Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 20 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

mb1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:00:
Net een "Poes lieve" dame van Eneco aan de lijn die mij hier thuis opbelt:

Zij: U heeft ons aansprakelijk gesteld voor uw schade??
Ik: Klopt.
Zij: ik wil kijken of ik er met u uitkomt zonder rechtzaak..
Ik: het gaat mij om het principe een dat van duizenden anderen.
Zij: Ik ga uw afrekening in de gaten houden een als de laatste dag tegen een verkeerd tarief is berekend ga ik u het verschil vergoeden!
Ik: Kunt u deze toezegging even per mail bevestigen.
Zij: Zeker.
*O*
Wow, dat had ik niet aan zien komen!! Kan het bijna niet geloven.
In dat geval zouden we dus een route hebben die iedereen kan bewandelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zij: Ik ga uw afrekening in de gaten houden een als de laatste dag tegen een verkeerd tarief is berekend ga ik u het verschil vergoeden!
*O*
hoe zag je aansprakelijkheidsstelling brief eruit?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 19:16
paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:32:
[...]

Als je veel overschot hebt zou je naar innova 1 jaar vast kunnen. Zit je aan 90 cent.
Issue hier is dat er gas bij moet tegenwoordig en de start datum niet naar feb23 kon (op tijd)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR

*O*
no way.... :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

maar eens even afwachten wat zij bedoelt met "verkeerde tarief"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:23

mb1

paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:07:
[...]

hoe zag je aansprakelijkheidsstelling brief eruit?
Onderstaande heb ik dus gestuurd geïnspireerd op stukken tekst van andere Tweakers!!

Geachte heer, mevrouw,

Door een gebeurtenis omstreeks 5 september 2022 heb ik schade. Hiervoor houd ik u verantwoordelijk. Via deze mail stel ik u aansprakelijk voor de schade.

De schade ontstond doordat u eenzijdig de voorwaarden voor een energiecontract hebt gewijzigd, zonder mij hierover te informeren.

Naar mijn mening is dat wat u deed, onrechtmatig. Op dit moment bestaat mijn schade uit een misgelopen vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit op het stroomnet.

Ik zal als gevolg van deze eenzijdige wijziging per vandaag overstappen naar een andere leverancier.
Ik hou u aan de afgesproken terugleververgoeding in mijn contract tot vandaag 6 September 2022 te weten €0,61425 Anders neem ik juridische stappen. Ik stel u alvast aansprakelijk voor de kosten daarvan en de wettelijke rente.

Als u verzekerd bent voor deze schade, vraag ik u de gebeurtenis zo snel mogelijk te melden bij uw verzekeraar. Graag ontvang ik dan de gegevens van uw verzekeraar en uw polisnummer. Ik zal de zaak dan verder regelen met uw verzekeraar.

Natuurlijk sta ik nog open voor een gesprek met u of uw verzekeraar over een oplossing. Een voorstel voor zo’n gesprek ontvang ik graag binnen 2 weken. Ook als u het niet met mij eens bent, hoor ik dit graag binnen 2 weken van u met de reden.

Met vriendelijke groet,

MB1

Het antwoord van Eneco,

Beste heer MB1,

We hebben elkaar net aan de telefoon gehad en samen hebben wij het volgende afgesproken.

Ik neem contact met u op zodra de eindnota bekend is om een berekening te maken voor 6 september 2022 betreft uw teruglevering. En de kosten wat u terug krijgt van ons over 6 september 2022.

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd over uw terug lever vergoeding.

Hebt u vragen over deze e-mail?
Hebt u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen, neemt u dan contact op met mij. Mijn naam is M...... K......., medewerker Klachtenmanagement. U bereikt mij, of een van mijn collega’s, via telefoonnummer 010-8923094. Natuurlijk kunt u ook een reactie sturen op deze e-mail.

Hebt u nog andere vragen?
Onze website eneco.nl/vragen is altijd bereikbaar. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over diverse onderwerpen.

Ik wens u een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

M......... K..........
Medewerker Klachtenmanagement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

klachtenmanagement. ..... :/

Zat je op variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:21:
klachtenmanagement. ..... :/

Zat je op variabel?
Ja Modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06 21:54
De laatste dag tegen het verkeerde tarief? In de tariefstructuren van eneco zijn bij de tarief componenten oude prijzen met einddatum en nieuwe prijzen met begindatum opgenomen. Dus xx,xx cent eindigd op 5-9-2022 en de nieuwe prijs 0,09 met begindatum 5-9-2022. Op basis van dit gegeven wordt altijd met de juiste prijs/tarief gerekend. Is geen speld tussen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ik denk dat ze vandaag veel dezelfde mailtjes gaan ontvangen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@mb1 Helaas de toezegging per mail is erg mager. je hebt alleen zwart op wit dat je gebeld gaat worden om te kijken wat (en of??) je iets gaat terugkrijgen. Zou fijner zijn als het concreter was.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

OK dat biedt perspectief. Ik wacht nog twee dagen op een reactie op mijn klacht... en dan ook van de afdeling klachtenmanagement graag.... ipv klanten 'service'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:22:
@mb1 Helaas de toezegging per mail is erg mager. je hebt alleen zwart op wit dat je gebeld gaat worden om te kijken wat (en of??) je iets gaat terugkrijgen. Zou fijner zijn als het concreter was.
Klopt, ze zijn voorzichtig in hun woordkeuze.
Maar het gaat bij mij maar twee dagen 5 en 6 september.
Ik begrijp uit de telefonische toezegging dat de betreffende medewerker de ruimte heeft om het met mij te regelen om verdere escalatie te voorkomen.
Het is de keuze van Eneco linksom of rechtsom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:01
Onbegrijpelijk dat er zo veel verschillende reacties vanuit Eneco zijn. Mijn brief waar in ik ze formeel aansprakelijk stel is met een nietszeggende reactie afgewezen. Anderen wordt verteld 5 dagen te wachten omdat ze bezig zijn met iets voor deze gedupeerde klanten en jij dus deze reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Kan een keuze zijn van eneco natuurlijk. Dat ze met hun advocaat of " huis rechter" hebben overlegd en het oplossen zo van: iedereen die een klacht indient bij/voor de eindafrekening die bellen we en gaan we vergoeden.

Case closed.

nb.: wie van de gedupeerden gaat mailen en bellen (komt er uberhaubt achter)... 5% ? 10%?

Dikke prima voor t bedrijf natuurljk en geen gezeik meer in de media enzo :) OFja, sterker nog, dikke hulde en veer in de kont, krantenartikelen, media: " Eneco gaat gedupeerde vergoeden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:16
De kernvraag is of Eneco per tariefperiode saldeert of per factuur (wat voor de shitstorm in de energiesector vaak een jaar was).

Als ze per tariefperiode salderen, zouden ze salderen over de periode van xxx tot 5/9 en de resulterende netto teruglevering afrekenen tegen het toen geldende (hoge) tarief. In dat geval lijkt de "geste" na een klacht een sigaar uit eigen doos.

Mochten ze per factuur salderen en je wordt na 5/9 gefactureerd, dan zal de resulterende netto teruglevering over de hele factuur tegen € 0,09 worden afgerekend en loont het de moeite om te gaan klagen.

Dus nogmaals: de hamvraag is hoe ze afrekenen. In dit topic lijkt de consensus dat Eneco per tariefperiode afrekend, maar als iemand een jaar/eindafrekening heeft weten we het zeker. Overigens wel ironisch dat we nu juist weer blij zouden zijn als ze per tariefperiode salderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-06 20:39
mb1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:28:
[...]

Klopt, ze zijn voorzichtig in hun woordkeuze.
Maar het gaat bij mij maar twee dagen 5 en 6 september.
Ik begrijp uit de telefonische toezegging dat de betreffende medewerker de ruimte heeft om het met mij te regelen om verdere escalatie te voorkomen.
Het is de keuze van Eneco linksom of rechtsom!
Tsja, dit is ook een manier om het "op te lossen". Het valt me erg tegen van Eneco dat ze dat op deze manier doen.

Het klopt gewoon helemaal niet dat ze klanten nog steeds niet persoonlijk geïnformeerd hebben over de eenzijdige wijziging in hun contractvoorwaarden. Ongeacht of die wijziging gevolgen heeft voor die klanten of niet, dat is helemaal niet relevant. Maar in plaats van dat ze het boetekleed aantrekken, de wijziging opschuiven naar een latere datum en alsnog iedere klant daarover informeren, kiezen ze ervoor om er een nog grotere puinhoop van te maken.

Dit is gewoon broddelwerk. Waarschijnlijk vormt het een weerspiegeling van hoe het er momenteel bij Eneco intern aan toe gaat. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Roekeloos schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:54:
De kernvraag is of Eneco per tariefperiode saldeert of per factuur (wat voor de shitstorm in de energiesector vaak een jaar was).

Als ze per tariefperiode salderen, zouden ze salderen over de periode van xxx tot 5/9 en de resulterende netto teruglevering afrekenen tegen het toen geldende (hoge) tarief. In dat geval lijkt de "geste" na een klacht een sigaar uit eigen doos.

Mochten ze per factuur salderen en je wordt na 5/9 gefactureerd, dan zal de resulterende netto teruglevering over de hele factuur tegen € 0,09 worden afgerekend en loont het de moeite om te gaan klagen.

Dus nogmaals: de hamvraag is hoe ze afrekenen. In dit topic lijkt de consensus dat Eneco per tariefperiode afrekend, maar als iemand een jaar/eindafrekening heeft weten we het zeker. Overigens wel ironisch dat we nu juist weer blij zouden zijn als ze per tariefperiode salderen...
Ik heb een eindafrekening. Tlv na 5 september is op 9ct. Dus afrekening per tariefperiode.

Of ze ook salderen per tariefperiode.... Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Want hierdoor hebben we iemand nodig die voor 5 september teruglevering had maar na 5 september meer verbruikt heeft dan geproduceerd. Probeer die maar eens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:42

*O*
Dit wordt interessant, heel interessant (Lange Frans(c)). Komt over alsof ze het voor de harde zeikers wel persoonlijk gaan fixen, maar hopen dat het overgrote deel het gewoon gaat accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 11:42

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

HKees schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat het een goede strategie is.

Voor mij persoonlijk (kan per 17-9 overstappen naar UC) zou het om 12 dagen gaan. 12 dagen waarop de opbrengst niet bijzonder hoog is (zie vorige week) en eventueel het netto verschil dus 0,52 per kWh (zeg dat ik in deze periode plm. 18 kWh per dag teruglever). Denk niet dat ik zin heb om voor zo'n luttel bedrag naar de geschillencomissie te stappen (hoe zeer het onrecht ook), en al het gedoe eromheen, tenzij mensen me kunnen overtuigen.
  • Het kost 52,50 en dat is al gauw minder dan je terugkrijgt
  • Als, nee, wanneer je gelijkt krijgt moet Eneco die ook aan je vergoeden
  • Eneco met dit soort fratsen niet weg laten komen.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06
PCJR schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:14:
[...]

Issue hier is dat er gas bij moet tegenwoordig en de start datum niet naar feb23 kon (op tijd)
Kak... sinds wanneer is dat nou weer en mag dit wel? Verplichten om ook gas af te nemen?

Wat moet Koos Gasloos nu met zijn nieuwbouw woning die niet meer op gas aangesloten mag zitten van onze overheid als alle leveranciers naar dit model over gaan dat je ook verplicht gas moet afnemen ?

Vreemde praktijken allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Supershiva schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:36:
[...]

Kak... sinds wanneer is dat nou weer en mag dit wel? Verplichten om ook gas af te nemen?

Wat moet Koos Gasloos nu met zijn nieuwbouw woning die niet meer op gas aangesloten mag zitten van onze overheid als alle leveranciers naar dit model over gaan dat je ook verplicht gas moet afnemen ?
Is al sinds 26 augustus. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat het mag. Echter een modelcontract zal misschien nog wel gaan zonder gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Wat is het emailadres van Eneco om dit soort klachten/bezwaren te droppen? Ik kom niet verder dan contactformulier op de website en daar is de tekst die je kwijt kan echt heel beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1

mb1

padoempats schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:01:
Wat is het emailadres van Eneco om dit soort klachten/bezwaren te droppen? Ik kom niet verder dan contactformulier op de website en daar is de tekst die je kwijt kan echt heel beperkt.
Klantenservice@eneco.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:12
mb1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:19:
[...]

Onderstaande heb ik dus gestuurd geïnspireerd op stukken tekst van andere Tweakers!!

Geachte heer, mevrouw,

Door een gebeurtenis omstreeks 5 september 2022 heb ik schade. Hiervoor houd ik u verantwoordelijk. Via deze mail stel ik u aansprakelijk voor de schade.

De schade ontstond doordat u eenzijdig de voorwaarden voor een energiecontract hebt gewijzigd, zonder mij hierover te informeren.

Naar mijn mening is dat wat u deed, onrechtmatig. Op dit moment bestaat mijn schade uit een misgelopen vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit op het stroomnet.

Ik zal als gevolg van deze eenzijdige wijziging per vandaag overstappen naar een andere leverancier.
Ik hou u aan de afgesproken terugleververgoeding in mijn contract tot vandaag 6 September 2022 te weten €0,61425 Anders neem ik juridische stappen. Ik stel u alvast aansprakelijk voor de kosten daarvan en de wettelijke rente.

Als u verzekerd bent voor deze schade, vraag ik u de gebeurtenis zo snel mogelijk te melden bij uw verzekeraar. Graag ontvang ik dan de gegevens van uw verzekeraar en uw polisnummer. Ik zal de zaak dan verder regelen met uw verzekeraar.

Natuurlijk sta ik nog open voor een gesprek met u of uw verzekeraar over een oplossing. Een voorstel voor zo’n gesprek ontvang ik graag binnen 2 weken. Ook als u het niet met mij eens bent, hoor ik dit graag binnen 2 weken van u met de reden.

Met vriendelijke groet,

MB1

Het antwoord van Eneco,

Beste heer MB1,

We hebben elkaar net aan de telefoon gehad en samen hebben wij het volgende afgesproken.

Ik neem contact met u op zodra de eindnota bekend is om een berekening te maken voor 6 september 2022 betreft uw teruglevering. En de kosten wat u terug krijgt van ons over 6 september 2022.

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd over uw terug lever vergoeding.

Hebt u vragen over deze e-mail?
Hebt u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen, neemt u dan contact op met mij. Mijn naam is M...... K......., medewerker Klachtenmanagement. U bereikt mij, of een van mijn collega’s, via telefoonnummer 010-8923094. Natuurlijk kunt u ook een reactie sturen op deze e-mail.

Hebt u nog andere vragen?
Onze website eneco.nl/vragen is altijd bereikbaar. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over diverse onderwerpen.

Ik wens u een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

M......... K..........
Medewerker Klachtenmanagement
Lijkt wel vreselijk veel op de mail die ik aan Eneco heb gestuurd in Chewmonkey in "Eneco snoeit in terugleververgoeding" ;)

Wat wel bijzonder is: mijn claim is afgewezen, om reden 'kul en bagger van Eneco' en jij hebt schijnbaar wel gelijk..

Niet dat ik jaloers ben, maar ik ben steeds meer benieuwd naar hoeveel poten Eneco onder zijn eigen stoel aan het wegzagen is!

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlindWillie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12-2022
Deze zinsnede uit het antwoord op jouw mail aan Eneco is dan wel weer interessant:

"Omdat wij de voorwaarden hebben gewijzigd, kunt u wel kosteloos opzeggen/overstappen."

Dus toch. Leek me ook al sterk dat ze die consequentie kunnen uitsluiten. Toch wordt in de algemene voorwaarden het tegendeel gesuggereerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:46

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik kreeg onderstaande reactie na mijn mailtje over juridische stappen indien niet terugdraaien contract naar iude tarieven:

Bedankt voor uw bericht.

Ik zal een verzoek indienen met de vraag om dit aan te passen.

Dit kan tot 14 werkdagen duren.

Nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Justin Kamminga  
Medewerker Klantenservice

Heb meteen gereageerd met de vraag wat er precies verzocht wordt om aan te passen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlindWillie
Nog een reactie op de mail die Chewmonkey van Eneco heeft ontvangen: apart dat ze zeggen dat ze de TLV mogen aanpassen want dit valt niet onder artikel 19. Afgelopen zaterdag heb ik even gechat met een medewerker en die vertelde me juist dat Eneco de TLV kan verlagen o.b.v. artikel 19.

Zoals al eerder geconstateerd: ze spreken elkaar tegen.

Prima trouwens dat de TLV niet onder tarieven valt en dus niet gedekt wordt door artikel 19. Dan geldt nog steeds wat er in de voorwaarden van je contract staat onder artikel 3: TLV is gelijk aan het kale levertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
BlindWillie schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:01:
Nog een reactie op de mail die Chewmonkey van Eneco heeft ontvangen: apart dat ze zeggen dat ze de TLV mogen aanpassen want dit valt niet onder artikel 19. Afgelopen zaterdag heb ik even gechat met een medewerker en die vertelde me juist dat Eneco de TLV kan verlagen o.b.v. artikel 19.

Zoals al eerder geconstateerd: ze spreken elkaar tegen.

Prima trouwens dat de TLV niet onder tarieven valt en dus niet gedekt wordt door artikel 19. Dan geldt nog steeds wat er in de voorwaarden van je contract staat onder artikel 3: TLV is gelijk aan het kale levertarief.
Klopt. Daar ga ik ze komende vrijdag op wijzen. Dan stel ik ze in gebreke wat betreft het niet willen uitbetalen van mijn voorlopig gestelde schadeclaim van 33 euro per maand dat ze het jaarcontract niet naleven zoals vóór 5 september afgesproken.

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Supershiva schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:36:
[...]

Vreemde praktijken allemaal
Gaat om een jaarcontract en daar kunnen ze voorwaarden aan verbinden, bij een modelcontract mag dat niet maar daar geld ook een lager tarief voor.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:42
Chewmonkey schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:05:
[...]

Klopt. Daar ga ik ze komende vrijdag op wijzen. Dan stel ik ze in gebreke wat betreft het niet willen uitbetalen van mijn voorlopig gestelde schadeclaim van 33 euro per maand dat ze het jaarcontract niet naleven zoals vóór 5 september afgesproken.
33 euro per maand? Denk eerder aan 33 euro per dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:24
Is er nog nieuws?

#nogsteedszelfnietsgehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Geen woord, ondanks mijn beklag over het wijzigen van de contract voorwaarden... dat was op Woensdag ;-)

Ik heb de focus gelegd op de wijziging van de bewoordingen. Dat dienst altijd ongeacht of het positief of negatief is voor de klant gecommuniceerd te worden.

Wel per vandaag naar Powerpeers... Ik heb toch van nu tot 31 dec nodig om verbruik-neutraal te zijn - dus voor mij maakt het daadwerkelijk niets uit. Maar nu dwing ik Eneco om tegen het hoogst mogelijke uit te betalen...

Sja... gewoon hun behandelen zoals ze jouw behandelen...

offtopic:
Powerpeers heeft daadwerkelijk met een heel waarschijnlijk persoonlijk geschreven mailtje gereageerd en opgemerkt dat mijn 3 jarig gascontract (ingaande 29 mei, afgesloten de dag dat ik de stroom bij hun weg trok, 8 maart) gewoon door loopt bij hun.
Netjes zijn kan gewoon wel hè

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 13-09-2022 08:05 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-06 09:42
Ik heb ook niets meer gehoord. Op 16/9 vertrek ik naar UC en tussen 5 en 15 sept verwacht ik nog ca. 250 kWh terug te leveren wat neerkomt op ca. €125 aan gemiste inkomsten. Dat bedrag ga ik opeisen en dan zien we wel hoe dat afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-06 09:42
libo1949 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:18:
Ik heb ook niets meer gehoord. Op 16/9 vertrek ik naar UC en tussen 5 en 15 sept verwacht ik nog ca. 250 kWh terug te leveren wat neerkomt op ca. €125 aan gemiste inkomsten. Dat bedrag ga ik opeisen en dan zien we wel hoe dat afloopt.
En terwijl ik dit schrijf krijg ik een reactie op Klachtenkompas:
Beste heer, mevrouw, Excuses dat u geen reactie meer heeft ontvangen op uw laatste bericht. Het is zeker vervelend dat wij u niet persoonlijk geïnformeerd hebben over de wijziging. Wij gaan uitzoeken waarom u niet bent geïnformeerd. Binnen 14 dagen komen wij hier inhoudelijk op terug. Met vriendelijke groet,

Lijkt me een standaard reactie die anderen ook al gekregen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

5/10 naar Gewoon Energie. Ik heb zojuist Eneco gebeld om te horen wat nou wanneer welke TLV was.

Als het goed is moet het er nou zo uit zien.
Even sanity check
Rij 16 is de balans vanaf 25/2 (ingangsdatum variabel contract) berekend met de maandrapporten van Eneco. Omdat 25/8 de tarieven fors zijn verhoogd heb ik op augustus reeds een correctie toegepast. Daar kan een paar euro afwijking in zitten, maar dat is in de marge.

A.d.h.v.de daadwerkelijke teruglevering (x het toen geldende TLV) heb ik rij 19 gemaakt, en die vervangen voor rij 10

Klopt mijn formule voor G21 nou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkKl9RajPHrhmD0KKAWWJzJb1FE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wF6M8iY3yFYtkqp9Nuzq6VYC.png?f=fotoalbum_large

Als hij zo klopt kan ik ook relatief makkelijk de 'schade' berekenen voor het misgelopen bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Je kan toch gewoon de teruglevering vanaf 5 september bekijken, desnoods per dag. Verschil tussen afgesproken TLV en 9 cent, en ziedaar..

Zijn die 5 werkdagen al om? Wil best bellen maar ga niet weer een uur aan de telefoon hangen. Ik zag eerder ook ergens een rechtstreeks nummer voorbij komen geloof ik..

Wat ik van Eneco 'verwacht' is dat ze de 61 cent blijven hanteren tot mijn overstap. En dat is volgens mij over 3 dagen. Kan ook 4 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NileZ_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:22:
Je kan toch gewoon de teruglevering vanaf 5 september bekijken, desnoods per dag. Verschil tussen afgesproken TLV en 9 cent, en ziedaar..
Nou het is nu meer de puzzel hoe ik dit moet berekenen in de basis

De "teruglevering" op de energierapporten zijn op basis van salderen. (opgewekt piek en dal)
Het verschil is dan in wezen teruglevering, maar dan wel tegen een ander tarief.

Ik denk alleen dat ik een rekenfout maak en een andere som moet pakken van een maand.
Punt is alleen dat ik dan nog steeds niet helder heb hoe en tot waar er wordt gesaldeerd. Althans niet per maand. Dan zal ik het totale verbruik eerst van de teruglevering moeten afhalen en wat over is per maand moeten reflecteren op het toen geldende tarief. Doe ik dat, dan kom ik op balans ca-1740 euro. maanden feb en maart worden volledig gesaldeerd, vanaf april niet meer. Er is haast geen uitkomen aan. ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USGYh_OPes_w5qKsSAX1QvHjCPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzauBtOrCLO15LySMXaNAUyy.png?f=fotoalbum_large

Toont wel aan hoe belangrijk het is vooraf om te weten wat je TLV is / wordt.
Als de spelregels constant gewijzigd worden, weet je niet meer waar je aan toe bent. Of je zit gevangen 'want ik moet nog salderen'

Daar heb ik dus geen zin in.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:36:
[...]

Nou het is nu meer de puzzel hoe ik dit moet berekenen in de basis

De "teruglevering" op de energierapporten zijn op basis van salderen. (opgewekt piek en dal)
Het verschil is dan in wezen teruglevering, maar dan wel tegen een ander tarief.

Ik denk alleen dat ik een rekenfout maak en een andere som moet pakken van een maand.
Punt is alleen dat ik dan nog steeds niet helder heb hoe en tot waar er wordt gesaldeerd. Althans niet per maand. Dan zal ik het totale verbruik eerst van de teruglevering moeten afhalen en wat over is per maand moeten reflecteren op het toen geldende tarief. Doe ik dat, dan kom ik op balans ca-1740 euro. maanden feb en maart worden volledig gesaldeerd, vanaf april niet meer. Er is haast geen uitkomen aan. ;(

[Afbeelding]

Toont wel aan hoe belangrijk het is vooraf om te weten wat je TLV is / wordt.
Als de spelregels constant gewijzigd worden, weet je niet meer waar je aan toe bent. Of je zit gevangen 'want ik moet nog salderen'

Daar heb ik dus geen zin in.
Je maakt het nodeloos complex. Per maand willen bepalen heeft geen zin, Eneco kijkt naar je totaalperiode over een jaar of eerder beeindigen. Dan wordt het saldo opgemaakt. Voor de TLV zal er een knip zijn vanaf 5 sept en zal gekeken worden naar TLV in periode na 5 september en periode er voor. Alles ervoor is tegen je oude tarief, alles erna tegen 9c (of hopelijk het oude tarief). Heb je in periode na 5 sept geen netto teruglevering dan wordt dat van de periode voor 5 sept gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

padoempats schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:06:
[...]

Je maakt het nodeloos complex.
Eneco maakt het nodeloos complex :+

Ze kunnen (willen) niemand vertellen (vooraf) wat de status / balans is van je account.
Je krijgt alleen maar een energierapport met verkeerde bedragen/totalen en verder moet je maar wachten op de eind nota.
Ik kan daar met mijn pet gewoon niet bij.

Als ik zelf al het verbruik saldeer, dan komt de som er zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6Xx2rFxp7nz1pEGT_rKnP1pL78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btPfJCcxXXu7VDPgAJoO5zKA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nee, maar wat wil je nou precies berekenen dan? De schade die je hebt is het mislopen van de volledige 61 cent na 5 september.
Die kun je hard maken aan de hand van teruglevering (per dag) na 5 september.

Alles daarvoor was en is gewoon 61 cent waard. Dus afhankelijk van je doel maak je het nu onnodig complex inderdaad.
Stap je over? Dan krijg je alles gewoon uitbetaald tegen de juiste TLV. Wil je door bij Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NileZ_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:30:
Nee, maar wat wil je nou precies berekenen dan? De schade die je hebt is het mislopen van de volledige 61 cent na 5 september.
Die kun je hard maken aan de hand van teruglevering (per dag) na 5 september.

Alles daarvoor was en is gewoon 61 cent waard. Dus afhankelijk van je doel maak je het nu onnodig complex inderdaad.
Stap je over? Dan krijg je alles gewoon uitbetaald tegen de juiste TLV. Wil je door bij Eneco?
Ik wil berekenen wat mijn balans is. Verschil tussen 1450 en 2250 is nogal wat. Mijn hoofd kraakt ervan :D
Als Eneco op elk gegeven ogenblik op een knop drukt die een query doet en een eindnota (en dus balans) er uit poept, dan moet dat toch ook gewoon kunnen zonder dat er een nota wordt opgemaakt.
Ik heb nooit 61 cent gehad overigens.
Zie links in het grijze vlakje wat mijn TLV waren.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ja maar nogmaals, wat wil je precies gaan doen? Wil je bij Eneco blijven of ga je cashen en weg?
Zijn 2 verschillende strategieën he.

Als je blijft zitten, kan je september en oktober gebruiken om november en december mee te salderen. Maar je hebt geen warmtepomp zo te zien, dus je verbruik in november en december zal niet ineens verdubbelen, correct? Dan is het toch zonde dat je in september en oktober maar 9 cent voor je kwhtjes krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
@paQ Je sheet is op basis van bedragen per maand. Je moet een sheet maken obv kWhs. En dan bij je tariefperiode alleen het saldo aangeven, of over, of teveel. Nu geef je een bedrag voor verbruik en een bedrag voor terugleveren, zo werkt salderen niet.

Maak een overzicht met kWh saldo voor je 3 tariefsperiodes ipv per maand. Sta je overal in de - (netto teruggeleverd), dan simpelweg die kWhs keer het TLV wat daar geldt. Heb je 1 of meerdere periodes een positief kWh saldo, dan kun je die periode salderen met de andere periodes, dus gaat die periode op 0 en de periode ervoor minus je positieve saldo. Maar ik ga er vanuit dat omdat je op dit forum zit al je periodes een negatief saldo heeft. Lijkt mij niet complex toch?

Verder wel redelijk off topic om op persoonlijke excelsheets in te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Cashen die handel en doorrrrr..
Maar verder eens met @padoempats. Alhoewel natuurlijk niet iedereen een negatief saldo hoeft te hebben in elke periode, en zeker niet als ze steeds een nieuwe periode forceren. Je kan op jaarbasis een ruim overschot hebben maar toch netto afnemen in de wintermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41
padoempats schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:59:
@paQ Je sheet is op basis van bedragen per maand. Je moet een sheet maken obv kWhs. En dan bij je tariefperiode alleen het saldo aangeven, of over, of teveel. Nu geef je een bedrag voor verbruik en een bedrag voor terugleveren, zo werkt salderen niet.
Exact dit. Die maand-bedragen die je elke maand in de mail ziet verschijnen zeggen hélemaal niets.
Dit zijn bedragen inclusief energie belasting, ODE, BTW (soms 21% soms 9%), vermindering energiebelasting etc.

Jij wilt een simpele sheet bestaande uit 3 periodes:
25-2 t/m 24-8
25-8 t/m 4-9
5-9 t/m nu
En voor elke periode niets meer dan de begin- en eindstanden van je meters op die data.
Als die bekend zijn kun je per periode salderen en kijken of je overschot of tekort hebt.
Bij een eventueel tekort mag je deze van een andere periode afsnoepen (welke is de grote vraag)
Maar ik verwacht dat je netto overschot in de periode vanaf 5-9 t/m nu maal (€0,42 - €0,09 =) €0,33 je gedorven inkomsten is.

Dat is ook hoe Eneco de afrekening maakt, en daarmee ook de enige 'juiste' manier van berekenen.
(Terugrekenen per maand en in euro's maakt het echt onnodig complex.)

Ik vraag me echt af waarom er zo lang over doen om met een fatsoenlijke oplossing te komen.

Als ze aan het afwachten/inventariseren zijn hoeveel klachten ze de eerste week binnen krijgen komen ze wss flink bedrogen uit.. Ik verwacht dat een grote groep wacht met klagen totdat ze de eindafrekening hebben, juist om hun eigen kansen niet te verspelen. Want met een beetje pech gaan die 10 dagen dan ook gelijk in.. :/

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NileZ_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:08:
Cashen die handel en doorrrrr..
Maar verder eens met @padoempats. Alhoewel natuurlijk niet iedereen een negatief saldo hoeft te hebben in elke periode, en zeker niet als ze steeds een nieuwe periode forceren. Je kan op jaarbasis een ruim overschot hebben maar toch netto afnemen in de wintermaanden.
Uiteindelijk is dat wel het doel ja. Te kijken hoe de vlag er nu (en/of per anno 5 okt) bij hangt, om te kunnen beslissen of ik toch overstap of niet. Ik heb daar nog 4 dagen bedenktijd voor.
Het maakt ook allemaal zo bijster veel niet meer uit zo te zien. Blijf ik bij Eneco dan kan ik nog even salderen / teren op mijn opgebouwde tegoed. Ga ik weg, dan cash ik die 1450 euro en begin ik met een schone lei bij Gewoon die vast 41 cent bieden. (en goedkoper gas)
Denk alleen dat ik weinig tot niks meer aan overschot zal hebben komen jaar, want die 1450 euro gaan direct in een WPB.

maar het geeft wel inzicht in wat te doen.
Als ik verder saldeer, dan zijn mijn kwh 2570 euro waard
Als ik uitbetaal 1480

Dat is toch serieus geld

En zo heeft Eneco me aardig klem

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:24:
[...]

Denk alleen dat ik weinig tot niks meer aan overschot zal hebben komen jaar, want die 1450 euro gaan direct in een WPB.

maar het geeft wel inzicht in wat te doen.
Als ik verder saldeer, dan zijn mijn kwh 2570 euro waard
Als ik uitbetaal 1480

Dat is toch serieus geld

En zo heeft Eneco me aardig klem
1450 euro direct in een WPB als je 41c TLV hebt? Dat is 3450 kWh. Daar doe je zo'n 3 jaar over...
En 1100 euro meer overhouden als ze zich aan jouw tarief van 61 wat je nu 'zou' hebben? Dat is 61-9 = 52c voor de periode tussen 5 september en zeg eind oktober. Dat is 2115 kWh overschot na 5 september? Lijkt mij echt heeeel onwaarschijnlijk, tenzij je meer dan 20-25kWp hebt liggen, anders maak je een gruwelijke rekenfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

padoempats schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:50:
[...]

1450 euro direct in een WPB als je 41c TLV hebt? Dat is 3450 kWh. Daar doe je zo'n 3 jaar over...
En 1100 euro meer overhouden als ze zich aan jouw tarief van 61 wat je nu 'zou' hebben? Dat is 61-9 = 52c voor de periode tussen 5 september en zeg eind oktober. Dat is 2115 kWh overschot na 5 september? Lijkt mij echt heeeel onwaarschijnlijk, tenzij je meer dan 20-25kWp hebt liggen, anders maak je een gruwelijke rekenfout.
Nee dat is niet wat ik zeg.

Als ik mijn teveel aan opgewekte kWh nu optel (dat doet eneco voor me) dan is de balans momenteel -2580.
Maw. Als ik dat teveel nu ga salderen zijn die kWh meer waard dan dat ik nu ervoor zou terugkrijgen. 1470.
Verschil van 1100 euro.

Die 1470 is geld wat ik in aanschaf steek ;)
Als in:
1470 euro cashen en wpb mee betalen (deels)

Kortom: ik ga de VLB benaderen en alles ongedaan maken. Ik ben een van de ongelukkigen die voorheen een lager TLV had dan de meesten. namelijk 24 cent.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:01:
[...]

Nee dat is niet wat ik zeg.

Als ik mijn teveel aan opgewekte kWh nu optel (dat doet eneco voor me) dan is de balans momenteel -2580.
Maw. Als ik dat teveel nu ga salderen zijn die kWh meer waard dan dat ik nu ervoor zou terugkrijgen. 1470.
Verschil van 1100 euro.

Die 1470 is geld wat ik in aanschaf steek ;)
Als in:
1470 euro cashen en wpb mee betalen (deels)

Kortom: ik ga de VLB benaderen en alles ongedaan maken. Ik ben een van de ongelukkigen die voorheen een lager TLV had dan de meesten. namelijk 24 cent.
Als je het zo uitlegt begrijp ik er nog steeds niks van, maar succes met je keuzes ;) Volgens mij laat je je leiden door de maandelijkse rapporten of Mijn Eneco dashboard en dat is geen goede bron, dat is hier al zo vaak voorbij gekomen. Enige wat telt is je kWh-saldo op de datums en dan weet je exact wat je per periode krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door padoempats op 13-09-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

padoempats schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:51:
[...]

Als je het zo uitlegt begrijp ik er nog steeds niks van, maar succes met je keuzes ;)
sja uh :P

Volgens de verbruikscijfers heb ik op dit moment bijna 4 MW te salderen
(2570 euro incl betaalde voorschotten zegt Eneco)

Echter, laat ik dat teveel nu uitbetalen, dan krijg ik daar slechts 906 euro voor, ca 21 cent/kWh. gemiddeld
(1480 incl betaalde voorschotten)

De keuze gaat er dus om (on topic) of je zsm weg moet, of juist beter kan blijven in een situatie als de mijne.
mijn TLV is dit jaar geweest
- 6 cent
- 24 cent
- 42 cent (heel kort)
- 9 cent (nu)

Volg ik Eneco's stelling "Het is niet aan de orde want je kan salderen" dan scheelt me dat ca 1100 euro vs dat ik het nu laat uitbetalen en weg ben miv 5 oktober.
Het enige dat niet vaststaat is of er nog een ronde tariefverhoging aan zit te komen. Voor mijn elektra maakt dat dan niets uit, voor gas wel.
In geval van overstappen verkoop ik dus mijn 4 MW aan Eneco voor 21 cent/kWh, terwijl ik ze moet terugkopen bij een ander voor 58 cent/kWh

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 13-09-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:08:
[...]

sja uh :P

Volgens de verbruikscijfers heb ik op dit moment bijna 4 MW te salderen
(2570 euro incl betaalde voorschotten zegt Eneco)

Echter, laat ik dat teveel nu uitbetalen, dan krijg ik daar slechts 906 euro voor, ca 21 cent/kWh. gemiddeld
(1480 incl betaalde voorschotten)

De keuze gaat er dus om (on topic) of je zsm weg moet, of juist beter kan blijven in een situatie als de mijne.
mijn TLV is dit jaar geweest
- 6 cent
- 24 cent
- 42 cent (heel kort)
- 9 cent (nu)

Volg ik Eneco's stelling "Het is niet aan de orde want je kan salderen" dan scheelt me dat ca 1100 euro vs dat ik het nu laat uitbetalen en weg ben miv 5 oktober.
Het enige dat niet vaststaat is of er nog een ronde tariefverhoging aan zit te komen. Voor mijn elektra maakt dat dan niets uit, voor gas wel.
In geval van overstappen verkoop ik dus mijn 4 MW aan Eneco voor 21 cent/kWh, terwijl ik ze moet terugkopen bij een ander voor 58 cent/kWh
Als je netto leverancier bent hoef je als het goed is nooit in te kopen. Een levertarief van 58 cent is totaal irrelevant voor je. Het enige waar je naar moet kijken is het teruglevertarief en een beetje slim omgaan met salderen over de winter heen. De keuze waar je nu voor staat is, ga je aankomende winter gebruik maken van je bestaande saldo (4000 kWh tegen 21c) of tegen een nieuw op te bouwen saldo.

Wat betreft gas zou ik sowieso verhuizen, want daar zullen je meeste kosten zijn. Splits dat sowieso zodat je vrijheid hebt in gas en elektra keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Heeft iemand al een reactie/toezegging van Eneco in de trant van "u krijgt nog 10 of 30 dagen na 5 september de tlv ban voor de wijziging omdat we u niet vooraf geïnformeerd hebben"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

padoempats schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:18:
[...]

Als je netto leverancier bent hoef je als het goed is nooit in te kopen. Een levertarief van 58 cent is totaal irrelevant voor je. Het enige waar je naar moet kijken is het teruglevertarief en een beetje slim omgaan met salderen over de winter heen. De keuze waar je nu voor staat is, ga je aankomende winter gebruik maken van je bestaande saldo (4000 kWh tegen 21c) of tegen een nieuw op te bouwen saldo.

Wat betreft gas zou ik sowieso verhuizen, want daar zullen je meeste kosten zijn. Splits dat sowieso zodat je vrijheid hebt in gas en elektra keuze.
Ja precies. miv oktober verwacht ik sowieso geen overschot meer te produceren op jaarbasis. (vanwege WPB)

Ik snap wat je zegt. Ik probeer alleen uit te vogelen of het een nou nadelig/voordelig is om nu op te stappen en verhuizen, of dat het geen kont uitmaakt, maar alleen het tijdstip van belang zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ursusMaritimus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:33:
Heeft iemand al een reactie/toezegging van Eneco in de trant van "u krijgt nog 10 of 30 dagen na 5 september de tlv ban voor de wijziging omdat we u niet vooraf geïnformeerd hebben"?
Heb het nog van niemand zo concreet terug gelezen.
Allene wat mistige toezeggingen dat ze er naar gaan kijken enzo. En als er iets verkeerd is gegaan (volgens hen) dat ze het herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:50:
[...]

Ja precies. miv oktober verwacht ik sowieso geen overschot meer te produceren op jaarbasis. (vanwege WPB)

Ik snap wat je zegt. Ik probeer alleen uit te vogelen of het een nou nadelig/voordelig is om nu op te stappen en verhuizen, of dat het geen kont uitmaakt, maar alleen het tijdstip van belang zou kunnen zijn.
Salderen kan je bij meerdere partijen. Vattenfall heeft eerder publiekelijk toegegeven op de juiste manier te (gaan) salderen. Dus als je je nu laat uitbetalen en over zou gaan naar bijv die partij dan heb je geld, en kan je daar gaan salderen. Wanneer je dan precies op 0 staat kan je aan de hand van je eigen cijfers benaderen.

Een andere optie is/was om nog 2 maanden een hoge TLV bij een andere partij te pakken. En dan daarna ook overstappen met het doel om daar te salderen. Wederom, het moment van op 0 staan kan je benaderen aan de hand van je eigen gegevens. Hiervoor ben je eigenlijk al te laat want het is al mid-september en je bent niet snel geswitcht naar een andere maatschappij.

Derde optie, niks doen en bij Eneco blijven.

Het is gewoon sterk afhankelijk van wat je wil en wat je verbruik is.

Als je een warmtepomp hebt ga je in november en december netto afnemen. (Althans in de meeste gevallen..) die kan je ofwel salderen met september/oktober (nu dus) of je tilt dit naar 2023 en staat dan vermoedelijk in maart/april weer op 0.

De case is bij iedereen net een tikje anders. Dus iedereen moet gewoon goed naar zn eigen situatie kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door NileZ_ op 13-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

NileZ_ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:01:
[...]

Salderen kan je bij meerdere partijen. Vattenfall heeft eerder publiekelijk toegegeven op de juiste manier te (gaan) salderen. Dus als je je nu laat uitbetalen en over zou gaan naar bijv die partij dan heb je geld, en kan je daar gaan salderen. Wanneer je dan precies op 0 staat kan je aan de hand van je eigen cijfers benaderen.

Een andere optie is/was om nog 2 maanden een hoge TLV bij een andere partij te pakken. En dan daarna ook overstappen met het doel om daar te salderen. Wederom, het moment van op 0 staan kan je benaderen aan de hand van je eigen gegevens.

Als je een warmtepomp hebt ga je in november en december netto afnemen. (Althans in de meeste gevallen..) die kan je ofwel salderen met september/oktober (nu dus) of je tilt dit naar 2023 en staat dan vermoedelijk in maart/april weer op 0.

De case is bij iedereen net een tikje anders. Dus iedereen moet gewoon goed naar zn eigen situatie kijken.
Ik sta in mijn geval ergens in Jan (of Feb) weer op 0
Met die 4MW kan ik de winter ongeveer mee doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

Een andere optie is/was om nog 2 maanden een hoge TLV bij een andere partij te pakken. En dan daarna ook overstappen met het doel om daar te salderen. Wederom, het moment van op 0 staan kan je benaderen aan de hand van je eigen gegevens. Hiervoor ben je eigenlijk al te laat want het is al mid-september en je bent niet snel geswitcht naar een andere maatschappij.

Meer tot 1 nov verdienen aan terugleveren dus zo hoog mogelijke tlv en dan nov-feb zo min mogelijk betalen voor leveren en per 1 maart een mooi Innova contract.

Maar dit is geen salderen te noemen, zeker niet op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:47:
5/10 naar Gewoon Energie. Ik heb zojuist Eneco gebeld om te horen wat nou wanneer welke TLV was.

Even sanity check
Rij 16 is de balans vanaf 25/2 (ingangsdatum variabel contract) berekend met de maandrapporten van Eneco. Omdat 25/8 de tarieven fors zijn verhoogd heb ik op augustus reeds een correctie toegepast. Daar kan een paar euro afwijking in zitten, maar dat is in de marge.

A.d.h.v.de daadwerkelijke teruglevering (x het toen geldende TLV) heb ik rij 19 gemaakt, en die vervangen voor rij 10

[Afbeelding]

Als hij zo klopt kan ik ook relatief makkelijk de 'schade' berekenen voor het misgelopen bedrag.
Als ik jou was zou ik gewoon een kopie van de eindafrekening van bijvoorbeeld Voggy in "Eneco snoeit in terugleververgoeding" hier op het forum pakken en die rekensommen overnemen en aanpassen.

Je kunt dan de kwh's en tarieven naar eigen inzicht aanpassen en zo je rekensom aanleveren bij Eneco.
'1+1=2' is makkelijker dan '=som(verwijzing naar ene cel, opgeteld bij de andere cel is antwoord voor de volgende som)'

Samengevat: als jij jouw Excel niet snapt, de lezers al moeite hebben om het te begrijpen.. Hoe moet in vredesnaam Eneco het gaan begrijpen (die al moeite hebben om simpelweg de voorwaarden te handhaven).

'Keep it simple':
X is je verbruik in periode y tot en met z voor bedrag €. Dit snapt iedereen, ook een rechter als het erop aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 21:28
Hier Besloten Eneco te verlaten ;w

Ik ga de 4 maanden cashen ;) Zie wel wat de nieuwe leverancier (Engie) gaat doen met z`n TLV
Voorlopig wel even daar blijven om te salderen tot het verbruik na de winter op 0 staat. En dan zien we het wel weer.

Voorlopig weer meer dan de 9ct van Eneco.

Als ik de factuur van Eneco binnen heb ga ik eens heel verbaasd bellen waarom de laatste 1,5 mnd z`n lage TLV is ......

Gas blijft mooi bij Essent

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
ursusMaritimus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:30:
[...]

Meer tot 1 nov verdienen aan terugleveren dus zo hoog mogelijke tlv en dan nov-feb zo min mogelijk betalen voor leveren en per 1 maart een mooi Innova contract.

Maar dit is geen salderen te noemen, zeker niet op jaarbasis.
Klopt. Maar sowieso worden de (meeste) kaarten in januari weer opnieuw geschud. Dus we gaan het meemaken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 16:02
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:03:
[...]

Ik sta in mijn geval ergens in Jan (of Feb) weer op 0
Met die 4MW kan ik de winter ongeveer mee doorkomen.
was je verhaal ook aan het lezen, en volgens mij is voor jou het enige van belang de TLV die je voor de winter had en na de winter verwacht. De hoogste TLV cash je, de lage TLV saldeer je mee... Ik kan het niet ingewikkelder maken eigenlijk

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Inmiddels na een week een reactie op mijn klacht. Dit keer refereren ze naar een artikel uit de voorwaarden waar zich op beroepen:
Bedankt voor uw mail van 07-09-2022. In deze mail reageer ik graag op uw vragen.

U heeft een vast contract binnen Eneco welke loopt tot 15-03-2023. In uw contractvoorwaarden pagina 9, kopje 7.5 staat vermeld dat wij uw teruglevertarief mogen wijzigen. Het is algemeen bekend dat wij de tarieven voor stroom en gas, met een vast contract, niet mogen wijzigen. De terugleververgoeding mogen wij wel wijzigen. Mits we dit uiteraard doorgeven aan de klant.

De wijziging van de terugleververgoeding naar 0,09 cent is voor iedereen van toepassing en kunnen wij niet herstellen.
Een ingebrekestelling mail erachteraan gestuurd met natuurlijk de opsomming van de artikelen uit de voorwaarden dat ze dit niet kunnen doen en oa dat artikel 7.5 juist heel duidelijk aangeeft dat ze het alleen kunnen wijzigen vanwege overheidsmaatregelen. Heb mij hard opgesteld en gezegd dat ik verwacht dat ze mij schadeloosstellen. Benieuwd of ik zo'n reactie als mb1 krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:09
Ik ontving gisteren een mail van Eneco naar aanleiding van mijn klacht over het niet tijdig melden van de verlaging van de terugleververgoeding. Het voelt een beetje als een "oh-wat-zijn-we-groen-standaardtekst". Wel geven ze toe dat ze mij te laat hebben bericht.
Beste,

Bedankt voor het invullen van het contactformulier.
In uw e-mail uit u uw onvrede over de wijziging in de teruglevertarieven.

Het is zeer begrijpelijk dat deze wijziging dit gevoel bij u opbrengt. Wij beseffen ons heel goed dat deze wijziging veel emoties oproept bij de klanten die bewust bezig zijn met besparen en duurzaamheid.
Ondanks deze wijziging willen we het verduurzamen zo veel mogelijk promoten. Daarom wil ik u graag meenemen in de beweegreden achter deze beslissing.

Oorzaak
Er wordt steeds meer eigen stroom opgewekt door huishoudens maar ook door bedrijven en andere sectoren. Daarnaast zijn er vele manieren waarop we nu groene stroom opwekken bij Eneco als geheel. Denk aan de windmolens, zonneparken etc. Doordat er steeds meer stroom wordt opgewekt bij onze klanten en partners in combinatie met de stroom die we zelf opwekken is er op sommige momenten een stroom overschot.
Hierdoor ligt de waarde van de teruggeleverde stroom een stuk lager dan voorheen.
Alle stroom die over is moet voor een goedkopere prijs aan de markt terug worden verkocht. Op de momenten van de dag dat de teruglevering het hoogst ligt is de marktprijs voor deze opgewekte stroom zelfs negatief. Dit zorgt ervoor dat wij redelijkerwijs klanten niet meer een hogere terugleververgoeding kunnen betalen voor wat er teruggeleverd wordt.

Investering
Vanuit Eneco willen we vooral investeren in de ontwikkeling van duurzame energie die ook past bij de ruimte van elektriciteitsnetten van de netbeheerders. Een teveel aan energie bij woningen is niet nodig en een reden voor Eneco om de terugleververgoeding naar beneden bij te stellen.

We zetten in op duurzame energie en we stimuleren onze klanten om ook voor zover mogelijk het energieverbruik te verduurzamen. Wij zien dan ook dat de meeste mensen het aantal zonnepanelen dat zij plaatsen, bepalen op basis van het eigen elektra verbruik. Dit is de reden dat wij geen extra stimulans meer geven op het teveel opwekken van stroom en de terugleververgoeding hebben aangepast naar een redelijk en marktconform tarief.

Vervolg
Helaas bent u benadeeld doordat wij te laat het bericht over de aangepaste terugleververgoeding hebben verstuurd. Hiervoor wil ik graag mijn excuses namens Eneco aanbieden. Op dit moment is het nog niet duidelijk wat de vervolgprocedure is in deze situatie. We zijn natuurlijk hard aan het werk naar een passende oplossing. Graag wil ik u dan ook vragen om over 5 werkdagen opnieuw contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Eneco Services
Klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:20
ursusMaritimus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:33:
Ik heb geen toezegging gehad.

In de app staat bij mijn producten een TLV van 9 cent. Maar op mijn dashboard staat de centjes berekening conform TLV van 61 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Nou ik heb ook eindelijk een - totaal nietszeggende - standaardmail ontvangen. Morgen maar eens een reactie opstellen, hoewel ik eigenlijk weinig zin heb op basis van deze reactie er veel tijd in te steken. Ze mogen eerst inhoudelijk reageren op mijn email...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

Dat 5 werkdagen verhaal kreeg ik vorige week, ze zijn er dus blijkbaar nog wel wat langer mee bezig dan 5 werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:15
paQ schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:47:

Even sanity check

[Afbeelding]

Je kan beter bij jezelf een rekening indienen van de gemiste inkomsten aangezien je een half jaar op een tlv van 24ct hebt gezeten.

• paQ
  • Nu online

paQ

mathijshooi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:05:
[...]

Je kan beter bij jezelf een rekening indienen van de gemiste inkomsten aangezien je een half jaar op een tlv van 24ct hebt gezeten.
:+
Ik heb in het voorjaar mijn PV verdubbeld, om zo eigenlijk quitte te (gaan) spelen op elektra. Dat lijkt nu aardig te gaan lukken. Alleen zijn er weer wat wijzigingen geweest die zowel positief als negatief invloed hebben op het verbruik. Het is nu verder wel redelijk in te schatten dat het aardig in de pas loopt met elkaar.

• NileZ_
Iemand had hier toch een reactie van Eneco gepost met een rechtstreeks telefoonnummer van de juiste afdeling? Of was dat van een bepaalde medewerker die een specifieke case behandeld?

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41
NileZ_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:49:
Iemand had hier toch een reactie van Eneco gepost met een rechtstreeks telefoonnummer van de juiste afdeling? Of was dat van een bepaalde medewerker die een specifieke case behandeld?
mb1 in "Eneco snoeit in terugleververgoeding"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 14-09-2022 11:23 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NileZ_
Nou ik heb net met de desbetreffende afdeling gesproken. Heel gesprek, op zich prima. Maar ik ben wel te weten gekomen dat Eneco deze week communicatie de deur uit doet omtrent dit hele gezeik. Ik proef wel een beetje aan het gesprek dat die communicatie nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Maar hij had desbetreffende communicatie zelf nog niet. We gaan het meemaken dus..

De wijze van salderen heeft deze meneer mij ook vrij concreet uitgelegd. Die is toch weer anders dan de meeste communicatie die op verschillende kanalen rondgaat.
Het zal wel met de juiste tarieven gaan, echter delen ze de totale opwek door het aantal maanden dat je klant bent. En hanteren dat dan als gemiddelde per maand. Of dit straks ook echt zo blijkt te zijn zie ik graag tegemoet..
Want dat klopt natuurlijk ook van geen kant.

Maar volgens hem is dat 'jaarlijks salderen'.
Wat natuurlijk totaal niet te rijmen valt, immers lezen ze per dag de meterstanden uit.
Hoewel ik wel het idee had dat hij wist waar hij over sprak, en graag eerlijk en open kaart wilde spelen, kan dit volgens mij niet kloppen.
Hij gaf daarmee de schuld aan de ACM, omdat elke andere manier zou neer komen op maandelijks salderen, wat niet mag.

#moetnietgekkerworden

Waardeloze toko.

[ Voor 17% gewijzigd door NileZ_ op 14-09-2022 13:21 ]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:28
Nou ik heb ook weer een mooie voor in dit topic. Ik heb mijn beklag gedaan bij Eneco via het klachtenformulier.

Als volgt, 5-9-22:
Members only:
Daarop komt gisteren (13-9, bijna binnen 5 dagen gelukt dus) de volgende reactie:
Members only:
Wat ik me nu afvraag.... wat staat er nou eigenlijk in de reactie van Eneco? Ik pel hem maar even af:

A: U heeft een variabel contract, vanaf jan 2022 heeft Eneco alleen nog variabele contracten afgesloten.
--> Ja, dat klopt, en nu? Voegt niets toe aan de afhandeling van mijn klacht.

B: Uw tarieven bewegen mee met de marktprijs voor stroom.
--> Zover bekend, 2x per jaar. Voegt niets toe aan de afhandeling van mijn klacht.

C: Ik zie in uw email correspondentie geen tarief communicatie met nieuwe tarieven, dus u heeft nu nog het tarief dat is bepaald bij het afsluiten van uw contract.
--> Oké dat fijn! Daar wil ik Eneco graag aan houden! Echter.... op Mijn Eneco en in de app staat een afwijkend tarief voor de TL - zoals bekend; 9 cent.

D: Omdat u conventionele meters heeft kunt u niet via Mijn Eneco en de Eneco app uw meterstanden uitlezen. Daarnaast, de tarief communicatie via deze kanalen is niet betrouwbaar. Leidend is de TARCOM (tariefcommunicatie) via email, persoonlijk aan u gericht.
--> Ik heb conventionele meters, daardoor kan ik ze niet uitlezen - wat heeft dat te maken met mijn klacht en het niet naleven van het contract?
--> Oké communicatie via kanalen zoals mijn klantportaal en de app zijn niet betrouwbaar en moet ik negeren. Er moet een "TARCOM" uitwisseling plaatsvinden, via e-mail, aan mij persoonlijk gericht. Dat heeft uiteraard niet plaatsgevonden.

Ergo: moet ik Eneco vriendelijk bedanken voor de bevestiging en dat ik graag vóór het eind van de week de juiste tarieven weer in mijn klantportaal en app terug zie? Of... draait Eneco vrolijk om de hete brij heen, omdat ze elders wel eens hebben gezegd dat de het een vergoeding betreft en geen tarief?

Ben benieuwd naar jullie kijk.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gieliovd520 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:37:
Nou ik heb ook weer een mooie voor in dit topic. Ik heb mijn beklag gedaan bij Eneco via het klachtenformulier.

Als volgt, 5-9-22:

[...]

Daarop komt gisteren (13-9, bijna binnen 5 dagen gelukt dus) de volgende reactie:

[...]

Wat ik me nu afvraag.... wat staat er nou eigenlijk in de reactie van Eneco? Ik pel hem maar even af:

A: U heeft een variabel contract, vanaf jan 2022 heeft Eneco alleen nog variabele contracten afgesloten.

B: Uw tarieven bewegen mee met de marktprijs voor stroom.
--> Zover bekend, 2x per jaar. Voegt niets toe aan de afhandeling van mijn klacht.

C: Ik zie in uw email correspondentie geen tarief communicatie met nieuwe tarieven, dus u heeft nu nog het tarief dat is bepaald bij het afsluiten van uw contract.
--> Oké dat fijn! Daar wil ik Eneco graag aan houden! Echter.... op Mijn Eneco en in de app staat een afwijkend tarief voor de TL - zoals bekend; 9 cent.

D: Omdat u conventionele meters heeft kunt u niet via Mijn Eneco en de Eneco app uw meterstanden uitlezen. Daarnaast, de tarief communicatie via deze kanalen is niet betrouwbaar. Leidend is de TARCOM (tariefcommunicatie) via email, persoonlijk aan u gericht.
--> Ik heb conventionele meters, daardoor kan ik ze niet uitlezen - wat heeft dat te maken met mijn klacht en het niet naleven van het contract?
--> Oké communicatie via kanalen zoals mijn klantportaal en de app zijn niet betrouwbaar en moet ik negeren. Er moet een "TARCOM" uitwisseling plaatsvinden, via e-mail, aan mij persoonlijk gericht. Dat heeft uiteraard niet plaatsgevonden.

Ergo: moet ik Eneco vriendelijk bedanken voor de bevestiging en dat ik graag vóór het eind van de week de juiste tarieven weer in mijn klantportaal en app terug zie? Of... draait Eneco vrolijk om de hete brij heen, omdat ze elders wel eens hebben gezegd dat de het een vergoeding betreft en geen tarief?

Ben benieuwd naar jullie kijk.
Ik zou het niet over-analyseren. Ze hebben je gewoon de verkeerde standaard-email gestuurd. Hier kun je ook geen rechten aan ontlenen.
Dus gewoon mailen dat ze je vraag niet beantwoord hebben en dan maar wachten op een nieuwe reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gieliovd520 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:37:

klopt helemaal niet :+ , er zijn nog jaarcontracten in feb afgesloten (weet ik zeker, ik had hem ) en volgens mij zelfs nog een verdwaalde in maart. , en dat weten ze zelf ook prima, als je over zoiets al gaat liegen tsja..

• padoempats
twain4me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:11:
[...]

klopt helemaal niet :+ , er zijn nog jaarcontracten in feb afgesloten (weet ik zeker, ik had hem ) en volgens mij zelfs nog een verdwaalde in maart. , en dat weten ze zelf ook prima, als je over zoiets al gaat liegen tsja..
Die van mij is 15 maart ingegaan, maar wel begin januari aangevraagd

• BlindWillie
Ik heb in januari nog een vast 1-jaarcontract bij Eneco afgesloten. Hoewel, je kunt stellen dat het al voor januari was: dagtekening is 28 dec 2021. Ingangsdatum contract is 20 januari 2022.

Wat je nog zou kunnen nakijken: staat er in jouw contract iets dat wijst op variabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NileZ_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:17:
Nou ik heb net met de desbetreffende afdeling gesproken. Heel gesprek, op zich prima. Maar ik ben wel te weten gekomen dat Eneco deze week communicatie de deur uit doet omtrent dit hele gezeik. Ik proef wel een beetje aan het gesprek dat die communicatie nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Maar hij had desbetreffende communicatie zelf nog niet. We gaan het meemaken dus..

De wijze van salderen heeft deze meneer mij ook vrij concreet uitgelegd. Die is toch weer anders dan de meeste communicatie die op verschillende kanalen rondgaat.
Het zal wel met de juiste tarieven gaan, echter delen ze de totale opwek door het aantal maanden dat je klant bent. En hanteren dat dan als gemiddelde per maand. Of dit straks ook echt zo blijkt te zijn zie ik graag tegemoet..

Wat natuurlijk totaal niet te rijmen valt, immers lezen ze per dag de meterstanden uit.
Hoewel ik wel het idee had dat hij wist waar hij over sprak, en graag eerlijk en open kaart wilde spelen, kan dit volgens mij niet kloppen.
Hij gaf daarmee de schuld aan de ACM, omdat elke andere manier zou neer komen op maandelijks salderen, wat niet mag.

#moetnietgekkerworden

Waardeloze toko.
Alvorens er een zaak van te maken, wacht ik toch de communicatie van Eneco nog maar even af, net als de eindafrekening.

En yes, vanaf morgen (15/9) lever ik aan UC *O*

• NileZ_
ursusMaritimus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:30:
[...]

Alvorens er een zaak van te maken, wacht ik toch de communicatie van Eneco nog maar even af, net als de eindafrekening.

Eens. Haha.
Heb je trouwens een bevestiging ofzo gehad met tarieven etc? Ik zit nog in de bedenktijd, volgens mij nog 2 dagen ofzo. Moet ik even terug kijken, maar heb verder eigenlijk niks meer vernomen van ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXceZkwZNXHbKc09g1Ok2v2mGsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rlNbCMyG1IQIdz3NJvt50eD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evlD-1VOiEbx57hk_QlncjTUmi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTQvgFGFIUcu4rhxm1KTEEDj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBuZVFVmRWawlkYeiTIA_64dEmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyQFAIfY1lpXlWzLCDcwGIWx.jpg?f=fotoalbum_large

• PCJR
Eindeloos dit, magoed dat wisten we al. Ik kap er iig mee. Als iemand een advocaat erop wil zetten doe ik wel mee, loop toch al 500 euro mis ofzo. Over 2 weken weg bij Eneco iig...

* verrek, opzegtermijn....zal wel niet toch he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Dit heb ik dus ook letterlijk vandaag aan de telefoon gezegd. Eneco kan gewoonweg niet een deel van de klanten wel of niet informeren over deze wijziging.
Uiteindelijk is het voor iedereen relevant. Of je nou teruglevert of niet, het is/was een onderdeel waarop je de keuze voor een leverancier hebt gebaseerd. Daar komt natuurlijk ook nog bij, voor hetzelfde geld ga je een half jaar naar het buitenland en lever je daardoor ineens WEL terug, er zijn legio scenario's te bedenken. Maar het mag gewoon niet.
Wijzigen voorwaarden -> ELKE klant informeren.

Was de medewerker aan de telefoon trouwens ook gewoon met mij eens. Koop je niks voor. Maar het is gewoon zo.

Overigens raad ik mensen aan om dat rechtstreekse nummer te gebruiken. Normaal gesproken kan je die alleen bellen als je klacht officieel in behandeling is (kennelijk). Gooi dat bureautje maar vol met dossiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NileZ_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:51:
[...]

Eens. Haha.
Heb je trouwens een bevestiging ofzo gehad met tarieven etc? Ik zit nog in de bedenktijd, volgens mij nog 2 dagen ofzo. Moet ik even terug kijken, maar heb verder eigenlijk niks meer vernomen van ze.
Beetje offtopic, maar ik heb wel een Leveringsovereenkomst van UC voor Stroom gekregen met daarin de afgesproken tarieven en ingangsdatum. Verder is het nog erg stil en kun je in Mijn UC nog steeds alleen maar zien dat de aanvraag in behandeling is. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag per email of alles goed gaat.

Eneco heb ik alleen aangesproken op het niet (tijdig) informeren en gevraagd nog 30 dagen het oude tarief te hanteren (10 dagen zou trouwens genoeg zijn). Ik wacht even tot de mist optrekt en hoop dat het in afrekening in 1x goed gaat. En anders gaan we om Eneco terug te pesten toch echt naar de Geschillencommissie.

Die 52,50 heb ik er wel voor over en ik acht de kans groot om in het gelijk gesteld te worden. Dan krijg ik die van Eneco terug plus het verschil tussen 61,4 en 9 cent over de teruglevering van ongeveer 170 kWh tussen 5 en 15 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
ursusMaritimus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:15:
[...]

Beetje offtopic, maar ik heb wel een Leveringsovereenkomst van UC voor Stroom gekregen met daarin de afgesproken tarieven en ingangsdatum. Verder is het nog erg stil en kun je in Mijn UC nog steeds alleen maar zien dat de aanvraag in behandeling is. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag per email of alles goed gaat.

Eneco heb ik alleen aangesproken op het niet (tijdig) informeren en gevraagd nog 30 dagen het oude tarief te hanteren (10 dagen zou trouwens genoeg zijn). Ik wacht even tot de mist optrekt en hoop dat het in afrekening in 1x goed gaat. En anders gaan we om Eneco terug te pesten toch echt naar de Geschillencommissie.

Die 52,50 heb ik er wel voor over en ik acht de kans groot om in het gelijk gesteld te worden. Dan krijg ik die van Eneco terug plus het verschil tussen 61,4 en 9 cent over de teruglevering van ongeveer 170 kWh tussen 5 en 15 september.
Inderdaad dat van die geschillencommissie ga ik ook doen als ze onverhoopt toch denken er onderuit te komen.
En zelfde hier, aanvraag in behandeling..

Per de 17e zou het ingaan. We wachten rustig af 😁

• padoempats
Weer een reactie met "Deze mogen wij altijd veranderen", zonder echt te verwijzen naar het artikel waar dat dan staat. Ik vroeg om een expliciete verwijzing en kwamen ze uit op 7.5. Hilarisch dat bij dit artikel heel duidelijk staat dat het alleen kan vanwege overheidsredenen. Hebben ze denk ik overheen gelezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24

ap3nr0ts

hoi

Op klachtenkompas gaan ze niet verder dan de standaardmeuk op je in. Ze beloven binnen 5 dagen contact op te nemen. Ik heb overigens een vast contract dat tot maart loopt. Toen werden ze dus nog afgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:15

#moetnietgekkerworden

Waardeloze toko.
Zie je het al voor je hoe allerlei Eneco medewerkers samen komen in zo’n vergaderzaal met glazen wanden en op van die staande whiteboards allerlei salderingsmethodes brainstormen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
mathijshooi schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:49:
[...]

Zie je het al voor je hoe allerlei Eneco medewerkers samen komen in zo’n vergaderzaal met glazen wanden en op van die staande whiteboards allerlei salderingsmethodes brainstormen….
Met een wolkje in het midden 'Hoe naaien we het hardst binnen de kaders'

😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010

#moetnietgekkerworden

Waardeloze toko.
Ik ken Eneco wel zo’n beetje na 30 jaar. ‘t Zal mij helemaal niets verbazen als ze zo’n streek uitvoeren met betrekking tot salderen.

Uiteraard niet mee eens. Mijn teruggeleverde kWh’s van €0,585 en €0,36 gaan we niet middelen met die van €0,09.

• NileZ_
GioStyle schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:59:
[...]

Ik ken Eneco wel zo’n beetje na 30 jaar. ‘t Zal mij helemaal niets verbazen als ze zo’n streek uitvoeren met betrekking tot salderen.

Uiteraard niet mee eens. Mijn teruggeleverde kWh’s van €0,585 en €0,36 gaan we niet middelen met die van €0,09.
Zn uitleg werd een beetje wankel aan het einde van het gesprek. Dus we gaan het wel zien. Er zijn straks een paar mensen die een eindafrekening kunnen delen. Op zich maakt het het niet heel veel uit gezien de vrij korte contractperiode en gezien september ook gewoon nog een prima opwekmaand is. Maar t klopt natuurlijk niet nee. Boefjes haha.

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:24
Hoe groter de puinzooi, hoe meer mensen alles direct forwarden naar de ACM & geschillencommissie.

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
ursusMaritimus schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:30:
[...]

Hebben jullie een lagere teruglevering dan 10.000 kWh dat jullie allemaal naar UC gaan? Want UC geeft duidelijk aan dat 10.000 kWh terugleveren de max is, en vóór einde jaar het maximum zal dalen tot 5.000 kWh per jaar.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
Voor de mensen die zich zorgen maken over het juist salderen. Hier zojuist de eindafrekening ontvangen (overgestapt 10 september jl.) en er wordt keurig per verschillende tariefperiode gesaldeerd :)

• objectief2
GioStyle schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:59:
[...]

Hier zijn de teruggeleverde kWh's keurig per periode gesaldeerd. Drie verschillende tarieven (eerst hoog, toen lager en op het laatst het hoogst)

• NileZ_
tss68nl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:30:
[...]

Hebben jullie een lagere teruglevering dan 10.000 kWh dat jullie allemaal naar UC gaan? Want UC geeft duidelijk aan dat 10.000 kWh terugleveren de max is, en vóór einde jaar het maximum zal dalen tot 5.000 kWh per jaar.
Je gaat daar vast niet een heel jaar zitten toch? Ik houd er ook sterk rekening mee dat UC straks ook de TLV aanpast, dus dan kijk ik weer opnieuw. Denk zelf eigenlijk per november een partij te nemen waar ik dan even blijf zitten tot maart ongeveer denk ik. Maar ook wel afhankelijk van wat de markt doet.
Ik denk wel dat er serieus het een en ander staat te gebeuren nu er een energie crisis voor velen aan zit te komen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
objectief2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:32:
[...]

Hier zijn de teruggeleverde kWh's keurig per periode gesaldeerd. Drie verschillende tarieven (eerst hoog, toen lager en op het laatst het hoogst)
Zat daar ook een periode bij van netto afname? Want vooral dat gegeven zal voor veel mensen interessant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
objectief2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:31:
Voor de mensen die zich zorgen maken over het juist salderen. Hier zojuist de eindafrekening ontvangen (overgestapt 10 september jl.) en er wordt keurig per verschillende tariefperiode gesaldeerd :)
Dit salderen per tariefsperiode is namelijk wat al lang gezegd wordt. Ook in het andere topic. Maar dat is niet wat sommigen hier onder jaarlijks salderen scharen. Verschillende tarieven ontkom je niet aan. Aan die tariefsperioden dus ook niet.
Dat gaat wel goed bij Eneco.
De crux zit een beetje wat ze precies doen met het kwh tegen kwh salderen op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

objectief2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:31:
Dat is niet keurig. Dat moet per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

[...]

Ik ga mijn bedenktermijn inzetten bij Gewoon/Innova en annuleren.
De warmtepompboiler is gister geleverd en staat klaar in de kelder voor installatie.
Ben bijna zeker dat ik binnen nu en een paar weken toch nog gauw een warmtepomp installeer voor de CV, en dan ga ik alle kilowattjes lekker opmaken :)
Ik ga ondertussen kijken of ik bij Van Ons een uitgestelde aansluitdatum kan krijgen van bijv 1 feb. dan help ik en Eneco niet meer en ben ik wellicht een paar cent goedkoper uit mocht ik tekort komen.
Blijkt dat ik overschot ga opwekken (I highly doubt it na een wp) dan kan ik opbreken en verkassen.

• objectief2
NileZ_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
[...]

Zat daar ook een periode bij van netto afname? Want vooral dat gegeven zal voor veel mensen interessant zijn.
Ik heb er drie maanden gezeten, vanaf 1 juni en drie maanden meer teruggeleverd dan afgenomen. Dus geen netto afname gehad.

Het wordt zo gespecificeerd op de eindafrekening. Zie onderstaand en dat drie keer met natuurlijk verschillende kWh-prijzen:

Verbruik stroom (daltarief)
Van 01-06-2022 tot 01-07-2022 0 kWh ¤ 0,00
Verbruik stroom (normaaltarief)
Van 01-06-2022 tot 01-07-2022 0 kWh ¤ 0,00
kWh terugleververgoeding
Van 01-06-2022 tot 01-07-2022 528 kWh ¤ 0,58556- ¤ 309,18-
Pagina: 1 ... 20 ... 32 Laatste