Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 13 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:14
golfgti5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Dit is gisteren, best fors verbruik toch?

[Afbeelding]
die 40.0 kWh in je screenshot is thermische energie. met COP van 4.2 is dat 9.5 kWh elektrisch (en 30.5 kWh gratis uit buitenlucht)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
golfgti5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Dat is vrij zuinig, wellicht kijk ik verkeerd maar ik gebruik best veel elektriciteit sinds ik de WP heb
In 1 kuub gas zit ca 10 kWh stroom. De eenheden zijn niet gelijk. Zet je gas van okt '22 maar eens naast je gas '23 en kijk hoeveel extra stroom je hebt verbruikt

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
wheli schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

In 1 kuub gas zit ca 10 kWh stroom. De eenheden zijn niet gelijk. Zet je gas van okt '22 maar eens naast je gas '23 en kijk hoeveel extra stroom je hebt verbruikt
warmte, 10 kWh warmte :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
De witte lijn is je kWh de donkere lijn is je warmte vermogen. Hoe groter het verschil hoe beter je cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
Bij ons komt die morgen,erg benieuwd.
Moet een makkelijke install worden,CV ketel in de garage met de buitenunit op nog geen 3 meter afstand.
Gehele woning boven en beneden voorzien van vloerverwarming icm Tado Slimme Thermostaat V3+.
Moest zelf alleen de electra aanleggen en de dakdoorvoer erin branden,begrijp niet dat de monteurs dat zelf niet kunnen.
De kabel en leidingwerk was anders langs de gevel aan de voorkant van de garage met een gat 80mm naar binnen gegaan,geen gezicht. :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
DoubleDutch schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:57:
begrijp niet dat de monteurs dat zelf niet kunnen.
Vermoedelijk gaat het niet om kunnen cq de vaardigheden, wel om evt risico op lekkage, aansprakelijkheid en evt kosten voor reparaties.
Daarbij kan ik me voorstellen dat voor werk vanaf bepaalde hoogte je als bedrijf allerlei extra (dure) veiligheidsmaatregelen en trainingen doen.

Kost misschien ook wat meer tijd dan simpel gat boren en wat koppelingen knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
[...]

[Afbeelding]
Met warmtepomp is hoeveelheid warmte energie die eruit komt normaliter meer dan er aan elektrische energie die erin gaat. Dat is de COP van hopelijk rond 4 over de koudere seizoenen. Een resistieve verwarming haalt +-COP 0.95 (verliezen her en der), een goed afgestelde HR ketel op lage temperatuur max COP +-1.1.

Grafieken komen op ongeveer 0.5kWh per uur als ik snel tel.
Dat is met energieplafond ongeveer €2.5 aan electriciteit die dag.
40kWh warmte volgens het overzicht, voor minder dan prijs equivalent van 2m3 gas.

Met 2 kuub gas had je +-18kWh warmte gehad als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
TeutonMartin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Hart-hart is 71,5 cm
Binnen de bigfoots 53cm
Buiten maat bigfoots 90cm
Hoe lang zijn de bigfoots? Wat ik eigenlijk wil meten wat de minimale breedte van de grindbak vanaf de gevel moet zijn.

Misschien staat dit al op het forum, maar wat zijn de afmetingen van de controller bij de CV ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 23:09
JeBo1 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:48:
[...]

Hoe lang zijn de bigfoots? Wat ik eigenlijk wil meten wat de minimale breedte van de grindbak vanaf de gevel moet zijn.

Misschien staat dit al op het forum, maar wat zijn de afmetingen van de controller bij de CV ketel?
Bij mij is het van de gevel tot eind bigfoot 70 cm.
Kastje bij de CV ketel is 24,5 breed en 21 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 17:04
Bij ons is maandag de PompAO geplaatst. Ik was er van uitgegaan dat aan het kastje een stekker zit, maar dat bleken er twee te zijn. Hou dus rekening met evenzoveel vrije stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:41
jansd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:56:
Bij ons is maandag de PompAO geplaatst. Ik was er van uitgegaan dat aan het kastje een stekker zit, maar dat bleken er twee te zijn. Hou dus rekening met evenzoveel vrije stopcontacten.
2?

Bedoel je dat witte kastje bij de CV?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:15
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Heb nu evohome die wil ik verwijderen en een Netatmo thermostaat installeren.

Nu zie ik dat de blauwe en bruine draad in L en N moet die zie ik. Maar dan heb ik nog een zwarte en een grijze draad die volgens de instructies in 3 en 4 moeten maar daar zit de stroom dus lijkt mij niet. Kan iemand mij vertellen waar die grijze en zwarte draad moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuuWIC9kRSHDhT9vrkVwyE1Hcfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfTvGCWYeDUsjbWxGT78FDvB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Lijkt me sterk dat je iets aan de 230V kant iets moet doen dit is stroom voor de ketel, denk dat je netatmo in rook op gaat als die op de 230V komt. en voor de zekerheid wel de stekker uit het stopcontact van de ketel ?

Gezien het plaatje hier denk ik dat je 6 en 7 moet hebben dit is de aan uit schakeling waar ook de pomp mee werkt.
Er is een installatie video op de netatmo website ik zou dit eerst even kijken en matchen met jou installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
rob2011 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:28:
Lijkt me sterk dat je iets aan de 230V kant iets moet doen dit is stroom voor de ketel, denk dat je netatmo in rook op gaat als die op de 230V komt. en voor de zekerheid wel de stekker uit het stopcontact van de ketel ?

Gezien het plaatje hier denk ik dat je 6 en 7 moet hebben dit is de aan uit schakeling waar ook de pomp mee werkt.
Er is een installatie video op de netatmo website ik zou dit eerst even kijken en matchen met jou installatie.
ja die video heb ik bekeken is mij dan nog niet gelijk duidelijk welke ik moet hebben. Hoopte dat hier iemand zit met dezelfde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
voor meer algemene vragen moet je in dit forum zijn Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 17:04
f.welvering schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:13:
[...]

2?

Bedoel je dat witte kastje bij de CV?
Ik was inderdaad ook verbaasd... Op de foto hieronder zie je de draden. Twee wit/grijze aan de onderkant zijn de signaalkabels naar cv en thermostaat. Een dikke zwarte gaat naar de externe antenne. Dan blijven er twee dunnere zwarte kabels over die beide via een trafo naar het stopcontact gaan.

Ik heb bij support de vraag uitstaan waarom het ineens twee voedingen zijn geworden. Nog geen antwoord gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7y9feSRk5lV74ltdwS4bKXI30U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IajwZDKmGmD6xJy3bC0cS14.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door jansd op 01-11-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17
jansd schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:44:
[...]

Ik was inderdaad ook verbaasd... Op de foto hieronder zie je de draden. Twee wit/grijze aan de onderkant zijn de signaalkabels naar cv en thermostaat. Een dikke zwarte gaat naar de externe antenne. Dan blijven er twee dunnere zwarte kabels over die beide via een trafo naar het stopcontact gaan.

Ik heb bij support de vraag uitstaan waarom het ineens twee voedingen zijn geworden. Nog geen antwoord gekregen.
[Afbeelding]
Dit is idd veranderd. Vorige week is bij mij ook de pomp geplaatst.
De monteur vertelde dat ze eerst alles via 1 voeding deden. Dat hebben ze veranderd naar 2 losse, omdat ze wat problemen hebben gehad met 1 voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
[...]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat je niet goed leest. Dit is je opbrengst. Als ik naar je verbruik van bijv gisteren kijk dan was dat nog geen 1 Kwh .. dat lijkt me niet veel toch ? Je moet de lichtgrijze staafjes hebben om je verbruik te zien in Kwh

[ Voor 6% gewijzigd door GijsZePa op 01-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GijsZePa
Pjotter87 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:51:
[...]

Dit is idd veranderd. Vorige week is bij mij ook de pomp geplaatst.
De monteur vertelde dat ze eerst alles via 1 voeding deden. Dat hebben ze veranderd naar 2 losse, omdat ze wat problemen hebben gehad met 1 voeding.
Ik heb 1 voeding. Ik hoop dat die problemen wegblijven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:19
@GijsZePa @jansd Het gaat om de interne 12V naar 6V adapter, waarbij de kwaliteit van de laatste tegenviel. Daarom hebben ze nu een losse 6V adapter en dus een tweede stekker.
Is bij mij laatst preventief vervangen tijdens het verhelpen van de communicatiestoring.

Overigens geeft mijn PompAO momenteel geen data door aan de webapp (maar draait ie wel prima, getuige de warmtemeter en de losse kWh meter die ik heb geplaatst..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenben
  • Laatst online: 18-08 11:23
Vandaag geïnstalleerd, wel gisteren gecheckt of ze kwamen aangezien ik nog niet had vernomen na vaststellen installatiedatum..

heren waren conform afspraak rond 9:00. Rond 14:00 waren ze ook weer vertrokken .. dus hele snelle en nette installatie van de pomp. Had mogelijk sneller gekund wanneer de kraan niet pas rond 13:00 aanwezig was ipv de verwachte 9:30.. maar daar konden zij ook niet aan doen.. de tijd dus wel nuttig besteed om alles zover klaar te maken dat na het liften van de buitenunit op het betonnen garagedak waarschijnlijk alleen nog de zaken moesten worden aangekoppeld, voorzien van water en de stekker erin.

Alles zou het nu moeten doen maar afwachten hoe het gaat..maar daar vertrouwen in..

Onder de unit rubberentegels van 2.5mm laten plaatsen.. geen idee of het nodig is maar dat zijn de kosten ook niet meer.. kabels lopen door een zwarte kabelgoot. Deze ligt wel direct op de stabiliserende kiezels ,, denk dat ik die nog beetje ga verhogen (nodig of niet?) ..

Kortom tot nu toe positief over de ervaring vanaf intake tot installatie.. maar het moet zich in de aankomende periode gaan bewijzen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
Retep91 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:15:
Heb nu evohome die wil ik verwijderen en een Netatmo thermostaat installeren.

Nu zie ik dat de blauwe en bruine draad in L en N moet die zie ik. Maar dan heb ik nog een zwarte en een grijze draad die volgens de instructies in 3 en 4 moeten maar daar zit de stroom dus lijkt mij niet. Kan iemand mij vertellen waar die grijze en zwarte draad moet?

[Afbeelding]
Het relais (ontvanger) van de Netatmo moet 230V hebben, staat ook op het labeltje aan het kabeltje. Je kunt dat met een gewone stekker uit een wandcontactdoos halen of parallel aansluiten aan de voeding van de CV ketel.
Het andere kabeltje uit het relais moet aan het aan/uit contact van de ketel, zo te zien 6 en7,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Mijn kinderen klagen dat de warmtepomp ‘s-nachts zoveel herrie maakt en ze niet kunnen slapen, ik bedoel dat niet de buiten unit, maar als de pomp aanstaat hoor je idd constant het water rond gaan in de radiatoren, iemand enig idee hoe dit op te lossen of waar het vandaan komt?
Ik heb al ontlucht maar dat is het niet, het klinkt meer als stromend water, horen jullie dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:37:
Mijn kinderen klagen dat de warmtepomp ‘s-nachts zoveel herrie maakt en ze niet kunnen slapen, ik bedoel dat niet de buiten unit, maar als de pomp aanstaat hoor je idd constant het water rond gaan in de radiatoren, iemand enig idee hoe dit op te lossen of waar het vandaan komt?
Ik heb al ontlucht maar dat is het niet, het klinkt meer als stromend water, horen jullie dat ook?
Ja dat horen wij ook wel.
Helpt om de knoppen van de radiatoren helemaal open, of dicht te zetten.
De water flow is veel hoger waardoor je dit wel blijft horen in de hoofdleidingen.
Overigens let er wel op dat niet alles dicht zit, er moet wel flow blijven

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Retep91 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:15:
Heb nu evohome die wil ik verwijderen en een Netatmo thermostaat installeren
Is eerder een vraag voor een Netatmo topic denk ik? Of wil je de PompAO controller aan deze ketel verbinden? Dat doen de installateurs voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:43:
[...]

De water flow is veel hoger waardoor je dit wel blijft horen in de hoofdleidingen.
Hier staat elke radiator open, ook die in mijn werkplaats, wat nergens voor nodig is maar om een goede flow te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Is weerstand in de leidingen. Ik neem aan 22mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
JeBo1 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:59:
[...]

Het relais (ontvanger) van de Netatmo moet 230V hebben, staat ook op het labeltje aan het kabeltje. Je kunt dat met een gewone stekker uit een wandcontactdoos halen of parallel aansluiten aan de voeding van de CV ketel.
Het andere kabeltje uit het relais moet aan het aan/uit contact van de ketel, zo te zien 6 en7,
Top dankjewel! Dat ga ik proberen.
shufflez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:44:
[...]

Is eerder een vraag voor een Netatmo topic denk ik? Of wil je de PompAO controller aan deze ketel verbinden? Dat doen de installateurs voor je.
Hij staat er al een tijdje. Dus dat moet ik ook nog zien of dat lukt anders bel ik ze morgen even welke kabeltjes ik dan moet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:54:
@golfgti5 Is weerstand in de leidingen. Ik neem aan 22mm?
Klopt, en de aftakkingen naar de slaapkamers zijn dunner.
Dus niks aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Retep91 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:58:
[...]
Hij staat er al een tijdje. Dus dat moet ik ook nog zien of dat lukt anders bel ik ze morgen even welke kabeltjes ik dan moet verbinden.
Als je de Netatmo aan de oude ketel aansluit zal de PompAO niet aanslaan bij warmtevraag.

De Netatmo gaat aan de PompAO, en de PompAO aan de ketel. Voor die laatste is idd alleen een twee aderig draad nodig, geen 230V.

Edit: Even voor je gekeken; de thermostaat gaat naar Heat On/Off aansluiting aan rechterzijde van relais-bordje (J7). De ketel sluit je aan op Backup 1 (J2, tweede van links).

[ Voor 15% gewijzigd door shufflez op 01-11-2023 20:15 . Reden: Aansluitingen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
shufflez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:05:
[...]

Als je de Netatmo aan de oude ketel aansluit zal de PompAO niet aanslaan bij warmtevraag.

De Netatmo gaat aan de PompAO, en de PompAO aan de ketel. Voor die laatste is idd alleen een twee aderig draad nodig, geen 230V.
Aaah oké goeie. Ik heb nu een kabeltje naar de ketel lopen vanaf dat kastje en 1 naar mijn evohome.
Maar dan zou ik dus daar de Netatmo aan moeten koppelen aan die kabel naar evohome? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8pASW8OmblvVUVlGfnBC5it154=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdr0wOELkuhCljtrdyX6YiVy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@golfgti5 Naast goed ontluchten is er volgens mij weinig aan te doen. Het wordt o.a. veroorzaakt door weerstand in de leidingen en dat is weer afhankelijk v.d. diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Retep91 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:15:
[...]

Aaah oké goeie. Ik heb nu een kabeltje naar de ketel lopen vanaf dat kastje en 1 naar mijn evohome.
Maar dan zou ik dus daar de Netatmo aan moeten koppelen aan die kabel naar evohome? [Afbeelding]
Dat is bijzonder aangesloten. Wat zit er aan dat speaker-draad? Lijkt erop also er twee thermostaten op de ene "Heat On/Off" aansluiting zitten.

Zou de stroom van alles wat aan die Wago's zit eraf halen (behalve PompAO) en dan die vier (twee x 2) draden eruit. Alleen ene grijze twee aderige draad naar PompAO-kastje (aansluiting J7) laten zitten en daar dan alleen het Netatmo relais (cq de ontvanger) aan met zo'n zelfde draad met twee aders.

Verder de Netatmo eigen stroomvoorziening geven en draad van PompAO naar ketel laten zitten :)

[ Voor 5% gewijzigd door shufflez op 01-11-2023 20:19 . Reden: Bewoording aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
PVPaneel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:21:
@golfgti5 Naast goed ontluchten is er volgens mij weinig aan te doen. Het wordt o.a. veroorzaakt door weerstand in de leidingen en dat is weer afhankelijk v.d. diameter.
Was hier in begin ook vrij heftig qua geluid. Ontluchten na een dag continu bedrijf (jumper op de thermostaat ingang) heeft iets geholpen. Net als klein beetje verlagen van druk in systeem (via CV ketel). Stond ruim boven 2 bar, nu iets eronder.

Ook constatering dat de thermostaatkraan van badkamer radiator vast zat (de Honeywell motor draaide wel, pinnetje van kraan veerde alleen niet meer). Die zou je nog even na kunnen lopen (radiator knoppen eraf draaien en met klein tangetje pinnetje in proberen te duwen en daarna uittrekken).

Er komt ook geluid van de T-aansluitingen gebruikt om 'in te koppelen', bij jullie ook?

Overweg zelf om die T's te vervangen door een kleine gesloten 'verdeler' voor betere doorstroming. Zou dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:31:
[...]

Was hier in begin ook vrij heftig qua geluid. Ontluchten na een dag continu bedrijf (jumper op de thermostaat ingang) heeft iets geholpen. Net als klein beetje verlagen van druk in systeem (via CV ketel). Stond ruim boven 2 bar, nu iets eronder.

Ook constatering dat de thermostaatkraan van badkamer radiator vast zat (de Honeywell motor draaide wel, pinnetje van kraan veerde alleen niet meer). Die zou je nog even na kunnen lopen (radiator knoppen eraf draaien en met klein tangetje pinnetje in proberen te duwen en daarna uittrekken).

Er komt ook geluid van de T-aansluitingen gebruikt om 'in te koppelen', bij jullie ook?

Overweg zelf om die T's te vervangen door een kleine gesloten 'verdeler' voor betere doorstroming. Zou dat helpen?
Bedankt voor de tips, ik zal er eens induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
shufflez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is bijzonder aangesloten. Wat zit er aan dat speaker-draad? Lijkt erop also er twee thermostaten op de ene "Heat On/Off" aansluiting zitten.

Zou de stroom van alles wat aan die Wago's zit eraf halen (behalve PompAO) en dan die vier (twee x 2) draden eruit. Alleen de twee draden naar PompAO-kastje laten zitten en daar dan alleen het Netatmo relais (cq de ontvanger) aan met twee draadjes.

Verder de Netatmo eigen stroomvoorziening geven.
Ja klopt zit evohome op en nog een ronde Honeywell beetje raar aangelegd door vorige bewoner wat mij betreft. Ga het morgen even proberen denk dat het wel moet lukken bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Retep91 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:18:
[...]
Ja klopt zit evohome op en nog een ronde Honeywell beetje raar aangelegd door vorige bewoner wat mij betreft. Ga het morgen even proberen denk dat het wel moet lukken bedankt !
Het kan wel, de meeste thermostaten zijn ook maar relais (of analoog met een bi-metaaltje). Zeker met zone-regeling wat vreemd want beide kunnen dan de pomp (of voorheen ketel) aanzetten. Iig probleem van het verleden :)

Succes en doe voorzichtig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:47:
[...]

Bedankt voor de tips, ik zal er eens induiken
Laatste optie is de flow van de pomp verlagen maar dan lever je wel rendement (COP) in. Meet vooral even de diameters van de leidingen richting de radiatoren op. Soms zijn die vrij simpel te vergroten door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:35:
[...]

Laatste optie is de flow van de pomp verlagen maar dan lever je wel rendement (COP) in. Meet vooral even de diameters van de leidingen richting de radiatoren op. Soms zijn die vrij simpel te vergroten door een installateur.
Ik heb het idee dat het geluid het ergste is waar de koppeling met de ketel zit, ik heb een filmpje opgenomen, kan helaas geen filmpjes hier plaatsen volgens mij.

Andere optie is om ‘s-nachts een temperatuur verlaging in te stellen, maar weer niet of dat nou zo’n goed idee is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:33

RobertowNL

For your gear!

Als je contact hebt dan kunnen ze de pompsnelheid ook wat aanpassen. Bij mijn ouders zat er op een bepaalde snelheid een piep in. Ze hebben de pompsnelheid toen een klein beetje aangepast zodat ze die piep niet meer horen.

We moesten alleen even een paar keer de tijden doorgeven waanneer het voorkwam.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:19:
[...]

Ik heb het idee dat het geluid het ergste is waar de koppeling met de ketel zit, ik heb een filmpje opgenomen, kan helaas geen filmpjes hier plaatsen volgens mij.

Andere optie is om ‘s-nachts een temperatuur verlaging in te stellen, maar weer niet of dat nou zo’n goed idee is
Ik heb ook één graad nachtverlaging, kan prima goed gaan hoor! Maar laat hem dan pas weer aanslaan om bijvoorbeeld 10:00 uur en niet om 05:00 uur, dat is het koudste moment van de nacht (dus slechtste COP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 11:47
Beste Tweakers, met interesse volg ik dit Topic.
IK ben mogelijk in de markt voor een WP.
Nu lees is dat deze WP ook hopgere temperaturen aankan.
Ik heb zelf thuis 25 radiatoren die voorzien moeten worden met warm water. Een gasverbruik van 600 m3, dit ivm een pelletkachel in de woonkamer. Enig nadeel is dat de rest van het huis niet of nauwelijks worden verwarmd.
Ik heb vorig jaar een test gedraaid om mijn husi met 50 graden water vanaf de ketel te verwarmen, duurde 2 dagen om de boel op temperatuur te krijgen met 120m3 gas verstookt.
Ik heb dus een wp nodig met wat hogere temperatuur en wanneer de massa warm is, kan deze moduleren naar beneden.
Ik zal dus dit topic in de gaten houden. Ben erg benieuwd naar het elektriciteitsverbruik. Mijn huis is uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
f.welvering schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:43:
[...]

Ik hoor echt helemaal niets. Bij mij staat alles helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Boomster schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:35:
Beste Tweakers, met interesse volg ik dit Topic.
IK ben mogelijk in de markt voor een WP.
Nu lees is dat deze WP ook hopgere temperaturen aankan.
Ik heb zelf thuis 25 radiatoren die voorzien moeten worden met warm water. Een gasverbruik van 600 m3, dit ivm een pelletkachel in de woonkamer. Enig nadeel is dat de rest van het huis niet of nauwelijks worden verwarmd.
Ik heb vorig jaar een test gedraaid om mijn husi met 50 graden water vanaf de ketel te verwarmen, duurde 2 dagen om de boel op temperatuur te krijgen met 120m3 gas verstookt.
Ik heb dus een wp nodig met wat hogere temperatuur en wanneer de massa warm is, kan deze moduleren naar beneden.
Ik zal dus dit topic in de gaten houden. Ben erg benieuwd naar het elektriciteitsverbruik. Mijn huis is uit 2003.
Ik zou je adviseren om dit topic door te lezen. Warmtepompen kunnen veel minder ver terugmoduleren dan gasketels en gaan dan snel over op pendelen (dat lees je in dit topic ook regelmatig). Een warmtepomp die hoge temperaturen kan maken wordt steeds onzuiniger bij oplopende temperaturen. Je moet dus helema anders gaan denken (huis niet warm stoken maar warm houden).
De propaan/CO2 warmtepompen zijn prima omdat je met die hoge temperaturen gemakkelijk je legionellarun kan doen zonder backup heater maar deze hoge temperaturen zijn eigenlijk niet geschikt voor het 'opwarmen' van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Helaas sinds een uur of 04:00 weer een algehele server storing, status pagina werkte hier in elk geval niet. (Werkt nu weer wel).

Heb zelf sinds die tijd ook pendel gedrag (of een storing), ik vermoed eerder een storing want heb pendelen bij mijn systeem met buitentemperaturen beneden de +15 graden nog nooit gezien. Was hier tussen de 9 en 10 dat het starte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu3_46wyn5j3ICOe2T45QYuX3XY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C6gf8BWwwdlG4HAe2yFxk5Ky.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nZBcXTfSk8ab1ECqioeHyFbzrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzYmfAkT68Qnod99Sg1ugiu4.png?f=fotoalbum_large

Zie ook duidelijk dat vanaf dat moment de stijgende lijn van binnen temp weer begon te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 12:09
Ik merkte de storing ook maar dacht dat het te maken had met de frontcover die net vanochtend is geïnstalleerd. Maar inmiddels doet-ie het bij mij weer.

Ik vraag me wel af: de warmtepomp zou toch wel moeten blijven werken als de server eruit ligt of als de internetverbinding down is?

[ Voor 30% gewijzigd door reinouts op 02-11-2023 10:10 . Reden: Aanvullende vraag ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
reinouts schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:09:
Ik merkte de storing ook maar dacht dat het te maken had met de frontcover die net vanochtend is geïnstalleerd. Maar inmiddels doet-ie het bij mij weer.

Ik vraag me wel af: de warmtepomp zou toch wel moeten blijven werken als de server eruit ligt of als de internetverbinding down is?
Zou inderdaad geen effect moeten hebben op de werking van pompAO.
Ik vermoed dat het bij mij met de harde wind te maken heeft, die blaast met deze windrichting precies de frontcover in tegen de fan van pompAO. Fan van pompAO heeft hierdoor minder lucht verplaatsing.
Heb een mail gestuurd naar support, even afwachten waar ze mee komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Twee vriendelijke en kundige mannen zijn hier om 9.00 uur begonnen met het plaatsen van de pompAO en zijn rond 15.00 uur weer vertrokken nadat alles weer getest was.
Alles werd netjes in overleg gedaan,zoals het plaats van de buitenunit,de bedoeling was deze op beugels aan de buitengevel te hangen,maar hierdoor kwam de Unit verschrikkelijk hoog te hangen, ze hebben hem op big blocks gezet waardoor hij minder zichtbaar is,ook wilde ik hem wat meer naar links hebben en ook dat was geen probleem.
Leidingen aan de binnen ook netjes in overleg gedaan, zelf had ik ze meer langs de muur en plafond gedaan maar dan zouden er veel meer knietjes en koppelingen komen wat weer meer weerstand zou geeven,vind het niet storend zo,kan er altijd nog een plafondplaat in maken.
Ben benieuwd hoe het deze winter gaat draaien.

Is er trouwens een app op de telefoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zltlMH_wgPXcppvxNUQkU_UTfjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZhSoEDlwFVZ4L1MkOglvJ95.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akVYqi6UCHWkaz4kF9b447ScydQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6QxI3YtMgTva2hD48U1Uin5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4cn1MZb1jpLTyNoFlV7IVOA7v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7V54oYPfWlbXPCBvIQa8Xwhr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT8SQRUy-cVyJtUowfxcgrm_izs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roMTbAsi6wy9PdskGEjp5jiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50hexx_NbUei4f7VMWOQQWKED-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDLpLI6pNyQWVy744GQFjeNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOF5EdOwQXJYoVIj0qNv_ctNmss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXXKSalmknfSXe5CGSiOsSJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_PlBhGP7j9-YDV_c7XeN2AYmbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA1HG9LWqwhS0bAq3va4yD5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
rob2011 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

klopt deze is het, ik heb de sensor bekeken en ga deze vervangen voor de 25 graden versie ipv de 35 die nu gebruikt wordt. https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=fShRoDyUh8yq
Moet je dan de standaard open of standaard closed hebben? Ik zou denken de standaard closed, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 08:02
TeutonMartin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:15:
[...]

Zou inderdaad geen effect moeten hebben op de werking van pompAO.
Ik vermoed dat het bij mij met de harde wind te maken heeft, die blaast met deze windrichting precies de frontcover in tegen de fan van pompAO. Fan van pompAO heeft hierdoor minder lucht verplaatsing.
Heb een mail gestuurd naar support, even afwachten waar ze mee komen.
Ik had dit vanochtend ook. De warmtepomp draaide echter gewoon door. In de app kreeg ik de cumulatieve geleverde kwh’s te zien op het moment dat de app weer in de lucht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-09 14:26
verschuur schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:14:
[...]

Moet je dan de standaard open of standaard closed hebben? Ik zou denken de standaard closed, maar weet het niet zeker.
De originele is gesloten wanneer de temperatuur bereikt wordt. Dus standaard is deze een open schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
De supply temperature van 31 graden is dat de gemeten temperatuur of de ingestelde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCQZNucgLtdEJAehqy5MZqkJTtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9GT4508y9dFOQXYbMqmLtQs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:01:
De supply temperature van 31 graden is dat de gemeten temperatuur of de ingestelde?

[Afbeelding]
Je ketel staat ook aan🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Die wil de hele tijd aanslaan maar gaat gelijk wer uit. 🤔
Leiding uit de cv ketel is gewoon koud
Als ik de CV ketel uit zet dan geeft de app nog steeds gewoon stand aan aan.
Pomp staat buiten al vanaf 15.00 als een gek te razen en de aanvoer warm water leiding voelt niet warm? 🤔

[ Voor 34% gewijzigd door DoubleDutch op 02-11-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:29:
[...]

Pomp staat buiten al vanaf 15.00 als een gek te razen en de aanvoer warm water leiding voelt niet warm? 🤔
31 graden is de aanvoer temperatuur en deltaT is 4 graden, dat is gewoon prima voor een warmtepomp . Zeker met huidige buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
PompAO in de meterkast maar uitgezet,cv ketel sprong gelijk aan en de aanvoerleiding voor boven en beneden werden gelijk warm, zouden ze de buitenunit verkeerd hebben aangesloten?

Stukje retourleiding onder de cv ketel was te heet om vast te pakken maar de andere twee in de t stuk niet 🤔???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDJwzh3FVKrVNi82YF7jQcI42Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OZ7Fhc6Usr9QuIgS9XrfLQq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DoubleDutch op 02-11-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:29:
[...]

Vermoedelijk wordt ketel ingeschakeld omdat pomp er te lang over doet de gewenste delta T (verschil in aanvoer/retour) te vereiken.

Als ketel voortdurend afslaat zou dat anti-pendel beveiliging van de ketel kunnen zijn. Of kan zijn dat de ketel warmte niet kwijt kan en daarom afslaat. Een koude leiding is vreemd, wellicht lucht nog in ketel? Heeft je ketel een eigen ontluchter?

Leidingen worden niet warm zoals je misschien van ketel gewend bent, je zou toch wel degelijk iets verschil moeten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ketel heeft een eigen ontluchter ind.

Ik kan het stukje retourleiding onder de cv ketel niet verklaren waarom die zo heet wordt,is gewoon onlogisch.
Nu de cv ketel draait is dat stukje ook niet meer heet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:10:
Ketel heeft een eigen ontluchter ind.

Ik kan het stukje retourleiding onder de cv ketel niet verklaren waarom die zo heet wordt,is gewoon onlogisch.
Nu de cv ketel draait is dat stukje ook niet meer heet. :?
Is het aanvoer of retour van ketel? Werd leiding rechts boven wel warm? Is dat die van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:04:
PompAO in de meterkast maar uitgezet,cv ketel sprong gelijk aan en de aanvoerleiding voor boven en beneden werden gelijk warm, zouden ze de buitenunit verkeerd hebben aangesloten?

Stukje retourleiding onder de cv ketel was te heet om vast te pakken maar de andere twee in de t stuk niet 🤔???

[Afbeelding]
Hebben ze een terugslagklep in de warme aanvoer van de ketel gezet of zat die er al?
En in de warme aanvoer van de pompao?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Rechts is de retour van de CV ketel,die werd heet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj3ub2PC7GJRouB9wJrzmvY6Tqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9ZgUynZQPgliDOncrL9DsaK.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de pompAO nu uit staan en de cv ketel aan en dan krijg ik dit te zien. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2Bun53BdgU5UHikdJPOLEU3hB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX9dDHrWW5BOodfpz5G44FGq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
@JeBo1 de terugslagkleppen hebben hun erin gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ1SYHn2jEWgMGpmxI8TuRDbUko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc4iYzcuz0NE8FyA4FwVrXyW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
En met de PompAO uit slaat de cv ketel ook niet meer aan.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 02-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit de terugslagklep van je cv wel goed om? Staat als het goed is een pijl op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfMmOwfeGP1rebhINifNWrCKf0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OrIuTGqF3NK3h0rkH3mRHqjX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:24:
En met de PompAO uit slaat de cv ketel ook niet meer aan.
Wel als je de controller aan laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
@TeutonMartin ja die staan beide goed.

@f.welvering Hoe doe ik dat,heb nu de aardlek uit gezet van de pompAO maar dan gaat waarschijnlijk ook de controller uit,maar die heeft toch zijn eigen voeding?

[ Voor 10% gewijzigd door DoubleDutch op 02-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:36:

@f.welvering Hoe doe ik dat,heb nu de aardlek uit gezet van de pompAO maar dan gaat waarschijnlijk ook de controller uit,maar die heeft toch zijn eigen voeding?
Controller kan je uitzetten door de twee stekkers van witte bedieningskastje eruit te halen. Let wel, dan heeft je CV warmtevraag meer.

Toevoeging; als je ketel even uit laat en de pomp een tijdje zelfstandig laat draaien, dan zou je toch wel iets van warmte in de retour richting pomp moeten voelen. Want dat is volgens de pomp zelf niet koud-koud :)

[ Voor 20% gewijzigd door shufflez op 02-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:36:
@TeutonMartin ja die staan beide goed.

Heb je nu helemaal geen warmte meer? Werd het niet warm genoeg met alleen pompAO?
Het kan zijn dat de flow van pompAO je flow van CV ketel blokt.
Je kan dus of nu even alleen met pompAO draaien, trek dan je stekker van de CV er uit. Je kan alleen met de CV ketel draaien door de kabel van Thermostaat uit het kastje van de warmte te halen en die terug te stoppen in je CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
TeutonMartin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:59:
[...]

Heb je nu helemaal geen warmte meer? Werd het niet warm genoeg met alleen pompAO?
Het kan zijn dat de flow van pompAO je flow van CV ketel blokt.
Je kan dus of nu even alleen met pompAO draaien, trek dan je stekker van de CV er uit. Je kan alleen met de CV ketel draaien door de kabel van Thermostaat uit het kastje van de warmte te halen en die terug te stoppen in je CV ketel.
Ik heb geen warmte van beide apparaten meer, het enige wat warm is is het stukje van 30 cm retour van de cv ketel. 😤

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Ik heb dezelfde ketel als jij, bij mij werd laatst ook 1 stukje leiding heet en de ketel steeds aanslaan, iemand van hier had de oplossing, ik dacht iets met tapqater confor wat ik moest uitzetten, ik kan het helaas niet terug vinden maar degene die dit schreef en dit leest kan dat vast nog vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
golfgti5 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:09:
[...]

Ik heb dezelfde ketel als jij, bij mij werd laatst ook 1 stukje leiding heet en de ketel steeds aanslaan, iemand van hier had de oplossing, ik dacht iets met tapqater confor wat ik moest uitzetten, ik kan het helaas niet terug vinden maar degene die dit schreef en dit leest kan dat vast nog vertellen
Die straat hier al uit,maar toch bedankt.
Maar heeft niks te maken met de CV verwarming toch?

Edit,stond ind aan,na het uitzetten loopt de ketel weer normaal en blijft aan, bedankt.
Nu na laten kijken wat er met de pompAO aan de hand is. 😔

[ Voor 18% gewijzigd door DoubleDutch op 02-11-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik weet haast zeker dat de PompAO verkeerd aangesloten is,als deze aan staat blijven alle leidingen koud behalve het stukje retourleiding cv ketel. (Eerste foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU-K1nU_ZAyt2fz1VxcRf_YNtOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEiCkLwrNiD8sTZSXOrJNLUY.jpg?f=fotoalbum_large

Doe ik de pompAO uit dan begint de cv te lopen en kloppen de leidingen wel zoal het hoort.🤔 (Foto 2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp6GRNNEWI978YXDfD7fMsXEqDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUE22kCVpsPynwEvpA0AXo8p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:39:
Ik weet haast zeker dat de PompAO verkeerd aangesloten is,als deze aan staat blijven alle leidingen koud behalve het stukje retourleiding cv ketel. (Eerste foto)

[Afbeelding]
Wat als je de ketel uit doet? En PompAO wat langer laat draaien? Komt er dan warm water in aanvoer? En lauw in retour?

Misschien zoals @TeutonMartin zegt iets wat de gecombineerde flow in de weg zit. Een luchtbel of andere restrictie ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:39:

[Afbeelding]

Doe ik de pompAO uit dan begint de cv te lopen en kloppen de leidingen wel zoal het hoort.🤔 (Foto 2)

[Afbeelding]
Maar als ie verkeerd aangesloten is zou de koude retour (dan aanvoer) toch ook warm moeten worden? Dat gebeurt niet……
En de ketel staat uit… waar komt die warmte dan vandaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
JeBo1 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:59:
[...]

Maar als ie verkeerd aangesloten is zou de koude retour (dan aanvoer) toch ook warm moeten worden? Dat gebeurt niet……
En de ketel staat uit… waar komt die warmte dan vandaan??
Wat is dat pijpje rechtsboven op de foto? Is dat ook warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
shufflez schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:54:
[...]

Wat als je de ketel uit doet? En PompAO wat langer laat draaien? Komt er dan warm water in aanvoer? En lauw in retour?

Misschien zoals @TeutonMartin zegt iets wat de gecombineerde flow in de weg zit. Een luchtbel of andere restrictie ergens.
Dat ga ik vanavond doen, ketel gaat uit en alleen de pompAO aan,even zien wat de temperatuur morgen ochtend is. 👍🏻

Pijpje boven is de aftakking naar een expansievat.

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleDutch op 02-11-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Waar die warmte in dat stukje vandaan komt kan ik gewoon niet uitleggen, met de ketel uit al onmogelijk ind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:01:
[...]

Dat ga ik vanavond doen, ketel gaat uit en alleen de pompAO aan,even zien wat de temperatuur morgen ochtend is. 👍🏻

Pijpje boven is de aftakking naar een expansievat.
Ik had hiermee in het begin ook problemen, met simultaan draaien (zowel circulatie pomp van PompAO als van de CV) werd het grootste deel van mijn systeem geblokt door de sterke pomp van pompAO. Dit hebben ze daarna flink naar beneden bij gesteld en werkt nu super.
Ik vermoed dat dit bij jou nu ook het probleem is. Doordat de de circulatie pomp van pompAO veel sterker is blokkeert hij het water van je CV, deze is wel al ontstoken maar direct weer uit gegaan, het warme water loopt dan via je retour de cv ketel uit omdat het via de aanvoer niet lukt.
Laat pompAO inderdaad maar flink hobbelen, kan aanvankelijk van je ingestelde stooklijn en je afgifte systeem behoorlijk lang duren voordat hij zijn temperatuur heeft bereikt. Met een standaard setting kan hij denk nu richting de 35 gaan, uit eindelijk moet je dat wel gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2VknInL8eXCTOhXu-9hHum3Uq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8jl7OHsObLbFYguasm0LtO1.png?f=fotoalbum_large

Door de harde wind vandaag verliest onze woning toch een hoop warmte.
Vanaf dat de server weer online was had ik via HA weer data maar pompAO heeft hier van 08:00 tot 19:15 non stop gedraaid zonder enkele stop. Gevraagde aanvoer was tussen de 28/29 dat redde hij bijna op minimaal vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door TeutonMartin op 02-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
TeutonMartin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:45:
[...]

Ik had hiermee in het begin ook problemen, met simultaan draaien (zowel circulatie pomp van PompAO als van de CV) werd het grootste deel van mijn systeem geblokt door de sterke pomp van pompAO. Dit hebben ze daarna flink naar beneden bij gesteld en werkt nu super.
Ik vermoed dat dit bij jou nu ook het probleem is. Doordat de de circulatie pomp van pompAO veel sterker is blokkeert hij het water van je CV, deze is wel al ontstoken maar direct weer uit gegaan, het warme water loopt dan via je retour de cv ketel uit omdat het via de aanvoer niet lukt.
Laat pompAO inderdaad maar flink hobbelen, kan aanvankelijk van je ingestelde stooklijn en je afgifte systeem behoorlijk lang duren voordat hij zijn temperatuur heeft bereikt. Met een standaard setting kan hij denk nu richting de 35 gaan, uit eindelijk moet je dat wel gaan merken.
Bedankt voor je reactie,is het nu verstandig om de CV ketel uit te laten of aan laten?
En had jij contact opgenomen met ze of hadden ze dat zelf gezien en op afstand afgesteld?

En waar haal je die leuke grafiekjes vandaan? ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Blijft vreemd als ik naar de status afbeelding lijk, pompAO staat aan, CV ketel staat, aanvoer is 35 graden maar voelt lauw aan en de retour staat op 30 graden en voelt koud aan. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR8Xlk-FGrgymkWSdpxNx1yFbTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llNkJBvXh2RJ8ZpMx1UAGPRR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:10
Naja. Je hebt bijna 7kW vermogen nu.
Zal ongetwijfeld wat doen he ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:23:
Naja. Je hebt bijna 7kW vermogen nu.
Zal ongetwijfeld wat doen he ;)
Is niet erg merkbaar in de woning, temperatuur is nagenoeg niks omhoog gegaan,daarom vraag ik mij af of de informatie wel klopt die ik terug zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:59:
[...]

Bedankt voor je reactie,is het nu verstandig om de CV ketel uit te laten of aan laten?
En had jij contact opgenomen met ze of hadden ze dat zelf gezien en op afstand afgesteld?

En waar haal je die leuke grafiekjes vandaan? ☺️
Zelf contact op nemen in ieder geval. Grafiekjes zijn uit Home Assistant.
Volgens je status draait hij nu zo goed als vol vermogen (of het moet data van iemand anders zijn). Je kan het altijd zelf checken op de heatmeter die achter pompAO zit, dan moet je alleen het dak dop.
Heb je nog een ander soort temp meter op je leidingen even te meten?
Als PompAO zijn warmte niet kwijt kan gaat hij gewoon uit dus als je hem hoort draaien met die cijfers moet dat toch wel kloppen.

Die grafiek van mijn 11 uur durende run ging de temp in huis maar van 19,2 naar 19,7.

[ Voor 5% gewijzigd door TeutonMartin op 03-11-2023 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 05:43:
[...]

Zelf contact op nemen in ieder geval. Grafiekjes zijn uit Home Assistant.
Volgens je status draait hij nu zo goed als vol vermogen (of het moet data van iemand anders zijn). Je kan het altijd zelf checken op de heatmeter die achter pompAO zit, dan moet je alleen het dak dop.
Heb je nog een ander soort temp meter op je leidingen even te meten?
Als PompAO zijn warmte niet kwijt kan gaat hij gewoon uit dus als je hem hoort draaien met die cijfers moet dat toch wel kloppen.

Die grafiek van mijn 11 uur durende run ging de temp in huis maar van 19,2 naar 19,7.
11 uur durende run?
Draait je pomp dan 11 uur achter elkaar, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Hoe hoog is bij jullie de aanvoer temperatuur?
De mijne komt vaak niet hoger dan 31 graden, is er een manier omdat te verhogen, of heeft dat meer te maken met als de run langer word?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:11:
[...]

11 uur durende run?
Draait je pomp dan 11 uur achter elkaar, of mis ik iets?
Nee je mist niets, dat is een mooie run. De mijne (geen pompAO) draait nu sinds 20:00 uur gisteravond op zn minimale vermogen. Zie plaatje.

De temperatuur die gemaakt wordt is afhankelijk van de stooklijn. Die is weer afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het buiten kouder wordt gaat de temperatuur omhoog om zo het verlies van warmte vanuit je huis te compenseren. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de COP. Maar soms te laag waardoor de pomp afslaat. Dat hangt weer af van je afgiftesysteem.
Leuk hè, zo'n warmtepomp :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv0DMNBPeNbcCyjrTyKMKWsHiok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDZ1hWL9VhW354BTpdgfWA1f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nee helaas niks om de temperatuur zelf te meten, uiteindelijk heeft de pompAO onze woning verwarmd en was het vanochtend 22 graden.

Aanvoer temperatuur was hier 35 in de app,de installateur vroeg waar de CV ketel op afgesteld was en die is ook 35, misschien is de pompAO ook daar op in te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-T6nZjOGDbpKerdQVSSQG1MGP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwHnvlRNzIQg1Z5JpKsYrvjr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJWrV2VJE5rR-RZ9tU8lIO30dv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A54BQNI3JxLOUjMdj05SCjur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
DoubleDutch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had een vergelijkbaar probleem bij mij thuis. Uiteindelijk was de conclusie dat de terugslagklep vast zat die in aanvoer van de CV is geïnstalleerd door DeWarmte. De warmtepomp drukte hem permanent dicht. Waardoor de CV zijn warmte niet kwijt kon.

Mijn CV-installateur adviseerde de terugslagklep minimaal 10 cm boven het T-stuk te installeren waar de CV en warmtepomp samen komen. De zijwaartse druk vanuit de warmtepomp op de terugslagklep zorgt ervoor dat deze niet goed kan functioneren was zijn verhaal. DeWarmte heeft na dit advies van mijn CV-installateur voorgesteld om de terugslagklep te vervangen.

CV-installateur adviseerde het volgende om te testen of de terugslagklep functioneert: Voorzichtig met een hamer paar zachte tikjes geven tegen de terugslagklep. Bij mij kwam hij toen los. Wie weet nieuwigheid, of nog lucht dat vast zit. Als je pech heb is hij stuk en moet hij vervangen worden.

Je kan je CV-ketel trouwens heel makkelijk in een testprogramma zetten (ingeval van Intergas HRE variant). Scheelt wachten op de aanstuurmodule van de warmtepomp. Sleutel knopje en te gelijk de plus of min knop indrukken. Er zijn 3 test programma's. Test programma uitzetten kan door tegelijk plus en min indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
glkx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:48:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem bij mij thuis. Uiteindelijk was de conclusie dat de terugslagklep vast zat die in aanvoer van de CV is geïnstalleerd door DeWarmte. De warmtepomp drukte hem permanent dicht. Waardoor de CV zijn warmte niet kwijt kon.

Mijn CV-installateur adviseerde de terugslagklep minimaal 10 cm boven het T-stuk te installeren waar de CV en warmtepomp samen komen. De zijwaartse druk vanuit de warmtepomp op de terugslagklep zorgt ervoor dat deze niet goed kan functioneren was zijn verhaal. DeWarmte heeft na dit advies van mijn CV-installateur voorgesteld om de terugslagklep te vervangen.

CV-installateur adviseerde het volgende om te testen of de terugslagklep functioneert: Voorzichtig met een hamer paar zachte tikjes geven tegen de terugslagklep. Bij mij kwam hij toen los. Wie weet nieuwigheid, of nog lucht dat vast zit. Als je pech heb is hij stuk en moet hij vervangen worden.

Je kan je CV-ketel trouwens heel makkelijk in een testprogramma zetten (ingeval van Intergas HRE variant). Scheelt wachten op de aanstuurmodule van de warmtepomp. Sleutel knopje en te gelijk de plus of min knop indrukken. Er zijn 3 test programma's. Test programma uitzetten kan door tegelijk plus en min indrukken.
Wat wordt er dan allemaal getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:14:
Hoe hoog is bij jullie de aanvoer temperatuur?
De mijne komt vaak niet hoger dan 31 graden, is er een manier omdat te verhogen, of heeft dat meer te maken met als de run langer word?
Dit zal hoger worden naarmate het kouder wordt (heet stooklijn)
Wanneer je huis comfortabel op temperatuur blijft moet je hier niet aan willen sleutelen, hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de efficientie en hoe minder elektra je aan het einde hoeft af te rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:07:
[...]

Dit zal hoger worden naarmate het kouder wordt (heet stooklijn)
Wanneer je huis comfortabel op temperatuur blijft moet je hier niet aan willen sleutelen, hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de efficientie en hoe minder elektra je aan het einde hoeft af te rekenen
Ok thanks!
En de stooklijn past zich dan automatisch aan, hoef ik niks aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:21:
[...]

Ok thanks!
En de stooklijn past zich dan automatisch aan, hoef ik niks aan te doen?
die volgt gewoon de ingestelde (stook)lijn. Wanneer je je huis alsnog niet warm krijgt, kan je DeWarmte vragen de stooklijn aan te passen, zie meerdere eerdere voorbeelden in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JeBo1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:00:
[...]

Wat wordt er dan allemaal getest?
Weinig bijzonders moet ik zeggen. Heb onderstaand een foto bijgevoegd van de instructies in de handleiding. Wat ik zelf handig vind is dat je de ketel aan op maximaal vermogen kan zetten zonder dat je met de thermostaat aan de gang hoeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcnTkcAitWWez34VW0_KiGAbzKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3BuXN4Xeqk09iYDu4UzBMNG.jpg?f=fotoalbum_large
(Instructies uit de handleiding voor een Intergast HRE 24/28 A CV-ketel, bladzijde 7)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:10
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:42:
[...]

Is niet erg merkbaar in de woning, temperatuur is nagenoeg niks omhoog gegaan,daarom vraag ik mij af of de informatie wel klopt die ik terug zie.
zo te lezen 22 gr vanmorgen ;)

Denk in "warmteverlies compenseren"
ipv
"ik ga het nu (snel) opwarmen"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Gelukkig ben ik gek op LP's want ik begin inmiddels zelf op een grammofoon te lijken...

PompAO is er wéér mee gestopt....

Woensdag 1 november tussen 01:35 uur en 03:55 uur een mooie run die netjes terug moduleert ( doeltemperatuur bereikt)...en daarna...niets meer.

Donderdag 2 november hoorde ik de CV ineens aanspringen, dus gelijk even Homewizard er bij gepakt..Alleen standby verbruik op de PompAO. Bellen naar DeWarmte was weer een succes en ook op de mail kwam niet direct antwoord. Vanochtend na 2x bellen ene Erik aan de lijn, die mijn case doorzet naar hoogste prio...en daarna weer....stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
PVPaneel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:39:
Gelukkig ben ik gek op LP's want ik begin inmiddels zelf op een grammofoon te lijken...

PompAO is er wéér mee gestopt....

Woensdag 1 november tussen 01:35 uur en 03:55 uur een mooie run die netjes terug moduleert ( doeltemperatuur bereikt)...en daarna...niets meer.

Donderdag 2 november hoorde ik de CV ineens aanspringen, dus gelijk even Homewizard er bij gepakt..Alleen standby verbruik op de PompAO. Bellen naar DeWarmte was weer een succes en ook op de mail kwam niet direct antwoord. Vanochtend na 2x bellen ene Erik aan de lijn, die mijn case doorzet naar hoogste prio...en daarna weer....stilte.
Vraag me af wat er gebeurt als het buiten vriest? Houd de pomp zichzelf warm met warmtelint ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@JeBo1 Er zit een anti-vorstklep in de retour, dus daar maak ik me niet zo heel druk om (en zo koud wordt het hier aan de kust niet).
Ik verbaas me er gewoon over dat ik nu zoveel problemen met het ding heb. Ik heb vorig jaar vanaf 4 december vrijwel 100% op de PompAO gedraaid, met alleen af en toe gasverbruik bij een defrost. Met nieuwe vvw en schuimbeton in de woonkamer houdt ie het op z'n sloffen warm, ALS ie het doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-03 10:53
TeutonMartin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:47:
[Afbeelding]

Door de harde wind vandaag verliest onze woning toch een hoop warmte.
Vanaf dat de server weer online was had ik via HA weer data maar pompAO heeft hier van 08:00 tot 19:15 non stop gedraaid zonder enkele stop. Gevraagde aanvoer was tussen de 28/29 dat redde hij bijna op minimaal vermogen.
Ik zit te kijken hoe ik HA kan koppelen met de WP. Ik volg nu de stappen via Homeassistat.io, waarbij de raspberry PI op een micro SD wordt geinstalleerd. Klopt dat? Moet ik die Micro SD in het kastje stoppen?

Zou iemand mij uitleg kunnen geven hoe ik dit kan realiseren? Ik heb niet eerder met HA gewerkt =(..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• golfgti5
Support heeft de circulatiesnelheid van de pomp verlaagd, even testen maar het lijkt nu al een verbetering
Pagina: 1 ... 13 ... 52 Laatste