Delerium schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:51:
[...]
Beter idee is de langlopende contracten ontbinden (de 3 jaar enzo) zodat de mensen met mazzel niet hun mazzel betalen met geld van de mensen met pech. Een situatie waar een gezin 400 betaald per maand en de buren ervan slechts 125 doordat ze medio september 2021 voor 3 jaar hebben vastgezet is in feite dikke subsidie. Dat zou ook 277 per gezin kunnen zijn.
Nu weet ik dat na 30 jaar liberalisme een contract openbreken godslastering is, maar het gehuil over dat arme gezinnen geholpen moeten worden terwijl de onderlinge subsidie wagenwijd openstaat vind ik tamelijk bizar.
Wat een onzin, de bedrijven die dat aanbieden hebben bewuste keuzes gemaakt om het voor een bepaalde prijs aan te bieden. Ik vind het wel erg naïef van je dat je denkt dat de prijzen dan zullen dalen. Ze zullen per saldo eerder gaan stijgen door de hoge energieprijs dan dat ze zullen dalen.
Daarbij speel je ook nog eens in de hand van aanbieders, je denkt toch werkelijk niet dat die kosten niet gedekt zijn. Het zijn bedrijven met een winstoogmerk die gaan echt geen gratis geld weggeven, in de vorm van die lange termijn contracten. Vaak zijn ze al gedekt in de vorm van inkoop, of lange termijn inkoop op een bepaald niveau of de totaal te verbruiken hoeveelheid energie voor een bepaalde prijs.
Ik vind het overigens ironisch om te zien hoe de consument die niet wilde meedoen met de race naar de bodem, nu ineens moet bloeden voor de consumenten die ieder jaar voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten, met goedkope jaarcontracten. Ga je die consumenten dan eerst nog even compenseren voor de "te dure" energie? Wij komen van de herfst uit ons vaste contract, gelukkig zit daar nog wat bufferruimte is ten opzichte van verbruik/maandkosten/terug levering.
Moraal van het verhaal is gewoon dat de overheid moet ingrijpen, een maximale m3 en kwh prijs instellen en/of in combinatie met een extra energieheffing voor energiebedrijven. Wat iedereen namelijk lijkt te missen is dat de gasbergingen gevuld worden met gesubsidieerd gas, dat gas gaat in de winter voor de volle mep de markt op, dus er is iemand die straks volle bak z'n zakken gaat vullen en de consument gaan de volle mep betalen.
Misschien wat Offtopic maar in relatie tot die gasbergingen; moet de Overheid ook direct Gazprom uit de weren, zodat die ook normaal gevuld kan worden en de landelijke gasprijs kan worden gestabiliseerd. Het is van de zotte dat we op alle mogelijke manieren sancties opleggen richting Rusland maar via Gazprom nog steeds een machtspositie kan houden zonder daadwerkelijk gas te leveren.
Maar goed we kunnen lang praten en discussiëren over wat er nodig is, het Kabinet is al jaren van het pappen en nathouden en heeft zichzelf, door vast te blijven houden aan geen maatregelen alleen een fooitje voor laagste inkomens, eigenlijk al op de koers van Recessie gezet dus die gaan we krijgen ook.
Aanvulling:
Aanpassing gedaan naar aanleiding van de reactie van @
Sissors , doel was inderdaad niet het stuk maken van de energiebedrijven maar een gezonde verdeling tussen de winst en prijzen te krijgen.
[
Voor 18% gewijzigd door
TIGER1125 op 11-08-2022 12:22
]