JBtL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Ik zou het ook los doen dan inderdaad (dus apart warmtepompboiler en warmtepomp). Ook nog een tip om te kijken naar ventilatoren om de aanvoertemperatuur nog verder naar beneden te krijgen, een paar Jaga twin convectoren met
zelfbouw DBE geeft een enorme vergroting van het afgiftesysteem bij gelijke benodigde ruimte, maar de ventilatoren kunnen vaak ook op bestaande radiatoren goed werken.
Dubbele post, maar dat terzijde.
Ja, dat is denk ik een prima idee.
Ik zou ook eens kijken waar de oorzaak van dat zeer hoge SWW verbruik aan ligt, mogelijk dat je daar ook iets aan kunt doen zonder dat te al te veel aan comfort gaat inboeten. Vaak zijn dat ingeslopen automatismen waar je nu helemaal geen erg in ziet. Ook zit het in een comfort cq eco stand, ik zelf kwam daar ook pas achter, alleen daardoor is mijn gasverbruik (nu in de zomer, dus alleen sww) met bijna 50% omlaag gegaan.
Zeker bij een huis zou ik ook eens gaan kijken naar mogelijke isolatiemaatregelen die niet al te veel geld gaan kosten cq duidelijke verbeteringen kunnen brengen.
Keuze tussen een all electric Wp en een hybride all electric ready in combinatie met een WPB is lastig.
De eerste is veelal behoorlijk duur (gem. > 10.000 en meer, of je moet voor eigen import gaan, met het grote nadeel als je geen installateur kend die dit voor een schappelijke prijs wilt doen, ben je waarschijnlijk toch weer duur uit vanwege de zeer hoge installatie).
Wat een erg mooie oplossing is is bv de Amber (heeft hier bij tweakers een eigen topic) in hybride zit je rond de 7.000 euro, all electric rond de 9.000-10.000. Voordeel van de pomp is dat deze met behoud van een goede COP ook een hoge watertemperatuur kan leveren (tot circa 70ºC), zeker bij oudere huizen een voordeel.
Een ander probleem, zeker bij twee systemen zijn de geluidswaarden, al helemaal als je een rijtjeshuis hebt..
Zit je in de rimboe met de volgende buurman op 300m afstand is dat natuurlijk geen probleem.
Hou mbt het redelijke lage gasverbruik voor verwarming ook rekening dat je ROI erg tegen valt, ik heb zelf een redelijk vergelijkbare gasverbruik (verwarming) en daar blijkt dat bv de Amber hybride (ik hoef niet zo nodig gasloos) in mijn situatie (huis van 1965, behoorlijke isolatie) ik een ROI (bij een Amber) had van > 10 jaar.
Ik vind dat gewoon te veel, in mijn ogen moet je een ROI hebben van Max. 1/3 van de levensduur ( ideale ) = circa 5 jaar.
Waar ik mn bij dewarmte tegen aan loop is hoe zij oa de besturing ( met een pi op een sd card hebben lopen, ik snap gewoon niet waarom ze hier niet voor een ssd oplossing hebben gekozen, ook de buiten geïnstalleerde flowmeter vind ik vreemd ( waarom juist daar en niet gewoon in de behuizing van de pomp ).
Ook vind ik de informatie die zij aanleveren zeer slecht, maar daar zijn ze niet de enige in, bv Quatt doet dat ook niet veel beter, zelfs echte merken scoren daar slecht op, ( zie onderzoek van de toezichthouder in 2020 ).