[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 255 ... 257 Laatste
Acties:

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
LigeTRy schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Helaas nog geen verbetering, in de App staat wel MTC Europe, maar het ligt er aan wat voor MTC pas je hebt of het werkt, als je er eentje hebt die begint met NL-TNM werkt het helaas nog niet. Dit is een soort whitelabel new motion/shell recharge pas. Velen om mij heen hebben deze variant van de pas. Ik verwacht dat als shell recharge toegevoegd wordt, hij daarop wel zal werken, but who nows :9
Moet zeggen dat mijn vader een MoveMove kaart heeft en die zouden ook ondersteund zijn maar we krijgen het ook niet werkend.

  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:51
@thomvh @LigeTRy , mijn laadruppel begint met NL-MTE

Ik heb het ingevuld en volgens mij is er nu een mail met akkoord van tesla ofzo naar Arval of MTE?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 15:29
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:18:
Ik vrees het ook, maar als ze dan toch hier posten...
Wel eens van marketing gehoord?

Dus, mooi praatje en mooie woorden van ze, maar er moeten gewoon centen verdiend worden.

  • Velian
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 09:27

Velian

Bedrijfsaccount Velian
Hoi, Iris hier van Velian.

Ik snap de zorg, bij overnames zie je wel dat prijzen omhoog gaan.

In dit geval zit het iets anders:
  • De meeste laadpunten vallen onder langlopende contracten. De tarieven daarin liggen vast, dus die kunnen we niet zomaar aanpassen.
  • Onze investeerders zitten er juist in voor de lange termijn, niet snel oppoetsen en doorverkopen
Kort gezegd: we moeten als bedrijf natuurlijk een gezonde bedrijfsvoering draaien, maar dat betekent niet dat tarieven ineens omhoog gaan. Die worden vooral bepaald door afspraken met gemeenten en provincies.

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
hopiconjo schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:48:
[...]

hmmm, je bent denk ik goedkoper uit als je gaat snelladen. Met sommige kortingen op snelladers is het verschil met publieke laadpalen niet meer zo groot als ik het zo lees
Sterker nog, snelladen met abo kan dan makkelijk uit. Zijn doorgaans in de orde van €0,40/kWh

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:08
Ik vind AC laden met DC laden vergelijken appels en peren vergelijken. Het is allebei laden, maar met een totaal andere toepassing. Ik wil 95% van de tijd AC laden. Lekker mijn ding doen en niet wachten. DC laden voor dagelijks gebruik zou ik alleen doen als ik dan die 30 minuten nuttig kan besteden door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die zo denken.

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Meestermaas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:41:
Ik vind AC laden met DC laden vergelijken appels en peren vergelijken. Het is allebei laden, maar met een totaal andere toepassing. Ik wil 95% van de tijd AC laden. Lekker mijn ding doen en niet wachten. DC laden voor dagelijks gebruik zou ik alleen doen als ik dan die 30 minuten nuttig kan besteden door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die zo denken.
Ik heb ruim 2,5 jaar niet thuis kunnen laden, omdat ik geen laadpaal had met backoffice mogelijkheid. Daarom stond ik meerdere keren per week aan de snellader. Vaak ging ik dan even bellen met familie of een filmpje kijken. Zonde van mijn tijd, maar er zat ook geen publieke lader in de buurt en dus had ik mij er bij neergelegd. :)

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Meestermaas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:41:
Ik vind AC laden met DC laden vergelijken appels en peren vergelijken. Het is allebei laden, maar met een totaal andere toepassing. Ik wil 95% van de tijd AC laden. Lekker mijn ding doen en niet wachten. DC laden voor dagelijks gebruik zou ik alleen doen als ik dan die 30 minuten nuttig kan besteden door bijvoorbeeld boodschappen te doen. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die zo denken.
Tuurlijk, maar er is denk ik ook een kantelpunt wanneer iemand het de moeite waard vind.

Ik laad thuis, dus geen issue, maar als ik bij een openbare paal zou moeten laden èn daar zou €0,80 gevraagd worden, dan zou ik zeker DC voor €0,40 (of minder) overwegen.
Maak er meteen een uitje van of kijk of je het kan combineren met een supermarkt oid idd.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-06 05:10

JerryVR

ioniq5 N-Line

verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door JerryVR op 28-05-2026 15:16 ]

instagram: ioniq5nline


  • Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40

Opa

Nu Multifocaal!

turkeyhakan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb ruim 2,5 jaar niet thuis kunnen laden, omdat ik geen laadpaal had met backoffice mogelijkheid. Daarom stond ik meerdere keren per week aan de snellader. Vaak ging ik dan even bellen met familie of een filmpje kijken. Zonde van mijn tijd, maar er zat ook geen publieke lader in de buurt en dus had ik mij er bij neergelegd. :)
Hier ook gewoon combineren. Of 's ochtends voor 9 uur aankoppelen, stoel in de comfortstand en laptop openklappen en alvast mails wegwerken voor het werk of 's avonds na 23 uur even doomscrollen bij de Teslader ipv thuis. 28 cent per kW en hij laadt toch met tussen de 100 en 150 kW/h.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024


  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Opa schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Hier ook gewoon combineren. Of 's ochtends voor 9 uur aankoppelen, stoel in de comfortstand en laptop openklappen en alvast mails wegwerken voor het werk of 's avonds na 23 uur even doomscrollen bij de Teslader ipv thuis. 28 cent per kW en hij laadt toch met tussen de 100 en 150 kW/h.
28 ct per kWh en laden met 100 tot 150 kWh/h oftewel kW...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:08
Tja doomscrollen en werken doe ik liever niet meer en je vergeet het rijden naar de Tesla lader ook qua tijd en kosten. Tevens is het DC laden slechter voor de accu dan AC laden (lees ik online, geen technische onderbouwing).

De keren dat ik bij de Tesla lader sta en mannen er alleen in de auto zie zitten wachten op hun telefoon vind ik dat een sneue ervaring. Misschien een Tesla kaartclub beginnen of een netwerk club en dan entertainment bieden. Dat zou ik wel kunnen waarderen. Maar de DC laadervaring is voor mij ondergeschikt aan de AC laadervaring en ik betaal graag een paar euro meer om een half uur meer vrije(dure)tijd te hebben.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Meestermaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:
Tja doomscrollen en werken doe ik liever niet meer en je vergeet het rijden naar de Tesla lader ook qua tijd en kosten. Tevens is het DC laden slechter voor de accu dan AC laden (lees ik online, geen technische onderbouwing).

De keren dat ik bij de Tesla lader sta en mannen er alleen in de auto zie zitten wachten op hun telefoon vind ik dat een sneue ervaring. Misschien een Tesla kaartclub beginnen of een netwerk club en dan entertainment bieden. Dat zou ik wel kunnen waarderen. Maar de DC laadervaring is voor mij ondergeschikt aan de AC laadervaring en ik betaal graag een paar euro meer om een half uur meer vrije(dure)tijd te hebben.
DC laden en verhoogde slijtage gaat vooral over temperatuur heb ik begrepen uit de papers. Dus een auto die vooral in Noorwegen rondrijd heeft een lager slijtage ook bij alleen DC laden dan een auto uit Texas bijvoorbeeld. AC laden werkt natuurlijk altijd minder warmte op. Maar bijvoorbeeld langzaam DC laden en langzaam AC laden zouden hetzelfde slijtage patroon moeten hebben. (Stel je zet hem aan de DC lader bij de Lidl even uit mijn hoofd met 50kW).

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Daarnaast is het idee dat DC slecht is al redelijk verjaard.
Je gedrag pre- en post-laden is minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker.

Dus niet je auto lang wegzetten bij <10% of 100% SoC.

Moderne auto’s hebben goede accu-conditionering om thermperatuurschade te voorkomen, ook grijpt het BMS in door het vermogen te verlagen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-06 14:32
Meestermaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:
De keren dat ik bij de Tesla lader sta en mannen er alleen in de auto zie zitten wachten op hun telefoon vind ik dat een sneue ervaring. Misschien een Tesla kaartclub beginnen of een netwerk club en dan entertainment bieden. Dat zou ik wel kunnen waarderen.
Het is een vorm van ontspanning die nu ineens legitiem is geworden. Je hoeft even helemaal niets. Gewoon wachten en niets.... en ondertussen laadt je auto lekker op.

  • guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Gonger schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Het is een vorm van ontspanning die nu ineens legitiem is geworden. Je hoeft even helemaal niets. Gewoon wachten en niets.... en ondertussen laadt je auto lekker op.
Aan de E19 tussen Breda en Antwerpen zit er een huis met dames van lichte zeden tegenover enkele snelladers. Je auto zit daar in een wip weer vol...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)


  • Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
guido66 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Aan de E19 tussen Breda en Antwerpen zit er een huis met dames van lichte zeden tegenover enkele snelladers. Je auto zit daar in een wip weer vol...
Goede business case om als madam zelf laders neer te zetten. Klanten laden terwijl zij zelf tegelijkertijd ‘ontladen’. Kun je twee keer centen vangen. Met een kleeftarief (bij het laden en eventueel ‘ontladen’) uiteraard, dan heb je ook meer doorstroming bij de meisjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 30-05-2026 09:16 ]


  • Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 16:47

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bij LaadpasTop10 kun je nu je betwiste laadfactuur uploaden incl context en bewijsmateriaal. Je krijgt dan hulp bij het bemiddelen om samen typische 'computer says no' fouten op te lossen. https://laadpastop10.nl/betwiste-factuur/

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Oekol

waka waka hey hey

Hachy schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:22:
Bij LaadpasTop10 kun je nu je betwiste laadfactuur uploaden incl context en bewijsmateriaal. Je krijgt dan hulp bij het bemiddelen om samen typische 'computer says no' fouten op te lossen. https://laadpastop10.nl/betwiste-factuur/
En wat is het verdienmodel? Dat staat er niet zover ik lees. Voor niets gaat de zon op.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 16:47

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:27:
[...]

En wat is het verdienmodel? Dat staat er niet zover ik lees. Voor niets gaat de zon op.
Het is gratis. Goed punt; ik heb dat er nu duidelijk bij gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 30-05-2026 13:37 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com


  • fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 13:38
Gisteren mijn schoonvader laten laden op mijn laadpaal. Daarvoor heb ik prive een Shell pasje die ik bij E-Flux toegang heb gegeven, tarief gratis. Normaliter laad ik met mijn zakelijke laadpas en worden de kosten vergoed door werkgever.

Nadat hij klaar was met laden en ontkoppelde, kreeg ik direct een ‘kassabon’ gemaild van Shell. Tarief 0,55c per kwh, transactiekosten en blokkeerkosten. Precies de hoeveelheid kwh die geladen was.

Nu staat er aan de overkant van mijn huis sinds kort een publieke laadpaal, met je raadt het al, een tarief van 0,55c per kwh. Ik dacht altijd dat de laadpaal een transactie start en dat dit volledig geautomatiseerd was. Maar nu blijkt dus dat er wordt gegokt??? 8)7

Iemand dit al eens meegemaakt?

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-05-2026 14:20 ]


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:18:
Gisteren mijn schoonvader laten laden op mijn laadpaal. Daarvoor heb ik prive een Shell pasje die ik bij E-Flux toegang heb gegeven, tarief gratis.

Nadat hij klaar was met laden kreeg ik direct een ‘kassabon’ gemaild van Shell. Tarief 0,55c per kwh, transactiekosten en blokkeerkosten. Precies de hoeveelheid kwh die geladen was.

Nu staat er aan de overkant van mijn huis sinds kort een publieke laadpaal, met je raadt het al, een tarief van 0,55c per kwh. Ik dacht altijd dat de laadpaal een transactie start en dat dit volledig geautomatiseerd was. Maar nu blijkt dus dat er wordt gegokt??? 8)7

Iemand dit al eens meegemaakt?
Ja en het is niet gegokt

Sommige laadpassen hebben gewoon een vast tarief voor palen waar geen roaming overeenkomst geldt.

Dus zet jij het tarief op 1 euro betaalt hij ook 0.55 en legt shell de rest bij

Bij gratis dus ook en zo verdienen ze dat van die andere paal weer terug

Oplossing andere pas gebruiken die dat niet doet

  • fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 13:38
boyette schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ja en het is niet gegokt

Sommige laadpassen hebben gewoon een vast tarief voor palen waar geen roaming overeenkomst geldt.

Dus zet jij het tarief op 1 euro betaalt hij ook 0.55 en legt shell de rest bij

Bij gratis dus ook en zo verdienen ze dat van die andere paal weer terug

Oplossing andere pas gebruiken die dat niet doet
Het is geen publieke laadpaal, het is mijn eigen laadpaal. Dit heeft altijd prima gewerkt zo. Daarnaast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-4cGM3yWNnFSytx5ZzyDyQjtSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrA1gIBNV4QZn8j2oB3eF3Yo.jpg?f=fotoalbum_large

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Het is geen publieke laadpaal, het is mijn eigen laadpaal. Dit heeft altijd prima gewerkt zo. Daarnaast:

[Afbeelding]
Dit zijn toch geen blokkeer kosten

Was dat als dusdanig aangemerkt ?

Daar heb ik dan overheen gelezen

  • fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 13:38
boyette schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Dit zijn toch geen blokkeer kosten

Was dat als dusdanig aangemerkt ?

Daar heb ik dan overheen gelezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyKHaPn41fORSzT6D1wjbutWBIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGU65JSuY7za4ZRl2WEqIlTN.jpg?f=fotoalbum_large

Steekt Shell dit gewoon in z’n zak terwijl ik als laadpaal houder niks ontvang?

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 30-05-2026 14:41 ]


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Oh die zat er ook nog bij

Stuur eens een bericht naar shell en kijk eens wat ze zeggen

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

Steekt Shell dit gewoon in z’n zak terwijl ik als laadpaal houder niks ontvang?
Ja. In ruil daarvoor betaal jij altijd dat tarief ook als het 2 Euro/kWh is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

Steekt Shell dit gewoon in z’n zak terwijl ik als laadpaal houder niks ontvang?
Dat heb ik toch al uitgelegd
Sommige palen kosten ze ook geld

  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 09:12
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:18:
Daarvoor heb ik prive een Shell pasje die ik bij E-Flux toegang heb gegeven, tarief gratis.
Dit is m.i. het enige relevante stukje. Als je bij E-Flux hebt aangegeven dat die pas een 0-tarief moet hebben, gaat er iets niet goed. E-Flux heeft nu namelijk Shell gewoon belast voor de geladen kWh en Shell berekent jou haar reguliere tariefstructuur door.

Shell i.c.m. E-Flux is sowieso een minder goede combinatie:
nieuws: Shell gaat blokkeerkosten rekenen na vier uur bezet houden bepaalde o...
De achtergrond daarvan is dat er blijkbaar genoeg mensen waren die een hoog tarief op hun laadpaal hadden ingesteld, zelf € 0,55/kWh aan Shell betaalden en het verschil tussen het vaste tarief van Shell en hun eigen tarief in eigen zak staken, dat het Shell opviel.

  • thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Sandro! schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Dit is m.i. het enige relevante stukje. Als je bij E-Flux hebt aangegeven dat die pas een 0-tarief moet hebben, gaat er iets niet goed. E-Flux heeft nu namelijk Shell gewoon belast voor de geladen kWh en Shell berekent jou haar reguliere tariefstructuur door.

Shell i.c.m. E-Flux is sowieso een minder goede combinatie:
nieuws: Shell gaat blokkeerkosten rekenen na vier uur bezet houden bepaalde o...
De achtergrond daarvan is dat er blijkbaar genoeg mensen waren die een hoog tarief op hun laadpaal hadden ingesteld, zelf € 0,55/kWh aan Shell betaalden en het verschil tussen het vaste tarief van Shell en hun eigen tarief in eigen zak staken, dat het Shell opviel.
Eneco hanteert daarom op 1-1 tarief bij E-Flux op niet publieke of semi publieke palen.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:36
Vraagje , gebruikt iemand tesla miltipass? Ik heb namelijk 2 pasjes , 1 van de anwb en de ket card van de Tesla . Ik heb die multi pass van tesla nog nooit gebruikt maar vroeg me af of je ergens kunt zien wat de prijzen van een laadpaal zijn als je die gebruikt en of dat goedkoper is dan de anwb. En kun je die tesla key card voor alle laadpalen gebruiken ?

  • Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 16:06
Nieuw laadtarief per 1 juni

Contract SGZH 1 - Het laadpaalnummer begint met SGZH1-xxxxx

€0,38 incl. BTW*

  • mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:31
Vanuit recente ervaring in Dtsld de vraag hier of er in NL al snelladers aankomen bij de grote bouwketens/supermarkten? Dwz alleen snelladen, DC en minimaal 75-300kW.

Ik vind het ideaal, 15 min in de supermarkt en 30kW bijladen. De eerste die dit aanbiedt word ik klant en rij ik ook voor om!

Vraag is of aanbieders zoals AH, Jumbo, Dirk ook eigenaar zijn van de parkeerplaatsen.

Het Duitse equivalent REWE, van hun media website:

Die REWE Group hat strategische Partnerschaften mit EnBW, Shell, ARAL und TotalEnergies vereinbart. Gemeinsam mit dem Energieversorger und den Mineralölkonzernen soll die E-Mobility angeschoben und eines der größten und modernsten Schnellladesäulen-Netze in Deutschland aufgebaut werden. Dazu werden in den nächsten Jahren bundesweit auf den Parkplätzen von REWE- und PENNY-Märkten Stromladepunkte errichtet. Regionale

Mit den bereits bestehenden Ladepunkten entsteht so ein Netz von weit mehr als 6.000 Ladepunkten. Installiert werden ausschließlich Schnellladesäulen, das heißt DC-Charger mit einer Leistung von mindestens 75 kW bis zu 300 kW. Das Projekt erfordert eine Investitionssumme im dreistelligen Millionenbereich. Die REWE Group ist der erste und bisher einzige große Handelskonzern, der Kooperationen in diesem Umfang eingeht

  • SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 15:06
Ik woon in Elst en hier staan bij de Gamma bouwmarkt 2 snelladers.

  • HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:38
Op p-plaats van AH staan hier 2 Eneco 150kW laders.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
karel_G_1981 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:58:
Vraagje , gebruikt iemand tesla miltipass? Ik heb namelijk 2 pasjes , 1 van de anwb en de ket card van de Tesla . Ik heb die multi pass van tesla nog nooit gebruikt maar vroeg me af of je ergens kunt zien wat de prijzen van een laadpaal zijn als je die gebruikt en of dat goedkoper is dan de anwb. En kun je die tesla key card voor alle laadpalen gebruiken ?
Er zijn een aantal apps die dat proberen, maar het korte antwoord is 'nee'. Je zult het moeten doen met dit forum en zelf veel vergelijken. Ook kan LaadpasTop-10 een begin zijn van je zoektocht.

Ik verklap je alvast ANWB is niet de goedkoopste, die rekenen CPO + 2 cent opslag

Electroverse = goede dekking, meestal CPO, soms nog goedkoper, soms ietsje duurder. Geen starttarief.
E-Flux = CPO
Shell / Eneco = beiden in Nederland bij AC palen vaste prijzen 55 cent en 54 cent
TapElectric = goede app en CPO tarief als je een maandelijks abbo afsluit (2,50 euro per maand)
Allego-app = meestal beste tarief bij Allego (grote concessiehouder)
Vattenfall = meestal beste tarief bij Vattenfall (grote concessiehouder)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 09:12
SoFTSTuFF schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:07:
Ik woon in Elst en hier staan bij de Gamma bouwmarkt 2 snelladers.
Hier in Uden bij Karwei ook. En bij de Pets Place/Boerenbond. Bij supermarkten heb ik ze nog niet gezien.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Hier in den haag bij een jumbo twee met 400kWh en bij een gamma een berg 11kWh laders en bij een andere Gamma (dekkershoek) twaalf 150Kwh laders van Shell (vlak langs de route van Kijkduin naar de snelweg). Die dingen poppelen al meer uit de grond. Jammer dat het in Spanje veel minder snel gaat. Hangt natuurlijk ook van aantal elektrische autos af wat ergens langkomt of een DC lader rendabel is.

  • 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
AH Eindhoven (limburglaan) is zelfs van fastned naar AH palen gegaan.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
3ssen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:56:
AH Eindhoven (limburglaan) is zelfs van fastned naar AH palen gegaan.
Zijn dat geen Eneco palen daar?

  • repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:15
boyette schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Zijn dat geen Eneco palen daar?
Dat zijn idd. Eneco palen.

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 15:29
Nova163 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:06:
Nieuw laadtarief per 1 juni

Contract SGZH 1 - Het laadpaalnummer begint met SGZH1-xxxxx

€0,38 incl. BTW*
Vooralsnog zie ik de boel op 34 cent staan.

  • Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:27
Al iemand opgevallen dat bij tankstation Het Goor aan de A67 naast de prijzen voor benzine en diesel ook de kWh prijs staat aangegeven. Dat heb ik nog niet eerder gezien ergens.

Het is het eerste tankstation vanuit België op de A67

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW


  • Wouter_S
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-06 14:05
Zjanzjak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:47:
[...]

Vooralsnog zie ik de boel op 34 cent staan.
Net vanochtend een laadsessie afgerekend. Er is gewoon het nieuw aangekondigde tarief van 0,38/Kwh in rekening gebracht.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:47
Wat vul je in de EWE Go app om de pas te krijgen? Ik probeer hem via mailboxde.com te krijgen, maar kreeg nu een mail van EWE:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06 10:58
Kodess schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:12:
Wat vul je in de EWE Go app om de pas te krijgen? Ik probeer hem via mailboxde.com te krijgen, maar kreeg nu een mail van EWE:


***members only***
Ik had bij naam ook nog Mailboxde.com GmbH, als ik het goed heb onthouden had je daar twee velden of ik heb een extra adresveld voor mijn eigen naam en ID gebruikt.

En de straatnaam in het Duits, weet niet of die in het engels is gegaan bij anonimiseren. Moet dus Auβere Weberstraβe 57 zijn en niet Outer Weber Street ;)

Tevens zie ik ook nog Deutschland bij mij als laatste regel staan.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:47
jouwheld schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Ik had bij naam ook nog Mailboxde.com GmbH, als ik het goed heb onthouden had je daar twee velden of ik heb een extra adresveld voor mijn eigen naam en ID gebruikt.

En de straatnaam in het Duits, weet niet of die in het engels is gegaan bij anonimiseren. Moet dus Auβere Weberstraβe 57 zijn en niet Outer Weber Street ;)

Tevens zie ik ook nog Deutschland bij mij als laatste regel staan.
Wat vaag....
Ik heb het gewoon gekopieerd uit de email waar het wel in het duits staat...
Voornaam Achternaam ID 000000
Äußere Weberstraße 57
02763 Zittau
Dat krijg ik uit de mail van EWE. Ik weet allang niet meer welke velden ik precies had ingevuld.
Ik zie in de app dat je ook company kan invullen als ik company ipv person kies. Daar zou ik dan dus Mailboxde.com GmbH invullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kodess op 02-06-2026 10:37 ]


  • hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:42
Kodess schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Wat vaag....
Ik heb het gewoon gekopieerd uit de email waar het wel in het duits staat...
Voornaam Achternaam ID 000000
Äußere Weberstraße 57
02763 Zittau
Dat krijg ik uit de mail van EWE. Ik weet allang niet meer welke velden ik precies had ingevuld.
Ik zie in de app dat je ook company kan invullen als ik company ipv person kies. Daar zou ik dan dus Mailboxde.com GmbH invullen.
Bij mij precies ook zo ingevuld; toevallig afgelopen vrijdag mijn ewe kaart ontvangen dus bij mij allemaal goed gegaan

  • Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:16
De ervaring met het ontvangen van de EWE kaart is wisselend, ik heb 3 kaarten aangevraagd omdat ze steeds niet binnenkwamen bij mailbox.de. Bij de derde poging ging het opeens wel.

  • virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 08:47

virus.elektro

profesionele monitor sloper

mv_ak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:59:
Vanuit recente ervaring in Dtsld de vraag hier of er in NL al snelladers aankomen bij de grote bouwketens/supermarkten? Dwz alleen snelladen, DC en minimaal 75-300kW.

Ik vind het ideaal, 15 min in de supermarkt en 30kW bijladen. De eerste die dit aanbiedt word ik klant en rij ik ook voor om!

Vraag is of aanbieders zoals AH, Jumbo, Dirk ook eigenaar zijn van de parkeerplaatsen.

Het Duitse equivalent REWE, van hun media website:

Die REWE Group hat strategische Partnerschaften mit EnBW, Shell, ARAL und TotalEnergies vereinbart. Gemeinsam mit dem Energieversorger und den Mineralölkonzernen soll die E-Mobility angeschoben und eines der größten und modernsten Schnellladesäulen-Netze in Deutschland aufgebaut werden. Dazu werden in den nächsten Jahren bundesweit auf den Parkplätzen von REWE- und PENNY-Märkten Stromladepunkte errichtet. Regionale

Mit den bereits bestehenden Ladepunkten entsteht so ein Netz von weit mehr als 6.000 Ladepunkten. Installiert werden ausschließlich Schnellladesäulen, das heißt DC-Charger mit einer Leistung von mindestens 75 kW bis zu 300 kW. Das Projekt erfordert eine Investitionssumme im dreistelligen Millionenbereich. Die REWE Group ist der erste und bisher einzige große Handelskonzern, der Kooperationen in diesem Umfang eingeht
Ja afgelopen zondag 2 snelladers gespot bij de Jumbo in Oud-Beijerland. Beide stonden op de Jumbo parkeerplek welke was afgesloten met een laag hekje. Dacht 300KW. Verder heb ik niet actief op aantal aansluitingen/voorwaarden gelet. Jumbo was al dicht en hoefde toch niet te laden.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url


  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Gerardus1956 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:32:
Al iemand opgevallen dat bij tankstation Het Goor aan de A67 naast de prijzen voor benzine en diesel ook de kWh prijs staat aangegeven. Dat heb ik nog niet eerder gezien ergens.

Het is het eerste tankstation vanuit België op de A67
Er zijn ook niet zoveel tankstations met eigen palen

Fastned kan hun tarieven daar bijv niet bijzetten

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Gerardus1956 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:32:
Al iemand opgevallen dat bij tankstation Het Goor aan de A67 naast de prijzen voor benzine en diesel ook de kWh prijs staat aangegeven. Dat heb ik nog niet eerder gezien ergens.

Het is het eerste tankstation vanuit België op de A67
Interessant! Afgelopen zomer zag ik dit in Denemarken veelvuldig! Het komt vanzelf hier naartoe (als de olies ook eens fatsoenlijk investeren in betaalbaar DC laden)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:21
mv_ak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:59:
Vanuit recente ervaring in Dtsld de vraag hier of er in NL al snelladers aankomen bij de grote bouwketens/supermarkten? Dwz alleen snelladen, DC en minimaal 75-300kW.

Ik vind het ideaal, 15 min in de supermarkt en 30kW bijladen. De eerste die dit aanbiedt word ik klant en rij ik ook voor om!

Vraag is of aanbieders zoals AH, Jumbo, Dirk ook eigenaar zijn van de parkeerplaatsen.

Het Duitse equivalent REWE, van hun media website:

Die REWE Group hat strategische Partnerschaften mit EnBW, Shell, ARAL und TotalEnergies vereinbart. Gemeinsam mit dem Energieversorger und den Mineralölkonzernen soll die E-Mobility angeschoben und eines der größten und modernsten Schnellladesäulen-Netze in Deutschland aufgebaut werden. Dazu werden in den nächsten Jahren bundesweit auf den Parkplätzen von REWE- und PENNY-Märkten Stromladepunkte errichtet. Regionale

Mit den bereits bestehenden Ladepunkten entsteht so ein Netz von weit mehr als 6.000 Ladepunkten. Installiert werden ausschließlich Schnellladesäulen, das heißt DC-Charger mit einer Leistung von mindestens 75 kW bis zu 300 kW. Das Projekt erfordert eine Investitionssumme im dreistelligen Millionenbereich. Die REWE Group ist der erste und bisher einzige große Handelskonzern, der Kooperationen in diesem Umfang eingeht
Bij de Hornbach Amsterdam hebben ze net weer nieuwe AC palen neergezet. Ik begrijp ook niet wat je daar aan hebt als je een half uurtje in een winkel bent, dat schiet toch niet op? Leuk voor het personeel misschien, hoewel voor 60 cent/kWh is het geen gunstig tarief. Er zijn tegenwoordig ook best wat elektrische busjes van klusbedrijven, lijkt me de ideale doelgroep voor DC laders bij een bouwmarkt, dat hoeft echt geen 300 kW te zijn maar zelfs 100 of 50 kW is al heel bruikbaar bij een winkelbezoek.

Het zal vast nog wel een keer komen maar ik verbaas me soms over de keuzes die nu gemaakt worden.

  • pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08
Ping83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:58:
De ervaring met het ontvangen van de EWE kaart is wisselend, ik heb 3 kaarten aangevraagd omdat ze steeds niet binnenkwamen bij mailbox.de. Bij de derde poging ging het opeens wel.
Wat zijn de kosten van Mailboxde voor het doorsturen van de EWE kaart?

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:17
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Bij de Hornbach Amsterdam hebben ze net weer nieuwe AC palen neergezet. Ik begrijp ook niet wat je daar aan hebt als je een half uurtje in een winkel bent, dat schiet toch niet op? Leuk voor het personeel misschien, hoewel voor 60 cent/kWh is het geen gunstig tarief. Er zijn tegenwoordig ook best wat elektrische busjes van klusbedrijven, lijkt me de ideale doelgroep voor DC laders bij een bouwmarkt, dat hoeft echt geen 300 kW te zijn maar zelfs 100 of 50 kW is al heel bruikbaar bij een winkelbezoek.

Het zal vast nog wel een keer komen maar ik verbaas me soms over de keuzes die nu gemaakt worden.
Snap ik 100%.

Ik vermoed dat het gewoon het volgend van de regels is. Momenteel moet er in B bij elke nieuwe parking een aantal laadpalen voorzien worden, en soms wordt er dan gewoon gekeken naar de laagste investering. Dikwijls is het gebouw en parking eigendom van een investeerder en huurt de winkel het pand en de rest. En die investeerder kijkt dan alleen naar wat moet, en hoe dat het goedkoopst kan ingevuld worden.

Stom... maar ja...

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
mv_ak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:59:
Vanuit recente ervaring in Dtsld de vraag hier of er in NL al snelladers aankomen bij de grote bouwketens/supermarkten? Dwz alleen snelladen, DC en minimaal 75-300kW.

Ik vind het ideaal, 15 min in de supermarkt en 30kW bijladen. De eerste die dit aanbiedt word ik klant en rij ik ook voor om!

Vraag is of aanbieders zoals AH, Jumbo, Dirk ook eigenaar zijn van de parkeerplaatsen.

Het Duitse equivalent REWE, van hun media website:

Die REWE Group hat strategische Partnerschaften mit EnBW, Shell, ARAL und TotalEnergies vereinbart. Gemeinsam mit dem Energieversorger und den Mineralölkonzernen soll die E-Mobility angeschoben und eines der größten und modernsten Schnellladesäulen-Netze in Deutschland aufgebaut werden. Dazu werden in den nächsten Jahren bundesweit auf den Parkplätzen von REWE- und PENNY-Märkten Stromladepunkte errichtet. Regionale

Mit den bereits bestehenden Ladepunkten entsteht so ein Netz von weit mehr als 6.000 Ladepunkten. Installiert werden ausschließlich Schnellladesäulen, das heißt DC-Charger mit einer Leistung von mindestens 75 kW bis zu 300 kW. Das Projekt erfordert eine Investitionssumme im dreistelligen Millionenbereich. Die REWE Group ist der erste und bisher einzige große Handelskonzern, der Kooperationen in diesem Umfang eingeht
Bij de Gamma in Bussum ook. Wel achter het hek, dus buiten openingstijden niet bereikbaar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Jack_tweaker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-06 15:27
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Bij de Hornbach Amsterdam hebben ze net weer nieuwe AC palen neergezet. Ik begrijp ook niet wat je daar aan hebt als je een half uurtje in een winkel bent, dat schiet toch niet op? Leuk voor het personeel misschien, hoewel voor 60 cent/kWh is het geen gunstig tarief. Er zijn tegenwoordig ook best wat elektrische busjes van klusbedrijven, lijkt me de ideale doelgroep voor DC laders bij een bouwmarkt, dat hoeft echt geen 300 kW te zijn maar zelfs 100 of 50 kW is al heel bruikbaar bij een winkelbezoek.

Het zal vast nog wel een keer komen maar ik verbaas me soms over de keuzes die nu gemaakt worden.
Volgens mij worden bij alle Hornbach-vestigingen nog dit jaar snelladers geplaatst. In Zwolle staan ze al. 66 cent per kWh.

https://www.evupdate.nl/elektrisch-rijden/artikel/inladen-en-opladen-bij-hornbach

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:21
Jack_tweaker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Volgens mij worden bij alle Hornbach-vestigingen nog dit jaar snelladers geplaatst. In Zwolle staan ze al. 66 cent per kWh.

https://www.evupdate.nl/elektrisch-rijden/artikel/inladen-en-opladen-bij-hornbach
Dat klinkt een stuk beter ja! Ben ze hier nog niet tegengekomen.

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 15:29
Wouter_S schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:39:
Net vanochtend een laadsessie afgerekend. Er is gewoon het nieuw aangekondigde tarief van 0,38/Kwh in rekening gebracht.
Maar in de app(s) stond/staat wel het tarief van 34 cent?

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Zjanzjak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Maar in de app(s) stond/staat wel het tarief van 34 cent?
Welke app

  • Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:16
pc1t schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Wat zijn de kosten van Mailboxde voor het doorsturen van de EWE kaart?
Ik geloof tussen de 6 en 9 euro maar pin mij er niet op vast.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
pc1t schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Wat zijn de kosten van Mailboxde voor het doorsturen van de EWE kaart?
Ongeveer 5 euro als je met de Tsjechische post doet. Kost een weekje, maar is wel goedkoper dan Deutsche Post of DHL.

[ Voor 19% gewijzigd door Pr088 op 02-06-2026 13:11 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:31
Jack_tweaker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Volgens mij worden bij alle Hornbach-vestigingen nog dit jaar snelladers geplaatst. In Zwolle staan ze al. 66 cent per kWh.

https://www.evupdate.nl/elektrisch-rijden/artikel/inladen-en-opladen-bij-hornbach
Heel fijn! Dus dat wordt default shoppen bij Hornbach en niet Praxis of Gamma.

  • James_Dean
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 15:46
mv_ak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Heel fijn! Dus dat wordt default shoppen bij Hornbach en niet Praxis of Gamma.
Da's toch helemaal niet aantrekkelijk? #duur

  • mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:31
James_Dean schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Da's toch helemaal niet aantrekkelijk? #duur
Je bedoelt of Hornbach duurder is dan Praxis en Gamma? Geen idee, ik ga ervan uit vergelijkbaar in prijs en assortiment. Die 66ct, tijd is geld, 30kW laden in 15 minuten! Meeste EV rijders rijden zakelijk.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
mv_ak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Heel fijn! Dus dat wordt default shoppen bij Hornbach en niet Praxis of Gamma.
Shoppen bij de Hornbach is sowieso een goed idee. Veel fijner winkel dan de concurrentie. Meer materiaal, meer keuze, deskundiger personeel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
mv_ak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Je bedoelt of Hornbach duurder is dan Praxis en Gamma? Geen idee, ik ga ervan uit vergelijkbaar in prijs en assortiment. Die 66ct, tijd is geld, 30kW laden in 15 minuten! Meeste EV rijders rijden zakelijk.
Lekker jouw tijd 'kopen' met de baas z'n tankpas. Als je gewoon ook thuis of in de straat goedkoper AC kunt laden. 8)7

In het nationale EV onderzoek van 2024 bleekt trouwens al 41% van de EV-rijders niet zakelijk te rijden. We zijn nu twee jaar verder. Ik denk dat het misschien al we 50%/50% is?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:31
Pr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Lekker jouw tijd 'kopen' met de baas z'n tankpas. Als je gewoon ook thuis of in de straat goedkoper AC kunt laden. 8)7

In het nationale EV onderzoek van 2024 bleekt trouwens al 41% van de EV-rijders niet zakelijk te rijden. We zijn nu twee jaar verder. Ik denk dat het misschien al we 50%/50% is?
Dan moet je wel thuis een laadpaal hebben. AC laden bij publieke palen is een optie maar is gedoe. Bij de super DC laden heeft zeker de voorkeur, maakt het hebben van een EV plotseling aantrekkelijk omdat je de batterij zonder tijdsverlies vol kunt laden / houden en geen laadstress + nodeloos tijdsverlies meer.

En de tarieven AC-DC wijken behalve in Nederland niet echt veel af getuige een ouder ANWB onderzoek; pakweg 15% duurder behalve in Nederland, 45% duurder?? https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2024/oktober/anwb-onderzoek-dit-kost-laden-van-je-elektrische-auto-in-het-buitenland

Ik hoop dat door marktwerking de DC tarieven fors gaan dalen met name bij de super / bouwmarkten, sportcentra.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
mv_ak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Dan moet je wel thuis een laadpaal hebben. AC laden bij publieke palen is een optie maar is gedoe. Bij de super DC laden heeft zeker de voorkeur, maakt het hebben van een EV plotseling aantrekkelijk omdat je de batterij zonder tijdsverlies vol kunt laden / houden en geen laadstress + nodeloos tijdsverlies meer.

En de tarieven AC-DC wijken behalve in Nederland niet echt veel af getuige een ouder ANWB onderzoek; pakweg 15% duurder behalve in Nederland, 45% duurder?? https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2024/oktober/anwb-onderzoek-dit-kost-laden-van-je-elektrische-auto-in-het-buitenland

Ik hoop dat door marktwerking de DC tarieven fors gaan dalen met name bij de super / bouwmarkten, sportcentra.
Laden in de straat is juist geen gedoe, de meeste mensen hoeven niet eens de straat uit. Hooguit 5 minuutjes werk. Ik heb het ook een jaar gedaan en ik kan niet zeggen dat het 'gedoe' is.

De AC-DC tarieven wijken in andere landen nauwelijks af omdat AC laden daar duurder is dan in Nederland. AC laden is nog steeds goedkoper.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:46
Pr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Laden in de straat is juist geen gedoe, de meeste mensen hoeven niet eens de straat uit. Hooguit 5 minuutjes werk. Ik heb het ook een jaar gedaan en ik kan niet zeggen dat het 'gedoe' is.

De AC-DC tarieven wijken in andere landen nauwelijks af omdat AC laden daar duurder is dan in Nederland. AC laden is nog steeds goedkoper.
Enigste gedoe is dat sommige mensen veels te lang (dagen) op een elektrische parkeerplek idle staan te zijn. Maar er zijn 10 palen in cirkel 250m afstand in de straat. Dus meestal wel een plekkie te vinden al heb ik altijd wel voorkeur voor de goedkoopste concessie. In het centrum bij mij (in schiedam) kan ik wel 30-40 palen vinden in circel van 500 meter hemelsbreed. Ik kan wel makkelijk lullen want ik haal hem iedere keer direct weg als hij vol zit maar ik heb wel parkeerplek in een parkeergarage. e

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:36
Pr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Laden in de straat is juist geen gedoe, de meeste mensen hoeven niet eens de straat uit. Hooguit 5 minuutjes werk. Ik heb het ook een jaar gedaan en ik kan niet zeggen dat het 'gedoe' is.

De AC-DC tarieven wijken in andere landen nauwelijks af omdat AC laden daar duurder is dan in Nederland. AC laden is nog steeds goedkoper.
Ben ik het niet meer eens , gedoe met pasjes, tarieven , tijden , je eigen kabel gebruiken die je vies kan worden moet je weer uit de frunk pakken , geëmmer met de aansluiting. Is allemaal niet echt effortless. Laat eigenlijk bijna alleen dc behalve thuis en als het niet anders kan.

  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 15:29
karel_G_1981 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:09:
Ben ik het niet meer eens , gedoe met pasjes, tarieven , tijden , je eigen kabel gebruiken die je vies kan worden moet je weer uit de frunk pakken , geëmmer met de aansluiting. Is allemaal niet echt effortless.
Ik ben het dan weer niet met jou eens. Grappig hè, beleving.

  • Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
mv_ak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Je bedoelt of Hornbach duurder is dan Praxis en Gamma? Geen idee, ik ga ervan uit vergelijkbaar in prijs en assortiment. Die 66ct, tijd is geld, 30kW laden in 15 minuten! Meeste EV rijders rijden zakelijk.
Off-topic: volgens mij is Hornbach vrijwel altijd goedkoper dan Praxis of de KarweiGamma winkels.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:52
Zjanzjak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Ik ben het dan weer niet met jou eens. Grappig hè, beleving.
Je bent het er niet mee eens dat je je eigen, mogelijk vieze, laadkabel in en uit de frunk/koffer moet halen? Dat is toch gewoon een feit als je openbaar AC gaat laden?

  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:17

Internet Janny

He does it for free

karel_G_1981 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Ben ik het niet meer eens , gedoe met pasjes, tarieven , tijden , je eigen kabel gebruiken die je vies kan worden moet je weer uit de frunk pakken , geëmmer met de aansluiting. Is allemaal niet echt effortless. Laat eigenlijk bijna alleen dc behalve thuis en als het niet anders kan.
Hellbull89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Je bent het er niet mee eens dat je je eigen, mogelijk vieze, laadkabel in en uit de frunk/koffer moet halen? Dat is toch gewoon een feit als je openbaar AC gaat laden?
Er zwerft hier ergens op GoT een 3d file rond van zo'n haak waar je je kabel aan kan hangen (https://makerworld.com/nl...le-hook#profileId-2801551), laat hem uitprinten via VenA, veel goedkoper dan een 'officiele' kopen.

Zero compensation


  • ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:45
Hellbull89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Je bent het er niet mee eens dat je je eigen, mogelijk vieze, laadkabel in en uit de frunk/koffer moet halen? Dat is toch gewoon een feit als je openbaar AC gaat laden?
Kabel uit de kofferbak vind ik geen probleem, en gebruik ook een soort haak dat de kabel niet op de grond ligt. Weet je wat ik echt een ergernis vind? Dat oerwoud van passen en laadpalen met de flinke verschillen in tarieven. Dan is even in een app kijken waar de benzine goedkoper is een stuk eenvoudiger.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:17
ebk71 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Kabel uit de kofferbak vind ik geen probleem, en gebruik ook een soort haak dat de kabel niet op de grond ligt. Weet je wat ik echt een ergernis vind? Dat oerwoud van passen en laadpalen met de flinke verschillen in tarieven. Dan is even in een app kijken waar de benzine goedkoper is een stuk eenvoudiger.
Je zal 90% van de tijd toch op dezelfde plaatsen laden, dus dat om de paar maanden eens opnieuw bekijken is dan een kleine prijs denk ik...

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Bij een jumbo hier wat verderop staan ook 2 DC-palen, 300kW dacht ik.
Op zich een goed idee, maar waarom dan zo duur? 86,6ct/kWh…
Dan gebruikt toch niemand het (prive)?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Puppetmaster schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:41:
Bij een jumbo hier wat verderop staan ook 2 DC-palen, 300kW dacht ik.
Op zich een goed idee, maar waarom dan zo duur? 86,6ct/kWh…
Dan gebruikt toch niemand het (prive)?
Yuh, in duitsland wil ik nog wel met enige regelmaat bij een supermarkt laden, als daar goed betaalbare EnBW palen staan. Hier bij de lidl in Pijnacker was vroeger ook gratis laden van hun zonnepanelen, en de 2 laadpalen waren bijna constant in gebruik. Nu is het 'goedkoop' laden (haha) voor 53ct ofzo, en zijn ze permanent vrij, want het normale straatladen is goedkoper dan het 'goedkope' lidl tarief.

Als het nou 30ct was, zou ik met plezier inprikken tijdens het winkelen, maar voor bijna 't dubbele gaat dat natuurlijk niet gebeuren.

Correctie, lidl AC laden is nu 49ct (en DC 55ct) (maar punt staat), de wijk er omheen is 39ct publiek laden.

[ Voor 5% gewijzigd door sigio op 03-06-2026 13:59 ]


  • knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 21:25
Nieuw laadtarief per 1 juni

Contract SGZH 1 - Het laadpaalnummer begint met SGZH1-xxxxx

€0,38 incl. BTW*
heeft iemand enig idee hoe dit tarief tot stand komt ? vind het een heel goed idee dat de prijzen per maand vast gesteld worden. maar hoe kan het in een "goedkopere"zomermaand duurder zijn dan in volgens mij januari toen het .32 was ?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
knoffy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:21:
[...]


heeft iemand enig idee hoe dit tarief tot stand komt ? vind het een heel goed idee dat de prijzen per maand vast gesteld worden. maar hoe kan het in een "goedkopere"zomermaand duurder zijn dan in volgens mij januari toen het .32 was ?
De bewuste concessie ken ik niet, ik weet dat in een andere concessie gerekend wordt met een gemiddelde energieprijs van het afgelopen half jaar. Dus het kan een naijleffect zijn.
Overigens: de gasprijzen zijn wel gestegen het afgelopen jaar en dat rekent door in de basisprijs van elektriciteit. Dus dat het wat hoger werd verbaast mij niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 03-06-2026 15:38 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:36
Puppetmaster schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:41:
Bij een jumbo hier wat verderop staan ook 2 DC-palen, 300kW dacht ik.
Op zich een goed idee, maar waarom dan zo duur? 86,6ct/kWh…
Dan gebruikt toch niemand het (prive)?
als je least maakt het geen bal uit, privé doet idd bijna niemand dat. Wellicht gokken ze op leaserijders of op mensen die ook niet naar prijzen kijken . Kan men voorstellen dat het iemand met een Luce of taycan in Blaricum het niet zoveel uitmaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-06-2026 17:45 ]


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat is weer zo'n vooroordeel over leaserijders. Over het algemeen is er een verbod op snelladen bij de grote bedrijven tenzij het niet anders kan. De Jumbo of bouwmarkt valt onder het verbod (want prive rit).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
daemonix schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Dat is weer zo'n vooroordeel over leaserijders. Over het algemeen is er een verbod op snelladen bij de grote bedrijven tenzij het niet anders kan. De Jumbo of bouwmarkt valt onder het verbod (want prive rit).
Je vakantie is ook een privé rit, mag je dan ook niet snelladen? Ik ben blij dat is zo’n verbod niet heb. Overigens laad ik bijna altijd thuis. Onderweg op vakantie let ik niet op de prijs. Op locatie zoek ik wel een goedkope laadpaal.

  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:41
daemonix schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Dat is weer zo'n vooroordeel over leaserijders. Over het algemeen is er een verbod op snelladen bij de grote bedrijven tenzij het niet anders kan. De Jumbo of bouwmarkt valt onder het verbod (want prive rit).
Werkgever van mijn partner legt geen enkele beperking op waar geladen wordt. AC, DC, binnenland of buitenland, het is allemaal prima. Ik verwacht dan ook dat Ayvens contracten met velen heeft en dat het tarief wat zij betalen een hele andere is dan wat er in de meeste apps staat.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Denk je op je vakantie adres, handig zo'n paal in de straat.
Had hem vanmorgen nog speciaal gelijk van de paal gehaald, voor als er kleeftarief zou zijn, maar hier had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb de kaart van Electroverse gebruikt, het stroomtarief is dan ook best ok :+
(Het is een klein pleintje met gratis parkeren)


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5Czsu9r7OgZGvnD_p3cB3EH-Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgrQA1hRFFDJqdWAx0XMSxOo.jpg?f=fotoalbum_large

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MichielFRL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:24:
[...]

Werkgever van mijn partner legt geen enkele beperking op waar geladen wordt. AC, DC, binnenland of buitenland, het is allemaal prima. Ik verwacht dan ook dat Ayvens contracten met velen heeft en dat het tarief wat zij betalen een hele andere is dan wat er in de meeste apps staat.
Kleine bedrijven zijn niet relevant in deze, het gaat over de Capgemini's, IBM's en soortgelijken die tienduizenden of nog veel meer lease auto's hebben rondrijden. Die mochten ook al niet meer langs de snelweg tanken...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:41
hjs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:35:
Denk je op je vakantie adres, handig zo'n paal in de straat.
Had hem vanmorgen nog speciaal gelijk van de paal gehaald, voor als er kleeftarief zou zijn, maar hier had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb de kaart van Electroverse gebruikt, het stroomtarief is dan ook best ok :+
(Het is een klein pleintje met gratis parkeren)


[Afbeelding]
Oeps

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:36
hjs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:35:
Denk je op je vakantie adres, handig zo'n paal in de straat.
Had hem vanmorgen nog speciaal gelijk van de paal gehaald, voor als er kleeftarief zou zijn, maar hier had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb de kaart van Electroverse gebruikt, het stroomtarief is dan ook best ok :+
(Het is een klein pleintje met gratis parkeren)


[Afbeelding]
Parkeren is blijkbaar toch niet gratis dan , wel bizar als je met zo’n rekening geconfronteerd wordt , ook weer iets om rekening mee te houden, eigeblijk is het oplichterij

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-06 11:59
karel_G_1981 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Parkeren is blijkbaar toch niet gratis dan , wel bizar als je met zo’n rekening geconfronteerd wordt , ook weer iets om rekening mee te houden, eigeblijk is het oplichterij
Bijvoorbeeld Chargemap geeft daar een tarief p/min, 15min nadat het laden gestopt is. Dat zal bij Electroverse toch ook wel zo zijn, zo niet dan is die rekening onterecht.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 14:14
hjs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:35:
Denk je op je vakantie adres, handig zo'n paal in de straat.
Had hem vanmorgen nog speciaal gelijk van de paal gehaald, voor als er kleeftarief zou zijn, maar hier had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb de kaart van Electroverse gebruikt, het stroomtarief is dan ook best ok :+
(Het is een klein pleintje met gratis parkeren)


[Afbeelding]
Ook wel apart dat de parking time iets meer dan 10 uur is, terwijl je er 14 uur hebt gestaan.

Die 21ct staat bij Electroverse aangegeven als kleeftarief.

Misschien een domme vraag, maar was je auto niet gewoon vol (of gestopt met laden) na die 20kWh en is daarna het kleeftarief in gegaan?

  • hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

jeanpaulh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Ook wel apart dat de parking time iets meer dan 10 uur is, terwijl je er 14 uur hebt gestaan.

Die 21ct staat bij Electroverse aangegeven als kleeftarief.

Misschien een domme vraag, maar was je auto niet gewoon vol (of gestopt met laden) na die 20kWh en is daarna het kleeftarief in gegaan?
Ik heb geloof ik rond 10en nog gekeken hoe vol hij was via de peug-app, nog niet vol. Rest van de plekken op de parkeerplaats waren ook bezet, dus maar gaan slapen.

  • Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
hjs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:35:
Denk je op je vakantie adres, handig zo'n paal in de straat.
Had hem vanmorgen nog speciaal gelijk van de paal gehaald, voor als er kleeftarief zou zijn, maar hier had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb de kaart van Electroverse gebruikt, het stroomtarief is dan ook best ok :+
(Het is een klein pleintje met gratis parkeren)
[Afbeelding]
Als ik kijk naar de tarieven voor deze laadpaal in de Electroverse-app dan klopt deze afrekening duidelijk niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTkDzKNL2Y6kP9naJZNGMnNGA-Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QNMm7KCZo2TP4FwY4UgJeiKN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9n3NrRLyuD5eNyDNYljEZC3wjk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SmV6XY6Bm32qcElYzjWyfYDE.png?f=user_large

Dat tarief van € 0,21 per minuut voor 'Exploitant vergoeding stationair draaien' lijkt alleen te gelden tussen 07:00 uur 's ochtends tot 00:00 uur 's avonds, en bij de toelichting onder het (i) icoontje staat ook dat het alleen geldt als je aangesloten staat maar niet meer oplaadt.

Bij andere laadapps zoals Izivia of Chargemap staat voor deze laadpaal dat kleeftarief ook alleen als het opladen voltooid is en alleen tussen 07:00 - 00:00 uur.

Maar in jouw afrekening lijk je tussen 00:00 en 07:00 uur 's nachts helemaal niet geladen te hebben (gaat die paal dan uit ofzo?) en die 615 minuten 'Parking time' lijken nergens aan te relateren te zijn. Het is ook niet de periode van 18:07 - 00:00 + 07:00 - 08:07 want dat is ook precies 7 uur (dus 420 minuten).

Ik zou dit dus aankaarten bij de helpdesk van Electroverse, dat de afrekening niet klopt met de tariefinformatie in de app, en dat je dus een aanpassing van de kosten vraagt.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)


  • hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@Wesco ik kreeg als eerste respons dat ze mijn laadgeschiedenis nodig hebben en dat ik die uit de app moest halen. Nou, ik rij een Peugeot. In die app staat volgens mij erg weinig.

Maar zeer goed punt, ik zal het benoemen.

  • Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
@hjs Ze moeten gewoon kijken wat aan hun in rekening is gebracht voor die laadsessie, en dan hoe ze met hun ingestelde tariefstructuur voor deze laadpaal tot deze veel te hoge afrekening zijn gekomen.
Wat de eigen app van jouw auto daarvan opslaat is eigenlijk niet relevant, en zal ook niks over de tariefstructuur zeggen. Hooguit over het verloop van de laadsessie met de laadsnelheid en het totale aantal kWh als jouw auto dat opslaat.
Misschien bedoelen ze de informatie over de laadsessie in de Electroverse-app?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)


  • knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 21:25
Pr088 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:37:
[...]

De bewuste concessie ken ik niet, ik weet dat in een andere concessie gerekend wordt met een gemiddelde energieprijs van het afgelopen half jaar. Dus het kan een naijleffect zijn.
Overigens: de gasprijzen zijn wel gestegen het afgelopen jaar en dat rekent door in de basisprijs van elektriciteit. Dus dat het wat hoger werd verbaast mij niet.
ik laad op stroom niet op gas :P maar ik snap dat de olie/gas crisis inderdaad de prijs wat doet stijgen, toch raar dat de stroom overdag nu niks waard is (.13) en de prijs omhoog gaat.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
knoffy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:28:
[...]


ik laad op stroom niet op gas :P maar ik snap dat de olie/gas crisis inderdaad de prijs wat doet stijgen, toch raar dat de stroom overdag nu niks waard is (.13) en de prijs omhoog gaat.
Gas vormt de basis van elektriciteitsopwek, door gascentrales. Vorig jaar was er ook genoeg stroom voor 13ct.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:44
hjs schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:45:
@Wesco ik kreeg als eerste respons dat ze mijn laadgeschiedenis nodig hebben en dat ik die uit de app moest halen. Nou, ik rij een Peugeot. In die app staat volgens mij erg weinig.

Maar zeer goed punt, ik zal het benoemen.
Als ik de rekening en ook de screenshot van @Wesco goed interpreteer:
- heb je van 7:00 tot 0.00 laadkosten, en kleef tarief “als je bent ingeplugd zonder te laden.
==> dat klopt met je rekening.

Het venijn zit er in dat het screenshot van @Wesco niks zegt over de tijd tussen 0:00 en 7:00
De interpretatie van de rekening suggereert:
- gedurende die tijd gaat de paal uit, hij levert dan geen stroom meer.
- en omdat je dan bent ingeplugd maar niet aan het laden rekent hij kleeftarief.

Dat is natuurlijk zeer kwalijk, want je bent welliswaar ingeplugd “maar niet vol”. Het is de beslissing van de paal om “niet te laden”. Dus een beetje raar niet te laden en dan maar kleeftarief te rekenen.

(Ik weet niet of je om 0:00 nog gecheckt had of de accu leeg genoeg was om de hele nacht te kunnen laden zonder naar kleeftarief te schakelen maar “dat terzijde”)

Kortom….
Ik heb het idee dat betreffende paal met “bedoeling van snachts geen kleeftarief” is ingesteld maar in werkelijkheid is ingesteld op “‘s nachts geen stroom en DUS kleeftarief”.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
@hjs Het bleef een beetje in mijn hoofd ronddraaien, maar ik denk dat ik nu wel een duidelijk beeld heb:

Die laadpaal kan met max. 7 kW laden volgens de specs dus als je batterij nog halfvol is, of je hebt bv. een laadlimiet van 80% ingesteld dan kan het prima zijn dat als je om 18:07 gaat laden je na een paar uur al klaar bent met laden (20 kWh geladen), en dan tot 00:00 uur nog een uur of twee het hoge kleef-/parkeertarief van € 0,21 per minuut in rekening gebracht krijgt.

Gedurende de nacht van 00:00 tot 07:00 sta je nog steeds niet te laden maar zou er geen kleeftarief in rekening gebracht moeten worden (dit is wat er is misgegaan).

In de ochtend na 07:00 uur heeft de auto inmiddels wat stroom verbruikt voor bv. het calibreren van de batterij, koelen of (voor)verwarmen, waardoor de auto nog weer 0,64 kWh heeft biigeladen (dit duurt maar een paar minuten) en verder weer het kleeftarief in rekening heeft gebracht tot het loskoppelen om 08:07 uur.

Dus de hele laadsessie duurde precies 14 uur x 60 minuten = 840 minuten.
Daarvan is er 615 minuten niet geladen, hiervoor is nu over de volle 615 minuten het kleeftarief van € 0,21 per minuut in rekening gebracht.
Resteert 225 minuten (3 uur en 3 kwartier) waarin 20,64 kWh is geladen (dus met ongeveer 5,5 kW) voor een tarief van € 0,41 per kWh.

Wat er dus echt is misgegaan in de Electroverse-afrekening is dat het kleef-/parkeertarief bij niet-laden ook 's nachts tussen 00:00 - 07:00 in rekening is gebracht (er is bij de 'Parking time' ook helemaal geen uitsplitsing in tijdvakken gemaakt zoals bij de andere items). Maar in de app staat dat dit tarief alleen geldt van 07:00 - 00:00 uur.

Dus je zou aanspraak kunnen maken op een restitutie van € 0,21 x 7 uur x 60 minuten = € 88,20. Daarmee blijft het nog steeds een dure laadsessie maar is het resterende bedrag niet meer zo bizar als er nu in rekening is gebracht.

Uitkijken dus bij deze laadpalen, ik zag bij andere laadpalen in de buurt ook hetzelfde hoge kleeftarief in verschillende laad-apps.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)


  • hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wesco schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:27:
@hjs Het bleef een beetje in mijn hoofd ronddraaien, maar ik denk dat ik nu wel een duidelijk beeld heb:

Dus je zou aanspraak kunnen maken op een restitutie van € 0,21 x 7 uur x 60 minuten = € 88,20. Daarmee blijft het nog steeds een dure laadsessie maar is het resterende bedrag niet meer zo bizar als er nu in rekening is gebracht.

Uitkijken dus bij deze laadpalen, ik zag bij andere laadpalen in de buurt ook hetzelfde hoge kleeftarief in verschillende laad-apps.
Zo zeg, dank je wel voor het uitvogelen. Zal die berekening doorzetten naar ze.
Pagina: 1 ... 255 ... 257 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic


Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2