11 graden is wel heel erg koud, dat je wilt bezuinigen snap ik, maar 11 graden is vragen om schimmelvorming in je huis, en zeker ook niet goed voor apparatuur.
Ik zit dan te werken (werk vrijwel volledig vanuit huis) met een dikke trainingsbroek, sokken, pantoffels, in een slaapzak, een vest, een kamerjas én handschoenen aan. Heb vorige winter wel een elektrisch kacheltje gekocht, zodat in elk geval de ruimte waar ik in werk wat meer verwarmd is.
Slaapzak en handschoenen, sorry maar ik moet even grijnzen. Slaapzakken en handschoenen, dat verwacht je toch meer in Scandinavië.

Mijn huurwoning (vrije sector in Den Haag) is namelijk zó slecht geïsoleerd dat dubbel kippengaas effectiever is. Enkel glas, houten kozijnen, overal gaten en kieren en het dak en vloer is niet meer dan een paar houten planken en wat dakbedekking.
"Oh oh Den Haag, mooie stad, de kouwkleumwijk, zonder isolatie en enkele muren"
Ik dacht altijd dat hier in Oost-Groningen de ergste koudste hokken van het land stonden, met al die oude huizen uit de jaren 50, 60 en 70, maar in de stad Den Haag is het niet anders. Ik denk nu dat in Utrecht, Enschede, Vlissingen en Maastricht ook niet veel beter zijn. Enkel glas en halfsteens muren, dat is toch niet meer van deze tijd? De overheid vraagt ons zuinig aan te doen met gas, nou met AL dat geld dat nu bespaard wordt dat NIET naar Rusland gaat kunnen ze mooi de woningstichtingen van extra geld voorzien en ze verplichten ALLE huizen stevig te isoleren. Beter het gat in de boot dichten wat meer tijd kost dan blijven roeien met een als maar verder vollopende boot.
Op dit moment betaal ik €149,- bij Eneco. Helaas heb ik een variabel tarief omdat ik te laat was met het vast te zetten en overstappen is niet echt zinvol. Kom dan voor zover ik het uitgezocht in dezelfde of hogere tarieven.
Dat heeft echt iedereen met een variabel tarief, join the club.
Omdat ik op de bovenste (2e) etage woon heb ik ook niet het voordeel dat je aan vier kanten geïsoleerd bent. Vrijwel alles wat ik stook gaat er zowat meteen uit, ondanks overal verduisterende gordijnen voor de ramen. De verhuurder maakt ook niet echt haast met verduurzamen. Als in: Daar wordt geen fuck aan gedaan. Heb al vaker gevraagd of er niet kunststof kozijnen en dubbel glas in konden, maar dat was maar moeilijk en gedoe en duur enzo. En ja, ik ben al bij de huurcommissie geweest

Jij hebt tenminste dan nog wat isolatie aan een paar kanten, mijn huis staat gewoon helemaal vrij en met een Oostenwind jaagt deze ook over het open veld zo vol tegen het huis. In de stad heb je nog iets van beschutting, stadswarmte en de locatie dichter bij zee helpt ook temperaturen in de winter niet zo snel zakken beneden de -10 graden. Dat is hier in noord-oosten wel een stukje anders.
Als mijn zoontje bij mij is, staat de thermostaat in de winter op 18/19 graden trouwens. Dat is prima te doen met een vestje en konijnenpantoffels
En ik heb het ook niet snel koud of last van de kou, dat scheelt wel.
Ik denk dat mjin moeder ook maar meer moet wennen aan een wat kouder huis, in plaats van met een ouderwetse rok te komen, blote voeten, zal ik tegen haar zeggen als ze hier op visite komt: warm kleden.
En ja, gek genoeg kun je ook aan kou wennen. Er was ooit eens een tijd dat ik de kachel op 23 graden had en ik 21 graden nog te fris vond. Als ik em nu van 15 tijdelijk naar 17 draai merk ik dat gelijk. Het is net alsof je in de zee rent. Eerst voelt het water koud, maar na een tijdje ben je gewend en zwem en spartel je er op los.
Mijn inkomen is ergens aan de onderkant van het middeninkomen. Omdat ik de afgelopen paar maanden salarisverhoging heb gehad, ben ik vrijwel al mijn toeslagen kwijt. Behalve kinderopvangtoeslag. De verhoging heeft dus eigenlijk niks opgebracht. Samen met de inflatie en de energieprijzen is het letterlijk maar een paar euro.
Welkom in de "armoedeval". Maar wat gek is, is dat de olieprijzen wel al stevig zijn gedaald, maar waarom het gas dan niet? Benzineprijzen dalen inmiddels ook. Alhoewel nog steeds duur, relatief, is het al een stuk lager. Misschien als het heel erg koud is en de benzine/diesel prijzen nog steeds dezelfde prijs hebben dat een generator goedkoper is om het huis mee te verwarmen.
Om de één of andere reden ben ik ook een beetje sceptisch naar Eneco. Ik kreeg een mooie mail dat aan het eind van het jaar een berekening gemaakt gaat worden, ivm de verlaging van de btw. Cynisch als ik ben, verwacht ik gewoon een soort lulkoekverhaal waardoor ik eind van het jaar niks terug krijg. Op zijn slechtst moet bijbetalen en op zijn gunstigst dat er niets veranderd. Maar dat ben ik, ik bekijk dat soort dingen altijd met veel wantrouwen.
Tja, die lui zitten er echt niet zodat jij er beter op kunt worden, en je het kent het slogan "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend".
Nu hoor ik je denken "koop gewoon een huis, flikker er wat zonnepanelen op, installeer een warmtepomp en maak ook meteen een oplaadpunt voor je Tesla X in de garage. Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen!" (dergelijke reacties lees ik best vaak

) Helaas zit de woningmarkt een beetje op slot in deze regio. En als ik iets koop wil ik er op vooruit gaan, niet in hetzelfde soort hok zitten

Ook genoeg mensen die niet een huis kunnen kopen omdat ze geen vast contract hebben, of niet voldoende inkomen in z'n geheel en inderdaad de huizenprijzen zijn absurd momenteel. Zelfs hier in het noorden van het land betaal je voor een simpele tussenwoning, rijtjeshuis al meer dan 2 ton. Nee, dan blijf ik wel huren voor 450 euro wat ik nu doe :-)
Dus voorlopig is het dik aankleden in de winter. En in de zomer een handdoekje op de stoel en de camera uit tijdens een Teams meeting.
Als je nog enkel glas hebt kun je altijd even bij de Gamma ofzo langs kijken naar een voorzet raam, of acrylplaat op maat laten zagen, gaatjes voorboren en voorzichtig met schroefjes aan het kozijn vastzetten?
https://www.gamma.nl/asso...arant-50x100-cm/p/B151770