Mijn SWW is off topic voor de Pomp AO dus die laat ik even erbuiten.MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
je SWW verbruik is extreem hoog, wat is daar de oorzaak van, overigens met een dergelijk SWW verbruik ga je het met een kleine WPB (1.500€) niet halen, denk hierbij echt aan een bedrag van 2.500-3.000 euro.
het punt van fancoils heb je eigenlijk alleen nodig bij ook de koel functie.
voor verwarmen zijn de juiste soort radiatoren (en ja dat kunnen dus ook al oude zijn) eerder van belang, ik mis in je beschrijving bv of je ook gebruik maakt van radiatorventilatoren, dat is in de meeste gevallen wel nodig om bestaande radiatoren effectiever te kunnen gebruiken. Mogelijk ook dat je daardoor het idee hebt dat je 50 gr nodig hebt.
een ander punt is het stookgedrag, want dat is heel anders met een CV dan met een WP, dus ook met een lagere CV water temperatuur kun je het daardoor warm krijgen.
Ik heb met SpeedComforts getest maar die vond ik te veel geluid maken. Dus ik overweeg HeatFans met een controller. Maar dan is de stap naar fancoils weer wat kleiner. En fancoils worden volgens mijn informatie (bij twee buurtgenoten wordt deze stap geadviseerd) wel degelijk gebruikt voor verwarmen. bij Fancoils icm een warmtepomp heb ik inmiddels twijfels ivm de hoge flow van een warmtepomp 🤔.
En natuurlijk is stookgedrag van een WP heel anders maar daarmee is de benodigde warmteafgifte juist 's nachts als het kouder is groter. Dus de vraag is of je dan wel 70% gaat halen of dat het misschien maar 50% wordt.
Maar je vroeg naar de reden van mijn volgorde:
- als eerste stap SWW vervangen geeft al een flinke reductie van gas (en mijn prijs klopt)
- overwegingen om CV pas daarna te doen:
1) ontbreken van praktijkervaringen (% dekking) van de AO bij oudere huizen. Na de winter zullen deze er wel zijn
2) afhankelijkheid van DeWarmte omdat er nog geen app is waarmee je als gebruiker de WP zelf kunt instellen
Dus wie weet wat verstandig is mag het zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 16-08-2023 21:32 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.