Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-04 21:16
Door de oplopende inflatie wordt spaargeld steeds minder waard.

Goud is in mijn ogen de meest waardevaste investering die je kunt doen. Goud is niet gauw onderhevig aan inflatie. Het kan wel op en neer gaan in waarde, maar nooit in extreme waarden.

Met het vooruitzicht dat de inflatie tot 10% kan oplopen in de eurozone zit ik te denken aan het kopen van fysiek goud. Daarbij wil ik dan ongeveer de helft tot 3/4 van mijn spaargeld in goud omzetten. Dan blijft er nog ruim voldoende spaargeld over voor andere zaken, alhoewel ik de komende tijd geen dure aankopen meer verwacht (de RTX 3090Ti met de Seasonic PSU waren al prijzig genoeg :) ).

Maar is dit wel verstandig? Als je namelijk goud inkoopt dan betaal je altijd meer dan wanneer je het weer verkoopt. Echter, als je het een paar jaar houdt en de inflatie blijft bestaan dan zie ik bv. het volgende gebeuren:

Voorbeeld:
- Spaargeld : 50.000 euro
of
- Goud : ter waarde van 50.000 euro

2 jaar verder
- Spaargeld : 50.000, 2 x 10% inflatie = 2 x 5.000 euro aan waardevermindering er af, effectief nog maar 40.000 euro waard. (Eventuele negatieve rente van de bank niet meegenomen)
- Goud : de waarde stijgt mee en is niet onderhevig aan de 10% inflatie op regulier geld.

Verder : geld op de bank is relatief veilig, zit je bij 1 van de 4 grotere banken (ING, ABN, Rabo of SNS) dan hoef je niet gauw bang zijn dat die omvallen. Maar, zeg nooit nooit.
Goud is niet groot, wel zwaar, maar niet groot in omvang en is makkelijk te verbergen en brand of overstroming tast een goudbaar doorgaans ook niet aan.

Zijn er hier mensen die dit al gedaan hebben? Zo ja, heb je er gevoelsmatig geen spijt van, of ben je juist blij dat je het gedaan hebt, zeker met de huidige inflatie? Ik hoor graag jullie meningen.

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 02-08-2022 00:04)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48

Lordy79

Verdrietig

Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:05:

Goud is in mijn ogen de meest waardevaste investering die je kunt doen. Goud is niet gauw onderhevig aan inflatie. Het kan wel op en neer gaan in waarde, maar nooit in extreme waarden.
Er is inderdaad een lange termijn trend waarbij goud in waarde stijgt.
https://www.goldbypost.nl/goud-prijs/20jaar/ounce/EUR/

Maar niemand geeft een garantie dat dit zo blijft.
De 10 jaars rente in de USA is ook decennia lang gedaald maar gaat nu weer stijgen.
Het feit dat er nu weer rentestijgingen zijn is op zich 'slecht' voor de goudprijs want ipv goud in je la leggen kun je je centen ook op de bank zetten en in ieder geval iets aan rendement maken. Goud rendeert namelijk niet.
Daarbij wil ik dan ongeveer de helft tot 3/4 van mijn spaargeld in goud omzetten.
Zonder beleggingstips te geven denk ik dat het niet verstandig is om 1/2e tot 3/4e van je centen in één 'commodity' te stoppen. Waarom niet wat aandelen (voor de lange termijn), obligaties (voor een middellange termijn) en inderdaad nog wat inflation hedges zoals goud? (En inderdaad nog wat kasgeld aanhouden)
Maar is dit wel verstandig? Als je namelijk goud inkoopt dan betaal je altijd meer dan wanneer je het weer verkoopt.
Als het om sieraden gaat heb je absoluut gelijk, maar ik denk dat een 'baar' goud niet waanzinnig veel duurder is om te kopen of te verkopen. Het is wel iets om rekening mee te houden en dus niet van plan zijn om je goud na een half jaar weer te verkopen.
Echter, als je het een paar jaar houdt en de inflatie blijft bestaan dan zie ik bv. het volgende gebeuren:
Je scenario kán uitkomen. Maar het kan ook zijn dat de rentes verder stijgen en de goudprijs instort. Niemand die het weet... daarom is spreiding van je vermogen zo belangrijk.
Verder : geld op de bank is relatief veilig, zit je bij 1 van de 4 grotere banken (ING, ABN, Rabo of SNS) dan hoef je niet gauw bang zijn dat die omvallen. Maar, zeg nooit nooit.
Ten eerste is er de deposito-garantieregeling. Ten tweede hebben we in 2008 gezien dat de banken gewoon zijn gered door de overheid. Dus ik zou daar niet zo bang voor zijn.
Goud is natuurlijk veel mobieler, maar het kan gestolen worden en is doorgaans niet verzekerd. Ik acht de kans groter dat je het door diefstal verliest, dan dat je je geld op de bank kwijtraakt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

- Goud : de waarde stijgt mee en is niet onderhevig aan de 10% inflatie op regulier geld.
Ik weet niet wie jou dat heeft wijsgemaakt, maar dat is zeker niet waar.
Kijk maar op https://goldprice.org/gold-price-chart.html, zet hem op 20Y en dan wat er gebeurd zou zijn als je in 2012 zou zijn ingestapt. Dan had je nu nog niet dezelfde waarde gehad rekening houdend met inflatie.
Best kans dat de goudprijs nu weer op een piek zit en deze de komende jaren weer gaat dalen. Niemand die je het kan garanderen.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Geld tot 100k is veilig bij een bank die aangesloten zit bij het depositogarantiestelsel: https://www.rijksoverheid...t-depositogarantiestelsel ik vind dat een non argument.

Wil je goud kopen als aandelen goud of wil je fysiek goud kopen? Waar wil je dat bewaren dan? En hoe veilig is dat? En hoeveel verlies je als je de transactie maakt en hoeveel als je het ooit weer als geld wilt hebben?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6enmuZo_mbj6b_Eim1PwfGeDGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMqjQ5gzoVQbXCg5IGq4kP6z.png?f=fotoalbum_large
Je hebt er vast meer kijk op dan ik maar in 11 jaar tijd is de goudprijs "slechts" enkele weken hoger geweest dan nu.

Andersom; hoeveel winst denk je nog te kunnen pakken hierop. Vanzelfsprekend, elke investering in beleggingen is een gok / beargumenteerde gok. Echter, vertaal goud eens naar BTC; dan krijg je hele andere discussies terwijl de stijging/daling gebaseerd is op dezelfde macro-economische gevoelens

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:41
Het blijft speculatie. De relatie tussen de goudprijs en inflatie is niet 1:1. De aanname: de waarde stijgt mee en is niet onderhevig waardevermindering door inflatie gaat dan ook niet op.

Ander risico is de hoge dollarprijs momenteel waardoor alles wat in dollars verhandeld wordt momenteel prijzig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:43
Je eerste bullet is niet correct.

jaar 1: 50K -/- 10% inflatie = 45K koopkracht
jaar 2: 45K koopkracht -/- 10% inflatie = 40,5K koopkracht.

Goud fysiek aankopen kan interessant zijn voor sommige mensen. Denk echter ook aan de kosten om het aan te houden. Kluis, verzekering, beveiliging etc.

En vergeet niet wat ze tijdens de New Deal gedaan hebben. Inspecteurs langs de woningen om fysiek goud op te halen en verplicht te verkopen tegen prijs x.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 19:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

In goud instappen doe je meestal niet om winst te maken, maar een potentieel groot verlies door sterke dalingen te voorkomen en te dempen. (en juist deze liquide middelen beschikbaar te hebben als andere risico-vollere investeringen zoals aandelen net fiks onder druk staan en een daling gekend hebben)

Goud is meestal een goede investering als je bang bent voor grote instabiliteit en verslechtering in de toekomst.
Ook als 'tegenwaarde' tegenover andere risicovollere investeringen, zodat je niet gedwongen kunt zijn om een 'sell low' op beleggingen die juist in instabiele en onzekere fases snel waarde verliezen ()

Het is echter een ongunstige investering als je op het hoogtepunt inkoopt, en daarna juist weer een periode van stabiliteit intreed.
Ook is het niet zo waardevol een heel groot deel van je vermogen erin te hebben steken, aangezien je meestal enkel wil verkopen als de koers erg hoog staat, n je dus veelal lange fases hebt waar je hooguit dan met verlies deze weer om kunt zetten in liquide middelen.

Momenteel denk ik dat het bepaald niet het juiste moment is om in goud in te stappen...
Ondanks dat de huidige instabiliteit vast nog wel een 2-3 tot misschien 5 jaar zal aanhouden is er ook niet direkt veel reden te verwachten dat er eeen _nog_ grotere crisis gaat uitbreken, en de goudkoers nog veel hoger gaat stijgen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ik weet niet wie jou dat heeft wijsgemaakt, maar dat is zeker niet waar.
Kijk maar op https://goldprice.org/gold-price-chart.html, zet hem op 20Y en dan wat er gebeurd zou zijn als je in 2012 zou zijn ingestapt. Dan had je nu nog niet dezelfde waarde gehad rekening houdend met inflatie.
Best kans dat de goudprijs nu weer op een piek zit en deze de komende jaren weer gaat dalen. Niemand die je het kan garanderen.
De grafiek van MAX3400 laat wel zien dat goud wel in waarde stijgt in tijden van crisis. Kijkend naar dat grafiek zie je de goudprijs ineens klimmen rond 2008 (het begin van de crisis) en dalen rond 2014 (einde van de crisis). We zitten nu, denk ik, aan het begin van een nieuwe crisis. Omdat het nu nog zomer is en we nog niet afhankelijk zijn van het gas zal deze crisis aankomende winter denk ik wel z'n intrede doen. In heel Europa trouwens, het meest in de meest Noordelijke en Oost gelegen landen in Europa en het minst in Zuid / Zuid West Europa.

Ik zie het goud overigens niet om mee te speculeren maar puur om een stukje vermogen veilig te stellen.

@True Fysiek goud, niet in aandelen, want dat is ook weer iets dat op papier staat en ik heb liever iets fysieks met waarde. Veiligheid is geen probleem, daar heb ik al iets heel moois op bedacht mocht ik dit wel doen.

@Panzer_V Wat bedoel je precies met de "New Deal"? Inspecteurs die langs komen? Fysiek goud kun je gewoon kopen en verkopen bij het Goud Wissel Kantoor

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

De grafiek van MAX3400 laat wel zien dat goud wel in waarde stijgt in tijden van crisis. Kijkend naar dat grafiek zie je de goudprijs ineens klimmen rond 2008 (het begin van de crisis) en dalen rond 2014 (einde van de crisis). We zitten nu, denk ik, aan het begin van een nieuwe crisis. Omdat het nu nog zomer is en we nog niet afhankelijk zijn van het gas zal deze crisis aankomende winter denk ik wel z'n intrede doen. In heel Europa trouwens, het meest in de meest Noordelijke en Oost gelegen landen in Europa en het minst in Zuid / Zuid West Europa.

Ik zie het goud overigens niet om mee te speculeren maar puur om een stukje vermogen veilig te stellen.
Waarom zit je dan nu te speculeren over wanneer er een crisis aankomt? Hoe weet je nou dat je vermogen veilig stelt, behalve als je speculeert op de waarde van goud tegenover toekomstige inflatie? Hoe weet je dat goud een veilige investering is, zonder te speculeren dat andere investeringen minder veilig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:58:

@Panzer_V Wat bedoel je precies met de "New Deal"? Inspecteurs die langs komen? Fysiek goud kun je gewoon kopen en verkopen bij het Goud Wissel Kantoor
Zoekt eens op "New Deal" en "USA".

Daar moest iedereen alle fysieke goud voor een pre-crash prijs verkopen aan de overheid. Daarmee werd de New Deal betaald. Veel deden dit niet. Toen ging het leger en inspecteurs deur en deur langs. Iedereen die fysiek goud had liggen dat niet verkocht was/ aangemeld was om te verkopen, moest dat afstaan zonder dat er iets tegenover stond. Oh ja...een dikke boete/ gevangenisstraf er overheen.

En neen, we praten hier niet over een onderontwikkeld land met een schimmige regering. We praten hier over het land dat minder dan 10 jaar later als redder der wereld gezien werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Panzer_V schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Zoekt eens op "New Deal" en "USA".

Daar moest iedereen alle fysieke goud voor een pre-crash prijs verkopen aan de overheid. Daarmee werd de New Deal betaald. Veel deden dit niet. Toen ging het leger en inspecteurs deur en deur langs. Iedereen die fysiek goud had liggen dat niet verkocht was/ aangemeld was om te verkopen, moest dat afstaan zonder dat er iets tegenover stond. Oh ja...een dikke boete/ gevangenisstraf er overheen.

En neen, we praten hier niet over een onderontwikkeld land met een schimme regering. We praten hier over het land dat minder dan 10 jaar later als redder der wereld gezien werd.
Zolang we hier in de tweede kamer nog bonnetjes, immigraten, gasprijzen en aanzien kwijtraken, denk ik niet dat het leger met pang-pang aan de deur komt om je van je centen te beroven; geloof dat we in NL sinds de jaren '40 niet echt veel meer deur aan deur hebben (goedschiks of kwaadschiks).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
MAX3400 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Zolang we hier in de tweede kamer nog bonnetjes, immigraten, gasprijzen en aanzien kwijtraken, denk ik niet dat het leger met pang-pang aan de deur komt om je van je centen te beroven; geloof dat we in NL sinds de jaren '40 niet echt veel meer deur aan deur hebben (goedschiks of kwaadschiks).
Dat dachten ze in de USA ook niet in de jaren '30.

Simpel gezegd: je weet niet wat ze gaan doen. Maar ga er maar vanuit dat als puntje bij paaltje komt je gewoon genaaid gaat worden. Speciaal voor jou wat, al dan niet recente, Nederlandse voorbeelden:
  • 't Kwartje van Kok
  • 't dubbeltje voor de boer
  • de BTW
  • de tiende pfenning
  • Inkomstenbelastingen verhogen terwijl beloofd was dat niet te doen
  • Zorgverzekering ==> "Read my lips....de premie wordt niet hoger dan hij nu is" (is ondertussen meer dan twee keer zo duur)
  • Onteigeningen t.b.v. grote projecten (Betuwelijn, waterlinie, stikstoff)
  • pensioenwijzigingen
  • afschaffing levensverzekering
  • diverse fiscale voordelen voor producten met looptijd van >15 jaar en dan jaren later die voordelen uitkleden
  • etc. etc. etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 22:56

Qwerty-273

Meukposter

De Nederlandse wet (artikel 26 van de Noodwet Financieel Verkeer) biedt de Nederlandse overheid ook de mogelijkheid om tot "het vorderen van gouden munten, fijn goud, alliages van goud (onbewerkt of halffabrikaat)" over te gaan. Die noodwet kan weer via de Coördinatiewet Uitzonderingstoestanden en de hierin genoemde afroep van de noodtoestand in werking worden gesteld.

Maar aan de andere kant heeft Nederland volgens mij nog nooit goud geconfisqueerd van haar burgers (dan laat ik bewust de roof door de Duitsers tijdens de bezetting in de tweede wereldoorlog uit beeld). Als je echt zorgen maakt over de eerder genoemde noodwet, dan kan je ook je heil zoeken in andere edelmetalen aangezien goud expliciet genoemd wordt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Waarom zit je dan nu te speculeren over wanneer er een crisis aankomt? Hoe weet je nou dat je vermogen veilig stelt, behalve als je speculeert op de waarde van goud tegenover toekomstige inflatie? Hoe weet je dat goud een veilige investering is, zonder te speculeren dat andere investeringen minder veilig zijn?
Ik baseer mijn idee om dit te doen op basis van wat ik zie gebeuren in de wereld en wat er mogelijk nog aan gaat komen. Een nieuwe crisis is heel goed mogelijk als de Amerikaanse FED besluit de rentes sterk te verhogen, met als doelstelling een recessie te veroorzaken om zo de Russen te raken en de olieprijs onderuit te krijgen. Recessies geven altijd het tegenovergestelde effect met goud. (Dit is overigens puur mijn eigen gedachte, of dit daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik niet), de vraag is ook meer of er anderen hier zijn die een deel van hun spaargeld omzetten in goud, om wat voor reden dan ook.

Verder baseer ik het ook op basis van Google, met simpele vragen zoals "is gold a good way to secure money en is gold a good investment. Natuurlijk weet ik niet 100% zeker dat goud een veilige investering is, maar geld op de bank verliest hoe dan ook z'n waarde met de huidige inflatie en uiteindelijk kunnen banken ook over gaan op negatieve rente.

In principe zou ik graag de voor -en tegens tegen over elkaar willen zetten en zien wat de beste keuze is.
Qwerty-273 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:14:
De Nederlandse wet (artikel 26 van de Noodwet Financieel Verkeer) biedt de Nederlandse overheid ook de mogelijkheid om tot "het vorderen van gouden munten, fijn goud, alliages van goud (onbewerkt of halffabrikaat)" over te gaan.
Maar, de overheid kan toch niet weten van iedere burger hoeveel goud hij of zij heeft? Goud rouleert namelijk ook onder burgers zelf, hetzelfde als contant geld, hoeveel artikelen er bv. via Marktplaats gekocht en verkocht worden. Dat de overheid goud gaat invorderen (op basis van wat?) lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Panzer_V schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Dat dachten ze in de USA ook niet in de jaren '30.

Simpel gezegd: je weet niet wat ze gaan doen. Maar ga er maar vanuit dat als puntje bij paaltje komt je gewoon genaaid gaat worden. Speciaal voor jou wat, al dan niet recente, Nederlandse voorbeelden:
  • 't Kwartje van Kok
  • 't dubbeltje voor de boer
  • de BTW
  • de tiende pfenning
  • Inkomstenbelastingen verhogen terwijl beloofd was dat niet te doen
  • Zorgverzekering ==> "Read my lips....de premie wordt niet hoger dan hij nu is" (is ondertussen meer dan twee keer zo duur)
  • Onteigeningen t.b.v. grote projecten (Betuwelijn, waterlinie, stikstoff)
  • pensioenwijzigingen
  • afschaffing levensverzekering
  • diverse fiscale voordelen voor producten met looptijd van >15 jaar en dan jaren later die voordelen uitkleden
  • etc. etc. etc.
toon volledige bericht
Dat zijn allemaal zaken die buiten de macht van de gewone burger omgaan. Alleen in de stembus kun je daar iets aan doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Snowwie op 01-08-2022 16:25 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:15:
In principe zou ik graag de voor -en tegens tegen over elkaar willen zetten en zien wat de beste keuze is.
Het is al een ouder topic, maar er worden wel voors en tegens genoemd die nog altijd van toepassing zijn:
Beleggen in goud
Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:15:
Maar, de overheid kan toch niet weten van iedere burger hoeveel goud hij of zij heeft? Goud rouleert namelijk ook onder burgers zelf, hetzelfde als contant geld, hoeveel artikelen er bv. via Marktplaats gekocht en verkocht worden. Dat de overheid goud gaat invorderen (op basis van wat?) lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ze kunnen onder andere de administratie doornemen van goudverkooppunten. Ze kunnen iedereen verplichten/vragen hun goudbezittingen op te geven, je bent dan strafbaar wanneer je jouw goudbezit niet aangeeft. Is er een goudregister met wie hoeveel goud bezit? Nee dat is er niet. Maar dat is hetzelfde met spullen die je nu ook niet mag hebben, daar komt de overheid (via de politie of fiod) ook vaak genoeg achter waarna inbeslagname volgt.

[ Voor 54% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-08-2022 16:23 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Snowwie ik weet niet over welke termijn jij 50K kan missen en wat je ertegenover wil zien; wat is er mis / minder goed / anders aan opkopen van aandelen van goedlopende bedrijven maar met een regelmatige dividend-uitkering?

Als voorbeeld (maar ook hier; het is een investering): als je vorig jaar 50K in Shell gestoken had, kreeg je ongeveer 3200 aandelen; en elk kwartaal ongeveer $0.24 dividend per aandeel. Afgerond is dat dus al $3200 per jaar geweest. En afgezien hoe je dit bekijkt; dat is 6% "correctie" op je waardeverlies van je 50K op de bank ;)

Ik ben heeeel erg zoekende naar wat je nou veilig stellen noemt. Alles kan instorten in bepaalde vorm of tijdsinterval; of je daarmee voldoende gemoedsrust weet op te bouwen t.o.v. mogelijke inflatie, I dunno.

Koop een BMW 750i; ook leuk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 01-08-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik denk dat ik voldoende informatie heb en laat het even rustig tot mij bezinken.

Kleine aanvulling is dat de hoeveelheid geld dat ik wil stoppen in goud 'geen' 50.000 euro is, maar iets minder. Het exact bedrag laat ik even in het midden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 23:22
@Snowwie tijd terug ben ik mij ook gaan verdiepen in edelmetalen.
Ik heb toen het forum “beleggen in Goud” doorgelezen. [extreme slow chat warning]

Ik ben uiteindelijk overgegaan tot het verzamelen van billion munten silver/goud.

Goud is meestal spot prijs.
Silver is spot prijs + 30%. [munten geen btw / baren met btw]

Als je tijd teveel hebt zijn er ook verzamelaars die voor sommige munten een mooie prijs betalen.

Mocht het fysiek bewaren toch niet de voorkeur hebben dan zijn er ook mogelijkheden dat je goud koopt en de opslag ergens anders is.

Laat je eigen goed adviseren / er zijn zo wat locaties waar je met kenners gedachten kan wisselen. Let op het puntje “gedachten” zij willen uiteindelijk verkopen, 1+1=2 persoonlijk onderzoek en daaruit je conclusie trekken.

[ Voor 18% gewijzigd door L-royke op 01-08-2022 17:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 18:45
Google een keer wat Warren Buffet te zeggen heeft over beleggen in goud.

Dit is weer typisch zo'n topic van iemand die een beleggingsidee heeft waarbij de mening al gevormd is, OP bevestiging zoekt, dat niet krijgt, en toch z'n idee uitvoerd. Veel success, hopelijk ga je wat basis lessen van beleggen leren:
- Niet al je geld in 1 asset stoppen (of 2 of 3 etc.)
- Niet proberen de markt te voorspellen / timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46
Is er niemand die het uitmaakt hoe goud gewonnen wordt? Er zijn diverse series die laten zien wat er in Alaska en de Amazone gebeurt. En dat voor iets met redelijk beperkt nut voor de doorsnee mens. Tja, het is vechten tegen de bierkaai want vooral centrale banken kopen enorm veel goud op en dat gaat met tonnen in plaats van onsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ben wel even nieuwsgierig naar deze Tweaker of hij z'n idee ook al heeft uitgevoerd:

LankHoar in "Beleggen in goud" van 1 maart jl.
retoohs schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:06:
Google een keer wat Warren Buffet te zeggen heeft over beleggen in goud.
Ik zal het zeker lezen wat Warren Buffet te zeggen heeft hierover. Het gaat immers wel om spaargeld, dus daar moet niet te licht over gedacht worden.
Dit is weer typisch zo'n topic van iemand die een beleggingsidee heeft waarbij de mening al gevormd is, OP bevestiging zoekt, dat niet krijgt, en toch z'n idee uitvoerd.
Juist eigenlijk niet, als dit idee voor mij al een 100% ja was, dan had ik ook geen topic gestart. Ik wou puur de voor -en tegens graag op een rijtje zetten en daar vervolgens mijn conclusie uit trekken. Op dit moment weet ik nog niet of het daadwerkelijk ga doen. Er zijn wel goede redenen om het te doen, maar er zijn ook redenen om het niet te doen, en dat is een afweging die ik moet maken.

Pros: relatief veilige investering , waardevast, geen negatieve rente van je bedank, fysiek zelf in handen hebben.
Cons: zelf staan voor de veiligheid, aangiftes doen bij de Belastingdienst is wat extra werk, kluis aanschaffen en volledig inmetselen is ook een aardig karweitje en 'kost' ook redelijk wat.

Vandaar ook de opmerking, ik laat het eerst even rustig tot mij bezinken en lees onder andere de suggesties en links die hier gedaan worden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De goudprijs staat op een bijna ath.

Je kan denk ik beter wat aandelen (ETF's) kopen, die zijn net 10-15% gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:31:
Ik denk dat ik voldoende informatie heb en laat het even rustig tot mij bezinken.

Kleine aanvulling is dat de hoeveelheid geld dat ik wil stoppen in goud 'geen' 50.000 euro is, maar iets minder. Het exact bedrag laat ik even in het midden.
Als je het geld niet nodig hebt en het veilig wil stellen, waarom ga je dan niet beleggen in iets met laag risico en lange termijn? Dan heb je nog kans dat het meer waard wordt ook..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retoohs
Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:19:
Ben wel even nieuwsgierig naar deze Tweaker of hij z'n idee ook al heeft uitgevoerd:

LankHoar in "Beleggen in goud" van 1 maart jl.

[...]

Ik zal het zeker lezen wat Warren Buffet te zeggen heeft hierover. Het gaat immers wel om spaargeld, dus daar moet niet te licht over gedacht worden.

[...]

Juist eigenlijk niet, als dit idee voor mij al een 100% ja was, dan had ik ook geen topic gestart. Ik wou puur de voor -en tegens graag op een rijtje zetten en daar vervolgens mijn conclusie uit trekken. Op dit moment weet ik nog niet of het daadwerkelijk ga doen. Er zijn wel goede redenen om het te doen, maar er zijn ook redenen om het niet te doen, en dat is een afweging die ik moet maken.

Pros: relatief veilige investering , waardevast, geen negatieve rente van je bedank, fysiek zelf in handen hebben.
Cons: zelf staan voor de veiligheid, aangiftes doen bij de Belastingdienst is wat extra werk, kluis aanschaffen en volledig inmetselen is ook een aardig karweitje en 'kost' ook redelijk wat.

Vandaar ook de opmerking, ik laat het eerst even rustig tot mij bezinken en lees onder andere de suggesties en links die hier gedaan worden.
toon volledige bericht
Stel je had in 1980 €10.000 belegd in goud, dan zou dat nu €32.300 waard zijn. Als je die 10k in de S&P 500 had gestopt dan zou je belegging nu €370.359 waard zijn.

Ik snap dat dit op lange termijn is en dat je nu iets probeert op de korte termijn maar dat is ook juist het probleem. Voor de korte termijn beleggen en speculeren loopt bijna altijd fout af. Ok, je zal met goud niet al je geld kwijt raken maar -40% of meer is wel reëel. Goud rendeert niet en het is niet eens heel stabiel.

Als je dan ook nog zelf fysiek goud gaat aankopen, beheren en beveiligen dan zou ik het eerder een hobby noemen i.p.v. een belegging. Maar een hobby mag wel geld kosten dus dat heb je dan wel weer mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-08-2022
Lange termijn is inderdaad het beste. Al zijn de aandelen / ets's nu ook best riskant. Met deze hoge inflaties, een oorlog en een super hoge beurswaarde moet het eigenlijk wel een keer zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Onlangs een artikel in de Volkskrant gestaan:https://www.volkskrant.nl...definitief-over~b92d306d/
Kern van het verhaal is dat beleggers zich nu juist afkeren van goud en liever in dollarleningen beleggen.
Die zijn flink aan het stijgen en de goudprijs wordt te veel gemanipuleerd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Er is inderdaad een lange termijn trend waarbij goud in waarde stijgt.
https://www.goldbypost.nl/goud-prijs/20jaar/ounce/EUR/

Maar niemand geeft een garantie dat dit zo blijft.
De 10 jaars rente in de USA is ook decennia lang gedaald maar gaat nu weer stijgen.
Het feit dat er nu weer rentestijgingen zijn is op zich 'slecht' voor de goudprijs want ipv goud in je la leggen kun je je centen ook op de bank zetten en in ieder geval iets aan rendement maken. Goud rendeert namelijk niet.
Daarbij wil ik dan ongeveer de helft tot 3/4 van mijn spaargeld in goud omzetten.
Zonder beleggingstips te geven denk ik dat het niet verstandig is om 1/2e tot 3/4e van je centen in één 'commodity' te stoppen. Waarom niet wat aandelen (voor de lange termijn), obligaties (voor een middellange termijn) en inderdaad nog wat inflation hedges zoals goud? (En inderdaad nog wat kasgeld aanhouden)
Maar is dit wel verstandig? Als je namelijk goud inkoopt dan betaal je altijd meer dan wanneer je het weer verkoopt.
Als het om sieraden gaat heb je absoluut gelijk, maar ik denk dat een 'baar' goud niet waanzinnig veel duurder is om te kopen of te verkopen. Het is wel iets om rekening mee te houden en dus niet van plan zijn om je goud na een half jaar weer te verkopen.
Echter, als je het een paar jaar houdt en de inflatie blijft bestaan dan zie ik bv. het volgende gebeuren:
Je scenario kán uitkomen. Maar het kan ook zijn dat de rentes verder stijgen en de goudprijs instort. Niemand die het weet... daarom is spreiding van je vermogen zo belangrijk.
Ten eerste is er de deposito-garantieregeling. Ten tweede hebben we in 2008 gezien dat de banken gewoon zijn gered door de overheid. Dus ik zou daar niet zo bang voor zijn.
Goud is natuurlijk veel mobieler, maar het kan gestolen worden en is doorgaans niet verzekerd. Ik acht de kans groter dat je het door diefstal verliest, dan dat je je geld op de bank kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
SmurfLink schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Als je het geld niet nodig hebt en het veilig wil stellen, waarom ga je dan niet beleggen in iets met laag risico en lange termijn? Dan heb je nog kans dat het meer waard wordt ook..
Dat is em het juist, ik wil die optie wel hebben om direct over het geld te beschikken mocht het nodig zijn. Ga ik het investeren in iets anders, dan kan dit lastig zijn.

Vooralsnog weet ik niet wat ik nu wil gaan doen. Er zijn toch best wel wat kanttekeningen, en het is goed dat ik hierop geattendeerd wordt. Bezint eert gij begint, dat mag duidelijk zijn.

Is er overigens niets anders dan goud dat *altijd* z'n waarde blijft houden? Andere soorten edelstenen, mineralen, materialen, kunststukken, specifieke onderdelen of retro spul?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:56
Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:48:
[...]
Is er overigens niets anders dan goud dat *altijd* z'n waarde blijft houden? Andere soorten edelstenen, mineralen, materialen, kunststukken, specifieke onderdelen of retro spul?
Exclusieve horloges
(Sport)auto's
Whisky
Lego

Om maar wat voorbeelden te noemen.

Maar hier geldt wel veel sterker dan bij goud of aandelen: weet wat je koopt en niemand heeft een glazen bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Dat vind ik een goede! Enig probleem is dat het niet heel snel om te zetten is in liquide middelen maar grond is een van de meest schaarse producten in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

offtopic:
hoho: kijk- en luistergeld anyone? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En om @desmond aan te vullen, hondenbelasting (128,76 euro voor 1 hond in 2022 in Den Haag), daar komt de controle ook nog gewoon langs de deur. Dat gaat dan niet naar het Rijk, maar ook de lokale gemeente is natuurlijk overheid. En er zijn ook voldoende gemeentes die deze belasting hebben afgeschaft.

[ Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-08-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Ik denk niet dat er garanties zijn. Tulpenbollen, bitcoin, lego, vastgoed, het heeft allemaal ups and downs.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 22:13
Beleg in kunst die je mooi vindt dan kun je er iedere dag van genieten en als jij het mooi vindt dan is er vast ook nog wel iemand die het mooi vindt en het van je wil kopen als je daar aan toe bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowwie
Beste Tweakers,

Na de voors en tegen tegen elkaar weg te strepen heb ik mijn keuze gemaakt. Ik ga geen goud kopen. Het is inderdaad zo dat goud wel degelijk onderhevig kan zijn aan inflatie, de prijs van goud is op dit moment aanzienlijk, wat het kopen er van niet interessant maakt en ik heb ook eens gekeken naar de kosten die het allemaal met zich meebrengt, het aankopen, het kopen van een kluis, eventuele belastingaangiftes (alhoewel vermogen tot 40.000 euro is vrijgesteld van vermogensbelasting dus dat zou eigenlijk geen parten spelen) en het verschil tussen koop en verkoop + inderdaad een risico dat de goudprijzen toch weer kunnen zakken. Alles met alles denk ik dat dit allemaal meer kost en meer stress met zich meebrengt dat de algemene inflatie.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Verstandige keuze. Wat ga je er wel mee doen nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
SmurfLink schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:18:
Verstandige keuze. Wat ga je er wel mee doen nu?
Geen idee, er zijn weinig opties die zo goed als waardevast zijn en tegelijkertijd vrij snel verkoopbaar zijn.

Neem bv. de RTX 3090Ti die ik gekocht heb. Dat werkt net als een nieuwe auto. Je koopt em nieuw voor xx bedrag en zodra je em ontvangen hebt is die al 5% minder waard. Even in dit voorbeeld, ik heb de RTX3090Ti gekocht voor 1.500 euro, ik denk niet dat er nog iemand op de Pricewatch mij dat bedrag zou geven, ook al is de kaart nog maar een week oud.

Niet dat ik de kaart kwijt wil, mijn computer is mijn hobby en dat mag wel wat kosten. Mijn neef spendeert in 4 maanden tijd 1.600 euro aan rookwaar, dus tja. Dat soort 'investeringen' gaan echt letterlijk in rook op. :+

En van beleggen in het algemeen heb ik niet zo heel veel ervaring, en daar komt ook bij kijken dat je niet gelijk je geld kunt terughalen als je het echt nodig bent. Met goud zou dit wel kunnen.

Ik weet het nog niet.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:52
Snowwie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 04:57:
Beste Tweakers,

Na de voors en tegen tegen elkaar weg te strepen heb ik mijn keuze gemaakt. Ik ga geen goud kopen.
Dat lijkt mij nu helemaal verstandig want met 15400 forumreacties moet met enig geduld je identiteit en adres wel te achterhalen zijn en als je wel goud zou kopen staan volgend jaar de criminelen op de stoep met het niet zo vriendelijke verzoek om de kluis even open te maken.
Of criminelen lezen geen tweakers.net, dat zou natuurlijk ook kunnen, maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snowwie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 04:57:
Beste Tweakers,

Na de voors en tegen tegen elkaar weg te strepen heb ik mijn keuze gemaakt. Ik ga geen goud kopen. Het is inderdaad zo dat goud wel degelijk onderhevig kan zijn aan inflatie, de prijs van goud is op dit moment aanzienlijk, wat het kopen er van niet interessant maakt en ik heb ook eens gekeken naar de kosten die het allemaal met zich meebrengt, het aankopen, het kopen van een kluis, eventuele belastingaangiftes (alhoewel vermogen tot 40.000 euro is vrijgesteld van vermogensbelasting dus dat zou eigenlijk geen parten spelen) en het verschil tussen koop en verkoop + inderdaad een risico dat de goudprijzen toch weer kunnen zakken. Alles met alles denk ik dat dit allemaal meer kost en meer stress met zich meebrengt dat de algemene inflatie.
Een verstandige keuze.

Goud wordt voornamelijk gebruikt in landen waar ze 20% inflatie ervaren als een gewoon jaar en er is geen vertrouwen in obligaties, aandelen,... 8 á 9 % inflatie is veel voor ons, maar weinig in arme landen.

Is dat een echt bedrijf of slechts een doorgeefluik van geld geleend met obligaties dat als dividend naar de partijbonzen doorgesluisd wordt en de klanten krijgen de bestelde woningen niet (Evergrande).

Ze kunnen het verstoppen van een onbetrouwbare overheid en als oorlog uitbreekt, dan kunnen ze het over de grens nemen. Vroeger naaien ze goudstaven in de kleding om over de grens te vluchten.

Ook vroeger is dat je weinig security in de luchthavens had en paspoorten is een WOI uitvinding. Nationaliteit veranderen is ook een recente ontwikkeling, vroeger woonde je waar je wilt en niemand deed de moeite om van nationaliteit te veranderen.

Tijden veranderen en wat vroeger een goed idee was, hoeft niet nu een goed idee te zijn.

Als je goud wilt kopen, dan is het een slecht moment en de prijzen zijn al omhoog geboden. Goud is goedkoop als iedereen aandelen wilt kopen en de centrale banken lozen hun goud.

Het is nu juist een moment om goud te lozen. Eenmaal de renteverhogingen een recessie gecreëerd hebben, dan valt de vraag onder aanbod, de hoge prijzen zakken in elkaar zoals dat bij de GPU's gebeurd is en het wordt uitkijken voor de deflatie.

Als dalende rente verwacht wordt, dan is het tijd om aandelen te kopen. Bij geldcreatie verwacht je dat het geld afwaardeert en er zal meer geld voor een product, commodity, aandeel,... neergeteld moeten worden.

Er zal teveel cash zijn dat achter de weinige producten gaat jagen. Daarom gingen de beurzen in de Corona jaren zo hard omhoog. In een jaar tijd 30% meer dollars bijgemaakt en iedereen naar de beurs vluchten om hun cash naar grondstoffen, een stukje van een bedrijf,... om te zetten.

Nu ben je 2 jaren te laat om op de hoge inflatie te anticiperen. De rest heeft in 2020 hun posities tegen de inflatie ingenomen. Ik zit op mijn olie en gas dat minstens +100% gedaan heeft en energieprijzen blijven jaren hoog nadat een recessie begonnen is.

Voor fysiek goud ga je bij een partij die gouden munten als een kleine garnaal zien en baren van 1 kg is waar beleggen begint. Zoals met alles is het beter dat ze jou als een kleine garnaal zien ipv "nog nooit zoveel geld gezien" en de tegenpartij zoekt naar manieren om jou op te lichten. Dit is ook van toepassing als je fiscaal, juridische,... advies zoekt.

De spread is meerdere procenten. 4 á 5 % boven de goudprijs betalen voor de aankoop en bij verkoop kan je de goudprijs of +1% of -1% krijgen afhankelijk van de populariteit/verkoopbaarheid. Bij dalende goudprijs maken ze de spread groter zodat je niet te goedkoop kan kopen. Kleiner dan 1 ounce wil je niet gaan wegens veel te grote spread.

Het is uiteindelijk een commodity in een markt waar veel papieren beloftes tot levering verhandeld wordt.

Bij zilver is het duidelijk dat je zeer lang op het uitoefenen van een contract kan wachten. Alsof dat ze in de hele wereld naar zilver moeten zoeken en alle restjes bij elkaar schrapen. Als ze oneindig veel papieren zilver kunnen bijmaken, dan kan de zilverprijs niet veel stijgen.

TLDR: In de eerste wereld ga je bij geldcreatie en daarop volgende hoge inflatie in de aandelen. Goud is voor de arme landen waar ze geen vertrouwen in de obligaties, aandelen,... hebben.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik kom dit topic even een klein schopje geven.
Mijn moeder wil ook investeren in goud, meer omdat ze bang is dat er wellicht een financiële crisis aankomt en ze dan bang is dat er banken om gaan vallen. Even er los van of dit realistisch is of niet, ze wil dus goud kopen.

Ze heeft een hele tijd terug ook al zilver gekocht, dit heeft ze via een website gekocht, het zilver ligt dan ergens in een kluis (en komt dus niet bij haar thuis te liggen o.i.d.). Mijn moeder is helaas al eens vaker in scams e.d. getrapt en dit verhaal klonk mij ook in de oren als heel eenvoudig om iemand te scammen.

Nu wil ik graag weten waar ze betrouwbaar goud kan kopen, maar wel ergens zodat ze niet zelf straks voor behoorlijk wat geld aan goud thuis heeft liggen, maar dus ergens in een kluis. Haar voorkeur zou uitgaan naar de tent waarbij ze ook het zilver heeft gekocht (goud999.com). Nu lees ik wel dat dit een betrouwbare club is, maar ik vind de hoeveelheid recensies zeer beperkt en de website vind ik ook behoorlijk amateuristisch ogen. Nu is mijn vraag hebben jullie er ervaring mee om ergens goud/zilver te kopen (en in bewaring te laten) en zo ja, wat zouden jullie aanraden?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:59
goud999 komt nou niet 123 veilig over..
understatement.

• miicker
  • Niet online
internet4me schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:29:
goud999 komt nou niet 123 veilig over..
understatement.
Nee dat idee heb ik dus ook, helaas heeft ze daar dus wel al zilver gekocht. Maar ik wil zorgen dat ze niet ook de fout in gaat bij het kopen van goud, dus zoek ik een betrouwbare manier om dat te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
Je kunt het beste (mijn mening) een ETF (mandje aandelen) kopen waar bedrijven in zitten die iets met goud doen. De aandelen bewegen met de goudprijs mee maar hebben niet de kosten en gedoe met beheer en opslag.

Als haar angst werkelijk is dat haar bank om valt dan moet je wel serieus wat spaargeld hebben om je daar zorgen over te maken. De overheid staat garant voor 100.000 per persoon per bank. Er zijn genoeg Nederlandse banken om aardig wat geld over te verspreiden.

Het bedrijf wat goud beheerd kan ook failliet gaan of opeens verdwenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien even kijken in Beleggen in goud ?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

miicker schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:04:
Nee dat idee heb ik dus ook, helaas heeft ze daar dus wel al zilver gekocht. Maar ik wil zorgen dat ze niet ook de fout in gaat bij het kopen van goud, dus zoek ik een betrouwbare manier om dat te doen.
Da's dus het punt, ze heeft een belofte op zilver gekocht. Ze hoopt nu dat de andere partij zich aan die belofte houdt, maar daar is niks gegarandeerd. Het nadeel van goud/zilver/hedges is dat er veel mee gerommeld wordt juist op het moment dat dat rendabel is.

Aangenomen dat je ma inderdaad een redelijk bedrag te investeren heeft kan ze ofwel lekker alles zelf doen (met bijbehorende risicos op inbraak, afpersing en/of zwendel) of het uitbesteden aan een partij die ze kent en vertrouwt. Normaal zou dat de bank zijn, maar die valt dus af want hedge tegen omvallende bank...
Misschien is investeren in een betere isolatie, of in een goede vakantie wel beter, en in elk geval veiliger ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-04 14:44
Ik heb geen verstand van beleggen, en kan je ook niet zeggen of het slim is om in goud te investeren. Maar waar ik dan aan denk.....

Stel je hebt nu een flinke buffer spaargeld. en je zet een groot deel van je spaargeld om in goud. Wat als je dan opeens onverwacht wel een grote uitgave hebt? Wat als je auto kapot gaat? Of je wil een huis kopen? Of iets heel anders, je inkomen valt weg doordat je niet meer kunt werken. Dan is het toch wat bewerkelijker om het goud weer om te zetten naar € ? Natuurlijk, als het geld is wat je echt kunt missen en niet meer nodig hebt, maar dat is met alle belegingen zo.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Bij whatever belegging, of eigenlijk uberhaupt: hou voldoende buffer aan. Als je auto/wasmachine/computer kapot gaat moet je die zonder gedoe kunnen vervangen/repareren. Kun je dat niet, dan moet je niet beleggen. Zo'n buffer van 5-10k lijkt me minimaal voor de meeste mensen, maar ik ken er genoeg die precies uitkomen aan het einde van de maand, tenzij. En dan moet er geschrapt worden, en worden overhaast geboekte weekendjes-weg afgeblazen. It's a way of life, zeg maar.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Toen ik zelf rondkeek had ik het idee dat het goudwisselkantoor wel het meest veiligst leek.

www.goudwisselkantoor.nl

Met meerdere vestigingen door het hele land.

Uiteindelijk heb ik gekozen om juist meer voor zonnepanelen te gaan dan voor fysiek goud. Onze 4 grootste banken zullen niet gauw omvallen, maar met de huidige energiecrisis weet niemand wat ons nog te wachten staat. Dan liever zelf eigen energie opwekken en minder afhankelijk zijn van de energieleverancier.

[ Voor 48% gewijzigd door Snowwie op 28-09-2022 18:19 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
miicker schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:04:
[...]

En je moeder overtuigen dat dit een bijzonder slecht idee is is onmogelijk? Dat ze beter haar geld bij haar eigen bank veilig kan beleggen, waardoor ze haar geld ook veilig stalt, mogelijk vermeerdert en daarmee niet opgelicht wordt komt niet binnen? Of is ze bang dat als er ooit crisis zou komen dat dat geld dan opeens weg is of zoiets? Dan wordt het lastig ja. Maar spaargeld verdwijnt dan niet, dan zou ik het toch liever op verschillende spaarrekeningen stallen dan bij zo'n dodgy goudsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoCarnifex
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik doe het zelf via goldrepublic, die hebben netjes een vergunning van de AFM. Netjes transparant: https://www.goldrepublic.nl/documenten
Wel wat bewaarkosten, die zijn er overal, ook bij goud999, maar thuis bewaren is lastig. Nu kost goud bijvoorbeeld 1675 eur/oz, maar een krugerrand of maple leaf van 1 oz kosten 1772, das bijna 100 euro extra, zo'n 6%. Daar komt nog de verzending van de munten bij, en de kosten van een kluis die je ergens vast moet zetten.

En wil je dan de gok nemen om alles in 1x om te zetten naar goud? Of elke maand een stukje in goud te steken? Als je het elke maand doet met fysiek goud, betaal je elke maand weer transport kosten.

Ik doe het elke maand via goldrepublic met een 'spaarplan'. Dan zijn de aankoopkosten maar een 0.5%. Spaarplan kun je elke maand aanpassen, dus je kunt zelfs 1 maand voor 50 euro kopen, en dan 5 maanden niets, en dan weer eens een keer voor 50 euro.

Doe bijvoorbeeld elke maand voor 50 euro. Als de prijs zakt krijg je die maand meer goud voor je 50 euro, als de prijs stijgt heb je winst op het goud wat je al had. Is psychologisch fijner dan 1000 euro neerleggen, en dat je de prijs dan maand na maand ziet zakken. Nu heb je of winst, of goedkope inkoop, altijd goed.

Zelf munten in je had lijkt fijner, maar ik doe dat toch niet want zoals eerder gezegd: als je maandelijks koopt zit je ook maandelijks met de verzending van het spul. En als je van je goud af wil moet je het ergens zien te verkopen, bij goldrepublic verkoop ik het per-direct voor de prijs van vandaag zonder de deur uit te hoeven en heb ik zo m'n euros weer op mn rekening staan.

Met die inflatie van 17% is het aantrekkelijk om alles in goud te stoppen en afgelopen jaar heeft dat ook een goeie 12% gedaan (in EUR, want in USD maar -5%). Maar omdat de markt timen lastig is is het wel een idee om maandelijks wat te doen i.p.v. alles in 1 klap. Daarnaast moet je er tegen kunnen als het allemaal echt inzakt. In USD was goud in 1980 $700, in 1982 $300, in 2007 ging het pas weer over de $700... In GBP ongeveer hetzelfde. Dat is 27 jaar verlies...(en in 2011 was het $1800, maar dan moest je wel lang geduld hebben sinds 1980)

Ik probeer elke maand wat apart te zetten: euros, goud, zilver, btc, en soms niets want dan is 't echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
NeoCarnifex schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:46:
Ik doe het zelf via goldrepublic, die hebben netjes een vergunning van de AFM. Netjes transparant: https://www.goldrepublic.nl/documenten
Wel wat bewaarkosten, die zijn er overal, ook bij goud999, maar thuis bewaren is lastig. Nu kost goud bijvoorbeeld 1675 eur/oz, maar een krugerrand of maple leaf van 1 oz kosten 1772, das bijna 100 euro extra, zo'n 6%. Daar komt nog de verzending van de munten bij, en de kosten van een kluis die je ergens vast moet zetten.

En wil je dan de gok nemen om alles in 1x om te zetten naar goud? Of elke maand een stukje in goud te steken? Als je het elke maand doet met fysiek goud, betaal je elke maand weer transport kosten.

Ik doe het elke maand via goldrepublic met een 'spaarplan'. Dan zijn de aankoopkosten maar een 0.5%. Spaarplan kun je elke maand aanpassen, dus je kunt zelfs 1 maand voor 50 euro kopen, en dan 5 maanden niets, en dan weer eens een keer voor 50 euro.

Doe bijvoorbeeld elke maand voor 50 euro. Als de prijs zakt krijg je die maand meer goud voor je 50 euro, als de prijs stijgt heb je winst op het goud wat je al had. Is psychologisch fijner dan 1000 euro neerleggen, en dat je de prijs dan maand na maand ziet zakken. Nu heb je of winst, of goedkope inkoop, altijd goed.

Zelf munten in je had lijkt fijner, maar ik doe dat toch niet want zoals eerder gezegd: als je maandelijks koopt zit je ook maandelijks met de verzending van het spul. En als je van je goud af wil moet je het ergens zien te verkopen, bij goldrepublic verkoop ik het per-direct voor de prijs van vandaag zonder de deur uit te hoeven en heb ik zo m'n euros weer op mn rekening staan.

Met die inflatie van 17% is het aantrekkelijk om alles in goud te stoppen en afgelopen jaar heeft dat ook een goeie 12% gedaan (in EUR, want in USD maar -5%). Maar omdat de markt timen lastig is is het wel een idee om maandelijks wat te doen i.p.v. alles in 1 klap. Daarnaast moet je er tegen kunnen als het allemaal echt inzakt. In USD was goud in 1980 $700, in 1982 $300, in 2007 ging het pas weer over de $700... In GBP ongeveer hetzelfde. Dat is 27 jaar verlies...(en in 2011 was het $1800, maar dan moest je wel lang geduld hebben sinds 1980)

Ik probeer elke maand wat apart te zetten: euros, goud, zilver, btc, en soms niets want dan is 't echt op.
toon volledige bericht
Maar jij kent Goud999 dus wel? Weet je of dat een betrouwbare partij is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whats-the-nam3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
miicker schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:02:
Nu is mijn vraag hebben jullie er ervaring mee om ergens goud/zilver te kopen (en in bewaring te laten) en zo ja, wat zouden jullie aanraden?
Een goede vriend van mij koopt het op https://www.101munten.nl/

Heeft >€200k vermogen in crypto en verschillende aandelen. Volgt de ontwikkelingen nauw en probeert in deze tijden een deel van het vermogen te beschermen met goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Whats-the-nam3 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Een goede vriend van mij koopt het op https://www.101munten.nl/

Heeft >€200k vermogen in crypto en verschillende aandelen. Volgt de ontwikkelingen nauw en probeert in deze tijden een deel van het vermogen te beschermen met goud.
Thanks! Ik zal deze en Goldrepublic wel meenemen als gangbare alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoCarnifex
  • Laatst online: 05-11-2024
Nope, ik ken Goud999 niet. Alleen via jou ff op de website gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:25
Mensen, even een vraag :

Al een geruime tijd zit ik er over te denken om ook goud te kopen, ter investering voor de toekomst.

En hoe aantrekkelijk het ook is om er mee te gaan handelen gezien de ruim schommelde goudkoers wil ik dit dus voorkomen.

Nu trek ik zelf erg in de richting van gouden munten kopen, wat mij alleen niet duidelijk is :
Zitten bij gouden munten nou een echtheid certificaat (zoals bij goudbaren) of niet ?

En waar ligt jullie voorkeur ?
Gouden munten of goudbaren ?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 19:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dierkx36 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:47:

Al een geruime tijd zit ik er over te denken om ook goud te kopen, ter investering voor de toekomst.

En hoe aantrekkelijk het ook is om er mee te gaan handelen gezien de ruim schommelde goudkoers wil ik dit dus voorkomen.
je haalt wat dingen door elkaar..

in goud investeren !== in goud handelen.

het idee van investeren is vooral gebruik maken van de waardevastheid op de lange termijn.
waar bv valuta de neiging heeft langzaam van waarde te verliezen.
(om dit te zien, kun je op https://inflatie.info/ uitrekenen, je uitgaven die je nu in 2022 kunt doen met € 100,= zou je in 2000 €72,23 gekost hebben ... maar als in je 2000 voor 100 euro goud gekocht had, zou je toen rond de 0.35 ounce betaald hebben, iets dat je nu rond de 620 euro zou opleveren als je het nu zou hebben..)

zulk een investering betekent dus dat je _niet_ erin moet gaan handelen, maar hooguit eenmaal kopen en dan er niks mee doen.
Hierbij is er overigens ook een kwestie dat je beter goud kunt kopen als de prijs relatief laag is, en niet als er bv door instabiliteit en onzekerheid de goudprijs net stevig gestegen is (bv op 8 maart dit jaar stond de goudprijs een 15% hoger dan dat het nu staat en momenteel lijkt de prijs eerder op de terugweg, dus is het niet te verwachten dat je op de korte termijn hirermee veel geld verdient, pas op de veel langere termijn zal je mogelijk hierop een winst gaan boeken, mits de inflatie ook hoog blijft).

Als je zelf fysiek goud wilt kopen en in eigen beheer houden, is het vooral belangrijk of je dit zelf veilig kunt opslaan, welk format je kiest kan dan meespelen... als je de opslag dor een derde partij laat doen is dat vaak eigenlijk geen belangrijk thema.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
Mijn ervaring met Fysiek:

Kluisje gehuurd bij de Nederlandse kluis, inkopen gedaan in Antwerpen. Spul in het kluisje en klaar. Via google zijn er zat webwinkels met scherpe prijzen én een fysieke locatie voor afhalen. Ook wel fijn. Altijd zorgen dat je een bon krijgt en gewoon pinnen zodat alles te achterhalen valt voor de fiscus.

Ik zou echt never kiezen voor opslag in depot. Ik begrijp dat in geval van zilver dat een hoop btw scheelt maar voor goud gaat dat niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Recentelijk was in het nieuws dat de Euro wel eens kon vallen. De munt is al geruime tijd in waarde aan het dalen en dit zal alleen maar versterkt worden door mensen die hun euro's van de hand doen door andere valuta, beleggingen of edelmetalen. De situatie rondom de Euro is niet de kern van dit verhaal, maar het hangt er wel een beetje aan. Investeren in goud (waar ik om praktische redenen toch vanaf gezien heb) is met zulke nieuwsberichten toch wel aanlokkelijk. Zeker als je echt veel geld hebt. Stel, je hebt een 200.000 euro op de bank staan, met de huidige inflatie van 10%, raak je elk jaar 20.000 euro aan waarde kwijt. Dat loopt hard in de papieren. Edelmetalen schommelen ook wel wat, maar ze blijven redelijk binnen de marge, simpelweg omdat geen enkel land er zo maar even 'meer' van kan maken. Niet zoals de Amerikanen, "Geel geld meer? Zet de printer maar aan".

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Snowwie schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:47:
. Stel, je hebt een 200.000 euro op de bank staan, met de huidige inflatie van 10%, raak je elk jaar 20.000 euro aan waarde kwijt.
Je hebt wel vreemde aannames:
1. Je gaat uit van 10pct inflatie per jaar
2. Je gaat er van uit dat die 200.000 euro in een schoenendoos zit en niet rendeert.

Desalniettemin denk ik dat de goudprijs wel eens kan exploderen als de rentes weer gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Lordy79 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

Je hebt wel vreemde aannames:
1. Je gaat uit van 10pct inflatie per jaar
2. Je gaat er van uit dat die 200.000 euro in een schoenendoos zit en niet rendeert.

Desalniettemin denk ik dat de goudprijs wel eens kan exploderen als de rentes weer gaan dalen.
Wat ik niet snap is hoe je 20K per jaar kwijt raakt elk jaar als de inflatie 10% is, als je in jaar 1 20K kwijtraakt heb je nog 180K en dan raak je 18K kwijt in jaar 2.

Wat betreft dat het geld niet rendeert die snap ik wel, als je niet zou beleggen en het puur op een spaarrekening laat staan gaat dat (helaas) wel op met de huidige rente standen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Anoniem: 981489 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Wat betreft dat het geld niet rendeert die snap ik wel, als je niet zou beleggen en het puur op een spaarrekening laat staan gaat dat (helaas) wel op met de huidige rente standen.
Je kunt t in obligaties stoppen. Een KPN obligatie heeft nu een effectief rendement van ca 3.5pct
En zelfs een 5 jaars staatslening NL geeft nu ruim 2pct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:07
Met de huidige houding van China richting Taiwan is het wellicht ook een idee om thuis een aantal dozen met computerchips te bewaren. Kan zomaar eens het nieuwe goud zijn als Xi een gekke bui heeft!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 981489 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Wat ik niet snap is hoe je 20K per jaar kwijt raakt elk jaar als de inflatie 10% is, als je in jaar 1 20K kwijtraakt heb je nog 180K en dan raak je 18K kwijt in jaar 2.

Je raakt het niet letterlijk 'kwijt', maar voor diezelfde 200k waar je vorig jaar nog voor 100% iets kon kopen is de waarde na een jaar nog maar 90%. En het klopt, er vanuit gaande dat de 200k niet rendeert. Iets dat niet geheel ontoepasselijk is want de rentes zijn om te huilen. Je bent beter af als je bv. die 200k dan in zonnepanelen stopt, je huis nog extra aflost, sowieso schulden aflossen als je ze hebt en misschien investeren in een veel goedkopere auto. Dan pas rendeer je in elk geval wat. Stilstaand geld op de bank is niet bepaald renderend. (Alhoewel op moment van schrijven merk ik wel een lichtelijke kanteling in deze situatie).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Snowwie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Je raakt het niet letterlijk 'kwijt', maar voor diezelfde 200k waar je vorig jaar nog voor 100% iets kon kopen is de waarde na een jaar nog maar 90%. En het klopt, er vanuit gaande dat de 200k niet rendeert. Iets dat niet geheel ontoepasselijk is want de rentes zijn om te huilen. Je bent beter af als je bv. die 200k dan in zonnepanelen stopt, je huis nog extra aflost, sowieso schulden aflossen als je ze hebt en misschien investeren in een veel goedkopere auto. Dan pas rendeer je in elk geval wat. Stilstaand geld op de bank is niet bepaald renderend. (Alhoewel op moment van schrijven merk ik wel een lichtelijke kanteling in deze situatie).
Nee dat begreep ik al, maar omdat je schreef dat je ieder jaar 20K kwijt bent aan inflatie vond ik de rekening niet kloppen omdat je van 180K dan 18K kwijt bent (door de inflatie dan), maar voor mijn beeldvorming snap ik het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 981489 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Nee dat begreep ik al, maar omdat je schreef dat je ieder jaar 20K kwijt bent aan inflatie vond ik de rekening niet kloppen omdat je van 180K dan 18K kwijt bent (door de inflatie dan), maar voor mijn beeldvorming snap ik het nu.
Die beredenering is volledig accuraat als je inderdaad helemaal niets met het geld zou doen en de inflatie constant op 10% zou blijven. 200k -> 180K -> 162K elke keer keer 10% van het overgebleven bedrag. Maar toch forse waardeverminderingen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15

Yucon

*broem*

Lordy79 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
..En zelfs een 5 jaars staatslening NL geeft nu ruim 2pct.
En dat is tegelijkertijd ongeveer het bedrag dat je weer aan vermogensrendementsheffing mag inleveren. De nieuwe opzet met het onderscheid tussen spaargeld en beleggingen maakt laagrenderende beleggingen oninteressant.

Een tijdje ben ik ook van mening geweest dat microkredieten een goede oplossing voor het dilemma van TS waren. Triodos en ASN hebben bijvoorbeeld zo'n fondsen. Juist omdat die in kleine bedrijfjes in ontwikkelende landen investeren zijn die relatief ongevoelig voor wat er in ons deel van de wereld op een groter niveau allemaal met de economie gebeurt. Als keerzijde is het rendement ook niet heel hoog. Dat botst tegenwoordig alleen nogal met de VRH.

Maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:15

Yucon

*broem*

Lordy79 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

"Je centen" zijn in zekere zin net zo goed een commodity. Nu claim ik niet direct dat goud de oplossing is en ik zeg ook zeker niet dat jij claimt dat hij alles maar op een spaarbankboekje moet zetten. Maar het kan geen kwaad dit stukje als aanvulling ook expliciet te benoemen. Al geef ik toe dat ik zelf ook niet echt een duidelijk beeld van de conclusie daarvan heb. Eigenlijk is op dit moment alles onaantrekkelijk. :+

bijkomend punt is dat genoemde zaken als whisky, rolex of oldtimer ergens nog wel een leuke manier zijn om je geld op te slaan zijn. Maar als de shit zodanig de fan raakt dat geld vrijwel waardeloos wordt zijn die dingen ineens ook heel moeilijk verhandelbaar omdat mensen dan toch prioriteit aan een stuk brood geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 29-10-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

"Je centen" zijn in zekere zin net zo goed een commodity. Nu claim ik niet direct dat goud de oplossing is en ik zeg ook zeker niet dat jij claimt dat hij alles maar op een spaarbankboekje moet zetten. Maar het kan geen kwaad dit stukje als aanvulling ook expliciet te benoemen. Al geef ik toe dat ik zelf ook niet echt een duidelijk beeld van de conclusie daarvan heb. Eigenlijk is op dit moment alles onaantrekkelijk. :+

bijkomend punt is dat genoemde zaken als whisky, rolex of oldtimer ergens nog wel een leuke manier zijn om je geld op te slaan zijn. Maar als de shit zodanig de fan raakt dat geld vrijwel waardeloos wordt zijn die dingen ineens ook heel moeilijk verhandelbaar omdat mensen dan toch prioriteit aan een stuk brood geven.
Wanneer je in "shit hits the fan"-modus zit en jaar-op-jaar +10% inflatie voor je kiezen krijgt dan is het sowieso beter om contingency planning te doen en je lopende kosten en kwetsbaarheden te mitigeren. E.g. zonnepanelen, een houtkachel en een bos. Moestuin, en handgereedschap. Whiskey is dan ook nog een goed idee om je zorgen mee weg te drinken. ;)
En wanneer je daar al zit met je gedachten, dan is zilver een betere "investering" omdat het nog bruikbaar zou kunnen zijn als vervanging van geld. Een gouden munt is daarvoor te duur.
Als hedge tegen inflatie... nah... zie ik noch goud noch zilver als een goede sink. De prijs beweegt te veel, en tenzij de inflate ECHT enorm is kost de aankoop/verkoop je te veel en draai je daar verlies op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:59
Wat mij opvalt is dat veel mensen iets willen kopen wanneer het duur is.. Of we het nu over aandelen, crypto of goud hebben. Kijk wat relatief goedkoop is en koop dat i.p.v. kopen wanneer het hoog staat.

Ik heb mezelf een tijdje geleden ook verdiept in goud, kluis kopen of eventueel een externe kluis huren maar de goud prijs is op dit moment gewoon veel te hoog.

Crypto staat ongeveer op -70% nu.
Aandelen staan (verschilt per beurs natuurlijk) zo ongeveer 25% a 30% lager dan de ATH.

Ik heb m'n geld dan ook verspreid ingelegd in crypto en in ETFs, oftewel een verzameling van aandelen van vaak honderden verschillende bedrijven zodat je altijd goed gespreid zit. Hier leg ik elke maand een klein bedrag in en dat doe ik inmiddels al een tijdje en hopelijk blijf ik dat doen voor de komende 25 á 30 jaar.

Het doel is om 10 jaar eerder met pensioen te kunnen.

Nu goud kopen lijkt me niet heel slim behalve als je zeker weet dat de wereld over een jaar niet meer bestaat zoals we die nu kennen en je een ruilmiddel nodig hebt. Flessen schoon drinkwater is dan misschien wel meer waard als goud maar dat is een 2de.

[ Voor 12% gewijzigd door Nopheros op 29-10-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Yucon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

"Je centen" zijn in zekere zin net zo goed een commodity.
Das waar maar je eigen munt (waar je je huur, hypotheek en boodschappen van betaalt) heeft wel een extra dimensie

Op dit moment de inflatie verslaan is erg moeilijk. Je had in corona tijd shell moeten kopen, was je nu spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nopheros schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:27:
Wat mij opvalt is dat veel mensen iets willen kopen wanneer het duur is.. Of we het nu over aandelen, crypto of goud hebben. Kijk wat relatief goedkoop is en koop dat i.p.v. kopen wanneer het hoog staat.
Ik zit er ook aan te denken. Mijn doel is helemaal niet geld te verdienen om eerder met pensioen te gaan. Maar ik baal heel erg dat mijn spaargeld elk jaar nu 15% minder waard wordt terwijl de bank nog steeds geen enkele rente geeft :( Echt lullig.

Mijn doel is helemaal niet eerder met pensioen te kunnen maar om gewoon wat ik heb opgebouwd niet te verliezen. Crypto doe ik niet zo graag omdat dat zo moeilijk wordt gemaakt met belasting enzo. Liever iets dat gewoon bezit is.
boxlessness schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Wanneer je in "shit hits the fan"-modus zit en jaar-op-jaar +10% inflatie voor je kiezen krijgt dan is het sowieso beter om contingency planning te doen en je lopende kosten en kwetsbaarheden te mitigeren. E.g. zonnepanelen, een houtkachel en een bos. Moestuin, en handgereedschap.
Leuke dingen om in te investeren als je een eigen huis en tuin hebt ja. Als je dat niet hebt kan je daar in deze woningcrisis natuurlijk naar fluiten.

Ik ben ook wel benieuwd naar een goede inflatie hedge. In de economie (aandelen) wil ik echter liever niet investeren omdat ik die als de grote boosdoener zie. En bovendien een speelbal van het grote geld, en ik heb er niet genoeg inzicht in om goede beslissingen te nemen. Ik zie daar ook niet echt 15% rendement uit komen trouwens dus dat heeft ook niet zoveel zin.

Persoonlijk voel ik me echt genaaid door bijv. de ECB die maar als een idioot geld blijft bijdrukken. Daardoor kunnen de banken gewoon de hand ophouden en hebben ze totaal geen interesse in ons spaargeld. En het stuwt de inflatie op.

Ik heb nog het meeste feeling met crypto maar door de enorme rompslomp die daar aan is toegevoegd tegen het witwassen ben ik er mee gestopt, ik ben te bang dat ik per ongeluk iets fout doe en enorme aanslagen krijg (zie toeslagaffaire). Want van belasting e.d. heb ik totaal geen verstand.

[ Voor 48% gewijzigd door GekkePrutser op 29-10-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
"Gewoon"? Ja die too big to fail waren. De DSB hebben ze gewoon laten klappen. Was ook wel terecht want dat was niet meer dan institutionele oplichting met die Frisia praktijken. Maar het redden van de andere banken heeft extreem veel gekost. Nog een beetje erger en het had gewoon niet gekund.

Met name de griekse banken, we moesten "Griekenland Redden" koste wat kost. Maar het Griekse volk hebben we helemaal niet gered, het zijn meer onze eigen pensioenfondsen geweest die daar uitgebreid hadden geinvesteerd en hun investeringsrisico niet wilden nemen. De Grieken waren een stuk beter af geweest als ze gewoon failliet waren gegaan want ze zitten nu nog af te betalen.

En ik weet toen nog de grootste zorg: Wat als Italie valt? Die was echt te groot om te redden.
[...]
Dat is wel iets waarom ik ook niet zeker ben van goud ja. Waar laat je het? Bij een bank vertrouw ik totaal niet, en thuis, tja.. Ik heb 2 maanden geleden nog een inbraak gehad (niets meegenomen want alarm ging af maar toch...)

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 29-10-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:59
GekkePrutser schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Ik zit er ook aan te denken. Mijn doel is helemaal niet geld te verdienen om eerder met pensioen te gaan. Maar ik baal heel erg dat mijn spaargeld elk jaar nu 15% minder waard wordt terwijl de bank nog steeds geen enkele rente geeft :( Echt lullig.

Mijn doel is helemaal niet eerder met pensioen te kunnen maar om gewoon wat ik heb opgebouwd niet te verliezen. Crypto doe ik niet zo graag omdat dat zo moeilijk wordt gemaakt met belasting enzo. Liever iets dat gewoon bezit is.
Als je waarde wilt behouden dan kun je denk ik het beste kijken naar obligaties, zeer laag risico zeker als je bijv. Nederlandse neemt.

Crypto is dan de verkeerde investering maar even voor de duidelijkheid, daar is niets lastigs aan m.b.t. belasting in Nederland. Helemaal als je het voor een langere periode vasthoudt en er niet mee gaat handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online

Ik heb mezelf een tijdje geleden ook verdiept in goud, kluis kopen of eventueel een externe kluis huren maar de goud prijs is op dit moment gewoon veel te hoog.

Crypto staat ongeveer op -70% nu.
Aandelen staan (verschilt per beurs natuurlijk) zo ongeveer 25% a 30% lager dan de ATH.

Ik heb m'n geld dan ook verspreid ingelegd in crypto en in ETFs, oftewel een verzameling van aandelen van vaak honderden verschillende bedrijven zodat je altijd goed gespreid zit. Hier leg ik elke maand een klein bedrag in en dat doe ik inmiddels al een tijdje en hopelijk blijf ik dat doen voor de komende 25 á 30 jaar.

Het doel is om 10 jaar eerder met pensioen te kunnen.

Nu goud kopen lijkt me niet heel slim behalve als je zeker weet dat de wereld over een jaar niet meer bestaat zoals we die nu kennen en je een ruilmiddel nodig hebt. Flessen schoon drinkwater is dan misschien wel meer waard als goud maar dat is een 2de.
toon volledige bericht
De wereld hoeft niet meteen in brand te staan of de nukes die rond je oren vliegen. Maar het financiële systeem zoals wij dat kennen kan wel klappen.

Of we dan terug naar goud en zilver gaan of toch meer de digitale weg op weet niemand.

Ik heb beide just in case maar voornamelijk crypto omdat ik daar ook meer kansen en toekomst in zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Misschien ook wel iets met de illusie van controle hebben. En het waarom mensen in 2020 zo als volidioten WC papier aan het hamsteren waren. Over de financiële markten hebben leken over het algemeen amper controle, en door je spaargeld ipv aan de bank toe te vertrouwen, of in beleggingen te steken die helemaal eng en onbekend zijn, kan je het in iets tastbaars stoppen wat iedereen kent. Dat werkt (onterecht) vertrouwen, dus dan voelt het investeren in goud en zilver enorm prettig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
[...]

Leuke dingen om in te investeren als je een eigen huis en tuin hebt ja. Als je dat niet hebt kan je daar in deze woningcrisis natuurlijk naar fluiten.
Niet om het af te doen als een "verkeerde keuze om geen eigen huis te hebben", maar het maakt je wel meer kwetsbaar omdat het dak boven je hoofd gekoppeld is aan meer maatschappelijke en financiele aspecten waar je geen controle op hebt.
Ik heb zelf een redelijke aversie tegen risico's en afhankelijkheid, dus huren is voor mij altijd al een no-go geweest.

Met huur is er niet echt een manier om je leefkosten naar beneden te krijgen, dus dan moet je het aan de inkomstenkant oplossen, of je geld stoppen in zaken waarvan de waarde waarschijnlijk niet snel gaat dalen.
Aan de inkomstenkant heb je vastgoed, dus zelf een appartement/huis/garagebox kopen om dat vervolgens te verhuren.

Dan heb je nog grond. Deze is redelijk waardevast, maar afhankelijk van de soort grond ook niet snel meer liquide te maken. Bosgrond is goed te kopen met relatief weinig geld, maar raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Voor een perceeltje landbouwgrond mag je al gauw een ton of meer meenemen, en dat kunt je verpachten. Rendement is beroerd, maar de grond an sich is wel waardevast en inflatiebestendig.

Een andere mogelijkheid is een verhuurbusiness beginnen. Je investeert in spullen die afschrijven over tijd, maar door de verhuur ervan (waarvan de kosten/inkomsten stijgen over tijd) kun je het materieel vervangen over tijd. Op die manier houd je de waarde van je voorraad op peil.

There is no such thing as a free lunch. Wanneer je gewoon je geld omzet in een andere commodity of aandelen en verwacht dat het dan wel goed komt, dan ben je net zo goed aan het gokken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie

Ik ben ook wel benieuwd naar een goede inflatie hedge. In de economie (aandelen) wil ik echter liever niet investeren omdat ik die als de grote boosdoener zie. En bovendien een speelbal van het grote geld, en ik heb er niet genoeg inzicht in om goede beslissingen te nemen. Ik zie daar ook niet echt 15% rendement uit komen trouwens dus dat heeft ook niet zoveel zin.

Persoonlijk voel ik me echt genaaid door bijv. de ECB die maar als een idioot geld blijft bijdrukken. Daardoor kunnen de banken gewoon de hand ophouden en hebben ze totaal geen interesse in ons spaargeld. En het stuwt de inflatie op.

Ik heb nog het meeste feeling met crypto maar door de enorme rompslomp die daar aan is toegevoegd tegen het witwassen ben ik er mee gestopt, ik ben te bang dat ik per ongeluk iets fout doe en enorme aanslagen krijg (zie toeslagaffaire). Want van belasting e.d. heb ik totaal geen verstand.
Kortom, jouw vertrouwen in de maatschappij als z'n geheel is 'ook' zodanig laag dat je liever iets tastbaars hebt waar je zelf de controle over hebt en waarvan je weet dat de overheid niet zomaar even meer van kan aanmaken. Fysiek goud en zilver zijn daar wel voorbeelden van.

Wat betreft zonnepanelen, die zijn op zich ook goed voor investeren of veiligstellen van een stukje vermogen (je maandlast daalt immers), maar de overheid en de netwerkbeheerder willen natuurlijk hun inkomsten hierop ook niet missen en vandaar ook dat de 'slimme meter' was ingevoerd. Niet ten behoeve van de klant dat het 'makkelijk' uitleesbaar was etc etc, nee, puur om er voor te zorgen dat de klant gescheiden afneemt en levert, zodat de energiemaatschappij de volledige netwerkkosten over het afgenomen aantal kwh kan berekenen. Die zijn ook niet achterlijk. Gelukkig tot dusver mag je deze slimme meter weigeren en ik heb zelf van Enexis al 2x een brief gehad of ze de slimme meter konden plaatsen. Ik heb 2x geweigerd. Maar ja, als het uiteindelijk wel verplicht wordt kun je er niet omheen en dat is zo typisch Nederlands. De overheid wil wel tegemoetkomen, maar gaat het dan toch links of rechtsom weer elders halen.

Je zou bijna denken; bestaat er dan echt helemaal geen materiaal/object/watdanook dat *altijd* waardevast blijft en over 10 jaar nog altijd deze waarde heeft als nu? Iets dat ook met de inflatie meegaat. Zelf zou ik zeggen, dat edelmetalen het dichtst hierbij in de buurt komen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Een vraagje, buiten investeren op de beurs om, wat vinden jullie een goede balans tussen spaargeld en goud/zilver?
Ik kan bijvoorbeeld wel zeggen dat ik '100' als buffer wil houden, maar moet dat perse geld op een spaarrekening zijn? Ik verwacht niet die '100' van de ene op de andere dag allemaal tegelijk nodig te hebben. Met de altijd aanwezige inflatie in het achterhoofd lijkt het me ook niet erg om bijvoorbeeld te zeggen dat ik '60' spaargeld wil, en '40' omzet in wat edelmetaal.

En voordat mensen zeggen dat ik beter kan invensteren. Dat gebeurd elke maand al automatisch, dit gaat me puur om de (nood)buffer.
Dan zet ik liever 1 keer per jaar een groter bedrag in 1 keer om, dan dat ik elke maand een halve gram koop, arbeidskosten en dergelijke tikken bij lage gewichten toch behoorlijk aan.

Investeren en verbouwen aan 'mijn huis' is helaas niet mogelijk, ik zit nog vast aan huur.

[ Voor 5% gewijzigd door Lanfear89 op 09-02-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wanneer zou je iets willen gaan kopen? Het is wel handig daar rekening mee te houden. Als je over een jaar gaat kopen en wellicht wat gaat verbouwen is het handig om het geld gewoon op je rekening te hebben ipv in goudstaven. Ben nog geen keukenboer tegen gekomen die dat als betaalmiddel accepteert :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
g1n0 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Wanneer zou je iets willen gaan kopen? Het is wel handig daar rekening mee te houden. Als je over een jaar gaat kopen en wellicht wat gaat verbouwen is het handig om het geld gewoon op je rekening te hebben ipv in goudstaven. Ben nog geen keukenboer tegen gekomen die dat als betaalmiddel accepteert :+
... .... ....... :X

Mijn vraag komt bij deze te vervallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderik32
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-02-2023
Wat je kwijt kunt, daarmee is het geen onverstandige keuze. Doe het wel in fases, dus niet in één keer zoveel goud kopen en daarna niet meer. Liever nu een deel en dan over een tijdje weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:43
*knip* dat is niet de bedoeling

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2023 16:29 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Pagina: 1