Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 14 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
JeBo1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:07:
[...]
Vraag me af wat er gebeurt als het buiten vriest? Houd de pomp zichzelf warm met warmtelint ofzo?
Nee, dat zou vrij zonde/inefficiënt zijn :)
Zelfs als het vriest zit er nog 'warmte' in de buitenlucht (afhankelijk van exacte kookpunt van gebruikte koel/warmte middel, R32 lees ik net).

De warmtewisselaar zal zich wel af en toe ontdooien, de defrost. Dat doet het systeem door (vrij letterlijk) het proces om te draaien; ipv warmte uit de lucht onttrekken en via warmtewisselaar in water te stoppen, zal het warmte uit water in cv-systeem halen om zichzelf (en daarmee buitenlucht) te verwarmen/ontdooien.

De controle module zal indien nodig op die momenten de backup verwarming inschakelen. Meestal een CV, al dan niet elektrisch (in All Electric opstelling bijv).

[ Voor 6% gewijzigd door shufflez op 03-11-2023 20:07 . Reden: Link naar R32 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
BrianSalces schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:18:
[...]
Ik zit te kijken hoe ik HA kan koppelen met de WP. Ik volg nu de stappen via Homeassistat.io, waarbij de raspberry PI op een micro SD wordt geinstalleerd. Klopt dat? Moet ik die Micro SD in het kastje stoppen?

Zou iemand mij uitleg kunnen geven hoe ik dit kan realiseren? Ik heb niet eerder met HA gewerkt =(..
HomeAssistant installeer je op een andere PC/server/Pi, niet op de warmtepomp.
Zie bijv: https://www.home-assistant.io/installation/ en https://www.home-assistant.io/green

Daarbinnen kan je een plugin installeren die de gewenste gegevens van MyDeWarmte ophaalt. Via het web, helaas (nog) niet via API of direct van de pomp zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door shufflez op 03-11-2023 19:40 . Reden: HA links toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:31:
uiteindelijk heeft de pompAO onze woning verwarmd en was het vanochtend 22 graden.
Top! Doordat het allemaal aanzienlijk efficiënter werkt, duurt het wat langer.
installateur vroeg waar de CV ketel op afgesteld was en die is ook 35, misschien is de pompAO ook daar op in te regelen.
Wat zou je aan de pomp nog willen/moeten inregelen?

Itt tot een CV die altijd de ingestelde temperatuur de leidingen in pompt (al dan niet gemoduleerd met OpenTherm) zal de stooklijn van warmtepomp vanzelf de aanvoer temperatuur verhogen wanneer buiten kouder wordt.

Een gas-ketel op 35 komt niet vaak voor trouwens, netjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09 16:37
Update: maandag komt Daniël langs. Dat is de support engineer die de boel ook in werking heeft gekregen vorig jaar, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 16:50
shufflez schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:48:
[...]

Top! Doordat het allemaal aanzienlijk efficiënter werkt, duurt het wat langer.

[...]

Wat zou je aan de pomp nog willen/moeten inregelen?

Itt tot een CV die altijd de ingestelde temperatuur de leidingen in pompt (al dan niet gemoduleerd met OpenTherm) zal de stooklijn van warmtepomp vanzelf de aanvoer temperatuur verhogen wanneer buiten kouder wordt.

Een gas-ketel op 35 komt niet vaak voor trouwens, netjes.
Ik weet niet hoe warm de pompAO kan worden,maar 40 graden door mijn vloerverwarming in de douche lijkt mij geen goed idee, ga er vanuit dat deze is ingesteld op max 35 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-03 10:53
shufflez schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:32:
[...]

HomeAssistant installeer je op een andere PC/server/Pi, niet op de warmtepomp.
Zie bijv: https://www.home-assistant.io/installation/ en https://www.home-assistant.io/green

Daarbinnen kan je een plugin installeren die de gewenste gegevens van MyDeWarmte ophaalt. Via het web, helaas (nog) niet via API of direct van de pomp zelf.
Waar heb jij het zelf op geïnstalleerd? Want ik lees dat je de image op de Micro SD kaart moet opslaan en dan in een paraat plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nu kom ik denk ik met een gekke vraag, vanochtend stond de thermostaat op 22 en nu tegen de avond 21.4 graad, pompAO heft de hele dag niks gedaan maar de aanvoer temperatuur is intussen wel naar 13 graden gezakt plus de vloeroppervlak in de woning koelt ook weer af, zometeen moet die dus weer lang draaien om de boel te verwarmen of zie ik dit verkeer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H0zoHQyAgfK-y5Dde8c3X1kENc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzVldtTCDwgFUQBcj1PBHNUy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKUKbhNTI5ES5XRN6fUXkdGwQ0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jY8H8qKAmp9qcFg2bqey68NZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 16-09 00:26
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:01:
Nu kom ik denk ik met een gekke vraag, vanochtend stond de thermostaat op 22 en nu tegen de avond 21.4 graad, pompAO heft de hele dag niks gedaan maar de aanvoer temperatuur is intussen wel naar 13 graden gezakt plus de vloeroppervlak in de woning koelt ook weer af, zometeen moet die dus weer lang draaien om de boel te verwarmen of zie ik dit verkeer?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De temperatuur is hoger dan de ingestelde temperatuur (20, en vanaf half 10 slechts 18), dus dan is het logisch dat de warmtepomp uit gaat. Heb zelf geen vvw maar zou de Tado instellen op een vaste temperatuur zodat de vvw aanblijft en geen 4 graden verschil tussen ochtend en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
BrianSalces schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:59:
[...]
Waar heb jij het zelf op geïnstalleerd? Want ik lees dat je de image op de Micro SD kaart moet opslaan en dan in een paraat plaatst.
Hier draait het in een Docker-container op een vrij specifieke thuis-server. Wellicht kan dit ook op een NAS (mocht je die hebben).

Als je wil beginnen met 'smart home' zaken, is Home Assistant een mooie stap, moet je wel in willen 'investeren'. Enerzijds in een apparaat, anderzijds vrij veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Mkw schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:29:
[...]

De temperatuur is hoger dan de ingestelde temperatuur (20, en vanaf half 10 slechts 18), dus dan is het logisch dat de warmtepomp uit gaat. Heb zelf geen vvw maar zou de Tado instellen op een vaste temperatuur zodat de vvw aanblijft en geen 4 graden verschil tussen ochtend en nacht.
Ik denk dat ik de Tado thermostaat even goed moet gaan bestuderen,heb er niet aangezeten en staat nu 2 graden lager dan wat ik handmatig heb ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat ik de Tado thermostaat even goed moet gaan bestuderen,heb er niet aangezeten en staat nu 2 graden lager dan wat ik handmatig heb ingesteld.
Het icoontje 2e van rechts bovenin je Tado scherm gaat naar je ingestelde programma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:50:
[...]
Ik weet niet hoe warm de pompAO kan worden,maar 40 graden door mijn vloerverwarming in de douche lijkt mij geen goed idee, ga er vanuit dat deze is ingesteld op max 35 graden?
Die max is volgens mij niet zo laag ingesteld, kan me de precieze stooklijn niet herinneren (staat ergens in dit draadje denk ik). Kan je wel door DeWarmte laten aanpassen. Vermoedelijk hebben ze eerder een comfortabele middenweg gekozen die voor merendeel geldt, dan de meest duurzame voor moderne woningen.

Denk dat er (nog) niet zoveel woningen zijn die voldoende 'dicht' zijn om jaar-rond voldoende hebben aan max 35 graden aanvoer om warm te blijven.

Anders evt de mengkraan (mocht je die nog hebben, bijv op de 'oude' gesloten vvw verdelers) op 35 zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@DoubleDutch
Handmatige instellingen verdwijnen na een vooraf ingestelde tijd of na het bereiken van een nieuw ingesteld schema. Dat kan in jouw geval betekenen dat je handmatige ophoging wordt teniet gedaan door het schema wat standaard in de Tado zit.
De PompAO maakt standaard water tot 55 graden bij -10, maar dat gaat alleen de vloer in als je een pomploze verdeler hebt. Heb je die, dan moet je vragen om de stooklijn te laten aanpassen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:01:
plus de vloeroppervlak in de woning koelt ook weer af, zometeen moet die dus weer lang draaien om de boel te verwarmen of zie ik dit verkeer?
Als het goed is zit er wel wat thermische massa in de vloer die niet zo snel afkoelt.
Het water in de leidingen is relatief snel weer op temperatuur, en geeft dan bij hogere delta T snel aan vloer-massa weer warmte af (koudere retour). Pomp is efficienter inderdaad bij kleiner verschil tussen aanvoer en retour.

Draait de vvw-pomp wellicht nog? De twee pompen hier bleven aan en koelde voor mijn gevoel daardoor water te snel af. Pompen worden nu op relais geschakeld bij warmtevraag (kan evt met een gevoelige lage temp pomp-schakelaar denk ik).

Je thermostaat zal misschien ook opnieuw de hysteresis moeten 'leren'/meten. Dwz de tijd dat het duurt om temperatuur te behalen en hoe lang warmte zal 'na-ijlen'. Kan je 't Netatmo Tado algoritme resetten?

[ Voor 0% gewijzigd door shufflez op 03-11-2023 22:37 . Reden: Tado ipv Netatmo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:37:
[...]
Zie dat er nog een redelijk ruime nachtverlaging in programma zit (18 graden om 2130).
Die zou ik eruit halen, of iig kleiner maken (ik lees op verschillende plekken max 1gr).
Enigszins afhankelijk van je energiecontract of dat ook wat opbrengt/bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik heb de thermostaat even aangepast,de geolocatie stond aan op 18 graden die op 21.5 gezet net als de rest van de schema's,of moet ik juist iets verschil hebben in de nacht/ochtend?

Hier geen mengkranen op de verdelers,is gewoon een open verdeler,kan de toevoer wel knijpen, misschien even navragen waar de temperatuur op afgesteld staat, woning is van 2019 redelijk dicht kwa isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcSnHU_svcSqfvoxynkP5V30Sx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LscnyyeQZYjPjGup3LVjcZaH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:27:
moet ik juist iets verschil hebben in de nacht/ochtend?
De pomp draait het meest efficient met zo'n laag mogelijk verschil tussen aanvoer/retour. Daarvoor kan je beter geen/weinig verlaging hebben (qua duurzaamheid).

Bij een dynamisch contract zou het qua financiele duurzaamheid misschien een klein beetje zin hebben om bepaalde momenten te verlagen. Mits temperatuur niet te ver zakt en je daarna extra lang moet verwarmen. Heb het niet nagerekend, ben nu deze maand aan het testen om op duurdere momenten de pomp even te verlagen en op goedkopere momenten (midden in nacht bijv) juist warmte 'op te slaan'.
Bijkomend voordeel; 's ochtends lekker warme vloeren :P Dat wordt iig gewaardeerd hier in huis.
Hier geen mengkranen op de verdelers,is gewoon een open verdeler,kan de toevoer wel knijpen, misschien even navragen waar de temperatuur op afgesteld staat, woning is van 2019 redelijk dicht kwa isolatie.
Dan zou je idd max temperatuur in stooklijn iets kunnen verlagen. Bijv max 45 (dat zal 't waarschijnlijk in je vloer niet zo lang zijn). Heeft de ketel ook een buitensensor om stooklijn aan te passen misschien? Onze Remeha (uit 2019, aanzienlijk ouder huis) had dat wel, icm mengkranen op 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Hier net een jaarcontract afgesloten. ☺️
Nee de ketel heeft geen buitensensor,bedoel je de stooklijn van de cv ketel verlagen,die straat namelijk al op 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:06:
Hier net een jaarcontract afgesloten. ☺️
Nee de ketel heeft geen buitensensor,bedoel je de stooklijn van de cv ketel verlagen,die straat namelijk al op 35 graden.
Ketel lekker laten staan. Was benieuwd. Hier had ketel (net als warmtepomp) een sensor om stooklijn te gebruiken (uit mijn hoofd van 20 tot 50 bij -10, mengen tot max 45 in verdelers).

Als je ketel het met 35 graden ook op de koudste dagen warm hield, zou ik dat als max van de wp laten instellen. Misschien tikkie marge ivm de 'traagheid', daar kan DeWarmte vast in adviseren. Op dergelijke lage temp draait ie waarschijnlijk een fatsoenlijke SCOP straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
shufflez schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:15:
[...]

Ketel lekker laten staan. Was benieuwd. Hier had ketel (net als warmtepomp) een sensor om stooklijn te gebruiken (uit mijn hoofd van 20 tot 50 bij -10, mengen tot max 45 in verdelers).

Als je ketel het met 35 graden ook op de koudste dagen warm hield, zou ik dat als max van de wp laten instellen. Misschien tikkie marge ivm de 'traagheid', daar kan DeWarmte vast in adviseren. Op dergelijke lage temp draait ie waarschijnlijk een fatsoenlijke SCOP straks!
CV heeft hier de woning met 35 graden altijd lekker warm gehouden,ook met de koude dagen,monteur vroeg ook met de installatie of het klopt dat de CV op 35 ingesteld stond,ik denk dus dat de WP hier ook op afgesteld staat,maar ga wel even navraag doen bij Dewarmte.👍🏻

Is er trouwens ook een mogelijkheid om zelf in de instellingen te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:31:
[...]
Zou top zijn als monteurs/installateurs dat al hebben aangepast, voor zover ik weet kan 't nog niet zelf.

Laatste contact dat ik had werd 'binnen enkele weken' aangegeven.
Iemand in dit draadje had eerder al eens toegang tot de beta voor instellen van eigen stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 19:57
shufflez schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:59:
[...]

Zie dat er nog een redelijk ruime nachtverlaging in programma zit (18 graden om 2130).
Die zou ik eruit halen, of iig kleiner maken (ik lees op verschillende plekken max 1gr).
Enigszins afhankelijk van je energiecontract of dat ook wat opbrengt/bespaard.
Ik handteer inderdaad een graad verschil. Heb meer verschil geprobeerd maar dan draait de pomp in de ochtend veel langer en met hoger vermogen waardoor het dagverbruik hoger lag.
Daarnaast is het confortabeler als de vloeren warmer blijven.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:20:
[...]

Zou top zijn als monteurs/installateurs dat al hebben aangepast, voor zover ik weet kan 't nog niet zelf.

Laatste contact dat ik had werd 'binnen enkele weken' aangegeven.
Iemand in dit draadje had eerder al eens toegang tot de beta voor instellen van eigen stooklijn.
Klopt, helaas is mijn beta toegang ingetrokken nadat ik het screenshot hier geplaatst had.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:31:
[...]

CV heeft hier de woning met 35 graden altijd lekker warm gehouden,ook met de koude dagen,monteur vroeg ook met de installatie of het klopt dat de CV op 35 ingesteld stond,ik denk dus dat de WP hier ook op afgesteld staat,maar ga wel even navraag doen bij Dewarmte.👍🏻

Mag in vragen waarom je dan een hybride warmtepomp hebt gekozen en geen all electric? Geen ruimte voor een boiler?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
wheli schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:59:
[...]

Mag in vragen waarom je dan een hybride warmtepomp hebt gekozen en geen all electric? Geen ruimte voor een boiler?
Omdat mijn portemonnee niet zoveel gevuld was. 😉
Nu maar weer wat sparen voor de all electric van de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
DoubleDutch schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:05:
[...]

Omdat mijn portemonnee niet zoveel gevuld was. 😉
Nu maar weer wat sparen voor de all electric van de warmte.
De vraag is of dat laatste beetje gas besparing de investering waard is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
golfgti5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:09:
[...]

Ik weet het,maar wilt graag bijdragen aan een beter milieu. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
DoubleDutch schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:19:
[...]

Ik weet het,maar wilt graag bijdragen aan een beter milieu. 😉
Ik weet het, was ook mijn motivatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Nu het wat kouder word, zal ik de 2 radiatoren in mijn werkplaats dicht draaien, ze worden niet echt lauw ennis eigenlijk nergens voor nodig dat ze open staan, of is het voor de flow beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ah goeie reden haha. Best wel vreemd dat die ook zoveel duurder zijn... Alleen een boiler en een driewegklep extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:26:
Nu het wat kouder word, zal ik de 2 radiatoren in mijn werkplaats dicht draaien, ze worden niet echt lauw ennis eigenlijk nergens voor nodig dat ze open staan, of is het voor de flow beter?
Als de wp gaat pendelen kan open zetten handig zijn, anders is het gewoon verspilling inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:09:
[...]

Gasaansluiting wegdoen scheelt best veel geld per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ind dacht dat je al rond de €200 per jaar aan vast recht betaald voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:27:
Ah goeie reden haha. Best wel vreemd dat die ook zoveel duurder zijn... Alleen een boiler en een driewegklep extra.
Is er al bekend wat de all elekt versie van Dewarmte gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:26:
[...]

Is er al bekend wat de all elekt versie van Dewarmte gaat kosten?
Volgens de FAQ op hun site rond de 3000 euro. Best veel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:48:
[...]

Volgens de FAQ op hun site rond de 3000 euro. Best veel toch?
Idd, da’s best fors te noemen, wellicht ooit een goedkoper alternatief mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Een rvs boiler kost al rond de 2000 euro. Dus zo gek is het denk ik niet, wel veel geld.

Bv: https://www.groene-energi...s-voor-warmtepompen/p-1a/

[ Voor 40% gewijzigd door wheli op 04-11-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
De 3000 is na aftrek van de subsidie dus dan kom je al in de buurt van de pomp AO zelf. Een ATAG warmtepompboiler is er al rond de 1000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Goedemorgen allemaal,

In het kader van het leren omgaan met een warmtepomp en het anders denken(kennelijk nogal lastig voor mij) hierbij 2 screenshots van de dag van gisteren, graag eens jullie visie hier op, zijn dit mooie getallen, normaal, of stook ik “te duur”…..allemaal nog wat lastig voor mij.

Zelf denk ik dat mijn stookgedrag een stuk lager kan als ik de slaapkamers (17 graden) dicht zou draaien, boven is redelijk geisoleerd, 2 kleine kamertjes en voorzien van HR++ glas, echter als de temp iets onder de 17 graden zakt gaat de pomp meteen lopen, beneden hebben wij overal vloerverwarming en als daar de ingestelde temperatuur is behaald gaat de eerste uren de pomp niet meer aan, daar valt dus boven wellicht nog iets te winnen/aan te passen, hoe doen jullie dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6SJGnJi8AJzhzoAd92IZid1VfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6w6CeneJkSpSTQjI0Otr98Lj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY7pvAJNWDkzqQY7I8shdZQjRgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dTZkqxyHQew5gWya1KmvycQA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:09:
Goedemorgen allemaal,

In het kader van het leren omgaan met een warmtepomp en het anders denken(kennelijk nogal lastig voor mij) hierbij 2 screenshots van de dag van gisteren, graag eens jullie visie hier op, zijn dit mooie getallen, normaal, of stook ik “te duur”…..allemaal nog wat lastig voor mij.

Zelf denk ik dat mijn stookgedrag een stuk lager kan als ik de slaapkamers (17 graden) dicht zou draaien, boven is redelijk geisoleerd, 2 kleine kamertjes en voorzien van HR++ glas, echter als de temp iets onder de 17 graden zakt gaat de pomp meteen lopen, beneden hebben wij overal vloerverwarming en als daar de ingestelde temperatuur is behaald gaat de eerste uren de pomp niet meer aan, daar valt dus boven wellicht nog iets te winnen/aan te passen, hoe doen jullie dat?

[Afbeelding]
Het omdenken is inderdaad een dingetje.
Mijn situatie zie je onderstaand.
Wij wonen in een vrijstaande houtskelet woning uit de jaren 90, HR++ overal, +/- 70m2 vloerverwarming benenden, badkamer vvw en nog 3 slaapkamers met radiatoren.
Deze radioatoren staan volledig open, resultaat is met de WP dat deze kamers rond de 17,5 a 18 graden blijven hangen met deze temperaturen.

Wij hebben overdag tussen 22:00u en 15u 20 graden, tussen 15 en 17u 20,5 en dan 21 tussen 12 en 22u.

Ik weet niet of jou oppervlak en type woning overeen komen maar ik vind jou COP tov de mijne wel vrij laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBRVHKpWpagxoJe7csaL91_a_Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KBqDTQzB6no7gbRgzM9yCZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyZhRDmeNoFSyCkwg6lcAcidmq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu1i0hy5I7YwfoXyFrgQH25e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door f.welvering op 05-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:51:
[...]

Het omdenken is inderdaad een dingetje.
Mijn situatie zie je onderstaand.
Wij wonen in een vrijstaande houtskelet woning uit de jaren 90, HR++ overal, +/- 70m2 vloerverwarming benenden, badkamer vvw en nog 3 slaapkamers met radiatoren.
Deze radioatoren staan volledig open, resultaat is met de WP dat deze kamers rond de 17,5 a 18 graden blijven hangen met deze temperaturen.

Wij hebben overdag tussen 22:00u en 15u 20 graden, tussen 15 en 17u 20,5 en dan 21 tussen 12 en 22u.

Ik weet niet of jou oppervlak en type woning overeen komen maar ik vind jou COP tov de mijne wel vrij laag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn COP schijnt volgens support “erg netjes” te zijn voor deze temperaturen.
Onze woning is beneden 65 m² met alleen vloerverwarming, boven 3 slaapkamer met alleen radaitoren.
In mijn werkplaats heb ik 3 radiatoren open staan, doen eigenlijk niks maar dacht is goed voor de flow, wellicht die weer dichtdraaien?
Het eerste plaatje, status huis, komt aardig overeen, wellicht moet ik ook met tijdblokken gaan werken

[ Voor 3% gewijzigd door golfgti5 op 05-11-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:59:
[...]

Mijn COP schijnt volgens support “erg netjes” te zijn voor deze temperaturen.
Onze woning is beneden 65 m² met alleen vloerverwarming, boven 3 slaapkamer met alleen radaitoren.
In mijn werkplaats heb ik 3 radiatoren open staan, doen eigenlijk niks maar dacht is goed voor de flow, wellicht die weer dichtdraaien?
Meer flow was hier beter, had mijn radiatoren eerst dicht staan. Nadat ik ze open gedaan heb ging de COP omhoog. Daarnaast hebben ze bij DeWarmte dingen aangepast waardoor de runs langer en minder vaak zijn geworden.

Heb je inzicht in hoevaak de pomp start en hoevaak je thermostaat warmte vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:03:
[...]

Meer flow was hier beter, had mijn radiatoren eerst dicht staan. Nadat ik ze open gedaan heb ging de COP omhoog. Daarnaast hebben ze bij DeWarmte dingen aangepast waardoor de runs langer en minder vaak zijn geworden.

Heb je inzicht in hoevaak de pomp start en hoevaak je thermostaat warmte vraagt?
Niet echt, ik heb mijn evohome ingesteld op 1 x schakelen per uur en minimale aantijd 30 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@golfgti5 je loopt tegen het fundamentele gebrek van evohome aan: die moduleert aan/uit in tijd terwijl je voor optimaal rendement zou moeten moduleren in temperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:22:
@golfgti5 je loopt tegen het fundamentele gebrek van evohome aan: die moduleert aan/uit in tijd terwijl je voor optimaal rendement zou moeten moduleren in temperatuur.
Ok thanks, maar hoe kan ik dat oplossen, ben hier een totale leek in….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:05:
[...]

Niet echt, ik heb mijn evohome ingesteld op 1 x schakelen per uur en minimale aantijd 30 minuten
Ik heb zelf 3x schakelen per uur met minimale aantijd 5 minuten.
Ik heb het idee dat er verband te vinden is tussen de hoeveelheid x en duur van de warmtevraag per uur en de hoeveelheid vermogen de PompAO gaat leveren. Immers als er maar v warmte vraag blijft dan moet er meer warmte in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@golfgti5 het verschil tussen @f.welvering en jou zit vooral in de stooklijn: jij stookt 37 graden, hij 30.
Daar zit al 15% rendementsverschil in.
Aan je stookpatroon te zien staan de zones maar de helft van de tijd open (heb je hier meer inzicht over?) dus kan de stooklijn bij jou omlaag. Hoe ver omlaag is lastig te zeggen, maar zeker 5 graden moet kunnen.
NB: opwarmen na nachtverlaging zal dan (veel) langzamer gaan.
Dit levert je zeker 10% op, plus een bonus van het draaien in deellast in plaats van een half uur vollast en een half uur uit.
Ik kon geen uitgebreide specs vinden van deze PompAO maar als ik die van mijn warmtepomp projecteer dan kan dat ook nog eens voor 10% zuiniger stoken zorgen.

Het fundamentele gebrek kun je niet oplossen; hooguit omheen werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
verschuur schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:14:
[...]

Moet je dan de standaard open of standaard closed hebben? Ik zou denken de standaard closed, maar weet het niet zeker.
nelving schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:53:
[Afbeelding]

Sensor van de speed comfort voor 25 graden versie is dus makkelijk te vervangen voor 1-2 euro.
Type KSD301 variant ‘normal open’
Stuk goedkoper dan de warmtepomp variant die ze zelf aanbieden.
Was al eerder in het forum vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:42:
@golfgti5 het verschil tussen @f.welvering en jou zit vooral in de stooklijn: jij stookt 37 graden, hij 30.
Daar zit al 15% rendementsverschil in.
Aan je stookpatroon te zien staan de zones maar de helft van de tijd open (heb je hier meer inzicht over?) dus kan de stooklijn bij jou omlaag. Hoe ver omlaag is lastig te zeggen, maar zeker 5 graden moet kunnen.
NB: opwarmen na nachtverlaging zal dan (veel) langzamer gaan.
Dit levert je zeker 10% op, plus een bonus van het draaien in deellast in plaats van een half uur vollast en een half uur uit.
Ik kon geen uitgebreide specs vinden van deze PompAO maar als ik die van mijn warmtepomp projecteer dan kan dat ook nog eens voor 10% zuiniger stoken zorgen.

Het fundamentele gebrek kun je niet oplossen; hooguit omheen werken.
Het probleem bij mij zit hem denk in de evohome, stel dat ik die knoppen weg haal in de slaapkamers en deze radiatoren vol open zet, zodra er in de woonkamer aan de temperatuur vraag is voldaan slaat deze een uur of 4/5 niet meer aan, immers houd de vloer de warmte vast, dus gaat het in de slaapkamers ook afkoelen, dus worstel ik met wat juist is te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:53
golfgti5 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:45:
[...]

Het probleem bij mij zit hem denk in de evohome, stel dat ik die knoppen weg haal in de slaapkamers en deze radiatoren vol open zet, zodra er in de woonkamer aan de temperatuur vraag is voldaan slaat deze een uur of 4/5 niet meer aan, immers houd de vloer de warmte vast, dus gaat het in de slaapkamers ook afkoelen, dus worstel ik met wat juist is te doen.
Heb jij ook een gesloten verdeler op de vloerverwarming die retour water bijmengt dat je de aanvoer temperatuur zo hoog hebt of doe je dat voor de radiatoren?

Als je de aanvoertemperatuur lager zet kun je de vloerverwarming en daarbij natuurlijk de radiatoren langer later meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:16
Beste mensen,
Vraagje: hoe moet ik bijgaand dashboard nou lezen? Ik zie een negatieve(?) elektriciteitsconsumptie en een grotere heat input dan heat output. De average COP staat op 4.6 dus dat ziet er wel goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8Dpp-yWtFmthrXaFh6kKOEPxHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C1lIue0QpwL6hwKcKNoQqISz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paoo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-06-2024
Je kunt van rechts naar links lezen: om gezien je warmtevraag 7,34 kW warmte (heat output) te leveren aan je warmteafgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren) haal je 8,8 kW uit de buitenlucht (heat input). Dat kost je wel 1,5 kW stroom voor de wp (electricity consumption).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Retep91 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:29:
[...]

Heb jij ook een gesloten verdeler op de vloerverwarming die retour water bijmengt dat je de aanvoer temperatuur zo hoog hebt of doe je dat voor de radiatoren?

Als je de aanvoertemperatuur lager zet kun je de vloerverwarming en daarbij natuurlijk de radiatoren langer later meelopen.
Hier heb ik geen verstand van, deze vloerverwarmings verdeler met 3 standen pomp zit hier al 25 jaar in huis…..

Vind jij het te hoog ingesteld, zal ik dat aan laten passen door Dewarmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
reinouts schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:30:
Beste mensen,
Vraagje: hoe moet ik bijgaand dashboard nou lezen? Ik zie een negatieve(?) elektriciteitsconsumptie en een grotere heat input dan heat output. De average COP staat op 4.6 dus dat ziet er wel goed uit.
[Afbeelding]
Dit lijkt me een bug. een WP kan geen stroom opwekken.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:53
golfgti5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:30:
[...]

Hier heb ik geen verstand van, deze vloerverwarmings verdeler met 3 standen pomp zit hier al 25 jaar in huis…..

Vind jij het te hoog ingesteld, zal ik dat aan laten passen door Dewarmte?
Of het te hoog is hangt even van je verdeler af. Heb je een temperatuur meter op je verdeler? Bij mij kwam er bij 30 aanvoer de verdeler maar op 22 ongeveer. Dus moet het wel hoger om een beetje temperatuur in de vloer te krijgen.

Soms kan je de menging van de verdeler ook aanpassen. Dit hangt dus even van je verdeler af als die zo oud is geef ik je weinig kans eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Heren,

Als ik deze niet warm wordende radiator vervang door een LTV, word deze dan wel warm en krijg ik meer comfort in die ruimte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpus_cjHEsyf3O3pffkVONLUxKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPuxG1lQvJ2AyPzlhkCGUxb2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door golfgti5 op 06-11-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:16
Paoo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:28:
Je kunt van rechts naar links lezen: om gezien je warmtevraag 7,34 kW warmte (heat output) te leveren aan je warmteafgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren) haal je 8,8 kW uit de buitenlucht (heat input). Dat kost je wel 1,5 kW stroom voor de wp (electricity consumption).
Je zit er waarschijnlijk niet ver naast, maar volgens DeWarmte is het inderdaad een bug dat er een negatieve consumptie staat, zoals @Toby-Wan al vermoedde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:31:
Heren,

Als ik deze niet warm wordende radiator vervang door een LTV, word deze dan wel warm en krijg ik meer comfort in die ruimte?

[Afbeelding]
Je kan de app 'HyTools' downloaden en de afgifte per temperatuur berekenen. Op Jaga.nl staat per type onderaan een tabel met de afgifte opnieuw per aanvoer/retour.
Waarschijnlijk bereik je meer met ventilatoren (zie heatbooster topic hier op tweakers) en stukken goedkoper.
Wordt hij wel een beetje warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
NB: waterzijdig inregelen is ook belangrijk!!

[ Voor 82% gewijzigd door wheli op 06-11-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:17
Heren,

[Afbeelding]
Als hij wel lauw warm aanvoelt gewoon ventilatoren eronder.
Als je daar in je gang (?) een open trap naar boven hebt, zou je ook een stap verder kunnen gaan en een Fancoil Unit ophangen. Dat werkt nog (veel) beter dan een relatief (heel) dure LTV.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:24:
[...]

Je kan de app 'HyTools' downloaden en de afgifte per temperatuur berekenen. Op Jaga.nl staat per type onderaan een tabel met de afgifte opnieuw per aanvoer/retour.
Waarschijnlijk bereik je meer met ventilatoren (zie heatbooster topic hier op tweakers) en stukken goedkoper.
Wordt hij wel een beetje warm?
De radiator word lauw.
Maar als hij lauw is helpt een ventilator erop/onder ook niet veel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Even een waarschuwing, want ik heb vorige week zaterdag nieuwe sensoren besteld bij SpeedComfort, maar sindsdien niks meer gehoord. Ze zijn ook niet bereikbaar per telefoon en reageren niet op e-mails. Als iemand andere ervaring heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Heren,

[Afbeelding]
een radiator zal nooit warmer kunnen worden dan de aanvoertemperatuur van de WP.
met ventilatoren vergroot je de warmte afgifte van de radiator waardoor de retourtemperatuur kouder zal worden en er meer warmte aan de ruimte wordt afgegeven.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Retep91 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb deze;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEiY22w41Dtze4qODXtRGWMm7pM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueccuz2jxbxkaDhkYajFKWEH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:22:
[...]

De radiator word lauw.
Maar als hij lauw is helpt een ventilator erop/onder ook niet veel toch?
Als aanvulling op @Toby-Wan : een ltv radiator wordt ook niet meer dan lauw. Dus je moet ff door de marketing heen kijken en cijfertje opzoeken om met elkaar te vergelijken.
En in mijn ogen is het zelfbouw systeem op het HeatBooster forum hier vele malen beter en goedkoper dan Speedcomfort. Maar ietsje meer werk natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
Update:
Daniël heeft vanmiddag de bekabeling nagelopen in de monoblock en de USB stick in de stuurkast vervangen. Volgens mij is nu de hele binnenkant van de stuurkast nieuw. Het raspberry pi board heeft iig de opdruk PompAO v3. Heb er zelf niets van meegekregen (lag/lig ziek op bed), maar de PompAO doet het weer als een zonnetje met een COP van 5,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Meer mensen waarbij het dashboard eruit ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Om te leren hoe zo’n warmtepomp nou werkt en wat het kost, als jullie kijken naar mijn screenshot (los van het COP gedeelte), is dit dan duur of valt dat wel mee in gebruik?
Als ik 6 maanden gas neem (nov-mrt) ben ik gemiddeld 140 m³ per maand aan het stoken, uiteraard de ene maand meer als de andere maand.
Momenteel zit ik op 1 m³ per dag aan gas voor douche en handen wassen enzo met een gezin van 4.
Hoor het graag, thanks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5gJ4t1z3fraw2yk1u0JTkdCM9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNbzsBBjDQEWOZTsdWKlcEFq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@golfgti5 wij kennen jouw prijzen niet, welke info mis je om het sommetje zelf te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:17
golfgti5 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:31:
Om te leren hoe zo’n warmtepomp nou werkt en wat het kost, als jullie kijken naar mijn screenshot (los van het COP gedeelte), is dit dan duur of valt dat wel mee in gebruik?
Als ik 6 maanden gas neem (nov-mrt) ben ik gemiddeld 140 m³ per maand aan het stoken, uiteraard de ene maand meer als de andere maand.
Momenteel zit ik op 1 m³ per dag aan gas voor douche en handen wassen enzo met een gezin van 4.
Hoor het graag, thanks

[Afbeelding]
Wat hier staat is dat je 35 kWh thermisch hebt op gewekt met 35/4.1= 8.5 kWh aan stroom.
DeWarmte gaat er van uit dat je voor diezelfde thermische opwek ongeveer 3.9 m3 (35/8.8) gas nodig zou hebben gehad.

M.a.w.
8.5 x 36 cent = EUR 3,07 stroom
vs
3.9 x 130 cent = EUR 5,07 gas

Ze rekenen schijnbaar alleen met andere tarieven, want hun besparing ligt hoger.

Ruwweg kun je zeggen: zo lang de COP boven de 2.5 zit, stook je goedkoper met de warmtepomp dan op gas.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 08-11-2023 12:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
paQ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:37:
[...]

Wat hier staat is dat je 35 kWh thermisch hebt op gewekt met 35/4.1= 8.5 kWh aan stroom.
DeWarmte gaat er van uit dat je voor diezelfde thermische opwek ongeveer 3.9 m3 (35/8.8) gas nodig zou hebben gehad.

M.a.w.
8.5 x 36 cent = EUR 3,07 stroom
vs
3.9 x 130 cent = EUR 5,07 gas

Ze rekenen schijnbaar alleen met andere tarieven, want hun besparing ligt hoger.

Ruwweg kun je zeggen: zo lang de COP boven de 2.5 zit, stook je goedkoper met de warmtepomp dan op gas.
Dank U!
Ik worstel idd met die 35kWh….nu is het duidelijker.
Komt aardig overeen, gas zit ik op 1.34 en stroom op 36cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-08 11:23
vraag1 : zie dat de CV meerdere keren op een dag bijspringt.. al gezocht in dit topic maar kon niet zo snel vinden wat de oorzaak is dat de ketel bijspringt bij deze temperaturen..

vraag 2: LT Vloerverwarming 2007 verdeler met een pomp.. las ergens dat de pomp en verdeler beter zou kunnen worden vervangen zodat de flow kan worden verbeterd? of is mijn vertaling van hetgeen ik heb gelezen niet correct. :)

COP WP ligt dagelijks tussen 4.5 - 4.8, dus dat lijkt mij best netjes..

Hoop dat jullie mijn kennis mbt werking en tuning WP kunnen verbeteren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
kenben schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:40:
vraag1 : zie dat de CV meerdere keren op een dag bijspringt.. al gezocht in dit topic maar kon niet zo snel vinden wat de oorzaak is dat de ketel bijspringt bij deze temperaturen..

vraag 2: LT Vloerverwarming 2007 verdeler met een pomp.. las ergens dat de pomp en verdeler beter zou kunnen worden vervangen zodat de flow kan worden verbeterd? of is mijn vertaling van hetgeen ik heb gelezen niet correct. :)

COP WP ligt dagelijks tussen 4.5 - 4.8, dus dat lijkt mij best netjes..

Hoop dat jullie mijn kennis mbt werking en tuning WP kunnen verbeteren _/-\o_
De ketel springt bij als de retour temp niet binnen x termijn stijgt naar de gewenste waarde. Wat deze waarde precies is kan je navragen bij DeWarmte. Ze kunnen overigens ook precies zien wat de reden hiervoor is.
Zelf heb ik de boel laten aanpassen zodat dit niet meer gebeurt, tenminste bij deze temperaturen.

Ik heb zelf een vvw verdelen van dit jaar, deze kan ik hydrolisch actief maken zodat deze niet aanmengt. Ik heb dit een 2 tal weken gedaan maar zie absoluut geen verschil in stookgedrag van de WP of verandering in de COP.

Mijn COP zit gemiddeld rond de 5.5 op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:45:
[...]

De ketel springt bij als de retour temp niet binnen x termijn stijgt naar de gewenste waarde. Wat deze waarde precies is kan je navragen bij DeWarmte. Ze kunnen overigens ook precies zien wat de reden hiervoor is.
Zelf heb ik de boel laten aanpassen zodat dit niet meer gebeurt, tenminste bij deze temperaturen.

Ik heb zelf een vvw verdelen van dit jaar, deze kan ik hydrolisch actief maken zodat deze niet aanmengt. Ik heb dit een 2 tal weken gedaan maar zie absoluut geen verschil in stookgedrag van de WP of verandering in de COP.

Dat de ketel bijspringt is de afgelopen dagen bij mij ook gebeurd en dat bij 9 graden. DeWarmte geeft inderdaad de genoemde reden aan en dat ze het niet aanpassen. Het betekent wel dat de COP veel slechter wordt (3,5 ipv 4) omdat de aanvoer temperatuur dan boven de 50 graden ligt ipv op 40 tot 45. Het lijkt mij niet wenselijk maar ga even af op hun kennis. Heb daarom wel de stooklijn laten verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenben
  • Laatst online: 18-08 11:23
f.welvering schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:45:
[...]

Al contact gehad met Support, vlot iemand aan de telefoon d:)b en probleem voor gelegd. Ze gingen controleren of de instellingen goed staan.. uitgangspunt is dat de CV pas na 2uur moet bijspringen als in die 2 uur de gewenste temperatuur niet is behaald.. Indien de setting niet goed staan, wordt deze aangepast.. de volgende optie is om de CV helemaal niet meer te laten bij verwarmen maar denk dat ik (nog) niet voor die optie ga.. :*)

Gaan ook checken of mijn huidige verdeler VV geen onderdeel van 'probleem' is ..
Wordt vervolgd .. alvast bedankt voor meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:08
Je zal bij een hogere stooklijn zien dat de CV inderdaad veel eerder wordt aangesproken. In mijn geval ligt de aanvoer temperatuur bij deze buitentemperaturen rond de 28 a 29 graden, dit redt pompAO vrij snel waardoor de CV niet bij springt.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er maar 1 mogelijkheid is voor het bijspringen van de CV, je kan namelijk maar 1 tijdsduur kiezen hoelang pompAO zijn werk mag doen voordat de controller de CV bij schakelt, ik zou liever meerdere mogelijkheden zien:
- ik weet dat pompAO bij buitentemperaturen beneden de 0 graden niet meer genoeg vermogen kan leveren om het warmteverlies te compenseren. In dit geval zou ik daarom dus ook willen dat mijn CV snel te hulp schiet.
- bovenstaande werkt dan alleen weer averechts voor temperaturen dat pompAO het wel zelf red, in dit geval wil ik namelijk dat de CV ketel niet te hulp schiet en wil ik alleen met pompAO draaien.

Ik heb daarom zelf een oplossing gemaakt, ik heb de signaal kabel van de controller naar de CV ketel onderbroken met een zigbee potentiaal vrije schakelaar die ik via HA automatisch aanstuur. Het signaal van de controller komt pas bij de CV ketel aan als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Op dit moment heb ik dus helemaal geen gas verbruik, maar kan ik hier wel als dit nodig is ook op afstand snel iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-09 14:26
Bij mij springt de cv om dezelfde rede al na 20 minuten bij en heb nu de aanvoer temperatuur van de cv terug gebracht naar 25 graden. Hij stookt dan niet bij en gebruikt dan geen gas. Zodra de stooklijn beschikbaar komt in de webapp zal ik daar de oplossing zoeken. Nu nog de standaard stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:02:
Je zal bij een hogere stooklijn zien dat de CV inderdaad veel eerder wordt aangesproken. In mijn geval ligt de aanvoer temperatuur bij deze buitentemperaturen rond de 28 a 29 graden, dit redt pompAO vrij snel waardoor de CV niet bij springt.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er maar 1 mogelijkheid is voor het bijspringen van de CV, je kan namelijk maar 1 tijdsduur kiezen hoelang pompAO zijn werk mag doen voordat de controller de CV bij schakelt, ik zou liever meerdere mogelijkheden zien:
- ik weet dat pompAO bij buitentemperaturen beneden de 0 graden niet meer genoeg vermogen kan leveren om het warmteverlies te compenseren. In dit geval zou ik daarom dus ook willen dat mijn CV snel te hulp schiet.
- bovenstaande werkt dan alleen weer averechts voor temperaturen dat pompAO het wel zelf red, in dit geval wil ik namelijk dat de CV ketel niet te hulp schiet en wil ik alleen met pompAO draaien.

Ik heb daarom zelf een oplossing gemaakt, ik heb de signaal kabel van de controller naar de CV ketel onderbroken met een zigbee potentiël vrije schakelaar die ik via HA automatisch aanstuur. Het signaal van de controller komt pas bij de CV ketel aan als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Op dit moment heb ik dus helemaal geen gas verbruik, maar kan ik hier wel als dit nodig is ook op afstand snel iets aan doen.
Interessant, welke zigbee schakelaar gebruik je hiervoor?
En hoe heb je dat gedaan in ha?
Ik begreep dat de PompAO de cv ook gebruikt voor defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 10:17
Wij draaien nu 2 weekjes met pompAO, so far so good.
We hebben voornamelijk radiatoren (wel allemaal met radiatorventilatoren) en omdat we vorig jaar de winter door konden komen op 45 graden heb ik de stooklijn aan laten passen naar 15°C buiten -> 30°C n water naar -10°C buiten -> 45°C water. Dit zorgt er in ieder geval voor dat de COP gestegen is tot iets boven de 5 afgelopen week.

De tijd voordat de CV aanslaat is ingesteld op een week, want we willen testen hoe we zonder de CV ketel de winter door zouden kunnen. Belangrijkste reden: milieu. En volgens de beroemde Koevlaasformule zouden we aan het vermogen van PompAO voldoende moeten hebben.
Maar interessante oplossing van @TeutonMartin met de zigbee schakelaar, dan houd je het iig in eigen hand.
En defrost moet ik nog navragen.

We hebben nu sinds de installatie van pompAO en aanpassing van de CV inschakeltijd geen gas meer verbruikt. (we hebben ook WPB en inductie)

We hebben de Netatmo nu ingesteld op 18 overdag en 17 's nachts en in het weekend overdag op 18,5.

Dit zijn wel representatieve plaatjes voor onze stookgedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed3IE_OpOx49APmHgM-3l6sBOEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ai7gIFEJNR6UKDrwF7nuH9YQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyPjto8u1IKLOdnwqqMmZlC8qX8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ziv8tUc98aabnKcuU8pL4AdH.png?f=fotoalbum_large

Ik ga binnenkort nog eens het huis rond met de warmtebeeldcamera om te checken hoe alle radiatoren mee doen in het spel. Beneden is het comfortabel, maar boven nog niet helemaal, alstaan wel veel radiatoren helemaal open. Maar ik heb het waterzijdig inregelen vorige jaar gedaan met de CV ketel boven en ik verwacht dat ik dat opnieuw moet doen nu de PompAO op de begane grond het aanvoerstelsel binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 10:17
reinouts schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:30:
Beste mensen,
[Afbeelding]
Dit betekent waarschijnlijk dat de draden in de kWh meter omgekeerd geïnstalleerd zitten. Dat hadden wij ook, is gisteren door Daniel meteen even omgedraaid toen hij hier moest zijn om wat op te halen.
De COP klopt wel en het heeft verder geen invloed. De heat input wordt volgens mij foutief berekend in jouw plaatje.

Kijk in dit plaatje staat het normaal, zonder -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANkem70dBsF71yj74B-RDuQby2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kum1IXn7zy63C7Kbcid3iA48.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:34
PVPaneel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:39:
Gelukkig ben ik gek op LP's want ik begin inmiddels zelf op een grammofoon te lijken...

PompAO is er wéér mee gestopt....

Woensdag 1 november tussen 01:35 uur en 03:55 uur een mooie run die netjes terug moduleert ( doeltemperatuur bereikt)...en daarna...niets meer.

Donderdag 2 november hoorde ik de CV ineens aanspringen, dus gelijk even Homewizard er bij gepakt..Alleen standby verbruik op de PompAO. Bellen naar DeWarmte was weer een succes en ook op de mail kwam niet direct antwoord. Vanochtend na 2x bellen ene Erik aan de lijn, die mijn case doorzet naar hoogste prio...en daarna weer....stilte.
Ik vind dit wel ernstig. Je verwacht toch met calamiteiten een snelle reactie.

#edit# . .ik zie dat er wel gehandeld is.. even op een oud bericht gereageerd 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door GijsZePa op 09-11-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mijn ketel brand, iemand enig idee hoe dat komt, er is nergens in huis warmte vraag…..
Pomp heeft de hele dag gewoon normaal gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZd9BG2C_RZX7xWaDgu4zYBODdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD3sbF4kmCIzd0HLoDhDAKH7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1me2N58MgNfV6nMooZz4pwtIjr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5nkszUIm1MFavShW8FtuPYkf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-09 14:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tjP5i7DcUVQprvVPcVUFdAHIWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3vbhJQCKeDhtK57bk0WyOcK.jpg?f=fotoalbum_large

Om ervaringen te delen: Ik heb via onderstaande link de 30 graden versie gekocht (origineel is 35 graden). Vervangen ging heel eenvoudig en de speedcomforts schakelen nu sneller aan en blijven langer aan.
Ik verwacht dat de 25 graden versie te lang aan blijft of zelfs niet uit gaat.
De sensor heeft exact hetzelfde formaat en lijkt ook dezelfde fabrikant.

https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:19:
Mijn ketel brand, iemand enig idee hoe dat komt, er is nergens in huis warmte vraag…..
Pomp heeft de hele dag gewoon normaal gedraaid.
Een defrost? Zie je op Status pagina dat ketel ingeschakeld wordt?

Of draait ketel een eigen 'initatief'?
Meen te herinneren dat sommige ketels eens in zoveel tijd automagisch een korte cycle doen.

Edit: is code 5 een normale of storingscode?

[ Voor 4% gewijzigd door shufflez op 09-11-2023 23:22 . Reden: Storingscode vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:18:
[...]

Een defrost? Zie je op Status pagina dat ketel ingeschakeld wordt?

Of draait ketel een eigen 'initatief'?
Meen te herinneren dat sommige ketels eens in zoveel tijd automagisch een korte cycle doen.

Edit: is code 5 een normale of storingscode?
Code 5 is CV in bedrijf.
Op de status pagina brande idd de ketel op on.
Overigens is de ketel gisteren na een uur weer aan gegaan, heel vreemd.

Kom net uit bed, er is in 2 zone’s vraag maar de pomp loopt nu niet, kan dat komen door de volgende instellingen van evohome:

-aantal schakeling : 1
-aan tijd: 30 minuten

Moet ik daar wellicht iets aanpassen?

Momenteel brand de cv ook terwijl net de pomp nog liep, raar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhBHofiGDDZynA3eFTne19YpCLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qrPBWdL9TeuG5Zvymf5QbUAE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door golfgti5 op 10-11-2023 06:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

nelving schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:54:
[Afbeelding]

Om ervaringen te delen: Ik heb via onderstaande link de 30 graden versie gekocht (origineel is 35 graden). Vervangen ging heel eenvoudig en de speedcomforts schakelen nu sneller aan en blijven langer aan.

Ik heb gisteren 25graden schakelaars in mijn speedcomforts gezet. (via andere website besteld, want bovenstaande was uitverkocht, 10stuks voor 10€, levertijd ~2 weken).
Deze schakelen dus lekker snel in. Hij schakelde gisteravond af toen warmtepomp ruim een uur uit was en het in de kamer volgens de thermostaat 19,7graden was. Ik ben tevreden.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 05:40:
[...]

Code 5 is CV in bedrijf.
Op de status pagina brande idd de ketel op on.
Overigens is de ketel gisteren na een uur weer aan gegaan, heel vreemd.

Kom net uit bed, er is in 2 zone’s vraag maar de pomp loopt nu niet, kan dat komen door de volgende instellingen van evohome:

-aantal schakeling : 1
-aan tijd: 30 minuten

Moet ik daar wellicht iets aanpassen?

Momenteel brand de cv ook terwijl net de pomp nog liep, raar toch.

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik het aantal schakelingen verhogen naar een stuk of 3.
En de aan tijd daarbij verlagen naar 5 of 10 minuten.

Ik denk dat het systeem denkt dat je veel meer warmte nodig bent dan dat je in werkenlijkheid nodig bent.
Hij blijft immers een half uur lang warmte vragen. Nadat de warmtevraag stopt draait de WP nog een tijdje door alvorens deze stopt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de WP nog niet gestopt is en er meteen weer 30 minuten warmte gevraagd wordt de WP denkt dat deze dit niet kan leveren en dus de CV bij vraagt.

Misschien zit ik helemaal mis, maar je kan het altijd proberen.

Anders even support benaderen en vragen waarom de CV bij schakelt, ze kunnen je dit precies vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Laatst online: 08-09 18:59
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:04:
Waar die warmte in dat stukje vandaan komt kan ik gewoon niet uitleggen, met de ketel uit al onmogelijk ind.
Is het raadsel van dat ene warme stukje pijp nu opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Laatst online: 08-09 18:59
Heeft er iemand Dewarmte AO met Domoticz kunnen koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:50:
[...]

Persoonlijk zou ik het aantal schakelingen verhogen naar een stuk of 3.
En de aan tijd daarbij verlagen naar 5 of 10 minuten.

Ik denk dat het systeem denkt dat je veel meer warmte nodig bent dan dat je in werkenlijkheid nodig bent.
Hij blijft immers een half uur lang warmte vragen. Nadat de warmtevraag stopt draait de WP nog een tijdje door alvorens deze stopt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de WP nog niet gestopt is en er meteen weer 30 minuten warmte gevraagd wordt de WP denkt dat deze dit niet kan leveren en dus de CV bij vraagt.

Misschien zit ik helemaal mis, maar je kan het altijd proberen.

Anders even support benaderen en vragen waarom de CV bij schakelt, ze kunnen je dit precies vertellen.
Ik heb zo juist de schakelingen naar 3 gezet en de aan tujd naar 5, kijken of dat helpt.

Ik denk er ook over om de evohome knoppen op de radiatoren van de kinder kamers eraf te halen, daar is het nu constant 17 graden en lekker maar om het op 17 te houden slaat denk ik de pomp vaak aan, immers beneden hebben wij radiatoren en als daar de kamertemperatuur is bereikt zou de pomp een aantal uur niet meer aan moeten slaan, immers houd de vloer de warmte een tijd lang vast.
Ik hoop alleen dat het dan in de slaapkamers niet te koud word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:28:
[...]
Ik heb zo juist de schakelingen naar 3 gezet en de aan tujd naar 5, kijken of dat helpt.

Ik denk er ook over om de evohome knoppen op de radiatoren van de kinder kamers eraf te halen, daar is het nu constant 17 graden en lekker maar om het op 17 te houden slaat denk ik de pomp vaak aan, immers beneden hebben wij radiatoren en als daar de kamertemperatuur is bereikt zou de pomp een aantal uur niet meer aan moeten slaan, immers houd de vloer de warmte een tijd lang vast.
Ik hoop alleen dat het dan in de slaapkamers niet te koud word.
Beneden vvw toch? 5 minuten aan lijkt me niet wenselijk voor een warmtepomp. In die 5 minuten kan systeem nauwelijks het hele volume (alle liters in je installatie) door de warmtewisselaar laten stromen. Zeker met oude volumineuze radiatoren lijkt me dat niet ideaal te werken. Zou eerder 3x wisselen met minimale aan tijd van 20 minuten. Heb je Evohome overigens al eens volledig gereset, en dan met name de slimme aspecten (Optimum Start/Stop)? Algoritme doet er enige tijd over om nieuwe (langzamere) warmteafgifte en afkoeling te leren. Helaas een volledige systeem reset voor nodig. Dat werkte hier prima (totdat ik Evohome als 'secundaire' thermostaat ben gaan gebruiken).

Het 'vervelende' van Evohome is dat elke zone het 'recht' heeft om de warmtepomp aan te slingeren, dwz dus ook de slaapkamers. Terwijl de woonkamer-vvw dan bijv dichtstaat, of als de vvw-klep nog open staat het daar te warm wordt. Daarom is Evohome hier nu zone-regeling voor alle secundaire verblijven (met dank aan tips van @sky_walker en @MacD007 in reactie op jouw posts), die mogen zelf geen warmte vragen. De begane grond thermostaat is aan de PompAO gekoppeld en de enige die warmtevraag kan bepalen (andere zones draaien dan mee indien toevallig open).

[ Voor 1% gewijzigd door shufflez op 12-11-2023 11:58 . Reden: Credits Mac & Sky toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:53:
[...]

Beneden vvw toch? 5 minuten aan lijkt me niet wenselijk voor een warmtepomp. In die 5 minuten kan systeem nauwelijks het hele volume (alle liters in je installatie) door de warmtewisselaar laten stromen. Zeker met oude volumineuze radiatoren lijkt me dat niet ideaal te werken. Zou eerder 3x wisselen met minimale aan tijd van 20 minuten. Heb je Evohome overigens al eens volledig gereset, en dan met name de slimme aspecten (Optimum Start/Stop)? Algoritme doet er enige tijd over om nieuwe (langzamere) warmteafgifte en afkoeling te leren. Helaas een volledige systeem reset voor nodig. Dat werkte hier prima (totdat ik Evohome als 'secundaire' thermostaat ben gaan gebruiken).

Het 'vervelende' van Evohome is dat elke zone het 'recht' heeft om de warmtepomp aan te slingeren, dwz dus ook de slaapkamers. Terwijl de woonkamer-vvw dan bijv dichtstaat, of als de vvw-klep nog open staat het daar te warm wordt. Daarom is Evohome hier nu zone-regeling voor alle secundaire verblijven (met dank aan tips van @sky_walker en @MacD007 in reactie op jouw posts), die mogen zelf geen warmte vragen. De begane grond thermostaat is aan de PompAO gekoppeld en de enige die warmtevraag kan bepalen (andere zones draaien dan mee indien toevallig open).
Ik kan mij volledig vinden in jouw reactie, wellicht moet ik in de toekomst ook de zoneregeling gaan aanpassen voor alle andere vertrekken.

Ik heb de aan tijd naar 20 minuten gezet, benieuwd of dat helpt en de pomp beter loopt.

De optie minimale uittijd staat op 5 minuten, moet daar nog wat aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
nelving schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:54:
[Afbeelding]

mijn eigen ervaring, zie ook het Quatt forum waar dit uitvoerig aan de orde is gekomen, dat de 25ºC prima aangaat, en ook als de verwarming uit is ook mooi weer uitgaat, rond de 19ºC bij mij. Dus tot dan zal hij de radiatoren helpen. exact wat ik wilde.
ik vrees dat de 30ºC, zekr in het voor en najaar, waar de Quatt nog niet eens aan de 30ºC komt, deze niet zullen werken, en juist dan heb ik ze wel nodig.
Overigens komt speedcomfort nu met een eigen setje, compleet met een 28ºC sensor, voor mensen zie niet zelf dit willen vervangen. link zie mijn posts bij Quatt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Zoek een mede-tweaker die dit forum als mede-autheur verder wil opbouwen, helaas heb ik zelf ondertussen voor een andere warmtepomp (Quatt) gekozen, daar zijn bepaalde redenen voor zonder nu te stellen dat de DeWarmteAO warmtepomp nu slecht is. Ik heb zelfs met het oog voor de Quatt maar mogelijk ook prima ideen voor DeWarmteAO een forum gestart voor HA en vergelijkbare DOMOTICA.
Anders is iemand wel geroepen om speciaal voor DeWarmte HA iets dergelijk te willen opzetten.
Reacties zijn welkom. Ik zal dan een keuze voor één of twee gegadigden maken. alvast bedankt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zie hier 2 plaatjes van de nacht/ochtendrun van pompAO. Ik ben inmiddels voor deWarmte hun Beta webapp aan het testen (op verzoek van deWarmte mogen we hier verder nog niks over de features delen).

Ik heb voor nu eigenlijk 1 vaste aanvoer temperatuur (28 graden supply) om eens te kijken hoe mijn huis hier op reageert en bij welke buiten temperaturen mijn afgifte systeem het verlies niet meer kan compenseren. Vannacht werd het voor het eerst eindelijk ook eens wat kouder (zowel de temp sensor van dewarmte als me eigen zigbee temp sensoren op diverse plaatsen rond het huis zagen een temperatuur van 3 graden) zodat ik via HA goed kon zien wat er gebeurde. Ook heb ik nu de eerste defrost van dit stookseizoen in de data gezien, tijdens deze defrost is de CV ketel nog niet aangesproken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roFKXfcjxpYiovMvQZzExfGaavs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fBZJ4A8Qc6AqOBcOf7NuTLlx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFHkHZtJhqvJZ_O3b_YWQIWOQzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rsYqPUGXTRX5VczpobJAMrMC.png?f=fotoalbum_large

Door de lage supply temp kon pompAO nog steeds vrij rustig door draaien waardoor de COP nog steeds erg goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:42:
Zie hier 2 plaatjes van de nacht/ochtendrun van pompAO. Ik ben inmiddels voor deWarmte hun Beta webapp aan het testen (op verzoek van deWarmte mogen we hier verder nog niks over de features delen).

Ik heb voor nu eigenlijk 1 vaste aanvoer temperatuur (28 graden supply) om eens te kijken hoe mijn huis hier op reageert en bij welke buiten temperaturen mijn afgifte systeem het verlies niet meer kan compenseren. Vannacht werd het voor het eerst eindelijk ook eens wat kouder (zowel de temp sensor van dewarmte als me eigen zigbee temp sensoren op diverse plaatsen rond het huis zagen een temperatuur van 3 graden) zodat ik via HA goed kon zien wat er gebeurde. Ook heb ik nu de eerste defrost van dit stookseizoen in de data gezien, tijdens deze defrost is de CV ketel nog niet aangesproken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door de lage supply temp kon pompAO nog steeds vrij rustig door draaien waardoor de COP nog steeds erg goed was.
Wat een hoge COP, hoe krijg je dat voor elkaar, ik kom niet verder als 3.6, met alleen vloerverwarming beneden die kan vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
shufflez schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ik kan me hier niet volledig in vinden.
Ik snap wat je zegt, maar ik zie wat anders gebeuren.
Ik heb de instelling max 3x schakelen per uur met minimaal 5 minuten warmte vraag.
Dit zegt niet dat de PompAO dan maar 5 minuten loopt omdat de thermostaat niet meer dan 5 minuten vraag geeft.

Zie mijn schakelingen / runtimes.

Ik heb met deze instelling runs van minimaal 15 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WncLF4_VH4zyTO7767B6ulkp4FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vnx6RFp4HcXkVOUnHhbjaqf7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vandaag mijn temperatuur eens met de hand van 20 naar 21 graden gebracht rond 10:30 omdat de zon vol op onze paneeltjes stond. Dit resulteerde in een aardig lange run, maar die is niet geweldig geweest voor mijn COP. Deze schommelde wat rond de 5.3/4 maar is vandaag na die lange run terug naar 4.8.
Geen slimme actie dus.

[ Voor 9% gewijzigd door f.welvering op 12-11-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:29:
[...]

Ik kan me hier niet volledig in vinden.
Ik snap wat je zegt, maar ik zie wat anders gebeuren.
Ik heb de instelling max 3x schakelen per uur met minimaal 5 minuten warmte vraag.
Dit zegt niet dat de PompAO dan maar 5 minuten loopt omdat de thermostaat niet meer dan 5 minuten vraag geeft.

Zie mijn schakelingen / runtimes.

Ik heb met deze instelling runs van minimaal 15 minuten.

[Afbeelding]

Ik heb vandaag mijn temperatuur eens met de hand van 20 naar 21 graden gebracht rond 10:30 omdat de zon vol op onze paneeltjes stond. Dit resulteerde in een aardig lange run, maar die is niet geweldig geweest voor mijn COP. Deze schommelde wat rond de 5.3/4 maar is vandaag na die lange run terug naar 4.8.
Geen slimme actie dus.
Hoe kom jij aan zoveel warmtevraag schakelingen? Stijgt en zakt de temperatuur in huis zo snel steeds zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:27:
[...]

Hoe kom jij aan zoveel warmtevraag schakelingen? Stijgt en zakt de temperatuur in huis zo snel steeds zoveel?
Geen idee wat normaal is.
Voordat ik mijn Lyric aanpaste naar 3/5 was er bijna elke paar minuten wel een warmtevraag van een minuut.
Overigens is de temperatuur wel stabiel in huis, dus zie daar geen rare fluctuaties in.
Naar mijn gevoel doet hij dus wat ik ervan zou mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:33:
[...]

Geen idee wat normaal is.
Voordat ik mijn Lyric aanpaste naar 3/5 was er bijna elke paar minuten wel een warmtevraag van een minuut.
Overigens is de temperatuur wel stabiel in huis, dus zie daar geen rare fluctuaties in.
Naar mijn gevoel doet hij dus wat ik ervan zou mogen verwachten.
Lijkt mij persoonlijk niet, mijn netatmo schakelt met deze temperaturen soms maar 2 a 3 keer per 24 uur (19,3 aan, 19,7 uit, run van 8 tot 10 uur vervolgens flink wat uren uit en dan weer opnieuw).
Wat je juist wilt voor een goede COP is die lange runs, lange runs zijn niet 2 keer per uur 15 min.
Ik zou dus het aantal schakelingen per uur op zo min mogelijk zetten. Als je thermostaat wat wispelturig is kan het misschien zelfs helpen om de runs zelf te creëren, probeer eens een tijd schema van bijvoorbeeld blokjes van 4 uur.
Bijvoorbeeld:
08 tot 12 / 20,5
12 tot 16 / 20
16 tot 20 / 20,5
20 tot 24 / 20
00 tot 04 / 20,5
Pagina: 1 ... 14 ... 52 Laatste