Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste
Acties:

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:48:
[...]

Dat is niet keurig. Dat moet per jaar
Ik ben er maar 3 maanden klant geweest van Eneco :)

[ Voor 3% gewijzigd door objectief2 op 14-09-2022 20:52 ]

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:42
objectief2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:52:
[...]

Ik ben er maar 3 maanden klant geweest van Eneco :)
Ja per jaar of contractperiode.

Maar dat is precies waar het om gaat, wat ze doen met een periode waarin je toevallig wel netto afname van het net hebt. Gaat bij mij ook niet gebeuren dus aan mijn eindafrekening gaan we ook niks hebben straks..

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
NileZ_ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:55:
[...]

Ja per jaar of contractperiode.

Maar dat is precies waar het om gaat, wat ze doen met een periode waarin je toevallig wel netto afname van het net hebt. Gaat bij mij ook niet gebeuren dus aan mijn eindafrekening gaan we ook niks hebben straks..
Oke, dat wist niet. Excuus dan mocht het verkeerd begrepen zijn. Ik heb drie maanden meer terug geleverd dan afgenomen. Over hoe omgegaan wordt met netto verbruik kan ik dan ook niets zeggen helaas :)

• NileZ_
objectief2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:57:
[...]

Oke, dat wist niet. Excuus dan mocht het verkeerd begrepen zijn. Ik heb drie maanden meer terug geleverd dan afgenomen. Over hoe omgegaan wordt met netto verbruik kan ik dan ook niets zeggen helaas :)
Haha geen punt. Dit gaan we tzt wel zien aan de hand van wat voorbeelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:23
Ik heb op 8 sept een mail gestuurd en daar kwam op 13 sept een reactie op.

Samengevat:

- Kreeg ik eerst op 7 sept het standaard verhaal terug dat het fout gegaan was met de mailing en ze niet wisten of ik terug leverde.
- Ik heb toen aangeven dat dit onzin was omdat ik een maandbedrag van 0 heb en alleen nog maar terug geleverd heb. Daarnaast hoeft het niet mijn probleem te zijn dat door een fout van Eneco ik geen mail ontvangen heb.
- Ook gaf ik aan dat die mail niets uit maakt aangezien er afgesproken is dat de TLV gelijk staan aan het standaard tarief minus belastingen etc waardoor we op 0,61 uit kwamen. Dus of de TLV moet op 0,61 of het standaard tarief moet naar 0,09. Met daarbij een copy/past van de voorwaarden, Artikel 3.
Reactie vanuit Eneco:
Ik snap heel goed uw frustratie over dit probleem. Er is inderdaad een fout gemaakt door Eneco, we zijn er mee bezig een oplossing te vinden voor dit probleem. Jullie zullen hier later meer over te horen krijgen.
Hoe en wat dus geen idee. Maar men lijkt er wel beter naar te kijken ipv een standaard antwoord. Ik heb nog niets gedaan richting een claim, advocaat of rechtsbijstand dus ik vermoed dat ik daarom niet gebeld ben maar ondertussen wacht ik rustig af.

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Hallo,lees al langer mee.
Ben vanaf 12juli tot 6sept klant geweest met een modelcontract bij eneco ,zojuist afrekening gehad.
Stroom afname 250 kw , betalen 98€.
Ze zijn vergeten of genegeerd dat ik ook 1593 kw teruggeleverd heb ???
Staat nergens iets in mijn eindnota over terugleveren ??
Wat een bedrijf.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 17:22
@Dirduc Wel aangemeld bij energieleveren.nl?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 04:42
Dirduc schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:27:
Hallo,lees al langer mee.
Ben vanaf 12juli tot 6sept klant geweest met een modelcontract bij eneco ,zojuist afrekening gehad.
Stroom afname 250 kw , betalen 98€.
Ze zijn vergeten of genegeerd dat ik ook 1593 kw teruggeleverd heb ???
Staat nergens iets in mijn eindnota over terugleveren ??
Wat een bedrijf.
Je hebt je denk ik nooit aangemeld bij energieleveren.nl, dat is nodig zodat eneco weet dat je teruglevert. Hopelijk kan dst met terugwerkende kracht gefixed worden

• Dirduc
jazeker ,heb al sinds 2014 zonnepanelen en ook aangemeld,
Vermoed dat eneco gehackt is want op het briefhoofd staat ''Rotterdam 19 september, en bij de nota details word ik doorgelinkt haar ideal ? terwijl alles automatisch wordt afgeshreven,
In de nota zelf wordt verteld dat het bedrag per 29-09 word afgeschreven

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 11:42

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

tss68nl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:30:
[...]

Hebben jullie een lagere teruglevering dan 10.000 kWh dat jullie allemaal naar UC gaan? Want UC geeft duidelijk aan dat 10.000 kWh terugleveren de max is, en vóór einde jaar het maximum zal dalen tot 5.000 kWh per jaar.
Tot eind oktober zeker 😉

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:35
Niet iedereen heeft een heel zonnepaneel-imperium, verwacht hier in het aller beste geval 4000 netto terug te leveren, maar eerder 3000 ( verbruik zelf ook nog wel wat natuurlijk :) )
Wellicht is dat dan ook de manier van UC / Engie om mensen met netto TLV te weren, door een maximum te stellen en ( voorlopig ) niet aan de vergoeding ervan te zitten.
Zou mooi zijn in mijn geval.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 21:28
paQ schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:49:
[...]

Ik ga mijn bedenktermijn inzetten bij Gewoon/Innova en annuleren.
De warmtepompboiler is gister geleverd en staat klaar in de kelder voor installatie.
Ben bijna zeker dat ik binnen nu en een paar weken toch nog gauw een warmtepomp installeer voor de CV, en dan ga ik alle kilowattjes lekker opmaken :)
Ik ga ondertussen kijken of ik bij Van Ons een uitgestelde aansluitdatum kan krijgen van bijv 1 feb. dan help ik en Eneco niet meer en ben ik wellicht een paar cent goedkoper uit mocht ik tekort komen.
Blijkt dat ik overschot ga opwekken (I highly doubt it na een wp) dan kan ik opbreken en verkassen.
Je kan ook nu Eneco cashen, dan moet je wel bij je nieuwe leverancier blijven tot de teller op nul staat.
Dit is wat ik gedaan heb :)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Haha, ja ze verdelen het evenredig over de maanden als je korter dan een jaar een contract hebt. Dus het is maar iets van 830 kWh maximaal per maand wat je terug mag leveren. Het kan dus wel maar in mijn geval moest ik dan wel wat langer blijven in de wintermaanden omdat ik 2000 en 1100 teruglever Sept/Okt.

Geen blijvertje dus begrijp ik. Zo blijven we contract hoppen. Misschien heeft Eneco in het voorjaar wel weer een lekker hoge TLV. :+

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 19:19
Vandaag de eindnota van Eneco ontvangen, zoals beloofd een overzicht van de berekeningen die Eneco doet met de tarieven. Ik heb geprobeerd de netto teruglevering tussen 5 en 9 september de minimaliseren maar ze gaan er toch nog met 29 kWh vandoor! Tegenover 160 kWh opgewekt valt dat mee, het was te mooi weer die dagen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iaRV9relnsfA5UUzy2tfAU1xJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OkVcgVu1DpHuH0FK36F5maLf.png?f=user_large

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Peutpeut schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:24:
Vandaag de eindnota van Eneco ontvangen, zoals beloofd een overzicht van de berekeningen die Eneco doet met de tarieven. Ik heb geprobeerd de netto teruglevering tussen 5 en 9 september de minimaliseren maar ze gaan er toch nog met 29 kWh vandoor! Tegenover 160 kWh opgewekt valt dat mee, het was te mooi weer die dagen :)

[Afbeelding]
Als je niet vooraf geïnformeerd bent, dan is dit diefstal op klaarlichte dag. Zal De Geschillencommissie niet veel moeite mee hebben ...

Dank voor het delen trouwens. Ze doen de berekening verder wel netjes met de verschillende tarieven ...😉

• Peutpeut
  • Laatst online: 19:19
ursusMaritimus schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:34:
[...]

Als je niet vooraf geïnformeerd bent, dan is dit diefstal op klaarlichte dag. Zal De Geschillencommissie niet veel moeite mee hebben ...

Dank voor het delen trouwens. Ze doen de berekening verder wel netjes met de verschillende tarieven ...😉
Ik ben, net als zovelen, niet geïnformeerd over de verlaging. Ik volg het topic al een tijdje en als ik het goed begrijp zijn er weinig gebruikers die succesvol de verlaging hebben kunnen terugdraaien?

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:53
Peutpeut schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:38:
als ik het goed begrijp zijn er weinig gebruikers die succesvol de verlaging hebben kunnen terugdraaien?
Dat komt omdat Eneco naast veel nietszeggende standaardantwoorden meestal aangeeft: "We komen er over 5 werkdagen op terug." Dit is waar een aantal op zitten te wachten.

Ikzelf wacht de eindafrekening volgende week wel even af, omdat nu ze toch nog niet weten hoe ze het rechtzetten kan ik lastig klagen over tarieven die, uiteraard, nog niet op mij van toepassing zijn.

Maar de handdoek in de ring gooien heeft nog niemand hier gedaan volgens mij. No way dat ze hier zomaar mee wegkomen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 16-09-2022 18:20 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Yaldair schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:33:
@Dirduc Wel aangemeld bij energieleveren.nl?
Korte offtopic: Hoe zou je dit moeten weten eigenlijk? Eneco heeft mij hierover ook nooit geïnformeerd? Het maandelijkse report toont wel teruglevering in elk geval. Voor mij maakt het waarschijnlijk niks uit vanwege saldering, maar wat gebeurd er dan met eventuele overschot of bij overstappen?

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 13:33
Peutpeut schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:38:
[...]

Ik ben, net als zovelen, niet geïnformeerd over de verlaging. Ik volg het topic al een tijdje en als ik het goed begrijp zijn er weinig gebruikers die succesvol de verlaging hebben kunnen terugdraaien?
Ik wacht tot de eindafrekening komt. Ik ben gebleven, het gaat bij mij om een relatief lage hoeveelheid kwh per jaar dat ik meer teruglever dan ik afneem. Als de jaarrekening binnen valt over een paar maanden ga ik klagen dat ik niet ben geinformeerd, geen mail heb ontvangen, etc... Dan wordt het lange adem vermoed ik, been there, done that, met een andere (financiele) grootmacht (gewonnen!)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Peutpeut schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:24:

[Afbeelding]
Bedankt voor deze afdruk!

[ Voor 33% gewijzigd door psy op 15-09-2022 10:53 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

Eneco saldeert gewoon per jaar, zoals ze zelf ook aangeven. Er is nog geen informatie die het tegendeel bewijst.

[ Voor 76% gewijzigd door de Peer op 15-09-2022 10:55 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

@de Peer je was te snel, ik kon dat inderdaad (nog) niet concluderen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

Ik krijg nu een mail van Eneco dat ik een opzegboete moet betalen van 50 euro. Wat zouden jullie hiermee doen? Het is gelukkig een aparte nota en afschrijving.

Ik wacht sowieso eerst tot ik al het geld terug heb gehad.

• JohanNL
Zenix schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:59:
Ik krijg nu een mail van Eneco dat ik een opzegboete moet betalen van 50 euro. Wat zouden jullie hiermee doen? Het is gelukkig een aparte nota en afschrijving.

Ik wacht sowieso eerst tot ik al het geld terug heb gehad.
Haha wat een clowns :')
Sowieso eerst verrekenen met de eindnota, voor de periode waar ze je TLV op 9 cent hebben gezet.
Dan maar eens kijken of die boete terecht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
psy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:54:
@de Peer je was te snel, ik kon dat inderdaad (nog) niet concluderen.
Ze hebben gewoon binnen de tariefsperiode gesaldeeerd. Het wordt pas interessant als er binnen een tariefsperiode een netto afname is, om dan te zien hoe ze die verwerken. In dit geval is in beide perioden netto 0 van het net afgenomen.

Het lukt mij niet om per 5 september tot overstap netto af te nemen. En het gaat me ook veel te ver om express energie te verspillen, dat kan natuurlijk echt niet meer. Maar als iemand wel netto afname heeft dan zou ik die eindafrekening graag zien. Tot op heden is het allemaal 0 netto afname in elke tariefsperiode.

• NileZ_
SmiGueL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:50:
[...]

Maar de handdoek in de ring gooien heeft nog niemand hier gedaan volgens mij. No way dat ze hier zomaar mee wegkomen. :P
Absoluut niet inderdaad. We gaan wel zien wat voor communicatie Eneco een dezer dagen de deur uit doet. Maar het zal wel weer slappe hap zijn..

@Zenix die boete kunnen ze echt ergens steken waar de zon niet schijnt. Lekker bezwaar indienen, en vriendelijk melden dat je die niet gaat betalen gezien ze eenzijdig hun voorwaarden/contract wijzigen. Succes wensen en door.

[ Voor 22% gewijzigd door NileZ_ op 15-09-2022 16:59 ]

• padoempats
NileZ_ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:55:
[...]

Ze hebben gewoon binnen de tariefsperiode gesaldeeerd. Het wordt pas interessant als er binnen een tariefsperiode een netto afname is, om dan te zien hoe ze die verwerken. In dit geval is in beide perioden netto 0 van het net afgenomen.

Het lukt mij niet om per 5 september tot overstap netto af te nemen. En het gaat me ook veel te ver om express energie te verspillen, dat kan natuurlijk echt niet meer. Maar als iemand wel netto afname heeft dan zou ik die eindafrekening graag zien. Tot op heden is het allemaal 0 netto afname in elke tariefsperiode.
Ben bang dat je dat tot ruim in december kunt wachten. De mensen hier zullen een redelijk overschot hebben en tot eind oktober nog TLV saldo blijven opbouwen en daarna pas afbouwen en pas rond 1 dec netto verbruikers zijn gezien vanaf 5 sept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
padoempats schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:58:
[...]

Ben bang dat je dat tot ruim in december kunt wachten. De mensen hier zullen een redelijk overschot hebben en tot eind oktober nog TLV saldo blijven opbouwen en daarna pas afbouwen en pas rond 1 dec netto verbruikers zijn gezien vanaf 5 sept.
Haha weet ik. Voor mij geldt hetzelfde. Echter is dat wel precies waar het om gaat. Maar de meesten van ons zitten dan al lang ergens anders natuurlijk.

• padoempats
NileZ_ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:00:
[...]

Haha weet ik. Voor mij geldt hetzelfde. Echter is dat wel precies waar het om gaat. Maar de meesten van ons zitten dan al lang ergens anders natuurlijk.
Daarom is het verstandig om in alle gevallen rond half-eind oktober pleite te zijn, want anders ga je daarna van je hoge TLV saldo snoepen. Volgend jaar verwacht ik eigenlijk niet dat je ergens nog boven de 40c kan krijgen, dus beter aan dat toekomstige saldo komen. Potentiele boete (als ze de TLV van 9c herstellen) is wat dat betreft ook snel terugverdiend.

• NileZ_
Ik ben over 2 dagen pleite. Dan nog eventjes een hoge TLV, totdat die ook naar beneden bijgesteld wordt. En per november bij een andere (om die tlv te cashen). En daarna kijken we rustig hoe de situatie is per januari

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-06 09:42
Morgen naar UC en dan waarschijnlijk per 1 november naar Vattenfall. Ik heb voor de zekerheid net mijn verbruiksgegevens op MijnEneco nog even gedownload. Nog steeds geen bericht van Eneco hoe ze omgaan met mijn klacht.

• innova1
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-06-2023
Iemand al iets vernomen? Ik heb zojuist te horen gekregen dat men nog steeds aan een oplossing werkt en ik wederom 14 dagen geduld moet hebben.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18
innova1 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:58:
Iemand al iets vernomen? Ik heb zojuist te horen gekregen dat men nog steeds aan een oplossing werkt en ik wederom 14 dagen geduld moet hebben.
Ik ook, uurtje geleden de mail gehad.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Filimento
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-04 22:23
Ik krijg net ook het volgende bericht:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Filimento op 16-09-2022 08:02 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Filimento schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:34:

"Wij zoeken dit graag voor u uit. Eneco heeft inderdaad en wet overtreden en dat hoort niet. Eneco is dit aan het uitzoeken en komt zo spoedig mogelijk met een uitkomst. U ontvangt hier binnen 14 dagen een terugkoppeling over."
Gaat iedereen een oplossing krijgen of moet iedereen bezwaar maken?

Ik heb het uitgerekend en ik loop tot mijn overstap ruim 350 euro mis.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35

paQ

"Wij zoeken dit graag voor u uit. Eneco heeft inderdaad en wet overtreden en dat hoort niet. Eneco is dit aan het uitzoeken en komt zo spoedig mogelijk met een uitkomst. U ontvangt hier binnen 14 dagen een terugkoppeling over."
zo dan... dat is even 180 graden de andere kant op :o

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
tss68nl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:30:
Hebben jullie een lagere teruglevering dan 10.000 kWh dat jullie allemaal naar UC gaan? Want UC geeft duidelijk aan dat 10.000 kWh terugleveren de max is, en vóór einde jaar het maximum zal dalen tot 5.000 kWh per jaar.
Is dat voor of na salderen ?

edit:
Oh ik zie het al, voor salderen. Dan maar zeggen dat je de teruglevering niet weet :-)

[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 15-09-2022 18:55 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heeft iemand een emailadres van Eneco waar ik een klacht kan indienen?

Ik heb een brief geschreven en die wilde ik net plakken in het klachtenformulier, maar daar past nog geen kwart in van wat ik heb geschreven en ik wil toch het hele verhaal kwijt.

Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:03:

Ik heb een brief geschreven en die wilde ik net plakken in het klachtenformulier, maar daar past nog geen kwart in van wat ik heb geschreven en ik wil toch het hele verhaal kwijt.

klantenservice@eneco.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dank je wel!. Ik heb zitten zoeken en kon het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Filimento
Fairy schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:03:

Klantenservice@eneco.com

Maar het enige dat ik (2x) heb gestuurd is:

Beste,

Dank voor je bericht. Zoals je zelf schrijft mogen jullie volgens jullie eigen voorwaarden de Algemene voorwaarden wijzigen mits dit minimaal 10 dagen van te voren bekend is gemaakt. Zoals ik ook gemeld heb in mijn bericht is dit niet gebeurd. Ik zie de wijziging dan ook graag (met terugwerkende kracht) gecorrigeerd.

Met vriendelijke groet,

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Filimento schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:10:
[...]

Klantenservice@eneco.com

Maar het enige dat ik (2x) heb gestuurd is:

Beste,

Dank voor je bericht. Zoals je zelf schrijft mogen jullie volgens jullie eigen voorwaarden de Algemene voorwaarden wijzigen mits dit minimaal 10 dagen van te voren bekend is gemaakt. Zoals ik ook gemeld heb in mijn bericht is dit niet gebeurd. Ik zie de wijziging dan ook graag (met terugwerkende kracht) gecorrigeerd.

Met vriendelijke groet,
Ik heb een brief geschreven en daarbij ook vermeld dat ik niet geïnformeerd ben, maar ook dat ik besloten heb om over te stappen naar een andere leverancier met marktconforme tarieven, maar dat ik daar pas 29 september naar kan overstappen.

Als oplossing heb ik aangedragen dat ze tot 29 september het afgesproken tarief doorbetalen.

--

Dit geintje gaat me anders 300+ euro kosten (heb tussen 5 september en 15 september al 386 kWh opgewekt en nog tot de 29e te gaan), dus niet geschoten is altijd mis. Overstappen toe ik toch wel, want met dit soort bedrijven wil ik geen zaken doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 15-09-2022 19:22 ]

• Dirduc
Mijn afrekening klopt niet ,teruglevering en saldering zijn beide niet toegepast .
Tussen 12juli en 5sept klant geweest of ik even 98 euro wil betalen.
Heb na saldering 1320 kw over aldus de P1 meter/enelocig.
Sta sinds 2014 ingeschreven bij energieleveren.nl.
Na een telefoontje van 1uur en 50 minuten niks opgeschoten ,medewerker bleef volhouden dat ik niet aangemeld ben als zonnepaneelbezitter bij eneco ??
Uiteindelijk een correctienota aangevraagd incl saldering.
Iemand advies?

• NileZ_
Dirduc schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:54:
Mijn afrekening klopt niet ,teruglevering en saldering zijn beide niet toegepast .
Tussen 12juli en 5sept klant geweest of ik even 98 euro wil betalen.
Heb na saldering 1320 kw over aldus de P1 meter/enelocig.
Sta sinds 2014 ingeschreven bij energieleveren.nl.
Na een telefoontje van 1uur en 50 minuten niks opgeschoten ,medewerker bleef volhouden dat ik niet aangemeld ben als zonnepaneelbezitter bij eneco ??
Uiteindelijk een correctienota aangevraagd incl saldering.
Iemand advies?
Gewoon op dezelfde manier door blijven gaan. De meterstanden tonen toch vrij duidelijk teruglevering aan, neem ik aan?
Helemaal niks betalen. Lezen ze de meterstanden uit bij je?
En heb je dan ook niet elke maand een overzicht gekregen met je verbruik/opwek?

Aan de hand van de standen lijkt het mij toch vrij simpel aan te tonen dat er teruglevering plaats vindt.

• Dirduc
Had nog niet gekeken naar maanddata maar in sept staat alleen verbruik vermeld.
Nog geen bevestiging van de correctienota gehad waar ik wel om gevraagd heb.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 22:19
Ik zie dit specifieke topic over Eneco nu pas, na een vermelding elders op dit forum.
Ik zie dat er diverse malen door Eneco is toegegeven dat ze hun eigen regels hebben overtreden en er op terug komen. Mijn vraag hierover is: zijn diegenen al langer klant bij Eneco, en hebben een ander dan een "Modelcontract voor onbepaalde tijd", wat ik heb sinds 1 augustus? Op 5 september had ik op "mijneneco" gekeken en gezien dat de TLV gewoon netjes op 61c. stond, dus mij er verder niet druk over gemaakt, maar nu zie ik dat dit later veranderd is naar 9 c.
Ik zal dus ook een bezwaar indienen, en in elk geval de optie eisen van een tussentijdse rekening en terug betaling, want ik heb in augustus netto 1230 kWh teruggeleverd.
Gaat deze vlieger ook op bij een 'modelcontract' of alleen bij vaste contracten die nog lopen?
Graag bericht en hoe dit verder aan te pakken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Geeft Eneco nou openlijk toe dat ze fout zitten? Of dit is een antwoord at je wel van ze zou willen hebben _/-\o_

Per vandaag naar UC om nog even aan het nazomer overschot te verdienen.
Dus als ze die 10 dagen de oude tlv hanteren bij de eindafrekening beloof ik ze om niet naar De Geschillencommissie te gaan voor deze wetsovertreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Zit nog steeds in de clinch met eneco hier mbt mijn eindnota.

Ze beweren dat ik 8700 euro van ze heb ontvangen als maandtermijnen, maar ze kunnen nergens bewijs van aanleveren.
Ondertussen hebben ze ook nog netjes 60 geincasseerd elke maand.

Inmiddels is mijn klacht doorgestuurd naar hoofdkantoor.
Wat een stelletje debielen daar 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
zojuist op radio 1: Eneco: wij hebben dit jaar nog helemaal geen winst gemaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:01
htca schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:17:
zojuist op radio 1: Eneco: wij hebben dit jaar nog helemaal geen winst gemaakt....
Dat is heel anders dan het afgelopen jaar toen ze best veel winst maakte.
Wit noemt het feit dat energiebedrijven juist financieel profiteren van deze situatie pijnlijk en zegt het gevoel "van onrecht en onmacht" te begrijpen. De winst van Eneco steeg van 118 miljoen euro in 2020 naar 209 miljoen in het afgelopen jaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 08:03

Serieus?
Nog afgezien van het erbarmelijke Nederlands kan ik me niet voorstellen dat Eneco een dergelijk vergaand bericht verstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeH schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:55:
[...]

Serieus?
Nog afgezien van het erbarmelijke Nederlands kan ik me niet voorstellen dat Eneco een dergelijk vergaand bericht verstuurt.
Die klantenservicemdewerkers kunnen typen wat ze willen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filimento
[...]

Serieus?
Ik heb me ook even af gevraagd of dit serieus was, maar het komt echt van Eneco.
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:24:
[...]

Dat was ook mijn conclusie. Ben benieuwd naar het vervolg, maar sowieso bijzonder dat iedereen verschillende reacties ontvangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeH
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:24:
[...]

En aan de carrière van deze medewerker is abrupt een einde gekomen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik vond bij mijzelf ook deze interessant in hoeverre er iets van waar is. Ik had gevraagd wat de tarieven zullen zijn als mijn contact afloopt (21 oktober). Een automatisch variabel contract wat blijkbaar per 3 maanden loopt (dus 4 per jaar prijsupdates gok ik dan). 9 dagen van tevoren de nieuwe tarieven is ook laat qua opzeggen.
Als uw contract afloopt zal u een variabel contract van ons krijgen die dus vrij opzegbaar is. Dit contract zal waarschijnlijk voor 3 maanden lopen en daarna weer verlengen. Helaas kan ik u nog niet vertellen wat u zal gaan betalen, 9 dagen van te voren zal u een mail ontvangen met uw nieuwe tarieven daar in.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NileZ_
Kixtart schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:53:
Ik vond bij mijzelf ook deze interessant in hoeverre er iets van waar is. Ik had gevraagd wat de tarieven zullen zijn als mijn contact afloopt (21 oktober). Een automatisch variabel contract wat blijkbaar per 3 maanden loopt (dus 4 per jaar prijsupdates gok ik dan). 9 dagen van tevoren de nieuwe tarieven is ook laat qua opzeggen.

[...]
Ja ze zeggen dat ze de tarieven bij een dergelijk contract in principe 3 maanden niet wijzigen. In plaats van een maandelijkse wijziging. Een soort van service naar de klant (mhm).
Echter is dit allemaal onder het motto van 'waarschijnlijk/in de basis/zoals het nu lijkt/blabla'.
9 dagen van tevoren is natuurlijk veel te kort, ook omdat ze heel goed weten dat je in de regel niet binnen 30 dagen bij een andere partij zit.
Hier kunnen we van alles van vinden, en dat doen we ook, maar dan roepen ze..ja maar dit staat in de voorwaarden dus bekend vooraf..

Naar de consument toe is dit natuurlijk schandalig, en het zou fijn zijn als de ACM of welke instantie dan ook, in elk geval gaat regelen dat dit minimaal 1 maand moet zijn.
Dan ben je als consument al een stukje beter beschermd.
Stel dat ze ineens over 9 dagen de tarieven zouden verdubbelen, je gaat direct over naar een ander, dan zit je alsnog 20 dagen vast aan een partij die zijn tarieven verdubbeld heeft. Dat moet echt anders.

De beloften die ze maken over hoe lang een tarief vast staat, wordt door allerlei kleine lettertjes ondervangen. Waar Eneco nu nat op gaat is die aankondiging vooraf die ze gewoon verprutst hebben.

Met de blik op de toekomst; een TLV van het kale tarief is redelijk onhoudbaar. Niet voor niks dat er voorgesorteerd gaat worden op een minimum van 70/80% procent van het levertarief.
En dat is in principe ook prima. Dan heb je alsnog een overzichtelijke keuze waar je als terugleverende klant heen wilt.

Als Eneco straks alsnog met een onzinverhaal komt met betrekking tot hun fouten dan ga ik zeker de geschillencommissie inschakelen en ben ik bereid met anderen hier nog een stapje verder in te gaan. Niet zozeer om de financiële 'schade', want die is redelijk beperkt gezien de overstap naar een andere partij. Maar des te meer omdat het niet zo kan zijn dat Eneco hier zomaar mee weg kan komen. Wij zitten er allemaal redelijk bovenop, maar er zijn ook mensen die dit niet zitten, en ook die hebben geen bericht gehad.
Het gaat me dan ook helemaal niet om die 9 cent.. dat moeten ze zelf weten, maar dan moet je wel ingelicht worden en de mogelijkheid hebben om op tijd naar een ander te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Serieus?
Waarom heb je de mo tags verwijderd, die stonden er toch niet voor niets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 08:29
DutchKel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:32:
[...]

Dat is heel anders dan het afgelopen jaar toen ze best veel winst maakte.

[...]
2021
Een omzet van 5,2 miljard
Een winst van 209 miljoen

Met andere woorden: een winstmarge van net aan 4%. Ik vind het wel heel populistisch om dit af te schuiven naar veel winst als je naar de verhouding kijkt mbt de omzet.

Wees eerlijk: hoeveel is 4% ruimte als de inkoop fors stijgt?

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:36
Voor de geïnteresseerden: gisternacht een eindafrekening ontvangen van Eneco na einde contract. Ze hebben per tariefperiode met het desbetreffende teruglevertarief gerekend. Wel met het lage niet gecommuniceerde tarief vanaf 5 september, maar dus niet met terugwerkende kracht over het hele jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0fbe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:46:
Voor de geïnteresseerden: gisternacht een eindafrekening ontvangen van Eneco na einde contract. Ze hebben per tariefperiode met het desbetreffende teruglevertarief gerekend. Wel met het lage niet gecommuniceerde tarief vanaf 5 september, maar dus niet met terugwerkende kracht over het hele jaar.
Dat zou ook wat zijn, als ze dat wel deden :D

Bij de 3 of 4 eindafrekeningen die hier eerder voorbij kwamen was ook alles gewoon in orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
rmathijssen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:
[...]

2021

Met andere woorden: een winstmarge van net aan 4%. Ik vind het wel heel populistisch om dit af te schuiven naar veel winst als je naar de verhouding kijkt mbt de omzet.

4% is geen woeker winst, eerder marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:01
rmathijssen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:55:
[...]

2021

Ten opzichte van het jaar ervoor is de winst wel meer dan verdubbeld.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:54:
[...]

Dat zou ook wat zijn, als ze dat wel deden :D

Bij de 3 of 4 eindafrekeningen die hier eerder voorbij kwamen was ook alles gewoon in orde €0,09 vanaf 5 september.
FTFY >:)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
DutchKel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:09:
[...]

Ten opzichte van het jaar ervoor is de winst wel meer dan verdubbeld.
Twee keer zoveel winst klinkt gigantisch goed natuurlijk, maar in 2020 hadden ze 2,9% winst en in 2021 4,0% winst (bron). Dus ze zijn van een magere winst naar een iets minder magere winst gegaan.

En de winst is overigens niet 'meer dan verdubbeld' :+ De winst ging van 118 miljoen euro in 2020 naar 209 miljoen euro in 2021. Dat is 77% meer.

En om het in nog meer perspectief te zetten: Eneco had in 2021 ruim 5,6 miljoen klantcontracten. 209 miljoen winst verdeeld over 5,6 miljoen is €37 winst per contract per jaar gemiddeld. Een ruime 3 euro per maand.

[ Voor 37% gewijzigd door Hahn op 16-09-2022 11:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 09:14

uibeltje

Idiotheque

Ik ben vandaag gebeld door Eneco over mijn ingediende klacht dat ik tot mijn overstap naar UC gewoon 61 cent wil. Eneco probeerde eerst uit te leggen dat het allemaal volgens de regels is gegaan, na aandringen van mijn kant dat dat echt niet het geval was word ik binnenkort gemaild met een oplossing. Ben weer benieuwd :)

Iemand al opgevallen dat het wachtmuziekje bij Eneco is gewijzigd? Heel treurig vind ik het, past wel bij de manier hoe ze met klanten omgaan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
uibeltje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:18:
Ik ben vandaag gebeld door Eneco over mijn ingediende klacht dat ik tot mijn overstap naar UC gewoon 61 cent wil. Eneco probeerde eerst uit te leggen dat het allemaal volgens de regels is gegaan, na aandringen van mijn kant dat dat echt niet het geval was word ik binnenkort gemaild met een oplossing. Ben weer benieuwd :)

Iemand al opgevallen dat het wachtmuziekje bij Eneco is gewijzigd? Heel treurig vind ik het, past wel bij de manier hoe ze met klanten omgaan _O-
Ik zit nog 5 dagen bij Eneco en heb nog steeds geen bevestiging gehad dat ze de TLV wijzigen. Na een eerste zeer algemene reactie heb ik ook niets meer gehoord op mijn 2e email waar ik nogmaals aangeef dat ze de TLV conform contract zullen moeten afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Hahn schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:13:
[...]

Twee keer zoveel winst klinkt gigantisch goed natuurlijk, maar in 2020 hadden ze 2,9% winst en in 2021 4,0% winst (bron). Dus ze zijn van een magere winst naar een iets minder magere winst gegaan.

En de winst is overigens niet 'meer dan verdubbeld' :+ De winst ging van 118 miljoen euro in 2020 naar 209 miljoen euro in 2021. Dat is 77% meer.

En om het in nog meer perspectief te zetten: Eneco had in 2021 ruim 5,6 miljoen klantcontracten. 209 miljoen winst verdeeld over 5,6 miljoen is €37 winst per contract per jaar gemiddeld. Een ruime 3 euro per maand.
Dat doet er toch allemaal niet toe? 209 miljoen winst is toch gewoon 209 miljoen winst? Maakt niet zoveel uit per hoeveel contracten dat is.
Eneco heeft 2,1 miljoen euro betaald om 90.000 klanten van welkom energie te mogen overnemen. (Eind oktober)

Aan ons verdienen ze niks, en dat zijn ook contracten. Dus op die anderen verdienen ze een bak meer. Puur naar cijfers kijken is niet zoveel zeggend. We hoeven absoluut geen medelijden met ze te hebben. De koppeling aan de gasprijs helpt ze op dit moment ook flink mee.

Ook al maakten ze verlies, ze hebben dit gewoon verkeerd aangepakt en afgehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
NileZ_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:47:
[...]

Dat doet er toch allemaal niet toe? 209 miljoen winst is toch gewoon 209 miljoen winst? Maakt niet zoveel uit per hoeveel contracten dat is.
Eneco heeft 2,1 miljoen euro betaald om 90.000 klanten van welkom energie te mogen overnemen. (Eind oktober)

Aan ons verdienen ze niks, en dat zijn ook contracten. Dus op die anderen verdienen ze een bak meer. Puur naar cijfers kijken is niet zoveel zeggend. We hoeven absoluut geen medelijden met ze te hebben. De koppeling aan de gasprijs helpt ze op dit moment ook flink mee.

Ook al maakten ze verlies, ze hebben dit gewoon verkeerd aangepakt en afgehandeld.
Eens, maar 4% winst is geen woekerwinst. Ik vermoed dat ze in de komende periode er ook nog wel een zwik aan dubieuze debiteuren bijkrijgen, hoe dat via de balans en de exploitatie verloopt weet ik niet. Maar ik verwacht niet dat dat allemaal gecompenseerd gaat worden. Maar hoe ze dit hebben aangepakt is alleen niet correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:40
htca schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:40:
[...]

Eens, maar 4% winst is geen woekerwinst. Ik vermoed dat ze in de komende periode er ook nog wel een zwik aan dubieuze debiteuren bijkrijgen, hoe dat via de balans en de exploitatie verloopt weet ik niet. Maar ik verwacht niet dat dat allemaal gecompenseerd gaat worden. Maar hoe ze dit hebben aangepakt is alleen niet correct.
Door vele miljoenen te investeren in allerlei zaken is hun winst lager, zij sturen bewust op een lage winst (daar is niets mis mee maar geeft geen realistische weergave van de werkelijkheid).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

EU wil de groene opwekkers ook hun winst afromen die ontstaat door de koppeling met de gasprijs. Vertaal dat eens wat er gaat gebeuren qua de zonnepanelen thuis. Of hoe Eneco blijkbaar al wist hoe de wind zou gaan waaien (no pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Barrycade schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:53:
EU wil de groene opwekkers ook hun winst afromen die ontstaat door de koppeling met de gasprijs. Vertaal dat eens wat er gaat gebeuren qua de zonnepanelen thuis. Of hoe Eneco blijkbaar al wist hoe de wind zou gaan waaien (no pun intended)
Als de EU morgen besluit dat de TLV vanaf 1 januari 2023 naar minimaal 80% van het levertarief moet, dan gaat Eneco ook niet vanaf volgende week de TLV tarieven van lopende contracten weer naar €0,50/kWh+ gooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Barrycade schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:53:
Wij vallen daar niet onder. Misschien heb ik wel diesel aggregaat...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Sinds gisteren #enecoloos, precies 10 dagen na #ripoffday

Heb nog maar een derde en laatste keer m'n klacht herhaald over het niet tijdig en persoonlijk geïnformeerd worden. Gaan ze die laatste 10 dagen met 9 cent rekenen, dan laat ik De Geschillencommissie het verder juridisch met ze opnemen.

83 cent tlv van UC voor het overschot vanaf gisteren. Wel bericht dat ze op 1 oktober de tarieven gaan aanpassen. Gaan ze een Enecootje doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
Bravertal schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:16:
[...]

Door vele miljoenen te investeren in allerlei zaken is hun winst lager, zij sturen bewust op een lage winst (daar is niets mis mee maar geeft geen realistische weergave van de werkelijkheid).
Daarom is het goed om niet alleen naar de exploitatie te kijken, maar ook naar de balans… investeringen moeten daar in het meerjaren perspectief terugkomen. In een gezonde exploitatie horen investeringen er bij en niet zelden (lees eigenlijk altijd) worden investeringen geactiveerd (uitgesmeerd over jaren). Ik heb liever dat ze het investeren dan dat ze het uitkeren aan de aandeelhouder of er nieuwe Mercedessen van kopen…. Maar doet hier niet ter zake, ze hebben zich niet aan hun eigen regels gehouden en daarbij klanten ook niet geïnformeerd. Back to topic….

[ Voor 7% gewijzigd door htca op 17-09-2022 06:12 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ursusMaritimus schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:57:
Sinds gisteren #enecoloos, precies 10 dagen na #ripoffday

Heb nog maar een derde en laatste keer m'n klacht herhaald over het niet tijdig en persoonlijk geïnformeerd worden. Gaan ze die laatste 10 dagen met 9 cent rekenen, dan laat ik De Geschillencommissie het verder juridisch met ze opnemen.

83 cent tlv van UC voor het overschot vanaf gisteren. Wel bericht dat ze op 1 oktober de tarieven gaan aanpassen. Gaan ze een Enecootje doen?
Hmm,

Ik wordt 29 september overgezet naar UC, hoop dat deze hele kermis niet weer opnieuw begint.

• JohanNL
Fairy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:15:
[...]

Hmm,

Ik wordt 29 september overgezet naar UC, hoop dat deze hele kermis niet weer opnieuw begint.
Is mogelijk persoonlijk, heb hier namelijk nog helemaal niets vernomen terwijl ik nu al 2 dagen klant bij ze ben.

Ik ga ervan uit dat UC zich niet verlaagt tot de taferelen van Eneco en gewoon zoals het hoort iedereen op tijd informeert :)

[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 17-09-2022 12:07 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JohanNL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:05:
[...]

Is mogelijk persoonlijk, heb hier namelijk nog helemaal niets vernomen terwijl ik nu al 2 dagen klant bij ze ben.
OK, bij mij wordt ik de 29e aangesloten, maar het contract van mij klopt ook niet, die heeft 1 tarief, dus de medewerker heeft al een notitie dat ze die op de 29e op dubbeltarief zet. Nu hopen dat hiermee de TLV ook weer gereset wordt.

Zit er ook niet op te wachten om elke maand te moeten overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Fairy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:06:
[...]

Zit er ook niet op te wachten om elke maand te moeten overstappen.
Gezien de huidige situatie zou ik hier wel rekening mee houden.
Voor de komende wintermaanden lever je wellicht nauwelijks of zelfs helemaal niet meer netto elektriciteit terug, dan is een energiemaatschappij met de laagste tarieven wel weer interessant en maakt de TLV ook niet uit.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JohanNL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:10:
[...]

Gezien de huidige situatie zou ik hier wel rekening mee houden.
Voor de komende wintermaanden lever je wellicht nauwelijks of zelfs helemaal niet meer netto elektriciteit terug, dan is een energiemaatschappij met de laagste tarieven wel weer interessant en maakt de TLV ook niet uit.
Na de overstap moet ik sowieso de winter overbruggen en pas weer overstappen zodra ik qua verbruik en teruglevering weer break-even zit, anders ben ik die van eigen portemonee.

Ik neem aan dat de wettelijke salderingsregels bij een overstap ingaan op het moment dat je contract ingaat toch?

• JohanNL
Fairy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:28:
[...]

Na de overstap moet ik sowieso de winter overbruggen en pas weer overstappen zodra ik qua verbruik en teruglevering weer break-even zit, anders ben ik die van eigen portemonee.

Ik neem aan dat de wettelijke salderingsregels bij een overstap ingaan op het moment dat je contract ingaat toch?
Saldering gaat in principe op jaarbasis, dus op 1 januari zou een nieuwe periode beginnen welke dan weer loopt t/m 31 december.
Maar in de praktijk zijn er meer periodes, zoals bij een overstap of als er nieuwe tarieven ingaan.
Allemaal onduidelijk of dit wel mag, maar voorlopig komen ze er mee weg.
Budget energie is er zelfs openlijk duidelijk over dat zij per maand salderen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JohanNL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:36:
[...]

Saldering gaat in principe op jaarbasis, dus op 1 januari zou een nieuwe periode beginnen welke dan weer loopt t/m 31 december.
Maar in de praktijk zijn er meer periodes, zoals bij een overstap of als er nieuwe tarieven ingaan.
Allemaal onduidelijk of dit wel mag, maar voorlopig komen ze er mee weg.
Budget energie is er zelfs openlijk duidelijk over dat zij per maand salderen.
En dat is dus ook zo gek, salderen is bij wet geregeld, maar ze komen er dus blijkbaar onderuit 8)7 .

Dat vind ik dan wel gek. Bij een overstap kies ik er zelf voor, maar daarbuiten niet.

Betekent dit dus ook dat ik bij mijn overstap nu van eind september is tot aan het eind van het jaar wél moet betalen? Ik dacht dat het saldeerjaar inging op het moment van overstappen, zodat ik bij de break even weer vrij ben.

Dat wordt al beantwoord door de Peer in "Eneco snoeit in terugleververgoeding"

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 17-09-2022 12:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JohanNL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:36:
[...]

salderen gaat niet op kalenderjaren, maar gewoon 1 jaar na ingang van het nieuwe contract. Of dus eerder als het contract eerder eindigt.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

de Peer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:38:
[...]

salderen gaat niet op kalenderjaren, maar gewoon 1 jaar na ingang van het nieuwe contract. Of dus eerder als het contract eerder eindigt.
Ah gelukkig, dan vervalt mijn vorige vraag ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:38:
[...]

Okay dan heb ik dat dus ook verkeerd begrepen :)

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 06:24
Dus, ik heb zojuist iets van Eneco ontvangen op mijn opmerking over niet op de hoogte gesteld te zijn en dus schadeloos gesteld te willen zijn. Hierin staat een mooie:

-In artikel 19.2 staat dat de klanten minimaal 10 kalenderdagen voor wijziging moeten worden geïnformeerd (mail/postbrief). Dit hebben we gedaan. Ook is in de brief of mail vermeld dat de klant de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 22:19
En is dat zo?
Kunnen zij dat aantonen?
Anders?
Dat artikel 19.2 is hier al vaak voorbij gekomen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeH
Naalroc schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:13:
En is dat zo?
Kunnen zij dat aantonen?
Anders?
Dat artikel 19.2 is hier al vaak voorbij gekomen.
De bewijslast ligt in het recht bij de verzender. Hieronder een voorbeeld mbt een huurovereenkomst, maar de strekking is m.i. hetzelfde:
Bewijsrisico rust op de verzender

In het Nederlands recht kennen we de ‘ontvangsttheorie’. Het is niet voldoende dat een bericht is verzonden: de ontvanger moet het bericht ook daadwerkelijk hebben ontvangen.

Het risico van ontvangst ligt bij de verzender. Als je dus de huur wilt opzeggen, is het versturen van de brief niet voldoende. Je moet kunnen aantonen dat het bericht de verhuurder heeft bereikt.

Die bewijslast is zwaar; kun je het bewijs namelijk niet leveren dan loopt de huurovereenkomst door. Daarom worden bepalingen opgenomen die ervoor zorgen dat je als verzender dit bewijs kunt leveren. Een aangetekende brief en deurwaardersexploot worden persoonlijk aangeboden aan de ontvanger. De ontvanger tekent voor ontvangst. Daarmee heb je dus het bewijs.

Het artikel beschermt dus de verzender. Kies je er toch voor om op te zeggen door middel van een e-mail, dan loop je extra risico. De overeenkomst eindigt ook door die opzegging, mits je de ontvangst kunt aantonen. Bij een mail kan dat bijvoorbeeld als de ontvanger op de mail heeft gereageerd, of als je een elektronische leesbevestiging hebt ontvangen.

• JohanNL
Eneco haalt hier ook gewoon een juridisch trucje uit, in de hoop dat mensen het te moeilijk vinden worden en maar afhaken.
Het is tijd om deze club aan te pakken.

Overigens voor degenen die het aandurven, benodigde juridische kennis hebben / juridische hulp kunnen inschakelen en een redelijk hoge maandtermijn bij Eneco hadden lopen dacht ik nog aan het volgende: mocht Eneco haar afspraken niet nakomen m.b.t. de juiste TLV voor een bepaalde periode, heb je dit voorgelegd en willen ze hier alsnog niet aan voldoen, dan zou je kunnen aangeven dat je deze maandtermijnen gaat storneren en zodoende het verschuldigde bedrag gaat vereffenen.
Dat zal Eneco dan vast niet leuk vinden, maar dan zijn de rollen qua juridische maatregelen wel omgedraaid en moet Eneco maar een rechtszaak tegen je starten, menen ze alsnog recht te hebben op het geld dat je zodoende hebt teruggevorderd.

• Zenix

Zenix

BOE!

Vandaag ook mijn eindnota gekregen met mijn vaste contract, zoals verwacht vanaf 5 september inderdaad 9cent. Zodra ik het geld binnen heb gekregen ga ik bezwaar maken tegen de nota en als ik geen fatsoenlijke reactie krijg ga ik mijn opzegboete stoneren, zoals @JohanNL ook als suggestie gaf.

• padoempats
JohanNL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:45:
Eneco haalt hier ook gewoon een juridisch trucje uit, in de hoop dat mensen het te moeilijk vinden worden en maar afhaken.
Het is tijd om deze club aan te pakken.

Overigens voor degenen die het aandurven, benodigde juridische kennis hebben / juridische hulp kunnen inschakelen en een redelijk hoge maandtermijn bij Eneco hadden lopen dacht ik nog aan het volgende: mocht Eneco haar afspraken niet nakomen m.b.t. de juiste TLV voor een bepaalde periode, heb je dit voorgelegd en willen ze hier alsnog niet aan voldoen, dan zou je kunnen aangeven dat je deze maandtermijnen gaat storneren en zodoende het verschuldigde bedrag gaat vereffenen.
Dat zal Eneco dan vast niet leuk vinden, maar dan zijn de rollen qua juridische maatregelen wel omgedraaid en moet Eneco maar een rechtszaak tegen je starten, menen ze alsnog recht te hebben op het geld dat je zodoende hebt teruggevorderd.
Storneren bij termijnbedrag van 0?? Als je teruglevert hoop ik dat je geen voorschot betaalt

• SmiGueL
padoempats schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:09:
Storneren bij termijnbedrag van 0?? Als je teruglevert hoop ik dat je geen voorschot betaalt
Wilden ze van mij wel.
SmiGueL schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:59:
Hier ook een negatief maandbedrag in het contract; daarom werd mij aan de telefoon verteld dat mijn maandbedrag op €0 zou komen.
Krijg ik een week later een email dat het €90/mnd (betalen) wordt. 8)7

Nouja, worst case gaan ze failliet en storneer ik de boel wel. Wordt het niet veel anders van dan als het op €0 had gestaan. :P
Kan ik iig nog €180+ terughalen. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 17-09-2022 19:11 ]

• BlindWillie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik heb vandaag ook een reactie van Eneco gekregen. Los van het slechte Nederlands is ook de inhoud totale abracadabra:
Onlangs heeft u een klacht ingediend over het tarief van de teruglevering. In deze mail geef ik antwoord op de vraag.
Allereerst excuses om te horen dat u niet tijdig was geinformeerd hierover. De reden was, omdat u onlangs bij ons was aangemeld en daardoor geen jaarnota zichtbaar was met de teruglevering. Eneco is bezig met een passende oplossing voor deze klanten. Hier kunnen we geen uitspraak over doen. Wel vragen we u om over 5 werkdagen weer contact met ons op te nemen.
Hopenlijk u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Hoezo antwoord? En waarover moet ik over 5 werkdagen contact met ze opnemen? Over die regeling waar zo nog geen uitspraak over kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1818870

The-Source schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:01:
Gisteren ook e-mail van Oxxio, terugleververgoeding wordt 9ct en dat is pas van toepassing nadat alle telwerken zijn verrekend ( gesaldeerd) overigens ook met de melding dat je je contact mag opzeggen
Als iemand stroom opwekt met zijn zonnepanelen, dan gaat die stroom het net op en gaat dan naar de eerst volgende gebruiker van stroom.
In een woonwijk zullen dat al snel je buren zijn of misschien een huis verder of het huis daarna.
Maar stel dat het je buren zijn, dan betalen die gewoon de volle prijs zoals ze hebben afgesproken met hun leverancier. Inclusief ODE, BTW en EB Bijvoorbeeld 60 cent.
En dan krijg jij als producent en leverancier maar 9 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Niet als je naar de uurtarieven kijkt. Op zonnige middagen is de stroomprijs soms zelfs negatief.
Wat je opwekt met je zonnepanelen gaat in seconden naar de eerst volgende afnemer op het net.
Dat kunnen je buren zijn en die betalen gewoon het tarief dat ze hebben afgesproken met hun leverancier plus ODE, EB en BTW Bijvoorbeeld 60 cent.

De buren betalen heus niet het uurtarief.

2pietjuh2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:09:
Ik heb de mail nog niet binnen dat ze m'n tarieven gaan snijden. Echter zodra die komt zeg ik mijn contract op per 5-9 en ga op zoek naar een nieuwe leverancier. Als ik dan een paar dagen zonder zit heeft Enexis geluk. Ik gun het Eneco in ieder geval niet om voor 9ct mijn energie te kopen, dan heb ik liever een paar dagen niets. Misschien leg ik ook wel 'ff een verlengsnoer naar de buren, mogen die ook een keer gratis de wasmachine aanzetten.
Of je koopt een airco.
Die kan behalve koelen ook verwarmen.
Met een hybride omvormer kan je overschot direct naar je airco of thuisbatterij

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 1818870 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:22:
[...]

Wat je opwekt met je zonnepanelen gaat in seconden naar de eerst volgende afnemer op het net.
Dat kunnen je buren zijn en die betalen gewoon het tarief dat ze hebben afgesproken met hun leverancier plus ODE, EB en BTW Bijvoorbeeld 60 cent.

De buren betalen heus niet het uurtarief.
De buren zeer waarschijnlijk niet (zijn nog maar beperkt aantal aanbieders die dit doen), maar heb het over de inkoopprijs van de leverancier. Dat gaat per uur en kan dus op gunstige momenten negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:26:
[...]

De buren zeer waarschijnlijk niet (zijn nog maar beperkt aantal aanbieders die dit doen), maar heb het over de inkoopprijs van de leverancier. Dat gaat per uur en kan dus op gunstige momenten negatief zijn.
De buren krijgen mijn stroom tegen de volle prijs, tarief van hun leverancier plus EB, ODE en BTW
Bijvoorbeeld 50 cent per kWh
De leverancier van mijn buren krijgt dus geld voor stroom bij een negatieve prijs PLUS 50 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:06
Ik ben gisteren begonnen aan deze topic omdat ik er achter kwam in de eneco app dat mijn TLV verlaagd was naar 9 cent, was 28 cent. Ik had er verder niet opgelet omdat ik er van uit ging dat ik een vast contract had. Dus het contract er op na geslagen welke loopt tot eind maart 2023. Ik kon er ook niets uit halen wat hun het recht gaf om de tarieven tussentijds te wijzigen. Dus gebeld met de helpdesk.....pfff... Afijn na een lange tijd iemand aan de lijn, en die kon me niet zeggen waarom ze het mochten wijzigen, maar ze verzekerde me dat het mocht. Maar ze was geen jurist en als ik wilde weten waarom dan moest ik contact opnemen middels het contactformulier. Vervolgens begon ze me te vertellen dat ik daarover een mail had ontvangen. En dat had ik dus niet en dat vertelde ik haar. Vervolgens beaamde ze idd dat ze in het dossier kon zien dat ik geen mail had ontvangen (...slapende honden wakker gemaakt?...). Nadat ik had opgehangen heb ik het Juridisch Loket gebeld. En verteld wat me net overkomen was en hoe ik het beste kon reageren. Ze vertelde me dat ze de oude tarieven moeten toepassen zolang ze geen bericht hebben verstuurd en dat de bewijslast voor dat bericht ook nog eens volledig bij hun lag. (ik heb voor de zekerheid een message trace gedaan in O365 voor de laatste dagen en daaruit blijkt dat ik alleen een maandoverzicht van ze ontvangen had). Zolang zij mij geen mail sturen hoef ik geen actie te ondernemen en kan ik ze bij de jaar afrekening (of eerder als ik toch die mail krijg) een aangetekend schrijven sturen met daarin de eis dat ze de afgesproken TLV moeten betalen.

En daarna vond ik op de de eneco website de mededeling dat de TLV niet valt onder de leverinsgtarieven omdat het een vergoeding is, en daarom kunnen ze het wijzigen. Ik heb sterk mijn twijfels of een rechter daar in mee zou gaan. Dat is gewoon juridische volksverlakkerij.

Tja , maar wat is wijsheid nu. Afwachten? Klacht indienen? Hoe lastig zal het straks zijn om je geld terug te krijgen.
Ik heb de panelen sinds mei, en nu zo'n 16.000 kWh teruggeleverd. Veel , maar het is ook niet de bedoeling dat dat zo blijft. Ik wil een warmtepomp (of meerdere) om ons huis te verwarmen, een heel grote boerderij die ik al 5 jaar eigenhandig probeer te verbouwen tot een B&B. Zodat ik daaruit mijn pensioen over 3 jaar kan betalen. Maar ja een WP nu verkrijgen.... Ik heb niet alle reacties teruggelezen, wel heel veel. Maar een verwijzing naar de sites van het ACM en de geschillencommisie waar ik alvast een klacht in kan dienen zou op prijs gesteld worden. Ik kon hem in ieder geval niet vinden op de ACM site.

En zijn er al mensen die zich verenigd hebben om dit juridisch uit te zoeken? En wie is er recent overgestapt naar een leverancier die dit soort terugleveringen nog accepteert?

[ Voor 2% gewijzigd door geedsen op 18-09-2022 21:37 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

geedsen schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:33:
Ik ben gisteren begonnen aan deze topic omdat ik er achter kwam in de eneco app dat mijn TLV verlaagd was naar 9 cent, was 28 cent. Ik had er verder niet opgelet omdat ik er van uit ging dat ik een vast contract had. Dus het contract er op na geslagen welke loopt tot eind maart 2023. Ik kon er ook niets uit halen wat hun het recht gaf om de tarieven tussentijds te wijzigen. Dus gebeld met de helpdesk.....pfff... Afijn na een lange tijd iemand aan de lijn, en die kon me niet zeggen waarom ze het mochten wijzigen, maar ze verzekerde me dat het mocht. Maar ze was geen jurist en als ik wilde weten waarom dan moest ik contact opnemen middels het contactformulier. Vervolgens begon ze me te vertellen dat ik daarover een mail had ontvangen. En dat had ik dus niet en dat vertelde ik haar. Vervolgens beaamde ze idd dat ze in het dossier kon zien dat ik geen mail had ontvangen (...slapende honden wakker gemaakt?...). Nadat ik had opgehangen heb ik het Juridisch Loket gebeld. En verteld wat me net overkomen was en hoe ik het beste kon reageren. Ze vertelde me dat ze de oude tarieven moeten toepassen zolang ze geen bericht hebben verstuurd en dat de bewijslast voor dat bericht ook nog eens volledig bij hun lag. (ik heb voor de zekerheid een message trace gedaan in O365 voor de laatste dagen en daaruit blijkt dat ik alleen een maandoverzicht van ze ontvangen had). Zolang zij mij geen mail sturen hoef ik geen actie te ondernemen en kan ik ze bij de jaar afrekening (of eerder als ik toch die mail krijg) een aangetekend schrijven sturen met daarin de eis dat ze de afgesproken TLV moeten betalen.

En daarna vond ik op de de eneco website de mededeling dat de TLV niet valt onder de leverinsgtarieven omdat het een vergoeding is, en daarom kunnen ze het wijzigen. Ik heb sterk mijn twijfels of een rechter daar in mee zou gaan. Dat is gewoon juridische volksverlakkerij.

Tja , maar wat is wijsheid nu. Afwachten? Klacht indienen? Hoe lastig zal het straks zijn om je geld terug te krijgen.
Ik heb de panelen sinds mei, en nu zo'n 16.000 kWh teruggeleverd. Veel , maar het is ook niet de bedoeling dat dat zo blijft. Ik wil een warmtepomp (of meerdere) om ons huis te verwarmen, een heel grote boerderij die ik al 5 jaar eigenhandig probeer te verbouwen tot een B&B. Zodat ik daaruit mijn pensioen over 3 jaar kan betalen. Maar ja een WP nu verkrijgen.... Ik heb niet alle reacties teruggelezen, wel heel veel. Maar een verwijzing naar de sites van het ACM en de geschillencommisie waar ik alvast een klacht in kan dienen zou op prijs gesteld worden. Ik kon hem in ieder geval niet vinden op de ACM site.

En zijn er al mensen die zich verenigd hebben om dit juridisch uit te zoeken? En wie is er recent overgestapt naar een leverancier die dit soort terugleveringen nog accepteert?
Met 16000 kwh begrijp ik eigenlijk niet dat je een TLV hebt geaccepteerd van 28 cent. De meeste mensen in dit topic hadden 61 cent en ik heb nu zelfs 91 cent per kwh. Je hebt dan toch 8000 euro laten liggen dit jaar. Zonde.

Je vragen zijn in dit topic allemaal wel beantwoord.

Eneco komt als het goed is binnenkort met een statement voor de gedupeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@geedsen Jammer dat je geen modelcontract had, want dan had je veel meer geld gekregen bij 16.000kWh. Ik had ook een vast contract, met 46 TLV want dan heb je zekerheid. Maar niet bij Eneco. Ik zou zo snel mogelijk overstappen naar een nieuwe aanbieder met zoveel teruglevering, zie daarvoor het andere topic.

Er zijn wel mensen die een geschil hebben gestart bij de geschillencommissie, maar iets juridisch is niet gestart. Ik ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen, ook al zeggen ze sinds vorige week donderdag al dat we binnen 5 werkdagen bericht krijgen. Op basis daarvan ga ik acteren.
Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste