101munten is wel te vertrouwen hoor, zeker weten! Ze zijn alleen niet de goedkoopste. Op zich niet erg, afhankelijk van welk doel je hebt..President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:30:
[...]
Ahh dat is een stuk makkelijker. Direct 7800 aftikken, maar dan heb je het wel gewoon direct binnen. Dan kom ik alleen bij een volgende 'probleem':
Ik ga naar https://goudvergelijken.n...munt/prijs-per-monsterbox
Ik kijk daar naar welke het goedkoopst is.
https://www.101munten.nl/ is 130 euro goedkoper dan de volgende. Kom ik daar vervolgens op de site dan zie ik daar nog HTML code staan https://www.101munten.nl/...af-2018---Monsterbox.html. Ik ga er maar vanuit dat die niet betrouwbaar is![]()
Lijkt mij dat langs gaan bij een winkel verstandiger is?
Bijvoorbeeld https://www.amsterdamgold.com/info/over-ons/showroom
Dan kan ik gewoon direct pinnen en het mee krijgen! Moet je dan nog 'bang' zijn dat je aan het eind van de straat wordt overvallen?
Edit: gezien historische prijs goud en zilver afgelopen 40 jaar lijkt Zilver mij een betere keus
@pixels66 Welke winkel raad je dan aan wbt de prijs?
1967 is ruim 50 jaar geleden. Degene die dat nog als volwassene heeft gebruikt is 70 jaar oud ondertussen: Dan moet die oorlog wel heel snel komen wil het nog enige zin hebben dat mensen het zich herinneren. En ik ben zelf uberhaupt al de hele gulden vergetenHenk007 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:48:
[...]
Online, bij de meeste kun je ook na afspraak afhalen als je dat wil.
Voor een prijsvergelijker bijvoorbeeld:
https://goudvergelijken.nl/
De overige vragen zijn hierboven al uitstekend beantwoord. Diversificeren en wat verdelen tussen verschillende coupures goud en zilver. In een mogelijk ruilhandel scenario zie ik een rol voor oud Nederlands zilvergeld (pre 1967). Dat is bij de oudere generatie vertrouwd en kan makkelijk dienen voor kleine dagelijkse transacties voor bijvoorbeeld voedsel.
Als je het mij vraagt is de kans op zoiets zeer klein, maar uitsluiten kun je het nooit.
Dat ligt er erg aan wat je wilt, zilver baren of munten, gouden baren of munten, en ook nog eens welke hoeveelheid. Als je het eerst eens wilt proberen en aanvoelen zou ik zeggen, bestel er een paar om te kijken of je er gevoel bij hebt. Dat kun je mijns inziens prima doen bij europeanmint.com(hoge verzendkosten, wat lagere stuksprijs), goldsilver.be(goeie levering maar een absurd onbeschofte klantenservice), 101munten(prima service, wat hogere verzendkosten en soms ook prijs) of goldzilbermunzen.de..screamhouse schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 08:24:
@pixels66 Welke winkel raad je dan aan wbt de prijs?
Service is ook wat waard vind ik, maak je keuze dus verstandig..
Service is toch redelijk zinloos? Je betaalt, hebt goud/zilver en daarmee houdt de 'relatie'op? Je hoeft nooit gebruik te maken van after-sale service, etc. Het gaat er alleen om dat je het in handen hebt. En dan is ergens in een winkel langsgaan & pinnen & meenemen makkelijker/veiliger dan het online bestellen en wachten op de post? Met het risico dat die straks zeggen dat het pakket is afgeleverd en jij niks hebt ontvangenpixels66 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:42:
[...]
Dat ligt er erg aan wat je wilt, zilver baren of munten, gouden baren of munten, en ook nog eens welke hoeveelheid. Als je het eerst eens wilt proberen en aanvoelen zou ik zeggen, bestel er een paar om te kijken of je er gevoel bij hebt. Dat kun je mijns inziens prima doen bij europeanmint.com(hoge verzendkosten, wat lagere stuksprijs), goldsilver.be(goeie levering maar een absurd onbeschofte klantenservice), 101munten(prima service, wat hogere verzendkosten en soms ook prijs) of goldzilbermunzen.de..
Service is ook wat waard vind ik, maak je keuze dus verstandig..

Als ik
https://www.dawsongold.nl/goudkoers/verleden-goudprijs/
en
https://www.dawsongold.nl/goudkoers/verleden-zilverprijs/
met elkaar vergelijk
Goud was tussen 1980-1990 ongeveer 350 dollar, inmiddels ongeveer 1250 dollar = 250% gestegen
Zilver was tussen 1980-1990 ongeveer 6 dollar, inmiddels ongeveer 16,50 dollar = 175% gestegen
In dat opzicht lijkt zilver waardevaster dan goud. Zilver heeft wel twee pieken gehad, maar dat kwam voor zover ik kon uitzoeken door bewuste beïnvloeding. Goud is in dat opzicht wat stabieler geweest in prijs.
Ik twijfel er dus over of ik met goud of zilver ga beginnen... Waar hebben jullie voor gekozen en waarom voor goud of zilver? Of houden jullie een 50-50 ratio aan?
Nogmaals: het gaat puur om het verspreiden van vermogen in huis, spaarrekening en edelmetalen. Ik ben niet van plan het te verkopen als het straks ineens bijvoorbeeld in waarde verdubbeld, het gaat mij puur om het verspreiden van 'risico' met betrekking tot bijvoorbeeld een economische crisis, een oorlog of een digitale crash van het gehele (bank) systeem.
@President
Complexe vraag en lastig om te bepalen.
Goud vraag is ca. 45/45/10 invest/juwelen/industrie.
Goudvraag komt voor een groot deel uit India en China.
Prijs is redelijk stabiel (uitgezonderd crisis)
Verandert de culturele waarde van goud of gaan beleggers met iets anders hedgen dan verandert dat de goudprijs.
Zilver vraag is ca. 20/20/60 invest/juwelen/industrie.
Zilvervraag is vooral industrieel en ik verwacht dat dat alleen maar meer wordt.
Als de technologie ontwikkelt en zilver overbodig maakt, zakt de prijs ook in.
De prijs van zilver is veel volatieler en maakt het interessanter als belegging voor rendement.
Aan zowel de zilverknop als goudknop wordt door veel partijen gedraaid.
Overheden hebben meer invloed op goud aangezien overheden zelf goud hebben, inkopen en verkopen.
Enige nadeel van zilver imo is de capaciteit om het op te slaan.
Maar je kunt physical silver op de beurs kopen.
Complexe vraag en lastig om te bepalen.
Goud vraag is ca. 45/45/10 invest/juwelen/industrie.
Goudvraag komt voor een groot deel uit India en China.
Prijs is redelijk stabiel (uitgezonderd crisis)
Verandert de culturele waarde van goud of gaan beleggers met iets anders hedgen dan verandert dat de goudprijs.
Zilver vraag is ca. 20/20/60 invest/juwelen/industrie.
Zilvervraag is vooral industrieel en ik verwacht dat dat alleen maar meer wordt.
Als de technologie ontwikkelt en zilver overbodig maakt, zakt de prijs ook in.
De prijs van zilver is veel volatieler en maakt het interessanter als belegging voor rendement.
Aan zowel de zilverknop als goudknop wordt door veel partijen gedraaid.
Overheden hebben meer invloed op goud aangezien overheden zelf goud hebben, inkopen en verkopen.
Enige nadeel van zilver imo is de capaciteit om het op te slaan.
Maar je kunt physical silver op de beurs kopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Begrijpelijk @Blazer Coke , als men kon voorspellen dan zou het natuurlijk allemaal anders lopen. Voor mijn verbeelding horen zilver en goud bij elkaar, al liggen kluizen natuurlijk vooral vol met goudstaven ipv zilverstaven.
https://www.amsterdamgold...lveren-maple-leaf-munten/
Daarmee ben ik direct klaar. 500 x 31,1 gram komt neer op 15,5kg met een afmeting van Afmeting monsterbox: 25 cm x 24 cm x 12 cm
Dat komt neer op 502 euro per kilogram zilver.
Dat zilver in prijs kan zakken als het industrieel/bedrijfsmatig niet meer wordt gebruikt geloof ik wel, goud zal in dat opzicht denk ik minder terugvallen als we er een alternatief voor hebben?
https://www.amsterdamgold...lveren-maple-leaf-munten/
Daarmee ben ik direct klaar. 500 x 31,1 gram komt neer op 15,5kg met een afmeting van Afmeting monsterbox: 25 cm x 24 cm x 12 cm
Dat zilver in prijs kan zakken als het industrieel/bedrijfsmatig niet meer wordt gebruikt geloof ik wel, goud zal in dat opzicht denk ik minder terugvallen als we er een alternatief voor hebben?
Interessant is om the goud/silver ratio te volgen, dit is simpel (de prijs van goud) / (de prijs van zilver)
Op dit moment US$1185.00 / US$14.80 ~ 80
Historisch gezien is dit vrij hoog, zeker gezien de verhouding waarin beide in de aardkorst voorkomen (~1:12)
In oktober 2008 zaten we ook rond de 80, maar in mei 2011 was gold/silver ongeveer 35
Bij een hoge ratio is ofwel goud te duur of zilver te goedkoop, bij een lage ratio andersom.
Niemand kan voorspellen of de ratio misschien wel naar 100 zal stijgen of teruggaat naar het historische gemiddelde.

Een ander punt is hoe klein de zilvermarkt eigenlijk is. Aangenomen wordt dat de totale mondiale zilverproductie ongeveer 1 miljard ounces is, ofwel 31000 ton (edit : oops ik zat er een factor 1000 naast..)
Dat lijkt veel, maar het is minder dan 5 gram per wereldbewoner per jaar, zeker als je bedenkt dat alle elektronische apparatuur zilver bevat, inclusief je mobiel , je PC, je TV je zonnepanelen en alle servers die in de cloud staan, etc etc.
5 gram zilver is ongeveer dit:

Al dat zilver vertegenwoordigt een waarde van 'slechts' 15 miljard US$, dat betekent dat een paar miljardairs samen de hele jaarvoorraad zouden kunnen opkopen
Historisch gezien is dit vrij hoog, zeker gezien de verhouding waarin beide in de aardkorst voorkomen (~1:12)
In oktober 2008 zaten we ook rond de 80, maar in mei 2011 was gold/silver ongeveer 35
Bij een hoge ratio is ofwel goud te duur of zilver te goedkoop, bij een lage ratio andersom.
Niemand kan voorspellen of de ratio misschien wel naar 100 zal stijgen of teruggaat naar het historische gemiddelde.

Een ander punt is hoe klein de zilvermarkt eigenlijk is. Aangenomen wordt dat de totale mondiale zilverproductie ongeveer 1 miljard ounces is, ofwel 31000 ton (edit : oops ik zat er een factor 1000 naast..)
Dat lijkt veel, maar het is minder dan 5 gram per wereldbewoner per jaar, zeker als je bedenkt dat alle elektronische apparatuur zilver bevat, inclusief je mobiel , je PC, je TV je zonnepanelen en alle servers die in de cloud staan, etc etc.

Al dat zilver vertegenwoordigt een waarde van 'slechts' 15 miljard US$, dat betekent dat een paar miljardairs samen de hele jaarvoorraad zouden kunnen opkopen
[ Voor 36% gewijzigd door Henk007 op 19-08-2018 19:36 ]
Prijs is toch vooral gebaseerd op vraag en aanbod.Henk007 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:02:
Interessant is om the goud/silver ratio te volgen, dit is simpel (de prijs van goud) / (de prijs van zilver)
[afbeelding]
Schaarsheid is geen garantie voor gewilde karakristieken en dus een hoge vraag.
Hoe zijn de verhoudingen in de aardkorst tov andere metalen?
Is alles wat in de aardkorst zit te delven?
Zijn de kosten voor delving en verwerking hetzelfde?
.
Een aantal broers waren je al voor geweest met dit idee en zijn, door overheidsingrijpen, failliet gegaan.Een ander punt is hoe klein de zilvermarkt eigenlijk is. Aangenomen wordt dat de totale mondiale zilverproductie ongeveer 1 miljard ounces is, ofwel 31 miljoen ton.
[afbeelding]
Wikipedia: Silver Thursday
.
Metalen als koper en aluminium zijn ook zeer waardevol, maar dat neemt nog meer volume in.President schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:50:
Begrijpelijk @Blazer Coke , als men kon voorspellen dan zou het natuurlijk allemaal anders lopen. Voor mijn verbeelding horen zilver en goud bij elkaar, al liggen kluizen natuurlijk vooral vol met goudstaven ipv zilverstaven.
Dat is, naast inertheid, echt het grote voordeel van goud.
2 liter goud is meer dan een miljoen euro
1 miljoen aan zilver is 230 liter.
.
Ikzelf koop gebruikt zilver. Geen btw en max 5% commissie scheelt al gauw 16%.https://www.amsterdamgold...lveren-maple-leaf-munten/
Wel meer gedoe.
.
Totdat Indiers/Chinezen stoppen met goud kopen of beleggers vertrouwen verliezen in goud.Dat zilver in prijs kan zakken als het industrieel/bedrijfsmatig niet meer wordt gebruikt geloof ik wel, goud zal in dat opzicht denk ik minder terugvallen als we er een alternatief voor hebben?
Dan is goud ook weg.
Lees je een keer in over palladium in plaats van goud.
Verwijderd
Post levert altijd, daar zijn de zendingen ook voor verzekerd.President schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Service is toch redelijk zinloos? Je betaalt, hebt goud/zilver en daarmee houdt de 'relatie'op? Je hoeft nooit gebruik te maken van after-sale service, etc. Het gaat er alleen om dat je het in handen hebt. En dan is ergens in een winkel langsgaan & pinnen & meenemen makkelijker/veiliger dan het online bestellen en wachten op de post? Met het risico dat die straks zeggen dat het pakket is afgeleverd en jij niks hebt ontvangen
Ik vermoed dat 80%+ van alle orders met de post verstuurd wordt. Het aanhouden van dure kantoren zal in mijn ogen steeds minder aantrekkelijk worden voor die 'paar' klanten die langs willen komen. Vergelijk het eens met de bank-filialen. Vroeger gingen we circa 1 miljard keer per jaar naar de bank, een paar jaar geleden was dat nog maar 50 miljoen. Het gevolg is dat veel filialen sluiten. Bij PostNL is een zelfde beweging zichtbaar. Er wordt steeds minder post verstuurd dus het aantal brievenbussen is ook fors aan het dalen.
Waarom zou je een halve dag vrij nemen en meer geld aan brandstof uitgeven dan dat de verzendkosten bedragen?
met vriendelijke groet,
Arjan Wolbink
Totdat je wat mist in je grote bestelling, en dan even met -ik noem maar even een fictief bedrijf- "GS" gaat contacten om het op te lossen. Je kunt dan bijna letterlijk de schijt krijgen van ze en vooral voortaan "niet meer bij ons bestellen". Kijken of je het dan nog zo zinloos vindt.President schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:04:
[...]
Service is toch redelijk zinloos? Je betaalt, hebt goud/zilver en daarmee houdt de 'relatie'op?
Google het maar, internet staat vol van dit soort ervaringen(inclusief printscreens) van dit soort websites..
Ik zou zeggen, start met aanbieden van de 6,95 verzendingen, dan zal het aantal orders zeker stijgen bij je.. Zilverkopers zijn nu eenmaal prijsjagers..Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
[...]
Post levert altijd, daar zijn de zendingen ook voor verzekerd.
[..]
met vriendelijke groet,
Arjan Wolbink
[ Voor 25% gewijzigd door pixels66 op 20-08-2018 11:04 . Reden: 2e quote ]
Ik zie niet in hoe paladium in de toekomstmeer waard wordt.oxacepam schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:47:
Lees je een keer in over palladium in plaats van goud.
Paladium wordt hoofdzakelijk gebruikt in catalysatoren van auto's.
Waterstof opslag is een andere optie.
Paladium staat nu al op een recordhoogte dankzij sancties tegen Rusland.
De verbrandingsmotor gaat er binnen 10-15 jaar uit.
De waterstofauto gaat er waarschijnlijk niet komen.
Ik ga liever voor goud.
En anders voor platina.
Op zich is het leuk wat van de niche edelmetalen te bezitten, maar het het erg speculatief en de prijs kan enorm volatiel zijn en niet eenvoudig te verhandelen.
Platina, palladium, iridium, rodium , ruthenium
Ter illustratie rodium beleefde in 1991-1992 een top van US$ 5000/ounce, zakte naar een dal van $600 in 2016 en staat nu weer boven $2200
(Osmium behoort ook in de platina groep, maar dat wil je echt niet in huis hebben)
Platina, palladium, iridium, rodium , ruthenium
Ter illustratie rodium beleefde in 1991-1992 een top van US$ 5000/ounce, zakte naar een dal van $600 in 2016 en staat nu weer boven $2200
(Osmium behoort ook in de platina groep, maar dat wil je echt niet in huis hebben)
[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 21-08-2018 00:07 ]
Ik heb zojuist een bestelling gedaan bij goldsilver.be, toko in Belgie.President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:24:
Wij zitten er ook over na te denken om wat geld in goud te stoppen in plaats van op de spaarrekening. Het liefst zouden we willen beginnen met een halve kilo goud.
Een bar van 500 gram lijkt ons niet handig. Dit wordt geregistreerd en nog belangrijker: in geval van bijvoorbeeld een oorlog is dit niet handig ruilbaar.
Maar als ik op diverse sites kijk
1 Troy munt 1070
https://www.amsterdamgold.com/nl/goud-kopen
1 Troy bar 1080
https://www.goudmarkt.nl/goud-baren-kopen
Koop je goud het goedkoopst online? Of in een winkel?
Op het silverforum wordt daar meestal bulk besteld, dus erg betrouwbaar.
Wel €18 verzendkosten, maar je kunt het natuurlijk ook ophalen, is vlakbij Brussel.
Zelf bestel ik regelmatig bij https://www.thesilvermountain.nl/ , ook altijd goed en snel.
Maar https://goldsilver.be/nl/ is wel iets goedkoper zo te zien.
Als je trouwens voor goudbaren wilt gaan, maar toch in geval van nood het in kleinere hoeveelheden kunnen uitgeven moet je kijken naar die Valcambi Combibars, super handig
https://www.thesilvermoun...dbaar-combi-bars-valcambi
Ikzelf ga momenteel voor zilver, is toch wat makkelijker inkopen, alhoewel ik wel erg gevoelig ben voor de gouden 1/4 ounce van de queens beasts.
-Edit: quote toegevoegd
[ Voor 30% gewijzigd door JackOkenobi op 20-08-2018 15:47 ]
Ik zit binnenkort in Zwitserland. Ik lees dat BTW daar 8% is op zilver. Heeft iemand ervaring (en een adresje) met lokaal zilver kopen en uitvoeren? Wat is uberhaupt het max wat ik dan mag uit/invoeren.
Ik kan geen exacte bronnen vinden, maar na een snel Google rondje lijkt het erop dat je voor €300 belastingvrij mee de grens over mag nemen. Over de rest betaal je vervolgens gewoon de normale (Duitse? Nederlandse?) BTW.jan390 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:01:
Ik zit binnenkort in Zwitserland. Ik lees dat BTW daar 8% is op zilver. Heeft iemand ervaring (en een adresje) met lokaal zilver kopen en uitvoeren? Wat is uberhaupt het max wat ik dan mag uit/invoeren.
Ga zeker niet proberen te smokkelen! De controles aan de Duits-Zwitserse grens zijn streng en er staan fikse straffen op, inclusief strafblad daarna.
Ik heb vandaag weer wat zilver gekocht toen de kiloprijs op 408 stond.
Van mijn totale waarde aan edelmetalen heb ik nu 4/5 goud en 1/5 zilver.
Van mijn totale waarde aan edelmetalen heb ik nu 4/5 goud en 1/5 zilver.
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves
Eerder deze week Maple Leafs bijgekocht voor 15 euro per oz. Ging daarna nog iets lager naar 14.75 euro. Helaas niet te voorspellen.
Huidige waarde holdings 47% goud 53% zilver.
Waar heb je besteld?revox862 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 01:23:
Eerder deze week Maple Leafs bijgekocht voor 15 euro per oz. Ging daarna nog iets lager naar 14.75 euro. Helaas niet te voorspellen.
Amsterdamgoldpixels66 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 02:14:
Waar heb je besteld?
Gelukkig is na maanden van daling een ommekeer te zien in de goud en zilver prijzen!

Goud steeg de afgelopen maand met 6,1%

Zilver steeg de afgelopen maand met 5,4%
De edelmetalen hebben gelukkig de functie van safehaven nog wel ten tijde van beurs turbulentie. Dat is toch wel geruststellend

Goud steeg de afgelopen maand met 6,1%

Zilver steeg de afgelopen maand met 5,4%
De edelmetalen hebben gelukkig de functie van safehaven nog wel ten tijde van beurs turbulentie. Dat is toch wel geruststellend
[ Voor 33% gewijzigd door Lud0v1c op 25-10-2018 14:59 ]
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves
Prijs is flink aan het stijgen, heb zelf op 1220 per OZ ingekocht
Ik vind het af en toe interessant uit te rekenen welk rendement TS zou hebben behaald als hij in juni 2007, toen dit topic werd aangemaakt, in goud zou hebben geïnvesteerd.
6 juni 2007 €15735 /kg
25 januari 2019 €36650 /kg
((36650/15735) ^ (1/11.64) -1) * 100% = 7.53%
Uiteraard zegt dit niets over de ontwikkeling in de toekomst
6 juni 2007 €15735 /kg
Het zou interessanter zijn om hierbij ook de eventuele VRH mee te rekenen, voor wie dat van toepassing is natuurlijk.Henk007 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:48:
Ik vind het af en toe interessant uit te rekenen welk rendement TS zou hebben behaald als hij in juni 2007, toen dit topic werd aangemaakt, in goud zou hebben geïnvesteerd.
6 juni 2007 €15735 /kg
In een rendementsberekening is het niet gebruikelijk om inkomstenbelasting mee te nemen. Net zoals je salarissen opgeeft als bruto bedrag en niet netto.
Als je wil mag je berekeningen maken waarin je de vrh over de laatste 10 jaar berekent voor alle mogelijke box 3 vermogens tussen €1000 en € 1 miljoen euro, dat zal best een omvangrijke tabel worden.
Als je wil mag je berekeningen maken waarin je de vrh over de laatste 10 jaar berekent voor alle mogelijke box 3 vermogens tussen €1000 en € 1 miljoen euro, dat zal best een omvangrijke tabel worden.
Na 10 jaar kommer en kwel, na kleine oplevingen met goud, zijn we nu in de eindfase beland.
Veel duidelijke signalen lijken 1 kant op te wijzen.
Het ongelijk geeft het niet zomaar op, maar het lijkt wel te verzwakken.
Veel duidelijke signalen lijken 1 kant op te wijzen.
Het ongelijk geeft het niet zomaar op, maar het lijkt wel te verzwakken.
Het grote slimme geld lijkt al sinds 2016 geleidelijk posities in te nemen in goud.acotone777 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:53:
Prijs is flink aan het stijgen, heb zelf op 1220 per OZ ingekocht
Ze willen dit zo onopvallend mogelijk doen, om de buitenwereld niet wakker en onrustig te maken.
Zo kunnen zij hun posities in eindige aandelenbeleggingen omzetten in echt geld, goud, die sinds dan in waarde gaat renderen.
Maar dit mag de gewone burger natuurlijk niet weten.
Helaas zijn er oplettende mensen die dit gedoe wel zien en hier ook hun voordeel mee willen doen.
Ga in goud en in goede goudmijnaandelen.
https://www.bloomberg.com...et-is-paying-off-big-time
Heb gelukkig zelf voor usd 1180 per Oz in Oktober kunnen inkopen
Heb gelukkig zelf voor usd 1180 per Oz in Oktober kunnen inkopen
Vrijdag zijn we door de grens van 1400 dollar per ounce gegaan. Diverse bronnen zeggen dat dit de belangrijke weerstand was en dat de goudprijs verder zal stijgen naar 1700 dollar per ounce op korte termijn.
Ik heb eind 2017 het meeste van mijn stack gekocht als bescherming van mijn aandelen portfolio en evt. systeemrisico. Het gekke is dat de Dow Jones gewoon door blijft groeien! Dacht altijd dat ze altijd redelijk contrair aan elkaar bewogen.
Ik heb eind 2017 het meeste van mijn stack gekocht als bescherming van mijn aandelen portfolio en evt. systeemrisico. Het gekke is dat de Dow Jones gewoon door blijft groeien! Dacht altijd dat ze altijd redelijk contrair aan elkaar bewogen.
Dat was juni 2007.Bobje schreef op woensdag 6 juni 2007 @ 21:17:
....
Waar het wel om gaat is of het verstandig is om te beleggen in goud. De koers staat nu op 15735, maar als je naar de afgelopen jaren kijkt is het met pieken en dalen niet veer veranderd. De koers heeft in de 18000 gestaan, daarvoor een lange tijd rond de 10000.
...
Vandaag kost goud €40950 per kg
Als TS toen was ingestapt en nu zou verkopen, had hij vandaag, 12 jaar later, een gemiddeld rendement gehad van ongeveer 8,2% per jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2019 20:39 ]
Vandaag is de goudprijs gestegen naar €44800/kg, (€1390/tr. oz) daarmee is het vorige record van sept 2012 ruimschoots verbroken.
Over de oorzaken/redenen hoeven we niet lang na te denken: handelsoorlog USA-China, Brexit, N-Korea, recessie Duitsland, aanhoudend lage (of zelfs negatieve) rentes en quantitative easing door centrale banken, .....
Over de oorzaken/redenen hoeven we niet lang na te denken: handelsoorlog USA-China, Brexit, N-Korea, recessie Duitsland, aanhoudend lage (of zelfs negatieve) rentes en quantitative easing door centrale banken, .....
[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 28-08-2019 14:46 ]
goud vandaag 1676 $ per OZ, heeft vanochtend vroeg 1700 aangetikt
Op naar de 2000 !
Op naar de 2000 !
De goudprijs in dollars maakt me niet zoveel uit. Mijn baas betaalt euros en mijn belasting betaal ik in euro's
Het is ironisch, in deze crisistijd verwacht je een run op edelmetaal en een forse stijging van de prijs. Wat we zien is een daling van de prijs en vrijwel geen goud en zilver leverbaar, levertijden tot 8 weken. Zouden we toch afstevenen op een disconnect tussen fysiek en papier?
yes, ETF's worden gedumpt ter faveure van liqiditeit en fysiek goud, hetzelfde gebeurde in 2008
Voor de beleggers in goud kijk eens op catawiki. Let wel goed op.
Er wordt voor een lage prijs goud geboden en soms kan je er een goede deal uithalen.
Ik vind het leuk om ermee te dealen maar indien ik "oud goud"inlever krijg ik echt een hondenprijs. Ik weet dat even niet of het een goed idee is.
Am I correct?
Er wordt voor een lage prijs goud geboden en soms kan je er een goede deal uithalen.
Ik vind het leuk om ermee te dealen maar indien ik "oud goud"inlever krijg ik echt een hondenprijs. Ik weet dat even niet of het een goed idee is.
Am I correct?
Is als de hele industrie -die ook goud gebruiken- plat ligt er misschien minder vraag?Henk007 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:19:
Het is ironisch, in deze crisistijd verwacht je een run op edelmetaal en een forse stijging van de prijs. Wat we zien is een daling van de prijs en vrijwel geen goud en zilver leverbaar, levertijden tot 8 weken. Zouden we toch afstevenen op een disconnect tussen fysiek en papier?
★ What does that mean? ★
De prijs van goud is lijkt me hard gestegen naar 4 8 per gram (even uit mn hoofd). Ik kan niks met goud want ik kan die waarde nooit terugkrijgen als ik het feitelijk koop, beleggen is wa anders
De prijs van goud is sinds 12 maart hard gedaald, na een forse stijging sinds eind vorig jaar. Terug bij af.
https://www.kitco.com/charts/popup/au0182nyb.html
Eens met @MrMonkE.
https://www.kitco.com/charts/popup/au0182nyb.html
Eens met @MrMonkE.
De industriële vraag naar goud is slechts ongeveer 10%MrMonkE schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 03:29:
[...]
Is als de hele industrie -die ook goud gebruiken- plat ligt er misschien minder vraag?
Bovendien is goud heel gemakkelijk om te vormen vanuit industrieel goud naar beleggingsgoud. Ik begrijp nog steeds niet hoe de prijs kan dalen en ik nauwelijks goud geleverd kan krijgen, als ik dat zou willen.
Beleggingsgoud koop je beter bij een erkende handelaar in plaats van bij een verzamelaar op catawiki.LucyLG schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 02:48:
Voor de beleggers in goud kijk eens op catawiki. Let wel goed op.
Am I correct?
Voor beleggingsgoud krijg je bij de serieeze handelaar een goede prijs, misschien een procentje onder spot. Voor beleggingsmunten zelf boven spot.
Vandaag is goud ruimschoots de symbolische grens van €50k /kg gepasseerd, (€50600 nu) een historisch record. Het zegt veel over de onzekerheid en paniek die de viruscrisis over de gehele financiële markt heeft veroorzaakt. In zulke omstandigheden heeft edelmetaal de reputatie van veilige haven, al dan niet terecht.
Catawiki zijn niet allemaal oplichters hoor, soms trek je dar echt iets goeds uit. Risco jaHenk007 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:46:
[...]
Beleggingsgoud koop je beter bij een erkende handelaar in plaats van bij een verzamelaar op catawiki.
Voor beleggingsgoud krijg je bij de serieeze handelaar een goede prijs, misschien een procentje onder spot. Voor beleggingsmunten zelf boven spot.
De stempels zeggen iets, maar het NL blaadje hou ik wel van. Dan nog koopdit met verzekering ik weet niet of een CC dekt als het om goud gaat maar er zijn wel betaalbare verzekeringen en dan kan catawiki interessant zijn. Mijn juwelier was positief en vertelde me dat klanten er soms mooie dingen kopen.
Is dat zo? ik heb wel eens gekeken om "oud goud"te verkopen maar is 25% van de waarde in de handelHenk007 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:46:
[...]
Beleggingsgoud koop je beter bij een erkende handelaar in plaats van bij een verzamelaar op catawiki.
[ Voor 47% gewijzigd door LucyLG op 15-04-2020 16:40 ]
Ik spreek hier over beleggingsgoud, dat zijn gestempelde plaatjes of baren met gehalte 999+ van LBMA gecertificeerde fabrikanten/assayers. Of eventueel de bekende beleggingsmunten, zoals Maple Leaf, Philharmoniker, Krügerrand, Gold Eagle en in ons land natuurlijk de gouden tientjes. Dus ik heb het hier niet over "oud goud", sieraden en dergelijke, al dan niet voorzien van merktekens.LucyLG schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:37:
[...]
Is dat zo? ik heb wel eens gekeken om "oud goud"te verkopen maar is 25% van de waarde in de handel
[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 15-04-2020 18:19 ]
Ja het gaat hard omhoog, ik reken niet in dollars, maar in euro's, vandaag gaan we ruim boven de €55.000/kg ofwel €1715 /ounce en zilver boven € 720/kg
Edit:
Goud heeft de €56.000 al aangetikt en zilver over de €800
Op dit moment denk ik dat het veel fomo koopgedrag is , dus het kan ieder moment weer ee flink stuk zakken
Edit2:
Haha, precies zoals ik voorspelde , 8% fomo lucht eruit vandaag
[ Voor 24% gewijzigd door Henk007 op 11-08-2020 23:33 ]
Stil topic, weinig tweakers die zich bezighouden met edelmetalen?
Mwah, hier wel een beetje, iets meer dan een maand geleden wat zilver gekocht. Het fysiek vast kunnen houden bevalt me wel (tov ETF's). Ik zou ook wel wat andere metalen willen, maar als ik kijk naar gouden of platina munten lijkt het soms wel alsof je dan 133% tov de spotprijs van die metalen kwijt bent. Laat ik dat nu wel heel erg gortig vinden.
Platina vlak voor het weekend: ~925-940 euro / troy ounce, platina munt: 1225+ euro
Goud vlak voor het weekend: ~ 1425 euro / troy ounce, gouden munt: 1525+ euro
Platina vlak voor het weekend: ~925-940 euro / troy ounce, platina munt: 1225+ euro
[ Voor 26% gewijzigd door Lanfear89 op 09-03-2021 16:15 ]
Gouden tientjes zijn goed verkrijgbaar met ongeveer 8% premie boven spot..
En als je er weer vanaf moet is het een verrassing welk bedrag je terug krijgt tussen die twee.Lanfear89 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:10:
Mwah, hier wel een beetje, iets meer dan een maand geleden wat zilver gekocht. Het fysiek vast kunnen houden bevalt me wel (tov ETF's). Ik zou ook wel wat andere metalen willen, maar als ik kijk naar gouden of platina munten lijkt het soms wel alsof je dan 133% tov de spotprijs van die metalen kwijt bent. Laat ik dat nu wel heel erg gortig vinden.
Tja, is dat met crypto niet het zelfde? Kwestie van koersen volgen.. van edelmetaal kun je wel zeggen dat het al 5000 jaar niet mee doet aan inflatie.Meester_J schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:18:
[...]
En als je er weer vanaf moet is het een verrassing welk bedrag je terug krijgt tussen die twee.
Vroeger kocht je voor een ounce zilver een paar liter benzine, nu een flinke tankvulling..
Wat is bezighouden, een edelmetaalpositie is vaak een long positie,daarover hoef je niet iedere dag te updaten. Ik wacht op een wat grotere correctie voordat ik weer kooporders plaats.pixels66 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:54:
Stil topic, weinig tweakers die zich bezighouden met edelmetalen?
Is ook zo. Als je over een jaar kijkt, is goud spotgoedkoop op het moment, kijk je langer is het duur.pixels66 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:21:
[...]
Tja, is dat met crypto niet het zelfde? Kwestie van koersen volgen.. van edelmetaal kun je wel zeggen dat het al 5000 jaar niet mee doet aan inflatie.
Vroeger kocht je voor een ounce zilver een paar liter benzine, nu een flinke tankvulling..
Stijgen die prijzen niet (enigzins) mee meet de inflatie? Ie, wat ik vandaag koop voor 1 troy ounce goud, kan ik over x jaar ook voor diezelfde troy ounce kopen?Meester_J schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:29:
[...]
Is ook zo. Als je over een jaar kijkt, is goud spotgoedkoop op het moment, kijk je langer is het duur.
ipv euro's, waar ik over x jaar 2 keer zoveel kwijt ben voor dezelde producten
Een kleine vraag:
waarom is het zo, als je zilver munten koopt (troy ounce), betaal je nu ongeveer 28 euro, maar als je kijkt naar de prijs van een troy ounce, is die nu amper 23 euro.
waarom is het zo, als je zilver munten koopt (troy ounce), betaal je nu ongeveer 28 euro, maar als je kijkt naar de prijs van een troy ounce, is die nu amper 23 euro.
Er is altijd een bied en een laat koers. Daarnaast, handelaren gaan natuurlijk niet met 0 euro marge hun producten aan je verkopen. Daar hebben zij niets aan.SideShow schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:57:
Een kleine vraag:
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ok bedankt, beetje zoals ik dacht.LED-Maniak schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Er is altijd een bied en een laat koers. Daarnaast, handelaren gaan natuurlijk niet met 0 euro marge hun producten aan je verkopen. Daar hebben zij niets aan.
Wel een stevige marge zeg, wat moeten die handelaren veel geld verdienen.
Dat kun je natuurlijk onmogelijk zeggen als je niet weet wat voor volumes ze omzetten.SideShow schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:01:
[...]
Ok bedankt, beetje zoals ik dacht.
Dat kan best tegenvallen. Weet jij veel wat voor een vaste lasten ze hebben voor het opslaan, transport en verhandelen?SideShow schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:01:
[...]
21% marge vind ik nog wel meevallen hoor. Er zijn markten waar de marge vele malen hoger is.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Inderdaad. Ben laatst bij Spam geweest voor kennismaking en begreep dat op zilveren munten ook nog marge btw zit. Daarnaast schijnt het dat ook handelaren niet voor de koersprijzen inkopen. Toch is edelmetaal de premie niet heel gek als je kijkt naar de gemiddelde waardestijging van goud of zilver (gemiddeld 9-11% over de laatste 15 jaar). Ik ben ervan overtuigd dat edelmetaal het in de aankomende periode best wel eens heel goed kan gaan doen. Zeker als blijkt dat het financiële plaatje toch niet zo gunstig is als nu overal wordt geschetst.LED-Maniak schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:02:
[...]
Dat kan best tegenvallen. Weet jij veel wat voor een vaste lasten ze hebben voor het opslaan, transport en verhandelen?
21% marge vind ik nog wel meevallen hoor. Er zijn markten waar de marge vele malen hoger is.
[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 28-06-2021 23:28 ]
Ja maar over de laatste 10 jaar "maar" 2,6%. Het is best wel afhankelijk van de meetpunten.Silverstacker schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:54:
[...]
Toch is edelmetaal de premie niet heel gek als je kijkt naar de gemiddelde waardestijging van goud of zilver (gemiddeld 9-11% over de laatste 15 jaar).
https://www.degoudwaag.nl/goudprijs-per-gram/
Je kunt niet zomaar de zilverprijs per ounce vergelijken met een fysieke zilveren munt. Die moet geproduceerd, verpakt en gedistribueerd worden.SideShow schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:01:
[...]
Heb net het boek "Van goud tot Bitcoin" uit, en daar werd me heel veel duidelijk over het nut van goud. In de afgelopen maanden is de prijs ook behoorlijk gestegen, met een (voorlopige) piek rond de start van de oorlog in Oekraïne. Gezien het niet ondenkbaar is dat deze oorlog zich rap uitbreid, overweeg ik ook om e.e.a. aan goud in te kopen, ook om de effecten van inflatie tegen te gaan. Zodoende word dit topic volgens mij weer relevant.
Ik twijfel nog enigzins tussen zelf goud kopen en bewaren, of professionele opslag op naam. Dit omdat het laatste niet anoniem is en in een echte crisis mensen dus vermoeden dat er wat te halen valt bij je. Tegelijkertijd heeft het thuis opslaan zo zijn nadelen (niet verzekerbaar, wat als het huis afbrand etc.). Hoe denken jullie daarover?
Dan het volgende: wanneer ik fysiek goud wil aankopen moet ik een goede partij vinden waarbij ik dit kan doen. Welke partijen hebben jullie een goede ervaring mee?
Ik twijfel nog enigzins tussen zelf goud kopen en bewaren, of professionele opslag op naam. Dit omdat het laatste niet anoniem is en in een echte crisis mensen dus vermoeden dat er wat te halen valt bij je. Tegelijkertijd heeft het thuis opslaan zo zijn nadelen (niet verzekerbaar, wat als het huis afbrand etc.). Hoe denken jullie daarover?
Dan het volgende: wanneer ik fysiek goud wil aankopen moet ik een goede partij vinden waarbij ik dit kan doen. Welke partijen hebben jullie een goede ervaring mee?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
MBT huis dat afbrand: Goud is niet brandbaar. Dus je kan je goudbar nog wel ergens terug vinden denk ik tenzij iemand van de blusploeg het voor je vind.LankHoar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:27:
Heb net het boek "Van goud tot Bitcoin" uit, en daar werd me heel veel duidelijk over het nut van goud. In de afgelopen maanden is de prijs ook behoorlijk gestegen, met een (voorlopige) piek rond de start van de oorlog in Oekraïne. Gezien het niet ondenkbaar is dat deze oorlog zich rap uitbreid, overweeg ik ook om e.e.a. aan goud in te kopen, ook om de effecten van inflatie tegen te gaan. Zodoende word dit topic volgens mij weer relevant.
Grootste probleem is veilige opslag tegen diefstal denk ik. Als je een kluis wilt ben je ook weer effe verder qua investering.
Smelt het ook niet bij een intense brand?init6 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:36:
[...]
MBT huis dat afbrand: Goud is niet brandbaar. Dus je kan je goudbar nog wel ergens terug vinden denk ik tenzij iemand van de blusploeg het voor je vind.
Grootste probleem is veilige opslag tegen diefstal denk ik. Als je een kluis wilt ben je ook weer effe verder qua investering.
Meh, is een kluis niet overrated? Stop het bijvoorbeeld achter in het brandhout hok of een hoekje troep op een zolder, en niemand die het weet. Zelfs begraven in een simpele kist, niemand die het weet. Een kluis geeft juist aan dat er valuables zijn (wel een mooie misleiding om een simpele kluis met slechts een klein beetje waardevol spul erin te hebben).
En dan gooit je vrouw het volgend jaar weg want die is allang vergeten waar jij je goud had gelaten.LankHoar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Meh, is een kluis niet overrated? Stop het bijvoorbeeld achter in het brandhout hok of een hoekje troep op een zolder, en niemand die het weet.
Ik kan je 123edelmetaal (PEEM) en hollandgold aanraden. Bij beide meermaals besteld, altijd prima. Hollandgold belt je zelfs van tevoren om een leverafspraak te maken. Bij 123 kun je bij de bestelling aangeven wanneer je het het liefste bezorgd krijgt en daar werd bij mij tot dusverre altijd rekening gehouden.LankHoar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:27:
Misschien denk ik te moeilijk, maar dan is het toch ook niet meer anoniem? Het idee dat ik een winkel in ga, en goud koop dat ik met cash betaal, dat lijkt me dan de beste optie. Maar misschien werkt dat niet zo? Ik heb hier geen ervaring mee en hoewel ik nu wat theoretische kennis heb, mist he praktische nogtheroman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:11:
[...]
Ik kan je 123edelmetaal (PEEM) en hollandgold aanraden. Bij beide meermaals besteld, altijd prima. Hollandgold belt je zelfs van tevoren om een leverafspraak te maken. Bij 123 kun je bij de bestelling aangeven wanneer je het het liefste bezorgd krijgt en daar werd bij mij tot dusverre altijd rekening gehouden.
Dat kun je bij beide doen, geen enkel probleem. Bij Hollandgold noteert men wel het nummer van je ID-kaart, dus houd daar rekening mee. Bij 123 heb ik alleen via de post besteld, dus hoe het daar bij contante aankopen in Oldeholtpade (bij Wolvega) loopt, kan ik je niet zeggen.LankHoar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Misschien denk ik te moeilijk, maar dan is het toch ook niet meer anoniem? Het idee dat ik een winkel in ga, en goud koop dat ik met cash betaal, dat lijkt me dan de beste optie. Maar misschien werkt dat niet zo? Ik heb hier geen ervaring mee en hoewel ik nu wat theoretische kennis heb, mist he praktische nog
Ik heb in het verleden goeie ervaringen gehad bij TheSilverMountain. Al moet ik zeggen dat ik denk dat er weinig verschil is tussen de verschillende verkopers
Nog niet aangekocht nee. De prijs was mij inmiddels al te ver gestegen door alle commotie wereldwijd. Deze is nu ook weer naar een normaler level teruggezakt. Markt timen is natuurlijk niet te doen, maar betwijfel of nu al een goed moment is om aan te kopen of om nog even te wachten. Ook over de vorm ben ik nog niet zeker, munten (= duurder maar beter verhandelbaard), of baren (=makkelijker op te slaan, gunstig op lange termijn). Plus ik moet dan iets van een kluis hebben waar ik het in bewaar. Het feit dat het een kluis is maakt me niet zozeer uit, maar wel dat het brand- en krasvast bewaard word, om waardeverlies tegen te gaan. Daar heb ik me nog niet voldoende in verdiept.DeBaroN schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:29:
@LankHoar
Ben je al verder met je goud aankoop?
Was wel benieuwd.
Je kunt momenteel een gratis gram goud krijgen bij het openen van een nieuw account en aanschaf van minimaal 100 euro, als je dus 2 gram goud koopt (kost iets meer dan 110 euro) krijg je er een derde bij en da's toch 50% extra!:
https://www.goldrepublic.nl/welkombijgoldrepublic
Let wel: goud dat je koopt bij goldrepublic bewaren zij voor je in een kluis, je krijgt het niet zelf in bezit.
Bij aanschaf betaal je 1% kosten en de enige kosten die je na aanschaf nog maakt zijn de jaarlijkse opslagkosten a 0,5% ex BTW, dus het kost wel geld om goud bij die partij in bewaring te laten, maar niet superveel
https://www.goldrepublic.nl/welkombijgoldrepublic
Let wel: goud dat je koopt bij goldrepublic bewaren zij voor je in een kluis, je krijgt het niet zelf in bezit.
Bij aanschaf betaal je 1% kosten en de enige kosten die je na aanschaf nog maakt zijn de jaarlijkse opslagkosten a 0,5% ex BTW, dus het kost wel geld om goud bij die partij in bewaring te laten, maar niet superveel
Er staat (nu) op hun site dat je tegen meerkosten je goud thuis kunt laten bezorgen.MTVGN schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:16:
Ik doe even een crosspost vanuit dit topic.
Mijn moeder wil ook investeren in goud, meer omdat ze bang is dat er wellicht een financiële crisis aankomt en ze dan bang is dat er banken om gaan vallen. Even er los van of dit realistisch is of niet, ze wil dus goud kopen.
Ze heeft een hele tijd terug ook al zilver gekocht, dit heeft ze via een website gekocht, het zilver ligt dan ergens in een kluis (en komt dus niet bij haar thuis te liggen o.i.d.). Mijn moeder is helaas al eens vaker in scams e.d. getrapt en dit verhaal klonk mij ook in de oren als heel eenvoudig om iemand te scammen.
Nu wil ik graag weten waar ze betrouwbaar goud kan kopen, maar wel ergens zodat ze niet zelf straks voor behoorlijk wat geld aan goud thuis heeft liggen, maar dus ergens in een kluis. Haar voorkeur zou uitgaan naar de tent waarbij ze ook het zilver heeft gekocht (goud999.com). Nu lees ik wel dat dit een betrouwbare club is, maar ik vind de hoeveelheid recensies zeer beperkt en de website vind ik ook behoorlijk amateuristisch ogen. Nu is mijn vraag hebben jullie er ervaring mee om ergens goud/zilver te kopen (en in bewaring te laten) en zo ja, wat zouden jullie aanraden?
Mijn moeder wil ook investeren in goud, meer omdat ze bang is dat er wellicht een financiële crisis aankomt en ze dan bang is dat er banken om gaan vallen. Even er los van of dit realistisch is of niet, ze wil dus goud kopen.
Ze heeft een hele tijd terug ook al zilver gekocht, dit heeft ze via een website gekocht, het zilver ligt dan ergens in een kluis (en komt dus niet bij haar thuis te liggen o.i.d.). Mijn moeder is helaas al eens vaker in scams e.d. getrapt en dit verhaal klonk mij ook in de oren als heel eenvoudig om iemand te scammen.
Nu wil ik graag weten waar ze betrouwbaar goud kan kopen, maar wel ergens zodat ze niet zelf straks voor behoorlijk wat geld aan goud thuis heeft liggen, maar dus ergens in een kluis. Haar voorkeur zou uitgaan naar de tent waarbij ze ook het zilver heeft gekocht (goud999.com). Nu lees ik wel dat dit een betrouwbare club is, maar ik vind de hoeveelheid recensies zeer beperkt en de website vind ik ook behoorlijk amateuristisch ogen. Nu is mijn vraag hebben jullie er ervaring mee om ergens goud/zilver te kopen (en in bewaring te laten) en zo ja, wat zouden jullie aanraden?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Mocht je goud thuis bewaren, dan kan je het beter bewaren in een vuurvaste pot van bijvoorbeeld gebakken aardewerk. Maar het veiligste is in een kluisje natuurlijk. Die kosten een paar tientjes per maand.LankHoar schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Smelt het ook niet bij een intense brand?
Meh, is een kluis niet overrated? Stop het bijvoorbeeld achter in het brandhout hok of een hoekje troep op een zolder, en niemand die het weet. Zelfs begraven in een simpele kist, niemand die het weet. Een kluis geeft juist aan dat er valuables zijn (wel een mooie misleiding om een simpele kluis met slechts een klein beetje waardevol spul erin te hebben).
Met de aanstaande bankencrisis op de loer, zijn er hier mensen die een grotere positie in goud hebben genomen?
Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.
Glazen bol?!troje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:53:
Met de aanstaande bankencrisis op de loer
Zeker. En wat technische analyse. Goudprijs omhoog, crypto omhoog. Bankruns her en der.
Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.
Tot nu toe ging de crypto gewoon met de banken mee omlaag?troje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 23:02:
[...]
Zeker. En wat technische analyse. Goudprijs omhoog, crypto omhoog. Bankruns her en der.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Tot een week terug zeker wel, inderdaad.
Wat is er precies mis met goud999? Heb daar ook wel is wat besteld.miicker schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:00:
Ik doe even een crosspost vanuit dit topic.
Lijkt me prima. alternatief zou zijn https://www.hollandgold.nl/
Of je de hoofprijs betaald.. tsjah nu zeker.
Credit Suisse is overgenomen overigens door HSBC / bedoel UBS (andere bank in zwitserland)
Be nice, You Assholes :)
Nee, niet echt. Ik loop er al als B.A. Baracus erbij. Nog meer is slecht voor mijn rug.troje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:53:
Met de aanstaande bankencrisis op de loer, zijn er hier mensen die een grotere positie in goud hebben genomen?
Ik heb recentelijk eens 5 gram gekocht bij een lokale winkel. Opzich aardig volk maar hadden daar alleen “Value Gold”, merk van Value Trading uit Belgie. Zelf had ik alleen Umicore, maar dacht: laat ik het eens proberen.
Kent iemand dit merk? Kan er zo weinig over vinden. Durf eigenlijk nog niet zo goed meer ervan te kopen…
Kent iemand dit merk? Kan er zo weinig over vinden. Durf eigenlijk nog niet zo goed meer ervan te kopen…
Dat is ook gewoon goud uiteraard. Net als bv Tony Goetz een smelterij uit Antwerpen.g1n0 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 01:46:
Ik heb recentelijk eens 5 gram gekocht bij een lokale winkel. Opzich aardig volk maar hadden daar alleen “Value Gold”, merk van Value Trading uit Belgie. Zelf had ik alleen Umicore, maar dacht: laat ik het eens proberen.
Let wel op dat ze geen LMBA standaard hebben:
https://www.dawsongold.nl...n-vs-niet-lbma-goudbaren/
De prijs zal dus met aan en verkoop iets lager liggen.
spam
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 07-11-2024 16:59 ]
Ik heb ook wat geld over dat ik liever (tijdelijk) omzet in goud. Momenteel is de inflatie in Nederland aardig hoog (iets van 4%), en dat is een percentage dat de banken mij niet geven op mijn spaarrekening.
De "Krugerrand" (link naar Hollandsgold) ziet er wel uit als een interessante belegging en omdat ie ook precies 1-troy-ounce is, kun je ook altijd de goudprijs in de gaten houden om te zien wat het doet.
Maar, ik moet er bij zeggen, ik zou goud kopen niet zozeer om er winst mee te halen (zou wel leuk zijn), maar eerder om een deel van mijn spaargeld te beschermen tegen inflatie. De wereld is momenteel hectisch, conflicten links en rechts, een idiote president in de VS die van links naar rechts gaat en Joost mag weten wat voor effecten dit allemaal heeft de komende 5 jaar in Nederland. Naast fysiek goud een beetje cash geld is denk ik zeker geen verkeerd idee. En niet teveel op de bank staan hebben.
En zo'n muntje kan je prima opbergen zonder dat iemand die kan vinden. Het fijne van goud is dat het niet verrot, het brand in principe niet (het zou wel kunnen smelten) en een overstroming overleeft het ook wel.
De "Krugerrand" (link naar Hollandsgold) ziet er wel uit als een interessante belegging en omdat ie ook precies 1-troy-ounce is, kun je ook altijd de goudprijs in de gaten houden om te zien wat het doet.
Maar, ik moet er bij zeggen, ik zou goud kopen niet zozeer om er winst mee te halen (zou wel leuk zijn), maar eerder om een deel van mijn spaargeld te beschermen tegen inflatie. De wereld is momenteel hectisch, conflicten links en rechts, een idiote president in de VS die van links naar rechts gaat en Joost mag weten wat voor effecten dit allemaal heeft de komende 5 jaar in Nederland. Naast fysiek goud een beetje cash geld is denk ik zeker geen verkeerd idee. En niet teveel op de bank staan hebben.
En zo'n muntje kan je prima opbergen zonder dat iemand die kan vinden. Het fijne van goud is dat het niet verrot, het brand in principe niet (het zou wel kunnen smelten) en een overstroming overleeft het ook wel.
Pas als de goudprijs meer stijgt dan je aan rente kan krijgen heb je iets gecompenseerd.Snowwie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:05:
Ik heb ook wat geld over dat ik liever (tijdelijk) omzet in goud. Momenteel is de inflatie in Nederland aardig hoog (iets van 4%), en dat is een percentage dat de banken mij niet geven op mijn spaarrekening.
...
Maar, ik moet er bij zeggen, ik zou goud kopen niet zozeer om er winst mee te halen (zou wel leuk zijn), maar eerder om een deel van mijn spaargeld te beschermen tegen inflatie. ...
Doe mij maar een goudbaar (fysiek) ipv een munt.W1ck1e schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:11:
[...]
Pas als de goudprijs meer stijgt dan je aan rente kan krijgen heb je iets gecompenseerd.
Houd er rekening mee dat een Krugerrand geen zuiver goud is (91,67%).Snowwie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:05:
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Dat verklaard de wat lagere prijs van ongeveer net iets meer dan € 3.000,- per stuk.Videopac schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:50:
[...]
Houd er rekening mee dat een Krugerrand geen zuiver goud is (91,67%).
Als je het thuis bewaart, bewaar het dan in een vuurvaste schaal. In geval van brand, blijft het dan op dezelfde plek en is het makkelijk te vinden.Snowwie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:05:
Overigens is het verstandiger om het ergens in een kluis te leggen die je kunt huren. Kost een paar tientjes per maand, maar dan weet je wel dat het er veiliger ligt dan thuis.
Dat is niet vanzelfsprekend.fisherman schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Overigens is het verstandiger om het ergens in een kluis te leggen die je kunt huren. Kost een paar tientjes per maand, maar dan weet je wel dat het er veiliger ligt dan thuis.
Even los van het feit dat je er vaak alleen tijdens kantooruren terecht kunt.
Naast dat het gewoon verzekerd is zou ik het zeker niet naar een rabobank brengen. Er zijn veel veiligere kluizen dan bij de bank, zoals DNK bijvoorbeeld. Bij een gewoon bankgebouw zijn die eisen volgens mij een stuk lager.Wally2002 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Dat is niet vanzelfsprekend.
Even los van het feit dat je er vaak alleen tijdens kantooruren terecht kunt.
Iets thuis verzekeren is overigens een stuk lastiger. Als je een paar ton aan goud hebt liggen thuis, dan mag je dat echt niet zomaar ergens verstoppen. Bij zulke bedragen gaat de verzekering ook bepaalde eisen stellen, zoals een kluis. En een kluis wil je echt niet in huis hebben. Juist bij een kluis weten anderen dat daar waardevolle zaken in liggen.
Een kluisje huren bij een derde partij kan een goede optie zijn. En thuis bewaren geeft ook risico's. Mijn punt was meer dat er ook risico's aan bij een kluisbedrijf huren zitten. Zonder meer stellen dat het altijd verstandiger is om elders te bewaren is m.i. iets te kort door de bocht.
Uiteindelijk zal iemand daar zelf een risico-afweging in moeten maken.
Een ander risico bij dit soort bedrijven is een 'inside job'. Ga jij elke dag controleren of het nog in je kluisje ligt?
De banken zijn grotendeels gestopt met het verhuren van kluisjes. Het grappige is dat bedrijven als DNK juist oude bankgebouwen en de daarin aanwezige kluizen zijn gaan verhuren.fisherman schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:23:
[...]
Naast dat het gewoon verzekerd is zou ik het zeker niet naar een rabobank brengen. Er zijn veel veiligere kluizen dan bij de bank, zoals DNK bijvoorbeeld. Bij een gewoon bankgebouw zijn die eisen volgens mij een stuk lager.
Een ander risico bij dit soort bedrijven is een 'inside job'. Ga jij elke dag controleren of het nog in je kluisje ligt?
Het lijkt me logisch dat als je serieuze waarde aan goud hebt dat de verzekeraar daar eisen aan stelt. Inderdaad is dan het probleem dat er ergens bekend is dat je e.e.a. thuis hebt liggen. Als je zelf een zware kluis laat installeren weet dat bedrijf ook waar een kluis te vinden is. Dus zeker iets om goed over na te denken.Iets thuis verzekeren is overigens een stuk lastiger. Als je een paar ton aan goud hebt liggen thuis, dan mag je dat echt niet zomaar ergens verstoppen. Bij zulke bedragen gaat de verzekering ook bepaalde eisen stellen, zoals een kluis. En een kluis wil je echt niet in huis hebben. Juist bij een kluis weten anderen dat daar waardevolle zaken in liggen.
Klopt, DNK heeft inderdaad veel oude bankgebouwen in gebruik. Ik heb er zelf ook een kluisje en die zit ook in een oud bankgebouw.Wally2002 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:00:
Een kluisje huren bij een derde partij kan een goede optie zijn. En thuis bewaren geeft ook risico's. Mijn punt was meer dat er ook risico's aan bij een kluisbedrijf huren zitten. Zonder meer stellen dat het altijd verstandiger is om elders te bewaren is m.i. iets te kort door de bocht.
[...]
De banken zijn grotendeels gestopt met het verhuren van kluisjes. Het grappige is dat bedrijven als DNK juist oude bankgebouwen en de daarin aanwezige kluizen zijn gaan verhuren.
[...]
Het lijkt me logisch dat als je serieuze waarde aan goud hebt dat de verzekeraar daar eisen aan stelt. Inderdaad is dan het probleem dat er ergens bekend is dat je e.e.a. thuis hebt liggen. Als je zelf een zware kluis laat installeren weet dat bedrijf ook waar een kluis te vinden is. Dus zeker iets om goed over na te denken.
Wel zijn die beveiligingssystemen aangepast. Ze zijn zeker niet een op een overgenomen.
Maar inderdaad kan een inside job iets zijn om rekening mee te houden.
Overigens kan dat zeker niet zonder braakschade. De sleutels die bij je kluis horen, hebben zij niet. Die kunnen ze wel bij laten maken natuurlijk, maar dat zal geregistreerd worden.
Ze zullen daar zeker streng in zijn, want als dat een keer zou gebeuren, kunnen ze hun zaak opdoeken natuurlijk. De hele kluizen businessplan is gebaseerd op vertrouwen.
Thuis heb je overigens eerder iets aan een brandwerende kluis dan aan alleen een inbraakwerende kluis. En dan nog is bij een echte stevige brand een kluis daar ook niet genoeg beschermend voor. Ligt natuurlijk wel aan wat je erin hebt liggen.
Bullionvault is een makkelijke manier om te investeren in fysieke edelmetalen. En daarnaast ook weer eenvoudig verkopen...
Ook hier is het maar net tegen welk risico je wilt indekken. Er zijn ook gecertificeerde kluizen die zowel brandwerend alsook inbraakwerend zijn. De kluis zelf wordt dan alleen een stuk zwaarder door dikkere wanden.fisherman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:03:
[...]
Thuis heb je overigens eerder iets aan een brandwerende kluis dan aan alleen een inbraakwerende kluis. En dan nog is bij een echte stevige brand een kluis daar ook niet genoeg beschermend voor. Ligt natuurlijk wel aan wat je erin hebt liggen.
Brandwerende kluizen of -kasten zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld 30 of 60 minuten brandwerend. En bovendien ook getest voor een val van een paar meter (als hij bv op de verdieping staat en het huis stort in door brand).
normaal gesproken moet je met 60 minuten brandwerendheid bij een gemiddelde woonsituatie en normale brandlast en ook een brandweer ter plaatse binnen 15 minuten wel goed zitten.
Gegevensdragers zijn wel een ander verhaal, die kunnen niet goed tegen warmte en heb je vaak nog aanvullende bescherming voor nodig.