Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.960 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:26
Agent47 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Juist! Wij krijgen voor het eerst een kleine. Je weet van te voren dat het geld kost en het kindje krijgt alle liefde, en denk maar niet dat ik m’n kleine in de kou laat liggen.
Zo slecht is het niet om een kleintje in de kou te leggen. Wel warm aankleden en vooral het mutsje niet vergeten.
Op onze kinderopvang leggen ze de allerkleinsten zelf in de winter buiten in hun wandelwagenbak.
Supergezond.

Maar ik snap de strekking van je verhaal wel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Voorzie een hoop extra omzet in de studentenhoreca:
Studenten maken nu ook kans op 800 euro energietoeslag, dankzij gewonnen rechtszaak van Mark (30)

Studenten uitsluiten van de eenmalige energietoeslag van 800 euro mag niet. De Nijmeegse rechtenstudent Mark Mulder (30) die uit onvrede een zaak aanspande tegen de gemeente Nijmegen, is vandaag in het gelijk gesteld door de rechtbank. De uitspraak kan voor studenten in heel het land gevolgen hebben. De studentenvakbond noemt het ‘fantastisch nieuws’.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Maar zelfs als heel Europa gezamenlijk een door de staat gecontroleerd energie net had. Dan nog waren we afhankelijk van leveranciers buiten Europa. Tenzij die ook mee gaan doen met ons, had je nu nog steeds dezelfde problemen gehad: Meer vraag dan aanbod.

En gezien het aanbod niet zomaar te verhogen is op korte termijn (tenzij je Groningen gaat leegpompen), moet je dus de vraag verminderen. Er zijn alternatieven natuurlijk op prijs verhogen: Gewoon vanuit de overheid mensen / bedrijven afsluiten / beperken in hoeveel gas ze krijgen. Succes met Europees erovereen gaan komen hoeveel gas/electriciteit elk land krijgt.
Het gaat niet alleen over vraag en aanbod , maar om het beleid rondom energie , waardoor je minder afhankelijk bent van fluctuaties op de markt ,en dat niet alleen de markt weet nu dat er geen sturing zit geen beleid is, dus het loont om prijzen op te drijven. Arbitrage mogelijkheden zijn gigantisch. Dus prijs fluctuaties ook. Het loont , niet omdat er echte vraag er ook is maar de paniek wel.

Als je als land daar minder ontvankelijk voor bent is dat erg prettig. Al zijn het alleen de consumenten maar in de eigen warmte voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50
hoevenpe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:50:

[...]
Is deze energietoeslag van €800 en de aankomende van €500 overigens belastingvrij? Zo niet, dan voorzie ik nog wel meer problemen...

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:50:

[...]
Volgens die artikel woont een deel van die studenten bij hun ouders zonder eigen energie. Ik mag hopen dat ze alleen studenten een toeslag gaan geven als ze hun eigen energie contract hebben.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
New Yorker schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Volgens die artikel woont een deel van die studenten bij hun ouders zonder eigen energie. Ik mag hopen dat ze alleen studenten een toeslag gaan geven als ze hun eigen energie contract hebben.
In mijn gemeente zijn er twee eisen:

- U betaalt de energiekosten
- U verdient niet meer dan 120% van bijstandsnorm

Lijkt me dat elke gemeente dat hanteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
BvZwolle schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:39:
Op onze kinderopvang leggen ze de allerkleinsten zelf in de winter buiten in hun wandelwagenbak.
Supergezond.
Nog even afgezien van het ronduit milde type van winters hier de laatste jaren. We zijn stukje bij beetje een stel watjes geworden, denk ik wel eens. Ik kan me als klein jochie nog de ijsbloemen herinneren op het enkelglas 's morgens vroeg, wat nou vloerverwarming :7

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
mekkieboek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Nog even afgezien van het ronduit milde type van winters hier de laatste jaren. We zijn stukje bij beetje een stel watjes geworden, denk ik wel eens. Ik kan me als klein jochie nog de ijsbloemen herinneren op het enkelglas 's morgens vroeg, wat nou vloerverwarming :7
Ik ben in de jaren 70 op de schaats naar school gereden, hoe helpt dat met een rekening nu?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

GioStyle schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

In mijn gemeente zijn er twee eisen:

- U betaalt de energiekosten
- U verdient niet meer dan 120% van bijstandsnorm

Lijkt me dat elke gemeente dat hanteert?
Nee, sommige gemeenten 110% en andere 130%. Beetje hoe ze hun bijbij organiseren.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Ik ben in de jaren 70 op de schaats naar school gereden, hoe helpt dat met een rekening nu?
Jij bent doorgewinterd, dat betekent dat je geen verwarming nodig hebt. Geen verwarming betekent geen m^3's of kWh's, dus lage/geen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Nee, sommige gemeenten 110% en andere 130%. Beetje hoe ze hun bijbij organiseren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Koenoe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Is deze energietoeslag van €800 en de aankomende van €500 overigens belastingvrij? Zo niet, dan voorzie ik nog wel meer problemen...
ja.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Yucon

*broem*

Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Er zit nog wel wat marge in wat we kunnen verdragen. Ik heb zelf een aantal jaar buiten gewerkt en hoewel ik het eerst niet geloofde klopt het inderdaad. Je went eraan. Na een tijdje voel je de kou in zekere zin niet meer ik heb het niet over -10 dan, gewoon over een graad of 5 buiten. Dat voelt al vrij snel niet eens meer onaangenaam terwijl het dat wel doet als je het niet gewend bent

Dat kost wel een tijdje gewenning en dat is dan weer niet prettig. En dat wordt ben ik bang een behoorlijk moeilijke boodschap om te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Leven in 17 graden is in de winter een stuk gezonder.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Bad Brains
Yucon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Er zit nog wel wat marge in wat we kunnen verdragen. Ik heb zelf een aantal jaar buiten gewerkt en hoewel ik het eerst niet geloofde klopt het inderdaad. Je went eraan.
Ik snap wat je bedoeld, maar ik denk dat de discussie een beetje verzand.
Er wordt vooral vocaal gereageerd door mensen die 20 zonnepanelen, een eigen huis en schijnbaar gratis energie maken en dan vertellen dat het wel meevalt.

Ik heb geen problemen met mijn rekeningen, maar de onderkant van de maatschappij en een goed deel van de midden"kant' komen echt in de problemen.
Te zeggen, niet roken, niet drinken, niet ademhalen en niet eten gaat echt niet op.
Snap ook wel dat mensen die echt een probleem hebben hier niet reageren, ze schieten er F*ck all mee op en worden waarschijnlijk nog even aangevallen door iemand die vanuit zijn Tesla op zijn Iphone 23 even wil reageren. /s

Ik hou mijn hart vast voor wat er gaat gebeuren, maar dat terzijde.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Laten we hopen dat de prijzen weer wat normaler zijn zodra de lange termijn contracten van die mensen aflopen. Als ik kijk naar m'n familie, die hebben gelukkig nog goedkoop contracten voor 3-5 jaar kunnen afsluiten.

Tegen die tijd zal dat hele Rusland / Oekraïne gebeuren wel weer wat gekalmeerd zijn (mag ik hopen) en/of hebben we gas via andere bronnen. Kan me niet voorstellen dat we nog 3 jaar >2 EUR per m3 gas betalen. Dat is ook helemaal niet realistisch voor de industrie e.d. Mag aannemen dat Europa dat dan wel voor ons oplost (doen ze toch eens wat nuttigs :+)

Twitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:41:
Participeren en iets verder kijken als je eigen belang en waar je volgende vakantie weer naar toe gaat.
[...]
Maar veel van deze mensen hebben in het verleden er ook niet achteraan gezeten. Boeide ze niet.
[...]
En participeren is heel veel meer doen als 1x in de 4 jaar de kieswijzer invullen en dan een hokje rood maken en roepen dat je zo goed bezig bent want je bent wezen stemmen.
[...]
All inclusive naar Turkije was belangrijker en ondertussen maar bestellen op amazon en ali, want dat is toch zo goedkoop (dat de prijs enorm is op een andere manier, komen ze over 10 jaar wel achter).
[...]
mits goed geïnformeerd, goede beslissingen te maken (dat hebben diverse burgerfora bewezen). De truc is dan wel eigen belang los te laten en besluiten te nemen met collectief eigenbelang in het achterhoofd. Maar nogmaals het begint bij participeren, bewust aandacht hebben voor de omgeving waarin je leeft en de democratie waarin je woont. Dat vraagt geen intelligentie, opleiding of veel boekenkennis. Slechts een beetje tijd en aandacht.
Dit is een subtieler geluid dan wat ik uit je eerdere posts haalde. Ik vind toch het "eigen schuld, dikke bult" en "je had het kunnen weten" nogal flauw.

Natuurlijk hoeven de meeste Nederlanders zich geen zorgen te maken of ze morgen wel te eten hebben, maar er zijn er wel zat die absurd lange weken maken en 's avonds, als de kinderen op bed liggen, nog een uurtje voor zichzelf hebben. Dan is het absoluut niet vreemd dat ze zich niet druk gaan maken om het klimaat en oorlogen waar zij toch niks aan kunnen veranderen, maar een flutserie aanzetten om te ontspannen.

Als het klimaat zo belangrijk is en zulke verstrekkende gevolgen heeft, als het allemaal zo voor de hand liggend is dat je keuzes voor vliegen, autorijden, niet duurzaam verbouwd eten, een niet goed geïsoleerd huis, producten goedkoop van ver weg halen daar direct invloed op hebben, waarom is het dan überhaupt allemaal een keuze?

Waarom is het een optie om voor een virtuele, niets toevoegende energieleverancier te kiezen, die kansloze callcenters vol mensen aan het werk houdt om zieltjes te winnen bij groenere alternatieven vandaan, om vervolgens failliet te gaan en de ex-klanten de financiële afgrond in te laten glijden? Waarom mogen mensen duizenden euro's onttrekken aan het energienet voor een paar zonnepanelen, in plaats van dat dat geld wordt gestopt in verduurzaming en zij gewoon een redelijke terugleververgoeding krijgen? Waarom is het nog steeds normaal dat een aannemer uit Amsterdam naar Rotterdam rijdt, en onderweg zijn concullega tegenkomt die dezelfde reis in tegenovergestelde richting aflegt? Waarom moeten alle consultants in de IT ook nog steeds het halve land doorscheuren, nadat de afgelopen twee jaar prima is gebleken dat op z'n minst een paar dagen vanaf huis werken prima te doen is?

Waarom vind jij het terecht dat mensen die daarin geen of amper keuze hebben, nu wel de rekening betalen?

De hele staat van de wereld is al deprimerend genoeg, waarom, als het allemaal zo belangrijk is, zouden mensen er vrijwillig voor moeten kiezen om zich daar nog meer in te verdiepen, als de overheid het ook allemaal niet lijkt te boeien?

Kortom: iedereen die geen GroenLinks heeft gestemd de afgelopen twintig jaar, is eigenlijk een massamoordenaar?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennahz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Laten we hopen dat de prijzen weer wat normaler zijn zodra de lange termijn contracten van die mensen aflopen. Als ik kijk naar m'n familie, die hebben gelukkig nog goedkoop contracten voor 3-5 jaar kunnen afsluiten.
Wat ik begreep was dat het nog wel eens 2x kon worden binnen een jaar.
Ik heb (dankzij tweakers) gelukkig nog in oktober 2021 het CB/GC 3 jarig contract kunnen afsluiten, als dat niet het geval was geweest dan was ik F*cked de komende jaren.

En ik begrijp heel goed dat mensen die dat gemist hebben compleet in de penarie zitten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

CodeCaster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Dit is een subtieler geluid dan wat ik uit je eerdere posts haalde. Ik vind toch het "eigen schuld, dikke bult" en "je had het kunnen weten" nogal flauw.
Je kunt het flauw vinden, ik vind het flauw dat iedereen doet alsof het hem overkomt. Terwijl dat niet waar is.
Natuurlijk hoeven de meeste Nederlanders zich geen zorgen te maken of ze morgen wel te eten hebben, maar er zijn er wel zat die absurd lange weken maken en 's avonds, als de kinderen op bed liggen, nog een uurtje voor zichzelf hebben. Dan is het absoluut niet vreemd dat ze zich niet druk gaan maken om het klimaat en oorlogen waar zij toch niks aan kunnen veranderen, maar een flutserie aanzetten om te ontspannen.

Als het klimaat zo belangrijk is en zulke verstrekkende gevolgen heeft, als het allemaal zo voor de hand liggend is dat je keuzes voor vliegen, autorijden, niet duurzaam verbouwd eten, een niet goed geïsoleerd huis, producten goedkoop van ver weg halen daar direct invloed op hebben, waarom is het dan überhaupt allemaal een keuze?
Waarom zou het geen keuze zijn. Het is alleen aan ieder voor zich om de juiste te maken, maar dan moet je ook leven met de gevolgen en dat niet willen afschuiven.
Waarom is het een optie om voor een virtuele, niets toevoegende energieleverancier te kiezen, die kansloze callcenters vol mensen aan het werk houdt om zieltjes te winnen bij groenere alternatieven vandaan, om vervolgens failliet te gaan en de ex-klanten de financiële afgrond in te laten glijden? Waarom mogen mensen duizenden euro's onttrekken aan het energienet voor een paar zonnepanelen, in plaats van dat dat geld wordt gestopt in verduurzaming en zij gewoon een redelijke terugleververgoeding krijgen? Waarom is het nog steeds normaal dat een aannemer uit Amsterdam naar Rotterdam rijdt, en onderweg zijn concullega tegenkomt die dezelfde reis in tegenovergestelde richting aflegt? Waarom moeten alle consultants in de IT ook nog steeds het halve land doorscheuren, nadat de afgelopen twee jaar prima is gebleken dat op z'n minst een paar dagen vanaf huis werken prima te doen is?
Omdat diezelfde mensen dat willen???
Waarom vind jij het terecht dat mensen die daarin geen of amper keuze hebben, nu wel de rekening betalen?
Hier zit te crux. Ze doen alsof ze geen keuze hebben. Maar er zijn wel keuzes. Zeker in de meeste voorbeelden die je hierboven zet. Kijk medewerkers in een centrum van bol.com hebben niet zo veel keuze. Maar een ICT'er wel. Zeker met zijn leasebak door heel NL. Doet hij ook omdat hij een goed salaris wil.

Ik zie vele mensen rond mij heen consumeren, terwijl ze makkelijk een tandje minder kunnen.
De hele staat van de wereld is al deprimerend genoeg, waarom, als het allemaal zo belangrijk is, zouden mensen er vrijwillig voor moeten kiezen om zich daar nog meer in te verdiepen, als de overheid het ook allemaal niet lijkt te boeien?
Ja, als die die staat van de wereld wil veranderen wel ja. En die overheid? Dat zijn WIJ. Maar moet je wel participeren.
Kortom: iedereen die geen GroenLinks heeft gestemd de afgelopen twintig jaar, is eigenlijk een massamoordenaar?
Euh nee. Er zijn VVD'ers die veel participeren en bijdragen aan de samenleving (ook als zien ze die anders) en mensen die 1x stemwijzer invullen en dan vinden dat ze GL moeten stemmen... Dit laatst draagt echt niet zoveel bij hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:51:

Ja, als die die staat van de wereld wil veranderen wel ja. En die overheid? Dat zijn WIJ. Maar moet je wel KUNNEN participeren.
There, fixed it for you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Yucon

*broem*

[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar ik denk dat de discussie een beetje verzand.
Er wordt vooral vocaal gereageerd door mensen die 20 zonnepanelen, een eigen huis en schijnbaar gratis energie maken en dan vertellen dat het wel meevalt.

Ik heb geen problemen met mijn rekeningen, maar de onderkant van de maatschappij en een goed deel van de midden"kant' komen echt in de problemen.
Te zeggen, niet roken, niet drinken, niet ademhalen en niet eten gaat echt niet op.
Snap ook wel dat mensen die echt een probleem hebben hier niet reageren, ze schieten er F*ck all mee op en worden waarschijnlijk nog even aangevallen door iemand die vanuit zijn Tesla op zijn Iphone 23 even wil reageren. /s

Dat ben ik ook helemaal met je eens, vandaar m'n laatste alinea. Een beetje empathie mag best en een flinke groep zit ondertussen echt behoorlijk klem.. ongeacht of ze eerder iets hadden kunnen doen om dat te voorkomen. Je kunt erover discussiëren of je die groep wel of niet zou moeten helpen vanuit het oogpunt dat je niemand in de kou wil laten staan. Maar dat het zuur is en flink pijn gaat doen voor een relatief grote groep staat als een paal boven water.

En als ik naar de al aanwezige onderhuidse onvrede kijk plus hoe aantrekkelijk het feitenvrije wappieisme blijkt te zijn hou ik m'n hart meer dan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gelul.. Bijna iedereen kan participeren. Echt iedereen. Ik ken zelfs mensen met downsyndroom die op hun niveau participeren in hun wijk. (oke, in begin sturing van de begeleider was nodig, nu niet meer).

Dus geef eens aan waarom iemand NIET zou kunnen participeren? Het hoeft niet allemaal hoogdravend he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Wat ik begreep was dat het nog wel eens 2x kon worden binnen een jaar.
Ik heb (dankzij tweakers) gelukkig nog in oktober 2021 het CB/GC 3 jarig contract kunnen afsluiten, als dat niet het geval was geweest dan was ik F*cked de komende jaren.

En ik begrijp heel goed dat mensen die dat gemist hebben compleet in de penarie zitten nu.
Achteraf denk ik dat het faillissement van welkom en anderen voor velen toch een zegen was. Hoeveel hebben daarna niet een 3 jaar contract afgesloten? Althans hier…

Ik ben ook heel benieuwd hoe de verdeling is qua contracten van het volk. Dus hoeveel 3/5 jaar, een jaar en var contracten.

Ik denk ook niet dat je mensen die variabel hebben of een 1 jaar contracten iets kunt kwalijk nemen. Wat er nu gebeurd zal 95% niet hebben zien aankomen.

En als je dan als gewoon gezinnetje van 200 naar 400 a 500 euro pm gaat is dat wel echt een situatie waarbij je zwaar in de problemen komt.
Stel dat ze het kunnen overleven dan zullen ze minder geld uitgeven aan luxe, uitgaan, vakanties, etc zodat ook in die sectoren de broekriem flink moet worden aangehaald.

Het word een zwaar komend jaar voor Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe

De spreekwoordelijke bijstandsmoeder in een tochtig huurhuis heeft geen keuze, die kan geen kant op kan en moet imo geholpen worden. Die mensen hebben vaak een huisbaas die weigert te isoleren, geen ruimte en geld voor zonnepanelen, etc.

Veel mensen die ik hoor piepen hadden wel een keuze: die vonden hun verre reis en consumptiegedrag belangrijker dan het verduurzamen van hun koophuis en daarmee de toekomstige energierekening. Waarom zouden mensen die wel geanticipeerd hebben en daar bijv. verre vakanties voor hebben gelaten medelijden moeten hebben met wie staat te mopperen in de rij op Schiphol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
hoevenpe schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

De spreekwoordelijke bijstandsmoeder in een tochtig huurhuis heeft geen keuze, die kan geen kant op kan en moet imo geholpen worden. Die mensen hebben vaak een huisbaas die weigert te isoleren, geen ruimte en geld voor zonnepanelen, etc.

Veel mensen die ik hoor piepen hadden wel een keuze: die vonden hun verre reis en consumptiegedrag belangrijker dan het verduurzamen van hun koophuis en daarmee de toekomstige energierekening. Waarom zouden mensen die wel geanticipeerd hebben en daar bijv. verre vakanties voor hebben gelaten medelijden moeten hebben met wie staat te mopperen in de rij op Schiphol?
Tja ik ken ook een stel die een huis kocht 2 jaar geleden. Iedereen adviseerde om geld te investeren in isolatie, panelen en eventueel een WP.
Maar nee er moest een gigantisch dure keuken in, visgraad vloer en de tuin moest helemaal op de kop. Dat terwijl de keuken zeker nog wel 5 a 10 jaar mee kon en de tuin gewoon heel netjes was (was puur smaak).
Niemand snapte dat ook omdat er geld werd geleend (geen hypo) voor die zaken.

Ik snap dat niet zo goed...

Maar aan de andere kant heb je dus mensen die het niet kunnen betalen of geen ruimte hebben voor panelen. Dat is dan wel heel sneu werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 14:54
Een vriendin van mij heeft 1300 binnen van de energietoeslag. Eerst wat ze heeft gedaan is een zooitje zonnepanelen kopen die op een afdak worden gelegd. De woningbouw wilde geen zonnepanelen leggen.

In ieder geval een nuttige investering voor de toekomst, en mocht ze ooit gaan verhuizen dan neemt ze de panelen weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Eind oktober verloopt mijn 2 jarig contract bij Vattenfall. Wordt een leuke tijd met 2500kwh en 1500 kuub gas.
Heb inmiddels wel sinds juni 7 zonnepanelen liggen (maar er zit een rem op de ferarismeter, 31 augustus een nieuwe meter.)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Als iedereen die er de mogelijkheden toe heeft om iets te doen, zijn geld investeerd in oplossingen om minder energie nodig te hebben.

Dan zou dat in principe toch ook moeten voordelig zijn voor de mensen die niet die mogelijkheden hebben?

- Over het volledige plaatje bekeken is er minder vraag naar gas/elektriciteit dus dat zou zijn invloed moeten hebben op de prijs.
- de overheid kan het geld dat binnenkomt door de belastingen op bedrijfswinsten, btw, accijnzen,... gebruiken om mensen te helpen die niet in staat zijn om op zichzelf de nodige maatregelen te treffen.

Ja, er zit nog een verschil tussen de theorie en de praktijk (politieke ideologie, beschikbaarheid vaklui/materiaal,...)

Maar in essentie komt het hier wel op neer. Een democratie is nu eenmaal een soort van steeds voortdurend heftig debat(ruzie) tussen vele meningen en standpunten. Hier aan meedoen is ook een vorm van participatie. Ook op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In theorie wel. Maar de meeste die het hebben willen doen, hebben het al gedaan, dus dat zit bij de huidige prijs al in. Degene die het nu gaan doen, is een kleine groep, zelfs al wil iedereen het, alle zonnepaneelboeren bijvoorbeeld zitten compleet vol (als VVE hebben we weer een poging gedaan, nu gewoon te horen gekregen dat er dit jaar iig niks gaat gebeuren, kom volgend jaar maar terug, en dat is niet onze eerste poging). Maar iig tot er een jaarafrekening komt, hoeveel gaat er echt bespaard worden door mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
Cyberpope schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:02:
[...]

Gelul.. Bijna iedereen kan participeren. Echt iedereen. Ik ken zelfs mensen met downsyndroom die op hun niveau participeren in hun wijk. (oke, in begin sturing van de begeleider was nodig, nu niet meer).

Dus geef eens aan waarom iemand NIET zou kunnen participeren? Het hoeft niet allemaal hoogdravend he.
Moeten we hier nu alle rot ziektes benoemen waarmee je niet meer kunt participeren?

Maar daarbovenop: wat denk je van een hele groep ouderen die allang klaar is met werken, aan het eind van hun leven zitten en rond moet komen van alleen AOW?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:10

polthemol

Moderator General Chat
Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Natuurlijk zulle lage inkomens altijd krapper bij kas zitten, dat is redelijk de definitie van lage inkomens. Maar volgens jouw is het niet specifiek een probleem dat de energierekening van veel mensen explodeert, juist voor de lage inkomens. Hoe dan? Sorry maar ik kan niet snappen waarom je denkt dat dat geen probleem is voor ze.
dat die energieprijs ontploft (specifiek gas) legt een probleem bloot: die mensen zijn volledig afhankelijk van een goedkoper gasprijs (dat is hoe velen hier ernaar kijken). Ik stel: dat die gasprijs ontploft legt bloot dat we met een grote groep mensen zitten die geen mogelijkheid hebben te reageren op veranderingen omdat ze de middelen niet hebben en compleet vast zitten. We moeten breder kijken als we dit effectief willen oplossen, want dit heeft raakvlakken met een gigantische berg issues.
Maar wat zijn die oplossingen dan?
harde verplichtingen voor verhuurders (minimum stellen voor isolatiemaatregelen die ze moeten regelen per relatief korte tijd), ook in de vrije sector, minimumloon omhoog, aanpakken van de 'gigeconomy', in plaats van miljarden subsidie te verstrekken aan grote bedrijven (oa. Shell) dit geld direct investeren in middelen voor deze groep.

Dan kunnen we eens beginnen met de rest van de sociale issues te tackelen. We kijken hier naar de samenkomst van een hele set problemen die nooit, danwel moedwillig, zijn opgepakt: afbraak sociaal stelsel, race to the bottom qua arbeidsvoorwaarden, corporate welfare, klimaatproblematiek, afhankelijk zijn van een dictator voor je energie, enz.
Behalve dat we daarvoor subsidies dus bijvoorbeeld hebben, maar we willen toch ook niet (bijvoorbeeld) een kerncentrale in hun berging neerzetten? Als je hartstikke goedkopere groene energie kan maken op wat voor manier dan ook, bijvoorbeeld een miljoen hamsters in een radje laten rennen, dan is dat toch hartstikke mooi voor iedereen, maar juist ook de laagste inkomens dat hun energierekening naarbeneden gaat?
als ik niets heb om die stroom voor te gebruiken, dan schiet ik er 0,0 mee op. Ik heb mijn gasverbruik met 25% omlaag geduwd door isolatiemaatregelen waarvoor ik meteen een 5000 euro neer kon leggen. Mijn gasrekening is nog altijd gestegen, ik heb echter de draagkracht ervoor. Maar die goedkope stroom helpt geen bal voor die rekening als ik persé gas nodig heb.
Zelfs als ze helemaal niks doen profiteren ze van die supergoedkope stroom. En als die stroom supergoedkoop wordt, volgt dat gas vanzelf ook. Misschien niet supergoedkoop, maar wel heel veel goedkoper.
is niet waar: het gas is afkomstig grotendeels van behoorlijk nare regimes, die het gewoon als een wapen gebruiken. We ervaren precies dat. Er is geen enkele sprake van een vrije markt opd at vlak, slechts een illusie.
En dit vat samen waarom ik je punten echt niet begrijp. Waarom maakt de prijs van energie niet? Juist als je geen geld hebt om over te stappen op een andere bron, is toch juist die prijs van energie enorm belangrijk?

Hoe kan je wel stellen dat het probleem is dat de vrije markt voor hoge prijzen momenteel zorgt, maar niet dat als aanbod toeneemt dat dus de prijzen zullen dalen?
als Nederland besluit gratis turf aan iedereen te geven en het gas af te sluiten, schiet ik er niets mee op als ik niets kan betalen om die turf mee te gebruiken om iets te verwarmen. Energie is dan goedkoop, maar ik kan er niets mee.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

dat die energieprijs ontploft (specifiek gas) legt een probleem bloot: die mensen zijn volledig afhankelijk van een goedkoper gasprijs (dat is hoe velen hier ernaar kijken). Ik stel: dat die gasprijs ontploft legt bloot dat we met een grote groep mensen zitten die geen mogelijkheid hebben te reageren op veranderingen omdat ze de middelen niet hebben en compleet vast zitten. We moeten breder kijken als we dit effectief willen oplossen, want dit heeft raakvlakken met een gigantische berg issues.
Zo ken ik er ook nog een paar: Als de voedselprijzen x3 gaan, komen er ook mensen in de problemen. Als de huren x3 gaan, komen er ook mensen in de problemen. Als de kosten van een auto x3 gaan, komen er ook mensen in de problemen.

Dat lijkt mij allemaal nogal obvious, en niet een dieper liggend probleem. Alles waar een niet insignificant gedeelte van ons budget naartoe gaat is problematisch als dat ineens x3 gaat.
[...]

als ik niets heb om die stroom voor te gebruiken, dan schiet ik er 0,0 mee op.
Als jij ook maar één gezin vindt in Nederland die nergens stroom voor gebruikt, dan ga ik je geheel gelijk geven overal in. Tot die tijd gelof ik er absoluut niks van dat er ook maar iemand is die nergens stroom voor gebruikt, dus die geen voordeel zou hebben bij lagere elektriciteitsprijzen.

En daarnaast, ja noem het maar heilig geloof in de vrije markt, als andere mensen meer met stroom doen als op gas (bijvoorbeeld warmtepompen), zal dus ook de vraag naar gas naarbeneden gaan, en de prijs ook.
[...]

is niet waar: het gas is afkomstig grotendeels van behoorlijk nare regimes, die het gewoon als een wapen gebruiken. We ervaren precies dat. Er is geen enkele sprake van een vrije markt opd at vlak, slechts een illusie.
Dat het gas afkomstig is van nare regimes is duidelijk. Maar dat verandert niet des te minder gebruiken, des te minder we van ze afhankelijk zijn, en des te minder ze de prijs ervan kunnen opdrijven. En op een moment kom je laag genoeg dat je niet meer de nare regimes nodig hebt voor gas.
[...]

als Nederland besluit gratis turf aan iedereen te geven en het gas af te sluiten, schiet ik er niets mee op als ik niets kan betalen om die turf mee te gebruiken om iets te verwarmen. Energie is dan goedkoop, maar ik kan er niets mee.
Right. Ik heb het over de prijs van energie, en jij komt aanzetten met turf. Dat bedoel ik uiteraard met de prijs van energie...

Kom op zeg. Veruit de meeste mensen gebruiken gas/electra, als de prijs van die energie naarbeneden gaat, dan is dat (financieel iig) goed voor heel veel mensen.

Wat betreft je oplossingen: Minimale eisen aan huurwoningen vind ik niet onredelijk nee. En hell, aan koop ook, maar moeilijker te doen denk ik. Waar die eisen liggen kunnen we het over hebben, maar enkelglas in 2022 zou echt niet meer moeten voorkomen (nou ja, buiten mogelijk een echt klein raampje ergens wat er niet toe doet, maar ook dat eigenlijk niet). In hoeverre dit op echt korte termijn realistisch is, is een tweede. Want wie gaat dat doen?

Verder snap ik niet waarom hogere inkomsten wel zouden helpen (hoger minimumloon), maar lagere uitgaven (lagere energiekosten) niet zouden helpen.

Edit: En natuurlijk is sowieso de oplossing niet om allemaal nu naar warmtepompen over te gaan. Zelfs als morgen iedereen er eentje heeft staan, schiet het weinig op, want het is niet alsof we een overschot aan elektriciteit hebben. Noem het geloven in het sprookje van de vrije markt, maar ik ben ervan overtuigd dat zolang de vraag naar energie groter is dan het aanbod, de prijs hoog zal zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 06-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

aljooge schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:44:
Moeten we hier nu alle rot ziektes benoemen waarmee je niet meer kunt participeren?
Oke, als je zowel blind, doof en zo bent wordt het lastig. En ik ken genoeg mensen met de nodige beperkingen die echt participeren. Door b.v. belangenverenigingen en andere manier. Dus zoveel rotziektes die het onmogelijk maken zijn er niet. Maar ja, ga vooral zoeken naar de uitzondering
Maar daarbovenop: wat denk je van een hele groep ouderen die allang klaar is met werken, aan het eind van hun leven zitten en rond moet komen van alleen AOW?
Die kunnen vaak participeren. Want die hebben geen geld, maar wel veel tijd om te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
FreakNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Zonder lullig over te komen; als een stijging van 125 euro het verschil is tussen iets of niets overhouden leef je sowieso al te ruim. 10 tot 15% van je netto salaris kunnen sparen is sowieso een mooi streven. Dan kun je nog eens een klap opvangen.
Voor veel mensen is 10-15% nou net dat beetje wat ze iedere maand overhouden om wat leuke dingen voor te doen of te sparen...als er dan een rekening komt die structureel iedere maand dat geld opslokt houd het al gauw op...het gaat hier niet over iets eenmaligs !,
Cyberpope schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Die kunnen vaak participeren. Want die hebben geen geld, maar wel veel tijd om te investeren.
Hoe zie je dat precies voor je ?

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ik zie hier AOW-ers kranten en folders bezorgen. Waarschijnlijk uit nood.

Aan de andere kant, als AOW-er zonder pensioen, met sociale huurwoning, en huur- en zorgtoeslag, dan kon/kun je nog redelijk rondkomen.
Een voorbeeldje:
AOW alleenstaande: 1262, huurtoeslag 331 euro, zorgtoeslag 111 euro. Samen 1704 netto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Trichoglossus schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:09:
Ik zie hier AOW-ers kranten en folders bezorgen. Waarschijnlijk uit nood.

Aan de andere kant, als AOW-er zonder pensioen, met sociale huurwoning, en huur- en zorgtoeslag, dan kon/kun je nog redelijk rondkomen.
Een voorbeeldje:
AOW alleenstaande: 1262, huurtoeslag 331 euro, zorgtoeslag 111 euro. Samen 1704 netto.
je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je rekensom

een aow-er gaat echt niet voor de lol kranten bezorgen...1700 euro is geen vetpot, zeker als ineens de energie met 100-200 euro omhoog gaat

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zoals ik het zeg.

Mijn moeder was 82 en ging elke week koffie schenken bij je bejaarden.
De buurman schuin tegenover mij is 78 en is zeer actief in de buurtbemiddeling
Wil je nog meer voorbeelden. Er zijn er legio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Tja.... Dat is toch gewoon een gevolg van keuzes uit het verleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:52
https://nos.nl/video/2439...t-torenhoge-energiekosten

Met modaal ben je ook aardig de klos. Zit je boven de grens dan krijg je geen cent energietoeslag.

[ Voor 31% gewijzigd door Monkeydancer op 06-08-2022 14:22 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Monkeydancer schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:21:
https://nos.nl/video/2439...t-torenhoge-energiekosten

Met modaal ben je ook aardig de klos. Zit je boven de grens dan krijg je geen cent energietoeslag.
Stoppen met sigaren roken, dan blijft er in de maand nog wat over voor energie? :?

Sorry hoor, maar ik ben benieuwd naar het maandelijks lijstje met uitgaven... En naar hoe ze de afgelopen 60 jaar hebben geleefd en geld hebben uitgegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@Sissors de turf was als een voorbeeld, het is een energievorm waarvoor je specifieke uitrusting nodig hebt, zoals gas dat ook is of stroom. Wat jouw idee is, levert op stroom wat bezuiniging op, dat conpenseert voor de rest weinig, want de totaalrekening is harder omhoog. Er zijn voir die inkomensgroep ook issues met huur, voeding, ... oa. door laag loon en zaken als inflatie. Was het niet door een hoge gasprijs, dan kreeg je wel problemen door stijgende voedselprijzen.

Mbt je gasprijs: die markt staat stijf van kartels en prijsmanipulatie. Men duwt het aanbod omlaag en de prijs vliegt, we zien dat nu. Geen vrije markt dus.

Lagere prijzen zijn een illusie: onze energie is structureel te goedkoop geweest, die geest gaat niet terug in de fles meer.

Anyhow, duidelijker dan dit ga ik het niet uitgelegd krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
polthemol schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:29:
@Sissors de turf was als een voorbeeld, het is een energievorm waarvoor je specifieke uitrusting nodig hebt, zoals gas dat ook is of stroom. Wat jouw idee is, levert op stroom wat bezuiniging op, dat conpenseert voor de rest weinig, want de totaalrekening is harder omhoog. Er zijn voir die inkomensgroep ook issues met huur, voeding, ... oa. door laag loon en zaken als inflatie. Was het niet door een hoge gasprijs, dan kreeg je wel problemen door stijgende voedselprijzen.

Mbt je gasprijs: die markt staat stijf van kartels en prijsmanipulatie. Men duwt het aanbod omlaag en de prijs vliegt, we zien dat nu. Geen vrije markt dus.

Lagere prijzen zijn een illusie: onze energie is structureel te goedkoop geweest, die geest gaat niet terug in de fles meer.

Anyhow, duidelijker dan dit ga ik het niet uitgelegd krijgen :)
Welke turf bedoel je precies? Dat is allang afgegraven en het kleine beetje hoogveen dat er nog over is, is nu zwaar beschermd natuurgebied, waar zeer zeldzame flora en fauna aanwezig is die je nergens anders meer vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
aljooge schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Welke turf bedoel je precies? Dat is allang afgegraven en het kleine beetje hoogveen dat er nog over is, is nu zwaar beschermd natuurgebied, waar zeer zeldzame flora en fauna aanwezig is die je nergens anders meer vindt.
Virtuele turf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Ik weet een beter alternatief: de energiecoöperatie.
Ik ben er zelf al 15 jaar aandeelhouder van.
Ja, je betaalt minimum voor 1 aandeel van 250€ waar ik bij zit (er zijn ook andere energiecoöperaties die aandelen hebben van 50€ of 125€).

Het geld dat opgehaald wordt wordt geïnvesteerd in eigen windmolens, pv-installaties (oa op scholen, openbare gebouwen,...), pelletfabriekje, beetje waterkracht, warmtenet,...

Alle opgewekte energie gaat naar de aandeelhouders, eventuele overschot wordt verkocht.
Prijs elektriciteit voor ons is nu veel goedkoper dan de algemene marktprijs (30cent/kWh all-in).
En er is nu dus al bijna een jaar een contractstop omdat de eigen productie niet kan volgen met het aantal mensen die nu willen aansluiten.

Voor mij lijkt dit wel een model te zijn dat bewijst bestand te zijn tegen een energiecrisis in het huidige marktmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:29:
@Sissors de turf was als een voorbeeld, het is een energievorm waarvoor je specifieke uitrusting nodig hebt, zoals gas dat ook is of stroom. Wat jouw idee is, levert op stroom wat bezuiniging op, dat conpenseert voor de rest weinig, want de totaalrekening is harder omhoog.
Even voor de duidelijkheid: Mijn idee is dat we meer energie moeten gaan produceren uit alternatieve bronnen. Dat en door bijvoorbeeld isoleren de vraag naarbeneden brengen. Maar de enige manier die ik als guur-rechtste kapitalist zie om dit op te lossen, is door aanbod te vergroten en vraag te verkleinen. Uiteraard tot die tijd wel door bijvoorbeeld extra geld beschikbaar te stellen zorgen dat mensen niet in 12 graden zitten deze winter.

Zelfs als we dat doen door alleen heel veel meer elektriciteit te produceren, zal uiteraard dat betekenen dat de gas prijs ook naarbeneden gaat. Waardoor ook mensen met een gasgestookte ketel daar van profiteren.

Hell, zelfs als jij het voor elkaar krijgt turf te distribueren, en de helft van Nederland/Europa gaat verwarmen op turf, dan zal ook voor de andere helft de energiekosten flink dalen.
En dit is gebaseerd waarop?

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 06-08-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
Volgens mij wordt er nog best wat stroom opgewekt met gas, is er minder vraag naar stroom, dan wordt er minder gas verbruikt lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Wozmro schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:39:
Ja, je betaalt minimum voor 1 aandeel van 250€ waar ik bij zit (er zijn ook andere energiecoöperaties die aandelen hebben van 50€ of 125€).

Het geld dat opgehaald wordt wordt geïnvesteerd in eigen windmolens, pv-installaties (oa op scholen, openbare gebouwen,...), pelletfabriekje, beetje waterkracht, warmtenet,...

Alle opgewekte energie gaat naar de aandeelhouders, eventuele overschot wordt verkocht.
Prijs elektriciteit voor ons is nu veel goedkoper dan de algemene marktprijs (30cent/kWh all-in).
En er is nu dus al bijna een jaar een contractstop omdat de eigen productie niet kan volgen met het aantal mensen die nu willen aansluiten.

Voor mij lijkt dit wel een model te zijn dat bewijst bestand te zijn tegen een energiecrisis in het huidige marktmodel.
ik vind 30 cent per kwh dan nog wel stevig aan de prijs als het eigen opwek is.
ik ben nu voor een pv installatie van 4 KWP 4500 euro incl kwijt.
Die wekt 3500 kWh op per jaar. Op jaarbasis dus 1050.
Met 3,5 jaar heb ik hem gerekend met 30 cent al terugverdiend. en de andere 16,5 jaar dus winst.

Er blijft dus schijnbaar veel aan de strijkstok hangen bij die coöperaties. jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rik86 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:04:
Volgens mij wordt er nog best wat stroom opgewekt met gas, is er minder vraag naar stroom, dan wordt er minder gas verbruikt lijkt mij
Precies, of andersom (nou ja, bijna andersom): als je bijvoorbeeld meer windmolens neerzet, waardoor er meer aanbod van stroom is, dan kunnen die gascentrales langzamer draaien, en blijft er meer gas over om te verwarmen.

En daarnaast natuurlijk ook als elektriciteit goedkoper is, warmtepompen interessanter worden, en er minder vraag naar gas is. Alleen daar zitten we nu sowieso gewoon op een beperking hoe snel warmtepompen geinstalleerd kunnen worden.

Gas en elektriciteit zitten direct aan elkaar gelinkt. Daardoor is het ook dat met Rusland die de gaskraan grotendeels heeft dichtgedraaid, ook de elektriciteit duurder wordt.

Overigens mijn Vattenfall variabel tarief contract zit nu op 33 cent per kWh, dus ja 30 cent bij een energiecooperatie is nou niet schrikbarend veel goedkoper. Nieuwe klanten bij Vattenfall betalen een hoop meer, maar goed, bij de energiecooperatie komen dus geen nieuwe klanten binnen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 06-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:39:

Je vergeet een belangrijk detail: dit soort projecten ontvangen een forse subsidie, zonder die subsidie is het niet rendabel. Deze subsidie moet opgebracht worden door de samenleving, betekent extra lasten voor die samenleving (inclusief de lage inkomens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb geen weet van subsidies bij de coöperatieve waar ik bij ben. Er is een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering daar werd nog nooit iets vermeldt over subsidies, behalve dan de groenestroomcertificaten maar dat is al een tijdje een aflopend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Cyberpope schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Zoals ik het zeg.

Mijn moeder was 82 en ging elke week koffie schenken bij je bejaarden.
De buurman schuin tegenover mij is 78 en is zeer actief in de buurtbemiddeling
Wil je nog meer voorbeelden. Er zijn er legio.
en dat is betaalde arbeid of vrijwilligerswerk ?

in het eerste gevsl kan het zijn dst ze met de toeslagen im de knoei komen

in het tweede geval heb je er weinig aan want met vrijwilligerswerk betaal je geen rekeningen mee
President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

idd, hadden ze maar niet moeten scheiden 🤐

de paar oudjes die ik ken en alleen wao hebben zijn allemaal gescheiden alleenstaande vrouwen

[ Voor 40% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-08-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Mr. Detonator schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:23:
de paar oudjes die ik ken en alleen wao hebben zijn allemaal gescheiden alleenstaande vrouwen
Dan heb je toch nog steeds recht op bijzonder partnerpensioen?

Behalve dan als je je hele leven getrouwd bent geweest met iemand die geen pensioen opbouwde en al zijn/haar geld heeft uitgegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Dan heb je toch nog steeds recht op bijzonder partnerpensioen?

Behalve dan als je je hele leven getrouwd bent geweest met iemand die geen pensioen opbouwde en al zijn/haar geld heeft uitgegeven
als je alles goed geregeld hebt bij de scheiding wel ja....maar dan heb je het sowieso vaak maar over pensioenopbouw in de tijd dat ze getrouwd waren...en daar dan de helft van ...

onder aan de streep levert het niks oo vanwege de toeslagen

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-08-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mr. Detonator schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

en dat is betaalde arbeid of vrijwilligerswerk ?

in het eerste gevsl kan het zijn dst ze met de toeslagen im de knoei komen

in het tweede geval heb je er weinig aan want met vrijwilligerswerk betaal je geen rekeningen mee
Kortom je hebt niet gesnapt of gelezen van de eerder discussie en reageert even vanuit de heup. Ga je gang, maar verwacht niet dat mensen reageren op inhoud dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Mr. Detonator schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je rekensom

een aow-er gaat echt niet voor de lol kranten bezorgen...1700 euro is geen vetpot, zeker als ineens de energie met 100-200 euro omhoog gaat
Jij vindt het geen vetpot, die persoon kan prima rond komen op deze manier, en legt ook nu nog elke maand behoorlijk wat geld opzij. Het is zeker niet op een houtje bijten, en ook geen krantenwijk erbij nemen. Vrijstelling van gemeentelijke belastingen etc scheelt ook alweer zo'n 600 euro per jaar, want te weinig vermogen op de bank.
President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Lollig, beter tegen heug en meug maar samenwonen met iemand?

[ Voor 7% gewijzigd door Trichoglossus op 06-08-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
*knip* offtopic en provocerend

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 08-08-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 15-09 00:44
Vrijdag schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Het is dan soms wel eens rond de 11 graden binnen.
11 graden is wel heel erg koud, dat je wilt bezuinigen snap ik, maar 11 graden is vragen om schimmelvorming in je huis, en zeker ook niet goed voor apparatuur.
Ik zit dan te werken (werk vrijwel volledig vanuit huis) met een dikke trainingsbroek, sokken, pantoffels, in een slaapzak, een vest, een kamerjas én handschoenen aan. Heb vorige winter wel een elektrisch kacheltje gekocht, zodat in elk geval de ruimte waar ik in werk wat meer verwarmd is.
Slaapzak en handschoenen, sorry maar ik moet even grijnzen. Slaapzakken en handschoenen, dat verwacht je toch meer in Scandinavië. ;) :+
Mijn huurwoning (vrije sector in Den Haag) is namelijk zó slecht geïsoleerd dat dubbel kippengaas effectiever is. Enkel glas, houten kozijnen, overal gaten en kieren en het dak en vloer is niet meer dan een paar houten planken en wat dakbedekking.
"Oh oh Den Haag, mooie stad, de kouwkleumwijk, zonder isolatie en enkele muren"
Ik dacht altijd dat hier in Oost-Groningen de ergste koudste hokken van het land stonden, met al die oude huizen uit de jaren 50, 60 en 70, maar in de stad Den Haag is het niet anders. Ik denk nu dat in Utrecht, Enschede, Vlissingen en Maastricht ook niet veel beter zijn. Enkel glas en halfsteens muren, dat is toch niet meer van deze tijd? De overheid vraagt ons zuinig aan te doen met gas, nou met AL dat geld dat nu bespaard wordt dat NIET naar Rusland gaat kunnen ze mooi de woningstichtingen van extra geld voorzien en ze verplichten ALLE huizen stevig te isoleren. Beter het gat in de boot dichten wat meer tijd kost dan blijven roeien met een als maar verder vollopende boot.
Op dit moment betaal ik €149,- bij Eneco. Helaas heb ik een variabel tarief omdat ik te laat was met het vast te zetten en overstappen is niet echt zinvol. Kom dan voor zover ik het uitgezocht in dezelfde of hogere tarieven.
Dat heeft echt iedereen met een variabel tarief, join the club.
Omdat ik op de bovenste (2e) etage woon heb ik ook niet het voordeel dat je aan vier kanten geïsoleerd bent. Vrijwel alles wat ik stook gaat er zowat meteen uit, ondanks overal verduisterende gordijnen voor de ramen. De verhuurder maakt ook niet echt haast met verduurzamen. Als in: Daar wordt geen fuck aan gedaan. Heb al vaker gevraagd of er niet kunststof kozijnen en dubbel glas in konden, maar dat was maar moeilijk en gedoe en duur enzo. En ja, ik ben al bij de huurcommissie geweest :P
Jij hebt tenminste dan nog wat isolatie aan een paar kanten, mijn huis staat gewoon helemaal vrij en met een Oostenwind jaagt deze ook over het open veld zo vol tegen het huis. In de stad heb je nog iets van beschutting, stadswarmte en de locatie dichter bij zee helpt ook temperaturen in de winter niet zo snel zakken beneden de -10 graden. Dat is hier in noord-oosten wel een stukje anders.
Als mijn zoontje bij mij is, staat de thermostaat in de winter op 18/19 graden trouwens. Dat is prima te doen met een vestje en konijnenpantoffels 8)
En ik heb het ook niet snel koud of last van de kou, dat scheelt wel.
Ik denk dat mjin moeder ook maar meer moet wennen aan een wat kouder huis, in plaats van met een ouderwetse rok te komen, blote voeten, zal ik tegen haar zeggen als ze hier op visite komt: warm kleden.
En ja, gek genoeg kun je ook aan kou wennen. Er was ooit eens een tijd dat ik de kachel op 23 graden had en ik 21 graden nog te fris vond. Als ik em nu van 15 tijdelijk naar 17 draai merk ik dat gelijk. Het is net alsof je in de zee rent. Eerst voelt het water koud, maar na een tijdje ben je gewend en zwem en spartel je er op los.
Mijn inkomen is ergens aan de onderkant van het middeninkomen. Omdat ik de afgelopen paar maanden salarisverhoging heb gehad, ben ik vrijwel al mijn toeslagen kwijt. Behalve kinderopvangtoeslag. De verhoging heeft dus eigenlijk niks opgebracht. Samen met de inflatie en de energieprijzen is het letterlijk maar een paar euro.
Welkom in de "armoedeval". Maar wat gek is, is dat de olieprijzen wel al stevig zijn gedaald, maar waarom het gas dan niet? Benzineprijzen dalen inmiddels ook. Alhoewel nog steeds duur, relatief, is het al een stuk lager. Misschien als het heel erg koud is en de benzine/diesel prijzen nog steeds dezelfde prijs hebben dat een generator goedkoper is om het huis mee te verwarmen.
Om de één of andere reden ben ik ook een beetje sceptisch naar Eneco. Ik kreeg een mooie mail dat aan het eind van het jaar een berekening gemaakt gaat worden, ivm de verlaging van de btw. Cynisch als ik ben, verwacht ik gewoon een soort lulkoekverhaal waardoor ik eind van het jaar niks terug krijg. Op zijn slechtst moet bijbetalen en op zijn gunstigst dat er niets veranderd. Maar dat ben ik, ik bekijk dat soort dingen altijd met veel wantrouwen.
Tja, die lui zitten er echt niet zodat jij er beter op kunt worden, en je het kent het slogan "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend".
Nu hoor ik je denken "koop gewoon een huis, flikker er wat zonnepanelen op, installeer een warmtepomp en maak ook meteen een oplaadpunt voor je Tesla X in de garage. Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen!" (dergelijke reacties lees ik best vaak :P ) Helaas zit de woningmarkt een beetje op slot in deze regio. En als ik iets koop wil ik er op vooruit gaan, niet in hetzelfde soort hok zitten :+
Ook genoeg mensen die niet een huis kunnen kopen omdat ze geen vast contract hebben, of niet voldoende inkomen in z'n geheel en inderdaad de huizenprijzen zijn absurd momenteel. Zelfs hier in het noorden van het land betaal je voor een simpele tussenwoning, rijtjeshuis al meer dan 2 ton. Nee, dan blijf ik wel huren voor 450 euro wat ik nu doe :-)
Dus voorlopig is het dik aankleden in de winter. En in de zomer een handdoekje op de stoel en de camera uit tijdens een Teams meeting.
Als je nog enkel glas hebt kun je altijd even bij de Gamma ofzo langs kijken naar een voorzet raam, of acrylplaat op maat laten zagen, gaatjes voorboren en voorzichtig met schroefjes aan het kozijn vastzetten?
https://www.gamma.nl/asso...arant-50x100-cm/p/B151770

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Snowwie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:06:
Als je nog enkel glas hebt kun je altijd even bij de Gamma ofzo langs kijken naar een voorzet raam, of acrylplaat op maat laten zagen, gaatjes voorboren en voorzichtig met schroefjes aan het kozijn vastzetten?
Dit is wellicht een betere oplossing ipv in je kozijnen te gaan boren

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61nvDZBLIaL._AC_SL1201_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Trichoglossus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik kan me niet voorstellen dat dat spul helpt. Bij isolatie denk ik altijd aan een stilstaand laagje lucht (of vacuum bij dubbel glas) waar de warmte vanuit het huis niet echt door kan gaan, bij gebrek aan geleiding.

Overigens mijn huis heeft is gelukkig wel voorzien van dubbel glas, op een paar klapraampjes na, en ik heb, een aantal jaren terug ook 3 rolluiken laten plaatsen. Die helpen ook goed tegen koude wind (en tevens in de zomer tegen een brandende zon en het vertraagt/ontmoedigend tevens inbrekers).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Dat spul werkt zeker wel. Dit vormt een extra laag bij enkel glas, mits de sponning niet te dik is.
Dubbel glas is uiteraard beter, maar bij gebrek aan kan dit ook aardig helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Snowwie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dat spul helpt. Bij isolatie denk ik altijd aan een stilstaand laagje lucht (of vacuum bij dubbel glas) waar de warmte vanuit het huis niet echt door kan gaan, bij gebrek aan geleiding.
Dat is toch wat het doet, een vacuum creëren tussen je huiskamer en het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Dat is toch wat het doet, een vacuum creëren tussen je huiskamer en het glas.
ik denk dat @Snowwie dezelfde denkfout maakt als ik - ik dacht dat deze folie direct _op_ het raam kwam (en dan helpt het inderdaad niet veel), maar dat is niet zo... Het komt op het kozijn.

(maar dan nog creëert het geen vacuüm O-) )

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
Nee maar wel een laagje stilstaande lucht.
Werkt niet zo goed als een vacuüm, maar het helpt zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Dat heb je nu eenmaal met een omslag systeem en de sociale vangnetten die wij hebben. Of wil je weer terug naar de tijden van bedelende bejaarden in lompen ?

Als de tijd daar is krijg jij via datzelfde systeem ook je AOW en eventuele aanvullingen. En dat is geen luxe , maar noodzaak. Als je toevallig altijd een goede baan in loondienst met dito pensioen hebt gehad dan kan je prima voor jezelf zorgen inderdaad.

Maar ben je een laagbetaalde ZZP'er in de zorg die al moeite heeft om überhaupt een pensioentje bij elkaar te sprokkelen dan ben je maar wat blij dat er zaken zijn als de AOW en aanvullende regelingen.

Voor de samenleving ook wel zo fijn dat we niet zo veel te maken hebben met alle problemen die voortvloeien uit inkomensproblemen, zoals dakloosheid , groter beroep moeten doen op gezondheidszorg, verloren arbeidspotentieel enzovoorts.

Je bent zo sterk als de zwakste schakel.

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 08-08-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sissors schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Mijn idee is dat we meer energie moeten gaan produceren uit alternatieve bronnen. Dat en door bijvoorbeeld isoleren de vraag naarbeneden brengen. Maar de enige manier die ik als guur-rechtste kapitalist zie om dit op te lossen, is door aanbod te vergroten en vraag te verkleinen. Uiteraard tot die tijd wel door bijvoorbeeld extra geld beschikbaar te stellen zorgen dat mensen niet in 12 graden zitten deze winter.

Zelfs als we dat doen door alleen heel veel meer elektriciteit te produceren, zal uiteraard dat betekenen dat de gas prijs ook naarbeneden gaat. Waardoor ook mensen met een gasgestookte ketel daar van profiteren.

Hell, zelfs als jij het voor elkaar krijgt turf te distribueren, en de helft van Nederland/Europa gaat verwarmen op turf, dan zal ook voor de andere helft de energiekosten flink dalen.
1. gasconsumptie is redelijk omlaag aan het gaan, de prijs vliegt omhoog. Men draait momenteel lustig aan de kraan tot de prijs weer omhoog vliegt.
2. de compensatie op stroom, gaat weinig structurele hulp bieden
3. meer of zelfs nagenoeg gratis stroom gaat dan ook nog weinig helpen en dat is het punt wat velen hier totaal blijven overzien: je hebt andere apparatuur nodig om stroom om te zetten naar warmte, als je huis erop is ingericht om gas ervoor te gebruiken. Als je het budget niet hebt vanwege een laag inkomen omd at aan te pakken, schiet je er dus weinig tot niets mee op. Om in een analogie te spreken: hun bootje is lek en zinkt doordat er heel veel gaten in de romp zitten. Jij geeft ze 1 plank waarmee ze 1 gaatje kunnen dichten. Dat gaat er slechts voor zorgen dat dat bootje iets langzamer zinkt.
4. de olie en gasmarkt is geen bijster vrije markt, ongeacht wat men daarover zegt. Het is een markt die vol zit met kartels (OPEC 1 van de betere voorbeelden) en waar de middelen als politieke wapens worden ingezet. Daar is totaal niets vrij aan. Deze markt gedraagt zich dan ook absoluut niet zoals een vrije markt (als die al zou bestaan, maar ook dat is een andere discussie) zich behoort te gedragen. Daarbij zal een vrije markt hoofdzakelij kstreven naar winstmaximalisatie. Precies dat gedrag zal ervoor zorgen dat elk olie- en gasbedrijf de huidige situatie meer dan prima vind. Die 800 euro gaspremie is de facto gewoon een overheidssubsidie die rechtstreeks in hun zakken vloeit.

Overall trouwens ook mijn vaststelling dat het gros hier echt geen flauw idee heeft wat een laag inkomen is, of hoe je moet sabbelen als je met een laag inkomen geen noemenswaardige buffer hebt en je dit soort prijsstijgingen moet opvangen in je uppie.
En dit is gebaseerd waarop?
we gaan dan heel ver naar een ander gebied, maar zie belastingstelsel en hoe bedrijven daar niet zo gek veel aan bijdragen (vooral niet de multinationals waar de meeste energiewinnaars onder vallen)/klimaatbeleid/Parijs/CO2-uitstootrechten. Maar niet relevant om dat hier uit te diepen lijkt me, de concensus is dat energie te goedkoop is geweest altijd omdat heel veel kosten nooit in rekening werden gebracht (aka. schade aan ons ecosysteem).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

Snowwie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

11 graden is wel heel erg koud, dat je wilt bezuinigen snap ik, maar 11 graden is vragen om schimmelvorming in je huis, en zeker ook niet goed voor apparatuur.

[...]

Slaapzak en handschoenen, sorry maar ik moet even grijnzen. Slaapzakken en handschoenen, dat verwacht je toch meer in Scandinavië. ;) :+

[...]

"Oh oh Den Haag, mooie stad, de kouwkleumwijk, zonder isolatie en enkele muren"
Ik dacht altijd dat hier in Oost-Groningen de ergste koudste hokken van het land stonden, met al die oude huizen uit de jaren 50, 60 en 70, maar in de stad Den Haag is het niet anders. Ik denk nu dat in Utrecht, Enschede, Vlissingen en Maastricht ook niet veel beter zijn. Enkel glas en halfsteens muren, dat is toch niet meer van deze tijd? De overheid vraagt ons zuinig aan te doen met gas, nou met AL dat geld dat nu bespaard wordt dat NIET naar Rusland gaat kunnen ze mooi de woningstichtingen van extra geld voorzien en ze verplichten ALLE huizen stevig te isoleren. Beter het gat in de boot dichten wat meer tijd kost dan blijven roeien met een als maar verder vollopende boot.

[...]

Dat heeft echt iedereen met een variabel tarief, join the club.

[...]

Jij hebt tenminste dan nog wat isolatie aan een paar kanten, mijn huis staat gewoon helemaal vrij en met een Oostenwind jaagt deze ook over het open veld zo vol tegen het huis. In de stad heb je nog iets van beschutting, stadswarmte en de locatie dichter bij zee helpt ook temperaturen in de winter niet zo snel zakken beneden de -10 graden. Dat is hier in noord-oosten wel een stukje anders.

[...]

Ik denk dat mjin moeder ook maar meer moet wennen aan een wat kouder huis, in plaats van met een ouderwetse rok te komen, blote voeten, zal ik tegen haar zeggen als ze hier op visite komt: warm kleden.
En ja, gek genoeg kun je ook aan kou wennen. Er was ooit eens een tijd dat ik de kachel op 23 graden had en ik 21 graden nog te fris vond. Als ik em nu van 15 tijdelijk naar 17 draai merk ik dat gelijk. Het is net alsof je in de zee rent. Eerst voelt het water koud, maar na een tijdje ben je gewend en zwem en spartel je er op los.

[...]

Welkom in de "armoedeval". Maar wat gek is, is dat de olieprijzen wel al stevig zijn gedaald, maar waarom het gas dan niet? Benzineprijzen dalen inmiddels ook. Alhoewel nog steeds duur, relatief, is het al een stuk lager. Misschien als het heel erg koud is en de benzine/diesel prijzen nog steeds dezelfde prijs hebben dat een generator goedkoper is om het huis mee te verwarmen.

[...]

Tja, die lui zitten er echt niet zodat jij er beter op kunt worden, en je het kent het slogan "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend".

[...]

Ook genoeg mensen die niet een huis kunnen kopen omdat ze geen vast contract hebben, of niet voldoende inkomen in z'n geheel en inderdaad de huizenprijzen zijn absurd momenteel. Zelfs hier in het noorden van het land betaal je voor een simpele tussenwoning, rijtjeshuis al meer dan 2 ton. Nee, dan blijf ik wel huren voor 450 euro wat ik nu doe :-)

[...]

Ik zit in een jaren 30 appartementje (Laak Kwartier). Wat ik wel zie is dat als er ergens iets wordt verkocht) oude huurders er uit, dat er vaak wel nieuwe kozijnen en dubbel glas in komt. Hoewel ik me afvraag of dat eigenlijk wel mag, vanwege beschermd stadsgezicht enzo.

Vraag me af of ik trouwens niet ook van die panelen kan neerleggen, gewoon ergens een gat in de muur boren en het aan een accu kan knopen ofzo. Dat is nieuw voor mij en misschien moet ik me daar maar eens in verdiepen.

Dat folie klinkt ook wel interessant. De ramen in mijn erker kunnen toch niet open, kan ik er net zo goed van dat folie voor zetten.

Qua temperatuur staat in elk geval drie dagen per week de thermostaat op 18/19° omdat mijn zoontje er dan is en in mijn badkamer zit een dakraam dat open kan zodat daar het vocht kan ontsnappen. Wennen aan de kou kan prima inderdaad en er is niks mis met gewoon een trui of vest en pantoffels aan binnen.

Verder zit ik net als duizenden ander mensen in de situatie dat er voor verduurzaming vrijwel geen opties zijn, behalve zelf zoveel mogelijk besparen op energiekosten.

En wat ik eerder ook al zei: De bubbel waarin sommige Tweakers leven begrijp ik wel. Veel hier werken in de ICT en/of hebben een bovenmodaal inkomen. Van daaruit is het logisch en makkelijker om elektrisch te rijden, warmtepompen en zonnepanelen te plaatsen etc. Die zie je hier ook wel eens posten "dat je dat gewoon moet doen", of "wat is nou die paar honderd/duizend euro, dat heb je in tien jaar weer terug verdiend, dat geld heeft iedereen toch wel liggen?". Maja, dat gaat dus niet op voor duizenden Nederlanders.
Die hebben meer aan tips zoals die folie in plaats van verkapte sneren dat ze zo dom zijn geweest jaren geleden verkeerde keuzes gemaakt te hebben.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

1. gasconsumptie is redelijk omlaag aan het gaan, de prijs vliegt omhoog. Men draait momenteel lustig aan de kraan tot de prijs weer omhoog vliegt.
Redelijk zeker dat Putin niet gas uit Europa kan weghalen. Als hij eenmaal op de nul zit kan hij niet eronder komen.
2. de compensatie op stroom, gaat weinig structurele hulp bieden
Waarom niet? En dan komen we weer op uit: Goedkopere energie maakt volgens jou niks, maar hogere inkomsten wel. Ik snap hem niet. Waarom maakt het niet als je uitgaven vermindert, maar wel als je inkomsten verhoogt.
3. meer of zelfs nagenoeg gratis stroom gaat dan ook nog weinig helpen en dat is het punt wat velen hier totaal blijven overzien: je hebt andere apparatuur nodig om stroom om te zetten naar warmte, als je huis erop is ingericht om gas ervoor te gebruiken. Als je het budget niet hebt vanwege een laag inkomen omd at aan te pakken, schiet je er dus weinig tot niets mee op. Om in een analogie te spreken: hun bootje is lek en zinkt doordat er heel veel gaten in de romp zitten. Jij geeft ze 1 plank waarmee ze 1 gaatje kunnen dichten. Dat gaat er slechts voor zorgen dat dat bootje iets langzamer zinkt.
Als je nagenoeg gratis stroom hebt kan je ook met COP1 verwarmen, en dat kost geen drol qua apparatuur. Maar goed, los van verwarmen heb je ook nog andere zaken waarvoor je elektriciteit gebruikt. En ik vind het nogal naiief om ervan uit te gaan dat we gewoon zoveel gas kunnen gebruiken als we willen, zonder dat de prijs omhoog zal gaan dan.
4. de olie en gasmarkt is geen bijster vrije markt, ongeacht wat men daarover zegt. Het is een markt die vol zit met kartels (OPEC 1 van de betere voorbeelden) en waar de middelen als politieke wapens worden ingezet.
Ik denk niet dat je ook maar één iemand gaat vinden die ontkent dat je bijvoorbeeld een OPEC hebt die prijzen (tot op zekere hoogte) controleert. Maar dat is alleen maar nog meer reden waarom we onafhankelijker moeten willen worden van die landen. En dat doe je door meer energie zelf op te wekken ipv afhankelijk te zijn van derde wereld land dictators. Het minimumloon omhoog gooien zodat mensen meer fossiele energie van derdewereldland dictators kunnen kopen, dat is pas dweilen met de kraan open!
Die 800 euro gaspremie is de facto gewoon een overheidssubsidie die rechtstreeks in hun zakken vloeit.
Euhm ja, eens. (Grotendeels dan, op korte termijn kan je weinig anders). Maar dit is jouw hele idee tot nu toe toch geweest? Zorgen dat er meer geld bij de onderkant komt, zodat die meer geld kunnen besteden aan energie.
Overall trouwens ook mijn vaststelling dat het gros hier echt geen flauw idee heeft wat een laag inkomen is, of hoe je moet sabbelen als je met een laag inkomen geen noemenswaardige buffer hebt en je dit soort prijsstijgingen moet opvangen in je uppie.
Het probleem gaat verder dan dat. Ook genoeg mensen die wel wat meer geld hebben, kunnen niet zomaar een stijging van €200 per maand naar €600 per maand opvangen. Of iig niet zonder heel veel te snijden.

Daarnaast snap ik je opmerking niet, gezien er volgens mij heel weinig hier zijn die zeggen: Yolo, geen enkel probleem, laat iedereen maar uitzoeken en we zien wel.
[...]
Maar niet relevant om dat hier uit te diepen lijkt me, de concensus is dat energie te goedkoop is geweest altijd omdat heel veel kosten nooit in rekening werden gebracht (aka. schade aan ons ecosysteem).
Tja dat kunnen we van gigantisch veel producten zeggen. Betekend niet dat energie daadwerkelijk op lange termijn duurder moet worden. Als je ziet dat nieuwe windmolenparken zonder (directe) subsidies worden neergezet, en ze alleen maar efficienter worden, lijkt mij dat wel meevallen. Of als je kijkt dat zonnepanelen voor zeker de consumentenprijzen enorm kosten effectief zijn, lijkt het ook daar wel mee te vallen met dat energie te goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
[...]

[Afbeelding]
Dit spul werkte voor ons ook behoorlijk goed. Boven 2 jaar op de kozijnen met enkel glas gehad totdat ze werden vervangen. Niet alleen scheelt het wat kou, ook veel condens. Normaal waren de ruiten, kozijnen en soms de vensterbanken zelfs nat van de condens terwijl we behoorlijk ventileren. Met dit plastic was dat veel minder. Soms alsnog wat condens op het plastic maar geen grote plassen meer op de vensterbanken.
Was vrij goedkoop te krijgen en helpt mooi in het comfort.

Wel een dingetje, afgelopen week heb ik dit weggehaald en er bleven toch wel wat strepen achter van de bijgeleverde plakstrip. Misschien wel te verwijderen maar ik ben er niet aan begonnen omdat de kozijnen er toch uit gingen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hier gaan we dan, ik heb vandaag email gehad van Essent met het verzoek de meterstanden door te geven. Ik kwam op het volgende:

Meterstand 1 (dal) : 19.521 - was 19.511 - verschil 11 Kwh (daltarief is al een tijdje vervallen)
Meterstand 2 (normaal) : 20.566 - was 18.343 - verschil 2.223kwh
Totaal energie verbruik : 2.233Kwh

Gas : 62.563m3 - was 61.673m3 - verschil 890m3

Opsomming:
- Energie : 2.233Kwh
- Gas : 890m3
- 12 maanden betaald per maand : € 175,-
- Provincie Groningen
- Leverancier : Essent

Het is moeilijk in te schatten wat dit betekent voor mijn jaarafrekening, omdat deze ook van 1 tot 1 augustus altijd loopt en de gasprijzen juist halverwege deze periode fors zijn gestegen. Echter, Essent maakt altijd wel haar tariefverhogingen per 1 januari en per 1 juli bekend. Jammer genoeg kan ik die van 1 januari 2022 niet terugvinden. Anyway, lang verhaal kort maken, wat denken jullie wat dit gaat doen met de mijn jaarafrekening, inschatting?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als jij je eigen tarieven niet weet, terwijl je die zelf kan opvragen bij je leverancier (je bent namelijk een klant), hoe kan iemand hier dat op afstand dan wel weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
Snowwie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:03:
Hier gaan we dan, ik heb vandaag email gehad van Essent met het verzoek de meterstanden door te geven. Ik kwam op het volgende:

Meterstand 1 (dal) : 19.521 - was 19.511 - verschil 11 Kwh (daltarief is al een tijdje vervallen)

Opsomming:
- Provincie Groningen

Het is moeilijk in te schatten wat dit betekent voor mijn jaarafrekening, omdat deze ook van 1 tot 1 augustus altijd loopt en de gasprijzen juist halverwege deze periode fors zijn gestegen. Echter, Essent maakt altijd wel haar tariefverhogingen per 1 januari en per 1 juli bekend. Jammer genoeg kan ik die van 1 januari 2022 niet terugvinden. Anyway, lang verhaal kort maken, wat denken jullie wat dit gaat doen met de mijn jaarafrekening, inschatting?
Via de website kun je die normaliter gewoon inzien volgens mij. Bij alle leveranciers waar ik tot nu toe heb gezeten kon ik via hun website m'n tarieven bekijken. Anyway, bij Vattenfall kom je nu uit op €352,98 per maand. €3,28 per M3 gas en €0,69 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het is moeilijk in te schatten wat dit betekent voor mijn jaarafrekening, omdat deze ook van 1 tot 1 augustus altijd loopt en de gasprijzen juist halverwege deze periode fors zijn gestegen.
Jaarafrekening gaat over vorig jaar met de 'oude' tarieven, met jouw verbruik en maandbedrag verwacht ik geen grote verrassingen.

Belangrijker is wat ze voor volgend jaar vragen, de tarieven die je vanaf nu gaat betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38
Essent heeft bij ons in augustus de tarieven alweer verhoogd. Gas €2,75 (was eerst €0,83 toen we nog een vast contract hadden) geloof ik zo mijn hoofd :|

Twee keer per jaar in juli en januari is er niet meer bij als je een variabel contact hebt.

Je tarieven staan gewoon in MijnEssent.

Opsomming:
- Provincie Groningen

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
GioStyle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:16:
Als jij je eigen tarieven niet weet, terwijl je die zelf kan opvragen bij je leverancier (je bent namelijk een klant), hoe kan iemand hier dat op afstand dan wel weten?
Dat klopt, maar die tarieven zijn tussen Augustus 2021 en nu continue verandert waardoor ik geen overzicht heb op al deze veranderingen. Wat @Spasm hierboven ook zei wist ik overigens ook niet, dat Essent niet meer per half jaar de tarieven verhoogt en net als hem zit ik ook met een variabel contract. @hoevenpe dat idee heb ik ook, met de oude tarieven nog, en een relatief laag verbruik, en de belastingvoordeel van de overheid. Probeer het maar eens uit te tellen.

Eén voordeeltje: bovenop de 800 euro energietoeslag komt nogmaals 500 euro extra compensatie, dus die komt ook nog deze kant op. De 800 heb ik al ontvangen. :) Dat compenseert alles aardig mooi.

[ Voor 0% gewijzigd door Snowwie op 09-08-2022 05:39 . Reden: typootje ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Trichoglossus schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:02:
Dat spul werkt zeker wel. Dit vormt een extra laag bij enkel glas, mits de sponning niet te dik is.
Dubbel glas is uiteraard beter, maar bij gebrek aan kan dit ook aardig helpen.
Nu zie ik het, nu ik het plaatje beter bekijk is dat dit spul op het kozijn komt. Ik dacht aanvankelijk dat het rechtstreeks op het glas geplakt werd. Een vacuüm creëert het niet, maar stilstaand lucht werkt ook wel.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Dat klopt, maar die tarieven zijn tussen Augustus 2021 en nu continue verandert waardoor ik geen overzicht heb op al deze veranderingen. Wat @Spasm hierboven ook zei wist ik overigens ook niet, dat Essent niet meer per half de tarieven verhoogt en net als hem zit ik ook met een variabel contract. @hoevenpe dat idee heb ik ook, met de oude tarieven nog, en een relatief laag verbruik, en de belastingvoordeel van de overheid. Probeer het maar eens uit te tellen.

Eén voordeeltje: bovenop de 800 euro energietoeslag komt nogmaals 500 euro extra compensatie, dus die komt ook nog deze kant op. De 800 heb ik al ontvangen. :) Dat compenseert alles aardig mooi.
Pak je huidige tarieven, en rekent het daarmee uit. Dat is je worst case, want tussendoor is het alleen maar hoger geworden.

Maar wij kunnen geen tarieven raden. Dus wacht gewoon nog even af.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 08-08-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Opsomming:
- Provincie Groningen

Ruim minder dan 50.000 euro ;)
Goud kopen momenteel verstandig?

Ik zou me geen zorgen maken :>

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Snowwie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Dat klopt, maar die tarieven zijn tussen Augustus 2021 en nu continue verandert waardoor ik geen overzicht heb op al deze veranderingen. Wat @Spasm hierboven ook zei wist ik overigens ook niet, dat Essent niet meer per half de tarieven verhoogt en net als hem zit ik ook met een variabel contract. @hoevenpe dat idee heb ik ook, met de oude tarieven nog, en een relatief laag verbruik, en de belastingvoordeel van de overheid. Probeer het maar eens uit te tellen.

Ik kan hier precies op de cent na uitrekenen hoe hoog of beter gezegd hoe laag de energierekening moet zijn. Kennis is macht zeg ik altijd maar. Probeer de tarieven te achterhalen bij je leverancier. Vervolgens kan je dan per periode uitrekenen wat je kwijt bent, tel het bij elkaar op en je hebt een globaal idee. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar je kan ook je schouders ophalen en zeggen: ‘Ik weet het niet’. Dat mag natuurlijk ook, kost niet zoveel moeite.

Maar eigenlijk zeg je dus al een jaar lang: ‘Ik heb geen flauw benul wat ik voor mijn energie betaal’. Dit is wel typerend voor een groot deel van de Nederlandse bevolking. Ik merk het ook in mijn eigen omgeving. Gaat de komende tijd nog wel voor wat flinke financiële tikken zorgen in bepaalde huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 05:34
polthemol schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:10:
[...]
3. meer of zelfs nagenoeg gratis stroom gaat dan ook nog weinig helpen
Niet zolang stroom opgewekt wordt d.m.v. gas nee. Het is bijvoorbeeld leuk dat onze oostenburen bang zijn van kernenergie en ze daarom hun centrales uitgooien, maar ze gaan wel over op gas en die voelt iedereen in de portemonnee. Die centrales uitfaseren zorgt ten eerste dat de koppeling tussen stroom en gas verbroken wordt (lagere prijs voor stroom), ten tweede dat we gewoon minder gas verbruiken (minder vraag is lagere prijs) en daardoor het gas vooral ingezet kan worden waarvoor het voornamelijk gebruikt wordt, verwarmen van huizen.

Hoeveel procent van het totale gasverbruik valt eigenlijk ten deel aan energiecentrales, hoeveel aan burgers en hoeveel aan het bedrijfsleven.

Er wordt wel doodleuk telkens de oplossing op ons bordje gegooid door de kachel een graadje terug te draaien, minder te douchen, waterpomp verplichting etc, en toch maar 4 keer zoveel te gaan betalen, maar wat gaan overheden, energiemaatschappijen en het bedrijfsleven eigenlijk ondernemen? Afgelopen April stond in een grote Zeeuwse onderwijsinstelling de kachel gewoon vol open hoor. Wat gaat het bedrijfsleven voor zijn rekening nemen? Wat gaan energiemaatschappijen aanpakken?

offtopic:
Hier een kamado gekocht. Ik ga wel koken op houtskool voortaan :+

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenNietDoen op 09-08-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Eneco heeft een idee:

https://www.ad.nl/economi...-te-compenseren~a210ef56/

Die denken ook aan de middeninkomens.

[ Voor 13% gewijzigd door Agent47 op 10-08-2022 14:19 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
Agent47 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:19:
Eneco heeft een idee is bang dat de energietarieven gemaximaliseerd gaan worden...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Misschien goed als Eneco die subsidie dan subsidieert uit hun eigen winst? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 00:04
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

offtopic:
Hier een kamado gekocht. Ik ga wel koken op houtskool voortaan :+
Voor wie niet door heeft dat dit een grapje is; Een jaar koken is 16 m3 (aldus slimmemeterportal). Koken op houtskool is een stuk duurder.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

[Afbeelding]
Ooit meengenomen bij de uitverkoop hoek van de hornbach maar kon het eigenlijk nergens toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985

Opsomming:
- Provincie Groningen

https://mijn.essent.nl/ ?

Worst case schatting: Kosten 1861+2865 exclusief toeslagen = 4726 euro + 300 euro netbeheerkosten - 800 euro korting = 4226 netto. Je hebt ingelegd 2100 euro dus bijbetalen 2626 euro. Wil je het precies weten dan zal Essent je dat kunnen vertellen.

edit: zie dat teruggave 785 is en er 1300 euro voor laag inkomen is te halen. Aldus https://www.rijksoverheid...-ik-de-energietoeslag-aan .

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 10-08-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Wat gaat het bedrijfsleven voor zijn rekening nemen? Wat gaan energiemaatschappijen aanpakken?
Die komen met campagnes hoe je het beste energie kan besparen door vooral hun product te kopen en te gebruiken.

Bewustwording, je weet toch? 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sissors schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:37:
Het minimumloon omhoog gooien zodat mensen meer fossiele energie van derdewereldland dictators kunnen kopen, dat is pas dweilen met de kraan open!
check! nu volg ik waar we langs elkaar heen gaan. Nee, dat is niet waarom het minimumloon omhoog zou moeten. Wat we zien met deze energieprijzen (en met name gas) is dat we met een grote groep zitten die niet de financieële wendbaarheid hebben om te kunnen reageren hierop. Dus inhakend op jouw voorbeeld dat wanneer stroom belachelijk goedkoop is, jij en ik beid 'even' een warmtepomp laten aansluiten, maar dat 'arme jan' met zijn gezin dan maar een paar electrische kacheltjes moet scoren. Alleen 'arme jan' heeft daar niet echt het budget voor. De lage inkomens van tegenwoordig leven bij gratie van toeslagen en hebben het te doen met weinig tot geen buffer.

In mijn persoonlijke omgeving heb ik een paar gezinnen die daarmee worstelen: buffers zijn nagenoeg niet bestaand, raamfolie kan nog net, maar veel meer dan dat is niet mogelijk. Dat is een structureel issue dus, waarbij de hogere gasprijzen het probleem genadeloos bloot leggen. De gestegen prijzen van de levensmiddelen trouwens ook of als allerdiepste punt: iemand die een baan niet kon aannemen omdat de benzineprijs dermate hoog was, dat hij geld toe aan het leggen was op een (vrij shitty ook nog eens) baan.
Euhm ja, eens. (Grotendeels dan, op korte termijn kan je weinig anders). Maar dit is jouw hele idee tot nu toe toch geweest? Zorgen dat er meer geld bij de onderkant komt, zodat die meer geld kunnen besteden aan energie.
nee dus, maar dat is zoals ik hierboven probeer duidelijk te maken waar we langs elkaar heen gingen
Het probleem gaat verder dan dat. Ook genoeg mensen die wel wat meer geld hebben, kunnen niet zomaar een stijging van €200 per maand naar €600 per maand opvangen. Of iig niet zonder heel veel te snijden.
je komt op een punt (en velen zitten op dat punt) dat je niet meer kunt snijden in kosten
Tja dat kunnen we van gigantisch veel producten zeggen. Betekend niet dat energie daadwerkelijk op lange termijn duurder moet worden. Als je ziet dat nieuwe windmolenparken zonder (directe) subsidies worden neergezet, en ze alleen maar efficienter worden, lijkt mij dat wel meevallen. Of als je kijkt dat zonnepanelen voor zeker de consumentenprijzen enorm kosten effectief zijn, lijkt het ook daar wel mee te vallen met dat energie te goedkoop is.
deels eens: het punt blijft staan dat je ook de middelen moet hebben om die specifieke energie te kunnen gebruiken waar je het voor nodig hebt. Als ik een gasketel heb, is een lage stroomprijs niet zo heel relevant, met hoe de gasprijs nu is. Ik heb hier ook zonnepanelen liggen en ik lever stroom terug als een malle, maar tot de dag dat ik een warmtepomp en een inductiefornuis heb, heb ik nog altijd heel veel last van de gasprijs, het vershcil is alleen dat ik de middelen heb om dat op te vangen en om maatregelen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk dat dat niet een goed idee is. Weer een subsidie die heel veel administratie vergt en moielijk te controleren is. Volgens mij kunnen ze beter het laagste belastingtarief wat verlagen of de belastingvrije voet wat verhogen of zo. Diegene die het minste verdienen hebben daar het meeste aan.

Edit: Die raamfolie heb ik wel eens toegepast. Het is wel een secuur werkje maar als het netjes kan is het nagenoeg onzichtbaar en geen condens meer op de ramen. Zijn de oppervlakken te groot dan wordt het lastig. Bij mijn eigen grote raam kreeg ik het maar niet voor elkaar om het netjes te doen. Ramen ter grote van een balkondeur gingen wel goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Indoubt op 10-08-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

check! nu volg ik waar we langs elkaar heen gaan. Nee, dat is niet waarom het minimumloon omhoog zou moeten. Wat we zien met deze energieprijzen (en met name gas) is dat we met een grote groep zitten die niet de financieële wendbaarheid hebben om te kunnen reageren hierop. Dus inhakend op jouw voorbeeld dat wanneer stroom belachelijk goedkoop is, jij en ik beid 'even' een warmtepomp laten aansluiten, maar dat 'arme jan' met zijn gezin dan maar een paar electrische kacheltjes moet scoren. Alleen 'arme jan' heeft daar niet echt het budget voor. De lage inkomens van tegenwoordig leven bij gratie van toeslagen en hebben het te doen met weinig tot geen buffer.
Ik snap je punt dan, maar toch als reactie:
1. Arme Jan kan ook elektrische kacheltjes scoren. En ja er zijn altijd uitzonderingen, en natuurlijk hebben die dingen ook beperkingen (momenteel met huidige prijzen niet bijzonder nuttig voor verwarmen van je huis, wel bijvoorbeeld kan het handig zijn als je toch maar één kamer warmer wil). Maar die dingen kosten echt geen drol. Natuurlijk wat geen drol is hangt van de persoon af, maar ja, die zijn echt goedkoop. Paar tientjes hebben we het over.

2. Dat de aller armsten dat niet kunnen is logisch, sterker nog als je een huurhuis hebt maakt het weinig uit hoeveel geld je hebt, je kan geen warmtepomp erbij doen. Maar het volgende probleem, een warmtepomp helpt je ook weinig. Wel wat hoor, maar prijzen van elektrisch zijn ook omhoog geschoten. Er zijn zaken die de pijn kunnen verminderen, maar voor de meeste blijft er pijn. (Een enkele uitzondering die van gas af is, en zoveel zonnepanelen heeft dat er overproductie is, maar dat zijn uitzonderingen).
Zelfs al had iedereen geld, er is niet de mogelijkheid om op korte termijn iedereen van zonnepanelen en warmtepomp te voorzien.

3. Als bijvoorbeeld minimumloon hoger is, dan zouden alsnog zat in de problemen komen. Simpelweg omdat je nu ook ziet dat genoeg mensen boven minimumloon in de problemen komen. Die leven gebaseerd op dat loon, en ineens veel hogere kosten, doen gewoon pijn.

4. Het één sluit het ander niet uit. Dat er specifiek maatregelen kunnen komen om de onderkant weerbaarder te maken, verandert niet het voordeel van meer eigen energie opwekken. Zowel qua prijs, qua politiek, en qua milieu. En dat is ook weer goed voor de economie. (Vooral dat prijs gedeelte :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Geef deze man een prijs. Liever een tientje inleveren nu zodat ze de prijzen gewoon zelf kunnen bepalen in de toekomst. "We zijn zo schappelijk!"

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eneco zal inderdaad voorstander zijn van subsidies, die uiteindelijk bij hun terecht komen. Maar maximaliseren van energietarieven? Wie gaat dat betalen? En dat zal niet Eneco zijn, die hebben dat geld simpelweg niet voor een significante beperking van energieprijzen. Ze hadden in 2021 een verhouding winst/omzet van ongeveer 4%. Dus daar zit wel iets ruimte, maar veel is het niet. Vattenfall lijkt wel meer marge te hebben (die wekken meer zelf op?), maar alle kleintjes die gewoon alles op de markt moeten inkopen, vallen natuurlijk één voor één om.

Waarbij sommige zullen zeggen dat die toch niks zinvols deden, als alleen doorverkopers, maar veranderd niet de vraag wie dan hun energie tegen verlies moet gaan verkopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

Eneco zal inderdaad voorstander zijn van subsidies, die uiteindelijk bij hun terecht komen. Maar maximaliseren van energietarieven? Wie gaat dat betalen? En dat zal niet Eneco zijn, die hebben dat geld simpelweg niet voor een significante beperking van energieprijzen. Ze hadden in 2021 een verhouding winst/omzet van ongeveer 4%. Dus daar zit wel iets ruimte, maar veel is het niet. Vattenfall lijkt wel meer marge te hebben (die wekken meer zelf op?), maar alle kleintjes die gewoon alles op de markt moeten inkopen, vallen natuurlijk één voor één om.

Waarbij sommige zullen zeggen dat die toch niks zinvols deden, als alleen doorverkopers, maar veranderd niet de vraag wie dan hun energie tegen verlies moet gaan verkopen.
Gewoon weer nationaliseren en ophouden met deze poppenkast. Het heeft nu lang genoeg geduurd en we zien dat het in tijden van crisis niet werkt. Energie is een basisvoorziening en moet je niet overlaten aan dit soort bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eneco is vooral bang dat een kwart van hun klanten binnen drie maanden een structurele wanbetaler wordt. Precies op het moment dat afsluiten niet voor gewenste reclame zorgt. Vroeger gingen we op vakantie met het geld van ome Jan, tegenwoordig zetten we de kachel aan met het geld van ome Nuon. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Gewoon weer nationaliseren en ophouden met deze poppenkast. Het heeft nu lang genoeg geduurd en we zien dat het in tijden van crisis niet werkt. Energie is een basisvoorziening en moet je niet overlaten aan dit soort bedrijven.
Dus dan moet het door "de belastingbetaler" betaald worden. Wordt natuurlijk wel een beetje broekzak vestzak verhaal dan.

(Ik vind het zelf trouwens wel erg makkelijk om te zeggen dat het een basisvoorziening is, dus moet het niet worden overgelaten aan die bedrijven. Want er zijn wel meer basisvoorzieningen die we toch ook aan bedrijven overlaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Dus dan moet het door "de belastingbetaler" betaald worden. Wordt natuurlijk wel een beetje broekzak vestzak verhaal dan.

(Ik vind het zelf trouwens wel erg makkelijk om te zeggen dat het een basisvoorziening is, dus moet het niet worden overgelaten aan die bedrijven. Want er zijn wel meer basisvoorzieningen die we toch ook aan bedrijven overlaten)
We betalen het nu ook, linksom of rechtsom. Yes, dat moet ook veranderen. Die hele droom van het privatiseren moet maar eens afgelopen zijn. Het is meer een nachtmerrie aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

We betalen het nu ook, linksom of rechtsom. Yes, dat moet ook veranderen. Die hele droom van het privatiseren moet maar eens afgelopen zijn. Het is meer een nachtmerrie aan het worden.
Klopt dat we het nu ook betalen, daarom dus, broekzak vestzak verhaal. Je kan het privatiseren, maar dat gaat echt geen grote impact hebben op de energieprijzen. Dus die 'nachtmerrie' blijft. Tenzij er veel belastinggeld tegenaan gegooid wordt natuurlijk, dan wordt je energierekening lager, maar de belasting rekening hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Je hebt wel een punt maar dat wil niet zeggen dat het volledig aan de markt moet worden overgelaten. Vooral nutsvoorzieningen lenen zich daar eigenlijk slecht voor. Andere landen zijn ons voorgegaan daarin en dat is niet altijd mooi. Denk bijvoorbeeld aan de privatisering van de waterbedrijven in het VK. De installaties zijn verouderd en niet meer adequaat maar er zijn wel tientallen milliarden naar de aandeelhouders gegaan. Daarvan wordt het echt niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Klopt dat we het nu ook betalen, daarom dus, broekzak vestzak verhaal. Je kan het privatiseren, maar dat gaat echt geen grote impact hebben op de energieprijzen. Dus die 'nachtmerrie' blijft. Tenzij er veel belastinggeld tegenaan gegooid wordt natuurlijk, dan wordt je energierekening lager, maar de belasting rekening hoger.
Schaalvoordeel en geen winst oogmerk doen wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25
Indoubt schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat dat niet een goed idee is. Weer een subsidie die heel veel administratie vergt en moielijk te controleren is. Volgens mij kunnen ze beter het laagste belastingtarief wat verlagen of de belastingvrije voet wat verhogen of zo. Diegene die het minste verdienen hebben daar het meeste aan.

Edit: Die raamfolie heb ik wel eens toegepast. Het is wel een secuur werkje maar als het netjes kan is het nagenoeg onzichtbaar en geen condens meer op de ramen. Zijn de oppervlakken te groot dan wordt het lastig. Bij mijn eigen grote raam kreeg ik het maar niet voor elkaar om het netjes te doen. Ramen ter grote van een balkondeur gingen wel goed.
Het probleem daarmee is dat je er ook weer een hele grote groep mee spekt die het absoluut niet nodig hebben. Zo ook met de verlaging van de energiebelasting. Ik verdien 4x modaal en heb absoluut die 800 euro niet nodig. Die geef ik liever dubbel aan een gezin wat het al heel moeilijk heeft nu met alle stijgende lasten.

De hoogste inkomens wonen over het algemeen in de nieuwste meest energiezuinige huizen. Die hebben al zat zonnepanelen en WP of in ieder geval de mogelijkheid daartoe. Het is zonde om dan geld uit te trekken om ook hen te compenseren.

Ik ben dan ook voor een regeling waarbij ongeveer tot 1,5x modaal gecompenseerd wordt en daarboven gewoon niet. Kost allemaal weer extra belastinggeld waar we uiteindelijk allemaal voor opdraaien. Een koppeling aan bijvoorbeeld de zorgtoeslag zou dan prima kunnen werken. Want nieuwe regelingen kun je pas over 3 jaar uitvoeren met die IT systemen van de belastingdienst.

De enige andere optie om niet van de markt afhankelijk te zijn is toch weer meer zelf produceren en dan enkel tegen productie tarief verkopen aan eigen huishoudens. Evt met een 50% toeslag en daarvan een genereuze uitkoopregeling opzetten voor Groningen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:21:
[...]

Schaalvoordeel en geen winst oogmerk doen wonderen.
Die winst was dus voor Eneco een ~4% van hun omzet. En misschien wordt privatiseren weleens onterecht als heilige graal gezien, maar ik vind dat er hier ook wel heel makkelijk vaak gedacht wordt dat als je het maar nationaliseert, alles goedkoper, efficiënter en beter wordt.
Pagina: 1 ... 8 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.