Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Toby-Wan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:49:
[...]

Als je bij CV inkoppelt kan je CV & WP gelijktijdig laten draaien wanneer WP het net niet trekt. Bij halverwege inkoppelen op een vloerverwarmingverdeler is het of WP of CV.
Juist, en dat lijkt me in ver uit de meeste gevallen eigenlijk niet wenselijk.
Ik wil eigenlijk over 3 modus beschikken.
1) Alleen warmtepomp (dit zal veruit de meest gebruikte modus zijn)
2) Warmtepomp met ondersteuning van CV als de warmtepomp (door weersomstandigheden te kort komt, maar wel nog een redelijke COP geeft, dus hier een boost door de CV ketel)
3) CV only, als blijkt door de COP dat verwarmen via de CV gewoon goedkoper is, dan dient de warmtepomp uit te schakelen.
_/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 11:39
MacD007 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Juist, en dat lijkt me in ver uit de meeste gevallen eigenlijk niet wenselijk.
Ik wil eigenlijk over 3 modus beschikken.
1) Alleen warmtepomp (dit zal veruit de meest gebruikte modus zijn)
2) Warmtepomp met ondersteuning van CV als de warmtepomp (door weersomstandigheden te kort komt, maar wel nog een redelijke COP geeft, dus hier een boost door de CV ketel)
3) CV only, als blijkt door de COP dat verwarmen via de CV gewoon goedkoper is, dan dient de warmtepomp uit te schakelen.
_/-\o_
Precies, dit. Daarom is het ook belangrijk dat ze gaan implementeren dat je jouw tarieven kunt invoeren en voor de toekomst: dynamische tarieven gaan ondersteunen. Gezien er veel mensen na de salderingsregeling over zullen gaan op een dynamisch contract en de tarieven leidend zouden moeten zijn of je een WP op een lage COP wilt laten doordraaien of liever gas wilt gaan stoken. Dat is immers de kracht van een hybride oplossing.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lu.cas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-09 10:30
Ook maar even mijn ervaring delen omdat dit forum mij goed heeft geholpen in het proces. Woning uit 1885, die hebben we flink verbouwd en verduurzaamd. Alleen op begane grond verwarmen we met gas (vloerverwarming), bovenverdiepingen met airco's. Zonnepanelen hadden we al, sluitstuk was de pomp.

In eerste instantie gekeken naar Quatt, design en prijs sprak erg aan. Video intake was hele een vreemde ervaring. De CV hangt in de kelder. Via een reeds bestaande ruime buis kan deze door de zijgevel naar buiten waar ik de pomp in de tuin wilde hebben, met de laatste drie meter via een grondleiding. Voor Quatt was alles een probleem, van de buis tot de grondleiding. Uiteraard heel persoonlijk, maar vond het een onprettig en vreemd gesprek. Het voorstel waar de adviseur zich prettig bij voelde was uiteindelijk esthetisch gezien een drama geworden. En met een aantal extra boringen ging de prijs richting de Pomp AO.

Aldus bij DeWarmte beland, na meerdere positieve reacties gelezen en gehoord te hebben. De videointake was zo gepiept. Vriendelijke studente die meedacht en dit als een hele makkelijke installatie beoordeelde. Wellicht een beetje sales mentaliteit, maar fijn als er wordt meegedacht en je je als klant welkom voelt. De pomp kon zes weken later geinstalleerd worden. De installatie was ook een top ervaring. De installateurs waren kundig, betrokken en communicatief en dachten enorm mee (ook hoe het het mooist kon worden aangelegd). Een kleine hickup (bediening op afstand werkt nog niet), maar ga er vanuit dat dit snel wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
sky_walker schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Ik heb ook Evohome systeem en ik overweeg ook warmtepomp (hybride setup). In dat geval laat ik wel de naregeling klep voor de vloerverwarming permanent openstaan en de warmtepomp enkele schakelen op de woonkamer temperatuur. Slaapkamers gaan weer meelopen en gaan met naregeling dicht als temperatuur bereikt is. Mijn inziens gaat het originele concept van de Evohome die elke ruimte apart bij warmtevraag de cv ketel aanstuurt niet op bij een warmtepomp. Warmtepomp is een heel traag systeem, je warmt niet even een slaapkamer op als je kinderen thuiskomen uit school en een draai geven aan de thermostaatknop in hun kamer. En ook wil de warmtepomp niet om de haverklap een aan-uit signaal van een aparte ruimte, kan ook zijn warmte niet kwijt naar 1 ruimte als de rest dicht staat.

Dus. Omdenken als je Evohome wilt gebruiken, laat de vloerverwarming open als buffer, stuur op kamerthermostaat Evohome evt Icm weersafhankelijk regeling en laat de overige vertrekken meelopen, gestuurd met naregeling om te knijpen. En laat de warmtepomp rustig zijn werk doen om het hele huis op temp te houden, en met de Evohome regeling kan je mooi de gewenste temperaturen per vertrek instellen. Ik ga ervan uit dat als de warmtepomp op laag vermogen langere tijd draait, er altijd wel ruimte is om een slaapkamer mee te laten verwarmen. Soms zal dat niet werken, je levert iets aan flexibiliteit/comfort in voor een beter milieu en portemonnee.
Als je de vloerverwarming open laat staan als buffer, word het dan niet te warm in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwRy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Na mijn installatie 2 weken terug nu toch wel een wat mindere ervaring met DeWarmte.
De pomp sinds deze week gaat regelmatig 's nachts en overdag aan, draait 1-2 minuten op volle touren en gaat dan weer uit. En dat 4-8 keer per dagdeel.

Ik heb DeWarmte gebeld, die beloofden meteen te gaan kijken, uiterlijk de dag erop zou ik telefonisch of per mail iets horen.
Op dag 2, einde dag gebeld. Ticket was nog niet opgepakt. Ticket heeft meer prioriteit gekregen, ik zou het uiterlijk op dag 3 horen.

We zitten nu op dag 4, maar ik heb nog niets gehoord.

Inmiddels zie ik dat de PompAO niet meer aan slaat, maar de CV nu wel al 2 dagen op rij zo'n 1-2 uur aan slaat 's nachts. Er is géén warmtevraag, thermostaat staat laag.

Ik baal er inmiddels wel van, vooral dat de communicatie er niet is vanuit DeWarmte. Ik denk eraan om de controlunit uit te zetten tot ik meer van ze hoor, ik ga niet zitten stoken in hartje winterzomer omdat DeWarmte de boel niet op orde heeft.

Edit: terwijl ik dit bericht plaatste, kreeg ik een bericht van het support team.
Wat vervelend dat de ketel en de warmtepomp aangaan, terwijl er geen warmtevraag van de thermostaat komt. Het probleem ontstaat doordat de controle unit wél vraag ziet. Ik stuur graag een servicemonteur langs om het probleem te analyseren en te verhelpen.
[...]
Ik zal voor nu de software aanpassen, zodat de warmtepomp en de ketel niet aan gaan.
Ik hou jullie op de hoogte :)

[ Voor 19% gewijzigd door EwRy op 14-07-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
EwRy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:12:
Na mijn installatie 2 weken terug nu toch wel een wat mindere ervaring met DeWarmte.
De pomp sinds deze week gaat regelmatig 's nachts en overdag aan, draait 1-2 minuten op volle touren en gaat dan weer uit. En dat 4-8 keer per dagdeel.

Ik heb DeWarmte gebeld, die beloofden meteen te gaan kijken, uiterlijk de dag erop zou ik telefonisch of per mail iets horen.
Op dag 2, einde dag gebeld. Ticket was nog niet opgepakt. Ticket heeft meer prioriteit gekregen, ik zou het uiterlijk op dag 3 horen.

We zitten nu op dag 4, maar ik heb nog niets gehoord.

Inmiddels zie ik dat de PompAO niet meer aan slaat, maar de CV nu wel al 2 dagen op rij zo'n 1-2 uur aan slaat 's nachts. Er is géén warmtevraag, thermostaat staat laag.

Ik baal er inmiddels wel van, vooral dat de communicatie er niet is vanuit DeWarmte. Ik denk eraan om de controlunit uit te zetten tot ik meer van ze hoor, ik ga niet zitten stoken in hartje winter omdat DeWarmte de boel niet op orde heeft.
*zomer ;) maar idd
Dit is wel de downside van aankopen die zogenaamd helemaal van afstand bediend kunnen worden. Bedienen is tot daar aan toe, uitsluitend beheerd vind ik wel een issue.

Ik proef dat bij WeHeat ook al. Zie wat er dreigt te gebeuren bij VanMoof, je moet maar zien of je je fiets nog wel van het slot krijgt. En er is zo ook al eens een vernuftige zwembad sensor geweest. Bedrijf op de fles, servers uit, doei apparaat. (en zelf al eens met een andere startup gehad die ook server afhankelijk was, toen kon een apparaat van 650 euro ook zo de prullenbak in)

Het ding is dat het wordt verkocht aan de klant als voordeel, maar uiteindelijk hebben ze je natuurlijk gewoon bij de ballen simpelweg omdat je zelf daarom nergens bij kunt. En vanwege dat laatste kunnen (en gaan) ze er nog geld voor vragen ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:21:
[...]

*zomer ;) maar idd
Dit is wel de downside van aankopen die zogenaamd helemaal van afstand bediend kunnen worden. Bedienen is tot daar aan toe, uitsluitend beheerd vind ik wel een issue.

Ik proef dat bij WeHeat ook al. Zie wat er dreigt te gebeuren bij VanMoof, je moet maar zien of je je fiets nog wel van het slot krijgt. En er is zo ook al eens een vernuftige zwembad sensor geweest. Bedrijf op de fles, servers uit, doei apparaat. (en zelf al eens met een andere startup gehad die ook server afhankelijk was, toen kon een apparaat van 650 euro ook zo de prullenbak in)

Het ding is dat het wordt verkocht aan de klant als voordeel, maar uiteindelijk hebben ze je natuurlijk gewoon bij de ballen simpelweg omdat je zelf daarom nergens bij kunt. En vanwege dat laatste kunnen (en gaan) ze er nog geld voor vragen ook.
Voordeel van de Warmte is dat het een standaard off the shelf WP is. Zelfs de originele Aansturing was aanwezig.

Ook zijn er andere bedrijven die de zelfde pomp uitleveren. Dat maakt evt onderhoud wel een stukje makkelijker.

Bij Quatt is die custom hardware gebruikt is het wel meer afwachten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
true, en zal voor tweakers prima op gaan
Ik ben persoonlijk niet zo van betalen per maand om iets te laten functioneren. Een beetje fatsoenlijke controller voor de eindgebruiker is er niet vanzelfsprekend zomaar meer bij. Zoals bij Remeha, Daikin of LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

iop

iop schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:11:
[...]

Bij mijn weten heb je de ''atag one'' en de ''atag one zone'' en die eerste kan zowel opentherm als aan/uit. Volgens mij hangt de mijne hier en staat hij op aan/uit. Moet wel zeggen dat erg bar weinig info over die atag dingen te vinden is hierover.

iig: ik probeer het eerst met de atag one die ik heb.
Kan voor andere twijfelaars bevestigen dat Atag one thermostaat niet werkt met Dewarmtepomp.

Gelukkig had ik een Netatmo klaarliggen voor het geval dat.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:09
Misschien voor overige mensen interessant. Heb laatst mijn frustratie geuit (dit was nog voordat de status pagina live was) over de trage ontwikkeling van de Webapp, na nog een aanvullende email kreeg ik dit van de warmte als reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SerOqbImxo-McyjFQSabgJ1W2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2d5c4bkZ0JEcEkYFvhhdChSK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Beste allemaal,

Binnenkort krijgen wij ook een warmtepomp van dewarmte.
Wij hebben nu zo’n aansturingskastje hangen, zie foto, moeten wij deze vervangen voor de Honeywell BDR91T1004 warmtepomp versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-3L8tN2zwp2zBIEKcHaVkhvjgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4jLP9VsceHThxHEFd3uThS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:26:
Beste allemaal,

Binnenkort krijgen wij ook een warmtepomp van dewarmte.
Wij hebben nu zo’n aansturingskastje hangen, zie foto, moeten wij deze vervangen voor de Honeywell BDR91T1004 warmtepomp versie?

[Afbeelding]
Welk type heb je nu? Zolang het een aan/uit versie is hoef je niks te vervangen. Als de huidige opentherm is dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Welk type heb je nu? Zolang het een aan/uit versie is hoef je niks te vervangen. Als de huidige opentherm is dan wel.
Ik heb nu zo’n zelfde kastje maar dan de aan/uit versie type bdr91 zonder T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
golfgti5 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb nu zo’n zelfde kastje maar dan de aan/uit versie type bdr91 zonder T
Dan hoef je denk ik niks te vervangen. Dit kastje geeft dan het aan/uit signaal aan het kastje van DeWarmte en die regelt de rest. Je kan het nog even navragen bij DeWarmte support.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:21
Vandaag is de pomp ook bij mij geplaatst.
Waren 2 vakkundige Poolse heren welke goed Nederlands kunnen spreken.

Bij aankomst hebben we eerst de situatie nogmaals doorgesproken zodat er geen onduidelijkheden konden bestaan over de plaatsing van de unit en het trace van de leidingen.

Het was volgens de heren een vrij simpele installatie wat binnen een dag te doen zou moeten zijn.
BIj de intake was gemeld dat er waarschijnlijk meer dan een dag nodig zou zijn.

De leidingen zijn naar mijn idee allemaal erg netjes aangelegd en er is tijdens de plaatsing vaak kort overleg geweest over de gemaakte stappen. Ze wouden graag weten of ik tevreden was over de gedane werkzaamheden zodat men eventueel nog aanpassingen zou kunnen doen.

Afgelopen week ben ik gebeld door DeWarmte met de vraag of ik de koelfunctie wou gaan testen.
Natuurlijk was het antwoord hierop positief. Als het goed is wordt deze functie na het weekend ingeschakeld.

Ik zal zo nog wat foto's maken en deze toevoegen.

Ik zal mijn ervaringen omtrent het koelen ook hier delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzGwNvfWXy1LsDSJZX1Er0Oky_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RX6bwFPF6VNcjAcBisJrErW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PcZX9PNfQn8l4-UYJbWIa5A6LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsYKtzXjGQu7D3d3C9FxQVWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAzBR45FHw085GOfSBFZRZBfk4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl14qLfHmUVqKH6LO90ZS3wY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPqmMcdZ4wQdq4iAcLkhHaTwQwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6Nn1UhzXIFfBbu5DB4lSiOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29ZP4NAWTDS_iBuZNDJ6U6OSk-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBmuaoMSAvqRoLuK5BTidxaX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door f.welvering op 20-07-2023 19:50 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:20:
Vandaag is de pomp ook bij mij geplaatst.
Waren 2 vakkundige Poolse heren welke goed Nederlands kunnen spreken.

Bij aankomst hebben we eerst de situatie nogmaals doorgesproken zodat er geen onduidelijkheden konden bestaan over de plaatsing van de unit en het trace van de leidingen.

Het was volgens de heren een vrij simpele installatie wat binnen een dag te doen zou moeten zijn.
BIj de intake was gemeld dat er waarschijnlijk meer dan een dag nodig zou zijn.

De leidingen zijn naar mijn idee allemaal erg netjes aangelegd en er is tijdens de plaatsing vaak kort overleg geweest over de gemaakte stappen. Ze wouden graag weten of ik tevreden was over de gedane werkzaamheden zodat men eventueel nog aanpassingen zou kunnen doen.

Afgelopen week ben ik gebeld door DeWarmte met de vraag of ik de koelfunctie wou gaan testen.
Natuurlijk was het antwoord hierop positief. Als het goed is wordt deze functie na het weekend ingeschakeld.

Ik zal zo nog wat foto's maken en deze toevoegen.

Ik zal mijn ervaringen omtrent het koelen ook hier delen.
Ziet er erg vakkundig en netjes geïnstalleerd uit. Heb je zelf de stroomkabel vanuit de muur aangeleverd en hebben zij vervolgens de werkschakelaar geplaatst?

Ik kan bijna mijn akkoord geven aan DeWarmte. Ik wacht nog op definitieve goedkeuring van de gemeente voor de omgevingsvergunning. Ik moest de gemeente mijn geluidsberekening uitleggen, want ze snappen de overheid applicatie niet (lol, typisch een gemeente die eisen stelt maar niet weet hoe het werkt). gezien ze al hebben aangegeven dat ze de warmtepomp te hoog aan de gevel vonden en liever zo laag mogelijk boven mijn platte aanbouw willen zien en ik daarop een nieuw ontwerp heb ingediend, ga ik er stiekem vanuit dat er nu snel een toestemming zal komen.

Daarna zal ik ook mijn bevindingen delen uiteraard.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Ziet er erg vakkundig en netjes geïnstalleerd uit. Heb je zelf de stroomkabel vanuit de muur aangeleverd en hebben zij vervolgens de werkschakelaar geplaatst?

Ik kan bijna mijn akkoord geven aan DeWarmte. Ik wacht nog op definitieve goedkeuring van de gemeente voor de omgevingsvergunning. Ik moest de gemeente mijn geluidsberekening uitleggen, want ze snappen de overheid applicatie niet (lol, typisch een gemeente die eisen stelt maar niet weet hoe het werkt). gezien ze al hebben aangegeven dat ze de warmtepomp te hoog aan de gevel vonden en liever zo laag mogelijk boven mijn platte aanbouw willen zien en ik daarop een nieuw ontwerp heb ingediend, ga ik er stiekem vanuit dat er nu snel een toestemming zal komen.

Daarna zal ik ook mijn bevindingen delen uiteraard.
Kabel inclusief werkschakelaar had ik al laten voorbereiden door de installateur welke onze meterkast recent heeft vervangen.
Ze hadden wel een werkschakelaar bij zich welke ze ook achter hebben gelaten, ik had er immers voor betaald.

Ik had de boel laten aanleggen voor een Quatt installatie, maar die wouden niet plaaten gezien de leiding omhoog en daarna omlaag moet. DeWarmte heeft 2 automatische ontluchters geplaatst, opgelost.

De monteurs vertelden dat ze veel installaties doen op plekken waar Quatt niet wil plaaten

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Kabel inclusief werkschakelaar had ik al laten voorbereiden door de installateur welke onze meterkast recent heeft vervangen.
Ze hadden wel een werkschakelaar bij zich welke ze ook achter hebben gelaten, ik had er immers voor betaald.

Ik had de boel laten aanleggen voor een Quatt installatie, maar die wouden niet plaaten gezien de leiding omhoog en daarna omlaag moet. DeWarmte heeft 2 automatische ontluchters geplaatst, opgelost.

De monteurs vertelden dat ze veel installaties doen op plekken waar Quatt niet wil plaaten
Waarvan akte. Ik heb een doorgang door de goot laten maken voor de leidingen. Mooier kon Quatt het niet krijgen, maar ze willen het niet. Dus ik neem daarom ook een pomp van DeWarmte. Eigenlijk zijn er wel meer redenen om daarvoor te kiezen, heb nu waarschijnlijk met 1 unit genoeg vermogen om straks van het gas te gaan. 4KW was te weinig geweest incl. SWW. 2 units heb ik geen plek voor....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
harrr schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:22:
[...]

Waarvan akte. Ik heb een doorgang door de goot laten maken voor de leidingen. Mooier kon Quatt het niet krijgen, maar ze willen het niet. Dus ik neem daarom ook een pomp van DeWarmte. Eigenlijk zijn er wel meer redenen om daarvoor te kiezen, heb nu waarschijnlijk met 1 unit genoeg vermogen om straks van het gas te gaan. 4KW was te weinig geweest incl. SWW. 2 units heb ik geen plek voor....
De dewarmte heeft toch juist minder vermogen dan de Quatt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:44
@bbbrumbrum Nee hoor, wanneer het er toe doet heeft de Pomp AO ca. 6,4 kW vermogen en de Quatt 4,5 kW. Verschil is onder 0 ook. A-7W35 is Quatt 3,6 en de pomp AO doet dan nog iets boven de 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 10:02
PVPaneel schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:56:
@bbbrumbrum Nee hoor, wanneer het er toe doet heeft de Pomp AO ca. 6,4 kW vermogen en de Quatt 4,5 kW. Verschil is onder 0 ook. A-7W35 is Quatt 3,6 en de pomp AO doet dan nog iets boven de 5 kW.
Waar staan deze cijfers? Ik kan ze slecht vinden op hun website

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVPaneel
@okijokii Deels via de FAQ bij DeWarmte (vermogens a7/w35 en a7/w55), deels via dit topic:
Debitencredit schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:41:
Ik had maandag een e-mail gestuurd welk vermogen hij nog kan leveren bij -7 en kreeg bijgevoegde afbeelding vandaag als reactie

[Afbeelding]
Eens dat het slecht gesteld is met de simpele info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:26:
[...]

De dewarmte heeft toch juist minder vermogen dan de Quatt??
De Quatt 8 KW heeft wel meer vermogen, maar dan heb je wel 2 units. Het is natuurlijk wel slim bedacht van Quatt dat je dubbele subsidie kunt vangen voor 2 losse units. Maar ik vind bij mijn "kleine" rijtjeshuis 2 units aan de muur toch wel erg dominant eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
harrr schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:28:
[...]

De Quatt 8 KW heeft wel meer vermogen, maar dan heb je wel 2 units. Het is natuurlijk wel slim bedacht van Quatt dat je dubbele subsidie kunt vangen voor 2 losse units. Maar ik vind bij mijn "kleine" rijtjeshuis 2 units aan de muur toch wel erg dominant eruit zien.
Nee, dat bedoelde ik niet. Eerder in het topic al voorbij gekomen toen was de info volgensmij anders. De post van @PVPaneel is duidelijk. Ik zat ernaast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

okijokii schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Waar staan deze cijfers? Ik kan ze slecht vinden op hun website
Mocht je nog veel meer willen weten dan kan je kijken naar BLN-006TB1, dat is het typenummer van Sunrain. Zelfde pomp komt ook voorbij als Solareast of bijvoorbeeld ook geplaatst als de Aurora II door Aldar.

Daar DeWarmte heeft een zelf ontworpen aansturing. Zo zie ik bij de Aldar zo snel geen flowmeter terugkomen. DeWarmte lijkt dus meer data te genereren (en kan wellicht daardoor efficiënter aansturen?)

Maar goed, wanneer je dus zoekt op bovengenoemde type dan kom je genoeg informatie tegen. Daar zal het allicht niet veel van afwijken. Bij -7 dus nog ongeveer 5kW vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2ACpKQzIh343VV78h4dPSEOuUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJxOeiiAIMh0CZIO8JNfvs71.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 23-07-2023 10:18 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
f.welvering schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:20:

Ja dat is natuurlijk heel nice :) Alhoewel het me nog steeds wat tegen de haren strijkt dat je moet bijbetalen voor functies die gewoon in het apparaat zitten. Kan me overigens wel iets voorstellen bij de aansturing van het koelen hoor. Ik heb een gevestigd merk zogezegd, en dat koelt prima, maar 'te prima', dus ook daar wordt nu door de fabrikant nog aan gesleuteld. Heb ook een beetje de indruk dat koelen nooit zo'n punt/prioriteit is geweest bij warmtepompen, en dat de laatste tijd steeds actueler lijkt te worden.
nette installatie verder :)
Ben benieuwd hoe het koelen je zal bevallen, alhoewel het weer er niet echt naar is om te testen.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-07-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Ik heb een gevestigd merk zogezegd, en dat koelt prima, maar 'te prima', dus ook daar wordt nu door de fabrikant nog aan gesleuteld.
Wat bedoel je met 'te prima'? Ik denk dan dat het te koud wordt in huis? Maar kan het ook mis hebben natuurlijk

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Wat bedoel je met 'te prima'? Ik denk dan dat het te koud wordt in huis? Maar kan het ook mis hebben natuurlijk
ja daar komt het kortgezegd wel op neer :+

Aan het verwarmen wordt veel aandacht besteed kwa modulatie, en mijn wp kan zelfs tot 10Hz terugmoduleren. Dat hebben ze echt knap voor elkaar. Bij koelen echter ben ik achter een 'fout' gekomen mijns inziens, die alle andere tweakers met dat type ook blijken te kunnen reproduceren zogezegd.
In een notendop: bij koelen moduleert hij te weinig terug, waardoor je in wezen een overshoot de verkeerde kant op krijgt. Dus in plaats van een lange run op niet 'te koud' krijg je ofwel 1 lange run 'te koud' (en dus kans op condensatie na een halve dag) of een run of 8 over de dag die niet 'te koud' zijn. Eigenlijk beide niet wat je zou verwachten. D'r wordt na enig aandringen ook wel werk van gemaakt dus wordt vervolgd.

Los daar van ervaar ik het zelf wel als erg prettig; dat een wp vloerkoeling kan doen. :Y
De airco staat er minder door aan en werkt lekker traag (en dus ook stroperiger kwa duur na uitschakelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:52:
[...]

ja daar komt het kortgezegd wel op neer :+

Aan het verwarmen wordt veel aandacht besteed kwa modulatie, en mijn wp kan zelfs tot 10Hz terugmoduleren. Dat hebben ze echt knap voor elkaar. Bij koelen echter ben ik achter een 'fout' gekomen mijns inziens, die alle andere tweakers met dat type ook blijken te kunnen reproduceren zogezegd.
In een notendop: bij koelen moduleert hij te weinig terug, waardoor je in wezen een overshoot de verkeerde kant op krijgt. Dus in plaats van een lange run op niet 'te koud' krijg je ofwel 1 lange run 'te koud' (en dus kans op condensatie na een halve dag) of een run of 8 over de dag die niet 'te koud' zijn. Eigenlijk beide niet wat je zou verwachten. D'r wordt na enig aandringen ook wel werk van gemaakt dus wordt vervolgd.

Los daar van ervaar ik het zelf wel als erg prettig; dat een wp vloerkoeling kan doen. :Y
De airco staat er minder door aan en werkt lekker traag (en dus ook stroperiger kwa duur na uitschakelen)
Duidelijk, maar mooi dat ze het ook weer proberen op te lossen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Ja dat is natuurlijk heel nice :) Alhoewel het me nog steeds wat tegen de haren strijkt dat je moet bijbetalen voor functies die gewoon in het apparaat zitten. Kan me overigens wel iets voorstellen bij de aansturing van het koelen hoor. Ik heb een gevestigd merk zogezegd, en dat koelt prima, maar 'te prima', dus ook daar wordt nu door de fabrikant nog aan gesleuteld. Heb ook een beetje de indruk dat koelen nooit zo'n punt/prioriteit is geweest bij warmtepompen, en dat de laatste tijd steeds actueler lijkt te worden.
nette installatie verder :)
Ben benieuwd hoe het koelen je zal bevallen, alhoewel het weer er niet echt naar is om te testen.
Tja bijbetalen is inderdaad een puntje, maar ik denk er maar niet teveel over na.

Ik weet ook echt niet wat ik van het koelen moet verwachten. Wij hebben primair vloerverwarming dus dat zou het beste moeten werken.
Hoe snel ben je een paar graden kwijt bijvoorbeeld in jou situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
f.welvering schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Tja bijbetalen is inderdaad een puntje, maar ik denk er maar niet teveel over na.

Ik weet ook echt niet wat ik van het koelen moet verwachten. Wij hebben primair vloerverwarming dus dat zou het beste moeten werken.
Hoe snel ben je een paar graden kwijt bijvoorbeeld in jou situatie?
'een paar graden kwijt' zo werkt het niet. Het is net als met het verwarmen dat de vloer comfort biedt ook al is het niet heel warm. Dat is met koelen omgekeerd net zo.
Toen het een paar weken terug enkele dagen boven de 32 was, kreeg ik klachten dat het binnen 'koud' was met 24. Benader het dus uit het oogpunt van temperatuurverschil met buiten en kijk of je de temperatuur binnen gewoon niet te hoog laat oplopen, dan hoeft er in wezen ook niets meer af.
Ik verwacht dat het het prettigst is als je je vloerwater gewoon constant op 18 hebt bijv. Maar ook hier geldt weer dat elke huis(houden) anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-07-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik overweeg de aanschaf van de Warmtepomp AO maar vind het ook lastig voldoende info te vinden en daardoor is het lastig een terugverdientijd te berekenen.
Mijn huis is van 1900 maar redelijk geïsoleerd, ik heb alleen radiatoren en gebruik 'maar' 800-900 kub gas voor verwarmen (50 gradentest gaat goed). Maar ik gebruik wel 360 kub gas voor SWW.

Dus ik stel hier maar even de 3 vragen waar ik nog mee zit. Misschien kan iemand zijn ervaring / advies delen?
- 70% via WP voor CV een reële schatting?
- wordt bij de AO ook standaard een buffervat geplaatst? De hoeveelheid water in mijn CV die altijd open is is beperkt (rond de 50 liter) dus een buffervat van rond de 80 liter lijkt mij noodzakelijk ivm pendelen.
- is er al ervaring met een boilervat (eventueel gecombineerd met buffervat)? Dit zou bij mij helpen om een positieve terugverdientijd te realiseren

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik zou bij een dergelijke aanvoertemperatuur sowieso je SWW los houden van je WP als je van je gas af zou willen. Als je SWW vat leeg is kun je enkele uren niet verwarmen. En met 50 graden ga je dat echt wel voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 03:45
Flesym schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:03:
Ik overweeg de aanschaf van de Warmtepomp AO maar vind het ook lastig voldoende info te vinden en daardoor is het lastig een terugverdientijd te berekenen.
Mijn huis is van 1900 maar redelijk geïsoleerd, ik heb alleen radiatoren en gebruik 'maar' 800-900 kub gas voor verwarmen (50 gradentest gaat goed). Maar ik gebruik wel 360 kub gas voor SWW.

Dus ik stel hier maar even de 3 vragen waar ik nog mee zit. Misschien kan iemand zijn ervaring / advies delen?
- wordt bij de AO ook standaard een buffervat geplaatst? De hoeveelheid water in mijn CV die altijd open is is beperkt (rond de 50 liter) dus een buffervat van rond de 80 liter lijkt mij noodzakelijk ivm pendelen.
- is er al ervaring met een boilervat (eventueel gecombineerd met buffervat)? Dit zou bij mij helpen om een positieve terugverdientijd te realiseren
DeWarmte heeft natuurlijk ook de Heatcycle voor SWW, zeker met een relatief hoog warm water verbruik is dat best geschikt in jouw situatie (ik heb er zelf sinds een paar maanden een, ben er wel tevreden mee moet ik zeggen) en met de pompAO erbij ben je dan meteen van het gas af. Met 800-900 m3 gas voor verwarmen kan je waarschijnlijk wel rekenen dat 100% voor verwarmen via de warmtepomp gaat met dit vermogen. Mocht dat toch niet helemaal lukken dan biedt de Heatcycle ook nog wat ondersteuning.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
JBtL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:24:
[...]

DeWarmte heeft natuurlijk ook de Heatcycle voor SWW, zeker met een relatief hoog warm water verbruik is dat best geschikt in jouw situatie (ik heb er zelf sinds een paar maanden een, ben er wel tevreden mee moet ik zeggen) en met de pompAO erbij ben je dan meteen van het gas af. Met 800-900 m3 gas voor verwarmen kan je waarschijnlijk wel rekenen dat 100% voor verwarmen via de warmtepomp gaat met dit vermogen. Mocht dat toch niet helemaal lukken dan biedt de Heatcycle ook nog wat ondersteuning.
Dank je, had ik ook naar zitten kijken maar ik heb helaas geen kruipruimte maar er is beton op het zand gestort (tja, huis van 1900 he). Dus ik overweeg een warmtepomp samen een warmtepompboiler. Maar de combinatie zou leuk zijn omdat het de investering beperkt. Maar zoals @paQ (bedankt voor de reactie) al opmerkte kan dat in de winter best een probleem zijn omdat ik juist dan die 50 graden wel nodig heb.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Flesym schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dank je, had ik ook naar zitten kijken maar ik heb helaas geen kruipruimte maar er is beton op het zand gestort (tja, huis van 1900 he). Dus ik overweeg een warmtepomp samen een warmtepompboiler. Maar de combinatie zou leuk zijn omdat het de investering beperkt. Maar zoals @paQ (bedankt voor de reactie) al opmerkte kan dat in de winter best een probleem zijn omdat ik juist dan die 50 graden wel nodig heb.
Ik zou het ook los doen dan inderdaad (dus apart warmtepompboiler en warmtepomp). Ook nog een tip om te kijken naar ventilatoren om de aanvoertemperatuur nog verder naar beneden te krijgen, een paar Jaga twin convectoren met zelfbouw DBE geeft een enorme vergroting van het afgiftesysteem bij gelijke benodigde ruimte, maar ze kunnen vaak ook op bestaande radiatoren goed werken.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Flesym schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Ik zou het ook los doen dan inderdaad (dus apart warmtepompboiler en warmtepomp). Ook nog een tip om te kijken naar ventilatoren om de aanvoertemperatuur nog verder naar beneden te krijgen, een paar Jaga twin convectoren met zelfbouw DBE geeft een enorme vergroting van het afgiftesysteem bij gelijke benodigde ruimte, maar de ventilatoren kunnen vaak ook op bestaande radiatoren goed werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
JBtL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:16:
[...]

Ik zou het ook los doen dan inderdaad (dus apart warmtepompboiler en warmtepomp). Ook nog een tip om te kijken naar ventilatoren om de aanvoertemperatuur nog verder naar beneden te krijgen, een paar Jaga twin convectoren met zelfbouw DBE geeft een enorme vergroting van het afgiftesysteem bij gelijke benodigde ruimte, maar de ventilatoren kunnen vaak ook op bestaande radiatoren goed werken.
Dubbele post, maar dat terzijde.
Ja, dat is denk ik een prima idee.
Ik zou ook eens kijken waar de oorzaak van dat zeer hoge SWW verbruik aan ligt, mogelijk dat je daar ook iets aan kunt doen zonder dat te al te veel aan comfort gaat inboeten. Vaak zijn dat ingeslopen automatismen waar je nu helemaal geen erg in ziet. Ook zit het in een comfort cq eco stand, ik zelf kwam daar ook pas achter, alleen daardoor is mijn gasverbruik (nu in de zomer, dus alleen sww) met bijna 50% omlaag gegaan.
Zeker bij een huis zou ik ook eens gaan kijken naar mogelijke isolatiemaatregelen die niet al te veel geld gaan kosten cq duidelijke verbeteringen kunnen brengen.
Keuze tussen een all electric Wp en een hybride all electric ready in combinatie met een WPB is lastig.
De eerste is veelal behoorlijk duur (gem. > 10.000 en meer, of je moet voor eigen import gaan, met het grote nadeel als je geen installateur kend die dit voor een schappelijke prijs wilt doen, ben je waarschijnlijk toch weer duur uit vanwege de zeer hoge installatie).
Wat een erg mooie oplossing is is bv de Amber (heeft hier bij tweakers een eigen topic) in hybride zit je rond de 7.000 euro, all electric rond de 9.000-10.000. Voordeel van de pomp is dat deze met behoud van een goede COP ook een hoge watertemperatuur kan leveren (tot circa 70ºC), zeker bij oudere huizen een voordeel.
Een ander probleem, zeker bij twee systemen zijn de geluidswaarden, al helemaal als je een rijtjeshuis hebt..
Zit je in de rimboe met de volgende buurman op 300m afstand is dat natuurlijk geen probleem.
Hou mbt het redelijke lage gasverbruik voor verwarming ook rekening dat je ROI erg tegen valt, ik heb zelf een redelijk vergelijkbare gasverbruik (verwarming) en daar blijkt dat bv de Amber hybride (ik hoef niet zo nodig gasloos) in mijn situatie (huis van 1965, behoorlijke isolatie) ik een ROI (bij een Amber) had van > 10 jaar.
Ik vind dat gewoon te veel, in mijn ogen moet je een ROI hebben van Max. 1/3 van de levensduur ( ideale ) = circa 5 jaar.
Waar ik mn bij dewarmte tegen aan loop is hoe zij oa de besturing ( met een pi op een sd card hebben lopen, ik snap gewoon niet waarom ze hier niet voor een ssd oplossing hebben gekozen, ook de buiten geïnstalleerde flowmeter vind ik vreemd ( waarom juist daar en niet gewoon in de behuizing van de pomp ).
Ook vind ik de informatie die zij aanleveren zeer slecht, maar daar zijn ze niet de enige in, bv Quatt doet dat ook niet veel beter, zelfs echte merken scoren daar slecht op, ( zie onderzoek van de toezichthouder in 2020 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:03:

Is sterk afhankelijk van je isolatiewaarde, maar 70% van je pure verwarming gasverbruik (+/- 5%) zal voor een grove ROI niet verkeerd zijn. Bij dit verbruik zal zelfs een Quatt met 4,5 kW eigenlijk al voldoende (Hybride) zijn, een DeWarmte heeft ook maar net 6,4 kW. Vergeet de aangegeven 8 kW, die is onjuist, bij de geluidsmeting (door Kiwa) zie je dat mooit terug, die is op 6,4 (Max vermogen) en 4 kW (nacht vermogen (Quatt heeft hier 3,4 kW). ik snap niet dat ze dat ze kun claim van 8 kW niet verwijderen.
Jij hebt geen vloerverwarming, dus ja een buffervat heb je dan wel nodig. Is zo ver ik weet wel een meerprijs.
Dat zijn twee verschillende dingen.

Wat ik bij jou mis is, kun jij wel een dewarmte plaatsen ivm met de geluidseisen? Heb je daar naar gekeken?

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:21:
[...]

Dubbele post, maar dat terzijde.
Ja, dat is denk ik een prima idee.
Ik zou ook eens kijken waar de oorzaak van dat zeer hoge SWW verbruik aan ligt, mogelijk dat je daar ook iets aan kunt doen zonder dat te al te veel aan comfort gaat inboeten. Vaak zijn dat ingeslopen automatismen waar je nu helemaal geen erg in ziet. Ook zit het in een comfort cq eco stand, ik zelf kwam daar ook pas achter, alleen daardoor is mijn gasverbruik (nu in de zomer, dus alleen sww) met bijna 50% omlaag gegaan.
Zeker bij een huis zou ik ook eens gaan kijken naar mogelijke isolatiemaatregelen die niet al te veel geld gaan kosten cq duidelijke verbeteringen kunnen brengen.
Keuze tussen een all electric Wp en een hybride all electric ready in combinatie met een WPB is lastig.
De eerste is veelal behoorlijk duur (gem. > 10.000 en meer, of je moet voor eigen import gaan, met het grote nadeel als je geen installateur kend die dit voor een schappelijke prijs wilt doen, ben je waarschijnlijk toch weer duur uit vanwege de zeer hoge installatie).
Wat een erg mooie oplossing is is bv de Amber (heeft hier bij tweakers een eigen topic) in hybride zit je rond de 7.000 euro, all electric rond de 9.000-10.000. Voordeel van de pomp is dat deze met behoud van een goede COP ook een hoge watertemperatuur kan leveren (tot circa 70ºC), zeker bij oudere huizen een voordeel.
Een ander probleem, zeker bij twee systemen zijn de geluidswaarden, al helemaal als je een rijtjeshuis hebt..
Zit je in de rimboe met de volgende buurman op 300m afstand is dat natuurlijk geen probleem.
Hou mbt het redelijke lage gasverbruik voor verwarming ook rekening dat je ROI erg tegen valt, ik heb zelf een redelijk vergelijkbare gasverbruik (verwarming) en daar blijkt dat bv de Amber hybride (ik hoef niet zo nodig gasloos) in mijn situatie (huis van 1965, behoorlijke isolatie) ik een ROI (bij een Amber) had van > 10 jaar.
Ik vind dat gewoon te veel, in mijn ogen moet je een ROI hebben van Max. 1/3 van de levensduur ( ideale ) = circa 5 jaar.
Waar ik mn bij dewarmte tegen aan loop is hoe zij oa de besturing ( met een pi op een sd card hebben lopen, ik snap gewoon niet waarom ze hier niet voor een ssd oplossing hebben gekozen, ook de buiten geïnstalleerde flowmeter vind ik vreemd ( waarom juist daar en niet gewoon in de behuizing van de pomp ).
Ook vind ik de informatie die zij aanleveren zeer slecht, maar daar zijn ze niet de enige in, bv Quatt doet dat ook niet veel beter, zelfs echte merken scoren daar slecht op, ( zie onderzoek van de toezichthouder in 2020 ).
Dank je voor je tips (en bedenkingen) en ik ga ernaar kijken samen met de tip van @JBtL. Maar we gaan denk ik voor hier teveel off topic en ik heb al het maximaal haalbare aan isolatiemaatregelen gedaan.

Ter info: zeker in een oud vrijstaand huis gaat iedere stap gepaard met grote kosten dus ik zoek vooral naar een groeipad. En daarbij maak ik graag gebruik van ervaringen van anderen. Gedacht over mijn target is een hybride oplossing met hoge temperatuur WP gekoppeld aan b.v. een Flamco (ivm gewicht, oud huis) waarmee ik zowel 70% van mijn CV als 100% SWW kan invullen (en natuurlijk als einddoel naar full electric). En in dat groeipad zou b.v. als eerste stap alleen een hoge temperatuur WP voor CV passen, eventueel met een goedkope buffervat die later omgeruild van worden voor een Flamco).
Maar misschien is het inderdaad beter om eerst naar LTV te gaan. En ja, een positieve ROI zal het wel niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 08:14
Is het met de DeWarmte WP mogelijk om het sww voor te verwarmen en dat de cv ketel dan de rest doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BadEendTerror schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:22:
Is het met de DeWarmte WP mogelijk om het sww voor te verwarmen en dat de cv ketel dan de rest doet?
hoe wil je dat dan doen?, dan heb je dus een aparte warmtewisselaar nodig die overweg kan met drinkwater. Technisch zal dat wel mogelijk zijn, maar tegen welke kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Dank je voor je tips (en bedenkingen) en ik ga ernaar kijken samen met de tip van @JBtL. Maar we gaan denk ik voor hier teveel off topic en ik heb al het maximaal haalbare aan isolatiemaatregelen gedaan.

Ter info: zeker in een oud vrijstaand huis gaat iedere stap gepaard met grote kosten dus ik zoek vooral naar een groeipad. En daarbij maak ik graag gebruik van ervaringen van anderen. Gedacht over mijn target is een hybride oplossing met hoge temperatuur WP gekoppeld aan b.v. een Flamco (ivm gewicht, oud huis) waarmee ik zowel 70% van mijn CV als 100% SWW kan invullen (en natuurlijk als einddoel naar full electric). En in dat groeipad zou b.v. als eerste stap alleen een hoge temperatuur WP voor CV passen, eventueel met een goedkope buffervat die later omgeruild van worden voor een Flamco).
Maar misschien is het inderdaad beter om eerst naar LTV te gaan. En ja, een positieve ROI zal het wel niet worden.
kijk, als het niet voor het geld (wat RIO is blijkbaar niet erg belangrijk) zou ik gaan voor een systeem als de Amber, die kun je eerst als hybride gebruiken en later uitbreiden met een optie om all-electric te gaan, deze pomp heeft ook voldoende capaciteit (eigenlijk voor jou al weer te veel, dus zou ik voor de kleine versie gaan, meer dan genoeg) om later deze stap te gaan. Bedenk wel dat je deze stap een hoop meer geld gaat kosten.
ik zie zelf niet de noodzaak in om dergelijk onnodige kosten te maken (vergelijk het maar ik rij mercedes, maar het had ook een opel kunnen zijn, beide prima auto's maar toch een wereld van verschil? of uiteindelijk toch niet (ze brengen je van A naar B, hebben 4 wielen en gebruiken brandstof die vrij duur is). ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Ter info: zeker in een oud vrijstaand huis gaat iedere stap gepaard met grote kosten dus ik zoek vooral naar een groeipad.
even nog op deze opmerking terug te komen, juist als je wilt kiezen voor een groeipad moet je juist de financiele kant niet uit het oog verliezen. anders kom je uiteindelijk tot de conclusie dat of goedkoop toch duurkoop is geweest maar ook anders om kan dus ook, dat je uiteindelijk veel te veel hebt uitgegeven.
maak voor je zelf een plan incl de financiele mogelijkheden en je ROI (want uit eindelijk draait het daar dus wel om) en enventuele andere beweegredenen waarom je bepaalde dingen wilt of niet.
kort door de bocht genomen vind ik zelf dat de warmtepompen markt in nederland (maar ook in duitsland, waar de subsidies nog veel hoger zijn (en daar zie je dat de prijzen voor warmtepompen echt de pan uit rijzen) eigenlijk veel te hoog zijn, vooral ook aan de installatiekant.
Quatt en deWarmte geven hier een andere richting aan.
En daarbij maak ik graag gebruik van ervaringen van anderen. Gedacht over mijn target is een hybride oplossing met hoge temperatuur WP gekoppeld aan b.v. een Flamco (ivm gewicht, oud huis) waarmee ik zowel 70% van mijn CV als 100% SWW kan invullen (en natuurlijk als einddoel naar full electric). En in dat groeipad zou b.v. als eerste stap alleen een hoge temperatuur WP voor CV passen
Wat verstaa jij onder een hoge temperatuur?, al eens geprobeerd met je eigen CV-keltel deze naar 50ºC te zetten, en als dat goed gaat dan mogelijk kijken of je nog iets lager kunt.
De reeds eerder genoemde radiatorventilatoren kunnen daarbij ook een belangrijke rol spelen (DIY of koop) (mijn eigen ervaring is dat alleen daarmee een behoorlijke besparing mogelijk is en je ook merkt of je je huis nog voldoende warm kunt krijgen (ook een ander stookgedrag hoort daarbij, we moetsen het afleren om steeds aan de thermostaat te draaien, uiteindelijk een mooie sweetspot kunnen vinden en dan er verder niet meer aankomen (dus ook een iets mindere nachtverlaging).
Ik zelf zou bv ook eens nadenken om eerst eens te kijken of het mogelijk niet verstandig zou zijn om verwarming en SWW qua systeem te splitten. Dat heeft enkele voordelen:
Je krijgt meer subsidie, je systeem word eenvoudiger, je vermogen van je primaire warmtepomp (FER) kan beduidend omlaag, dat heeft veel effect op je kosten, je kunt het stapsgewijs doen, nu eerst de verwarming, de SWW blijft voorlopig via de ketel lopen, later komt er een WPB voor de SWW er bij en kun je mogelijk dan van het gas af (zolang je niet op gas kookt).
, eventueel met een goedkope buffervat die later omgeruild van worden voor een Flamco).
Maar misschien is het inderdaad beter om eerst naar LTV
weet wat dat betekend, nieuwe radiatoren, mogelijk zelfs nieuwe leidingen enz., je kunt ook een mooie tussenweg proberen zover je huidige radiatoren dit toelaten met een boost met radiatorventilatoren.
te gaan. En ja, een positieve ROI zal het wel niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Ik ben het volledig eens met je overwegingen, en mijn opmerkingen over een ROI is precies in dat kader: we moeten/willen van fosiele brandstoffen af en dat is ook voor nu mijn belangrijkste drijfveer om te kijken naar gasverbruik te verminderen. Maar bij de huidige elektra-gas prijsverhouding (<4) en de hoge investeringskosten van een warmtepomp gaat deze zich niet terugverdienen. Vandaar ook dat ik bij DeWarmte AO uitkwam (probeer de investering te minimaliseren) maar dan nog zit ik op een terugverdientijd voor alleen CV op 14 jaar. En zoals je zelf ook al opmerkt is dat bij andere leveranciers nog veel langer / negatief.

En ik stook al 3 jaar op 50 graden en op zich gaat dat prima. Daarbij gebruik ik al Speedcomfort maar alleen als het buiten vriest omdat ik het geluid best storend vind en mijn ervaring is dat Speedcomfort niet echt bespaart maar vooral zorgt voor een gelijkmatigere warmte bij koud weer. Vandaar dat de suggestie van @JBtL voor zelfbouw me wel aanspreekt.

Bedankt voor alle input, waar dat me in het denkproces heeft gebracht is:
- ik kan nog een jaar of 10 wachten (CV ketel is 3 jaar oud) maar dat wil ik ook niet echt
- mijn huis is redelijk geïsoleerd en meer isoleren kan alleen tegen extreme kosten
- groeipad naar alles in 1 wordt waarschijnlijk erg duur en valt eigenlijk af.
- voor CV een jaartje wachten op de echte winterervaringen met en doorontwikkeling van WarmteAO lijkt verstandig
- voor de korte termijn als stap misschien een warmtepompboiler( maar ook een ROI van >20 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Vergeet, zeker in deze tijden, niet om inflatie mee te rekenen in de kosten van energie. Je betaalt een apparaat nu, je energiekosten gaan aankomende jaren vrijwel zeker met een paar procent per jaar stijgen.
Als je nu €0,4 per kWh betaalt, met 2% inflatie rekent per jaar (conservatief dus), dan betaal je in 2043 al €0,6 per kWh.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
wheli schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:53:
Vergeet, zeker in deze tijden, niet om inflatie mee te rekenen in de kosten van energie. Je betaalt een apparaat nu, je energiekosten gaan aankomende jaren vrijwel zeker met een paar procent per jaar stijgen.
Als je nu €0,4 per kWh betaalt, met 2% inflatie rekent per jaar (conservatief dus), dan betaal je in 2043 al €0,6 per kWh.
Op zich heb je gelijk maar aan de andere kant, een uitgestelde investering levert ook al gauw een paar procent per jaar op. En je kunt ook redenen dat als de gekte wat voorbij is de prijzen voor een installatie ook nog wat dalen, enz.... Allemaal terechte overwegingen (maar ook koffiedik kijken) en zoals ik al aangaf is mijn drijfveer om zo min mogelijk fossiele brandstoffen te gebruiken, niet om een zo kort mogelijke ROI te halen. Alleen het moet wel werken voor mijn huis. SWW en CV splitsen met een eerste stap naar een WPB lijkt daarom de meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:26
Flesym schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:15:
[...]
zoals ik al aangaf is mijn drijfveer om zo min mogelijk fossiele brandstoffen te gebruiken, niet om een zo kort mogelijke ROI te halen. Alleen het moet wel werken voor mijn huis. SWW en CV splitsen met een eerste stap naar een WPB lijkt daarom de meest logische.
WP geeft doorgaans de grootste winst in minder fossiel gebruik in m3 gas.
ROI op een WPB is vaak alleen rendabel als daarmee de gas aansluiting de deur uit kan en dus ook het minder vastrecht betalen meespeelt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Terugverdienen is toch ook niet van toepassing op een gasketel, je doet deze investering, en daarna vergeet je het en geniet je hopelijk van een warm huis tegen lagere kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Nee en ruime week stoeien met de koelfunctie dacht ik mijn ervaring met jullie te delen.

Er zijn meerdere opties om gebruik te kunnen maken van het koelen.
Mooiste is waarschijnlijk met een thermostaat welke ook aansluiting heeft voor koelen, helaas geen ik die niet.

Bij een gewone thermostaat kan je kiezen voor verwarmen, koelen of geforceerd koelen.
Beide functies heb ik geprobeerd en zorgen er ook beiden voor dat de pomp begint te koelen. Vrij snel brengt hij de watertemperatuur naar 16 graden waardoor mijn leidingen onder de cv condenseren. Het duurt even voordat de pomp moduleert en de temperatuur stijgt naar de ingestelde 19 graden.
Na een half uur stopt hij met koelen en start ook niet weer. Ze zijn druk met onderzoeken wat hier gebeurt.

Communicatie met DeWarmte gaat erg goed tot zover. Feedback wordt netjes beantwoord en onderbouwd.

Onderstaand een screenshot van de koel pagina in de webapp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeCODqZxUKIgLt7Rw5p-d1Vooq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpaAdd0iFHJKT6781nq7VK2k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Is er al iets bekend over uitlezen cq. koppelen van de PompAO met andere systemen ? MQTT, REST oid ?
Ik ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
L_Edje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:56:
Is er al iets bekend over uitlezen cq. koppelen van de PompAO met andere systemen ? MQTT, REST oid ?
Ik ben benieuwd...
Ze willen dit in de toekomst wel mogelijk maken, maar dit heeft geen prioriteit.
Ze gaven aan dat ze eerst de webapp verder willen uitbreiden en dat integraties daarna komen. Homeassistant staat bovenaan de lijst begreep ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 15:58
golfgti5 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Als je de vloerverwarming open laat staan als buffer, word het dan niet te warm in de woonkamer?
Nee want de woonkamer schakelt uit op de kamerthermostaat in de woonkamer. de overige ruimtes lopen enkel mee en cree-eren geen warmtevraag naar de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
sky_walker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Nee want de woonkamer schakelt uit op de kamerthermostaat in de woonkamer. de overige ruimtes lopen enkel mee en cree-eren geen warmtevraag naar de ketel.
Mag ik vragen hoe jij dat hebt gedaan met de overige ruimtes, gewoon dat aansturingskastje(BDR91?) los koppelen van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 15:58
golfgti5 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dat hebt gedaan met de overige ruimtes, gewoon dat aansturingskastje(BDR91?) los koppelen van de ketel?
Ik moet het nog instellen, maar ja dat was ik wel van plan. Je hebt dan wel een aparte thermostaat nodig voor de woonkamerregeling die met de CiC/CV ketel communiceert en de EVOHOME communiceert voor warmtevraag in luchtledige

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woodie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik kijk naar een monoblock oplossing (geen ruimte voor een binnenunit). Is er iemand die de verschillende monoblock aanbiedingen in Nederland op een rij heeft gezet (een vergelijking van de specs), in bijvoorbeeld een tabel? Ik ben vooral geinteresseerd in een vergelijking tussen Quatt, DeWarmte en de Aurora II van
Adlår Castra .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@woodie De Aurora II en DeWarmte zijn dezelfde warmtepomp onderhuids. Een sunrain BLN-006TB1. Alleen gebruikt Adlar (op het oog) de originele stuurkast en heeft DeWarmte zijn eigen aansturingsmodule op basis van een raspberry pi.De specs kun je van de Sunrain pagina afsnoepen (https://www.sunrain-heatp...rter-air-source-heat.html). Qua kosten maakt het weinig uit. Adlar verkoopt de unit alleen met koeling geactiveerd, bij DeWarmte is het een optie voor 750 euro.

Adlar is 3799 inclusief koeling, exclusief installatie (maar die is soms gratis als actie)
PompAO is 3450 3400 (dank @RobertowNL) exclusief koeling (+750 voor koeling), inclusief installatie... .

[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 01-08-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

PVPaneel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:28:
@woodie De Aurora II en DeWarmte zijn dezelfde warmtepomp onderhuids. Een sunrain BLN-006TB1. Alleen gebruikt Adlar (op het oog) de originele stuurkast en heeft DeWarmte zijn eigen aansturingsmodule op basis van een raspberry pi.De specs kun je van de Sunrain pagina afsnoepen (https://www.sunrain-heatp...rter-air-source-heat.html). Qua kosten maakt het weinig uit. Adlar verkoopt de unit alleen met koeling geactiveerd, bij DeWarmte is het een optie voor 750 euro.
Adlar is 3799 inclusief koeling, exclusief installatie (maar die is soms gratis als actie)
PompAO is 3450 exclusief koeling (+750 voor koeling), inclusief installatie... .
De PompAO is €3400, niet €3450,-

Bij de Pomp AO heb je inderdaad een andere aansturing. Ze installeren ook net iets anders dan bij Adlar:
- Geen flow/warmtemeter (vermogen) op aanvoer en retourleiding
- Geen extra vorstbeveiliging achter de pomp
- Nog geen webportal (wel een app).

Per saldo is de PompAO dus ietsjes duurder met koeling dan de Adlar (maar goed dan moet je afgiftesysteem wel geschikt zijn).

[ Voor 17% gewijzigd door RobertowNL op 01-08-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:34
-

[ Voor 99% gewijzigd door redcap op 03-08-2023 08:36 . Reden: Spijt van plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
RobertowNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

De PompAO is €3400, niet €3450,-

Bij de Pomp AO heb je inderdaad een andere aansturing. Ze installeren ook net iets anders dan bij Adlar:

Per saldo is de PompAO dus ietsjes duurder met koeling dan de Adlar (maar goed dan moet je afgiftesysteem wel geschikt zijn).
Dus volgens dewarmte krijg je meer, echter Adler lijkt meer aan klanten binding te doen met de contracten, waar de andere 2jaar geeft en best effort, en dewarmte loopt op een PI. Lijkt meer hobby. Lastige keuze.
Beide zijn net als de quatt betaalbaar, de Amber lijkt ook een mooi ding maar offertes van 12k en meer.

Over een jaar is de markt geheel anders, maar wil niet wachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

rob2011 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Dus volgens dewarmte krijg je meer, echter Adler lijkt meer aan klanten binding te doen met de contracten, waar de andere 2jaar geeft en best effort, en dewarmte loopt op een PI. Lijkt meer hobby. Lastige keuze.
Beide zijn net als de quatt betaalbaar, de Amber lijkt ook een mooi ding maar offertes van 12k en meer.

Over een jaar is de markt geheel anders, maar wil niet wachten :)
Je moet mij ten goede houden, maar ik dacht dat ook DeWarmte wel met iets van een onderhoudscontract kwam.

In het ergste geval kan je de PompAO ook nog aan de controller hangen die Aldar ook gebruikt. Die was namelijk gewoon meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
f.welvering schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:36:
Nee en ruime week stoeien met de koelfunctie dacht ik mijn ervaring met jullie te delen.

Er zijn meerdere opties om gebruik te kunnen maken van het koelen.
Mooiste is waarschijnlijk met een thermostaat welke ook aansluiting heeft voor koelen, helaas geen ik die niet.

Bij een gewone thermostaat kan je kiezen voor verwarmen, koelen of geforceerd koelen.
Beide functies heb ik geprobeerd en zorgen er ook beiden voor dat de pomp begint te koelen. Vrij snel brengt hij de watertemperatuur naar 16 graden waardoor mijn leidingen onder de cv condenseren. Het duurt even voordat de pomp moduleert en de temperatuur stijgt naar de ingestelde 19 graden.
Na een half uur stopt hij met koelen en start ook niet weer. Ze zijn druk met onderzoeken wat hier gebeurt.

Communicatie met DeWarmte gaat erg goed tot zover. Feedback wordt netjes beantwoord en onderbouwd.

Onderstaand een screenshot van de koel pagina in de webapp.

[Afbeelding]
Werkt dit inmiddels al goed? Ik heb momenteel hetzelfde probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
wesleyvernie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Werkt dit inmiddels al goed? Ik heb momenteel hetzelfde probleem
Helaas, ik heb nu al 48u koelen aan staan, maar er gebeurt niets. Ja water rond pompen.

Ook nog geen reactie vanuit DeWarmte op dit issue. Ik gok dat ze eerst uitzoeken wat er mis gaat, maar enige communicatie richting iemand waaraan je gevraagd hebt te testen lijkt me wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crip.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 19:49
Doet DeWarmte alleen maar aan digitaal schouwen? Ik zit met het feit dat de cvkast bij de voordeur maar wegens een kettingbeding de buitenunit niet voor het huis of aan de gevel mag.
Dus hij moet op het dak. Maar de huidige bewoner heeft daar panelen op gelegd wat maakt dat er ruimte gemaakt moet worden. Etcetera etcetera. Het liefst wil ik dat er iemand meedenkt hierin, fysiek. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Helaas, ik heb nu al 48u koelen aan staan, maar er gebeurt niets. Ja water rond pompen.

Ook nog geen reactie vanuit DeWarmte op dit issue. Ik gok dat ze eerst uitzoeken wat er mis gaat, maar enige communicatie richting iemand waaraan je gevraagd hebt te testen lijkt me wel netjes.
Op wat voor water temperatuur staat hij ingesteld?
Het is op dit moment buiten niet echt bepaald warm te noemen dus veel te koelen zal er niet zijn als hij staat ingesteld op de 18 graden zoals vermeld staat in de nieuwsbrief.

Ik ga zelf de koelfunctie ook nog eens testen, maar wacht eerst even op temperaturen richting de 22 a 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
redcap schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:46:
Ik had een offerte van DeWarmte en ook van Adlar voor installatie op de garage en dan door het huis naar de cv-ketel op zolder, maar een lokale installateur wilde ook wel via de garage en de kruipruimte aansluiten bij de verdeler van de vloerverwarming. DeWarmte wil dat nu ook wel, maar volgens Adlar worden de radiatoren boven (badkamer en zolder) dan niet warm en zou dat bij DeWarmte ook het geval zijn aangezien ze dezelfde circulatiepomp gebruiken. Wat denken jullie? Zijn er mensen die wel op die manier hebben aangesloten?
Volgens mij heeft @Andrehj hier eens wat over gepost in her algemene WP topic. Wat ik heb onthouden was dat als je een gesloten systeem hebt het niet uitmaakt waar je het aansluit. Maar misschien geldt dat niet voor hybride?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 06:39:
[...]

Op wat voor water temperatuur staat hij ingesteld?
Het is op dit moment buiten niet echt bepaald warm te noemen dus veel te koelen zal er niet zijn als hij staat ingesteld op de 18 graden zoals vermeld staat in de nieuwsbrief.

Ik ga zelf de koelfunctie ook nog eens testen, maar wacht eerst even op temperaturen richting de 22 a 23 graden.
Er wordt geen rekening gehouden met de ruimte temperatuur, enige wat je kan instellen is de aanvoer temperatuur, deze heb ik op 19 staan.
Daarnaast heb je 2 koel opties, geforceerd koelen of cooling control only. Deze laatse gaat koelen zodra je thermostaat geen warmtevraag meer heeft.

Initieel doet hij dat ook, voor 20 minuten ongeveer, dan koelt hij direct naar 16/17 graden, daarna stopt hij en daar blijft het bij.
Aanvoer temperatuur stijgt vervolgens weer naar 22/23 graden

[ Voor 3% gewijzigd door f.welvering op 03-08-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
wheli schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:09:
Volgens mij heeft @Andrehj hier eens wat over gepost in her algemene WP topic. Wat ik heb onthouden was dat als je een gesloten systeem hebt het niet uitmaakt waar je het aansluit. Maar misschien geldt dat niet voor hybride?
Geen idee meer. Maar het voordeel van de WP beneden aansluiten (direct bij de VVW verdeler van de BGG) is dat je daar dan met een dikke (nieuwe) leiding naar toe kunt.
De bovenverdieping (die toch veel minder warmtevraag heeft) kun je dan met de bestaande 22mm leiding van warmte voorzien. Dit bespaart veel (duur) leidingwerk en is de methode die @flippy hier ook al vaak heeft beschreven en ik ben dit helemaal met hem eens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
f.welvering schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

Er wordt geen rekening gehouden met de ruimte temperatuur, enige wat je kan instellen is de aanvoer temperatuur, deze heb ik op 19 staan.
Daarnaast heb je 2 koel opties, geforceerd koelen of cooling control only. Deze laatse gaat koelen zodra je thermostaat geen warmtevraag meer heeft.

Initieel doet hij dat ook, voor 20 minuten ongeveer, dan koelt hij direct naar 16/17 graden, daarna stopt hij en daar blijft het bij.
Aanvoer temperatuur stijgt vervolgens weer naar 22/23 graden
Even een aanvulling op bovenstaande.
Ik begrijp vandaag van DeWarmte dat er een ingebouwde hysterese van 4 graden in zit.
Betekend dus eigenlijk zolang de retour temperatuur niet 4 graden of hoger is dan de ingestelde aanvoer temperatuur de WP niet weer gaat koelen. De kans dat dat verschil er weer is bij deze temperaturen is niet erg groot.
Dit hadden ze overigens wel even kunnen vermelden zodat mensen niet gaan zoeken of mailen naar iets wat zo bedoeld is te werken.

Komende week wordt het hopelijk wat warmer zodat er misschien beter gekoeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dat is de pest van warmtepompen waarbij je zelf niet de controle in handen hebt.
Op zich op te lossen door hem nu even op 16 ofzo te zetten, dan al hij echt wel aanspringen, maar krijg je waarschijnlijk een enorme overshoot waardoor hij buiten een ingestelde hysterese treedt en afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
RobertowNL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:42:

Dan lijkt het er toch op dat de Adlar een betere installatie heeft dan de PompAO? Op de webportal na...
RobertowNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Je moet mij ten goede houden, maar ik dacht dat ook DeWarmte wel met iets van een onderhoudscontract kwam.

In het ergste geval kan je de PompAO ook nog aan de controller hangen die Aldar ook gebruikt. Die was namelijk gewoon meegeleverd.
Ooh is dat zo? En werkt dan toevallig de koelfunctie wel kosteloos als je die controller gebruikt? Is die controller ook zonder een extern benodigde cloud? Zou namelijk een optie zijn om de pomp AO te kunnen blijven gebruiken als DeWarmte op de fles zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

harrr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Dan lijkt het er toch op dat de Adlar een betere installatie heeft dan de PompAO? Op de webportal na...
Mijn zin was wat scheef, maar de PompAO heeft dit dus allemaal wel, de Alar niet.
[...]

Ooh is dat zo? En werkt dan toevallig de koelfunctie wel kosteloos als je die controller gebruikt? Is die controller ook zonder een extern benodigde cloud? Zou namelijk een optie zijn om de pomp AO te kunnen blijven gebruiken als DeWarmte op de fles zou gaan.
Of de koelfunctie dan werkt weet ik niet, maar ik verwacht het wel. De controller zit/zat er gewoon bij.
Heb er logischerwijs niet echt naar gekeken. Maar Aldar gebruikt gewoon de smartlife app (Tuya). Voor de PompAO zou dat dan niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
RobertowNL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Mijn zin was wat scheef, maar de PompAO heeft dit dus allemaal wel, de Alar niet.

[...]
Mooi, dat hoopte ik al.
Of de koelfunctie dan werkt weet ik niet, maar ik verwacht het wel. De controller zit/zat er gewoon bij.
Heb er logischerwijs niet echt naar gekeken. Maar Aldar gebruikt gewoon de smartlife app (Tuya). Voor de PompAO zou dat dan niet anders zijn.
Super. Hoop dat ze dat nog steeds doen dan. Stiekem ga ik die dan mogelijk ook wel even testen. Uiteraard enkel als ik niet aan de installatie van DeWarmte hoef te breken en het een kwestie is van controller kabeltjes wisselen zoals bij een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
RobertowNL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

[...]

Heb jij die controller er dan bijgeleverd gehad?
Bij mij hebben ze hem volgens mij niet achter gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

Heb jij die controller er dan bijgeleverd gehad?
Bij mij hebben ze hem volgens mij niet achter gelaten
Ik heb ook geen andere controller gezien bij het uitpakken, hier stond ik natuurlijk bovenop 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@f.welvering Is misschien iets v.d. eerste paar installaties. Bij mij nl. ook; kartonnen doos met opschrift DeWarmte met daarin een controller met stuurkabel.

Edit:

Voor de liefhebber, de Engelstalige gebruikershandleiding met uitleg over de controller:

https://www.climadirect.c...heat-pump-user-manual.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door PVPaneel op 13-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:57:
@f.welvering Is misschien iets v.d. eerste paar installaties. Bij mij nl. ook; kartonnen doos met opschrift DeWarmte met daarin een controller met stuurkabel.

Edit:

Voor de liefhebber, de Engelstalige gebruikershandleiding met uitleg over de controler:

https://www.climadirect.c...heat-pump-user-manual.pdf
Bedankt!
Toevallig ook een foto met specs van de controller? Wie weet is hier nog wel aan te komen voor de gene die er geen 1 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis0705
  • Laatst online: 04-02-2024
Wij willen graag de Pomp AO aanschaffen (jaren 30 woning, goed geisloseerd, warmtevraag ca 150m2 via radiatoren en vloerverwarming in keuken en badkamer). De Warmte geeft aan dat de Pomp AO beneden op de bestaande 22mm radiatorleiding aangesloten kan worden. Dit is voor ons erg belangrijk ivm plaatsen van de buitenunit in de tuin (CV hangt op zolder). De afstand van de buitenunit tot aansluiting op de radiatorleiding is 11meter. Gisteren ook Adler op bezoek gehad en die geven aan dat het aansluiten op de radiatorleiding eigenlijk niet kan en er dan teveel verlies is. Adler adviseert een 10kw pomp waarbij de totale kosten op EUR9300 uitkomen. Via de Warmte zijn de totale kosten EUR 3900. Wij zien inmiddels door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er ervaringen met het aansluiten van de Warmtepomp direct op de radiatorleiding en wat zijn de ervaringen? Iemand nog verdere tips? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:39
Iedere onafhankelijke installateur die ik tot nu toe op bezoek gehad heb, adviseert aansluiten bij de cv ketel. Dit wordt ook op deze site geadviseerd: https://warmtepomp-tips.nl/hybride/.

Ik ben ook al langer bezig om een WP aan te schaffen en zie ook door de bomen het bos niet meer. De Warmte en Adlar Castra staan bij mij hoog op het verlanglijstje. De gevestigde orde is in mijn ogen te duur als je het vergelijkt met de startups als bovengenoemd en Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csetag
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09-2024
Onze PompAO is op de BG aangesloten terwijl de cv op zolder staat. Hij heeft in mei na installatie een aantal dagen goed gedraaid en mi kreeg hij het goed voor elkaar om alles te verwarmen. Nu is ons hele cv-systeem in 2018 volledig nieuw opgebouwd dus wellicht dat warmteverlies in de leidingen daardoor beperkt is. Waar wij misschien ook geluk mee hebben is dat de eerste leiding waar de PompAO op aangekoppeld wordt de leiding is voor de drie vloerverwarmingen, gevoelsmatig werken die ook als een warmtebuffer voor de rest van de normale radiatoren.

Dus het kan iig wel om op de bg aan te sluiten terwijl de cv op zolder staat. Maar de echte stresstest komt natuurlijk pas ergens in in het najaar/winter.

[ Voor 5% gewijzigd door csetag op 08-08-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wat ik van Quatt begreep was dat parallel inschakelen op een willekeurige leiding ergens in huis ervoor zorgt dat de hybride werking vervalt. Dan is het of/of. Bij de cv inschakelen zorgt voor en/en. Of dat bij de andere merken ook zo is, weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
okijokii schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:48:
Wat ik van Quatt begreep was dat parallel inschakelen op een willekeurige leiding ergens in huis ervoor zorgt dat de hybride werking vervalt. Dan is het of/of. Bij de cv inschakelen zorgt voor en/en. Of dat bij de andere merken ook zo is, weet ik eigenlijk niet.
Dit was in eerste instantie ook bij mij het geval, circulatiepomp van AO is veel krachtiger dan die van de CV, hierdoor blokkeerde de flow van pomp ao tijdens gelijktijdig draaien een deel van mijn verwarmingssysteem.
Software matig heeft deWarmte toen de flow van de circulatiepomp van pompAO flink verlaagd tijdens het gelijktijdig draaien waardoor het nu gewoon goed vermengd wordt en dus prima werkt.
Eigenlijk geeft het dus enkel problemen bij het eventueel gelijktijdig draaien, maar dan valt er dus best nog veel te Tweaken mocht het een en ander niet helemaal optimaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis0705
  • Laatst online: 04-02-2024
TeutonMartin schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Dit was in eerste instantie ook bij mij het geval, circulatiepomp van AO is veel krachtiger dan die van de CV, hierdoor blokkeerde de flow van pomp ao tijdens gelijktijdig draaien een deel van mijn verwarmingssysteem.
Software matig heeft deWarmte toen de flow van de circulatiepomp van pompAO flink verlaagd tijdens het gelijktijdig draaien waardoor het nu gewoon goed vermengd wordt en dus prima werkt.
Eigenlijk geeft het dus enkel problemen bij het eventueel gelijktijdig draaien, maar dan valt er dus best nog veel te Tweaken mocht het een en ander niet helemaal optimaal werken.
Dank voor de reacties.
@TeutonMartin waar is de pomp AO bij jullie aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Kan iemand mij vertellen wat de afstand hart-hart van de bigfoots is? ik wil graag een grindbak gaan maken. De afmetingen van de bak zouden 1.50X1.10 moeten zijn. in de grindbak wil ik dan stenen leggen om de bigfoots op te laten rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
L_Edje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:44:
Kan iemand mij vertellen wat de afstand hart-hart van de bigfoots is? ik wil graag een grindbak gaan maken. De afmetingen van de bak zouden 1.50X1.10 moeten zijn. in de grindbak wil ik dan stenen leggen om de bigfoots op te laten rusten.
Hart-hart is 71,5 cm
Binnen de bigfoots 53cm
Buiten maat bigfoots 90cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7Km8G3z2yMooLkxOIgxi9UrMtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3BJXzYF9bpEw1vRKYj4Tp1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ija6NXbI-DI_rt2IRT-WqZw9CHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K17R8ClMpevSPfVU1s66GJy2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpI8vtPY3TQ_p2fIPB4BXLSQiTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjpSQW0pAB9sd15urCa1LQCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec8DedTGYij6_4-hHZwBrQyZSOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QopHhOmLZ7fic7WNSCPXykwP.jpg?f=fotoalbum_large

@TeutonMartin Hier foto's v.d. doos + inhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Zijn er hier nog meer mensen met de koelfunctie actief? Ben erg benieuwd naar jullie ervaring!

Ik heb de functie zelf actief en ben nog niet erg onder de indruk. Als de pomp koelt gaat het prima, al zakt de temperatuur eerst naar 15/16 graden waarna deze wel naar de ingestelde waarde gaat van in mijn geval 17 graden. Zet ik hem hoger dan dat wordt er nooit langer dan 20 minuten gekoeld.

Zodra de retour temperatuur naar de ingestelde waarde gaat stopt het koelen, logisch. Echter start hij daarna eigenlijk nooit weer met koelen, tenzij je het koelen stopt en weer opnieuw inschakelt.
Heb nu 1 sessie gezien welke zo'n 3 uren achterelkaar door ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Op zich heb je gelijk maar aan de andere kant, een uitgestelde investering levert ook al gauw een paar procent per jaar op. En je kunt ook redenen dat als de gekte wat voorbij is de prijzen voor een installatie ook nog wat dalen, enz.... Allemaal terechte overwegingen (maar ook koffiedik kijken) en zoals ik al aangaf is mijn drijfveer om zo min mogelijk fossiele brandstoffen te gebruiken, niet om een zo kort mogelijke ROI te halen. Alleen het moet wel werken voor mijn huis. SWW en CV splitsen met een eerste stap naar een WPB lijkt daarom de meest logische.
Sorry, maar dat snap ik dus niet. Je geeft aan dat je minder fossiele brandstof (gas) wilt gebruiken, op zich een zeer vooruitstrevend doel 👍 ) maar je eerste stap (WPB) is nu juist die met het geringste effect (ik laat koken hier even buiten beschouwing, mogelijk dat je al met inductie kookt (wel één aanrader) op dat gasverbruik.
Een warmtepomp zal dus hier een veel groter effect hebben (of dat nu een hybride of een FE versie laat ik even hier buiten beschouwing)
Ik zou graag weten wat je verbruik gas (verwarming/sww) nu is, een WPB kost op dit moment ook al rond de 2.500-3.000 euro. Dus zo veel verschil met de hybride warmtepomp is er niet, ik verwacht zelf dat de investering per euro versus bespaard gas zelfs beduidend lager is bij een WPB, ik zie dit eerder als tweede stap om helemaal gasloos te worden. (Een kleine elektrische cv als backup).

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 15-08-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
f.welvering schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:00:
Zijn er hier nog meer mensen met de koelfunctie actief? Ben erg benieuwd naar jullie ervaring!

Ik heb de functie zelf actief en ben nog niet erg onder de indruk. Als de pomp koelt gaat het prima, al zakt de temperatuur eerst naar 15/16 graden waarna deze wel naar de ingestelde waarde gaat van in mijn geval 17 graden. Zet ik hem hoger dan dat wordt er nooit langer dan 20 minuten gekoeld.
Dus met een grote kans dat de leidingen, maar ook je radiatoren onder het dauwpuntstemperatuur kunnen gaan komen, dat wil je dus echt niet volop plassen in je woning). De regeling zou dus zo moeten zijn dat binnen ook de relatieve luchtvochtigheid gemeten moet worden om tot de juiste koeltemperatuur te komen ( deze dan zeker 2 graden hoger omdat in het huis deze dauwpuntstemperatuur ook nog eens kan verschillen.
Koelen via deze weg blijft met een hoop risico’s verbonden los van de werking omdat de radiatoren nu een keer niet bedoeld zijn voor dit doel, ze zitten eigenlijk hiervoor op de verkeerde plek ( koude lucht zakt, warme lucht stijgt, dus je krijgt koude voeten en een warm hoofd, niet ideaal toch? Daarom is koelen via een aircounit veel effectiever.
Zodra de retour temperatuur naar de ingestelde waarde gaat stopt het koelen, logisch. Echter start hij daarna eigenlijk nooit weer met koelen, tenzij je het koelen stopt en weer opnieuw inschakelt.
Heb nu 1 sessie gezien welke zo'n 3 uren achterelkaar door ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Dus met een grote kans dat de leidingen, maar ook je radiatoren onder het dauwpuntstemperatuur kunnen gaan komen, dat wil je dus echt niet volop plassen in je woning). De regeling zou dus zo moeten zijn dat binnen ook de relatieve luchtvochtigheid gemeten moet worden om tot de juiste koeltemperatuur te komen ( deze dan zeker 2 graden hoger omdat in het huis deze dauwpuntstemperatuur ook nog eens kan verschillen.
Koelen via deze weg blijft met een hoop risico’s verbonden los van de werking omdat de radiatoren nu een keer niet bedoeld zijn voor dit doel, ze zitten eigenlijk hiervoor op de verkeerde plek ( koude lucht zakt, warme lucht stijgt, dus je krijgt koude voeten en een warm hoofd, niet ideaal toch? Daarom is koelen via een aircounit veel effectiever.

[...]
Ik heb hier het koelen met de warmtepomp prima werkend. Alleen, waar afgifte voor de warmtepomp bij verwarmen al belangrijk is, is dit bij koelen nog veel belangrijker (al is het dan eigenlijk opname). Dus gaat eigenlijk alleen werken bij vloerverwarming en/of LT-convectoren (condenserend koelen met fancoils laat ik hiervoor even buiten beschouwing - dan moet ook al het leidingwerk tegen condens beschermd worden).

Goede nieuws is dat koelen erg efficiënt is - het temperatuurverschil tussen 18 graden (de minimum temperatuur die je eigenlijk wil gebruiken) en de buitentemperatuur (bijv. 30 graden) is slechts 12 graden, vergelijk dit dus met verwarmen bij 10-12 graden buitentemperatuur, de COP is dan erg hoog - en het equivalent bij koelen dus ook. Dat wil dus ook zeggen dat je dan veel draait op het minimale vermogen van de warmtepomp, en dat vermogen wil je eigenlijk wel op kunnen nemen via het opnamesysteem.

Slechte nieuws is dat door de hoge minimumtemperatuur van 18 graden, het temperatuurverschil met de binnenruimte meestal erg klein is. Koelen naar 20 graden gaat hiermee bijvoorbeeld niet werken, maar 23/24 graden is goed haalbaar. Het verschil is dan nog ca. 5 graden met het opnamesysteem - waardoor dit alleen bij voldoende grootte nog genoeg warmte op kan nemen. In mijn geval gebruik ik convectoren met fans - die kan je bij koelen ook nog fors laten draaien, de luchtverplaatsing die je dan krijgt helpt mee voor de gevoelstemperatuur. Vloerverwarming werkt ook, maar moet wel fors zijn uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JBtL op een wat drogere dag kan het dauwpunt nog weleens wat lager liggen. As we speak is het gecalculeerde dauwpunt hier 16,14 graden.
Maar heb lager langs zien komen.

Punt is wel dat je dan twee paar sokken aan moet ;)

Dat gezegd hebbende merk ik echt wel dat het een stuk comfortabeler blijft in huis op de hele warme dagen. Juist de combinatie met airco is een sterke. Gezien er ook ontvochtiging plaatsvindt.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 15-08-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@MikeyMan Ik vergelijk die 18 graden met de temperatuur waarop het afgiftesysteem wordt ontworpen, zeg -7 graden. Natuurlijk is het ooit wel warmer, maar je wil ook bij -7 het huis nog kunnen verwarmen.

Dus zeker is het dauwpunt wel eens lager dan 18 graden (ik heb 12 graden wel eens gezien), maar je wil ook bij een dauwpunt van 18 graden nog kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Ik wil zelf inderdaad eigenlijk niet lager dan 18 graden, maar dan krijg ik de Pomp AO niet fatsoenlijk aan het koelen. Enkel bij 17 graden doet hij uit zichzelf een paar koelcycli van een klein half uurtje, maar heb dat zo nu en dan iet gecondenseerde leidingen op het koppelpunt onder de cv maar niet in de rest van de woning.

Als ik elke anderhalf tot 2 uur handmatig het koelen stop en start hou ik mijn woonkamer met de vloerverwarming rond de 22 a 23 graden, wat voor mij een prima resultaat zou zijn als dit vanzelf zo bleef.

Boven wil ik met de radiatoren nog testen met fans, wellicht dat het iets doet.
Echter denk ik dat het handiger is volgen jaar een airco te plaatsen op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
Bij ons stopte ook de warmtepomp na 15 minuten. Wij beschikken over kunststof verdelers, en leidingen.

Helaas werkt dit voor ons gewoon niet. Wij hoopte eigenlijk dat er gewoon constant 18/19 graden door de leidingen zou lopen.

Het rare is dat wanneer de temperatuur oploopt in de retour en aanvoer naar bijvoorbeeld 22 graden de pomp ook niet gaat koelen.

Heeft iemand ervaring bij andere pompen hoe dit werkt met koelen ?

Gaat er dan constant 18 graden door de leidingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
wesleyvernie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:40:
Bij ons stopte ook de warmtepomp na 15 minuten. Wij beschikken over kunststof verdelers, en leidingen.

Helaas werkt dit voor ons gewoon niet. Wij hoopte eigenlijk dat er gewoon constant 18/19 graden door de leidingen zou lopen.

Het rare is dat wanneer de temperatuur oploopt in de retour en aanvoer naar bijvoorbeeld 22 graden de pomp ook niet gaat koelen.

Heeft iemand ervaring bij andere pompen hoe dit werkt met koelen ?

Gaat er dan constant 18 graden door de leidingen ?
Volgens de heren bij DeWarmte hanteren ze een hysterese van 4 graden, oftewel hij gaat pas weer koelen als er > 4 graden verschil is tussen retour en ingestelde temp. Helaas kan je in de app niet de preciese temperatuur zien, deze rond aardig af.
Achter de pomp zit een apparaatje op de leidingen waarop je de temperatuur op 2 decimalen precies kan zien.
Mijn ervaring is dat hij weer start met koelen vanaf precies 4.01 graden verschil.
Ik heb het ontwikkelteam gevraagd of ze dit niet kunnen verlagen naar 2 graden, dan start de pomp veel sneller weer met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Sorry, maar dat snap ik dus niet. Je geeft aan dat je minder fossiele brandstof (gas) wilt gebruiken, op zich een zeer vooruitstrevend doel 👍 ) maar je eerste stap (WPB) is nu juist die met het geringste effect (ik laat koken hier even buiten beschouwing, mogelijk dat je al met inductie kookt (wel één aanrader) op dat gasverbruik.
Een warmtepomp zal dus hier een veel groter effect hebben (of dat nu een hybride of een FE versie laat ik even hier buiten beschouwing)
Ik zou graag weten wat je verbruik gas (verwarming/sww) nu is, een WPB kost op dit moment ook al rond de 2.500-3.000 euro. Dus zo veel verschil met de hybride warmtepomp is er niet, ik verwacht zelf dat de investering per euro versus bespaard gas zelfs beduidend lager is bij een WPB, ik zie dit eerder als tweede stap om helemaal gasloos te worden. (Een kleine elektrische cv als backup).
Op zich heb je gelijk dat de WPB een kleiner effect heeft (ik kook inderdaad al op inductie). Maar het verschil is voor mij ook weer niet zo groot (zie plaatje gasverbruik geëxtrapoleerd naar eind dit jaar). Daarbij kost een WPB ongeveer 1500,- en een WP 3000,- dus qua investering best nog wel een verschil. Ook heb ik een huis van 120 jaar oud, wel redelijk geïsoleerd maar ik verwacht dat ik nog wel 2 radiatoren voor fancoils moet vervangen en een buffervat nodig heb. Dus uiteindelijk of 360 kub besparing of 70% van 850 kub.
Het is vooral gedreven uit voorzichtigheid (wat zijn de ervaringen komende winter met DeWarmte AO). Maar ik laat me graag anders overtuigen. Zonder fancoils (dus met radiatoren) heb ik wel tijdens vorst 50 graden water nodig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib0SoqAHR3DGXAg8XQpJtMdwZJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc9aqogEtdJ2WsJuxHzXuYSh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 15-08-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Op zich heb je gelijk dat de WPB een kleiner effect heeft (ik kook inderdaad al op inductie). Maar het verschil is voor mij ook weer niet zo groot (zie plaatje gasverbruik geëxtrapoleerd naar eind dit jaar). Daarbij kost een WPB ongeveer 1500,- en een WP 3000,- dus qua investering best nog wel een verschil. Ook heb ik een huis van 120 jaar oud, wel redelijk geïsoleerd maar ik verwacht dat ik nog wel 2 radiatoren voor fancoils moet vervangen en een buffervat nodig heb. Dus uiteindelijk of 360 kub besparing of 70% van 850 kub.
Het is vooral gedreven uit voorzichtigheid (wat zijn de ervaringen komende winter met DeWarmte AO). Maar ik laat me graag anders overtuigen. Zonder fancoils (dus met radiatoren) heb ik wel tijdens vorst 50 graden water nodig.[Afbeelding]
je SWW verbruik is extreem hoog, wat is daar de oorzaak van, overigens met een dergelijk SWW verbruik ga je het met een kleine WPB (1.500€) niet halen, denk hierbij echt aan een bedrag van 2.500-3.000 euro.

het punt van fancoils heb je eigenlijk alleen nodig bij ook de koel functie.
voor verwarmen zijn de juiste soort radiatoren (en ja dat kunnen dus ook al oude zijn) eerder van belang, ik mis in je beschrijving bv of je ook gebruik maakt van radiatorventilatoren, dat is in de meeste gevallen wel nodig om bestaande radiatoren effectiever te kunnen gebruiken. Mogelijk ook dat je daardoor het idee hebt dat je 50 gr nodig hebt.
een ander punt is het stookgedrag, want dat is heel anders met een CV dan met een WP, dus ook met een lagere CV water temperatuur kun je het daardoor warm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

je SWW verbruik is extreem hoog, wat is daar de oorzaak van, overigens met een dergelijk SWW verbruik ga je het met een kleine WPB (1.500€) niet halen, denk hierbij echt aan een bedrag van 2.500-3.000 euro.

het punt van fancoils heb je eigenlijk alleen nodig bij ook de koel functie.
voor verwarmen zijn de juiste soort radiatoren (en ja dat kunnen dus ook al oude zijn) eerder van belang, ik mis in je beschrijving bv of je ook gebruik maakt van radiatorventilatoren, dat is in de meeste gevallen wel nodig om bestaande radiatoren effectiever te kunnen gebruiken. Mogelijk ook dat je daardoor het idee hebt dat je 50 gr nodig hebt.
een ander punt is het stookgedrag, want dat is heel anders met een CV dan met een WP, dus ook met een lagere CV water temperatuur kun je het daardoor warm krijgen.
Over ventilatoren, ik wil eigenlijk eens testen met ventilatoren tijdens het koelen op een radiator, echter die standaard dingen gaan pas aan bij 30 graden water oid. Enig idee welke opties hiervoor zijn?
Bij voorkeur aangestuurd via HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
f.welvering schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Over ventilatoren, ik wil eigenlijk eens testen met ventilatoren tijdens het koelen op een radiator, echter die standaard dingen gaan pas aan bij 30 graden water oid. Enig idee welke opties hiervoor zijn?
Bij voorkeur aangestuurd via HomeAssistant.
zelfbouw, hier op tweakers vind je diverse prima tips en ook links naar de nodige onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@f.welvering Ik weet natuurlijk niet welk type je in bezit hebt, maar als het om Speedcomforts gaat: volgens mij kun je die gewoon permanent laten draaien als je de temperatuursensor niet aansluit. Als het puur om de test gaat zou dat voldoende moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door PVPaneel op 15-08-2023 15:51 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste