Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 12 ... 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 16:25
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:57:
BDR91 of BDR91T?
Alleen de T variant is enigzins acceptabel met een warmtepomp als ik het Evohome topic goed begrijp.
En wat is dan het wezelijk verschil tussen beide, immers zijn beide gewoon aan/uit?
Vraag mij af wat de T versie dan beter maakt voor een warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@golfgti5
Een pwm periode tot een uur in plaats van 15 minuten, dus 4x zo lange runs -> beter moduleren, dus hogere COP, lagere stookkosten, minder starts -> langere levensduur.
Zie ook Joris 407 in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming" voor andere workarounds.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 23-10-2023 18:07 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:29
Nu de Pompao een week heeft gelopen en gekoppeld aan de HA, komt er meer inzicht in verbruik en wat zie je dan grafieken. Ik heb hier te weinig kennis van verwarmen om dit te beantwoorden.

Als ik naar mijn grafieken kijk en de lyric T6 staat op 19 Graden en ik heb de lyric T6 aangepast naar 3 schakel momenten en minimaal 5 minuten looptijd dat doet deze keurig maar is dit nu schakelen of pendelen naast dat de pomp toch wel een aantal keer start per uur om 5 min te lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHqx359wBq1-We4Jd6MV1FWhRe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkluBbBNOewaLOfDs6R7YVoD.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat de PompAO moeilijk zijn warmte kwijt kan zo lijkt het het wordt prima 19 graden in de kamer en om dat ik gelezen had ik elk ander WP forum meer flow is king heb ik alle radiatoren open staan waar ik gem 18-23 l/min flow heb.

Maar de kamer naar 20+ krijgen is moeilijk duurt zeker 5 uur van 19 naar 20 ja de radiator...maar met de CV wat dit geen issue op 50 graden. tips zijn welkom.
Ik kan mij voorstellen dat de kamer een bepaalde warmte kan opnemen en op een moment is opname en afgifte gelijk. Om dit te doorbreken is er meer energie nodig ? of meer afgifte (heb maar 2 radiatoren t33 en t22) of boven verwarmen..

Zet ik de thermostaat op 18 of 19 dan blijft het prima op temperatuur geen probleem maar in de stats van HA zie je dat de pompao telkens uit gaat en weer aan. (is ook het gedrag van de lyric t6)
Nu heb ik de T6 aangepast van default naar 3 schakelmomenten en 5 minuten dit leek mij logisch want het was 1 minuut en 12 schakelmomenten hoe is dit bij jullie ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT64MPyBPFp5CbpFLfsqDflU3yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GhhldfkABAlhCAZ5V6zHbunz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:06:
@golfgti5
Een pwm periode tot een uur in plaats van 15 minuten, dus 4x zo lange runs -> beter moduleren, dus hogere COP, lagere stookkosten, minder starts -> langere levensduur.
Zie ook Joris 407 in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming" voor andere workarounds.
Thanks!!
Ik ga er eentje bestellen, heb er 2 hangen maar die ene stuurt de 2-wegklep aan van de vvw maar die klep staat constant open dus onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:52
rob2011 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:19:
Nu de Pompao een week heeft gelopen en gekoppeld aan de HA, komt er meer inzicht in verbruik en wat zie je dan grafieken. Ik heb hier te weinig kennis van verwarmen om dit te beantwoorden.

Als ik naar mijn grafieken kijk en de lyric T6 staat op 19 Graden en ik heb de lyric T6 aangepast naar 3 schakel momenten en minimaal 5 minuten looptijd dat doet deze keurig maar is dit nu schakelen of pendelen naast dat de pomp toch wel een aantal keer start per uur om 5 min te lopen
[Afbeelding]

Wat mij opvalt is dat de PompAO moeilijk zijn warmte kwijt kan zo lijkt het het wordt prima 19 graden in de kamer en om dat ik gelezen had ik elk ander WP forum meer flow is king heb ik alle radiatoren open staan waar ik gem 18-23 l/min flow heb.

Maar de kamer naar 20+ krijgen is moeilijk duurt zeker 5 uur van 19 naar 20 ja de radiator...maar met de CV wat dit geen issue op 50 graden. tips zijn welkom.
Ik kan mij voorstellen dat de kamer een bepaalde warmte kan opnemen en op een moment is opname en afgifte gelijk. Om dit te doorbreken is er meer energie nodig ? of meer afgifte (heb maar 2 radiatoren t33 en t22) of boven verwarmen..

Zet ik de thermostaat op 18 of 19 dan blijft het prima op temperatuur geen probleem maar in de stats van HA zie je dat de pompao telkens uit gaat en weer aan. (is ook het gedrag van de lyric t6)
Nu heb ik de T6 aangepast van default naar 3 schakelmomenten en 5 minuten dit leek mij logisch want het was 1 minuut en 12 schakelmomenten hoe is dit bij jullie ?
[Afbeelding]
Wat voor aanvoer temperatuur heb je?

Ik zie hier redelijk hetzelfde gedrag, echter heb ik vvw, krijg de 21 graden wel vrij snel voorelkaar met aanvoer rond de 29 graden.

Enkel als mijn thermostaat weer warmte vraagt voordat de wp uitschakelt doet hij langere runs.
Het hielp hier wel goed om meer flow te creëren door de radiatoren boven open te zetten. Nu 20l flow.

Mijn lyric staat ook op dezelfde instellingen op advies van DeWarmte.

Je zou trouwens support ook even kunnen mailen, ze hebben bij mij mooie aanpassingen gedaan waarna de PompAO beter liep met hogere cop.

[ Voor 3% gewijzigd door f.welvering op 23-10-2023 18:38 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:06:
@golfgti5
Scheelt echt veel als je er eentje in het buitenland koopt, zou het betrouwbaar zijn?

https://www.bolasystems.c...eywell-evohome-bdr91t1004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:44
rob2011 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar kan ik deze grafieken vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob2011
@f.welvering
Denk dat met vvw je veel meer afgifte hebt dan met een radiator, voor mij geen optie, Cop is prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BOdl82PkxCIrAWmdjKcTHMtjsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1DdysbkKlnfu3yBUjvd5Buk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dsjb3dQIvcWSL3TOzpT_dHEJVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KaWApTH7SHOOqEVNyFJOwLcy.png?f=fotoalbum_large

@Mkw @DutchAce heeft een script gemaakt voor de home assistent staat ook in dit forum. ook in de andere wpforums komen soms handige tips/scripts langs met een beetje knutselen zet je het om naar je eigen wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Meer mensen waarbij de cijfers in het dashboard niet stabiel zijn? Bij mij is het bespaarde gas in de afgelopen week niet constant. Als ik een paar keer refresh vliegt ie van 5,3 naar 6,6 m3. Het maakt de relatie tot de extra Electra wel anders, dus zou graag weten welk cijfer (ook al is het een berekening of algoritme) ik kan aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 14:54
Kan iemand mij misschien vertellen of dit er wel of niet goed uitziet? Begane grond volledig voorzien van vvw + nog 1 gewone radiator in woonkamer.
Bovenverdieping gewone radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9D8lN1DpRrubv8wORY2zIfjBOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgdgbL9S5QeJSzprArb0ROk8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFMWfZom8eAGDbl_urBzKDXb5pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6v6e8Y1YB2MNSjPnrB5obSl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie steeds dat de aanvoer- en retourtemperatuur akelig dichtbij elkaar liggen, vaak zelfs gelijk zijn. En het lijkt er volgens mij op dat de PompAO flink staat te pendelen tussen 11:00 en 16:00, en tussen 21:00 en 0:00 of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HlgnpJEhDMqM98A9eb3FajFlhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYA08EoplPZtPZaduqwOQlQA.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen 16:00 en 21:00 stond de thermostaat lager (dynamisch contract, proberen om met zo goedkoop mogelijke stroom de temperatuur hoog genoeg te krijgen in huis). Temperatuur is nu ongeveer 21 graden Celsius, misschien zelfs een beetje aan de hoge kant nog.

Ik ben aan het uitzoeken of een buffervat misschien toch nodig zal zijn in mijn situatie, gezien het (eventuele) pendelen. Kan iemand mij vertellen of ik het goed zie of dat ik de situatie misschien zelfs helemaal verkeerd inschat en alles prima is zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
rob2011 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:29:
@f.welvering
Denk dat met vvw je veel meer afgifte hebt dan met een radiator, voor mij geen optie, Cop is prima
Ik denk zeker dat ik meer afgifte heb met mijn vvw, maar ik zou verwachten dat je juist een langere run zou krijgen met een radiator. Ik vind persoonlijk een COP van 4 vrij laag, maar ik weet niet wat je kan verwachten bij enkel radiatoren.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Rolfy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 03:45:
Kan iemand mij misschien vertellen of dit er wel of niet goed uitziet? Begane grond volledig voorzien van vvw + nog 1 gewone radiator in woonkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie steeds dat de aanvoer- en retourtemperatuur akelig dichtbij elkaar liggen, vaak zelfs gelijk zijn. En het lijkt er volgens mij op dat de PompAO flink staat te pendelen tussen 11:00 en 16:00, en tussen 21:00 en 0:00 of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]

Tussen 16:00 en 21:00 stond de thermostaat lager (dynamisch contract, proberen om met zo goedkoop mogelijke stroom de temperatuur hoog genoeg te krijgen in huis). Temperatuur is nu ongeveer 21 graden Celsius, misschien zelfs een beetje aan de hoge kant nog.

Ik ben aan het uitzoeken of een buffervat misschien toch nodig zal zijn in mijn situatie, gezien het (eventuele) pendelen. Kan iemand mij vertellen of ik het goed zie of dat ik de situatie misschien zelfs helemaal verkeerd inschat en alles prima is zo?
Wat ik begreep van de heren van Support is dat de PompAO bij de temperaturen zoals gisteren en vandaag een paar keer per uur aan zou mogen gaan, en dus ook weer uit.
Pendelen wat ik eerst had was echt elke 5 minuten aan en dan weer 5 uit.
Als je wilt dat de PompAO door blijft gaan moet je volgens mij de thermostaat continu warmte laten vragen en zorgen dat je voldoende afgifte krijgt.

Zelf lukte het pas om langere runs te krijgen nadat ik mijn radiatoren boven allemaal helemaal open heb gezet.
Ze geven vrijwel geen warmte af maar net voldoende om langere runs te krijgen en daardoor een hogeren COP met lager dagverbruik in kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 11:42
golfgti5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Scheelt echt veel als je er eentje in het buitenland koopt, zou het betrouwbaar zijn?

https://www.bolasystems.c...eywell-evohome-bdr91t1004
Daar heb ik 'm ook besteld. Ging top.
Je zou evt nog even zou kunnen checken of je met de laatste firmware niet de gewone BDR91 als 'heatpump relay' kan configureren, dan heb je dezelfde voordelen (behalve schakeling voor koeling dacht ik). Daar leek heb bij mij wel op, maar kan het niet goed herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
Ideale flow-rate lijkt me. Monteur hier gaven aan dat ze regelmatig onder de 15 tegenkomen, wat dan heel krap wordt voor afgifte.
[Afbeelding]

In ieder geval een vrij behoorlijke COP. Voor zover ik het begrijp is het voor een WP de bedoeling dat aanvoer/retour dichtbij elkaar liggen, dan is werking het meest efficient. Als je met die delta T het huis warm krijgt zou ik er niet aan twijfelen.
[Afbeelding]

Dat doe ik ook op de duurste momenten van de dag, vlak daarvoor zet ik thermostaat iets hoger zodat er voldoende warmte in systeem zit om die periode te overbruggen. Dat is dan mijn 'warmteopslag' in de vloer :)
Het lijkt erop dat de WP 's nachts niet hoeft te pendelen. Dan is warmteverlies/verschil waarschijnlijk groter. Misschien kan je de stooklijn iets laten aanpassen (dat moet ik ook nog doen). Op hoeveel schakelmomenten staat de thermostaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-04 13:14
Rolfy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 03:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze nacht was rond de 7 graden bij ons en overdag 12. In de nacht zie je dus dat de WP gaan draaien op het vermogen dat nodig is om het huis op temperatuur te houden danwel iets op te warmen. Omdat het koud is is er minder warmte beschikbaar dan overdag en is de COP iets slechter dan overdag. Bij de stijgende temperatuur is het minimum vermogen (met een hogere COP) hoger dan de warmtebehoefte van het huis en gaat de pomp pendelen.
Als je de aanvoertemperatuur/stooklijn wat hoger instelt lever je een beetje COP in maar krijg je minder of later de start/stops.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik zie bij mij de laatste daagjes telkens rond de 0,7 m³ gas verbruik, iemand enig idee of dat door de pomp komt, zo koud is het nig niet in Nederland, verder werkt het prima, ik vind het gasverbruik opvallend, wij zijn op vakantie in de States, dus niemand thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:35
golfgti5 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:45:
Ik zie bij mij de laatste daagjes telkens rond de 0,7 m³ gas verbruik, iemand enig idee of dat door de pomp komt, zo koud is het nig niet in Nederland, verder werkt het prima, ik vind het gasverbruik opvallend, wij zijn op vakantie in de States, dus niemand thuis.
Kan als nog je CV ketel zijn, veel CV ketels hebben een heel klein buffervat voor het warme tapwater, zodat als je warm water uit de kraan wilt dit direct beschikbaar is. Dit kan je eventueel uit zetten. Het zou natuurlijk ook van PompAO kunnen zijn.
Ik heb zelf een WPB en nu ook de CV geheel uit staan (gaat 2 keer per dag aan om vast zitten van de pomp te voorkomen), richting het vries punt gaat hij automatisch weer aan zodat PompAO hulp kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
TeutonMartin schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:01:
[...]
Het zou natuurlijk ook van PompAO kunnen zijn.
Weet jij of de 'backup schakeling' ook een variabele is die via @DutchAce's scraper uitgelezen wordt?
Ben zelf nog niet zover dat PompAO uitgelezen wordt (twijfel of ik HA helemaal opnieuw ga instellen, of Homey ga gebruiken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:06
Ik heb wat vragen aangaande de all electric versie gesteld:
Goeiemorgen, Ik las het nieuws over de all electric oplossing en ik vroeg me af hoe dit werkt in de zomer, wanneer er geen cv vraag is. Is er een minimum hoeveelheid aan vloerverwarming nodig net als bij de edel eau serie van Auer? En is voor zowel de backup heater als de warmtepomp boiler een aparte groep nodig, of kunnen deze samen? Vriendelijke groet,
Dit is het antwoord:
Dag PVPaneel,

Bedankt voor je berichtje.

Er is geen minimale hoeveelheid vloerverwarming nodig, omdat het systeem aan de Pomp AO wordt gekoppeld. We meten actief de temperaturen van het cv-water, waardoor er op een minimaal niveau wordt bij verwarmd als het cv-water te koud wordt. In de zomer werkt het als actieve koeling van het huis! De backup verwarmer heeft een eigen groep nodig. De warmtepomp boiler niet.

Mocht je nog vragen hebben horen we het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 17:15
PVPaneel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:27:
Interessant!
Sinds kort ben ik de trotse en tevreden eigenaar van de warmtepomp ao.

De volgende stap is om een warmtepompboiler te plaatsen. Ik vermoed dat de nieuwe boiler van Dewarmte heel mooi gaat samenwerken met de warmtepomp ao. Energetisch gezien vind ik het echter eleganter om de warmte te gebruiken uit de ventilatielucht, die ik met mijn type C mechanische ventilator nu zomaar op straat gooi. Weten jullie of er ventilatie wtb-ers op de markt zijn die goed samengaan met de warmtepomp ao? Vooral dan wanneer het gaat om defrosten?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
PVPaneel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:27:

[...]

Dit is het antwoord:

[...]
Mooi dat ze snel met dit antwoord komen.

Vraag me wel af of dit niet tot een pendelende warmtepomp leid: minimale modulatie van PompAO is 2 kW thermisch, dit betekend dat de water-water-WPB die 2 kW thermisch moet absorberen wat mij aan de forse kant lijkt.

Het lijkt mij energetisch (& economisch) sowieso beter om de vloerverwarming open te laten staan, zodat de WPB (in de zomer) de energie gratis uit de vloer kan halen ipv de PompAO te moeten inschakelen.
Maar wel goed dat ze hebben nagedacht aan een oplossing die ook werkt wanneer je geen vvw hebt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:28
shufflez schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Ideale flow-rate lijkt me. Monteur hier gaven aan dat ze regelmatig onder de 15 tegenkomen, wat dan heel krap wordt voor afgifte.

[...]

In ieder geval een vrij behoorlijke COP. Voor zover ik het begrijp is het voor een WP de bedoeling dat aanvoer/retour dichtbij elkaar liggen, dan is werking het meest efficient. Als je met die delta T het huis warm krijgt zou ik er niet aan twijfelen.

[...]

Dat doe ik ook op de duurste momenten van de dag, vlak daarvoor zet ik thermostaat iets hoger zodat er voldoende warmte in systeem zit om die periode te overbruggen. Dat is dan mijn 'warmteopslag' in de vloer :)

[...]

Het lijkt erop dat de WP 's nachts niet hoeft te pendelen. Dan is warmteverlies/verschil waarschijnlijk groter. Misschien kan je de stooklijn iets laten aanpassen (dat moet ik ook nog doen). Op hoeveel schakelmomenten staat de thermostaat?
15 liter per minuut is ook veel te krap, dat is amper 5kW aan afgifte. Om 8kW af te geven heb je 23 liter per minuut nodig. Des te meer flow, des te beter het vermogensbereik van de wp en des te beter de wp kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

De volgende stap is om een warmtepompboiler te plaatsen. Ik vermoed dat de nieuwe boiler van Dewarmte heel mooi gaat samenwerken met de warmtepomp ao. Energetisch gezien vind ik het echter eleganter om de warmte te gebruiken uit de ventilatielucht, die ik met mijn type C mechanische ventilator nu zomaar op straat gooi. Weten jullie of er ventilatie wtb-ers op de markt zijn die goed samengaan met de warmtepomp ao? Vooral dan wanneer het gaat om defrosten?

Dank!
Ik krijg vanmiddag een adviseur op bezoek om te praten over precies dat. Maar diegene zal geen specifieke ervaring hebben met de Pomp AO. Wat heeft defrosten te maken met warmte uit ventilatielucht halen met een warmtepompboiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]

Interessant!

Dank!
In Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 is samenwerken met mechanische ventilatie een terugkerend onderwerp. TL;DR: de fan in de wpb is niet bijzonder zuinig (extra weerstand door de verdamper) en heeft in SWW bedrijf veel meer lucht nodig dan dat je voor ventilatie nodig hebt. Synergie is dus beperkt.
Wat verwacht je van samenwerking bij defrosts?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

In Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 is samenwerken met mechanische ventilatie een terugkerend onderwerp. TL;DR: de fan in de wpb is niet bijzonder zuinig (extra weerstand door de verdamper) en heeft in SWW bedrijf veel meer lucht nodig dan dat je voor ventilatie nodig hebt. Synergie is dus beperkt.
Wat verwacht je van samenwerking bij defrosts?
Ah, dat wist ik niet, dank!
Zoals ik het begrijp, heeft de Pomp AO warmte nodig vanuit de CV ketel, om af en toe te defrosten. Wanneer ik de CV ketel zou vervangen door een ventilatie WTB, weet ik niet zeker of defrosten nog mogelijk is. Is er een koppeling tussen boilervat van ventilatie WTB en cv-leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
golfgti5 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:45:
Ik heb deze vraag ook aan de Dewarmte voorgelegd, waarom loopt mijn ketel steeds mee, hun antwoord was deze, word ik niet zo blij van, immers is het niet eens echt koud en springt de cv nu al regelmatig even bij;

“ Klopt jouw ketel heeft kort even aangestaan omdat het setpoint niet snel genoeg werd gehaald door de pomp AO.

Een zo hoog mogelijk afgiftevermogen van de radiatoren leidt tot een zo laag mogelijke stooklijn. Een mogelijkheid om het vermogen van de radiatoren te verhogen is met radiator ventilatoren. Wij hebben hier beperkt ervaring mee, maar de klanten die deze gebruiken zijn er gemiddeld positief over.

Fijne dag!”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Ik heb deze vraag ook aan de Dewarmte voorgelegd, waarom loopt mijn ketel steeds mee, hun antwoord was deze, word ik niet zo blij van, immers is het niet eens echt koud en springt de cv nu al regelmatig even bij;

“ Klopt jouw ketel heeft kort even aangestaan omdat het setpoint niet snel genoeg werd gehaald door de pomp AO.

Een zo hoog mogelijk afgiftevermogen van de radiatoren leidt tot een zo laag mogelijke stooklijn. Een mogelijkheid om het vermogen van de radiatoren te verhogen is met radiator ventilatoren. Wij hebben hier beperkt ervaring mee, maar de klanten die deze gebruiken zijn er gemiddeld positief over.

Fijne dag!”
Ik lees dat antwoord als "we kunnen de stooklijn verhogen om te voorkomen dat de gasketel bijspringt maar dat kost je wel rendement/COP" of je kan ervoor kiezen om je afgifte te vergroten dmv ventilatoren.

Lees jij dit ook zo? Want dan zou je ook voor verhogen van je stooklijn kunnen kiezen.
Misschien ken je het HeatBooster topic hier op tweakers ook, werkt als een tierelier, zeker met warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Ik lees dat antwoord als "we kunnen de stooklijn verhogen om te voorkomen dat de gasketel bijspringt maar dat kost je wel rendement/COP" of je kan ervoor kiezen om je afgifte te vergroten dmv ventilatoren.

Lees jij dit ook zo? Want dan zou je ook voor verhogen van je stooklijn kunnen kiezen.
Misschien ken je het HeatBooster topic hier op tweakers ook, werkt als een tierelier, zeker met warmtepompen.
Vanacht is de cv ketel niet bijgesprongen, ik heb de laatste week elke dat een COP van 4.0-4.2 is dat aardig voor deze tijd van het jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
wheli schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Verhogen van de stooklijn zorgt juist voor nog meer gasverbruik. Zoals ik het lees staat zijn stooklijn juist vrij hoog ingesteld omdat het afgifte systeem niet toereikend zou zijn. Als PompAO binnen de ingestelde tijd niet zijn setpoint temperatuur (die met een hoge stooklijn dus ook hoog ligt) heeft bereikt gaat hij gas bij stoken om deze na de tijd te behalen.
Je kan 2 dingen doen, stooklijn lager instellen, PompAO bereikt dan eerder zijn gewenste aanvoer temperatuur en hoeft dan dus niet de cv ketel aan te spreken om te helpen.
Je kan ook de tijd verlengen na wat voor tijd pompAO om hulp mag vragen, zo krijgt PompAO dus langer de tijd om zijn gewenste setpoint te halen, volgens mij stond deze standaard op 1 uur. Probeer dit eens met bijvoorbeeld 2 uur.
PompAO gaat dan eerst 2 uur zelf alleen draaien, heeft hij dan de gewenste aanvoerstemp niet bereikt vraagt hij om hulp aan de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Verhogen van de stooklijn zorgt juist voor nog meer gasverbruik. Zoals ik het lees staat zijn stooklijn juist vrij hoog ingesteld omdat het afgifte systeem niet toereikend zou zijn. Als PompAO binnen de ingestelde tijd niet zijn setpoint temperatuur (die met een hoge stooklijn dus ook hoog ligt) heeft bereikt gaat hij gas bij stoken om deze na de tijd te behalen.
Je kan 2 dingen doen, stooklijn lager instellen, PompAO bereikt dan eerder zijn gewenste aanvoer temperatuur en hoeft dan dus niet de cv ketel aan te spreken om te helpen.
Je kan ook de tijd verlengen na wat voor tijd pompAO om hulp mag vragen, zo krijgt PompAO dus langer de tijd om zijn gewenste setpoint te halen, volgens mij stond deze standaard op 1 uur. Probeer dit eens met bijvoorbeeld 2 uur.
PompAO gaat dan eerst 2 uur zelf alleen draaien, heeft hij dan de gewenste aanvoerstemp niet bereikt vraagt hij om hulp aan de cv ketel.
Thanks!
Waar kan ik zelf die tijd op 2 uur zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Thanks!
Dat kan nog niet zelf, mailtje naar support sturen of ze dit kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
TeutonMartin schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Ah oke, dus de stooklijn van zowel de PompAO als de CV zijn geïntegreerd? Dus als hij bijvoorbeeld boven de 50 graden komt in de stooklijn switcht hij naar CV?

Ik had een 1-2'tje gedacht: als de setpoint na tijd X niet behaald is (wat eerder gebeurt bij een lage stooklijn omdat je huis dan trager opwarmt) dat er dan een signaal naar de CV gaat om bij te springen. Maar ik kan er goed naast zitten hoor, ik heb geen hybride. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-04 19:43
Volg met belangstelling de berichten.

De digitale schouw wordt as zaterdag gedaan.

Zijn er mensen in Amersfoort/leusden en omgeving die de warmteAO hebben draaien? Zou graag eens komen kijken en luisteren.
Dan graag bericht per PB :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Nul_op_de_Meter

De pomp heeft warmte uit het cv circuit nodig (want Reverse cycle). Als je vvw groot genoeg is/je cv circuit voldoende inhoud heeft, dan is er geen cb ketel nodig. Hij schakelt simpelweg over naar bijverwarming als de retourtemperatuur onder een grenswaarde komt (ik meen 18 graden).

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 25-10-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
PVPaneel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:17:
@Nul_op_de_Meter

De pomp heeft warmte uit het cv circuit nodig (want Reverse cycle). Als je vvw groot genoeg is/je cv circuit voldoende inhoud heeft, dan is er geen cb ketel nodig. Hij schakelt simpelweg over naar bijverwarming als de retourtemperatuur onder een grenswaarde komt (ik meen 18 graden).
Dank, helder! Deze winter maar eens kijken of mijn systeem de CV ketel nodig heeft om te defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-04 14:43
golfgti5 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Thanks!
Ik ervaar dit ook en mijn meting is dat de cv bijspringt na 20-25 wanneer de setpoint niet gehaald is. Het is maar 1-3 minuten dus heel kort.
Btw setpoint lijkt niet hetzelfde als target temperatuur want wanneer de cv uit gaat stijgt de temperatuur nog door terwijl alleen de WP dan aan staat.
Setpoint lijkt deze dagen rond de 40 graden te zijn bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-04 17:23
[...]

Interessant!

Dank!
Hier een PompAO in combinatie met een lucht-water warmtepompboiler. Als ik het nog een keertje over zou doen, zou ik liever een water-water warmtepompboiler nemen.
De heren installateurs (van deWarmte) gaven mij de opmerking dat de warmtepomp in mijn boiler vrij klein bemeten is en deze moet zodoende hard werken. Dit komt de levensduur niet ten goede. Verder maakt hij best veel lawaai als je hem vergelijkt met de PompAO. Deze heeft een veel grotere fan die langzamer draait. Een warmtepompboiler die mee kan liften op de warmte van de PompAO, hoeft volgens mij minder hard zijn best te doen en heeft niet direct last van de koude buitenlucht.
Geen idee of dit allemaal klopt, maar het lijkt me iig wel plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:20
Nul_op_de_Meter schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Ah, dat wist ik niet, dank!
Zoals ik het begrijp, heeft de Pomp AO warmte nodig vanuit de CV ketel, om af en toe te defrosten. Wanneer ik de CV ketel zou vervangen door een ventilatie WTB, weet ik niet zeker of defrosten nog mogelijk is. Is er een koppeling tussen boilervat van ventilatie WTB en cv-leiding?
Als je verwarmingssysteem voldoende capaciteit heeft kan hij deze ook gewoon uit je bestaande systeem halen, dit zal onder de streep een grotere efficentie geven dan via een CV ketel.
ventilatie, ten minste als je geen tornado in je huis wilt hebben, wil je dus met een zeer lage flow (anders krijg je dus een tocht gevoel in je huis, word je echt niet blij van)
Mech. Ventilatie versus een WPB hebben een wat tegenstrijdige belangen, zeer lage flow vinden in het algemeen WPB niet fijn, daar kunnen ze te weinig warmte uit halen, cq het duurt gewoon te lang.
Wat je kunt doen om energieverlies bij een mechanische ventilatie tegen te gaan is een warmtewisselaar tussen de uitgaande en binnengaande luchtstroom toe te passen, daarmee kun je een deel van de energie weer gebruiken, helemaal verliesloos gaat dat echter niet kunnen, heb je bij een open raam ook niet.
O-)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
MacD007 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Als je verwarmingssysteem voldoende capaciteit heeft kan hij deze ook gewoon uit je bestaande systeem halen, dit zal onder de streep een grotere efficentie geven dan via een CV ketel.
ventilatie, ten minste als je geen tornado in je huis wilt hebben, wil je dus met een zeer lage flow (anders krijg je dus een tocht gevoel in je huis, word je echt niet blij van)
Mech. Ventilatie versus een WPB hebben een wat tegenstrijdige belangen, zeer lage flow vinden in het algemeen WPB niet fijn, daar kunnen ze te weinig warmte uit halen, cq het duurt gewoon te lang.
Wat je kunt doen om energieverlies bij een mechanische ventilatie tegen te gaan is een warmtewisselaar tussen de uitgaande en binnengaande luchtstroom toe te passen, daarmee kun je een deel van de energie weer gebruiken, helemaal verliesloos gaat dat echter niet kunnen, heb je bij een open raam ook niet.
O-)
Ik geloof dat ik de verwarring heb tussen een WarmtePompBoiler (lucht-WPB)en lucht Warmte Terug Win (WTW) .. nevermind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb hier nu de PompOA 2 weken echt in gebruik genomen. Dit voorjaar is hij hier geïnstalleerd. Nu lees ik in dit topic dat veel mensen een COP halen van rond de 4. Bij mij in huis haal ik maar soms de 3,2. Het maand gemiddelde zover is een COP van 2,7.

Hebben jullie ideeën hoe ik de COP kan verbeteren?

Op moment doe ik al:
- Stabiele temperatuur gedurende de dag (19 graden).
- Radiatoren vervangen met lage temperatuur radiatoren.
- Grootste radiator in huis staat altijd volledig open (woonkamer, ca. 10k watt).
- Huis volledig geïsoleerd (spouw, vloer, dak, beglazing).

Ga ik nog doen:
- 2 radiatoren aansluiten

Opvallend:
- Retour temperatuur is gemiddeld maar 3 of 4 graden lager dan aanvoer temperatuur.

Ik heb contact opgenomen met support van DeWarmte voor een ander problem - tot dusver alleen trage reacties van de support. Heb dit probleem nog niet voorgelegd ivm eerst reactie krijgen op ander probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door glkx op 26-10-2023 13:41 . Reden: Wat ik al doen of ga doen toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@glkx Zo maar wat overdenkingen:
-Draai je alleen op radiatoren?
-Welke stooklijn gebruik je?
-Welke thermostaat?
-Hoge Cv-temperatuur en korte runs zijn COP killers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
@PVPaneel
- Draai je alleen op radiatoren?
Hier in huis hebben we alleen lage temperatuur radiatoren. Op dit moment 3. Worden er 5 (komen nog 2 kleine bij, groot deel van het vermogen is reeds geïnstalleerd). En zijn nog 2 potentiële locaties voor radiatoren. Vloerverwarming installeren wat helaas niet mogelijk.

- Welke stooklijn gebruik je?
Ik weet niet welke stooklijn staat ingesteld. Zover ik weet kan je dit niet instellen/beïnvloeden en inzien bij een DeWarmte warmtepomp.

- Welke thermostaat?
Als thermosstaat heb ik een Netatmo en wat radiator knoppen van hen. Gedurende de dag staat alles ingesteld op 19 graden. In de nacht op 17 graden.

- Hoge Cv-temperatuur en korte runs zijn COP killers.
Het valt me inderdaad op de warmtepomp continue aan en uit gaat. Helaas geen controls om dit te beïnvloeden zover ik weet :/

[ Voor 10% gewijzigd door glkx op 26-10-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
@glkx zet je radiatoren eens gewoon helemaal open. Oftewel geen slimme knoppen welke de boel afknijpen. Meer flow is meer afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:08:
@glkx zet je radiatoren eens gewoon helemaal open. Oftewel geen slimme knoppen welke de boel afknijpen. Meer flow is meer afgifte
Ik heb in mijn werkplaats aan mijn huis nog 2 grote radiatoren zitten, heeft het nut als ik die ook open zet, krijg ik dan een betere flow?

Ik snap dat niet zo, hoe meer je open zet hoe meer je moet gaan stoken lijkt mij.(met cv in ieder geval wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
glkx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:32:
Ik heb hier nu de PompOA 2 weken echt in gebruik genomen. Dit voorjaar is hij hier geïnstalleerd. Nu lees ik in dit topic dat veel mensen een COP halen van rond de 4. Bij mij in huis haal ik maar soms de 3,2. Het maand gemiddelde zover is een COP van 2,7.
Vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3xbPPi9jgh-Kyc-mzcuhECKz3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03853O7f9ga8TqugZqJPg5eT.png?f=fotoalbum_large

Nou heb ik op 4 verdiepingen vloerverwarming (split level), goed geïsoleerd en heel zonnig huis (mijn kamertemp vliegt echt met een graad of 1,5 omhoog zodra de zon schijnt).

Ik heb het gevoel dat mijn COP steeds hoger wordt. Is de Pomp soms zelflerend ?

2.7 is wel matig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Op een goede dag (COP 3,4) ziet bij mij de grafiek er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJIEzoqpqdXNd0Vn-rSQC-LNKIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HLh0ReAc6Noqo1AotKV1vz3E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
glkx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:07:
Op een goede dag (COP 3,4) ziet bij mij de grafiek er zo uit:
[Afbeelding]
Duidelijk te zien dat je afgifte systeem niet toereikend is. PompAO heeft in totaal die dag in 12 van de 24 tijdsblokken gedraaid met totaal maar 15,5 kwh warmte afgifte, 2 uur vol gas draaien zou ook rond die 15 kwh warmte afgeven.
Wat er dus gebeurd is dat PompAO heel vaak over de dag wordt in geschakeld en weer uit geschakeld, dit kost veel energie en dus een COP killer zoals al vaker hier in dit forum vermeld.
Als je je COP wilt verbeteren zal je dus moeten zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan en niet steeds aan en uit hoeft te gaan. Zet dus al je radiatoren etc open, haal zoneregelings knoppen weg, radiator thermostaat knoppen ook, en plaats eventueel extra radiatoren of ltv radiatoren waar mogelijk. Kijk eens naar radiator ventilatoren, zo heb je ook meer afgifte.

Zie hier als vergelijk mijn data van die dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A98ViEYqAUHpv-cKFU58YhRetKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U0W3ClgoNASf4Hz879Db2r6U.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien heeft mijn woning veel meer warmte nodig dan de jouwe. Bijna 3,3 keer zoveel. Omdat pompAO hier kan blijven draaien op zijn minimale vermogen (0,5 a 0,6 kw per uur) en ik met die lage temperatuur voldoende afgifte heb in huis levert hij dan tussen de 4,5 a 4kwh, jouwe tussen de 1,5 a 2kwh.
Misschien had achteraf een warmtepomp die verder terug kan moduleren (of een kleinere) toch iets beter gepast, maar goed daar heb je nu niks meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Duidelijk te zien dat je afgifte systeem niet toereikend is. PompAO heeft in totaal die dag in 12 van de 24 tijdsblokken gedraaid met totaal maar 15,5 kwh warmte afgifte, 2 uur vol gas draaien zou ook rond die 15 kwh warmte afgeven.
Wat er dus gebeurd is dat PompAO heel vaak over de dag wordt in geschakeld en weer uit geschakeld, dit kost veel energie en dus een COP killer zoals al vaker hier in dit forum vermeld.
Als je je COP wilt verbeteren zal je dus moeten zorgen dat hij zijn warmte kwijt kan en niet steeds aan en uit hoeft te gaan. Zet dus al je radiatoren etc open, haal zoneregelings knoppen weg, radiator thermostaat knoppen ook, en plaats eventueel extra radiatoren of ltv radiatoren waar mogelijk. Kijk eens naar radiator ventilatoren, zo heb je ook meer afgifte.

[Afbeelding]

Zoals je kan zien heeft mijn woning veel meer warmte nodig dan de jouwe. Bijna 3,3 keer zoveel. Omdat pompAO hier kan blijven draaien op zijn minimale vermogen (0,5 a 0,6 kw per uur) en ik met die lage temperatuur voldoende afgifte heb in huis levert hij dan tussen de 4,5 a 4kwh, jouwe tussen de 1,5 a 2kwh.
Misschien had achteraf een warmtepomp die verder terug kan moduleren (of een kleinere) toch iets beter gepast, maar goed daar heb je nu niks meer aan.
Ik heb in mijn werkplaats aan mijn huis nog 2 grote radiatoren zitten, heeft het nut als ik die ook open zet, krijg ik dan een betere flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
Meer volume in systeem in ieder geval.

Zelf nog steeds ontzettend aan het wennen cq moeten 'omdenken'.
Voorheen elke radiator (9x) een knop en beide vvw een klep + pomp-relais. Honeywell was er vast blij mee ;)
Nu, muv daar waar ik het liever niet heel warm heb (slaapkamers, werkkamer) alles open, mee op de thermostaat van woonkamer. Wel veel overshoot door te hoge stooklijn en Evohome die van slag is.

COP 5.1 de paar (warmere) dagen in Sept, 4.7 nu in Oct. De pomp staat redelijk beschut, waar van 12 tot 18u (dit jaargetijde) zon op staat. Weet niet of dat van invloed is.

Honeywell gaat dit weekend helemaal van de PompAO sturing af, die mag straks 'alleen' nog 'de kou eruit' laten van paar zones wanneer het onder X temp komt. Die kunnen dan zelf geen warmte meer van ketel vragen, draaien mee zodra PompAO warmtevraag van 'hoofdzone' (lees: beganegrond) heeft.

Ga twee ESP32's gebruiken, één met relais voor aan/uit, ander als 'thermostaat'. Die zou natuurlijk ook direct (mqtt) met de RPi van PompAO kunnen praten, dat is helaas (nog?) niet open/mogelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
shufflez schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

Meer volume in systeem in ieder geval.

Zelf nog steeds ontzettend aan het wennen cq moeten 'omdenken'.
Voorheen elke radiator (9x) een knop en beide vvw een klep + pomp-relais. Honeywell was er vast blij mee ;)
Nu, muv daar waar ik het liever niet heel warm heb (slaapkamers, werkkamer) alles open, mee op de thermostaat van woonkamer. Wel veel overshoot door te hoge stooklijn en Evohome die van slag is.

COP 5.1 de paar (warmere) dagen in Sept, 4.7 nu in Oct. De pomp staat redelijk beschut, waar van 12 tot 18u (dit jaargetijde) zon op staat. Weet niet of dat van invloed is.

Honeywell gaat dit weekend helemaal van de PompAO sturing af, die mag straks 'alleen' nog 'de kou eruit' laten van paar zones wanneer het onder X temp komt. Die kunnen dan zelf geen warmte meer van ketel vragen, draaien mee zodra PompAO warmtevraag van 'hoofdzone' (lees: beganegrond) heeft.

Ga twee ESP32's gebruiken, één met relais voor aan/uit, ander als 'thermostaat'. Die zou natuurlijk ook direct (mqtt) met de RPi van PompAO kunnen praten, dat is helaas (nog?) niet open/mogelijk volgens mij.
Dat omdenken is idd lastig, normaal staan die extra radiatoren in de werkplaats dicht, want immers met cv hoe meer er open staan hoe meer stookkosten je hebt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

[Afbeelding]

Dat is wel een hele nette COP.

Mijne van die dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7uRyagimfmaA8s5d6IByiQkqec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prIBmU28LrcDbsYIiPeyDkmq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
golfgti5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Ik snap dat niet zo, hoe meer je open zet hoe meer je moet gaan stoken lijkt mij.(met cv in ieder geval wel)
Ja zou ik doen. Klinkt inderdaad raar maar je moet even anders leren denken.
Als de PompAO langer kan draaien op lager vermogen en temperatuur heb je een stuk hogere COP en meer warmte in huis.
Ik wil zelf nog experimenteren met fans op de radiatoren boven om daar meer afgifte te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Dat omdenken is idd lastig, normaal staan die extra radiatoren in de werkplaats dicht, want immers met cv hoe meer er open staan hoe meer stookkosten je hebt…..
Ja met gas stoken, betaal je voor elk klein beetje energie. Met WP, hoe hoger je de COP krijgt hoe meer gratis warmte/energie je uit de lucht haalt, wat ook tot lager elektra verbruik leidt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Ik denk dat veel mensen de kracht van een warmtepomp onderschatten en net als bij cv ketels er één kiezen die wat aan de grote kant is zodat je het nooit koud krijgt (ofwel je bad snel vol is). Echter is het bijna nooit koud in Nederland en wel heel vaak dit kwakkelweer en dan is het minimale vermogen veel belangrijker dan het maximale vermogen.

Tav je werkplaats:
Als je hem dichtzet en je haalt een COP van 2.7 en je gebruikt ik noem maar 10 kWh op een dag dan heb je 27 kWh warmte in je huis afgegeven voor €4.
Als je je radiatoren daar open zet en je COP gaat naar 4 dan verbuik je misschien wel 32 kWh warmte maar kost je dat maar 8,5 kWh stroom (€3,4).
Als het flink kouder wordt deze winter zal je minder vermogen persen uit je wp en kan je je garage dus dichtzetten en toch geen pendelgedrag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:15:
Ik denk dat veel mensen de kracht van een warmtepomp onderschatten en net als bij cv ketels er één kiezen die wat aan de grote kant is zodat je het nooit koud krijgt (ofwel je bad snel vol is). Echter is het bijna nooit koud in Nederland en wel heel vaak dit kwakkelweer en dan is het minimale vermogen veel belangrijker dan het maximale vermogen.

Tav je werkplaats:
Als je hem dichtzet en je haalt een COP van 2.7 en je gebruikt ik noem maar 10 kWh op een dag dan heb je 27 kWh warmte in je huis afgegeven voor €4.
Als je je radiatoren daar open zet en je COP gaat naar 4 dan verbuik je misschien wel 32 kWh warmte maar kost je dat maar 8,5 kWh stroom (€3,4).
Als het flink kouder wordt deze winter zal je minder vermogen persen uit je wp en kan je je garage dus dichtzetten en toch geen pendelgedrag hebben.
Dank U, ik ga ze toch eens open zetten om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Niet online
Ik weet wat me te doen staat. Meer radiatoren installeren zo snel als dat kan. Heb er nog 2 klaar liggen. En ga kijken of daar bovenop nog twee additionele kan installeren.

Tegen die tijd alle radiatoren goed inregelen en dan zonder slimmer knoppen. Dank voor alle input :) Zodra het allemaal is gerealiseerd zal ik terug rapporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-04 06:32
opstart warmtepomp in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me8AhzWaZfQYM5k7EJYy9mcI1EM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XkMEugRJN6tFl4wpc4cpRGsl.png?f=fotoalbum_large

verloop van warmtevraag/productie gedurende dezelfde 24 oktober:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VqkxpUruPkdZQcGTMvU_W6q34s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Gg20Sou2tBfXArBPXMsBKps.png?f=fotoalbum_large

stroomverbruik pompAO. Gas voor 0.1 m3 door wp aangestuurd, rest was warm water (wordt binnenkort vervangen door eboiler om stroom van de zonnepanelen op te stoken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BxD5quoCurbA8auf7KJHrTXZN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S1XWGvRCnORUxKwrU3vRQPTk.png?f=fotoalbum_large

temperatuurverloop in de woonkamer (hier hangt de thermostaat (Netatmo), in de middag minimale overshoot door minimale zoninval)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHF0FsFG7fqK8KhhvH5DPFzsCRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaJ5lVu3c16KIfOE2qQFGtLA.png?f=fotoalbum_large

verloop van warmtevraag / productie en COP sinds installatie in mei dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAiFhhAnig8d5fXpy4ZRM-3HK2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tA8dzD0sp6VnXNIst7GV8weI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door stpieter op 26-10-2023 23:58 ]

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
Bovenstaand wat data van onze pompAO. Initieel werkte deze met een nachtverlaging (van 21.5 naar 19 gr), ik dacht hiermee zuiniger te zijn. in de praktijk bleek het echter slimmer te zijn
1. een constante temperatuur 7*24u aan te houden
2. geen zoneregeling toe te passen
3. hierdoor maximaal te bufferen in de massa van de woning (door nachtverlaging put je deze buffer juist uit). We hebben geen buffervat, alleen vvw en een paar radiatoren.

Het maakt hierbij wel uit of je a. een dynamisch stroomcontract hebt of b. zonnepanelen gebruikt; immers bij a. kun je bufferen in de nacht, dat zou juist pleiten voor temperatuurverhoging in de nacht (meestal (zeer) laag tarief tussen ca 01 en 05 uur).

uit bovenstaande screenshots blijkt dat er een aardige COP wordt gehaald en dat de temperatuur, bij een ingestelde temperatuur van 21.5 tussen 21.3 en 21.7 blijft (vvw). Wel valt op dat de pomp altijd op vol vermogen draait, en er ca. 2 uur over doet om de thermostaat te laten afslaan. Ik ben benieuwd of dit nog verandert als het kouder wordt. De flow zit rond de 16 liter/min, misschien dat hier nog verbetering gehaald kan worden door een paar radiatoren bij te plaatsen? Wie het weet mag het zeggen....

[ Voor 25% gewijzigd door stpieter op 26-10-2023 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
stpieter schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:12:
Bovenstaand wat data van onze pompAO. Initieel werkte deze met een nachtverlaging (van 21.5 naar 19 gr), ik dacht hiermee zuiniger te zijn. in de praktijk bleek het echter slimmer te zijn
1. een constante temperatuur 7*24u aan te houden
2. geen zoneregeling toe te passen
3. hierdoor maximaal te bufferen in de massa van de woning (door nachtverlaging put je deze buffer juist uit). We hebben geen buffervat, alleen vvw en een paar radiatoren.

Het maakt hierbij wel uit of je a. een dynamisch stroomcontract hebt of b. zonnepanelen gebruikt; immers bij a. kun je bufferen in de nacht, dat zou juist pleiten voor temperatuurverhoging in de nacht (meestal (zeer) laag tarief tussen ca 01 en 05 uur).

uit bovenstaande screenshots blijkt dat er een aardige COP wordt gehaald en dat de temperatuur, bij een ingestelde temperatuur van 21.5 tussen 21.3 en 21.7 blijft (vvw). Wel valt op dat de pomp altijd op vol vermogen draait, en er ca. 2 uur over doet om de thermostaat te laten afslaan. Ik ben benieuwd of dit nog verandert als het kouder wordt. De flow zit rond de 16 liter/min, misschien dat hier nog verbetering gehaald kan worden door een paar radiatoren bij te plaatsen? Wie het weet mag het zeggen....
Kijk aan, dat is een hoop mooie data.
Ik had eigenlijk 2 weken terug een zelfde beeld als jou, meestal werd met buitentemperaturen tussen de 9 en 11 na z’n 2,5 a 3 uur voldaan aan de warmtevraag. Stooklijn was toen -10 / 45 en 15 / 28. Rond de 10 graden zat ik op een aanvoer van 31,4. Ik merkte dat PompAO vaak vol vermogen naar die 31,4 toe werkte en als hij er was de warmtevraag was voldaan (had dus geen voordeel van op een laag pitje hobbelen). Ik heb toen mijn stooklijn laten veranderen naar -10 / 45 en 10 / 28. Nu zie ik dat PompAO niet eens volgas naar die 28 hoeft te gaan, hij bereikt deze temperatuur vrij snel waardoor hij al snel rustig begint te hobbelen. Effect voor mij een flink betere COP en de warmtevraag die nu met de zelfde buiten temperatuur pas na 4,5 uur a 5 uur wordt voldaan. Deze stooklijn werkt natuurlijk in alle buiten temperaturen door (ik vermoed dat ik hem nog met 1 graden ga verplaatsen naar 9 / 28. Ook vermoed ik dat je dan geen gasverbruik meer zult hebben met deze nog vrij milde buiten temperaturen.

Zie hier nog wat foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Yw2HvgB3pNAtpyb1ef6Lb_peYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwKEBCOOCB5Vr5tJtm7XzC5X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AR05a3FdhAblC0pvbjzQ_vLF88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hspg4fwJngsdKdMVhxjlq5I6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcfwyGZO-g90dPsjec0YycIakqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HxN0bZNbc6kY2uCLs7RY08qw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ueM_zdcnbwg3PTmYB9IStQjdUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K0WySv7fbrRBKvZyrefZs3hg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Met dank aan @DutchAce en @f.welvering heb ik ook de data van PompAO nu zichtbaar in HA. Erg waardevol om het syteem nog verder te proberen te optimaliseren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wxsW_oJ5YaJgwgmOBkQUW_M6jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WA1J1lngrC1fstHyRqsr5R4t.jpg?f=fotoalbum_large

TODO:
Graag zou ik de gemiddelde buiten en binnen temperatuur per dag willen loggen zodat ik kan zien hoeveel kwh warmte er per dag per graad door PompAO moet worden toegevoegd (eigenlijk het warmteverlies van mijn woning per graad precies zien) en tegen welke COP dit gebeurd. Zo kan ik in de toekomst goed zien of bepaalde mogelijke optimalisaties goed of niet goed werken. Ook zou je in deze data eventuele isolatie maatregelen moeten kunnen terug zien.

Met deze data kan ik ook precies uit rekenen hoeveel vermogen PompAO te kort heeft om all electric te gaan en wat hiervoor dan de beste optie is. Ik heb al een WPB dus het tapwater is al afgedekt.

[ Voor 37% gewijzigd door TeutonMartin op 27-10-2023 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
Ik heb toen mijn stooklijn laten veranderen naar -10 / 45 en 10 / 28. Nu zie ik dat PompAO niet eens volgas naar die 28 hoeft te gaan, hij bereikt deze temperatuur vrij snel waardoor hij al snel rustig begint te hobbelen. Effect voor mij een flink betere COP en de warmtevraag die nu met de zelfde buiten temperatuur pas na 4,5 uur a 5 uur wordt voldaan.
Dat gaan we hier dan ook proberen, dank. Mailtje naar support is onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 09:53
Ik heb de pompao vandaag voor het eerst nodig en in bedrijf. Ik heb de vloerverwarming op de begaande grond en 1e verdieping aan staan, desondanks lijkt het alsof de pompao zijn warmte niet kwijt komt.

Zie bijgevoegd, Is dit normaal bedrijf? Hoort de pomp niet verder af te kunnen zie moduleren?

Hebben meer mensen dit probleem? Ik denk dat de supplytemperatuur gewoon nog wat laag is doordat de buitentemperatuur nog relatief hoog is (standaard stooklijn)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8H6w21uW0hV2vlONezzcBiI2DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDKGZVi8nYiV9gBCjovKixND.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Toch mooi dat we zo allemaal van elkaar leren.
Ik heb zelf alleen maar radiatoren met een T6 en zag eerder ook het aan uit effect. Goede tips uit de fora en dank aan de warmte. Ik heb de T6 nu ingesteld op de 3 schakelingen per uur en 5 min minimale runtime dewarmte heeft een extra start vertraging erbij gedaan. Op dit moment heeft het geen zin om overdag te stoken het is 18 graden en dat is prima, mijn werkkamer heeft ook nog een "Intel" verwarming en vandaag voor het eerst even de airco aan voor de basis verwarming van 18>22.
Ook hier alle radiatoren staan open, Ook hier dacht ik zelf dit kost meer energie maar denk dat in de basis de pompao veelste dik is :) met de huidige temperaturen kan deze het meer dan aan, de T33 in de kamer heb ik heel iets geknepen op de retour hierdoor wordt ook het eind stuk warm deze is 260 cm. De CV is in oktober nog niet aan geweest.

Voor de kamer verwarming heb ik een T33 en een T22 met speedcomfort fans echter gaan pas bij 35 graden aan, dus moest de aanvoer temp omhoog, ik heb nu een nieuwe sensor bij ali in bestelling die dit op 25 al doet. Ik doe wel aan nacht verlaging mede om dat je de flow op de kinderkamer goed kunt horen (lucht zal er tzt uit gaan) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwuShjNNjyaiVEq1ZfjZaS-sLKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cja2K6FCbOkfxpHAomm5FifA.png?f=fotoalbum_large

Je kan goed zien verschil van gedrag voor de instellingen en er na. Wel een COP van 4 soms meer maar ik kan hier niks aan veranderen vvw is geen optie en meer afgifte. tja een ltv maar weet niet of dit wel echt wat gaat brengen een T33 zeker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/246OeSIovzEZgSbpbVYTo8drvmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oW0gbt0arDWakDheQlUqU4JL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki6vGc6xwPOSEA2jIGV1wfYdNkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y01FDPLpS3aQof9KbKWi22Td.png?f=fotoalbum_large

Als je HA gebruikt kan de een helper aanmaken en de COP direct laten zien. zag dit ergens bij een andere WP forum
CoP: "{{ ((states('sensor.pompao_heatoutput') | float(0)) / (states('sensor.pompao_electricalcons') | float(0)))|round(2) }}"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHYT8YiEeq9tIDACPi0uqqleC5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3MxrlBaCYCaddMHTPmx29gTd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
rob2011 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:52:
Als je HA gebruikt kan de een helper aanmaken en de COP direct laten zien. zag dit ergens bij een andere WP forum
CoP: "{{ ((states('sensor.pompao_heatoutput') | float(0)) / (states('sensor.pompao_electricalcons') | float(0)))|round(2) }}"
[Afbeelding]
Zou wel mooi zijn een dagenlijkse cop te maken.
Echter zie ik enkel de live COP met deze code?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 14:36
Gisteren is bij ons pompAO geïnstalleerd door Jan en Tim. Om 8 uur ging de bel en om 16:30 was alles aangesloten en gebruiksklaar. Ik had ook een Netatmo thermostaat klaarliggen, op basis van de tevreden gebruikers hier.
Wel heel snel nog een TP-link powerline adapter gehaald omdat ik niet wil dat mijn wifi wachtwoord zomaar over de Whatsapp gedeeld word en ik eea niet meer kan veranderen, zonder contact op te nemen met DeWarmte. Die werkwijze was wel even een shock, maar opgelost met de powerline adapter.

Wij hebben een tussenwoning uit 1950 met voornamelijk radiatoren, allemaal met radiatorventilatoren en een heel klein stukje vloerverwarming in de keuken. Afgelopen winter hebben we het zo met < 700 m3 gas prima warm kunnen stoken met een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden. Isolatie is goed, behalve de muren omdat we geen spouwmuur hebben.

We hebben in april dit jaar een lucht/water WPB van 200 liter op zolder neergezet en deze week ook meteen een inductiekookplaat geïnstalleerd. We willen graag helemaal van het gas af en daarvoor zou pompAO voldoende moeten zijn. Dat gaan we deze winter uitproberen.
We hebben nog een inzethaard van 5kW in de woonkamer, waardoor ik me niet heel erg zorgen maak over de koude dagen.

Ik ga zo eens mijn stooklijn opvragen en de komende weken mijn stookgedrag proberen te transformeren van gas naar warmtepomp. Ik al veel geleerd van de gedeelde ervaringen hier. Hopelijk kan ik straks, naast vragen, ook mijn steentje bijdragen.

Op naar een mooie COP!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L_Edje
Zojuist heb ik een e-mail gekregen vanuit DeWarmte, Volgende week zullen zij gaan beginnen met een beta van de Webapp, waarbij we zelf de stooklijn kunnen gaan aanpassen.
Vooralsnog is dit niet voor iedereen, mogelijk alleen voor diegenen die via e-mail de stooklijn hebben laten aanpassen.

Goed bezig hoor. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
TeutonMartin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:18:
[...]

Kijk aan, dat is een hoop mooie data.
Ik had eigenlijk 2 weken terug een zelfde beeld als jou, meestal werd met buitentemperaturen tussen de 9 en 11 na z’n 2,5 a 3 uur voldaan aan de warmtevraag. Stooklijn was toen -10 / 45 en 15 / 28. Rond de 10 graden zat ik op een aanvoer van 31,4. Ik merkte dat PompAO vaak vol vermogen naar die 31,4 toe werkte en als hij er was de warmtevraag was voldaan (had dus geen voordeel van op een laag pitje hobbelen). Ik heb toen mijn stooklijn laten veranderen naar -10 / 45 en 10 / 28. Nu zie ik dat PompAO niet eens volgas naar die 28 hoeft te gaan, hij bereikt deze temperatuur vrij snel waardoor hij al snel rustig begint te hobbelen. Effect voor mij een flink betere COP en de warmtevraag die nu met de zelfde buiten temperatuur pas na 4,5 uur a 5 uur wordt voldaan. Deze stooklijn werkt natuurlijk in alle buiten temperaturen door (ik vermoed dat ik hem nog met 1 graden ga verplaatsen naar 9 / 28. Ook vermoed ik dat je dan geen gasverbruik meer zult hebben met deze nog vrij milde buiten temperaturen.

Zie hier nog wat foto’s:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je voor de vvw een pomploze verdeler? Ik kom nog niet hoger met de cop dan 4.2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golfgti5
Wat is nou beter, de vloerverwarmingspomp op stand 1, langzaam, of stand 3 snel rond pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
nivekamoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Heb je voor de vvw een pomploze verdeler? Ik kom nog niet hoger met de cop dan 4.2.
Nee heb 2 verdelers, 1 met 20mm leidingen, 8 zones en een pomp en nog een kleine verdeler voor 2 zones (16mm) met een eigen pomp. (Verdeeld over z’n 140m2)
Dan heb ik totaal nog 4 radiatoren normale oude radiatoren die ik wil vervangen door ltv modellen met fans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelving
@rob2011 : heb je ook een link naar die nieuwe sensoren voor de speed comforts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
nelving schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:07:
@rob2011 : heb je ook een link naar die nieuwe sensoren voor de speed comforts?
Zijn het deze? https://www.speedcomfort....at-schakelaar-warmtepomp/
Loop er ook tegenaan dat radiatoren niet warm genoeg worden. Denk dat stooklijn ook aangepast moet worden want als het echt koud wordt dan is dit niet genoeg om huis te verwarmen. Liever 3 uur iets harder werken dan 6 uur op halve kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56

iop

golfgti5 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:59:
Wat is nou beter, de vloerverwarmingspomp op stand 1, langzaam, of stand 3 snel rond pompen?
+1

Wat te kiezen?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:59:
+1

Twijfel ik ook nog aan/over. Mijn gevoel zegt de middelste stand (stond ie al op) om restrictieve gesloten verdeler te overbruggen. Soms worden bij gebruik meerdere pompen 'low loss headers' (wat is NL term daarvoor?) genoemd. Zal eens andere draadjes doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
Mkw schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Zijn het deze? https://www.speedcomfort....at-schakelaar-warmtepomp/
Loop er ook tegenaan dat radiatoren niet warm genoeg worden. Denk dat stooklijn ook aangepast moet worden want als het echt koud wordt dan is dit niet genoeg om huis te verwarmen. Liever 3 uur iets harder werken dan 6 uur op halve kracht.
klopt deze is het, ik heb de sensor bekeken en ga deze vervangen voor de 25 graden versie ipv de 35 die nu gebruikt wordt. https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=fShRoDyUh8yq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
Este lezers,

Vandaag de schouw gehad van Dewarmte. Een verademing na het lachertje van Quatt.

Ben vandaag bezig geweest een geïsoleerde 32 mm meerlangenbuis via de keuken naar de CV ketel te krijgen maar helaas niet gelukt (ik moet tussen een dubbele wand bij badkamer door, te veel obstructies).

Plan B is dus ws in de kruipruimte aansluiten op een 22 mm aan de achterkant van het huis.
Het warme water zou dan richting ketel gaan op zolder en zich van daar verdelen over de achter en voorkant huis (radiatoren) en vloerverwarming (keuken en bijkeuken).

Mijn zorg is of het niet heel lang duurt voordat het het hele systeem doorstroomt is en of alle radiatoren warm (kunnen) worden.

Iemand die eenzelfde aansluiting heeft en ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
JeBo1 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:29:

Iemand die eenzelfde aansluiting heeft en ervaringen hiermee?
Ik heb een vergelijkbare setup, de pompao staat in de voortuin en de ketel op zolder, buizen buiten over de muur 6 meter zoiets. is het mooi nee maar werkt wel. ketel stuurt het water weer naar beneden.

De monteurs zijden de aansluiting hoeft niet direct bij de ketel als je 22 mm beneden hebt dan kon het ook daar. ik heb dit niet dus was het geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
Ik heb dus geen gevel waar langs de leidingen evt naar boven zouden kunnen (jaren 30 huis, lage schuine kap, brede dakgoten, veel ramen).

Hoor graag over ervaring van het aansluiten op een 22 mm leiding in de kruipruimte, want die kant lijkt het op te gaan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Bij mij is de pomp ook aangesloten op 22mm leidingen beneden terwijl de CV een verdieping hoger staat. Radiatoren boven worden daar ook gewoon warm. Ze hebben wel de leiding druk verhoogd in de instellingen van mijn CV daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
DutchAce schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:12:
Ik heb de pompao vandaag voor het eerst nodig en in bedrijf. Ik heb de vloerverwarming op de begaande grond en 1e verdieping aan staan, desondanks lijkt het alsof de pompao zijn warmte niet kwijt komt.

Zie bijgevoegd, Is dit normaal bedrijf? Hoort de pomp niet verder af te kunnen zie moduleren?

Hebben meer mensen dit probleem? Ik denk dat de supplytemperatuur gewoon nog wat laag is doordat de buitentemperatuur nog relatief hoog is (standaard stooklijn)[Afbeelding]
Hoe maak je deze soort grafieken aan? Het zou heel fijn zijn als er een flimpje van is :).. maar ik denk vast niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
Deze komen uit Home Assistant, dus alleen als je dit hebt draaien krijg je deze grafieken. Elders in dit forum vind je informatie hoe dit te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tjP5i7DcUVQprvVPcVUFdAHIWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3vbhJQCKeDhtK57bk0WyOcK.jpg?f=fotoalbum_large

Sensor van de speed comfort voor 25 graden versie is dus makkelijk te vervangen voor 1-2 euro.
Type KSD301 variant ‘normal open’
Stuk goedkoper dan de warmtepomp variant die ze zelf aanbieden.

[ Voor 9% gewijzigd door nelving op 30-10-2023 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@nelving deze unit in 25°C variant kan afhankelijk van de fabrieksafwijking, hysterese en ruimtetemperatuur wel eens onbetrouwbaar of niet uitschakelen. De officiële LT-variant werkt geloof ik een beetje anders, en heeft geen ronde uitsparing voor de bimetaalschakelaar. Ymmv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
In onze gang, het koudste plekje van ons huis, hebben wij een radiator zitten van een meter, deze staat altijd open, met de gewone cv werd deze altijd bloedheet, nu met de PompAo word hij niet warm, een heel klein beetje lauw.
Wat is nu de oplossing om het daar toch warm te krijgen, een ander type radiator?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpus_cjHEsyf3O3pffkVONLUxKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPuxG1lQvJ2AyPzlhkCGUxb2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:21:
In onze gang, het koudste plekje van ons huis, hebben wij een radiator zitten van een meter, deze staat altijd open, met de gewone cv werd deze altijd bloedheet, nu met de PompAo word hij niet warm, een heel klein beetje lauw.
Wat is nu de oplossing om het daar toch warm te krijgen, een ander type radiator?

[Afbeelding]
Groter/langer/hoger/breder
Alternatief IR paneel
Warmtepomp kan geen 80 graden maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw

[Afbeelding]
We hebben dezelfde radiatoren en bij ons worden ze wel warm en vanaf vandaag ook heter bij de huidige buitentemperatuur omdat ze de stooklijn hebben aangepast bij Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

We hebben dezelfde radiatoren en bij ons worden ze wel warm en vanaf vandaag ook heter bij de huidige buitentemperatuur omdat ze de stooklijn hebben aangepast bij Support
Thanks en weet je hoe je pomp nu staat ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Zijn er meer mensen waarbij de data van de pomp niet correct is?
Ik hoor de pomp lopen maar de webapp bij mij vertoond niet veel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n1dTKX4oanOC2L0yzQqZz3IfhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/269pX4ePIWhmhk0wy61NGpDx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering

[Afbeelding]
Ik neem aan dat de radiator wel lauw wordt?
Wat je dan zou kunnen proberen is het gebruik van een radiator ventilator setje.
Ik ga dit zelf proberen op onze bovenverdieping.
Ik heb deze gekocht met wat arctic 80mm fans: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:35:
Zijn er meer mensen waarbij de data van de pomp niet correct is?
Ik hoor de pomp lopen maar de webapp bij mij vertoond niet veel

[Afbeelding]
De data van Hourly wordt pas na het uur ververst en soms met lichte vertraging. Dus geduld lost hier veel op 😀 Realtime data zie je op de eerste tab dus daar moet je het wel kunnen zien als de pomp aan staat.
Wat wel opvalt is dat de data bij gasbesparing bij mij niet stabiel is. Kan soms 30% schelen. Ben wel benieuwd welk cijfer klopt (ook al wordt het afgeleid).

[ Voor 6% gewijzigd door Mkw op 31-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

De data van Hourly wordt pas na het uur ververst en soms met lichte vertraging. Dus geduld lost hier veel op 😀 Realtime data zie je op de eerste tab dus daar moet je het wel kunnen zien als de pomp aan staat.
Wat wel opvalt is dat de data bij gasbesparing bij mij niet stabiel is. Kan soms 30% schelen. Ben wel benieuwd welk cijfer klopt (ook al wordt het afgeleid).
Nou ik denk toch echt dat mijn pomp niet werkt, nornaal was deze data allang bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFn8Ch-YucidwY69zgIXOGIVf9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3wC91KoQhq8z9ISVuVMAoDFH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
golfgti5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Nou ik denk toch echt dat mijn pomp niet werkt, nornaal was deze data allang bijgewerkt.
Wat zegt de Status-pagina?
Pomp doet het hier prima zodra warmtevraag is en vergelijkbaar overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX_nwNkiTjyeOoHMdPOr77OJPok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HhcmQFW1A1Yuvd7NTHLcxgBL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door shufflez op 31-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvD9moAi3ipkj21k-E_j_TPb9a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwZ8SjdxMSrXnbNPU7yR9rMo.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou toch zeker zoiets moeten zien. Anders even een mailtje wagen richting support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]
Als je radiator niet werkt:
1. Staat je pompAO wel aan?
2. Dan hoort je radiator zoals gezegd lauw te worden. Doet hij veel minder dan andere radiatoren dan kan je dit oplossen middels 'waterzijdig inregelen'. Als het de laatste in een rijtje radiatoren is kan het zijn dat hij alleen een beetje restwarmte krijgt. Door de andere radiatoren in de serie te knijpen komt er meer warm water in je hal.
3. Als het nog steeds te koud is zou ik ook de heatbooster van harte aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
DutchAce schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:12:

Hebben meer mensen dit probleem? Ik denk dat de supplytemperatuur gewoon nog wat laag is doordat de buitentemperatuur nog relatief hoog is (standaard stooklijn)[Afbeelding]
Nee dit is (sterk) pendelgedrag.
Heb je radiatoren dicht? Te krap hysterese wellicht. Kun je zelf uberhaupt wat instellen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
f.welvering schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:03:
[Afbeelding]

Je zou toch zeker zoiets moeten zien. Anders even een mailtje wagen richting support
Helemaal mee eens!
Ik zie alleen maar grijze strepen, verder niks, zie mijn foto.
Normaal had ik elke dag 2 strepen naast elkaar zoals bij jou, ook bij mijn COP staat niks(nul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
golfgti5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:18:
[...]

Thanks en weet je hoe je pomp nu staat ingesteld?
Waar zit je pomp ao aangesloten? Centraal bij de ketel of ergens anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
JeBo1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Waar zit je pomp ao aangesloten? Centraal bij de ketel of ergens anders?
1 meter vanaf de ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob2011
Ik heb zelf ook alleen maar radiatoren en merk nu hoe dikker hoe beter maar ze worden niet meer zo warm, dat is wel het nadeel van een WP en tijdig aanzetten is ook nodig.
Ook hier de plaat in de gang een T22 lauw, immers het water is 35-42 graden. Momenteel de retour 27 graden. Die fans werken prima mits er stroom in de buurt is.

Ook op de boven verdieping staat nu alles open, flow en warmte is veel beter, ja nadeel boven is het nu ook warmer maar goed raampje open. ;)
Maar goed deze maand maar 78kWh verbruikt tegen 40m3 gas in 2022 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
rob2011 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Ik heb zelf ook alleen maar radiatoren en merk nu hoe dikker hoe beter maar ze worden niet meer zo warm, dat is wel het nadeel van een WP en tijdig aanzetten is ook nodig.
Ook hier de plaat in de gang een T22 lauw, immers het water is 35-42 graden. Momenteel de retour 27 graden. Die fans werken prima mits er stroom in de buurt is.

Ook op de boven verdieping staat nu alles open, flow en warmte is veel beter, ja nadeel boven is het nu ook warmer maar goed raampje open. ;)
Dat is vrij zuinig, wellicht kijk ik verkeerd maar ik gebruik best veel elektriciteit sinds ik de WP heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
rob2011 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Dit is gisteren, best fors verbruik toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zeSm1f9YDW1f9bmcd3CfDOlPog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GAQHUWmhjVpjQ0OdIoB1WJVx.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 12 ... 50 Laatste