. Het is en blijft het carnot principe. Hoe hogere temperaturen, des te lagere rendementen. Een warmtepomp is nooit een drop in replacement voor een CV. Propaan is al een paar jaar op de particuliere markt. Als je die pomp 75 graden laat maken, zit je aan een COP onder het omslagpunt en ben je dus en geld en energie aan het weggooien.

EDIT: @Proton_ was me voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door PVPaneel op 17-11-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@DutchAce @f.welvering 20,5l/min van begin tot eind in de laatste run. Weten jullie zeker dat er niet her en der een thermostatische radiatorkraan dichtgaat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Her wordt gepresenteerd als nieuw maar de reden is dat EU wetgeving fabrikanten verplicht een gas met een lagere GWP te gebruiken. Mooi wapenfeitje van de EU

Pagina: 1 ... 15 ... 52 Laatste