Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

je SWW verbruik is extreem hoog, wat is daar de oorzaak van, overigens met een dergelijk SWW verbruik ga je het met een kleine WPB (1.500€) niet halen, denk hierbij echt aan een bedrag van 2.500-3.000 euro.

het punt van fancoils heb je eigenlijk alleen nodig bij ook de koel functie.
voor verwarmen zijn de juiste soort radiatoren (en ja dat kunnen dus ook al oude zijn) eerder van belang, ik mis in je beschrijving bv of je ook gebruik maakt van radiatorventilatoren, dat is in de meeste gevallen wel nodig om bestaande radiatoren effectiever te kunnen gebruiken. Mogelijk ook dat je daardoor het idee hebt dat je 50 gr nodig hebt.
een ander punt is het stookgedrag, want dat is heel anders met een CV dan met een WP, dus ook met een lagere CV water temperatuur kun je het daardoor warm krijgen.
Mijn SWW is off topic voor de Pomp AO dus die laat ik even erbuiten.
Ik heb met SpeedComforts getest maar die vond ik te veel geluid maken. Dus ik overweeg HeatFans met een controller. Maar dan is de stap naar fancoils weer wat kleiner. En fancoils worden volgens mijn informatie (bij twee buurtgenoten wordt deze stap geadviseerd) wel degelijk gebruikt voor verwarmen. bij Fancoils icm een warmtepomp heb ik inmiddels twijfels ivm de hoge flow van een warmtepomp 🤔.
En natuurlijk is stookgedrag van een WP heel anders maar daarmee is de benodigde warmteafgifte juist 's nachts als het kouder is groter. Dus de vraag is of je dan wel 70% gaat halen of dat het misschien maar 50% wordt.
Maar je vroeg naar de reden van mijn volgorde:
- als eerste stap SWW vervangen geeft al een flinke reductie van gas (en mijn prijs klopt)
- overwegingen om CV pas daarna te doen:
1) ontbreken van praktijkervaringen (% dekking) van de AO bij oudere huizen. Na de winter zullen deze er wel zijn
2) afhankelijkheid van DeWarmte omdat er nog geen app is waarmee je als gebruiker de WP zelf kunt instellen
Dus wie weet wat verstandig is mag het zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 16-08-2023 21:32 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:26
f.welvering schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:22:
Boven wil ik met de radiatoren nog testen met fans, wellicht dat het iets doet.
Echter denk ik dat het handiger is volgen jaar een airco te plaatsen op de bovenverdieping.
Let op dat koud water in een radiator meestal direct zakt naar de retour, kijk hier voor wat mooie voorbeelden. https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/
Als dat bij jou ook zo is veroorzaak je dus een soort kortsluiting in het systeem bij koelen, waarbij de retourtemperatuur snel daalt. Wellicht helpt het dan om de radiatoren juist dicht te draaien. Die doen dan natuurlijk niets meer, maar de vloer zal mogelijk wel stabieler kunnen draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 15-08-2023 18:23 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan62
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-08-2023
Ik ben in blijde verwachting van een PompAO van De Warmte - september 2023.

Nou wil ik die voor mijn huis bij de aanbouw (was garage) direct naarbinnen en dan op de CV leiding.

Ik wil deze vergroten tot 22 of misschien wel 28 mm en dan door de kamer (oude CV leiding vervangen) naar de hoofd leiding (22mm). De CV staat boven. maar die wil ik er over 1 of 2 jaar uit (alleen met de pompAO en we gebruiken ook Thermisch Infrarood panelen (boven de bank).

Wat denken jullie: leiding 22mm voldoende of groter (28mm).

Stefan62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:54
Stefan62 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:42:
Ik ben in blijde verwachting van een PompAO van De Warmte - september 2023.

Nou wil ik die voor mijn huis bij de aanbouw (was garage) direct naarbinnen en dan op de CV leiding.

Ik wil deze vergroten tot 22 of misschien wel 28 mm en dan door de kamer (oude CV leiding vervangen) naar de hoofd leiding (22mm). De CV staat boven. maar die wil ik er over 1 of 2 jaar uit (alleen met de pompAO en we gebruiken ook Thermisch Infrarood panelen (boven de bank).

Wat denken jullie: leiding 22mm voldoende of groter (28mm).
Als je toch gaat vervangen is 28mm geen slechte idee, wordt veelal gebruikt bij installaties met andere warmtepompen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Stefan62
Die 28 mm ga ik inplannen maar dan het volgende, wat denken jullie:

De CV staat boven - de WP beneden. Datbetekent: de CV hoofdleiding verdeling (naar voor en achter het huis via 22mm leidingen) is boven.

De WP wordt aangesloten op de 22mm leiding beneden bij de hoofdleiding voorkant huis, waar ook de hoofd radiator zit plus afslitsing radiator gang.

Maar de hoofdverdeling is dus BOVEN. Mijn warme aanvoerstroom moet dus prioritair naar boven en vandaar naar achteren en weer retour naar WP.

VRAAG: moet ik dan aanvoer (Warm) en afvoerleidingen (koud) oud (van boven) bij het aanlsuitpunt WP beneden dan niet omwisselen en de aanvoer op de afvoerleiding zetten (direct naar boven en vandaar verdelen voor en achter).

De aanvoer van de hoofd radiator bijft dan op de aanvoer leiding maar die gaat op de retour leiding.

Dat zou inhouden dat de aansluitpunten WP leidingen beneden omgewisseld moeten worden en dat dus de afvoer warm wordt naar boven.

PS bij aanlsuiting van de WP op de CV boven zou de distributie niet veranderen, bij aansluiten beneden wel en wordt retour de aanvoer lijn warmte...

Stefan62

• barbarap
  • Laatst online: 26-11-2023
Wij hebben een Intergas CV en een Brink heteluchtverwarming (indirect gestookt type ELAN 25 2.1 uit juni 2023). Heeft er iemand ervaring met de AO hybride warmtepomp ism deze Brink heteluchtverwarming?

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
barbarap schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:13:
Wij hebben een Intergas CV en een Brink heteluchtverwarming (indirect gestookt type ELAN 25 2.1 uit juni 2023). Heeft er iemand ervaring met de AO hybride warmtepomp ism deze Brink heteluchtverwarming?
Niet specifiek voor de pomp AO, maar meer in zijn algemeenheid zijn er wat issues met lucht verwarming i.c.m. een warmtepomp. Het werkt wel, maar top is het vaak niet, omdat:
- de warmte overdracht van de water/lucht warmtewisselaar niet zo best is bij lage watertemperaturen. De WP kan dan zijn minimum vermogen niet kwijt en gaat pendelen. Dus WP moet dus altijd een redelijk hoge watertemperatuur maken. En dat is niet zo best voor de COP.
- de fan gaat vaak pas draaien bij 30c of zo. Dus daaronder is er helemaal geen afgifte.
- de waterinhoud is erg klein. Voor defrosten is er daardoor geen buffer. Er kan nagenoeg geen energie uit de lucht gehaald worden (als de fan al blijft draaien). Dus ketel is mogelijk vaak nodig tijdens defrosts.

Een seriebuffer in de retour kan helpen om de inhoud te vergroten en e.e.a. wat te verbeteren.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 11:39
Inmiddels mijn installatieplan binnen. 21 en 22 september (na mijn vakantie) gaat hier ook een PompAO komen. Voor DeWarmte kunnen nu de vruchten worden afgeworpen voor hun Kiwa certificering. Had die nodig voor de omgevingsvergunning m.b.t. de geluidsberekening. Waar @MacD007 me trouwens enorm goed mee geholpen heeft.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Stefan62
Ik sta de 25ste op de lijst - zijn we pompAO installatie buren...

Ik ben nu bezig in detail het plan te trekken; ik heb de groep in de meterkast klaar en kabel getrokken, boven bij de CV een extra electrpunt, de thermostaat vervangen voor een TADO.

Nou nog de CV leidingen vergroten: zie mijn vraag hierbovem mbt de aansluit richting.

geluid en locatie was vergunningstechnisch geen probleem want geen vergunningsplicht (alleen even praten met de buren...)

Stefan62

• Stefan62
barbarap schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:13:
je zou zeggen: een hetelucht systeem en WP: neem dan een airco maar dan omgekeerd: lucht lucht warmtepomp voor verwarmen, ben je direct klaar.

Stefan62

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ubbinke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 20:45
Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en heb ook besloten om DeWarmte pomp A0 te laten installeren. Ze komen woensdag de 23ste al. Gaten zijn vorige week al geboord en ik heb een extra lege groep aan laten leggen.
Natuurlijk heb ook ik naar de Adlar Castra en de Quatt gekeken. Omdat ik graag minimaal 6KW wilde viel de Quatt af. Een duo-Quatt werd weer erg fors.
De mensen van Adlar zijn bij me over de vloer geweest. Ze hebben een gedegen verhaal dat ze goed onderbouwen. Uiteindelijk niet voor ze gekozen omdat ze niet op mijn voorkeurs locatie wilden plaatsen en ze waren inclusief installatie zo'n 2000 euro duurder.
Ik probeer wat foto's te maken van de installatie en zal die hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Ook ik volg het topic al een tijdje en heb besloten om een PompAO te laten installeren. Ik was na een jaar wachten bij Quatt aan de beurt, maar omdat ik een pelletkachel CV heb, werd mij uiteindelijk tijdens de schouw verteld dat deze opstelling niet mogelijk is. Diezelfde dag nog een mailtje naar DeWarmte gestuurd en de volgende ochtend al antwoord gekregen dat een Pelletkachel CV geen enkel probleem is. Tijdens de schouw van DeWarmte hebben we dit nog besproken en technische bevestiging gekregen dat dit prima mogelijk zal zijn.

Ik stuur mijn pelletkachel, zonneboiler en elektrische doorstromer via Home Assistant + Node Red aan en ben straks (als alles goed gaat) in staat om te kiezen waarmee ik mijn huis verwarm.
PompAO zal via een Wemos D1 mini worden gekoppeld aan mijn Home Assistant, zodat deze weet of de warmtepomp de CV wil bijschakelen. Op basis van mijn voorkeur zal de domotica dan de pelletkachel, buffervat of een doorstroom verwarming bijschakelen.
Overigens heb ik voor tijdens de installatie wel een Netatmo Thermostaat gekocht, zodat ik in eerste instantie kan testen zonder dat mijn domotica in de weg zit O-)

Ik ben erg benieuwd, woensdag 30e ben ik aan de beurt.

[ Voor 7% gewijzigd door L_Edje op 20-08-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 14-09 10:02
L_Edje schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:19:
Ook ik volg het topic al een tijdje en heb besloten om een PompAO te laten installeren. Ik was na een jaar wachten bij Quatt aan de beurt, maar omdat ik een pelletkachel CV heb, werd mij uiteindelijk tijdens de schouw verteld dat deze opstelling niet mogelijk is. Diezelfde dag nog een mailtje naar DeWarmte gestuurd en de volgende ochtend al antwoord gekregen dat een Pelletkachel CV geen enkel probleem is. Tijdens de schouw van DeWarmte hebben we dit nog besproken en technische bevestiging gekregen dat dit prima mogelijk zal zijn.

Ik stuur mijn pelletkachel, zonneboiler en elektrische doorstromer via Home Assistant + Node Red aan en ben straks (als alles goed gaat) in staat om te kiezen waarmee ik mijn huis verwarm.
PompAO zal via een Wemos D1 mini worden gekoppeld aan mijn Home Assistant, zodat ik weet of de warmtepomp de CV wil bijschakelen. Op basis van mijn voorkeuze zal de domotica dan de pelletkachel, buffervat of een doorstroom verwarming bijschakelen.
Overigens heb ik voor tijdens de installatie wel een Netatmo Thermostaat gekocht, zodat ik in eerste instantie kan testen zonder dat mijn domotica in de weg zit O-)

Ik ben wel benieuwd waar toch steeds dat verschil zit tussen Quatt en DeWarmte. Een warmtepomp is een warmtepomp zou je zeggen...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
okijokii schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar toch steeds dat verschil zit tussen Quatt en DeWarmte. Een warmtepomp is een warmtepomp zou je zeggen...
Quatt heeft vermoedelijk zoveel inschrijvingen dat ze kunnen cherrypicken. Maar er zijn ook wel een aantal technische verschillen waardoor zij mogelijk meer problemen zullen hebben bij complexere installaties. Zo wordt de Quatt in serie gekoppeld op de CV (met een bypass). De PompAO kan gewoon parallel op de CV (en andere warmtebronnen).
Overigens gebruikt de PompAO geen modulatie/temperatuurwaarde vanuit de thermostaat voor het bepalen van stookgedrag, dus daar zal ook bij Quatt de nodige complexiteit in zitten. Ik heb begrepen dat ook bij Quatt een zonneboiler-buffervat een no-go is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:09

PompAO zal via een Wemos D1 mini worden gekoppeld aan mijn Home Assistant, zodat deze weet of de warmtepomp de CV wil bijschakelen. Op basis van mijn voorkeur zal de domotica dan de pelletkachel, buffervat of een doorstroom verwarming bijschakelen.

Kijk aan leuk! Goed om te lezen dat dit ook gewoon mogelijk is.
Ik heb voor bij ons in de toekomst nog een leemkachel met warmtewisselaar in combi met een groot buffervat op het verlanglijstje staan, met dan de PompAO als backup als we langere tijd niet thuis zijn of als het door de buitentemperaturen veel gunstiger is pomp AO met een erg goede COP te laten draaien.
Home Assistent wil ik me ook nog eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan62

Waar sluit je de PompAO aan? Hoe zit dat in de keten, dus ik bedoel: de waterstroom?

En hoe werkt dat buffervat? waar staat die en hoe gebruik je die? De CV is volume thechnisch best beperkt mbt buffering. En als je alleen in de woonkamer warmte nodig hebt draait alles op een paar radiatoren. Hoe doen jullie dat ( met n pellet kachel schakel je de radiatoren beneden uit en heb je misschien maar 1 of 2 radiatoren met wat doorstroom..).

Ik ben van plan de PompAO te gebruiken voor de basis verwarming en dan Termisch IR op de locaties waar ik het warmer wil (boven de bank voor de TV - op mijn thuis kantoor boven).

Ik houdt het dus op 15 graden en verwarmen is 17 graden en dan naar 19 graden onder de TIR.

Stefan62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:21
Ik dacht het is wel even weer tijd voor een update omtrent de koelfunctie van de Pomp AO.

Sinds half vorige week is er een software update uitgevoerd op de Pomp AO welke er voor zorgt dat de pomp vaker gaat koelen. Ik kan de pomp nu instellen op 18 graden aanvoer temperatuur waarna de pomp een half uurtje koelt, stopt en bij een retour temperatuur van 20 begint deze weer te koelen.
Gemiddeld is dit na een half uurtje al.
Ik merk dat de woonkamer vrij goed zijn temperatuur vast houdt bij hoge buitentemperaturen.

Ik zou trouwens nog wel eens willen stoeien met een thermostaat welke ook een eigen koelfunctie heeft, de 'controller' van de Pomp AO heeft losse aansluitingen voor het schakelen van het koelen.
Ik kan echter geen thermostaat vinden welke ook losse koelpinnen heeft. Iemand toevallig een idee welke thermostaat dat wel heeft?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
Stefan62 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Waar sluit je de PompAO aan? Hoe zit dat in de keten, dus ik bedoel: de waterstroom?

En hoe werkt dat buffervat? waar staat die en hoe gebruik je die? De CV is volume thechnisch best beperkt mbt buffering. En als je alleen in de woonkamer warmte nodig hebt draait alles op een paar radiatoren. Hoe doen jullie dat ( met n pellet kachel schakel je de radiatoren beneden uit en heb je misschien maar 1 of 2 radiatoren met wat doorstroom..).

Ik ben van plan de PompAO te gebruiken voor de basis verwarming en dan Termisch IR op de locaties waar ik het warmer wil (boven de bank voor de TV - op mijn thuis kantoor boven).

Ik houdt het dus op 15 graden en verwarmen is 17 graden en dan naar 19 graden onder de TIR.
Zie onderstaande overzicht. De Pelletkachel-CV heb ik met een leiding gelegd naar mijn garage, waar oorspronkelijk mijn CV hing. Parallel hierop heb ik een doorstroomverwarmer (met pomp) aangesloten. Uiteraard het geheel met terugslagkleppen. Eveneens zal hierop parallel de PompAO worden aangesloten. Het buffervat kan ik middels een 3-wegklep laten meelopen. Afhankelijk van de stand van de kleppen en de gekozen verwarming, kan ik het huis verwarmen en tevens warmte in het buffervat stoppen of weer eruit halen.
Verder heb ik (rechts) een Warmtepomp boiler, welke ik gebruik als naverwarmer van de zonneboiler. Met deze opstelling ben ik nu ruim 2 jaar volledig van het gas af.

Betreffende jouw vraag over de radiatoren; in de woonkamer heb ik een 3-tal radiatoren welke ik met slimme thermostaatknoppen dicht draai als de pelletkachel (ook in de woonkamer) brandt. Hiermee voorkom ik dat de woonkamer te snel warm wordt terwijl de rest van het huis nog koud is.
Het Buffervat is in mijn geval een zonneboiler van 300L met een CV-spiraal. Deze kan ik gebruiken voor het verwarmen van sanitair water, maar ook als bijverwarming of als warmte opslag.

Het zal nogal wat trial en error zijn om een optimale verwarming te realiseren met deze opstelling, zeker nu hier nog een warmtepomp bij gaat komen. Maar tot nu toe gaat mij dit best goed af en is dit natuurlijk een leuke hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gf13fJz7-R8OBPezCa3geeaw3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv28aMwp0vYaApccEUKDRaqp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan62
Edje: je hebt 1 pomp in het systeem getekent. heb je er ook maar 1 of zijn er meerdere.

Ik begin nu ernstig te twijffelen over de Pomp AO installatie mbt de locatie en afstand tot mijn CV. Ik ben bang dat de drukverdeling anders wordt en dat dan de CV warme / koudestroom aan de achterzijde van het huis omdraait.

Huidige systeem zit de circulatiepomp in de CV en pompt het water naar beneden via een T-slitsing boven bij de CV. het water wordt dan verdeeld in twee stromen naar voorkant en achterkant huis. En komt dan weer retour naar de CV en de pomp.

de PompAO wordt aangesloten op de retourleiding van de CV beneden en gaat dan omhoog richting CV - welke met een terugslagklep wordt afgesloten. Er komt dus druk op wat normaal de reourleiding zou zijn en dus ook druk op de retourleiding bjij de verdeler boven naar de achterkant van het huis.

Zou de circulatiepomp van de pompAO daarom niet boven bij de CV ketel moeten zitten - om een normale drukverdeling op beide leidingen te houden voor en achter het huis?

Stefan62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
Stefan: zou je je verhaal kunnen uittekenen ?

In de Pelletkachel-CV zit ook een pomp, welke door de kachel wordt aangestuurd. in mijn tekening heb ik een losse pomp getekend, welke ik aan zet als de doorstroomverwarming aan staat, of als ik warmte uit de zonneboiler gebruik voor verwarming. Omdat bij mij alle pompen in de garage inkoppelen op de CV-leiding, en straks ook de PompAO parallel wordt ingekoppeld, heb ik geen problemen zoals jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan62
Het verschil is dat ik in de bestaande situatie de circulatiepomp boven bij de CV heb waarachter een leiding met splitsing voorkant en achterkant huis.

De warme stroom is dan pers en de retour koude stroom is dan zuig.

Nu komt de PompAO beneden te staan en de werme stroom (pers van de pompAO) komt op de retourleiding naar boven. Dit gaat langs het verdeelpunt / verzamelpunt voorkant achterkant huis en dan naar de CV (die niet gebruikt wordt: daar komt een terugslagklep - waar precies weet ik nog niet).

ik denk dus dat de drukverdeling in de leidingen anders wordt tov de verdeling bij cv gebruik en circulatiepomp boven.

Ik denk dus zelf dat er een extra criculatiepomp bij moet boven ter ondersteuning van de juiste drukverdeling. Dan komt de pomp AO aanvoer als het ware op de zuigleding van de circulatiepomp boven en dan klopt alles weer.

De pomp van de CV ketel is niet te gebruiken neem ik aan. (NB in de ATAG zit ook een klep die water langs de brander stuurt voor CV of voor warmwater. In het gevval dat warm water wordt gebruikt draait de Circulatiepomp wel gewoon door. Mogelijk is dat ook een oplossing?

Bij jou is het makkelijker omdat je al je pompen op een locatie dus in dezelfde lijn hebt staan - de druk verdeling verandert niet.

Stefan62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan62
ik denk dat er een open verdeler tussen moet...

Ontwerp open verdeler warmtepomp/ketel
Een openverdeler is min of meer een hydraulische ontkoppeling in het zelfde water systeem. Zonder dat pompdrukken elkaar verstoren kunnen kring circuits bij elkaar worden gebracht. In België spreekt met ook wel over een 'evenwichtfles'.

In de praktijk komen we helaas nog vaak 'storingen' tegen welke veroorzaakt worden doordat verschillende pompen, of bijvoorbeeld meerdere toestellen, met leidingen aan elkaar worden geknoopt in plaats van gebruik te maken van een open verdeler. Als je alleen met leidingen werkt wordt je afhankelijk van de flow die de pomp maakt en de weerstand in de leidingen. Je kunt dan zomaar hebben dat de pomp met de grootste opvoerhoogte op dat moment, de pomp met de kleinere opvoerhoogte blokt / de pas af snijd. Daardoor valt de flow van de kleinere opvoerhoogte op dat moment gewoon stil, wat storing kan veroorzaken (hoge druk in cv systeem, lage druk in bron systeem). Door, op de punten waar verschillende flows bij elkaar komen, te werken met verruiming van de leidingen, middels bijvoorbeeld open verdelers, voorkom je dit. Elke flow kan in elk afzonderlijk systeem dan gewoon gehandhaafd blijven en goed bij elkaar komen. Zeker zo prettig.

https://warmtepomp-tips.n...ie/#ontwerp_open_verdeler

Stefan62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:40
@Stefan62 Anders leg je de situatie en je bedenkingen toch voor aan DeWarmte? Mijn ervaring is in ieder geval niet dat ze je wat aan proberen te smeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
PVPaneel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:15:
@Stefan62 Anders leg je de situatie en je bedenkingen toch voor aan DeWarmte? Mijn ervaring is in ieder geval niet dat ze je wat aan proberen te smeren...
Ik had inderdaad ook de positieve ervaring dat men (i.t.t. de conculega) inhoudelijk meedenkt en controleert of het haalbaar is. Wel helpt het om een situatieplaatje te schetsen zoals ik heb gedaan. Gewoon met powerpoint of een vergelijkbaar tekenprogramma.

[ Voor 13% gewijzigd door L_Edje op 22-08-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan62
alles ligt ook bij De Warmte en die denken goed mee.

Maar ik ken natuurlijk mijn thuis situatie het beste en moet de installatie voorbereiden. vandaar dat ik de feedback van jullie (en anderen) en vooral ook voorbeelden waardeer.

Ik denk nu bv ook dat ik een buffervat nodig heb. Ook dat ga ik terug koppelen. En misschien moet ik het verdeelpunt op een andere lokatie gaan maken.

Anyway: ik ga in powerpoint een situatie tekening maken - goed idee...

Stefan62

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g.theuws
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 11:28
Just finished all the paperwork for getting subsidised by the (local) government. The installation worked out very good, and I am very happy with that. The installation partner was local and very professional. But it started with a scan (pictures and walkthru). I had a fairly good idea what I wanted which mad it easy.

Overall the connection was straightforward. I had a network and a powercable prepared which save them a lot of work. The difficulty was to to mount the heatpump at 2.5 mtr on the outside.

Unfortunately the wrong wallmounts were delivered as it weights 100-110kg. If the right ones where there it would have taken a day to install. Now they had to return to finish the installation.

The financials worked well and no surprises. Requesting subsidies was made easy with the online help. So overall a great experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
f.welvering schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:41:
Ik dacht het is wel even weer tijd voor een update omtrent de koelfunctie van de Pomp AO.

Sinds half vorige week is er een software update uitgevoerd op de Pomp AO welke er voor zorgt dat de pomp vaker gaat koelen. Ik kan de pomp nu instellen op 18 graden aanvoer temperatuur waarna de pomp een half uurtje koelt, stopt en bij een retour temperatuur van 20 begint deze weer te koelen.
Gemiddeld is dit na een half uurtje al.
Ik merk dat de woonkamer vrij goed zijn temperatuur vast houdt bij hoge buitentemperaturen.

Ik zou trouwens nog wel eens willen stoeien met een thermostaat welke ook een eigen koelfunctie heeft, de 'controller' van de Pomp AO heeft losse aansluitingen voor het schakelen van het koelen.
Ik kan echter geen thermostaat vinden welke ook losse koelpinnen heeft. Iemand toevallig een idee welke thermostaat dat wel heeft?
Ik heb eigenlijk geen idee of er voor de Nederlandse markt een dergelijke thermostaat beschikbaar is.

Met Home Assistant is dit in ieder geval wel te realiseren. Zie bijvoorbeeld onderstaande link voor een dergelijk bordje waarmee je de pompAO kunt schakelen voor verhitten en koelen.

https://www.fruugo.nl/5v8...6606006185&utm_content=NL

Onderstaande component voor een virtuele thermostaat die kan verhitten en koelen, deze kun je dan het relais bordje laten schakelen.

https://github.com/hacker...omponent-smart-thermostat

Maar dan heb je dus geen fysieke thermostaat aan de muur hangen. Ik heb bijvoorbeeld een goedkope tablet aan de muur hangen in de woonkamer, met hierop de thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:38
Ik zit nog te twijfelen tussen Quatt en een Pomp AO. Wat me bij de laatste tegenhoudt is het besturingssysteem dat draait op een Raspberry pi met een sd kaartje. De ervaring wereldwijd leert dat die sd kaart niet het langste leven heeft in deze combi. Ik vind dat nogal een risico. De problemen zullen vast pas optreden na de garantie periode...

Hoe kijken jullie daar tegen aan? Hebben jullie daar voorzorgsmaatregelen voor genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
jansd schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:12:
Ik zit nog te twijfelen tussen Quatt en een Pomp AO. Wat me bij de laatste tegenhoudt is het besturingssysteem dat draait op een Raspberry pi met een sd kaartje. De ervaring wereldwijd leert dat die sd kaart niet het langste leven heeft in deze combi. Ik vind dat nogal een risico. De problemen zullen vast pas optreden na de garantie periode...

Hoe kijken jullie daar tegen aan? Hebben jullie daar voorzorgsmaatregelen voor genomen?
Terecht punt, het is denk ik een goed idee om een image te maken van de SD kaart en deze te bewaren. Hopelijk zal DeWarmte de mogelijke voorzieningen treffen in de toekomst om geautomatiseerd te back-uppen. Aangezien het geheel is gebaseerd op een RaspBerry Pi ga ik er stiekem van uit dat de handige tweaker zelf de nodige voorzieningen weet te achterhalen.

Bij Quatt heeft het ook niet lang geduurd voordat de app is reverse-engineered en dat men in staat was te koppelen met andere systemen. Bij PompAO lijkt mij dit niet anders. Het enige nadeel lijkt mij dat DeWarmte een kleinere marktpenetratie heeft en dat er zodoende minder tweakers mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hangt er toch hoofdzakelijk vanaf hoeveel er geschreven wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L_Edje
Klopt. Ik kan me herinneren dat Tesla soortgelijke problemen had met slijtage door veelvuldig loggen van data op de interne flash storage.

Wellicht kunnen we DeWarmte vragen om hierover een uitspraak te doen. Volgende week wordt de PompAO bij mij geinstalleerd. Ik zal eens een balletje opwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Hier dik tevreden over de installatie etc van Dewarmte, enige jammer vind ik dat zij geen leuke app hebben waar je iets mee kan, de webpage kan je precies niks mee, geen idee of een app nog in ontwikkeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:38
Stefan62 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:51:
alles ligt ook bij De Warmte en die denken goed mee.

Maar ik ken natuurlijk mijn thuis situatie het beste en moet de installatie voorbereiden. vandaar dat ik de feedback van jullie (en anderen) en vooral ook voorbeelden waardeer.

Ik denk nu bv ook dat ik een buffervat nodig heb. Ook dat ga ik terug koppelen. En misschien moet ik het verdeelpunt op een andere lokatie gaan maken.

Anyway: ik ga in powerpoint een situatie tekening maken - goed idee...
Ik hoop dat DeWarmte je wat meer informatie kan geven en je dat hier wilt delen. Iedereen krijgt namelijk met dit vraagstuk te maken. Ik heb voor mezelf vanmiddag ook de stromingsrichtingen doorgedacht. Er zullen in ieder geval een of meerdere keerkleppen in moeten komen. Maar waarom wordt het bij de Pomp Ao dan ook anders aangesloten dan bij Quatt (met zo'n bypass)? Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
L_Edje schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

Terecht punt, het is denk ik een goed idee om een image te maken van de SD kaart en deze te bewaren. Hopelijk zal DeWarmte de mogelijke voorzieningen treffen in de toekomst om geautomatiseerd te back-uppen. Aangezien het geheel is gebaseerd op een RaspBerry Pi ga ik er stiekem van uit dat de handige tweaker zelf de nodige voorzieningen weet te achterhalen.

Bij Quatt heeft het ook niet lang geduurd voordat de app is reverse-engineered en dat men in staat was te koppelen met andere systemen. Bij PompAO lijkt mij dit niet anders. Het enige nadeel lijkt mij dat DeWarmte een kleinere marktpenetratie heeft en dat er zodoende minder tweakers mee bezig zijn.
Eigenlijk had DeWamte hier niet voor een SD kaartje maar voor een SSD oplossing moeten kiezen, gezien de lage kosten voor een kleine SSD was dit eigenlijk geen probleem geweest.
Ik heb in het verleden hiervoor al gewaarschuwd, helaas heeft DeWarmte dat toen niet opgepakt.

ik zelf heb lang over deze twee getwijfeld, echter het is de Quatt geworden. Deze hebben ondertussen al ruim 2.500 stuks geinstalleerd. Van DeWamte is het heel stil over hun install-base. ik vermoed niet meer dan enkele honderden stuks.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:26:
[...]

Eigenlijk had DeWamte hier niet voor een SD kaartje maar voor een SSD oplossing moeten kiezen, gezien de lage kosten voor een kleine SSD was dit eigenlijk geen probleem geweest.
Ik heb in het verleden hiervoor al gewaarschuwd, helaas heeft DeWarmte dat toen niet opgepakt.

ik zelf heb lang over deze twee getwijfeld, echter het is de Quatt geworden. Deze hebben ondertussen al ruim 2.500 stuks geinstalleerd. Van DeWamte is het heel stil over hun install-base. ik vermoed niet meer dan enkele honderden stuks.
Ik heb binnen mijn Domotica opstelling al zowel sdkaarten als een SSD verloren; ook deze kunnen gewoon stuk! Volgens mij is de enige echte waterdichte oplossing een hardwarematige controller met specialistische chips. Maar dit biedt nu eenmaal niet de mogelijkheid om achteraf te tweaken en is over het algemeen duurder om te ontwikkelen.

Vergelijkbaar dus met de ouderwetse auto vs. de Tesla. Het is enerzijds gaaf dat de Tesla continue kan worden aangepast of verbeterd door een OTA update, anderzijds zitten hier zeker grote risicos aan verbonden als het softwarematig misgaat.

Momenteel heb ik hier mijn homeserver draaien vanaf een USB stick. Hier wordt helemaal niets naartoe geschreven en zodoende zal de USB stick een lange tijd meegaan. Als DeWarmte dit goed inricht, dan zal de SD kaart eveneens een lange tijd mee kunnen gaan. De vraag is echter of deze inrichting goed is gedaan.

Ik snap de twijfel tussen Quatt en DeWarmte. Hopelijk hebben we beide een goede keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-04 16:46
Hoi,

Het is al een tijd geleden dat ik heb gereageerd in dit topic. Ik had alleen maar gezeik met de gemeente om de vergunning voor elkaar te krijgen om de pomp te mogen plaatsen.
Inmiddels is dit allemaal rond en de pomp is geplaatst (op de CV leiding bij mijn vloerverwarming pomp).

Eerst was er nog een probleem met het kastje van DeWarmte die defect bleek waardoor ze de installatie niet binnen een dag konden afronden, maar ook dat is inmiddels opgelost.

Nu heb ik alleen problemen met mijn Nest (3rd Gen). Hij connect niet meer met de heatlink. Eerst helemaal niet meer. Toen heel even wel (en de pomp ging aan toen ik de temperatuur omhoog draaide) en daarna niet meer. Blauwe lampje op de heatlink brandt inmiddels continu, maar de thermostaat denkt dat er een 'luchtbevochtiger' is aangesloten ipv een heatlink. Lampje op de thermostaat brandt af en toe oranje nu.

Is iemand toevallig ook tegen dit hele specifieke probleem aangelopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ubbinke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 20:45
Nog even een update over mijn installatie op de 23ste. Alles vlekkeloos verlopen. Ik had installatie nummer 500. Volgens de installatie man hebben ze nu 8 ploegen op de weg.
Ik heb wat extra foto's van de binnenkant, volgens de medewerker zijn de moederborden die bovenin zitten niet standaard maar ontwikkeld door Dewarmte.
Ik heb door de hoge temperaturen nog niet kunnen ervaren of de pomp goed werkt. Tijdens het proefdraaien viel wel op dat de pomp erg stil is. Ik zal proberen hier een filmpje bij te plaatsen. Ik ben echter nog niet zo handig met dit forum.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAirXlefKoCXoGWm4rj_iPQarEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFK3v83H9CNpVeY4AaQIUcfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OGaEYSSAr2CYYnSlsMTI10kcnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqoocA15VsiRasztsZhZ6mFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNaRJd8aTJEfQi6qx5Xmbc5sBJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM00tGAUrwqJMIE4QFCDfdvn.jpg?f=fotoalbum_large

[Video: https://1drv.ms/v/s!ArK5Wu092qwlgts4WeCcduL-k3uZjQ?e=f36rdb]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 14:17
Itweaknot schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:56:

Nu heb ik alleen problemen met mijn Nest (3rd Gen). Hij connect niet meer met de heatlink. Eerst helemaal niet meer. Toen heel even wel (en de pomp ging aan toen ik de temperatuur omhoog draaide) en daarna niet meer. Blauwe lampje op de heatlink brandt inmiddels continu, maar de thermostaat denkt dat er een 'luchtbevochtiger' is aangesloten ipv een heatlink. Lampje op de thermostaat brandt af en toe oranje nu.

Is iemand toevallig ook tegen dit hele specifieke probleem aangelopen?
Eerder op dit forum zijnproblemen met de Nest gemeld. Belangrijk is dat de thermostaat op on/off modus staat dus niet modulerend. Sluit anders even een gewone aan / uit thermostaat aan en kijk of dit werkt ( of hou de twee draden tegen elkaar ;-) )

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
Hier nog even een korte update, heb sinds mei ca 500 kWh warmte geleverd met de pomp AO, gaat goed met een hoge COP ( maar ja het was nog niet koud). Geluidsproductie is erg laag, de grote ventilator is wat dit betreft zeer effectief en de compressor hoor je niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTWEf7_koo35zHL_z6VWV4LgAeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fsXEYc7IA4NSoxlQR6wW8UmZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door stpieter op 30-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
Dan nog een vraag voor mede warmtepomp gebruikers: gezien de ontwikkelingen mbt de voorgenomen belasting van de overproductie van zonnepanelen (hier ca 7500 kWh/jaar) wordt het een optie het SWW met een eboiler (bijv Bosch 120 liter , via Honewizard P1 te schakelen op overproductie zonnepanelen) te gaan verzorgen (nu een Bosch HRC 35 combiketel uit 2005, deze accepteert ook hotfill). Heeft iemand een dergelijke setup? En als de bijstook van CV deze winter beperkt blijkt komt een electrische CV ook nog in aanmerking. Zelfs als saldering wegvalt lijkt dit een mogelijkheid om eigen productie te 'verstoken'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L_Edje
Vandaag is bij mij PompAO nummer 503 geinstalleerd door een tweetal vriendelijke, meedenkende monteurs. Ondanks mijn complexe installatie was het geheel in ca. 6 uur gepiept. Er waren wat communicatie problemen tussen de stuurunit in de garage en de PompAO. Dit is opgelost door de antenne van de stuurunit te herpositioneren en waarschijnlijk komt dit door de grote hoeveelheid leidingen, vaten en elektronica in mijn garage. Ook zou mogelijk storing van zigbee / z-wave in de weg kunnen zitten. Ik geloof dat communicatie tussen Controleunit en PomAO over 433mhz gaat maar pin me hier niet op vast.

Overige uitdaging: de leidingen hangen aan het plafond van mijn garage. Om voor goede ontluchting te zorgen zijn er 2 ontluchters geplaatst welke deels door een klein gat in het gipsplafond steken, zodat deze het hoogste punt in de leiding vormen. Wat mij betreft een goede oplossing.

Verder hebben we de pompAO getest door gelijktijdig te draaien met mijn doorstroomverwarming, welke door PompAO als back-up werd ingeschakeld. De doorstromer werd direct c.a. 80 graden. Mijn vermoeden is dat de flow van de warmtepomp te hoog is en dat de pomp van de doorstromer het hierdoor niet kan bijbenen. Hier moet ik nog verder mee testen, al vind ik dit geen groot probleem. De doorstromer gebruik ik puur als back-up dus zal deze gewoonlijk niet gelijk met de PompAO draaien. Gewoonlijk zal de PompAO de kachel-cv inschakelen.

Of de pomp van mijn kachel het kan bijbenen zal ik nog beter moeten testen. Door de eerste test waren mijn leidingen al rond de 60 graden waardoor de kachel direct terug moduleerde. Maar dit zijn zaken die nog wel kunnen worden aangepast.

Verder valt me op hoe groot de buitenunit is. Volgens mij is de Quatt echt vele malen kleiner. Mijn dual-split airco buitenunit valt er bij in het niet.
De fan is hierdoor wel heel erg stil maar blaast desondanks echt een flinke bak koude wind. Ook de compressor hoor ik overigens helemaal niet.

Verder vond ik de volgende zaken als nerd erg grappig om te zien:
- De quote op de custom pcb van de stuurunit binnen
- De behuizing is 3d geprint en bevat het zelfde ontwerp als de grille van de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrhMD4qsQbcPu_qR4Yw4j7RNumI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVVTe2RoL0P4X2EMbtX3Npvl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omqR4uTetyaWh7jTWxQKE4DJorM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YhqLQYbI5M8VITdRGOiAwls.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
stpieter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:05:
Dan nog een vraag voor mede warmtepomp gebruikers: gezien de ontwikkelingen mbt de voorgenomen belasting van de overproductie van zonnepanelen (hier ca 7500 kWh/jaar) wordt het een optie het SWW met een eboiler (bijv Bosch 120 liter , via Honewizard P1 te schakelen op overproductie zonnepanelen) te gaan verzorgen (nu een Bosch HRC 35 combiketel uit 2005, deze accepteert ook hotfill). Heeft iemand een dergelijke setup? En als de bijstook van CV deze winter beperkt blijkt komt een electrische CV ook nog in aanmerking. Zelfs als saldering wegvalt lijkt dit een mogelijkheid om eigen productie te 'verstoken'?
heb hier op tweakers volgens mij wel langs zien komen over warmtepompboilers, waar het elektrisch element (extra) geschakeld werd met Homewizard P1. zou dan beste van 2 werelden zijn, elektrisch element als zon schijnt, en minder stroomverbruik wanneer dit niet zo is

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 10:26
Voor de prijs van een elektrische CV heb je ook een airco in de woonkamer, dat is dan een beter alternatief - want efficiënter + kan ook nog koelen in de zomer. Hetzelfde geldt voor de boiler, waar je beter een warmtepompboiler kan gebruiken. Met allebei heb je dan helemaal geen gas meer nodig en bespaar je het vastrecht uit, dat compenseert dan mooi een eventueel teruglevertarief.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
Op het youtube kanaal Ketelklets heb ik een filmpje voorbij zien komen over het schakelen van een keukenboiler bij overproductie van zonnepanelen, via homewizard.

Ikzelf schakel een warmtepompboiler als de stroom goedkoop is (en de boiler koud). Dat is eigenlijk hetzelfde idee aangezien 9 van de 10 keer je overproductie hebt als stroom goedkoop is.

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:18
Vandaag een online gesprek gehad met Dewarmte, als ik een akkoord geef wordt de installatie op 2 November geplaatst,vrij vlot dus.
Bij ons een vrij makkelijke installatie,cv staat in de garage en de buitenunit staat daar gelijk boven/buiten.
Het enige wat ik vreemd vond is dat ze aangaven dat ze geen dakdoorvoeren plaatsen en dat ze dat kleine stukje vel via de buitengevel de garage binnen gingen.🤐
Gelukkig mochten wij zelf wel een dakdoorvoer voor die tijd plaatsen.

Nu zit iker het volgende,wij hebben een modulerende Honeywell thermostat die vervangen moet worden voor aan/uit, iemand tips wat we het beste kunnen kopen,maar die de aankomende zomer wel gebruikt kan worden om de vloerverwarming verdelers te voorzien van zoneregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
Golfgti5 heeft zo'n setupAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnzskkfHiedW1VsoqW0LV4YGKTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y27QGAqZ6ZR2ryrJ3ibxnmvZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
stpieter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Eerder op dit forum zijnproblemen met de Nest gemeld. Belangrijk is dat de thermostaat op on/off modus staat dus niet modulerend. Sluit anders even een gewone aan / uit thermostaat aan en kijk of dit werkt ( of hou de twee draden tegen elkaar ;-) )
Hij was goed aangesloten, maar ze wilde op een of andere manier niet meer standaard met elkaar connecten. Met wat hulp van Nest helpdesk lijkt het probleem nu opgelost. Al een hele dag geen problemen gehad 🤞🏼

Ik heb nu alleen nog een dingetje met m’n cv (Intergas Xtreme) die na installatie de melding blijft geven dat de druk te laag is. Variërend tussen 0.0 en 0.6. Maar dit is niet het geval. Via het menu zie ik dat die 2.2 is. Er gebeurt ook niks als ik hem wil bijvullen.
Het probleem lijkt ergens te liggen bij de Honeywell VC4013 die aan de ketel hangt. Als ik het hendeltje overhaal verdwijnt de melding tot dat ik de thermostaat weer omhoog draai… Bij DeWarmte waren ze dat ook nog niet eerder tegen gekomen, dus dat wordt nog even uitzoeken hoe dit opgelost kan worden. Voor de rest lijkt het allemaal prima te werken nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
DoubleDutch schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:45:
Vandaag een online gesprek gehad met Dewarmte, als ik een akkoord geef wordt de installatie op 2 November geplaatst,vrij vlot dus.
Bij ons een vrij makkelijke installatie,cv staat in de garage en de buitenunit staat daar gelijk boven/buiten.
Het enige wat ik vreemd vond is dat ze aangaven dat ze geen dakdoorvoeren plaatsen en dat ze dat kleine stukje vel via de buitengevel de garage binnen gingen.🤐
Gelukkig mochten wij zelf wel een dakdoorvoer voor die tijd plaatsen.

Nu zit iker het volgende,wij hebben een modulerende Honeywell thermostat die vervangen moet worden voor aan/uit, iemand tips wat we het beste kunnen kopen,maar die de aankomende zomer wel gebruikt kan worden om de vloerverwarming verdelers te voorzien van zoneregeling?
Ik heb een Netatmo gekocht, deze heeft ook mogelijkheden voor zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
L_Edje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:39:
[...]

Ik heb een Netatmo gekocht, deze heeft ook mogelijkheden voor zoneregeling.
Ah ok thx,is dit gewoon een wit kastje aan de muur en zijn de kleurtjes die je op de foto ziet verlichting aan de achterzijde?

En is de De Lyric T6 ook te gebruiken met zoneregeling en de Pomp AO?
Vind deze er net wat mooier uit zien.

[ Voor 14% gewijzigd door DoubleDutch op 01-09-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@DoubleDutch Ja en nee. Het is een perspex blokje dat wordt geleverd met de mogelijkheid om los te staan (er zijn twee helften waarvan je er maar 1 gebruikt bij wandmontage). De kleur is een sticker die je achter 1 helft plaatst.
Het pakketje bevat dus alle onderdelen om:
-De thermostaat bedraad aan de muur te gebruiken
-Draadlloos in de referentieruimte te gebruiken
.De relais die bij bedraad aansluiten wordt gebruikt om gegevens naar het Netatmo webportaal door te zenden is bij draadloos gebruik een radiozender/ontvanger tussen draadloze thermostaat en verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
PVPaneel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:19:
@DoubleDutch Ja en nee. Het is een perspex blokje dat wordt geleverd met de mogelijkheid om los te staan (er zijn twee helften waarvan je er maar 1 gebruikt bij wandmontage). De kleur is een sticker die je achter 1 helft plaatst.
.De relais die bij bedraad aansluiten wordt gebruikt om gegevens naar het Netatmo webportaal door te zenden is bij draadloos gebruik een radiozender/ontvanger tussen draadloze thermostaat en verwarming.
Thx,dus als ik het goed begrijp bedraad aan de wand monteren zonder de sticker blijft hij helemaal wit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@DoubleDutch Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
PVPaneel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:19:
Perspex blokje met e-ink display :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
hier ook zeer tevreden met de Netatmo thermostaat. En inmiddels via de tip over de boilers van L_Edje onderstaand forum gevonden met heel veel nuttige info:
Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
Ik heb maar besloten om de Thermostaat aansluiting te vervangen door een ESP8266 en een 2-relais bordje.
Past nog wel in het stuurkastje en kan gebruik maken van de voeding via de Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2c0AGCZyqiu5a-bZqpxAGaqXQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxblQogYlXf36W7LfzyUax7r.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen Home Assistant heb ik nu 2 schakelaars en een sensor waarmee ik weet wanneer PompAO de back-up verwarming in wil schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89We8uE4zUg76t53TNfIzpYjheg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCc9DBGBmlzuoTAqzV1r7iD2.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen Node-Red heb ik nu mijn Netatmo thermostaat aan het esp8266-relais gekoppeld voor deverwarming.
Hiermee kan ik dan de Netatmo loskoppelen van directe aansturing van de PompAO en kan ik kiezen voor primair kachel verwarming, buffervat of warmtepomp.

Even een vraagje..
Heeft er al iemand koeling via PompAO ? Zo ja, hoe wordt dit bediend ? Via de webpagina?

[ Voor 3% gewijzigd door L_Edje op 02-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-09 14:26
Ik krijg met een paar weken de AO. Nu heb ik een afvoer dicht bij de plek waar hij komt te staan. Weet iemand of het condens water een aansluiting op een afvoer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
nelving schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:30:
Ik krijg met een paar weken de AO. Nu heb ik een afvoer dicht bij de plek waar hij komt te staan. Weet iemand of het condens water een aansluiting op een afvoer heeft?
Een afvoer heeft hij volgens mij niet nodig. Als je er eentje in de buurt hebt, ben je natuurlijk wel gelijk je condenswater kwijt in plaats van dat het bijvoorbeeld op je dak ligt. Dat zou in de winter eventueel problematisch kunnen zijn door bijvoorbeeld bevriezing. Heb jij dan dus geen last van.

Maar een specifieke aansluiting op een afvoer heeft hij volgens mij niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfy op 03-09-2023 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itweaknot
nelving schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:30:
Er zit een ‘afvoer’ aan de onderkant. Hier zou je een slang met slangklem aan kunnen bevestigen. Staat ook nog op mijn to do lijst 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omFvy2WtswN7_W_sYin1rQJUgyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg5akXG4o7BE5sI4lCLjWb1p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-09 14:26
Itweaknot schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:56:
[...]

Er zit een ‘afvoer’ aan de onderkant. Hier zou je een slang met slangklem aan kunnen bevestigen. Staat ook nog op mijn to do lijst 😄

[Afbeelding]
Dat is duidelijk. Van de foto begrijp ik dat deze aan de rechterkant van de unit zit (van voren af bekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplaisir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 06:24
Is er al iemand met ervaring met deze pomp icm een Tado zoneregeling? En koeling icm de Tado?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itweaknot
nelving schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:13:
[...]

Dat is duidelijk. Van de foto begrijp ik dat deze aan de rechterkant van de unit zit (van voren af bekeken).
goeie vraag... ik zal het nog even dubbel checken voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ5VBoKELrKWH_YM4ZczyULkJi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OOoHiQ0ywuKdyKxg4kB9k9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_txy6mqg365zB11ArCgerTDurQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewIOMTLpHRbo22i6QHNLw3fI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obVAr_mj5Yomj7yPGdaEwJoKawc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7XoPJ7LUSmPZs08Ujho0Ocv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie, van achter bezien, 1 klein slangetje linksachter en een grote uitloop rechtsachter. Aan de voorzijde zitten geen uitlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 22:58
Ik krijg volgende week ook een warmtepomp ao. Nu moeten de leidingen een stuk over plat dak.
Dewarmte wil ze gewoon over het dak leggen. Ik zit zelf te denken aan een buis pvc van 10cm of 15cm zodat er nog isolatie om de leidingen kan.

Wat adviseren jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocoZrJBLkpoBkBX5hNUGrcGOdlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE3YI4C3DklxM92a61XFUxdN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Retep91 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:25:
Ik krijg volgende week ook een warmtepomp ao. Nu moeten de leidingen een stuk over plat dak.
Dewarmte wil ze gewoon over het dak leggen. Ik zit zelf te denken aan een buis pvc van 10cm of 15cm zodat er nog isolatie om de leidingen kan.

Wat adviseren jullie?

[Afbeelding]
Eventueel een paar tegels op rubber mat en daarop beugels (geschikt voor buiten) plaatsen.
Leidingwerk isoleren en met pvc tape 3 lagen dik omwikkelen.

+/- 20-30 cm vanaf de vloer ivm sneeuwval, maar dat is persoonlijke voorkeur.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 18-09-2023 00:00 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Als je de leidingen niet isoleer heb je direct een vrij looppad om de unit sneeuwvrij te maken :+

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38

Wat adviseren jullie?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen. Waarom niet vlak naast die dakdoorvoer laten installeren ?

Bij mij staat hij zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB51ra8DShNF6RWLhMuIl-_Db_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6eJBeDg77eJbvO2NbgmMNw9.jpg?f=fotoalbum_large

Niet dat ik veel keus had qua ruimte, maar toch. Die daarachter is overigens van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Wat adviseren jullie?

[Afbeelding]
Zeker niet los op het dak gaan leggen, op het forum van de Quatt heeft iemand een erg handige en verstandige oplossing geplaatst. mbv mini big foots en een PVC pijp (incl. beugels) zijn deze over een plat dak geleid. eventueel kun je de leidingen met waterbestendige isolatie nog iets verbeteren. Zie de links voor verschillende foto's. https://gathering.tweaker...message/76062088#76062088

voordeel door de ronde vorm heeft de wind wat minder vat op de leidingen, de isolatie word beter beschermd tegen de weersinvloeden.
ik zou wel om de 25 cm aan de onderkant (PVC pijp) een aantal gaten boren (vooraf) om eventueel water in de pijp wat makelijker af te voeren, alternatief de pijp met een iets verloop plaatsen (lastiger) afhankelijker van de lengte heb je wel meerdere mini big-foots nodig. Of de uiteinden waterdicht afplakken.

overigens een off-topic opmerking, je dak ziet er niet goed uit, hou rekening dat je dat binnenkort moet gaan vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 19-09-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 22:58
GijsZePa schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:12:
[...]

Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen. Waarom niet vlak naast die dakdoorvoer laten installeren ?

Bij mij staat hij zo: [Afbeelding]

Niet dat ik veel keus had qua ruimte, maar toch. Die daarachter is overigens van de buurman.
Hij komt bij mij niet op het dak te staan, wordt teveel herrie denk ik. Daarom aan de gevel gekozen. Leidingen anders kan niet echt dus stuk over platdak.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-09 18:50
Voor diegene die de PompAO ook graag in Home Assistant willen hebben, ik heb een manier om de actuele status uit mydewarmte.nl in Home Assistant te lezen d.m.v. scraping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgdf4OKbdW_q7D9jm98eDfZ0crE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxyZqTPyX6IXMKkydIPsRfRU.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dit als een tijdelijke oplossing zolang er geen (lokale) API is, want zodra er iets op de webpage wijzigt is de kans groot dat dit onderhoud nodig heeft of wellicht kapot gaat.

Ik gebruik de multiscrape integratie danieldotnl/ha-multiscript. V6.8.1 (sommige nieuwere versies geven foutmeldingen)

Mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
multiscrape:
  - resource: https://mydewarmte.com/status
    scan_interval: 300
    headers:
      User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36'   
      referer: 'https://www.mydewarmte.com/'
      origin: 'https://www.mydewarmte.com'
      host: 'www.mydewarmte.com'
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: https://mydewarmte.com/
      select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form"
      input:
        username: PASTE_YOUR_EMAIL
        password: PASTE_YOUR_PASSWORD
    sensor:
      - name: PompAO Water Flow
        unique_id: pompaowaterflow
        select: "body > script:nth-child(1)"
        value_template: "{{ (value.split(';')[0])|replace('\r\n      var WaterFlow = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "l/min"
      - name: PompAO Supply Temperature
        unique_id: pompao_supplytemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[1])|replace('\r\n      var SupplyTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "°C"
      - name: PompAO Outside Temperature
        unique_id: pompao_outsidetemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[2])|replace('\r\n      var OutSideTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Heat Input
        unique_id: pompao_heatinput
        value_template: "{{ (value.split(';')[3])|replace('\r\n      var HeatInput = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "kW"
      - name: PompAO Return Temperature
        unique_id: pompao_returntemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[4])|replace('\r\n      var ReturnTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Electrical Consumption
        unique_id: pompao_electricalcons
        value_template: "{{ (value.split(';')[5])|replace('\r\n      var ElecConsump = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO PompAo Status
        unique_id: pompao_on_off_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[6])|replace('\r\n      var PompAoOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
      - name: PompAO Heat Output
        unique_id: pompao_heatoutput
        value_template: "{{ (value.split(';')[7])|replace('\r\n      var HeatOutPut = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Boiler Status
        unique_id: pompao_boiler_on_off_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[8])|replace('\r\n      var BoilerOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
      - name: PompAO Thermostat Status
        unique_id: pompao_thermostat_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[9])|replace('\r\n      var ThermostatOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"

Het enige wat je hoeft te doen is ha_multiscrape toevoegen aan je custom_integrations en de code compleet maken met je username/password en in je configuration.yaml te plakken. Hou de scan_interval a.u.b. op 300 seconden want als deze te laag staat kan de server overbelast raken en zal DeWarmte wellicht actie ondernemen om scraping tegen te gaan.

Het volgende op het todo-lijstje is er grafisch nog iets leuks van maken en COP-berekening e.d. in home-assistant toevoegen.

Op verzoek ook de yaml van het dashboard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
views:
  - title: PompAO
    path: pompao
    icon: mdi:heat-pump-outline
    badges: []
    cards:
      - type: entities
        entities:
          - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status
          - entity: sensor.pompao_electricalcons
          - entity: sensor.pompao_heatinput
          - entity: sensor.pompao_heatoutput
          - entity: sensor.pompao_outsidetemp
          - entity: sensor.pompao_on_off_status
          - entity: sensor.pompao_supplytemp
          - entity: sensor.pompao_thermostat_status
      - type: history-graph
        entities:
          - entity: sensor.pompao_returntemp
          - entity: sensor.pompaowaterflow
        title: PompAO 4h history
        hours_to_show: 4
        entities:
          - entity: sensor.pompaowaterflow
        title: PompAO 24h history
        hours_to_show: 24
title: Dashboards

[ Voor 16% gewijzigd door DutchAce op 30-04-2024 07:23 . Reden: toevoegen scan_interval ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:21
DutchAce schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:19:
Voor diegene die de PompAO ook graag in Home Assistant willen hebben, ik heb een manier om de actuele status uit mydewarmte.nl in Home Assistant te lezen d.m.v. scraping:

[Afbeelding]

Ik zie dit als een tijdelijke oplossing zolang er geen (lokale) API is, want zodra er iets op de webpage wijzigt is de kans groot dat dit onderhoud nodig heeft of wellicht kapot gaat.

Ik gebruik de multiscrape integratie danieldotnl/ha-multiscript.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
multiscrape:
    headers:
      User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36'   
    form_submit:
      input:
    sensor:
        value_template: "{{ (value.split(';')[0])|replace('\r\n      var WaterFlow = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[1])|replace('\r\n      var SupplyTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[2])|replace('\r\n      var OutSideTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[3])|replace('\r\n      var HeatInput = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[4])|replace('\r\n      var ReturnTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[5])|replace('\r\n      var ElecConsump = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[6])|replace('\r\n      var PompAoOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[7])|replace('\r\n      var HeatOutPut = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[8])|replace('\r\n      var BoilerOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
        value_template: "{{ (value.split(';')[9])|replace('\r\n      var ThermostatOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"

Het enige wat je hoeft te doen is ha_multiscrape toevoegen aan je custom_integrations en de code compleet maken met je username/password en in je configuration.yaml te plakken. Hou de scan_interval a.u.b. op 300 seconden want als deze te laag staat kan de server overbelast raken en zal DeWarmte wellicht actie ondernemen om scraping tegen te gaan.

Het volgende op het todo-lijstje is er grafisch nog iets leuks van maken en COP-berekening e.d. in home-assistant toevoegen.
Kijk! Daar wordt ik nou heel blij van!
Ik was hier zelf ook al mee aan het stoeien geweest, maar het lukte me maar niet om de data van de pagina te krijgen.

Zou je wellicht de yaml van het dashboardje ook nog willen delen (nog niet super bedreven met HA)

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
f.welvering schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:13:
[...]

Kijk! Daar wordt ik nou heel blij van!
Ik was hier zelf ook al mee aan het stoeien geweest, maar het lukte me maar niet om de data van de pagina te krijgen.

Zou je wellicht de yaml van het dashboardje ook nog willen delen (nog niet super bedreven met HA)
Ik heb hem hierboven aan de originele post toegevoegd.

En het heeft mij ook een paar uurtjes gekost, maar wel weer iets bijgeleerd op het gebied van HTML en Jinja formatting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
multiscrape:
    headers:
    form_submit:
      input:
    sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
views:
    cards:
        entities:
        entities:
        entities:
DeWarmte kan natuurlijk ook gewoon een locale API aanbieden om deze informatie te gaan bieden voor HA. Dan hoef je ook niet bang te zijn om het netwerk te gaan overbelasten. Bij de kollega’s van Quatt kan dat dus al.
Maar wel leuk gedaan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
L_Edje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:41:
[...]

Perspex blokje met e-ink display :9~
Wat is hier het voordeel van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
De thermostaat is bij daglicht goed leesbaar en de batterijen gaan bovendien langer mee. Bedenk dat dit een traditionele aan/uit thermostaat is, die zodoende geen voeding krijgt vanuit opentherm.

Een ander voordeel van een draadloze thermostaat, gebaseerd op persoonlijke voorkeur, is dat je de thermostaat overal kan wegzetten en dus ook wellicht op optimalere plaats of binnen handbereik.

Overigens bedien ik zelf de thermostaat nooit met de hand maar via homeassistant of de app. Voor mij is het dus meer een mooie thermometer. Nauwkeurig is hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-08 11:23
GijsZePa schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:12:
[...]

Bij mij staat hij zo: [Afbeelding]

Wil de Unit tegen de muur laten plaatsen waardoor er circa 3 meter leidingen over het platte dak zullen lopen.. geeft dat veel warmteverlies? Uiteraard zal ik de buizen isoleren met Armacell en daarom heen mogelijk goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenben
Mogelijk dat ik het heb gemist maar heeft iemand ook een buffervat geplaatst tbv vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
kenben schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:51:
Mogelijk dat ik het heb gemist maar heeft iemand ook een buffervat geplaatst tbv vloerverwarming?
Laten we de vraag omdraaien: waarom zou je buffervat nodig hebben (juist als je vloerverwarming hebt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
kenben schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:49:
[...]

Wil de Unit tegen de muur laten plaatsen waardoor er circa 3 meter leidingen over het platte dak zullen lopen.. geeft dat veel warmteverlies? Uiteraard zal ik de buizen isoleren met Armacell en daarom heen mogelijk goot.
ik denk dat dit wel mee zal vallen, hier op tweakers heeft iemand daarover nog een interessant stukje over gepost, kan het echter zo snel niet vinden.
Zeker als je deze nog een extra isolatie meegeeft en dan in een PVC buis (ze zijn er nu ook al zwart) plaatst zal het echt wel meevallen. O-) 3m los over het dak leggen (mogelijk in water en sneeuw) zal echter wel nadelige gevolgen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L_Edje

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
multiscrape:
    headers:
    form_submit:
      input:
    sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
views:
    cards:
        entities:
        entities:
        entities:
_/-\o_ Dank u!! ik heb gewoon de verwarming aan moeten zetten omdat ik zo graag dit scherm in actie wilde zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
L_Edje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:21:
[...]

_/-\o_ Dank u!! ik heb gewoon de verwarming aan moeten zetten omdat ik zo graag dit scherm in actie wilde zien.
Nu ben ik wel benieuwd naar jouw scherm 😋

Ik heb vandaag de pompAO voor het eerst aangezet, maar ik zie dat de pomp ca. 30s aan staat en daarna gaat die uit, het water stijgt even naar 27 graden C en zakt daarna sf en dan gebeurt er niks meer. De thermostaat staat wel als 'on' weergegeven. Is dit normaal? 🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy7X2_-neIxe_IE3gz13uCLALiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3t9JaI9JSG9vjQMy8URBJJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten als de thermostaat aan gaat, dat de Supply temp naar 35-40 graden C geregeld wordt totdat de thermostaat weer uit is.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchAce op 19-09-2023 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:09
DutchAce schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:47:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd naar jouw scherm 😋

Ik heb vandaag de pompAO voor het eerst aangezet, maar ik zie dat de pomp ca. 30s aan staat en daarna gaat die uit, het water stijgt even naar 27 graden C en zakt daarna sf en dan gebeurt er niks meer. De thermostaat staat wel als 'on' weergegeven. Is dit normaal? 🤔
[Afbeelding]

Ik zou verwachten als de thermostaat aan gaat, dat de Supply temp naar 35-40 graden C geregeld wordt totdat de thermostaat weer uit is.
Dit komt door de ingestelde stooklijn van Pomp AO, hij doet precies wat hij zou moeten doen.
Standaard is de setting bij 20 graden buitentemperatuur 25 graden aanvoer temp, -10 wordt 55 graden. Elke graad kouder dan 20 graden buiten stijgt de aanvoer temp dus met 1 graden. In jou geval bij 18 graden wordt dit dus 27. Als de retour temp blijft stijgen richting de ingestelde delta (ongeveer 5 graden minder dan de aanvoer temp) gaat pomp ao af moduleren. Als de retour temp dan nog steeds blijft stijgen gaat hij uit omdat anders de gewenste aanvoer temp wordt overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
TeutonMartin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 06:17:
[...]

Dit komt door de ingestelde stooklijn van Pomp AO, hij doet precies wat hij zou moeten doen.
Standaard is de setting bij 20 graden buitentemperatuur 25 graden aanvoer temp, -10 wordt 55 graden. Elke graad kouder dan 20 graden buiten stijgt de aanvoer temp dus met 1 graden. In jou geval bij 18 graden wordt dit dus 27. Als de retour temp blijft stijgen richting de ingestelde delta (ongeveer 5 graden minder dan de aanvoer temp) gaat pomp ao af moduleren. Als de retour temp dan nog steeds blijft stijgen gaat hij uit omdat anders de gewenste aanvoer temp wordt overschreden.
Dat verklaard, Thanks!

• DoubleDutch
L_Edje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:19:
[...]

De thermostaat is bij daglicht goed leesbaar en de batterijen gaan bovendien langer mee. Bedenk dat dit een traditionele aan/uit thermostaat is, die zodoende geen voeding krijgt vanuit opentherm.

Een ander voordeel van een draadloze thermostaat, gebaseerd op persoonlijke voorkeur, is dat je de thermostaat overal kan wegzetten en dus ook wellicht op optimalere plaats of binnen handbereik.

Overigens bedien ik zelf de thermostaat nooit met de hand maar via homeassistant of de app. Voor mij is het dus meer een mooie thermometer. Nauwkeurig is hij wel.
Ah bedankt voor je uitleg.
Je hebt niet toevallig deze thermostaat icm zoneregeling en pomp AO?

• kenben
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:44:
[...]

Laten we de vraag omdraaien: waarom zou je buffervat nodig hebben (juist als je vloerverwarming hebt)?
Met buffervat opslag van warmte vanuit WP, opslaan voor moment dat warmtevraag hoger is (veelal als het donker is/wordt) en zonnepanelen geen 'gratis' stroom leveren.. maar ook geen idee hoe groot zo'n buffervat dan zou moeten zijn 8)

• kenben
MacD007 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:27:
[...]

ik denk dat dit wel mee zal vallen, hier op tweakers heeft iemand daarover nog een interessant stukje over gepost, kan het echter zo snel niet vinden.
Zeker als je deze nog een extra isolatie meegeeft en dan in een PVC buis (ze zijn er nu ook al zwart) plaatst zal het echt wel meevallen. O-) 3m los over het dak leggen (mogelijk in water en sneeuw) zal echter wel nadelige gevolgen hebben.
tnx! dat scheelt, zag inderdaad ergens al een plaatje van iemand met een Quatt die inderdaad zwarte pvc buis had gebruikt en kleine Fix-it blokken had gebruikt om deze niet los op het dak te leggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
kenben schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:35:
[...]

Met buffervat opslag van warmte vanuit WP, opslaan voor moment dat warmtevraag hoger is (veelal als het donker is/wordt) en zonnepanelen geen 'gratis' stroom leveren.. maar ook geen idee hoe groot zo'n buffervat dan zou moeten zijn 8)
Best wel heel erg groot, hier te berekenen. In de duurzame kroeg zijn al een paar balletjes opgegooid om waterzakken of bv zand als buffer te maken in huis maar er is eigenlijk nooit een businesscase voor aangezien het net een gratis batterij is. In de toekomst zou dat natuurlijk kunnen veranderen.
Toevoeging: bv dit bedrijf: https://hydrobag.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door wheli op 20-09-2023 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
kenben schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:35:
[...]

met de veelvoorkomende buffervaten van 50 tot 100 liter ga je het in elk geval niet redden. Een beetje warmtepomp heeft een debiet van 800-1000 liter/uur, dus reken maar uit hoeveel uur je wilt overbruggen :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TeutonMartin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 06:17:
[...]

Das wel een wat fanatieke stooklijn zeg :|
Wel in te stellen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:06

RobertowNL

For your gear!

MikeyMan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:32:
[...]

Das wel een wat fanatieke stooklijn zeg :|
Wel in te stellen neem ik aan?
Zeker, dit kunnen ze voor je aanpassen.
Op de termijn kan je dit zover ik begreep ook zelf.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L_Edje
DoubleDutch schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:45:
[...]

Ah bedankt voor je uitleg.
Je hebt niet toevallig deze thermostaat icm zoneregeling en pomp AO?
Nee, ik had voor de installatie van PompAO een zoneregeling, maar dan zelf gerealiseerd met Home Assistant en zigbee/z-wave thermostaatkranen.
Ik kan er dus helaas niets van zeggen of de zoneregeling van Netatmo goed werkt .

Overigens is er de nodige discussie over de zin/onzin van zonegestuurd i.c.m. een warmtepomp. Ik ben komende winter van plan om beide opties te proberen en te zien wat (in mijn situatie) beter werkt.

• DoubleDutch
L_Edje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:33:
[...]

Nee, ik had voor de installatie van PompAO een zoneregeling, maar dan zelf gerealiseerd met Home Assistant en zigbee/z-wave thermostaatkranen.
Ik kan er dus helaas niets van zeggen of de zoneregeling van Netatmo goed werkt .

Overigens is er de nodige discussie over de zin/onzin van zonegestuurd i.c.m. een warmtepomp. Ik ben komende winter van plan om beide opties te proberen en te zien wat (in mijn situatie) beter werkt.
Hebben hier een modulerende Honeywell thermostat benden die dus vervangen moet worden door een aan/uit,hebben een pomploze verdeler benden,we hebben voor de boven verdieping ook een pomploze verdeler met meerdere zones,3 slaapkamers en de badkamer,onze installateur heeft met de nieuwbouw bedacht om de verdelers te splitten met een 3weg klep (boven en benden),alle zones boven zitten dicht behalve de badkamer,op de badkamer zit een aan/uit thermostaat die dus de cv ketel aanstuurt samen met de 3weg klep om warmte naar boven te sturen en voor beneden net zo,het is een waardeloos systeem dat voor geen meter werkt en willen gewoon naar een zoneregeling per kamer, badkamer en benedenverdieping.
Vandaar mijn vraag welke thermostaat(en) met zoneregeling het beste werken met de pomp AO. 😅
Op de foto zie je de twee dikkere snoetjes van de beide thermostaten en een thermokoppel op de leiding naar de boven verdeler. :?
Dit ook aan Dewarmte voorgelegd en eigenlijk na 2 dagen nog niks van ze gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2CeAWLg3joGnbtEBlx4V0OBTJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCRUOrADsn3G1zbfLDWfmDCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f97HZrGpHkWp9Wf1rkgl4SY0Slw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPTJzU7354d4HYmpoXpvu2mr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8TpP6OIQzQKNAekbR3tc_zpzN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNZ8KzW4U4os2a89z6i6uEbF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 21-09-2023 21:46 ]

• wheli
@DoubleDutch kan je niet gewoon die driewegkleppen er uit gooien en alles waterzijdig inregelen? Dan heb je daarna alleen een stooklijn en eventueel aan/uit thermostaat nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
wheli schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:48:
@DoubleDutch kan je niet gewoon die driewegkleppen er uit gooien en alles waterzijdig inregelen? Dan heb je daarna alleen een stooklijn en eventueel aan/uit thermostaat nodig
Dan moet er wel zoneregeling op komen,want als ik de thermostaat aan doe in de douche gaat de benedenverdieping ook mee lopen wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Bij een warmtepomp draait je verwarming in het hele huis het hele stookseizoen door. Je regelt waterzijdig in hoe warm het overal moet worden. Je wil bij een warmtepomp in tegenstelling tot een gasketel niet dat hij telkens bij warmtevraag aanspringt en dan weer uit gaat. Hij moet de hele dag door tokkelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
DoubleDutch schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:10:
[...]

Dan moet er wel zoneregeling op komen,want als ik de thermostaat aan doe in de douche gaat de benedenverdieping ook mee lopen wat niet de bedoeling is.
Dit soort wensen gaat sowieso niet samen met praktisch elke warmtepomp op de markt, omdat geen er enkele douche radiator is die ten alle tijden de minimale warmte van de warmtepomp kan afgeven.
Een warmtepomp is niet gemaakt op 5 minuten 70+ graden water in je douche te pompen en deze snel op temperatuur te krijgen..
Kostte wat kost overstappen op warmtepomp, zonder je eigen stookgedrag aan te passen gaat geheid mis.
Ik zeg niet dat warmtepompen niet met zoneregeling zouden kunnen, echt de minimale warmte die geproduceerd wordt moet altijd afgegeven kunnen worden. Praktisch houdt dit dat je woonkamer niet achter een zoneregeling moet zitten
Verder wat @wheli zegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Duidelijk. d:)b
Maar dan is in in mijn situatie handig om de benedenverdieping gewoon open te laten en boven de verdeler wel op een zoneregeling te zetten,badkamer is hoger ingesteld kwa warmte dan benden en wil dat zo houden zonder dat de slaapkamers verwarmd worden,plus wil daar straks per ruimte kunnen koelen,of kan dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Waterzijdig inregelen betekent dat je per ruimte inregelt hoeveel water en dus warmte er heen gaat. Als je overal vloerverwarming hebt zet je eerst alles open, dan draai je de zones die te warm zijn (slaapkamers) langzaam dicht tot het overal de goede temperatuur is. Zoneregelingen maken het meestal erg complex omdat ze de flow van het hele systeem beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
wheli schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:32:
Waterzijdig inregelen betekent dat je per ruimte inregelt hoeveel water en dus warmte er heen gaat. Als je overal vloerverwarming hebt zet je eerst alles open, dan draai je de zones die te warm zijn (slaapkamers) langzaam dicht tot het overal de goede temperatuur is. Zoneregelingen maken het meestal erg complex omdat ze de flow van het hele systeem beïnvloeden
Hebben een nieuwbouw woning en verwarmen boven nooit,het is er altijd warm genoeg in de winter dus die zones staan altijd uit behalve de badkamer dan,maar zomers willen we wel kunnen koelen hoe kan ik dit het beste oplossen icm PompAO? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Dan draai je de verdelers van de vloerverwarming van boven helema dicht behalve die van de badkamer. Waarschijnlijk is een klein beetje open zetten we handig omdat het vast geen -3 op je slaapkamer is in de winter (ergo, de warmte van beneden verwarmt ook boven).

Koelen kan wel met een warmtepomp, dan zou je in de zomer de vvw verdelers weer open moeten zetten (of dus een klein beetje open laten staan).
Of een airco en nog beter is zonwering zodat koeling (bijna) niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roba123
  • Laatst online: 08-10-2024
Wij hebben gisteren onze Pomp AO geinstalleerd gekregen. Blijkt dat de pomp niet werkt met onze Nefit Moduline 400 klokthermostaat in combinatie met 3 Danfoss RMT 230 (vloerverwarming beneden) en radiator thermostaten (boven verdieping).

Is er een mogelijkheid om het geheel werkend te krijgen (wellicht zonder de moduline thermostaat, deze lijkt geen simple aan/uit functie te hebben) icm met de huidige thermostaten, en zo ja hoe?

Zo niet, is het het beste om alles te vervangen met Tado thermostaten (Tado wordt door de Warmte aangeraden)? Dus de 3 Danfoss thermostaten, wellicht icm de huidige radiator thermostaten?

Of misschien is er nog wel een betere oplossing?
Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste