Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 11 ... 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:59
TeutonMartin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Dat is inderdaad de stooklijn, die zouden we binnenkort (lees hoor ik al een jaar) zelf moeten kunnen instellen.
Kan zijn dat het vermogen van pompAO niet voldoende is om je temp setting te bereiken, of dat pompao hier te kort tijd voor krijgt.

Ik heb hier de cv ketel via slimme schakelaars fysiek uit geschakeld. Gaat meerdere keren per dag voor 5 min aan om vast zitten van de circulatiepomp te voorkomen (daarna direct weer uit), pas bij temperaturen beneden de 2 graden blijft hij aan omdat pompAO het dan niet meer zonder hulp gaat redden.
Vind de support inmiddels ook lang duren, half jaar geleden kon je direct iemand spreken die het voor je kon aanpassen, nu als je belt krijg je eerst iemand die zelf niks kan aanpassen, die maakt dan een call aan naar de gene die het wel kunnen/mogen en als je geluk hebt krijg je na een paar dagen een reactie via de email op je vraag, na een reactie kan je weer meerdere dagen wachten.
Ik vermoedde inderdaad al dat dit de stooklijn is.

Ik kan mijn CV niet uitschakelen gezien deze ook zorgt voor warm water.
Ik hoop toch dat de support wel binnen een dag kan reageren zo onderhand.
Of mijn PompAO wel of niet genoeg tijd heeft weet ik niet.
Ik heb vanmorgen mijn vloerwerwarming pomp hydrolisch actief gemaakt (of hoe dat heet), dus die mengt niet meer met retour water.
Toch zie ik op de meters dat de temperatuur in de vloer niet hoger komt dan 22/23 graden retour uit de vloer.
En toch dan de PompAO niet doorlopen.
Ben benieuwd wat support gaat zeggen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:36
Zie allemaal zorgelijke berichten terwijl vandaag bij mij de pomp wordt geïnstalleerd… Zijn er ook nog steeds tevreden gebruikers waarbij het als een zonnetje draait met een goede COP (en dus een mooie balans tussen extra kWh Electra en bespaarde gas)? 🧐🫣😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:35
Mkw schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:39:
Zie allemaal zorgelijke berichten terwijl vandaag bij mij de pomp wordt geïnstalleerd… Zijn er ook nog steeds tevreden gebruikers waarbij het als een zonnetje draait met een goede COP (en dus een mooie balans tussen extra kWh Electra en bespaarde gas)? 🧐🫣😀
Ik ben zeker tevreden met hoe het op dit moment draait hoor 😁!
Ik zou alleen graag nog wat meer willen tweaken omdat ik denk dat het nog wel een stukje beter kan en dat gaat op dit moment nog niet zelf en via dewarmte erg traag vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:04
TeutonMartin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:48:
[...]

Persoonlijk zou ik inderdaad die klep permanent open zetten. Ook zou ik je pompAO laten schakelen door een andere thermostaat dan je evohome thermostaat.
Evohome laat je dan wel in gebruik voor je ruimtes die je niet zo warm wil als je woonkamer.

Je krijgt dan de volgende situatie:
Je evohome thermostaat zorgt er voor dat je radiator knoppen open gaan in de ruimtes die onder de ingestelde temp komen (slaapkamer wordt 14 graden dus evohome stuurt de radiator open). Evohome kan dan niet meer pompao op starten voor alleen je slaapkamer.
Je andere thermostaat schakelt pompao in als de temperatuur in je woonkamer beneden de ingestelde temperatuur komt (bijvoorbeeld 20 graden). Pomp AO gaat draaien en stuurt altijd alles door je vloerverwarming en eventueel de radiatoren die open zijn gegaan met je evohome systeem. Als je slaapkamer warm genoeg is stuurt evohome je radiator daar dicht, die hobbelt dan niet meer mee. Je andere thermostaat zorgt er voor dat pompao weer stopt als de woonkamer op de 20 graden is.
dit ben ik ook van plan denk ik. Is er dan nog een thermostaat aan te raden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Retep91 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:28:
[...]
dit ben ik ook van plan denk ik. Is er dan nog een thermostaat aan te raden ?
Ik ben heel tevreden met mij netatmo aan/uit thermostaat. Geeft een goed inzicht in wanneer de warmtevraag was en temperatuur tot 0,1.
Ook kan je zelf instellen tussen welke range de warmtevraag dient te zijn, bijvoorbeeld tussen 19,9 en 20,1 of 19,7 tot 20,3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIq_jcdcmx_T4Frwx8Dq2swVQZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sgJWXHqwFlNemS5iMqcuQjPa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 16:25
Mkw schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:39:
Ik ben ook tevreden hoor, maar het draait nog niet zoals gedacht bij mij, dat komt mede omdat ik idd anders moet gaan denken, anders moet gaan stoken, een warmtepomp werkt anders als een gewone cv, ik denk in mijn geval als totale leek met wat hulp van de mensen hier dat het een kwestie is van mee leten omgaan en fijn tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
TeutonMartin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Ik ben zeker tevreden met hoe het op dit moment draait hoor 😁!
Ik zou alleen graag nog wat meer willen tweaken omdat ik denk dat het nog wel een stukje beter kan en dat gaat op dit moment nog niet zelf en via dewarmte erg traag vind ik.
Goed om te horen. Heb zelf een simpele situatie met alleen maar traditionele radiatoren dus denk dat ik wat minder tegen issues aanloop t.a.v. verdelers. Maar had ook juist voor de Warmte gekozen vanwege de snelle communicatie en korte lijnen (mensen aan de telefoon), maar merkte ook dat ik gisteren niemand te pakken kreeg en geen reactie, ook niet op de spoedlijn. Hoop dat ze niet te snel groeien waardoor dit soort issues ontstaan, zeker nu bij de meeste installaties het stookseizoen is begonnen en eventuele problemen zichtbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-04 17:23
f.welvering schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:23:
Als ik hierboven lees zie ik dat er bij veel nog wel optimalisatie gedaan kan worden.
Ik heb vanmorgen een mail aan support gestuurd met de vraag of zijn mijn stooklijn eens goed willen bekijken en wellicht gezamenlijk doorspreken. Mijn aanvoer heb ik nog niet boven de 30 gezien, maar de CV is al wel een aantal keren kort bij gesprongen om de aanvoer boven de 40 te krijgen.

Ik zag in de Beta Web-App de volgende grafiek verschijnen met de naam 'Heat curve'.

[Afbeelding]
Beta Web app ? Hoe krijg je die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Ik gisteren gemaild om wat instellingen te laten wijzigen meteen zelfde dag geregeld, dus best snel
Andere vraag,
Hoeveel geluid maakt bij jullie de ventilator en toert deze ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Beta Web app ? Hoe krijg je die ?
Ik heb toegang tot de beta gezien ik beta tester was voor de koelfunctie. Deze toegang is niet meer ingetrokken.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
nivekamoud schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:46:
Ik gisteren gemaild om wat instellingen te laten wijzigen meteen zelfde dag geregeld, dus best snel
Andere vraag,
Hoeveel geluid maakt bij jullie de ventilator en toert deze ook terug?
Tja hij maakt geluid, maar binnen hoor ik deze niet.
Het is echt een blaas geluid.
Bij inschakelen gaat deze op volle snelheid draaien, een halve storm, daarna toert deze zeker terug maar blijft wel aardig wat lucht verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Ja dat heb ik ook, maar vind het best een flink blaas geluid, tot zover nog geen klachten van mijn buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disscher
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik heb inmiddels de radiatoren van onze woning allemaal opengezet en de COP is omhooggeschoten. Het is wat tegenstrijdig, maar hoe meer afgifte, des te langer de warmtepomp er over doet om de gewensteruimtetemp. van de thermosstaat te bereiken, des te hoger de COP. Het opstarten kost relatief veel stroom door het inschakelen van de compressor, en een lange haal is dus efficiënter.

Indien het afgifte systeem niet afdoende is (bv 60m2 vv) zou ik toch echt even kijken naar een buffervat om het totale volume van je CV systeem te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:03:
[...]

Let wel dat het zou kunnen dat de klep terug valt op een standaard positie, wanneer die stroomloos wordt gemaakt (normaal open of normaal dicht). Even in de gaten houden
Ik heb de stekker van de klep eruit gehaald en zo te zien blijft deze nu constant open staan.
Maar stel er word ergens anders warmte gevraagd, word het dan in de woonkamer niet te warm, immers blijft de vloerverwarmingspomp door lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

Ik weet niet of je 15 graden slaapkamer echt lekker vindt of hen zo koud hebt vanwege energieverbruik? Uiteindelijk stook je ook als je verwarming boven uit staat je slaapkamer wel tot 15 graden maar dan met de warmte van beneden (anders zou het boven even koud zijn als buiten). Dus ze open zetten zal je flink energie besparen omdat je COP omhoog gaat (voelt wat tegenstrijdig).
Klinkt idd tegenstrijdig, haha, voor mijn gevoel ga ik boven stoken als ik ze daar op 18 graden zet, en dat kost dan meer energie lijkt mij(omdenken valt nog niet mee zoals je ziet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:14
golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Klinkt idd tegenstrijdig, haha, voor mijn gevoel ga ik boven stoken als ik ze daar op 18 graden zet, en dat kost dan meer energie lijkt mij(omdenken valt nog niet mee zoals je ziet)
Ik zou je adviseren om eens allés open te zetten zonder beperkingen en kijken wat er gebeurt. Eventueel zelfs op de slaapkamer een raam een stukje open en de deur dicht. Als je warmtepomp dan als een zonnetje draait en een hoge COP hebt ga je kijken waar in huis je het te warm danwel te koud hebt. Via 'waterzijdig inregelen' (zie topic op tweakers of Google) kan je dan finetunen. Draait de WP nog steeds niet efficiënt dan is er iets met de installatie mis.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
nivekamoud schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:39:
Ja dat heb ik ook, maar vind het best een flink blaas geluid, tot zover nog geen klachten van mijn buren.
Ja maakt toch wel veel geluid, kan me voorstellen met kort op de buren wel overlast geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-04 14:12
Ik heb 2 vragen.
Is het mogelijk om met de wp van de warmte condenserend te koelen? (Met Jaga Briza etc.)

Bij mijn zijn de 1ste en 2de verdieping 1 zone (radiatoren) en de begane grond 1 zone (vv). Kan dat in stand blijven met de wp van de warmte?

[ Voor 3% gewijzigd door BadEendTerror op 17-10-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Ik zou je adviseren om eens allés open te zetten zonder beperkingen en kijken wat er gebeurt. Eventueel zelfs op de slaapkamer een raam een stukje open en de deur dicht. Als je warmtepomp dan als een zonnetje draait en een hoge COP hebt ga je kijken waar in huis je het te warm danwel te koud hebt. Via 'waterzijdig inregelen' (zie topic op tweakers of Google) kan je dan finetunen. Draait de WP nog steeds niet efficiënt dan is er iets met de installatie mis.
Staat nu 2 uurtjes open en de 2-wegklep permanent open, zie nu dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ll0fgwumshbZGn8rcqhx3uhkyeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zqBN0PNgzYkeoyuMEJcG25vZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:36
golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Staat nu 2 uurtjes open en de 2-wegklep permanent open, zie nu dit;
[Afbeelding]
2.73/0.6 = 4.55 COP stuk beter en wat je wilt zien bij deze buitenlucht temperaturen.
nu is dit een moment opnamen, dus laat het een paar dagen / week zo en neem dan een dag- of week- COP

je beste warmte afgifte (vvw) afknijpen bij een WP is alsof je jezelf in de voet schiet terwijl je marathon aan het lopen bent :+

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

2.73/0.6 = 4.55 COP stuk beter en wat je wilt zien bij deze buitenlucht temperaturen.
nu is dit een moment opnamen, dus laat het een paar dagen / week zo en neem dan een dag- of week- COP

je beste warmte afgifte (vvw) afknijpen bij een WP is alsof je jezelf in de voet schiet terwijl je marathon aan het lopen bent :+
Thanks!
Ik laat hem morgen ook zo gaan, als het maar niet te warm word in de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Thanks!
Ik laat hem morgen ook zo gaan, als het maar niet te warm word in de woonkamer
Als dat zo is, dan zouden je twee(of meer?) thermostaten master-master staan, maar dat zou master-slave moeten met de master in de woonkamer (zodat WP altijd stopt wanneer woonkamer op temperatuur is)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Als dat zo is, dan zouden je twee(of meer?) thermostaten master-master staan, maar dat zou master-slave moeten met de master in de woonkamer (zodat WP altijd stopt wanneer woonkamer op temperatuur is)
Wellicht een idee als ik boven de evohome knoppen loskopel van de thermostaat beneden, de slaapkamers dus met de hand bedien/regel en alleen de beneden verdieping verbonden laten met de ketel/warmtepomp?
Dan zou de WP uit moeten gaan als de woonkamer op temp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

Moment opname van dit moment, lijkt nu goed te werken toch?
Word alleen warm in de woonkamer, en ik ben benieuwd hoeveel KwH mij dit kost, ik zit al op de 10KwH vandaag, maar zit natuurlijk een groot gedeelte in van voor ik alles open zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/403QAG_LBL7V6AQWaPQJrTDoRhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QPb13WhV6qeq4M623m7oh5bT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Wellicht een idee als ik boven de evohome knoppen loskopel van de thermostaat beneden, de slaapkamers dus met de hand bedien/regel en alleen de beneden verdieping verbonden laten met de ketel/warmtepomp?
Dan zou de WP uit moeten gaan als de woonkamer op temp is
Het liefst wil je voor een zuinig werkende installatie zoveel mogelijk afgifte hebben. Dus hoe meer er open staat hoe beter. Enig idee waarom boven nu niet warm wordt?
Het idee van een warmtepomp is dat hij het liefst 24/7 op een zo laag mogelijke stand draait. Dus laat het idee van in de ochtend en avond stoken gaan. Je wil zo min mogelijk aan/uit gedrag zien.
Je COP kan is nu ruim boven de 4 en dat is top. Bedenk dat 10 kWh stroom gelijk staat aan 1 kuub gas. Dus valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
wheli schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Het liefst wil je voor een zuinig werkende installatie zoveel mogelijk afgifte hebben. Dus hoe meer er open staat hoe beter. Enig idee waarom boven nu niet warm wordt?
Het idee van een warmtepomp is dat hij het liefst 24/7 op een zo laag mogelijke stand draait. Dus laat het idee van in de ochtend en avond stoken gaan. Je wil zo min mogelijk aan/uit gedrag zien.
Je COP kan is nu ruim boven de 4 en dat is top. Bedenk dat 10 kWh stroom gelijk staat aan 1 kuub gas. Dus valt wel mee.
Betekent dit dat je dan beter de temperatuur de hele dag constant houdt ipv een verschil van 2 graden voor in de nacht, ook bij de traditionele radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ja zeker! Met een warmtepomp en een aanvoertemperatuur van onder de 40 graden duurt het soms wel 24 uur om 1 graad verhoging te krijgen. Dan heb je na een koude nacht dus 2 dagen een koud huis of je CV springt alsnog bij wat zonde is.
Een halve graad kan wel eventueel, dan zorg je ervoor dat hij in de nacht (koude buitenlucht dus slechtere COP) minder draait maar het jammer is dat het vaak om 5-6 uur in de ochtend het koudste is en dan slaat hij vaak aan met dus een slechte COP tot gevolg. Beetje oke isolatie is dus wel fijn voor zo'n stookschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
[...]

Sorry, wellicht was ik niet duidelijk, het is boven ook op temperatuur, met het word alleen warm beneden bedoelde ik eigenlijk dat het “warmer word als ingesteld”, nornaal is het 20 graden beneden maar omdat de de 2-wegklep openstaat is het nu 21 graden beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
[...]

10kWh stroom is 3,80euro, kuub gas 1.33euro😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

10kWh stroom is 3,80euro, kuub gas 1.33euro😅
10 kWh warmte, geen stroom
10 kWh / 4 COP = 2.5 kWh stroom * 0.33 eurocent??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

10 kWh warmte, geen stroom
10 kWh / 4 COP = 2.5 kWh stroom * 0.33 eurocent??
Goud, hier leer ik van, thanks👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
[...]

COP is nu ongeveer 2?
Zal wel door de nacht temp buiten komen denk ik, binnen is alles zoals ingesteld, ik laat het vandaag zo staan, kijken of het idd zuiniger is.
Enige waarvik over twijfel is of ik die 2-wegklep weer zal inschakelen, gaan op vakantie, kan dus niet in de gaten houden of het te warn word dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66MLHqDrQlu_nPW_TZIB4CW2un4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xq0AMZCdlFuuFqNvHpBRtm0G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Heren,

Mijn zoon heeft boven in onze schuur een studio, hij verwarmt daar met een airco, in het begin deed hij dat met de cv maar dat koste een vermogen aan gas.
Nu de warmtepomp vrij veel draait, zal ik dan in zijn studio de verwarming weer open zetten en mee laten lopen, het is een meter of 8 leiding tot de radiator in zijn studio, of gaat dat tenkoste van de warmte en COP in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
@golfgti5 ik zou zeggen zet hem maar open, meer flow is meer efficiëntie dacht ik.

Ik heb uitgebreid contact gehad met support over het pendelgedrag van mijn PompAO.
Blijkt dat mijn Lyric 6 schakelingen per uur deed en dit met een minimale lengte van 1 minuut.
Nadat ik dit in overleg met support heb aangepast naar max 3 schakelingen van minimaal 5 minuten is het pendel gedrag al een stuk minder geworden.

Daarnaast heeft men de reactietijd van de WP verlengt naar 12 minuten, wat dit precies doet is met niet duidelijk, maar ik zie wel dat de PompAO een langere run maakt en de aanvoer temp welk eerst max 28 graden was nu ineens naar 32/33 is gestegen. We zullen zien wat dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
golfgti5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

COP is nu ongeveer 2?
Zal wel door de nacht temp buiten komen denk ik, binnen is alles zoals ingesteld, ik laat het vandaag zo staan, kijken of het idd zuiniger is.
Enige waarvik over twijfel is of ik die 2-wegklep weer zal inschakelen, gaan op vakantie, kan dus niet in de gaten houden of het te warn word dan.

[Afbeelding]
Een COP van 2 zonder defrosts vind ik eigenlijk nog te slecht. Dat is met de inefficiëntie van een gascentrale meegenomen even 'slecht' als gewoon op gas stoken. Misschien toch een mailtje naar support sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Gisteren is de pomp AO geïnstalleerd. Na wat kleine issues met ontluchting en toerental instellingen van de CV begon de pomp het huis te verwarmen. Helaas ontbreekt het frontpaneel nog. Dat hadden ze niet gecommuniceerd en het is onduidelijk wanneer deze alsnog komt. Levert dat nog extra geluid op?

Gisteravond viel het me op toen de Tado weer om warmte ging vragen de pomp 2x aanging voor 10 minuten en weer uitging, te kort om de radiatoren warm te krijgen en de ruimte weer op te warmen tot de gevraagde temperatuur. Heb nu de nacht nog 2 graden kouder staan, en gelukkig werkte de pomp vanmorgen prima. Het heeft 2 uur geduurd om de ruimte 1,5 graden op te warmen en het valt me op dat de temperatuur van de aanvoer niet boven de 50 graden komt. Omdat we nog traditionele radiatoren hebben ben ik gewend om op 55 a 60 graden te verwarmen met de CV. Op echt koude dagen wordt het anders niet warm (volgend jaar volgt nog dakisolatie). De COP ligt op 3.0 tot 3.3. Redelijk of moet dat beter? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRSu6-S_7fUj_HATo0ArDQuARa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wCT19k2FHBfu5m9SCTwWBk2k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Mkw schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:05:
Gisteren is de pomp AO geïnstalleerd. Na wat kleine issues met ontluchting en toerental instellingen van de CV begon de pomp het huis te verwarmen. Helaas ontbreekt het frontpaneel nog. Dat hadden ze niet gecommuniceerd en het is onduidelijk wanneer deze alsnog komt. Levert dat nog extra geluid op?

Gisteravond viel het me op toen de Tado weer om warmte ging vragen de pomp 2x aanging voor 10 minuten en weer uitging, te kort om de radiatoren warm te krijgen en de ruimte weer op te warmen tot de gevraagde temperatuur. Heb nu de nacht nog 2 graden kouder staan, en gelukkig werkte de pomp vanmorgen prima. Het heeft 2 uur geduurd om de ruimte 1,5 graden op te warmen en het valt me op dat de temperatuur van de aanvoer niet boven de 50 graden komt. Omdat we nog traditionele radiatoren hebben ben ik gewend om op 55 a 60 graden te verwarmen met de CV. Op echt koude dagen wordt het anders niet warm (volgend jaar volgt nog dakisolatie). De COP ligt op 3.0 tot 3.3. Redelijk of moet dat beter? [Afbeelding]
COP van 3 met een aanvoer van 50 is prima. Waarschijnlijk kan je veel zuiniger stoken als je geen of minimale nachtverlaging toepast en het concept opwarmen vervangt door warm houden. Je aanvoertemp kan dan naar beneden en je COP en comfort gaan omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
wheli schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

COP van 3 met een aanvoer van 50 is prima. Waarschijnlijk kan je veel zuiniger stoken als je geen of minimale nachtverlaging toepast en het concept opwarmen vervangt door warm houden. Je aanvoertemp kan dan naar beneden en je COP en comfort gaan omhoog
Dank voor de reactie. Komende nacht laat ik de temperatuur gelijk, maar wilde de eerste dag zo min mogelijk aanpassen (benchmark).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik ben even benieuwd wat jullie advies is omtrent eventuele nacht verlaging.

Op dit moment gaat mijn thermostaat om 22u naar 19,5 graden.
Gaandeweg de dag verhoog ik deze af en toe met een halve graag om zo rond 18u op 21 graden uit te komen.
Is dit een goede manier of kan ik beter een kleiner verschil aanhouden?

Erg benieuwd naar jullie mening in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
Mkw schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:05:

Gisteravond viel het me op toen de Tado weer om warmte ging vragen de pomp 2x aanging voor 10 minuten en weer uitging, te kort om de radiatoren warm te krijgen en de ruimte weer op te warmen tot de gevraagde temperatuur. Heb nu de nacht nog 2 graden kouder staan, en gelukkig werkte de pomp vanmorgen prima. Het heeft 2 uur geduurd om de ruimte 1,5 graden op te warmen en het valt me op dat de temperatuur van de aanvoer niet boven de 50 graden komt. Omdat we nog traditionele radiatoren hebben ben ik gewend om op 55 a 60 graden te verwarmen met de CV. Op echt koude dagen wordt het anders niet warm (volgend jaar volgt nog dakisolatie). De COP ligt op 3.0 tot 3.3. Redelijk of moet dat beter? [Afbeelding]
Hoe heb je zulke temperaturen kunnen instellen? Mijne komt namelijk tot max 34 graden.

Welke instellingen heb je verder staan in je thermostaat? Heb je ook vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
f.welvering schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:35:
Ik ben even benieuwd wat jullie advies is omtrent eventuele nacht verlaging.

Op dit moment gaat mijn thermostaat om 22u naar 19,5 graden.
Gaandeweg de dag verhoog ik deze af en toe met een halve graag om zo rond 18u op 21 graden uit te komen.
Is dit een goede manier of kan ik beter een kleiner verschil aanhouden?

Erg benieuwd naar jullie mening in deze.
Ik ben het nog zelf aan het uitvinden. Ik heb een Lyric T6 en ben aan het proberen om de delta 's nachts en overdag op max 1 graden te houden. 's nachts 20 graden en over 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XveBTw1VU7l9eXKzlIpSdjCNdmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zuo38FFigZuWcYoMcQa8oXBg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
BrianSalces schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Hoe heb je zulke temperaturen kunnen instellen? Mijne komt namelijk tot max 34 graden.

Welke instellingen heb je verder staan in je thermostaat? Heb je ook vvw?
Nee, gewone radiatoren, daarom verwacht ik ook dat de Warmte de pomp op hogere temperatuur laat draaien, anders wordt het niet warm. Ik had nog hoger verwacht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:29
Ik het verstandig om de thermostaat een bypass te geven op de CV ketel indien de pompao of control unit stuk is dan gaat de CV niet meer aan. met een bypass schakelaar dan komt er zeker warm cv water.

[ Voor 65% gewijzigd door rob2011 op 18-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
N.v.t.

[ Voor 99% gewijzigd door golfgti5 op 18-10-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-04 08:25
golfgti5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:28:
Mijn pomp doet al een aantal uur niks meer, er is aan alle kanten vraag, heb dewarmte al gemaild en een paar keer gebeld, word niet opgenomen, zwaar balen, ga morgen op vakantie, iemand nog suggesties?

[Afbeelding]
Heb je niet ergens een bypass in je leiding werk ? Aangezien je flow (eerdere post) zo hoog is en het verschil tussen ingangs en uitgangstemperatur ook maar 2 graad.

Ter vergelijking, ik had vandaag een CoP van 4.8, s'ochtend aanvoer 40 gr, in de middag 35 gr.

100 m2 vloerverwarming. Boven 1 radiator open. Flow +- 13,9 l/min.
Netatmo met hysterese op 0,1 gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzjxqB40MN1-bIivQsDeRKudtX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxZ1vBGvnUHS3ukxfBUZsEGo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Stofmeister schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

Heb je niet ergens een bypass in je leiding werk ? Aangezien je flow (eerdere post) zo hoog is en het verschil tussen ingangs en uitgangstemperatur ook maar 2 graad.

Ter vergelijking, ik had vandaag een CoP van 4.8, s'ochtend aanvoer 40 gr, in de middag 35 gr.

100 m2 vloerverwarming. Boven 1 radiator open. Flow +- 13,9 l/min.
Netatmo met hysterese op 0,1 gr.

[Afbeelding]
Hoi, thanks, ben zojuist gebeld door Dewarmte, ik had nog oude software erop staan, ons systeem is nu geupdate.

Een bypass, ik weet het niet, geen verstand van, waar kan ik dat zien?
Mijn flow is idd erg hoog en heel vaak richting de 25, komt dat door dat ik de vloerverwarmingspomp op volle snelheid heb staan, moet dat soms langzamer gezet worden?

Ik heb beneden 60 m² vloerverwarming en boven alleen 3 radiatoren.

Dank voor alle hulp, word gewaardeerd👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
golfgti5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:30:
[...]

Hoi, thanks, ben zojuist gebeld door Dewarmte, ik had nog oude software erop staan, ons systeem is nu geupdate.

Een bypass, ik weet het niet, geen verstand van, waar kan ik dat zien?
Mijn flow is idd erg hoog en heel vaak richting de 25, komt dat door dat ik de vloerverwarmingspomp op volle snelheid heb staan, moet dat soms langzamer gezet worden?

Ik heb beneden 60 m² vloerverwarming en boven alleen 3 radiatoren.

Dank voor alle hulp, word gewaardeerd👍🏻
Met je er verschil in met de nieuwe update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
BrianSalces schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Met je er verschil in met de nieuwe update?
Ja, de pomp doet het nu helemaal niet meer, ga vandaag op vakanrie, lekker geruststellend gevoel, echt ziek van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woroKOUUScXy3inb3-2rJd3ahPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ULnR6V4aSE0XimJVjTTVgxy5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
golfgti5 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:53:
[...]

Ja, de pomp doet het nu helemaal niet meer, ga vandaag op vakanrie, lekker geruststellend gevoel, echt ziek van.

[Afbeelding]
Is het niet alleen de app? Ik zie hetzelfde maar hij draait wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Pomp draait hier inderdaad wel, app geeft alleen nullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Laten we idd hopen dat het aan de app ligt dan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Komt door een server update deze nacht, ligt inderdaad aan de webapp heb ik net van deWarmte vernomen.
Geen zorgen dus, pompAO zou gewoon zijn werk moeten doen.

[ Voor 15% gewijzigd door TeutonMartin op 19-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Hier doet de app ook niks meer sinds middernacht en de warmtepomp is wel aantal keer aangegaan vannacht.
Voor de mensen met een Tado: hebben jullie nog iets bijzonders ingesteld of uitgezet? Ik merk dat als de Tado slechts om 1 streepje warmte vraagt de pomp niet aangaat. Hierdoor gaat de pomp pas werken als er een groter verschil is met de gewenste temperatuur en er dus langer opgewarmd moet worden. Ik heb geen zones.

Update: op dit moment slaat de warmtepomp niet meer aan; lijkt niet met Tado te maken te hebben. Meer mensen last van?
Hoe kan ik in dit soort gevallen ervoor zorgen dat de CV het overneemt want dat gebeurt nu ook niet?

[ Voor 20% gewijzigd door Mkw op 19-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
Klopt dat geldt bij mij ook, pomp draait wel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ltQzNrzK25wSb_VqTTkjt-UYsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiFS2j6DQXT5pEGOOJ6jioH7.png?f=fotoalbum_large
TeutonMartin schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:06:
Komt door een server update deze nacht, ligt inderdaad aan de webapp heb ik net van deWarmte vernomen.
Geen zorgen dus, pompAO zou gewoon zijn werk moeten doen.
Hier de app weer aan het werk: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5e90SsDU2V1ceG_Z1W9v5_A5gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaQMNqfHaaxMY5Vc0S4yiY1N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:59
Beste Tweakers,

Eerst even de situatie.
Woonhuis met een praktijkruimte er tegen aangebouwd.
1 CV ketel
2 kleppen direct onder de CV ketel (1 voor woonhuis en 1 voor praktijk)
2 thermostaten werken via Aan/Uit (1 in de woonkamer voor het huis en 1 voor de praktijk)
Dus als het woonhuis warmte nodig heeft wordt de klep en de CV aangestuurd. Het zelfde geld voor de praktijk. Thermostaat bedraad naar de klep en vervolgens bedraad naar de CV

Nu komen ze maandag dewarmte AO installeren
Het puntje wat nu nog open staat is dat op het moment de pomp een defrost gaat uitvoeren dat er dan een groep/radiator open moet staan maar alles zit dus achter de kleppen.

Ik kan een radiotor uit de hal of kantoor achter de kleppen uithalen en rechtstreeks aansluiten. Het probleem is dan dat de kans bestaat dat deze de hele dag mee staat te draaien waardoor het veel te warm wordt in de hal of kantoor.

Ik heb de vraag uit staan of de pomp een signaal uit stuurt op het moment dat deze een defrost gaat uitvoeren zodat ik dit signaal misschien kan gebruiken om een klep aan te sturen.
Hier heb ik nog geen antwoord gehad.

Nu mijn vraag. Heeft 1 van jullie een vergelijkbaar probleem gehad en hoe hebbben jullie dit opgelost?
Of weet iemand of er idd een signaal uitgestuurd wordt op het moment dat er een defrost gestart word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
wheli schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Het lijkt helemaal te kloppen wat je zegt, als de cijfers juist zijn ondanks de storing in de app
Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsc3jlDLAp9_Rh-bLdUYfm3wX10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31dRzU1c343I1XONQBAl7fZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Pjotter87 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:32:
Beste Tweakers,

Eerst even de situatie.
Woonhuis met een praktijkruimte er tegen aangebouwd.
1 CV ketel
2 kleppen direct onder de CV ketel (1 voor woonhuis en 1 voor praktijk)
2 thermostaten werken via Aan/Uit (1 in de woonkamer voor het huis en 1 voor de praktijk)
Dus als het woonhuis warmte nodig heeft wordt de klep en de CV aangestuurd. Het zelfde geld voor de praktijk. Thermostaat bedraad naar de klep en vervolgens bedraad naar de CV

Nu komen ze maandag dewarmte AO installeren
Het puntje wat nu nog open staat is dat op het moment de pomp een defrost gaat uitvoeren dat er dan een groep/radiator open moet staan maar alles zit dus achter de kleppen.

Ik kan een radiotor uit de hal of kantoor achter de kleppen uithalen en rechtstreeks aansluiten. Het probleem is dan dat de kans bestaat dat deze de hele dag mee staat te draaien waardoor het veel te warm wordt in de hal of kantoor.

Ik heb de vraag uit staan of de pomp een signaal uit stuurt op het moment dat deze een defrost gaat uitvoeren zodat ik dit signaal misschien kan gebruiken om een klep aan te sturen.
Hier heb ik nog geen antwoord gehad.

Nu mijn vraag. Heeft 1 van jullie een vergelijkbaar probleem gehad en hoe hebbben jullie dit opgelost?
Of weet iemand of er idd een signaal uitgestuurd wordt op het moment dat er een defrost gestart word?
Als er warmte vraag en er een defrost is, zal de klep openstaan, de kans dat de pomp gaat defrosten als alles uit is lijkt mij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 21:05
Uit de nieuwsbrief van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVsVVSrKArdS7UAAYtMejI0xPlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ktT4fQmOpHekcvK1cnlvQERv.png?f=fotoalbum_large
Hoe werkt dit? Haalt deze warmtepompboiler zijn warmte uit door de Pomp AO verwarmd CV-water? Hoe is dat efficiënt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
L_Edje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Node Red heeft een power saver custom node. Deze kan prijstarieven inlezen en hiermee krijg je bijvoorbeeld een sensor die aangeeft of de stroom goedkoop, normaal of duur is. Dit gebruik ik om mijn warmtepompboiler mee aan te zetten en enkel mijn auto op te laden als de stroom goedkoop is.
Je kan hiermee natuurlijk ook je thermostaat aansturen.

https://powersaver.no/
Ah, je hebt dus een warmtepompboiler - het is niet de Pomp AO die je hiermee aanstuurt.
Maar, je zegt wel: je kan hiermee natuurlijk ook je thermostaat aansturen.
Zo natuurlijk is dat niet voor mij, hoe gaat dat in zijn werk? Dewarmte gaat bij mij een Tado ophangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
reinouts schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:40:
[Afbeelding]
Hoe werkt dit? Haalt deze warmtepompboiler zijn warmte uit door de Pomp AO verwarmd CV-water? Hoe is dat efficiënt? :?
Dit is in principe hetzelfde als de Auer Edel Eau (let op Eau, niet de Air).
Er zit alsnog een kleine warmtepomp op, dus die haalt 1 eenheid warmte uit het CV water en stopt 3 à 4 eenheden warmte in het boilervat. Voordeel ten opzichte van een indirecte gestookt boilervat met 3wegklep is dat je altijd je warmteafgifte blijft hebben in je vww/radiatoren

Edit: wat wel kritisch is bij deze oplossing, is het beschikbare systeemvolume. Vvw is eigenlijk een must en deze mag zeker niet achter een na-/zone-regeling zitten.
(Mijn vader had een Edel Eau op 2 forse T22 radiatoren, met resultaat dat die nauwelijks op warmtepomp kon draaien en dus het elektrisch element pakte a COP=1 7(8)7 )

[ Voor 16% gewijzigd door Toby-Wan op 19-10-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:42
Inmiddels heeft bij ons de pomp ook al 2 dagen staan draaien. Gisteren met een COP van maar 2.8 en vandaag 3.5. Het was buiten 7 graden vanmorgen.

Het voelt voor mij alsof die COP toch echt veel te laag is. Wat vinden jullie? Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Beneden wel de vloerverwarming flink geknepen om het boven warm te krijgen. Dat lukt aardig, het is daar iets koeler.

Is er ergens achteraf terug te zien hoe warm de aanvoer temperatuur was en de buiten temperatuur op een bepaald moment? Want in de webapp zie ik enkel de afgegeven hoeveelheid warmte en de hoeveelheid verbruikte energie.

Dit is de stroomverbruiksgrafiek van de warmtepomp. Lijkt hij hier aan het pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm_uAvhLvmOVTXzvH6gxbioNTg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiBO8CcnOZsfklnHF2EZWb6S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door harrr op 19-10-2023 20:28 ]

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
harrr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:16:
Inmiddels heeft bij ons de pomp ook al 2 dagen staan draaien. Gisteren met een COP van maar 2.8 en vandaag 3.5. Het was buiten 7 graden vanmorgen.

Het voelt voor mij alsof die COP toch echt veel te laag is. Wat vinden jullie? Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Beneden wel de vloerverwarming flink geknepen om het boven warm te krijgen. Dat lukt aardig, het is daar iets koeler.

Is er ergens achteraf terug te zien hoe warm de aanvoer temperatuur was en de buiten temperatuur op een bepaald moment? Want in de webapp zie ik enkel de afgegeven hoeveelheid warmte en de hoeveelheid verbruikte energie.

Dit is de stroomverbruiksgrafiek van de warmtepomp. Lijkt hij hier aan het pendelen?

[Afbeelding]
Her nachtelijke gedeelte lijkt me inderdaad pendelen, liefst zoom je nog wat verder in (of via live verbruik kijken of het soms 0 is). Overdag crescendo decrescendo stuk had ik altijd als mn gasketel in de anti-pendelmodus sprong. Kan dat aan de hand zijn geweest?

Ik weet niet of je ergens de temperaturen kan zien, die COP past bij een watertemperatuur van 40-45 graden schat ik.
Eventueel een goedkope IR thermometer (action) kopen, wat zwarte tape op je leidingen en zelf meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
harrr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:16:

[Afbeelding]
Ja dit is zeker pendelen, met name het stukje rond 12.00 is veel te veel aan/uit schakelingen en zou ik ook zeker bij DeWarmte neerleggen
Je zegt zelf dat ve vvw hebt geknepen, zou kunnen dat hierdoor de WP zijn minimale vermogen niet kwijt kan (let bij WP: hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger het minimale vermogen). Wat je dus eigenlijk zou moeten afvragen, is er een manier waarop je afgifte boven kan verhogen (radiator fans, grotere radiatoren, T33) zodat je de vvw niet meer hoeft te knijpen en het boven toch warm wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 16:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@harrr tussen 11:00 en 15:00 lijkt er aliasing te zijn; bijvoorbeeld pendelen elke 6 minuten met een datapunt elke 5 minuten.
Om 9:30(?) zie je een duidelijke piek vlak voor een dip, dat is typisch voor een defrost maar daar zou het nu waarschijnlijk nog te warm voor zijn (heb je logging van buitentemperatuur en/of aanvoertemperatuur?)
Een defrost herken je ook aan de witte warmtewisselaar buiten en de stoomwolk :)
Als hij bij 7 graden al invriest is er waarschijnlijk koudemiddel gelekt.

Bij pendelen verwacht je een (kleinere) piek vlak na een dip.

Vloerverwarming niet knijpen, maar afgifte boven verbetere verlaagt je stookkosten.

offtopic:
wat een beroerde grafieken maakt homewizard: geen x ticks, te weinig labels, niet duidelijk wat nou een datapunt is en wat interpolatie...)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Laatst online: 09:59
nivekamoud schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Als er warmte vraag en er een defrost is, zal de klep openstaan, de kans dat de pomp gaat defrosten als alles uit is lijkt mij klein.
Dat lijkt mij ook. Maar hun geven aan dat op het moment de kleppen dicht staan en er begint een defrost dat dan de pomp kapot draait. Dus moet er altijd minimaal 1 radiator helemaal open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m6j03zW2v2G1KSBUwDCsdgitTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6L6WRL1BU2FgYPUEQhEv6C0.jpg?f=fotoalbum_large

Het kostte de monteur een halve dag en letterlijk alles is open en vervangen geweest, maar uiteindelijk bleek het een loszittend kabelschoentje te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 05:59
reinouts schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:40:
[Afbeelding]
De warmtepompboiler wordt aangesloten op de retour van de PompAO. De retour warmte wordt als basis gebruikt om het SWW in de boiler te verwarmen. Met een COP van 3-4 van de warmtepompboiler kan dat best efficiënt. En aangezien de aansturing van beide warmtepompen in dat geval door DeWarmte gebeurt kan er optimalisatie plaatsvinden. Best interessant om te zien hoe dit gaat in de praktijk uitpakt. Er zou ook een elektrisch element in de WPB aanwezig zijn dacht ik, kan handig zijn om overdag overtollige stroom van zonnepanelen te benutten ipv terugleveren (zodra salderen stopt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F68wY2Grg-HoCaPQdymPd1jnUQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tD5NNp0YPYScN7LEOMxiphli.png?f=fotoalbum_large

Mijn nacht/ochtend run met nieuw ingestelde stooklijn (-10=45 / +10=28). Buitentemperatuur was rond de 9 a 10 graden dus dat ziet er niet verkeerd uit. Totaal z’n 5,5 uur zonder startstops met in huis een temperatuursverhoging van 19,3 naar 19,7.

Update:
Nu actueel met 8 graden buiten temp COP van 6.0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM44wSOxWQSVWofoBJtKn6cfvZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7niO75IUTTjQbKmdLeVylbKa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door TeutonMartin op 20-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]

Mijn nacht/ochtend run met nieuw ingestelde stooklijn (-10=45 / +10=28). Buitentemperatuur was rond de 9 a 10 graden dus dat ziet er niet verkeerd uit. Totaal z’n 5,5 uur zonder startstops met in huis een temperatuursverhoging van 19,3 naar 19,7.
Zo das een beste COP. Ik moet echt contact zoeken met DeWarmte, want ik kom hier niet hoger dan een 2.9. Ik vraag me ook af of de PompAO niet veel te groot is vor mijn huis. Hij hoeft bij ons maar 60 m2 te verwarmen, waarvan 30m2 vloerverwarming. het huis is goed geisoleerd (schuimbetonnen vloer, gevel isolatie, HR++ glas en dak isolatie).

Ik zie verder aanvoer temperarturen van 31 graden en retour 29 graden. Sinds gisteravond heb ik de vloerverwarming vol open gezet, ik hoop dat daarmee het pendelen stopt en de COP omhoog gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Zo das een beste COP. Ik moet echt contact zoeken met DeWarmte, want ik kom hier niet hoger dan een 2.9. Ik vraag me ook af of de PompAO niet veel te groot is vor mijn huis. Hij hoeft bij ons maar 60 m2 te verwarmen, waarvan 30m2 vloerverwarming. het huis is goed geisoleerd (schuimbetonnen vloer, gevel isolatie, HR++ glas en dak isolatie).

Ik zie verder aanvoer temperarturen van 31 graden en retour 29 graden. Sinds gisteravond heb ik de vloerverwarming vol open gezet, ik hoop dat daarmee het pendelen stopt en de COP omhoog gaat.
Ik had ook een heel lage COP (rond de 3).
Ik heb daarop uitgebreid contact gehad met support (per mail)
Ze hebben bij mij de stooklijn omlaag aangepast (hier op het forum werd geadviseerd dit omhoog aan te passen). Verder wat aanpassingen in de thermostaat.
En er werd iets gezet over het aanpassen van de reactietijd.
Ik zie nu vrijwel geen gependel meer en mijn COP is veel beter

Mijn COP zit nu rond 5.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Ze hebben bij mij de stooklijn omlaag aangepast (hier op het forum werd geadviseerd dit omhoog aan te passen). Verder wat aanpassingen in de thermostaat.

Mijn COP zit nu rond 5.2
Kijk aan ook mooi!
Mijn minimum temperatuur stond voor heen op 25 (was volgens mij de standaard setting) bij buiten temperatuur van 15. Tussen de 16 en 11 graden buiten temp merkte ik dat pompAO ging pendelen en dat was nadelig voor mijn COP. Nu draait hij dus minimaal 28 en blijft hij hobbelen, hogere temp met wel een betere COP.
Ook je thermostaat kan inderdaad nadelig werken. Mijn Netatmo is uiterst nauwkeurig.
Het is denk ook gewoon een beetje proberen om de sweet spot te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Mijn COP zit nu rond 5.2
Top. Ik ga ook eens contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Ik kijk net na de mooie mail van DeWarmte even in de BETA app en zie hier een waanzinnig mooie pagina waarin ik van alles kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4bWfoXDGdJHNMpJEJyxLb_g1E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5A1uTfErtI6uREsCX9juIS4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11

RobertowNL

For your gear!

f.welvering schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:20:
Ik kijk net na de mooie mail van DeWarmte even in de BETA app en zie hier een waanzinnig mooie pagina waarin ik van alles kan instellen.

[Afbeelding]
Super en wat doet smart correction?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
RobertowNL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Super en wat doet smart correction?
Voor zover ik kan zien.. op dit moment nog niets.

Het beschrijving icoontje zegt nog: very AI very cool 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door f.welvering op 20-10-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:20:

[Afbeelding]
Cool. Hoe kom je aan de BETA app? Moet je je hier voor opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Cool. Hoe kom je aan de BETA app? Moet je je hier voor opgeven?
Ik heb deze gekregen bij het testen van de Cool functie, wellicht kan je er ook om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Pjotter87 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:54:
[...]

Dat lijkt mij ook. Maar hun geven aan dat op het moment de kleppen dicht staan en er begint een defrost dat dan de pomp kapot draait. Dus moet er altijd minimaal 1 radiator helemaal open staan.
Kun je geen voeler plaatsen bij de wp en de kleppen opensturen bij een bepaalde lage temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Voor zover ik kan zien.. op dit moment nog niets.

Het beschrijving icoontje zegt nog: very AI very cool 8)7
Klopt het dat je de silent mode kunt aan en uitzetten? Zo ja, kun je de tijden dan ook zelf instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Klopt het dat je de silent mode kunt aan en uitzetten? Zo ja, kun je de tijden dan ook zelf instellen?
Helaas heb ik die optie niet gezien.
Overigens is mijn BETA account ingetrokken ondertussen, blijkbaar wordt er mee gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Helaas heb ik die optie niet gezien.
Overigens is mijn BETA account ingetrokken ondertussen, blijkbaar wordt er mee gelezen.
Als ze meelezen kunnen ze mooi mijn vraag beantwoorden (of reageren op de openstaande vraag hierover bij support) 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ben niet heel technisch anders was het waarschijnlijk al gelukt.

Ik heb twee aparte vloerverwarming voor in de woonkamer en in de bijkeuken. In de woonkamer is evohome met zoneregeling en in de bijkeuken is ronde thermostaat van Honeywell ook met een zoneklep.

Nu dacht ik van ik haal de draden van de klep en de thermostaat los (op het moment dat de zone open staat, die blijft dan wel open staan) en dan loopt die vanzelf mee met de vloerverwarming in de woonkamer. Alleen dat wil dus niet om een of andere reden blijft de pomp doorgaan als er geen vraag is.

Zou ik de draden van de twee thermostaten bij elkaar moeten stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmDDe_EXlgKLGwfV7rIuvOBTWhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiZYQPQ7PNXnb83tl3Hfr0wt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellyy
  • Laatst online: 21-01-2024
Hii!

Begin oktober hebben wij de sleutel van onze woonboerderij gekregen. We hebben het schuimbeton nu gestort en er komt straks vloerverwarming in (zo’n 70-80m2) later de badkamer er ook bij betrekken beneden, boven hebben we 4 slaapkamers en op 2 daarvan staan kleine radiatoren. Ook plaatsen wij de houtkachel weer terug.
We hadden al spouwmuurisolatie en ook het plafond heeft nu steenwol. Dak is ook geïsoleerd. 20 zonnepanelen die zo’n 6000 kw per jaar opwekken

Zoals eerder ook gevraagd, is de PompAO niet te sterk voor ons? Ik dacht juist dat het goed was dat een apparaat meer stroom maakt dan dat er verbruikt wordt maar als ik dat nu zo lees is dat dus helemaal niet goed?
Kan de Pompao met alle cv’s? Welke cv zouden jullie aanraden (cv nu is 20 jaar oud en werkt niet goed meer) of toch voor de heatcycle gaan?
We kennen een installateur, zou die de installatie ook kunnen doen of moet dat perse iemand van dewarmte zijn?
Hebben jullie verder nog energiekosten door de warmtepomp? Ik ben namelijk wel een zuinige trien 🤭
Zouden jullie de pompao adviseren? Of raden jullie een andere wp aan?
Is het bij elke wp zo dat je constant zit te kijken wat de COP is? (Zo lijkt het nu een beetje als ik dit topic zo lees🙈)
Klopt het dat de wp tot een temp van -25 nog steeds werkt naar behoren? Dus geen cv die bijspringt?

Ik wil gewoon een hybride wp aanschaffen en er verder geen omkijken naar hebben, gewoon aan gaan wanneer de temp lager is dan wat ik instel of werkt het niet zo makkelijk?😅

Ik heb vast nog meer vragen maar hoor graag alvast de eerste antwoorden :)

Fijne avond en bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Jellyy Welke WP je nodig hebt, hangt af van de verwarmingsbehoefte van je woning (en van jezelf). Omdat je er niet al jaren woont EN omdat je net grondig hebt verbouwd valt daar weinig zinnigs over te zeggen. Met 70 m2 aan vvw heb je iig het ideale uitgangspunt voor laag temperatuur verwarming. Kleine radiatoren boven suggereren dat je daar mogelijk afgifte problemen krijgt als je op lage temperatuur stookt, maar misschien heb je wel zo goed geïsoleerd dat dat niet uitmaakt.

Mijn advies: - dat ik zelf ook heb gehad - kijk het een jaartje aan, dan weet je wat je huis doet; historisch gasverbruik (maar dan dus van jezelf) is de beste indicator voor welke WP je nodig hebt.

Alternatieve gedachten: maak een warmteverlies berekening of laat de bevriende installateur dat doen.

Bij een warmtepomp is het belangrijk dat ie qua vermogen goed aansluit op de verwarmingsbehoefte. Anders slijt ie sneller en draait ie (veel) minder zuinig.

De PompAO komt inclusief installatie en 2 jaar full service, dus daar komt geen andere installateur aan te pas. Als je dat wel wilt zou je kunnen kiezen voor bijv. een Panasonic monoblock.

COP is zo belangrijk, want het vertelt in feite veel over de besparing t.o.v. gas en hoe efficiënt de installatie draait. Daar schieten we op tweakers misschien soms een beetje in door.

CV ketel maakt in principe niet uit. Als de PompAO het niet trekt wordt er simpelweg een 'aan' signaal naar de ketel gestuurd en gaat deze cv water warm maken op de ingestelde temperatuur.
Thermostaat zou ik me over laten informeren. Bij mij werkt de Netatmo goed, maar in principe iedere niet modulerende thermostaat.

Voordeel van all electric is dat je de netbeheer en transportkosten voor gas dan niet meer hebt.

Energiekosten zijn er natuurlijk altijd. Als je 1000 kuub gas verstookte zal dat nu zo'n 2500 kW aan stroom verbruik zijn. Dat je die vervolgens wegstreept tegen overproductie van zonnepanelen staat hier los van.

Op basis van je vragen zou ik dit topic eens lezen:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 21-10-2023 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheli
Helemaal eens met PVPaneel maar dat tweakers doorschieten in COP is eigenlijk volledig terecht. Een groot deel van onze elektriciteit wordt nog met gasgestookte energiecentrales opgewerkt en die energie moet getransporteerd worden met verliezen. Daardoor moet de COP zeker boven de 2-2.5 liggen om zowel financieel als qua CO2 uitstoot van de gasketel te winnen.
Bron: https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
App stuk? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWeJ5MIB3JxQr2671f3oRIjWODs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wFVRVSMnVomMUjI2mLpQAnr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@GijsZePa Bij mij is dat meestal opnieuw inloggen. Die van mij is nog bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 11:42
Retep91 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:44:
Nu dacht ik van ik haal de draden van de klep en de thermostaat los (op het moment dat de zone open staat, die blijft dan wel open staan) en dan loopt die vanzelf mee met de vloerverwarming in de woonkamer. Alleen dat wil dus niet om een of andere reden blijft de pomp doorgaan als er geen vraag is.

Zou ik de draden van de twee thermostaten bij elkaar moeten stoppen?

[Afbeelding]
Zou niet aanraden om zomaar draden bij elkaar te stoppen als je niet weet wat de draden doen.
De Evohome is normaliter niet direct bedraad verbonden met de PompAO aansturing, maar met een relais-module, welke draadloos aangestuurd wordt door Evohome.

Die ronde thermostaat; is dat niet een externe sensor van Evohome?

Zo te zien zijn dat 2x BDR91, die zijn verbonden met de de zonekleppen? Die kan je dan inderdaad uitschakelen/er tussenuit halen. En kleppen open laten staan.

Wat is er aan de PompAO gekoppeld? Zit er niet nog zo'n 3e kastje?

[ Voor 25% gewijzigd door shufflez op 21-10-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellyy
  • Laatst online: 21-01-2024
PVPaneel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:47:
@Jellyy Welke WP je nodig hebt, hangt af van de verwarmingsbehoefte van je woning (en van jezelf). Omdat je er niet al jaren woont EN omdat je net grondig hebt verbouwd valt daar weinig zinnigs over te zeggen. Met 70 m2 aan vvw heb je iig het ideale uitgangspunt voor laag temperatuur verwarming. Kleine radiatoren boven suggereren dat je daar mogelijk afgifte problemen krijgt als je op lage temperatuur stookt, maar misschien heb je wel zo goed geïsoleerd dat dat niet uitmaakt.

Mijn advies: - dat ik zelf ook heb gehad - kijk het een jaartje aan, dan weet je wat je huis doet; historisch gasverbruik (maar dan dus van jezelf) is de beste indicator voor welke WP je nodig hebt.

Alternatieve gedachten: maak een warmteverlies berekening of laat de bevriende installateur dat doen.

Bij een warmtepomp is het belangrijk dat ie qua vermogen goed aansluit op de verwarmingsbehoefte. Anders slijt ie sneller en draait ie (veel) minder zuinig.

De PompAO komt inclusief installatie en 2 jaar full service, dus daar komt geen andere installateur aan te pas. Als je dat wel wilt zou je kunnen kiezen voor bijv. een Panasonic monoblock.

COP is zo belangrijk, want het vertelt in feite veel over de besparing t.o.v. gas en hoe efficiënt de installatie draait. Daar schieten we op tweakers misschien soms een beetje in door.

CV ketel maakt in principe niet uit. Als de PompAO het niet trekt wordt er simpelweg een 'aan' signaal naar de ketel gestuurd en gaat deze cv water warm maken op de ingestelde temperatuur.
Thermostaat zou ik me over laten informeren. Bij mij werkt de Netatmo goed, maar in principe iedere niet modulerende thermostaat.

Voordeel van all electric is dat je de netbeheer en transportkosten voor gas dan niet meer hebt.

Energiekosten zijn er natuurlijk altijd. Als je 1000 kuub gas verstookte zal dat nu zo'n 2500 kW aan stroom verbruik zijn. Dat je die vervolgens wegstreept tegen overproductie van zonnepanelen staat hier los van.

Op basis van je vragen zou ik dit topic eens lezen:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal het topic wat je noemt zo eens even goed doorlezen.

Ik zal heel eerlijk zijn. Nu in onze tussenwoning zijn wij best zuinig bezig (verwarming gaat niet aan als het niet super koud is zoals vandaag, gaat vaak ‘s ochtends ook niet aan als we gaan werken etc) dit zou ik natuurlijk heel anders willen zien, ik zou het liefst altijd 21-22 graden in huis willen hebben, en boven ook lekker behaaglijk en niet trillend onder de dekens liggen omdat de slaapkamer zo koud is (koukleum he) en dat de kinderen gewoon naar boven kunnen om te spelen zonder dat ik mij druk maak om de gasprijzen.

Eigenlijk ben ik een beetje verkocht aan de pompao😂 het design is mooi en hij is zuinig, daarnaast is ie volgens mij ook niet heel duur.

De pompao kan 2-8 w verbruiken, heb ik het goed dat ie in de zomer bij wijze van op 2 watt verbruikt en in de winter 8 watt?

Als jullie mijn verhaal zo horen, is de pompao dan alsnog te krachtig? Of is het juiste de perfecte wp voor ons? Ik snap dat we het beste eerst even een jaar kunnen aankijken, maar we kunnen nu eerst wel even een cv’tje aanschaffen maar dan zijn we weer zo zuinig bezig en krijg je dus geen goede warmtebehoefte peiling.
Hoe hebben gezinnen het in een tussenwoning? Welke wp hebben die?

Sorry ik heb hier niet zoveel verstand van🙈 maar vind dit forum zeer waardevol!

We hebben van de installateur wel een prijs gekregen van een warmtepomp en cv maar er is nooit gevraagd hoeveel wij verbruiken etc dus dan heb ik altijd maar zo’n idee dat ie “maar wat doet” en “zomaar” een wp die op voorraad ligt aan ons wil verkopen, maar misschien ligt dat aan mij😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
shufflez schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Zou niet aanraden om zomaar draden bij elkaar te stoppen als je niet weet wat de draden doen.
De Evohome is normaliter niet direct bedraad verbonden met de PompAO aansturing, maar met een relais-module, welke draadloos aangestuurd wordt door Evohome.

Die ronde thermostaat; is dat niet een externe sensor van Evohome?

Zo te zien zijn dat 2x BDR91, die zijn verbonden met de de zonekleppen? Die kan je dan inderdaad uitschakelen/er tussenuit halen. En kleppen open laten staan.

Wat is er aan de PompAO gekoppeld? Zit er niet nog zo'n 3e kastje?
Nee de de ronde thermostaat is los voor in de bijkeuken daar zit ook 1 klep op. Deze zie ik ook niet op het scherm van evohome. Die BDR91 zijn inderdaad verbonden met de zonekleppen. De ene dus van die ronde en de andere is woonkamer hoofd vloerverwarming.

En er is nog een derde kastje die is met de pompao verbonden. Denk dat hier ook de radiator knoppen ook op zitten?

Maar het is nu een flipperkast met die kleppen, heb al een andere thermostaat besteld een Netatmo. Dan is alleen nog de vraag hoe ik de kleppen open krijg zonder eerst te verwijderen? Weet jij de stappen die ik moet nemen ?

Later wil ik ze wel verwijderen maar wil het eerst een winter aankijken. Ook omdat het beter is als de verdeler wordt veranderd deze mengt nu retourwater maar moet nu ook nog wel denk ik voor als de cv aan gaat. Mocht het dan zonder cv kunnen kan ik 1 keer iemand laten komen voor die verdelers en zonekleppen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
pvleest schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:00:
[...]

De warmtepompboiler wordt aangesloten op de retour van de PompAO. De retour warmte wordt als basis gebruikt om het SWW in de boiler te verwarmen. Met een COP van 3-4 van de warmtepompboiler kan dat best efficiënt. En aangezien de aansturing van beide warmtepompen in dat geval door DeWarmte gebeurt kan er optimalisatie plaatsvinden. Best interessant om te zien hoe dit gaat in de praktijk uitpakt. Er zou ook een elektrisch element in de WPB aanwezig zijn dacht ik, kan handig zijn om overdag overtollige stroom van zonnepanelen te benutten ipv terugleveren (zodra salderen stopt).
Bedankt voor de uitleg. Als dat zo is zal het retourwater worden afgekoeld waardoor de Pomp AO harder moet werken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11

RobertowNL

For your gear!

reinouts schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Als dat zo is zal het retourwater worden afgekoeld waardoor de Pomp AO harder moet werken toch?
Ja, zoals ook de Edel eau doet. Opzich een mooi systeem, mits je op de koude dagen voldoende vermogen hebt met de AO. Anders sta je dan te douchen en wellicht ook verwarmen op COP 1 voor een deel.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Jellyy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal het topic wat je noemt zo eens even goed doorlezen.

Ik zal heel eerlijk zijn. Nu in onze tussenwoning zijn wij best zuinig bezig (verwarming gaat niet aan als het niet super koud is zoals vandaag, gaat vaak ‘s ochtends ook niet aan als we gaan werken etc) dit zou ik natuurlijk heel anders willen zien, ik zou het liefst altijd 21-22 graden in huis willen hebben, en boven ook lekker behaaglijk en niet trillend onder de dekens liggen omdat de slaapkamer zo koud is (koukleum he) en dat de kinderen gewoon naar boven kunnen om te spelen zonder dat ik mij druk maak om de gasprijzen.

Eigenlijk ben ik een beetje verkocht aan de pompao😂 het design is mooi en hij is zuinig, daarnaast is ie volgens mij ook niet heel duur.

De pompao kan 2-8 w verbruiken, heb ik het goed dat ie in de zomer bij wijze van op 2 watt verbruikt en in de winter 8 watt?

Als jullie mijn verhaal zo horen, is de pompao dan alsnog te krachtig? Of is het juiste de perfecte wp voor ons? Ik snap dat we het beste eerst even een jaar kunnen aankijken, maar we kunnen nu eerst wel even een cv’tje aanschaffen maar dan zijn we weer zo zuinig bezig en krijg je dus geen goede warmtebehoefte peiling.
Hoe hebben gezinnen het in een tussenwoning? Welke wp hebben die?

Sorry ik heb hier niet zoveel verstand van🙈 maar vind dit forum zeer waardevol!

We hebben van de installateur wel een prijs gekregen van een warmtepomp en cv maar er is nooit gevraagd hoeveel wij verbruiken etc dus dan heb ik altijd maar zo’n idee dat ie “maar wat doet” en “zomaar” een wp die op voorraad ligt aan ons wil verkopen, maar misschien ligt dat aan mij😅
Ik denk dat je vragen toch echt te lastig zijn om betrouwbaar te beantwoorden op dit forum. Als ik je verhaal zo lees ga je van 2 muren en een dak (tussenwoning) naar een vrijstaande woning? En je hebt geen idee van je toekomst energieverbruik?
Je kan heel simpel eens beginnen met je huidige gasverbruik omrekenen naar kWh (gasverbruik *8,8). Daarna deel je dat getal door het aantal m² dat je daar nu mee warm stookt.
Stel je gebruikt nu 1000 kuub gas = 8800 kWh stroom voor een tussenwoning van 100 m². Dan gebruik je dus 88 kWh/m².
In je toekomstige woning zal je energieverbruik met de twee extra gevels waarschijnlijk sowieso toenemen en je wil eigenlijk ook nog extra comfort. Dan gaan we nu gokken: 2x zo veel energie nodig? =176 kWh per m². Dat vermenigvuldig je met het aantal m² en dan heb je een schatting van het aantal kWh of kuub gas wat je nodig gaat hebben.
Dit is de absolute basis om te bepalen wat voor gasketel óf warmtepomp je nodig hebt. Aangezien dat best een investering is je voor de aankomende 10-15 jaar doet lijkt mij gokken niet heel handig maar misschien is het meer jouw hobby ;). Dus een jaartje stoken blijft het beste.

Een warmtepomp staat net als een gasketel in de zomer uit en verbruikt dan alleen wat energie in standby (wel flinke verschillen tussen warmtepompen) en als je all electric gaat dan natuurlijk nog voor tapwater om te douchen. Dus zonder tapwater zat 95% van je energieverbruik in de winter liggen.
Ook hierbij is het handig om de verschillen tussen watt, kilowatt en kilowattuur te weten want dat lijkt je door elkaar te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
RobertowNL schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:08:
[...]

Ja, zoals ook de Edel eau doet. Opzich een mooi systeem, mits je op de koude dagen voldoende vermogen hebt met de AO. Anders sta je dan te douchen en wellicht ook verwarmen op COP 1 voor een deel.
Dit systeem valt of staat eigenlijk met een warmtebuffer in de vloer met vloerverwarming. Ik zie aantal voorbeelden hier voorbij komen met vloerverwarming achter een zoneklep, dat gaat dus niet werken icm deze all electric upgrade.
Ook voor in zomer wanneer de WP draait, zorg dat alle zonekleppen open staan en er zoveel mogelijk systeeminhoud meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:51:
Ook voor in zomer wanneer de WP draait, zorg dat alle zonekleppen open staan en er zoveel mogelijk systeeminhoud meedoet.
Ehh? Dus je hele huis opwarmen op warm water te kunnen maken?

Ik zou denken: in zomer moet de WPB het zelf maar regelen, er is geen warmte over het huis.

Bel wel benieuwd naar het totale plaatje, ook inclusief koelmodus. Dus hoe zou het moeten werken in allerlei scenario's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Jake schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Ehh? Dus je hele huis opwarmen op warm water te kunnen maken?

Ik zou denken: in zomer moet de WPB het zelf maar regelen, er is geen warmte over het huis.

Bel wel benieuwd naar het totale plaatje, ook inclusief koelmodus. Dus hoe zou het moeten werken in allerlei scenario's?
Een water-water warmtepompboiler haalt energie uit het CV systeem water. Hoe meer water er beschikbaar, hoe meer energie er beschikbaar is. Is er geen water beschikbaar (want alles dicht door zone-/na-regeling) dan is er ook geen energie beschikbaar en gaat de WPB volledig over op weerstands verwarming (COP=1 ipv 3 à 4).
Ik schets alleen de situatie die benodigd is om een water-water warmtepompboiler goed te laten renderen, mede omdat ik het bij mijn vader compleet mis heb zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Jellyy
Niemand kan een antwoord geven op je vraag, want of de PompAO te groot of te klein is, hangt af van hoeveel warmtevraag je huis heeft. Daar heb je zelf nu ook geen weet van, tenzij je een warmteverlies berekening maakt/laat maken. Op basis van je beschrijving (vrijstaande woonboerderij) is het denk ik eerder te klein dan te groot. Als je 'm hybride inzet betekent dit simpelweg dat de gasketel eerder inschakelt.
De PompAO verbruikt zo'n 8 watt in standby. Op vol vermogen zo'n 1600 watt. Daar krijg je dan tussen de ca. 2600 tot 8000 watt in warmte voor terug, naar gelang de buitentemperatuur en de ingestelde warmte van het cv water. Reken er op dat het vermogen v.d. warmtepomp steeds iets verder terug loopt. Bij een buitentemperatuur van -7 en een cvwatertemperatuur van 35 graden nog zo'n 4700 watt (thermisch).
Als je warmtepomp goed is gedimensioneerd, je afgifte op orde is en je niet teveel obstakels maakt (zoals ingewikkelde zoneregelingen), kan ie de hele dag op rustig tempo warmte toevoegen aan je huis, waarbij je in alle kamers met voldoende afgifte niet hoeft te koukleumen.

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 23-10-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 11:42
Retep91 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:36:
[...]
Nee de de ronde thermostaat is los voor in de bijkeuken daar zit ook 1 klep op. Deze zie ik ook niet op het scherm van evohome. Die BDR91 zijn inderdaad verbonden met de zonekleppen. De ene dus van die ronde en de andere is woonkamer hoofd vloerverwarming.
Dat is een bijzondere situatie, niet optimale inzet van Evohome. Maakt nu ook niet meer uit ;) (vraag wel me af hoe de ronde thermostaat dan ooit warmtevraag aan ketel doorgaf. Wellicht 'liep' bijkeuken alleen mee zodra er in woonkamer warmtevraag is, dat is wel hoe je 't kan laten (zodat bijkeuken niet teveel opwarmt).
En er is nog een derde kastje die is met de pompao verbonden. Denk dat hier ook de radiator knoppen ook op zitten?
Lijkt me dan de 'thermostaat' cq het relais dat door het Evohome bedieningspaneel (de daadwerkelijke 'thermostaat') wordt geschakeld naar warmtevraag. Die ga je vervangen door het relais dat bij de Netatmo geleverd wordt. Dan kan Evohome alleen nog de bijkeuken zone openzetten, zodat deze meedraait, maar niet meer de warmtevraag kan bepalen.

Dat gaat hier nu mis, omdat Evohome voor elke zone met beetje warmtevraag de PompAO inschakelt, worden de hoofdzones veel te warm. Die reguleer ik nu nog met de thermostatische mengkranen in verdelers, totdat ESP32 setje binnen is voor DIY thermostaat. Zodra dat er is in ieder geval de kranen (behoolijke flow-reductie) eruit, en wellicht andere verdelers (net eerder dit jaar twee energiezuinige pompen erop gezet 8)7).
Maar het is nu een flipperkast met die kleppen, heb al een andere thermostaat besteld een Netatmo. Dan is alleen nog de vraag hoe ik de kleppen open krijg zonder eerst te verwijderen? Weet jij de stappen die ik moet nemen ?
De BDR91's van de twee grootste zones aanzetten zodat ze groen oplichten en kleppen openstaan. Daarna kan je ze stroomloos maken en blijven ze normaliter open. Je kan ook het hele grijze deel een kwartslag draaien en eraf klikken, kan me niet meer herinneren of ze dan open blijven.

[ Voor 18% gewijzigd door shufflez op 23-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Vraagje over ons evohome systeem icm de PompAo, in de slaapkamers is de ingestelde temperatuur 17 graden, als de temp een halve graad daalt gaat de pomp lopen(uiteraard), maar ik vraag mij af hoe jullie dit doen/oplossen, het zijn dan vaak maar korte sessie’s dat de pomp loopt.

Ik snap dat als het in de winter kouder is ik hier minder last van zal hebben omdat de pomp dan gedurende de dag langer loopt en de slaapkamers dan automatisch mee verwarmen mocht er vraag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 16:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

BDR91 of BDR91T?
Alleen de T variant is enigzins acceptabel met een warmtepomp als ik het Evohome topic goed begrijp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 11 ... 50 Laatste