Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Nou, de titel van het topic zegt het al.

Ik ben student, en heb een bijbaantje. Bijbaantje verdient goed en ik heb weinig uitgaven. Verder wil ik een groot deel van wat ik verdien wegzetten voor later. Dit gaat om ongeveer 700 euro de maand.

Nu heb ik van een juwelier hier in de buurt een gesprek gehad, waaruit kwam dat het verstandig is om in goud te beleggen. Geen sloopgoud of gouden tientjes, maar broodjes goud. Het verhaal van de bied en laadkoers ken ik wel, daar gaat het ook niet zo om.

Waar het wel om gaat is of het verstandig is om te beleggen in goud. De koers staat nu op 15735, maar als je naar de afgelopen jaren kijkt is het met pieken en dalen niet veer veranderd. De koers heeft in de 18000 gestaan, daarvoor een lange tijd rond de 10000.

Is het verstandig om nu te beleggen in goud. Het is nooit te voorspellen wat het gaat doen maar er is ook heel weinig informatie over wat men kan verwachten. En dan nog de vraag of het verstandig is om te beleggen in goud, of giraal goud. Daar heb ik komende vrijdag een gesprek mee met een beleggingsadviseur (van de ABNAmro dan wel). Maar voordat ik me daar blind op staar, waar moet ik op letten?

Verder ben ik niet de domste, ik ken het verhaaltje an sich wel. Maar heeft er iemand nog tips, wat moet ik zeker vragen en waar zou ik nog op moeten / kunnen letten?

Heeft er iemand ervaring (in goud of niet). Aandelen vind ik gewoon te riskant op het moment.

Alvast bedankt voor de info :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je geeft zelf al aan dat de goudprijs de laatste jaren niet bijzonder gestegen is. Ik meen me te herinneren dat de goudprijs in het algemeen vij weinig fluctueert. Hoe lang was je van plan deze investering te laten duren en wat is het historisch rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48

Lordy79

Verdrietig

- beleggen in goud, in aandelen, amerikaanse dollars, in ander edelmetaal, in schroevendraaiers of wat dan ook is gewoon gokken op prijsstijging.

- als je dus denkt dat de goudprijs op lange termijn zal stijgen moet je goud kopen en anders moet je geen goud kopen.

geen mens kan je garanderen dat goud (of wat dan ook) in waarde zal stijgen of dalen.

Een extra voordeel aan goud boven dollars of aandelen is dat het vrij eenvoudig is te vervoeren en zeer waardevast is op de hele wereld. Je zult je 'inleg' dus niet snel helemaal verliezen. Maar ik weet niet of je dat een belangrijk argument vindt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobje
Lordy79 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:22:
- beleggen in goud, in aandelen, amerikaanse dollars, in ander edelmetaal, in schroevendraaiers of wat dan ook is gewoon gokken op prijsstijging.

- als je dus denkt dat de goudprijs op lange termijn zal stijgen moet je goud kopen en anders moet je geen goud kopen.

geen mens kan je garanderen dat goud (of wat dan ook) in waarde zal stijgen of dalen.

Een extra voordeel aan goud boven dollars of aandelen is dat het vrij eenvoudig is te vervoeren en zeer waardevast is op de hele wereld. Je zult je 'inleg' dus niet snel helemaal verliezen. Maar ik weet niet of je dat een belangrijk argument vindt.
Het gaat erom dat ik het geld sowieso niet uit kan geven, maar het zal zeker jaren vast blijven staan.

Goud is waardevast, de inleg zal dus niet snel verloren worden. Maar dat zegt ook dat het niet snel zal stijgen. Het is ook niet de bedoelding dat ik er rijk van wordt of er winst uit haal.

Het gaat natuurlijk ook om het verschil tussen goud en giraal goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je er geen winst uit wilt halen kan je het toch gewoon op een spaarrekening zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
^met peertje

En als je wilt voorkomen dat je de neiging krijgt om er mee te gaan spelen kan je ook een termijnrekening nemen. Rijk word je er niet van maar dat is ook je doel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Peertje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:33:
Als je er geen wint uit wilt halen kan je het toch gewoon op een spaarrekening zetten?
ABN amro he ;).

Tien jaar geld wegzetten tegen 2.5 % per jaar, Heb je na 10 jaar 34% meer geld (rente over rente).

In tien jaar gaat de koers van goud wel ietsje meer omhoog, en dan de inflatie nog niet meegerekend. Dan is het op het lange termijn misschien nog wel verstandiger om in fondsen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bobje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:39:
[...]

In tien jaar gaat de koers van goud wel ietsje meer omhoog,
Dat weet je dus niet, het kan net zo goed weer naar die 10.000 zakken en daar jaren blijven.
Een internetspaarrekening met 3.5% is zo slecht nog niet als je nu even geld over hebt. Lukraak investeren in goud omdat een juwelier dat zegt zou ik niet doen :P

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 06-06-2007 21:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

of beleg het in een of ander fonds met laag risico. Je hebt ook fondsen waar je inleg wordt gegarandeerd.
En als je echt veel geld verdient kan je altijd nog bij TCI of Blackstone aankloppen :D (private equity)

Goud ga je niet veel winst opmaken, dan kan je beter in de olie gaan zitten dan wordt zeker meer waard..

[ Voor 33% gewijzigd door Mr_gadget op 06-06-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

[...]
ABN amro he ;).

Tien jaar geld wegzetten tegen 2.5 % per jaar, Heb je na 10 jaar 34% meer geld (rente over rente).

In tien jaar gaat de koers van goud wel ietsje meer omhoog, en dan de inflatie nog niet meegerekend. Dan is het op het lange termijn misschien nog wel verstandiger om in fondsen te beleggen.
Daarbij maakte jou dat niks uit, want je hoefde geen winst te maken....

Je hebt volgens mij echt geen flauw idee wat voor opties je hebt met beleggen en sparen, dus die stap naar ABN is zeker een goeie ;)

Je zou bijvoorbeeld voor een mix van een internetspaarrekening waar je wat langer je geld op weg zet (rente zit dan net boven 3% meen ik, langste internetspaarvariant van ABN iig), en een gedeelte beleggen, waarbij je dan bijvoorbeeld kiest voor één of een aantal beleggingsfondsen, wellicht op verschillende markten, met verschillende beleggingsmixen. Zo spreid je de beleggingsrisico;s al behoorlijk, en kun je bouwen aan een meer solide portefeuille. Uiteraard hangt eea ook af van wat je denkt weg te kunnen zetten, houd in ieder geval goed in de gaten dat je geld voor noodgevallen / onvoorzien op je spaarrekening houd, zodat je daar altijd makkelijk bij kan.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 17:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je een serieus bedrag hebt dan hebben banken ook meteen een aantrekkelijke spaarregeling voor je meestal.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zou niet gaan sparen bij de ABN als je bij banken als de DSB een hogere rente hebt met hetzelfde risico.
Maar de beleggingsfondsen tip is inderdaad een goede, niet al te hoog risico, je kan een sector kiezen die je aanspreekt of waar je iets van weet. Alles is in ieder geval beter dan een grondstof die vastgeroest staat en waar je zelf van aangeeft dat je er niks van weet :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48

Lordy79

Verdrietig

Bobje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:29:

Goud is waardevast, de inleg zal dus niet snel verloren worden. Maar dat zegt ook dat het niet snel zal stijgen. Het is ook niet de bedoelding dat ik er rijk van wordt of er winst uit haal.
Precies, vandaar mijn vraag wat de doelstelling is. Maar als jij er niet rijk van wil worden maar juist waardevastheid het ALLERBELANGIJKST vindt, dan is goud een prima oplossing.
Het gaat natuurlijk ook om het verschil tussen goud en giraal goud.
Nadeel van giraal goud is natuurlijk dat wanneer je door welke reden dan ook je tegoed niet kan opeisen, je met lege handen staat. En m.i. is het voordeel van goud juist dat het fysiek is en dus makkelijk meegenomen kan worden.

Nadeel is dat het ook door anderen kan worden meegenomen >:)

Betreft spaarrekeningen: je kunt momenteel lange termijn deposito's voor 4,5% krijgen ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Lordy79 op 06-06-2007 21:57 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Gizz schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:48:
Zou niet gaan sparen bij de ABN als je bij banken als de DSB een hogere rente hebt met hetzelfde risico.
Maar de beleggingsfondsen tip is inderdaad een goede, niet al te hoog risico, je kan een sector kiezen die je aanspreekt of waar je iets van weet. Alles is in ieder geval beter dan een grondstof die vastgeroest staat en waar je zelf van aangeeft dat je er niks van weet :P
DSB dat is die kerel van becam.nl, postkrediet, lenen.nl en al die meuk.
Zou ik zeker doen, daarmee in zee gaan... die verdient het om gesponsord te worden -O-

[ Voor 3% gewijzigd door MaikelG op 06-06-2007 21:57 ]

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik denk dat het wel wat meer bestuur heeft dan één kerel :P

En verder is het een normaal bedrijf, leningen worden met spaargeld betaald en spaarder en bank delen de rente. Doet elke bank. Waarom zou je jezelf in de vingers snijden en een spaarrekening nemen met significant minder rente? Alsof de DSB daarmee zit.. dat merk je echt alleen zelf in je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Waar ze met goud wat op gokken is dat de dollar onderuit gaat. Maar echt waardevast lijkt goud me niet. Voor kleine bedragen kan je alleen risicoloos een spaarrekening gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 23:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157420

[...]
ABN amro he ;).

Postbank heeft een mooie Loyaal rekening, met 2,8% rente(Max €999.999,-). En dan zet je het nog geen eens vast.
Dus dat is al beter dan bij de ABN?

Als je een Rentecertificaat neemt bij de Postbank, zet je het vast. Voor 1, 3, 5 of 10 jaar. En dan krijg je, neem ik aan, meer rente dan 2,8% waarbij je het geld altijd kan opnemen. Ik geef een voorbeeld:
Startkapitaal: € 7.500
Looptijd: 10 jaar
Rente ontvangen: Aan het einde van de 10 jaar.

Rentevergoeding aan het einde van de looptijd: € 3.079,49
Dit komt overeen met een nominaal rentepercentage van 4,11%
Is in totaal 41% meer geld. Je hebt nu dus zo'n 6% meer rente over 10 jaar ontvangen.

Dit is trouwens geen werving voor de Postbank. Hier vang je alleen meer rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

Ik zou niet van die klim rente achtige constructies gebruik maken. Op dit moment leveren simpele internet spaarrekeningen (bijvoorbeeld van atbank, dsbbank of sns bank) een percentage (circa 3.5%) dat vaak bijna of zelfs beter is dan die klim rente constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als ik jou was zou ik bij de ABN-Amro site eens kijken naar een aantrekkelijk fonds, heb ik ook gedaan vorig jaar en daarmee heb ik vorig jaar zo'n 15% gewonnen in ~6 maanden (let wel, het gaat niet altijd goed, ik zit voor de afgelopen 4 maanden 5% in de min).

Er zijn daar een aantal fondsen te vinden die best wat rendament opleveren zonder al teveel risico. Het gesprek met de beleggingsadviseur van de ABN-Amro zou ik gewoon lekker laten zitten, heb ik ook eens gedaan, wordt je weinig wijzer van.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dus je wilt elke maand naar de bank gaan en dan weer zeggen, "doe mij voor € 700 aan goud". Je begint natuurlijk niet met een grote som geld, nu moet er steeds bijgekocht worden. Dat zal ook steeds geld kosten, als ze al voor zulke kleine bedragen dit soort transacties willen doen.
Speculatief beleggen is leuk, doe het enkel met geld dat je missen kunt. Het risico dat je veel verdiend is net zo groot als eindigen met niks. Elke beperking van dit risico beperkt ook meteen de te verwachten rendementen.

Persoonlijk zou ik het gewoon op een goede spaarrekening zetten. Mocht je het geld tzt nodig hebben voor bevoorbeeld een woning(inrichting) dan hoef je niet te wachten op een gunstige koers. Want stel dat je goud dan net weer even in een dip zit.....

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221197

beleggen in goud is beleggen in een levenloos iets. Je koopt een brokje materiaal en hoopt dat het later nog net zoveel of meer waard is als/dan nu.
Als je je geld op een bank zet, wordt er iets mee gedaan (uitgeleend aan een ander). Als je belegt in aandelen stop je geld in een bedrijf dat er hopelijk iets goeds mee doet. Ofwel: beleggen in goud lijkt me iets moois voor belastingontvluchters of voor speculanten. Als jij nu geld over hebt, dat je later pas nodig denkt te hebben dan is een (internet)spaarrekening of een belegging iets, afhankelijk van het risico dat je wilt lopen. Een bankrekening bij een enigzins betrouwbare bank is vrijwel volledig risicoloos en met een belegging kun je een risico naar jouw wensen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Kindt heeft gelijk. Goud is dood. Wel risico, geen rente. Een bankrekening heeft geen risico en wel rente.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Zou het idd niet doen, de vraag is of je meer rendement haalt dan gewoon je geld op de bank te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:24
Als ik me niet vergis, krijg je bij faillisement van een Nederlandse bank, alsnog je geld (gedeeltelijk) terug. De regering betaald dan tot 30.000 uit dacht ik.

Denk ook aan inflatie! Als ik 1000 euro in een sok stop, is dat over 10 jaar nog wel 1000 euro, maar je kunt er minder brood voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 17:49

FreakNL

Well do ya punk?

MaikelG schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:56:
[...]

DSB dat is die kerel van becam.nl, postkrediet, lenen.nl en al die meuk.
Zou ik zeker doen, daarmee in zee gaan... die verdient het om gesponsord te worden -O-
Inderdaad...

Het is maar goed dat hij Dirk heet en niet Nico ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 18:06
Nijn schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:29:
Als ik me niet vergis, krijg je bij faillisement van een Nederlandse bank, alsnog je geld (gedeeltelijk) terug. De regering betaald dan tot 30.000 uit dacht ik.
Vergoeding bij faillissement (indien bank is aangesloten bij DNB) is 20.000 euro per persoon + 90% van het bedrag boven de 20.000 tot een max van 40.000. (Bij een e/o rekening dus het dubbele)

(Voor 1 jan 2007 was de max. vergoeding nog sec 20.000 per persoon)

Als je voor een spaarrekening gaat, dit zijn de hoogste rentes (http://sparen.startpagina.nl/) :

Topvijf spaarrekeningen (zonder voorwaarden)
Geen wijzigingen sinds 15-03-2007

1 AT Bank Spaarrekening 3,65%
2 Akbank Internetrekening 3,65%
3 Akbank Spaarrekening 3,6 %
4 Credit Europe Top Int. 3,6%
5 DHB S@veOnline 3,5%

Topvijf spaarrekeningen (met voorwaarden)
Geen wijzigingen sinds 24-05-2007

1 SNS Maxi 4,25%, € 50/250 pm
2 CVB SnelSp. 4,25% €50/250 pm
3 Reaal Loyaal 4,25% €50/250 pm
4 ASN Ideaal 4 %, € 50/250 pm
5 OHRA Extra 3,8%, 2%opnk

OHRA heeft inmiddels een nieuw aanbod, 6,25% rente voor 1e 6 maanden, daarna 4,25%. Verkijk je echter niet op dit soort eenmalige aanbiedingen. Dit zijn meestal de eersten waarbij de rente weer omlaag gaat als ze je eenmaal hebben binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-04 21:25

StratoFarmer

Anke :*

ABN heeft ook nog de Young Professional aanbieding waarbij je voor een bedrag tot € 10.000 een rente van 3,4% krijgt.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:50
Op zich is beleggen niet heel riskant wanneer je je gezond verstand bij gebruikt.
Persoonlijk waarmee ik begonnen was een klein deel van mijn geld weg zetten op een spaarrekening met een goede rentepercentage waarbij in de voorwaarden stond dat ik ieder moment kostenloos geld van deze rekening af kon halen.

Een ander klein deel had ik gebruikt om met aandelen te kunnen spelen (je moet ergens beginnen, bedrag was iets van 1500 euro). Ik kan mij nog herineren dat ik destijds aandelen had gekocht in een olie maatschappij wat na de brandstof verhoging mij 100 tot 150 euro had opgeleverd bij verkoop.
Binnenkort ga ik waarschijnlijk beleggen op de AEX die volgens de meeste mensen dit jaar met een aantal punten hoger zal eindigen dan vorig jaar of een kleine aandeel kopen in het ijzer industrie.
Ik je moet hierbij wel vertellen dat ik nog steeds met die 1500 euro die ik ooit opzij heb neerlegd voor aandelen ermee zit te spelen. (Op deze manier zal je eventuele verlies minimaal blijven)

Mijn laatste tip als je ooit wilt gaan beleggen.
Creeer je eigen maximale bedrag waarmee je wilt spelen en beleg met 70 a 80% gezond verstand en 20% op gevoel. Dit is wat ik doe en hiermee krijg ik meestal aan de einde van de periode een kleine extratje naast de rente uitkering.

Misschien vraag je je af, heeft deze gast nooit verlies gehad in de gekochte aandelen? Ja dat heb ik wel eens gehad waarbij een 30 euro aandeel daalde naar 27 euro. Wat ik dan doe is gewoon niet meer inversteren in die aandeel en gewoon afwachten totdat ie weer stijgd tot 30 euro of hoger.
Af en toe is het vallen en opstaan of geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Beleggen is niet zo riskant. Goud is geen belegging (goudmijnen wel).

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:59:
Ik denk dat het wel wat meer bestuur heeft dan één kerel :P

En verder is het een normaal bedrijf, leningen worden met spaargeld betaald en spaarder en bank delen de rente. Doet elke bank. Waarom zou je jezelf in de vingers snijden en een spaarrekening nemen met significant minder rente? Alsof de DSB daarmee zit.. dat merk je echt alleen zelf in je portemonnee.
Omdat er meer is dan alleen de hoogste rente :? Ik geef toe het is heden ten dage misschien wat soft, maar als ik niet meer mijn eigen principes mag volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:25
Kun je niet een mix vinden tussen minder werken en meer tijd aan leuke dingen (of studie) besteden?

Tijdens je studententijd sparen voor een tijd waarin je hoogstwaarschijnlijk goed zult verdienen is wellicht een beetje zonde. Je studententijd beleef je maar één keer!

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben wel benieuwd waar je nou uiteindelijk voor hebt gekozen Bobje, en waarom.

Misschien even laten weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-04 22:20

Ben eigenlijk ook wel beniewd. Als je destijds bent ingestapt en de meeste mensen hebt genegeerd hier, heb je nu 8 maand later een rendement van 40% (!). Hoezo "goud is dood" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:17
Of de koers omhoog gaat weet je niet zeker hé, dat is bij beleggen nog maar de vraag :)
Overigens wordt er vooral in goud belegt omdat dat zekerheid biedt, en niet zo dramatisch op en neer gaat als andere koersen, niet zozeer om er veel geld te verdienen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
smokey schreef op zondag 10 februari 2008 @ 02:56:
[...]

Ben eigenlijk ook wel beniewd. Als je destijds bent ingestapt en de meeste mensen hebt genegeerd hier, heb je nu 8 maand later een rendement van 40% (!). Hoezo "goud is dood" ;)
Ware het niet dat de dollar gekelderd is als een baksteen en goud verhandelt wordt in.. dollars. Goud op zich is wel 'wat' meer waard geworden maar daar is alles mee gezegd. Wat interessanter is om in te beleggen is bv wolfraam wat in een lokale eenheid wordt verhandelt waardoor je niet zo onderhevig bent aan een dollar die meer dan 50% in waarde is gezakt over de afgelopen paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
n4m3l355 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:48:
[...]

Ware het niet dat de dollar gekelderd is als een baksteen en goud verhandelt wordt in.. dollars. Goud op zich is wel 'wat' meer waard geworden maar daar is alles mee gezegd. Wat interessanter is om in te beleggen is bv wolfraam wat in een lokale eenheid wordt verhandelt waardoor je niet zo onderhevig bent aan een dollar die meer dan 50% in waarde is gezakt over de afgelopen paar jaar.
"wat" meer? Ik kan me nog goed herinneren dat goud dit jaar bijna op record hoogte heeft gestaan.

* LED-Maniak belegt daarom ook al een jaartje in goud :9 (zo rond de 40% rendement).

Niets met dollar te maken, lage dollar, oorlog, schaarste -> onzekerheid.
Onzekerheid -> goud stijgt, beurs daalt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe kun je van een product dat in dollars afgerekend wordt zeggen dat het niets met de dollar te maken heeft?

Voordat jij er wat mee kan hier in Nederland zul je het toch weer om moeten zetten naar euro's, en dan is de stand van de dollar echt wel relevant hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Daar komt nog bij dat de goudprijs nu wel heel hoog staat, maar voor hetzelfde geld is het over 10 jaar gehalveerd. Als je slim aandelen kiest dan ontvang je iig nog divident.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Goud evolueert tov de aandelen relatief traag en is eerder voor lange termijn. Meestal als crashbescherming. Rond oorlogstijd wordt er massaal naar goud gegrepen. Men vlucht naar regio's waar er nog wel wat economie is en daar kan je het goud terug in geld omruilen.

Goud staat idd hoog tov vroeger toen men blindelings in de dollar geloofde en de centrale banken riepen "Who needs gold?". Toen werd de markt platgespamd met de goudreserves van de centrale banken. Nu zit het goud op random lokaties en de dollar staat blijkbaar op het punt om te vallen. De waarde van de dollar zakt zodat je steeds meer en meer dollarpapier moet neerleggen voor brandstof, energie, grondstoffen, goud, bier, horeca, woningen (overheidsbeleid en rente speelt hier ook een rol, in Vlaanderen denkt men dat het land volgebouwd is, dus er komt geen extra aanbod aan grond/huizen zodat de prijzen merkbaar hoger dan in Wallonië zijn),... en boodschappen. De inflatie wordt gemaskeerd door de deflatie van elektronica. Je krijgt steeds meer tv, camera, computer,... je geld zodat je de inflatie niet te hard voelt (de burger ziet dat hij/zij steeds meer plasma-tv kan permitteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Een minpuntje bij het kopen van goud is dat je btw moet betalen.
Ik zoek een goudrekening bij 1 van de grote Nederlandse banken, maar dat is tot nu toe niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ehm, kun je dan niet beter kijken naar bijvoorbeeld futures als je in goud wil beleggen? Dat is iets minder lomp/fysiek.

Zo heb ik nu belegd in olie (turbo future), maar dat betekent niet dat ik fysiek 20 vaten olie in mijn tuin heb staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Gizz schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 12:46:
Ehm, kun je dan niet beter kijken naar bijvoorbeeld futures als je in goud wil beleggen? Dat is iets minder lomp/fysiek.
Futures kan zeker, nadeel is dat je elke keer door moet rollen, omdat je in principe in de dichtstbijzijnde maand/kwartaal/jaar wil beleggen (omdat alleen die futs liquide zijn). Ander nadeel kan zijn dat 1 contract al te veel size is.

Maar voor dit soort produkten zijn er inmiddels ook wel goede ETF's. Wellicht helpt deze pagina:

Wikipedia: Gold exchange-traded fund

ETF's hebben geen nadeel (en zijn dus volledig efficient) zolang de management-fee maar laag is (< 0.5% per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Deze vond ik:
abnamro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
Dit topic is al oud, dus waarschijnlijk heeft de topicstarter allang besloten wat hij is gaan doen. Maar bij de Hollandsche Bank Unie in Rotterdam (www.hbu.nl) kan je volgens mij voor vanalles terecht. Fysiek goud, edelmetaalrekeningen, derivaten, etc.

Wat nou precies het grote voordeel is van fysiek goud (munten, broodjes, baartjes, etc.) is mij niet echt duidelijk. Temeer omdat je het altijd ergens veilig moet (laten) opbergen, dit brengt ook kosten met zich mee. Een edelmetaalrekening lijkt me in dat geval veel handiger.

@makreel, volgens mij is goud BTW-vrij hoor. Ik neem aan dat dat bij de edelmetaalrekening ook geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

De kracht van goud is toch dat de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod?

Als je goud fysiek koopt en bewaard, zal het door de tijd 'verdwijnen' van de markt waardoor het totale aanbod dus is afgenomen. Op die manier help je toch om de voorraad goud te verkleinen en de prijs te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:47
Als het echt een termijn ding is zou je ook kunnen kijken naar staatsleningen. Deze zou je eventueel via opties kunnen kopen. Zijn meestal wel prijzige instappers maar zijn gegarandeerd met inleg en je krijgt er meestal een leuk rente bedrag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Niet online
Dat leuke rentebedrag is dan net zo hoog als de inflatie.
Ik zag op cnbc de heren Marc Faber, Hugh Hendry en Jim Rogers onafhankelijk van elkaar haarfijn uitleggen dat in Amerika de komende tijd het financiele systeem incl de FED zelf in elkaar zal storten, de dollar is dan helemaal nergens meer. De geschiedenis leert dat de rest van de wereld dan ook gaat devalueren om competitief te blijven. De valuta met als onderliggende waarde papier zijn dan geen goede manier om je opgepotte welvaart in te bewaren.

Die rekening bij de HBU vereist een minimum van 25.000 euro

[ Voor 6% gewijzigd door makreel op 05-07-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ikzelf zou persoonlijk voor goud gaan, geld heeft op een gegeven moment geen waarde meer maar goud daarentegen wel. En wat betreft sparen, sparen bestaat niet, sparen is meer een compensatie van de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n4m3l355 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:48:
Wat interessanter is om in te beleggen is bv wolfraam ...
Hoe neem je dan posities in in een commodity als Wolfraam (m.a.w. waar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 21-04 10:16
mijn nuttige bijdrage aan het topic

Afbeeldingslocatie: http://66.38.218.33/LFgif/au75-pres.gif

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu nog in euro's en het is i.d.d. nuttig...

(meesten hier zullen euro-exposed zijn)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 08-07-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
makreel schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 08:45:
Een minpuntje bij het kopen van goud is dat je btw moet betalen.
Ik zoek een goudrekening bij 1 van de grote Nederlandse banken, maar dat is tot nu toe niet gelukt.
Beleggingsgoud is onder voorwaarden vrij van BTW.

Fysiek goud kun je kopen bij Gold and Forex tegen gunstige tarieven.

Andere aanbieders:
Eurogold
Prakken Edelmetaal
J. Lindners Munt- en Edelmetaalhandel
Munthandel Kevelam
Munthandel Lahuis
Coins Stamps Rotterdam
Echtgeld
Muntenrijk
Muntplaats
Schone
Cookson Drijfhout Edelmetaal
HBU
ABN AMRO (prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:08:
Nu nog in euro's en het is i.d.d. nuttig...

(meesten hier zullen euro-exposed zijn)
De goudprijs wordt in dollars bepaald, net als de olieprijs.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Uiteraard zal een juwelier zeggen dat het goed is om te beleggen in goud: hij verdient er aan! Dus dat advies is niet objectief.
Verder is goud een hele rare "belegging": het geeft geen dividend, het doet niets, het is alleen een heel klein en heel duur blokje! Waarschijnlijk wil je het niet eens thuis hebben, want het is diefstalgevoelig, dus je laat het bij de juwelier liggen. En omdat-ie weet dat je het toch niet komt halen, kan-ie hetzelfde blokje meermalen verkopen (zie het Goudsmid-verhaal in Money as debt).
Zeker als student lijkt me dit geen goede investering: later verdien je meer, en heb je het minder hard nodig dan nu. Investeren in goud is meer iets voor mensen die veel te veel geld hebben, als je 10 miljoen in aandelen hebt, is een paar miljoen in goud leuk als risicospreiding.

Los hiervan is de goudprijs juist de laatste jaren enorm gestegen, oftewel een slecht moment om in te stappen?
Neemt niet weg dat het wel een leuk speeltje is:
Afbeeldingslocatie: http://english.people.com.cn/200605/16/images/0515_C45.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

BertV

Handgemaakt

M@rijn schreef op zondag 06 juli 2008 @ 17:43:
Ikzelf zou persoonlijk voor goud gaan, geld heeft op een gegeven moment geen waarde meer maar goud daarentegen wel. En wat betreft sparen, sparen bestaat niet, sparen is meer een compensatie van de inflatie.
Daarbij weten velen niet dat bij een faillissement van een bank er maximaal 20.000 euro uitgekeerd wordt door de Nederlandse bank.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
M@rijn schreef op zondag 06 juli 2008 @ 17:43:
Hoe kom je er bij dat geld op een gegeven moment geen waarde meer heeft? Alle ruilmiddelen, van geld, goud en kraaltjes tot grachtenpanden en schilderijen zijn gebaseerd op hetzelfde principe: het gaat goed, zolang iedereen het wil hebben. Zodra dat ophoudt, is het niks meer waard.
Wat dat betreft is investeren in een constructiemateriaal nog beter: staal is ook vrij duur tegenwoordig, en iets minder diefstalgevoelig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
RemcoDelft schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:57:
Uiteraard zal een juwelier zeggen dat het goed is om te beleggen in goud: hij verdient er aan! Dus dat advies is niet objectief.
Verder is goud een hele rare "belegging": het geeft geen divident, het doet niets, het is alleen een heel klein en heel duur blokje! Waarschijnlijk wil je het niet eens thuis hebben, want het is diefstalgevoelig, dus je laat het bij de juwelier liggen. En omdat-ie weet dat je het toch niet komt halen, kan-ie hetzelfde blokje meermalen verkopen (zie het Goudsmid-verhaal in Money as debt).
Zeker als student lijkt me dit geen goede investering: later verdien je meer, en heb je het minder hard nodig dan nu. Investeren in goud is meer iets voor mensen die veel te veel geld hebben, als je 10 miljoen in aandelen hebt, is een paar miljoen in goud leuk als risicospreiding.

Los hiervan is de goudprijs juist de laatste jaren enorm gestegen, oftewel een slecht moment om in te stappen?
Neemt niet weg dat het wel een leuk speeltje is:
[afbeelding]
ik vraag me af, zou je zo'n paatje goud kunnen breken, of buigt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

superpolm schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:42:
[...]

ik vraag me af, zou je zo'n paatje goud kunnen breken, of buigt het mee?
Goud is een heel erg zacht metaal, je zou het gewoon kunnen buigen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Wel leuk om te zien dat je achteraf je geld nog beter in IJsland op de bank had kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-03 12:35

Largo

Donderdraak

RemcoDelft schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 12:28:
[...]

Hoe kom je er bij dat geld op een gegeven moment geen waarde meer heeft? Alle ruilmiddelen, van geld, goud en kraaltjes tot grachtenpanden en schilderijen zijn gebaseerd op hetzelfde principe: het gaat goed, zolang iedereen het wil hebben. Zodra dat ophoudt, is het niks meer waard.
Wat dat betreft is investeren in een constructiemateriaal nog beter: staal is ook vrij duur tegenwoordig, en iets minder diefstalgevoelig :)
Leuk topic. Ik weet dat ik reageer op een oude post maar toch:
Wat je zegt klopt, maar in echte crisistijden en ten tijde van oorlog is een edelmetaal een van de weinige ruilmiddelen gebleken.
Papieren geld, dus papieren zonder intrinsieke waarde, deprecieren dan volgens mij bijna altijd. Munten of zaken mét intrinsieke waarde deprecieren minder of niet, of worden juist meer waard omdat andere ruilmiddelen niet meer gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
iemand ervaring met de site van prakkenedelmetaal? is het betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

superpolm schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:37:
iemand ervaring met de site van prakkenedelmetaal? is het betrouwbaar?
Lijkt betrouwbaar, alleen ik kan de genoemde Ebay acocunt niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 17-04 18:43

EXX

EXtended eXchange

Prakken is op zich betrouwbaar. Het vervelende is alleen, dat er geen fysiek goud geleverd kan worden (sinds enige weken al). Dat speelt niet alleen bij Prakken, maar ook bij een hoop andere leveranciers. Fysiek goud is op dit moment nogal moeilijk verkrijgbaar.

Vreemd genoeg uit zich dit maar heel beperkt in de koers van het goud. Dit heeft te maken met het feit dat de koers wordt bepaald door de "papieren" goudhandel zoals de COMEX. Die handel is manipuleerbaar. De koers is dus geen echte afspiegeling van de relatie tussen vraag en aanbod van fysiek goud. Het is op dit moment zelfs zo, dat de officiele koers en de werkelijke vraag naar fysiek goud steeds verder uit de pas lopen. Dit kan een groot probleem worden indien bij het aflopen van de papieren contracten de handelaren geen nieuwe contracten afsluiten (wat tot nu toe gebeurde), maar besluiten om "the real thing" (=fysiek goud) te vragen. Dat kan COMEX gewoonweg niet leveren. Dan zou de COMEX wel eens op de fles kunnen gaan.

Waarom goud kopen? Meestal is het een kwestie van indekken tegen grote geldontwaarding / hyperinflatie. Een soort verzekering dus. Stel de overheden hadden afgelopen maand de ineenstorting van het financiele systeem niet kunnen stoppen. Dan was alle fiat-geld vrij waardeloos geworden. Het goud behoudt echter zijn waarde en wordt geherwaardeerd tov een nieuwe munt.

[ Voor 13% gewijzigd door EXX op 25-11-2008 14:52 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
EXX schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:46:
Prakken is op zich betrouwbaar. Het vervelende is alleen, dat er geen fysiek goud geleverd kan worden (sinds enige weken al). Dat speelt niet alleen bij Prakken, maar ook bij een hoop andere leveranciers. Fysiek goud is op dit moment nogal moeilijk verkrijgbaar.
Ik had juist vernomen dat je juist moeilijk aan zilver kan komen en dat goud momenteel niet echt een probleem is. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik van de "edelmetaalwereld" weinig weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De problemen met levering van het fysieke spul geldt zowel voor goud als zilver.

Kijk maar eens op de verkooppagina van Prakken. Geen goud of zilver leverbaar. Bij andere handelaren is het niet veel beter, zoals bv. bij Echtgeld.nl

Gangbare troy ounce gouden beleggingsmunten zoals de Canadese Maple Leaf, US Golden Eagle en Zuid Afrikaanse Krugerrand zijn ook nergens meer te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door EXX op 25-11-2008 15:27 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Naar aanleiding van de actuele ontwikkelingen in de financiële markten en de mogelijkheid van het volledig instorten van de fiat based currencies overweeg ik serieus (een aanzienlijk deel van) mijn vermogen om te zetten in goud. Alweer door gebrek aan vertrouwen zie ik niets in een rekening in virtueel goud, dus het wordt de real thing: baren, plaatjes puur dus.
Helaas kleven er grote nadelen aan deze werkwijze, met name op het punt van veiligheid mbt transport en opslag.
Zijn er andere tweakers die deze optie in gedachte hebben en wat zijn de ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 22-03 15:16

siggy

Wait.... what?

Gewoon via ebay goud kopen. Als je echt industriebaren wilt en het geld ervoor hebt, kan ik je wel een kluis aanraden uiteraard, en daarmee zul je bij de juweliers en edelmetaalhandels langs moeten gaan om daar aan te komen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Na het lezen van het doemscenario in o.a. Das Kapital, maar dan anders op echtgeld.nl bekruipt me een steeds ongemakkelijker gevoel.
Hierin wordt overigens ook gesproken over goldmoney.com
In mijn bovenstaande post spreek ik mijn huivering voor virtueel goud uit, maar dit ziet er toch betrouwbaar uit. Zijn ze dat ook of verkopen ze meer goud dan ze fysiek hebben? Kortom doen ze eigenlijk hetzelfde als de andere banken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Als je goud wil als verzekering tegen een systeemcrash: koop fysiek. Je betaald dan wel extra , een soort van premie, maar dat is altijd voor een verzekering ;)

Hou er rekening mee dat je voor kleinere gewichten (10 gram baren bv.), meer overhead kosten hebt. Per baar wordt er bv. 40 euro opslag gerekend. Wat dat betreft zijn grote baren (250 gram bv.) gunstiger. Maar ja, niet iedereen heeft zoveel geld over om even 250 gram goud te kopen.

Dan zijn er nog munten: het voordeel daarvan is, dat die vanuit zichzelf altijd herkenbaar zijn als echt goud. Er staat als het ware een certificering op van de producent. Ook munten heb je in alle soorten en maten: vanaf 1 oz. puur goud (bv. de Maple Leaf) en kleiner. Gouden Tientjes bevatten 6 gram goud en bestaan voor 90% uit goud.

Als alternatief voor goud is er ook nog het veel goedkopere zilver. Helaas moet je daarop BTW betalen: 6% op munten en 19% op baren. Dat maakt zilver als belegging een stuk minder aantrekkelijk. Als verzekering tegen een systeemcrash echter te overwegen.

De online goudhandels lijken mij wel betrouwbaar. Sinds kort is er een nieuwe bij: amsterdamgold.com. Dit is de goudhandel van ex-rtl-z journalist Willem Middelkoop. Heb je een ABN-AMRO rekening, kun je terecht bij de HBU.

[ Voor 10% gewijzigd door EXX op 07-02-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Henk007 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:51:
Helaas kleven er grote nadelen aan deze werkwijze, met name op het punt van veiligheid mbt transport en opslag.
Zijn er andere tweakers die deze optie in gedachte hebben en wat zijn de ervaringen ?
Transport is simpel: 't is een klein pakketje, en niemand ziet wat er in je rugzak zit.
Bewaren kan op veel manieren: 't is compact, dus kan vrjiwel overal! Boor er wat gaten in, schroef het vast aan de muur, giet het in beton, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Henk007 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:51:
Naar aanleiding van de actuele ontwikkelingen in de financiële markten en de mogelijkheid van het volledig instorten van de fiat based currencies overweeg ik serieus (een aanzienlijk deel van) mijn vermogen om te zetten in goud.
De optie wordt door mij zeker overwogen. Maar bijna alles omzetten heeft gaat mij persoonlijk wat te ver. Als je nu naar de goudprijzen kijkt zou je, bij een terugkeer van de rust in de markten, stevig kunnen verliezen. (Nov $750 nu $910). Misschien hedgen met wat opties financials? ;)
Maar goed, de premie van een verzekering als deze is nu eenmaal duur.

Over het transport: je zou bij HBU kunnen bestellen, en als je een rekening bij ABN hebt kun je het op je eigen kantoor laten afleveren.

Maar ff serieus: laat jij je niet teveel meeslepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Largo schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:40:
[...]
Maar ff serieus: laat jij je niet teveel meeslepen?
Bij iedereen is er onzekerheid momenteel. Als ik daar een antwoord op had hoefde ik het niet te vragen. De achtergronden zijn uitputtend behandeld in o.a.:
De dag dat de dollar valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Henk007 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 00:12:
[...]

Bij iedereen is er onzekerheid momenteel. Als ik daar een antwoord op had hoefde ik het niet te vragen. De achtergronden zijn uitputtend behandeld in o.a.:
De dag dat de dollar valt...
Bedoelde het niet slecht. Maar ik wilde het toch vragen voordat ik iemand aanraad 10 kilo goud in zijn tuin te begraven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 11:24

Brons

Fail!

Devil schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:48:
[...]

De goudprijs wordt in dollars bepaald, net als de olieprijs.
Even een reactie op een oude post. Maar grizzlybeer heeft wel gelijk. Die grafiek van de oploop van goud is pas interessant als je 'm in euro's zet (voor mensen in euro landen).

Verder ben ik van mening dat goud een van de slechtste investeringen is als je een apocalypse verwacht. Waarom juist goud en niet nuttige zaken? Goud heeft geen enkele onderliggende waarde, het is maar net waar de gek er voor geeft. Dat het bescherming tegen inflatie geeft is ook een beetje een sprookjesverhaal aangezien de goudprijs gewoon weerspiegelt wat de stemming is van de handelaren.

En fysiek goud kopen is nog erger aangezien ze je naaien waar je bij staat. Koop maar eens een klomp goud en verkoop het dezelfde dag. Waarschijnlijk heb je maar de helft in euro's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Brons schreef op maandag 09 februari 2009 @ 08:49:
[...]

Even een reactie op een oude post. Maar grizzlybeer heeft wel gelijk. Die grafiek van de oploop van goud is pas interessant als je 'm in euro's zet (voor mensen in euro landen).

Verder ben ik van mening dat goud een van de slechtste investeringen is als je een apocalypse verwacht. Waarom juist goud en niet nuttige zaken? Goud heeft geen enkele onderliggende waarde, het is maar net waar de gek er voor geeft. Dat het bescherming tegen inflatie geeft is ook een beetje een sprookjesverhaal aangezien de goudprijs gewoon weerspiegelt wat de stemming is van de handelaren.

En fysiek goud kopen is nog erger aangezien ze je naaien waar je bij staat. Koop maar eens een klomp goud en verkoop het dezelfde dag. Waarschijnlijk heb je maar de helft in euro's terug.
als je nou bij prakkenedelmetaal.nl kijkt zie je 22.100 versus 23.300. Dat valt wel mee dus.

Wat je zegt over de onderliggende waarde: goud was (goed gezien rwb) zelf de onderliggende waarde van geld. In tijden van crisis is er behoefte aan een ruilmiddel, en aangezien papiergeld zijn waarde kan verliezen voldoet een edelmetaal als goud aan de belangrijkste voorwaarden: het is schaars, het is makkelijk te vervoeren en voorgaande punten worden over de hele wereld geaccepteerd.
Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, want je hebt gelijk dat er in geval van een atoomoorlog meer behoefte is aan schuilkelders, water en blikken bonen. Het is maar niet hoe erg de situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Largo schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:46:
[...]
Wat je zegt over de onderliggende waarde: goud is zelf de onderliggende waarde van geld.
Dat is volgens mij al even niet meer zo. De gouden standaard is al een tijd geleden verlaten volgens mij.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Largo schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:46:
[...]

als je nou bij prakkenedelmetaal.nl kijkt zie je 22.100 versus 23.300. Dat valt wel mee dus.

Wat je zegt over de onderliggende waarde: goud was (goed gezien rwb) zelf de onderliggende waarde van geld. In tijden van crisis is er behoefte aan een ruilmiddel, en aangezien papiergeld zijn waarde kan verliezen voldoet een edelmetaal als goud aan de belangrijkste voorwaarden: het is schaars, het is makkelijk te vervoeren en voorgaande punten worden over de hele wereld geaccepteerd.
Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, want je hebt gelijk dat er in geval van een atoomoorlog meer behoefte is aan schuilkelders, water en blikken bonen. Het is maar niet hoe erg de situatie is.
Stel dat de euro en dollar waardeloos zijn, waarom zou ik je goud aannemen als je een pakje boter bij mij komt kopen? Dan zou ik dat pakje boter ook moeten kopen met goud, maar misschien wil de fabrikant wel enkel zilver of koper hebben. Uiteindelijk komt het neer op vertrouwen en het enige voordeel van goud is dat het niet oneindig te drukken is. Echter heeft dat als probleem dat het onmogelijk is om de economie te groeien, je hebt immers meer geld nodig om te groeien.

Goud zou best een beetje duurder kunnen worden in de toekomst, maar dat is dan puur speculatie, je kan verder immers niks met goud. Ik durf te stellen dat wij geen hyperinflatie krijgen en wij over 20 jaar nog met papiergeld betalen.

Hoeveel van de internet goldbugs hebben eigenlijk ook daadwerkelijk beleggingen in goud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Brons schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:32:
[...]
Ik durf te stellen dat wij geen hyperinflatie krijgen en wij over 20 jaar nog met papiergeld betalen.
Volgens mij is dit gewoon je algemene punt. En ik ben het met je eens. De kans dat het gebeurd is gewoon klein, de laatste keer dat dit gebeurde was in 1928. Maar de kans lijkt wel groter dan in de jaren 80.
Brons schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:32:
[...]
Stel dat de euro en dollar waardeloos zijn, waarom zou ik je goud aannemen als je een pakje boter bij mij komt kopen? Dan zou ik dat pakje boter ook moeten kopen met goud, maar misschien wil de fabrikant wel enkel zilver of koper hebben.
Goud is al duizenden jaren een ruilmiddel, en dus een belangrijke optie.
Als jij nu voor je spaarcenten boter en bonen koopt loop je het risico dat alles over 5 jaar bedorven is, waarschijnlijk eerder.

Waar zou jij je geld in stoppen als je wist dat er een systeemcrash zou komen (zoals Henk007 gelooft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Largo schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:45:
[...]

Volgens mij is dit gewoon je algemene punt. En ik ben het met je eens. De kans dat het gebeurd is gewoon klein, de laatste keer dat dit gebeurde was in 1928. Maar de kans lijkt wel groter dan in de jaren 80.
In Duitsland was er hyperinflatie ja, niet in de rest van de wereld. Tijdens de laatste depressie (jaren 30) was er zelfs deflatie.
Goud is al duizenden jaren een ruilmiddel, en dus een belangrijke optie.
Als jij nu voor je spaarcenten boter en bonen koopt loop je het risico dat alles over 5 jaar bedorven is, waarschijnlijk eerder.
Uit het verleden behaalde resultaten enzo. Het probleem van goud is dat het geen enkel intrinsieke waarde heeft.
Waar zou jij je geld in stoppen als je wist dat er een systeemcrash zou komen (zoals Henk007 gelooft)?
Als ik wist dat er een crash was waardoor al het papiergeld waardeloos zou worden zou ik mijn geld in nuttige zaken stoppen. Waterzuiveringapparatuur, blikvoedsel etc. Als echt alles naar de klote gaat heb je meer aan schoon water dan een blok goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo

Largo

Donderdraak

Brons schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:06:
[...]
In Duitsland was er hyperinflatie ja, niet in de rest van de wereld. Tijdens de laatste depressie (jaren 30) was er zelfs deflatie.
[...]
Uit het verleden behaalde resultaten enzo. Het probleem van goud is dat het geen enkel intrinsieke waarde heeft.
[...]
Als ik wist dat er een crash was waardoor al het papiergeld waardeloos zou worden zou ik mijn geld in nuttige zaken stoppen. Waterzuiveringapparatuur, blikvoedsel etc. Als echt alles naar de klote gaat heb je meer aan schoon water dan een blok goud.
Tja, het probleem in de US is nu juist dat er teveel geld gedrukt wordt, hetgeen de inflatietheorie voedt. Zoals gezegd is de kans erg klein. Lees svp even mijn tekst, ik ben het namelijk met je eens.

Als je verwacht dat de waarde van goud naar duizenden jaren ophoudt te bestaan dan houdt ook deze discussie op. Overigens wordt de waarde van het goud van een gouden munt wél gezien als intrinsieke waarde. Ik ben het met je eens als je zegt: wat heb je aan goud als je in een bunker zit en een jaar moet wachten totdat de wereld weer bewoonbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54

drooger

Falen is ook een kunst.

Een vraagje over het physiek kopen van edelmetalen:

Waar geef je het uit, er vanuit gaande dat de euro e.d. niet vallen?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Largo schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:52:
[...]
Tja, het probleem in de US is nu juist dat er teveel geld gedrukt wordt, hetgeen de inflatietheorie voedt. Zoals gezegd is de kans erg klein. Lees svp even mijn tekst, ik ben het namelijk met je eens.
En waar gaan de oliestaten hun olie dan in afrekenen? Zimbabwaanse dollars? Nee, de keus is vrij beperkt. De enige andere munt die door een grote economie wordt gesteund is de euro. Hetzelfde geld voor de valutareserve van China. Als China zijn dollars inruilt, is dat voor euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als we het hier toch hebben over beleggen en intrinsieke stukken waarom geen kunst kopen. Voordeel is dat goede kunst zijn waarde wel houdt en als je de juiste maker hebt kan hij behoorlijk stijgen. Het voordeel is wel dat je er tenminste nog naar kan kijken. Of geef je vrouw wat diamanten zijn ook geen foute investering en de belasting dienst ziet het allemaal niet.
Of doe wat het beste is voor iedereen geef het uit, want als alle hollanders eens van die spaarpotten af zouden komen zou het al weer een stuk beter gaan met de economie.

[ Voor 18% gewijzigd door Frogmen op 10-02-2009 13:15 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Largo schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:52:
Als je verwacht dat de waarde van goud naar duizenden jaren ophoudt te bestaan dan houdt ook deze discussie op. Overigens wordt de waarde van het goud van een gouden munt wél gezien als intrinsieke waarde. Ik ben het met je eens als je zegt: wat heb je aan goud als je in een bunker zit en een jaar moet wachten totdat de wereld weer bewoonbaar is.
Lekker makkelijk discussieren: "goud heeft waarde anders houdt de discussie op". Is het niet de bedoeling dat goud een vervanging is voor geld als ruilmiddel? De vraag is echter waar goud zijn waarde vandaan haalt in het geval geld geen waarde meer heeft. Dat men het vroeger wel eens als ruilmiddel wou gebruiken geeft dat toch geen enkele waarde, of wel? We gebruiken immers ook al dik 30 jaar geld zonder goud standaard.

Overigens gebruikte men vroeger ook haast nooit goud als ruilmiddel. Meestal hielden de overheden het krampachtig vast zonder er iets mee te doen omdat ze vonden dat het een waarde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Natuurlijk heeft ook goud (en zilver) een arbitraire waarde, maar het zal nooit waardeloos worden. Om met Alan Greenspan te speken: "Papiergeld zal in het uiterste geval door niemand meer worden aangenomen, Goud daarintegen zal altijd worden geaccepteerd".

Waarom vechten overheden en banken zo tegen het goud? Het antwoord is simpel:
In the absence of the gold standard, there is no way to protect savings from confiscation through inflation. There is no safe store of value. If there were, the government would have to make its holding illegal, as was done in the case of gold. If everyone decided, for example, to convert all his bank deposits to silver or copper or any other good, and thereafter declined to accept checks as payment for goods, bank deposits would lose their purchasing power and government-created bank credit would be worthless as a claim on goods. The financial policy of the welfare state requires that there be no way for the owners of wealth to protect themselves. This is the shabby secret of the welfare statists' tirades against gold. Deficit spending is simply a scheme for the confiscation of wealth. Gold stands in the way of this insidious process. It stands as a protector of property rights. If one grasps this, one has no difficulty in understanding the statists' antagonism toward the gold standard.
Uit: Gold and Economic Freedom by Alan Greenspan

Het economisch systeem bevindt zich op dit moment zwaar in de problemen: de neergang van de reële economie en de crisis in het financiële systeem houden elkaar in een neerwaarste wurggreep. Zolang de economie niet opkrabbelt, kan het financiële systeem zich niet herstellen. Echter, zolang de kredietvoorziening stagneert, kan de krediethongerige economie zich niet herstellen. Deze visieuze cirkel kan eigenlijk alleen worden onderbroken door een globale nationalisatie van de financiële systeem, voor het te laat is. Anders belanden we in een wereldwijde depressie, erger dan de great depression van de jaren 30.

Edelmetalen zijn dan een van de weinige assets die dan overeind blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door EXX op 11-02-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

In de depressie was er deflatie en was fiat geld ook meer waard. Natuurlijk was het gedeeltelijk gedekt door goud maar daar is ook alles mee gezegd, het was gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het is zelfs zo dat in de VS het goudbezit door particulieren werd verboden in de jaren 30. Mensen moesten hun goud inleveren tegen een door de regering vastgestelde koers, op straffe van max. 10 jaar gevangenisstraf.

Nadat burgers hun goud hadden ingeleverd, werd de dollar direct gedevalueerd tov het goud, om zo meer geld in omloop te brengen.

Overigens leverde lang niet iedereen zijn goud in. Het goudverbod werd ook niet erg actief gehandhaafd. Het hele idee erachter was dan ook niet goud in beslag te nemen, maar te voorkomen dat mensen nog in het goud konden vluchten. Vanaf het moment dat het goudverbod inging, was het privé vermogen van mensen dus eigenlijk vogelvrij en kon de regering zijn gang gaan mbt devaluatie en geldcreatie.

edit:

Het Amerikaanse economische reddingsplan is blijkbaar slecht gevallen: de goudprijs loopt aardig op... :P

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 11-02-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
EXX schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:49:
Echter, zolang de kredietvoorziening stagneert, kan de krediethongerige economie zich niet herstellen.
Dat is de grote denkfout die in de Keynesiaanse economie zit. Een crisis die veroorzaakt werd door een ongebreidelde kredietverstrekking los je niet op door er nog meer kredieten (in waardeloze fiatcurrency) tegenaan te gooien.
edit:
Precies zoals je het zelf ook al aangaf:
EXX in "Klappen van de huizenbubble?"

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 11-02-2009 23:28 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Bovendien is het bedrag gewoonweg te hoog. De britse krant de Telegraph heeft inzage gehad in een EU document voor de Europese commisie betreffende de omvang van het probleem. Hieruit blijkt dat de EU banken 18 biljoen Euro aan slechte kredieten hebben uitstaan, 44% van de totale vermogenswaarde van de banken. Een gigantische hoeveelheid geld. :/

Er is grote druk uitgeoefend om geen concrete getallen op te nemen in het artikel om niet te veel onrust te veroorzaken. Helaas (of gelukkig) heeft men de titlebar over het hoofd gezien: daar staat nog steeds hoeveel

De vraag naar goud blijft ondertussen onverminderd toenemen.

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 12-02-2009 09:54 ]

• Brons

Brons

Fail!

Mag ik je vragen wat je posities zijn op dit moment? Hoeft natuurlijk niet in absolute getallen maar percentages mogen natuurlijk ook. Dit om over een paar jaar terug te kijken hoeveel het heeft opgebracht.

Ik ben 100% cash op dit moment, al zal ik over een paar weken waarschijnlijk long aandelen gaan.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op dit moment rond de 15% van het "vermogen" in edelmetaal. De rest is cash. Al sinds eind 1999 geen aandelen en soortgelijke meuk meer.

[ Voor 22% gewijzigd door EXX op 12-02-2009 10:35 ]

• Brons

Brons

Fail!

Hoe heb je die edelmetalen? In een tracker dat met futures werkt of fysiek?

• Henk007
Algemeen wordt een percentage van 5 tot 15% van je vermogen in edelmetalen (goud en vooral ook zilver) aangegeven als verstandig bron. Het nadeel van zilver is dat je er in NL BTW over betaalt. Nogmaals verwacht geen megarendementen maar zie het als een verzekering van je koopkracht. Als de hyperinflatie mocht toeslaan, blijven de edelmetalen minimaal hun koopkracht houden.
Over het fysiek/ op papier kopen heb ik ook lang getwijfeld, maar de eindconclusie werd voor mij toch dat alleen 'the real thing' voldoende zekerheid geeft. Een goede, verankerde kluis is dan wel noodzakelijk. Hou ook rekening met minimaal enkele procenten verlies als gevolg van inkoop- verkoopkoersverschillen.
Het alternatief van fysiek goud door een derde partij (goldmoney.com) heb ik ook bekeken, maar in hoeverre zijn die nou 100% beschermd tegen annexatie door een overheid ?

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 15-02-2009 01:52 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Brons schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:39:
Hoe heb je die edelmetalen? In een tracker dat met futures werkt of fysiek?
Ik heb het edelmetaal als verzekering. Fysiek spul dus. Geen grote hoeveelheden overigens. Mijn "vermogen" is niet zo groot. :+

[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 12-02-2009 11:59 ]

• Brons

Brons

Fail!

Henk007 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:47:
Algemeen wordt een percentage van 5 tot 15% van je vermogen in edelmetalen (goud en vooral ook zilver) aangegeven als verstandig.
Ik zou die vermogensbeheerder direct de laan uit sturen. Als je je wil beschermen tegen hyperinflatie (en dan laat ik in het midden of goud wel de manier is om je daar tegen te beschermen) doe je dat in het algemeen door een ETF te nemen met beleggingen in goudbedrijven.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tuurlijk en daarom wordt er door de rijken op deze aardkloot in kunst belegt. Meestal niet omdat ze het mooi vinden maar wel vanwege een solide reserve voor als al het andere wegvalt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Brons

Brons

Fail!

Beleggen in kunst is ook gewoon speculatie. Waarom zou kunst wel waarde vast blijven tijdens hyperinflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik kwam vandaag dit tegen:
Waar ligt ons goud?

Met andere woorden iedere belastingbetalende tweaker of overige Nederlander is voor een klein stukje eigenaar van deze blinkende 400 oz/12.5 kg staafjes :)
Uniek dat de pers samen met Wellink een kijkje mag nemen in één van de kelders.

edit:
Hier nog een verhaal waarom je momenteel juist niet zou moeten beleggen in goud:
12 Reasons to short gold

Afbeeldingslocatie: http://dzzn76.googlepages.com/gold_10_year_o_eur.png
Lijkt wel verdacht veel op (de linkerkant van) een bubbel...

[ Voor 30% gewijzigd door Henk007 op 03-10-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ten eerste wil ik even opmerken dat het woord 'beleggen' in de topic titel eigenlijk de lading niet dekt. Engelstaligen noemen het 'store of value', oftewel het vastleggen van koopkracht.
Edelmetalen hebben dit in het algemeen gedurende lange tijd waargemaakt, wat uiteraard geen garantie is voor de toekomst. In USD gerekend zijn de huidige prijzen aan de hoge kant: goud ca. 1000$/oz en zilver ca 16.50 $/oz. In euro gerekend schommelt de prijs al enige maanden in de range €650 tot €700 per ounce.
Ik wilde Lage spaarrente, alternatieven? niet met deze discussie vervuilen, maar ik ben van plan om bij de eerstvolgende flinke neerwaartse correctie in de markt mijn positie nog wat verder uit te breiden. Met name voor zilver zie ik een behoorlijk opwaarts potentieel, zodra het industriële verbruik weer op gang komt.
Zijn er meer tweakers die edelmetalen in hun portefeuille (willen) opnemen ?
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste