Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 16 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Om even terug te komen op de hoge heat output bij sommige, ik blijf mijn output maar erg laag vinden, wat kan ik daaraan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kn7rG-2ezLlERYLcGGVjRiQPY64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zk8QI8MZnFnUMS6capzVxOYs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-03 10:53
Wat is je stooklijn?

Mijne is 30/50 —> 30 aanvoertemperatuur bij 15 graden buiten temperatuur & 50 aanvoertemperatuur bij -10 graden buiten temperatuur. Dit is bij mij, hij is dan bezig met temperatuur opvoeren. Aanvoertemperatuur met huidige temperatuur (8 graden), zou dan +/- 36 graden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7S-j355xY1dLEclvsBc0Wd5ybI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1JzGSAk55RcJcgm0L5QiOC1g.png?f=fotoalbum_large
golfgti5 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:39:
Om even terug te komen op de hoge heat output bij sommige, ik blijf mijn output maar erg laag vinden, wat kan ik daaraan doen?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
BrianSalces schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:46:
Wat is je stooklijn?

Mijne is 30/50 —> 30 aanvoertemperatuur bij 15 graden buiten temperatuur & 50 aanvoertemperatuur bij -10 graden buiten temperatuur. Dit is bij mij, hij is dan bezig met temperatuur opvoeren. Aanvoertemperatuur met huidige temperatuur (8 graden), zou dan +/- 36 graden zijn.

[Afbeelding]

[...]
Ik weet het eerlijk gezegd niet, kan ik dat ergens terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:51
Tja, @golfgti5 Om te beginnen; de thermostaat staat in je plaatje uit, dus heel indicatief is het niet op deze manier?
En hoe is de ruimtetemperatuur op het moment v.d. screenshot?

[ Voor 20% gewijzigd door PVPaneel op 18-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01

[Afbeelding]
De retour temp is 29 graden, de warmtepomp warmt dat op naar 31 graden. Dat verschil is wat de warmtepomp toevoegt, de heat output dus.
Als je je stooklijn omhoog zet kan er meer warmte in diezelfde hoeveelheid water, dus meer output maar ook meer verbuik.
Als je het aantal of de grootte van je radiatoren vergroot (zoals een paar keer gezegd; meer zones open in jouw geval) is er meer water in het systeem om op te warmen en zal ook je heat output toenemen.

Je doel in heat output is exact de hoeveelheid warmte die je huis verliest.

In mijn persoonlijke geval: gisteren heeft mijn warmtepomp precies 15 kWh gebruikt. Mijn stooklijn lag, door de wisselende buitentemperatuur, tussen de 31 en 34 graden. Ik heb met die 15 kWh input, een output van 57,2 kWh bereikt. Een COP van 3,81 dus.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Overigens @golfgti5, hoe ver liggen je vvw buizen precies uit elkaar en hoeveel oppervlakte verwarm je er mee? Die 5 groepen is bij mij alleen huiskamer/keuken, bij elkaar ca. 39m2. Buizen 10cm uit elkaar en dubbel uitgevoerd (dus effectief 5 cm uit elkaar) bij de twee zones in erker/bij de tuindeuren. Geeft misschien wel een iets beter beeld, want ik heb het idee dat het appels met peren vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

[Afbeelding]
Flow wat verlagen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:28
PVPaneel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:45:
@DutchAce @f.welvering 20,5l/min van begin tot eind in de laatste run. Weten jullie zeker dat er niet her en der een thermostatische radiatorkraan dichtgaat oid?
Ze staan allemaal maximaal open, maarja wie weet dat er iets knijpt op den duur.

Ik zie overigens ook bar weinig lange runs. Maximaal een kwartiertje de laatste dagen, terwijl ik zou verwachten dat er langere runs zouden mogen zijn deze dagen.

Overigens zie ik geen verschil in gedrag nu mijn vvw verdeler niet meer aanmengt met de retour. Wellicht heeft de pomp die nog wel gewoon blijft draaien hier invloed op heeft?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Dag tweakers,

Ik heb dit topic even doorgenomen omdat ik geïnteresseerd ben in de pomp AO. Ik ben helemaal mee met het verhaal dat je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur wil voor de cop. Aan de andere kant zorgt een lagere temperatuur er ook voor dat je minder warmte afgifte hebt. Dit kan ook te laag zijn waardoor de wp zijn minimale warmte niet kwijt kan en begint te pendelen.

Door enkele voorbeelden van in dit forum begin ik te twijfelen ofdat mijn warmteafgifte op lage temperatuur wel voldoende is voor pomp ao. Ik wil de pomp ao wel op een goede manier werkend hebben op lage temperatuur, max 35C.

De situatie zal zijn dat de pomp ao op het dak van de garage komt te staan. De leiding gaat door het dak rechtstreeks naar de verdeler van de vloerverwarming. Meng verdeler wordt vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp, maximale flow. Vvw is 40-45 m2, 16mm buis op 15cm hartafstand, ingefreesd in de vloer met tegels eroverheen. Vlak bij de verdeler vertrekken nog 16mm flexibele buis leidingen naar de eerste verdieping. Daar pikt deze in op bredere leidingen, 22 of 28 mm, van de radiatoren. Wat is jullie inschatting? Kan ik genoeg warmte afnemen om de pomp ao lange runs te maken bij lage temperaturen?

@PVPaneel Het lijkt of dat jij een vergelijkbare situatie hebt of vergis ik mij?

Ik ben ook al aan het testen geweest met mijn huidige situatie. De cv staat ingesteld op 35 graden. De mengverdeler geeft 28C aan. Dit lijkt wel te kloppen. De aanvoerleiding voelt duidelijk warmer aan dan de verdeler. Radiatoren staan dicht boven. De cv ketel doet best wel lange runs, maar de temperatuur loopt wel stilaan op naar 40C waarna de cv ketel afslaat. Het geleverde vermogen zou 5,4kw zijn volgens de cv ketel. Dit zou een geruststellend gegeven moeten zijn maar ik geloof deze waarde niet. Zeker gezien dat de eigenlijke temperatuur van de afgifte 28 graden is en geen 35C. Moet wel gezegd worden dat de vloer nog matig geïsoleerd is, rc 2,5. Wordt nog beter nageisoleer.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
En ik vroeg mij ook af wanneer het echt problematisch is met het pendelen. Want @TeutonMartin heeft hier al prachtige plaatjes gepost met een geweldige cop (door de lage temperatuur). Maar ik had de indruk dat ook bij hem de pomp ao wel eens een stop maakt. Dus wat is ok en wat is niet meer ok kwa aantal (korte) stops per uur? Weet iemand wat het terug starten zo onrendabel maakt?

En wat is het minimale elektrische vermogen waarop hij kan blijven draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:36:
Tja, @golfgti5 Om te beginnen; de thermostaat staat in je plaatje uit, dus heel indicatief is het niet op deze manier?
En hoe is de ruimtetemperatuur op het moment v.d. screenshot?
Nu thermostaat aan, 3.5kw heat output.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBM8y5xJ03mh3XPCZf-GC9elmOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cnBonN2nn0W0ePYXh5B94d4M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
rob2011 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

klopt deze is het, ik heb de sensor bekeken en ga deze vervangen voor de 25 graden versie ipv de 35 die nu gebruikt wordt. https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=fShRoDyUh8yq
kijk even op het forum van de Quatt, daar heb ik uitvoerig over dit probleem gesproken, incl links waar je deze kunt krijgen (ook gewoon in Nederland) en hoe je deze moet vervangen incl mijn eigen ervaring. even zoeken op speedcomfort.

https://gathering.tweaker...message/76911902#76911902

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 18-11-2023 18:55 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
-Japster- schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:14:
Dag tweakers,

Ik heb dit topic even doorgenomen omdat ik geïnteresseerd ben in de pomp AO. Ik ben helemaal mee met het verhaal dat je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur wil voor de cop. Aan de andere kant zorgt een lagere temperatuur er ook voor dat je minder warmte afgifte hebt. Dit kan ook te laag zijn waardoor de wp zijn minimale warmte niet kwijt kan en begint te pendelen.

Door enkele voorbeelden van in dit forum begin ik te twijfelen ofdat mijn warmteafgifte op lage temperatuur wel voldoende is voor pomp ao. Ik wil de pomp ao wel op een goede manier werkend hebben op lage temperatuur, max 35C.

De situatie zal zijn dat de pomp ao op het dak van de garage komt te staan. De leiding gaat door het dak rechtstreeks naar de verdeler van de vloerverwarming. Meng verdeler wordt vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp, maximale flow. Vvw is 40-45 m2, 16mm buis op 15cm hartafstand, ingefreesd in de vloer met tegels eroverheen. Vlak bij de verdeler vertrekken nog 16mm flexibele buis leidingen naar de eerste verdieping. Daar pikt deze in op bredere leidingen, 22 of 28 mm, van de radiatoren. Wat is jullie inschatting? Kan ik genoeg warmte afnemen om de pomp ao lange runs te maken bij lage temperaturen?
Je wilt dus je warmtepomp invoegen in een relatief kleine leiding van je vv ? ik vind dit een vreemde zaak, ik verwacht dat je met deze oplossing niet gelukkig gaat worden.
normaal is in toevoer in je hoofdleiding zodat je maximaal gebruik kunt maken van de veel grotere flow van een warmtepomp.
Ik vrees dat het effect juist het tegenovergestelde is van wat je eigenlijk wilt bereiken.

een warmtepomp zal een variabel watertemperatuur hebben, mede afhankelijk van de buitentemperatuur. Is het zacht buiten kun je met een lage watertemperatuur je huis verwarmen, is het kouder gaat de water temperatuur ook omhoog.
@PVPaneel Het lijkt of dat jij een vergelijkbare situatie hebt of vergis ik mij?

Ik ben ook al aan het testen geweest met mijn huidige situatie. De cv staat ingesteld op 35 graden. De mengverdeler geeft 28C aan. Dit lijkt wel te kloppen. De aanvoerleiding voelt duidelijk warmer aan dan de verdeler. Radiatoren staan dicht boven. De cv ketel doet best wel lange runs, maar de temperatuur loopt wel stilaan op naar 40C waarna de cv ketel afslaat. Het geleverde vermogen zou 5,4kw zijn volgens de cv ketel. Dit zou een geruststellend gegeven moeten zijn maar ik geloof deze waarde niet. Zeker gezien dat de eigenlijke temperatuur van de afgifte 28 graden is en geen 35C. Moet wel gezegd worden dat de vloer nog matig geïsoleerd is, rc 2,5. Wordt nog beter nageisoleer.

je mengt retour water bij, dus kom je uit op die 28ºC uit, kun je waarschijnlijk wel hoger krijgen, minder bijmenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:03:
[...]

Je wilt dus je warmtepomp invoegen in een relatief kleine leiding van je vv ? ik vind dit een vreemde zaak, ik verwacht dat je met deze oplossing niet gelukkig gaat worden.
normaal is in toevoer in je hoofdleiding zodat je maximaal gebruik kunt maken van de veel grotere flow van een warmtepomp.
Ik vrees dat het effect juist het tegenovergestelde is van wat je eigenlijk wilt bereiken.

een warmtepomp zal een variabel watertemperatuur hebben, mede afhankelijk van de buitentemperatuur. Is het zacht buiten kun je met een lage watertemperatuur je huis verwarmen, is het kouder gaat de water temperatuur ook omhoog.

[...]

je mengt retour water bij, dus kom je uit op die 28ºC uit, kun je waarschijnlijk wel hoger krijgen, minder bijmenging.
Ow wacht. Niet goed uitgelegd dan. De huidige gemengde verdeler wordt vervangen door een gesloten? Verdeler. Zodat de aangevoerde temperatuur rechtstreeks de vloer in gaat. De aansluiting zal zo breed mogelijk gemaakt zijn.

De verbinding van beneden naar het eerste verdiep waar de radiatoren staan is wel met een 16mm flexibele buis. De leidingen op het eerste verdiep zelf zijn wel breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
-Japster- schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:27:
[...]

Ow wacht. Niet goed uitgelegd dan. De huidige gemengde verdeler wordt vervangen door een gesloten? Verdeler. Zodat de aangevoerde temperatuur rechtstreeks de vloer in gaat. De aansluiting zal zo breed mogelijk gemaakt zijn.

De verbinding van beneden naar het eerste verdiep waar de radiatoren staan is wel met een 16mm flexibele buis. De leidingen op het eerste verdiep zelf zijn wel breed.
Hou aub rekening dat er op deze manier dus in worst case scenario er water met te hooge temperatuur door je vloerverwarming kan komen, denk mn over de flow die daar door heen gaat, mogelijk dat deze eigenlijk te hoog is voor een optimale warmteoverdracht plus je loopt kans dat je radiatoren te weinig gaan krijgen.
Om dat echter goed te kunnen beoordelen heb je heel wat meer informatie nodig.
Sorry, mijn twijfels blijven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
MacD007 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:55:
[...]

Hou aub rekening dat er op deze manier dus in worst case scenario er water met te hooge temperatuur door je vloerverwarming kan komen, denk mn over de flow die daar door heen gaat, mogelijk dat deze eigenlijk te hoog is voor een optimale warmteoverdracht plus je loopt kans dat je radiatoren te weinig gaan krijgen.
Om dat echter goed te kunnen beoordelen heb je heel wat meer informatie nodig.
Sorry, mijn twijfels blijven. :?
Ik heb al geëxperimenteerd met lage temperaturen aanvoer, ook op heel koude dagen. De cv ketel ingesteld op 35C. En momenteel gebruik ik enkel de vloerverwarming beneden. De radiatoren zullen alleen opengedraaid worden als blijkt dat dit nodig is voor een beter functioneren van pomp ao. Hoeveel debiet hierdoor dan zal gaan zal de tijd moeten uitwijzen. Pomp ao zal ook zo worden ingesteld dan dat er ook op de koude dagen geen te hoge temperaturen door de vv gaat.

De geplande situatie dat ik nu juist omschrijf heb ik juist gebaseerd op de info dat ik hier heb gevonden. Niet mengen, brede aansluitingen, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
-Japster- schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:14:
Dag tweakers,

Ik zie eigenlijk niet echt een probleem als ik het zo even snel lees. Je kan met online tooltjes de afgifte van je vvw systeem wel berekenen. 10 cm hij zou beter zijn geweest natuurlijk maar hier redt je het waarschijnlijk ook wel op als ik je huidige testcase zie. Als je een dikke leiding van de wp naar je verdeler trekt zit daar geen bottleneck en is boven 'mooi meegenomen'.
Misschien pompAO even vragen wat het minimale opgenomen vermogen is, dat vermenigvuldigen met de maximale COP en kijken of je dat in je vloer kwijt kunt qua afgifte op temperatuur x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
-Japster- schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:15:
[...]

Ik heb al geëxperimenteerd met lage temperaturen aanvoer, ook op heel koude dagen. De cv ketel ingesteld op 35C. En momenteel gebruik ik enkel de vloerverwarming beneden. De radiatoren zullen alleen opengedraaid worden als blijkt dat dit nodig is voor een beter functioneren van pomp ao. Hoeveel debiet hierdoor dan zal gaan zal de tijd moeten uitwijzen. Pomp ao zal ook zo worden ingesteld dan dat er ook op de koude dagen geen te hoge temperaturen door de vv gaat.

De geplande situatie dat ik nu juist omschrijf heb ik juist gebaseerd op de info dat ik hier heb gevonden. Niet mengen, brede aansluitingen, etc...
Je warmtepomp kan dus boven de 45ºC, zeker als het koud boven is, enkele post hierboven is dat ook uitgelegd.
Je vloerverwarming zal dat zeker niet fijn vinden.
Als je alleen de vv wilt gebruiken moet je dat wel goed met DeWarmte afspreken of dit wel kan, zeker om te kijken of de warmtepomp ook laag genoeg kan. Lastig om dat zo te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@-Japster- eigenlijk is de vraag aan jou of je denkt meer dan 45 graden nodig te hebben bij -10, óf dat je geen plek hebt voor een SWW boiler. Als je denk je hele huis warm te krijgen op 45 kan je beter een all electric doen. Als dat niet het geval is een open verdeler met pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
Bedankt voor alle input en bezorgdheid rond een situatie met hoge aanvoertemperatuur en direct voeden in de vvw. Echter is mijn bedoeling juist om laag in temperatuur te blijven, om ook bij strenge koude een cop van minstens 3 te waarborgen. Mijn bezorgdheid is juist wanneer het buiten warmer is en dus de cop hoger is. In die situatie heb ik schrik dat de wp zijn opgewekte vermogen mss niet kwijt kan aan de vloerverwarming waardoor hij gaat pendelen.

Daarvoor vraag ik naar jullie situatie. Nu heb ik een rekentooltje gevonden voor bij ingefreesde vloerverwarming. Voor hart op hart 15cm en 16 mm buis zou dit ongeveer 80 Watt/m2 zijn bij 35 graden aanvoer en 20 graden ruimte temperatuur. Voor 40m2 is dit dan 3,2kw. Maar ik was benieuwd naar jullie situaties in de praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
Hi al,

Ik snap de bezorgdheid van @-Japster-. Ik ervaar pendel gedrag van de pomp ao. Dit was gisteren (zaterdag, COP 4,5 +/- 12 KWh verbruikt): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVa5uvH_Ju7djgD70dVuUC8l6zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBmWebFeb4Rzxt9YRGz3xFiX.png?f=fotoalbum_large

De stooklijn staat op 30/50. Op vrijdag stond het op 19,5 omdat we dan niet thuis zijn. Vanaf zaterdag t/m maandag op 20,5. Ik heb beneden vvw (55m2) en boven radiatoren. Tips van mensen wat ik er aan zou kunnen veranderen om het pendel gedrag te voorkomen? Ik heb ook contact met DeWarmte gehad, zij adviseren een andere thermostaat, Tado. Ik heb een Lyric T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Op de Quatt forum deel is een interesante discussie gevoert over de toekomst van R32, ook het koudemiddel wat in de DeWarmte AO pomp word gebruikt.
https://gathering.tweaker...message/77211460#77211460
@MWink heeft daar een interessant stukje over geschreven, en het vervolg daar op.

Naar de laatste berichten, zal in begin 2024 (januari of februari) de formele nieuwe EU richtlijn worden besloten dat in 1-1-2027 er geen R32 voor (monoblocks) warmtepompen maar ook voor splitunits airco's meer verkocht mag worden, dit geld dan zowel voor nieuwe toestellen maar tevens ook voor het bijvullen van bestaande units, dat laatste dan vanaf 2032.
Overigens geld dit verbod voor meer soorten koudemiddel dan alleen R32 met als doel om in 2050 alle F-gassen te verbieden.
Men zal dus moeten overstappen naar R290, propaan. weet iemand hoe men bij DeWarmte daarmee om wil gaan? ik verwacht namelijk dat als deze wetgeving ingaat het voor R32 warmtepompen vrij lastig gaat worden. Zo ver mijn kennis reikt is namelijk een directe vervanging van R32 door R290 niet zonder meer mogelijk.
Voor mensen die nu nog een warmtepomp willen gaan aanschaffen zou dit wel eens een belangrijk argument tegen R32 kunnen zijn, mede ook gezien de te verwachte levensduur van deze toestellen die duidelijk verder dan 2032 gaan (ruwweg kun als je nu een warmtepomp koopt deze tot circa 2040 te kunnen gebruiken), heb je echter geen of te weinig koudemiddel in het systeem is het game over voor je warmtepomp. :?

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 19-11-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
-Japster- schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:55:
Bedankt voor alle input en bezorgdheid rond een situatie met hoge aanvoertemperatuur en direct voeden in de vvw. Echter is mijn bedoeling juist om laag in temperatuur te blijven, om ook bij strenge koude een cop van minstens 3 te waarborgen. Mijn bezorgdheid is juist wanneer het buiten warmer is en dus de cop hoger is. In die situatie heb ik schrik dat de wp zijn opgewekte vermogen mss niet kwijt kan aan de vloerverwarming waardoor hij gaat pendelen.

Daarvoor vraag ik naar jullie situatie. Nu heb ik een rekentooltje gevonden voor bij ingefreesde vloerverwarming. Voor hart op hart 15cm en 16 mm buis zou dit ongeveer 80 Watt/m2 zijn bij 35 graden aanvoer en 20 graden ruimte temperatuur. Voor 40m2 is dit dan 3,2kw. Maar ik was benieuwd naar jullie situaties in de praktijk
De vraag die je aan DeWarmte moet stellen is kun jij de warmtepomp zo instellen dat deze niet boven de 45ºC kan komen.
Wat de pomp nu doet met de huidige temperaturen is niet zo belangrijk, je moet kijken als het buiten dus koud is, zeg maar rond de 0ºC of mogelijk zelfs daaronder. als je stooklijn namelijk aangeeft dat je : (zie ook de opmerkingen hierboven) de stooklijn een 50ºC aanvoertemperatuur bij -10 graden buiten temperatuur heeft (@BrianSalces) dan heb je dus wel een probleem. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
f.welvering schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:47:
[...]
Ik zie overigens ook bar weinig lange runs. Maximaal een kwartiertje de laatste dagen, terwijl ik zou verwachten dat er langere runs zouden mogen zijn deze dagen.
Zou dat kunnen komen doordat de ruimte (te) snel op temperatuur komt en de thermostaat uitschakelt?
Misschien zou je zelfs door/met een iets lagere stooklijn uit kunnen? Dan krijgt de wp kans om langer en zuiniger te draaien (omdat opwarmen van ruimte langer duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:51:
[...]
Nu thermostaat aan, 3.5kw heat output.
Is die 3.5kW voldoende om het (aangenaam) op temperatuur te houden in de belangrijkste ruimtes?
Met 700W elektriciteit 'krijg'/maak je 3.5kW warmte, een COP van 5 is netjes bij buitentemp onder 10gr denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door shufflez op 19-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:08
Om even in het algemeen te reageren op diverse vragen over lange runs en een goede COP begint het uitzoek werk eigenlijk al voordat de warmtepomp wordt aangeschaft.
2 hele belangrijke vragen zijn, wat is het warmteverlies van mij woning en hoe goed werkt mijn afgifte systeem. Eigenlijk dien je hier op dus de aanschaf van jou warmtepomp te baseren. Want een veelste zware pomp (of 1 die niet goed kan af moduleren) zal met warmere temperaturen te veel warmte opwekken die je niet kwijt kunt zorgt voor pendel gedrag.

Maar goed voor veel is dit nu te laat.

Ik heb pompAO tot nu toe nog niet rustiger zien draaien dan 0,5 a 0,6 kw electrical consumption. Met 7 graden buiten temperatuur en een aanvoer temp van 35 heeft hij een COP van 5. Dit houd dus in dat hij met die buiten temperatuur minimaal 2,5 a 3 kwh heat output heeft. Elke graad dat het buiten warmer wordt of dat je de aanvoer temperatuur verlaagd zorgt voor een grotere COP, maar minder dan 0,5 a 0,6 electrical consumption kan hij niet draaien. Rond de 11 graden met 28 aanvoer had ik vannacht een COP van 7. Dit is dus al 4kwh warmte wat hij op dat moment ook kwijt moet kunnen in het afgifte systeem, lukt dit niet gaat hij uit, om even later weer aan te gaan.

Als we nu even kijken naar bijvoorbeeld 50m2 vloerverwarming, h.o.h 10cm met open verdeler (ik heb een gesloten verdeler met pomp, 28 aanvoer is maar 24 de vloer in) zorgt dit voor 38 watt/m2 afgifte. Dat is dus maar 1,9kwh terwijl pompAO 4kwh warmte opwekt. Geen wonder dus dat je pendel gedrag krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8EqLhHBaUPhHC2I3U66m-aYbp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gzbXhnaEwHYEguE47C2lILqF.png?f=fotoalbum_large

Als we de aanvoer nu eens verhogen naar 35 graden, hebben we opeens 80watt/m2. Dit zorgt dus voor 4 kwh afgifte, dat is al een stuk beter, in principe zou pompAO dan dus kunnen blijven draaien omdat het afgifte systeem precies de hoeveelheid opgewekte warmte kwijt kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPwoy-Cah7XY6g15QnzQaWCVVpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jJfA0qS4GJHsaoItMP4NpsVK.png?f=fotoalbum_large

Eerste stap is dus te onderzoeken bij welke aanvoer temperatuur je ongeveer het minimale vermogen van pompAO kwijt kunt.

Vervolgens ga je dan onderzoeken tot welke buiten temperatuur zorgt deze aanvoer temperatuur dat mijn huis op temperatuur blijft met deze bijvoorbeeld 4kwh warmte per uur toevoeging.
Je stooklijn begint dus eigenlijk dan daar, en gaat daarna pas omhoog.

In mijn geval is dus 28 mijn minimale temperatuur om het vermogen van pompAO kwijt te kunnen, met deze temp kan ik mijn huis op temperatuur houden tot het buiten 7 graden is, hierna wordt de supply temp pas hoger.

Wil je dus met een lagere temperatuur stoken dan dat je nu aan afgifte kwijt kunt, zul je je afgifte moeten verbeteren, extra radiatoren, ventilatoren, buffervat, warmtepompboiler die warmte uit vloerverwarming haalt, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeutonMartin schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:02:
Om even in het algemeen te reageren op diverse vragen over lange runs en een goede COP begint het uitzoek werk eigenlijk al voordat de warmtepomp wordt aangeschaft.
2 hele belangrijke vragen zijn, wat is het warmteverlies van mij woning en hoe goed werkt mijn afgifte systeem. Eigenlijk dien je hier op dus de aanschaf van jou warmtepomp te baseren. Want een veelste zware pomp (of 1 die niet goed kan af moduleren) zal met warmere temperaturen te veel warmte opwekken die je niet kwijt kunt zorgt voor pendel gedrag.

Maar goed voor veel is dit nu te laat.

Ik heb pompAO tot nu toe nog niet rustiger zien draaien dan 0,5 a 0,6 kw electrical consumption. Met 7 graden buiten temperatuur en een aanvoer temp van 35 heeft hij een COP van 5. Dit houd dus in dat hij met die buiten temperatuur minimaal 2,5 a 3 kwh heat output heeft. Elke graad dat het buiten warmer wordt of dat je de aanvoer temperatuur verlaagd zorgt voor een grotere COP, maar minder dan 0,5 a 0,6 electrical consumption kan hij niet draaien. Rond de 11 graden met 28 aanvoer had ik vannacht een COP van 7. Dit is dus al 4kwh warmte wat hij op dat moment ook kwijt moet kunnen in het afgifte systeem, lukt dit niet gaat hij uit, om even later weer aan te gaan.
Als vergelijk kan bv de Quatt hier wel duidelijk onder de deze vermogens draaien, zelfs iets onder de 300W is zelfs mogelijk, dat is dus 50% lager dan DeWarmte AO. Ik ondersteun echter wel je punt dat dit eigenlijk vooraf bekeken zou moeten worden, veelal kijkt men naar wat hij maximaal kan leveren. Het minimum wordt echter veelal vergeten, terwijl dit bijna net zo belangrijk is.
Als we nu even kijken naar bijvoorbeeld 50m2 vloerverwarming, h.o.h 10cm met open verdeler (ik heb een gesloten verdeler met pomp, 28 aanvoer is maar 24 de vloer in) zorgt dit voor 38 watt/m2 afgifte. Dat is dus maar 1,9kwh terwijl pompAO 4kwh warmte opwekt. Geen wonder dus dat je pendel gedrag krijgt:
[Afbeelding]
Een kleine opmerking, een VV zonder isolatie zul je niet meer zo vaak zien, in jouw voorbeeld heb je geen isolatie aangegeven.
Als we de aanvoer nu eens verhogen naar 35 graden, hebben we opeens 80watt/m2. Dit zorgt dus voor 4 kwh afgifte, dat is al een stuk beter, in principe zou pompAO dan dus kunnen blijven draaien omdat het afgifte systeem precies de hoeveelheid opgewekte warmte kwijt kan.
[Afbeelding]

Eerste stap is dus te onderzoeken bij welke aanvoer temperatuur je ongeveer het minimale vermogen van pompAO kwijt kunt.

Vervolgens ga je dan onderzoeken tot welke buiten temperatuur zorgt deze aanvoer temperatuur dat mijn huis op temperatuur blijft met deze bijvoorbeeld 4kwh warmte per uur toevoeging.
Je stooklijn begint dus eigenlijk dan daar, en gaat daarna pas omhoog.

In mijn geval is dus 28 mijn minimale temperatuur om het vermogen van pompAO kwijt te kunnen, met deze temp kan ik mijn huis op temperatuur houden tot het buiten 7 graden is, hierna wordt de supply temp pas hoger.

Wil je dus met een lagere temperatuur stoken stoken dan dat je nu aan afgifte kwijt kunt, zul je je afgifte moeten verbeteren, extra radiatoren, ventilatoren, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
MacD007 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:14:
[...]

Als vergelijk kan bv de Quatt hier wel duidelijk onder de deze vermogens draaien, zelfs iets onder de 300W is zelfs mogelijk, dat is dus 50% lager dan DeWarmte AO. Ik ondersteun echter wel je punt dat dit eigenlijk vooraf bekeken zou moeten worden, veelal kijkt men naar wat hij maximaal kan leveren. Het minimum wordt echter veelal vergeten, terwijl dit bijna net zo belangrijk is.

[...]

Een kleine opmerking, een VV zonder isolatie zul je niet meer zo vaak zien, in jouw voorbeeld heb je geen isolatie aangegeven.

[...]
Voor de afgifte maakte het ook geen verschil welk type isolatie ik aangaf, in alle gevallen blijft het 80watt/m2 (bij die 35 aanvoer). Wel is de vloerafwerking nog belangrijk, parket blijft er nog maar 59 over, tapijt 53watt/m2, laminaat zou eventueel ook meer richting parket gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ook is de Thermostaat nog erg belangrijk. Je wilt geen overig schakelgedrag dan inschakelen bij temperatuur X en weer uitschakelen bij temperatuur X.
Ik lees hier op het forum veel pendel gedrag met honeywell thermostaten, weet niet of het toeval is, maar misschien werkt die hier ook niet lekker mee

[ Voor 88% gewijzigd door TeutonMartin op 19-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:49:
[...]

Zou dat kunnen komen doordat de ruimte (te) snel op temperatuur komt en de thermostaat uitschakelt?
Misschien zou je zelfs door/met een iets lagere stooklijn uit kunnen? Dan krijgt de wp kans om langer en zuiniger te draaien (omdat opwarmen van ruimte langer duurt).
Ik weet niet precies waar de stooklijn nu op staat, maar deze is afgelopen week nog omlaag gezet omdat de CV bij sprong, best lang ook terwijl de pomp maar op 600w kabbelde voor nog maar een uurtje.

Mijn Lyric vraagt nu zo'n 3x peer uur 5 minuten warmte, ik denk dat dit de oorzaak is.
Helaas kan ik deze niet instellen zodat deze langer warmte vraagt dan minimaal 5 minuten.
Ik heb voor de test nu vanmorgen het aantal schakelingen naar 6 gezet, eens kijken wat dit doet.

Wellicht heeft iemand nog tips voor de instellingen van een Lyric T6?
Bijvorobeeld zou optimales tart en stop nu aan of uit moeten staan? Standaard staat het aan.

Voor degenen welke wel lange runs zien, wat voor thermostaat gebruiken jullie? Ben erg benieuwd of er een lijn te vinden is in werking van de PompAO icm verschillende thermostaten.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@f.welvering Ik had een Tado, die doet ook aan een soort micromodulatie met de inmiddels bekende zaagtand als resultaat.. Zelfs aanpassen naar hogere minimale draaitijd en lager maximaal aantal schakelingen kon dat niet wegnemen. Inmiddels een Netatmo die dat allemaal ontbeert. Met een instelbare hysterese tussen de 0.1 en 0.5 kan ik daarbij lange runs maken. Ik zie nu runs tussen de 2.5/3 uur, maar dat komt omdat de ruimte dan op temperatuur is en de PompAO een paar uur uit staat.
Esthetisch gezien is het ding lelijk (uiteraard subjectief), maar hij doet wat ie moet doen..

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 19-11-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
PVPaneel schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:34:
@f.welvering Ik had een Tado, die doet ook aan een soort micromodulatie met de inmiddels bekende zaagtand als resultaat.. Zelfs aanpassen naar hogere minimale draaitijd en lager maximaal aantal schakelingen kon dat niet wegnemen. Inmiddels een Netatmo die dat allemaal ontbeert. Met een instelbare hysterese tussen de 0.1 en 0.5 kan ik daarbij lange runs maken. Ik zie nu runs tussen de 2.5/3 uur, maar dat komt omdat de ruimte dan op temperatuur is en de PompAO een paar uur uit staat.
Esthetisch gezien is het ding lelijk (uiteraard subjectief), maar hij doet wat ie moet doen..
Dat klinkt interessant, meer controle dus over wat er gebeurt.
Ik hou mijn ruimte prima op temperatuur, maar dat gependel van 2 tot 3x per uur 20/25 minuten te draaien schiet niet erg op. Zeker niet goed voor de COP.

Heeft deze Netamo ook een koel aansluiten?
Ik zou namelijk idealiter als ik een andere thermostaat bestel eentje kopel welke dit ook heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
Voor wat het waard is, DeWarmte heeft bij mij een Tado geïnstalleerd en via de servicedesk van Tado voor mij geregeld dat de warmtepomp langere runs draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrianSalces
Is het mogelijk om een voorbeeld te geven van afgelopen zaterdag? Wat was je verbruik, welke temperatuur ingesteld, stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:22
Ik heb toch ook wel het idee dat het voor een groot deel aan de ingestelde stooklijnen ligt. Ik heb de afgelopen dagen een paar tests gedaan door de thermostaat op 24 te zetten en te kijken waar het schip strand.

Gister was het hier overdag ca 6 graden en liep de Ta op tot ca 40, wat ook bij de ingestelde stooklijn past. Normaal hebben wij de kamertemperatuur op 19 graden ingesteld. Het werd nu binnen ca 4 uur 22 graden en volgens mij had de pomp het nog wel warmer kunnen krijgen.

Vandaag eenzelfde test met een buitentemperatuur van ca 12 graden. Ta liep op tot 36 graden wat weer past bij de stooklijn. Op een gegeven moment was de delta T 3 a 4 graden en moduleerde de pomp terug naar ca 600W. Nu liep de temperatuur op tot 21 graden en moest ik de test stoppen, omdat meerdere huisgenoten het te warm hadden gekregen :-)

Het zijn maar twee beperkte tests, maar ik heb het idee dat m'n stooklijn bij 15 graden nog iets lager kan dan een Ta van 35 en bij -10 wel een stuk hoger kan dan een Ta van 50. Maar goed, strenge vorst hebben we dit stookseizoen natuurlijk nog niet meegemaakt.

Ik ben ook wel benieuwd hoe DeWarmte de stooklijnen bepaald. Er is mij zeer beperkt gevraagd over stookgedrag, warmteverlies en samenstelling van radiatoren en vvw. Ik hoop dat we snel zelf de stooklijn kunnen aanpassen...

Maandag wordt de warmtemeter vervangen die bij de installatie al niets meer deed. Daarna kijkt DeWarmte weer verder naar optimalisatie van de stooklijn.

*Edit: Normaal draait de pomp ook bij mij met een zaagtand patroon. Tijdens de beide tests draaide de pomp met een lange ononderbroken run. Ik heb een Honeywell chronotherm touch thermostaat, die is ingesteld op 3 schakelingen per uur met een minimum aan tijd van 5 minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door jansd op 19-11-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
f.welvering schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:10:
[...]

Ik weet niet precies waar de stooklijn nu op staat, maar deze is afgelopen week nog omlaag gezet omdat de CV bij sprong, best lang ook terwijl de pomp maar op 600w kabbelde voor nog maar een uurtje.

Mijn Lyric vraagt nu zo'n 3x peer uur 5 minuten warmte, ik denk dat dit de oorzaak is.
Helaas kan ik deze niet instellen zodat deze langer warmte vraagt dan minimaal 5 minuten.
Ik heb voor de test nu vanmorgen het aantal schakelingen naar 6 gezet, eens kijken wat dit doet.

Wellicht heeft iemand nog tips voor de instellingen van een Lyric T6?
Bijvorobeeld zou optimales tart en stop nu aan of uit moeten staan? Standaard staat het aan.

Voor degenen welke wel lange runs zien, wat voor thermostaat gebruiken jullie? Ben erg benieuwd of er een lijn te vinden is in werking van de PompAO icm verschillende thermostaten.
mogelijk dat een update daar verbetering in kan brengen, helaas moet je die dus bij Honeywell zelf aanvragen, kun je niet dl of automatisch laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@BrianSalces Hier gister. Stooklijn is 30/35, dus zeer vlak. Kamerthermostaat staat tussen 07:00 en 22:00 op 19 en daarna op 18,5. Hysterese op 0.3.

De middelste run begint om 06:55 uur en is om 10:05 uur klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmlKj4KmimWSVHyWSPO9-u13OoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGFeGyWv0ZlApcCBoarMFm6n.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is gemeten met een 1-fase kWh meter op de groep v.d. warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 19-11-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
MacD007 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:25:
[...]

mogelijk dat een update daar verbetering in kan brengen, helaas moet je die dus bij Honeywell zelf aanvragen, kun je niet dl of automatisch laten doen.
Voor zover ik kan vinden heb ik de recentste versie 4.0.3.80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
f.welvering schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:11:
[...]

Voor zover ik kan vinden heb ik de recentste versie 4.0.3.80
Ja, dat is de meest acuele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik lees wel eens dat men een bypass plaatst bij een warmtepomp, ik heb er nul verstand van maar waarom zou je dat doen? Tegen pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:16:
Ik lees wel eens dat men een bypass plaatst bij een warmtepomp, ik heb er nul verstand van maar waarom zou je dat doen? Tegen pendelen?
Er zit bij mij inderdaad een bypass in de leidingen.
Deze is geplaatst bij de installatie van onze vvw. Deze zorgt ervoor dat als alle thermostaat kranen afsluiten er toch circulatie kan blijven. Ik vraag me echter soms af bij de druk/flow welke de PompAO genereert deze niet 'open' gaat en de circulatie ring erg kort wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:22:
[...]

Deze is geplaatst bij de installatie van onze vvw. Deze zorgt ervoor dat als alle thermostaat kranen afsluiten er toch circulatie kan blijven. Ik vraag me echter soms af bij de druk/flow welke de PompAO genereert deze niet 'open' gaat en de circulatie ring erg kort wordt.
Heb je deze al eens dicht gezet? Om een run te testen?
Je zou eventueel ook je Honeywell thermostaat tijdens die run buiten spel kunnen zetten, gewoon de 2 signaal draadjes die naar het kastje van deWarmte loopt met elkaar door verbinden (er lijkt dan dus warmtevraag), zo kan je eventueel ook jou pendel gedrag van de Thermostaat uit sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:59:
[...]

Heb je deze al eens dicht gezet? Om een run te testen?
Je zou eventueel ook je Honeywell thermostaat tijdens die run buiten spel kunnen zetten, gewoon de 2 signaal draadjes die naar het kastje van deWarmte loopt met elkaar door verbinden (er lijkt dan dus warmtevraag), zo kan je eventueel ook jou pendel gedrag van de Thermostaat uit sluiten.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik deze dicht zet?
Ik heb zo'n modelletje: https://www.heatnet.nl/bypass.jpg

Aangaande het doorverbinden van de kabeltjes, dit zou natuurlijk ook mooi via HA kunnen denk ik.
Aan de ene kant het signaal van de Thermostaat opvangen, en dan op basis van wat if/else zaken het aan/uit signaal sturen naar de controller van de PompAO. Maar wat zou je hiervoor kunnen gebruiken?
Ik heb vrijwel alles Zigbee dus dat zou het mooiste zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door f.welvering op 20-11-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jansd schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:19:
Ik heb toch ook wel het idee dat het voor een groot deel aan de ingestelde stooklijnen ligt. Ik heb de afgelopen dagen een paar tests gedaan door de thermostaat op 24 te zetten en te kijken waar het schip strand.

Gister was het hier overdag ca 6 graden en liep de Ta op tot ca 40, wat ook bij de ingestelde stooklijn past. Normaal hebben wij de kamertemperatuur op 19 graden ingesteld. Het werd nu binnen ca 4 uur 22 graden en volgens mij had de pomp het nog wel warmer kunnen krijgen.

Vandaag eenzelfde test met een buitentemperatuur van ca 12 graden. Ta liep op tot 36 graden wat weer past bij de stooklijn. Op een gegeven moment was de delta T 3 a 4 graden en moduleerde de pomp terug naar ca 600W. Nu liep de temperatuur op tot 21 graden en moest ik de test stoppen, omdat meerdere huisgenoten het te warm hadden gekregen :-)

Het zijn maar twee beperkte tests, maar ik heb het idee dat m'n stooklijn bij 15 graden nog iets lager kan dan een Ta van 35 en bij -10 wel een stuk hoger kan dan een Ta van 50. Maar goed, strenge vorst hebben we dit stookseizoen natuurlijk nog niet meegemaakt.

Ik ben ook wel benieuwd hoe DeWarmte de stooklijnen bepaald. Er is mij zeer beperkt gevraagd over stookgedrag, warmteverlies en samenstelling van radiatoren en vvw. Ik hoop dat we snel zelf de stooklijn kunnen aanpassen...

Maandag wordt de warmtemeter vervangen die bij de installatie al niets meer deed. Daarna kijkt DeWarmte weer verder naar optimalisatie van de stooklijn.

*Edit: Normaal draait de pomp ook bij mij met een zaagtand patroon. Tijdens de beide tests draaide de pomp met een lange ononderbroken run. Ik heb een Honeywell chronotherm touch thermostaat, die is ingesteld op 3 schakelingen per uur met een minimum aan tijd van 5 minuten.
Dat laatste zou je eigenlijk niet willen, dat is killing voor je COP en op den duur ook voor je levensduur van de pomp. Daar moet DeWarmte gewoon iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:40:
[...]

Aangaande het doorverbinden van de kabeltjes, dit zou natuurlijk ook mooi via HA kunnen denk ik.
Aan de ene kant het signaal van de Thermostaat opvangen, en dan op basis van wat if/else zaken het aan/uit signaal sturen naar de controller van de PompAO. Maar wat zou je hiervoor kunnen gebruiken?
Misschien heb je hier iets aan https://smarthomescene.co...dry-contact-relay-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
f.welvering schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:22:
[...]

Je deltaT gaat dan erg klein worden met gevolg dat de warmtepomp uitschakelt.
Eigenlijk moet je dus voorkomen dat dit kan gebeuren, zie je veel in zone systemen, bij een cv werkt dat ook perfect, met een warmtepomp is dat weer een heel ander verhaal, kort gezegd kun je stellen dat zone systemen in combinatie met een warmtepomp geen ideale combinatie zijn, veelal omdat het te complex gaat worden, met een warmtepomp wil je eigenlijk KISS. Dat is ook gewoon omdenken bij de overstap van cv naar een warmtepomp. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
MacD007 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:42:
[...]

Je deltaT gaat dan erg klein worden met gevolg dat de warmtepomp uitschakelt.
Eigenlijk moet je dus voorkomen dat dit kan gebeuren, zie je veel in zone systemen, bij een cv werkt dat ook perfect, met een warmtepomp is dat weer een heel ander verhaal, kort gezegd kun je stellen dat zone systemen in combinatie met een warmtepomp geen ideale combinatie zijn, veelal omdat het te complex gaat worden, met een warmtepomp wil je eigenlijk KISS. Dat is ook gewoon omdenken bij de overstap van cv naar een warmtepomp. O-)
Oftewel de bypass op hoogste instelling draaien zodat de kans zo klein mogelijk is dat deze open schiet.
Of misschien beter nog, eruit halen, echter is er dan een risico dat alles dicht zit en er geen flow meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:21:
[...]

Oftewel de bypass op hoogste instelling draaien zodat de kans zo klein mogelijk is dat deze open schiet.
Of misschien beter nog, eruit halen, echter is er dan een risico dat alles dicht zit en er geen flow meer mogelijk is.
Maar hoe gaat zonder naregeling alles dicht zitten? Dan staat toch altijd gewoon de ruimte waar de thermostaat hangt ten alle tijden open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:28:
[...]

Maar hoe gaat zonder naregeling alles dicht zitten? Dan staat toch altijd gewoon de ruimte waar de thermostaat hangt ten alle tijden open?
Naja er zit een thermostaat knop op de vvw verdeler dus deze kan theoretisch afsluiten.
Net als de thermostaatkranen op de radiatoren op de bovenverdieping.
Deze staan overigens allemaal maximaal open, maar in theorie is het mogelijk dat ze afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
f.welvering schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:40:
[...]

Ik doe zoiets met een wemos d1 mini, in combinatie met een relais bordje, zoals onderstaande.

https://www.bol.com/nl/nl...78c071623f5f9d95c1ff95c3f

Dan ESPhome op de wemos zetten en 1 van de gpio poorten koppelen aan je thermostaat. Hiermee stuur ik niet alleen de pompao aan maar ook de CV. Desgewenst kan ik dus bepalen of de CV bijspringt of niet. Het voordeel van een ESPhome is dat je deze zelfstandig kan laten draaien, dus als je domotica plat ligt, kan je PompAO en CV nog wel doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:23:
[...]

Ik doe zoiets met een wemos d1 mini, in combinatie met een relais bordje, zoals onderstaande.

https://www.bol.com/nl/nl...78c071623f5f9d95c1ff95c3f

Dan ESPhome op de wemos zetten en 1 van de gpio poorten koppelen aan je thermostaat. Hiermee stuur ik niet alleen de pompao aan maar ook de CV. Desgewenst kan ik dus bepalen of de CV bijspringt of niet. Het voordeel van een ESPhome is dat je deze zelfstandig kan laten draaien, dus als je domotica plat ligt, kan je PompAO en CV nog wel doordraaien.
Kan je hier wat meer over delen? Code bijvoorbeeld over hoe je dit aanpakt?
Mag ook via dm eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoisw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 06:46
Hallo allemaal, wij staan 30 november ingepland voor onze warmtepomp. Deze zou eerst op het platte dak van de schuur komen, maar na vragen mijnerzijds over eventuele trillingen (wonen in een geschakeld rijtjeshuis) komt deze nu boven het platte dak aan de gevel.

Afgelopen 2 weken is het heel lastig contact te krijgen en als ik alle berichten hier lees dan begin ik te twijfelen of ik wel een pomp van DeWarmte wil. Wij zijn complete noobs en hebben ook niet de zin en/of energie om ons hier heel erg in te verdiepen. Kortom, het moet gewoon werken en als het niet werkt moet iemand het zo snel mogelijk oplossen. :)

Ik had verwacht dat na een jaar de kinderziektes er wel uit waren en dat alles vrijwel probleemloos draait. Is dat te naïef?

Ons huis is uit 1974, 120m2. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Vloerisolatie en dakisolatie, 12 zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
f.welvering schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:43:
[...]

Kan je hier wat meer over delen? Code bijvoorbeeld over hoe je dit aanpakt?
Mag ook via dm eventueel
Zoals gezegd heb ik een esp8266 (bijv. wemos d1 mini) met hierop ESPHome geinstalleerd.

Onderstaande code geeft je een binaire sensor en 2 schakelaars.
De binaire sensor (pin14) hangt aan het relais van de PompAO waarmee de CV wordt ingeschakeld. Mogelijk heb je nog een tweede binaire sensor nodig waaraan de draden van je thermostaat hangt. (ik heb dit niet nodig)

De 2 relais (pin 12 en 13) gebruik ik vervolgens om de PompAO mee in te schakelen voor warmte en voor koeling, maar je kunt de tweede relais dus ook gebruiken om je CV mee te schakelen. (Ik heb dit niet nodig)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
esphome:
  name: pompao-esp
  friendly_name: PompAO

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "####"

ota:
  reboot_timeout: 0s

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  use_address: pompao-esp.local

captive_portal:

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: 
      number: GPIO14
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: yes
    name: "CVWarmtevraagWP"

switch:
    name: "RelWarm"
    pin: GPIO13
    id: relay1
    inverted: true
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
    name: "RelKoud"
    pin: GPIO12
    id: relay2

web_server:
  port: 80

Opm: reboot_timeout: 0s is van belang om ervoor te zorgen dat de ESP niet automatisch gaat rebooten bij verlies van wifi-signaal.

Als je ESPHome werkend hebt, krijg je dus een sensor en 2 switches. Deze kun je nu met automatiseringen gaan schakelen. Ik gebruik hiervoor Node Red, maar je kunt ook binnen HomeAssistant een automation maken.

Hoe je deze ESP gebaseerde controller autonoom kunt laten draaien, is een ander verhaal. Ik zou eerst wat ervaring opdoen door simpel te beginnen. Je schiet vanzelf door als je fanatiek wordt :+

[ Voor 3% gewijzigd door L_Edje op 20-11-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 11:01
sjoisw schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:41:
Hallo allemaal, wij staan 30 november ingepland voor onze warmtepomp. Deze zou eerst op het platte dak van de schuur komen, maar na vragen mijnerzijds over eventuele trillingen (wonen in een geschakeld rijtjeshuis) komt deze nu boven het platte dak aan de gevel.

Afgelopen 2 weken is het heel lastig contact te krijgen en als ik alle berichten hier lees dan begin ik te twijfelen of ik wel een pomp van DeWarmte wil. Wij zijn complete noobs en hebben ook niet de zin en/of energie om ons hier heel erg in te verdiepen. Kortom, het moet gewoon werken en als het niet werkt moet iemand het zo snel mogelijk oplossen. :)

Ik had verwacht dat na een jaar de kinderziektes er wel uit waren en dat alles vrijwel probleemloos draait. Is dat te naïef?

Ons huis is uit 1974, 120m2. Vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Vloerisolatie en dakisolatie, 12 zonnepanelen.
Bij mij draait de pomp ruim een maand en doet het gewoon. Wat je hier leest is dat je moet wennen omdat de pomp anders werkt dan een CV en je anders moet gaan denken. En elk huis is anders, waardoor het optimaliseren van de werking en efficiency van de pomp een zoektocht kan zijn. Maar hoe dan ook, sinds een maand verbruik ik geen gas maar elektriciteit om mijn huis te verwarmen en dat was voor de korte termijn mijn doel. Komende jaren wordt het dak nog geïsoleerd waarna ik van de traditionele radiatoren af kan en de pomp zuiniger kan gaan werken doordat de temperatuur/ stooklijn verlaagd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
sjoisw schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:41:

Die zoektocht waar @Mkw het over heeft, heb je bij iedere warmtepomp die je installeert naast of in plaats van een cv-ketel, in het begin.

Een warmtepomp is geen 1-2-3 oplossing, alleen al de verandering in je stookgedrag zal wennen zijn.

In principe wordt de PompAO na installatie door de monteur afgesteld op jouw woonsituatie.
Normaal gesproken zou dit passend genoeg moeten zijn om de warmtepomp zonder problemen te laten draaien bij buitentemperaturen zoals nu, maar ook bij bijvoorbeeld -10 graden Celsius.

Hier bij Tweakers lopen allemaal nerds rond die elk procentje meer aan COP uit hun warmtepomp willen persen, en daar lees je veel over in dit forum.

In principe is het straks alleen nodig om de ideale binnentemperatuur te bepalen, en daar naartoe werken met de instelling van je kamerthermostaat.

Bij mij bijvoorbeeld staat de thermostaat nu al wekenlang op 21 graden Celsius ingesteld, dag en nacht. Werkt perfect, temperatuur is altijd aangenaam overal in huis en het elektriciteitsverbruik valt reuze mee.

In het begin was ik volop bezig met dynamische energieprijzen en daarop de temperatuur afstemmen zodat ik nog goedkoper kon stoken. Niet doen, daar houd een warmtepomp niet van, en als het je al iets oplevert staat het meestal niet in verhouding tot de tijd en moeite die je erin stopt.

Ik heb nachtverlaging geprobeerd, want waarom zou je in vredesnaam 's-nachts de verwarming aan laten staan? Dat kost toch alleen maar meer geld? Waarna bleek dat het meer energie kostte om de woonkamer elke ochtend weer op temperatuur te krijgen dan wanneer ik de thermostaat op een constante temperatuur instel. Nachtverlaging niet doen dus, daar houd een warmtepomp niet van 8)

Het is dus normaal gesproken heel eenvoudig, probeer uit welke temperatuur je het prettigst vind in huis, en laat de thermostaat daar op staan zolang je niet dagenlang weg van huis bent. Simpel toch?

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er altijd, maar in principe is het gebruik van een warmtepomp simpeler voor de gebruiker dan een cv-ketel, mits goed geïnstalleerd en goed ingeregeld.

Maar dat geldt voor elke warmtepomp die je zou laten installeren.

Ik zou me er niet zo druk om maken, komt best goed met die PompAO bij jou thuis! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:36:
[...]

Zoals gezegd heb ik een esp8266 (bijv. wemos d1 mini) met hierop ESPHome geinstalleerd.

Onderstaande code geeft je een binaire sensor en 2 schakelaars.
De binaire sensor (pin14) hangt aan het relais van de PompAO waarmee de CV wordt ingeschakeld. Mogelijk heb je nog een tweede binaire sensor nodig waaraan de draden van je thermostaat hangt. (ik heb dit niet nodig)

De 2 relais (pin 12 en 13) gebruik ik vervolgens om de PompAO mee in te schakelen voor warmte en voor koeling, maar je kunt de tweede relais dus ook gebruiken om je CV mee te schakelen. (Ik heb dit niet nodig)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
esphome:
  name: pompao-esp
  friendly_name: PompAO

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "####"

ota:
  reboot_timeout: 0s

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  use_address: pompao-esp.local

captive_portal:

binary_sensor:
    pin: 
      number: GPIO14
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: yes
    name: "CVWarmtevraagWP"

switch:
    name: "RelWarm"
    pin: GPIO13
    id: relay1
    name: "RelKoud"
    pin: GPIO12
    id: relay2

web_server:
  port: 80

Opm: reboot_timeout: 0s is van belang om ervoor te zorgen dat de ESP niet automatisch gaat rebooten bij verlies van wifi-signaal.

Als je ESPHome werkend hebt, krijg je dus een sensor en 2 switches. Deze kun je nu met automatiseringen gaan schakelen. Ik gebruik hiervoor Node Red, maar je kunt ook binnen HomeAssistant een automation maken.

Hoe je deze ESP gebaseerde controller autonoom kunt laten draaien, is een ander verhaal. Ik zou eerst wat ervaring opdoen door simpel te beginnen. Je schiet vanzelf door als je fanatiek wordt :+
Kijk dat is interessant om eens mee aan de slag te gaan, al was het eerst maar in een soort gesimuleerde test omgeving.
Het autonoom maken van de ESP is natuurlijk wat je uiteindelijk wilt zodat je de afhankelijkheid van HA kan wegnemen. Tenminste enkel als HA weg is, anders kan hij prima aangestuurd worden vanuit HA.

Zou je jouw Node-Red flow ook nog willen delen? Snap dat hier veel sensoren in zitten welke 'out-of-the-box' niet zullen werken, maar daar red ik me wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
Rolfy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 04:04:
[...]

Bij mij bijvoorbeeld staat de thermostaat nu al wekenlang op 21 graden Celsius ingesteld, dag en nacht. Werkt perfect, temperatuur is altijd aangenaam overal in huis en het elektriciteitsverbruik valt reuze mee.
Mag ik vragen wat 'valt reuze mee' ongeveer inhoudt? Wat verbruik je ongeveer per maand aan electriciteit bij een constante temperatuur van 21 in jouw situatie?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:53:
[...]

Mag ik vragen wat 'valt reuze mee' ongeveer inhoudt? Wat verbruik je ongeveer per maand aan electriciteit bij een constante temperatuur van 21 in jouw situatie?
Tuurlijk mag dat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBwWn9TsouZCYAz-QZzs3NW6Ero=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25XQsM3SXlSYX3z3l9TaeBgO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het verbruik van de PompAO deze maand, in totaal 230 kWh. De Daikin airco wordt niet gebruikt nu, alleen in de zomer.

Prijs staat erbij, via Zonneplan dynamisch heeft dat tot nu toe € 62,58 aan elektriciteit gekost, dit is inclusief energiebelasting en BTW.

Valt reuze mee toch? Krijg dat maar eens voor elkaar op gas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Rolfy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:34:
[...]

Tuurlijk mag dat :)

[Afbeelding]

Dit is het verbruik van de PompAO deze maand, in totaal 230 kWh. De Daikin airco wordt niet gebruikt nu, alleen in de zomer.

Prijs staat erbij, via Zonneplan dynamisch heeft dat tot nu toe € 62,58 aan elektriciteit gekost, dit is inclusief energiebelasting en BTW.

Valt reuze mee toch? Krijg dat maar eens voor elkaar op gas :P
Dank voor het delen! Ja, valt reuze mee inderdaad. Waar denk je op uit te komen in een jaar?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
Staar je niet blind op het verbruik. Dit is bij iedereen anders afhankelijk van je stookgedrag en warmte afgifte.

Ik doe wel aan nacht verlaging 16,5 graden en om 16:00 warm ik de hut op naar 18,5 en om 17:00 naar 20 graden. Ik heb alleen radiatoren mede doordat mijn radiator fans niet aangingen bij 35 graden heb ik het water naar 45 laten zetten oorzaak gevolg snel warm in huis lagere COP tussen de 3-5 gem 3,5 en 4 ik vind dit prima kan er niks aan veranderen anders dan de stooklijn aanpassen.
Maar tov vorig jaar waar we het frisser hadden in huis ivm de dure gasprijs175m3 gas verstookte.(okt-nov)
Nu 781 KWh(cop3,6) aan warmte hebben gemaakt wat volgends dewarmte 85m3 gas is en 63 euro (okt-nov) besparing. Waarbij mijn huis warmer is dan ooit en ook op de boven verdiepingen is het nu warmer
Waarbij mijn shelly aangeeft 155Kwh aan stroom verbruikt te hebben voor de Pompao in November, ik ga uit van 200-300 per maand dat 6 maand lang, sinds april geen gas meer verbruikt

Echter ik heb zonnepanelen en 1500kWh overschot. Dit is 1500x 0.05 of opstoken en bespaar zo ook gas. En zonder saldering (na 2024?) zal ik de pomp meer overdag moeten starten.

Dus de keuze voor wel of geen pomp is een keuze maar een CV ketel koop je ook en kijk je ook niet naar de terugverdientijd. Nu kan je wat besparen en over 5 jaar heeft alles je niks gekost. Daarbij is de markt zo aangepast dat er top WP zijn en goedkoper etc etc koop je weer een nieuwe en start het besparen weer of niet en laat je de pomp nog 10 jaar lopen voor nop. Zolang de overheid gratis geld stopt in onze hobby projectjes hebben we mooi wat te spelen solar,WPB,WP en er is niks zo leerzaam als hier op Tweakers kijk ook zeker in de andere Warmtepomp forums

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Via de mail reageren ze best snel vrijdag een vraag, vandaag antwoord en meteen mijn stooklijn laten aanpassen. Dus contactvis in mijn beleving prima.En de wp doet wat die doen moet. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
nivekamoud schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:56:
Via de mail reageren ze best snel vrijdag een vraag, vandaag antwoord en meteen mijn stooklijn laten aanpassen. Dus contactvis in mijn beleving prima.En de wp doet wat die doen moet. :-)
Eens toevallig had ik ze vrijdag ook gemaild nadat er in 1 nacht vrij veel gas verbruikt was.
Zelfde middag had ik al antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Volgens hen kon de PompAO het niet aan om mijn huis warm te houden.

Het valt mij op dat ik vrijwel nooit een langere run zie, en als ik deze zie is het meteen een uurtje of 2 op 1450 tot 1500 watt. Ik zou eigenlijk graag lange runs zien op zo'n 600 watt en mijn huis daarmee mooi op temperatuur te houden.
Mijn lyric T6 vroeg die dag gemiddeld zo'n 3/4x per uur 5 minuten warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
f.welvering schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:59:
Mijn lyric T6 vraag gemiddeld zo'n 3/4x per uur 5 minuten warmte.
Misschien toch eens paar weken een Netatmo oid proberen? Of de optimum start/stop algoritmes resetten (kon hier alleen dmv factory reset). Wellicht zitten die nog in de weg. Zou zelf op niets anders dan gevoel daarna evt alleen die eerste aan laten staan, en iig zo min mogelijk verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:13:
[...]

Misschien toch eens paar weken een Netatmo oid proberen? Of de optimum start/stop algoritmes resetten (kon hier alleen dmv factory reset). Wellicht zitten die nog in de weg. Zou zelf op niets anders dan gevoel daarna evt alleen die eerste aan laten staan, en iig zo min mogelijk verlaging.
Heb er aan zitten denken om de thermostaat te vervangen. Maar is weer een aardige investering voor iets waarvan je niet echt zeker weet of het wat oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:25:
[...]

Heb er aan zitten denken om de thermostaat te vervangen. Maar is weer een aardige investering voor iets waarvan je niet echt zeker weet of het wat oplevert.
Probeer eens een run zonder je thermostaat, gewoon even door verbinden. Als je hiermee al die in uit schakelingen kwijt bent weet je dat het misschien verstandig is om te investeren in bijvoorbeeld een netatmo, brengt het niks dan weet je dat ook.
Korte runs op vol vermogen duiden er op dat je een hogere stooklijn hebt. Als je deze temperatuur kunt verlagen maar wel nog goede afgifte hebt zal je huis er veel langer over doen om de gevraagde temperatuur te bereiken. PompAO kan dan rustiger draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

Het valt mij op dat ik vrijwel nooit een langere run zie, en als ik deze zie is het meteen een uurtje of 2 op 1450 tot 1500 watt. Ik zou eigenlijk graag lange runs zien op zo'n 600 watt en mijn huis daarmee mooi op temperatuur te houden.
Wat was de oplossing van DeWarmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:36:
[...]

Dank voor het delen! Ja, valt reuze mee inderdaad. Waar denk je op uit te komen in een jaar?
Dat is een hele goede vraag. Ik heb geen idee nog, maar ik verwacht wel een flink stuk goedkoper uit te zijn dan met het verwarmen via mijn oude VR cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:06:
[...]

Probeer eens een run zonder je thermostaat, gewoon even door verbinden. Als je hiermee al die in uit schakelingen kwijt bent weet je dat het misschien verstandig is om te investeren in bijvoorbeeld een netatmo, brengt het niks dan weet je dat ook.
Korte runs op vol vermogen duiden er op dat je een hogere stooklijn hebt. Als je deze temperatuur kunt verlagen maar wel nog goede afgifte hebt zal je huis er veel langer over doen om de gevraagde temperatuur te bereiken. PompAO kan dan rustiger draaien.
Ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Morgen ben ik de hele dag thuis dus zal het eens proberen.
Wat adviseer jij? hoe lang zou ik ze doorverbonden kunnen laten?

Mijn stooklijn hebben ze al vaak omlaag gezet, maar waar deze nu precies op staat weet ik niet.
Ik zal die vraag eens aan support stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door f.welvering op 22-11-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
okijokii schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:32:
[...]

Wat was de oplossing van DeWarmte?
Geen, je huis wordt netjes warm, dus de PompAO loopt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wie bedoel je dan met hen? 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
okijokii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:19:
[...]

Wie bedoel je dan met hen? 😃
DeWarmte ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
TeutonMartin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:06:
[...]

Voordat de PompAO geinstalleerd werd, maakte ik gebruik van een virtuele thermostaat binnen HomeAssistant. Als je een temperatuursensor in de woonkamer hebt hangen dan kun je hiermee ook gewoon een virtuele thermostaat maken. Je hebt dan volledige controle over aantal schakelmomenten.
Vanwege mijn nare ervaring met Quatt heb ik destijds besloten om het de installateurs zo makkelijk mogelijk te maken en heb zodoende de Netatmo gekocht. Maar achteraf gezien had ik gewoon prima mijn virtuele thermostaat kunnen laten "hangen".

Deze gebruik ik:
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Overigens wil ik hier geen HomeAssistant topic van maken hoor. Maar als je liever geen nieuwe thermostaat koopt is dit ook nog een prima optie. Dus enkel de sensorwaarde van je bestaande thermostaat gebruiken en zelf de schakelmomenten bepalen van je domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dan staat het een beetje haaks op elkaar 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
L_Edje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:31:
[...]

Voordat de PompAO geinstalleerd werd, maakte ik gebruik van een virtuele thermostaat binnen HomeAssistant. Als je een temperatuursensor in de woonkamer hebt hangen dan kun je hiermee ook gewoon een virtuele thermostaat maken. Je hebt dan volledige controle over aantal schakelmomenten.
Vanwege mijn nare ervaring met Quatt heb ik destijds besloten om het de installateurs zo makkelijk mogelijk te maken en heb zodoende de Netatmo gekocht. Maar achteraf gezien had ik gewoon prima mijn virtuele thermostaat kunnen laten "hangen".

Deze gebruik ik:

Overigens wil ik hier geen HomeAssistant topic van maken hoor. Maar als je liever geen nieuwe thermostaat koopt is dit ook nog een prima optie. Dus enkel de sensorwaarde van je bestaande thermostaat gebruiken en zelf de schakelmomenten bepalen van je domotica.
Klinkt interessant! Ik heb Tado, PompAO en onderverdieping met vloerverwarming. Ik hang al 3 weken bij Tado aan de support omdat deze constant ver boven de target temperatuur verwarmt, daarbij blijft de vloer ook nog uren warm waardoor het vaak zweten is. Ik heb natuurlijk in de woonkamer de Tado thermostaat hangen kan ik die gebruiken om zelf de PompAO aan/uit te zetten? Zo ja, hoe werkt de aansturing dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:31:
[...]

Deze gebruik ik:

Interessant, edit gebruikte je icm een module aan je CV om deze aan te sturen?
Heb je nog adviezen in de instellingen van deze generic thermostat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:18:
[...]

Ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Morgen ben ik de hele dag thuis dus zal het eens proberen.
Wat adviseer jij? hoe lang zou ik ze doorverbonden kunnen laten?

Mijn stooklijn hebben ze al vaak omlaag gezet, maar waar deze nu precies op staat weet ik niet.
Ik zal die vraag eens aan support stellen.
In principe doet de thermostaat niks anders dan het signaaltje wat via het ene draadje loopt weer terug door zetten via het andere draadje naar je CV ketel of de warmtecontroller als er warmtevraag is (doordat deze het stuurstroompje terug krijgt weet hij dat hij warmte moet gaan leveren), als je dus zelf deze verbinding maakt zal je cv ketel of de controller van de warmte denken dat er warmtevraag is tot dat je deze verbinding weer verbreekt. Je zou dit ook met je thermostaat kunnen doen door gewoon de warmte op 30 graden te zetten (maar een thermostaat die dus tussentijds steeds zou afschakelen zorgt er dan voor dat pompAO niet blijft draaien)

Ik zou hem gewoon eens een uur of 4 laten hobbelen en dan eens kijken wat er gebeurd. Hoelang duurt het tot je stooklijn temp wordt behaalt en hoe snel loopt je temperatuur in huis op. Blijft pompAO überhaupt deze tijd aan 1 stuk lopen, gaat hij terug moduleren etc etc.

In principe zou pompAO met redelijk wat vermogen naar zijn stooklijn temp willen gaan, om vervolgens deze temperatuur aan te houden en dus gaan af moduleren. Uit zal hij alleen gaan als hij op zijn minimale vermogen niet voldoende afgifte kwijt kan in jou afgifte systeem (of normaal dus door je thermostaat die dan snel weer afschakelt).

Als je nu dus een mooie lange run krijgt en pompAO terug moduleert en blijft lopen weet je dat je afgifte systeem in elk geval in orde is en dat je vele schakelmomenten waarschijnlijk door je thermostaat zelf worden veroorzaakt. Stel dat pompAO nu ook veel start/stops heeft kan het zijn dat hij zijn minimale vermogen niet goed kwijt kan. Je zult dan de oplossing in je afgifte systeem moeten zoeken.
Misschien heb je wel een goede afgifte en hele snelle temperatuur stijging, je kan dan beter de stooklijn terug schroeven zodat pompAO niet maar rent tot de hoge ingestelde stooklijn en de warmte vraag alweer voorbij is als hij die eindelijk heeft bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:40
nivekamoud schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:56:
Ik kreeg nu ook snel reactie. Mijn mail was in hun spambox beland en die bekijken ze dus eens per maand. :p

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 21:31
Spam? Gaan ze zo met hun klanten om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 11:01
Als je vaker dan 2x per dag mailt valt het onder spam 🤪

Vandaag gebeld omdat er rare zaken spelen: sensoren leken in de war bv aanvoer temp was lager dan retour temp, buitentemperatuur klopte voor geen meter of was het wel 13 graden vanmorgen? Ook leek de pomp de stooklijn niet te volgen waardoor het erg warm werd. Was wel snel warm binnen maar wel met een slechte COP van 2,5. Ze hebben beloofd er vandaag of morgen naar te kijken.

Heb alleen een Tado met gewone radiatoren en zie dat de Tado inderdaad blijft vragen om warmte als het al boven de ingestelde temperatuur is. Doordat radiatoren nog even blijven doorbranden nadat de pomp is uitgegaan uiteindelijk, is het vaak wel 0,3 warmer dan ingesteld. Andersom gaat hij pas om warmte vragen als de temperatuur 0,2 of 0,3 graad lager is en doordat het even duurt voordat de radiatoren warmte afgeven, betekent dat dus dat op temperatuur blijven in de praktijk betekent dat de kamer bijna weer een graad warmer moet worden. Daardoor wel lange runs dus weet ook niet of het geheel onwenselijk is. Tado support heeft de Tado al aangepast aan de warmtepomp conform instructies DeWarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering

Ik heb ook even aan DeWarmte gevraagd waarom ik geen lange runs zie gezien hun veel meer kunnen zien in de PompAO dan wij dit kunnen.
Ze kwamen al vrij snel terug met een antwoord waarin ze aangaven dat de Lyric T6 hiervoor zorgt.
Deze doet heel korte warmte vragen en vrij vaak (3x per uur 5 minuten) terwijl ze liever een lange warmtevraag zouden zien. Heb de vervolgvraag gesteld welke Thermostaat ze dan aan zouden raden gezien deze T6 door hun ook aangeraden werd destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb ook even aan DeWarmte gevraagd waarom ik geen lange runs zie gezien hun veel meer kunnen zien in de PompAO dan wij dit kunnen.
Ze kwamen al vrij snel terug met een antwoord waarin ze aangaven dat de Lyric T6 hiervoor zorgt.
Deze doet heel korte warmte vragen en vrij vaak (3x per uur 5 minuten) terwijl ze liever een lange warmtevraag zouden zien. Heb de vervolgvraag gesteld welke Thermostaat ze dan aan zouden raden gezien deze T6 door hun ook aangeraden werd destijds.
Ze komen dan vast met Tado of Nest.

Persoonlijk zou ik voor de Netatmo kiezen, heb deze zelf ook (meerdere hier met pompAO), 2 vrienden van me hebben deze ook aangeschaft en hebben een ander merk warmtepomp, maar ook daar werkt het top.
Nu door de Black Friday erg gunstig geprijsd: https://www.bol.com/nl/nl...Rw.2_15.17.ProductPageUrl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r--xw_WMNMaCc7vJBDqNvqaDqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GX6MMNigyeol2lDJ6fUqkj4K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKnfYwGxi60hx9lzLBF95DdZHDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IsDoSSQ41e5M6j1RfEcFqv9s.png?f=fotoalbum_large

Je kan dus zelf instellen wanneer hij moet schakelen, 0,2 betekend in mijn geval altijd bij 19,3 aan en 19,7 uit. Je kan mooi de temperatuur ontwikkeling zien in je woning om zo een zo laag mogelijke stooklijn te hanteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3JrEKCXAHFKOLx3meJlz6D9Qcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CxjEmF9w5ee8VP5GbKFEeq6.png?f=fotoalbum_large

Mijn nacht run was 9,5 uur aan 1 gesloten zonder start of stop met dus een verhoging van 19,3 naar 19,7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ1aIot_2zudDajeSwBmvSOVMD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zeffm79kZFVZjIGKqr9AznNc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door TeutonMartin op 22-11-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Idd heb ook een netatmo voordeel is dat deze draadloos is dus overal neergezet kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]
Dat is dan wel de T6 in combinatie met PompAO. In combinatie met de Quatt, maakt juist de T6 mooi lange runs. Ik zit bijvoorbeeld vandaag op 1 run, van vanmorgen 3uur tot nu. En gisteren ook 1 run. Eergisteren 3 (zon tussen de middag). En die lange runs zien veel meer T6+Quatt gebruikers.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Ondertussen zie ik mijn COP flink omlaag gaan, vandaag 3,2 met buiten 5 graden. Afgiftesysteem beneden (waar de thermostaat hangt) is vloerverwarming en het huis is top geïsoleerd. Valt me toch wat tegen. Of is dit een prima COP voor vandaag?

Overigens hebben ze de aanvoer nu staan op minimaal 35 graden om pendelen te voorkomen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is dan wel de T6 in combinatie met PompAO. In combinatie met de Quatt, maakt juist de T6 mooi lange runs. Ik zit bijvoorbeeld vandaag op 1 run, van vanmorgen 3uur tot nu. En gisteren ook 1 run. Eergisteren 3 (zon tussen de middag). En die lange runs zien veel meer T6+Quatt gebruikers.
Is dat ook een aan/uit model of werkt quatt met een opentherm model? @f.welvering je hebt wel een aan/uit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:07:
[...]

Is dat ook een aan/uit model of werkt quatt met een opentherm model? @f.welvering je hebt we een aan/uit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Is dat ook een aan/uit model of werkt quatt met een modulerend model? @f.welvering je hebt we een aan/uit model?
De T6 wordt opentherm aangesloten op de controller (hangt bij CVketel) van de Quatt warmtepomp. Deze controller moduleert de Quatt warmtepomp en schakelt eventueel de CVketel in.

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 22-11-2023 17:12 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
harrr schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:39:
Ondertussen zie ik mijn COP flink omlaag gaan, vandaag 3,2 met buiten 5 graden. Afgiftesysteem beneden (waar de thermostaat hangt) is vloerverwarming en het huis is top geïsoleerd. Valt me toch wat tegen. Of is dit een prima COP voor vandaag?

Overigens hebben ze de aanvoer nu staan op minimaal 35 graden om pendelen te voorkomen.
Wat zie je voor aanvoer temperatuur op je status pagina? Ik vermoed dat je dan wel een temperatuur van ergens richting de 45 of hoger zou moeten zien.

Hier staat hij vandaag op 5,4 (aanvoer temperatuur niet boven de 30 graden geweest met als koudste momentje in de nacht van 4 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:11:
[...]
De T6 wordt opentherm aangesloten op de controller (hangt bij CVketel) van de Quatt warmtepomp. Deze controller moduleert de Quatt warmtepomp en schakelt eventueel de CVketel in.
Voor zover ik weet kan de PompAO (helaas nog?) geen OpenTherm gebruiken.
M.i. zou dat best wat voordelen kunnen hebben, gezien de controller dan meer 'kennis' van de warmtevraag heeft, en daarmee meer input voor algoritme tbv modulatie. Of denk ik dan verkeerd?

Hier sprong de CV vandaag bij, geen idee hoe vaak dat eerder is gebeurd.
Zou daar graag meer inzicht in en controle over hebben, hopelijk leest DeWarmte mee :)
Anders ga ik idd de HA route bewandelen voor het loskoppelen van de back-up warmte.

[ Voor 12% gewijzigd door shufflez op 22-11-2023 17:29 . Reden: OpenTherm aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
[...]
gezien deze T6 door hun ook aangeraden werd destijds.
Heb je die op hun aanraden aangeschaft? Dan zouden zij 't moeten oplossen lijkt me.
Of werd hij als compatible aangeduid? Technisch gezien is dat 't ook wel ('t meet de temperatuur en schakelt een relais), misschien had een minder oplettende gebruiker er geen problemen mee gehad. Ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:22
[...]

Wel bijzonder om gelijk maar de thermostaat de schuld te geven. Tuurlijk zijn er verschillen in regelingen, maar feit is dat er meer warmte geleverd wordt dan het warmteverlies in de woning. Heel plat gezegd doet de thermostaat dan wat hij moet doen: een signaal sturen dat er geen warmte meer nodig is. Wat dan nodig is, is het instellen van de juiste stooklijn.

Zou fijn zijn dat DeWarmte dat uit zich zelf doet, anders hadden we natuurlijk net zo goed de originele sturing kunnen gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
[...]

Begrijp ik hier uit dat 1 schakeling en een aan tijd van 30 minuten beter zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:20:
[...]

Wat zie je voor aanvoer temperatuur op je status pagina? Ik vermoed dat je dan wel een temperatuur van ergens richting de 45 of hoger zou moeten zien.

Hier staat hij vandaag op 5,4 (aanvoer temperatuur niet boven de 30 graden geweest met als koudste momentje in de nacht van 4 graden).
Ik zag vandaag een aanvoer van 38 graden voorbij komen. Het minimum zouden ze op 35 gezet hebben om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
jnicolaes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:46:
[...]

Klinkt interessant! Ik heb Tado, PompAO en onderverdieping met vloerverwarming. Ik hang al 3 weken bij Tado aan de support omdat deze constant ver boven de target temperatuur verwarmt, daarbij blijft de vloer ook nog uren warm waardoor het vaak zweten is. Ik heb natuurlijk in de woonkamer de Tado thermostaat hangen kan ik die gebruiken om zelf de PompAO aan/uit te zetten? Zo ja, hoe werkt de aansturing dan?
Ja dat kan zeker. Als je de setpoint van je Tado Thermostaat kunt uitlezen binnen Homeassistant, kun je een automatisering maken die deze setpoint naar je virtuele thermostaat schrijft. (Dit kan ook via Node red)

De uitvoer van je virtuele thermostaat is dan de PompAO via een ESPHome relais zoals ik eerder omschreef of bijv. een zigbee droog contact relais. Het is jammer dat we de Raspberry Pi van dewarmte nog niet direct kunnen aansturen via een webservice of mqtt; dit zou nog eenvoudiger zijn.
Dit is nog in de maak bij DeWarmte.

Verder is het gewoon spelen met deze generic thermostat. Je kunt de hysterese instellen en (heel fijn!) de minimum cycle duration. Hiermee kun je direct het aantal schakelmomenten beinvloeden.

Hoe eea er uit ziet binnen Node Red, kan ik niet 1:1 delen maar ik zal een voorbeeldje maken.
Mijn Node-red flow is momenteel heel complex omdat ik ook nog mijn zonneboiler en pelletkachel in de mix gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
Heeft één van jullie ook ervaringen met sterk fluctuerende COP’s? Nu haal ik bij 5 graden een COP van 5. Eerder vandaag met dezelfde temperatuur buiten en gelijke aanvoertemperatuur een COPvan 3,5. De warmtepomp maakt de ene keer ook meer lawaai. De maximale ventilatorsnelheid is al wat teruggebracht maar soms zit het geluid op dik 2 meter nog steeds ruim boven de 50db

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGXChosvr5ZxEBigRGobe5Sd_RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xs5YOlHLqyogdGkbflYQwuRY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
SBL schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:31:
[...]

Als ik het goed heb gebruikt de Quatt OpenTherm waardoor deze anders omgaat met de signalen van de Lyric.
DeWarmte gebruikt helaas enkel Aan/Uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
[...]

Is dat ook een aan/uit model of werkt quatt met een opentherm model? @f.welvering je hebt wel een aan/uit model?
De T6 kan beiden, maar DeWarmte kan helaas enkel Aan/Uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:28:
[...]

Heb je die op hun aanraden aangeschaft? Dan zouden zij 't moeten oplossen lijkt me.
Of werd hij als compatible aangeduid? Technisch gezien is dat 't ook wel ('t meet de temperatuur en schakelt een relais), misschien had een minder oplettende gebruiker er geen problemen mee gehad. Ideaal is anders.
Ik had de T6 al, en die werdt inderdaad als compatible genoemd en daarnaast ook als voorkeur dus men was er erg blij mee.

Pagina: 1 ... 16 ... 52 Laatste