Mmm.. mij werd bij mijn intake meteen gevraagd welke thermostaat ik gebruikte en dat aan/uit noodzakelijk was. Hebben ze zitten slapen ? Ik heb dus via marktplaats voor weinig een Tado op de kop getikt.Roba123 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:53:
Wij hebben gisteren onze Pomp AO geinstalleerd gekregen. Blijkt dat de pomp niet werkt met onze Nefit Moduline 400 klokthermostaat in combinatie met 3 Danfoss RMT 230 (vloerverwarming beneden) en radiator thermostaten (boven verdieping).
Is er een mogelijkheid om het geheel werkend te krijgen (wellicht zonder de moduline thermostaat, deze lijkt geen simple aan/uit functie te hebben) icm met de huidige thermostaten, en zo ja hoe?
Zo niet, is het het beste om alles te vervangen met Tado thermostaten (Tado wordt door de Warmte aangeraden)? Dus de 3 Danfoss thermostaten, wellicht icm de huidige radiator thermostaten?
Of misschien is er nog wel een betere oplossing?
Ik heb ooit info opgevraagd bij Hydrobag. Die waren me echt veel te duur...wheli schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:43:
[...]
Best wel heel erg groot, hier te berekenen. In de duurzame kroeg zijn al een paar balletjes opgegooid om waterzakken of bv zand als buffer te maken in huis maar er is eigenlijk nooit een businesscase voor aangezien het net een gratis batterij is. In de toekomst zou dat natuurlijk kunnen veranderen.
Toevoeging: bv dit bedrijf: https://hydrobag.nl/
Had er wel oren naar omdat ik niet zoveel ruimte voor een 'normaal' buffervat heb en dus wel ruimte in mijn kruipruimte.
Ja, maar ik had dat zelf ook beter moeten onderzoeken. Mij was onduidelijk wat die klokthermostaat deed in het geheel (ik dacht niets, omdat ik er geen direct gebruik van dacht te maken).GijsZePa schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:45:
[...]
Mmm.. mij werd bij mijn intake meteen gevraagd welke thermostaat ik gebruikte en dat aan/uit noodzakelijk was. Hebben ze zitten slapen ? Ik heb dus via marktplaats voor weinig een Tado op de kop getikt.
En ook bij ons is de PompAO geïnstalleerd. Installatie zou 2 dagen duren, uiteindelijk waren de installateurs 1 dag bezig van 10:00 tot 18:00 en draaide de pomp. Het waren 2 super vriendelijke Polen die tijdens hun pauzes wel in waren voor een praatje. Duidelijk vakkundige lui. Ze hebben de PompAO waterpas aan de muur gekregen, ondanks dat de pomp rechts 80 KG weegt en links 40KG, waardoor deze dus rechts verder door hangt aan de beugel. Bij de inbedrijfstelling belden ze met eigenaar Auke aan de telefoon, leuk om te zien dat die bij de installaties echt betrokken is. Verder goed om te horen dat de Poolse installateurs vol lof spraken over hun werkgever: beste werkgever als het gaat om arbeidsvoorwaarden in 12 jaar gaf een van de mannen aan.
Tot nu toe tevreden, het is wel wennen om zo'n enorm apparaat aan de gevel te hebben, ondanks dat ik wist van te voren hoe groot de PompAO is. Maar over het geluid hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken. Hij hangt naast ons slaapkamer raam en hebben hem al even ingeschakeld toen we gingen slapen door de temperatuur omhoog te gooien, het enige wat we horen is een zacht briesje wind. En dat horen we wel vake, ook zonder warmtepomp.
Nadelen momenteel vind ik op dit moment:
- Dat de techniek zo complex en afhankelijk is van DeWarmte. Zoals het aanpassen van zaken als een Wifi SSID en koppelen aan de PompAO is niet niet gemakkelijk zelf te doen.
- De Webapp vind ik nog niet zo spannend. Wellicht krijg je meer functies als je betaald voor de koel functie, maar had nu toch al gehoopt op zaken die beloofd zijn voor de toekomst zoals de dag/nacht functie zelf regelen. Bijv. handig om de Pomp AO op nacht te kunnen zetten tijdens een nachtdienst van mijn vrouw waarbij ze overdag slaapt. Ook zou een stooklijn aanpassing handig kunnen zijn via de Webapp.
- De website van DeWarmte ziet er niet uit en ik kreeg de eerste keer een lege factuur van hun systeem (wat Google Docs gebruikt), de 2e keer werd de lege sjabloon gevuld met data. Maar het feit dat er Google Docs voor wordt gebruikt geeft me dit toch een beetje een amateuristisch gevoel.
- Voor de subsidie gebruiken ze ook een tool van een derde partij, dat mijn BSN nummer weer moet hebben. Ook kost die partij €75. Dat betaald DeWarmte voor de klant. Maar daarmee had de Pomp AO dus goedkoper kunnen zijn. Dan had ik gewoon bij de ISDE zelf de subsidie aangevraagd (is heel makkelijk) en had me dit weer wat gescheeld (ik verwacht dat DeWarmte geen € 75 betaald per klant maar een dealtje heeft gesloten).
Foto's van de installatie:
:strip_exif()/f/image/3pvRLIaTbCEyTBObVaKNnQqk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1nQ7qdRfQt0h454Bq1eL9HzK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6mGu8o3wek7Dm2jigCutx49r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jiLRH9kBmyYzYo5eDRykQ8F.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe tevreden, het is wel wennen om zo'n enorm apparaat aan de gevel te hebben, ondanks dat ik wist van te voren hoe groot de PompAO is. Maar over het geluid hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken. Hij hangt naast ons slaapkamer raam en hebben hem al even ingeschakeld toen we gingen slapen door de temperatuur omhoog te gooien, het enige wat we horen is een zacht briesje wind. En dat horen we wel vake, ook zonder warmtepomp.
Nadelen momenteel vind ik op dit moment:
- Dat de techniek zo complex en afhankelijk is van DeWarmte. Zoals het aanpassen van zaken als een Wifi SSID en koppelen aan de PompAO is niet niet gemakkelijk zelf te doen.
- De Webapp vind ik nog niet zo spannend. Wellicht krijg je meer functies als je betaald voor de koel functie, maar had nu toch al gehoopt op zaken die beloofd zijn voor de toekomst zoals de dag/nacht functie zelf regelen. Bijv. handig om de Pomp AO op nacht te kunnen zetten tijdens een nachtdienst van mijn vrouw waarbij ze overdag slaapt. Ook zou een stooklijn aanpassing handig kunnen zijn via de Webapp.
- De website van DeWarmte ziet er niet uit en ik kreeg de eerste keer een lege factuur van hun systeem (wat Google Docs gebruikt), de 2e keer werd de lege sjabloon gevuld met data. Maar het feit dat er Google Docs voor wordt gebruikt geeft me dit toch een beetje een amateuristisch gevoel.
- Voor de subsidie gebruiken ze ook een tool van een derde partij, dat mijn BSN nummer weer moet hebben. Ook kost die partij €75. Dat betaald DeWarmte voor de klant. Maar daarmee had de Pomp AO dus goedkoper kunnen zijn. Dan had ik gewoon bij de ISDE zelf de subsidie aangevraagd (is heel makkelijk) en had me dit weer wat gescheeld (ik verwacht dat DeWarmte geen € 75 betaald per klant maar een dealtje heeft gesloten).
Foto's van de installatie:
:strip_exif()/f/image/3pvRLIaTbCEyTBObVaKNnQqk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1nQ7qdRfQt0h454Bq1eL9HzK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6mGu8o3wek7Dm2jigCutx49r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jiLRH9kBmyYzYo5eDRykQ8F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G6OUudOKrKPClJTifVDS0DRh.jpg?f=fotoalbum_large)
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Laat ik het eens omdraaien, omdat ik tado regelmatig in dit topic langs zie komen bij nieuwe AO-bezitters. Wie van jullie is tevreden met de aansturing via Tado en zo ja, wat is de set-up.
Mij viel gisteren op dat de pomp AO nog niet op Silent mode stond tussen 23:00 en 07:00. Na een mailtje naar de support is dit nu ingesteld. We horen de pomp gewoon echt bijna niet meer als we in bed liggen en de pomp aan de gevel naast het raam staat te draaien.
Tip aan iedereen: als een stille modus belangrijk is, voor jezelf of omdat de pomp moet voldoen aan de de voorwaarden, laat dit dan instellen. Standaard staat de stille modus namelijk NIET aan.
Tip aan iedereen: als een stille modus belangrijk is, voor jezelf of omdat de pomp moet voldoen aan de de voorwaarden, laat dit dan instellen. Standaard staat de stille modus namelijk NIET aan.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik heb die van mij nog helemaal niet gehoord. Staat op betonnen dak en is nog niet aangeslagen.harrr schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:47:
Mij viel gisteren op dat de pomp AO nog niet op Silent mode stond tussen 23:00 en 07:00. Na een mailtje naar de support is dit nu ingesteld. We horen de pomp gewoon echt bijna niet meer als we in bed liggen en de pomp aan de gevel naast het raam staat te draaien.
Wat is echter het addertje on het gras mbt de stille modus ? Anders zou je deze modus toch altijd aan laten staan ?
@GijsZePa Silent Mode beperkt de frequentie waarop gedraaid wordt, dus limiteert het vermogen.
Hier (nog) enkele vragen:
- zie meerdere thermostaten langskomen maar klopt het dat de meeste van jullie kiezen voor de Netatmo?
- mijn WP komt op betonnen dak te staan, heeft het plaatsen van de WP op een rubberen mat of tegels veel voordelen? En zo ja wat dient dan de dikte te zijn van het rubber? Moet dan ook nog gebruik worden gemaakt van tegels oid (voor drukverdeling?)
- ik heb lt vloerverwarming, moet ik daar zelf nog iets mee doen qua aansturing/pomp of komt dat allemaal gewoon goed?
tnx
- zie meerdere thermostaten langskomen maar klopt het dat de meeste van jullie kiezen voor de Netatmo?
- mijn WP komt op betonnen dak te staan, heeft het plaatsen van de WP op een rubberen mat of tegels veel voordelen? En zo ja wat dient dan de dikte te zijn van het rubber? Moet dan ook nog gebruik worden gemaakt van tegels oid (voor drukverdeling?)
- ik heb lt vloerverwarming, moet ik daar zelf nog iets mee doen qua aansturing/pomp of komt dat allemaal gewoon goed?
tnx
Ik kan je nog niet echt tips geven, want mijn pomp is nog niet aangeslagen (zeer zonning huis, nu nog steeds 22 graden zonder verwarming), dus qua geluid weet ik eigenlijk nog niet zoveel.kenben schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:43:
tnx
Ik heb op marktplaats voor weinig een Tado op de kop weten te tikken. Volgens installateurs een prima keuze.
Mijn pomp staat op grind op (betonnen) dak met de standaard rubberen steunen die worden meegeleverd.
Qua vloerverwarming. Ik gebruikte in mijn oude situatie al geen pomp. Ik heb vloerverwarming op 4 verdiepingen (split level, dus 4 x 'halve' verdieping). Mijn CV (Remeha) kon het rondpompen op lage temperatuur al zonder problemen aan. De warmtepomp (de naam zegt het al) zou dit ook zonder problemen moeten kunnen.
Ik zou ze nog even terug laten komen voor de fittingen die open en blood zitten voor ze het dak in gaan. Daar moet echt wel isolatie overheen.
Ook is de rood/blauw isolatie niet geschikt voor buitentoepassing. Waar ze dus niet achter de leidinggoot zitten zal de isolatie dus verteren door UV.
Ik draai sinds eind 2022 met een Nest thermostaat op de PompAO en dat gaat prima. Even met installatie wat gedoe gehad om hem werkend te krijgen (was de eerste met een Nest) maar nooit problemen gehad.
Binnenkort krijg ik een nieuwe PompAO in een nieuwe woning en ik ga waarschijnlijk weer voor een Nest, gewoon omdat ik 'm mooi vind 😉
Binnenkort krijg ik een nieuwe PompAO in een nieuwe woning en ik ga waarschijnlijk weer voor een Nest, gewoon omdat ik 'm mooi vind 😉
Ik heb tot nu toe de indruk dat de thermostaat (keuze) weinig van invloed is op de installatie. De thermostaat wordt bij PompAO (i.t.t. Quatt) heel "dom" gebruikt, d.w.z. een aan/uit signaal en niets meer dan dat. Dus geen modulatie percentage en geen temperatuur worden doorgegeven.
Dit betekent dan ook dat je niet al te veel geld hoeft uit te geven aan een thermostaat waarvan je de toeters/bellen toch niet gebruikt.
Wat wel handig zou kunnen zijn is een leerfunctie van de thermostaat, welke eerder de thermostaat inschakelt op basis van gewenste tijdstip dat de kamer op temperatuur moet zijn. Dit is echter enkel indien je de thermostaat uit wilt zetten wanneer je niet thuis bent of naar bed gaat.
Dit betekent dan ook dat je niet al te veel geld hoeft uit te geven aan een thermostaat waarvan je de toeters/bellen toch niet gebruikt.
Wat wel handig zou kunnen zijn is een leerfunctie van de thermostaat, welke eerder de thermostaat inschakelt op basis van gewenste tijdstip dat de kamer op temperatuur moet zijn. Dit is echter enkel indien je de thermostaat uit wilt zetten wanneer je niet thuis bent of naar bed gaat.
@L_Edje Klopt. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een tado opstelling die het wel goed doet. Want tado's gaan "moduleren" door in korte tijd vaak aan/uit te schakelen. Dat gedrag kun je maximeren naar 3 of 4 schakelmomenten per uur, maar dat is nog steeds heel veel...
Zie de een na laatste foto die van een afstandje is genomen. Daar zie je dat alles wel is afgetaped. Hier zie je het ook. Water loopt er ook aan beide kanten niet naar binnen, is luchtdicht met purschuim afgedicht. Zowel de doorvoer door de goot als achter de dakdoorvoer. Wat nog zichtbaar was is afgetaped.Seroo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:46:
[...]
Ik zou ze nog even terug laten komen voor de fittingen die open en blood zitten voor ze het dak in gaan. Daar moet echt wel isolatie overheen.
Ook is de rood/blauw isolatie niet geschikt voor buitentoepassing. Waar ze dus niet achter de leidinggoot zitten zal de isolatie dus verteren door UV.
:strip_exif()/f/image/nlEzPoUMPNFoHZU0e6A3lDaV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 26-09-2023 15:28 ]
Nee hoor ik koos een HoneyWell Lyrics T6 destijds en die kon ik gewoon blijven gebruiken. Zoals hierboven al wordt genoemd gebruiken ze het aan/uit systeem van de CV en geen OpenTherm, dus eigenlijk elke simpele thermostaat voldoet al. Zeker omdat je met een warmtepomp het beste altijd op 1 temperatuur stookt. Dus heb je ook geen slimme thermostaat meer nodig om op afstand je temperatuur te sturen.kenben schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:43:
tnx
Ik zou sowieso rubberen matten/tegels leggen onder de Pomp. Als je dit later wilt doen zul je 120KG moeten optillen.
Vloerverwarming gaat gewoon prima. Ze sluiten de PompAO gewoon aan op de hoofdleidingen van je CV. Die lopen als het goed is ook direct naar je vloerverwarming. Wellicht dat enkel een bypass nodig is als je die nog niet hebt.
Dan wijk je uit naar een thermostaat die niet schakelt maar anticipeert / zelflerend is.PVPaneel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:48:
@L_Edje Klopt. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een tado opstelling die het wel goed doet. Want tado's gaan "moduleren" door in korte tijd vaak aan/uit te schakelen. Dat gedrag kun je maximeren naar 3 of 4 schakelmomenten per uur, maar dat is nog steeds heel veel...
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Scherp, je hebt gelijk.harrr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:09:
[...]
Zie de een na laatste foto die van een afstandje is genomen. Daar zie je dat alles wel is afgetaped. Hier zie je het ook. Water loopt er ook aan beide kanten niet naar binnen, is luchtdicht met purschuim afgedicht. Zowel de doorvoer door de goot als achter de dakdoorvoer. Wat nog zichtbaar was is afgetaped.
[Afbeelding]
Voor wie geïnteresseerd is, heb gemaild met DeWarmte over de wat we kunnen verwachten op korte termijn van de webapp en of er een normale app komt. Dit was het antwoord van Auke (mede-eigenaar):
Op een redelijke termijn zal onze app een "web-app" blijven. Deze is echter wel mobile friendly dus je kunt de informatie comfortabel op een telefoon bekijken.
Momenteel zijn we hard bezig om nieuwe functionaliteiten aan de web-app toe te voegen, de eerste die op de planning voor release staan zijn: "de stooklijn", dit is de weersafhankelijke aanvoertemperatuur, en de "silent mode" instellingen.
Op een redelijke termijn zal onze app een "web-app" blijven. Deze is echter wel mobile friendly dus je kunt de informatie comfortabel op een telefoon bekijken.
Momenteel zijn we hard bezig om nieuwe functionaliteiten aan de web-app toe te voegen, de eerste die op de planning voor release staan zijn: "de stooklijn", dit is de weersafhankelijke aanvoertemperatuur, en de "silent mode" instellingen.
Bedankt voor de tip, ik wist dit niet.harrr schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:47:
Zitten er ook nadelen aan die stille modus, bijvoorbeeld dat opwarmen langer duurt, ik neem aan dat de pomp langzamer draait om stiller te kunnen zijn, of zie ik dat verkeerd?
Uiteraard, precies wat je zegt. Minder vermogen. Wellicht springt de ketel ook wel sneller bij, dat zal ik eens vragen aan DeWarmte (dat zou jammer zijn, dan liver en langere run op minder vermogen). Echter moet ik in mijn gevel de: Silent mode wel gebruiken om aan de wettelijke geluidsnormen te voldoen.golfgti5 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:08:
[...]
Bedankt voor de tip, ik wist dit niet.
Zitten er ook nadelen aan die stille modus, bijvoorbeeld dat opwarmen langer duurt, ik neem aan dat de pomp langzamer draait om stiller te kunnen zijn, of zie ik dat verkeerd?
Hallo hoop dat iemand mij kan helpen. Ze geven aan dat ik altijd 1 radiator moet hebben openstaan maar het liefst nog 1 of 2 groepen van de vloerverwarming zodat de pomp altijd doorstroming heeft. Ook voor de ontdooicyclus heeft de pomp dit nodig.
Nu vraag ik mij af hoe zet ik twee groepen open op de vloerverwarming? Dewarmte kon mij hier niet bij helpen. Of staan de groepen sowieso open?
Foto van de pomp en verdeler:
Nu vraag ik mij af hoe zet ik twee groepen open op de vloerverwarming? Dewarmte kon mij hier niet bij helpen. Of staan de groepen sowieso open?
Foto van de pomp en verdeler:
:strip_exif()/f/image/B92NDHwhWMRvvjdlLwFK8mlj.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag is de AO geplaatst en precies waar de afvoer gemaakt was n.a.v. de eerder gedeelde foto’s hier. Thxstpieter schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie, van achter bezien, 1 klein slangetje linksachter en een grote uitloop rechtsachter. Aan de voorzijde zitten geen uitlopen
:strip_exif()/f/image/XF0Hwe5SbfnZYhHGClmCusuf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil de voorbereidingen in de tuin treffen voor de plaatsing. Kan iemand mij vertellen hoever de steunen uit elkaar staan, en wat de afstand is tot de muur?
Steunen staan hier HoH +-72,5cm uit elkaar en ivm luchtstroom zeker 20cm van de muur/gevel.Disscher schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:59:
Ik wil de voorbereidingen in de tuin treffen voor de plaatsing. Kan iemand mij vertellen hoever de steunen uit elkaar staan, en wat de afstand is tot de muur?
Daarmee komt pomp +-30cm naar voren.
Indien het verdeler is voor één ruimte is, staan de de kranen van de onderste verdeler normaliter open volgens mij. Daarmee regel je waterzijdig de doorstroming per lus van de VV (kan interessant zijn, bijv onder de eettafel minder doorstroming, en meer bij zitkamer is mij aangeraden).Retep91 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:47:
Hier heb ik een grindbak van 1.1x1.5m en de PompAO staat 20cm van de muur. Zou ook makkelijk 1x1.5 kunnen zijn hoor, ik vind hem nogal royaal bemeten.
:strip_exif()/f/image/2YhqLQYbI5M8VITdRGOiAwls.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door L_Edje op 01-10-2023 12:21 ]
Dat zijn toch wel dingen die we misschien beter in de startpost kunnen zetten. Is het een idee om de TS wat te verfraaien ?
[ Voor 13% gewijzigd door L_Edje op 01-10-2023 12:59 ]
Ik stond op het punt opdracht te geven voor installatie van de PompAO. Ik struikelde vooral nog over artikel 6.2 en 6.3 in de overeenkomst. Die gaan over de 2 jaar all-in service periode.
Ik heb met De Warmte contact gezocht over de periode daarna en waar ik eventueel met een servicecontract zou voor moeten gaan betalen.
Een deel van de reactie op mijn vraag zit mij niet lekker en doet mij twijfelen de koop door te laten gaan: "Het inzicht in de WebApp en monitoring zal hoogst waarschijnlijk vervallen als je er voor kiest om niet aan een service contract vast te willen zitten. " Instellingen aan het systeem zoals de silent mode en de stooklijn zouden wel mogelijk blijven.
Graag hoor ik jullie visie hier op. Wat is gebruikelijk bij andere warmtepompen mbt inzicht in prestaties? Bij een cv ketel kun je toch ook zelf diverse waarden uitlezen zoals aanvoertemperatuur, vermogen, etc? "Functioneert" de PompAO zonder WebApp?
Ik heb met De Warmte contact gezocht over de periode daarna en waar ik eventueel met een servicecontract zou voor moeten gaan betalen.
Een deel van de reactie op mijn vraag zit mij niet lekker en doet mij twijfelen de koop door te laten gaan: "Het inzicht in de WebApp en monitoring zal hoogst waarschijnlijk vervallen als je er voor kiest om niet aan een service contract vast te willen zitten. " Instellingen aan het systeem zoals de silent mode en de stooklijn zouden wel mogelijk blijven.
Graag hoor ik jullie visie hier op. Wat is gebruikelijk bij andere warmtepompen mbt inzicht in prestaties? Bij een cv ketel kun je toch ook zelf diverse waarden uitlezen zoals aanvoertemperatuur, vermogen, etc? "Functioneert" de PompAO zonder WebApp?
@jansd Ja, is zeker 1 v.d. mindere punten aan dit soort systemen.
Mijn mening? Het is de keerzijde voor een 6 kW warmtepomp geïnstalleerd voor 3400 euro totaal. Het geld moet uiteindelijk ergens vandaan komen.
Hij zal het zeker nog doen zonder WebApp, want de hoorn des overvloeds (kuch kuch) die er nu op staat heeft nu ook al 0 impact en was er tijdens de eerste winter helemaal niet. Ik las de CV temperatuur af aan de CV ketel, maar als je dat buiten DeWarmte om wil doen, zul je inderdaad zelf moeten gaan investeren.
Voor mij was de overweging om de PompAO aan te schaffen gemotiveerd door een PV overschot en een onontkoombaar zeer hoog (tijdelijk) gastarief door de oorlog in Oekraïne. Ik zie eind volgend jaar wel wat het wordt qua abbo en of ik daar mee akkoord ben. Voorlopig doet ie het prima en dat tegen een zeer lage prijs..
Mijn mening? Het is de keerzijde voor een 6 kW warmtepomp geïnstalleerd voor 3400 euro totaal. Het geld moet uiteindelijk ergens vandaan komen.
Hij zal het zeker nog doen zonder WebApp, want de hoorn des overvloeds (kuch kuch) die er nu op staat heeft nu ook al 0 impact en was er tijdens de eerste winter helemaal niet. Ik las de CV temperatuur af aan de CV ketel, maar als je dat buiten DeWarmte om wil doen, zul je inderdaad zelf moeten gaan investeren.
Voor mij was de overweging om de PompAO aan te schaffen gemotiveerd door een PV overschot en een onontkoombaar zeer hoog (tijdelijk) gastarief door de oorlog in Oekraïne. Ik zie eind volgend jaar wel wat het wordt qua abbo en of ik daar mee akkoord ben. Voorlopig doet ie het prima en dat tegen een zeer lage prijs..
Ik snap je twijfel helemaal, het lijkt echter de mode te zijn. Mijn auto heeft 3 jaar gratis kaarten en software en daarna een abonnement... je tv doet het niet meer als je software outdated is.jansd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:59:
Ik stond op het punt opdracht te geven voor installatie van de PompAO. Ik struikelde vooral nog over artikel 6.2 en 6.3 in de overeenkomst. Die gaan over de 2 jaar all-in service periode.
Voordeel van bv mijn Panasonic is dat je via Heishamon zelf alles uit kan lezen en aan kan sturen. Maar was meer dan het dubbele van de aanschaf van pompAO.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dit was mij ook opgevallen maar ze hebben mij verzekerd dat alles wat ze op afstand kunnen doen en monitoren onbetaald blijft. Alleen het onderhoud waarvoor ze ter plekke moeten komen is betaald tegen een vast uurtarief van uit mijn hoofd 60 euro. Over 2 weken komt de pomp AO!
:strip_exif()/f/image/pxblQogYlXf36W7LfzyUax7r.jpg?f=fotoalbum_large)
De module linksboven in de stuurkast is een RS485 naar lora converter. Hiermee praat de Raspberry Pi met de buitenunit. Dit is een standaard poorttype welke door een beetje techneut wel te uitlezen moet zijn.. mocht de web applicatie niet meer vrij toegankelijk zijn. Vermoedelijk zal dit modbus zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door L_Edje op 03-10-2023 21:18 ]
Dat is interessant. Kun je dan ook redeneren dat DeWarmte geen gegevens hoeft te ontvangen als ik geen onderhoud afneem? Dus dat ik de internetverbinding verbreek als ik er zelf geen voordeel aan heb?jansd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:59:
Ik ben nog niet zo heel lang bezig met deze materie, maar de warmtepomp begint vanaf 3400 incl installatie. Ik zie eigenlijk meteen extra kosten voor werken op hoogte of betonboringen, maar dat kan aan onze woning en voorkeuren liggen. Voor subsidie is de prijs EUR 6.250. Is dat erg laag?PVPaneel schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:35:
@jansd Ja, is zeker 1 v.d. mindere punten aan dit soort systemen.
Onze warmtepomp was €3850 in aanschaf, installatie kostte (incl SWW vat etc) 32 uur. Daarnaast nog materiaalkosten. Beide samen rond de 5000 euro. En SWW vat was ook nog 2200 euro. Totaal rond de 11k zonder subsidie. Dus ja, is niet duur in mijn ogen.bastb schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:58:
[...]
Ik ben nog niet zo heel lang bezig met deze materie, maar de warmtepomp begint vanaf 3400 incl installatie. Ik zie eigenlijk meteen extra kosten voor werken op hoogte of betonboringen, maar dat kan aan onze woning en voorkeuren liggen. Voor subsidie is de prijs EUR 6.250. Is dat erg laag?
@bastb De bijkomende kosten die je noemt ga je bij iedere partij extra betalen (en anders is het al verrekend in een hogere all-in prijs). Het kan nog goedkoper, maar dan ben je wel zelf aan het installeren en heb je/ken je iemand met de juiste SBI code. De getallen die @wheli noemt zijn ook geen uitzondering (en ik kan me er niet aan ontrekken dat in NL de prijs/prestatie verhouding volledig zoek is, maar dat terzijde
).
[ Voor 9% gewijzigd door PVPaneel op 04-10-2023 16:49 ]
Bij mij komt 'ie op 16 oktober. Ik ben van plan de Tado-thermostaat door DeWarmte erbij te laten leveren. Wat doe jij?Mkw schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:38:
Dit was mij ook opgevallen maar ze hebben mij verzekerd dat alles wat ze op afstand kunnen doen en monitoren onbetaald blijft. Alleen het onderhoud waarvoor ze ter plekke moeten komen is betaald tegen een vast uurtarief van uit mijn hoofd 60 euro. Over 2 weken komt de pomp AO!
Ik had al een Tado 😀reinouts schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:31:
[...]
Bij mij komt 'ie op 16 oktober. Ik ben van plan de Tado-thermostaat door DeWarmte erbij te laten leveren. Wat doe jij?
Vandaag maar eens de PompAO aangehad en bovendien heb ik een KwH meter in de meterkast gehangen. Er vallen mij een paar dingen op.
De PompAO buitenunit gebruikt de hele dag door 7-8W in standby. Zou ik straffeloos de buitenunit uit kunnen schakelen als ik de warmtepomp niet gebruik ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pbq3wfcZA6EW7W8rE41bVl7N.png?f=user_large)
Verder lijkt het er op dat in de ochtend een mooie lange run wordt gedaan en dat de PompAO in de middag gaat pendelen. Of interpreteer ik de grafieken verkeerd ?
/f/image/hXL9nURUUKntA2WrbscpV9mM.png?f=fotoalbum_large)
Bonusvraag: waarom wordt de heat-input negatief? is dit een defrost ?
De PompAO buitenunit gebruikt de hele dag door 7-8W in standby. Zou ik straffeloos de buitenunit uit kunnen schakelen als ik de warmtepomp niet gebruik ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pbq3wfcZA6EW7W8rE41bVl7N.png?f=user_large)
Verder lijkt het er op dat in de ochtend een mooie lange run wordt gedaan en dat de PompAO in de middag gaat pendelen. Of interpreteer ik de grafieken verkeerd ?
/f/image/hXL9nURUUKntA2WrbscpV9mM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door L_Edje op 05-10-2023 17:28 ]
Dat 'pendelen' wat je in de middag hebt, heb ik ook. Ik vermoed dat het komt door de nog relatief hoge buitentemperatuur en de stooklijn. Maar met dit weer heb ik de verwarming nog niet nodig gehad dus ik wou het even afwachten totdat het wat kouder wordt.L_Edje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:26:
Vandaag maar eens de PompAO aangehad en bovendien heb ik een KwH meter in de meterkast gehangen. Er vallen mij een paar dingen op.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben ik ook benieuwd naar want mijn Tado doet ook nog een ‘modulerend effect’ met de aan/uit wat pendelen veroorzaakt.PVPaneel schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:27:
Laat ik het eens omdraaien, omdat ik tado regelmatig in dit topic langs zie komen bij nieuwe AO-bezitters. Wie van jullie is tevreden met de aansturing via Tado en zo ja, wat is de set-up.
Ik heb vandaag contact gehad met Tado en ze hebben aangegeven een speciale instelling voor warmte pompen te hebben toegepast om te testen de komende dagen. Ze hebben geen specifieke omschrijving verder gegeven.
Dat zou ik afraden, dingen als voorkomen dat de pomp vast komt te zitten, carterverwarming en vorstbeveiliging werken dan ook niet. 8 watt is nog netjes, mijn warmtepomp doet 9 watt (incl thermostaat en besturing) en Mitsu's 24 ofzo.L_Edje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:26:
Dat zie je goed. Vier starts per uur vind ik wat veel (mening).[Afbeelding]
Je ziet dit alleen bij opstarten als de compressor nog niet op druk is, dan komt er warm water van kamertemperatuur bij de inlet aan en komt er kouder water op buitentemperatuur de warmtewisselaar uit. Op dat moment heb je dus een negatieve dT en dus registreert dat als koeling. Bij een defrost ga je dat inderdaad ook zien, maar dan pas na een poosje draaien, en veel sterker. Kijk niet raar op als hij dan meer dan -4 kW registreert.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben bezig een stroompunt voor de pomp te maken. De leidingen incl koof gaan vanaf de pomp naar rechts (gezien als je voor de pomp staat) ca 10-20 cm boven de grond. Het is dan niet handig als ik aan de rechterkant van de pomp de grondkabel door een pvc pijp omhoog laat komen. Die kruist de koof dan namelijk. Daarom wil ik de werkschakelaar links laten plaatsen.
Wil iemand de lengte van de kabel meten tussen pomp en werkschakelaar? Dan weet ik hoeveel speling ik heb.
Wil iemand de lengte van de kabel meten tussen pomp en werkschakelaar? Dan weet ik hoeveel speling ik heb.
Wellicht is de vraag niet heel concreet, maar wilde het toch even checken:
Situatie
Over 2 weken krijgen wij de sleutels van ons nieuwe huis, een jaren 70 woning die gestookt wordt mbv. een CV (remeha tzerra ace). Zowel boven als beneden hangen nu radiatoren.
Met de installatie is nu weinig aan de hand. We gaan als eerste de radiatoren beneden afdoppen en op 30/31 okt wordt er vloerverwarming ingefreest beneden. Qua verdeler vond ik het nog lastig omdat je verschillende dingen leest over de combinatie hybride wp+vv, ene zegt wel vv verdeelpomp, andere niet. Uiteindelijk krijgen we een verdeler met demonteerbare pomp.
De vloerverwarmingboer sluit de verdeler niet aan op het systeem, dus dat laten we een externe installateur doen, waarna een week later de PompAO geinstalleerd wordt icm een Tado thermostaat.
De radiatoren boven laten we vooralsnog hangen, maar deze zullen midden november vervangen worden door Jaga strada LTV radiatoren (in toekomst eventueel met zelfgemaakte booster/fan)
Vraag
Nu is mijn eerste vraag, mis ik iets met bovenstaand plan, zaken om rekening mee te houden?
Als tweede, qua timing & testen:
Ik lees soms verhalen over dat er minimaal een radiator open moet staan of dat vloerverwarming direct beschikbaar moet zijn op een paar groepen. Doel is dat we na het installeren van de PompAO wel even kunnen testen. Kan dit met behulp van de oude radiatoren boven? en kan ik daarna veilig het systeem uitzetten om de radiatoren boven 1 voor 1 te vervangen?
Dank alvast
Situatie
Over 2 weken krijgen wij de sleutels van ons nieuwe huis, een jaren 70 woning die gestookt wordt mbv. een CV (remeha tzerra ace). Zowel boven als beneden hangen nu radiatoren.
Met de installatie is nu weinig aan de hand. We gaan als eerste de radiatoren beneden afdoppen en op 30/31 okt wordt er vloerverwarming ingefreest beneden. Qua verdeler vond ik het nog lastig omdat je verschillende dingen leest over de combinatie hybride wp+vv, ene zegt wel vv verdeelpomp, andere niet. Uiteindelijk krijgen we een verdeler met demonteerbare pomp.
De vloerverwarmingboer sluit de verdeler niet aan op het systeem, dus dat laten we een externe installateur doen, waarna een week later de PompAO geinstalleerd wordt icm een Tado thermostaat.
De radiatoren boven laten we vooralsnog hangen, maar deze zullen midden november vervangen worden door Jaga strada LTV radiatoren (in toekomst eventueel met zelfgemaakte booster/fan)
Vraag
Nu is mijn eerste vraag, mis ik iets met bovenstaand plan, zaken om rekening mee te houden?
Als tweede, qua timing & testen:
Ik lees soms verhalen over dat er minimaal een radiator open moet staan of dat vloerverwarming direct beschikbaar moet zijn op een paar groepen. Doel is dat we na het installeren van de PompAO wel even kunnen testen. Kan dit met behulp van de oude radiatoren boven? en kan ik daarna veilig het systeem uitzetten om de radiatoren boven 1 voor 1 te vervangen?
Dank alvast
Aan de PompAO hangt een klein kabeltje van een meter. Reken erop dat de werkschakelaar direct achter de pomp aan de gevel komt. Bij vrijstaande installaties (bijv. ver van een muur af) maken ze hem aan de pomp vast dacht ik.jansd schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:35:
Ben bezig een stroompunt voor de pomp te maken. De leidingen incl koof gaan vanaf de pomp naar rechts (gezien als je voor de pomp staat) ca 10-20 cm boven de grond. Het is dan niet handig als ik aan de rechterkant van de pomp de grondkabel door een pvc pijp omhoog laat komen. Die kruist de koof dan namelijk. Daarom wil ik de werkschakelaar links laten plaatsen.
Behalve dat ik de PompAO laat plaatsen ben ik ook toe aan een nieuw energiecontract. Wat is wijsheid? De pomp zal een jaarlijks gasverbruik van een kleine 1000m³ moeten opvangen, hoe vertaalt zoiets zich in kWh's?
Ga uit van z’n 2500kwh, dan zit je denk wel veilig.reinouts schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:22:
Behalve dat ik de PompAO laat plaatsen ben ik ook toe aan een nieuw energiecontract. Wat is wijsheid? De pomp zal een jaarlijks gasverbruik van een kleine 1000m³ moeten opvangen, hoe vertaalt zoiets zich in kWh's?
Ik heb er eentje van Marktplaats afgehaald. Installatie deden de heren installateurs voor me. Scheelde een hoop centjes ..reinouts schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:31:
[...]
Bij mij komt 'ie op 16 oktober. Ik ben van plan de Tado-thermostaat door DeWarmte erbij te laten leveren. Wat doe jij?
Ik ben geen installateur, dus misschien praat ik onzin, maar ik heb op 4 verdiepingen vloerverwarming (split level) en nog een bovenverdieping met radiatoren. Ik heb helemaal geen extra pomp. In eerste instantie pompte mijn remeha CV ketel het allemaal zonder problemen rond en nu gaat de warmtepomp dat doen..Igor4 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:40:
...
Met de installatie is nu weinig aan de hand. We gaan als eerste de radiatoren beneden afdoppen en op 30/31 okt wordt er vloerverwarming ingefreest beneden. Qua verdeler vond ik het nog lastig omdat je verschillende dingen leest over de combinatie hybride wp+vv, ene zegt wel vv verdeelpomp, andere niet. Uiteindelijk krijgen we een verdeler met demonteerbare pomp....
Prima. En heeft iemand al ervaring met het combineren van de Pomp AO met een dynamisch energiecontract (bijv. Tibber)?TeutonMartin schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:29:
[...]
Ga uit van z’n 2500kwh, dan zit je denk wel veilig.
Nog niet, hier word de AO pomp geplaatst op 24 oktober. Heb een dynamisch energiecontract bij next energie, en wil wel gaan experimenteren met instellen van de pomp op de daluren.
Die zijn meestal van 01.00 tot 06.00, en van 11.00 tot 16.00.
Word door de energieleverancier geïnformeerd op welke uren van de volgende dag de prijzen het laagste zijn.
Word door de energieleverancier geïnformeerd op welke uren van de volgende dag de prijzen het laagste zijn.
Ja, ik. Wat wil je weten?reinouts schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Prima. En heeft iemand al ervaring met het combineren van de Pomp AO met een dynamisch energiecontract (bijv. Tibber)?
Zo ongeveer heb ik idd nu thermostaat ingesteld (Evohome). In ieder geval de zones met meeste thermische opslag (grote vloerverwarmingsoppervlakten in beton), twijfel nog wat ik met de kleinere (LT radiatoren) zones doe. Dit icm een Zonneplan dynamisch contract (en zonnepanelen). Zou graag meer controle hierover krijgen via PompAO/DeWarmte zelf (bijv iets hogere stooklijn bij lagere buitentemp en hogere opbrengst panelen)jvlien schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:06:
Nog niet, hier word de AO pomp geplaatst op 24 oktober. Heb een dynamisch energiecontract bij next energie, en wil wel gaan experimenteren met instellen van de pomp op de daluren.
Ik heb beneden de gehele vloer vloerverwarming bestaande uit twee delen. De kleinste is keuken op een verdeler en recent de rest ook op een andere verdeler.
Die in de keuken ligt wat dieper onder dekcement en de rest ondiep onder een fabervloer.
Op welke temperatuur kan ik mijn vv-verdelers het best instellen? Wat is wenselijk icm een hybride?
Die in de keuken ligt wat dieper onder dekcement en de rest ondiep onder een fabervloer.
Op welke temperatuur kan ik mijn vv-verdelers het best instellen? Wat is wenselijk icm een hybride?
[ Voor 5% gewijzigd door iop op 16-10-2023 08:43 ]
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
.
[ Voor 99% gewijzigd door golfgti5 op 15-10-2023 17:44 ]
Update van mijn kant.
Na een lange verbouwing waarbij de PompAO was afgesloten, midden augustus alles weer aangesloten en een testrun gedaan, waarbij de PompAO succesvol draaide (wel kort i.v.m. stooklijn en warme buitentemperatuur). Toen contact gehad met DeWarmte over het verlagen van de stooklijn omdat we inmiddels 40m2 vvw hebben liggen en de isolatie in de woonkamer sterk is verbeterd. Meteen ook gevraagd of alles er normaal uitzag, hetgeen het geval was.
Toen kwam helaas de koude zondagochtend. De PompAO sprong niet aan, en de ruimteverwarminginstelling van mijn CV-ketel stond uit; ergo geen warmte, ondanks een signaal van de thermostaat.
Contact gezocht met de warmte via het "noodnummer". Daar werd helaas in eerste instantie niet opgenomen (was ook vroeg). In de loop van de dag contact gehad met DeWarmte, en de boel remote uitgelezen. De medewerker constateerde een grote hoeveelheid foutmeldingen, waarbij het resetten van de monoblock en de stuurkast geen enkel effect hadden. Hij kon helaas niet verder escaleren..dat gebeurd vandaag.. Er gaat eerst iemand met meer ervaring meekijken en als het niet op afstand gefixt wordt, dan sturen ze iemand langs...
Vervelende is; mijn cv ketel is oud (heel hoog minimaal vermogen) en de 40m2 vvw is minder dan het minimum.Daardoor schakelt ie even 1, warmt een minuut of 2-3 op, krijgt dan te warm water retour (vermoed ik) en schakelt weer uit. Er komt met 4 draaimomentjes per uur wel een beetje warmte de vloer in, maar niet heel veel. Ik ben momenteel erg blij met de pelletkachel die we als extra in de woonkamer hebben staan..die doet nl. wel wat je vanm verwacht,,,
Na een lange verbouwing waarbij de PompAO was afgesloten, midden augustus alles weer aangesloten en een testrun gedaan, waarbij de PompAO succesvol draaide (wel kort i.v.m. stooklijn en warme buitentemperatuur). Toen contact gehad met DeWarmte over het verlagen van de stooklijn omdat we inmiddels 40m2 vvw hebben liggen en de isolatie in de woonkamer sterk is verbeterd. Meteen ook gevraagd of alles er normaal uitzag, hetgeen het geval was.
Toen kwam helaas de koude zondagochtend. De PompAO sprong niet aan, en de ruimteverwarminginstelling van mijn CV-ketel stond uit; ergo geen warmte, ondanks een signaal van de thermostaat.
Contact gezocht met de warmte via het "noodnummer". Daar werd helaas in eerste instantie niet opgenomen (was ook vroeg). In de loop van de dag contact gehad met DeWarmte, en de boel remote uitgelezen. De medewerker constateerde een grote hoeveelheid foutmeldingen, waarbij het resetten van de monoblock en de stuurkast geen enkel effect hadden. Hij kon helaas niet verder escaleren..dat gebeurd vandaag.. Er gaat eerst iemand met meer ervaring meekijken en als het niet op afstand gefixt wordt, dan sturen ze iemand langs...
Vervelende is; mijn cv ketel is oud (heel hoog minimaal vermogen) en de 40m2 vvw is minder dan het minimum.Daardoor schakelt ie even 1, warmt een minuut of 2-3 op, krijgt dan te warm water retour (vermoed ik) en schakelt weer uit. Er komt met 4 draaimomentjes per uur wel een beetje warmte de vloer in, maar niet heel veel. Ik ben momenteel erg blij met de pelletkachel die we als extra in de woonkamer hebben staan..die doet nl. wel wat je vanm verwacht,,,
Sinds vorige week ook in het bezit van een PompAO las hier over pendelen etc maar als ik de grafieken (dank aan @DutchAce zie dan valt mij op dat elke ochtend de temperatuur even naar 0 gaat als een reset is dit te verklaren ?
/f/image/L0tkqp6wPQQ4UJArhkpOhxfw.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik zelf een lyric T6 en heb deze op 18 graden staan en hoorde de PompAO toch wel een paar keer uit aan gaan, heb alleen radiatoren nu even zoeken naar de ideale stooklijn. naast dat ik nog redelijk wat water geklots heb in de leiding. waterflow is 18l/min.
/f/image/L0tkqp6wPQQ4UJArhkpOhxfw.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik zelf een lyric T6 en heb deze op 18 graden staan en hoorde de PompAO toch wel een paar keer uit aan gaan, heb alleen radiatoren nu even zoeken naar de ideale stooklijn. naast dat ik nog redelijk wat water geklots heb in de leiding. waterflow is 18l/min.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DQtUaVVmc4dEW3Pz2oJCBVzN.png?f=user_large)
Het ziet er inderdaad naar uit dat je behoorlijk veel stops hebt. Je temperatuur staat voor radiatoren denk ik behoorlijk laag, met pompao maar rond de 3kw draait hij met die buitentemperatuur minimaal en nog kan hij ze warmte niet goed kwijt.rob2011 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:48:
Sinds vorige week ook in het bezit van een PompAO las hier over pendelen etc maar als ik de grafieken (dank aan @DutchAce zie dan valt mij op dat elke ochtend de temperatuur even naar 0 gaat als een reset is dit te verklaren ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou dus eerst je minimale temperatuur eens een flink stuk op krikken denk ik zodat hij wat langere runs kan maken.
Wat had je voorheen als aanvoer temperatuur met je cv ketel? en werkte die ook met een stooklijn of enkel de ingestelde max temperatuur?
De temperatuur opkrikken is niet iets wat je zelf kan doen?
Mijn CV stond op 50 graden met gewoon een simpele honeywell thermostaat.
"Je temperatuur staat voor radiatoren denk ik behoorlijk laag, met pompao maar rond de 3kw draait hij met die buitentemperatuur minimaal en nog kan hij ze warmte niet goed kwijt."
Dit is iets wat dewarmte kan aanpassen ?
"Je temperatuur staat voor radiatoren denk ik behoorlijk laag, met pompao maar rond de 3kw draait hij met die buitentemperatuur minimaal en nog kan hij ze warmte niet goed kwijt."
Klopt dit kan de support afdeling voor je doen. Heb je speciale ltv radiatoren of gewoon normale?rob2011 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:04:
De temperatuur opkrikken is niet iets wat je zelf kan doen?
Anders zou ik misschien eerst eens starten met -10 a 50 graden en 15 a 30 graden. Kan je dan eens in de gaten houden hoe het met de start en stops gaat en of je eventueel wat verder naar beneden kan tweaken.
Rond de 10 graden buiten zag ik nu bij jou een temp van 28, dit gaat dan naar 34.
[ Voor 5% gewijzigd door TeutonMartin op 16-10-2023 11:29 ]
Voor het eerst moet mijn PompAO ook aan de slag, in mijn grafiekjes zie ik het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/hsRZMuiu8lv9gLF4GJBiVxpO.png?f=user_large)
Met als stroomverbruik
/f/image/MDc2KMmnERMqiegEdhP243Ms.png?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt op stevig pendelen.
Zou hij zijn warmte niet kwijt kunnen?
Ik verwarm mijn woning met +/- 70m2 vw
Ik heb een ruimtetemperatuur ingesteld van 20.5 graden (Lyric T6)
Ben benieuwd wat jullie gedachten zijn als je deze grafieken bekijkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hsRZMuiu8lv9gLF4GJBiVxpO.png?f=user_large)
Met als stroomverbruik
/f/image/MDc2KMmnERMqiegEdhP243Ms.png?f=fotoalbum_large)
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Dat ziet er inderdaad heel erg uit als pendelen.f.welvering schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:16:
Voor het eerst moet mijn PompAO ook aan de slag, in mijn grafiekjes zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Met als stroomverbruik
[Afbeelding]
Ik heb thuis z’n 135 m2 vloerverwarming plus nog diverse radiatoren, met een run van 4 uur draait hij meestal 4 uur lang volle bak (met deze temperaturen z’n 7,4kwh warmte per uur en z’n 1,4kwh stroom. Enkel met buitentemperaturen boven de 15 graden heb ik het pendelen wel eens gezien (2 startstops per uur).
/f/image/WkMXcSzkjgwatOEYS3GkTTSn.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou denk eerst ook eens starten met het verhogen van je minimale temperatuur richting de 30 graden (bij 15 graden buiten temperatuur).
Wat heb je voor vloerverwarmingsverdeler? Is dit een open of mengt deze bij?
De verdeler mengt, maar een zit een hydrolische klep in (wat ik begreep) waardoor ik er een open verdeler van kan maken. Alleen weet ik niet of dit goed gaat als bijv de CV bij zou moeten springen en er 60 graden water aangeboden wordTeutonMartin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:31:
[...]
Dat ziet er inderdaad heel erg uit als pendelen.
Ik heb thuis z’n 135 m2 vloerverwarming plus nog diverse radiatoren, met een run van 4 uur draait hij meestal 4 uur lang volle bak (met deze temperaturen z’n 7,4kwh warmte per uur en z’n 1,4kwh stroom. Enkel met buitentemperaturen boven de 15 graden heb ik het pendelen wel eens gezien (2 startstops per uur).
[Afbeelding]
Ik zou denk eerst ook eens starten met het verhogen van je minimale temperatuur richting de 30 graden (bij 15 graden buiten temperatuur).
Wat heb je voor vloerverwarmingsverdeler? Is dit een open of mengt deze bij?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Bij mij mengt hij ook bij, dat zou niet het probleem hoeven te zijn.f.welvering schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:33:
[...]
De verdeler mengt, maar een zit een hydrolische klep in (wat ik begreep) waardoor ik er een open verdeler van kan maken. Alleen weet ik niet of dit goed gaat als bijv de CV bij zou moeten springen en er 60 graden water aangeboden word
Ik denk te kort afgifte, ligt de vloerverwarming hoh 10 cm?
In dat geval heb je met jou settings uit het plaatje
Z’n 1,7kw afgifte, met een invoer van 3kw, vandaar dus veel start stops.
vw ligt inderdaad hoh 10 cm.TeutonMartin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:45:
[...]
Bij mij mengt hij ook bij, dat zou niet het probleem hoeven te zijn.
Ik denk te kort afgifte, ligt de vloerverwarming hoh 10 cm?
In dat geval heb je met jou settings uit het plaatje
Z’n 1,7kw afgifte, met een invoer van 3kw, vandaar dus veel start stops.
Is begin dit jaar aangelegd dus ligt vrij hoog in de dekvloer.
Jij denkt dus dat dit pendelen verwacht gedrag zou kunnen zijn?
Wel met deze ingestelde stooklijn.f.welvering schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
vw ligt inderdaad hoh 10 cm.
Is begin dit jaar aangelegd dus ligt vrij hoog in de dekvloer.
Jij denkt dus dat dit pendelen verwacht gedrag zou kunnen zijn?
Als je het minimum vermogen van PompAO niet kwijt kunt met je afgifte systeem (dus je vloerverwarming) gaat hij zich zelf steeds uitschakelen.
Op je grafiek zie je dat pompAO maar rond de 3kw vermogen draait, dit is redelijk richting zijn minimum, als dat minimale vermogen niet door de ruimte wordt opgenomen dan loopt de retour temp snel op richting de aanvoer temp (terug moduleren kan niet meer want hij draait al minimaal) waardoor hij dus uit gaat.
Je zal dus moeten zorgen voor meer afgifte, dit kan door de aanvoertemperatuur van pompao te verhogen, hierdoor gaat je vloerverwarming meer warmte afgeven aan de ruimte en dan zal pompao dus langer draaien.
Ik zou eerst eens naar een minimale temperatuur van 30 graden aanvoer gaan bij een buitentemperatuur van 15 graden en bijvoorbeeld 45 bij -10. Elke graden onder de 15 buiten temperatuur zal pompao de aanvoer met 0,6 verhogen. Rond de 12 graden buiten tenp zit je dan rond de 32. Retour probeert pompao vaak rond de 6 graden lager te houden dan de aanvoer.
Zie hier zomaar een link hoe je dan je afgifte kan berekenen https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
/f/image/UbH3RQ9Un6ExsM5eTeZiKRl5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HArG5EAZScPg7xu03ryBOJW8.png?f=fotoalbum_large)
Beste allemaal, wij hebben de Pomp AO vanaf Augustus, gisteren en vandaag voor het eerst wat gedraait, ons huis heeft 60 m² vloerverwarming, ik heb weinig verstand van de app en dus wat screenshots geplaatst, als jullie er naar kijken, ziet dit er dan goed uit?
KwH niet te hoog qua gebruik, zo koud is het immers nog niet.
Hoor het graag, alvast bedankt
Met huidige buitentemperatuur (zie 15 graden in je screenshot) is een 'average COP' van 2.1 natuurlijk dramatisch. Dat zou je verwachten bij een buitentemperatuur van -10 graden..golfgti5 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste allemaal, wij hebben de Pomp AO vanaf Augustus, gisteren en vandaag voor het eerst wat gedraait, ons huis heeft 60 m² vloerverwarming, ik heb weinig verstand van de app en dus wat screenshots geplaatst, als jullie er naar kijken, ziet dit er dan goed uit?
KwH niet te hoog qua gebruik, zo koud is het immers nog niet.
Hoor het graag, alvast bedankt
De laatste screenshot laat een hoger elektraverbruik dan warmteproductie zien, op welk moment is deze screenshot genomen?
Hoeveel afgifte stond er open?
Meen me te herinneren dat je veel na-/zoneregeling hebt. Als er (veel) te weinig open staat gaat de WP als een malle staan pendelen en heb je een (veel) hoger elektraverbruik en dus beroerde COP.
[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 16-10-2023 20:37 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Er zit een maand aan stand-by verbruik in die 2.1 van de screnshot. Beter een screnshot van alleen gisteren (per uur tab) dat geeft een beter beeld.Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:33:
[...]
Met huidige buitentemperatuur (zie 15 graden in je screenshot) is een 'average COP' van 2.1 natuurlijk dramatisch. Dat zou je verwachten bij een buitentemperatuur van -10 graden..
De laatste screenshot laat een hoger elektraverbruik dan warmteproductie zien, op welk moment is deze screenshot genomen?
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
16 oktober: 20 kWh / 7.3 kWh = 2.7 COPRobertowNL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:35:
[...]
Er zit een maand aan stand-by verbruik in die 2.1 van de screnshot. Beter een screnshot van alleen gisteren (per uur tab) dat geeft een beter beeld.
Iets minder, maar nog steeds beroerd..
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja, ik zag het, nog steeds matig.Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:41:
[...]
16 oktober: 20 kWh / 7.3 kWh = 2.7 COP
Iets minder, maar nog steeds beroerd..
Tweede schreenshot ook. Maar goed, iets fijnere resolutie geeft wellicht een beter beeld.
Dit is het beeld bij mijn ouders:
:strip_exif()/f/image/qtUd1khkNLL2FVZLYF9NPVtl.jpg?f=fotoalbum_large)
Die maakt af en toe wel mooie runs. Overdag ook nog een heel aantal kortere runs +-25-30 minuten om op temperatuur te houden
[ Voor 45% gewijzigd door RobertowNL op 16-10-2023 21:11 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Waar je rekening mee moet houden, om de Pomp AO fatsoenlijk aan te sturen op momenten dat energie goedkoop is. Bij DeWarmte zeiden ze dat ze nog geen ondersteuning hebben voor dynamische contracten.
Node Red heeft een power saver custom node. Deze kan prijstarieven inlezen en hiermee krijg je bijvoorbeeld een sensor die aangeeft of de stroom goedkoop, normaal of duur is. Dit gebruik ik om mijn warmtepompboiler mee aan te zetten en enkel mijn auto op te laden als de stroom goedkoop is.reinouts schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:10:
[...]
Waar je rekening mee moet houden, om de Pomp AO fatsoenlijk aan te sturen op momenten dat energie goedkoop is. Bij DeWarmte zeiden ze dat ze nog geen ondersteuning hebben voor dynamische contracten.
Je kan hiermee natuurlijk ook je thermostaat aansturen.
https://powersaver.no/
[ Voor 6% gewijzigd door L_Edje op 16-10-2023 21:44 ]
Thanks maar wat bedoel je met die laatste alinea?Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:33:
[...]
Met huidige buitentemperatuur (zie 15 graden in je screenshot) is een 'average COP' van 2.1 natuurlijk dramatisch. Dat zou je verwachten bij een buitentemperatuur van -10 graden..
Hoeveel afgifte stond er open?
Meen me te herinneren dat je veel na-/zoneregeling hebt. Als er (veel) te weinig open staat gaat de WP als een malle staan pendelen en heb je een (veel) hoger elektraverbruik en dus beroerde COP.
Ik heb boven 3 slaapkamers met evohome zoneregeling, maar waarom zou ik die open zetten als het daar warm genoeg is, ik snap niet waarom hij dan zou gaan pendelen…..
Het zelfde verhaal als ik hier boven ook al schetste. PompAO heeft een minimaal vermogen op wat hij kan draaien, langzamer kan niet dan gaat hij uit.golfgti5 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Thanks maar wat bedoel je met die laatste alinea?
Ik heb boven 3 slaapkamers met evohome zoneregeling, maar waarom zou ik die open zetten als het daar warm genoeg is, ik snap niet waarom hij dan zou gaan pendelen…..
Als jij dus een warmtevraag hebt in 1 ruimte en je overige ruimtes staan dicht dan gaat jouw pompao 3kw warmte produceren (op zijn minst mogelijke stand), als je vloerverwarming of radiator of whatever maar 0,6kw warmte kwijt kan dan maakt pompao dus 5 keer te veel. Hij stopt er dan direct mee. Om even later weer aan te gaan omdat je warmtevraag nog steeds nodig is. Deze start en stops de hele tijd zijn slecht voor je warmtepomp.
Je kunt dus beter die andere zones ook open zetten, je warmtepomp zal dan een veeeel langer leven hebben, en uit eindelijk een veel betere COP.
Te weinig water om te verwarmen dus de temperatuur die de warmtepomp wil zien is (te) snel bereikt. Dus slaat hij weer af totdat hij denkt weer te verwarmen, maar de tempratuur is weer snel bereikt, dus slaat hij weer af, etc.golfgti5 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Oplossingen: meer water /afgifte geven (dus meer zones open) of meer afgifte in die ruimtes die je alleen warm wil hebben creëren (vast lastiger)
[ Voor 11% gewijzigd door RobertowNL op 16-10-2023 22:19 ]
Ik kan om te testen een radiator in mijn werkplaats open zetten, die staat nooit open, zitten er 2 trouwens, ia dat wat om te testen?
Ik kan het me verkeerd herinneren of niet alle posts sindsdien gelezen te hebben, maar ik meen me te herinneren dat àl jouw afgifte onder een regeling valt (en dit 1 van de redenen was voor DeWarmte ipv Quatt).golfgti5 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Dus mijn vraag was hoeveel van je afgifte was beschikbaar voor de WP.
1) omdat je veel teveel elektrisch verbruik hebt voor wat het thermisch oplevert (COP 2.7 bij 10-15 graden buiten moet je niet willen, dan vrees ik dat je hele winter op gas stookt)
2) De screenshot die meldt dat ie er 700 W elektrisch erin stopt, maar alleen 600W thermisch levert, bij een flow van 1400 L/u, dan klopt er iets niet. Gaat alles volledig door een bypass? Staat er maar 1 mini-groep afgifte open zie max. 600W thermisch kan afgeven?
Ik zou er zeker even een call met DeWarmte op wagen
Ligt eraan wat voor radiatoren het zijn, T33? Test maar. T10? Geen nutgolfgti5 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:22:
Ik kan om te testen een radiator in mijn werkplaats open zetten, die staat nooit open, zitten er 2 trouwens, ia dat wat om te testen?
Beste is om volledige afgifte in je woonkamer open te zetten en open te laten.
(Stoken met WP is iets anders dan stoken met CV, en een op-CV-stoken gebouwde naregeling is niet altijd geschikt voor stoken met een WP. 3 magische woorden: Systeeminhoud & minimale afgifte)
Ik heb daar ook nog wel een vraag over. Ik had vanochtend een cop tussen 5 en 6. Maar gedurende de dag gaat die steeds meer naar beneden. Ik heb een evhome zoneregeling systeem. Ik vraag mij af wat nu wijs zou zijn. Het twee vloerverwarming verdelers een voor de woonkamer en hal/bijkeuken. En dan nog wat radiatoren.Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:30:
[...]
Ligt eraan wat voor radiatoren het zijn, T33? Test maar. T10? Geen nut
Beste is om volledige afgifte in je woonkamer open te zetten en open te laten.
(Stoken met WP is iets anders dan stoken met CV, en een op-CV-stoken gebouwde naregeling is niet altijd geschikt voor stoken met een WP. 3 magische woorden: Systeeminhoud & minimale afgifte)
Mij lijkt het beste om de twee vloerverwarmingen altijd open te hebben maar moet ik dan het evohome systeem verwijderen of zijn er makkelijker oplossingen?
Weet je of in de loop van de dag evohome groepen heeft dicht gezet? Bij voldoende beschikbaar afgifte, moet in principe moet COP hoger worden gedurende de dag naar mate de buitentemperatuur stijgt en er minder warmteverlies is.Retep91 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:41:
[...]
Ik heb daar ook nog wel een vraag over. Ik had vanochtend een cop tussen 5 en 6. Maar gedurende de dag gaat die steeds meer naar beneden. Ik heb een evhome zoneregeling systeem. Ik vraag mij af wat nu wijs zou zijn. Het twee vloerverwarming verdelers een voor de woonkamer en hal/bijkeuken. En dan nog wat radiatoren.
Mij lijkt het beste om de twee vloerverwarmingen altijd open te hebben maar moet ik dan het evohome systeem verwijderen of zijn er makkelijker oplossingen?
Vvw altijd open is het beste, ik heb zelf geen evohome om te weten of er een makkelijkere oplossing is
Ja was nadat de woonkamer op temperatuur was. Maar hoe moet ik dat zien als de woonkamer open zou zetten wordt het dan niet veel te warm ? Of gaat de warmtepomp dan met een lagere aanvoertemperatuur werken?Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:49:
[...]
Weet je of in de loop van de dag evohome groepen heeft dicht gezet? Bij voldoende beschikbaar afgifte, moet in principe moet COP hoger worden gedurende de dag naar mate de buitentemperatuur stijgt en er minder warmteverlies is.
Vvw altijd open is het beste, ik heb zelf geen evohome om te weten of er een makkelijkere oplossing is
Klopt, je zit goed, daardoor koos ik voor Dewarnte ipv Quatt.Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:24:
[...]
Ik kan het me verkeerd herinneren of niet alle posts sindsdien gelezen te hebben, maar ik meen me te herinneren dat àl jouw afgifte onder een regeling valt (en dit 1 van de redenen was voor DeWarmte ipv Quatt).
Dus mijn vraag was hoeveel van je afgifte was beschikbaar voor de WP.
1) omdat je veel teveel elektrisch verbruik hebt voor wat het thermisch oplevert (COP 2.7 bij 10-15 graden buiten moet je niet willen, dan vrees ik dat je hele winter op gas stookt)
2) De screenshot die meldt dat ie er 700 W elektrisch erin stopt, maar alleen 600W thermisch levert, bij een flow van 1400 L/u, dan klopt er iets niet. Gaat alles volledig door een bypass? Staat er maar 1 mini-groep afgifte open zie max. 600W thermisch kan afgeven?
Ik zou er zeker even een call met DeWarmte op wagen
Of het door een bypass gaat weet ik niet, geen verstand van, er staat een vloerverwarming van 60 m² open als er vraag is (standaard op de termostaat 19 graden ingesteld) en een radiator in de gang zonder knop staat altijd open.
Ik mail Dewarmte ook even.
Pomp
He guys, ik heb toch wel slecht geslapen van jullie antwoorden, ik heb er simpelweg te weinig verstand van, hopelijk begrip daarvoor, maar dat een verbruik van 8KwH en een COP van 2 met deze temperaturen niet goed is snap ik wel, ik ga sowiezo contact opnemen met Dewarmte, kijken wat zij er van vinden.
Wij wonen in een niet groot huis, alles HR++ glas en denk redelijk goed geisoleerd, beneden vloerverwarming en in de 3 slaapkamers boven radiatoren.
Beneden verdieping staat ingesteld op 19 graden, boven op 15, mooi zat voor een slaapkamer.
In mijn visie moet de pomp het dus beneden makkelijk op 19 graden kunnen krijgen, en dat is het ook, vandaar dat ik het stroomverbruik en lage COP niet kan verklaren/begrijpen.
Wat mij wel opvalt is dat ik de leidingen “hoor lopen”, als de gewone cv draaide hoorde ik dat nooit, ook veel geborrel bij de ketel, wellicht ontluchten, geen idee of het systeem dan ook beter gaat functioneren.
Kortom voor mij een lastig verhaal, maar op een gegeven moment moet de WP zelfs voor ons toch goed kunnen/gaan werken lijkt mij, dank voor alle hulp.
He guys, ik heb toch wel slecht geslapen van jullie antwoorden, ik heb er simpelweg te weinig verstand van, hopelijk begrip daarvoor, maar dat een verbruik van 8KwH en een COP van 2 met deze temperaturen niet goed is snap ik wel, ik ga sowiezo contact opnemen met Dewarmte, kijken wat zij er van vinden.
Wij wonen in een niet groot huis, alles HR++ glas en denk redelijk goed geisoleerd, beneden vloerverwarming en in de 3 slaapkamers boven radiatoren.
Beneden verdieping staat ingesteld op 19 graden, boven op 15, mooi zat voor een slaapkamer.
In mijn visie moet de pomp het dus beneden makkelijk op 19 graden kunnen krijgen, en dat is het ook, vandaar dat ik het stroomverbruik en lage COP niet kan verklaren/begrijpen.
Wat mij wel opvalt is dat ik de leidingen “hoor lopen”, als de gewone cv draaide hoorde ik dat nooit, ook veel geborrel bij de ketel, wellicht ontluchten, geen idee of het systeem dan ook beter gaat functioneren.
Kortom voor mij een lastig verhaal, maar op een gegeven moment moet de WP zelfs voor ons toch goed kunnen/gaan werken lijkt mij, dank voor alle hulp.
Dat laatste, als thermostaat ziet dat temperatuur bereikt is stopt ie gwoonRetep91 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:59:
[...]
Ja was nadat de woonkamer op temperatuur was. Maar hoe moet ik dat zien als de woonkamer open zou zetten wordt het dan niet veel te warm ? Of gaat de warmtepomp dan met een lagere aanvoertemperatuur werken?
Hoe meer groepen er open staan & dus meer afgifte beschikbaar is, hoe lager de aanvoertemperatuur kan zijn. Dit verhoogt efficiëntie (COP) en geeft voor jou en nog lagere elektra-rekening
Dat je de leidingen hoort lopen komt door de hoge flow van 24 L/min (1400 L/min) door waarschijnlijk 22mm leidingen, dat is wel echt veel.golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:17:
Pomp
Zit er op de vloerverwarming beneden een zoneregeling? Zo ja, dan zou dit eigenlijk niet moeten.
Kan je de situatie krijgen dat vvw beneden dicht zit (want temperatuur bereikt) en dat een radiator boven open gaat om de 15 graden te krijgen?
In principe kan je boven zoneregeling hebben, zolang je dat beneden niet hebt en het beneden dus altijd open staat.
Klopt, ik heb voor de vloerverwarming een 2-weg klep zitten, zie foto, die aangestuurd word door zo’n klein vierkant kastje van Honeywell, en ja dan heb je wel eens dat hij beneden dichtloopt als de kamertemp bereikt is, maar er idd boven warmte word gevraagd.Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:27:
[...]
Dat je de leidingen hoort lopen komt door de hoge flow van 24 L/min (1400 L/min) door waarschijnlijk 22mm leidingen, dat is wel echt veel.
Zit er op de vloerverwarming beneden een zoneregeling? Zo ja, dan zou dit eigenlijk niet moeten.
Kan je de situatie krijgen dat vvw beneden dicht zit (want temperatuur bereikt) en dat een radiator boven open gaat om de 15 graden te krijgen?
In principe kan je boven zoneregeling hebben, zolang je dat beneden niet hebt en het beneden dus altijd open staat.
Ik kan die 2-weg klep permanent open zetten als dat beter is, maar word het dan niet te warm beneden?
:strip_exif()/f/image/rT4KtlMmgrdeZ68buOZ6kCUJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q4jLP9VsceHThxHEFd3uThS2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ct5KD47wMXrp0ulredPblDf7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie hier een screenshot van mijn ochtend run, pompAO draait op dit moment vol vermogen en doet het nu 45 minuten, zijn doel temperatuur is nu 36 graden aanvoer. Hij draait dus met een COP van 5,1, met 1,4 kwh elektra wordt nu 7,15kwh warmte geproduceerd.
Wat mij bij mijn systeem opvalt is dat pompAO met deze buiten temperatuur meestal een run maakt van 4 uur (met enkel stops voor eventueel defrosts), wel 4 uur op vol vermogen aangezien de gewenste aanvoertemperatuur van 36 graden niet gehaald word. Na 4 uur is mijn ruimte temperatuur van 19,3 gestegen naar 19,7, met een max behaalde aanvoer temperatuur van 33 a 34 graden. Het afgifte systeem is 135m2 vloerverwarming (diameter 20mm) met nog totaal 5 type t22 radiatoren. Het hele systeem is waterzijdig ingeregeld en staat geheel open, nergens na regeling of thermostaat knop.
Mijn huidige stooklijn is nu -10 a 47 graden en +15 is 29 graden. Ik wil eigenlijk graag nog langere runs met een lagere temperatuur wat nog iets beter voor de COP is zodat pompAO wel zijn aanvoer temperatuur gaat halen en dus kan terug moduleren.
Ik ga voorlopig -10 a 45 graden bij +10 a 29 graden proberen. Alles boven de 10 graden blijft dan 29 graden zodat pompAO met warmere buitentemperaturen niet gaat pendelen (voorheen was dit 25 maar dan heb ik dus ook last van pendelen)
Persoonlijk zou ik inderdaad die klep permanent open zetten. Ook zou ik je pompAO laten schakelen door een andere thermostaat dan je evohome thermostaat.golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:37:
[...]
Klopt, ik heb voor de vloerverwarming een 2-weg klep zitten, zie foto, die aangestuurd word door zo’n klein vierkant kastje van Honeywell, en ja dan heb je wel eens dat hij beneden dichtloopt als de kamertemp bereikt is, maar er idd boven warmte word gevraagd.
Ik kan die 2-weg klep permanent open zetten als dat beter is, maar word het dan niet te warm beneden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Evohome laat je dan wel in gebruik voor je ruimtes die je niet zo warm wil als je woonkamer.
Je krijgt dan de volgende situatie:
Je evohome thermostaat zorgt er voor dat je radiator knoppen open gaan in de ruimtes die onder de ingestelde temp komen (slaapkamer wordt 14 graden dus evohome stuurt de radiator open). Evohome kan dan niet meer pompao op starten voor alleen je slaapkamer.
Je andere thermostaat schakelt pompao in als de temperatuur in je woonkamer beneden de ingestelde temperatuur komt (bijvoorbeeld 20 graden). Pomp AO gaat draaien en stuurt altijd alles door je vloerverwarming en eventueel de radiatoren die open zijn gegaan met je evohome systeem. Als je slaapkamer warm genoeg is stuurt evohome je radiator daar dicht, die hobbelt dan niet meer mee. Je andere thermostaat zorgt er voor dat pompao weer stopt als de woonkamer op de 20 graden is.
Dit gebeurd er bij mij op dit moment, klein huis, 60 m² vloerverwarmingTeutonMartin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:42:
[Afbeelding]
Zie hier een screenshot van mijn ochtend run, pompAO draait op dit moment vol vermogen en doet het nu 45 minuten, zijn doel temperatuur is nu 36 graden aanvoer. Hij draait dus met een COP van 5,1, met 1,4 kwh elektra wordt nu 7,15kwh warmte geproduceerd.
Wat mij bij mijn systeem opvalt is dat pompAO met deze buiten temperatuur meestal een run maakt van 4 uur (met enkel stops voor eventueel defrosts), wel 4 uur op vol vermogen aangezien de gewenste aanvoertemperatuur van 36 graden niet gehaald word. Na 4 uur is mijn ruimte temperatuur van 19,3 gestegen naar 19,7, met een max behaalde aanvoer temperatuur van 33 a 34 graden. Het afgifte systeem is 135m2 vloerverwarming (diameter 20mm) met nog totaal 5 type t22 radiatoren. Het hele systeem is waterzijdig ingeregeld en staat geheel open, nergens na regeling of thermostaat knop.
Mijn huidige stooklijn is nu -10 a 47 graden en +15 is 29 graden. Ik wil eigenlijk graag nog langere runs met een lagere temperatuur wat nog iets beter voor de COP is zodat pompAO wel zijn aanvoer temperatuur gaat halen en dus kan terug moduleren.
Ik ga voorlopig -10 a 45 graden bij +10 a 29 graden proberen. Alles boven de 10 graden blijft dan 29 graden zodat pompAO met warmere buitentemperaturen niet gaat pendelen (voorheen was dit 25 maar dan heb ik dus ook last van pendelen)
/f/image/iFP0yA3O6G69TM7R7YqYieMe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BZJ7YrK6WnDCZFm1QH8skaFL.png?f=fotoalbum_large)
Er hangt toch nog thermostaat beneden? Dan zou de WP moeten stoppen, al weet ik niet hoe het werkt icm die andere thermostaat.golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:37:
[...]
Klopt, ik heb voor de vloerverwarming een 2-weg klep zitten, zie foto, die aangestuurd word door zo’n klein vierkant kastje van Honeywell, en ja dan heb je wel eens dat hij beneden dichtloopt als de kamertemp bereikt is, maar er idd boven warmte word gevraagd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als beneden dicht loopt en boven nog een warmtevraag is die kleiner is dan wat de WP minimaal moet afgeven, dan heb je een 'probleem', gaat de WP pendelen en krijg je onevenredig veel verbruik.
Simpelste/beste manier is tweewegklep altijd open, en zorg dat beneden thermostaat de 'Master' is die de WP aanstuurt, waardoor boven alleen mee kan lopen wanneer ook beneden wantevraag is.
Wellicht niet wat je exact wil, maar wel hoe je de elektraverbruik binnen normale WP proporties houdt
Die hoofd thermostaat van evohome hangt idd beneden.Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:50:
[...]
Er hangt toch nog thermostaat beneden? Dan zou de WP moeten stoppen, al weet ik niet hoe het werkt icm die andere thermostaat.
Als beneden dicht loopt en boven nog een warmtevraag is die kleiner is dan wat de WP minimaal moet afgeven, dan heb je een 'probleem', gaat de WP pendelen en krijg je onevenredig veel verbruik.
Simpelste/beste manier is tweewegklep altijd open, en zorg dat beneden thermostaat de 'Master' is die de WP aanstuurt, waardoor boven alleen mee kan lopen wanneer ook beneden wantevraag is.
Wellicht niet wat je exact wil, maar wel hoe je de elektraverbruik binnen normale WP proporties houdt
Ik kan als die 2-wegklep open staat daar de stekker van uittrekken
[ Voor 4% gewijzigd door golfgti5 op 17-10-2023 08:00 ]
golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:58:
[...]
Die hoofd thermostaat van evohome hangt idd beneden.
Ik kan als die 2-wegklep open staat daar de stekker van uittrekken.
Let wel dat het zou kunnen dat de klep terug valt op een standaard positie, wanneer die stroomloos wordt gemaakt (normaal open of normaal dicht). Even in de gaten houdengolfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:58:
[...]
Als ik hierboven lees zie ik dat er bij veel nog wel optimalisatie gedaan kan worden.
Ik heb vanmorgen een mail aan support gestuurd met de vraag of zijn mijn stooklijn eens goed willen bekijken en wellicht gezamenlijk doorspreken. Mijn aanvoer heb ik nog niet boven de 30 gezien, maar de CV is al wel een aantal keren kort bij gesprongen om de aanvoer boven de 40 te krijgen.
Ik zag in de Beta Web-App de volgende grafiek verschijnen met de naam 'Heat curve'.
Ik heb vanmorgen een mail aan support gestuurd met de vraag of zijn mijn stooklijn eens goed willen bekijken en wellicht gezamenlijk doorspreken. Mijn aanvoer heb ik nog niet boven de 30 gezien, maar de CV is al wel een aantal keren kort bij gesprongen om de aanvoer boven de 40 te krijgen.
Ik zag in de Beta Web-App de volgende grafiek verschijnen met de naam 'Heat curve'.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0aQdKnX5TjO6UMLrqSTeEgYo.png?f=user_large)
Dat is inderdaad de stooklijn, die zouden we binnenkort (lees hoor ik al een jaar) zelf moeten kunnen instellen.f.welvering schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:23:
Als ik hierboven lees zie ik dat er bij veel nog wel optimalisatie gedaan kan worden.
[Afbeelding]
Kan zijn dat het vermogen van pompAO niet voldoende is om je temp setting te bereiken, of dat pompao hier te kort tijd voor krijgt.
Ik heb hier de cv ketel via slimme schakelaars fysiek uit geschakeld. Gaat meerdere keren per dag voor 5 min aan om vast zitten van de circulatiepomp te voorkomen (daarna direct weer uit), pas bij temperaturen beneden de 2 graden blijft hij aan omdat pompAO het dan niet meer zonder hulp gaat redden.
Vind de support inmiddels ook lang duren, half jaar geleden kon je direct iemand spreken die het voor je kon aanpassen, nu als je belt krijg je eerst iemand die zelf niks kan aanpassen, die maakt dan een call aan naar de gene die het wel kunnen/mogen en als je geluk hebt krijg je na een paar dagen een reactie via de email op je vraag, na een reactie kan je weer meerdere dagen wachten.
Ik weet niet of je 15 graden slaapkamer echt lekker vindt of hen zo koud hebt vanwege energieverbruik? Uiteindelijk stook je ook als je verwarming boven uit staat je slaapkamer wel tot 15 graden maar dan met de warmte van beneden (anders zou het boven even koud zijn als buiten). Dus ze open zetten zal je flink energie besparen omdat je COP omhoog gaat (voelt wat tegenstrijdig).golfgti5 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:58:
[...]
Update 2
Gisterochtend niet teruggebeld door DeWarmte, hetgeen ik wel verwacht had op basis van de communicatie zondag. Dus zelf maar gaan bellen vanaf een uur of 10:00. Helaas meerdere keren zonder resultaat. Support kiezen, optie 1 voor noodgevallen en na een minuut geen opnemen een bandje me 'alle medewerkers in gesprek'. Uiteindelijk een mailtje naar support gestuurd om 11.30uur en toen binnen een paar minuten Lars aan de lijn.
Ik heb onder telefonische begeleiding de buitenkant v.d. monoblock er af gehad, tot op het punt dat de printplaten blootlagen. Dit om zo bij de communicatiemodule te geraken en daar stekkertjes opnieuw aan te sluiten. Beide modules sturen wel signalen, maar beide ontvangen ze niet. Eindresultaat was helaas gelijk aan de eerder pogingen zondag; er is geen communicatie tussen stuurkast en monoblock.
Er komt nu donderdagmiddag iemand langs om de modules in stuurkast en buitenunit volledig te vervangen.
Ik ben echt ontzettend blij dat we een pelletkachel hebben, want daarmee zitten we er nog wel warmpjes bij.
NB. Mijn ketel is een HrSolide VHR 24/28C uit 27 voor Christus. Die doet op z'n sloffen 9 kW als minimum en ik heb door omstandigheden momenteel alleen het vvw-circuit van 39 m2 aangesloten staan (rest v.d. radiatoren is weg/wordt gedeeltelijk vervangen). Dus de ketel is momenteel geen backup, want die snoept binnen een minuutje of 2 retourwater dat te warm is, schakelt af, doet de pomp netjes laten nadraaien en start na een minuut of 10-15 weer even op. Koud is het niet, maar warm wordt het ook niet zeg maar
Gisterochtend niet teruggebeld door DeWarmte, hetgeen ik wel verwacht had op basis van de communicatie zondag. Dus zelf maar gaan bellen vanaf een uur of 10:00. Helaas meerdere keren zonder resultaat. Support kiezen, optie 1 voor noodgevallen en na een minuut geen opnemen een bandje me 'alle medewerkers in gesprek'. Uiteindelijk een mailtje naar support gestuurd om 11.30uur en toen binnen een paar minuten Lars aan de lijn.
Ik heb onder telefonische begeleiding de buitenkant v.d. monoblock er af gehad, tot op het punt dat de printplaten blootlagen. Dit om zo bij de communicatiemodule te geraken en daar stekkertjes opnieuw aan te sluiten. Beide modules sturen wel signalen, maar beide ontvangen ze niet. Eindresultaat was helaas gelijk aan de eerder pogingen zondag; er is geen communicatie tussen stuurkast en monoblock.
Er komt nu donderdagmiddag iemand langs om de modules in stuurkast en buitenunit volledig te vervangen.
Ik ben echt ontzettend blij dat we een pelletkachel hebben, want daarmee zitten we er nog wel warmpjes bij.
NB. Mijn ketel is een HrSolide VHR 24/28C uit 27 voor Christus. Die doet op z'n sloffen 9 kW als minimum en ik heb door omstandigheden momenteel alleen het vvw-circuit van 39 m2 aangesloten staan (rest v.d. radiatoren is weg/wordt gedeeltelijk vervangen). Dus de ketel is momenteel geen backup, want die snoept binnen een minuutje of 2 retourwater dat te warm is, schakelt af, doet de pomp netjes laten nadraaien en start na een minuut of 10-15 weer even op. Koud is het niet, maar warm wordt het ook niet zeg maar
[ Voor 11% gewijzigd door PVPaneel op 17-10-2023 09:32 ]