Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Mr.Viper schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ergens is het wel belachelijk dat die regels niet duidelijk zijn voor de consument. Hoe kun je dan een keuze maken als je niet weet wat de boete is.
Meer info en discussie: ACM: afkoopregeling energiecontract versoberen
Oa deze link: https://www.consumentenbo...ct-tussentijds-beeindigen
"Wil je niet voor verrassingen komen te staan, vraag dan vóór je overstapt al naar de hoogte van de boete. Die moet altijd op te vragen zijn bij je energieleverancier. Zo kun je van tevoren berekenen of een overstap loont."
En zal vooraf vast ook wel in je nieuwe contract staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-06 23:37
Armada schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:02:
[...]

Waarom niet overstappen naar een variabel contract van een andere aanbieder? Hou je je opties voor een langer contract later in het jaar open en heb je nu al een lager tarief?

Ik ben begin dit jaar als de sodemieter overgestapt van een eenjarig contract van Shell naar een aanbieder met dynamisch contract. De boete had ik binnen een maand terugverdiend.
Ah dat kan inderdaad ook. Dynamische contract voor 1 jaar en dan in de zomer opzeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 13:49
Mr.Viper schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ergens is het wel belachelijk dat die regels niet duidelijk zijn voor de consument. Hoe kun je dan een keuze maken als je niet weet wat de boete is.
Wat ik ook belachelijk vind van een energieleverancier (weet niet of het bij elke zo is) is de volgende situatie.

Ik zit sinds november 2022 bij Vattenfall met een variabel tarief.
Betekent een dikke rekening november en december daarna zakken de prijzen en heb ik te maken met het prijsplafond waar ook weer limieten aan zitten. Daarnaast heb ik zonnepanelen. Met deze gegevens nam ik contact op met Vattenfall met de vraag, wat is mijn exacte huidige financiële stand van zaken.
Heb ik tot op heden teveel betaald of te weinig? En hoeveel?
En deze vragen konden niet beantwoord worden. Hij kan alleen op basis van mijn huidige meterstanden berekenen wat ik moest gaan betalen per maand om aan het einde van de rit rond de 0 uit te komen.

Ik heb hier 0 begrip voor.

Aanvullend op dit topic stelde ik deze vraag om erachter te komen wat de schade gaat zijn als ik nu gaan wisselen van leverancier i.v.m. de huidige aanbiedingen die lopen begint het interessant te worden om een jaar voor zeker/duidelijkheid te gaan.

[Voor 10% gewijzigd door anc op 26-05-2023 14:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
anc schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Wat ik ook belachelijk vind van een energieleverancier (weet niet of het bij elke zo is) is de volgende situatie.

Ik zit sinds november 2022 bij Vattenfall met een variabel tarief.
Betekent een dikke rekening november en december daarna zakken de prijzen en heb ik te maken met het prijsplafond waar ook weer limieten aan zitten. Daarnaast heb ik zonnepanelen. Met deze gegevens nam ik contact op met Vattenfall met de vraag, wat is mijn exacte huidige financiële stand van zaken.
Heb ik tot op heden teveel betaald of te weinig? En hoeveel?
En deze vragen konden niet beantwoord worden. Hij kan alleen op basis van mijn huidige meterstanden berekenen wat ik moest gaan betalen per maand om aan het einde van de rit rond de 0 uit te komen.

Ik heb hier 0 begrip voor.

Aanvullend op dit topic stelde ik deze vraag om erachter te komen wat de schade gaat zijn als ik nu gaan wisselen van leverancier i.v.m. de huidige aanbiedingen die lopen begint het interessant te worden om een jaar voor zeker/duidelijkheid te gaan.
Heeft Vattenfall geen app waar je je verbruik kunt zien ? Je kunt dan toch gewoon je voorschot - verbruik doen om te zien hoe je ervoor staat ?

Ik hou dat voor mezelf in Excel bij:

Bij Essent kun je zien hoeveel je verbruikt hebt van je energieplafond:

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 13:49
Spasm schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Heeft Vattenfall geen app waar je je verbruik kunt zien ? Je kunt dan toch gewoon je voorschot - verbruik doen om te zien hoe je ervoor staat ?
Nou niet zoals ik dat zou willen. Anders dan mijn eigen contract mail of de mails van Vattenfall waarin staat dat er weer een tariefswijziging is, kan ik zie wat mijn tarief was.... in het overzicht online staat niet tegen welk tarief de kosten gebaseerd zijn. Wel staat er dat geen rekening houdt met het plafond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Nee, je betaald over een geschat restant aan kWh en m3 (en het is onduidelijk waar die schatting op is gebaseerd) wat vermenigvuldigd wordt, met het contracttarief min het tarief op dat moment.
Dus als het verschil in contracttarief en tarief op dat moment 1ct is en je zou nog 1000kWh en 1000m3 verbruiken als restant op het contract is de boete dus €20.
Als het tarief op dat moment hoger is, hoef je geen boete te betalen.
En de boete is iets wat een leverancier in rekening mag brengen. Nou verwacht ik niet dat er leveranciers zullen zijn die dat niet zullen doen, maar het is geen verplichting om die boete op te leggen.

Even in andere woorden. De boete is dus niet het restant bedrag wat je anders toch kwijt zou zijn, maar een bedrag over het verschil dat je kwijt zou zijn en de lagere kosten op dat moment.
Nee, dat is niet correct. Het klopt wel dat het afhankelijk is van het referentietarief dat je aangaat.
Ligt het referentietarief lager dan wat je nu betaald moet je de hoeveelheid kWh stroom en m3 gas die je naar verwachting nog zou verbruiken over de gehele restwaarde van je contract. Een 3-jarig contract kan dan heel duur uitvallen.

Het verwachte verbruik van het contract staat hard in je energiecontract. Ga daar maar gerust van uit dat hier van wordt uitgegaan. Die verwachting heb je immers zelf ingevuld. En je stemt in met de afkoopvoorwaarden in je contract.

Als je nog voor 1 juni een vast energiecontract wilt afsluiten is dit iets om goed rekening mee te houden.

Engie geeft het zo aan:

[Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 26-05-2023 16:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:57
Typisch.. ondanks de als maar dalende gasprijs is de gasprijs via de (voor mij) goedkoopste aanbieder (UC) vandaag gestegen van 1.28xxx naar 1,3159

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:47
[b]fps schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:47:[/De verwachting wordt hopelijk wel bij aangaan van het contract medegedeeld. Als het je eigen invoer is, deze zo laag mogelijk zetten zodat je er gemakkelijk overheen gaat. Dan heb je ook geen boete meer schijnbaar.
Nee natuurlijk niet. De boete is pas bekend als je gaat overstappen naar een andere leveranciers. Immers het tarief van dat moment bepaald de boete.
En ze gaan echt niet af op wat je opgeeft. Ze zijn niet gek. Ze kunnen gewoon het standaard jaar verbruik (SJV) opvragen bij de netbeheerder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jobr
CR2032 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:26:
Het verwachte verbruik van het contract staat hard in je energiecontract. Ga daar maar gerust van uit dat hier van wordt uitgegaan. Die verwachting heb je immers zelf ingevuld. En je stemt in met de afkoopvoorwaarden in je contract.
Dat denk ik niet. Ik verwacht dat dit gebaseerd is op het SJV wat de netbeheerder heeft berekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-06 10:08
jobr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Nee natuurlijk niet. De boete is pas bekend als je gaat overstappen naar een andere leveranciers. Immers het tarief van dat moment bepaald de boete.
En ze gaan echt niet af op wat je opgeeft. Ze zijn niet gek. Ze kunnen gewoon het standaard jaar verbruik (SJV) opvragen bij de netbeheerder.
Toch klopt ook dat SJV van geen kant. Ik ben benieuwd of de rechter daar in meegaat als je zelf een betere verwachting hebt opgegeven tijdens het aangaan van een contract. Na de verhuizing bleek de verwachting vanuit de netbeheerder drie keer zo hoog te zijn van het stroom- en gasverbruik dan mijn eigen opgegeven waarde en ik kwam daar redelijk goed mee uit. De vorige bewoners verbruikten veel energie.

Vandaag heb ik overigens gebeld met Greenchoice om mijn contract van 3 jaar dalen om te kunnen laten zetten. Ze boden aan om dit om te zetten zonder boete naar het huidige 3 jaarscontract op hun website. Het klinkt leuk een verlaging van de gasprijs van €1,88 (in juli 20% daarvan af) naar €1,38, maar ik heb voor nu afgezien van het aanbod. De komende tijd hoop ik nog wel een betere aanbieding te kunnen pakken. De huidige boete van €75 heb ik er dan gemakkelijk uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
fps schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:58:
Vandaag heb ik overigens gebeld met Greenchoice om mijn contract van 3 jaar dalen om te kunnen laten zetten. Ze boden aan om dit om te zetten zonder boete naar het huidige 3 jaarscontract op hun website. Het klinkt leuk een verlaging van de gasprijs van €1,88 (in juli 20% daarvan af) naar €1,38, maar ik heb voor nu afgezien van het aanbod. De komende tijd hoop ik nog wel een betere aanbieding te kunnen pakken. De huidige boete van €75 heb ik er dan gemakkelijk uit.
Als je vandaag was ingegaan op dat aanbod zonder boete, had je nog altijd de gunstige boeteregeling gehad.
Oh wacht, je zou dan zeker op €100 zitten?
Hier is namelijk iemand vanuit het oude 3-jarig contract naar het nieuwe 2-jarig contract gegaan, zonder boete en de nieuwe boete is dus gelijk aan de oude.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• maninthestreet
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 16:36
Zojuist afgesloten
Gas Greenchoice 2 jaar vast 1.31352 per m3
Elektriciteit Oxxio 1 jaar vast 0,34529 per kWh

Mocht er binnen 14 dagen een veel beter aanbod komen dan ga ik daar alsnog op in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-06 23:37
maninthestreet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:56:
Zojuist afgesloten

Mocht er binnen 14 dagen een veel beter aanbod komen dan ga ik daar alsnog op in.
Is er alleen maar voordeel als je 2 aparte bedrijven hebt? 1 voor gas en de ander voor stroom? Wij hadden altijd voor Gas EN Energie bij 1 bedrijf laten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-06 09:48
ArmyOfQueens schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:14:
Vorig jaar tijdens alle commotie rondom de energieprijzen in zee gegaan met de Vastelastenbond n.a.v. onder andere dit topic.
Via hen een mooi jaarcontract bij Gewoon Energie binnengesleept, op dat moment volgens mij de beste deal die er te krijgen was.

Nu kreeg ik vandaag totaal onverwachts (na een belletje dat ik gemist had door een meeting) een mail met dat ze alvast een nieuw jaarcontract voor me hadden gevonden bij Greenchoice die ingaat eind oktober...
Stroom 0,40 en gas 1,35 om en nabij.

Even geen idee waar ik verstandig aan doe, ben er nog totaal niet mee bezig omdat het pas over een paar maanden is en volgens mij heb ik in dit topic wel lagere tarieven voorbij zien komen.
Uiteraard kan ik binnen 14 dagen er nog vanaf.
Ik heb ook het contract bij Gewoon Energie via VLB en ik ga in ieder geval switchen naar een andere aanbieder. De tarieven bij Gewoon Energie zijn op dit moment dusdanig hoog in vergelijking met andere aanbieders, dat ik de boete er wel uit haal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:16
Vandaag via de mail de melding gekregen dat Budget de gasprijs variabel contract per juli verlaagt van 1,385 naar 1,14612 per kuub. Stroom wordt 0,38415 per kwh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:34

Sr_Ogel

Klop klop klop

Zensu schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Is er alleen maar voordeel als je 2 aparte bedrijven hebt? 1 voor gas en de ander voor stroom? Wij hadden altijd voor Gas EN Energie bij 1 bedrijf laten doen.
2x zo veel mail en 2 regels per maand aan afschrijvingen op je bankrekening. Verder heb ik geen nadelen kunnen ontdekken. Boetes en vaste kosten kreeg je altijd al per product.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:31
[...]

Heb het al een tijd. Het maakt niks uit.
Enige is bij afsluiten: sommige sites voor het aanvragen en vergelijken zijn er niet op berekend om alleen gas af te sluiten.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:35

Dit zijn tarieven voor Engie.
Aangezien we 800kwh ongeveer terug gaan leveren (ivm zonnepanelen) vooralsnog toch maar bij Engie blijven voor stroom. Voor gas maar eens wat verder kijken.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:11
maninthestreet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:56:
Zojuist afgesloten

Nooit over nagedacht, maar dit kan ook natuurlijk. Wel een goede, ga denk voor dezelfde optie, maar dan dal/normaal tarief van Oxxio - is voor mij gunstiger.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Melkunie
  • Laatst online: 16:28
CR2032 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Nee, dat is niet correct. Het klopt wel dat het afhankelijk is van het referentietarief dat je aangaat.
Ligt het referentietarief lager dan wat je nu betaald moet je de hoeveelheid kWh stroom en m3 gas die je naar verwachting nog zou verbruiken over de gehele restwaarde van je contract. Een 3-jarig contract kan dan heel duur uitvallen.

Als je nog voor 1 juni een vast energiecontract wilt afsluiten is dit iets om goed rekening mee te houden.

Engie geeft het zo aan:

[Afbeelding]
Verwachte verbruik hoeft niet in je contract te staan, de meeste leveranciers doen dat ook niet. En er wordt zeker niet uitgegaan van wat je zelf invult, dan zou iedereen natuurlijk 1kWh/m3 invullen. Er wordt gewoon uitgegaan van het verbruik wat de netbeheerder doorgeeft.

Als je besluit je contract te verbreken en vind dat het verwachtte restvolume niet realistisch is kun je dat gewoon aankaarten bij je leverancier. Moet je alleen wel wat kunnen aantonen, denk niet dat je wegkomt met 'ja maar volgende week komen ze net 50 panelen leggen en de gasaansluiting verwijderen :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maninthestreet
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 16:36
[...]

Het is mij de eerste keer dat ik het zo heb aangevraagd. Dus geen idee of het ook nadelig kan zijn.

Dit zijn momenteel de laagste vaste prijzen, waarbij het mogelijk is via de site van de aanbieder 1 product af te nemen.

Het kan vanwege welkomstpremies nu voor minder wanneer je gas en stroom bij 1 aanbieder afneemt. Maar wanneer je tussentijds opzegt zal je ook deze premie niet krijgen.

Ik las enkele dagen terug in dit forum dat een zakelijke aanbieder zijn stroomtarieven voor dit jaar heeft vastgeklikt. Helaas kan ik de bron via groentennieuws o.i.d. niet meer vinden maar, de verwachting is dat variabele tarieven de komende maanden nog wat kunnen dalen, maar prijzen voor contracten van 1 jaar of langer ongeveer gelijk zullen blijven.
Blijft een gok en ik ben geen kenner. Maar dit maakt dat ik nu deze contracten heb aangevraagd.

Mochten de contracten vanaf 1 juni meer dan 125 euro per jaar beter uitpakken kan ik nog overwegen om op te zeggen. En me overleveren aan de nieuwe voorwaarden.

Vereniging eigen huis, acm en ben woldring adviseren zoals ik het lees om nog onder de oude opzegvoorwaarden een contract aan te gaan om deze winter zeker onder de tarieven van het prijsplafond te blijven. Tenminste wanneer je gehecht bent aan een beetje zekerheid.
Dan blijft de optie open om tegen redelijke kosten alsnog je contract te ontbinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sincere1983
Zojuist via independer 1 jaar vast gas afgesloten bij coolblue energie voor 1.27510 per m3 (vaste leveringskosten 7.10 per maand).

Voor stroom minder haast ivm variabel contract bij Engie dat per 1-7 nieuwe tarieven geeft maar we overcapaciteit op zonnepanelen hebben en dus terugleveren. Wellicht engie maar eens bellen voor een aanbod dit naar vast te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:57
Nieuwe variabele maandtarieven per 1-7 van Budget

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:28
Sincere1983 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:51:
Zojuist via independer 1 jaar vast gas afgesloten bij coolblue energie voor 1.27510 per m3 (vaste leveringskosten 7.10 per maand).

Voor stroom minder haast ivm variabel contract bij Engie dat per 1-7 nieuwe tarieven geeft maar we overcapaciteit op zonnepanelen hebben en dus terugleveren. Wellicht engie maar eens bellen voor een aanbod dit naar vast te zetten.
Heb ik het goed begrepen dat je nu met gas ook bij Engie zit?
Ik wil mijn gas ook graag weghalen bij Engie maar ik ben bang dat ze dan een nieuw contract voor electra gaan geven met 8 cent Teruglevering vergoeding.
Maar daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
JMS-2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:57:
Ik wil mijn gas ook graag weghalen bij Engie maar ik ben bang dat ze dan een nieuw contract voor electra gaan geven met 8 cent Teruglevering vergoeding.
Heb je Engie daar al over gemaild/gechat? Dan heb je je antwoord zwart/wit, voor als ze het toch wijzigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JMS-2
Truus01 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Heb je Engie daar al over gemaild/gechat? Dan heb je je antwoord zwart/wit, voor als ze het toch wijzigen.
Ik zal moeten wachten tot dinsdag na Pinksteren om te bellen, maar ook jij twijfelt hieraan begrijp ik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sincere1983
JMS-2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Dat merk ik dan wel weer. Wij houden ergens tussen de 500 en 800kwh over dus zo spannend is het ook weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Truus01
JMS-2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:12:
Ik zal moeten wachten tot dinsdag na Pinksteren om te bellen, maar ook jij twijfelt hieraan begrijp ik?
Nee, maar ik heb de vraag al een tijd overal voorbij zien komen en ik denk dat niemand hier jou dat antwoord definitief kan geven, tenzij iemand anders hetzelfde heeft gedaan.
Enkelen hebben wel al gereageerd dat dat niet zou moeten.
De enige die je echt daarover kan antwoorden, is Engie.
Bellen kan, zou ik ook zeker doen, maar zorg dat je het uiteindelijk via chat/mail zwart/wit krijgt, dan heb je iets om op te wijzen, mocht het uiteindelijk toch anders zijn.
Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMS-2
Truus01 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Nee, maar ik heb de vraag al een tijd overal voorbij zien komen en ik denk dat niemand hier jou dat antwoord definitief kan geven, tenzij iemand anders hetzelfde heeft gedaan.
Enkelen hebben wel al gereageerd dat dat niet zou moeten.
De enige die je echt daarover kan antwoorden, is Engie.
Bellen kan, zou ik ook zeker doen, maar zorg dat je het uiteindelijk via chat/mail zwart/wit krijgt, dan heb je iets om op te wijzen, mocht het uiteindelijk toch anders zijn.
Succes!
Klopt helemaal wat je zegt.
Ik zal dinsdag telefonisch contact opnemen met ze en zal het daarna hier ook even laten weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0181
  • Laatst online: 01:08
Voor diegenen die een vast contract willen voor de komende 3 jaar en waarvan de tarieven ook nog eens onder het huidige prijsplafond zitten, heeft Greenchoice een mooie aanbieding. (de Greenchoice tarieven voor variabel en 1 en 2 jaar vast zijn slechts iets goedkoper).

3 jaar vast NL Windstroom

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,3998
Daltarief (per kWh)
€ 0,3953
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333

Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
€ 1,3805
€ 6,3333

https://www.greenchoice.nl/tarieven/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
R0181 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:37:
Voor diegenen die een vast contract willen voor de komende 3 jaar en waarvan de tarieven ook nog eens onder het huidige prijsplafond zitten, heeft Greenchoice een mooie aanbieding. (de Greenchoice tarieven voor variabel en 1 en 2 jaar vast zijn slechts iets goedkoper).

3 jaar vast NL Windstroom

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,3998
Daltarief (per kWh)
€ 0,3953
€ 6,3333

Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
€ 1,3805
€ 6,3333

https://www.greenchoice.nl/tarieven/
Is hier al op 18 mei gemeld maar het topic gaat hard he :)

Overwoog om mijn gas voor 3 jaar vast te zetten bij hen, maar ik wacht het nog een weekje of 2 af. Er zullen er vast meer volgen en misschien nog wel lager...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:34
Sincere1983 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:51:

Ik heb gisteren voor mijn vader precies hetzelfde gedaan, maar coolblue energie wil nu voor aanvang van het contract 3x voorschot als borg hebben. Vermoedelijk omdat hij vanwege dementie onder beschermingsbewind staat. Hoe groot is de kans op faillissement van coolblue energie?
Ik vind dit trouwens niet netjes van coolblue, want mijn vader heeft een prima betalingshistorie, maar hier is waarschijnlijk een algoritme bezig geweest. Bewind = risico. Hoog tijd voor een wettelijk verbod op dit soort algoritmes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Truus01
tokjah schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:11:
Overwoog om mijn gas voor 3 jaar vast te zetten bij hen, maar ik wacht het nog een weekje of 2 af. Er zullen er vast meer volgen en misschien nog wel lager...
Als je 2 weekjes wilt wachten, dan een tip. Sluit nu (voor 1-6) wel dat meerjarig contract af, dan heb je 2 weken de tijd om dat op te zeggen, maar zit je wel nog met de oude boeteregels. Dus als je het na die twee weken toch behoud en in de toekomst toch nog vanaf wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0181
  • Laatst online: 01:08
tokjah schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:11:
[...]
Is hier al op 18 mei gemeld maar het topic gaat hard he :)

Klopt, maar dat is intussen al weer een flink aantal pagina's terug en voor diegenen die nu pas het topic volgen kan dit interessant zijn, ik heb er een Greenchoice link bij geplaatst, die stond er op 18 mei niet bij. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-06 00:26
R0181 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Klopt, maar dat is intussen al weer een flink aantal pagina's terug en voor diegenen die nu pas het topic volgen kan dit interessant zijn, ik heb er een Greenchoice link bij geplaatst, die stond er op 18 mei niet bij. :)
Ik heb zojuist en voorlopig, met inachtneming van bedenktijd van 14 dagen ook een contract van 3 jaar bij GC afgesloten, met de huidige/oude ACM voorwaarden qua opzegvergoeding. De tarieven zijn nog niets aan de hoge kant, maar al wel veel beter dan wat ik gehad heb, zegge met een jaarcontact het afgelopen jaar.

Ik heb nog nooit eerder een energiecontract van 3 jaar afgesloten, maar wetende dat ik dit voortijdig kan beëindigen, met een boete van max. 2 x € 125,00 vind ik deze kosten acceptabel en te overzien. De komende 3 jaar verwacht ik mogelijk nog een verhuizing en/of misschien nog wel samen te gaan wonen, dan vind ik het prettig dat ik makkelijk van een energiecontract afkom. Daarbij vind ik de zekerheid voor 3 jaar ook wat waard, dat ik er geen omkijken en zorgen meer om heb, zoals verleden jaar. Als het aanbod vanaf 1 juni veel beter is/lijkt dan laat ik dit aanbod mogelijk nog weer cancelen.

[Voor 5% gewijzigd door Henrico1981 op 28-05-2023 18:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 19:30
Meer mensen die bij budget energie erg goedkoop uitkomen (zowel variabel als vast 1jr) ten opzichte van andere aanbieders? En wat zijn de mogelijke gevaren van deze aanbieder?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
aaaido schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:32:
Meer mensen die bij budget energie erg goedkoop uitkomen (zowel variabel als vast 1jr) ten opzichte van andere aanbieders? En wat zijn de mogelijke gevaren van deze aanbieder?
Specificeer "erg goedkoop"? Maar het kan goedkoper. Even laatste paar pagina's doornemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Truus01
aaaido schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:32:
Echt gevaren zijn er niet, maar er zijn veel negatieve ervaringen over te vinden. Zelf ook blij dat ik daar weg ben.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen waarbij wel alles netjes en goed is gegaan.
Maar ik vind hun service (van heel Budget) belabberd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Greenchoice variabele tarieven per 1 juli. Dat is een flinke (23%) verhoging van het vastlevertarief...

Overigens vind ik het nog steeds achterlijk dat met een gasprijs nu die nog maar een fractie hoger is als voor de zelfgemaakte energie crisis de stroomprijs nog steeds bijna 2x zo hoog is. en ook de gasprijs is ong zon 25 cent te hoog. we hadden de hele winter niet moeten besparen maar gewoon de hele voorraad leeg moeten zuigen dat hadden we geen oude voorraden toch ?
En de voorraden waren ook helemaal leeg voordat ze duur gingen inkopen toch? daar zat vast geen drullen goedkoop gas meer in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:14
Men profiteert nog steeds van mensen die kiezen voor zekerheid. Ideaal moment na de recente onrust natuurlijk. Ik wacht gewoon nog af met dynamisch gas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaaido
JBS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:43:
[...]
Specificeer "erg goedkoop"? Maar het kan goedkoper. Even laatste paar pagina's doornemen.
Budget energie komt bij mij echt overal als goedkoopste uit de bus. Welke andere refereer jij naar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
aaaido schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:33:
[...]

Budget energie komt bij mij echt overal als goedkoopste uit de bus. Welke andere refereer jij naar?
Coolblue Energie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaaido
Ah ja op de een of andere manier kan ik geen opgewekt energie daar toevoegen in de calculator. Maar idd die is ietsje goedkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
aaaido schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:37:
[...]

Ah ja op de een of andere manier kan ik geen opgewekt energie daar toevoegen in de calculator. Maar idd die is ietsje goedkoper.
Het is en blijft een rekensom.
Coolblue heeft momenteel het laagste tarief voor gas op een 1 jaar contract, maar daar staat wel een hogere 'vaste leveringskosten" tegenover (in vergelijking met een Eneco / Delta Energie)

Je kan ook nog even wachten tot juni en kijken wat de tarieven doen. Momenteel zit de spotprijs voor gas onder de bekende richtlijn van 25 euro per megawatt (maar contracten met een langere termijn hebben wel een indirecte link met de spotprijs markt -- maar dat gaat wat langzamer)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tokjah
Truus01 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Als je 2 weekjes wilt wachten, dan een tip. Sluit nu (voor 1-6) wel dat meerjarig contract af, dan heb je 2 weken de tijd om dat op te zeggen, maar zit je wel nog met de oude boeteregels. Dus als je het na die twee weken toch behoud en in de toekomst toch nog vanaf wilt.
Bedankt voor de tip maar ik gebruik zo weinig gas dat ik zelfs met de huidige boeteregels een pricedrop van 21 cent moet kunnen realiseren om die boete eruit te halen. Met de huidige btw en accijnzen, gaan we ooit nog onder de € 1,10 zakken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:22
tokjah schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor de tip maar ik gebruik zo weinig gas dat ik zelfs met de huidige boeteregels een pricedrop van 21 cent moet kunnen realiseren om die boete eruit te halen. Met de huidige btw en accijnzen, gaan we ooit nog onder de € 1,10 zakken?
Ik betaal vandaag 92,6 cent (Zonneplan dynamisch). Vaste contracten kunnen ook nog aanzienlijk goedkoper worden dan nu. Leveranciers weten natuurlijk ook dat als je nu een vast contract afsluit, dat je dat doet om nog onder de oude opzeg regels te vallen en daar houden ze rekening mee in de prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:32
Naast United Costumers en Budget Energie geeft Oxxio nu ook een welkomskorting van 80 euro. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na 1 juni :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

TFHfony

Professional Weirdo

Van de week de nieuwe tarieven van Samen|Om binnen gekregen. Die blijven vanaf juli gewoon boven het prijsplafond:
• daltarief* ¤ 0,405932 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,440641 per kWh

Daarom maar uiteindelijk voor 1 jaar vast gegaan bij Eneco:
• daltarief* ¤ 0,34087 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,39022 per kWh

Mijn verbruik is na saldering ongeveer 0kWh tegen normaal tarief en zo'n 3000kWh tegen daltarief. Gas hebben we niet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:55
TFHfony schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:26:
Van de week de nieuwe tarieven van Samen|Om binnen gekregen. Die blijven vanaf juli gewoon boven het prijsplafond:
• daltarief* ¤ 0,405932 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,440641 per kWh
Dat zie ik toch anders, de flex tarieven vanaf Juli zijn onder het prijsplafond, zelfs erg laag.

>> https://samenom.nl/Tarieven/20230701%20Tarieven%20Flex.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Delta energie nieuwe tarieven stroom.

Leveringsprijzen
per 1 juli 2023

DELTA Groene Stroom variabel
Vaste leveringskosten per maand

€ 6,55

Prijs per kWh
Enkeltarief

€ 0,37723
Dubbeltarief normaal

€ 0,38248
Dubbeltarief dal

€ 0,37122
Netto terugleververgoeding

€ 0,09
Prijsplafondprijs

€ 0,40

Netto terug levering ook verlaagd naar €0,09 zat op €013.

Vaste jaar contracten of 3 jaar niet mogelijk althans dat geld voor mij en over gebeld en zit op variabel, het gas heb ik niet niet dus weet geen tarieven er van.

Weet niet of voor mij de moeite is om over te stappen of vaste met contracten, de opbrengst is meer dan verbruik, enige wat ik kan denken om over te te stappen door een hoger terug lever vergoeding, maar weer lastig uit te zoeken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mtweety
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-06 22:55
Ik snap werkelijk niet dat er nu mensen zijn die het G/E gaan vastzetten! Paniek, waar de leveranciers gebruik van maken.

Leveranciers kopen hun G/E in op de beurs en deze prijzen dalen en dalen en zullen nog verder dalen. We zitten weer op hetzelfde niveau als vroeger toen electra rond de 22 cent per kWh was en 80 cent voor een kuub gas.

Echter, normaliter volgde de consumenten prijs de daling of stijging op de beurs (inkoopprijzen leveranciers). Sinds de introductie van het prijsplafond loop dit echter gigantisch achter (lees: nu het daalt, want doen de prijzen op de beurs? Blijven hoog en dalen niet mee. Maar toen de inkoopprijs gigantisch steeg? Wat deden de consumentenprijzen? Juist die stegen meteen mee). Lol.

Daarnaast! Er komt een recessie, variabele Rusland doet niet meer terzake, voorraden zijn meer dan voldoende aanwezig, meer vloeibaar gas komt onze kant op) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik zou nog even wachten ;).

Want wie nu vast zet, naait zichzelf!

U bent gewaarschuwd…

[Voor 8% gewijzigd door Mtweety op 29-05-2023 23:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:19

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Mtweety schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:34:
Ik snap werkelijk niet dat er nu mensen zijn die het G/E gaan vastzetten! Paniek, waar de leveranciers gebruik van maken.
Sja, als je die prijzen zo ziet dan kan je net zo goed voor dynamisch contract gaan. Gemiddelde stroomprijs ligt bij mij op 0.22 euro per kWh incl. belasting.. Elke maand opzegbaar en kan altijd nog een keer switchen en met de besparing die je doet bouw je snel buffer op.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:23
Ik heb per september 2022 een Greenchoice 3j contract (unive dalen) afgesloten, voor zowel gas als elektra.

Nu zou ik voor 1 juni het gasdeel willen openbreken door opnieuw voor 3j tegen lagere tarieven vast te leggen (greenchoice biedt 1.38 vs 1.62 voor winter 23/24 onder huidige contract). Elektra wil ik ongemoeid laten gezien zonnepanelen, waardoor tussentijds openbreken wegens salderen complex lijkt en ik toch nauwelijks verbruik hebt. Weet iemand of ik slechts het gasdeel kan openbreken zonder problemen voor de rest van mijn contract?

[Voor 4% gewijzigd door bn12 op 29-05-2023 23:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:06

Leveranciers kopen hun G/E in op de beurs en deze prijzen dalen en dalen en zullen nog verder dalen. We zitten weer op hetzelfde niveau als vroeger toen electra rond de 22 cent per kWh was en 80 cent voor een kuub gas.

Echter, normaliter volgde de consumenten prijs de daling of stijging op de beurs (inkoopprijzen leveranciers). Sinds de introductie van het prijsplafond loop dit echter gigantisch achter (lees: nu het daalt, want doen de prijzen op de beurs? Blijven hoog en dalen niet mee. Maar toen de inkoopprijs gigantisch steeg? Wat deden de consumentenprijzen? Juist die stegen meteen mee). Lol.

Daarnaast! Er komt een recessie, variabele Rusland doet niet meer terzake, voorraden zijn meer dan voldoende aanwezig, meer vloeibaar gas komt onze kant op) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik zou nog even wachten ;).

Want wie nu vast zet, naait zichzelf!

U bent gewaarschuwd…
Vast contract is misschien duurder maar het geeft wel zekerheid in het huishoudboekje. Je weet nooit hoe de tarieven er met variabele contract over een half jaar er uit zien, kan flink dalen maar ook stijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mtweety
bn12 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:38:
Ik heb per september 2022 een Greenchoice 3j contract (unive dalen) afgesloten, voor zowel gas als elektra.

Nu zou ik voor 1 juni het gasdeel willen openbreken door opnieuw voor 3j tegen lagere tarieven vast te leggen (greenchoice biedt 1.38 vs 1.62 voor winter 23/24 onder huidige contract). Elektra wil ik ongemoeid laten gezien zonnepanelen, waardoor tussentijds openbreken wegens salderen complex lijkt en ik toch nauwelijks verbruik hebt. Weet iemand of ik slechts het gasdeel kan openbreken zonder problemen voor de rest van mijn contract?
Alles wat vast is gezet tijdens de paniek tijden, zou ik zelf openbreken, maar ik kan niet in uw portemonnee kijken en welke “risico’s” u wilt lopen. We zijn ik het ootje genomen. En ze doen het gewoon nog een keer weer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mtweety
Kapotto schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:40:
[...]

Vast contract is misschien duurder maar het geeft wel zekerheid in het huishoudboekje. Je weet nooit hoe de tarieven er met variabele contract over een half jaar er uit zien, kan flink dalen maar ook stijgen.
Dat klopt, maar ik weet voor mijzelf 100% zeker dat de prijzen omlaag zullen gaan en alles wat nu wordt vastgezet erg duur is! Men speelt erop in. Het klopt niet. Alle variabelen staan op groen dat de prijzen meer en meer zullen dalen! Er is geen èèn maar dan ook geen èèn variabele die laat zien dat het zal stijgen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sham27
Mtweety schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:45:
[...]
Dat klopt, maar ik weet voor mijzelf 100% zeker dat de prijzen omlaag zullen gaan en alles wat nu wordt vastgezet erg duur is! Men speelt erop in. Het klopt niet. Alle variabelen staan op groen dat de prijzen meer en meer zullen dalen! Er is geen èèn maar dan ook geen èèn variabele die laat zien dat het zal stijgen
Anno 2023 kan het zomaar zijn dat morgen een van de variabelen op rood staat.

Daarnaast: nu afsluiten en je valt onder het oude boete regime. Als de prijzen echt extreem dalen kan je er altijd weer vanaf voor beperkte boete. In tegenstelling tot over paar dagen. Dus het is nou niet dat je extreme risico’s loopt om jezelf te naaien :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08

Wat voor terugleververgoeding zit er op deze 3jarige contracten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
Ik snap werkelijk niet dat er nu mensen zijn die het G/E gaan vastzetten!
Hogere TLV. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:23
PSP123 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:01:
[...]

Wat voor terugleververgoeding zit er op deze 3jarige contracten?
Op de oorspronkelijke een lage. 12ct ofzo.
Maar ik kom ongeveer neutraal uit.

Waarom ik gas wil vastzetten tegen een lager tarief is omdat ik ruim boven prijsplafondverbruik zit. En waarom ik niet wil wachten omdat met zo'n verbruik 100 euro opzegvergoeding verwaarloosbaar is. Huidige prijzen idd iets te hoog, maar op 1m3 gas zit zo'n 80ct belasting. 80ct voor een kuub gas die ik hierboven lees gaat dus niet gebeuren. Ca 1.20 voor 3j is marktwaarde gebaseerd op TTF futures. Je betaalt nu 1.38, inc optie om voor 100 euro open te breken.

[Voor 4% gewijzigd door bn12 op 30-05-2023 08:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
En misschien moet je ook inflatie nog meerekenen? M.a.w. zijn deze prijzen inclusief of exclusief inflatiecorrectie? Kan een deel schelen. Als het inclusief is is het relatief al een stuk aantrekkelijker want dat koop je dan ook af voor 3 jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:29
Kindapaas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:30:
Naast United Costumers en Budget Energie geeft Oxxio nu ook een welkomskorting van 80 euro. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na 1 juni :)
Van de bron ook 150 Cashback 75 euro voor alleen stroom ga ik daar doen denk ik. Gas dynamisch bij groenestroom lokaal.

Salderen tegen enkeltarief volgens die site ook volledig zoals het hoort iemand verder nog negatieve ervaringen met van de bron?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geishin
  • Laatst online: 00:24

ik heb nog een "oude" overstap clausule. dus als het inderdaad naar de prijzen zakt die jij noemt ben ik zo weg en profiteer ik mee.

Houd je trouwens nog wel rekening met de hogere energiebelasting van tegenwoordig?

Dat is al zo'n 60 ct per m3. Om op een consumenten prijs van 80 ct/m3 te komen zou inkoop <20 ct moeten zijn. Zonder rekening te houden met marge voor de energieboeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 23:15
geishin schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:54:
[...]

ik heb nog een "oude" overstap clausule. dus als het inderdaad naar de prijzen zakt die jij noemt ben ik zo weg en profiteer ik mee.

Houd je trouwens nog wel rekening met de hogere energiebelasting van tegenwoordig?

Dat is al zo'n 60 ct per m3. Om op een consumenten prijs van 80 ct/m3 te komen zou inkoop <20 ct moeten zijn. Zonder rekening te houden met marge voor de energieboeren.
Inkoop is rond 23/24 cent nu. Zou mij niks verbazen als het binnenkort snel onder 20 gaat zakken. Vorige week zaten we nog rond 30/33 cent

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

TFHfony

Professional Weirdo

retroguy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Dat zie ik toch anders, de flex tarieven vanaf Juli zijn onder het prijsplafond, zelfs erg laag.

>> https://samenom.nl/Tarieven/20230701%20Tarieven%20Flex.pdf
Je vergelijkt nu maandelijks wisselende tarieven met vaste. Appels en peren.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:06
Ik was klant bij Oxxio met LosVast, maar heb nu een 1-jarig contract afgesloten bij Oxxio ''Europese Windstroom 1 jaar''. Puur omdat ik enigszins wat zekerheid wil hebben en de boel minimaal nog één winter wil aankijken.

Stroom normaal: € 0,38554
Stroom Dal: € 0,33161

Daarnaast is de opzegvergoeding nu nog € 50 als ik het contract vóór 1 juni afsluit. Dus ik kan altijd nog tegen een kleine opzegvergoeding overstappen als blijkt dat de tarieven elders echt lager uitvallen. Heb ik toch een beetje zekerheid én flexibiliteit. De opzegvergoedingen veranderen namelijk per 1 juni ten nadelen van de consument.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
geishin schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Dat is zo. Maar stel de marge van de energieboeren is rond de 5%.
Stel inkoop is 40 cent voor 3 jaar gemiddeld. Kom je uit op gemiddeld 42 cent. De winstmarge kan nooit bv een dubbeltje zijn op 1 m3, dat zou een absurde winstmarge zijn (10 op 40). Plus wat vastrecht en belasting etc. Ik denk dat een prijs van rond de 1,20 voor 3 jaar nu al zou moeten kunnen met behoud van zeer gezonde marges. En dan lijkt een 10 cent niet veel dat ze er nu boven zitten voor 3 jaar, dat is wel een extra marge voor hen van 25% op hun inkoop van 40. Maar ik ben niet werkzaam in deze branche dus anderen zullen het beter weten :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• geishin
  • Laatst online: 00:24
dfbt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Inkoop is rond 23/24 cent nu. Zou mij niks verbazen als het binnenkort snel onder 20 gaat zakken. Vorige week zaten we nog rond 30/33 cent
Dat zijn de spotmarkt prijzen, de prijzen voor levering komende winter liggen nog ruim dubbel zo hoog.

en voor een vastcontract moet een energieleverancier vantevoren energie inkopen voor heel het contract. Alleen naar de spotprijzen kijken werkt helaas niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sincere1983
Dionysiou schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:49:
Ik was klant bij Oxxio met LosVast, maar heb nu een 1-jarig contract afgesloten bij Oxxio ''Europese Windstroom 1 jaar''. Puur omdat ik enigszins wat zekerheid wil hebben en de boel minimaal nog één winter wil aankijken.

Daarnaast is de opzegvergoeding nu nog € 50 als ik het contract vóór 1 juni afsluit. Dus ik kan altijd nog tegen een kleine opzegvergoeding overstappen als blijkt dat de tarieven elders echt lager uitvallen. Heb ik toch een beetje zekerheid én flexibiliteit. De opzegvergoedingen veranderen namelijk per 1 juni ten nadelen van de consument.
Exact hetzelfde.
Nu dus 1 jaar gas vast bij Coolblue energie en 1 jaar elektra bij Oxxio.
Voor nu voorlopig dus weer duidelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• weetgeennnaam
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 15:19

Je kan zonder opzegvergoeding het contract bij Greenchoice open laten breken voor de huidige Greenchoice deal, zie dit topic Greenchoice/Univé 3-jarig contract overstappen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:18
Ik lees mensen nu overstappen naar een 1 jarig contract ondanks dat men verwacht dat de prijzen nog even dalen. Ik snap de zekerheid die je aan gaat en ik neig daar ook voor te kiezen, mijn contract loopt over drie weken af.
Ik zie echter deze optie niet terug komen:
  1. Nu overstappen op een dynamisch contract (bv ANWB), de prijzen zijn zelfs op de pieken het laagst op de markt. En je kunt elke maand overstappen, geen boete.
  2. Per maand kijken of het aantrekkelijker is om een jaar contract af te sluiten
Mis ik iets? Of is het de angst dat de dynamische prijzen binnen een maand alweer zo idioot omhoog schieten dat het niet uit kan?

[Voor 4% gewijzigd door trabuca op 30-05-2023 16:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Davidrrr
Je kunt nu nog een contract afsluiten voor een langere periode (1 jaar of langer) met een lagere boete dan als je na 1 juni een contract afsluit. Dus nu afsluiten en evt binnen 14 dagen annuleren kan, of later dan dat maar dan met lagere boete dan straks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:03
trabuca schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:42:
Ik lees mensen nu overstappen naar een 1 jarig contract ondanks dat men verwacht dat de prijzen nog even dalen. Ik snap de zekerheid die je aan gaat en ik neig daar ook voor te kiezen, mijn contract loopt over drie weken af.
  1. Nu overstappen op een dynamisch contract (bv ANWB), de prijzen zijn zelfs op de pieken het laagst op de markt. En je kunt elke maand overstappen, geen boete.
  2. Per maand kijken of het aantrekkelijker is om een jaar contract af te sluiten
Mis ik iets? Of is het de angst dat de dynamische prijzen binnen een maand alweer zo idioot omhoog schieten dat het niet uit kan?
Ben het wel met je eens dat het niet heel risicovol is om te wachten totdat de prijzen weer iets zullen stijgen. Zelfs in de afgelopen jaren was het niet opeens van de een op andere dag onmogelijk om een contract af te sluiten, dat zie je meestal wel aankomen. Dus zeker een goede strategie.

De reden dat ik persoonlijk heb gekozen om voor 1 juni toch een jaarcontract af te sluiten is dat de situatie met de nieuwe opzegregeling een mogelijkheid biedt om de komende 2 weken achterover te hangen en te kijken of dat een effect gaat hebben op de prijzen. Als dat zo is kan ik altijd nog opzeggen, als het niet zo is heb ik in ieder geval een stuk betere prijzen dan in het afgelopen jaar. Plus dat ik altijd nog voor 100 euro boete kan opzeggen als de komende zomer/herfst echt veel goedkoper zou worden. Tegelijkertijd dek ik me wel in voor stijgende prijzen richting de winter. Het vaste contract biedt wat dat betreft wel zekerheid.

Financieel gezien is jouw strategie denk ik wel de beste keuze momenteel overigens. Er wijst niets op dat de prijzen snel weer gaan stijgen en tot het zover is kun je profiteren van de lage spotprijzen. Maar dan neem je wel een (klein) risico én je moet de markt wel echt goed gaan bijhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr

Je kan nu openbreken zonder boete. Wel morgen doen vanwege huidige boete regeling.
Voor salderen maakt het niet uit begreep ik want je krijgt de jaarafrekening op de oorspronkelijke datum van je dalen contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
Hmm, ik wou Greenchoice 2 jaar gas nemen + Oxxio 1 jaar elektriciteit. Maar zie net dat Oxxio nu ook nog 80e cashback heeft als je daar beide afneemt. Dus nu dubio over 1 of 2 jaar gas vastzetten. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferio
  • Laatst online: 17:08
Dionysiou schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:49:

Dat heb ik dus ook gedaan, alleen nu hebben ze opeens 80 euro cashback erbij gedaan.. morgen maar is bellen of ze zo vriendelijk willen zijn dit ook bij mij te doen, of moet ik hem nogmaals aanvragen en de oude annuleren. :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:53
Sincere1983 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:11:
[...]

Exact hetzelfde.
Nu dus 1 jaar gas vast bij Coolblue energie en 1 jaar elektra bij Oxxio.
Voor nu voorlopig dus weer duidelijkheid.
Hoe heb jij bij Coolbue alleen gas gekregen? Op de site staat
Kan ik alleen gas afnemen?
Helaas niet. Wij leveren alleen CO2-gecompenseerd gas in combinatie met 100% groene stroom. Dit bieden wij niet los aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fps
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mrk87 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:36:
[...]

Hoe heb jij bij Coolbue alleen gas gekregen? Op de site staat

[...]
Via Independer was dat gisteren nog beschikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Laatst online: 14:51
fps schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Via Independer was dat gisteren nog beschikbaar.
Ook nu nog ...... 1 jaar € 1,27510

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
sham27 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:14:
Hmm, ik wou Greenchoice 2 jaar gas nemen + Oxxio 1 jaar elektriciteit. Maar zie net dat Oxxio nu ook nog 80e cashback heeft als je daar beide afneemt. Dus nu dubio over 1 of 2 jaar gas vastzetten. :+
Toch gekozen voor 2j GC + 1j Oxxio.
Let op dat Oxxio pas over 23 kan ingaan.

Nu 2 verschillende startdatums, eens zien of dat goed gaat met mijn vorige leverancier :+

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:36
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het salderen van opgewekte stroom en ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen. Ik wilde even snel, (vóór 1 juni) een jaarcontract afsluiten bij Coolblue Energie, maar heb gemerkt dat zij apart per meter (normaal en dal) salderen? Mogen ze dat doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMS-2
JMS-2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Ik heb telefonisch contact gehad met Engie.
Er gaat 1 product van de overeenkomst af en de andere blijft doorlopen. Er wordt geen nieuw contract aan je gegeven met dus andere voorwaarden.
Als ze iets wilt stoppen uit de overeenkomst dan moet ze een product aanklikken of allebei als je alles stopt.

Alle huidige klanten tot voor de 8 cent tlv blijven het kale leveringstarief huiden ook als je bv een 1 jaar vast contract neemt. ( Op dit moment Gas 1 jaar vast 1,36 en electra 0,38 de tlv dan dus iets van 18 en een beetje cent)

Mocht je gas opzeggen dan maken ze daar een afrekening over maar voor de electra niet, die loopt gewoon door.

Voor mensen met een domme meter:
Er gaat op 1 juli geen meterstanden opgevraagd worden, volgens haar (en ze heeft het ook nagevraagd) gaan die geschat worden.

Ze gaf wel de tip om op 1 juli een foto van de lever en van de teruglever stand te maken met een krant of een andere mobiele telefoon erbij, mocht het bij de afrekening teveel verschillen dan heb je dat om aan te tonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zonnegeer
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Ik heb telefonisch contact gehad met Engie.
Er gaat 1 product van de overeenkomst af en de andere blijft doorlopen. Er wordt geen nieuw contract aan je gegeven met dus andere voorwaarden.
Als ze iets wilt stoppen uit de overeenkomst dan moet ze een product aanklikken of allebei als je alles stopt.

Alle huidige klanten tot voor de 8 cent tlv blijven het kale leveringstarief huiden ook als je bv een 1 jaar vast contract neemt. ( Op dit moment Gas 1 jaar vast 1,36 en electra 0,38 de tlv dan dus iets van 18 en een beetje cent)

Mocht je gas opzeggen dan maken ze daar een afrekening over maar voor de electra niet, die loopt gewoon door.

Voor mensen met een domme meter:
Er gaat op 1 juli geen meterstanden opgevraagd worden, volgens haar (en ze heeft het ook nagevraagd) gaan die geschat worden.

Ze gaf wel de tip om op 1 juli een foto van de lever en van de teruglever stand te maken met een krant of een andere mobiele telefoon erbij, mocht het bij de afrekening teveel verschillen dan heb je dat om aan te tonen.
Precies zo is het weghalen van onze stroom bij BE ook gegaan. Afrekening op stroom; gas loopt gewoon door (met overigens een slimme meter).

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-06 20:15
Ik zie sommige reacties waarin gesteld wordt dat ze een 3-jarig contract bij Green Choice hebben kunnen afsluiten. Bij de prijsvergelijk websites zie ik alleen 2-jarig staan.

Krijg je via de telefoon een 3-jarig aanbod? Iemand die dit toevallig weet?

(edit): Ik zie via de website van Greenchoice nu 3-jarig staan... Overheen gekeken.

[Voor 15% gewijzigd door PigRush op 31-05-2023 12:43]

• dfbt
als ik nu bij Greenchoice een contract wil afsluiten kan dat alleen per 1-6-2023 , dan geld zeker de nieuwe boeteregeling? datum aanklikken van voor 1-6 is niet mogelijk of moet ik dan bellen?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Melkunie
  • Laatst online: 16:28
dfbt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:53:
als ik nu bij Greenchoice een contract wil afsluiten kan dat alleen per 1-6-2023 , dan geld zeker de nieuwe boeteregeling? datum aanklikken van voor 1-6 is niet mogelijk of moet ik dan bellen?
Je kunt 1 juni invullen als startdatum, maar dat is een 'gewenste' startdatum. Uiteindelijk krijg je een overeenkomst waarop de startdatum bepaalt is, en dat wordt geen 1 juni, maar een latere. Minimaal 14 dagen ná het ontvangen van overeenkomst ivm de wettelijke bedenktermijn. Daar kun je in theorie van afzien, maar dan moet je contact met ze opnemen, schriftelijk bevestigen en ze moeten er zelf ook akkoord mee willen gaan.

Je kunt wel vandaag nog afsluiten tegen de huidige boeteregeling. Die geldt namelijk alleen voor aanvragen vanaf 1 juni.
De datum waarop de levering start is niet relevant voor in welke boeteregeling je contract gaat vallen, dat is puur gebaseerd op de aanvraagdatum.

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-06 19:30
dfbt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:53:
Inderdaad het klopt wat @Melkunie zegt.
Ik heb zelf eind de ochtend GC gebeld, stond wel dik 15 minuten in de wacht en heb daarna voor 3 jaar vast gekozen en kreeg direct in de mail het voorstel met daarin wel de vraag dit voor vandaag 23:55 te bevestigen. Dus zolang is het aanbod geldig. (dus echt alleen vandaag nog)
Als je dan bevestigd door op de knop te klikken is het geregeld.
De voorwaarden zijn dus inderdaad de huidige, in mijn geval (alleen stroom) heb ik zoals bij ieder contract nog 14 dagen om eventueel er vanaf te kunnen en daarna zal dat dan 125 Euro kosten als ik er toch het eerste jaar vanaf zou willen. Dat vind ik voor mijzelf te overzien en dat is het me wel waard om voor nu even zekerheid te pakken voor 3 jaar met de oude regeling. Maar dat moet iedereen voor zichzelf afwegen natuurlijk.
Mijn huidige contract (ook bij GC) loopt nog tot 1-7 overigens.

[Voor 2% gewijzigd door RichardC79 op 31-05-2023 13:59. Reden: Typo en aanvulling]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het zegt natuurlijk ook wel wat dat Greenchoice zo graag nog vóór 1 juni contracten afsluit. Ze verwachten zelf waarschijnlijk veel lagere tarieven vanaf morgen.

Voor hun een win-win: of de klant blijft tegen hoge tarieven, of de klant kan alsnog een boete betalen van €100.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Dionysiou
Uniciteit schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:10:
Het zegt natuurlijk ook wel wat dat Greenchoice zo graag nog vóór 1 juni contracten afsluit. Ze verwachten zelf waarschijnlijk veel lagere tarieven vanaf morgen.

Voor hun een win-win: of de klant blijft tegen hoge tarieven, of de klant kan alsnog een boete betalen van €100.
Of de klant kan binnen 14 dagen na het aangaan van de overeenkomst kosteloos herroepen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tokjah
trabuca schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:42:
Ik heb precies dit gedaan :) contract voor gas loopt 14 juni af en ik heb vanaf dan voor heel eventjes dynamisch afgesloten en vanaf 1 juli daalt de TLV bij Engie en dan wil ik gas en stroom wel weer samen ergens onderbrengen :)

• aaaido
Weet iemand wat de nieuwe opstapboetes gaan zijn per 1-6?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dionysiou
aaaido schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:36:
Het is een ingewikkeld rekensommetje, maar het komt er op neer dat ze de verwachtte misgelopen afname als boete in rekening mogen brengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferio
aaaido schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:36:
Zijn ergens berekeningen van te vinden, kan mij even snel herinneren dat als je normaal 50 euro kwijt zou zijn voor stroom, dit bijvoorbeeld nu 89 zal zijn, en dan komt gas er nog bij.. ff googlen

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik ben benieuwd wat de tarieven morgen gaan doen.

Ik heb vandaag Coolblue 1 jaar vast afgesloten met de gedachte dat deze zowiezo goedkoper is als mijn variabel tarief bij Powerpeers per 1 juli.

Stel nu dat de tarieven morgen nog verder kelderen gaan heel veel mensen zich heroepen op hun 14 dagen bedenktijd en zo niet ben ik nog goedkoper uit.

Mocht het gastarief nog 10ct (met 1000m3 per jaar) goedkoper worden is het de moeite waard om de oude boete af te tikken en alsnog over te stappen.

• Ferio
maxoss schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:58:
Ik ben benieuwd wat de tarieven morgen gaan doen.

Ik heb vandaag Coolblue 1 jaar vast afgesloten met de gedachte dat deze zowiezo goedkoper is als mijn variabel tarief bij Powerpeers per 1 juli.

Stel nu dat de tarieven morgen nog verder kelderen gaan heel veel mensen zich heroepen op hun 14 dagen bedenktijd en zo niet ben ik nog goedkoper uit.

Mocht het gastarief nog 10ct (met 1000m3 per jaar) goedkoper worden is het de moeite waard om de oude boete af te tikken en alsnog over te stappen.
Eerst maar is een goede daling afwachten idd, voor die paar cent lig ikzelf niet wakker.

[Voor 8% gewijzigd door Ferio op 31-05-2023 15:00]

• dfbt
Dionysiou schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Of de klant kan binnen 14 dagen na het aangaan van de overeenkomst kosteloos herroepen.
wel weer omslachtig door een getekende brief te sturen naar een adres binnen 14 dagen. Als je met een knop/email kon afmelden was het een stuk makkelijker. denk dat je zomaar te laat bent of het vergeet en je ineens vast zit. of het moet telefonisch ook af te melden zijn. Ik heb vandaag ook een oproep gedaan bij greenchoice voor 2 jaar vast, en als prijzen binnen 2 weken flink dalen dan zal ik hem ook cancelen en weer wat anders zoeken.

• aaaido
Als je een lage gasprijs wil waarom kijk je dan niet naar een dynamisch contract van zeg anwb? Gemiddelde gasprijs 2023 is 0.52 en over 2022 1.39.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zonnegeer
dfbt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:15:
[...]

wel weer omslachtig door een getekende brief te sturen naar een adres binnen 14 dagen. Als je met een knop/email kon afmelden was het een stuk makkelijker. denk dat je zomaar te laat bent of het vergeet en je ineens vast zit. of het moet telefonisch ook af te melden zijn. Ik heb vandaag ook een oproep gedaan bij greenchoice voor 2 jaar vast, en als prijzen binnen 2 weken flink dalen dan zal ik hem ook cancelen en weer wat anders zoeken.
Nou mijn ervaring is wel een andere: zowel bij BE als bij CB kun je een herroepingsformulier invullen, ondertekenen, scannen en emailen. Dezelfde dag nog een reactie terug ........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49
aaaido schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:16:
Als je een lage gasprijs wil waarom kijk je dan niet naar een dynamisch contract van zeg anwb? Gemiddelde gasprijs 2023 is 0.52 en over 2022 1.39.
En wat is de gemiddelde prijs in Okt tot Mrt? De tarieven in de zomer zijn minder relevant

• dfbt
maxoss schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:23:
[...]

En wat is de gemiddelde prijs in Okt tot Mrt? De tarieven in de zomer zijn minder relevant
als ik t zo lees is gemiddelde prijs van 2023 nu 0.53 cent? Dat betekent dus al inclusief jan/feb/maart?
Als je dan nog tot oktober lage prijzen heb en 2/3 wat duurdere, dan kom je misschien weer op 80/100 cent uit?
Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Let op:
Dit topic is enkel bedoeld voor aanbiedingen en aanvullende informatie. Geen uitgebreide discussies over energiebesparingen en de oorzaak van de prijsstijgingen. Ook zijn wij niet de klantenservice (zelf bellen, oeh, eng!) en vraagjes die je met 0,2s op Google kan vinden horen hier ook niet, ook al zijn ze maar heel klein. Algemene zaken kunnen hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Discussie over de prijsstijgingen en achtergronden: Ontwikkelingen turbulente energiemarkt + Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Eneco heeft net de terugleververgoeding verlaagd. Consequenties worden hier besproken: Eneco snoeit in teruglevering vergoeding

Er zit verschil tussen bestaand en nieuw qua klanten, don't act surprised. Je kan de meeste prijzen terugzien via gepinde posts.

Wij kunnen niet voor jou beslissen welke deal je moet nemen of dat het verstandiger is om bij je oude leverancier te blijven.

Members only:
Abandonware sheets met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
@LA-384: https://docs.google.com/s...ylxps0RE/edit?usp=sharing

Downloaden en je kan ze zelf bewerken voor je eigen situatie.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee