XenRave schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:30:
Whoop whoop, eerste post van 2026 binnen dit topic
Ontopic: ik wil al geruime tijd starten met beleggen in edelmetalen (om te beginnen zilver), helaas is dat er afgelopen jaar niet van gekomen terwijl ongeveer een jaar geleden wel al het idee ontstaan is. Ik zeg natuurlijk 'helaas' omdat we allemaal de waardestijging van de afgelopen maanden hebben gezien. Congrats aan degenen hier die wel rond die tijd zijn ingestapt en daarmee (toevallig) de markt wisten te timen
Na wat rond te hebben gelezen op verschillende fora ben ik er denk ik wel redelijk uit waar ik mijn eerste beetje edelmetaal zal aanschaffen (iets met een zilveren berg

). Waar ik echter nog niet uit ben, is waar ik het beste voor kan kiezen.
Optie 1) De welbekende maple leaf munt. Scheelt 21%, momenteel net geen 100 EUR per troy.
Optie 2) De umicore zilverbaar 100gr. Daar zit natuurlijk wel die 21% op, maar dan heb je wel een mooie baar in plaats van losse muntjes.
Financieel gezien is de keus simpel; koop 3 muntjes (300 euro voor 93gr zilver) in plaats van 1 baar (374 euro voor 100gr zilver). Maar los van het feit dat ik liever een mooi geslagen 100gr stukje zilver heb t.o.v. wat losse muntjes, EN dat ik qua opslag losse muntjes niet handig vind, ben ik ook wel benieuwd of jullie ervaring hebben met het kunnen verkopen van die munten/baren. Ik vermoed dat die muntjes (mocht het nodig zijn) veel makkelijker te verkopen zijn dan zo'n baar (al zal het verschil met mijn kleine 100gr baar niet heel groot zijn, maar wel als ik ooit zover ben dat ik start met kilo baren kopen).
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of ik volgens jullie überhaupt nu wel in zou moeten stappen, gezien de hoge prijzen momenteel. Blijft natuurlijk giswerk, en 'market timing' is niet iets waar ik in geloof, maar altijd leuk om over te discussiëren

Ik zit al langere tijd te azen op de aanschaf van 20 fysieke zilveren maple leafs als start, maar de prijs blijft maar gaan als een raket
Alles in mij zegt geduldig te wachten tot er een noemenswaardige correctie komt, maar de FOMO is sterk.
Iets wat in een relatief korte termijn zo parabolisch is gestegen als de koers van zilver, loopt vroeg of laat tegen een correctie op. Maar in het geval van edelmetalen en de huidige geopolitieke situatie is het lastig te voorspellen hoe lang zo'n run aanhoudt. Het zou ook prima kunnen dat het jaren blijft stijgen en dat zelfs een flinke correctie op de koers uiteindelijk hoger uitvalt dan de huidige actuele prijs. Dat is inderdaad speculeren.
Met fysiek zilver maak je eigenlijk de keuze voor een langere termijn. Je betaalt sowieso een fysieke premium dus het is echt bedoeld om iets op te bouwen over tijd en er dan vanuit gaan dat zilver minder onderhevig is aan inflatie dan de Euro's die erin zijn gegaan. Als je het voor winst op korte termijn doet kun je beter digitaal instappen op zilver middels CFD's, ETF's of spot forex. (Ik heb hier persoonlijk totaal geen interesse in dus ook niet in verdiept, kan zijn dat het anders zit.) Digitaal en puur speculatief als keuze zijn wel weer liquide middelen en ben je met een inlog en druk op de knop kwijt.
Ik probeer zelf rationeel te blijven en te kijken naar mijn doel. Het is niet voor korte termijn speculatieve doeleinden bedoeld, maar als spaarpot voor ooit, als onderdeel van een breder portfolio. Mijn doel is vooral een extra potje op te bouwen wat ik zelf niet ga aanbreken (of alleen bij hoge noodzaak maar dan moet het gek lopen). Mooiste zou zijn als ik bijvoorbeeld ooit de kinderen wat fysiek zilver en goud in de hand kan drukken op mijn sterfbed. Hopelijk duurt dat nog ff, dus met die termijn in gedachte is het voor mij niet logisch om overhaast in te stappen op een moment dat de koersen parabolisch zijn gestegen
Wat ik ook nog overweeg is een kleinere instap als start maken. Dus mijn initiële inleg opdelen in meerdere periodieke instapmomenten met redelijke tijd ertussen. Zo heb je mentaal toch een positie en een plan, dat weerhoudt je dan weer van irrationele aankopen.
In zo'n situatie zouden munten van 1 troy ounce juist wel weer handig kunnen zijn omdat je deze makkelijker op kunt delen in kleinere aankopen. En heb je dan over tijd toch een leuke stapel opgebouwd dan zou je er voor kunnen kiezen om ze in de toekomst om te ruilen voor zilveren baren bij een goudwisselkantoor.
Kortom; zo mijmer ik er wat over, succes ermee en ik hoop voor jou en mij dat we nog een aantrekkelijk instap moment gaan zien
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.