WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb sinds een anderhalf jaar Syrische buren met 4 kinderen .Agent47 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:30:
[...]
Wij verbruiken ook rond de 1000m3 gas per jaar. Ik douch sws korter dan 10 minuten en kook op inductie. Wij zijn van €150 naar €275 gegaan en het wordt voor ons ook kiele kiele hoor. We kunnen het wel betalen maar er komt ook een kleine aan. Je houdt amper tot niks over.
Ze kwamen vanuit het AZC .
De 2 dochters slapen op de kamer met enkel glas .
CV stond daar dag en nacht op 23 graden
Ze hebben een eindafrekening gekregen van 5200 euro in februari .
Die mensen hebben sindsdien de stekker uit de CV .die gaat er alleen in als er gedoucht moet worden en ze zaten met jassen aan in huis tot het weer wat warmer werd buiten .
Vind het oprecht schandalig dat die mensen eigenlijk slechter af zijn dan in Syrië afgezien van de veiligheid etc.
Natuurlijk zulle lage inkomens altijd krapper bij kas zitten, dat is redelijk de definitie van lage inkomens. Maar volgens jouw is het niet specifiek een probleem dat de energierekening van veel mensen explodeert, juist voor de lage inkomens. Hoe dan? Sorry maar ik kan niet snappen waarom je denkt dat dat geen probleem is voor ze.polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
is niet vreemd dat je erop reageert, wel hoe gebeten je erop reageert, maar mea culpa en meer van dien. Misschien reageerde ik ook wat te bijtend met die oneliner.
To the point:
1. waardoor het nu is gebeurd is doordat lage inkomens al een jarenlang etterend probleem is. Dit is slechts 1 ding waardoor het uitbarst tot een groot issue. Bv. zorgverzekeringen zorgen ook voor problemen bij lagere inkomens of stijgende huurprijzen en het gebrek aan sociale huurwoningen. Vandaar dat een vrije markt dit niet gaat oplossen, de oplossingen die de vrije markt bieden heb je geld voor nodig en diezelfde markt verdient momenteel goud geld hiermee. Ze hebben er geen baat bij dat je failliet gaat, ze hebben er wel baat bij het maximale bedrag eruit te persen (tot op zekere hoogte).
Maar wat zijn die oplossingen dan?2. er zijn oplossingen, maar daarvoor moeten we kijken naar ons sociale stelsel en hoe we om gaan met mensen die de verliezer zijn in onze rat race van kapitalisme. Dat doen we niet en hebben we al heel lang niet gedaan: de simpele vraag wat we doen met mensen die gewoon niet mee kunnen draaien. Sterker nog, met intrede van de 'gigeconomy' en het zzp-model, hakken we er doodleuk nog wat harder op in, want er is nog wat meer uit te persen
Behalve dat we daarvoor subsidies dus bijvoorbeeld hebben, maar we willen toch ook niet (bijvoorbeeld) een kerncentrale in hun berging neerzetten? Als je hartstikke goedkopere groene energie kan maken op wat voor manier dan ook, bijvoorbeeld een miljoen hamsters in een radje laten rennen, dan is dat toch hartstikke mooi voor iedereen, maar juist ook de laagste inkomens dat hun energierekening naarbeneden gaat?3. als ik bovenstaande even aan de kant schuif en ik neem een groene energieoplossing erbij (maakt niet uit welke, maar super durable en hartstikke groene stroom voor een belachelijk lage prijs): het gaat niet werken voor die inkomensgroepen en dat is waar veel discussies scheef gaan hier in het topic, men lijkt niet te snappen dat er gewoon geen ruimte is mo die investeringen te maken. Ik maak dan de aanname even dat de meeste mensen die bijdragen in de discussie hier financieel vrij goed zitten en het gewoon hun blind spot is, maar ik wil het punt nog eens toelichten:
Zelfs als ze helemaal niks doen profiteren ze van die supergoedkope stroom. En als die stroom supergoedkoop wordt, volgt dat gas vanzelf ook. Misschien niet supergoedkoop, maar wel heel veel goedkoper.Wat moeten we gaan doen nu om te profiteren van die supergoedkope stroom? Simpel: gas moet eruit. Dan de stappen:
De hele rest waar je mee aankomt is dus helemaal niet nodig. Is wel mooi om ook erbij te doen in de loop der tijden, maar daar is veel minder haast bij.
En dit vat samen waarom ik je punten echt niet begrijp. Waarom maakt de prijs van energie niet? Juist als je geen geld hebt om over te stappen op een andere bron, is toch juist die prijs van energie enorm belangrijk?Men mist dus volledig het punt door te denken dat de prijs van energie te hoog is, het maakt niets uit als je niet de uitrusting hebt in je huis om over te stappen op een andere bron en ook niet over het budget beschikt om dit te doen en ook niet gebruik kunt maken van regelingen hiervoor omdat je geen draagkracht hebt. Kerncentrales of wat dan ook lossen helemaal niets op hieraan en maken het tot zinloze discussies voor dit onderwerp. De vrije markt lost hier niets aan op, want die is (beleidsmatig door de jaren heen) hier net een veroorzaker van.
Hoe kan je wel stellen dat het probleem is dat de vrije markt voor hoge prijzen momenteel zorgt, maar niet dat als aanbod toeneemt dat dus de prijzen zullen dalen?
Overgegaan op inductie, goed dat zal zichzelf terugverdienen, maar ik lees nog geen extra stappen. Heb je bijv. tochtstrippen gebruikt waar mogelijk? Buizen geïsoleerd waar mogelijk? Draai je de CV ketel omlaag in de zomer? Douche je minder lang of minder warm? Temperatuur al eens op 17 gezet overdag en 18 in de avond? Het zijn maar wat random ideeën en misschien geen fijne maatregelen, maar ook zeker niet killing. Allemaal relatieve quick wins. Zal natuurlijk je voorschot niet terugbrengen naar het originele bedrag.Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:58:
Ik kan dus geen kant op .
Nu is mijn energiecontract afgelopen mei verlopen en ben ik van 150 euro voorschot naar 430 euro voorschot gegaan .
Dit is dus echt killing voor de kwaliteit van leven die ik momenteel kan bekostigen .
De kosten zijn bij mij met name het gas .
1200 kuub per jaar .
En dat is echt alleen de benedenverdieping verwarmen tot 19 graden en douchen .
Inmiddels wel overgegaan op inductie voor het koken .
Maar hoe dan? Het is zo makkelijk te zeggen: "Gewoon geen markt meer!". Maar wat is dan het plan? Tenzij je heel Groningen wil leegpompen, zijn we gewoon afhankelijk van een internationale energiemarkt. Als je als overheid alle prijzen gaat bevriezen die de energieleveranciers rekenen op voor consumenten €0.19 / kWh, dan zijn over drie maanden ze allemaal failliet. Dan kan de overheid het overnemen, maar waar het dan op neerkomt zijn enorme subsidies op energie, en wie gaat die betalen?CornermanNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
Inderdaad, het mantra voor marktwerking en het idee dat dat op tijd zou zijn is op allerlei gebied wel bewezen dat het zo niet werkt.
Energie zou moeten worden behandeld als strategisch belangrijke pilaar voor het landsbelang. Beter iets duurder en voorspelbaar dan piekproblemen bij de consument neer moeten leggen omdat we heilig in de markt geloven.
Voorspelbare lasten mogen van mij best wat kosten , alleen hebben veel mensen qua duurzaamheid alleen gekeken of het uit kon met de huidige (ik moet zeggen oude huidige) situatie.
Dan ‘duurde’ het veel te lang voor je het terug verdiend. Het is de nauwe blik op waarde die ons nekt. Altijd alleen denken in termen van geld als het over welvaart gaat. Niet aan leefomgeving, gezondheid , geluk enzovoort.
Alles wordt bekeken als een moment opname waarbij de aanname is, bij gelijkblijvende omstandigheden. Waarbij de prijs dan altijd binnen een bandbreedte zou moeten zitten.
Dat is zelfs op deze ene parameter nooit zo geweest. Zeker niet als je de cowboy praktijk op de energiemarkt mee telt.
We hebben overal tocht strips en folie achter de radiatoren .TheBrut3 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:44:
[...]
Overgegaan op inductie, goed dat zal zichzelf terugverdienen, maar ik lees nog geen extra stappen. Heb je bijv. tochtstrippen gebruikt waar mogelijk? Buizen geïsoleerd waar mogelijk? Draai je de CV ketel omlaag in de zomer? Douche je minder lang of minder warm? Temperatuur al eens op 17 gezet overdag en 18 in de avond? Het zijn maar wat random ideeën en misschien geen fijne maatregelen, maar ook zeker niet killing. Allemaal relatieve quick wins. Zal natuurlijk je voorschot niet terugbrengen naar het originele bedrag.
Alle kieren en ventilatie roosters worden dichtgemaakt zodra het kouder word .
Noppenfolie voor de enkel glas ramen ( hoe tokkie dat er ook uitziet.)
Zit er aan te denken om van de winter elektrisch te verwarmen in plaats van met de CV .
Mjah 66 cent per KW . Dus word regen in de drup verhaal .
Dat ga je wel krijgen dat mensen ook nog rare dingen gaan uithalen om hun huis te verwarmen .
Diesel heater in huis of iets dergelijks .
Echt niet leuk om dit te lezen. Deze kant zal het voor velen opgaan. Zou mooi zijn als de woningbouw of particulier waar je van huurt deze woning eens even grondig aanpakt. Enkele beglazing op de slaapkamers vind ik nog daaraantoe, maar op de benedenverdieping hoort alles gewoon minimaal dubbel te zijn.Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:58:
Ik lees hier al een tijdje mee maar het begint naar mijn mening echt problematisch te worden .
Zal mijn situatie even uitleggen.
Ik zit in een jaren 50 huurwoning ( slecht geïsoleerd, veel enkel glas )
Ik woon hier met vrouw en dochter .
Ik heb tot 3 jaar geleden een aantal jaar in de schuldsanering gezeten .
Nu krijg je na afronding sannering altijd 5 jaar een BKR registratie dus een woning kopen is komende 2 jaar nog geen optie .
Mijn inkomen is modaal en kom net boven de inkomensgrens uit voor sociale huur . Dus verhuizen is geen optie dan moet ik particuliere markt op dat is ook geen doen .
Ik kan dus geen kant op .
Nu is mijn energiecontract afgelopen mei verlopen en ben ik van 150 euro voorschot naar 430 euro voorschot gegaan .
Dit is dus echt killing voor de kwaliteit van leven die ik momenteel kan bekostigen .
De kosten zijn bij mij met name het gas .
1200 kuub per jaar .
En dat is echt alleen de benedenverdieping verwarmen tot 19 graden en douchen .
Inmiddels wel overgegaan op inductie voor het koken .
Lang verhaal kort .
Met de dure brandstof en voedselprijzen houd ik gewoon niks over .
En vele met mij raken in de problemen .
In jouw geval zou ik gewoon vaak aan de bel trekken en hopen dat ze de woning aanpakken. Mocht je buren hebben die ook net als jij huren, laat hun dan ook aan de bel trekken. En verder zou ik kijken of je hem zelf beter kunt isoleren met tochtstrips, voorzetramen of dergelijke. Mocht je een CV hebben, kijk dan even of deze al rond de 20 jaar oud is. Rond die tijd worden ze vaak vervangen. Een nieuwe CV zal toch weer wat zuiniger zijn en kan je helpen besparen.
Tomorrow is not today!
Heb je niet de mogelijkheid om van werkgever te wisselen om een hoger salaris te gaan verdienen of om opslag te vragen?Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
We hebben overal tocht strips en folie achter de radiatoren .
Alle kieren en ventilatie roosters worden dichtgemaakt zodra het kouder word .
Zit er aan te denken om van de winter elektrisch te verwarmen in plaats van met de CV .
Mjah 66 cent per KW . Dus word regen in de drup verhaal .
Dat ga je wel krijgen dat mensen ook nog rare dingen gaan uithalen om hun huis te verwarmen .
Diesel heater in huis of iets dergelijks .
Woningbouw is wel bezig met modernisering enz maar ze hebben duizenden woningen op de lijst staan .Sydney08 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
Echt niet leuk om dit te lezen. Deze kant zal het voor velen opgaan. Zou mooi zijn als de woningbouw of particulier waar je van huurt deze woning eens even grondig aanpakt. Enkele beglazing op de slaapkamers vind ik nog daaraantoe, maar op de benedenverdieping hoort alles gewoon minimaal dubbel te zijn.
In jouw geval zou ik gewoon vaak aan de bel trekken en hopen dat ze de woning aanpakken. Mocht je buren hebben die ook net als jij huren, laat hun dan ook aan de bel trekken. En verder zou ik kijken of je hem zelf beter kunt isoleren met tochtstrips, voorzetramen of dergelijke. Mocht je een CV hebben, kijk dan even of deze al rond de 20 jaar oud is. Rond die tijd worden ze vaak vervangen. Een nieuwe CV zal toch weer wat zuiniger zijn en kan je helpen besparen.
.
Woon in de Noordoostpolder. Alle dorpjes zijn zo'n 60 jaar oud .
Ik kom pas in 2025 aan de beurt voor nieuwe kozijnen met hr++ glas .
Ze kunnen niet sneller.
Tevens staan ze ook niet open voor eigen initiatief.
Heb ze benaderd of ik op eigen kosten zonnepanelen mocht laten installeren maar dat willen ze niet hebben .
Verwijderd
Tja, als je dag en nacht de cv ketel op 23 zet, spoor je gewoon niet, dan ook niet zeuren om een hoge rekening.Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Ik heb sinds een anderhalf jaar Syrische buren met 4 kinderen .
Die mensen hebben sindsdien de stekker uit de CV .die gaat er alleen in als er gedoucht moet worden en ze zaten met jassen aan in huis tot het weer wat warmer werd buiten .
Vind het oprecht schandalig dat die mensen eigenlijk slechter af zijn dan in Syrië afgezien van de veiligheid etc.
Ik wou het niet hardop zeggen, maar doe ff normaal joh, 23 graden. Dan vraag je er ook wel om.Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Tja, als je dag en nacht de cv ketel op 23 zet, spoor je gewoon niet, dan ook niet zeuren om een hoge rekening.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
In België hebben we zoiets als het ocmw en ook sociale tarieven voor energie:Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Woningbouw is wel bezig met modernisering enz maar ze hebben duizenden woningen op de lijst staan .
.
Woon in de Noordoostpolder. Alle dorpjes zijn zo'n 60 jaar oud .
Ik kom pas in 2025 aan de beurt voor nieuwe kozijnen met hr++ glas .
Ze kunnen niet sneller.
Tevens staan ze ook niet open voor eigen initiatief.
Heb ze benaderd of ik op eigen kosten zonnepanelen mocht laten installeren maar dat willen ze niet hebben .
Het OCMW is er voor elke inwoner met bijzondere aandacht voor mensen met minder welzijnskansen en senioren. De sociale dienst, de dienst activering en de wijkteams van het OCMW hebben een aanbod op jouw maat.
Niet heiligmakend en niet leuk om naar toe te moeten stappen maar zoiets moet toch ook bestaan in Nederland?
Zit voor mijn functie al wel aan de max .Insert12 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Heb je niet de mogelijkheid om van werkgever te wisselen om een hoger salaris te gaan verdienen of om opslag te vragen?
En heb een vast contract en goed naar m'n zin .
Tevens doe ik in de winter gladheidsbestrijding en daar pak ik dan zon 3 a 4 duizend extra mee .
Probeer wel maximaal te verdienen zeg maar .
Aan de andere kant .
Wat moet minimaal leven maximaal kosten .
Ik verdien 2300 netto .
Alleen huur en energie is al 1100 euro .
Dan je zorg , internet , verzekeringen , belastingen gemeente heffingen etc .
Dan zit ik al op 1900 plus minus .
Dan nog brandstof en boodschappen .
Geen zorgtoeslag , huurtoeslag , kwijtschelding van gemeentelijke belastingen etc .geen energie bonus .
Sterker nog .
Mijn collega is minder gaan werken zodat hij alle toeslagen krijgt .
Kan met personeels tekort ook niet de bedoeling wezen .
Het loont bijna niet om hard te werken .
Snap je reactie wel hoor voor ons is dat idioot om zo te leven .Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Tja, als je dag en nacht de cv ketel op 23 zet, spoor je gewoon niet, dan ook niet zeuren om een hoge rekening.
Hun wisten niet beter dan van je hoeft het niet koud te hebben in Nederland.
De empathiestand is zeker zoekgeraakt?
Je komt als vluchteling uit warm land in koud Nederland. Stookt je huis op een temp dat je het nog een beetje behagelijk vind. Niemand die je verteld / uitgelegd heeft dat je prijzen voor gas / electra sky high gaan.
En je dan rotschrikken van de rekening.
Dit spul werkt goed en ziet er wat beter uit ;-)Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
.
https://www.plakfoliewebshop.nl/isolerend-raamfolie
Ik lees in dit topic wel eens met een glimlach de stellingen over dat men onder de toch al hoge kosten nog maar "even" moet gaan verduurzamen, maar ik vraag mij sterk af of Jan Modaal wel genoeg reserves heeft om even 20-25K voor kunststof kozijnen neer kan leggenc, ik niet in ieder geval! Ik denk dat velen niet eens eventjes 8K voor een waterpomp zo kunnen neerleggen. Het is die groep aan de onderkant die geen toeslagen krijgen, geen sociale huur hebben en waarvan wel verwacht wordt dat ze net zo goed de lasten meedraaien als de groep in het bovenste segment van de middeninkomens.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:57:
Ik ben het ermee eens dat 23 graden extreem is, maar in their defence; Die mensen krijgen waarschijnlijk nooit uitgelegd dat 18-21 hier normaal is en wat de gevolgen (kosten) zijn van de extra graden en het hoog laten staan in de nacht.Agent47 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:01:
Ik wou het niet hardop zeggen, maar doe ff normaal joh, 23 graden. Dan vraag je er ook wel om.
Tevens zijn die mensen een veel warmer klimaat gewend, dus dan heeft 'kiezen' voor Nederland gevolgen. Ik ken ook een Aziatische welke begin dit jaar naar haar moeder en stiefvader in Nederland is gekomen, op een dag als vandaag (momenteel 21.5 graden) heeft zij het redelijk fris. Loopt met lange broek en een vest aan, terwijl ik in korte broek en polo zit
Ik denk dat Jan modaal het slechtste af is in dit verhaal .JeroenNietDoen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:07:
Het valt mij op dat er telkens gesproken wordt over lage inkomens, maar mijn inziens raakt de energierekening inmiddels toch ook wel de onderkant van de middeninkomens?
Ik lees in dit topic wel eens met een glimlach de stellingen over dat men onder de toch al hoge kosten nog maar "even" moet gaan verduurzamen, maar ik vraag mij sterk af of Jan Modaal wel genoeg reserves heeft om even 20-25K voor kunststof kozijnen neer kan leggenc, ik niet in ieder geval! Ik denk dat velen niet eens eventjes 8K voor een waterpomp zo kunnen neerleggen. Het is die groep aan de onderkant die geen toeslagen krijgen, geen sociale huur hebben en waarvan wel verwacht wordt dat ze net zo goed de lasten meedraaien als de groep in het bovenste segment van de middeninkomens.
Kijk naar mijn situatie .
Geen toeslagen maar wel de volle mep moeten betalen .
Dus je houd niks over .
Als je overal knalhard op moet bezuinigen .
Je vaak nee moet zeggen tegen je partner of kinderen .
Ik lig er persoonlijk wakker van .
Het geeft me een hoop stress.
Ook wat betreft de toekomst .
Ik zit nu echt wel aan de max wat ( leven ) mag kosten zonder nog in de problemen te komen .
Maak me grote zorgen als er nog 100 euro bij komt per maand
Mijn vrouw en ik vallen in die groep. " Normaal" verdienen, nergens toeslagen op. We hebben een paar duizend, spaargeld, maar eerder richting 0 dan richting de 10. Ik zou het dus een jaar of 2 moeten kunnen opvangen als het zo doorgaat...JeroenNietDoen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:07:
Het valt mij op dat er telkens gesproken wordt over lage inkomens, maar mijn inziens raakt de energierekening inmiddels toch ook wel de onderkant van de middeninkomens?
Zoals Youp van 't Hek zou zeggen richting het koningshuis en Den Haag:Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:08:
Ik maak mij serieuze zorgen over de energierekening. Al die N=1 verhalen hier zijn leuk en soms ook wel interessant, maar als je leest dat een jaarrekening nu gemiddeld € 6500 is en je legt dat tegenover wat de gemiddelde Nederlander kan sparen (zo'n € 300 per maand).. dan zie je toch een serieus probleem ontstaan?
Trek g*dverdomme een schilderijtje van de muur man
Het is "subsisting":
the action or fact of maintaining or supporting oneself, especially at a minimal level.
"the minimum income needed for subsistence"
Less alienation, more cooperation.
Ik kan me geen bericht herinneren waardoor ik dacht 'ja die zitten er bovenop'
[ Voor 32% gewijzigd door stok op 05-08-2022 14:36 ]
Groningen komt sowieso weer in beeld als oplossing. Het is met de huidige prijzen gewoon zot om principieel geen Gronings gas meer te winnen.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:46:
Tenzij je heel Groningen wil leegpompen, zijn we gewoon afhankelijk van een internationale energiemarkt.
Uiteindelijk is het gewoon een berekening: kostprijs van gas importeren vs. kostprijs herstel beschadigde woningen vs. verhuisvergoeding naar veiliger gebied. Wat kost meer?
Mijn inziens moeten de mensen in Groningen gecompenseerd worden voor de ellende die hen aangedaan is. Tegelijkertijd mogen we ook scherp de belangen van Nederlandse economie en huishoudens buiten Groningen laten meewegen. Hoe naar ook voor de Groningse gedupeerden, de impact van hoge energieprijzen voor de Nederlandse economie en huishoudens is gewoon te groot.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Ik heb een iets donkere bril op dan de rest hier doet.
-winter is coming. nu wordt alles nog met aircos op temperatuur gehouden maar dat draait snel om
-zelfde geld voor de rest van de landen die straks in winter gaan
-gasvoorraaden wordt erbarmelijk traag bijgevuld door huidige stand van zaken
-etc etc aan macro-nieuws
Het scenario is al zwart met de huidige rekennummers. Maar bedenk hoe het er uit zal zien wanneer de vraag oplaait....
/f/image/LOwajAmUNKHlN2gJjcUGLFCK.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 34% gewijzigd door 7Sins op 05-08-2022 14:43 ]
De woningen op zich zijn maar een klein deel van het verhaal bij bodemdalingen door gaswinning.ari3 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:39:
[...]
Groningen komt sowieso weer in beeld als oplossing. Het is met de huidige prijzen gewoon zot om principieel geen Gronings gas meer te winnen.
Uiteindelijk is het gewoon een berekening: kostprijs van gas importeren vs. kostprijs herstel beschadigde woningen vs. verhuisvergoeding naar veiliger gebied. Wat kost meer?
Mijn inziens moeten de mensen in Groningen gecompenseerd worden voor de ellende die hen aangedaan is. Tegelijkertijd mogen we ook scherp de belangen van Nederlandse economie en huishoudens buiten Groningen laten meewegen. Hoe naar ook voor de Groningse gedupeerden, de impact van hoge energieprijzen voor de Nederlandse economie en huishoudens is gewoon te groot.
Denk aan meer kans op overstromingen, beschadige nutsleidingen, kapotte wegen, bruggen, tunnels,...
Dus dat word dan een nul op de meter Tiny House om naast je vaste lasten nog iets van een hobby zoals motorrijden te kunnen bekostigen .
Met je modale inkomen .
Emigreren ?
Ik zou het echt niet weten hoe dit allemaal goed moet komen .
zit anders ook met een lange broek aan waar ik gister alleen boxer aan had. Wellicht doe ik later vandaag weer korte broek aan. Heb het meestal wel relatief warm.TheBrut3 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
[...]
Ik ben het ermee eens dat 23 graden extreem is, maar in their defence; Die mensen krijgen waarschijnlijk nooit uitgelegd dat 18-21 hier normaal is en wat de gevolgen (kosten) zijn van de extra graden en het hoog laten staan in de nacht.
Tevens zijn die mensen een veel warmer klimaat gewend, dus dan heeft 'kiezen' voor Nederland gevolgen. Ik ken ook een Aziatische welke begin dit jaar naar haar moeder en stiefvader in Nederland is gekomen, op een dag als vandaag (momenteel 21.5 graden) heeft zij het redelijk fris. Loopt met lange broek en een vest aan, terwijl ik in korte broek en polo zitHaar moeder gaf aan dat het een jaar of 5 heeft geduurd voor ze redelijk was gewend aan de Nederlandse temperaturen.
Is dat bij wijze van 16 graden in de woonkamer in de winter? En in de zomer gewoon de temperatuur van het huis?
Of is dat 19 graden in de woonkamer en in de zomer een graad of 24 maximaal?
Ik kan me inderdaad prima bedenken dat ze er gewoon geen rekening mee houden. Je komt in een ander land, temperatuur was nooit een dingetje in je eigen land, dus het is gewoon iets wat niet in je systeem zit. Kan gebeuren, en zal ik inderdaad niet hun direct zelf aanrekenen.TheBrut3 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
[...]
Ik ben het ermee eens dat 23 graden extreem is, maar in their defence; Die mensen krijgen waarschijnlijk nooit uitgelegd dat 18-21 hier normaal is en wat de gevolgen (kosten) zijn van de extra graden en het hoog laten staan in de nacht.
Echter dan de conclusie eraan verbinden dat het in Syrië, op de oorlog na, beter is dan hier? Nou dat vind ik wel heel vergaand hoor.
Maar ik denk dat afspraken maken op iets als temperatuur moeilijk zal zijn.
Dan zou je eerder moeten denken aan een minimum aantal kWh per gezin, gas kan je ook gemakkelijk uitdrukken in kWh.
Dan komen we uit op dat een airco in de woonkamer hebben een basisrecht is, laten we dat maar niet doenPresident schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:47:
Of is dat 19 graden in de woonkamer en in de zomer een graad of 24 maximaal?
eerst maar zien of we echt winter gaan krijgen7Sins schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:41:
strijders,
Ik heb een iets donkere bril op dan de rest hier doet.
-winter is coming. nu wordt alles nog met aircos op temperatuur gehouden maar dat draait snel om
-zelfde geld voor de rest van de landen die straks in winter gaan
-gasvoorraaden wordt erbarmelijk traag bijgevuld door huidige stand van zaken
-etc etc aan macro-nieuws
Het scenario is al zwart met de huidige rekennummers. Maar bedenk hoe het er uit zal zien wanneer de vraag oplaait....
[Afbeelding]
Ik zou juist temperatuur denken. Want als je een huurhuis hebt dan heb je heel weinig aan x kWh per jaar, als je daarmee in de winter het niet boven de 16 graden krijgt.Wozmro schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:51:
Goede vraag president.
Dan zou je eerder moeten denken aan een minimum aantal kWh per gezin, gas kan je ook gemakkelijk uitdrukken in kWh.
Hoezo niet? Volgens mij zijn de standpunten wel duidelijk.stok schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:36:
De politiek hoor je ook totaal niet tijdens deze hele crisis. Wat een wanvertoning.
- Regering/coalitie; We kunnen niet iedereen helpen, met Prinsjesdag kijken we verder.
- Oppositie links; Iedereen moet gecompenseerd worden, we moeten ook doorgaan met de dure klimaatplannen. Bedrijven en rijke mensen moeten alles betalen.
- Oppositie rechts; Iedereen moet gecompenseerd worden, we moeten (tijdelijk) stoppen met die klimaat onzin.
- Baudet; We moeten ons aansluiten bij Rusland met Baudet als Nederlandse president
Verder is het t/m 4 september zomerreces, dus gaan we ook niet heel veel horen.
Volgens mij was dat nu juist het punt.TheBrut3 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:53:
Verder is het t/m 4 september zomerreces, dus gaan we ook niet heel veel horen.
Hmm, dat kWh per gezin is dan natuurlijk weer vooral afhankelijk van het huis (en bij sommige mensen misschien wat extra ivm gezondheid en/of leeftijd). Maar goed, een gezin waarbij overdag niemand thuis is is al weer anders dan iemand die werkloos is en 24/7 thuis zit. En dan heb je straks mogelijk werknemers die energie door de baas vergoed krijgen...Wozmro schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:51:
Goede vraag president.
Dat een airco geen recht is begrijp ik, wel vinden we CV een recht... Terwijl je je tegen de kou nog zou kunnen beschermen met 4 truien over elkaar heen, tegen de warmte kan je minder doen...
Vandaar dat ik voor zeker de discussie over lage inkomens benieuwd ben over wat we vinden..
edit: herhaling
[ Voor 14% gewijzigd door Randfiguur op 05-08-2022 15:08 ]
Maar zou je graag zien dat de Nederlandse overheid ook zulke plannen ging maken? Want het lijkt mij juist dat er wel echt iets fout is gegaan in het overheidsbeleid als dat nodig gaat zijn. En zowel qua kosten als comfort geloof ik echt dat het vervelend gaat zijn voor behoorlijk wat mensen. Maar dat is heel wat anders dan dat je sportzalen vol met mensen krijgt die verkleumd zijn en weer even op temperatuur moeten komen.Randfiguur schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:03:
Uit een BNR-podcast (Boekestijn en De Wijk, kan m niet vinden) van een paar weken geleden werd me al duidelijk dat andere overheden al veel meer de urgentie laten merken tegenover de bevolking en bedrijven. Duitse bestuurders lieten toen al veel duidelijker de urgentie merken. Ook is men daar blijkbaar al publiekelijk begonnen met plannen van sportzalen etc waar mensen tijdens strenge kou op temperatuur kunnen komen(!).
Voorkomen is beter dan genezen.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
Maar zou je graag zien dat de Nederlandse overheid ook zulke plannen ging maken? Want het lijkt mij juist dat er wel echt iets fout is gegaan in het overheidsbeleid als dat nodig gaat zijn. En zowel qua kosten als comfort geloof ik echt dat het vervelend gaat zijn voor behoorlijk wat mensen. Maar dat is heel wat anders dan dat je sportzalen vol met mensen krijgt die verkleumd zijn en weer even op temperatuur moeten komen.
Evengoed krijgen we hier een winter van +10gr. En dan krijg je weer gezeur dat de overheid geld weggegooid heeft aan ’nutteloze preventieve maatregelen’.
[ Voor 22% gewijzigd door Wozmro op 05-08-2022 15:11 ]
Mee eens. Het is óók de taak van de overheid om zich voor te bereiden op worst case scenarios. Daarom hebben we bijvoorbeeld een leger. En het signaal dat ervan uitgaat is ook nuttig als reality check: wie weet wat er gaat gebeuren, bereid je voor op het ergste. Bij corona deden overheden aan het begin ook wekenlang alsof het Europa niet zou bereiken...
Tja, ik weet nog wel dat ik vroeger soms ook uren in de warme bibliotheek zat terwijl het buiten erg koud was... Is het dan niet verstandig om na te denken op welke openbare locaties mensen kunnen komen?Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
Maar zou je graag zien dat de Nederlandse overheid ook zulke plannen ging maken? Want het lijkt mij juist dat er wel echt iets fout is gegaan in het overheidsbeleid als dat nodig gaat zijn. En zowel qua kosten als comfort geloof ik echt dat het vervelend gaat zijn voor behoorlijk wat mensen. Maar dat is heel wat anders dan dat je sportzalen vol met mensen krijgt die verkleumd zijn en weer even op temperatuur moeten komen.
Zonder lullig over te komen; als een stijging van 125 euro het verschil is tussen iets of niets overhouden leef je sowieso al te ruim. 10 tot 15% van je netto salaris kunnen sparen is sowieso een mooi streven. Dan kun je nog eens een klap opvangen.Agent47 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:30:
[...]
Wij verbruiken ook rond de 1000m3 gas per jaar. Ik douch sws korter dan 10 minuten en kook op inductie. Wij zijn van €150 naar €275 gegaan en het wordt voor ons ook kiele kiele hoor. We kunnen het wel betalen maar er komt ook een kleine aan. Je houdt amper tot niks over.
En ik vind het dan weer schandalig hoe er met energie wordt omgegaan. Dit gaat overigens overal zo buiten Europa, is mijn ervaring.Japiegsxr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Ik heb sinds een anderhalf jaar Syrische buren met 4 kinderen .
Dat laatste wat ik aangaf was inderdaad wat overdreven. We kunnen het opvangen, en we gaan niet nat op het gas en electra verhaal. Het was eerder een stapje richting een opsomming van boodschappen, benzine en dan dit er zo nog bij zeg maar. Kwam idd verkeerd over.FreakNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:17:
[...]
Zonder lullig over te komen; als een stijging van 125 euro het verschil is tussen iets of niets overhouden leef je sowieso al te ruim. 10 tot 15% van je netto salaris kunnen sparen is sowieso een mooi streven. Dan kun je nog eens een klap opvangen.
Niet voor niks is het vertrouwen in de politiek historisch laag. Verder dan een Twitter bericht waarin ze hun verontwaardiging uitten krijg je niet.stok schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:36:
De politiek hoor je ook totaal niet tijdens deze hele crisis. Wat een wanvertoning.
Dat is exact mijn punt, je moet voorkomen dat dit nodig is, niet dit als "oplossing" hebben. Als het nog veel erger wordt zie ik het ooit gebeuren, maar vooralsnog echt niet.
En laten we wel wezen, als de overheid dit wel aankondigt, doet iets mij vermoeden dat de reacties hier daarop niet positief zullen zijn.
Bibliotheek zat ik zelf ook al aan te denken. Maar juist daarom ga je dit alleen nodig hebben als er op gigantische schaal mensen met 10 graden in hun huis zitten. Als dat door omstandigheden bij een enkeling gebeurd, dan is die bibliotheek er gewoon. En vast een stuk beter geisoleerd dan de gemiddelde sporthal.President schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Tja, ik weet nog wel dat ik vroeger soms ook uren in de warme bibliotheek zat terwijl het buiten erg koud was... Is het dan niet verstandig om na te denken op welke openbare locaties mensen kunnen komen?
Klopt, maar het zou geen kwaad kunnen om alvast als overheid te gaan inventariseren... Hebben we openbare ruimtes? Hebben we daar ook wc's? Eventueel internet? Misschien zelfs bedrijven waar ruimte is en waar toch wel wordt gestookt..Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:22:
Bibliotheek zat ik zelf ook al aan te denken. Maar juist daarom ga je dit alleen nodig hebben als er op gigantische schaal mensen met 10 graden in hun huis zitten. Als dat door omstandigheden bij een enkeling gebeurd, dan is die bibliotheek er gewoon. En vast een stuk beter geisoleerd dan de gemiddelde sporthal.
Krijgen we natuurlijk ook nog met corona afstand te maken...
Een van de voorkomen dingen die het kabinet heeft doorgevoerd is de btw verlaging naar 9% (heb de cijfers niet maar volgens mij met de explosief gestegen gaskosten was dat redelijk budgetneutraal). Maar dat loopt dan tot midden in de winter, 31 december 2022. Dat had toch ook in ieder geval tot april 2023 kunnen zijn.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Dat is exact mijn punt, je moet voorkomen dat dit nodig is, niet dit als "oplossing" hebben. Als het nog veel erger wordt zie ik het ooit gebeuren, maar vooralsnog echt niet.
En laten we wel wezen, als de overheid dit wel aankondigt, doet iets mij vermoeden dat de reacties hier daarop niet positief zullen zijn.
Met marktwerking is helemaal niets mis. Sterker ik ben een voorstander van kapitalisme, maar het idee of beter geloof van de laatste 40 jaar politiek, het neo liberalisme is dat wanneer er een markt is de markt altijd beweegt naar wat de overheid als zacht doel heeft gegeven en altijd het meest gunstige uitpakt voor de samenleving als geheel.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:46:
[...]
Maar hoe dan? Het is zo makkelijk te zeggen: "Gewoon geen markt meer!". Maar wat is dan het plan? Tenzij je heel Groningen wil leegpompen, zijn we gewoon afhankelijk van een internationale energiemarkt. Als je als overheid alle prijzen gaat bevriezen die de energieleveranciers rekenen op voor consumenten €0.19 / kWh, dan zijn over drie maanden ze allemaal failliet. Dan kan de overheid het overnemen, maar waar het dan op neerkomt zijn enorme subsidies op energie, en wie gaat die betalen?
I.e de markt beweegt vanzelf waar het meest 'goed' gebeurd. Maar de markt beweegt naar winstmaximalisatie binnen de gestelde ruimte, en die ruimte is veel te groot gelaten. De energiemarkt het perfecte voorbeeld. Nog niet zo heel lang geleden was energie voor een groot deel overheid, via de gemeentelijke energiebedrijven.
Om kosten te 'besparen' is de energiemarkt vrijgegeven. De markt bestond of bestaat voor een groot deel uit handelshuizen, die veelal niet goed genoeg gekapitaliseerd zijn om met grote bewegingen om te gaan, de infrastructuur is namelijk in handen van slechts enkele grote bedrijven, want daar kan je niet veel mee verder op het gebied van het bouwen van nieuwe infrastructuur als nieuwe aanbieder.
Het blijven dus prijsstunters, een race naar de bodem. Die bodem is zo laag komen te liggen doordat er een hoop politiek bedreven is, goedkope energie uit oa Rusland maakte dit allemaal mogelijk. Op het oog is het dus een mooi voorbeeld van een uitstekend werkende markt vanuit neo liberaal oogpunt.
Maar nu loopt het gierend uit de hand, mooie combinatie van alles. En daar zit de crux , de handelshuizen zijn daar niet tegen bestand. Ze konden geen grote voorraden op de futures markt opkopen toen het nog kon en niet snel genoeg bijkopen op momenten dat het moest. Dus gingen er vrij snel al een aantal failliet.
Alleen de grote, vaak ook met de infrastructuur verweven blijven overeind. Shell , Eneco, Vattenfall. De rest zijn gokkers met andermans geld. En dat is nu rap fout gegaan.
We betaalden het allemaal al, maar we zagen het niet. We stemden op minder belasting betalen en minder zekerheden omdat we het zelf wel kunnen. Nu komt de piekbelasting in de vorm van snel stijgende energieprijzen. Maar er zijn er meer, de droogte, andere klimaarproblemen, de woningmarkt.
Allemaal te vrij gelaten, geen enkele afdwinging van de overheid in het geloof dat de markt vanzelf wel de juiste kant op gaat. Dat bestaat simpelweg niet.
Stabiliteit in energie is de bakermat van de welvaart , in brede zin, van productie via voedsel naar gezondheidszorg. Dat overlaten aan de markt op een manier zoals dit nu wordt gedaan is ridicuul.
De overheid heeft als taak om de samenleving op lange termijn de goede richting op te sturen, de bedrijven hebben als taak (zeker nu) om kwartaalcijfers te presenteren waar aandeelhouders blij van worden. Hele korte termijn. Hou je het speelveld dan zo groot dat eigenlijk alles kan, dan beweegt een markt automatisch naar winstmaximalisatie, ongeacht de kosten voor anderen in de toekomst. En dat zien we nu op allerlei gebieden.
En de rekening wordt alsmaar hoger, en nu pas merken veel mensen er iets van. Van 40 jaar penny wise en pound foolish.
De oplossing, kritieke technische infrastructuur weer terug op strenger beleid van de overheid.
Maar je beantwoord niet mijn vraag: "Maar hoe dan?". Hoe moet de overheid dit oplossen?CornermanNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
Met marktwerking is helemaal niets mis. Sterker ik ben een voorstander van kapitalisme, maar het idee of beter geloof van de laatste 40 jaar politiek, het neo liberalisme is dat wanneer er een markt is de markt altijd beweegt naar wat de overheid als zacht doel heeft gegeven en altijd het meest gunstige uitpakt voor de samenleving als geheel.
I.e de markt beweegt vanzelf waar het meest 'goed' gebeurd. Maar de markt beweegt naar winstmaximalisatie binnen de gestelde ruimte, en die ruimte is veel te groot gelaten. De energiemarkt het perfecte voorbeeld. Nog niet zo heel lang geleden was energie voor een groot deel overheid, via de gemeentelijke energiebedrijven.
Om kosten te 'besparen' is de energiemarkt vrijgegeven. De markt bestond of bestaat voor een groot deel uit handelshuizen, die veelal niet goed genoeg gekapitaliseerd zijn om met grote bewegingen om te gaan, de infrastructuur is namelijk in handen van slechts enkele grote bedrijven, want daar kan je niet veel mee verder op het gebied van het bouwen van nieuwe infrastructuur als nieuwe aanbieder.
Het blijven dus prijsstunters, een race naar de bodem. Die bodem is zo laag komen te liggen doordat er een hoop politiek bedreven is, goedkope energie uit oa Rusland maakte dit allemaal mogelijk. Op het oog is het dus een mooi voorbeeld van een uitstekend werkende markt vanuit neo liberaal oogpunt.
Maar nu loopt het gierend uit de hand, mooie combinatie van alles. En daar zit de crux , de handelshuizen zijn daar niet tegen bestand. Ze konden geen grote voorraden op de futures markt opkopen toen het nog kon en niet snel genoeg bijkopen op momenten dat het moest. Dus gingen er vrij snel al een aantal failliet.
Alleen de grote, vaak ook met de infrastructuur verweven blijven overeind. Shell , Eneco, Vattenfall. De rest zijn gokkers met andermans geld. En dat is nu rap fout gegaan.
We betaalden het allemaal al, maar we zagen het niet. We stemden op minder belasting betalen en minder zekerheden omdat we het zelf wel kunnen. Nu komt de piekbelasting in de vorm van snel stijgende energieprijzen. Maar er zijn er meer, de droogte, andere klimaarproblemen, de woningmarkt.
Allemaal te vrij gelaten, geen enkele afdwinging van de overheid in het geloof dat de markt vanzelf wel de juiste kant op gaat. Dat bestaat simpelweg niet.
Stabiliteit in energie is de bakermat van de welvaart , in brede zin, van productie via voedsel naar gezondheidszorg. Dat overlaten aan de markt op een manier zoals dit nu wordt gedaan is ridicuul.
De overheid heeft als taak om de samenleving op lange termijn de goede richting op te sturen, de bedrijven hebben als taak (zeker nu) om kwartaalcijfers te presenteren waar aandeelhouders blij van worden. Hele korte termijn. Hou je het speelveld dan zo groot dat eigenlijk alles kan, dan beweegt een markt automatisch naar winstmaximalisatie, ongeacht de kosten voor anderen in de toekomst. En dat zien we nu op allerlei gebieden.
En de rekening wordt alsmaar hoger, en nu pas merken veel mensen er iets van. Van 40 jaar penny wise en pound foolish.
Edit: Nieuwe zin erbij nu zie ik, maar ook dat is natuurlijk een hele makkelijke zin. Maar wat dan. Wat moet er onder beheer van de overheid komen? De kritieke technische infrastructuur? Dus het hoogspanningsnet bijvoorbeeld. Prima, maar wat is de impact daarvan op de huidige problemen? Gezien die totaal niet gerelateerd zijn aan het net.
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 05-08-2022 15:31 ]
De inkomensgrens bij ons in de stad voor de energietoeslag is inmiddels verhoogt naar 130%, blijkbaar toch een tegemoedkoming voor de mensen die net naast de pot piste.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Maar het coa mag ze daar wel beter over gaan inlichten .Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
Tja, beetje zelf onderzoek mag je ook wel verwachten toch? Nederland is geen hotel! Al lijkt het er wel sterk op voor vluchtelingen...
Want nu ze net een anderhalf jaar statushouder zijn gaan ze al de schuldhulpverlening in .
Dat moet je niet willen .
En dat is niet omdat ze extravagant leven , integendeel .
Van de 6 personen daar werken er 4 dus dat draagt bij aan de maatschappij .
De huidige problemen zijn de zure appel van het jarenlange afstoten naar de markt, daar doe je nu niet veel meer aan. Het individu moet dat helaas gaan oplossen. Voor de toekomst is het belangrijk om een echte sprong te maken naar van het gas af, en van energie een belangrijk strategisch thema maken.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
Maar je beantwoord niet mijn vraag: "Maar hoe dan?". Hoe moet de overheid dit oplossen?
Edit: Nieuwe zin erbij nu zie ik, maar ook dat is natuurlijk een hele makkelijke zin. Maar wat dan. Wat moet er onder beheer van de overheid komen? De kritieke technische infrastructuur? Dus het hoogspanningsnet bijvoorbeeld. Prima, maar wat is de impact daarvan op de huidige problemen? Gezien die totaal niet gerelateerd zijn aan het net.
Dat betekend dat er een plan moet komen om bestendiger om te gaan met de energie voorziening en hoe wij die als land moeten invullen. Dus versnelde uitbreiding van het net, eindelijk eens zaken als kernenergie serieus nemen. Afbouwen en ombouwen van intensieve industrie die slecht voor het milieu is en bakken energie verbruikt. Kijken naar echt milieuvriendelijke bouw methoden. Dus niet alles via beton. Enzovoort.
Daarvoor is een hand on overheid nodig. Dat gaat niet over 1 nacht ijs. Net zoals we niet miraculeus aan de huidige problemen zijn gekomen. Dat is gewoon ook jarenlang beleid.
We zijn als maatschappij verslaafd geraakt aan instant oplossingen en dat alles onbeperkt beschikbaar is. Dat is en was het al niet. Maar we dachten het wel te kunnen managen met het pappen en nathouden, als er dan ergens iets fout gaat dan beloven we van alles en gooien er een bedrag tegenaan ter compensatie. Dat heeft goed gewerkt. De eerste barsten waren pas laat zichtbaar , maar nu is het een domino effect, arbeidsmarkt, woningmarkt , zorg, en nu energie waar alles op draait loopt in de soep.
Er is geen snelle oplossing voor jarenlang afbraak politiek. Dat gaat even duren, maar hopelijk versneld gegeven de huidige problematiek.
Ik denk eerder dat we als samenleving meer moeten streven naar omgaan met verandering. Want er zal altijd iets zijn. Vandaag is het energie, morgen misschien watertekort, nog eens een virus, schuldenberg,... het zal nooit ophouden.
We moeten er ons voor hoeden om al te snel in de slachtofferrol te springen, als mens kunnen we best wel wat aan en we zijn heel goed in creatieve oplossingen bedenken als er zich (acute) problemen voordoen.
Tegelijk moeten er ook voor zorgen dat we kwetsbare mensen zo goed mogelijk ondersteunen. Dit in het belang van die kwetsbare mensen maar ook in het belang van de samenleving in zijn geheel want als we dat niet zouden doen dan zijn we veel slechter af.
Wat wil je hiermee nou zeggen? Wie springt er in een slachtofferrol? Mensen die van 1000 naar 5000 euro aan energiekosten per jaar gaan?Wozmro schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:57:
Ik ben zelf geen fan van streven naar stabiliteit.
Ik denk eerder dat we als samenleving meer moeten streven naar omgaan met verandering. Want er zal altijd iets zijn. Vandaag is het energie, morgen misschien watertekort, nog eens een virus, schuldenberg,... het zal nooit ophouden.
We moeten er ons voor hoeden om al te snel in de slachtofferrol te springen, als mens kunnen we best wel wat aan en we zijn heel goed in creatieve oplossingen bedenken als er zich (acute) problemen voordoen.
Tegelijk moeten er ook voor zorgen dat we kwetsbare mensen zo goed mogelijk ondersteunen. Dit in het belang van die kwetsbare mensen maar ook in het belang van de samenleving in zijn geheel want als we dat niet zouden doen dan zijn we veel slechter af.
We hebben hier te maken met een vrij plotselinge verandering. Of de overheid die kon zien aankomen is nu niet relevant, het probleem is er nu. Die mensen hebben er in ieder geval weinig aan kunnen doen.
Over wat voor creatieve oplossingen heb je het dan? Moet een miljoen mensen deze winter maar een paar extra truien en sokken aan, want dat deden we vroeger ook? We lagen vroeger ook met z'n drieën in een bedstee, krijgen ze die er dan bij?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Als jij met landen afspraken maakt om voor x jaar y hoeveelheid te leveren dan kun je daar een gunstig tarief mee behalen. Voor de andere partij is dat interessant, die gegarandeerde afname. Ga jij diezelfde partij volgende week vragen binnen 4 weken een boot vloeibaar gas te sturen dan heb je een slechte onderhandelingspositie.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
Maar je beantwoord niet mijn vraag: "Maar hoe dan?". Hoe moet de overheid dit oplossen?
Verder is het problematisch dat hier zoveel stroom met gas wordt opgewekt. Hierdoor is er geen alternatief. Met 50 cent per Kwh heeft een elektrische radiatorkachel ook geen nut als alternatief voor de CV bij hoge gasprijzen. De overheid zou opwekking via gas alleen toe kunnen staan voor netcalibratie (variabele opwekking met snel op en afschalen).
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Echter zolang we als land niet zelfvoorzienend kunnen zijn, hoeveel schiet dat dan echt op in zulk soort situaties? En natuurlijk, kernenergie is dan een voordeel (al zie ik dat echt niet gebeuren, en sowieso als je nu begint echt lange termijn), en we hebben redelijk wat opties voor wind. Maar zon bijvoorbeeld is een stuk logischer als het uit Zuid Europa komt. En zolang we niet zelfvoorzienend zijn, ben je afhankelijk van de Europese/wereld markt. Want de reden dat het nu duur is, is niet omdat Vattenfall voor de grap de prijzen heeft verhoogd. Energie is gewoon in heel Europa veel duurder. Zelfs in Frankrijk.CornermanNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
De huidige problemen zijn de zure appel van het jarenlange afstoten naar de markt, daar doe je nu niet veel meer aan. Het individu moet dat helaas gaan oplossen. Voor de toekomst is het belangrijk om een echte sprong te maken naar van het gas af, en van energie een belangrijk strategisch thema maken.
Dat betekend dat er een plan moet komen om bestendiger om te gaan met de energie voorziening en hoe wij die als land moeten invullen. Dus versnelde uitbreiding van het net, eindelijk eens zaken als kernenergie serieus nemen. Afbouwen en ombouwen van intensieve industrie die slecht voor het milieu is en bakken energie verbruikt. Kijken naar echt milieuvriendelijke bouw methoden. Dus niet alles via beton. Enzovoort.
Daarvoor is een hand on overheid nodig. Dat gaat niet over 1 nacht ijs. Net zoals we niet miraculeus aan de huidige problemen zijn gekomen. Dat is gewoon ook jarenlang beleid.
We zijn als maatschappij verslaafd geraakt aan instant oplossingen en dat alles onbeperkt beschikbaar is. Dat is en was het al niet. Maar we dachten het wel te kunnen managen met het pappen en nathouden, als er dan ergens iets fout gaat dan beloven we van alles en gooien er een bedrag tegenaan ter compensatie. Dat heeft goed gewerkt. De eerste barsten waren pas laat zichtbaar , maar nu is het een domino effect, arbeidsmarkt, woningmarkt , zorg, en nu energie waar alles op draait loopt in de soep.
Er is geen snelle oplossing voor jarenlang afbraak politiek. Dat gaat even duren, maar hopelijk versneld gegeven de huidige problematiek.
Het stoppen van speculeren op energie en voedsel zou al heel wat helpen.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Echter zolang we als land niet zelfvoorzienend kunnen zijn, hoeveel schiet dat dan echt op in zulk soort situaties? En natuurlijk, kernenergie is dan een voordeel (al zie ik dat echt niet gebeuren, en sowieso als je nu begint echt lange termijn), en we hebben redelijk wat opties voor wind. Maar zon bijvoorbeeld is een stuk logischer als het uit Zuid Europa komt. En zolang we niet zelfvoorzienend zijn, ben je afhankelijk van de Europese/wereld markt. Want de reden dat het nu duur is, is niet omdat Vattenfall voor de grap de prijzen heeft verhoogd. Energie is gewoon in heel Europa veel duurder. Zelfs in Frankrijk.
Zul je zien dat Covid er weer aan komt en de openbare plekken ook dicht gaanSissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
[...]
Bibliotheek zat ik zelf ook al aan te denken. Maar juist daarom ga je dit alleen nodig hebben als er op gigantische schaal mensen met 10 graden in hun huis zitten. Als dat door omstandigheden bij een enkeling gebeurd, dan is die bibliotheek er gewoon. En vast een stuk beter geisoleerd dan de gemiddelde sporthal.

Ik heb geen idee waarom men dit denkt.TheBrut3 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:44:
Overgegaan op inductie, goed dat zal zichzelf terugverdienen, maar ik lees nog geen extra stappen.
Op inductie koken is over het algemeen juist iets duurder dan koken op gas. Met de huidige gasprijzen wellicht niet meer, maar dan nog ontloopt het elkaar op zijn best weinig.
Een terugverdientijd zit hier dus niet aan vast (of die is oneindig), tenzij het de laatste stap is om je hele gasaansluiting te laten verwijderen, omdat dat een paar honderd per jaar aan vastrecht scheelt. Maar dat was hier duidelijk niet aan de orde. Overschakelen naar inductie was hier dus geen kostenbesparende stap, helaas.
Nu maakt het op de totale kosten sowieso al heel weinig uit, want met 1200 m3 gas is het aandeel van koken daarin zo'n 30-40 m3 per jaar. Dus dat is juist het kleinste stukje. De volgende is SWW, zo'n 100-250 m3/jaar afhankelijk van aantal personen en wat voor douche enz. Het leeuwendeel, zeg maar de resterende 1000 in dit voorbeeld, is altijd verwarmen, als dat op gas loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 05-08-2022 16:38 ]
Ik vind dingen als dat een beetje paniekzaaierij. De kans is zeer klein dat er echt niet voldoende gas is voor deze winter. En in het geval dat er echt een tekort is en mensen thuis in de kou zitten, dan zet je toch een andere warmtebron aan? Een straalkacheltje (stroomzuipers, maar nood breekt wet), houtkachel, airco, ...Randfiguur schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:03:
Uit een BNR-podcast (Boekestijn en De Wijk, kan m niet vinden) van een paar weken geleden werd me al duidelijk dat andere overheden (de Duitse werd genoemd) al veel meer de urgentie laten merken tegenover de bevolking en bedrijven. Ook is men daar blijkbaar al publiekelijk begonnen met plannen van sportzalen etc waar mensen tijdens strenge kou op temperatuur kunnen komen(!).
edit: herhaling
Misschien dat in Duitsland de kans wel groter is dat ze met tekorten zitten, maar wij zijn eigenlijk niet zo afhankelijk van Rusland. Maak me er niet zo druk om eigenlijk
Als Poetin Europa echt helemaal zonder gas zet, dan hebben wij (EU & VS) geen enkele reden meer om dat land niet binnen te vallen. Dat weet hij ook wel.
Moah... duik eens in de geschiedenis en krantenkoppen. Al deze crisissen van woonmarkt tot klimaatcrisis, van stikstof tot energie. Allemaal voorspelt. Maar die mensen zetten we graag weg als onheilsprofeten en nog wat meer. En we kozen massaal voor partijen die het vooruit schoven.CodeCaster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:12:
We hebben hier te maken met een vrij plotselinge verandering. Of de overheid die kon zien aankomen is nu niet relevant, het probleem is er nu. Die mensen hebben er in ieder geval weinig aan kunnen doen.
Zo waren er bouwkundigen die in de jaren 80 pleiten voor R=10. Zou maximaal 5 tot 7% van de bouwprijs kosten. Gaan we nu miljarden stoppen om huizen achteraf te isoleren. Woonmarkt. VVD roept de woning markt is af.. En prompt maken we ze de grootste partij van NL.
Stikstof.. De krantenkoppen zijn hier al voorbij gekomen van begin jaren 80. Gerrit Braks gaf al aan dat het een enorm probleem was wat miljarden zou gaan kosten. Maar hop in de sneeuwschuiven en schuif maar vooruit.
Mijn vader (als puber werd ik gek van die man) was in de jaren 80 al lid van milieudefensie, die hard aan de weg aan het timmer was dat het anders moest.. Maar nee, was te duur konden we niet betalen.
Niet verbaasd zijn dat hij nu keihard terug komt. Erge is dat alle hervormingen die nodigzakelijk waren voor de onderkant zijn doorgevoerd (uitkeringen, arbeidsmarkt, etc). Maar wat er nodig was in de zakelijke belangen en groot kapitaal is allemaal vooruit geschoven. En wie betaald de rekening? Juist de onderkant van de samenleving.
Maar stem maar met zijn allen VVD (of de bliksemafleiders die gewoon VVD beleid steunen als PVV/JA21/FTD). Succes ermee. Zal mijn tijd wel duren en ik kan de nodige stootjes hebben.
Mijn termijn bedrag is juist dit jaar gehalveerd door de maatregelen van het kabinet (energiebelasting en verlaging BTW).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Er zal nooit te weinig gas zijn... Onbetaalbaar is een groter probleem. Bedrijven gaan afschakelen met ontslagen als gevolg. Nog voor ze daartoe gedwongen worden door de overheid, maar gewoon omdat het niet meer rendabel is. Dat kan hele forse effecten hebben. Krimp groter als de afgelopen crisissen bij elkaar. En hoe houd dan de euro zich?Dennahz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:48:
[...]
Ik vind dingen als dat een beetje paniekzaaierij. De kans is zeer klein dat er echt niet voldoende gas is voor deze winter. En in het geval dat er echt een tekort is en mensen thuis in de kou zitten, dan zet je toch een andere warmtebron aan? Een straalkacheltje (stroomzuipers, maar nood breekt wet), houtkachel, airco, ...
Misschien dat in Duitsland de kans wel groter is dat ze met tekorten zitten, maar wij zijn eigenlijk niet zo afhankelijk van Rusland. Maak me er niet zo druk om eigenlijk![]()
Als Poetin Europa echt helemaal zonder gas zet, dan hebben wij (EU & VS) geen enkele reden meer om dat land niet binnen te vallen. Dat weet hij ook wel.
We hebben een zeer kwetsbaar systeem gebouwd, dat niet veel hoeft te hebben om in de problemen te komen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Da's allemaal hartstikke prima en ontzettend waar.Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
Moah... duik eens in de geschiedenis en krantenkoppen. Al deze crisissen van woonmarkt tot klimaatcrisis, van stikstof tot energie. Allemaal voorspelt. Maar die mensen zetten we graag weg als onheilsprofeten en nog wat meer. En we kozen massaal voor partijen die het vooruit schoven.
Zo waren er bouwkundigen die in de jaren 80 pleiten voor R=10. Zou maximaal 5 tot 7% van de bouwprijs kosten. Gaan we nu miljarden stoppen om huizen achteraf te isoleren. Woonmarkt. VVD roept de woning markt is af.. En prompt maken we ze de grootste partij van NL.
Stikstof.. De krantenkoppen zijn hier al voorbij gekomen van begin jaren 80. Gerrit Braks gaf al aan dat het een enorm probleem was wat miljarden zou gaan kosten. Maar hop in de sneeuwschuiven en schuif maar vooruit.
Mijn vader (als puber werd ik gek van die man) was in de jaren 80 al lid van milieudefensie, die hard aan de weg aan het timmer was dat het anders moest.. Maar nee, was te duur konden we niet betalen.
Niet verbaasd zijn dat hij nu keihard terug komt. Erge is dat alle hervormingen die nodigzakelijk waren voor de onderkant zijn doorgevoerd (uitkeringen, arbeidsmarkt, etc). Maar wat er nodig was in de zakelijke belangen en groot kapitaal is allemaal vooruit geschoven. En wie betaald de rekening? Juist de onderkant van de samenleving.
Maar stem maar met zijn allen VVD (of de bliksemafleiders die gewoon VVD beleid steunen als PVV/JA21/FTD). Succes ermee. Zal mijn tijd wel duren en ik kan de nodige stootjes hebben.
Mijn termijn bedrag is juist dit jaar gehalveerd door de maatregelen van het kabinet (energiebelasting en verlaging BTW).
Maar daar hebben die mensen nu niks aan. Je kunt moeilijk zeggen "succes met je veel te hoge energierekening in je veel te slecht geïsoleerde huurhuis waarvan de huisbaas tonnen op z'n rekening heeft. Dan had je maar aan je toekomst moeten denken en niet zo rechts moeten stemmen, dan had hij iets minder gehad en hadden jullie er iets warmer bijgezeten", maar dat lijk jij nu wel te doen.
"We hadden en hebben dit kunnen zien aankomen" is niet constructief en helpt niet naar een oplossing.
En degene waarop ik reageerde, zei met een boel mooie woorden dat stabiliteit geen doel op zich zou moeten zijn, maar juist aanpassingsvermogen, vandaar mijn vraag wat dan concreet diens aanbevelingen zouden zijn.
Had iedereen een houtkachel moeten aanschaffen in de afgelopen tien jaar, een grote warerbuffer onder het huis, kaarsen en roeibootjes inslaan en een megabatterij aan de muur?
Ikke ikke ikke en doen alsof er tegen deze chaos op te preppen is, als je al amper wat hebt om mee te beginnen?
[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 05-08-2022 17:30 ]
Alle veranderingen zijn relatief plotseling dat is nu net het punt. Als samenleving moeten we daar beter mee leren omgaan en niet zoals ik hier veel lees: ’de overheid moet...’ en ’waarom heeft de overheid niet...’.CodeCaster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:12:
[...]
Wat wil je hiermee nou zeggen? Wie springt er in een slachtofferrol? Mensen die van 1000 naar 5000 euro aan energiekosten per jaar gaan?
Over wat voor creatieve oplossingen heb je het dan? Moet een miljoen mensen deze winter maar een paar extra truien en sokken aan, want dat deden we vroeger ook? We lagen vroeger ook met z'n drieën in een bedstee, krijgen ze die er dan bij?
Ik wil hier best hier best nog wel wat mogelijke oplossingen aandragen, waarschijnlijk ga je proberen die belachelijk te maken door ze in het extreme door te trekken.
Ik denk nog aan:
- in de winter tijdelijk verhuizen naar een zuiders land (fyi hele pensioenlegers doen dat al 30 jaar). Misschien kan je dan wel niet meer in de zomer op vakantie.
- tijdelijk samenwonen met famillie, vrienden,... en de kosten delen. Er zijn veel grote woningen die nu bewoond zijn door 2 personen en die lege kamers hebben.
En ik dien ook nog op te merken dat iedereen die kan(gezinnen, bedrijven) nu maatregelen neemt of al genomen heeft dus dat zal binnen enkele maanden ook al zijn invloed hebben op het verbruik en dus ook op de prijzen.
En denk ook aan bedrijven die nu extra aan het produceren zijn om dan wat meer marge te hebben om minder te produceren in de wintermaanden.
Ja, dan zullen er nog veel mensen met een dure rekening zitten. Ik hoop dan dat diegene die het kunnen betalen dan toch even nadenken waarom ze niet vroeger gepaste maatregelen getroffen hebben en zich sterk maken om tegen winter ’23 hun zaakjes op orde te hebben.
En dat diegene die het niet of moeilijk kunnen betalen geholpen worden door de sociale samenleving.
En dan kunnen we naar de volgende crisis. Bijvoorbeeld bij drinkwater zitten we met net hetzelfde probleem. Bijna iedereen denkt: water is zo goedkoop daarvoor is het niet de moeite dat ik ga investeren of zelfs zuinig aan ga doen.
Tot de prijs door een plotse verandering x10 gaat zoals de energie. En niemand zal kunnen beweren dat ie het niet wist want de signalen zijn nu al heel erg duidelijk en toch zal het weer eens de schuld van de overheid zijn.
(ter info: hier gezin van 3 in kleine woning 3000kWh elektriciteit all-in ook verwarming en sww. En 8m³ drinkwater/jaar. Woning in 2007 verbouwd met de gepaste maatregelen qua isolatie)
Ja dat is makkelijk praten, 3000kwh inclusief verwarming is ook totaal niet representatief voor een normaal gezin. Zeker in een huurwoning kun je dat maal 4 doen als je gasverbruik naar elektra omrekent. En dan reken ik met 1000m3 gas nog zuinig.Wozmro schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:33:
[...]
Alle veranderingen zijn relatief plotseling dat is nu net het punt. Als samenleving moeten we daar beter mee leren omgaan en niet zoals ik hier veel lees: ’de overheid moet...’ en ’waarom heeft de overheid niet...’.
Ik wil hier best hier best nog wel wat mogelijke oplossingen aandragen, waarschijnlijk ga je proberen die belachelijk te maken door ze in het extreme door te trekken.
Ik denk nog aan:
- in de winter tijdelijk verhuizen naar een zuiders land (fyi hele pensioenlegers doen dat al 30 jaar). Misschien kan je dan wel niet meer in de zomer op vakantie.
- tijdelijk samenwonen met famillie, vrienden,... en de kosten delen. Er zijn veel grote woningen die nu bewoond zijn door 2 personen en die lege kamers hebben.
En ik dien ook nog op te merken dat iedereen die kan(gezinnen, bedrijven) nu maatregelen neemt of al genomen heeft dus dat zal binnen enkele maanden ook al zijn invloed hebben op het verbruik en dus ook op de prijzen.
En denk ook aan bedrijven die nu extra aan het produceren zijn om dan wat meer marge te hebben om minder te produceren in de wintermaanden.
Ja, dan zullen er nog veel mensen met een dure rekening zitten. Ik hoop dan dat diegene die het kunnen betalen dan toch even nadenken waarom ze niet vroeger gepaste maatregelen getroffen hebben en zich sterk maken om tegen winter ’23 hun zaakjes op orde te hebben.
En dat diegene die het niet of moeilijk kunnen betalen geholpen worden door de sociale samenleving.
En dan kunnen we naar de volgende crisis. Bijvoorbeeld bij drinkwater zitten we met net hetzelfde probleem. Bijna iedereen denkt: water is zo goedkoop daarvoor is het niet de moeite dat ik ga investeren of zelfs zuinig aan ga doen.
Tot de prijs door een plotse verandering x10 gaat zoals de energie. En niemand zal kunnen beweren dat ie het niet wist want de signalen zijn nu al heel erg duidelijk en toch zal het weer eens de schuld van de overheid zijn.
(ter info: hier gezin van 3 in kleine woning 3000kWh elektriciteit all-in ook verwarming en sww. En 8m³ drinkwater/jaar. Woning in 2007 verbouwd met de gepaste maatregelen qua isolatie)
Ok. Nou ja, verder eens hoor. Levenskosten rijzen de pan uit, ik denk dat je nu (met gelijke omstandigheden) echt duizenden euro’s duurder uit bent tov 2018/2019. Alleen de benzine is al een euro duurder, dat kost mij al 1200 euro. Boodschappen doen wij van een aparte rekening, dat is ook van 350/maand naar 450/maand gegaan. Dat is nog eens 1200 euro. En dan hebben we nog geluk dat we een vast energiecontract hebben. Anders kon zo nog 2k bij Ofzo… En dan ben je alleen nog maar aan het leven…Agent47 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:19:
[...]
Dat laatste wat ik aangaf was inderdaad wat overdreven. We kunnen het opvangen, en we gaan niet nat op het gas en electra verhaal. Het was eerder een stapje richting een opsomming van boodschappen, benzine en dan dit er zo nog bij zeg maar. Kwam idd verkeerd over.
Prima, komt 'ie:Wozmro schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:33:
[...]
En je werk dan? De armste mensen zijn juist mensen die werk doen waarvoor ze op locatie nodig zijn.Ik denk nog aan:
Grappige oplossing. De mensen die ik ken die geen cent te makken hebben, hebben slaapkamers waar nog geen tweede bed in past. Tuurlijk, waar een wil is, is een weg. Zal behoorlijk wat aanpassingsvermogen vergen. Ga even met je partner en kind(eren) een winter lang bij je beste vrienden hokken, dan kun je in de lente op zoek naar nieuwe vrienden.- tijdelijk samenwonen met famillie, vrienden,... en de kosten delen. Er zijn veel grote woningen die nu bewoond zijn door 2 personen en die lege kamers hebben.
Maar scheelt wel een paar duizend op de gasrekening.
Dat is het hele punt. Mensen houden al geen cent over. Iets met goeie schoenen kopen. Je kunt niet voorbereiden op wat komen gaat als je vaste lasten ervoor zorgen dat je al bijna niks overhoudt.En ik dien ook nog op te merken dat iedereen die kan(gezinnen, bedrijven) nu maatregelen neemt of al genomen heeft dus dat zal binnen enkele maanden ook al zijn invloed hebben op het verbruik en dus ook op de prijzen.
Dat gaat dus om miljoenen mensen.En dat diegene die het niet of moeilijk kunnen betalen geholpen worden door de sociale samenleving.
Mensen die verslaafd zijn aan 10+ minuten douchen kunnen prima afkicken en met een washandje aan de wasbak staan wanneer het water plots een euro per tien liter kost. Met verwarming wordt dat toch een stuk lastiger.En dan kunnen we naar de volgende crisis. Bijvoorbeeld bij drinkwater zitten we met net hetzelfde probleem. Bijna iedereen denkt: water is zo goedkoop daarvoor is het niet de moeite dat ik ga investeren of zelfs zuinig aan ga doen.
Dus ja. Ik snap je punt, mensen moeten zich beter voorbereiden op wat kan komen. Mijn punt is dat de mensen die nu in de problemen komen, die mogelijkheid niet hebben. Het is niet hun huis, ze hebben amper geld, en ze hebben de noodzaak nooit ingezien.
Jij doet dat door per persoon nog geen tien liter water per dag te gebruiken en je huis te isoleren. Daar heb je vast ook geen dure apparatuur voor hoeven aanschaffen en duizenden euro's aan hoeven uitgeven.
De overheid moet wel. Voorlichten en verzorgen. En zorgen voor genoeg geld om dat te doen. Weg met de "red jezelf"-VVD-mentaliteit.Alle veranderingen zijn relatief plotseling dat is nu net het punt. Als samenleving moeten we daar beter mee leren omgaan en niet zoals ik hier veel lees: ’de overheid moet...’ en ’waarom heeft de overheid niet...’.
[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 05-08-2022 17:55 ]
Uiteraard , maar dat heeft een geschiedenis, ook in andere Europese landen is dezelfde politiek gevoerd. Nogmaals het gaat nu niet om instant oplossingen die zijn er niet. Het gaat om een denkomslag , denken in lange termijn, sturen op meer dan alleen groei in termen van euro’s , maar stabiliteit , welzijn , duurzaamheid enzovoorts meewegen op de juiste manier.Sissors schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Echter zolang we als land niet zelfvoorzienend kunnen zijn, hoeveel schiet dat dan echt op in zulk soort situaties? En natuurlijk, kernenergie is dan een voordeel (al zie ik dat echt niet gebeuren, en sowieso als je nu begint echt lange termijn), en we hebben redelijk wat opties voor wind. Maar zon bijvoorbeeld is een stuk logischer als het uit Zuid Europa komt. En zolang we niet zelfvoorzienend zijn, ben je afhankelijk van de Europese/wereld markt. Want de reden dat het nu duur is, is niet omdat Vattenfall voor de grap de prijzen heeft verhoogd. Energie is gewoon in heel Europa veel duurder. Zelfs in Frankrijk.
Nu doen we er niets meer aan , dus betalen en op de blaren zitten . En de hogere inkomens moeten waarschijnlijk gaan bijdragen om de lagere inkomens te ontzien.
Dat zijn we niet meer gewend, maar we moeten ons realiseren dat we als samenleving zo sterk zijn als de zwakste schakel
geen idee hoe ze het vroeger deden tijdens 1930-1950 maar toen was het erger dan waar wij nu inzitten
[ Voor 21% gewijzigd door Kol Nedra op 05-08-2022 18:26 ]
nothing stops this train
Ja, dat doe ik ook.CodeCaster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:22:
[...]
Da's allemaal hartstikke prima en ontzettend waar.
Maar daar hebben die mensen nu niks aan. Je kunt moeilijk zeggen "succes met je veel te hoge energierekening in je veel te slecht geïsoleerde huurhuis waarvan de huisbaas tonnen op z'n rekening heeft. Dan had je maar aan je toekomst moeten denken en niet zo rechts moeten stemmen, dan had hij iets minder gehad en hadden jullie er iets warmer bijgezeten", maar dat lijk jij nu wel te doen.
En blijf het doen, want mensen maken dezelfde fout opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Dan denk ik aan Kant. Het gaat er niet om of je het weet, maar of je het had kunnen weten.
Ik denk vooral aan de engelse term: You made your bed, now lay in it.
Ik reageerde vooral op jou uitspraak dat dit ons overvalt. Nee, dus. Het overvalt alleen degene die perse hun kop in het zand wilde steken en wilde gaan voor korte termijn winst. De rest zag hem mijlen ver aankomen. En alvast een voorspelling: Watercrisis. Wereldwijd, ligt om de hoek. Maar iedereen zal nu denken "moah". en spoelt zijn WC door met kostbaar super schoon water.
Succes ermee!
Maar zelfs als heel Europa gezamenlijk een door de staat gecontroleerd energie net had. Dan nog waren we afhankelijk van leveranciers buiten Europa. Tenzij die ook mee gaan doen met ons, had je nu nog steeds dezelfde problemen gehad: Meer vraag dan aanbod.CornermanNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
Uiteraard , maar dat heeft een geschiedenis, ook in andere Europese landen is dezelfde politiek gevoerd. Nogmaals het gaat nu niet om instant oplossingen die zijn er niet. Het gaat om een denkomslag , denken in lange termijn, sturen op meer dan alleen groei in termen van euro’s , maar stabiliteit , welzijn , duurzaamheid enzovoorts meewegen op de juiste manier.
Nu doen we er niets meer aan , dus betalen en op de blaren zitten . En de hogere inkomens moeten waarschijnlijk gaan bijdragen om de lagere inkomens te ontzien.
Dat zijn we niet meer gewend, maar we moeten ons realiseren dat we als samenleving zo sterk zijn als de zwakste schakel
En gezien het aanbod niet zomaar te verhogen is op korte termijn (tenzij je Groningen gaat leegpompen), moet je dus de vraag verminderen. Er zijn alternatieven natuurlijk op prijs verhogen: Gewoon vanuit de overheid mensen / bedrijven afsluiten / beperken in hoeveel gas ze krijgen. Succes met Europees erovereen gaan komen hoeveel gas/electriciteit elk land krijgt.
Tsja, en dan denk ik aan Maslow. Het is heel makkelijk om je druk te maken over een cirkel die groter is dan je directe leefomgeving, wanneer je een goed geïsoleerd dak boven je hoofd hebt, een set skills waarmee je je over werkgelegenheid niet druk hoeft te maken, stabiele sociale relaties en een stel hersenen dat ervoor zorgt dat macroeconomische en mondiale milieuzaken je ook daadwerkelijk interesseren en dat je de langetermijngevolgen van je daden kunt overzien.Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:25:
[...]
Ja, dat doe ik ook.
En blijf het doen, want mensen maken dezelfde fout opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Dan denk ik aan Kant. Het gaat er niet om of je het weet, maar of je het had kunnen weten.
Ik denk vooral aan de engelse term: You made your bed, now lay in it.
Ik reageerde vooral op jou uitspraak dat dit ons overvalt. Nee, dus. Het overvalt alleen degene die perse hun kop in het zand wilde steken en wilde gaan voor korte termijn winst. De rest zag hem mijlen ver aankomen. En alvast een voorspelling: Watercrisis. Wereldwijd, ligt om de hoek. Maar iedereen zal nu denken "moah". en spoelt zijn WC door met kostbaar super schoon water.
Succes ermee!
Wanneer je dagelijkse modus bestaat uit overleven en je afvragen of je kinderen wel genoeg te eten hebben, zal het je een rotzorg zijn hoeveel gram CO2 en methaan die plofkip uit die kipnuggets heeft veroorzaakt, je kids liggen vanavond in ieder geval niet te janken van de honger.
Door te zeggen wat jij zegt, ben jij in mijn ogen niet minder kortzichtig dan de bouwvakker die op Wilders stemt in de hoop dat het aantal murken op de bouwplaats eindelijk eens afneemt, zodat hij iedereen weer gewoon kan verstaan.
Dit probleem hebben we met z'n allen veroorzaakt, niet alleen de VVD-stemmers die voor hun eigen winstmaximalisatie gingen.
Zie ook de topictitel. Moeten alle minima even een regenwatersysteem in hun huurhuis laten zetten? Van welk geld dan, man?
[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 05-08-2022 18:38 ]
Daarom dat ik zeg dat diegene die het moeilijk hebben moeten geholpen worden door de overheid met geld van belastingen die betaald worden door mensen die wel over voldoende middelen en mogelijkheden beschikken.
Ik heb zelf altijd al genoeg gehad en toch stem ik altijd voor ’linkse’ partijen. Ik heb geen enkel probleem met belastingen betalen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wozmro op 05-08-2022 18:43 ]
Volgensmij moet je minimaal 15 graden stoken om je huis vocht/schimmelvrij te houden.Kol Nedra schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:25:
wollen deken +een kruik lijkt mij voldoende, voor de rest zolang mogelijk op je werk zitten en eventueel eten en douchen. verwarming op zijn hoogst 12 graden zetten, dikke trui, sjaal etc aan.....
geen idee hoe ze het vroeger deden tijdens 1930-1950 maar toen was het erger dan waar wij nu inzitten
Ik vind zelf een koude kamer heerlijk om te slapen. Snel onder de dekens en koele lucht.
Maar probleem is dat mijn hulpbehoevende vader van 86 bij mij inwoont. Die vind 21 graden al koud (hij is mobiel zeer beperkt). Dus in winter vaak woonkamer op 22 a 23 graden.
Gelukkig nog 2,5 jaar lage tarieven maar we gaan wel besparen en dat wil hij zelf ook. Warm dik vest en dergelijke.
Dus in alle onverwarmde garages, schuurtjes etc zit schimmel en vocht? Dat is niet best dan voor alles wat er staat. Kan je je fiets ook wel weggooien na een jaar.Rofdof schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:53:
[...]
Volgensmij moet je minimaal 15 graden stoken om je huis vocht/schimmelvrij te houden.
Ik vind zelf een koude kamer heerlijk om te slapen. Snel onder de dekens en koele lucht.
Maar probleem is dat mijn hulpbehoevende vader van 86 bij mij inwoont. Die vind 21 graden al koud (hij is mobiel zeer beperkt). Dus in winter vaak woonkamer op 22 a 23 graden.
Gelukkig nog 2,5 jaar lage tarieven maar we gaan wel besparen en dat wil hij zelf ook. Warm dik vest en dergelijke.
Je kan ook kijken naar paneel verwarming bv. Hij zal toch vaak op 1 plek zitten. Dan hoef je niet de hele ruimte zo warm te stoken. Heeft hij het lekker warm en kan jij de cv gewoon normaal zetten.
de plan was wel om hier bij ons rond de 12 graden te zetten, leuk is anders maar ik spendeer mijn geld liever aan andere dingen dan warmte
nothing stops this train
Dus in de winter wil je in 12 graden gaan leven?Kol Nedra schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:07:
om vocht en schimmel tegen te gaan moet je goed ventileren volgens mij.....
de plan was wel om hier bij ons rond de 12 graden te zetten, leuk is anders maar ik spendeer mijn geld liever aan andere dingen dan warmte
is de bedoeling, geen idee hoe dat zal zijn.Rofdof schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
Dus in de winter wil je in 12 graden gaan leven?
wollen deken en een kruik zal vast ook helpen
nothing stops this train
Vind je dat nou zelf niet een beetje een overdreven reactie? Of is het echt nodig financieel?Kol Nedra schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:15:
[...]
is de bedoeling, geen idee hoe dat zal zijn.
wollen deken en een kruik zal vast ook helpen
De verwarming zal hier gewoon op 20-21 graden blijven staan sowieso, maar denk wel dat we met de airco gaan verwarmen i.p.v. CV. Dan gebruiken we alleen nog maar gas voor het warm water. Volgend jaar waarschijnlijk nog wat extra zonnepanelen op het dak om het verbruik te compenseren. Jammer dat de salderingsregeling weggaat... vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat ons overschot van de rekening afgaat. Immers, zij verkopen het ook gewoon direct aan onze buren voor de hoofdprijs.
Als iemand trouwens een idee heeft hoeveel het scheelt om te verwarmen met airco i.p.v. gas, laat maar weten. Dit zou ons eerste jaar zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Dennahz op 05-08-2022 19:19 ]
Ik kreeg ook een mail om mijn maandbedrag te halveren, dat heb ik niet gedaan (vooralsnog).Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
Zou namelijk niet weten hoe die belasting verlaging tot 50% vermindering leid, ik ben niet best met rekenen maar dat rekensommetje mag je me uitleggen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Onzin.. Ik loop lang genoeg mee in het sociale domein om te kunnen zeggen dat het beeld dat jij hier schetst voor 99% van onze bevolking NIET opgaat. De waarborgen voor de piramide van Maslow is in nederland aardig goed geregeld. Kan het beter, ja altijd. Maar in NL hoeft je geen honger te leiden (zeker de kinderen niet) en heb je bijna altijd een dak boven je hoofd.CodeCaster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:36:
[...]
Tsja, en dan denk ik aan Maslow. Het is heel makkelijk om je druk te maken over een cirkel die groter is dan je directe leefomgeving, wanneer je een goed geïsoleerd dak boven je hoofd hebt, een set skills waarmee je je over werkgelegenheid niet druk hoeft te maken, stabiele sociale relaties en een stel hersenen dat ervoor zorgt dat macroeconomische en mondiale milieuzaken je ook daadwerkelijk interesseren en dat je de langetermijngevolgen van je daden kunt overzien.
Wanneer je dagelijkse modus bestaat uit overleven en je afvragen of je kinderen wel genoeg te eten hebben, zal het je een rotzorg zijn hoeveel gram CO2 en methaan die plofkip uit die kipnuggets heeft veroorzaakt, je kids liggen vanavond in ieder geval niet te janken van de honger.
Is het een vetpot? Nee. Mag het beter verdeeld worden? Jazeker. Maar je bestaanszekerheid is behoorlijk goed geborgd. We zouden juist volgens de piramide alle ruimte hebben om te kunnen doen aan zelfontplooiing. Maar ja, vanavond is ex-on-the-beach (oid) op tv, dus laten we dat maar doen. Of gewoon VI kijken
Ik ken er genoeg die moeite moeten doen om hun hoofd boven water te houden, Echt moeite, maar meer betrokken zijn bij de staat van het land en op anderen dan vele die het beter als hun hebben en nu wel staan te klagen. Daar gaat het namelijk om. Participeren en iets verder kijken als je eigen belang en waar je volgende vakantie weer naar toe gaat. En participeren is heel veel meer doen als 1x in de 4 jaar de kieswijzer invullen en dan een hokje rood maken en roepen dat je zo goed bezig bent want je bent wezen stemmen.
Die mening mag je hebben. Hij is onjuist, maar dat maakt niet uit.Door te zeggen wat jij zegt, ben jij in mijn ogen niet minder kortzichtig dan de bouwvakker die op Wilders stemt in de hoop dat het aantal murken op de bouwplaats eindelijk eens afneemt, zodat hij iedereen weer gewoon kan verstaan.
Dat eerste zeker. We hebben het mijn zijn allen gedaan. En nu is het niet meer op te lossen, behalve de broekriem aanhalen. Dit is niet te compenseren of te verlichten. We zullen even de pijn moeten pakken.Dit probleem hebben we met z'n allen veroorzaakt, niet alleen de VVD-stemmers die voor hun eigen winstmaximalisatie gingen.
Zie ook de topictitel. Moeten alle minima even een regenwatersysteem in hun huurhuis laten zetten? Van welk geld dan, man?
En ja, we moeten NU, Ja NU al bij nieuwbouw verplichten dat er regenwatersystemen worden aangelegd. Per direct. Alsmede dat ook de woningbouw verplichten dat bij bestaande woningen aan te leggen en subside voor eigen woningbezitters zodat we er over 10 a 15 jaar klaar voor zijn.
Helaas is het bij de energie / isolatie nu te laat en zullen er dus veel mensen de pijn moeten nemen. Helaas. Weinig meer aan te doen. Maar veel van deze mensen hebben in het verleden er ook niet achteraan gezeten. Boeide ze niet. All inclusive naar Turkije was belangrijker en ondertussen maar bestellen op amazon en ali, want dat is toch zo goedkoop (dat de prijs enorm is op een andere manier, komen ze over 10 jaar wel achter).
En nee, heeft niets met intelligentie te maken. Ook mensen lager IQ en praktische opleidingen, weten mits goed geïnformeerd, goede beslissingen te maken (dat hebben diverse burgerfora bewezen). De truc is dan wel eigen belang los te laten en besluiten te nemen met collectief eigenbelang in het achterhoofd. Maar nogmaals het begint bij participeren, bewust aandacht hebben voor de omgeving waarin je leeft en de democratie waarin je woont. Dat vraagt geen intelligentie, opleiding of veel boekenkennis. Slechts een beetje tijd en aandacht.
.
Simpel. Zonnepanelen hebben (dus negatief stroom) en moeite gedaan hebben om je huis te isoleren bij verbouwing (waarbij de aannemer je voor gek verklaart, met die onzin) zo dat je minder als 600m3 gas verbruikt. Gezien je de korting altijd krijgt (dus eigenlijk een teruggave) hakt een verlaging ervan er aardig in. Je krijgt dus meer terug. En omdat je verbruik laag is, schiet dat aardig op.Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:30:
[...]
Ik kreeg ook een mail om mijn maandbedrag te halveren, dat heb ik niet gedaan (vooralsnog).
Zou namelijk niet weten hoe die belasting verlaging tot 50% vermindering leid, ik ben niet best met rekenen maar dat rekensommetje mag je me uitleggen.
20-21 graden stond ie nooit op, vorig jaar was het 18 graden hier. ik wil dan echt niet weten wat jullie gaan betalen wat eigenlijk niet perse hoeft.....paar honderd € extra vind ik het niet waard.Dennahz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Vind je dat nou zelf niet een beetje een overdreven reactie? Of is het echt nodig financieel?
De verwarming zal hier gewoon op 20-21 graden blijven staan sowieso, maar denk wel dat we met de airco gaan verwarmen i.p.v. CV. Dan gebruiken we alleen nog maar gas voor het warm water. Volgend jaar waarschijnlijk nog wat extra zonnepanelen op het dak om het verbruik te compenseren. Jammer dat de salderingsregeling weggaat... vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat ons overschot van de rekening afgaat. Immers, zij verkopen het ook gewoon direct aan onze buren voor de hoofdprijs.
Als iemand trouwens een idee heeft hoeveel het scheelt om te verwarmen met airco i.p.v. gas, laat maar weten. Dit zou ons eerste jaar zijn.
airco verwarmen is slim, scheelt denk toch wat.
voor mensen die geen airco hebben is de oven aanzetten ook een optie ipv gas te gaan gebruiken
nothing stops this train
Hier ben ik het helemaal mee eens. In België is dit al jaren de standaard. M'n schoonouders hebben al 40 jaar een regenput met ~20k liter water die ze gebruiken voor hun gewassen, de toiletten, enz. Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden dat wij de tuin sproeien en wc doortrekken met drinkwater.Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
En ja, we moeten NU, Ja NU al bij nieuwbouw verplichten dat er regenwatersystemen worden aangelegd. Per direct. Alsmede dat ook de woningbouw verplichten dat bij bestaande woningen aan te leggen en subside voor eigen woningbezitters zodat we er over 10 a 15 jaar klaar voor zijn.
Verwacht niet dat wij hier ooit écht een probleem krijgen met drinkwater trouwens, maar je kan maar beter een beetje richting onafhankelijkheid gaan met dat waardeloze kabinet hier steeds
Als ik de berekening uitvoer met de huidige prijzen dan zouden we rond de 400 per maand betalen voor energie. Nu betalen we 200 (en dat is blijkbaar veel te veel, want zoals het nu staat krijgen we een leuk bedrag terug. Kunnen we dan gelijk weer gebruiken om een deel van de prijsstijging te compenserenKol Nedra schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:48:
[...]
20-21 graden stond ie nooit op, vorig jaar was het 18 graden hier. ik wil dan echt niet weten wat jullie gaan betalen wat eigenlijk niet perse hoeft.....paar honderd € extra vind ik het niet waard.
airco verwarmen is slim, scheelt denk toch wat.
voor mensen die geen airco hebben is de oven aanzetten ook een optie ipv gas te gaan gebruiken
De prijzen zullen op termijn wel weer gaan zakken. Voor de economie is dit namelijk ook niet een houdbare situatie.
[ Voor 31% gewijzigd door Dennahz op 05-08-2022 19:52 ]
Met een COP van 1? Kun je beter je cv-ketel laten draaien. Kost minder, zelfs bij deze gasprijzen.Kol Nedra schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:48:
Waterworld!Dennahz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:50:
[...]
Hier ben ik het helemaal mee eens. In België is dit al jaren de standaard. M'n schoonouders hebben al 40 jaar een regenput met ~20k liter water die ze gebruiken voor hun gewassen, de toiletten, enz. Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden dat wij de tuin sproeien en wc doortrekken met drinkwater.
Verwacht niet dat wij hier ooit écht een probleem krijgen met drinkwater trouwens, maar je kan maar beter een beetje richting onafhankelijkheid gaan met dat waardeloze kabinet hier steedsJe kan zelf ook regenwater gaan filteren zodat het perfect drinkbaar is.
[...]
Als ik de berekening uitvoer met de huidige prijzen dan zouden we rond de 400 per maand betalen voor energie. Nu betalen we 200 (en dat is blijkbaar veel te veel, want zoals het nu staat krijgen we een leuk bedrag terug. Kunnen we dan gelijk weer gebruiken om een deel van de prijsstijging te compenseren)
De prijzen zullen op termijn wel weer gaan zakken. Voor de economie is dit namelijk ook niet een houdbare situatie.
Ja ik heb al die dingen niet (en 80% van Nederland met mij), dus dat gaat voor mij allemaal niet op.Cyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:48:
[...]
Simpel. Zonnepanelen hebben (dus negatief stroom) en moeite gedaan hebben om je huis te isoleren bij verbouwing (waarbij de aannemer je voor gek verklaart, met die onzin) zo dat je minder als 600m3 gas verbruikt. Gezien je de korting altijd krijgt (dus eigenlijk een teruggave) hakt een verlaging ervan er aardig in. Je krijgt dus meer terug. En omdat je verbruik laag is, schiet dat aardig op.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
De vraag is of je ze had kunnen hebben.. Ik ken er meerdere die liever voor die iets luxere keuken gingen, dan de 2k in isolatie te steken of de 5k in zonnepanelen. Bijna al mijn vrienden hebben verbouwd. De meeste hebben weinig tot niets met advies op duurzaamheid gedaan.Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:53:
[...]
Ja ik heb al die dingen niet (en 80% van Nederland met mij), dus dat gaat voor mij allemaal niet op.
De allerlaatste inkomens worden met 1300 euro gecompenseerd, mits ze een eigen aansluiting hebben.
(naast ook de hogere teruggaaf energiebelasting van 265 die iedereen krijgt).
[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 05-08-2022 20:00 ]
Inschatting die er nu op de diverse bureau's gemaakt worden gaan uit van hele hoge prijzen de komende 3 jaar, waarna als gevolg van transitie en versnel ontsluiten van bronnen (door de hoge prijs) de prijzen gaan zakken.Dennahz schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:50:
Versnelt ontsluiten van bronnen, gaat ons over 30 jaar een hele dikke rekening opleveren in klimaatkosten. Maar ja. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Zo hebben we tot nu toe ook gedaan.
Ik zal even met mijn contactpersoon bij de woningbouw bellen die al mijn zaken regelt. /sarcasmeCyberpope schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:57:
[...]
De vraag is of je ze had kunnen hebben.. Ik ken er meerdere die liever voor die iets luxere keuken gingen, dan de 2k in isolatie te steken of de 5k in zonnepanelen. Bijna al mijn vrienden hebben verbouwd. De meeste hebben weinig tot niets met advies op duurzaamheid gedaan.
De allerlaatste inkomens worden met 1300 euro gecompenseerd, mits ze een eigen aansluiting hebben.
(naast ook de hogere teruggaaf energiebelasting van 265 die iedereen krijgt).
edit: even een sarcasme tag erbij gezet, want het kwam geloof ik niet helemaal over.
[ Voor 6% gewijzigd door Bad Brains op 05-08-2022 20:18 ]
Het was volgens mij ook een behoorlijk zachte winter, dus dat zal ook in je verbruik gescheeld hebben en dus in de verwachte kosten voor dit jaar.Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:30:
[...]
Ik kreeg ook een mail om mijn maandbedrag te halveren, dat heb ik niet gedaan (vooralsnog).
En misschien dat je (on)bewust korter bent gaan douchen, (on)bewust de verwarming minder vaak of minder hard hebt gezet of andere dingen ..
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 05-08-2022 20:06 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Als ik jou was zou ik gewoon je maandelijkse voorschot halveren en de helft wat je uitspaart zelf opzij zetten. Gaat je energieleverancier failliet dan is de kans aanwezig dat zij geld van jou tegoed hebben in plaats van andersom. Valt je rekening na de halvering van je maandelijkse voorschot alsnog hoger uit dan verwacht, dan heb je nog altijd je eigen gereserveerde potje.Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:30:
[...]
Had je beter 5 tot 8 jaar geleden zitten kunnen nemen in de bewonerscommissie en vanuit daar druk kunnen zetten op een versnelde verduurzaming van de woning en ruil voor een huurverhoging. Er zijn die dat wel gedaan hebben en nu de vruchten daarvan plukken.Bad Brains schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Ik zal even met mijn contactpersoon bij de woningbouw bellen die al mijn zaken regelt.
De beste tijd om een boom te planten voor de schaduw was 20 jaar geleden. 2de beste tijd is nu.
Dus ja, ik zou de woningbouw bellen. Vragen of er al een commissie is waar je aan deel kunt nemen en anders samen met je buren dit gaan opzetten. Woningbouw gaat graag in zee met dergelijke bewonersgroepen die draagkracht hebben.
"maar ja.. ik woon er net en ben ook zo snel mogelijk naar een koopwoning" Doe het dan voor degene die na je komt. Immers als je voorganger het gedaan had, had jij nu de vruchten geplukt. Je moet het vooral NIET voor jezelf doen, daar gaat het op fout.
Juist! Wij krijgen voor het eerst een kleine. Je weet van te voren dat het geld kost en het kindje krijgt alle liefde, en denk maar niet dat ik m’n kleine in de kou laat liggen.FreakNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
Ok. Nou ja, verder eens hoor. Levenskosten rijzen de pan uit, ik denk dat je nu (met gelijke omstandigheden) echt duizenden euro’s duurder uit bent tov 2018/2019. Alleen de benzine is al een euro duurder, dat kost mij al 1200 euro. Boodschappen doen wij van een aparte rekening, dat is ook van 350/maand naar 450/maand gegaan. Dat is nog eens 1200 euro. En dan hebben we nog geluk dat we een vast energiecontract hebben. Anders kon zo nog 2k bij Ofzo… En dan ben je alleen nog maar aan het leven…
Dit topic is gesloten.