Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 17 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 20:08
golfgti5 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:24:
[...]

Begrijp ik hier uit dat 1 schakeling en een aan tijd van 30 minuten beter zou moeten werken?
Zoiets haal ik daar ook uit.
Morgen ga ik eens een aantal uren de kabeltjes aan elkaar doorverbinden zoals aangeraden door @TeutonMartin om een te kijken wat er gebeurt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:32:
[...]

Ja dat kan zeker. Als je de setpoint van je Tado Thermostaat kunt uitlezen binnen Homeassistant, kun je een automatisering maken die deze setpoint naar je virtuele thermostaat schrijft. (Dit kan ook via Node red)

De uitvoer van je virtuele thermostaat is dan de PompAO via een ESPHome relais zoals ik eerder omschreef of bijv. een zigbee droog contact relais. Het is jammer dat we de Raspberry Pi van dewarmte nog niet direct kunnen aansturen via een webservice of mqtt; dit zou nog eenvoudiger zijn.
Dit is nog in de maak bij DeWarmte.

Verder is het gewoon spelen met deze generic thermostat. Je kunt de hysterese instellen en (heel fijn!) de minimum cycle duration. Hiermee kun je direct het aantal schakelmomenten beinvloeden.

Hoe eea er uit ziet binnen Node Red, kan ik niet 1:1 delen maar ik zal een voorbeeldje maken.
Mijn Node-red flow is momenteel heel complex omdat ik ook nog mijn zonneboiler en pelletkachel in de mix gooi.
Ik zou een klein voorbeeld zeker waarderen, is namelijk altijd lastig om van scratch te beginnen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 18:51
verschuur schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:48:
Heeft één van jullie ook ervaringen met sterk fluctuerende COP’s? Nu haal ik bij 5 graden een COP van 5. Eerder vandaag met dezelfde temperatuur buiten en gelijke aanvoertemperatuur een COPvan 3,5. De warmtepomp maakt de ene keer ook meer lawaai. De maximale ventilatorsnelheid is al wat teruggebracht maar soms zit het geluid op dik 2 meter nog steeds ruim boven de 50db

[Afbeelding]
Als je wp een defrost doet dan kachelt de COP enorm in. Vanochtend vroor het in een groot deel van Nederland dus veel defrosts.
Overigens heb je sneller een defrost bij een hogere stooklijn, dus daarvoor ook belangrijk om die daarom zo laag mogelijk te hebben

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 19:03
golfgti5 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:24:
[...]
Begrijp ik hier uit dat 1 schakeling en een aan tijd van 30 minuten beter zou moeten werken?
Volgens mij wel, als eerder in draadje aangehaald zijn zo lang mogelijke runs met zo'n klein mogelijk verschil tussen aanvoer en retour het meest efficiënt. Mits je het dan warm houdt (niet krijgt).

In mijn beleving zou het meest gunstig zijn om exact het warmteverlies van woning er terug in te stoppen. Itt tot voorheen elke paar minuten een bult warmte erin te knallen, wachten tot het afkoelt en dan weer (letterlijk) vol gas te stoken. Hoewel dat (in mijn geval) met OpenTherm misschien iets genuanceerder was.

Als we straks (hopelijk snel) zelf de stooklijn kunnen bepalen, kan iedereen de balans tussen duurzaamheid, comfort en warmteverlies afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
wheli schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:32:
[...]
Als je wp een defrost doet dan kachelt de COP enorm in. Vanochtend vroor het in een groot deel van Nederland dus veel defrosts.
Overigens heb je sneller een defrost bij een hogere stooklijn, dus daarvoor ook belangrijk om die daarom zo laag mogelijk te hebben
Heb je een idee voor me hoe ik een defrost zonder HA integratie terug kan zien? Toch tijd HA Docker weer eens aan te slingeren.

Blijft de wp pomp bij jullie tijdens defrost (of igv backup warmte) wel doordraaien? Ik zag toevallig toen vandaag CV bijsprong de wp pomp in portal op 0 staan. Lijkt me toch juist dat wp gebaat is ook het door cv opgewarmde water door de wisselaar te laten stromen?

Leuke woordspeling trouwens; kachelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 23:23
Ik was vandaag eigenlijk best tevreden over de runs van mijn PompAO...

Run, Forrest, run!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H1mNOS7jO6lQQMXPEGaJz9B9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uni64UUyDiORIL102AGcpI3R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-10 07:29
Ik heb nog geen reactie van DeWarmte ontvangen over waarom mijn PompAO de CV inschakelt, mijn inziens is dit onnodig met een omgevingstemperatuur van 9°C. Daarbij is dit killing voor de COP, zie de volgende waarnemingen van een run van 4 uur waarin 2 keer de CV wordt bijgeschakeld voor een paar minuten, waarna de COP kelderd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnldIJi4wGQXcND45NH8tHYt6_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RsUDSfE8a7umCyx19hjuxlDF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5l_MpSXRb7-eJrnPhtb-WhekHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m0tWuuaFatQJ1f6aGMlKxrLn.png?f=fotoalbum_large

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-10 12:16
DutchAce schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:37:
Ik heb nog geen reactie van DeWarmte ontvangen over waarom mijn PompAO de CV inschakelt, mijn inziens is dit onnodig met een omgevingstemperatuur van 9°C. Daarbij is dit killing voor de COP, zie de volgende waarnemingen van een run van 4 uur waarin 2 keer de CV wordt bijgeschakeld voor een paar minuten, waarna de COP kelderd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo zien bij mij de defrost er uit in HA maar dat zou ik wel gek vinden met een buitentemperatuur van 9 graden.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00
Dat zijn geen defrosts... de wp schakelt gewoon 2 maal uit.
De COP is daar 2 keer zo laag vanwege het herstarten; de inlet is dat warmer dan de outlet.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 23-11-2023 09:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchAce
DutchAce schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor diegene geïnteresseerd in de lokale COP berekening, deze maakt Home Assistant als volgt:

Template sensor in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
      pompao_actcop:
        friendly_name: PompAO Actual COP
        unit_of_measurement: 'Ph/Pe'
        value_template: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float  / states('sensor.pompao_electricalcons') | float)|round(2)}}"

2 helper sensors:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag3Yawwcipw0SKh1dhgUfTpP_xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajA4LjDFYnEI7A9lUVqWMMtE.png?f=fotoalbum_large

Waarde voor smoothing factor, tussen ca. 5-10.

Code voor filteren in automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: PompAO_Filter or Saturate COP Value
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.pompao_actcop
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.pompao_actcop
            above: 10
        sequence: []
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                below: 10
                entity_id: input_number.pompao_actcop
                above: 0.01
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: >-
                {{((states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float ) +
                ((states('sensor.pompao_actcop') | float )|round(1) -
                (states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float )) /
                (states('input_number.pompao_cop_smoothingfactor') | float
                )|round(1))}}
            target:
              entity_id: input_number.pompao_actcop_filtered
mode: single

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-10 19:46
Misschien nog interessante info voor diegene waarbij de pomp te snel aanslaat.
Ik heb door Dewarmte twee parameters heel hoog laten instellen zodat de cv echt zo min mogelijk bijspringt

- de inschakeltijd van de ketel staat op 1 week
- de 'integrator' die bepaalt hoe snel de ketel aangaat als de aanvoer temperatuur maar langzaam opwarmt. dus nu staat hij zodanig ingesteld dat de cv ketel niet bijspringt als het maar langzaam opwarmt.

als het goed is zal nu alleen de cv ketel inschakelen als bij defrost de leidingtemperatuur te veel daalt.
We willen nl testen of we zonder gas kunnen.

Tot nu toe is de ketel in november met deze instellingen niet aangegaan.
We hebben een Netatmo thermostaat met 1 graad nachtverlaging, hysteresis 0,3 graad. Stooklijn is 30/15 45/-10, we hebben radiatoren met radiator ventilatoren.
Vanochtend zag het er zo uit, dit is een typisch ochtend, COP van 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEaNl08xit0gozyTQiWYSYyll9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTYzUmlkG3ULkmikk6w9o5ra.png?f=fotoalbum_large

Netatmo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJd_Y_0oxHkU-PGqt4TNZL6U8NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwdocmjs89mQZs710ak1cvW4.jpg?f=fotoalbum_large

Ben hier best tevreden mee. Alleen de badkamer met z'n typische badkamer radiator gaat niet lekker op deze instellingen. Het wordt niet echt warm. Zou graag een grotere capaciteit in de badkamer hangen met ventilatoren oid. Natuurlijk kunnen we ook infrarood doen, maar ik zou graag gewoon meeliften op de warmtepomp in de badkamer,
Heeft iemand wel een goede oplossing met een radiator in de badkamer?

Ik wil eigenlijk ook experimenteren zonder nachtverlaging, maar wacht totdat we zelf de stooklijn kunnen bepalen in de app, zodat ik van niemand afhankelijk ben om snel iteraties te maken tijdens het optimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Zoals gisteren door @TeutonMartin aangeraden heb ik vanmorgen mijn PompAO geforceerd door de draadjes van de Thermostaat door te verbinden en een continue warmtevraag te veroorzaken, met als resultaat een continue run op ook vrij veel vermogen als je het mij vraagt:

kWh Meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaQZoJDVMjDov1IAQ6Es2YdLsBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQDYciXnQL43ReFS7wuQT6P5.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur verloop in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F-peuz37bx9c9R09LdIMDMwG5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5JBIkI34odojBfM7t3oP0E8g.png?f=fotoalbum_large

Ik ben gestopt met de test toen ik tegen de 22 graden kwam.

Verloop van de aanvoer/retour temp (met een gat erin, tijdelijk geen data kunnen ophalen schijnbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuxRB9saOlMfXgA_XMR0Fc1T2Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAFxOjNAZ4O0oY2Qniu96DpN.png?f=fotoalbum_large

Als ik zo mag beoordelen vermoed ik dat mijn stooklijn nog veel te hoog staat.
Er gaat veel warmte mijn woning in en de temperatuur gaat ik een mooi tempo omhoog.
Hoogste wat ik heb gezien als aanvoer is 36 graden met een retour van 31.

(had de portal ook open om geregeld even te refreshen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:31:
Zoals gisteren door @TeutonMartin aangeraden heb ik vanmorgen mijn PompAO geforceerd door de draadjes van de Thermostaat door te verbinden en een continue warmtevraag te veroorzaken, met als resultaat een continue run op ook vrij veel vermogen als je het mij vraagt:

kWh Meter:
[Afbeelding]

Temperatuur verloop in de woonkamer:

[Afbeelding]

Ik ben gestopt met de test toen ik tegen de 22 graden kwam.

Verloop van de aanvoer/retour temp (met een gat erin, tijdelijk geen data kunnen ophalen schijnbaar.

[Afbeelding]

Als ik zo mag beoordelen vermoed ik dat mijn stooklijn nog veel te hoog staat.
Er gaat veel warmte mijn woning in en de temperatuur gaat ik een mooi tempo omhoog.
Hoogste wat ik heb gezien als aanvoer is 36 graden met een retour van 31.

(had de portal ook open om geregeld even te refreshen)
Kijk aan dat is een mooie test, je weet nu dus vrijwel zeker dat de hele tijd die starts stops veroorzaakt worden door je huidige thermostaat.
Je stooklijn kan inderdaad een flink stuk terug zodat hij op een veel lager pitje (0,5 a 0,6 kw) lange runs kan draaien met veel minder snelle temp verhoging in je huis.

Investeren in een andere thermostaat gaat je dus op 2 manieren een nog betere cop op leveren, namelijk veel minder start/stops (dit komt ook de levensduur van pompAO nog ten goede) en veel lagere aanvoer temperatuur :*) .

• f.welvering
TeutonMartin schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:39:
[...]

Kijk aan dat is een mooie test, je weet nu dus vrijwel zeker dat de hele tijd die starts stops veroorzaakt worden door je huidige thermostaat.
Je stooklijn kan inderdaad een flink stuk terug zodat hij op een veel lager pitje (0,5 a 0,6 kw) lange runs kan draaien met veel minder snelle temp verhoging in je huis.

Investeren in een andere thermostaat gaat je dus op 2 manieren een nog betere cop op leveren, namelijk veel minder start/stops (dit komt ook de levensduur van pompAO nog ten goede) en veel lagere aanvoer temperatuur :*) .
Precies, dus Bol.com maar even lief aangekeken en een Netatmo thermostaat besteld.

De warmte blijft overigens mooi lang in huis hangen, is nu nog steeds 22 graden in huis.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Ik overweg sterk om een DeWarmte PompAO te kopen. Ik heb alleen advies nodig over het volgende;

Onze bovenverdieping is vorig jaar verbouwd, daar zijn 3 nieuwe T22 radiatoren gekomen. Het wordt nu op gas heerlijk warm in de slaapkamers, maar we hebben nooit radiatorknoppen gekocht. Nu wil ik deze gaan bestellen en eigenlijk voorsorteren op de warmtepomp, echter twijfel ik tussen 'slimme' en 'ouderwetse' thermostaat knoppen. In principe is het wenselijk dat alles 'meedraait'. Beneden staat alles open (3 x radiator, vloerverwarming keuken, badkamerradiator) er is dus denk ik basisflow genoeg.

Boven wil ik alleen de temperatuur kunnen begrenzen op bijv. 18c of 19c. (nu wordt het op 1 kamer op zonnige dagen soms 22 graden, omdat ie ook behoorlijk wat zoninstraling meepakt)

Als je niks slims nodig hebt, werkt een ouderwetse 5 standen radiatorknop dan samen met deze warmtepomp? Of beperken die de flow teveel?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:54
TheIbex schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:40:
Ik overweg sterk om een DeWarmte PompAO te kopen. Ik heb alleen advies nodig over het volgende;

Onze bovenverdieping is vorig jaar verbouwd, daar zijn 3 nieuwe T22 radiatoren gekomen. Het wordt nu op gas heerlijk warm in de slaapkamers, maar we hebben nooit radiatorknoppen gekocht. Nu wil ik deze gaan bestellen en eigenlijk voorsorteren op de warmtepomp, echter twijfel ik tussen 'slimme' en 'ouderwetse' thermostaat knoppen. In principe is het wenselijk dat alles 'meedraait'. Beneden staat alles open (3 x radiator, vloerverwarming keuken, badkamerradiator) er is dus denk ik basisflow genoeg.

Boven wil ik alleen de temperatuur kunnen begrenzen op bijv. 18c of 19c. (nu wordt het op 1 kamer op zonnige dagen soms 22 graden, omdat ie ook behoorlijk wat zoninstraling meepakt)

Als je niks slims nodig hebt, werkt een ouderwetse 5 standen radiatorknop dan samen met deze warmtepomp? Of beperken die de flow teveel?
Ik zou nu geen slimme knoppen kopen maar met de bestaande wat afknijpen. Pas knoppen kopen als blijkt dat je dit nodig met wanneer de pomp ao er is.
Ik heb zelf de slimme knoppen er af gehaald en heb er nu niets op.

• nelving
Iemand recentelijk wat gehoord over wanneer de nieuwe webapp beschikbaar komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
TheIbex schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:40:

Ik zou ook simpel starten.
Het ligt ook aan je uitgangssituatie en aan de doelsituatie. Dat wordt in dit forum al vaak geschreven.
Bv hoe heb je op dit moment de cv-ketel ingeregeld? Met heet water 60 graden of veel minder?
Als je van korte en hoge temperatuur opwarming van de cv ketel naar lange en lage temperatuur van de wp gaat is dat al een heel ander spel. Neem daar even de tijd voor.

Ik had eenzelfde uitdaging met een zolderkamer boven.
Bij mij scheelt het best wel nu de warme aanvoer van PompAO onder het huis binnenkomt ipv boven uit de cv-ketel. Daardoor krijgen de verwarmingen boven bij mij als laatste warm water.
Vroeger werden ze altijd het snelst warm, nu het laatst.

Heb je al ventilatoren beneden op je radiatoren? Ik zou eerder je afgifte beneden vergroten, dan boven knijpen etc.
Je kunt ook met het voetventiel waterzijdig inregelen boven en beneden.

Pas als een van de laatste zaken zou ik de een slimme radiatorknop erbij proberem. Ik heb er hier ook twee liggen gekocht voor hetzelfde probleem maar nog niet gemonteerd (en waarschijnlijk gaan ze ook niet gemonteerd worden).

Advies: eerst aan allerlei andere knoppen draaien ;) .

• Floortje_Ei
nelving schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:54:
Iemand recentelijk wat gehoord over wanneer de nieuwe webapp beschikbaar komt?
Ben ook benieuwd!

• TheIbex
@Floortje_Ei Dat is inderdaad een goed advies. Knijpen op de bestaande radiatoren boven. Daar heb ik niet aan gedacht.

We stoken nu gas op 50 graden aanvoer bij minimumvermogen van 6,7kw. Er wordt niet 24/7 gestookt, maar op klokprogramma.(zaterdag en zondag wordt tussen 9.00 en 22.00 gestookt, doordeweeks tussen 17.00 en 22.00) Huis wordt wel relatief snel warm, we verwarmen tot 19 in de woonkamer, maar op Enelogic zie ik meestal dat het gasverbruik begint vanaf 15.00, weekend al vanaf 6.30. We zijn dus wel al enigszins gewend aan tragere opwarming.

Beneden heb ik op 1 radiator ventilatoren liggen, ik wil dat wel uitbreiden naar alle radiatoren beneden. Ik vind ze ook wel comfort verhogend werken.

Er is ook nog wel wat isolatiewinst te behalen (glas achtergevel en vloerisolatie) maar ik heb berekend dat als ik warmtepomp en isoleren omdraai, ik dit veel sneller terugverdien (zeker i.c.m. de geplande zonnepanelen)

Interpolis, glashelder!

• Floortje_Ei
TheIbex schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:48:
@Floortje_Ei Dat is inderdaad een goed advies. Knijpen op de bestaande radiatoren boven. Daar heb ik niet aan gedacht.

We stoken nu gas op 50 graden aanvoer bij minimumvermogen van 6,7kw. Er wordt niet 24/7 gestookt, maar op klokprogramma.(zaterdag en zondag wordt tussen 9.00 en 22.00 gestookt, doordeweeks tussen 17.00 en 22.00) Huis wordt wel relatief snel warm, we verwarmen tot 19 in de woonkamer, maar op Enelogic zie ik meestal dat het gasverbruik begint vanaf 15.00, weekend al vanaf 6.30. We zijn dus wel al enigszins gewend aan tragere opwarming.

Beneden heb ik op 1 radiator ventilatoren liggen, ik wil dat wel uitbreiden naar alle radiatoren beneden. Ik vind ze ook wel comfort verhogend werken.

Er is ook nog wel wat isolatiewinst te behalen (glas achtergevel en vloerisolatie) maar ik heb berekend dat als ik warmtepomp en isoleren omdraai, ik dit veel sneller terugverdien (zeker i.c.m. de geplande zonnepanelen)
Heb je een idee hoeveel gas je aan het verwarmen van je woning verstookt per jaar?

• f.welvering
DutchAce schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:27:
[...]

Voor diegene geïnteresseerd in de lokale COP berekening, deze maakt Home Assistant als volgt:

Template sensor in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
      pompao_actcop:
        friendly_name: PompAO Actual COP
        unit_of_measurement: 'Ph/Pe'
        value_template: "{{ (states('sensor.pompao_heatoutput') | float  / states('sensor.pompao_electricalcons') | float)|round(2)}}"

2 helper sensors:
[Afbeelding]

Waarde voor smoothing factor, tussen ca. 5-10.

Code voor filteren in automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: PompAO_Filter or Saturate COP Value
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.pompao_actcop
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            above: 10
        sequence: []
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                below: 10
                entity_id: input_number.pompao_actcop
                above: 0.01
        sequence:
          - service: input_number.set_value
            data:
              value: >-
                {{((states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float ) +
                ((states('sensor.pompao_actcop') | float )|round(1) -
                (states('input_number.pompao_actcop_filtered') | float )) /
                (states('input_number.pompao_cop_smoothingfactor') | float
                )|round(1))}}
            target:
              entity_id: input_number.pompao_actcop_filtered
mode: single
Ik heb de code vandaag in mijn HA geplaatst, maar zie veel gaten in de pompao_actop, doe ik iets verkeerd?
Of geeft deze enkel waarde wanneer de pomp actief verwarmd?

• DutchAce
f.welvering schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb de code vandaag in mijn HA geplaatst, maar zie veel gaten in de pompao_actop, doe ik iets verkeerd?
Of geeft deze enkel waarde wanneer de pomp actief verwarmd?
Ja, de actcop is de huidige cop (P[warmte] / P[Elektrisch]). Die schommeld nogal wat en heeft soms flinke uitschieters doordat de data asynchroon wordt weergegeven op mydewarmte.com (voor één sample kan de warmte bijvoorbeeld 6kW zijn en het elektrische vermogen net gezakt zijn naar 0,3kW waardoor je theoretisch een cop van 20 hebt) , daarnaast is er natuurlijk geen actuele cop als de pomp niet loopt. Hiervoor heb ik de actcop nog gefilterd door een moving average toe te passen en te bewaken of de actcop tussen 0.01 en 10 ligt.

Het geeft een leuke indicatie van wat de cop door de dag heen doet, je ziet duidelijk verschil bij verschillende buitentemperatueren en bij pendelgedrag. Echter voor een lange termijn COP is deze waarde niet geschikt, dan moet je simpelweg je totale generatie aan warmte delen door het totale stroomverbruik, hetgeen op mydewarmte.com wordt weergegeven.

• TheIbex
Floortje_Ei schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:54:
[...]

Heb je een idee hoeveel gas je aan het verwarmen van je woning verstookt per jaar?
Jazeker: ik hou m’n verbruik bij op mindergas. Wel wat gecompliceerd, vorig jaar is hier de zolder verbouwd tot extra slaapkamer maar is ook de hele kap met rc5 geisoleerd. Daarvoor zat ik op zo’n 850/900m3 incl sww. Het eerste jaar zat ik op 1400m3 incl sww. Maar ik heb ingeregeld, heel veel aan tochtbeperking gedaan en we zijn een graad lager gaan stoken. Verbruik nu 0,30 m3 per graaddag bij bovenstaand stookpatroon.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoisw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 06:46
Wij hebben een Nefit Trendline HRC25/CW4. Nefit Easy thermostaat werkt volgens DeWarmte niet met de pomp. Ze raden de Tado aan. Is er een goedkoper alternatief? Kies je dan een draadloze of bedrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik log zojuist even in op de webapp en het valt me op dat er ineens een Heating knopje zit op de settings pagina. Helaas krijg ik een melding dat de optie voor mij niet is ingeschakeld.

Wellicht kan iemand van jullie er al wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
f.welvering schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:45:
Ik log zojuist even in op de webapp en het valt me op dat er ineens een Heating knopje zit op de settings pagina. Helaas krijg ik een melding dat de optie voor mij niet is ingeschakeld.

Ik zie hem ook, wetkt bij mij ook nog niet.

Ik heb mijn aantal schakelingen weer op 1 gezet en de aan tijd op 30 minuten nu het kouder word, kijken of dat wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:49:
[...]

Ik zie hem ook, wetkt bij mij ook nog niet.

Ik heb mijn aantal schakelingen weer op 1 gezet en de aan tijd op 30 minuten nu het kouder word, kijken of dat wat helpt.
Ik heb juist mijn aantal schakelingen omhoog gezet naar 6 p/uur. Hierdoor heb ik nu een 'langere' run gezien vannacht van zowaar anderhalf uur.
Moorgoed vanmiddag komt mijn Netatmo binnen en gaan we daar maar eens even mee aan de slag.

Iemand hier overigens adviezen voor het instellen van deze Netatmo icm de PompAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
TheIbex schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:23:
[...]

Jazeker: ik hou m’n verbruik bij op mindergas. Wel wat gecompliceerd, vorig jaar is hier de zolder verbouwd tot extra slaapkamer maar is ook de hele kap met rc5 geisoleerd. Daarvoor zat ik op zo’n 850/900m3 incl sww. Het eerste jaar zat ik op 1400m3 incl sww. Maar ik heb ingeregeld, heel veel aan tochtbeperking gedaan en we zijn een graad lager gaan stoken. Verbruik nu 0,30 m3 per graaddag bij bovenstaand stookpatroon.
Heel herkenbaar, hier ook mindergas gebruikt om inzicht te krijgen en goed bij te houden wat de maatregelen opleveren. Wij zaten afgelopen jaar ook rond 0,3 m3 per graaddag (in een jaren 50 huis). In een jaar iets minder dan 700 m3 gas verstookt voor verwarming. Sinds april hebben we een wpb voor het sww en sinds oktober deze PompAO en ook inductie in de keuken.

Ik verwacht dat je met deze wp of een van de concullega's, met vergelijkbaar vermogensgrafiekje, heel ver komt om het gasverbruik terug te dringen (Koevlaas formule). Even de tijd nemen om de stooklijn in te stellen die bij het warmteverlies van jouw huis hoort.
Zoals je in mijn andere posts kunt lezen heb ik een aantal parameters door DeWarmte extreem in laten stellen zodat de cv zo min mogelijk aanslaat. Wij zouden november wel eens zonder gasverbruik kunnen eindigen.
We wonen wel binnen 10 km van de kust, dus ik denk wel dat we minder last hebben van vorst dan gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
f.welvering schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:13:
[...]

Iemand hier overigens adviezen voor het instellen van deze Netatmo icm de PompAO?
Ik houd het op dit moment simpel. Vaste temperatuur en 1 graad nachtverlaging. En hysteresis (0,3 graden) als verwarmingsalgoritme.

[ Voor 7% gewijzigd door Floortje_Ei op 24-11-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Floortje_Ei schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:07:
[...]

Heel herkenbaar, hier ook mindergas gebruikt om inzicht te krijgen en goed bij te houden wat de maatregelen opleveren. Wij zaten afgelopen jaar ook rond 0,3 m3 per graaddag (in een jaren 50 huis). In een jaar iets minder dan 700 m3 gas verstookt voor verwarming. Sinds april hebben we een wpb voor het sww en sinds oktober deze PompAO en ook inductie in de keuken.

Ik verwacht dat je met deze wp of een van de concullega's, met vergelijkbaar vermogensgrafiekje, heel ver komt om het gasverbruik terug te dringen (Koevlaas formule). Even de tijd nemen om de stooklijn in te stellen die bij het warmteverlies van jouw huis hoort.
Zoals je in mijn andere posts kunt lezen heb ik een aantal parameters door DeWarmte extreem in laten stellen zodat de cv zo min mogelijk aanslaat. Wij zouden november wel eens zonder gasverbruik kunnen eindigen.
We wonen wel binnen 10 km van de kust, dus ik denk wel dat we minder last hebben van vorst dan gemiddeld.
Ik zit zelf op een warmteverlies van 0,8m3 per graaddag en dit stookseizoen ook nog op 0m3 gas verbruik.
Persoonlijk zou ik verwachten dat je enkel bij defrost (met onvoldoende warmtebuffer in je afgifte systeem) nog een minimaal verbruik zou mogen zien.
Bij 0,3m3 per graaddag zou je met -7 buiten een verlies hebben van 2,8kwh aan warmte per uur, PompAO zou dan nog zo rond de 4,5kwh warmte per uur moeten kunnen maken volgens de technische data sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik vraag me af wanneer de CV echt benodigd zou zijn voor een defrost.
Welke temperatuur zou benodigd zijn voor de defrost vanuit het systeem?

Zojuist kreeg ik eindelijk antwoord op de vraag waar mijn stooklijn op staat.
Dit is 30 bij 15 en 40 bij -10 wat volgens mij een vrij rechte lijn is.
Ben dan ook erg benieuwd wat er komende week gaat gebeuren wanneer de temperaturen echt onder nul gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:02

SBL

f.welvering schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:40:
Ik vraag me af wanneer de CV echt benodigd zou zijn voor een defrost.
Welke temperatuur zou benodigd zijn voor de defrost vanuit het systeem?
Helemaal aangepast:
Ongeveer 25Wh elektriciteit + 225 Wh aan warmte uit het water (bij Quatt, sterk negatieve COP tijdens defrost).
Om die 225 warmte op te wekken heb je na de defrost weer 75Wh elektriciteit nodig.
Zodat je qua kosten 90kWh elektriciteit uitgeeft aan 1 defrost (dat valt best mee, qua kosten).
(Daarnaast moet je de resterende tijd in het uur wat harder draaien, dus nog iets slechtere COP)

Dus 225Wh haal je uit systeemwater (of gas) = 810 kJ nodig voor een defrost.
Defrost duurt maar paar minuten, zeg 4, dus je haalt niet je hele systeemwater door de warmtepomp, maar slechts een liter of 60. Dus 13,5kJ per liter.
In water zit 4,2 kJ per liter per graad, dus ongeveer 3-4 graden haalt ie uit deze liters.

[ Voor 37% gewijzigd door SBL op 24-11-2023 14:16 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Floortje_Ei schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:07:
[...]

Al met al best vergelijkbaar dus, ik zit zelf ongeveer 5 km van de kust.

Ik ben benieuwd wat je tegenhoudt om volledig van het gas af te gaan. Deze warmtepomp zou dan volgens de koevlaas formule ruim voldoende vermogen moeten leveren om gasloos te verwarmen, bovendien ben je voor je sww niet afhankelijk van die 6kw. Is dat een kwestie van tijd, dat je het een wintertje aankijkt?

Ik heb namelijk ongeveer dezelfde route in m'n hoofd (Eerst verwarming, daarna een wpb op de locatie van de ketel) inductieplaat in de keuken is ook een wens. Dan ben je voor zeg 'ns 6000 euro gasloos.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
f.welvering schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb juist mijn aantal schakelingen omhoog gezet naar 6 p/uur. Hierdoor heb ik nu een 'langere' run gezien vannacht van zowaar anderhalf uur.
Moorgoed vanmiddag komt mijn Netatmo binnen en gaan we daar maar eens even mee aan de slag.

Hier overdag(7.00) 21c savonds( 16.00) 21,5, snachts 20.5 hysterese op 0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
nivekamoud schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:00:
[...]

Hier overdag(7.00) 21c savonds( 16.00) 21,5, snachts 20.5 hysterese op 0.3
Ik ga het toch een keertje vragen; wat is hysterese??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:34
@golfgti5 De afwijking t.o.v. de gewenste temperatuur. Als je de thermostaat op 19 hebt ingesteld en een hysterse van 0.3 dan gaat de thermostaat aan wanneer het kouder dan 18.7 wordt en weer uit wanneer er boven de 19.3 wordt gemeten. Hoe kleiner de hysterese, hoe vaker er in en uitgeschakeld wordt, maar hoe constanter de temperatuur. Veel in en uitschakelen is slecht voor de COP, maar het nadeel van een grote hysterese is dan weer een aanzienlijke temperatuurschommeling.

[ Voor 40% gewijzigd door PVPaneel op 24-11-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:06
Wel handig dat je dat kunt instellen. Is dat ook mogelijk bij een Tado en zo ja, waar kan ik die instelling vinden in de Tado app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:26:
@golfgti5 De afwijking t.o.v. de gewenste temperatuur. Als je de thermostaat op 19 hebt ingesteld en een hysterse van 0.3 dan gaat de thermostaat aan wanneer het kouder dan 18.7 wordt en weer uit wanneer er boven de 19.3 wordt gemeten. Hoe kleiner de hysterese, hoe vaker er in en uitgeschakeld wordt, maar hoe constanter de temperatuur. Veel in en uitschakelen is slecht voor de COP, maar het nadeel van een grote hysterese is dan weer een aanzienlijke temperatuurschommeling.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
f.welvering schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:45:

Interessant! Hoop dat we komende week een release krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Op mijn normale webapp is inmiddels wat zichtbaar als ik op het knopje heating klik. Bij andere nu toevallig ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
TeutonMartin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:00:
Op mijn normale webapp is inmiddels wat zichtbaar als ik op het knopje heating klik. Bij andere nu toevallig ook?
Bij mij staat dit er: "Something went wrong. This feature has not been activated on your system yet (you will be emailed) or an error occurred. Please try again later."

Ik begreep van DeWarmte dat ze deze week begonnen zijn met de uitrol, je zou dan zelf de stooklijn kunnen aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door jansd op 24-11-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jansd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:15:
[...]

Bij mij staat dit er: "Something went wrong. This feature has not been activated on your system yet (you will be emailed) or an error occurred. Please try again later."

Ik begreep van DeWarmte dat ze deze week begonnen zijn met de uitrol, je zou dan zelf de stooklijn kunnen aanpassen.
Goede stap! :Y
is best winst in te behalen als je daar de laagst mogelijke waarden in weet te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Gisteren de Netatmo geïnstalleerd, met resultaat. Vannacht een mooie lange run gehad, al had ik gehoopt op een wat lager vermogen.

Gisteren middag hebben ze mijn stooklijn nog aangepast naar 27/15 37/-10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOli2vHnW4QqctjiBzxdrS60u24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgtI9FmiW4GucafslDuBajX7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Goedemorgen allen, stel dat ik een pomploze vloerverwarmings verdeler wil plaatsten (vervangen 26 jaar oude pomp), kan ik dan mijn CV ketel warmte verlagen naar 40-45 graden zodat de slangen geen opdonder krijgen als er cv warnte doorgeen gaat?
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je ketel niet te laag mocht worden ingesteld vanwege legionella, of sla ik de olank mis en heeft dat betrekking tot het water gedeelte van de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:43:
Goedemorgen allen, stel dat ik een pomploze vloerverwarmings verdeler wil plaatsten (vervangen 26 jaar oude pomp), kan ik dan mijn CV ketel warmte verlagen naar 40-45 graden zodat de slangen geen opdonder krijgen als er cv warnte doorgeen gaat?
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je ketel niet te laag mocht worden ingesteld vanwege legionella, of sla ik de olank mis en heeft dat betrekking tot het water gedeelte van de cv?
Leionella is inderdaad voor sww (het water gedoe) en niet voor de radiatoren.
Denk wel dat het dan inderdaad slim is de temp van de cv iets te beperken zodat je geen 60 graden in de vloer krijgt. Lijkt mij tenminste niet erg fijn voor de vloer.

DeWarmte heeft mijn cv aangepast van 45 naar 60 graden want dat zou nodig zijn als de PompOA hulp nodig zou hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:40:
[...]

Goede stap! :Y
is best winst in te behalen als je daar de laagst mogelijke waarden in weet te behalen.
Bij mij is de stooklijn configuratie binnen de gewone mydewarmte app nu werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
L_Edje schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:10:
[...]

Bij is de stooklijn configuratie binnen de gewone mydewarmte app nu werkend.
cool!

laat eens zien hoe ze dat doen.
Welke opties heb je?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TeutonMartin
Nu andere het kunnen zien mag ik het vast ook delen:

“Mocht helaas toch nog niet :X”

[ Voor 76% gewijzigd door TeutonMartin op 27-11-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
noice! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Mooi, kan niet wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Ik ook niet. Ideaal om dit zelf te kunnen instellen! Helpt vaak refreshen? 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik ben ook benieuwd naar welke instellingen jullie gaan gebruiken, interessant om te zien wat het doet met de COP etc.
Scheelt ook weer een hoop gemail naar Dewarmte, kunnen zij zich mooi bezighouden net het door ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
golfgti5 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:02:
Ik ben ook benieuwd naar welke instellingen jullie gaan gebruiken, interessant om te zien wat het doet met de COP etc.
Scheelt ook weer een hoop gemail naar Dewarmte, kunnen zij zich mooi bezighouden net het door ontwikkelen.
Dit moet je echt zelf proefondervindelijk vaststellen. Is anders in elk huis(houden).
Temperaturen zoeken waardoor je huis iig niet afkoelt, of ook maar net iets opwarmt.

Dit is mijn stooklijn.
Je zult de formule even moeten aanpassen als je een ander delta hebt natuurlijk, maar in wezen zou je het ook omgekeerd moeten kunnen vaststellen.
https://www.desmos.com/calculator/wj51hdgsvr?lang=nl
x-as buitentemp
y-as Ta
De stooklijn in kwestie zit natuurlijk tussen de twee coördinaten. Daar buiten wordt het vlak.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 25-11-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
sjoisw schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:51:
Wij hebben een Nefit Trendline HRC25/CW4. Nefit Easy thermostaat werkt volgens DeWarmte niet met de pomp. Ze raden de Tado aan. Is er een goedkoper alternatief? Kies je dan een draadloze of bedrade?
Sorry dat ik nu pas reageer, ik had je bericht niet eerder gezien.

Ik had in mijn vorige woning ook een (nieuwe) Nefit ketel, met de Bosch versie van de Easy thermostaat. Er bestaat een Nefit/Bosch adapter om de Easy thermostaat aan/uit signalen te laten geven aan de PompAO.

Kost iets van € 50 en werkt hier in ieder geval goed samen met de PompAO.

Ik zie dat ze hem nu weer op voorraad hebben bij Coolblue, toen ik hem wilde bestellen was hij nergens meer op voorraad.

https://www.coolblue.nl/p...g6vo1DSWsf0RoCJpsQAvD_BwE

Lange runs op laag vermogen, dat is wat je wilt.

Zie hier het resultaat met de Easy thermostaat met adapter. Dit was gisteren, bij een temperatuur die 24/7 op 21 graden Celsius ingesteld staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvCCu85q7cCWr1qAUxJo24WBKlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiTAVjhiRmVhzqIqajN8S7IG.jpg?f=fotoalbum_large

Het was een gok of het goed zou werken, maar ik had de thermostaat toch al bij de verhuizing meegenomen want het was een duur ding. Natuurlijk wel een andere thermostaat er voor in de plaats gehangen toen ik vertrok 😁

Maar het werkt prima hier zoals je ziet, het is net alsof hij aan de Nefit ketel hangt. De app kan niet alle instellingen meer gebruiken, maar dat is logisch want het is geen Nefit ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewmTn0n-EUtpkoWC4ct3QxMI6IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pv52f4Ty2XnJVHxDxdsiuETn.jpg?f=fotoalbum_large

Toch een stuk goedkoper dan een andere slimme thermostaat kopen lijkt me. En als het niet goed bevalt, stuur je het ding gewoon terug en koop je alsnog een andere thermostaat.

Nu maar hopen dat je in de tussentijd nog geen nieuwe thermostaat hebt gekocht... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfy op 26-11-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
paQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:09:
[...]

Dit moet je echt zelf proefondervindelijk vaststellen. Is anders in elk huis(houden).
Temperaturen zoeken waardoor je huis iig niet afkoelt, of ook maar net iets opwarmt.

Dit is mijn stooklijn.
Je zult de formule even moeten aanpassen als je een ander delta hebt natuurlijk, maar in wezen zou je het ook omgekeerd moeten kunnen vaststellen.
https://www.desmos.com/calculator/wj51hdgsvr?lang=nl
x-as buitentemp
y-as Ta
De stooklijn in kwestie zit natuurlijk tussen de twee coördinaten. Daar buiten wordt het vlak.
Dat snap ik helemaal, maar hoe meer mensen hier mee om kunnen gaan hoe meer tips men kan geven van “pas dit eens aan, of kijk daar eens naar”, ik denk namelijk dat er bij mij veel meer uit te halen valt, ik heb vind ik een redelijk lage COP en aanvoerwarmte, wellicht met een beetje tweaken kan dat beter, bovendien hoef je dan niet elke keer Dewarmte daarvoor te mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Nu online
Rolfy schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:30:
[...]

Sorry dat ik nu pas reageer, ik had je bericht niet eerder gezien.

Ik had in mijn vorige woning ook een (nieuwe) Nefit ketel, met de Bosch versie van de Easy thermostaat. Er bestaat een Nefit/Bosch adapter om de Easy thermostaat aan/uit signalen te laten geven aan de PompAO.

Kost iets van € 50 en werkt hier in ieder geval goed samen met de PompAO.

Ik zie dat ze hem nu weer op voorraad hebben bij Coolblue, toen ik hem wilde bestellen was hij nergens meer op voorraad.

https://www.coolblue.nl/p...g6vo1DSWsf0RoCJpsQAvD_BwE

Lange runs op laag vermogen, dat is wat je wilt.

Zie hier het resultaat met de Easy thermostaat met adapter. Dit was gisteren, bij een temperatuur die 24/7 op 21 graden Celsius ingesteld staat.

[Afbeelding]

Het was een gok of het goed zou werken, maar ik had de thermostaat toch al bij de verhuizing meegenomen want het was een duur ding. Natuurlijk wel een andere thermostaat er voor in de plaats gehangen toen ik vertrok 😁

Maar het werkt prima hier zoals je ziet, het is net alsof hij aan de Nefit ketel hangt. De app kan niet alle instellingen meer gebruiken, maar dat is logisch want het is geen Nefit ketel.

[Afbeelding]

Toch een stuk goedkoper dan een andere slimme thermostaat kopen lijkt me. En als het niet goed bevalt, stuur je het ding gewoon terug en koop je alsnog een andere thermostaat.

Nu maar hopen dat je in de tussentijd nog geen nieuwe thermostaat hebt gekocht... ;)
Dat plaatje met verbruik, is dat van de PompAO of van je airco? Ziet er goed uit!
Naast de lange runs valt me op dat je vermogen steeds tussen de 500 en 1000 W ligt. Bij mij start de PompAO altijd op rond de 1500W.

Laat je de warmtepomp alleen op de stooklijn draaien, of gebruik je ook de thermostaat om op de max/gewenste binnentemperatuur uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:41
Ik volg deze thread en die van quatt al een tijdje, was benieuwd hoe deze startups zich ontwikkelden. En als ik zover ben dat ik een WP wil aanschaffen dan ben ik redelijk beslagen ten ijs. Nu concreet: ik zie stooklijnen langskomen met een outside temp. Nu zie ik zelf in eigen data (aardgas) dat windsnelheid en -richting nogal van invloed zijn op mijn verbruik. Hoe zit dat bij dewarmte? Wordt dat opgevangen door een bijspringende ketel? Zit er in de stooklijn ‘stiekem ‘ een factor verrekend voor de wintermaanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Jailhouse schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:58:
Ik volg deze thread en die van quatt al een tijdje, was benieuwd hoe deze startups zich ontwikkelden. En als ik zover ben dat ik een WP wil aanschaffen dan ben ik redelijk beslagen ten ijs. Nu concreet: ik zie stooklijnen langskomen met een outside temp. Nu zie ik zelf in eigen data (aardgas) dat windsnelheid en -richting nogal van invloed zijn op mijn verbruik. Hoe zit dat bij dewarmte? Wordt dat opgevangen door een bijspringende ketel? Zit er in de stooklijn ‘stiekem ‘ een factor verrekend voor de wintermaanden?
Er is inderdaad een soort van correctie die de stooklijn automatisch zou verhogen met X graden als binnen X tijd niet aan de warmtevraag wordt voldaan, volgens mij hangt deze dan straks vast aan de smart correction button die je dan zelf eventueel kan activeren of deactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
jansd schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:35:
[...]

Dat plaatje met verbruik, is dat van de PompAO of van je airco? Ziet er goed uit!
Naast de lange runs valt me op dat je vermogen steeds tussen de 500 en 1000 W ligt. Bij mij start de PompAO altijd op rond de 1500W.

Laat je de warmtepomp alleen op de stooklijn draaien, of gebruik je ook de thermostaat om op de max/gewenste binnentemperatuur uit te schakelen?
Dat plaatje is het verbruik van alleen de PompAO.
De airco heb ik (tot vandaag) niet gebruikt om te verwarmen. Vanavond klaagde mijn vriendin voor het eerst dat het kouder leek te worden in de woonkamer. Temperatuur was inderdaad gezakt van 21 naar 20 graden Celsius. Vanavond heb ik dus even de airco laten verwarmen in de woonkamer, en was de temperatuur in een mum van tijd op het niveau van: "ahhh zo is het weer lekker warm in de kamer" :)

Nu nog even kijken of ik de stooklijn iets aan moet laten passen, of alleen de thermostaat iets verhogen naar bijvoorbeeld 21,5 graden Celsius. Al zal dat laatste waarschijnlijk geen oplossing zijn voor de dalende temperatuur in de woonkamer denk ik?

Tot vandaag heeft de PompAO de temperatuur steeds redelijk stabiel op de ingestelde temperatuur kunnen houden.

Ik gebruik de thermostaat inderdaad voor het instellen en vasthouden van de gewenste binnentemperatuur.

Zo zag het er vandaag uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVXyI8VnmRkZeo2IdQaoZaKvQfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udjwaksqM5nrPnZQ8KxEymND.jpg?f=fotoalbum_large

Ook niet echt verkeerd geloof ik, al wordt de COP natuurlijk wel minder met de steeds lagere buitentemperatuur.

Nog iets anders waar ik denk ik hulp bij nodig heb ajb:

Kan iemand mij advies geven betreffende het aanpassen of vervangen van de open vv verdeler?
Op dit moment is er nog niks gewijzigd of anders ingesteld aan de verdeler.

Het is een verdeler met een Wilo pomp, het is een open verdeler zo heb ik gelezen. Voor een warmtepomp is echter de bijmenging van retourwater niet goed las ik ook, en dat is precies wat er bij een open verdeler gebeurd. En ook voor de optimale flow zou een open verdeler niet goed zijn. Je zou verwachten dat de verdeler een negatieve invloed zou moeten hebben op dit moment, toch?

Maar, de temperatuur van de aanvoer is op dit moment 42 graden, de retour is 38 graden. Flow is steeds tussen de 17 en 25+ l/min.

Klopt het dat de huidige flow dan toch hoog genoeg is om alles redelijk optimaal te laten werken? En de temperaturen zijn ook goed ten opzichte van elkaar? Meestal zit er overigens slechts 2-3 graden verschil tussen aanvoer en retour, en is de aanvoertemperatuur een stuk lager, meestal rond 35 graden. Verbruik van PompAO is 1,2 kWh op dit moment, output is 4,13 kWh. Aanvoertemperatuur zal op dit moment wat hoger zijn door de buitentemperatuur van 4 graden, denk ik?

Ik heb zelf het idee dat deze waarden eigenlijk best goed zijn, helemaal als je weet dat er dus nog een open verdeler met pomp tussen zit?

Bovenverdieping wordt overigens verwarmd met radiatoren, vandaar dat de Warmte de aanvoertemperatuur sowieso ietsje hoger heeft ingesteld bij mij, denk ik.

De PompAO is op de bovenverdieping aangesloten op de cv-leiding, ik denk dat het een 26 of 28 mm leiding is. Het is de leiding die vanuit de cv ketel door de vloer naar de verdiepingen gaat, en die zich daarna vertakt naar alle radiatoren dmv iets dunnere leidingen. Het is een huis uit 1981, en ik denk dat de radiatoren niet vervangen zijn door modernere versies.

Zit ik redelijk tot goed met deze waarden, of moet/kan er toch iets worden aangepast/vervangen aan de verdeler om een zo optimaal mogelijk resultaat te krijgen? En is dat de investering in het aanpassen of vervanging van de verdeler waard met deze waarden?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Hallo,

Vanmorgen brandde kort de CV ketel terwijl alle zone’s op temperatuur waren, ook hoorde ik de PompAO lopen, kan dit het defrost gebeuren zijn waar men wel eens over spreekt?
Ik zie geen andere rede waarom de cv zou moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:19:
Hallo,

Vanmorgen brandde kort de CV ketel terwijl alle zone’s op temperatuur waren, ook hoorde ik de PompAO lopen, kan dit het defrost gebeuren zijn waar men wel eens over spreekt?
Zou goed kunnen dat het een defrost was, ik had er vanmorgen ook 1 van een paar minuutjes.
Ik zie via HA dan een temp drop van de aanvoer en een mooie temp piek op de buiten temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMkfKxydGmBcXjHMysuy-PPD5tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t0nAdVGKvXIXAmV1HEmdhxAT.png?f=fotoalbum_large

Hier draait pompAO inmiddels al 41 uur aan 1 gesloten, met gister nacht/ochtend een aantal defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:21:
[Afbeelding]

Hier draait pompAO inmiddels al 41 uur aan 1 gesloten, met gister nacht/ochtend een aantal defrosts
Heeft je PompAO de CV gebruikt voor de defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
TeutonMartin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:47:
Nu andere het kunnen zien mag ik het vast ook delen:]
Gaaf! Ben benieuwd wanneer de functie hier vrijgegeven wordt.

Kan je ook instellen na welke tijd de backup wordt ingeschakeld? Zou graag de pomp langer de tijd geven. Heb vandaag bijv al ruim 1kuub gas verbruikt, dat is precies niet de bedoeling :)

[ Voor 10% gewijzigd door shufflez op 27-11-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:28:
[...]

Gaaf! Ben benieuwd wanneer de functie hier vrijgegeven wordt.

Kan je ook instellen na welke tijd de backup wordt ingeschakeld? Zou graag de pomp langer de tijd geven. Heb vandaag bijv al ruim 1kuub gas verbruikt, dat is precies niet de bedoeling :)
Dat zou inderdaad een mooie extra optie zijn in de WebApp, vrees echter niet dat deze erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:27:
[...]

Heeft je PompAO de CV gebruikt voor de defrosts?
Nee heeft geen hulp gevraagd zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvaP8fxI8zBXMuoitLwJYEQuQ_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2x6oIm5MmE912HsI6w4vb6Ai.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel nog iets laten aanpassen wat misschien voor andere ook hulpvol kan zijn. Dit is blijkbaar een automatische stooklijn verhoging van 5 graden na een Defrost, deze heb ik op 0 laten zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USCl3gVj43bhff8Q5-CIT1M6TQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8JBkuYyEyOdmoCUjp7BBvXV.jpg?f=fotoalbum_large

Het effect van deze instelling was naar mijn idee dat doordat de stooklijn automatisch met 5 graden werd verhoogd, pompAO standaard om hulp vroeg van de CV ketel omdat hij na de defrost ver van die stooklijn is verwijderd. In mijn geval had ik defrosts met 4 graden buiten temperatuur. Met deze stooklijn heb ik normaal een aanvoer van 30 en een retour van 26 (na lang hobbelen 27). Tijdens een defrost wordt de werking van de warmtepomp omgekeerd (er wordt als het goed is dus geen warmte onttrokken uit de woning, echter voor een minuut of 6 geen warmte toegevoegd). Na de defrost start pompAO weer met de retour temperatuur, deze was door korte stilstand gedaald naar 24/25 graden, door de automatische verhoging van de stooklijn naar 35 ging pompAO volgas draaien, dit resulteerde in hulp van de CV ketel (dit had ik zelf al fysiek uitgeschakeld dus had geen gasverbruik), maar doordat pompAO ook volgas ging draaien zat hij weer eerder aan de volgende defrost en dan begint het verhaaltje op nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oyVYDz5m3nUMmjwZNcS_-A-yE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLXC6ZkBSSaGqFuiuw7fifRB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Ik heb vanmorgen het verzoek naar DeWarmte gestuurd om dit tijdelijke verhoging eruit te halen en daarnaast mijn stooklijn iets aan te passen naar 7/28 - 37/-10 (op advies van @TeutonMartin ) om eens te kijken of mijn runs nog langer kunnen en op een lager vermogen.

Ik zie nu wel runs van 5/6 uren op zo'n 1500 watt wat meer dan voldoende warmte toevoegd aan mijn woning om vervolgens minimaal 12 uren niet meer te draaien en een overshoot van anderhalf tot 2 graden te veroorzaken. Hier is dus zeker wat haalbaar.

Ben benieuwd naar hun reactie, heb ook meteen verzocht of ik toegang mag tot de heating settings pagina zodat ik zelf zaken kan gaan aanpassen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:19:
Ik heb vanmorgen het verzoek naar DeWarmte gestuurd om dit tijdelijke verhoging eruit te halen en daarnaast mijn stooklijn iets aan te passen naar 7/28 - 37/-10 (op advies van @TeutonMartin ) om eens te kijken of mijn runs nog langer kunnen en op een lager vermogen.

Ik zie nu wel runs van 5/6 uren op zo'n 1500 watt wat meer dan voldoende warmte toevoegd aan mijn woning om vervolgens minimaal 12 uren niet meer te draaien en een overshoot van anderhalf tot 2 graden te veroorzaken. Hier is dus zeker wat haalbaar.

Ben benieuwd naar hun reactie, heb ook meteen verzocht of ik toegang mag tot de heating settings pagina zodat ik zelf zaken kan gaan aanpassen en testen.
Hoe en waar kunnen jullie zien hoe lang jullie run’s zijn?
Ik kan het niet vinden in de webapp van Dewarmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:50:
[...]

Dit kan je alleen zien als je een extra slimme kwh meter hebt geplaatst zodat je zelf het stroom verbruik van pompAO kon monitoren of als je bijvoorbeeld met HomeAssistant de gegevens van dewarmte webapp af haalt en dit dus omzet in grafiekjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-10 11:57
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:50:
[...]

Als je in de webapp naar het tabblad 'Hourly' gaat, dan zie je hoe lang een run ongeveer heeft geduurd en de bijbehorende kWh. Het is niet zo nauwkeurig als je echte stroomverbruik meten zoals TeutonMartin voorstelt, maar geeft een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
Hebben meer mensen soortgelijk gedrag?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2QWUhGOMBDqRgvmPUy5GOVBWYc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4J8TMfD8njbjmtkTuPRX8lsz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Les0J5iTnmNFO8F3Dwa1m5HbSE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j2Bpvljhmzhh8qhVp1NxBWRv.png?f=fotoalbum_tile

Ik vraag me toch echt af wat hier gebeurt. De pomp draait 'lekker' met 6kW output power en een goede delta T tussen supply en retour, dus een goede temperatuur afname. Echter begint het vermogen te schokken vanaf 14:00 en schakelt regelmatig de CV in waarna de output power zo goed als verdwijnt. Dewarmte is geïnformeert en gaat ernaar kijken.

De afname zijde is ongewijzigd in deze 4 uur. (vloerverwarming + 1 radiator, thermostaat is continu aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DutchAce schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:25:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vraag me toch echt af wat hier gebeurt. De pomp draait 'lekker' met 6kW output power en een goede delta T tussen supply en retour, dus een goede temperatuur afname. Echter begint het vermogen te schokken vanaf 14:00 en schakelt regelmatig de CV in waarna de output power zo goed als verdwijnt. Dewarmte is geïnformeert en gaat ernaar kijken.

De afname zijde is ongewijzigd in deze 4 uur. (vloerverwarming + 1 radiator, thermostaat is continu aan).
Dit zijn defrosts, zie ik hier ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb dit ook voorbij zien komen, dit waren bij mij defrosts. Ziet er bij jou ook zo uit, zou ook de CV inschakelen verklaren met een stooklijn verhoging waar ik het een aantal posts eerder over had. Voor de defrost draaide jou pomp al redelijk vol vermogen met 1,4 a 1,5 kw, en na de defrost een automatische stooklijn aanpassing waardoor je CV gaat helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSh8KLQR5cpKweDtuidt-Yg4sE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GOFi8tHISoPJG3rke84a7t9I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8GQr9h_98Ux9F1qgnaaNst3ovs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u8ZK17QnYPRxe3K5MESWR593.png?f=fotoalbum_large

Heb je al eens buiten gekeken of hij aan het ontdooien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
TeutonMartin schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb dit ook voorbij zien komen, dit waren bij mij defrosts. Ziet er bij jou ook zo uit, zou ook de CV inschakelen verklaren met een stooklijn verhoging waar ik het een aantal posts eerder over had. Voor de defrost draaide jou pomp al redelijk vol vermogen met 1,4 a 1,5 kw, en na de defrost een automatische stooklijn aanpassing waardoor je CV gaat helpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je al eens buiten gekeken of hij aan het ontdooien is?
Dat klinkt heel logisch inderdaad.

Ik zal vanavond eens de pomp laten lopen (normaal gaat dan de houtkachel aan >:) ) en eens kijken of hij daadwerkelijk (moet) ontdooien. De automatische stooklijnaanpassing ga ik ook vragen om deze uit te schakelen, mijn inziens voegt dat niks toe behalve gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
Overigens heeft Dewarmte mij gemeld dat de mogelijkheid om zelf de stooklijn aan te passen in de December update ter beschikking komt voor alle gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:59
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:19:
Hallo,

Even een vraag, met het beantwoorden daarvan, heb je antwoord op jouw vraag.

Heeft jouw woning nog warmte nodig als alle ruimtes op temperatuur zijn en het buiten 15 a 20c kouder is dan binnen?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Fullpower schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:50:
[...]

Even een vraag, met het beantwoorden daarvan, heb je antwoord op jouw vraag.

Heeft jouw woning nog warmte nodig als alle ruimtes op temperatuur zijn en het buiten 15 a 20c kouder is dan binnen?
Ik ga er maar vanuit dat het defrost was.
Je laatste vraag begrijp ik niet zo, sorry, ik heb wel het idee dat evohome zone regeling funest is voor mijn stookgedrag/zuinigheid, zodra in 1 van de 2 slaapkamers de temperatuur een half graadje zakt gaat de PompAO lopen, zijn dan korte run’s want het is dan zo weer een half graadje hoger.
Na jarenlang worstelen met de CV, vloerverwarming en de temperatuur boven was ik blij dat ik evohome had gevonden, nu hoefde beneden niet meer de thermostaat hoger te worden gezet om het boven warm te krijgen, immers gaat dat nu per evohome zone, maar met de warmtepomp lijkt dat weer averechts te werken.
Beste voor mijn sitiuatie als je naar efficientie kijkt is beneden 1 thermostaat die leidend is, boven geen zone’s meer maar open zetten, maar dan vrees ik dat het boven niet meer warm word, als de temperatuur in de woonkamer is bereikt zo de thermostaat de komende uren niet meer aanslaan, gevolg boven koelt het af……kortom ik ben er nog niet 100% uit met deze warmte pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:05:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat het defrost was.
Je laatste vraag begrijp ik niet zo, sorry, ik heb wel het idee dat evohome zone regeling funest is voor mijn stookgedrag/zuinigheid, zodra in 1 van de 2 slaapkamers de temperatuur een half graadje zakt gaat de PompAO lopen, zijn dan korte run’s want het is dan zo weer een half graadje hoger.
Na jarenlang worstelen met de CV, vloerverwarming en de temperatuur boven was ik blij dat ik evohome had gevonden, nu hoefde beneden niet meer de thermostaat hoger te worden gezet om het boven warm te krijgen, immers gaat dat nu per evohome zone, maar met de warmtepomp lijkt dat weer averechts te werken.
Beste voor mijn sitiuatie als je naar efficientie kijkt is beneden 1 thermostaat die leidend is, boven geen zone’s meer maar open zetten, maar dan vrees ik dat het boven niet meer warm word, als de temperatuur in de woonkamer is bereikt zal de thermostaat de komende uren niet meer aanslaan, gevolg boven koelt het af……kortom ik ben er nog niet 100% uit met deze warmte pomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelving
DutchAce schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:28:
Overigens heeft Dewarmte mij gemeld dat de mogelijkheid om zelf de stooklijn aan te passen in de December update ter beschikking komt voor alle gebruikers.
Cool! Ik zal mn schoen zetten. Hopelijk heel vroeg in december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Nu online
Rolfy schreef op maandag 27 november 2023 @ 03:02:
[...]

Dat plaatje is het verbruik van alleen de PompAO.
De airco heb ik (tot vandaag) niet gebruikt om te verwarmen. Vanavond klaagde mijn vriendin voor het eerst dat het kouder leek te worden in de woonkamer. Temperatuur was inderdaad gezakt van 21 naar 20 graden Celsius. Vanavond heb ik dus even de airco laten verwarmen in de woonkamer, en was de temperatuur in een mum van tijd op het niveau van: "ahhh zo is het weer lekker warm in de kamer" :)

Nu nog even kijken of ik de stooklijn iets aan moet laten passen, of alleen de thermostaat iets verhogen naar bijvoorbeeld 21,5 graden Celsius. Al zal dat laatste waarschijnlijk geen oplossing zijn voor de dalende temperatuur in de woonkamer denk ik?

Tot vandaag heeft de PompAO de temperatuur steeds redelijk stabiel op de ingestelde temperatuur kunnen houden.

Ik gebruik de thermostaat inderdaad voor het instellen en vasthouden van de gewenste binnentemperatuur.

Zo zag het er vandaag uit:

[Afbeelding]

Ook niet echt verkeerd geloof ik, al wordt de COP natuurlijk wel minder met de steeds lagere buitentemperatuur.

Nog iets anders waar ik denk ik hulp bij nodig heb ajb:

Kan iemand mij advies geven betreffende het aanpassen of vervangen van de open vv verdeler?
Op dit moment is er nog niks gewijzigd of anders ingesteld aan de verdeler.

Het is een verdeler met een Wilo pomp, het is een open verdeler zo heb ik gelezen. Voor een warmtepomp is echter de bijmenging van retourwater niet goed las ik ook, en dat is precies wat er bij een open verdeler gebeurd. En ook voor de optimale flow zou een open verdeler niet goed zijn. Je zou verwachten dat de verdeler een negatieve invloed zou moeten hebben op dit moment, toch?

Maar, de temperatuur van de aanvoer is op dit moment 42 graden, de retour is 38 graden. Flow is steeds tussen de 17 en 25+ l/min.

Klopt het dat de huidige flow dan toch hoog genoeg is om alles redelijk optimaal te laten werken? En de temperaturen zijn ook goed ten opzichte van elkaar? Meestal zit er overigens slechts 2-3 graden verschil tussen aanvoer en retour, en is de aanvoertemperatuur een stuk lager, meestal rond 35 graden. Verbruik van PompAO is 1,2 kWh op dit moment, output is 4,13 kWh. Aanvoertemperatuur zal op dit moment wat hoger zijn door de buitentemperatuur van 4 graden, denk ik?

Ik heb zelf het idee dat deze waarden eigenlijk best goed zijn, helemaal als je weet dat er dus nog een open verdeler met pomp tussen zit?

Bovenverdieping wordt overigens verwarmd met radiatoren, vandaar dat de Warmte de aanvoertemperatuur sowieso ietsje hoger heeft ingesteld bij mij, denk ik.

De PompAO is op de bovenverdieping aangesloten op de cv-leiding, ik denk dat het een 26 of 28 mm leiding is. Het is de leiding die vanuit de cv ketel door de vloer naar de verdiepingen gaat, en die zich daarna vertakt naar alle radiatoren dmv iets dunnere leidingen. Het is een huis uit 1981, en ik denk dat de radiatoren niet vervangen zijn door modernere versies.

Zit ik redelijk tot goed met deze waarden, of moet/kan er toch iets worden aangepast/vervangen aan de verdeler om een zo optimaal mogelijk resultaat te krijgen? En is dat de investering in het aanpassen of vervanging van de verdeler waard met deze waarden?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Aan je gemeten temperaturen zie ik zo niets vreemds, ook mooie waarden die je verdeler in en uitgaan. Heb je een foto van je verdeler? Aan de zijkant zou je eventueel een regelaar kunnen plaatsen, waarmee je kunt instellen hoeveel je bijmengt.

Weet je waarop je stooklijn is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Oplossing is alles open zetten, zone verwarming werkt niet lkkr met ern wsrmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
nivekamoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:27:
[...]

Oplossing is alles open zetten, zone verwarming werkt niet lkkr met ern wsrmtepomp
Maar met koude nachten/dagen gaat het dan boven niet warm worden vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 21:14
Hier pruttelt de PompAO ook lekker door. Nu het kouder is en de aanvoer verhoogd naar 35 graden zie ik eigenlijk geen gependel meer. Wel is de COP vandaag erg laag: 3.1 gemiddeld en op dit moment ergens rond de 2. Hoe is dat bij jullie?

De buiten temperatuur is 4 graden. Mijn aanvoer schommelt nu rond de 32 graden en de retour 29 graden.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 18:51
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:37:
[...]

Dan zet je de stooklijn naar beneden en/of knijp je her voetventiel van je radiator waardoor er simpelweg minder water doorheen stroomt. Dat heet waterzijdig inregelen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:37:
[...]

Is dit enkel een vermoeden of heb je het inmiddels al getest na alle adviezen die je via het tweakers forum inmiddels over de zoneregeling hebt ontvangen?
Wat je eigenlijk nu aan het doen bent is het vermoedelijke probleem (van niet warm worden van je slaapkamers) bestrijden met een regeling die niet geschikt is voor je warmtepomp. Hiermee creëer je dus nieuwe problemen.

Als dus blijkt dat het boven te warm gaat worden doordat je die altijd laat bij staan kan je dit oplossen met waterzijdig inregelen.

Als blijkt dat het te koud blijft zul je de oplossing moeten zoeken in het verbeteren van je afgifte, extra radiatoren, ltv radiatoren, radiator ventilatoren, etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
[...]

Is dit enkel een vermoeden of heb je het inmiddels al getest na alle adviezen die je via het tweakers forum inmiddels over de zoneregeling hebt ontvangen?
Wat je eigenlijk nu aan het doen bent is het vermoedelijke probleem (van niet warm worden van je slaapkamers) bestrijden met een regeling die niet geschikt is voor je warmtepomp. Hiermee creëer je dus nieuwe problemen.

Als dus blijkt dat het boven te warm gaat worden doordat je die altijd laat bij staan kan je dit oplossen met waterzijdig inregelen.

Als blijkt dat het te koud blijft zul je de oplossing moeten zoeken in het verbeteren van je afgifte, extra radiatoren, ltv radiatoren, radiator ventilatoren, etc etc etc
Ik ga het een paar dagen proberen, zal morgen de evohome knoppen boven eraf halen(en via de
App op 10 graden zetten), kijken wat het doet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
[...]

Oja, wellicht een nerd question, maar het vervangen van de raditoren boven(duur geintje trouwens) door ltv, scheelt dat echt zoveel, geven die veel meer warmte af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:22:
[...]

Oja, wellicht een nerd question, maar het vervangen van de raditoren boven(duur geintje trouwens) door ltv, scheelt dat echt zoveel, geven die veel meer warmte af?
In jou geval zou ik eerst ventilatoren proberen, dat is een stuk voordeliger en levert je meer afgifte op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:45:
Hier pruttelt de PompAO ook lekker door. Nu het kouder is en de aanvoer verhoogd naar 35 graden zie ik eigenlijk geen gependel meer. Wel is de COP vandaag erg laag: 3.1 gemiddeld en op dit moment ergens rond de 2. Hoe is dat bij jullie?

De buiten temperatuur is 4 graden. Mijn aanvoer schommelt nu rond de 32 graden en de retour 29 graden.
Met een hogere stooklijn (40-60) een COP van 3,3 bij gewone radiatoren. Dus redelijk ok. Net ging wel heel kort pomp weer aan en vlak daarna ook de CV. Snap dat nog steeds niet. Een defrost? Zo ja, waarom, want pomp heeft hele dag redelijk gedraaid als ik het dashboard zie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl7fxK8mNhJNvRQfp69jDabd-w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3YF9OLIMnreyQ4wH7qUJan0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL0SFJhVrZGjZSgUFUWCjpvlFds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oS7GWXduCHFsYlutcyfJSzJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Mkw op 27-11-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
jansd schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:07:
[...]

Aan je gemeten temperaturen zie ik zo niets vreemds, ook mooie waarden die je verdeler in en uitgaan. Heb je een foto van je verdeler? Aan de zijkant zou je eventueel een regelaar kunnen plaatsen, waarmee je kunt instellen hoeveel je bijmengt.

Weet je waarop je stooklijn is ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZYvtdq_JblIAvGqikApWiQ6ZeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRJu57vOl9MdB0OgjmnCeq2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyf4paVIPf_AYlXsZSiyWG-DMII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVh1Im46Wulta3Ewv9tCkwXa.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken!

Hierboven de foto's van mijn verdeler. Het enige wat ik gewijzigd heb, is dat ik de losse pompschakelaar er tussenuit heb gehaald. Ik dacht niet dat die zou kunnen werken met een warmtepomp, door de te lage aanvoertemperatuur? Of is het beter om die er gewoon tussen te laten zitten? De monteur van mijn eerder geplaatste warmtepompboiler heeft de thermostaat van de verdeler "lekker open" gezet op de maximale temperatuur van 50 graden. Dit omdat de warmtepomp deze temperatuur toch niet zou gaan halen, en er zo geen/weinig bijmenging van retourwater zou zijn?

De stooklijn staat nu ingesteld op 30 graden bij 15 graden buitentemperatuur, naar 45 graden bij -10 graden buitentemperatuur. Setpoint zou dan rond 37 graden zijn zo is mij verteld.

Dit is een tijdje geleden aangepast omdat het op de bovenverdieping warmer (radiatoren) werd dan in de woonkamer (vvw + radiator aan voorzijde woonkamer). Dat was niet helemaal de bedoeling en daarom hebben ze de stooklijn aangepast.
Het was toen nog niet zo koud als nu.

Zou hier iets aan aangepast moeten/kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
nivekamoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:27:
[...]

Ik heb zelf een zone verwarming/regeling, gecombineerd aangestuur d.m.v. Evohome en Home assistant (ik zal even niet in de details hiervan treden :P); woonkamer, 4 slaapkamers, badkamer en garage 2x, dus 8 zones. Bij mij werkt dit prima en naar tevredenheid i.c.m. de warmtepomp van PompAO.

Als ik slechts één slaapkamer aan zet, en het buiten nog relatief warm is (>10°C), dan gaat de pomp pendelen, dat is het enige waaraan ik gemerkt heb dat het niet 'lekker' werkt.

Nu met dit weer stookt ca. 8 uur per dag de woonkamer, 2 uur per dag 3/4 slaapkamers , 5u per dag de badkamer en 8u per dag de garage (lage temperatuur in normale radiator).

Het aantal zone's dat ik activeer zie ik direct terug in het stroomverbruik en de COP van de pomp, hoe meer zone's hoe hoger het verbruik maar ook een iets betere COP.

Ik ben tevreden met hoe dit werkt, ik kan zelf kiezen op welke temperatuur ik welke zone wil hebben (waarvoor ik immers de zoneregeling heb ingericht), daarnaast kan ik kiezen hoe zwaar ik de warmtepomp wil belasten. Op deze manier kun je de warmte 'focussen' op een deel van het huis dat je graag warmer wilt hebben, hoe groter het huis is, hoe relevanter dit is lijkt mij.

Ik kan me voorstellen dat zodra het kouder wordt buiten (richting -5, -10) de warmtepomp al vol belast is als enkel de slaapkamers aan het verwarmen zijn, dan kan ik er makkelijk voor kiezen om de woonkamer en garage niet te verwarmen en hier de airco of houtkachel bij te laten stoken.

Wellicht is mijn ervaring nog waardevol voor iemand die twijfelt of een zoneregeling nog wel een juiste keuze is i.c.m. een warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchAce op 28-11-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:21:
[...]

Met een hogere stooklijn (40-60) een COP van 3,3 bij gewone radiatoren. Dus redelijk ok. Net ging wel heel kort pomp weer aan en vlak daarna ook de CV. Snap dat nog steeds niet. Een defrost? Zo ja, waarom, want pomp heeft hele dag redelijk gedraaid als ik het dashboard zie. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier sprong de CV ook 4 keer aan vannacht, precies om de 2 uur. Nog geen 0,05m3 verbruikt verder en ik stook in de nacht door op 19 graden. Buiten is het nu 2 graden en ik zie een COP van 3.2. Gezien we ook normale radiatoren hebben boven (T11) lijkt me dat dan ook oke? Beneden ligt vvw.

Plan is wel om T22 radiatoren te nemen of T33 in de toekomst.

Overigens kregen we met de CV de kamers niet goed warm. Nu met de warmtepomp en radiatoren vol open lukt het ons om dezelfde temperatuur boven te bereiken als beneden. Dus voorlopig doen we nog niks. Ik ga wel radiator ventilatoren plaatsen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:45:

Hoewel het vergelijken van de COP met elkaar lastig is, hieronder mijn resultaat van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQEaSHKsXWyqvNS5h0ZhkxsRCKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cWofhAESbEcGoid51VhePkO2.png?f=fotoalbum_large

Aanvoer rond de 32/32 en retour tussen 27 en 28

Temperatuur verloop van 7 graden in de ochtend(5u) tot 2 graden tegen 23u.

Primaire verwarming is bij ons de vvw op de beneden verdieping +/- 70m2, daarnaast de badkamer met vvw +/- 15m2 en heb nog 3 slaapkamers waar een radiator zit. Overige slaapkamers hebben we bij het verbouwen van de woonkamer de radiatoren weg gehaald, leidingen liepen door de woonkamer naar boven en wou daar vanaf.
De radiatoren worden niet heel warm, maar ik merk dat je met ventilatoren toch veel kan doen.
Helaas is de levertijd op die dingen niet zo geweldig dus wacht al een ruime maand op nieuwe Arctic fans

[ Voor 20% gewijzigd door f.welvering op 28-11-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik moet nog een aantal radiatoren gaan aansluiten maar moet daarvoor natuurlijk eerst even het water van de leidingen afhalen en dus ook de werkschakelaar van PompAO uitzetten. Echter, met huidige temperaturen, vermoed ik dat de anti-vriesklep geactiveerd wordt. Heeft iemand ervaring hoe je met deze temperaturen onderhoud kan plegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:14:
[...]

Hoewel het vergelijken van de COP met elkaar lastig is, hieronder mijn resultaat van gisteren.
[Afbeelding]

Aanvoer rond de 32/32 en retour tussen 27 en 28

Temperatuur verloop van 7 graden in de ochtend(5u) tot 2 graden tegen 23u.

Primaire verwarming is bij ons de vvw op de beneden verdieping +/- 70m2, daarnaast de badkamer met vvw +/- 15m2 en heb nog 3 slaapkamers waar een radiator zit. Overige slaapkamers hebben we bij het verbouwen van de woonkamer de radiatoren weg gehaald, leidingen liepen door de woonkamer naar boven en wou daar vanaf.
De radiatoren worden niet heel warm, maar ik merk dat je met ventilatoren toch veel kan doen.
Helaas is de levertijd op die dingen niet zo geweldig dus wacht al een ruime maand op nieuwe Arctic fans
Netjes! Mijn huiskamer is maar 40m2, boven is het ook maar 35 m2. Wellicht dat de COP ook lager is omdat het huis minder groot is en hierdoor de afgifte ook kleiner. Af en toe twijfel ik ook of de PompAO niet te groot is voor ons huis. Anderzijds, als ik zie hoe hard hij aan het werk is denk ik dat het vermogen wel benut kan worden op koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Vandaag maar een COP van 1.9 wauw dat is wel erg laag.
Wat is het omslagpunt ongeveer waarbij stoken net gas goedkoper is, ik las ergens COP 2.5, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
In middels zijn bij mij de lange runs over, rond de 0 graden zit pompAO in mijn geval aan zijn max gezien het rustig compenseren van het warmte verlies. Laatste 12 uur volgende de defrosts zich in rap tempo op.

Meer die z’n zelfde soort patroon zien hier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPhFjOydsKWfXJjKs48z6zGD1uY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CrHrHffC3ss5E9l8gd7WU6JP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:51
Wat ik niet begrijp is waarom zijn er defrost, als ik bij de meesten de grafieken zie dan stoken we allemaal 24/7 dan is er toch geen kans op bevriezen ? ik heb hier 8 meter buis over de buitenmuur liggen en zie nog wel in dat deze ook gaan bevriezen. had eerst nacht verlaging tot 16 graden, maar blijkt in de praktijk dat de pomp gewoon van 22-9am of later uitstaat en om 16-22 verwarmde ik weer tot 20,5 graden. Echter sinds vorige week is 18 het minimum beetje uit angst dat de buizen bevriezen. Ik heb alleen radiatoren met heatfans. Ook hier springt de CV minimaal bij alleen bij het starten 0,2 - 0.5m3 per dag
deze maand 710kWh aan warmte gemaakt. COP van 3.2 volgens de webapp. Wat ik wel zie is dat het vermogen via de webapp nu 221 kWh is en via de shelly 243kWh Dus de webapp is iets te mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSTS5R86fFLg3omlOa8ldS032-8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Q46HpxJHOriFO5elOGfty6Tw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnz4wSXmn9lELniXjOVA3al29Ok=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hOTn6OafNTAw8Yyj6aP3Stth.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:45:
[...]

Hier sprong de CV ook 4 keer aan vannacht, precies om de 2 uur. Nog geen 0,05m3 verbruikt verder en ik stook in de nacht door op 19 graden. Buiten is het nu 2 graden en ik zie een COP van 3.2. Gezien we ook normale radiatoren hebben boven (T11) lijkt me dat dan ook oke? Beneden ligt vvw.

Plan is wel om T22 radiatoren te nemen of T33 in de toekomst.

Overigens kregen we met de CV de kamers niet goed warm. Nu met de warmtepomp en radiatoren vol open lukt het ons om dezelfde temperatuur boven te bereiken als beneden. Dus voorlopig doen we nog niks. Ik ga wel radiator ventilatoren plaatsen.
Ik heb overal oude radiatoren maar beneden in woonkamer met ventilatoren. Dat wil ik nog veranderen zodra dak is geisoleerd.
Pagina: 1 ... 17 ... 52 Laatste