Beleggen in goud en andere edelmetalen

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 96.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:05
Is het alweer tijd om in de stappen in goud en zilver? Of kunnen we nog wel even naar beneden.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Joel22 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:31:
Is het alweer tijd om in de stappen in goud en zilver? Of kunnen we nog wel even naar beneden.
Eerst investeren in een nieuwe glazen bol zodat je die vraag kunt beantwoorden ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cartman! schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Eerst investeren in een nieuwe glazen bol zodat je die vraag kunt beantwoorden ;)
de magic 8 ball kwam op:
"better not tell you now"
https://magic-8ball.com/

Maar misschien dat ie met een paar shakes een beter antwoord geeft ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-02 15:49
Je kan de markt niet timen. Je kan de markt niet timen. Je kan de markt niet timen! _O-

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:05
Altamyr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Je kan de markt niet timen. Je kan de markt niet timen. Je kan de markt niet timen! _O-
I know maarja toch leuk als iemand er een mening over heeft :).

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:48
Kan nog wel even :P

www.flickr.com/malvlex

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:37
Joel22 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Ah beleggingsadvies van wildvreemden, lijkt mij meer waard dan goud of zilver! /s

• FrambozenTaart
  • Niet online
Hier zojuist een bescheiden instap gemaakt; 10 zilveren fysieke maple leafs besteld :)

Gewoon als begin en voor ooit.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
Joel22 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Vraag het de taxi-chauffeur, dan weet je vervolgens wat je niet moet doen ;)

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-02 16:27
FrambozenTaart schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:42:
Hier zojuist een bescheiden instap gemaakt; 10 zilveren fysieke maple leafs besteld :)

Gewoon als begin en voor ooit.
Congrats! Toch nog een beetje de markt weten te timen, na die 20% daling :D Hier kriebelt het ook nog steeds, mag ik vragen waar jij ze hebt besteld en hoe het daar is bevallen? (al merk je pas iets van de service als er iets fout gaat natuurlijk)

• FrambozenTaart
  • Niet online
XenRave schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:11:
[...]

Congrats! Toch nog een beetje de markt weten te timen, na die 20% daling :D Hier kriebelt het ook nog steeds, mag ik vragen waar jij ze hebt besteld en hoe het daar is bevallen? (al merk je pas iets van de service als er iets fout gaat natuurlijk)
Zat al een tijd te kijken naar een instap momentje en op moment van aankopen stond het iets van -30% ten opzicte van de lokale top.

Dusja toen maar een start gemaakt.

Heb ze besteld bij Goudzaken.nl. Voorlopig heb ik ze alleen nog mijn geld gestuurd en een orderbevestiging + factuur ontvangen _O-

Ze gaven daarin wel netjes aan dat de levertijd tot 2 weken kan duren door de huidige drukte.

Zodra ze binnen zijn laat ik wel ff weten hoe alles is verlopen en of dat allemaal naar wens is gegaan (y)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
Hier juist alles verkocht, 20% winst in een maand of 2 ben ik tevreden mee. Uiteraard zou ik een flinke correctie nu niet erg vinden.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Nopheros schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:27:
Hier juist alles verkocht, 20% winst in een maand of 2 ben ik tevreden mee. Uiteraard zou ik een flinke correctie nu niet erg vinden.
Had je fysiek spul of spot futures?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
FrambozenTaart schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Had je fysiek spul of spot futures?
Goud ETF, via de abn amro.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Mooie trade op gepakt, 20% op goud is eigenlijk best wel bizar in 2 maanden. Valt me wel op dat die correctie van laatst echt enorm was (vooral voor iets als edelmetalen). Hoe parabolischer iets stijgt hoe groter de kans op volatiliteit I guess?

Weet niet zo goed wat ik er van moet denken.

Ik had een heel plan gemaakt voor begin dit jaar om een aardige lumpsum in de aandelenmarkt te stoppen en daar een periodieke aankoop aan vast te knopen maar met hoe alles zich ontwikkeld heb ik daar totaal geen vertrouwen meer in en ook echt geen behoefte meer aan in om in bepaalde sectoren te investeren.

Het voelt allemaal zo rot als de pestpleuris.

Ik laat het voorlopig lekker los en ga me focussen op andere zaken :)

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 09:19
Als ik nu 1 gram goudbaar koop en weer verkoop krijg ik dan de goud kiloprijs omgerekend naar gram of houden ze de prijs van 1 goudbaar aan?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:46
Mandrake466 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:18:
Als ik nu 1 gram goudbaar koop en weer verkoop krijg ik dan de goud kiloprijs omgerekend naar gram of houden ze de prijs van 1 goudbaar aan?
Handelaren houden een spread aan op de goudprijs, bij aankoop en bij verkoop. Daar zit ook het verdienmodel voor de handelaar. De spread is voor een kilobaar vaak anders dan een 1 gram baar.

• FrambozenTaart
  • Niet online
XenRave schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:11:
[...]

Zoals beloofd: munten netjes binnen gekregen op een zelf uitgezocht PostNL pakketpunt. Pakketje is discreet verpakt (verzender heeft een andere webwinkel naam, in dit geval geen overbodige luxe :P ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5Cblb7CifHKi92Mm2Ns4m77w9g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8vmMYipksBfZt7ol0ES7unhn.jpg?f=user_large

Alles dus netjes volgens afspraak verlopen en de munten zitten in een kunststof koker die weer in een stoffen zakje zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTp_22vzmuLpKWshXlRAjkdPQFU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eqF2uU53JV4y8pcacuzGRJs3.jpg?f=user_large

Voor aankopen wat mij betreft een prima aanbieder. Zal er in de toekomst vast nog eens wat bestellen, al wacht ik met mijn volgende aankoop wel tot de koersen weer een stuk gunstiger zijn :+

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mandrake466 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:18:
Bij aankoop kan je een aantal procenten boven de goud kiloprijs betalen en bij verkoop kan je een aantal procenten minder dan de goud kiloprijs krijgen. Het verschil tussen aankoopprijs en verkoopprijs is de spread en kan groter dan 10% zijn.

Hoe toegankelijker de prijs van een item is, hoe groter de spread alsof dat het doelpubliek niet weet wat een spread is. De spread op zilver en kleine hoeveelheden goud is merkbaar groter dan op bv 1 troy ounce gouden munten.

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-02 16:27
FrambozenTaart schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Zoals beloofd: munten netjes binnen gekregen op een zelf uitgezocht PostNL pakketpunt. Pakketje is discreet verpakt (verzender heeft een andere webwinkel naam, in dit geval geen overbodige luxe :P ).
Ah top, dank voor de terugkoppeling! Ziet er netjes uit allemaal zeg. Ik ga ook maar eens een accountje aanmaken :P

Veel plezier van je aankoop, al zullen ze waarschijnlijk voornamelijk ergens in een kluisje (of schoenendoes) vertoeven :+

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:35
XenRave schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Ah top, dank voor de terugkoppeling! Ziet er netjes uit allemaal zeg. Ik ga ook maar eens een accountje aanmaken :P

Veel plezier van je aankoop, al zullen ze waarschijnlijk voornamelijk ergens in een kluisje (of schoenendoes) vertoeven :+
Ik zou dan wel voor een andere munt gaan dan de maple leaf. Deze staan bekend om Milk spotting(even zoeken op internet), en daar haken veel tweedehands kopers op af.. ook al is je intentie wellicht niet ze via de tweedehands markt te verkopen, die sluit je op voorhand een groot gedeelte uit van je verkoopoptie.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste