Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
rob2011 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:22:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom zijn er defrost, als ik bij de meesten de grafieken zie dan stoken we allemaal 24/7 dan is er toch geen kans op bevriezen ? ik heb hier 8 meter buis over de buitenmuur liggen en zie nog wel in dat deze ook gaan bevriezen.
Er bevriest niks.
Er ontstaat alleen rijp op de lamellen van de verdamper van de warmtepomp.
Net boven 0, vochtig weer, hoge RLV, op koude lamellen, dat vriest aan.
Op den duur is er zoveel afzet, dat er geen (te weinig) energie meer opgenomen kan worden uit de buitenlucht, dan start de defrost cyclus. De boel ontdooit, sloot water klettert naar beneden, en alles begint weer van voor af aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 18:14
Hier ook regelmatige defrosts, nog steeds geen gasverbruik en een COP rond 4.

Maar op dit moment ben ik nog het laatste stukje aan het opwarmen... Want ik heb gisteren de stille modus 's nachts aan laten zetten, maar niet de temperatuurvraag over 24 uur aangepast. Daardoor is het afgelopen nacht teveel afgekoeld. Op halve kracht ging de temperatuur maar heel langzaam omhoog.
Voordeel van de stille modus is wel dat de COP lekker hoog blijft. Voor de komende nacht de thermostaat zodanig ingesteld dat ik het nauwelijks laat afkoelen en ik verwacht dat de pomp langer op halve kracht draait om het 'gewone' warmteverlies te kunnen compenseren.
Al met al valt het mij erg mee bij deze temperaturen.

Vanwege gebrom van de warmtepomp heeft Dewarmte de circulatiesnelheid met 30% verlaagd en de stille modus aangezet tussen 22:00 en 7:00. Ik denk dat vooral de circulatiesnelheid verlagen de oplossing voor het gebrom is, maar ik laat de stille modus aanstaan om te kijken of ik met een gedwongen geknepen vermogen 's nachts het goed warm kan houden met een mooie COP.

Wat ik ook nog heb gedaan de aflopen dagen:
  • Heatboosters geïnstalleerd voor de speedcomfort beneden, zodat deze nu bij 25 graden al gaan draaien. De Artic fans worden vanavond geleverd, dan ga ik zelf knutselen.
  • de instellingen van de defrost zijn aanpast zodat de stooklijn niet meer 5 graden omhoog schiet na defrost.
  • bevriezingsbeveiliging is verlaagd en verkort.
Dit alles voor onze geen gasverbruik test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
TeutonMartin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:01:
In middels zijn bij mij de lange runs over, rond de 0 graden zit pompAO in mijn geval aan zijn max gezien het rustig compenseren van het warmte verlies. Laatste 12 uur volgende de defrosts zich in rap tempo op.

Meer die z’n zelfde soort patroon zien hier?
[Afbeelding]
Hier ook. Ongeveer ieder uur een defrost. Ik denk zeker dat het vochtige weer van afgelopen dagen bijdraagt aan de vele defrosts. Ik zie dat jij geen nachtstand hebt op je pomp? Die van mij is tussen 23 en 7 in een nachstand en gebruikt max iets van 700w. Ik heb gevraagd om dit uit te zetten omdat het huis te veel gaat afkoelen door deze stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR2MIXvO6w512fOExoOrtDGu1GA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hoN1MmlzgNMpsoZGDafIQ6x.png?f=user_large

Nog geen hulp gehad van de ketel. Wel behoorlijk wat KWH erdoor aan het jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:35
golfgti5 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:56:
Vandaag maar een COP van 1.9 wauw dat is wel erg laag.
Wat is het omslagpunt ongeveer waarbij stoken net gas goedkoper is, ik las ergens COP 2.5, klopt dat?
Dat ligt helemaal af van je stroom en gas tarieven. In dit voorbeeld komt er uit 2.8: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

In mijn specifieke getal heb ik 3000kWh overproductie van mijn zonnepanelen. Ik krijg maximaal 7 ct terug ervoor, dus de COP moet wel extreem laag zijn wil het duurder zijn dan gas.

Echter: wanneer de salderingsregeling stopt wordt die COP wel belangrijk.

Bij mij ligt het omslagpunt al bij een COP van 3,2. Ik betaal nu 1,249 per kuub gas en (als ik in koop) 0,45ct per kWh. Dus dat maakt: 1,249 : 0,9 (90% rendement) = 1,387

Als ik het stroomtarief weer deel door die 1,387 dan krijg ik: 0,45 : 1,387 = 0,324. Oftewel: ik moet een hogere COP dan 3,24 halen om goedkoper te verwarmen met mijn warmtepomp.

Nu dezelfde som maar dan tegen het teruglevertarief van mijn zelf opgewekte stroom: 0,050. Oftewel: zo lang ik nog kan salderen en genoeg overschot heb, voldoet een COP hoger dan 0,5. En lager dan een COP van 1 kun je volgens mij niet gaan.

[ Voor 62% gewijzigd door harrr op 28-11-2023 12:00 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
harrr schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:49:
[...]

Dat ligt helemaal af van je stroom en gas tarieven. In dit voorbeeld komt er uit 2.8: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

In mijn specifieke getal heb ik 3000kWh overproductie van mijn zonnepanelen. Ik krijg maximaal 7 ct terug ervoor, dus de COP moet wel extreem laag zijn wil het duurder zijn dan gas.

Echter: wanneer de salderingsregeling stopt wordt die COP wel belangrijk.

Bij mij ligt het omslagpunt al bij een COP van 3,2. Ik betaal nu 1,249 per kuub gas en (als ik in koop) 0,45ct per kWh. Dus dat maakt: 1,249 : 0,9 (90% rendement) = 1,387

Als ik het stroomtarief weer deel door die 1,387 dan krijg ik: 0,45 : 1,387 = 0,324. Oftewel: ik moet een hogere COP dan 3,24 halen om goedkoper te verwarmen met mijn warmtepomp.

Nu dezelfde som maar dan tegen het teruglevertarief van mijn zelf opgewekte stroom: 0,050. Oftewel: zo lang ik nog kan salderen en genoeg overschot heb, voldoet een COP hoger dan 0,5. En lager dan een COP van 1 kun je volgens mij niet gaan.
Ik betaal voor gas 1.34 en stroom 0.38
Als ik jou som gebruik; 1.34:0,9= 1.488
Stroom 0,38 : 1.488= 0,255, dus zou ik een COP van 2.5 moeten hebben geen verlies te maken, ik vind dat nog wel mee vallen, zit dus (behoudens vandaag) aan de goede kant zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
TeutonMartin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:01:
In middels zijn bij mij de lange runs over, rond de 0 graden zit pompAO in mijn geval aan zijn max gezien het rustig compenseren van het warmte verlies. Laatste 12 uur volgende de defrosts zich in rap tempo op.

Meer die z’n zelfde soort patroon zien hier?
[Afbeelding]
Hier een redelijk vergelijkbaar beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkB2BI7-E1B6p77zoGDyGGYFZ6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ff9QhL1LySmBHq5hBkS1QDVP.png?f=user_large

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:46:
[...]

Ik betaal voor gas 1.34 en stroom 0.38
Als ik jou som gebruik; 1.34:0,9= 1.488
Stroom 0,38 : 1.488= 0,255, dus zou ik een COP van 2.5 moeten hebben geen verlies te maken, ik vind dat nog wel mee vallen, zit dus (behoudens vandaag) aan de goede kant zo te zien.
Het zou mooi zijn als je de prijzen van je stroom en gas zou kunnen opgeven op het portal van DeWarmte en dat de PompAO aan de hand van de prijzen en de COP kan beslissen gas te verstoken i.p.v. de WP in te schakelen.

Uiteraard kan je beweegreden ook anders zijn: klimaat. Maar dat gaat alleen op als er op het moment van verwarmen windmolens staan te draaien en geen gas of kolencentrale je stroom aan het opwekken is.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
harrr schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:53:
[...]

Het zou mooi zijn als je de prijzen van je stroom en gas zou kunnen opgeven op het portal van DeWarmte en dat de PompAO aan de hand van de prijzen en de COP kan beslissen gas te verstoken i.p.v. de WP in te schakelen.

Uiteraard kan je beweegreden ook anders zijn: klimaat. Maar dat gaat alleen op als er op het moment van verwarmen windmolens staan te draaien en geen gas of kolencentrale je stroom aan het opwekken is.
Leuker nog: ook een generieke koppeling met partijen met flexibele tarieven.

Gelukkig draait de wp, op een koude zonnige dag als vandaag, overdag een paar uur helemaal op de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 08:23
@rob2011 Het defrosten is het ontdooien van de verdamper aan de buitenzijde. Je transporteert 3 a 4 graden aan warmte van buiten naar binnen, dus vries je langzaam je verdamper dicht aan de buitenzijde. Dit proces is sneller rond de 3 a 4 graden boven 0 omdat de lucht dan nog veel vocht bevat en de aanwas van ijs aan de buitenzijde daardoor relatief snel gaat. Rond/onder nul is de lucht droog en duurt het langer.

Edit @paQ was me voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 28-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:14
jnicolaes schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:45:
[...]

Hier ook. Ongeveer ieder uur een defrost. Ik denk zeker dat het vochtige weer van afgelopen dagen bijdraagt aan de vele defrosts. Ik zie dat jij geen nachtstand hebt op je pomp? Die van mij is tussen 23 en 7 in een nachstand en gebruikt max iets van 700w. Ik heb gevraagd om dit uit te zetten omdat het huis te veel gaat afkoelen door deze stand.

[Afbeelding]

Die card ziet er wel handig uit? Hoe heet die? 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:28
jnicolaes schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]

Dat is inderdaad een mooie Card, zou je die willen delen?

Ik heb inderdaad geen nacht stand, al vanaf het begin niet, woon vrij ruim dus niemand heeft last van het eventuele geluid van pompAO.
Het jammere is dat als eenmaal de eerste defrost begonnen is het feest blijft door gaan, immers gaat pompAO na de defrost weer volgas aan de bak om het warmte verlies te compenseren, door dit volgas draaien zit je weer eerder aan de volgende defrost en blijft dit zich herhalen.
Ik ga deze nacht de supply temp eens wat verder terug zetten, kijken of dat nog verschil maakt. Zal dan wel meer afkoeling hebben die ik dan met de houtkachel weer probeer goed te maken. Is nog veel uitproberen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
DutchAce schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:43:
[...]

Die card ziet er wel handig uit? Hoe heet die? 😋
Dat is de history-explorer-card

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:52
Vanavond voor het eerst gezien dat de WP het water niet warmer krijgt dan 32 graden en de stooklijn niet haalt. Alleen draait ie maar op een laag vermogen (0,8 kw). Zojuist is de ketel aangeslagen om te helpen maar is ook het vermogen van de pomp zelf meer dan verdubbeld. Snap de logica niet. Waarom niet eerst zelf op vol vermogen en dan pas de ketel aanroepen? Zien meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodneyj
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Welke instelling zou ik moet laten aanpassen door dewarmte om een hogere supply temperature te krijgen uit de pomp? Op dit moment hoogstens 32graden met een aangepaste stooklijn van 45/60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodneyj
Welke instelling zou ik moet laten aanpassen door dewarmte om een hogere supply temperature te krijgen uit de pomp? Op dit moment hoogstens 32graden met een aangepaste stooklijn van 45/60.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piu8933dudnRAsXt-r-S_ojYNpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F2eGMYg8onj4A1HeRcarbQk2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
rodneyj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:31:
Welke instelling zou ik moet laten aanpassen door dewarmte om een hogere supply temperature te krijgen uit de pomp? Op dit moment hoogstens 32graden met een aangepaste stooklijn van 45/60.[Afbeelding]
Ik had een vergelijkbaar plaatje alleen met lager vermogen/verbruik van de pomp. Na 30 min sprong cv bij voor 10 minuutjes,, na een kwartier is pomp weer uit. Geen lange run dus en maar kort warmteafgifte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maMsnBZg3VoUt-VRolK0YPlkdlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI4JGcusZzOWJkw0oFhSzHV7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mkw op 28-11-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
Mkw schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:33:
[...]

Ik had een vergelijkbaar plaatje alleen met lager vermogen/verbruik van de pomp. Na 30 min sprong cv bij voor 10 minuutjes,, na een kwartier is pomp weer uit. Geen lange run dus en maar kort warmteafgifte.
[Afbeelding]
Misschien hebben jullie ook een screenshot van het verbruik en de opbrengst van de hele dag van vandaag?
De status plaatjes kunnen soms heel snel wisselen en maar heel kort bestaan (bv rondom een defrost) of juist een representatie zijn van een gemiddelde run voor jullie.
Dat is zo niet zo makkelijk te beoordelen, nu.
Ik ben dus ook benieuwd hoeveel er per uur is geleverd en hoeveel stroom dat heeft gekost, zo'n hourly performance overzicht.
Dat maakt meedenken wat oorzaken of oplossingen kunnen zijn makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Floortje_Ei schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:54:
[...]

Misschien hebben jullie ook een screenshot van het verbruik en de opbrengst van de hele dag van vandaag?
De status plaatjes kunnen soms heel snel wisselen en maar heel kort bestaan (bv rondom een defrost) of juist een representatie zijn van een gemiddelde run voor jullie.
Dat is zo niet zo makkelijk te beoordelen, nu.
Ik ben dus ook benieuwd hoeveel er per uur is geleverd en hoeveel stroom dat heeft gekost, zo'n hourly performance overzicht.
Dat maakt meedenken wat oorzaken of oplossingen kunnen zijn makkelijker.
Hierbij het overzicht van de dag. Wellicht helpt het maar het lijkt me lastig te duiden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2Ma-hwYz-P7-rPNXJx5ouCeAFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcvOQQGQBG42Ig7xN3p2v7ar.jpg?f=fotoalbum_large

Het is meer dat de pomp wisselend werkt. Dus een half uur lang op laag vermogen nauwelijks opwarmen, de stooklijn niet halen, hele lage COP en dan de cv nodig. Een uur later doet ie het prima, zelfde buitentemperatuur en warmt gewoon op met een hoger vermogen, prima COP en zonder hulp van CV. Het ziet er echt anders uit dan een defrost, die duurt geen uur in mijn beleving. Je zou meer consistentie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodneyj
Bij mij gaat het er voornamelijk om dat de aanvoertemperatuur schommelt tussen 27 en 32 graden, bij gelijkblijvende instelling van de thermostaat (23-25 graden). Vloerverwarming en radiatoren warmen daardoor amper op (radiatoren zijn max .23 graden). Ik zoek naar de juiste instelling om de aanvoertemperatuur omhoog te krijgen. Ik weet niet waar de warmte wordt afgegeven en waar de cop vandaan komt, maar met een verbruik van 35-40 kWh per dag mag er toch wel wat meer warmte in huis komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7qvEYhS752dObaqThO_1jtOoCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/scHnIs8C6WV5Sp3VFfNN8X3J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjWuGEkC47RBGIm3Ra3ewBgi91E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YI44hd46KX6NHJrgdK4ByJyW.png?f=fotoalbum_large

Hier zon die de woning boven de 22 graden verwarmde zonder de pomp nodig te hebben.
Daarna moest de pomp hard aan de slag om het afgekoelde systeem weer op te starten en de noord zijde te verwarmen.
35% vloerverwarming beneden. De rest radiatoren met ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA6Fz6uXmQ3AFqeI17Lf-gnRim8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYCz9yHm1rPvWGUlmkjMpPkX.png?f=fotoalbum_large

Vannacht heeft de cv regelmatig even moeten bijspringen. Moet daar bij wel zeggen dat het vermogen op 40% staat ingesteld in de nacht. COP was 3.2. Niet heel hoog, maar gisteren was die lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
Het viel me gister op dat er zich best wat ijs vormt in de warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDOy6kRwbWVuI9mb7YdIPAAk0oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPgPFdXcwuZfy1GoLdj0x15r.jpg?f=fotoalbum_large

Het bedrijf is ook niet echt heel functioneel meer, hij schommelt wat aan/uit, als hij aan staat wordt er maar 1,5-2kW warmte afgegeven.

Ik vind het best vreemd dat dat bij deze temperatuur al gebeurt. Ik ben inmiddels overgeschakeld naar verwarmen met mijn airco's (2x5kW), hiermee gaat het verbazend goed en snel, al is het afgenomen vermogen ook behoorlijk hoog, rond de 2kW per airco.

Als een airco het kan, waarom kan de PompAO het niet? of is dit een gekke redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Hierbij mijn resultaat van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN52hq-uaomOJzBzlZyAnoVpLjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PY9066ln8XsHLlll8VcUTa9o.png?f=fotoalbum_large

Denk dat het een best oké resultaat is, al denk ik meer optimale runs te krijgen met lagere temperatuur aanvoer wat hopenlijk ook zou resulteren in een minder gebruik van de CV bij een defrost.
Ik merk dat het voornamelijk veel tijd kost om het afgekoelde systeem weer warm te krijgen. continu draaien op iets lageren temp zou dit moeten voorkomen denk ik.

Ik heb maandag al een mail gestuurd aan DeWarmte, maar nog geen reactie. Ben ik tot op heden niet gewend van hun. Er zal in een weekend ook wel veel gemaild worden, zeker met deze extra kou willen toch veel mensen aanpassingen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30
DutchAce schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:54:
Ik vind het best vreemd dat dat bij deze temperatuur al gebeurt.
Dat is normaal. Een warmtepomp onttrekt warmte uit de omgevingslucht, die koelt af en te samen met een relatieve hoge luchtvochtigheid zorgt dat voor het aanvriezen. De warmtepomp zou vervolgens periodiek een defrost run moeten doen om de ijs laag (of een groot deel daarvan) te laten ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjalberda
  • Laatst online: 25-09 10:05
Mkw schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:25:
Vanavond voor het eerst gezien dat de WP het water niet warmer krijgt dan 32 graden en de stooklijn niet haalt. Alleen draait ie maar op een laag vermogen (0,8 kw). Zojuist is de ketel aangeslagen om te helpen maar is ook het vermogen van de pomp zelf meer dan verdubbeld. Snap de logica niet. Waarom niet eerst zelf op vol vermogen en dan pas de ketel aanroepen? Zien meer mensen dit?
Ja dat is inderdaad herkenbaar. Hier precies hetzelfde. Ik heb een berichtje naar DeWarmte gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnicolaes
hjalberda schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:50:
[...]

Ja dat is inderdaad herkenbaar. Hier precies hetzelfde. Ik heb een berichtje naar DeWarmte gestuurd.
Niet toevallig de nachtstand? Die start om 10 of 11 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
Timmy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:31:
[...]

Dat is normaal. Een warmtepomp onttrekt warmte uit de omgevingslucht, die koelt af en te samen met een relatieve hoge luchtvochtigheid zorgt dat voor het aanvriezen. De warmtepomp zou vervolgens periodiek een defrost run moeten doen om de ijs laag (of een groot deel daarvan) te laten ontdooien.
Dat begrijp ik, Wat ik bedoel is dat ik het raar vind dat de pompao met deze temperatuur al in een soort defrost-loop raakt waarin de afgegeven warmte niet boven de 2kW uit komt. Waar mijn airco het nog met gemak lijkt te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Wat is je retour temperatuur dan?
de WP kan maax een x aantal graden toevoegen aan het water. Bij mij zie ik dat dit maximaal zo rond de 5 graden ligt op zo te zien maximaal vermogen. Valt mij ook op dat de temperatuur nu niet meer boven de 32 graden uit komt, meer warmteverlies in huis met deze temperatuur waardoor er ook meer afgifte lijkt te zijn in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jnicolaes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:05:
[...]

Nee, dit was eerder op de avond en een uur later werkte de pomp wel op hoger vermogen zelfstandig naar stooklijn. Retour was paar graden kouder dan aanvoer zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Trouwens, ik kom regelmatig thuis en dan heeft mijn vrouw de ramen even open gezet omdat ze “af en toe ook even moet kunnen luchten”, zegt zij, beetje terecht ook wel, maar gevolg dat het kouder word en de pomp dus staat te jagen, hoe lossen jullie dat op?
Ik kan de temperatuur instelling wel verlagen zodat de pomp niet aan gaat maar dan moet deze weer hard werken als de temperatuur instelling weer hoger word gezet aan het eind van de middag, beste is natuurlijk gehele dag dezelfde instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 10:42
Ja, heb idd precies hetzelfde gemerkt. Krijg het idee dat mijn CV ketel op dit moment alleen maar bezig is om de WP op temperatuur te houden. Die draait na 20' CV verwarming vervolgens ong. 15', (tot max 32 graden), en dan begint de cyclus opnieuw. Heb net een bericht gestuurd naar de warmte of ze er iets aan kunnen verhelpen. (heb helaas nog steeds geen toegang tot de stooklijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-09 14:09

SBL

golfgti5 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:16:
Trouwens, ik kom regelmatig thuis en dan heeft mijn vrouw de ramen even open gezet omdat ze “af en toe ook even moet kunnen luchten”, zegt zij, beetje terecht ook wel, maar gevolg dat het kouder word en de pomp dus staat te jagen, hoe lossen jullie dat op?
Ik kan de temperatuur instelling wel verlagen zodat de pomp niet aan gaat maar dan moet deze weer hard werken als de temperatuur instelling weer hoger word gezet aan het eind van de middag, beste is natuurlijk gehele dag dezelfde instelling.
Half uur luchten is prima (als je onvoldoende basisventilatie hebt): thermostaat omlaag, ramen open, luchten, ramen dicht, thermostaat weer terug naar oude stand. Ja dat kost wat energie. Dat had ventileren ook gekost (tenzij je daar een warmtewisselaar in hebt zitten).
Urenlang luchten=ramen wijd open in de winter is nergens goed voor.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
  • Laatst online: 25-09 10:05
jnicolaes schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRq04q4WoQF1KwMwfTt7YiyLLoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftKmHxDgecTCjWlx437Jisem.png?f=fotoalbum_large

De pomp draait de hele dag door op 5-6 kw vermogen, zou dit zijn max zijn? Ik heb verder nog geen gasverbruik buiten een aantal defrosts. De thermostaat staat altijd op 20 graden

[ Voor 3% gewijzigd door hjalberda op 29-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
Mkw schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:09:
[...]

Hierbij het overzicht van de dag. Wellicht helpt het maar het lijkt me lastig te duiden. [Afbeelding]

Het is meer dat de pomp wisselend werkt. Dus een half uur lang op laag vermogen nauwelijks opwarmen, de stooklijn niet halen, hele lage COP en dan de cv nodig. Een uur later doet ie het prima, zelfde buitentemperatuur en warmt gewoon op met een hoger vermogen, prima COP en zonder hulp van CV. Het ziet er echt anders uit dan een defrost, die duurt geen uur in mijn beleving. Je zou meer consistentie verwachten.
Volgens mij heb je ook een dip tussen 6-7 uur 's ochtends gehad gisteren of verandert daar de warmtevraag. Hoe staat jouw thermostaat over de dag?
Ik zou voor die dipjes inderdaad even aan DeWarmte vragen wat zij zien dat er gebeurt.

Ik zou je overigens willen adviseren om op/onder alle, zo niet de meeste, radiatoren ventilatoren te doen om zo bij lagere temperatuur te kunnen verwarmen. Dat scheelt zowel voor de warmtepomp als voor de cv (en ook je cv maximum temperatuur in stapjes naar beneden aan te passen). Dan hoef je niet op nieuwe radiatoren te wachten terwijl je COP al omhoog en het verbruik omlaag gaat (wp en cv).
En weet je toevallig wat jouw gasverbruik was voor verwarming vorige winter, of anders je gehele gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
Ik heb vannacht de temperatuur maar een halve graad laten zakken en nu heeft de opgelegde vermogensbeperking van de stille modus de temperatuur kunnen handhaven en een prachtige COP opgeleverd. IK heb helaas (nog) geen HA en weet niet welke aanvoertemperatuur het water heeft gehad... Dat was interessante info geweest voor de stooklijn.
Vanochtend een beetje extra vermogen nodig gehad voor het halve graadje (0,8 graad incl hysteresis). Nog steeds zonder gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImwTYISVJtKVh77R6BVVtOyK4LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mTVIowZTqOupgl4XryHbnwL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUmMAwHYBM8yX7QOFUxkXefeKKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uR9oVbhPLigUAg8GxYKdIBNI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door Floortje_Ei op 29-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floortje_Ei
hjalberda schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

De pomp draait de hele dag door op 5-6 kw vermogen, zou dit zijn max zijn? Ik heb verder nog geen gasverbruik buiten een aantal defrosts. De thermostaat staat altijd op 20 graden
Uit de datasheet van DeWarmte: bIj 7 graden buitentemperatuur is de verwarmingscapaciteit 6.4 kW bij 35 graden aanvoertemperatuur en 6 kW bij 55 graden aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
Floortje_Ei schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:01:
Ik heb vannacht de temperatuur maar een halve graad laten zakken en nu heeft de opgelegde vermogensbeperking van de stille modus de temperatuur kunnen handhaven en een prachtige COP opgeleverd. IK heb helaas (nog) geen HA en weet niet welke aanvoertemperatuur het water heeft gehad... Dat was interessante info geweest voor de stooklijn.
Vanochtend een beetje extra vermogen nodig gehad voor het halve graadje (0,8 graad incl hysteresis). Nog steeds zonder gasverbruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien loopt jouw pomp wel lekker door met dit weer. Erg vreemd waarom bij andere de pomp zo slecht warmte afgeeft (1-2kW).Ik heb deze vraag nu ook richting DeWarmte gecommuniceerd, maar ik vermoed dat ze het druk hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
DutchAce schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:24:
[...]

Zo te zien loopt jouw pomp wel lekker door met dit weer. Erg vreemd waarom bij andere de pomp zo slecht warmte afgeeft (1-2kW).Ik heb deze vraag nu ook richting DeWarmte gecommuniceerd, maar ik vermoed dat ze het druk hebben..
Ik ben idd tot nu toe positief verrast met het gebruik van PompAO in onze situatie.
Vergeet niet dat ik de parameters zo heb laten instellen dat voorkomen wordt dat de cv-ketel ingeschakeld wordt. Dat zou zomaar de verklaring kunnen zijn waarom het nu bij mij wel lekker draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Floortje_Ei schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:42:
[...]

Ik ben idd tot nu toe positief verrast met het gebruik van PompAO in onze situatie.
Vergeet niet dat ik de parameters zo heb laten instellen dat voorkomen wordt dat de cv-ketel ingeschakeld wordt. Dat zou zomaar de verklaring kunnen zijn waarom het nu bij mij wel lekker draait.
Top, hoe heb je dat geregeld, mailtje naar Dewarmte , passen zij dat dan aan, en springt de ketel nooit meer bij, ook niet als het nog kouder word?
Ik zou dat ook wel willen, denk dat de pomp het makkelijk aan kan bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de exacte aanpassing vanuit DeWarmte.

Wat is je stooklijn op dit moment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floortje_Ei
Mijn stooklijn is 45/-10 en 30/15. Wij stoken 18.5 graad, 's nachts 18 graad, hysteresis 0,3, thermostaat Netatmo.
Ik heb allemaal radiatoren met ventilatoren. Afgelopen jaar 700m3 verbruikt aan gas voor verwarming.
En je kunt het niet even snel opstoken! Het is echt omdenken zoals @TeutonMartin ook heeft gezegd.

Ik denk dat de optimale stooklijn zelfs lager ligt om echt mooi continu te draaien, zoals ik gezien heb vannacht. Maar daar ga ik mee spelen als dat in de webapp beschikbaar is en ik niet van DeWarmte afhankelijk ben voor die instellingen.

Een zwaluw maakt nog geen zomer, ik verwacht bij de nachtvorst dat ik misschien wel tegen de grenzen van de stille modus aanloop. Maar dat kan ik weer oplossen als de webapp meer functionaliteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
[...]

Wat zijn je parameters? Ik zie al dat het beantwoord is. Welke andere wijzigingen heb je nog laten aanpassen bij DeWarmte?

Dit is mijn resultaten voor de 1e helft van de dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0XeqIjahqgyC1eemMMXqcFM5j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74RAsoEdrZKnHSwAgXVs8ENE.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer 30/15 & 50/-10. Thermostaat continu op 20 graden. Volledig vloerverwarming beneden (+/- 55 m2) + radiatoren boven.

Ben benieuwd naar jullie resultaten & Parameters.

[ Voor 4% gewijzigd door BrianSalces op 29-11-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
BrianSalces schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:35:
[...]

Wat zijn je parameters? Ik zie al dat het beantwoord is. Welke andere wijzigingen heb je nog laten aanpassen bij DeWarmte?

Dit is mijn resultaten voor de 1e helft van de dag:

[Afbeelding]

Aanvoer 30/15 & 50/-10. Thermostaat continu op 20 graden. Volledig vloerverwarming beneden (+/- 55 m2) + radiatoren boven.

Ben benieuwd naar jullie resultaten & Parameters.
Dit zijn mijn resultaten voor de 1e helft van de dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVag1wYVFyDCI-tZUy8yKRWWVR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B68UMLF19E3FFN4ABg3QuQGl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het viel me gister op dat er zich best wat ijs vormt in de warmtepomp:

[Afbeelding]

Het bedrijf is ook niet echt heel functioneel meer, hij schommelt wat aan/uit, als hij aan staat wordt er maar 1,5-2kW warmte afgegeven.

Ik vind het best vreemd dat dat bij deze temperatuur al gebeurt. Ik ben inmiddels overgeschakeld naar verwarmen met mijn airco's (2x5kW), hiermee gaat het verbazend goed en snel, al is het afgenomen vermogen ook behoorlijk hoog, rond de 2kW per airco.

Als een airco het kan, waarom kan de PompAO het niet? of is dit een gekke redenatie?
Je airco vriest net zo goed dicht. same same

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:18:
[...]

Je airco vriest net zo goed dicht. same same
hij zal inderdaad ook dichtvriezen, maar ontdooit denk ik beter want hij loopt veel lekkerder dan de pompao momenteel. Dus niet same same, er is ergens een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Floortje_Ei schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:45:
[...]

Volgens mij heb je ook een dip tussen 6-7 uur 's ochtends gehad gisteren of verandert daar de warmtevraag. Hoe staat jouw thermostaat over de dag?
Ik zou voor die dipjes inderdaad even aan DeWarmte vragen wat zij zien dat er gebeurt.

Ik zou je overigens willen adviseren om op/onder alle, zo niet de meeste, radiatoren ventilatoren te doen om zo bij lagere temperatuur te kunnen verwarmen. Dat scheelt zowel voor de warmtepomp als voor de cv (en ook je cv maximum temperatuur in stapjes naar beneden aan te passen). Dan hoef je niet op nieuwe radiatoren te wachten terwijl je COP al omhoog en het verbruik omlaag gaat (wp en cv).
En weet je toevallig wat jouw gasverbruik was voor verwarming vorige winter, of anders je gehele gasverbruik?
Thermostaat staat op 18,7 tussen 8 en 23 uur. In de nacht 1 graad lager. Tado kan ik verder niet instellen, anders dan dat hij al iets eerder start met opwarmen voor 8 uur en ik zie dat hij niet direct aan en uitgaat als temperatuur wordt bereikt of eronder zakt. Ik heb oude radiatoren waarvan de 2 in de woonkamer ventilatoren hebben die aangaan op 30 graden. Stooklijn is waarschijnlijk 15/40 en -10/60. Gasverbruik verwarming vorig jaar was circa 650m3.

Zal vanmiddag dewarmte bellen over het bijspringen van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Hier nog geen gasverbruik gezien, snachts heb ik vannacht voor het eerst de warmtepomp draaien. Nu overdag met het zonnetje gaat deze zelfs uit. En setpoint op 21c overdag savonds 21.5, snachts 20.5. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cXgJesk_yE34ijNeY79st8c-5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kIzpenCt3EbQGRMmZRsA2iH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBjbwfnBuWhL98DWcHiHO8pTE7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6XpMdghD1QuoK84cvqsxHfl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbbu5c7Dxb7o6gdq5VKpTlSBcSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBOTh4xmPukuzVto29MizfdP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB-scGMGA8w2TYRT7mKIKYp5DcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDGXEUUrC6AH4v1cxCFtFMtU.jpg?f=fotoalbum_large

COP zakt wat vandaag tov eerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Hier uitgekomen op een COP van 2.9 vandaag. Tevreden? Nee. Wel vandaag nieuwe radiatoren besteld voor boven, met deze temperaturen is er nu toch te weinig afgifte boven. De kleine T11 gaan vervangen worden door grotere T22 waarbij ik de afgifte in elke kamer verdriedubbel (op papier bij hoge temperatuur). Moet ook wel beter worden dus bij lagere temperaturen. Beneden vloerverwarming, daar veranderen we niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiSxscULAC5IuPz2ZAoOHaLGW-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pqBCqFpI3PUrK1fOrU0INjDB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yg-7iJA3rA2y2UkggBcC92jKRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gdUAseyaITywi456KjmT2w3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:26:
Hier uitgekomen op een COP van 2.9 vandaag. Tevreden? Nee. Wel vandaag nieuwe radiatoren besteld voor boven, met deze temperaturen is er nu toch te weinig afgifte boven. De kleine T11 gaan vervangen worden door grotere T22 waarbij ik de afgifte in elke kamer verdriedubbel (op papier bij hoge temperatuur). Moet ook wel beter worden dus bij lagere temperaturen. Beneden vloerverwarming, daar veranderen we niks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag heb ik tot nu toe een COP van 2,8 en heb oude radiatoren en geen vloerverwarming en dak is nog niet geïsoleerd. Dan is een COP van 2,9 niet echt motiverend om te gaan verbouwen. Benieuwd waar dat aan ligt en of de grotere radiatoren je gaan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
jvlien schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:26:
[...]

Ja, heb idd precies hetzelfde gemerkt. Krijg het idee dat mijn CV ketel op dit moment alleen maar bezig is om de WP op temperatuur te houden. Die draait na 20' CV verwarming vervolgens ong. 15', (tot max 32 graden), en dan begint de cyclus opnieuw. Heb net een bericht gestuurd naar de warmte of ze er iets aan kunnen verhelpen. (heb helaas nog steeds geen toegang tot de stooklijn)
Al iets gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:31:
[...]

Vandaag heb ik tot nu toe een COP van 2,8 en heb oude radiatoren en geen vloerverwarming en dak is nog niet geïsoleerd. Dan is een COP van 2,9 niet echt motiverend om te gaan verbouwen. Benieuwd waar dat aan ligt en of de grotere radiatoren je gaan helpen!
Ik woon in een woning van 98m2. Waarvan we 65m2 verwarmen. Wellicht is de PompAO te zwaar voor ons huis.

Bij ons is alles geïsoleerd, vloer (schuimbeton), dak, spouw en overal HR++. Maar volgensmij zegt je isolatie niks over je COP. COP zegt iets over de efficiëntie van het maken van warmte, niks over de hoeveelheid warmte die nodig is je huis op te warmen. Het zegt wel iets over afgifte.

Maar ik ben een leek, corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:39:
[...]

Ik woon in een woning van 98m2. Waarvan we 65m2 verwarmen. Wellicht is de PompAO te zwaar voor ons huis.

Bij ons is alles geïsoleerd, vloer (schuimbeton), dak, spouw en overal HR++. Maar volgensmij zegt je isolatie niks over je COP. COP zegt iets over de efficiëntie van het maken van warmte, niks over de hoeveelheid warmte die nodig is je huis op te warmen. Het zegt wel iets over afgifte.

Jaren dertig huis van circa 80m2 waarvan we het meeste wel verwarmen. De COP is beter als isolatie goed is en daarmee je het huis op een lagere temperatuur kan verwarmen, toch?! Minder warmteverlies dus minder vraag. Ik zou tenminste de stooklijn wel 10 graden lager willen 🫣😀 Maar ook maar een leek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
harrr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:39:
[...]

Het klopt wat je zegt over cop. Deze wordt dan ook bepaald door de aanvoertemperatuur die uit de wp komt. Wat is deze mss bij jouw (stooklijn)? De screenshot uit je vorige post was wat op een ongelukkig moment denk ik. Ziet er uit als een defrost.

Defrosts zijn ook nadelig natuurlijk maar het is mij nog niet duidelijk door welke factoren je er meer last van hebt.

Als de pomp AO te groot is voor je afgifte systeem dan begint deze te pendelen wat ook zeer nadelig is. Dit kan je tegengaan door de stooktemperatuur te verhogen maar dit zorgt ook voor een lagere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:50:
[...]

Jaren dertig huis van circa 80m2 waarvan we het meeste wel verwarmen. De COP is beter als isolatie goed is en daarmee je het huis op een lagere temperatuur kan verwarmen, toch?! Ik zou tenminste de stooklijn wel 10 graden lager willen 🫣😀 Maar ook maar een leek!
Zo werkt het niet. Isolatie houdt warmte binnen, maar je afgifte systeem moet wel groot genoeg zijn. Mijn T11 radiatoren hadden een afgifte van 1150W per stuk. Dat gaat nu naar 3850W met grotere T22 radiatoren. Daarmee kan inderdaad de aanvoertemperatuur omlaag. Maar alleen de aanvoer omlaag zonder iets aan de afgifte te doen werkt niet. De goedkoopste en makkelijkste manier om je afgifte te verhogen is trouwens ventilatoren plaatsen, wat al veel mensen hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
-Japster- schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:54:
[...]

Het klopt wat je zegt over cop. Deze wordt dan ook bepaald door de aanvoertemperatuur die uit de wp komt. Wat is deze mss bij jouw (stooklijn)? De screenshot uit je vorige post was wat op een ongelukkig moment denk ik. Ziet er uit als een defrost.

Defrosts zijn ook nadelig natuurlijk maar het is mij nog niet duidelijk door welke factoren je er meer last van hebt.

Als de pomp AO te groot is voor je afgifte systeem dan begint deze te pendelen wat ook zeer nadelig is. Dit kan je tegengaan door de stooktemperatuur te verhogen maar dit zorgt ook voor een lagere cop.
Ja de pomp pendelde vreselijk. Dus de aanvoer hebben ze toen verhoogd van 25 maar 35 minimaal. De screenshot laat idd een defrost zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Hier wat ervaringen van mijn gemodder met het loskoppelen van de CV backup via Home assistant.
Ik merkte deze week dat de kachel veel moet bijspringen, maar door de enorme flow van de pompAO (staat hier op 15l/m, kan de kachel zijn warmte niet kwijt. De kachel maakt 60graden water en gaat vervolgens terugmoduleren. In een normale situatie blijft de kachel netjes doorstoken. Gevolg is dat de kachel langzaam blijft branden en de PompAO maar blijft vragen. Gisteren ochtend heeft de kachel zo 4 uur aangestaan.

Ik vermoed dat het toch niet goed is aangesloten of dat de flow van de PompAO moet worden teruggeschoefd als de CV Back-up wordt ingeschakeld. Maar een mailtje gestuurd of dit aan te passen of dat er misschien toch iets met de aansluiting niet goed zit.. maar het is inderdaad druk vermoed ik.

Toen maar gedacht om de kachel uit te laten staan, via Home Assistant heb ik de kachel op handmatig gezet.
De nacht erop zag ik dat de PompAO maar blijft draaien met volledige flow, in periodes van 10 minuten. mogelijk in de ijle hoop op warm cv water voor een defrost. Maar uiteindelijk hij er dus niet meer in om zelfstandig te defrosten en te starten starten.

Ik ben benieuwd of het in mijn situatie toch mogelijk is om te voorkomen dat cv wordt bijgeschakeld. Dit was volgens mij eerst beter maar tijdens de deelname aan de beta web-app is volgens mij deze instelling verloren gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
harrr schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ja de pomp pendelde vreselijk. Dus de aanvoer hebben ze toen verhoogd van 25 maar 35 minimaal. De screenshot laat idd een defrost zien.
Maar pendelt de wp bij deze koudere temperaturen nog steeds? Het kan interessant zijn om de stooklijn nu terug te verlagen. De warmteafgifte van je systeem is ongeveer een vast gegeven. Bij warmere buitere temperaturen is de cop van de wp hoger en genereert dus een hogere warmte output op zijn minimale elektrisch vermogen. Die warmte kon je toen niet kwijt. De buiten temperaturen zijn nu lager, dus een lagere cop, dus een lagere warmte output op zijn minimaal elektrisch vermogen.

Maar schiet me er niet op dood. Heb er nog geen 😅

Heb je vloerverwarming beneden? Hoeveel m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
-Japster- schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:27:
[...]

Maar pendelt de wp bij deze koudere temperaturen nog steeds? Het kan interessant zijn om de stooklijn nu terug te verlagen. De warmteafgifte van je systeem is ongeveer een vast gegeven. Bij warmere buitere temperaturen is de cop van de wp hoger en genereert dus een hogere warmte output op zijn minimale elektrisch vermogen. Die warmte kon je toen niet kwijt. De buiten temperaturen zijn nu lager, dus een lagere cop, dus een lagere warmte output op zijn minimaal elektrisch vermogen.

Maar schiet me er niet op dood. Heb er nog geen 😅

Heb je vloerverwarming beneden? Hoeveel m2?
Wellicht is het het proberen waard om de aanvoer terug aan te laten passen en te testen. Echter zie ik hier meerdere mensen met een hogere cop met zelfde aanvoer temperatuur.

Ja beneden 30m2 vloerverwarming.

[ Voor 40% gewijzigd door harrr op 29-11-2023 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchAce

Ik zat toch warm met mijn vermoeden, DeWarmte heeft de Defrostmode aangepast waardoor deze een stuk sterker loopt, volgens hun stond er een te strenge flowbeveiliging ingesteld. Nu ontdooit de buitenunit ook goed en kan deze daarna weer goed warmte afgeven. Je ziet de aanpassing direct terug in de graphs (blauwe pijl was moment van aanpassing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Iunv1ZBJEzHOHj1CJwAMW4Ym4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBY6GqcxdHdWesAJgYPtgxsY.png?f=fotoalbum_large

Wel grappig hoe de PompAO zijn eigen warmte registreerd in de omgevingstemperatuur in DeFrost mode :)

Nu wil ik nog laten aanpassen dat de CV niet telkens moet bijspringen na een DeFrost, van mij mag de PompAO maximaal lopen, ook met een COP van 2.

Ik hoop wel dat we in de toekomst dit soort parameters lokaal aan de PompAO kunnen aanpassen, zodat we niet voor altijd afhankelijk zijn van DeWarmte.

@jnicolaes , thanks voor de tip van de History-explorer-card :)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchAce op 30-11-2023 08:17 ]

• Floortje_Ei
DutchAce schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:25:
[...]

Ik zat toch warm met mijn vermoeden, DeWarmte heeft de Defrostmode aangepast waardoor deze een stuk sterker loopt, volgens hun stond er een te strenge flowbeveiliging ingesteld. Nu ontdooit de buitenunit ook goed en kan deze daarna weer goed warmte afgeven. Je ziet de aanpassing direct terug in de graphs (blauwe pijl was moment van aanpassing)
[Afbeelding]

Nu wil ik nog laten aanpassen dat de CV niet telkens moet bijspringen na een DeFrost, van mij mag de PompAO maximaal lopen, ook met een COP van 2.

Ik hoop wel dat we in de toekomst dit soort parameters lokaal aan de PompAO kunnen aanpassen, zodat we niet voor altijd afhankelijk zijn van DeWarmte.

Heel scherp van je!
Bij mij was al aangepast dat de aanvoertemperatuur na een defrost niet 5 graden omhoog gaat en staat de inschakeltijd van de cv op één week.
Dat laatste is natuurlijk extreem. Voor de meesten beter in stapjes van een uur of zo ophogen, mocht je dat willen proberen.
De inschakeltijd staat volgens mij standaard op één uur.

Ik zou de stille modus ook wel zelf willen kunnen aanpassen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• f.welvering
Vanmorgen voor de test mijn cv maar eens uitgeschakeld om te kijken of de PompAO kan defrosten zonder cv support, lijkt tot zover prima te gaan.

Liep vanmorgen lang de wp wanneer deze net begon met een defrost, maar even een filmpje geschoten.

https://youtu.be/QyQAqi4AHyY?feature=shared

Overigens hoogste verbruik tot zover gezien 1880watt

[ Voor 9% gewijzigd door f.welvering op 30-11-2023 08:58 ]

• golfgti5
Beste allemaal,

Ik heb gisteren de evohome knoppen in de slaapkamers eraf gehaald waardoor de radiatoren volledig open staan en deze mee lopen op de thermostaat in de woonkamer.
Vanacht meerdere defrost’s gehad met als gevolg dat de cv ketel aanging en het loeiheet werd in de slaapkamer, vrouw niet blij🤣🤣.

Ik overweeg om de Evohome los te koppelen van de ketel en deze als naregeling te gebruiken, dan heb ik 2 vragen;

1- welke thermostaat kan ik dan het beste kopen voor de woonkamer?
2-hoe sluit ik die nieuwe aan, rechstreeks op de kastje van Dewarmte? Er zitten nu van die honeywell evohome sturingskastjes tussen, die kunnen/moeten dan weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
golfgti5 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:56:
Beste allemaal,

Ik heb gisteren de evohome knoppen in de slaapkamers eraf gehaald waardoor de radiatoren volledig open staan en deze mee lopen op de thermostaat in de woonkamer.
Vanacht meerdere defrost’s gehad met als gevolg dat de cv ketel aanging en het loeiheet werd in de slaapkamer, vrouw niet blij🤣🤣.

Ik overweeg om de Evohome los te koppelen van de ketel en deze als naregeling te gebruiken, dan heb ik 2 vragen;

2-hoe sluit ik die nieuwe aan, rechstreeks op de kastje van Dewarmte? Er zitten nu van die honeywell evohome sturingskastjes tussen, die kunnen/moeten dan weg?
ad 1. Meerdere op dit forum zijn tevreden over Netatmo, simpel aan/uit en met hysteresis van 0.1 graad Eventueel kun je de polariteit softwarematig omdraaien om te koelen in de zomer. Ik heb er hier een extra liggen, als je wilt mag je die lenen om uit te proberen.

2. Je kunt het relais aansluiten op het kastje van DeWarmte ipv de evohome, die loskoppelen van het kastje van DeWarmte. Als je wilt stuur ik daar foto's van. Is niet heel ingewikkeld.
Hoe het met de andere sturingskastjes zit kan een evohome eigenaar beter beantwoorden.

Wat de defrosts betreft kun je de standaard aanvoertemperatuurverhoging van 5 graden na de defrost naar 0 laten zetten en eventueel de inschakeltijd van de ketel wat ophogen, zodat het langer duurt voordat de ketel inschakelt.

• jvlien
Nee, tot nu toe niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 12:14
golfgti5 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:56:
Beste allemaal,

Kan je je verwarming in de slaapkamer niet knijpen met het voetventiel? Meestal hoef je alleen maar een dopje ergens af te draaien en dan met een inbus dichtdraaien. Loopt hij wel mee maar veel minder dan nu! 5 minuten werk!

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• TeutonMartin
[...]

[Afbeelding]

Wel grappig hoe de PompAO zijn eigen warmte registreerd in de omgevingstemperatuur in DeFrost mode :)

Weet je toevallig wat ze precies hebben aangepast? Ik zie bij mij een zelfde soort gehannes, soms na een defrost praktisch geen heat output en vervolgens weer de een defrost.
Ik zal ze er ook eens naar laten kijken.

• paQ
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

wat heb jij daar voor een geinig wind bearing balkje?

#hoedoedegedahoedoedegedahoeheddegedagedaan

• Paoo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-06-2024
[...]

[Afbeelding]

[...]

Waarom toch de WP gebruiken als de COP 2 is? Om gas te besparen? Financieel ligt het omslagpunt hoger. Bij mij ligt het omslagpunt bij een COP van 2,6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Paoo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:09:
[...]

Waarom toch de WP gebruiken als de COP 2 is? Om gas te besparen? Financieel ligt het omslagpunt hoger. Bij mij ligt het omslagpunt bij een COP van 2,6.
Bij mij is het 1m3 gas a 1,40 of 1kwh stroom 0,09 cent (ivm zonnepanelen). Cop van 0,7 is zelfs nog gunstig.

• PVPaneel
Tja....en dan begint je cv-ketel het te begeven. Geen warm water meer..maar nog wel cv-gebruik... Ik weet het even niet.. Half jaar geleden nog een onderdeel laten vervangen in de hoop dat ie nog een jaartje mee zou gaan, maar het beestje is al boven de 15 en om er nu nog meer geld tegaan te gooien...Nieuwe ketel, warmtepompboiler of vragen of DeWarmte een tweede proefopstelling voor de all electric versie zou overwegen? Vind het echt heel lastig. Die ketel hangt er binnen een week. Die warmtepompboiler misschien ook (waarschijnlijk niet), maar ja, die doet geen backup indien defrosten "uit de vloer" niet genoeg is...
En om de winter in te gaan met een nieuwe proefopstelling is ergens ook weer avontuurlijk met twee jonge kinderen....

• DutchAce
TeutonMartin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:17:
[...]

Bij mij is het 1m3 gas a 1,40 of 1kwh stroom 0,09 cent (ivm zonnepanelen). Cop van 0,7 is zelfs nog gunstig.
Precies dit inderdaad, voor mij is 1kWh teruglevering 8 cent. Ik heb een overschot van ca. 6000kWh zonder warmtepomp, dus ik verwacht als ik alleen op de warmtepomp stook nog steeds wel wat over te hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:06:
[...]

wat heb jij daar voor een geinig wind bearing balkje?

#hoedoedegedahoedoedegedahoeheddegedagedaan
Bij deze de yaml :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
type: custom:history-explorer-card
cardName: historycard-72121192
combineSameUnits: true
header: hide
defaultTimeRange: 4h
graphs:
  - type: line
    lineMode: stepped
    decimation: accurate
    options:
      ymin: 0
      ymax: 8
    entities:
      - entity: sensor.pompao_electricalcons
        name: E-Power
      - entity: sensor.pompao_heatinput
        name: Heat Input
        hidden: true
      - entity: sensor.pompao_heatoutput
        name: Heat Output
  - type: timeline
    entities:
      - entity: sensor.pompao_thermostat_status
        name: Therm.
      - entity: sensor.pompao_on_off_status
        name: PompAO
      - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status
        name: CV
    options:
      ymin: 10
      ymax: 45
    entities:
      - entity: sensor.pompao_supplytemp
        name: SupplyT
        color: darkred
      - entity: sensor.pompao_returntemp
        name: ReturnT
        color: darkblue
    entities:
      - entity: sensor.buienradar_temperature
        name: Out. Temp. Buienr.
        color: lightgrey
      - entity: sensor.pompao_outsidetemp
        name: Out. Temp.
        color: darkgrey
    options:
      ymax: 7
    entities:
      - entity: input_number.pompao_actcop_filtered
        name: COP
  - type: arrowline
    title: Wind bearing
    entities:
      - entity: sensor.buienradar_wind_direction_azimuth
        color: white
        fill: rgba(0,0,0,0.2)
  - type: bar
    entities:
      - entity: sensor.pompao_energy
        name: E-Energy
        interval: 15m

• DutchAce
TeutonMartin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:00:
[...]

Weet je toevallig wat ze precies hebben aangepast? Ik zie bij mij een zelfde soort gehannes, soms na een defrost praktisch geen heat output en vervolgens weer de een defrost.
Ik zal ze er ook eens naar laten kijken.
Precies, weet ik het niet, dit is de reactie die ik heb gekregen:
Een goed punt, en het lijkt erop dat er een vrij strenge flowbeveiliging stond ingesteld die ingreep terwijl alles nog in order was tijdens de ontdooicyclus.
Ik heb dit nu veranderd, dus de ontdooicyclus zou een stuk beter moeten verlopen, met als gevolg ook een hoger gemiddeld vermogen van de Pomp AO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
DutchAce schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:15:
[...]

Bij deze de yaml :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
type: custom:history-explorer-card
cardName: historycard-72121192
combineSameUnits: true
header: hide
defaultTimeRange: 4h
graphs:
    options:
      ymax: 8
    entities:
      - entity: sensor.pompao_electricalcons
        name: E-Power
      - entity: sensor.pompao_heatinput
        name: Heat Input
        hidden: true
      - entity: sensor.pompao_heatoutput
        name: Heat Output
  - type: timeline
    entities:
      - entity: sensor.pompao_thermostat_status
        name: Therm.
      - entity: sensor.pompao_on_off_status
        name: PompAO
      - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status
        name: CV
    options:
      ymin: 10
      ymax: 45
    entities:
      - entity: sensor.pompao_supplytemp
        name: SupplyT
        color: darkred
      - entity: sensor.pompao_returntemp
        name: ReturnT
        color: darkblue
    entities:
      - entity: sensor.buienradar_temperature
        name: Out. Temp. Buienr.
        color: lightgrey
      - entity: sensor.pompao_outsidetemp
        name: Out. Temp.
        color: darkgrey
    options:
      ymax: 7
    entities:
      - entity: input_number.pompao_actcop_filtered
        name: COP
  - type: arrowline
    title: Wind bearing
    entities:
      - entity: sensor.buienradar_wind_direction_azimuth
        color: white
        fill: rgba(0,0,0,0.2)
  - type: bar
    entities:
      - entity: sensor.pompao_energy
        name: E-Energy
        interval: 15m
type: arrowline... aha :)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
PVPaneel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:05:
Tja....en dan begint je cv-ketel het te begeven. Geen warm water meer..maar nog wel cv-gebruik... Ik weet het even niet.. Half jaar geleden nog een onderdeel laten vervangen in de hoop dat ie nog een jaartje mee zou gaan, maar het beestje is al boven de 15 en om er nu nog meer geld tegaan te gooien...Nieuwe ketel, warmtepompboiler of vragen of DeWarmte een tweede proefopstelling voor de all electric versie zou overwegen? Vind het echt heel lastig. Die ketel hangt er binnen een week. Die warmtepompboiler misschien ook (waarschijnlijk niet), maar ja, die doet geen backup indien defrosten "uit de vloer" niet genoeg is...
En om de winter in te gaan met een nieuwe proefopstelling is ergens ook weer avontuurlijk met twee jonge kinderen....
Ai. Ik zou op MP kijken of je tweedehands voor een goede prijs een fatsoenlijke CV ketel kunt kopen. Daar staan er meer dan genoeg, en voor bv een 5 jaar oude betaal je max 300 euro. Kun je daar de winter even mee door.

En daarna idd een plan maken voor een full-electric setup (ik zou voor een monoblock gaan van een beproefd merk, en daarnaast een wp-boiler erbij).

• golfgti5
Gebeurd het defrosten ook wel eens overdag?
Het is nu buiten 5 graden, zon staat op de pomp maar de ketel blijft maar lopen, is denk al de 4e keer vandaag dat ik hem hoor lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUk7URqI-qNRssn-mp8OUyjC3lQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fj5108lJS4SYqoDh0BTyt1XZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door golfgti5 op 30-11-2023 12:34 ]

• paQ
  • Nu online
golfgti5 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:33:
Gebeurd het defrosten ook wel eens overdag?
uiteraard

het is geen Dracula :+

• golfgti5
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:43:
[...]

uiteraard

het is geen Dracula :+
Haha klopt, maar als je al 50 jr cv gewend bent is dit toch echt even anders denken enzo….hoop te leren voor mij nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:15
Ik snap er ook nog weinig van. Mijne gaat van defrost naar defrost. Na een defrost blijft hij tijden (45 min) hangen op 800 watt en maakt 30 graden terwijl hij ergens rond 42 moet maken. Dan gaat die vaak wel even naar 42 vaak met hulp cv maar dan komt er weer een defrost aan en stort alles weer in. En beginnen we weer aan een cyclus met 30 graden. Cv stookt naar mij mening ook veel bij hierdoor en is volgens mij enige waardoor nog beetje warm wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKTUlj4kK4HUSsDNKBFAAnuEyq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QN5N7svwwADn0Up1lhBi4VNv.png?f=fotoalbum_large

Iemand nog goede tips?

• TeutonMartin
Retep91 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:00:
Ik snap er ook nog weinig van. Mijne gaat van defrost naar defrost. Na een defrost blijft hij tijden (45 min) hangen op 800 watt en maakt 30 graden terwijl hij ergens rond 42 moet maken. Dan gaat die vaak wel even naar 42 vaak met hulp cv maar dan komt er weer een defrost aan en stort alles weer in. En beginnen we weer aan een cyclus met 30 graden. Cv stookt naar mij mening ook veel bij hierdoor en is volgens mij enige waardoor nog beetje warm wordt.

[Afbeelding]

Iemand nog goede tips?
Ik denk ook contact op nemen met support, heb hun een mail hier over gestuurd, misschien iets wat met een algemene update verbeterd kan worden want bij mij is het verhaal het zelfde, zodra de defrosts starten is pompAO daarna regelmatig de weg kwijt.

• PVPaneel
@Retep91 Defrost naar defrost lijkt me ook het weer; tussen de 0 en 4 graden heeft iedere WP het gewoon lastig. De 30 graden kan ik niet verklaren, lijkt haast wel alsof silent modus permanent aan staat ofzo.
Ik heb vanochtend de "5-graden-bovenop-de-stooklijn-na-een-defrost" uit laten zetten. In eerste instantie gebeurde er toen niets meer, maar na een stekker reset draait ie weer. Ik heb nu ieder uur ongeveer een defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7aBMs6l1_KPOIWZMRyiFr6D17Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GULlDZLH4a07wNQT54wOQpZR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door PVPaneel op 30-11-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
PVPaneel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:05:
Heb je een idee van je systeeminhoud?
Ik zou niet terug op gas gaan als het even mogelijk is, desnoods een elektrisch (of kerosine) straalkacheltje voor nood?

Voor zorgen rondom defrosts: dit is mijn beeld (all electric):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMpPf2mEneJnetXkseQhPVw2-lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmWcy5rkIeURrUgSPI0EzsUm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door wheli op 30-11-2023 13:34 ]

• jvlien

[Afbeelding]

Iemand nog goede tips?
Hier exact hetzelfde verhaal. Denk idd dat er een en ander beter geregeld moet worden vanuit de warmte. Niet iedereen heeft in de gaten dat ie eigenlijk constant het huis én de warmtepomp met gas aan het opwarmen is..

• PVPaneel
@wheli Het is meer het SWW verhaal. Voor de cv heb ik een 5 kW pelletkachel, dus als het moet draai ik daar de winter op.
@olafmol En dan via werkspot op laten hangen?

• Retep91
TeutonMartin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:07:
[...]

Ik denk ook contact op nemen met support, heb hun een mail hier over gestuurd, misschien iets wat met een algemene update verbeterd kan worden want bij mij is het verhaal het zelfde, zodra de defrosts starten is pompAO daarna regelmatig de weg kwijt.
jvlien schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:33:
[...]
Hier exact hetzelfde verhaal. Denk idd dat er een en ander beter geregeld moet worden vanuit de warmte. Niet iedereen heeft in de gaten dat ie eigenlijk constant het huis én de warmtepomp met gas aan het opwarmen is..
Hmm oké ben dus niet enige met dit probleem! Zal ze ook wel mailen maar lijkt meer iets algemeens.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
PVPaneel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:39:
@wheli Het is meer het SWW verhaal. Voor de cv heb ik een 5 kW pelletkachel, dus als het moet draai ik daar de winter op.
Ik zou kijken of je dat via je vaste installateur kunt laten doen....

• wheli
PVPaneel schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:39:
Ah sorry. Idee van Olaf is ook zeker goed, ik heb mijn CW5 Remeha ketel ook voor 350 verkocht. Was een goede koop maar ik was ook blij hem kwijt te zijn.
Warmtepompboiler heeft als voordeel dat je SWW niet je huis verwarming onderbreekt. Nadeel is dat ze nog weleens gehorig kunnen zijn. Dus hangt van je huis en de plaatsing daarin af wat slim is.

• PVPaneel
@olafmol Die vroeg een half jaar geleden 3800 euro voor het leveren en plaatsen van een ketel die max 1500 euro kost, dus dat gaat niet gebeuren.. :)

• golfgti5

[Afbeelding]

Iemand nog goede tips?
Gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag, hopelijk komt Dewarmte idd met een algemene update, nu met 7 graden staat de pomp weer te defrosten.

Overigens lijkt bij mij de site ook niet bereikbaar op dit moment

[ Voor 3% gewijzigd door golfgti5 op 30-11-2023 14:11 ]

• harrr
Hier draait de PompAo wel degelijk op vol vermogen. Vanmorgen en vannacht stond de silent mode aan, dus toen was het wel een gereduceerd vermogen. Wel is de CV al heel veel bij gesprongen. Iemand een idee hoe ik dat kan laten verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mukeNcMjwiJBd_VNZEfUZnGCglI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPJ9WpQFobPXLDncfFwbxQtM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbyEoaMo6H0q6IXNy0nWG3dTLFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BlMKDDKqWwlp0TCaDSPOBx0t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:10:
[...]

Gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag, hopelijk komt Dewarmte idd met een algemene update, nu met 7 graden staat de pomp weer te defrosten.

Overigens lijkt bij mij de site ook niet bereikbaar op dit moment
Hier is de website ook plat. Wellicht zijn ze met de december update bezig?

• Mkw
harrr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:15:
[...]

Hier is de website ook plat. Wellicht zijn ze met de december update bezig?
Ik zie het dashboard nog. Heb ook een keer gehad dat wifi verbinding niet meer werkte, geen idee waarom maar toen werkte het weer door een internetkabel te verbinden met het regelkastje.

• Paoo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-06-2024
harrr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:14:
Hier draait de PompAo wel degelijk op vol vermogen. Vanmorgen en vannacht stond de silent mode aan, dus toen was het wel een gereduceerd vermogen. Wel is de CV al heel veel bij gesprongen. Iemand een idee hoe ik dat kan laten verminderen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de verwarmingsfunctie van mijn CV-ketel (Nefit) uitgezet. Als je geen of weinig nachtverlaging toepast is de Pomp AO voldoende, ook bij defrosts (voldoende vvw). Is dat een idee? CV-ketel dus alleen voor verwarming tapwater gebruiken. Mocht de Pomp AO het bij strenge vorst niet trekken, dan zet ik de verwarming cv-water op de Cv-ketel tijdelijk weer aan.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 19:27
zelfde hier ik dacht gisteren vreemd een soort flatliner wel gas maar geen WP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tphYN1yDLN93GAtXtBQ7X6g8NxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DrV6ISsGMCIpNSfBTRaCUTW9.png?f=user_large

Echter vandaag met alle post hier heb ik de CV uitgezet en naar de WP gekeken vol ijs aan de achterkant zeker niet zo erg als bij @f.welvering met de CV uit zie ik nu diezelfde flatliner. Gisteren heb ik de WP poweroff /on gedaan en meteen de thermostaat op 23 toen ging die wel weer. wel vreemd lijkt er op dat ik beter max warmt kan vragen dan loopt alles prima ook zonder CV. Op een vaste temp loopt de cv hele tijd mee

• golfgti5
rob2011 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:04:
zelfde hier ik dacht gisteren vreemd een soort flatliner wel gas maar geen WP.[Afbeelding]

Echter vandaag met alle post hier heb ik de CV uitgezet en naar de WP gekeken vol ijs aan de achterkant zeker niet zo erg als bij @f.welvering met de CV uit zie ik nu diezelfde flatliner. Gisteren heb ik de WP poweroff /on gedaan en meteen de thermostaat op 23 toen ging die wel weer. wel vreemd lijkt er op dat ik beter max warmt kan vragen dan loopt alles prima ook zonder CV. Op een vaste temp loopt de cv hele tijd mee
Hier ook, kan niet de bedoeling zijn lijkt mij, benieuwd wat Dewarmte hieraan kan doen

• Retep91
rob2011 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:04:
zelfde hier ik dacht gisteren vreemd een soort flatliner wel gas maar geen WP.[Afbeelding]

Dat vroeg ik mij nog af of het invloed heeft waar de thermostaat op staat of je hem op 20 zet of 23? Laats was het bij mij 20,4 en moet 20,5 en ging nog vol gas bij stoken, ik dacht daar wordt ook wel rekening mee gehouden maar heb mijn twijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Retep91 Nee. De Pomp stuurt op aanvoer en retourtemperatuur. Het enige dat de thermostaat doet is aan of uit doorsturen. Er is geen verdere communicatie, de pomp weet niets van een doeltemperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door PVPaneel op 30-11-2023 15:25 ]

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
Vandaag een COP van 1,6 met veel ijs op de radiator. Ik heb net gebeld met DeWarmte en het blijkt dat er een setting niet goed staat. Deze moet worden aangepast zodat er een goede defrost kan plaatsvinden.
Ik ben benieuwd of een en ander dan weer normaal werkt….
Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste