moet jij dezelfde decimale vergissing eens maken als je een factuur betaald
Om hier nog even op terug te komen:de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:38:
[...]
Argh daar gaan we weer. 1 iemand roept onzin hier en het galmt nog 100 posts na.
Op 1 hoop gooien is niet mogelijk. Dan kun je niet bepalen welke tlv je moet betalen.
Vandaar eerst salderen binnen tariefperiodes, daarna daarbuiten.
Jij doet een bijzondere discutabele claim dus jij dient te bewijzen. Waar staat het op hun site?
Ik had dus ergens in de communicatie van Eneco een tekst gelezen die neer kwam op het volgende: "op je jaarnota wordt de uiteindelijke terugleververgoeding na saldering berekend met het op dat moment geldende vergoedingstarief". Het was niet exact deze tekst, maar het kwam hier wel op neer. Ik meende dit op de website te hebben gelezen, maar bij nader inzien kan het ook in één van de vele mails of pdf's geweest zijn, die ik van Eneco ontvangen heb.
Enfin, ik heb even gezocht, maar kan het bedoelde stuk tekst niet meer terugvinden.
Wel vraag ik me af hoe dat door jou genoemde "salderen buiten tariefperiodes" precies in z'n werk gaat. Dat kan best een ingewikkeld verhaal worden als er sprake is van meerdere tariefperiodes, waarbij er ook niet altijd sprake is van netto teruglevering. Welke netto teruglevering saldeert Eneco dan tegen welk netto verbruik weg? Nouja, op m'n eerstvolgende jaarnota volgend jaar zal het vast allemaal wel duidelijk worden.
Pardon. Zoek aub even de cijfers erbij voordat je zomaar wat roept. Eneco heeft vorig jaar 75% meer winst gemaakt dan de jaren ervoor, door de destijds reeds stijgende energieprijzen.Vendetta_X schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:19:
Als ik bovenstaande bij elkaar optel snap ik niet dat velen denken dat er gigantische winsten worden gemaakt op de consumentenmarkt.
Daarnaast wordt 95% van de tijd de energieprijs gedicteerd door de gasprijs momenteel, Die krijgt Eneco dus bijgeschreven op iedere kWh die ze van je dak halen en niet a 61 cent aan je buurman leveren. Alleen hele selecte momenten daalt de energieprijs tot bijna niets omdat er tijdelijk geen gascentrale nodig is.
Man man wat hebben ze het lastig. Laten we gewoon de jaarcijfers even afwachten en dan definitief oordelen, maar op basis van de cijfers van voorgaande jaren lijkt het er sterk op dat Eneco momenteel een recordwinst in hun zak steekt over de rug van een selectie groep klanten.
@tss68nl
Halfjaarcijfers zouden binnenkort beschikbaar moeten zijn. Echter Eneco is niet meer beursgenoteerd maar eigendom van Mitshubishi (80%) en Chubu (20%) dus ze zitten niet meer zo vast aan het stramien van een public listed company.
Je zou echter best eens gelijk kunnen hebben al is die winst van een paar honderd miljoen niet hetgeen wat je moet beoordelen. Als ze veel aankopen doen of investeringen etc.dan gaan die van de winst af, dan gaat het om miljarden.
Halfjaarcijfers zouden binnenkort beschikbaar moeten zijn. Echter Eneco is niet meer beursgenoteerd maar eigendom van Mitshubishi (80%) en Chubu (20%) dus ze zitten niet meer zo vast aan het stramien van een public listed company.
Je zou echter best eens gelijk kunnen hebben al is die winst van een paar honderd miljoen niet hetgeen wat je moet beoordelen. Als ze veel aankopen doen of investeringen etc.dan gaan die van de winst af, dan gaat het om miljarden.
Anoniem: 27535
Maar Mitsubishi is weer beursgenoteerd, dus op enig niveau zullen die ook rapporteren wat de verschillende entiteiten doen.Indoubt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:27:
@tss68nl
https://www.google.com/fi...Iy6QKHU68CToQ3ecFegQICxAe
Misschien is het wel zinvoller om investor relations van Mitsubishi allemaal te mailen met de vraag of ze op de hoogte zijn van de clusterfuck die Eneco hier laat zien. Als management Eneco ergens van wakker wordt is het lastige vragen van een Japanse eigenaar - die over het algemeen helemaal geen zin hebben in dit soort gelazer.
:strip_exif()/f/image/cWo8TqexmvbIX2gvZas1BE9B.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 09-09-2022 06:05 ]
Klopt ja, er blijven 'keuzes' over voor Eneco waar ze een beleid voor opgesteld moeten hebben. Tot nu toe lijkt het in het voordeel van de klant te gaan. Dus eerst worden volgens mij de overschotten met een lage TLV verbruikt, en dan steeds hoger. Maar dit staat volgens mij nergens zwart op wit.civspeler schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:12:
[...]
Wel vraag ik me af hoe dat door jou genoemde "salderen buiten tariefperiodes" precies in z'n werk gaat. Dat kan best een ingewikkeld verhaal worden als er sprake is van meerdere tariefperiodes, waarbij er ook niet altijd sprake is van netto teruglevering. Welke netto teruglevering saldeert Eneco dan tegen welk netto verbruik weg? Nouja, op m'n eerstvolgende jaarnota volgend jaar zal het vast allemaal wel duidelijk worden.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het gekke is dat het lijkt alsof iedereen die een klacht indient op de lage TLV wordt gezet, ik zag nu al zeker 2 verschillende standaard antwoorden met beide 0,09 cent. Iedereen die voor de 5e persoonlijk bericht heeft gehad krijgt 0,09 euro te horen. Toont alleen maar aan wat een bende het daar is. Ik verwacht gewoon 0,09 euro op de afrekening... En na de geschillencomissie verwacht ik dan gewoon weer 0,61 euro...
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Ik denk dat die geschillencommissie niet eens nodig gaat zijn. Het mailtje die ik (en anderen) hebben gehad geeft aan dat ze bezig zijn met een oplossing. Ze geven daarin zelfs aan dat het wettelijk niet mocht.Srednier schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:10:
[...]
Het gekke is dat het lijkt alsof iedereen die een klacht indient op de lage TLV wordt gezet, ik zag nu al zeker 2 verschillende standaard antwoorden met beide 0,09 cent. Iedereen die voor de 5e persoonlijk bericht heeft gehad krijgt 0,09 euro te horen. Toont alleen maar aan wat een bende het daar is. Ik verwacht gewoon 0,09 euro op de afrekening... En na de geschillencomissie verwacht ik dan gewoon weer 0,61 euro...
Ik denk dat de enige juiste en waarschijnlijk ook makkelijkste oplossing zal zijn dat ze die 61 cent blijven hanteren. Daarna melden dat het alsnog naar 9 cent gaat ingaande 10 dagen daarna.
Excuses erbij, slap verhaal over technisch malheur en gebrek aan communicatie, en door.
Als dit niet zo blijkt te zijn, doe ik graag mee met een procedure tegen Eneco.
Hoe dan ook gaat mijn overstap in per de 17e van deze maand. Hoewel ik nog wel zou kunnen herroepen. Maar heb daar voorlopig weinig trek in.
Het zal eneco vast ook nog wel goed uitkomen dat het weer nu juist wat minder is. Haha.
Voor de mensen die nog twijfelen, ik heb net mijn eindnota binnen van Eneco. Ze hebben netjes bijgehouden wanneer je welk tarief hebt. Door een fout van mij kwam ik een dag later bij Vandebron (ze hadden een vraag of ik ook gas wilde, ik dacht dat dit meer een tip was van 'hey je hebt geen gas aangeklikt'). Deze dag heb ik dus 9 cent per kwh gekregen!
:strip_exif()/f/image/zjByejJuZBOxCFxCiAhqhT35.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ze dat bijhouden lijkt me logisch. En hebben ze keurig op orde zo te zien.
Jammer dat het niet om een periode gaat waarin je een fors hoger verbruik had, dan konden we eens kijken hoe ze daar precies mee omgaan.
Maar dat ze het bijhouden is wel duidelijk.
Wel jammer dat je een maand lang op 36 cent hebt gezeten..
Jammer dat het niet om een periode gaat waarin je een fors hoger verbruik had, dan konden we eens kijken hoe ze daar precies mee omgaan.
Maar dat ze het bijhouden is wel duidelijk.
Wel jammer dat je een maand lang op 36 cent hebt gezeten..
[ Voor 10% gewijzigd door NileZ_ op 09-09-2022 09:06 ]
Ik heb ook de eindnota binnen (5 sept naar vandebron over gegaan).
Alleen bij mij is vanaf juli 41ct per kwh afgerekend terwijl ik vanaf 12 juli nieuw contract met 61ct heb.
Dit stond altijd al fout in de app, alleen volgens de klantenservice was dit gewoon een fout in de app en zou alles goedkomen.
Ben benieuwd hoeveel gedoe dit wordt om dit gecorrigeerd te krijgen. Ze hebben ook nog 100kwh van voor 1 juli kwijt gemaakt (2 dagen tussen 2 contracten bij eneco in).
Alleen bij mij is vanaf juli 41ct per kwh afgerekend terwijl ik vanaf 12 juli nieuw contract met 61ct heb.
Dit stond altijd al fout in de app, alleen volgens de klantenservice was dit gewoon een fout in de app en zou alles goedkomen.
Ben benieuwd hoeveel gedoe dit wordt om dit gecorrigeerd te krijgen. Ze hebben ook nog 100kwh van voor 1 juli kwijt gemaakt (2 dagen tussen 2 contracten bij eneco in).
Nou in beroep gaan om die 11 kWh tegen 61c afgerekend te krijgen ipv tegen 9c, toch weer 5,50 euro!Voggy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:55:
Voor de mensen die nog twijfelen, ik heb net mijn eindnota binnen van Eneco. Ze hebben netjes bijgehouden wanneer je welk tarief hebt. Door een fout van mij kwam ik een dag later bij Vandebron (ze hadden een vraag of ik ook gas wilde, ik dacht dat dit meer een tip was van 'hey je hebt geen gas aangeklikt'). Deze dag heb ik dus 9 cent per kwh gekregen!
[Afbeelding]
Ik heb het over de consumentenmarkt. Verder benoem je gelijk een mooi punt waarop geen winst(verlies?) wordt gemaakt, het kopen en verkopen voor gelijke prijs. Het alternatief was een stuk beter, goedkoop inkopen duur verkopen. In de dure uren missen ze juist de zon opwek en wordt er geleverd voor tarieven die misschien net break-even zijn (markt t.o.v. contracttarieven).tss68nl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:21:
[...]
Pardon. Zoek aub even de cijfers erbij voordat je zomaar wat roept. Eneco heeft vorig jaar 75% meer winst gemaakt dan de jaren ervoor, door de destijds reeds stijgende energieprijzen.
Daarnaast wordt 95% van de tijd de energieprijs gedicteerd door de gasprijs momenteel, Die krijgt Eneco dus bijgeschreven op iedere kWh die ze van je dak halen en niet a 61 cent aan je buurman leveren. Alleen hele selecte momenten daalt de energieprijs tot bijna niets omdat er tijdelijk geen gascentrale nodig is.
Man man wat hebben ze het lastig. Laten we gewoon de jaarcijfers even afwachten en dan definitief oordelen, maar op basis van de cijfers van voorgaande jaren lijkt het er sterk op dat Eneco momenteel een recordwinst in hun zak steekt over de rug van een selectie groep klanten.
Hopelijk dit jaar nog halfjaar cijfers, ben zelf ook benieuwd. Vattenfall was toch laatst nog in het nieuws i.v.m. staatssteun, dacht dat het qua bedrijf redelijk te vergelijken was... Lets wait and see. Eerst maar eens de oplossing afwachten voor de tlv
Goed om te zien, dank voor het delen. Wel is dit natuurlijk ook salderen per tariefperiode. Maar dat kan ook niet anders.Voggy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:55:
[Afbeelding]
Bepaal je de teruglevering over de hele periode, dan weet je anders niet hoe je dat overschot over de verschillende tarieven moet verdelen.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Bij dat soort mierenneukerij heb ik goede ervaringen via de chat in Facebook met Eneco. Toch wel de moeite waard lijkt me. Succes!sanderblaaat schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:17:
Ik heb ook de eindnota binnen (5 sept naar vandebron over gegaan).
en is ook helemaal prima, als je ná het salderen per tariefperiode vervolgens saldeert over een jaar.ursusMaritimus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:26:
[...]
Goed om te zien, dank voor het delen. Wel is dit natuurlijk ook salderen per tariefperiode.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Bedankt voor het posten!Voggy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:55:
[Afbeelding]
Dit verheldert e.e.a. voor mij zeer en ik ben nu toch wel enigszins gerustgesteld. Ik heb wel een iets ander contract dan jij (géén modelcontract, maar wel variabel), maar ga er vanuit dat daarbij op dezelfde manier afgerekend wordt.
Het zal pas duidelijk worden als er in een (tariefs)periode meer afgenomen wordt dan teruggeleverd.civspeler schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:00:
[...]
Bedankt voor het posten!
Dit verheldert e.e.a. voor mij zeer en ik ben nu toch wel enigszins gerustgesteld. Ik heb wel een iets ander contract dan jij (géén modelcontract, maar wel variabel), maar ga er vanuit dat daarbij op dezelfde manier afgerekend wordt.
Als er in een periode meer wordt afgenomen en ze verrekenen dat bedrag in euro’s met de andere periodes, ipv dat ze de kWh tegen elkaar wegstrepen, doen ze in feite hetzelfde als Budget Energie.
Als ze op de manier salderen in tariefsperiodes in euro’s, kunnen ze zelf periodes creëren door de tarieven te wijzigen.
Zo salderen ze dus geen kWh over een jaar en kan het dus voorkomen dat je over een jaar nul op de meter hebt, en toch (veel) moet bijbetalen.
De tijd zal het leren….
Ik kan iets missen hoor. Maar koopt Eneco momenteel niet stroom in voor 9 cent, en verkoopt het voor 61 cent?Vendetta_X schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:56:
[...]
Ik heb het over de consumentenmarkt. Verder benoem je gelijk een mooi punt waarop geen winst(verlies?) wordt gemaakt, het kopen en verkopen voor gelijke prijs.
Geen winst of verlies zeg je: alleen als de overige 52 cent wordt uitbetaald aan medewerkers? Of misschien investeren ze het wel in enorme (zout)batterijen? Moet ergens van betaald worden. Zodat ze straks een groot deel van de voor 9 cent ingekochte stroom kunnen opslaan, en dan in de nacht tegen €1.30 / kWh op de energiemarkt kunnen verkopen.
Dus we wekken straks een kWh op...Eneco geeft er 9 cent voor, steekt 52 cent in eigen zak, koopt er batterijen voor en steekt vervolgens 121 cent per kWh in eigen zak. Klinkt inderdaad eerlijk
Het wordt tijd dat we zelf de energiemarkt op kunnen met onze zonnepanelen. Steken we zelf wat geld in batterijen en steken wij de winst vervolgens in onze zak. Dan hebben we Eneco niet meer nodig, maar dat is precies wat ze hiermee proberen te voorkomen. Teveel mensen die investeren in zonnepanelen en batterijen zou de ondergang van de energiemaatschappij betekenen dus die moeten nu ontmoedigd worden.
@Voggy Heb jij actief gevraagd om een eindnota? ik ben zelf per 6 september weg bij eneco maar ik heb onder het nota overzicht nog geen eindnota gekregen. Heb er overigens ook niet om gevraagd dus mogelijk zit het daar.....
14.640Wp
Met ieder kwartaal een nieuw tarief zou dat niet kunnen.de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:38:
[...]
en is ook helemaal prima, als je ná het salderen per tariefperiode vervolgens saldeert over een jaar.
Ik ben per 4 september weg en na een paar dagen een eindnota gekregen, die overigens 100% klopt.Fastclear schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:29:
@Voggy Heb jij actief gevraagd om een eindnota? ik ben zelf per 6 september weg bij eneco maar ik heb onder het nota overzicht nog geen eindnota gekregen. Heb er overigens ook niet om gevraagd dus mogelijk zit het daar.....
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zelfde als hierboven, ik kreeg hem vanochtend dus duurt een paar dagen. Ik ben er niet actief achteraan gegaan.Fastclear schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:29:
jawel hoor, anders zou Eneco nu ook niet per jaar kunnen salderen met elk half jaar een nieuw tarief.ursusMaritimus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:36:
[...]
Met ieder kwartaal een nieuw tarief zou dat niet kunnen.
Dat kan ook niet. Maar als je jan-jun neemt dan heb je overschot en over die periode gesaldeerd. Net als voor jul-dec.de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:22:
[...]
jawel hoor, anders zou Eneco nu ook niet per jaar kunnen salderen met elk half jaar een nieuw tarief.
Bij kwartalen zoals oct-dec kun je een netto afname hebben en die kWh'tjes kun je salderen met 1 van de andere kwartalen. Vraag is echter met welk kwartaal en dus welk tariief aan tlv ervoor geldt.
Salderen per jaar kan dus gewoon, alleen zijn er binnen dat proces keuzemogelijkheden. Want inderdaad, uit welk kwartaal gaan ze de benodigde kWh's halen. Dat kan in ons voordeel zijn of in Eneco's voordeel.ursusMaritimus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:49:
[...]
Dat kan ook niet. Maar als je jan-jun neemt dan heb je overschot en over die periode gesaldeerd. Net als voor jul-dec.
Bij kwartalen zoals oct-dec kun je een netto afname hebben en die kWh'tjes kun je salderen met 1 van de andere kwartalen. Vraag is echter met welk kwartaal en dus welk tariief aan tlv ervoor geldt.
Tot nu toe lijken dit soort beslissingen telkens in het voordeel van de klant uit te vallen maar dat is geen garantie.
Mee eens. Is wel een arbitraire keuze met wel kwartaal (en tarief) je je winter verbruik saldeert.de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:01:
[...]
Salderen per jaar kan dus gewoon, alleen zijn er binnen dat proces keuzemogelijkheden. Want inderdaad, uit welk kwartaal gaan ze de benodigde kWh's halen. Dat kan in ons voordeel zijn of in Eneco's voordeel.
Tot nu toe lijken dit soort beslissingen telkens in het voordeel van de klant uit te vallen maar dat is geen garantie.
Vandaag antwoord gehad op mijn vragen aan Eneco van 1 september. Het is een grote puinhoop:
- geen enkel antwoord op de door mij gestelde vragen
- verkeerde uitgangspunten. Zo zou ik niet geïnformeerd zijn over de TLV verlaging (ben ik wel) en zou ik geen netto terugleveraar zijn (ben ik wel zoals uit de tussentijdse nota blijkt)
- weer een nieuwe, tot nu toe bij mij onbekende TLV: € 0,092 per KWH
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Lijkt wel het toepassen van russische maskirovkacville schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:00:
Vandaag antwoord gehad op mijn vragen aan Eneco van 1 september. Het is een grote puinhoop:
- geen enkel antwoord op de door mij gestelde vragen
- verkeerde uitgangspunten. Zo zou ik niet geïnformeerd zijn over de TLV verlaging (ben ik wel) en zou ik geen netto terugleveraar zijn (ben ik wel zoals uit de tussentijdse nota blijkt)
- weer een nieuwe, tot nu toe bij mij onbekende TLV: € 0,092 per KWH
Gewoon zoveel onzin de wereld inhelpen dat niemand meer weet wat waar is
Ik zit teveel in het oorlogstopic merk ik al
Misschien een last-in-first-out regeling? De laatst teruggeleverde kWh wordt als eerste gebruikt om te salderen. Daar los je geen enorme seizoensverschillen op nu de prijzen zo onvoorspelbaar zijn, maar met evt een omrekenfactor (prikkel voor gedragsverandering) voor dag/nacht danwel piek/dal en voor zomer/winter, lijkt het me simpel genoeg om werkbaar te zijn.ursusMaritimus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:47:
[...]
Mee eens. Is wel een arbitraire keuze met wel kwartaal (en tarief) je je winter verbruik saldeert.
Hier is de teruglevevergoeding zonder bericht ook ingevoerd. Ik kan het zien op de site bij mijn Eneco.
Maar vandaag kreeg ik ook een brief met nieuwe tarieven.
Afgelopen 1 april is mijn jaarcontract (0,22 cent/kWh) omzet naar variabel met een hoger tarief (0,25 cent/kWh).
Afgelopen 1 juli hebben ze het tarief aangepast naar een hoger tarief, zonder bericht ik moest het uit de mijn eneco halen(0,32 centkWh).
Vandaag 9/9 ontving ik een brief met nu een verdubbeling van het tarief naar 0,68 cent/kWh) en geen woord over het TLT (ik blijf het teruglevertarief noemen). Ze moesten dat 9 dagen van tevoren melden staat erin dagtekening brief 2/9, ingangsdatum 13/9.
Maar eens kijken wat ik hiervan vindt.
Afgelopen 1 april is mijn jaarcontract (0,22 cent/kWh) omzet naar variabel met een hoger tarief (0,25 cent/kWh).
Afgelopen 1 juli hebben ze het tarief aangepast naar een hoger tarief, zonder bericht ik moest het uit de mijn eneco halen(0,32 centkWh).
Vandaag 9/9 ontving ik een brief met nu een verdubbeling van het tarief naar 0,68 cent/kWh) en geen woord over het TLT (ik blijf het teruglevertarief noemen). Ze moesten dat 9 dagen van tevoren melden staat erin dagtekening brief 2/9, ingangsdatum 13/9.
[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 09-09-2022 18:14 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Kan nog steeds naar mijn idee aangezien voorwaarde overzicht zegt dat TLV een afgeleide is van het levertarief. En dat voorwaarde overzicht kan alleen aangepast worden volgens wettelijke wijzigingen (7.5). Dus niet door de algemene voorwaarden aan te passen.NileZ_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:52:
Ik denk dat de enige juiste en waarschijnlijk ook makkelijkste oplossing zal zijn dat ze die 61 cent blijven hanteren. Daarna melden dat het alsnog naar 9 cent gaat ingaande 10 dagen daarna.
anti-dateren is dacht ik wettelijk verboden én strafbaar?martijn v o schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:12:
Hier is de teruglevevergoeding zonder bericht ook ingevoerd. Ik kan het zien op de site bij mijn Eneco.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zit iets complexer in elkaar. Maar uiteindelijk verlagen ze het toch. Ze zijn de mist in gegaan met het niet op de juiste manier en binnen de termijn te informeren.jobr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:13:
[...]
Kan nog steeds naar mijn idee aangezien voorwaarde overzicht zegt dat TLV een afgeleide is van het levertarief. En dat voorwaarde overzicht kan alleen aangepast worden volgens wettelijke wijzigingen (7.5). Dus niet door de algemene voorwaarden aan te passen.
Dat er nog een paar andere kapstokjes zijn, is zo, ik wil gewoon dat ze zich aan de regels houden.
Dat moeten wij ook.
Die verlaging is niet zo spannend want die had ik wel verwacht. Niet zo drastisch natuurlijk, maar toch haha.
Hansieo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:11:
[...]
anti-dateren is dacht ik wettelijk verboden én strafbaar?
Je ziet duidelijjk dat ze tot dusver niet op de vingers getikt worden en Kassa met een halfbakken uitleg komt, wat ook niet helpt.quote: EnecoHahaha
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik zie in de voorwaarden echt geen manier om de TLV aan te passen voor een lopend contract. Van een vast contract voor 1 jaar mag je ook niet anders verwachten dat het blijft zoals het is. Als je vraagt volgens welk artikel ze denken het te kunnen aanpassen gaan ze er niet op in en blijft het bij "mogen wij altijd aanpassen".NileZ_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:25:
[...]
Zit iets complexer in elkaar. Maar uiteindelijk verlagen ze het toch. Ze zijn de mist in gegaan met het niet op de juiste manier en binnen de termijn te informeren.
Dat er nog een paar andere kapstokjes zijn, is zo, ik wil gewoon dat ze zich aan de regels houden.
Dat moeten wij ook.
Die verlaging is niet zo spannend want die had ik wel verwacht. Niet zo drastisch natuurlijk, maar toch haha.
Het niet (tijdig) informeren vind ik echt secundair.
Eens. Maar die verlaging komt er wel natuurlijk dat weten we allemaal.padoempats schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:21:
[...]
Ik zie in de voorwaarden echt geen manier om de TLV aan te passen voor een lopend contract. Van een vast contract voor 1 jaar mag je ook niet anders verwachten dat het blijft zoals het is. Als je vraagt volgens welk artikel ze denken het te kunnen aanpassen gaan ze er niet op in en blijft het bij "mogen wij altijd aanpassen".
Het niet (tijdig) informeren vind ik echt secundair.
Ze zijn ook al lang niet meer de hoogste dus het doet er ook niet zo heel erg veel toe. Zeker gezien de dikste opwek toch al voorbij is. De opwek moet uitbetaald worden. Het salderen van het komende stookseizoen voor sommigen, kan ook bij een andere partij. Daarvoor doet het tarief en tlv er niet zo toe. Het correct salderen is voor die mensen veel belangrijker.
Ik was van plan te blijven bij ze, maar laat mijn aanmelding elders gewoon doorlopen. Mocht Eneco volgende week de boel ineens recht zetten dan kan ik die nog herroepen. Maar persoonlijk wil ik niet meer bij die club zitten.
Gerechtigheid is inderdaad het doel. Die verlaging gaan ze gewoon recht praten, het niet tijdig informeren gaat ze niet lukken. Maar we gaan het meemaken met wat voor oplossing ze straks komen.
Edit/toevoeging: je noemt een vast contract. Heb jij een vast contract? Dan zou ik sowieso tot het gaatje gaan. Hier een modelcontract die toch sowieso al ging wijzigen per 1 januari.
1.5 maand naar iemand met een (voorlopig) hogere TLV, en daarna even salderen. Dat ga ik nu doen.
[ Voor 9% gewijzigd door NileZ_ op 10-09-2022 13:04 ]
Ook hier is de TLV plotseling verlaagd naar 9c: staat in mijn Eneco. Geen brief over ontvangen. En dat met een vast 1-jarig-contract, ingaande afgelopen 20 januari.
Als ik het goed begrijp, heb ik nu het recht om zonder boete het contract te beëindigen - klopt dat?
Als ik het goed begrijp, heb ik nu het recht om zonder boete het contract te beëindigen - klopt dat?
Of je houdt ze tot 20 januari aan hun contract. Vraag is, hoeveel ga je tussen nu en 20 januari nog terugleveren?BlindWillie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:39:
Ook hier is de TLV plotseling verlaagd naar 9c: staat in mijn Eneco. Geen brief over ontvangen. En dat met een vast 1-jarig-contract, ingaande afgelopen 20 januari.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-09-2022 14:53 ]
Onderstaand de mailwisseling tussen Eneco en mij.
1) Heb eerst via contactformulier van eneco aangegeven dat ik het er niet mee eens ben.
2) Krijg dan bericht van eneco waarbij ze niet ingaan op mijn opmerking over onterecht niet informeren.
3) Nu mail gestuurd naar eneco met opname van eigen tekst uit voorwaardenoverzicht (per 5-9) dat ze persoonlijk zullen informeren.
Nu afwachten wat daar weer op komt.
ad3) Beste klantenservicemedewerker,
Deze tekst staat in het voorwaardenoverzicht :
“De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding.”
Tot op de dag van vandaag heeft Eneco mij geen persoonlijk bericht gegeven dat de terugleververgoeding verandert. Dit betekent, rechtsmatig, dat mijn oude terugleververgoeding nog steeds van toepassing is.
Bij deze het verzoek om mij een persoonlijk bericht te sturen met daarin de mededeling dat mijn terugleververgoeding zal wijzigen en dat daarbij de door eneco zelf aangegeven termijn van minimaal 10 dagen gehandhaafd zal blijven.
Met vriendelijke groet, ....
ad 2) Van: Klantenservice Eneco [mailto:Klantenservice@eneco.com]
Verzonden: vrijdag 9 september 2022 15:18
Aan: .......
Onderwerp: RE: Uw reactie via onze website (CAS-...........)
Urgentie: Laag
Beste heer .......,
k begrijp heel goed dat u bent geschrokken dat het tarief voor de teruglevering per 5 september door ons is aangepast. Graag informeer ik u waarom u geen informatie van ons hierover heeft ontvangen.
U bent sinds dit jaar klant bij Eneco, daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee. Echter hebben wij daarom nog niet zwart op wit wat u daadwerkelijk teruglevert, middels een jaarnota. Om deze reden heeft u hier geen bericht van ontvangen. Het kan namelijk zijn dat wij uw opgeleverde verbruik alleen salderen op uw jaarnota en dat de wijziging van dit tarief bij u niet van toepassing is.
De terugleververgoeding is geregeld in het Voorwaardenoverzicht en daarin staat dat de tarieven kunnen wijzigen. De terugleververgoeding is voor alle nieuwe en bestaande klanten gelijk ongeacht het stroomproduct. Bij een contract voor bepaalde tijd wordt het leveringstarief voor de vaste looptijd vastgezet. In een contract zetten we altijd alleen de kale leveringstarieven vast. De overheidsheffingen, de btw en de netbeheerkosten kunnen ook bij een vast contract wijzigen. De terugleververgoeding zetten we niet vast voor bepaalde tijd en kan, net als de overheidsheffingen, de btw en de netbeheerder wijzigen.
Mocht u in de toekomst wel gaan terugleveren, dan geldt ook voor u de gewijzigde terugleververgoeding van € 0,09 per kWh. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie en vaste leveringskosten. Door deze wijziging is het toegestaan om je overeenkomst op te zeggen. Voor de opzegtermijn en eventuele opzegboete kun je het contract raadplegen.
Eneco volgt voor de berekening voor de terugleververgoeding de elektriciteitswet. Het ACM heeft hier momenteel geen vaste afspraken voor staan. De ontwikkelingen hierin worden door ons op de voet gevolgd en indien nodig aangepast als dit wordt besloten door het ACM.
Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag verder.
Met vriendelijke groet,
Dean Schley
Medewerker Klantenservice
ad 1) Je vraag
Onderwerp: Tarieven
Vraag: Goedendag,
Vandaag heb ik in mijn enco ingelogd en bij producten zag ik tot mijn verbazing dat het teruglevertarief nu op 0,09 euro per KWH staat. Ik ben hierover niet geinformeerd. Het teruglevertarief stond op 0,6143 euro per KWH.
Ik ben niet akkoord met het wijziging van dit tarief omdat ik niet vooraf geinformeerd ben en er dus ook geen redelijke termijn is aangehouden om van energieleverancier te wijzigen.
Bij deze het verzoek het oorsponkelijke tarief aan te houden en mij een redelijke termijn te geven voordat het tarief wijzigt.
1) Heb eerst via contactformulier van eneco aangegeven dat ik het er niet mee eens ben.
2) Krijg dan bericht van eneco waarbij ze niet ingaan op mijn opmerking over onterecht niet informeren.
3) Nu mail gestuurd naar eneco met opname van eigen tekst uit voorwaardenoverzicht (per 5-9) dat ze persoonlijk zullen informeren.
Nu afwachten wat daar weer op komt.
ad3) Beste klantenservicemedewerker,
Deze tekst staat in het voorwaardenoverzicht :
“De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding.”
Tot op de dag van vandaag heeft Eneco mij geen persoonlijk bericht gegeven dat de terugleververgoeding verandert. Dit betekent, rechtsmatig, dat mijn oude terugleververgoeding nog steeds van toepassing is.
Bij deze het verzoek om mij een persoonlijk bericht te sturen met daarin de mededeling dat mijn terugleververgoeding zal wijzigen en dat daarbij de door eneco zelf aangegeven termijn van minimaal 10 dagen gehandhaafd zal blijven.
Met vriendelijke groet, ....
ad 2) Van: Klantenservice Eneco [mailto:Klantenservice@eneco.com]
Verzonden: vrijdag 9 september 2022 15:18
Aan: .......
Onderwerp: RE: Uw reactie via onze website (CAS-...........)
Urgentie: Laag
Beste heer .......,
k begrijp heel goed dat u bent geschrokken dat het tarief voor de teruglevering per 5 september door ons is aangepast. Graag informeer ik u waarom u geen informatie van ons hierover heeft ontvangen.
U bent sinds dit jaar klant bij Eneco, daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee. Echter hebben wij daarom nog niet zwart op wit wat u daadwerkelijk teruglevert, middels een jaarnota. Om deze reden heeft u hier geen bericht van ontvangen. Het kan namelijk zijn dat wij uw opgeleverde verbruik alleen salderen op uw jaarnota en dat de wijziging van dit tarief bij u niet van toepassing is.
De terugleververgoeding is geregeld in het Voorwaardenoverzicht en daarin staat dat de tarieven kunnen wijzigen. De terugleververgoeding is voor alle nieuwe en bestaande klanten gelijk ongeacht het stroomproduct. Bij een contract voor bepaalde tijd wordt het leveringstarief voor de vaste looptijd vastgezet. In een contract zetten we altijd alleen de kale leveringstarieven vast. De overheidsheffingen, de btw en de netbeheerkosten kunnen ook bij een vast contract wijzigen. De terugleververgoeding zetten we niet vast voor bepaalde tijd en kan, net als de overheidsheffingen, de btw en de netbeheerder wijzigen.
Mocht u in de toekomst wel gaan terugleveren, dan geldt ook voor u de gewijzigde terugleververgoeding van € 0,09 per kWh. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie en vaste leveringskosten. Door deze wijziging is het toegestaan om je overeenkomst op te zeggen. Voor de opzegtermijn en eventuele opzegboete kun je het contract raadplegen.
Eneco volgt voor de berekening voor de terugleververgoeding de elektriciteitswet. Het ACM heeft hier momenteel geen vaste afspraken voor staan. De ontwikkelingen hierin worden door ons op de voet gevolgd en indien nodig aangepast als dit wordt besloten door het ACM.
Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag verder.
Met vriendelijke groet,
Dean Schley
Medewerker Klantenservice
ad 1) Je vraag
Onderwerp: Tarieven
Vraag: Goedendag,
Vandaag heb ik in mijn enco ingelogd en bij producten zag ik tot mijn verbazing dat het teruglevertarief nu op 0,09 euro per KWH staat. Ik ben hierover niet geinformeerd. Het teruglevertarief stond op 0,6143 euro per KWH.
Ik ben niet akkoord met het wijziging van dit tarief omdat ik niet vooraf geinformeerd ben en er dus ook geen redelijke termijn is aangehouden om van energieleverancier te wijzigen.
Bij deze het verzoek het oorsponkelijke tarief aan te houden en mij een redelijke termijn te geven voordat het tarief wijzigt.
Nee, je moet de boete betalen volgens Eneco. Ik heb hetzelfde helaasBlindWillie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:39:
Dan vrees ik hier hetzelfde.Zenix schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:21:
[...]
Nee, je moet de boete betalen volgens Eneco. Ik heb hetzelfde helaas
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
20*350ZO45°
Ik heb ook geen bericht gehad met 1 jarig contract, uit voorzorg weg gegaan op 5-9 en de nota inmiddels gekregen, volgens mij staat er een 50 euro boete op onder het kopje overige kosten.BlindWillie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:39:
@Richard de meeste mensen hier betalen helemaal niets
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-09-2022 15:41 ]
twain4me schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:38:
[...]
@Richard de meeste mensen hier betalen helemaal niets
Members only:
#THX
Inloggen
20*350ZO45°
Wow, dus zelfs in zo'n geval brengt Eneco 50,- in rekening? Was ik al bang voor. Dan heb je als consument dus werkelijk geen poot om op te staan. Ik zal zo meteen nog eens nakijken wat daarover precies staat in de voorwaarden.
Hmmm, het lijkt erop dat je inderdaad zelfs in dat geval verplicht bent de boete te betalen. Uit de algemene voowaarden:
Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden?
Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
en:
21.3 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en beëindigt u deze overeenkomst eerder dan de afgesproken einddatum? Dan kunnen wij u hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze opzegvergoeding hoeft u niet te betalen als wij de Kwaliteitscriteria hebben aangepast zonder dat het
moest van de overheid.
Dit verbaast me. Ik dacht dat tariefswijziging een vorm van contractbreuk was en dat dat automatisch betekende dat je van jou kant de overeenkomst kunt ontbinden zonder verdere consequenties. Laat Eneco misschien iets bewust achterwege?
Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
en:
21.3 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en beëindigt u deze overeenkomst eerder dan de afgesproken einddatum? Dan kunnen wij u hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze opzegvergoeding hoeft u niet te betalen als wij de Kwaliteitscriteria hebben aangepast zonder dat het
moest van de overheid.
Dit verbaast me. Ik dacht dat tariefswijziging een vorm van contractbreuk was en dat dat automatisch betekende dat je van jou kant de overeenkomst kunt ontbinden zonder verdere consequenties. Laat Eneco misschien iets bewust achterwege?
Maar die "gekkies" noemen het geen tarief .maar een vergoeding.BlindWillie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:07:
20*350ZO45°
Dat heb ik ook al gedacht: in 19.1. wordt gesproken over "leveringstarieven" en niet over de terugleververgoeding. Hmmm.
In het verlengde van wat eneco nu doet zouden ze ook een nieuwe set algemene voorwaarden kunnen uitbrengen waarin de items in 19.x het niet meer mogelijk maken dat de leveringstarieven vast kunnen zijn, en hiermee dus ook de leveringstarieven van vaste contracten variabel worden. Daar gaat echt de ACM of rechter niet in mee wanneer die tarieven in het contract onder een kopje waaring het woord "1 jaar" of "vast" staan. Als je het mij vraagt geldt dat ook voor de TLV aangezien deze ook onder dat kopje staat
Een nieuwe set algemene voorwaarden uitbrengen voor bestaande contracten (dat bedoel je toch?) is al helemaal uit den boze. Misschien nog interessant om toe te voegen: deze algemene voorwaarden zijn van 2017. Bij contracten (tot nu toe in elk geval) zijn dat de voorwaarden die door Eneco worden meegestuurd.
Die artikel 19.2 is dikke kolder van Eneco. Daar staat dat deze voorwaarden, dus de Algemene voorwaarden 2017 gewijzigd mogen worden.BlindWillie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:07:
Hmmm, het lijkt erop dat je inderdaad zelfs in dat geval verplicht bent de boete te betalen. Uit de algemene voowaarden:
en:
moest van de overheid.
De aanvullende voorwaarden die bij jouw product horen mogen niet gewijzigd worden, afhankelijk van jouw product.
Mocht Eneco beginnen over artikel 19.2, verwijs ze wat betreft hun terugleververgoeding naar artikel 4.2 van de Algemene voorwaarden: ze horen de afgesproken vergoeding te betalen.
En bij het Voorwaardenoverzicht staat in artikel 3 beschreven hoe de vergoeding tot stand komt.
Artikel 3 mogen ze alleen veranderen als er een wetswijziging is, aldus artikel 7.5 van het Voorwaardenoverzicht.
Oftewel: Eneco zit fout maar ze hebben er schijnt aan, klantenservice blijft 19.2 roepen omdat dat de communicatielijn is en ik verwacht dat ze binnen 5 dagen met een andere communicatielijn gaan komen omdat ze ook heus wel op dit forum meekijken.
Voor Eneco: jullie zijn een stelletje eikels, groeten uit Assen!
24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Vrees dat jullie je recht echt alleen bij een rechter gaan halen. Zowel qua boete als qua in stand houden van de voorwaarden bij vast contract. Juridisch staan ze volgens mij erg zwak maar ga er maar aan beginnen en vooral het volmaken..Zenix schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:21:
[...]
Nee, je moet de boete betalen volgens Eneco. Ik heb hetzelfde helaas
Een voorwaarde die bij een eenzijdige wijziging kosteloos opzeggen niet mogelijk maakt staat op de zwarte lijst en is vernietigbaar.
Zou mooi zijn, verander je de voorwaarden dat een kWh 1000 euro kost en opzeggen een miljoen. - Ja meneer, dat staat in de nieuwe voorwaarden.
Ik begin echt te denken dat mensen hier naar Mitsubishi (MC) investors relations moeten gaan mailen of ze op de hoogte zijn van aanstaande rechtzaken ivm mismanagement. Kijken hoe snel de top op het matje geroepen wordt.
Het best zou zijn een gezamelijke zaak beginnen, dan is ook duidelijk dat er niet een individueel probleem speelt.
Het zou trouwens wel passend zijn als de verantwoordelijke hiervoor de zak krijgt. Òf het bedrijf is werkelijk van god los en verbindt hier geen consequenties aan, of er kan straks iemand een andere baan zoeken.
Zou mooi zijn, verander je de voorwaarden dat een kWh 1000 euro kost en opzeggen een miljoen. - Ja meneer, dat staat in de nieuwe voorwaarden.
Ik begin echt te denken dat mensen hier naar Mitsubishi (MC) investors relations moeten gaan mailen of ze op de hoogte zijn van aanstaande rechtzaken ivm mismanagement. Kijken hoe snel de top op het matje geroepen wordt.
Het best zou zijn een gezamelijke zaak beginnen, dan is ook duidelijk dat er niet een individueel probleem speelt.
Het zou trouwens wel passend zijn als de verantwoordelijke hiervoor de zak krijgt. Òf het bedrijf is werkelijk van god los en verbindt hier geen consequenties aan, of er kan straks iemand een andere baan zoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 10-09-2022 20:28 ]
Mooi om te zien hoe Tweakers reageren over Eneco. Feit blijft wel dat je niet bij Eneco hoeft te blijven. Je stapt gewoon over en je bent van Eneco af. Denk eens aan de mensen die stadsverwarming van Eneco afnemen.. Jaar in, jaar uit, dit soort taferelen...
Dat kan dus in feite niet altijd, omdat nieuwe leveranciers veelal een overstaptermijn van 30 dagen hanteren en al helemaal niet doen aan met terugwerkende kracht een contract in laten gaan.GioStyle schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:08:
Mooi om te zien hoe Tweakers reageren over Eneco. Feit blijft wel dat je niet bij Eneco hoeft te blijven. Je stapt gewoon over en je bent van Eneco af.
Maar dat laatste zou je eigenlijk wel willen, aangezien Eneco dus stiekem bij mensen de TLV naar beneden heeft aangepast, moet je hier als klant eerst maar eens zien achter te komen en dan tot de conclusie komen dat je dagen - als niet langer - energie aan het terug te leveren bent tegen een ander tarief dan afgesproken.
Ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheid dan dit via de geschillencommissie of rechter weer te laten corrigeren ( of Eneco moet ook eindelijk eens tot de conclusie komen dat ze hoogstwaarschijnlijk onwettig bezig zijn )
In vino veritas, in aqua sanitas
Waar kan je naar toe?
Bij anderen betaal je meer of je begint met een achterstand aan kwh-ers de winter in.
Vervolgens verwacht ik dezelfde taferelen bij andere leveranciers als eneco hier mee wegkomt.
Eind van het liedje ben je nog meer kwijt in de dure wintermaanden met lage terugleververgoeding.
En nog lagere als de lente begint want dan is er weer een overschot.
Ook verwacht ik nog meer leveranciers die , net als budgetenergie, per maand salderen.
De politiek verandert daar niets aan voor de burger want is op hand van de bedrijven.
Bij anderen betaal je meer of je begint met een achterstand aan kwh-ers de winter in.
Vervolgens verwacht ik dezelfde taferelen bij andere leveranciers als eneco hier mee wegkomt.
Eind van het liedje ben je nog meer kwijt in de dure wintermaanden met lage terugleververgoeding.
Ook verwacht ik nog meer leveranciers die , net als budgetenergie, per maand salderen.
De politiek verandert daar niets aan voor de burger want is op hand van de bedrijven.
Dat je weer begint met achterstand qua TLV de winter in gaat heb je sowieso door de wijziging van de TLV / tarieven.Dorus12 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:46:
Waar kan je naar toe?
Ja ook zoiets, ' zou niet mogen ' maar deze boevenbende doet het wel.
En bij budget veranderen ze standaard de tarieven elke maand, dus daar komt dat salderen per maand dan ook uit vandaan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ben wel 500 euro kwijt doordat ik niet op tijd (ohnee, nooit...) ben geinformeerd en op tijd weg kon naar een andere toko.GioStyle schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:08:
Mooi om te zien hoe Tweakers reageren over Eneco. Feit blijft wel dat je niet bij Eneco hoeft te blijven. Je stapt gewoon over en je bent van Eneco af. Denk eens aan de mensen die stadsverwarming van Eneco afnemen.. Jaar in, jaar uit, dit soort taferelen...
Dure centjes voor het gas komende winter. Had ik wel ingecalculeerd. Beetje zeuren natuurlijk, maar toch, ik lig er niet wakker van, maar t is wel jammer. Als een bedrijf t flikt, wat poeha en verder niks? Als een burger dit uithaalt gaat ie 10j de bak in (bij wijze van).
Hadden ze het op 1 aug verteld, was ik op 1 sept weer onder de pannen geweest...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Engie, IC, Innova, ? zoeken naar een hoge tlv, er zijn opties.Dorus12 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:46:
Waar kan je naar toe?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Eneco is na dit geintje natuurlijk gewoon k*t, dat zijn we het wel over eens allemaal.
Maar heeft iemand al een reactie van de aangekondigde 'oplossing'?
Als er inderdaad iets komt van ze als oude tlv hanteren gedurende 30 dagen, is het misschien nog de moeite waard om nog even te wachten met De Geschillencommissie.
Maar heeft iemand al een reactie van de aangekondigde 'oplossing'?
Als er inderdaad iets komt van ze als oude tlv hanteren gedurende 30 dagen, is het misschien nog de moeite waard om nog even te wachten met De Geschillencommissie.
/offtopicursusMaritimus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:50:
[...]
Klopt. Aanmelden totale vermogen van je pv-systeem is verplicht op energieleveren.nl zodat de netbeheerder en leveranciers weten dat je teruglevert.
Het is verplicht maar er staan geen sacties op als je het niet doet. Ik zou iedereen die nog een ferraris meter heeft aanraden het niet te doen.
Bizar dat dat topic weer op slot is. Super handig dat de TLV's daar verzameld worden, en vervolgens zetten we er zo'n enorm streng beleid op dat voor iedere kleine afdwaling het topic een maand op slot gaat waardoor het compleet zijn nut verliest.ursusMaritimus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:24:
En zijn nog ergens nieuwe tlv's te vinden nu het grote topic op slot zit?
Ik vind het helemaal niet storend om wat offtopic berichten door te worstelen, zolang de info maar beschikbaar blijft. Mensen die flink (of continue) off-topic gaan kunnen we zelf ook wel corrigeren of gewoon geen antwoord op geven
Gelukkig mogen we het hier wel hebben over Eneco en hun veel te lage TLV
Nee maar er zijn inmiddels wel leveranciers (o.a. Eneco) die zeggen dat je installatie moet zijn aangemeld om voor de TLV in aanmerking te komen.jbhc schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:50:
[...]
/offtopic
Het is verplicht maar er staan geen sacties op als je het niet doet. Ik zou iedereen die nog een ferraris meter heeft aanraden het niet te doen.
Heb nagevraagd en ze willen nog opruimen…tss68nl schreef op zondag 11 september 2022 @ 01:17:
[...]
Bizar dat dat topic weer op slot is. Super handig dat de TLV's daar verzameld worden, en vervolgens zetten we er zo'n enorm streng beleid op dat voor iedere kleine afdwaling het topic een maand op slot gaat waardoor het compleet zijn nut verliest.
Ik vind het helemaal niet storend om wat offtopic berichten door te worstelen, zolang de info maar beschikbaar blijft. Mensen die flink (of continue) off-topic gaan kunnen we zelf ook wel corrigeren of gewoon geen antwoord op geven
Gelukkig mogen we het hier wel hebben over Eneco en hun veel te lage TLV
offtopic, maarmathijshooi schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:03:
[...]
Heb nagevraagd en ze willen nog opruimen…
Hier dan maar even melden dat Engie de TLV weer behoorlijk verlaagd heeft...
Anoniem: 1582350
Heb je ook meer informatie daarover? Desnoods zet het in het grote TLV topic.Srednier schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:08:
[...]
offtopic, maar
Tarieven Engie
Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,63122 per kWh
Daltarief per kWh
€ 0,52928 per kWh
Enkeltarief per kWh
€ 0,58596 per kWh
TLV (dus ex btw, EB en ODE)
Normaaltarief per kWh
€ 0,63122 per kWh
Daltarief per kWh
€ 0,52928 per kWh
Enkeltarief per kWh
€ 0,58596 per kWh
TLV (dus ex btw, EB en ODE)
Wel een flink dalende trend in de tarieven in het algemeen. Vattenfall net ook veel gedaaldSrednier schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:16:
Tarieven Engie
Normaaltarief per kWh
€ 0,63122 per kWh
Daltarief per kWh
€ 0,52928 per kWh
Enkeltarief per kWh
€ 0,58596 per kWh
TLV (dus ex btw, ED en ODE)
Gas is de laatste 2 weken ook van 3 naar 2 euro gegaan...padoempats schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:21:
[...]
Wel een flink dalende trend in de tarieven in het algemeen. Vattenfall net ook veel gedaald
Ter info. het TLV-topic is zojuist weer geopend:
teacher in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
teacher in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Het is nogal een verschil of de tarieven in het algemeen verlaagd worden of ineens de TLV losgekoppeld wordt en met 85% wordt verlaagd. Het helpt niet echt hier op deze manier weer ruis te veroorzaken met zo'n half en eigenlijk onjuist bericht.Srednier schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:08:
[...]
offtopic, maar
Bang voor alle media aandacht zeker.mathijshooi schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:03:
[...]
Heb nagevraagd en ze willen nog opruimen…
Waar heb je gezien gas voor 2e met nieuwe aansluiting?Srednier schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:26:
[...]
Gas is de laatste 2 weken ook van 3 naar 2 euro gegaan...
Nee gewoon spot prijzen, ik weet niet of je het er ook ergens voor kunt kopen in een variabel contract. Wat ik bedoelde is dat de energieprijzen de laatste 2 weken een omlaag gaande trend hebben, en dit dus ook vertaald in een TLV die wat zaktmarcink schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:38:
[...]
Waar heb je gezien gas voor 2e met nieuwe aansluiting?
Kijk even in topic: Nieuwe redelijke terugleververgoeding (TLV) in 2023Anoniem: 1582350 schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:55:
[...]
Heb je ook meer informatie daarover? Desnoods zet het in het grote TLV topic.
en het weer geopende topic: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
[ Voor 16% gewijzigd door Nico-G op 12-09-2022 00:22 ]
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Eneco net gesproken. Ik ga nog een mail krijgen. Ze zijn nog bezig om te bepalen hoe om te gaan met de groep die geen mail.brief heeft gehad. Mijn dashboard rekent nog steeds met 61 cent. Bij producten staat TLV van 9 cent
Bij mij precies hetzelfde wat betreft de wijzing zonder aankondiging per brief/email, maar dat is bij velen gebeurd als ik het zo lees. Hierover heb ik net maar een bericht gestuurd via het formulier op de website, de helpdesk was blijkbaar nogal druk... goh.Fredericm schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:31:
Eneco net gesproken. Ik ga nog een mail krijgen. Ze zijn nog bezig om te bepalen hoe om te gaan met de groep die geen mail.brief heeft gehad. Mijn dashboard rekent nog steeds met 61 cent. Bij producten staat TLV van 9 cent
Wat ik wel bijzonder vind is dat ik niet geïnformeerd ben, maar dat ik bij het aangaan van mijn contract (eind juli 2022) het verbruik en opbrengst moest opgeven. Dit staat in het contract opgenomen en hieruit blijkt duidelijk dat ik overall terug lever. Deze info hadden ze dus van alle contracten prima kunnen hanteren voor wie er wel/niet per brief geïnformeerd zou worden. Het argument "we wisten niet dat je zou terugleveren" zoals ze dat bij meerderen op dit forum aangaven lijkt dus geen stand te houden met deze informatie. Ben benieuwd hoe ze dit gaan repareren...
Weg per 6 september bij deze boeven, heb ze vooraf nog wel aansprakelijk gesteld voor de gedorven inkomsten (TLV) voor de 5e en 6e september, dit puur uit principe.
Nu heb ik de afrekening nog niet binnen, waarschijnlijk durven ze het niet aan om me tegen 9 cent af te rekenen
Nu heb ik de afrekening nog niet binnen, waarschijnlijk durven ze het niet aan om me tegen 9 cent af te rekenen
*Insert the we got a badass here meme*mb1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:02:
Weg per 6 september bij deze boeven, heb ze vooraf nog wel aansprakelijk gesteld voor de gedorven inkomsten (TLV) voor de 5e en 6e september, dit puur uit principe.

Wat ik mij afvraag... mensen vallen hier over de wijzigingen van Eneco per 5-9 en zich niet aan de contracten houden (terecht natuurlijk). Sommigen kiezen het hazenpad en gaan als de wiedeweerga naar bijv. UC. Ik heb zelf ook een aantal contracten aangevraagd (o.a. Engie en UC). Wat mij dan opvalt is dat in het contract van UC helemaal niets over de TLV geroepen wordt... waar gaan we deze jongens op aanspreken als ze zich niet houden 'aan de afspraak'? Ik bedoel, stel dat ze over een paar weken een vergelijkbaar trucje doen als Eneco?
Iemand de TLV al via de klantenservice van UC laten bevestigen, bijv. via mail?
@HKees Engie: "Wij bieden op het moment alleen variabele contracten aan. Hiervan kan het terglevertarief tussentijds inderdaad gaan wijzigen."
Dat klopt maar in het contract lees ik tenminste nog:FastFox91 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:16:
@HKees Engie: "Wij bieden op het moment alleen variabele contracten aan. Hiervan kan het terglevertarief tussentijds inderdaad gaan wijzigen."
/f/image/lkfs4nfaYgnyuIti0oYu6IBn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door HKees op 12-09-2022 10:18 ]
tja, wel als ze het niet netjes de afgesproken 9 of 30 dagen van tevoren bekend maken...HKees schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:04:
Wat ik mij afvraag... mensen vallen hier over de wijzigingen van Eneco per 5-9 en zich niet aan de contracten houden (terecht natuurlijk). Sommigen kiezen het hazenpad en gaan als de wiedeweerga naar bijv. UC. Ik heb zelf ook een aantal contracten aangevraagd (o.a. Engie en UC). Wat mij dan opvalt is dat in het contract van UC helemaal niets over de TLV geroepen wordt... waar gaan we deze jongens op aanspreken als ze zich niet houden 'aan de afspraak'? Ik bedoel, stel dat ze over een paar weken een vergelijkbaar trucje doen als Eneco?
Bij UC gelijk aan levertarief, conform Engie. Zie jij ook bij je berekening, wat de toekomst brengt is een vraagHKees schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:04:
Als je veel overschot hebt zou je naar innova 1 jaar vast kunnen. Zit je aan 90 cent.HKees schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:04:
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Een voorbeeldberekening op een website of een zinnetje met wat de TLV is (zoals UC op de website doet) is voor mij juridisch iets anders dan een officieel document (als een contract) waarin staat dat de TLV gelijk is aan de kale leveringstarieven. Dit staat wat mij betreft los van of ze deze überhaupt eenzijdig kunnen wijzigen.Fredericm schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:29:
[...]
Bij UC gelijk aan levertarief, conform Engie. Zie jij ook bij je berekening, wat de toekomst brengt is een vraag
Overigens heb ik zojuist een mailtje van de klantenservice van UC waarin ze me bevestigen:
Tarieven terugleveren stroom zonnepanelen
Terugleveren met zonnepanelen houdt in dat u meer stroom teruglevert dan u verbruikt. Indien u meer teruglevert dan verbruikt, ontvangt u per teruggeleverde kWh het leveringstarief zonder overheidsheffingen exclusief btw.
Weliswaar een copy-paste van de website, maar nu toch mooi met datum en tekst in mijn mailbox.
Komt bij mij gelijk de vraag op; waar klaag je dan precies over? En wat geef je aan te weten als je klaagt?paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:30:
***members only***
Zal voor iedereen misschien anders zijn maar voor mij geef ik middels klagen ‘niks’ aan te weten.
Heel toevallig gezien in de eneco app dat mijn tlv veranderd is van 0,61€ naar 0,09€.
Volgens mijn voorwaarden is de tlv gelijk aan kale levertarief.
Dus heb ik eneco hierop gewezen en gevraagd deze binnen 14 dagen terug aan te passen. Niks meer, niks minder.
Ze kunnen 2 dingen doen, tlv terug naar 0,61€ of kale levertarief naar 0,13€ of zoiets.
Volgens mij is hier geen speld tussen te krijgen. Benieuwd of het advocatenkantoor dit ook zo hebben bekeken.
Aadjuh_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:59:
[...]
Komt bij mij gelijk de vraag op; waar klaag je dan precies over? En wat geef je aan te weten als je klaagt?
Zal voor iedereen misschien anders zijn maar voor mij geef ik middels klagen ‘niks’ aan te weten.
Members only:
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 12-09-2022 11:06 ]
Wat had moeten ingaan dan per 5 of 7 september?paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:03:
[...]
ze antwoorden dan met iets in de strekking van: oh ja sorry. hahaha wat vreemd dat je geen bericht hebt gekregen. Maar per 5 sept idd blabalbalbaa
Stel dat was op 7 sept, dan kun je hooguit verdedigen dat het per 17 sept alsnog in zou gaan.
Nieuwe voorwaarden?
Diverse uitspraken geschillencommissie zeggen 30 dagen van te voren melden.
Ik weet tot op heden niks van nieuwe voorwaarden
[ Voor 15% gewijzigd door Aadjuh_ op 12-09-2022 11:10 ]
je contactmoment met eneco over deze kwestie + 10 dagenAadjuh_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:07:
[...]
Wat had moeten ingaan dan per 5 of 7 september?
N
Daarom klaag je pas voor het eerst bij de eindafrekening, want dan denk je "hey, verrek, hier staat de verkeerde TLV maar ik heb daar helemaal nooit iets over gehoord. Ik had wel gezien dat het voor sommigen werd aangepast, maar ik zou persoonlijk op de hoogte worden gesteld, en dat is niet gebeurd."
[ Voor 28% gewijzigd door Yaldair op 12-09-2022 11:26 ]
Ik denk dat je gelijk hebt, want ik heb er ook nog niet eerder over gehoord. Allemaal 'geruchten'Yaldair schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:23:
Daarom klaag je pas voor het eerst bij de eindafrekening, want dan denk je "hey, verrek, hier staat de verkeerde TLV maar ik heb daar helemaal nooit iets over gehoord".
Misschien is ook wel een strategie van Eneco om mensen bang te maken (immers, velen handelen zonder een officieel bericht gehad te hebben, waaronder ikzelf) en uit zichzelf over te laten stappen...
Vooralsnog lijkt mijn tactiek dus nog bruikbaar. Ik heb niet ingelogd bij Eneco en ga dat ook vooral niet doen. Deze week wil ik me aanmelden bij een nieuwe leverancier en bij de jaarafrekening ga ik bezwaar maken. Door nu pro-actief bezwaar te maken zou ik mezelf dus in de vingers kunnen snijden. En aangezien mijn echte naam niet Homer-Simpson is (sorry voor wie ik nu teleurstel) kan ik volgens mij tegenover Eneco vol blijven houden van niks te hebben geweten.Homer-Simpson schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:39:
Ik kijk het nog een weekje of wat aan en dan ga ik oversluiten bij de tent met dan de hoogste TLV. In de tussentijd hou ik mijn brievenbus en mailbox nauwlettend in de gaten voor berichten van Eneco. Inloggen in de app of mijn Eneco doe ik echter niet meer tot die tijd. Ze zullen mij actief moeten informeren en niet via een of andere pop-up in de app of weet ik veel wat.
Tegen de tijd dat de jaarrekening op de mat/mailbox ploft doe ik wel alsof ik gek ben en zal ik bezwaar maken, de klacht doorgeleiden naar de ACM en met Eneco’s afwijzing in de hand naar de geschillencommissie stappen. Geloof er niks van dat die ook maar een spaan heel laten van de handelswijze van Enenco. Niet geïnformeerd is niet geïnformeerd, punt uit.
Niet eens nodig om dieper op de argumentatie van de wijziging in te gaan.
Ik snap overigens oprecht niet waarom ze bij Eneco niet gewoon al hun klanten informeren. Dit is toch opportunisme van de bovenste plank zo.
Ik denk dat het een goede strategie is.Homer-Simpson schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:27:
[...]
Vooralsnog lijkt mijn tactiek dus nog bruikbaar. Ik heb niet ingelogd bij Eneco en ga dat ook vooral niet doen. Deze week wil ik me aanmelden bij een nieuwe leverancier en bij de jaarafrekening ga ik bezwaar maken. Door nu pro-actief bezwaar te maken zou ik mezelf dus in de vingers kunnen snijden. En aangezien mijn echte naam niet Homer-Simpson is (sorry voor wie ik nu teleurstel) kan ik volgens mij tegenover Eneco vol blijven houden van niks te hebben geweten.
Voor mij persoonlijk (kan per 17-9 overstappen naar UC) zou het om 12 dagen gaan. 12 dagen waarop de opbrengst niet bijzonder hoog is (zie vorige week) en eventueel het netto verschil dus 0,52 per kWh (zeg dat ik in deze periode plm. 18 kWh per dag teruglever). Denk niet dat ik zin heb om voor zo'n luttel bedrag naar de geschillencomissie te stappen (hoe zeer het onrecht ook), en al het gedoe eromheen, tenzij mensen me kunnen overtuigen.
Was ook mijn eerste gedachte, niks doen, pas bij einde contract op 15 maart pas verbaasd reageren dat het niet klopt en niks wist van aanpassing. Ga toch het hazenpad kiezen om een paar redenen.
Allereerst om in het geval het allemaal toch bij de 9c blijft vanwege wat dan ook, ik de schade minimaliseer.
Ten tweede, vanaf 15 maart verwacht ik niet dat de TLV nergens 46c of hoger is. Als ik dan tot einde contract blijf uitzitten ga ik aan mijn hoge TLV saldo zitten in de winter. Het verbruik tussen november en februari is dermate hoog dat ik zeker aan mijn 'augustus en september'-opwek ga komen. Ongeacht of de TLV zou zijn aangepast zou het financieel de betere keuze zijn om ongeveer nu over te stappen om nu een (goedkoop) saldo/budget op te bouwen voor de winter elders.
Ten derde wil ik voorkomen dat aan het einde van de rit de saldering niet gaat zoals ik zou hopen, dus dat verbruik in de winter niet alleen van 9c potje gaat maar ook daarvoor. Risico voorkom ik zo.
Ten vierde omdat ik het een boevenstreek vind om stilzwijgend (vaste) contracten aan te passen met als reden 'ja niet voor iedereen van toepassing dus we kijken zelf wel voor wie het geldt)
Allereerst om in het geval het allemaal toch bij de 9c blijft vanwege wat dan ook, ik de schade minimaliseer.
Ten tweede, vanaf 15 maart verwacht ik niet dat de TLV nergens 46c of hoger is. Als ik dan tot einde contract blijf uitzitten ga ik aan mijn hoge TLV saldo zitten in de winter. Het verbruik tussen november en februari is dermate hoog dat ik zeker aan mijn 'augustus en september'-opwek ga komen. Ongeacht of de TLV zou zijn aangepast zou het financieel de betere keuze zijn om ongeveer nu over te stappen om nu een (goedkoop) saldo/budget op te bouwen voor de winter elders.
Ten derde wil ik voorkomen dat aan het einde van de rit de saldering niet gaat zoals ik zou hopen, dus dat verbruik in de winter niet alleen van 9c potje gaat maar ook daarvoor. Risico voorkom ik zo.
Ten vierde omdat ik het een boevenstreek vind om stilzwijgend (vaste) contracten aan te passen met als reden 'ja niet voor iedereen van toepassing dus we kijken zelf wel voor wie het geldt)
Het is maar 50 euro, dus waarom niet? Als je in gelijk gesteld wordt krijg je die nog terug ook.HKees schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat het een goede strategie is.
Voor mij persoonlijk (kan per 17-9 overstappen naar UC) zou het om 12 dagen gaan. 12 dagen waarop de opbrengst niet bijzonder hoog is (zie vorige week) en eventueel het netto verschil dus 0,52 per kWh (zeg dat ik in deze periode plm. 18 kWh per dag teruglever). Denk niet dat ik zin heb om voor zo'n luttel bedrag naar de geschillencomissie te stappen (hoe zeer het onrecht ook), en al het gedoe eromheen, tenzij mensen me kunnen overtuigen.
Ik heb zojuist een protestbrief gestuurd aan Eneco. Ik deel 'm hier even voor wie ook zoiets wil opstellen. Let op: kijk wel even de voorwaarden van je contract (!= algemene voorwaarden) na, met name artikel 9 en 3.
Jongstleden <...> constateerde ik tot mijn verbazing in “Mijn Eneco” dat de terugleververgoeding die volgens ons contract gesteld was op € 0,45845 was gewijzigd in € 0,09. Ik was hierover verbaasd om de volgende redenen:
Jongstleden <...> constateerde ik tot mijn verbazing in “Mijn Eneco” dat de terugleververgoeding die volgens ons contract gesteld was op € 0,45845 was gewijzigd in € 0,09. Ik was hierover verbaasd om de volgende redenen:
- In het contract hebben wij een andere terugleververgoeding afgesproken.
- U heeft mij niet over deze wijziging geïnformeerd, wat in strijd is met de voorwaarden van het contract. Zie “Algemene voorwaarden” artikel 19.2:
Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. - Conform de algemene voorwaarden mogen alleen de leveringstarieven worden veranderd:
Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen? - Hier wordt gesproken over leveringstarieven, niet over terugleververgoeding.
- In het geval dat u van mening bent dat de terugleververgoeding ook onder de leveringstarieven valt, dan is het wijzigen van hiervan in strijd met de voorwaarden van ons contract. Artikel 6:
Dit tarief wijzigt niet tijdens de vaste looptijd van uw contract. - Conform artikel 9 van ons contract mogen de tarieven worden gewijzigd
a. als de netbeheerder de tarieven wijzigt;
b. vanwege een overheidsmaatregel.
Van beide situaties is hier geen sprake. - Conform artikel 3 van het contract is de terugleververgoeding gelijk aan het “kale” leveringstarief:
Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
Net een "Poes lieve" dame van Eneco aan de lijn die mij hier thuis opbelt:
Zij: U heeft ons aansprakelijk gesteld voor uw schade??
Ik: Klopt.
Zij: ik wil kijken of ik er met u uitkomt zonder rechtzaak..
Ik: het gaat mij om het principe een dat van duizenden anderen.
Zij: Ik ga uw afrekening in de gaten houden een als de laatste dag tegen een verkeerd tarief is berekend ga ik u het verschil vergoeden!
Ik: Kunt u deze toezegging even per mail bevestigen.
Zij: Zeker.
Zij: U heeft ons aansprakelijk gesteld voor uw schade??
Ik: Klopt.
Zij: ik wil kijken of ik er met u uitkomt zonder rechtzaak..
Ik: het gaat mij om het principe een dat van duizenden anderen.
Zij: Ik ga uw afrekening in de gaten houden een als de laatste dag tegen een verkeerd tarief is berekend ga ik u het verschil vergoeden!
Ik: Kunt u deze toezegging even per mail bevestigen.
Zij: Zeker.