U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Verder is goud een hele rare "belegging": het geeft geen dividend, het doet niets, het is alleen een heel klein en heel duur blokje! Waarschijnlijk wil je het niet eens thuis hebben, want het is diefstalgevoelig, dus je laat het bij de juwelier liggen. En omdat-ie weet dat je het toch niet komt halen, kan-ie hetzelfde blokje meermalen verkopen (zie het Goudsmid-verhaal in Money as debt).
Zeker als student lijkt me dit geen goede investering: later verdien je meer, en heb je het minder hard nodig dan nu. Investeren in goud is meer iets voor mensen die veel te veel geld hebben, als je 10 miljoen in aandelen hebt, is een paar miljoen in goud leuk als risicospreiding.
Los hiervan is de goudprijs juist de laatste jaren enorm gestegen, oftewel een slecht moment om in te stappen?
Neemt niet weg dat het wel een leuk speeltje is:
Waar ligt ons goud?
Met andere woorden iedere belastingbetalende tweaker of overige Nederlander is voor een klein stukje eigenaar van deze blinkende 400 oz/12.5 kg staafjes
Uniek dat de pers samen met Wellink een kijkje mag nemen in één van de kelders.
edit:
Hier nog een verhaal waarom je momenteel juist niet zou moeten beleggen in goud:
12 Reasons to short gold

Lijkt wel verdacht veel op (de linkerkant van) een bubbel...
[ Voor 30% gewijzigd door Henk007 op 03-10-2009 11:31 ]
Verwijderd
Brock Blassingame
Zó dus ook met de kredietcrisis en de goudprijs, waarbij de grote meerderheid "experts" voorspeld had dat goud een slechte investering zou zijn...

Beelden zeggen meer dan woorden.
Momenteel wordt weer verwacht dat de goudprijs een slechte investering zal zijn. Zou het echt? Ik betwijfel ten zeerste of de goudprijs een val gaat maken.
Als de koers van de dollar daalt hoeft dat nog niet te betekenen dat de goudprijs in euro's daalt. Immers de goudprijs in dollars zal stijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:55:
Dus als "de dollar valt" en minder waard wordt ten opzichte van buitenlandse valuta (dus meer dollars voor je euro) wordt de goudprijs netto voor ons goedkoper.
Bekijk maar eens de grafiek van de Kitco gold index
Je kunt daar voor verschillende tijdsperiodes kijken wat de prijsontwikkeling is in US$ (rood) en in een mix van andere valuta (blauw). Onderaan staat uitgelegd wat stijgen en dalen van beide grafieken t.o.v. elkaar betekent.
Momenteel zie je een algemeen beeld dat het vertrouwen in zowel de dollar als de euro aan het verdwijnen is, dus in beide valuta stijgt de koers.
De ontwikkeling van de US$ t.o.v. andere valuta (niet alleen de €) wordt uitgedrukt in de US$-index
Daar zie je dat die de laatste maanden flink is gestegen.
Persoonlijk verwacht ik de komende maanden een forse neerwaartse correctie voor edelmetaal. De prijs is zo sterk gestegen als gevolg van "safe haven buying", ofwel negatief sentiment tegenover andere markten. Er lijkt een bubble te zijn ontstaan door teveel, te goedkoop geld dat op de markt is, dat stroomt vanzelf ergens naartoe, in dit geval dus o.a. goud. Mijn advies is om even een paar maanden af te wachten tot de financiële markten wat tot rust zijn gekomen.
Dit is volgens mij echt té extreem, niet conform de werkelijke waardestijging:
[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 26-05-2010 14:22 ]
Zoals in eerdere discussies is gebleken zijn wij het niet eens over het feit dat goud gewoon geld is. In het ideale geval heeft geld juist helemaal geen industrieel of ander nut, behalve dat het schaars, duurzaam, deelbaar, universeel herkenbaar, etc etc. is. Store of value zonder beloften van een contractpartij, dat is de basis van goud als monetair metaal. Waarom hebben centrale banken goud ?
Ik zie maar één bubbel en dat is die van soevereine schulden wereldwijd.
Zilver in 1980 was een speciaal geval:
Wikipedia: Silver Thursday
De zilvermarkt is een mix van die van een industrieel metaal zoals koper of nikkel en een monetair metaal zoals goud. Tegen de huidige waarde bedraagt de totale jaarlijkse zilverproductie slecht $20 miljard, een piepkleine markt dus, bij het miljardengeweld van vandaag de dag.
Exter's reverse pyramid:
[ Voor 26% gewijzigd door Henk007 op 21-06-2012 16:15 ]
Verwijderd
Mja, 5/10% vind ik wat weinig, ik heb ongeveer 12% goud en 12% zilver gekocht (van ongeveer 18000 euro spaargeld). Maar dat zijn persoonlijke afwegingen. Ik heb het zeker niet gekocht om winst te maken, wel omdat ik denk dat de euro dieper kan vallen dan goud/zilver. We zien volgend jaar wel of er goede structurele 'oplossingen' zijn voor de euro, indien ja: dan ruil ik bij de huidige edelmetaal/euro-verhouding met plezier weer goud voor euro's, maar ik vrees er voor...Henk007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:50:
Mijn persoonlijk advies:
Zet 5 à 10% van je 'langetermijnvermogen' om in fysiek edelmetaal (goud/zilver)
Fysiek is belangrijk omdat ik en met mij velen van mening zijn dat de 'papieren' edelmetaal (futures/ETF's) markt op een gegeven moment in elkaar zal klappen en dan ben je je geld kwijt.
Er zijn een paar uitzonderingen, Sprott's PSLV en bijvoorbeeld Goldmoney.com, maar bij de laatste mag je van de AFM als Nederlander geen metaal kopen...
PS: wat betreft brandrisico bij thuisbewaring: bij een hevige brand smelt goud en zilver toch gewoon tot een klompje dat je weer kan doorverkopen? (als je het terug vindt onder het roet
Wat er met de Reichsmark gebeurd is in de jaren 20 is toch nog nooit met goud gebeurd:

Die Reichsmark kwam er dan ook nooit meer bovenop (goud wel altijd). Ik geloof niet dat onze politici vandaag ineens zoveel 'slimmer' geworden zijn (behalve voor het persoonlijke gewin dan) opdat dit nooit meer kan gebeuren (idem voor oorlogen).
Of minder lang geleden in Argentinië:
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 08:24 ]
De wolfraam-kernen zijn niet nieuw:

Als consument kan je toch nooit zeker weten dat je kwaliteit koopt, als zelfs de professionele handelaren er intrappen? Het beste zou zijn om het blok meteen door te zagen, of nog beter: zelf om te smelten, maar dat doe je niet snel...
Ofwel prijs kan je beinvloeden door op het juiste moment te zorgen dat er van een bepaalde grondstof minder beschikbaar is.
Daarnaast is de waarde van goud jaren lang gegroeid.. na een groei kunnen 2 dingen gebeuren. Afvlakken of dalen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
En hoe kan je nou zeggen dat goud een bescherming is tegen o.a. inflatie als je er daadwerkelijk steeds minder van overhoudt?
Vermogensbelasting in plaatjes:
Vandaag heb je dit:
Na 18 jaar heb je dit:
Na 42 jaar heb je dit:
Na 76 jaar heb je dit:
Na 100 jaar heb je dit:
Verwijderd
En dat het een bescherming is tegen inflatie kan ik inderdaad zeggen, daar heeft die vermogensbelasting van 1,2% verder weinig mee te maken.
Stel:
rente op euro's op de bank: 2%
inflatie: 3%
goud blijft reëel gelijk en stijgt ieder jaar nominaal dus 3%
Vandaag kun je dit kopen met die euro's:
Na 18 jaar kun je dit nog kopen (afgerond naar boven vanaf 6,70):
Na 42 jaar kun je dit nog kopen (afgerond naar boven vanaf 3,93):
Na 76 jaar kun je dit nog kopen (afgerond naar boven vanaf 1,84):
Na 100 jaar kun je dit nog kopen (afgerond naar beneden vanaf 1,08):
Er vanuitgaande dat de rente bij de bank 2% blijft en de inflatie 3% blijft (!!) én de goudprijs reëel niet stijgt.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2013 10:22 ]
Mijn inschatting (garantie tot aan de deur) is dat je deze fase gewoon moet uitzingen. De goudprijs daalt, en dat terwijl de vraag naar fysiek goud ongekend hoog is, vooral in Azië. Zijn al die Aziaten, inclusief de centrale banken, dan van de pot gerukt? Ik denk het niet. Een ander signaal is dat jongens als Goldman Sachs stilletje long zijn gegaan op goud, terwijl ze anderen vertellen het goud te dumpen. Waar kennen we dat toch van...
Let wel, ik heb het hier over fysiek goud. Voor alle het "papieren goud", wat eigenlijk niks anders is dan een dollarderivaat, geef ik op de lange termijn geen cent. De gold exchanges lopen leeg: zie hier hoe de COMEX aan het leeglopen is:

Wat denk je dat er gaat gebeuren als er weer ergens gedonder is: een euroland dat weer problemen krijgt, tegenvallende economische cijfers of een omvallende bank.
Voor mij is goud dan ook geen echt beleggingsobject, maar een catastrofeverzekering. In India denken de mensen er ook zo over, maar daar heeft de overheid de verkoop van goudmunten aan particulieren stopgezet!
[ Voor 37% gewijzigd door EXX op 26-06-2013 11:41 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Valutareserves zijn liquide en vertegenwoordigen waarde zolang anderen het ook gebruiken als een spaarmiddel. Zo lang men de dollar oppot in de vorm van Treasuries fungeert het schuldpapier als een soort spaarmiddel. Maar het is een spaarmiddel dat door inflatie uitgehold wordt. Nu Amerika op ramkoers is gegaan met het stimuleringsprogramma van de Federal Reserve wil het buitenland de schuldpapieren van de VS niet meer hebben. Zie ook deze grafieken op Marketupdate.T-MOB schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:02:
Tsja, waarom houden ze valutareserves aan? Het spul vertegenwoordigd nu eenmaal waarde in het huidige financiele bestel. Investeren in goud is alleen zinvol als je gelooft dat dit systeem in de basis overeind blijft. Als je gelooft dat het bestel in elkaar gaat storten - zoals die Erik Geenen uit het filmpje hierboven - dan is het helemaal niet zo logisch om in goud te stappen. Dan kun je beter je geld in een stuk landbouwgrond (en een AK47) steken...

Als je begint over voedsel en veiligheid als primaire levensbehoeftes, dan kan ik daar weinig tegen in brengen. Goud doet niets voor u als persoon als het rampscenario toeslaat. Dan moet u zich inderdaad meer zorgen maken over de dingen die u noemt.
Maar verplaatst u zich eens in de giganten van deze wereld. Het is niet overal tegelijk crisis en zeer vermogende mensen zullen echt wel door die crisis heen komen. Het is de vraag hoe ze hun vermogen veilig door de crisis loodsen. Dan praat ik niet over duizenden euro's, maar over miljoenen en miljarden. Die vermogende mensen en instituties zouden dekking moeten zoeken in een vermogensobject wat zijn waarde behoudt en wat een valutacrisis kan doorstaan. Daarom goud, het meest liquide en meer nutteloze object dat praktisch onverwoestbaar is en dat al duizenden jaren als waardevol te boek staat.
Zodra het grote geld schuilt in fysiek goud zal dat de goudprijs naar ongekende hoogte brengen. Dit is nog maar het voorspel
Dan weer twee interessante links op Marketupdate:
Goud is geen geld
Okee, doe mij dan maar 1000 van deze 'waardeloze' schijfjesFinder schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:31:
[...]
Een tientje uit de jaren '90 niet. (Alleen voor verzamelaars.)

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 28-07-2014 17:23 ]
In 1930 te zeggen dat de goudeigenaren er zomaar ineens 75% geld bijkregen omdat er een correctie van de dollar tegen goud plaatsvond. Jep. Alleen, als particulier was het op dat moment illegaal om goud te bezitten in Amerika.
Historie van de goudprijzen: http://www.nma.org/pdf/gold/his_gold_prices.pdf
Verboden goud te bezitten: http://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_6102
In de 1970 - 1980 te zeggen dat goud van $35 naar $800 ging. Ja dat is van het net loslaten van de gouden standaard tot aan de top van een enorme goudbubbel. Zo kan je ook de top van de internetbubbel pakken als moment waarbinnen de aandelen het toch wel erg goed deden.

Ik wil niet zeggen dat ik zozeer weet wat de prijs van goud en zilver gaat doen (en ik heb het liever over prijs dan waarde). Op fofoa.blogspot.com heb ik wel heel veel meer informatie gelezen over het geheel en het kost me moeite om die argumenten te weerleggen.
Ons economisch systeem zit erg complex in elkaar, en in tijden van hyperinflatie zou goud met de inflatie mee kunnen gaan ja. Daarom is het ook verstandig om de prijs van goud inflatie-gecorrigeerd weer te geven in plaats van absoluut. Waarom zou volgens deze meneer goud het beter doen dan aandelen in het geval van hyperinflatie, of dan vastgoed? Dat het het beter doet dan fiat-geld is duidelijk. Als maatschappij hebben we momenteel de grootste moeite om deflatie tegen te gaan. Ik zie niet zo goed in hoe dit de goudprijs zou stuwen.
Als je de gemiddelde Venezuelaan met enig vermogen zou vragen of hij/zij er spijt van heeft dat hij 5 jaar geleden niet een deel van zijn vermogen had gewisseld voor goud of zilver, dan kun je het antwoord wel raden.

Ieder 50 bolivar biljet op deze stapel is momenteel ongeveer US$ 0,02 waard...
[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 07-12-2016 16:29 ]

Voor een brood is zilver dan weer leuker.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 13-12-2016 00:18 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
https://www.argor.com/en/activities/bars-coins
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Voor de zilverbaren liefhebber.
[ Voor 25% gewijzigd door Blord op 21-07-2018 20:00 ]
Henk007 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 00:25:
China heeft meer dan USD 1100 miljard US staatsschuld in bezit, ze kunnen letterlijk met 1 druk op de knop de hele wereldeconomie crashen. Uiteraard zijn ze slim genoeg om dat niet te doen, maar het is een illustratie van de fragiliteit van het mondiale monetaire systeem.
China heeft inmiddels een aardige hedgeJackOkenobi schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:13:
Ook omdat steeds meer landen hun goud weer in eigen handen willen hebben.
Je zou kunnen overwegen twee monsterboxen Maple leaf zilver aan de schaffen. Dat is per box 20 tubes * 25 * 1 ounce munten in een stevige kunststof box. Totaal 500*31.1= 15.55 kg per box.
De afmetingen van een box zijn 244 x 203 x 120 mm, best redelijk ergens op te bergen denk ik.
(deksel staat niet op de foto)
[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 18-08-2018 20:23 ]
Op dit moment US$1185.00 / US$14.80 ~ 80
Historisch gezien is dit vrij hoog, zeker gezien de verhouding waarin beide in de aardkorst voorkomen (~1:12)
In oktober 2008 zaten we ook rond de 80, maar in mei 2011 was gold/silver ongeveer 35
Bij een hoge ratio is ofwel goud te duur of zilver te goedkoop, bij een lage ratio andersom.
Niemand kan voorspellen of de ratio misschien wel naar 100 zal stijgen of teruggaat naar het historische gemiddelde.

Een ander punt is hoe klein de zilvermarkt eigenlijk is. Aangenomen wordt dat de totale mondiale zilverproductie ongeveer 1 miljard ounces is, ofwel 31000 ton (edit : oops ik zat er een factor 1000 naast..)
Dat lijkt veel, maar het is minder dan 5 gram per wereldbewoner per jaar, zeker als je bedenkt dat alle elektronische apparatuur zilver bevat, inclusief je mobiel , je PC, je TV je zonnepanelen en alle servers die in de cloud staan, etc etc.
5 gram zilver is ongeveer dit:

Al dat zilver vertegenwoordigt een waarde van 'slechts' 15 miljard US$, dat betekent dat een paar miljardairs samen de hele jaarvoorraad zouden kunnen opkopen
[ Voor 36% gewijzigd door Henk007 op 19-08-2018 19:36 ]

Goud steeg de afgelopen maand met 6,1%

Zilver steeg de afgelopen maand met 5,4%
De edelmetalen hebben gelukkig de functie van safehaven nog wel ten tijde van beurs turbulentie. Dat is toch wel geruststellend
[ Voor 33% gewijzigd door Lud0v1c op 25-10-2018 14:59 ]
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves
Eind 2021 die munt gekocht voor €1670 en er een ring van laten maken (23.49 gram, restmateriaal uit laten betalen). Nooit gedragen, want uiteindelijk wat te lomp, maar is een prima investering gebleken.Snowwie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:10:
[...]
Damn, en diezelfde Krugerrand waar ik ongeveer 8 maanden terug heb naar verwezen heb kost nu ruim
€ 1.300,- meer. Ik wou dat ik er 8 maanden terug een stuk of 4 van had gekocht.
/f/image/1I4i5YPMQtXBhPaevRvYOEwD.png?f=fotoalbum_large)
Zelfde gedaan met een zilveren Dollar die ik bij 'het' pandjeshuis (Gold&Silver Pawn) uit Las Vegas gekocht heb. Geen reet waard natuurlijk, maar leuk aandenken.
[ Voor 20% gewijzigd door ouweklimgeit op 28-01-2026 13:30 ]
Intrinsieke industriële waarde van goud bepaalt maar een klein deel van de totale vraag. Dat we met z'n allen ineens 4x zoveel juwelen kopen lijkt me ook niet plausibel, dus de enorme prijsstijging moet wel van goud als investering/hedge komen. Als je goud als inflatie hedge koopt of omdat je geen dollars wil aanhouden, dan moet de waarde van goud wel een beetje in de pas blijven lopen met de inflatie van andere valuta en grondstoffen.Wispe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Waarom zou dat onmogelijk zijn? Er gebeuren gekkere dingen in de wereld.
Zoals beloofd: munten netjes binnen gekregen op een zelf uitgezocht PostNL pakketpunt. Pakketje is discreet verpakt (verzender heeft een andere webwinkel naam, in dit geval geen overbodige luxeXenRave schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:11:
[...]
Congrats! Toch nog een beetje de markt weten te timen, na die 20% dalingHier kriebelt het ook nog steeds, mag ik vragen waar jij ze hebt besteld en hoe het daar is bevallen? (al merk je pas iets van de service als er iets fout gaat natuurlijk)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8vmMYipksBfZt7ol0ES7unhn.jpg?f=user_large)
Alles dus netjes volgens afspraak verlopen en de munten zitten in een kunststof koker die weer in een stoffen zakje zit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eqF2uU53JV4y8pcacuzGRJs3.jpg?f=user_large)
Voor aankopen wat mij betreft een prima aanbieder. Zal er in de toekomst vast nog eens wat bestellen, al wacht ik met mijn volgende aankoop wel tot de koersen weer een stuk gunstiger zijn
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Pas wel op met die guldens; ze zijn erg leuk om te 'sparen'XenRave schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:07:
[...]
Mij gaat het inderdaad (voor nu) puur om zilvergewicht. Meteen ook even naar die silver eagle gekeken; die is momenteel zelfs goedkoper dan de maple leaf (scheelt momenteel 4 euro per munt van 1 troy). Guldens, knaken en tientjes zal ik ook in de gaten gaan houden. Dank voor de tip!
Puur uit interesse nog een vraag: is iemand hier into de (vierkante) zilveren van gogh munten? Valt me op dat daar ook een flink aanbod van is. Uiteraard een stuk duurder dan 'normale' munten om aan te schaffen, maar ben wel benieuwd hoe bij die verzamelobjecten de aankoopprijs zich verhoudt tot de waardestijging met de tijd... is die vergelijkbaar met de traditionele munten?
Beetje in verdiept, via Marktplaats al een aantal bij elkaar gesprokkeld, gewoon in de buurt. Aardig wat aankopen zelfs onder de toenmalige actuele spotprijs (wat ik dan wel weer raar vind, maar als mensen het daarvoor aanbieden en een bod accepteren, helemaal prima) en vaak kleinere hoeveelheden. Gewoon ff op de fiets er langs na het werk, erg laagdrempelig en soms ook lachen van wie je het overneemt. Van een oud vrouwtje in een luxe appartementen complex die het liefst een digitaal tikkie wilde, tot een boefje in de jaren '30 volkswijk die 3x benadrukte dat hij het absoluut cash wilde hebben
Wil eerst 100 Juliana's bij elkaar zien te krijgen, zien we daarna wel verder
:strip_exif()/f/image/jMshFnPGf27dAKm6lvBzWVcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vond deze site ook handig; overzicht met welke muntjaren zilver bevatten, afmetingen, bruto/netto gewichten en de zilvergehaltes van verschillende regeer periodes/muntjaren:
https://www.geldwaarde.nl/zilveren-munten
Kun je prima kijken wat het netto zilvergewicht van een aangeboden partijtje is en dan via https://www.kitco.com/charts/silver de actuele spotprijs berekenen. Kun je een bod doen en kom je er vaak wel uit met aanbieders.
Jij bedankt voor je tips hier, erg fijn dat je als persoon met wat meer ervaring e.e.a. deelt om mensen wat op weg te helpen. Wordt door mij in ieder geval zeer gewaardeerdpixels66 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:52:
[...]
Voordeel van zilveren munten is dat ze altijd wat zilverwaarde hebben. Postzegels werden oud papier. Maar goed, verzamelmunten geloof ik ook niet in. Paar keer m’n neus mee gestoten vroeger. Net als “limited edition” of proof munten. Krijg je aan de straatstenen niet kwijt voor iets meer premium dan de gewone slagen.
(Ben me verder bewust van risico's van de huidige koersen, maar hou het daarom ook nog bewust kleinschalig.)
Ik geniet er in ieder geval van om mee bezig te zijn en langzaam een start van een collectie te maken
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.