Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.962 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
GioStyle schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Jawel hoor, gewoon door slimme keuzes te maken in het leven, zoals thuis blijven wonen tijdens studie, zodat je schuldenvrij bent en blijft. Wat langer thuiswonen en je volledige salaris voor een aantal jaar opzij zetten, niet meedoen met de ratrace die in de maatschappij afspeelt, etc…

De huizenprijzen zijn zo hoog, omdat mensen het kunnen betalen…
Ja, want ook iedereen heeft de mogelijkheid om, tot zijn 30e, zonder ook maar 1 cent kost kostgeld te betalen, bij zijn ouders te blijven wonen.
Vinden 99% van de ouders ook totaal geen probleem...

Dude... denk ff na... 8)7

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
New Yorker schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:02:
https://www.trouw.nl/econ...-energieprijzen~b3299110/
Bovenstaande artikel waarschuwt dat in januari gasprijs per m3 naar 4 euro kan gaan.

Bijvoorbeeld bij Eneco kost het nu
3,38891 wat een forse stijging is
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Dit is gewoon onbetaalbaar voor mensen met een bijstandsuitkering in slechte gesioleerde huurwoningen? Dan moet er nog stroom komen dat ook duurder is geworden.
De derving op de inkomsten als gevolg belastingverlaging van 21% naar 9% die afgelopen voorjaar zijn genomen zijn met dergelijke prijzen bijna 0. Ter referentie omstreeks maart 2022 was de gasprijs circa €1.60 inc. alle belastingen. De vaste heffingen zijn nog steeds hetzelfde en de BTW inkomsten zitten nu weer op het niveau van voor de verlaging (voor mensen zonder een contract).

In mijn ogen is de overheid weer aan zet om akties te nemen, naast de bijstand groep heeft de groep met 2x modaal er ook veel last van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:29
Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:00:
De derving op de inkomsten als gevolg belastingverlaging van 21% naar 9% die afgelopen voorjaar zijn genomen zijn met dergelijke prijzen bijna 0.
Voor elektriciteit haalt de overheid bij 80ct kWh met 9% bijna het dubbele op dan bij 20ct kWh met 21%.

Hoezo een 'groots gebaar' uit Den Haag...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Ik snap eigenlijk niet waarom er tegen de sierteelt nog niet is gezegd; Pech dit jaar jongens, geen gas.
Sierteelt gebruikt een hoop gas voor extreem weinig toegevoegde waarde. Dan maar geen rozen voor de vrouw van Jan de accountant nadat hij thuiskomt van een leuk avontuurtje met de secretaresse :+
Wat er dan vrij komt aan ongebruikt gas kan hopelijk ingezet worden voor een korting van de prijs in Nederland.

Het oneindig blijven hameren op keuzes van mensen is ook wel erg makkelijk. Als we allemaal 1000 bitcoin hadden gekocht toen ze nog 10 cent waren, dan had het leven er ook een stuk rijker uitgezien :+
Dan heb ik het natuurlijk niet over keuzes dat mensen menen dat de verwarming minimaal op 22 of 19 graden moet staan.
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:17:
Factor 5-6 erbij, dan is het voor het overgrote deel van de middeninkomens ook over en uit.
Daar heb je geen factor 5-6 voor nodig nadat het al €4 is. Een middenkomen heeft niet super veel meer geld dan een laag inkomen, daarom ook het hele onbestaan van het middeninkomen topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

gewoon door slimme keuzes te maken in het leven,
Gewoon een goed betaalde baan vinden en dan is er ook geen probleem om een woning te financieren. /s

Er zijn voorbeelden van personen die het hebben kunnen doen, er zijn legio voorbeelden van personen die dat geluk niet hebben gehad. Outliers - in zowel de postieve als negatieve kant - gebruiken heeft weinig nut, zeker niet bij het zoeken naar algemene oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:33:
Ik snap eigenlijk niet waarom er tegen de sierteelt nog niet is gezegd; Pech dit jaar jongens, geen gas.
Sierteelt gebruikt een hoop gas voor extreem weinig toegevoegde waarde.
Dat gebeurd natuurlijk vanzelf, voor een teler is het op een gegeven moment niet meer rendabel met de gasprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:53:
[...]

Mooi he? Het grootste deel van de energierekening gaat in een paar jaar tijd met factor 5-6 omhoog en nog zijn er mensen die hier beweren dat je met een beetje besparen en een goede financiële huishouding er wel uit komt. _O-
Het probleem is, en dat lijken mensen niet te snappen, dat dat het enige is wat je kan doen. En zoals ik al eerder heb geschreven, ik ben echt er voor dat mensen ondersteund moeten worden waar mogelijk en nodig. Maar de andere kant hier lijkt te zijn: Of we nationaliseren alles, of we zeggen gewoon dat bijvoorbeeld elektriciteit gelimiteerd wordt op €0.30/kWh. En is het probleem opgelost!

Nee, dan verschuif je de kosten, of naar de belastingbetaler, of naar de leveranciers. En dat laatste zou niet zo'n probleem zijn, als ze het konden betalen. Maar dat kunnen ze niet, dus die gaan dan in een paar maanden allemaal omvallen, en dan verandert er niks aan de problemen.

(Overigens van de automarkt, tot verbouwingen, tot terrasjes, vooralsnog lijken een hoop mensen toch nog genoeg geld te hebben om uit te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gisteren bij Nieuwsuur zag ik een knap staaltje volksverlakkerij uit de mond van de directeur van het CBS. Hij stelde dat als je iedereen, ongeacht inkomen, 2000 euro zou geven de inflatie dan verder aangejaagd wordt omdat mensen dan extra geld gaan uitgeven. Dat is gewoon onzin, dat geld gaat gewoon op aan boodschappen en de energierekening.

Zelfs voor bovenmodale inkomens geeft 2000 euro belastingkorting geen extra bestedingsruimte: die 2000
euro zou alleen maar het koopkrachtverlies van de afgelopen 2 jaar (en slechts gedeeltelijk) compenseren.

De overheid moet echt de energiebelasting en inkomenstenbelasting verlagen voor iedereen. En ik zeg opzettelijk energiebelasting en niet de btw. Btw-verlagingen doen namelijk niets voor bedrijven, die krijgen de btw terug ongeacht wat het tarief is. Het is beter om ODE en andere energieheffingen op nul te zetten zodat de energiekosten voor bedrijven ook werkelijk afnemen. Bedrijven hoeven dan minder kosten door te berekenen aan consumenten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Napo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Gewoon een goed betaalde baan vinden en dan is er ook geen probleem om een woning te financieren. /s

Er zijn voorbeelden van personen die het hebben kunnen doen, er zijn legio voorbeelden van personen die dat geluk niet hebben gehad. Outliers - in zowel de postieve als negatieve kant - gebruiken heeft weinig nut, zeker niet bij het zoeken naar algemene oplossingen.
Of een rijke schoonvader, appeltje eitje, geen vuiltje aan de lucht.
ari3 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:11:
Gisteren bij Nieuwsuur zag ik een knap staaltje volksverlakkerij uit de mond van de directeur van het CBS. Hij stelde dat als je iedereen, ongeacht inkomen, 2000 euro zou geven de inflatie dan verder aangejaagd wordt omdat mensen dan extra geld gaan uitgeven. Dat is gewoon onzin, dat geld gaat gewoon op aan boodschappen en de energierekening.

Zelfs voor bovenmodale inkomens geeft 2000 euro belastingkorting geen extra bestedingsruimte: die 2000
euro zou alleen maar het koopkrachtverlies van de afgelopen 2 jaar (en slechts gedeeltelijk) compenseren.
Mooi he? Ideologische oogkleppen. Als dat het gangbare denkbeeld is bij de "powers that be" dan kunnen we onze borst nat maken. Daar komen geen structurele veranderingen uit als het uitgangspunt is dat extra geld, ongeacht waarvoor, leidt tot extra inflatie.

[ Voor 46% gewijzigd door Sandor_Clegane op 12-08-2022 12:15 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:05:

(Overigens van de automarkt, tot verbouwingen, tot terrasjes, vooralsnog lijken een hoop mensen toch nog genoeg geld te hebben om uit te geven)
De bewustwording dat je nu 3.40 betaalt en de winter eigenlijk alleen nog maar duurder wordt is nog niet bij iedereen aan gekomen. Of ze hebben het volste vertrouwen er in dat Putin binnen een paar dagen zijn excuses aan biedt en aan het bier gaat met Zelensky. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
De enige mogelijke situatie dat die oorlog snel eindigt is als Putin een hartaanval krijgt of zo.
aka dead by natural causes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

[...]

Ik ben een vreemde eend in de bijt, maar het antwoord is ja op je eerste vraag. Als je door het maximaal lenen nog geen huis kan betalen, moet je het resterende gedeelte cash op tafel leggen. En nu ga je zeker zeggen: ‘Maar dat is niet mogelijk’. Jawel hoor, gewoon door slimme keuzes te maken in het leven, zoals thuis blijven wonen tijdens studie, zodat je schuldenvrij bent en blijft. Wat langer thuiswonen en je volledige salaris voor een aantal jaar opzij zetten, niet meedoen met de ratrace die in de maatschappij afspeelt, etc…

De huizenprijzen zijn zo hoog, omdat mensen het kunnen betalen…
Jemineetje wat een gedoe, kan je niet gewoon de juiste lottonummertjes invullen? Of de keuze maken dat je rijke ouders krijgt? Dat gaat sneller hoor.

Ontopic:
Ja, iedereen heeft natuurlijk de vooropleidingen om een universitaire studie te kunnen doen. Iedereen woont natuurlijk vlakbij een grote stad met studie naar keuze. Ouders die rijk genoeg zijn om je te blijven onderhouden tot je zelf 2 ton hebt gespaard.

Nu heb ik het redelijk makkelijk, thuis kunnen blijven tijdens de hbo-studie en nu een leuke baan, maar ik ken zat mensen die eenzelfde pad hebben proberen te volgen maar:
- gescheiden ouders gehad en niet thuis konden wonen
- niet konden studeren vanwege de hersenen er niet voor hebben
- niet de juiste studie in de buurt kunnen vinden of te ver weg wonen

En als dat gelukt is, dan heb je een baan waar misschien een tijd niet heel erg veel geld mee te verdienen was. De Pabo is ook een hbo-opleiding, superbelangrijk, maar verdient geen 80k per jaar. Als je dan 1000 euro per maand opzij kan leggen naast je gebruikelijke kosten voor levensonderhoud, vakantie, stappen, sparen voor iets anders dan een huis enz. houd je na 10 jaar sparen.... de helft van de benodigde 2 ton over. (oke, 120k, maar over 10 jaar heb je 250k extra nodig om een gezinswoning te kopen).

'ja dat is wel mogelijk', denk er nog eens over na. De wereld bestaat niet uit klonen van jezelf.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28
Nox schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Jemineetje wat een gedoe, kan je niet gewoon de juiste lottonummertjes invullen? Of de keuze maken dat je rijke ouders krijgt? Dat gaat sneller hoor.

Ontopic:
Ja, iedereen heeft natuurlijk de vooropleidingen om een universitaire studie te kunnen doen. Iedereen woont natuurlijk vlakbij een grote stad met studie naar keuze. Ouders die rijk genoeg zijn om je te blijven onderhouden tot je zelf 2 ton hebt gespaard.

Nu heb ik het redelijk makkelijk, thuis kunnen blijven tijdens de hbo-studie en nu een leuke baan, maar ik ken zat mensen die eenzelfde pad hebben proberen te volgen maar:

En als dat gelukt is, dan heb je een baan waar misschien een tijd niet heel erg veel geld mee te verdienen was. De Pabo is ook een hbo-opleiding, superbelangrijk, maar verdient geen 80k per jaar. Als je dan 1000 euro per maand opzij kan leggen naast je gebruikelijke kosten voor levensonderhoud, vakantie, stappen, sparen voor iets anders dan een huis enz. houd je na 10 jaar sparen.... de helft van de benodigde 2 ton over. (oke, 120k, maar over 10 jaar heb je 250k extra nodig om een gezinswoning te kopen).

'ja dat is wel mogelijk', denk er nog eens over na. De wereld bestaat niet uit klonen van jezelf.
Aanvullende redenen:
- invloed door overheidsregels. Denk aan kostendelersnorm. Ik ken meerdere mensen en ook wij gingen om die reden uit huis. Niet omdat we het zo graag wilden of omdat de onderlinge relatie niet goed was, maar omdat het financieel nadeliger was met studiefinanciering en later ook werk. Het is dan geen vrijwillige bijdrage aan het huishouden, maar een noodgedwongen, wat invloed heeft op wat je zelf als jongere kunt opbouwen.
- ouders die menen dat kinderen opvoeden ophoudt zodra ze 18, 20, <insert leeftijd> zijn en ze zichzelf maar moeten zien te redden. Waarna ze op straat worden gezet... als in: gepushed op zich zelf te gaan wonen, ongeacht of ze iets kunnen betalen en ongeacht of de ouder zit met een groot leeg huis daarna. Zulke mensen bestaan er, ik had zo'n opmerkelijke collega.

Met alle redenen die hier genoemd zijn kom je direct op al achterstand met anderen die blijkbaar een optimale maar bevoorrechte positie hebben gehad. Wat prima is, maar geen "eigen slimme keuzes".

Wat meer ontopic: vermoed dat de kostendelersnorm vaker parten speelt bij de lage inkomens zodra een uitkering in het spel is. Dat betekent dat mensen die eerder vanwege financiële afwegingen gescheiden gingen wonen nu elk hogere energiekosten hebben, mogelijk beperkt reserves hebben opgebouwd en wellicht massaal moeten worden ondersteunt. Dit principe is ook van invloed op de hogere (huur)woningvraag. Zo zie je weer dat zo'n beleid niet per se aan de voorkant oplevert maar tegelijk via de achterdeur voor dezelfde maatschappij weer extra (verborgen) geld kan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
jadjong schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

De bewustwording dat je nu 3.40 betaalt en de winter eigenlijk alleen nog maar duurder wordt is nog niet bij iedereen aan gekomen. Of ze hebben het volste vertrouwen er in dat Putin binnen een paar dagen zijn excuses aan biedt en aan het bier gaat met Zelensky. :P
Gezien de temperatuur lijkt met dat laatste overigens de beste optie. :9B
Maar dan komt er toch nog steeds 2000 euro extra bestedingsruimte die er anders niet geweest was, ongeacht waar die op aan gaat. zoals ik gisteren al zei je kunt niet verwachten dat de consument van zijn 10 euro, 5 euro in de economie stopt wanneer hij 8 euro kwijt is aan z'n basisbehoeftes.

Die 2000 euro geeft voor een hoop mensen aan de onderkant wel direct ademruimte en in het midden/de bovenkant direct bestedingsruimte ten opzichte van de huidige bestedingsruimte. Dat is dan nog los van het feit dat het de geleden koopkracht verliezen niet zal dekken/compenseren.

Ik zou wel voor zijn, alleen zou ik voor zijn in de vorm van jou voorstel steek dat dan inderdaad in het verlagen van de energieprijs over de gehele linie. Als daar dan een paar mensen van profiteren jammer dan, beetje minder nivelleren en een beetje meer handelen om de lagere inkomens ademruimte te geven en de middeninkomens bestedingsruimte te bieden om uit een recessie te blijven.

Inkomensongelijkheid en de verdeling van vermogen maken we ons op een later moment wel weer druk om, belastinghervorming staat ook nog op de agenda, laten we ons eerst eens druk maken om de economie en hoe mensen met met name lagere inkomens van de winter hun eten op de plank gaan krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 12-08-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Wat denk je van de simpele situatie dat ouders van mening zijn dat je als volwassen student (financieel) je eigen boontjes moet kunnen doppen, en gewoon niet mee willen betalen aan je studie ongeacht of ze het geld hebben of niet? ;)

Ik had een dak boven mijn hoofd bij mijn ouders, maar het is echt niet zo dat mijn ouders een cent aan collegegeld hebben meebetaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 12-08-2022 15:51 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Wat denk je van de simpele situatie dat ouders van mening zijn dat je als volwassen student (financieel) je eigen boontjes moet kunnen doppen, en gewoon niet mee willen betalen aan je studie ongeacht of ze het geld hebben of niet? ;)

Ik had een dak boven mijn hoofd bij mijn ouders, maar het is echt niet zo dat mijn ouders een cent aan collegegeld hebben meebetaald.
Er zijn ontelbaar scenario's die ik vergeten ben. Enkel in de optimale gevallen kan je op je 30e even 2 ton op tafel leggen.

Afstuderen op je 23e en dan 2500 euro per maand opzij leggen. Fair enough, met 2000 euro en wat goed weg zetten in diverse fondsen en spaarrekeningen lukt ook nog wel. Maar dat is echt een godswonder als je dat allemaal voor elkaar krijgt. De 95% van de mensen gaat dat sowieso niet lukken.

2500 euro netto verdienen net na je studie was 7 jaar terug al een vrij lastig iets.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Dan moet je ze aanklagen ;) .

Oké ik snap dat dat niet gebeurd. Maar je ouders moeten meebetalen (als ze het geld hebben, anders krijg je een aanvullende beurs), dat is niet optioneel (hoeft dan niet specifiek aan collegegeld, maar gewoon aan jouw studerende leven moeten je ouders een gedeelte meefinancieren). En hoewel we niet aan de ene kant moeten rekenen hoe het zit voor iedereen die alleen meevallers heeft gehad, moeten we ook niet rekenen alsof iedereen bij alles de worst case situatie heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 12-08-2022 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De overheid moet echt de energiebelasting en inkomenstenbelasting verlagen voor iedereen. En ik zeg opzettelijk energiebelasting en niet de btw. Btw-verlagingen doen namelijk niets voor bedrijven, die krijgen de btw terug ongeacht wat het tarief is. Het is beter om ODE en andere energieheffingen op nul te zetten zodat de energiekosten voor bedrijven ook werkelijk afnemen. Bedrijven hoeven dan minder kosten door te berekenen aan consumenten.
Nederland, belastingland. Elke keer sta je te kijken als je in cijfers leest hoe hoog de belastingdruk in dit landje is. Zelfs de Scandinavische landen, welke de reputatie hiervoor hebben, kunnen niet aan Nederland tippen.

Zelf denk ik dat de overheid beter de Prijzenwet (1961) kan afstoffen en de prijzen van gas en elektra moet bevriezen. De accijns en btw verlaging op benzine en diesel was begin dit jaar rap ongedaan gemaakt door stijgende prijzen. Daarom vrees ik dat draaien aan belastingen slechts tijdelijk is en mocht het echt slecht lopen deze winter dan is die belastingverlaging zo weer op aan de gestegen prijzen. Als de prijzen vast staan maakt het niet uit. Als we deze route bewandelen zijn oplossingen als "bofbelastingen" ook niet nodig, de energiebedrijven kunnen dan hun eerdere winsten gebruiken om in te teren. Scheelt de Belastingdienst ook weer, gezien dat die toch nauwelijks ruimte heeft om nieuwe regels uit te voeren.

Van wat ik nu lees is men weer bezig met complexe oplossingen. Toeslagen en inkomsten afhankelijke belastingen voor energie, voor die laatste moet dan ook een hele nieuwe IT oplossing gemaakt worden. "Nivelleren is een feest" zei Hans Spekman ooit en het spook van die uitspraak waart nog altijd rond lijkt het, getuige de steeds complexere oplossingen die door tussenpartijen (gemeentes, energiebedrijven etc.) uitgevoerd moeten worden. Gelet op de moeite waarmee de Belastingdienst nieuwe regels kan verwerken in de systemen zie ik liever een meer directe oplossing als de prijzen vast zetten. Scheelt tijd en gedoe. Dat wat mensen daarvan profiteren die het niet nodig hebben zal je maar even op de koop toe moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Nederland, belastingland. Elke keer sta je te kijken als je in cijfers leest hoe hoog de belastingdruk in dit landje is. Zelfs de Scandinavische landen, welke de reputatie hiervoor hebben, kunnen niet aan Nederland tippen.

Zelf denk ik dat de overheid beter de Prijzenwet (1961) kan afstoffen en de prijzen van gas en elektra moet bevriezen. De accijns en btw verlaging op benzine en diesel was begin dit jaar rap ongedaan gemaakt door stijgende prijzen. Daarom vrees ik dat draaien aan belastingen slechts tijdelijk is en mocht het echt slecht lopen deze winter dan is die belastingverlaging zo weer op aan de gestegen prijzen. Als de prijzen vast staan maakt het niet uit. Als we deze route bewandelen zijn oplossingen als "bofbelastingen" ook niet nodig, de energiebedrijven kunnen dan hun eerdere winsten gebruiken om in te teren. Scheelt de Belastingdienst ook weer, gezien dat die toch nauwelijks ruimte heeft om nieuwe regels uit te voeren.
Er zijn al een reeks energiebedrijven failliet gegaan. Stellen dat er geen winst gemaakt gaat worden door ze dit jaar, is best een argument voor te maken (als je het juridisch erdoor krijgt). Maar dat gaat dus geen gigantisch verschil opleveren. Hoe grote potten verwacht jij dat de gemiddelde energieboer heeft?

Als die echt zoveel geld hebben, tja dan ben ik het met je eens dat het een makkelijke oplossing is (als we juridisch dus even negeren). Maar ik vermoed zo dat dat vies gaat tegenvallen. En je een maand of twee oplevert voor je cascade van failliete energieboeren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:12:
Er zijn al een reeks energiebedrijven failliet gegaan. Stellen dat er geen winst gemaakt gaat worden door ze dit jaar, is best een argument voor te maken (als je het juridisch erdoor krijgt). Maar dat gaat dus geen gigantisch verschil opleveren. Hoe grote potten verwacht jij dat de gemiddelde energieboer heeft?

Als die echt zoveel geld hebben, tja dan ben ik het met je eens dat het een makkelijke oplossing is (als we juridisch dus even negeren). Maar ik vermoed zo dat dat vies gaat tegenvallen. En je een maand of twee oplevert voor je cascade van failliete energieboeren krijgt.
Italië, Frankrijk en Portugal hebben bijvoorbeeld al de prijzen van elektra en gas bevroren. Wellicht dat ze daar ook maatregelen hebben genomen om de energiemaatschappijen te helpen, maar dat soort plannen zou Den Haag best kunnen afkijken.

Het is niet ideaal, maar wat ik nu vooral lees zijn complexe oplossingen die tijd vergen om geïmplementeerd te worden. Tel daarbij op dat de verantwoordelijke partijen als gemeentes en de Belastingdienst het al moeilijk hebben om bestaande regelingen uit te voeren. Zeker zaken als inkomstenafhankelijke energiebelasting zou IT aanpassingen vereisen. Dat gaat nog wel even duren, als het al lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
[...]

Ontopic:

Maar is het nou wel mogelijk of niet mogelijk om 2 ton voor je 30e te sparen voor een huis met een middeninkomen?

*knip* reageer s.v.p. onderbouwd en constructief. Als je vind dat een post niet aan de forum regels voldoet zien we graag alleen een topic report.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 12-08-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

CMD-Snake schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Italië, Frankrijk en Portugal hebben bijvoorbeeld al de prijzen van elektra en gas bevroren. Wellicht dat ze daar ook maatregelen hebben genomen om de energiemaatschappijen te helpen, maar dat soort plannen zou Den Haag best kunnen afkijken.

Het is niet ideaal, maar wat ik nu vooral lees zijn complexe oplossingen die tijd vergen om geïmplementeerd te worden. Tel daarbij op dat de verantwoordelijke partijen als gemeentes en de Belastingdienst het al moeilijk hebben om bestaande regelingen uit te voeren. Zeker zaken als inkomstenafhankelijke energiebelasting zou IT aanpassingen vereisen. Dat gaat nog wel even duren, als het al lukt.
"Price controls" zijn wel vaker gedaan, in meer of mindere mate effectief dat wel. Het is in ieder geval iets gedurfder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Maar is het nou wel mogelijk of niet mogelijk om 2 ton voor je 30e te sparen voor een huis met een middeninkomen?

*knip*
Op zich had je een goed plan hoor en als je voor 2018 op die manier een huis gekocht hebt dan heeft het vast goed uitgewerkt. Maar wie de afgelopen vier jaar gespaard heeft voor een huis heeft dikke pech gehad, voor elke euro die je als starter op de banenmarkt(met 2k netto-ish per maand) opzij kon zetten werd het huis van je dromen twee euro duurder. :+

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 12-08-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

GioStyle schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

[mbr]*knip* reageer s.v.p. onderbouwd en constructief. Als je vind dat een post niet aan de forum regels voldoet zien we graag alleen een topic report.[/mbr]
Ja, maar dat heb je grotendeels niet zelf in de hand. Ergo, het is voor bijna niemand van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 00:44
sdk1985 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

https://mijn.essent.nl/ ?

Worst case schatting: Kosten 1861+2865 exclusief toeslagen = 4726 euro + 300 euro netbeheerkosten - 800 euro korting = 4226 netto. Je hebt ingelegd 2100 euro dus bijbetalen 2626 euro. Wil je het precies weten dan zal Essent je dat kunnen vertellen.

edit: zie dat teruggave 785 is en er 1300 euro voor laag inkomen is te halen. Aldus https://www.rijksoverheid...-ik-de-energietoeslag-aan .
De 'worst case scenario is totaal uitgebleven. Ik krijg zelfs 772 euro terug. Wat wel vreemd is, is het bedrag gekoppeld aan mijn stroomkosten. Kijk dit plaatje maar eens, een jaarbedrag van maar € 147,21 voor een verbruik van 2.233 Kwh :? Alhoewel als ik de rekening van 2020/2021 bekijk zie ik € 127,85 voor 1.627 Kwh. Ben ik dan even blij dat ik de winter de normale kachel amper aangehad heb en het kamertje waar ik meestal zit verwarm met mijn elektrisch kacheltje, de computer zelf en uiteraard dikke lagen kleding. Nu ben ik wel bijna 2 maand van huis geweest in de Filipijnen dus tijdens die afwezigheid van bijna 1/6 van een jaar verbruik je ook haast niets (zelfs de koelkast, diepvries, modem, alles was uit gedurende die tijd, alleen de ketel bleef aan, op 12 graden).

Nou ja, in elk geval blij en nog beter omdat ik straks een dubbele set zonnepanelen krijg; 8 panelen op de garage (laat ik installeren) en 8 panelen op het huis (van de woningstichting). Samen goed voor tussen de 5.500 en 6.000Kwh. Dan gaat het gasfornuis er uit, mijn vriendin neemt haar elektrische douche mee en allicht later komt er misschien ook nog een zonneboiler, maar tot die tijd zullen we een aantal convector kachels gebruiken daar waar nodig is. Ik heb er al eentje staan, maar met +30 graden momenteel kan die nog even slapen :) :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/edF1p5aE0WZJzMm3cuZtrx4r.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:58

SomerenV

It's something!

jadjong schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Veel mensen 'voelen' het nu ook nog niet. Het is warm, verwarming staat uit, die vakantie die al maanden terug geboekt was wordt nu volop van genoten, we mogen na 2 jaar 'een wat mindere periode' weer ongeremd genieten op terrasjes en festivals en zo nog wat zaken. De oorlog was in het begin spannend maar is nu business as usual. Mensen halen hun schouders op en gaan door met hun leven. Vergeet ook niet dat de meesten mensen nu geen nieuw energiecontract af hebben hoeven sluiten. Die hadden nog een vast contract, of zaten variabel waarvan de prijzen ook nog te behappen waren ondanks dat ze al vrij hoog waren. Ook hebben veel mensen de afgelopen twee jaar meer kunnen sparen dan normaal omdat veel 'leuke' dingen niet mogelijk waren en je daar dus ook niks aan uit kon geven.

De bewustwording komt na de zomer waarschijnlijk, als mensen weer meer thuis zijn, niet op vakantie, weer aan het werk, misschien wat meer thuiswerken en weer daadwerkelijk kosten gaan maken. Als ik kijk naar afgelopen juli dan waren we met 2 personen in een tussenwoning 50 euro kwijt aan gas en elektriciteit. Niet echt een bedrag waar je het zenuwachtig van krijgt, en dat is met een nieuw contract vanaf 1 juli. Maar ik weet tegelijkertijd ook goed dat we nu al 40 euro aan gas kwijt waren ondanks dat we nu relatief koud douchen en de verwarming niet gebruiken. Je hebt gewoon hordes mensen met een 'ik zie wel' houding, en veel mensen met financiële stress die die houding in het kwadraat hebben. Niet omdat het ze niet boeit (al zijn die er ongetwijfeld ook bij), maar omdat er mee bezig zijn/blijven alleen maar meer stress oplevert terwijl je geen uitweg ziet. Oogkleppen op, van dag tot dag leven en je ziet wel hoe ver je gaat komen voordat je dermate diep in de shit zit dat je er echt niet meer onderuit kunt, maar dan ben je al véél te laat.

Je kunt echter ook niet met geld gaan lopen smijten om mensen te compenseren, want dat is vaak gewoon een bodemloze put helaas*. Dan zijn mensen eventjes geholpen, maar zodra dat geld op is ben je weer terug bij af. In dat opzicht vraag ik me ook oprecht af hoe de komende maanden zich gaan ontvouwen. De combinatie energiecrisis, recessie en schuldencrisis lijken me maatschappelijk gezien namelijk niet echt een prettige combinatie :X

Ik spreek helaas uit ervaring. Een paar jaar terug ging mijn situatie enorm rap van thuiswonen en spaargeld hebben (niet super veel overigens) naar huren en in de schulden zitten. Contract wat niet verlengd werd, vervolgens wat gedoe met het UWV, en als ZZP'er uiteindelijk nét niet genoeg verdienen waardoor rekeningen bleven liggen. Als er dan wel weer wat extra geld binnenkwam dankzij nieuwe klussen waren die schulden inmiddels verergerd omdat de betaaltermijn verstreken was. Schuld 1 afbetaald, nieuwe onverwachte rekening kon daardoor niet betaald worden, riedeltje begon weer opnieuw. En dat werd steeds wat erger. Op een gegeven moment kreeg ik als cadeautje 500 euro gestort van m'n ouders, maar dat was eigenlijk direct op aan openstaande rekeningen. Ondertussen at ik enorm ongezond want dat was nog te betalen. De postbode kreeg ik hartkloppingen van en post ging zonder te kijken de lade in, uit angst dat er nieuwe rekeningen tussen zaten. Als ik ze niet zag waren ze er niet. Erop terugkijkend natuurlijk enorm stom om te doen, maar op dat moment heb je een soort kortsluiting ofzo. Ik kan het ook niet echt uitleggen, maar het was echt oogkleppen op en zo goed mogelijk doen alsof alles prima was, tot je een punt bereikt dat je dat niet meer vol kunt houden. Sindsdien weet ik dat je relatief snel in een soort web van financiële ellende terecht kunt komen en zodra je dat goed en wel beseft is het al veel te laat. Dat er een soort stigma zit op (financiële) hulp vragen en schulden hebben helpt niet mee, en dat er een hele business bestaat rondom schulden ook niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
SomerenV schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 02:32:
[...]

Dat er een soort stigma zit op (financiële) hulp vragen en schulden hebben helpt niet mee, en dat er een hele business bestaat rondom schulden ook niet.
Je vergeet hier te vermelden dat er een gigantische business bestaat rondom het creëren van schulden.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Vooropgesteld: ik ben het nog steeds met je eens dat op middellange termijn iedereen zo veel mogelijk moet minderen op zijn energieverbruik.

Echter zitten we nu (bijna) in een perfect storm scenario voor aanstaande winter. Jij blijft maar volhouden dat het de markt is en je er weinig aan kunt doen (energiebedrijven gaan anders kapot etc, etc, etc)

Tijdens Corona crisis heeft NL in 2 jaar tijd iets van 60 miljard in de samenleving gepompt om de boel overeind te houden.

Laten we nu eens een rekensommetje maken:
8 miljoen huishoudens in NL.
Stel dat er een kwart daarvan echte problemen gaan ontstaan met de gas/electra rekening.
Stel dat deze huishoudens gemiddeld 1500 kuub gas verbruiken en 2000Kwh
Stel dat oude prijzen gas 75 cent en electra 25 cent zijn; prijzen nu 2 euro en 60 cent
Stel dat we dat prijsverschil als samenleving gaan compenseren:

Gas: 2.000.000 * 1500 * 1,25 = 5,2 mrd
Electra: 2.000.000 * 2000 * 0,35 = 1,4 mrd
Totaal 6,6 mrd.

Kunnen we best wel wat jaartjes compenseren zonder dat we daar als samenleving direct de pijn van voelen.

Ik vermoed alleen dat Corona wat directer de aanhang van de nu regerende politieke partijen pijn deed en we dus zonder 'moeite' 60 mrd er doorheen gejaagd hebben.

wat is dan 7 mrd om de onderkant van de samenleving de winter door te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:05:
[...]

Vooropgesteld: ik ben het nog steeds met je eens dat op middellange termijn iedereen zo veel mogelijk moet minderen op zijn energieverbruik.

Echter zitten we nu (bijna) in een perfect storm scenario voor aanstaande winter. Jij blijft maar volhouden dat het de markt is en je er weinig aan kunt doen (energiebedrijven gaan anders kapot etc, etc, etc)

Tijdens Corona crisis heeft NL in 2 jaar tijd iets van 60 miljard in de samenleving gepompt om de boel overeind te houden.

Stel dat er een kwart daarvan echte problemen gaan ontstaan met de gas/electra rekening.
Stel dat oude prijzen gas 75 cent en electra 25 cent zijn; prijzen nu 2 euro en 60 cent

Totaal 6,6 mrd.

Kunnen we best wel wat jaartjes compenseren zonder dat we daar als samenleving direct de pijn van voelen.

Ik vermoed alleen dat Corona wat directer de aanhang van de nu regerende politieke partijen pijn deed en we dus zonder 'moeite' 60 mrd er doorheen gejaagd hebben.

Dan zijn alle energieboeren failliet, een gigantische hoop gezeik, en nog een gat van 6.5 miljard? Wat schiet je daar mee op vraag ik mij dan af. Als die energieboeren niet 7 miljard op de plank hebben liggen, wat is het idee dan ze verplichten het te betalen? Het enige effect is dat de hele handel failliet gaat.

Overigens is natuurlijk heel veel corona steun bij de gewone burger ook terecht gekomen, doordat die doorbetaald werden door bedrijven die anders failliet gingen. Maar ik snap ook niet helemaal de vergelijking: Immers werd de coronasteun door de overheid betaald primair, en niet door (nuts) bedrijven. En dat is het enige punt wat ik maak in de posts die je quote: Ik geloof niet dat de energieboeren miljarden cash voorraden hebben. Ik ben juist iemand die vanaf het begin heeft gezegd dat het aan de overheid is, samen met aan de burger. Dus de overheid kan energiebelastingen verlagen, en bij de laagste inkomens waar het echt nodig is ook nog inkomensafhankelijke subsidies. En dan nog steeds zullen we het allemaal voelen, en zullen mensen de thermostaat op 18 graden moeten zetten komende winter. Maar hopelijk niet uit hoeven te zetten.

(En ik had nog een paar andere voorstellen, maar goed, die had ik al eerder gepost, dus ga het niet helemaal herhalen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

Dat is alle energieboeren failliet, een gigantische hoop gezeik, en nog een gat van 6.5 miljard? Wat schiet je daar mee op vraag ik mij dan af. Als die energieboeren niet 7 miljard op de plank hebben liggen, wat is het idee dan ze verplichten het te betalen? Het enige effect is dat de hele handel failliet gaat.

Overigens is natuurlijk heel veel corona steun bij de gewone burger ook terecht gekomen, doordat die doorbetaald werden door bedrijven die anders failliet gingen. Maar ik snap ook niet helemaal de vergelijking: Immers werd de coronasteun door de overheid betaald primair, en niet door (nuts) bedrijven. En dat is het enige punt wat ik maak in de posts die je quote: Ik geloof niet dat de energieboeren miljarden cash voorraden hebben. Ik ben juist iemand die vanaf het begin heeft gezegd dat het aan de overheid is, samen met aan de burger. Dus de overheid kan energiebelastingen verlagen, en bij de laagste inkomens waar het echt nodig is ook nog inkomensafhankelijke subsidies. En dan nog steeds zullen we het allemaal voelen, en zullen mensen de thermostaat op 18 graden moeten zetten komende winter. Maar hopelijk niet uit hoeven te zetten.
Sorry, onhandige quote van me.

Was ook niet het idee om die 7 mrd bij de energieboeren neer te leggen, maar direct bij de overheid.

Had het idee dat jij daar ook niet helemaal achter stond en vooral aandrong op besparen.

Maar feitelijk denken we er dan hetzelfde over ;) : riant ingrijpen om sociale onrust te voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 16:57
jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:05:
[...]

Totaal 6,6 mrd.

Het probleem is dat het niet alleen om geld gaat. Kunnen we wel genoeg gas/energie kopen als Rusland de kraan dichtknijpt? Als er niet genoeg energie is om aan de vraag te voldoen dan kan je er nog zoveel geld tegen aangooien, maar effect gaat het niet hebben (behalve het rijker maken van de gas/olieproducenten). in tegenstelling, dit soort prijslimieten kunnen de marktprijs zelfs laten exploderen, omdat mensen/bedrijven blijven consumeren alsof de prijs laag is/er genoeg aanbod is.

Naar mijn mening is de enige 'oplossing' de prijzen hoog te laten, zodat mensen een reden hebben om energie te besparen. Niemand zou natuurlijk in een vrieskist moeten zitten deze winter, maar een 1 of 2 graden lager dan normaal is bijna niet aan te ontkomen. Voor de inkomens waar dit nog steeds niet te betalen is moet er natuurlijk compensatie komen (bijvoorbeeld verhoging inkomensafhankelijke toeslagen).

Deze oplossing gaat voor veel mensen natuurlijk niet fijn zijn, maar deze hele situatie is gewoon niet fijn. Het is nu alleen een kwestie van bepalen hoe we de impact zoveel mogelijk mitigeren en hoe we deze impact over de bevolking verdelen. Een oplossing (op de korte termijn) die geen negatieve kanten heeft bestaat, naar mijn mening, helaas niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

FaceDown schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Dat kan bijna iedereen betalen. Alleen zullen veel mensen er dingen voor moeten laten. Geen nieuwe telefoon, geen Netflix, Videoland en Disney plus, geen loterijen, niet meer roken, niet meer drinken, niet elke dag vlees, alleen winkelmerken boodschappen, hobbies afschaffen, geen dure kleding, niet op vakantie en etc etc.
Maar we zijn met z'n allen zo verwend geraakt dat iedereen denkt dat bovenstaand lijstje allemaal primaire levensbehoeftes zijn geworden. En dan is het natuurlijk de schuld van "Den Haag" als men opeens in de problemen komt.
De meeste mensen leven boven hun stand en die zullen het deksel op de neus gaan krijgen. Ik vind dan ook niet dat anderen die wel verstandige keuzes gemaakt hebben op moeten draaien voor die groep.
je zit goed in je eigen bubbel met die gedachten en die nog 28 ander mensen

dat kan bijna niemand betalen als zie hoe veel mensen bij mijn in buurt net over 1000 euro per maand hebben kunnen echt niet 750 voor gas en licht over hebben.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
SomerenV schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 02:32:
[...]

Veel mensen 'voelen' het nu ook nog niet. [/small]
Ik denk dat deze mensen inderdaad niet goed bijhouden wat ze uitgeven aan energie (zoals je verder ook insinueert met de oogkleppen). In de maand Juli heb ik mijn nota van 2021 naast die van 2022 gelegd. Gasgebruik was hetzelfde, stroom was iets minder dan in jaar 2021. Ik heb dus in totaal minder verbruikt, en toch ging ik van 32 euro naar 79 euro.

Ik voel het nu zeker wel al, en houd mijn hart vast voor de winter waarin ik ga kijken of ik het helemaal zonder verwarming kan doen. Helaas kan ik weinig aanpassingen doen waardoor mijn energieverbruik vermindert. Ik verbruik al heel weinig, en kan niet meer isoleren of aanpassingen doen waardoor ik bespaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Weltschmerz op 15-08-2022 09:13 ]

&

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
[Jawel hoor, gewoon door slimme keuzes te maken in het leven, zoals thuis blijven wonen tijdens studie, zodat je schuldenvrij bent en blijft. Wat langer thuiswonen en je volledige salaris voor een aantal jaar opzij zetten
Dat is geen 'slimme keuze', daar is een geheel andere term voor. Jouw 'slimme keuze' legt de rekening gewoon bij een ander, slim ja, al zou ik dat toch anders omschrijven.

Al met al leidt het kennelijk ook tot een onrealistisch wereldbeeld, niet iedereen bereikt zijn doelen aan de hand van paps en mams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

DeDooieVent schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Dat is geen 'slimme keuze', daar is een geheel andere term voor. Jouw 'slimme keuze' legt de rekening gewoon bij een ander, slim ja, al zou ik dat toch anders omschrijven.

Al met al leidt het kennelijk ook tot een onrealistisch wereldbeeld, niet iedereen bereikt zijn doelen aan de hand van paps en mams.
Iets ander debat, maar zo onrealistisch vind ik het niet, het is een cultuur kwestie. Het is in Nederland 'raar' als je nog in late 20 bij je ouders woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
HollovVpo1nt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Iets ander debat, maar zo onrealistisch vind ik het niet, het is een cultuur kwestie. Het is in Nederland 'raar' als je nog in late 20 bij je ouders woont.
Onrealistisch, raar, geenszins, ik heb zelf een kind en al is ie nu 12, hij mag hier blijven wonen tot ik horizontaal de deur verlaat, dat is het punt ook niet. Punt is dat de rekening wordt verschoven van mijn kind naar mij, dat is verder prima en ik kan dat betalen, maar dat is niet iets vanzelfsprekends en niet iets waar iedereen de keuze in heeft, ik zelf had die keuze niet bijvoorbeeld.

De vanzelfsprekendheid van die post was waar ik op reageerde, alsof het alleen maar een kwestie van "keuze is" dat jouw ouders de middelen en de wil hebben jou te blijven ondersteunen, het mag duidelijk zijn dat die keuze niet bij de poster liggen maar bij zijn ouders, verder helemaal prima, maar om jezelf nu op de borst te kloppen dat je van die fantastische keuzes maakt gaat mij wel wat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

DeDooieVent schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Onrealistisch, raar, geenszins, ik heb zelf een kind en al is ie nu 12, hij mag hier blijven wonen tot ik horizontaal de deur verlaat, dat is het punt ook niet. Punt is dat de rekening wordt verschoven van mijn kind naar mij, dat is verder prima en ik kan dat betalen, maar dat is niet iets vanzelfsprekends en niet iets waar iedereen de keuze in heeft, ik zelf had die keuze niet bijvoorbeeld.

De vanzelfsprekendheid van die post was waar ik op reageerde, alsof het alleen maar een kwestie van "keuze is" dat jouw ouders de middelen en de wil hebben jou te blijven ondersteunen, het mag duidelijk zijn dat die keuze niet bij de poster liggen maar bij zijn ouders, verder helemaal prima, maar om jezelf nu op de borst te kloppen dat je van die fantastische keuzes maakt gaat mij wel wat te ver.
Wellicht ging de originele post daar wel vanuit, maar in zo'n situatie hoef je ook niet alles bij de ouders neer te leggen. Thuiswonen =/= lastenloos wonen. Je draagt bij in de energienota, in de boodschappen en in het huishouden. Sec de huisvestingskosten bespaar je en dat is de grootste kostenpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik lees al ff mee, maar in de discussie over hoe lang je thuis blijft wonen gaat iedereen er wel vanuit dat je in perfecte harmonie bij je ouders kunt blijven wonen. Er zijn veel mensen voor wie dat niet mogelijk is en het dus voor de lieve vrede zaak is zsm op jezelf te gaan wonen. En dan gaat je plannetje om maximaal te sparen en dan een huis te kopen met je 200k spaargeld het raam uit. Of als je onderweg naar je plan met tegenslagen te maken krijgt en je buffer ziet verdampen * Destruction been there... 2 keer zelfs, de laatste keer door een pandemie...

Al met al is 't momenteel geen vetpot maar ik mag niet klagen. Wel moet ik in oktober een nieuw contract voor energie... Ik bereid me maar vast voor op het ergste in een huurhuis uit 1946 met energielabel E...
Sandor_Clegane schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:45:
Iedereen kan dus prima rondkomen, je moet gewoon even beter je best doen.
Als het toch zo simpel was...

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 15-08-2022 12:29 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

https://www.nu.nl/vakanti...dagje-uit-betaalbaar.html

https://www.nu.nl/geldzak...at-je-ermee-bespaart.html

https://www.nu.nl/geldzak...-zo-ga-je-daarmee-om.html

https://www.nu.nl/geldzak...oe-vind-je-een-goede.html

https://www.nu.nl/werk/62...lonen-opeens-zo-hard.html

https://www.nu.nl/werk/61...t-de-voor-en-nadelen.html

Ik heb er even een tijdje op gelet, maar het is wel grappig hoeveel berichten er ineens zijn over hoe de broekriem aan te trekken.

Iedereen kan dus prima rondkomen, je moet gewoon even beter je best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz

Edit 2: sarcasmemeter stond uit.

[ Voor 99% gewijzigd door Weltschmerz op 15-08-2022 12:45 ]

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Weltschmerz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Deed ik al, en vrienden ook.

[...]

Ik douche al korter dan 5 minuten.

[...]

Is al bespreekbaar, en wij delen zaken wanneer het moet. Gaan alleen naar wat goedkopere dingen áls we al uitgaan. Meeste hobby's die we delen kosten per uur zeer weinig (bordspellen bijvoorbeeld).

[...]

Kost geld. Ik heb mijn budget prima op orde. Snijden kan nergens.

[...]

Prima voor die cao's, maar bij mij stijgt het loon niet gelijk met de inflatie.

[...]

Fijn dat er geld uitgetrokken wordt, maar dit is op mij niet van toepassing.

[...]

Ik doe al jaren "gewoon even beter mijn best" (hoe neerbuigend kun je iets opschrijven). Het is niet voor iedereen zo makkelijk, en het kan jaren duren voordat je echt financieel ergens op vooruit gaat. Als je dan tijdens die jaren pech hebt en er is enorme inflatie, dan duurt het helaas nog langer. "Gewoon beter je best doen" is niet altijd zo simpel, en veel te kort door de bocht.
Het was sarcasme, sorry als dat niet duidelijk was. :) Ik zal er volgende keer even tags omheen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
Sandor_Clegane schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Het was sarcasme, sorry als dat niet duidelijk was. :) Ik zal er volgende keer even tags omheen zetten.
Oh lol, voel ik me even achterlijk... :D _/-\o_

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Weltschmerz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Oh lol, voel ik me even achterlijk... :D _/-\o_
Nah, is al goed. Ik vond het weer een mooi stukje beeldvorming. Straks ligt het dus gewoon aan jou als je niet rondkomt: "we hebben je zoveel tips gegeven"

Welke structurele oorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:02
Dit soort tips kan niet vaak genoeg herhaald worden. Als ik zie wat anderen uitgeven aan dingen dat eigenlijk best anders had gekund. De bewustwording dat al die hele kleine uitgaven bij elkaar opgeteld flink erin hakken ontbreekt bij heel veel mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
De torenhoge gasprijzen stijgen nog verder door de lage waterstanden. Schepen kunnen minder kolen meenemen, ook hebben kerncentrales minder koelwater waardoor de operatie deels moet worden stilgelegd. Er zijn dus minder alternatieven voor gas. Daardoor stijgt de vraag naar gas en gaat ook de prijs omhoog.
https://www.rtlnieuws.nl/...stand-kerncentrales-kolen

Het einde is niet in zicht. Ik merk dat de energieprijzen mij bijna dagelijks bezig houden, niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Piet_Piraat7 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Het einde is niet in zicht. Ik merk dat de energieprijzen mij bijna dagelijks bezig houden, niet prettig.
Hier idem, wanneer de energiekosten de hypotheek (of huur) gaan overstijgen is het niet dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt denk ik. Dit is iets waar niet iedereen rekening mee heeft gehouden. Die mensen die dat wel hebben gedaan, prima., heel mooi. Ik heb er echter niets aan, en ik doe ook gewoon mijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

aljooge schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:01:
Dit soort tips kan niet vaak genoeg herhaald worden. Als ik zie wat anderen uitgeven aan dingen dat eigenlijk best anders had gekund. De bewustwording dat al die hele kleine uitgaven bij elkaar opgeteld flink erin hakken ontbreekt bij heel veel mensen.
Oh zeker, maar op een gegeven moment is de rek eruit. En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:09

TheDudez

Usenet stofzuiger!

HollovVpo1nt schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Dat was raar. Maar met dat huizen tekort is dat niet meer zo raar helaas.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:58

SomerenV

It's something!

Sandor_Clegane schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Oh zeker, maar op een gegeven moment is de rek eruit. En dan?
Buigen of breken? Ik zou oprecht niet weten wat er gebeurt als je door alle (hard) gestegen kosten dermate diep in de shit zit dat je letterlijk niks meer kunt betalen en rekeningen bevroren worden. En die kans loop je als je te lang rood staat. Wij zouden ook nog wel kunnen bezuinigen, maar dan gaan we bezuinigen op (gezond) eten. Of dat nou een slim idee is? :X Qua huis, en dus ook verduurzaming, zijn we overgeleverd aan de huurbaas, maar die geeft het liefste niks uit. Zo heeft mijn mancave enkel glas, evenals de badkamer. Het halletje bij de voordeur is één groot tochthok, evenals de berging. Gegenereerde warmte ben je helaas zo weer kwijt en onze ketel is inmiddels meer dan 25 jaar oud en al sinds we hier wonen dringend toe aan vervanging volgens de installateur, maar hij doet het nog dus de huurbaas doet er niks aan. Ik ga wel nog kijken naar tochtstrips en radiatorfolie, maar heel veel meer kunnen we niet, los van de verwarming gewoon niet aan zetten. Echter moet je in de winter als het gaat vriezen wel iets van verwarmd water door de leidingen hebben stromen zo nu en dan omdat anders de boel bevriest en mogelijk kapot gaat, en die kosten liggen bij de huurder. Je ontkomt er dus niet aan toch gas te verbruiken en dus kosten te maken.

- We koken op gas, maar ik kook altijd voor twee dagen in verband met werk, en ik kook dan ook direct een portie mee voor m'n vriendin. Die andere dag pakt ze meestal wat uit de diepvries, maar dat is eten wat over was en we ingevroren hadden. Meestal hebben we een of twee dagen dat we gewoon koken en thuis eten, en een dag dat we frietjes ofzo hebben uit de airfryer.
- Douchen doe ik dagelijks, ook in verband met werk (boodschappen bezorgen), maar ik douche nu korter en kouder.
- We hebben een bad maar gebruiken dat nauwelijks.
- Verwarming zoveel mogelijk uit. Dan maar een fleecedeken of trui aan.
- Al onze lampen zijn LED, maar meestal staat er in de avond maar eentje aan.
- Verder hebben we dan nog de televisie, pc, diepvries, koelkast, vaatwasser en dat soort zaken, maar qua stroom zitten we wel goed. Daar waren we in juli en tientje aan kwijt.

Heel die discussie over 'had je X jaar geleden maar verstandige keuzes gemaakt' is leuk en aardig, maar 1: dat heb je lang niet altijd in de hand en 2: dat 'advies' heb je nu niks aan. Het komt eerder over als 'jullie waren dom en mogen nu op de blaren zitten'. De harde realiteit is dat enorm veel mensen al tegen hun limiet van besparen aan zitten, en dat nog veel meer mensen de komende maanden tegen die limiet aan gaan lopen. Het is niet voor niets dat diverse instanties al even de noodklok luiden over wat mogelijk komen gaat wat betreft rekeningen die niet betaald kunnen worden of schulden die hard op gaan lopen.
Piet_Piraat7 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Ik heb inmiddels rust gevonden in deze tumultueuze tijd. Eerst las ik vrij regelmatig het nieuws, en het nieuws is nu nou eenmaal vooral negatief en doemdenkerig. Dus ik ben minder nieuws gaan lezen. Nu doe ik het alleen nog in de ochtend en probeer ik voor de rest gewoon positief te blijven. Ik heb als individu toch geen invloed op the bigger picture, dus ik kan me er wel druk om gaan maken maar daar heb ik alleen mezelf mee. Extra stress voor mij en uiteindelijk is alles nog steeds kut met peren :+ Dan maar proberen te accepteren dat het nu gewoon niet heel denderend gaat in de wereld en er zelf maar het beste van maken.

Nou moet ik er wel bij vermelden dat ik een 3-jarig contract heb afgesloten afgelopen juli, dus ik zit relatief safe voor nu. Toen twijfelde ik want 1,66 is/was een hoop geld voor een m3 gas, maar als ik zie wat je er nu voor betaalt dan ben ik héél blij dat ik toen die keuze heb gemaakt. Dat geeft me ook wel wat rust. Het kan natuurlijk altijd nog fout gaan, bijvoorbeeld dat prijzen dermate hard stijgen dat energieleveranciers om gaan vallen, of ondanks vaste contracten toch prijzen gaan verhogen, maar dat zien we dan wel weer.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Buigen of breken? Ik zou oprecht niet weten wat er gebeurt als je door alle (hard) gestegen kosten dermate diep in de shit zit dat je letterlijk niks meer kunt betalen en rekeningen bevroren worden. En die kans loop je als je te lang rood staat. Wij zouden ook nog wel kunnen bezuinigen, maar dan gaan we bezuinigen op (gezond) eten. Of dat nou een slim idee is? :X Qua huis, en dus ook verduurzaming, zijn we overgeleverd aan de huurbaas, maar die geeft het liefste niks uit. Zo heeft mijn mancave enkel glas, evenals de badkamer. Het halletje bij de voordeur is één groot tochthok, evenals de berging. Gegenereerde warmte ben je helaas zo weer kwijt en onze ketel is inmiddels meer dan 25 jaar oud en al sinds we hier wonen dringend toe aan vervanging volgens de installateur, maar hij doet het nog dus de huurbaas doet er niks aan. Ik ga wel nog kijken naar tochtstrips en radiatorfolie, maar heel veel meer kunnen we niet, los van de verwarming gewoon niet aan zetten. Echter moet je in de winter als het gaat vriezen wel iets van verwarmd water door de leidingen hebben stromen zo nu en dan omdat anders de boel bevriest en mogelijk kapot gaat, en die kosten liggen bij de huurder. Je ontkomt er dus niet aan toch gas te verbruiken en dus kosten te maken.

- We koken op gas, maar ik kook altijd voor twee dagen in verband met werk, en ik kook dan ook direct een portie mee voor m'n vriendin. Die andere dag pakt ze meestal wat uit de diepvries, maar dat is eten wat over was en we ingevroren hadden. Meestal hebben we een of twee dagen dat we gewoon koken en thuis eten, en een dag dat we frietjes ofzo hebben uit de airfryer.
- Douchen doe ik dagelijks, ook in verband met werk (boodschappen bezorgen), maar ik douche nu korter en kouder.
- Verder hebben we dan nog de televisie, pc, diepvries, koelkast, vaatwasser en dat soort zaken, maar qua stroom zitten we wel goed. Daar waren we in juli en tientje aan kwijt.

Heel die discussie over 'had je X jaar geleden maar verstandige keuzes gemaakt' is leuk en aardig, maar 1: dat heb je lang niet altijd in de hand en 2: dat 'advies' heb je nu niks aan. Het komt eerder over als 'jullie waren dom en mogen nu op de blaren zitten'. De harde realiteit is dat enorm veel mensen al tegen hun limiet van besparen aan zitten, en dat nog veel meer mensen de komende maanden tegen die limiet aan gaan lopen. Het is niet voor niets dat diverse instanties al even de noodklok luiden over wat mogelijk komen gaat wat betreft rekeningen die niet betaald kunnen worden of schulden die hard op gaan lopen.

[...]

Ik heb inmiddels rust gevonden in deze tumultueuze tijd. Eerst las ik vrij regelmatig het nieuws, en het nieuws is nu nou eenmaal vooral negatief en doemdenkerig. Dus ik ben minder nieuws gaan lezen. Nu doe ik het alleen nog in de ochtend en probeer ik voor de rest gewoon positief te blijven. Ik heb als individu toch geen invloed op the bigger picture, dus ik kan me er wel druk om gaan maken maar daar heb ik alleen mezelf mee. Extra stress voor mij en uiteindelijk is alles nog steeds kut met peren :+ Dan maar proberen te accepteren dat het nu gewoon niet heel denderend gaat in de wereld en er zelf maar het beste van maken.

Nou moet ik er wel bij vermelden dat ik een 3-jarig contract heb afgesloten afgelopen juli, dus ik zit relatief safe voor nu. Toen twijfelde ik want 1,66 is/was een hoop geld voor een m3 gas, maar als ik zie wat je er nu voor betaalt dan ben ik héél blij dat ik toen die keuze heb gemaakt. Dat geeft me ook wel wat rust. Het kan natuurlijk altijd nog fout gaan, bijvoorbeeld dat prijzen dermate hard stijgen dat energieleveranciers om gaan vallen, of ondanks vaste contracten toch prijzen gaan verhogen, maar dat zien we dan wel weer.
In ieder geval waar je kan isolatiefolie aanbrengen voor de ramen. is al eerder hier genoemd. Website van milieudefensie heeft besparing berekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNhEYfX3yVgbnXNwv2f9MbFLdqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eJxleviUnd3W8L7yfIiK6fdp.jpg?f=user_large

bv deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHFmbLcNwjpX5Ogxm7_0AyVXFGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pi7a82GXNBG2jitRaTAWlG52.jpg?f=user_large

Nu laat ik een rol via ali komen samen met een rol dubbelzijdige tape en heb ik voor 25 euro 30m2 folie ipv die 15 euro voor 2m2 van Tesa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

In ieder geval waar je kan isolatiefolie aanbrengen voor de ramen. is al eerder hier genoemd. Website van milieudefensie heeft besparing berekend:

[Afbeelding]

bv deze:

[Afbeelding]

Nu laat ik een rol via ali komen samen met een rol dubbelzijdige tape en heb ik voor 25 euro 30m2 folie ipv die 15 euro voor 2m2 van Tesa
Handig. Is er ook rekening gehouden met het feit dat er dan in de lente meer gas verbruikt om te verwarmen en je op dat moment dus meer geld kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nopheros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Handig. Is er ook rekening gehouden met het feit dat er dan in de lente meer gas verbruikt om te verwarmen en je op dat moment dus meer geld kwijt bent?
Zo lang het buiten kouder is dan binnen gaat dat niet op.

En zodra het buiten graadje of 18 of meer is (wat een minimale binnentemperatuur is) moag ik hopen dat je de verwarming niet meer aanzet (en daarnaast komt veel van de warmte door zoninstraling. En daar die ga je niet blokkeren met een extra laagje plastic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Goed bezig. Ikzelf zit met stadsverwarming te kijken, nadat afgelopen 1 januari de prijzen exorbitant zijn gestegen zie ik de bui alweer hangen voor komend jaar. In december kijken ze wat de gasprijzen doen, en baseren ze de warmtetarieven voor 2023 daarop.... Onze grote vriend meneer Jetten heeft al gekeken of hij dat kon voorkomen, echter bleek dat niet mogelijk om onduidelijke redenen. Kortom, dat word flink elektrisch stoken aankomende winter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Zo lang het buiten kouder is dan binnen gaat dat niet op.

En zodra het buiten graadje of 18 of meer is (wat een minimale binnentemperatuur is) moag ik hopen dat je de verwarming niet meer aanzet (en daarnaast komt veel van de warmte door zoninstraling. En daar die ga je niet blokkeren met een extra laagje plastic)
De zon warmt mijn woonkamer in de lente regelmatig voldoende op zodat ik de verwarming niet hoef aan te zetten, op dat moment is het buiten toch echt kouder dan binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nopheros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

De zon warmt mijn woonkamer in de lente regelmatig voldoende op zodat ik de verwarming niet hoef aan te zetten, op dat moment is het buiten toch echt kouder dan binnen.
Nou ja, je kan het er altijd afhalen op dat moment. Maar ik verwacht zelf dat ook in de lente het voordeel van de extra isolatie ruimschoots opweegt tussen ietsjes minder stralingswarmte van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nopheros schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

En zoals ik ook zei in mijn reactie: de warmte van de zon in de lente is straling. En dat plastic laagje houdt geen zonnestraling tegen. Het zorgt voor een extra luchtlaag die convectie vóórkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

bv deze:

[Afbeelding]

Hmmm, misschien toch wel handig voor mijn voordeur. Daar heb ik nog geen dubbelglas, omdat de voordeuren al een eeuwigheid op de vervangingslijst staan. Dus dat leek zonde.
Wordt ook weer tijd voor een nieuw rondje tochtstrippen, die heb ik bij de laatste schilderbeurt verwijderd.

Op zich ben ik niet zoveel kwijt in mijn flatje, twee-derde van mijn rekening, is de eenderde gedeelde stookkosten, ongeveer een tientje. (Waarschijnlijk kan ik beter gaan inzetten op het promoten van simpele isolatiemaatregelen in de flatapp. Hebben ze ook folie voor ramen van 4 bij 2 meter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58

Tja als ik een 3 jarig contract had afgesloten voor € 1,66 per kuub had ik waarschijnlijk ook wat meer rust gehad. Ik zit nu bij Vattenfall met een modelcontract. De kuub prijs is gelijk aan wat jij betaalt, maar die kan aangepast worden. Als ik dan bedragen zie van ruim € 3 de kuub maak ik mij wel serieus zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 14:54
stylezzz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Goed bezig. Ikzelf zit met stadsverwarming te kijken, nadat afgelopen 1 januari de prijzen exorbitant zijn gestegen zie ik de bui alweer hangen voor komend jaar. In december kijken ze wat de gasprijzen doen, en baseren ze de warmtetarieven voor 2023 daarop.... Onze grote vriend meneer Jetten heeft al gekeken of hij dat kon voorkomen, echter bleek dat niet mogelijk om onduidelijke redenen. Kortom, dat word flink elektrisch stoken aankomende winter....
Veel warmtenetten worden nog voor een groter of kleiner deel verwarmd door middel van aardgas. In die gevallen bestaat er dus een koppeling tussen de warmtetarieven en de prijs van gas.
Zo onduidelijk is dat niet.

Als ze niet bijstoken met gas in de koude periode, dan wordt het toch ernstig fris in een hoop huizen die op een warmtenet zijn aangesloten. Aan de rand van de wijk staat ook vaak een gebouwtje, waar een 8 bar hogedruk gasleiding naar binnen loopt, om het warmtenet even flink warmer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Trichoglossus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Veel warmtenetten worden nog voor een groter of kleiner deel verwarmd door middel van aardgas. In die gevallen bestaat er dus een koppeling tussen de warmtetarieven en de prijs van gas.

Als ze niet bijstoken met gas in de koude periode, dan wordt het toch ernstig fris in een hoop huizen die op een warmtenet zijn aangesloten. Aan de rand van de wijk staat ook vaak een gebouwtje, waar een 8 bar hogedruk gasleiding naar binnen loopt, om het warmtenet even flink warmer te maken.
Helaas, 'mijn' warmtenet word slechts voor 5% met aardgas opgestookt, de rest is warmte wat overblijft van de amercentrale in geertruidenberg. Om een prijs te kunnen bepalen hiervoor is ooit het 'NMDA' bedacht, wat stond voor Niet Meer Dan Anders.... Dat is al nooit gelukt, maar met de huidige gastarieven gaan ze helemaal los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Trichoglossus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Dat mag, maar dan moet je niet stadsverwarming promoten als duurzaam, want stoken op gas is weinig duurzaam aan, misschien nog wel inefficiënter, dan op locatie stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20

BeaM-R

Powerrrrr

Het is wel degelijk duurzaam, grootste gedeelte is namelijk restwarmte. In Breda ligt bijvoorbeeld zo'n warmtenet wat met restwarmte van de Amercentrale wordt gevoed. Net in Breda wordt momenteel ook uitgebreidt/vervangen. Het is alleen erg duur in aanleg.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Will_M schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:47:
[...]

(y)

Met dat voorbeeld aangaande die boodschappen zou je over de komende 3 jaar een salarisverhoging moeten krijgen van 50% (om van €400,- naar €600,- te kunnen komen zónder verlies aan 'inkomen').

Inflatie werk loonsverhogingen in de hand... Loonsverhogingen werken automagisch een devaluatie van het geld in de hand ... En dat noemen we vervolgens dan weer inflatie.
Ja, en hier ben ik inderdaad wel benieuwd naar hoe dit werkt.
De arbeidsmarkt is gek, dus bijna iedereen kan of een loonsverhoging krijgen, of van baan wisselen en zo een stap maken. Maar als iedereen dat doet, wordt het geld vanzelf minder waard, en dus weer inflatie.

Hoe werkt deze vicieuze cirkel eigenlijk, economisch gezien? Moet er dan echt eerst een crash/crisis komen voordat we hier weer uit kunnen komen? Gaan prijzen uberhaupt nog zakken, of blijven ze vanaf nu op dit niveau en gaan de lonen langzaam maar zeker hier naartoe groeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:01
Rossi schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Ja, en hier ben ik inderdaad wel benieuwd naar hoe dit werkt.
De arbeidsmarkt is gek, dus bijna iedereen kan of een loonsverhoging krijgen, of van baan wisselen en zo een stap maken. Maar als iedereen dat doet, wordt het geld vanzelf minder waard, en dus weer inflatie.

Hoe werkt deze vicieuze cirkel eigenlijk, economisch gezien? Moet er dan echt eerst een crash/crisis komen voordat we hier weer uit kunnen komen? Gaan prijzen uberhaupt nog zakken, of blijven ze vanaf nu op dit niveau en gaan de lonen langzaam maar zeker hier naartoe groeien?
Dat kan in principe drie kanten op:
1) lonen en prijzen beide omhoog tot een nieuwe normaal ontstaat (loon / prijs spiraal); eventueel gevolgd door @3
2) energieprijzen normaliseren en prijzen dalen (beperkt) mee. Na een aantal jaar is koopkracht gecorrigeerd via salaris groei
3) prijzen stijgen en lonen niet. Niemand kan de prijzen nog betalen, waardoor productie stil valt, bedrijven failliet gaan en werkeloosheid snel toe neemt (recessie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Laatst online: 25-03 22:21
Flozem schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

1) lonen en prijzen beide omhoog tot een nieuwe normaal ontstaat (loon / prijs spiraal); eventueel gevolgd door @3
2) energieprijzen normaliseren en prijzen dalen (beperkt) mee. Na een aantal jaar is koopkracht gecorrigeerd via salaris groei
3) prijzen stijgen en lonen niet. Niemand kan de prijzen nog betalen, waardoor productie stil valt, bedrijven failliet gaan en werkeloosheid snel toe neemt (recessie)
Thx, en hoe komt de wereld dan weer uit 3?
Op dit moment is er nog meer werk dan dat er werkenden zijn. Dus dat zou betekenen dat we nog lang niet in de buurt van 3 komen, dat 1 op dit moment vollop aan de gang is, en dat 3 dus uiteindelijk onvermijdelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rossi schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Op dit moment is er nog meer werk dan dat er werkenden zijn. Dus dat zou betekenen dat we nog lang niet in de buurt van 3 komen, dat 1 op dit moment vollop aan de gang is, en dat 3 dus uiteindelijk onvermijdelijk is?
Nou ja, centrale banken proberen inflatie te beperken door rente te verhogen. Probleem is voor Europa dat inflatie die grotendeels gedreven wordt door hoge energieprijzen, niet door de centrale bank beperkt wordt. De spiraal kan wel beperkt worden, met als probleem dat dat wel betekend dat de economie afremt, dat er niet gigantisch veel geld beschikbaar is, etc. En dat doet het weer slecht bij de verkiezingen.

Maar goed, eerst moeten energieprijzen stabiliseren. En dat is vooralsnog problematisch. Het is ook niet zozeer dat energie duur is, het probleem is dat de vraag naar energie hoger is dan het aanbod. Aanbod vergroten gaat jaren duren tenzij Rusland ineens een 180 graden draai maakt. Dus dan moet de vraag naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:09

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Zo simpel is het niet. Ik denk dat de prijzen voor voedsel en energie nog verder gaan stijgen. Mensen zullen niet zo snel worden ontslagen. Tenzij je werkt in de kwetsbare sector zo als entertainment, horeca en waar veel materialen tekort is. Of waar veel energie wordt verbruikt. De bedoeling is dat we gaan consuminderen dat is de reden om de rente te laten stijgen. De lonen zullen wel ietsjes stijgen maar dit ligt helemaal aan de sector waar je werkt. Mensen zullen minder leuke dingen gaan doen. En meer geld kwijt zijn aan vaste lasten. Ze zullen ook minder geld uitgeven aan verduurzamen tenzij het redelijk snel terug verdient als ze geld hebben. En er zal meer geshopt worden bij de lidel en ongezonder eten want het is goedkoper. Waardoor de ziekte kosten weer omhoog gaan.

Bereidt je zoveel mogelijk voor als dat kan. Verwacht niks van de overheid dan kan het alleen maar beter worden.

[ Voor 4% gewijzigd door TheDudez op 15-08-2022 17:02 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Grappig dat je dat zegt, ik had net een hele discussie over dit fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:01
Rossi schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Bij 3 is er eigenlijk een reset, waarna je waarschijnlijk in @2 belandt. Overigens is dit allemaal wat simpel voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
BeaM-R schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:20:
Het is wel degelijk duurzaam, grootste gedeelte is namelijk restwarmte. In Breda ligt bijvoorbeeld zo'n warmtenet wat met restwarmte van de Amercentrale wordt gevoed. Net in Breda wordt momenteel ook uitgebreidt/vervangen. Het is alleen erg duur in aanleg.
Ja, vast. In regio Utrecht is de verdeling 65% via elektriciteitscentrale (gas) en 10% piekketel (gas). De rest (25%) is biomassacentrale. Driekwart van de warmte wordt met gas gestookt...

In Amstelveen wordt gewoon 97% van de warmte met gas gestookt... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 18:17
[...]

[...]

Hang geïsoleerde gordijnen op, helpen heel goed.
Dat raamfolie rommel is leuk en helpt minimaal en gaat eruit zien als een vissen kom als je naar buiten kijkt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Ja, vast. In regio Utrecht is de verdeling 65% via elektriciteitscentrale (gas) en 10% piekketel (gas). De rest (25%) is biomassacentrale. Driekwart van de warmte wordt met gas gestookt...

In Amstelveen wordt gewoon 97% van de warmte met gas gestookt... _O-
Maar dat veranderd toch niet dat het restwarmte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Sissors schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Maar dat veranderd toch niet dat het restwarmte is?
Jij denkt dat stadsverwarming per definitie restwarmte is? In regio Utrecht is slechts 29% restwarmte en in Amstelveen 6%. De rest is gewoon fossiele energie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Jij denkt dat stadsverwarming per definitie restwarmte is? In regio Utrecht is slechts 29% restwarmte en in Amstelveen 6%. De rest is gewoon fossiele energie...
Nou ja, geen idee. Maar als het geen restwarmte is, ja dan ben ik het direct met je eens dat het compleet zinloos is. (Nou ja, wat uitzonderingen zoals wanneer je in IJsland woont en je een hele hoop warmte in de aarde hebt). Maar dat het fossiel is, betekend niet dat het geen restwarmte is. En ik vind iig niet zo snel die percentages dat het bijna geen restwarmte zou zijn. Van Amstelveen lijkt het restwarmte van een gasgestookte energiecentrale te zijn. Ja fossiel dus, maar alsnog restwarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Het probleem is, en dat lijken mensen niet te snappen, dat dat het enige is wat je kan doen. En zoals ik al eerder heb geschreven, ik ben echt er voor dat mensen ondersteund moeten worden waar mogelijk en nodig. Maar de andere kant hier lijkt te zijn: Of we nationaliseren alles, of we zeggen gewoon dat bijvoorbeeld elektriciteit gelimiteerd wordt op €0.30/kWh. En is het probleem opgelost!

Nee, dan verschuif je de kosten, of naar de belastingbetaler, of naar de leveranciers. En dat laatste zou niet zo'n probleem zijn, als ze het konden betalen. Maar dat kunnen ze niet, dus die gaan dan in een paar maanden allemaal omvallen, en dan verandert er niks aan de problemen.

Hoe is WW2 gewonnen? Negentig procent belasting. Ook in kapitalistisch Amerika.
Er is geld zat de vraag is alleen willen de rijken écht de oorlog winnen of is het maar een spelletje?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
[...]

Was het maar zo simpel

Vroegah,

Toen men van 6 dagen naar 5 daagse werkweek gingen, 'dat kan niet dan gaan we falliet"
Toen men van 14 uur naar 12 urige werkdag ging, 'dat kan niet dan gaan we falliet'
Toen men naar een 38 urige werkweek gingen riep men 'dat kan niet, dan gaan we falliet'

Winsten zijn door de jaren enkel gestegen, 'dat kan niet' is eerder een 'dat willen wij niet' Ook als het minimum loon met 50% omhoog zou gaan, vergaat de wereld niet.

Nu is het slechts nep welvaart, ik kan goedkoop met het vliegtuig op vakantie omdat ik niet wil zien dat daar mensen zijn die onderbetaald worden. Krijgen die mensen wel fatsoenlijk betaald, zou ik slechts één keer per 3 jaar op vliegvakantie kunnen. Die mensen kunnen dan ook meer uitgeven aan luxe. Netto zal het niet veel uitmaken, hoger loon == minder subsidie vs de terug lopende winsten bij Schiphol bv.

En mbt energie, er +- is net zoveel vraag, we moeten het slechts ergens anders vandaan halen, dat die prijzen 5x over de kop gaan. Ligt niet aan vraag en aanbod maar door geopolitiek en aan de winstmaximalisatie van onze kapitalistische wereldmaatschappij die elk excuus aangrijpen inclusief onze regering met hun belastingen, mooie meevaller noemen ze dat!

En dan zie ik mijn buurvrouw wanhopig worden want ze weet niet hoe ze die energie rekeningen over een paar maanden kan betalen.

De waarheid zal in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChojinZ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Ja, want ook iedereen heeft de mogelijkheid om, tot zijn 30e, zonder ook maar 1 cent kost kostgeld te betalen, bij zijn ouders te blijven wonen.
Vinden 99% van de ouders ook totaal geen probleem...

Dude... denk ff na... 8)7
15 jaar geleden was bij ons ook heel normaal om van uit huis te studeren. Kan ook makkelijk gezien er overal scholen zijn en je een ov jaar kaart krijgt. Ik betaald wel 150euro koste geld per maand, maar dat lijk mij heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
T-Forever schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

En mbt energie, er +- is net zoveel vraag, we moeten het slechts ergens anders vandaan halen, dat die prijzen 5x over de kop gaan. Ligt niet aan vraag en aanbod maar door geopolitiek
Ja want door die geopolitiek is de aanbod kant op zijn gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de rest gewoon consuminderen.
Zelf maak ik mij geen zorgen gezien mijn nieuwbouw huis.
Maar ken ik mensen die bewust een oude boerderij hebben gekocht en zeer veel energie verbruiken per jaar om beetje warm te hebben.

Zelf vind ik eigenlijk best wel asociaal dat er mensen zijn die zo veel gas verbruiken per jaar. Eigenlijk ben ik best wel blij met de hogere prijzen zodat we allemaal wat kunnen consuminderen. Uiteindelijk is dat ook juist beter voor ons.

Misschien is ook beter om zo oude boerderij te slopen en een blok energie zuinige woningen neer te zetten. Daarmee van je ook meteen twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:45:
Maar ken ik mensen die bewust een oude boerderij hebben gekocht en zeer veel energie verbruiken per jaar om beetje warm te hebben.

Zelf vind ik eigenlijk best wel asociaal dat er mensen zijn die zo veel gas verbruiken per jaar. Eigenlijk ben ik best wel blij met de hogere prijzen zodat we allemaal wat kunnen consuminderen. Uiteindelijk is dat ook juist beter voor ons.

Misschien is ook beter om zo oude boerderij te slopen en een blok energie zuinige woningen neer te zetten. Daarmee van je ook meteen twee vliegen in 1 klap.
Ik snap niet wat er asociaal aan is. Iemand moet die onzuinige panden bewonen en even de bulldozer erover heen halen en een nieuw pand erop zetten gaat niet want er zijn te kort werklui.

Deze mensen zijn geen aso’s, maar grote pechvogels met deze prijsstijgingen en daarbovenop willen niet veel meer dit soort panden kopen en mag je nog zien hoe je hier weer voor een redelijke prijs vanaf komt.

Zal je zien, hebben uitgerekend zij een onbetaalbare energierekening, verdienen ze te veel voor elke vorm van compensatie en is het pand bij lange na niet meer te verkopen voor de prijs waarvoor je het had aangeschaft. Zit je met je torenhoge lasten in een veel te duur pand, met prachtig uitzicht en blijkt alles toch uitzichtloos. Wat moet je dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Zelf vind ik dit eigenlijk best een asociale stelling die getuigt van een groot gebrek aan inlevingsvermogen en medemenselijkheid.

Het overgrote deel van de bewoners van huizen die relatief veel gas verbruiken om hun woning warm te kunnen houden hebben hier niet voor gekozen en hebben niet de middelen om hier iets aan te doen.

Om dan enkel om die paar procent die bewust teveel gas verbruikt te benoemen als argument om blij te zijn met hogere prijzen en dat 'iedereen' maar moet consuminderen is vrij kortzichtig. Jij hoeft je zoals je zelf zegt geen zorgen te maken met je mooie nieuwbouwhuis, maar denk ook even aan de miljoenen mensen die deze luxe niet hebben.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Laatst online: 11-09 17:59
Lijkt me een goed idee! Een oude boerderij in het buitengebied slopen en er dan een mooi blok moderne woningen voor neerzetten.

Sorry voor de passief-agressiviteit, maar het gebrek aan inleving in deze post vind ik echt stuitend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 07:06

Vrijdag

De Zwarte

aljooge schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Zit je met je torenhoge lasten in een veel te duur pand, met prachtig uitzicht en blijkt alles toch uitzichtloos. Wat moet je dan?
Gewoon weer bij hun ouders gaan wonen. Gratis wonen, een altijd gevulde koelkast en de was komt vanzelf weer schoon en gestreken terug in de kast.

Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen 8)

/s ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weltschmerz
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

15 jaar geleden was bij ons ook heel normaal om van uit huis te studeren. Kan ook makkelijk gezien er overal scholen zijn en je een ov jaar kaart krijgt. Ik betaald wel 150euro koste geld per maand, maar dat lijk mij heel normaal.
Er zijn ook andere redenen waarom je niet bij je ouders kunt blijven wonen. Sommige ouders kunnen het niet langer betalen, andere misbruiken/mishandelen de kinderen, overlijden, etc.
Eens even kijken... "Nieuwbouw huis", "Oude boerderij gekocht", "topic over lage inkomens"... Zou het kunnen dat waar jij over spreekt hier niet relevant is?

Mensen met lage inkomens kunnen doorgaans geen huis kopen, hebben geen geld voor, en geen controle over, voorzieningen waardoor zij besparen op energie. Investeren kost geld, wat mensen met lage inkomens doorgaans niet veel hebben, en zeker niet om zo maar opeens uit te geven. Lage inkomens overleven met korte-termijnbeslissingen, niet omdat ze niet verder kunnen denken (hoewel dat een bewezen probleem is bij mensen die van dag tot dag moeten leven op een beperkt budget, en niet inherent is aan henzelf maar aan het probleem), maar omdat ze het moeten. Het snelle stijgen van de energieprijzen is niet te overzien, en inmiddels is het nog alleen mogelijk om in te grijpen door mensen die macht hebben (op grote schaal, bij. politiek) of mensen die al geld hebben (op kleine schaal, bijv. mensen met hogere inkomens, mensen met kapitaal, mensen met spaargeld).

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Weet je, ik deel voor een groot deel je mening. Je kunt op individuele basis niet alles mensen verwijten. "Shit happens".

Echter het grote gedeelte van mensen die structureel rechts en rechtser stemden omdat ".... " en zo min mogelijk solidair wilde zijn. Die nu ook de rekening krijgen van een kleine overheid die vooral neoliberaal denkt. Tja, daar kan ik toch echt wel over denken "dan maar op de blaren zitten....".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:49:
[...]

Weet je, ik deel voor een groot deel je mening. Je kunt op individuele basis niet alles mensen verwijten. "Shit happens".

Echter het grote gedeelte van mensen die structureel rechts en rechtser stemden omdat ".... " en zo min mogelijk solidair wilde zijn. Die nu ook de rekening krijgen van een kleine overheid die vooral neoliberaal denkt. Tja, daar kan ik toch echt wel over denken "dan maar op de blaren zitten....".
Mee eens, ware het niet dat het allemaal ingekleed is met allerlei mooie slogans. Prik daar maar eens doorheen. Je moet wel een beetje weten wat een neo-liberale ideologie betekend wil je de link leggen tussen een overheid die zegt: we gaan onze overhead verkleinen (klinkt goed) maar dat dat onder de streep ook betekend: you're on your own.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
over dat neo liberale, voor de prijsstijgingen werd uitgerekend wat een uitgekeringsgerechtigde nodig had om rond te kunnen komen. Op een bierviltje werd geschreven zoveel inkomen, zoveel huurtoeslag, zoveel zorgtoeslag en dan heb je nog zoveel om van te kunnen leven en dat is net genoeg. Alles was heel krap afgesteld, zodat er meer over bleef om te verdelen. Nu de kosten voor levensonderhoud gestegen zijn klopt het sommetje niet meer en moet een nieuwe rekensom worden gemaakt. De armen kunnen met deze prijsstijgingen niet meer rondkomen en dan is er helaas een hele grote groep neo liberalen die de armen niet meer voldoende wil ondersteunen.

detail: elke persoon die uit huis wordt geplaatst kost de samenleving 100 duizend euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Mee eens, ware het niet dat het allemaal ingekleed is met allerlei mooie slogans. Prik daar maar eens doorheen. Je moet wel een beetje weten wat een neo-liberale ideologie betekend wil je de link leggen tussen een overheid die zegt: we gaan onze overhead verkleinen (klinkt goed) maar dat dat onder de streep ook betekend: you're on your own.
Dan haal ik er Kant maar weer bij: De vraag is niet of je het weet, maar had je het kunnen weten. De waarschuwingen waren daar. Maar you're on your own, waar vooral goed voor al die kneuzen aan de onderkant. "dat zou ons niet overkomen".

Dus mooie slogan is geen excuus. Maar je moet wel even van je billen afkomen en tempation island of TLC afzetten en gaan participeren..

Maar ja, dat verhaal is al oud en al vaak herhaald. Dus ik kijk toe en denk er het mijne van..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Dan haal ik er Kant maar weer bij: De vraag is niet of je het weet, maar had je het kunnen weten. De waarschuwingen waren daar. Maar you're on your own, waar vooral goed voor al die kneuzen aan de onderkant. "dat zou ons niet overkomen".

Dus mooie slogan is geen excuus. Maar je moet wel even van je billen afkomen en tempation island of TLC afzetten en gaan participeren..

Maar ja, dat verhaal is al oud en al vaak herhaald. Dus ik kijk toe en denk er het mijne van..
Gaan we die Kant op? Is mij iets te gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Gaan we die Kant op? Is mij iets te gemakkelijk.
Blijkbaar is het juist heel complex om de gevolgen van onze eigen acties te overzien.
Ik zie het voortdurend rondom me heen. Hoewel het meer is het niet willen zien als het niet kunnen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Gewoon nationaliseren die boel en de geldpers nog een weekend door laten draaien of wat staatsschuld.
Dan hoef je ook niet te rommelen met belastingkorting/toeslagen of whatever, dan gaat het gewoon van vestzak naar vestzak zonder een rondpompcircus.
(alternatief is maximum tarief en de energiebedrijven de pijn laten voelen, maar als 't dan klapt dan ben je nog verder van huis).
(alternatief twee is gewoon elke Nederlander aan 't staatsinfuus, verwarmingstoeslagje erbij)

We zitten met z'n allen toch helemaal niet te wachten op een scenario waarbij veel mensen moeten nadenken of ze de verwarming wel aanzetten, daar komt zoveel gedoe en gezeik bij.
(plus dan kan je de eerstvolgende verkiezingen wel vergeten als kabinet)

En specifiek voor de lage inkomens: ergens moet iemand een keer met de hooivork de straat op een serieus statement maken. Maar alleen doen alsof dit alleen arme mensen raakt is wel erg kort door de bocht, geld is geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
In België zitten er momenteel iets van een miljoen gezinnen aan het sociaal tarief. Dat zijn dus gezinnen waarvan gekend is dat ze niet kunnen rondkomen en dus recht hebben op hulp.
En er bestaat ook een systeem van budgetmeters waarbij je zelf een prepay kaart moet opladen of een kaart krijgt van de sociale dienst.

Het valt te verwachten dat het aantal gezinnen die hulp nodig hebben nog zal stijgen.

Mij lijkt de minst slechte oplossing te zijn om de belastingen op energie zo hoog als mogelijk te houden (eventueel met staffeltarieven) en dan dat geld te gebruiken om de gezinnen te steunen die niet rondkomen.

Ja, de rijke groep mensen hebben waarschijnlijk investeringen gedaan in zonnepanelen en allerhande maar dan nog ligt hun verbruik hoger dan gemiddeld. Om de simpele reden dat hun huizen een stuk groter zijn, ze meer spullen hebben die energie verbruiken en omdat ze het gewoon gemakkelijk kunnen betalen.

We moeten in ieder geval vermijden dat mensen die het gemakkelijk kunnen betalen ook gesubsidieerd worden met btw- en/of andere belastingsverlagingen.

De rijken moeten liberaal behandeld worden, de armen moeten sociaal behandeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wozmro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:01:
In België zitten er momenteel iets van een miljoen gezinnen aan het sociaal tarief. Dat zijn dus gezinnen waarvan gekend is dat ze niet kunnen rondkomen en dus recht hebben op hulp.
En er bestaat ook een systeem van budgetmeters waarbij je zelf een prepay kaart moet opladen of een kaart krijgt van de sociale dienst.

Het valt te verwachten dat het aantal gezinnen die hulp nodig hebben nog zal stijgen.

Mij lijkt de minst slechte oplossing te zijn om de belastingen op energie zo hoog als mogelijk te houden (eventueel met staffeltarieven) en dan dat geld te gebruiken om de gezinnen te steunen die niet rondkomen.

Ja, de rijke groep mensen hebben waarschijnlijk investeringen gedaan in zonnepanelen en allerhande maar dan nog ligt hun verbruik hoger dan gemiddeld. Om de simpele reden dat hun huizen een stuk groter zijn, ze meer spullen hebben die energie verbruiken en omdat ze het gewoon gemakkelijk kunnen betalen.

We moeten in ieder geval vermijden dat mensen die het gemakkelijk kunnen betalen ook gesubsidieerd worden met btw- en/of andere belastingsverlagingen.

De rijken moeten liberaal behandeld worden, de armen moeten sociaal behandeld worden.
Wanneer is iemand rijk volgens jou? 1x modaal? 2x modaal? En kan je dan aan het bruto gezinsinkomen zien of mensen het makkelijk kunnen betalen?

Ik denk juist dat een complexe constructie met belastingen en die dan verdelen op basis van god weet wat voor criteria vragen om problemen is. Maar goed, ik denk dat het er op neer gaat komen dat de middenklasse vooral de rekening krijgt en wederom in de steek gelaten gaat worden. (En vervolgens weer VVD of D66 gaat stemmen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Statistisch gezien bestaat een gezin uit vier personen, dus een derde van de populatie zit nu al in de problemen... Lijkt Nederland wel. :P

Ben bang dat de wat gefortuneerde Belg met goed geïsoleerd huis net zo veel betaald als de wat minder gefortuneerde in zijn tochtige arbeiderswoning. Behalve de paleisjes in Brasschaat natuurlijk, die zwembaden verbruiken niet alleen water.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Fijn dat je voor een groep mensen aan 't denken bent dat ze geld niet nodig hebben en 't makkelijk kunnen betalen. Dat geld was voor een studie, een volgend huis of een reis die de familie nooit meer zou vergeten, maar stempeltje rijk dus pech gehad.
Dan draaien die rijken de medaille even om en mag je als arme eerst aantonen dat je het afgelopen jaar geen onnodige uitgaves hebt gepleegd, niet rookt en geen huisdieren hebt. Krijg je daarna je subsidie.

(hopelijk komt de dubbele maatlat die je neergooit over door m'n zwart/wit?)
Leuk voor op een spandoek, maar wat bedoel je dan precies. Als je 'de rijken' dan écht liberaal wil benaderen, dan moet je ze de mogelijkheid bieden om russisch gas te kopen? Of welke vork in welke steel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Ben bang dat de wat gefortuneerde Belg met goed geïsoleerd huis net zo veel betaald als de wat minder gefortuneerde in zijn tochtige arbeiderswoning. Behalve de paleisjes in Brasschaat natuurlijk, die zwembaden verbruiken niet alleen water.
Bij mij in de buurt is een wijk met villa's, en natuurlijk kijk je weleens uit interesse op Funda. Dan heb je een huis van een miljoen of twee. Isolerende maatregelen? "Gedeeltelijk dubbel glas". Oké...

Maar ja algemeen genomen is dat wel waarom systemen altijd zo complex worden. Omdat we willen dat het geld alleen bij de juiste partij terecht komt. En daar is natuurlijk een goede reden voor, maar het heeft ook beperkingen. Dat het complex wordt dus (er staan hier bij mij ook sociale huurwoningen met iets van 20+ zonnepanelen per woning, nieuwbouw. Die gaan geen subsidie nodig hebben voor de hoge gasprijs), dat mensen weer net buiten de boot vallen (werken loont niet, als je daardoor net de subsidie van een paar duizend euro mist).

Ik denk niet dat je eraan ontkomt om specifiek de armste te ondersteunen om een beetje kosten-effectieve maatregelen te houden. Maar de energiebelasting daarom maar hoog te houden voor de rest? Ben ik iig geen voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51

Vooralsnog verlagen ze hier in Nederland de belastingen voor energie tot het punt dat ze nog steeds meer binnenharken dan met de oude energie prijzen.
En daar moet je ze dan ook nog voor bedanken, deze mensen zijn daar "het volk" neergezet.
Het is misschien ook tijd voor mensen om echt na te gaan denken voor wie ze gaan stemmen.
En dan is het wellicht ook handig voor alle politieke partijen om daad bij woord te houden i.p.v. het volk voor te liegen. (en dat doen ze wss allemaal, de een wat minder dan de ander.)
Het leven is niet makkelijk.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

(…)

Eigenlijk ben ik best wel blij met de hogere prijzen zodat we allemaal wat kunnen consuminderen. Uiteindelijk is dat ook juist beter voor ons.
Zo’n beetje de hele midden- en onderklasse raakt ondertussen failliet, en jij staat vanuit je nieuwbouw hok te juichen dat alles duurder wordt. Want ja, jou raakt het toch niet, dus dan zijn principes ineens heel makkelijk. Alsof het “vies” is om gewoon je huis te verwarmen, te eten of met je auto naar het werk te gaan.

Typisch elitair, onfatsoenlijk en gratuit deugen. Het komt er vooral op neer dat vooral anderen namens jou wat kunnen consuminderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 06:56:
[...]

Zo’n beetje de hele midden- en onderklasse raakt ondertussen failliet, en jij staat vanuit je nieuwbouw hok te juichen dat alles duurder wordt. Want ja, jou raakt het toch niet, dus dan zijn principes ineens heel makkelijk. Alsof het “vies” is om gewoon je huis te verwarmen, te eten of met je auto naar het werk te gaan.

Typisch elitair, onfatsoenlijk en gratuit deugen. Het komt er vooral op neer dat vooral anderen namens jou wat kunnen consuminderen.
Grappig is natuurlijk dat heel veel in de middenklasse dit ook deden toen het andere maatregelen waren, die hun niet raakten. Kindertoeslagschandaal b.v. Massaal weer stemmen op partijen die het veroorzaak hadden. Maar zo zijn er nog wel meer maatregelen te noemen. Ze werden niet geraakt, dus ook niet solidair.

En dan nu wel solidariteit eisen als het diezelfde middenklasse nu wel raakt? Dat vind ik juist een gratuit. Laten we dan echt kijken naar een samenleving die meer solidair is ipv alleen nu even de energie omdat het pijn doet bij mensen die deze pijn eerder niet voelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Cyberpope schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Blijkbaar is het juist heel complex om de gevolgen van onze eigen acties te overzien.
Ik zie het voortdurend rondom me heen. Hoewel het meer is het niet willen zien als het niet kunnen zien.
Het is vooral heel erg moeilijk om dingen te moeten laten die je eerst nog wel kon. Daar zit het complexe in.

Een vriendin van mij vindt reizen met het vliegtuig het leukste wat er is. Heb vaak genoeg gesprekken met haar gehad of 4 keer per jaar met het vliegtuig naar de andere kant van de wereld gaan nog wel kan.

Ze weet dat het milieutechnisch eigenlijk niet meer kan, maar ze vindt dat ze er recht op heeft.

Vrijwillig verworven 'rechten' moeten inleveren is bijna onmogelijk. Enige wat werkt is verbieden of onbetaalbaar maken.

Ben zelf ook niet roomser dan de Paus; kan maar niet mijn vlees opgeven (maar als ik dan weer lees dat voor 1 kg vlees er 6000 liter water nodig is... :X
Pagina: 1 ... 10 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.