Ja, 763 max voor huurtoeslag.
FietsVerder: vervoer?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Blijft nog het punt: vind maar eens een woning met die prijs. Meestal is het hoger.
Ik heb de CAO opgezocht voor vuilnismannen en daar de starttrede uit gepakt. Dat lijkt me een betere bron dan de nationale beroepengids. En ja, vervoer zit hier inderdaad niet bij in, maar juist bij een groot deel van de slecht betaalde beroepen zou je volgens mij iets redelijk dichtbij je woonplek moeten kunnen vinden. Want overal zijn vuilnismannen, onderwijzers, verpleegkundig personeel etc. nodighackerhater schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:45:
[...]
Huurtoeslag met 750 euro huur? Als je al dat bedrag kan krijgen en niet meer moet betalen.
En 2000 bruto? Maak daar eens 1700 bruto van voor een starter: https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/vuilnisman
Verder: vervoer?
Dan zit je al op 610 euro minder inkomsten. Je kan er van rondkomen ja, maar er moet niks groots gebeuren want dan ga je nat.
[ Voor 10% gewijzigd door rik86 op 25-07-2022 15:52 ]
[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2022 16:01 ]
Zeker!hackerhater schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:50:
[...]
Blijft nog het punt: vind maar eens een woning met die prijs. Meestal is het hoger.
Fiets: moet je standplaats voor die job wel te bereiken zijn met je fiets.
[ Voor 39% gewijzigd door hackerhater op 25-07-2022 15:57 ]
Sportief!Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:28:
[...]
Van mij mag je spitten hoor, ik hoef me niet te schamen, het werd publiek gepost dusja.
Ja, vroeg of laat wel als te veel mensen dat zouden doen: Dan dondert de omzet van veel sectoren in elkaar en zullen er vroeg of laat faillisementen vallen.Wozmro schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:47:
[...]
Dus de economie zou in elkaar vallen als mensen met lage/de laagste inkomens hun rekeningen niet meer betalen?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als met de huidige salarissen, we collectief 'gewoon' alle huizenprijzen met 50% verlaagden, dan zouden we ineens allemaal heel veel rijker zijn, en alleen de banken hadden dan minder inkomsten uit hypotheken (en wat mensen die huizen voor verhuur bezitten hebben minder geld).hackerhater schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:54:
De beroerde staat van de woningmarkt is inderdaad de grootste uitdaging voor mensen om rond te kunnen komen.
Als die prijzen niet zo achterlijk hoog waren zouden de meeste mensen prima rond kunnen komen.
En met 8 tot 15 jaar wachtlijst voor de sociale woningbouw in veel steden kan je dat helaas vergeten.
Dan kijk je dus tegen particuliere hier aan van 1000+ per maand. ALS je al een woning vind.
Niet alleen dat, je hebt dan ook geen buffer meer waarmee je kan instromen in de koopwoningmarkt. Want de k.k. zal toch echt uit eigen zak moeten.hackerhater schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:54:
En daar ging je buffer om problemen mee op te vangen.
Nou ja, we weten dat de huizenmarkt niet fantastisch is. Er zijn 2.7 miljoen huishoudens met een inkomen onder de 40k (de grens voor sociale huur) en 2.1 miljoen sociale huurwoningen, dus dat matcht niet helemaal.FreakNL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:53:
Dat is dus die specifieke situatie waarin het inderdaad wel werkt.. En dat zal ook voor de meesten zo zijn..
Maar die ideale situatie is natuurlijk lang niet voor iedereen van toepassing;
Niet iedereen kan op de fiets naar het werk
Niet iedereen heeft een huurwoning onder de 750
Niet iedereen heeft zoveel geluk met zijn gezondheid dat het bij zorgpremie blijft
Kindgebonden budget en kinderbijslag is leuk maar in de praktijk gaat dat gewoon grotendeels op. Een kind kost 75 tot 150k tot zijn 18e...
Eens.rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:02:
[...]
En ik weet 't, prijzen zijn nu hoger, maar zoals ik al eerder zei, zelfs in een energiecrisis waar we nu in zitten vind ik 't zorgwekkend als mensen niet meer rond kunnen komen wat primaire levensbehoeften betreft, maar iets als vakantie, uit eten gaan etc. is dan wel een vorm van luxe waar dan tijdelijk helaas afscheid genomen van zal moeten worden.
[ Voor 9% gewijzigd door jeroenkb op 25-07-2022 16:12 ]
Of stoppen met roken. Hou je heel snel een volle spaarrekening aan over.jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:10:
[...]
De rest kan inderdaad maar iets minder uit eten of vakantie gaan of niet die GPU van 2000 euro kopen ;-)
Dat is vluchtgedrag en verslavingStoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:12:
[...]
Of stoppen met roken. Hou je heel snel een volle spaarrekening aan over.
Wat eigenlijk heel ironisch is sinds je de meeste rokers vindt bij mensen met een laag opleidingsniveau of laag inkomen, die het eigenlijk dus niet kunnen betalen.
De groep die onder de 20k zit is veel kleiner, in 2020 waren dat 710k huishoudensjeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:10:
[...]
Eens.
Maar we richten ons hier, ik tenminste, op die mensen die van 'op vakantie gaan' en 'uit eten gaan' gehoord hebben, maar dat de afgelopen x jaar niet hebben kunnen doen.
Eerder lieten we hier al gegevens zien over huishoudens onder de 20k huishoudinkomen. Een flinke 1,5 mio huishoudens.
Mensen die nu al bij de voedselbank lopen omdat het niet uit kan. Een keer gezien in documentaire dat vrouw maandelijks 5 euro probeerde te sparen, om maar verjaardag van kinderen te kunnen vieren. Kinderen die geen surprise in de schoen krijgen en de andere klasgenootjes wel.
Daar zitten de problemen.
De rest kan inderdaad maar iets minder uit eten of vakantie gaan of niet die GPU van 2000 euro kopen ;-)
Waar kijk ik mis?rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:28:
[...]
De groep die onder de 20k zit is veel kleiner, in 2020 waren dat 710k huishoudens
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1658758718087
En dat zal op dit moment nog wel kleiner zijn, met de lage werkloosheid en stijgende salarissen sinds dat moment.
Is nog steeds een enorm grote groep en die komt inderdaad, als ze geen reserves hebben (of bijv. een afgelost eigen huis en alleen AOW) in de problemen.
En het zijn wel de kleinste huishouden, de enige huishoudens met gemiddeld 1,1 persoon per huishouden
En dat zijn wel vooral pensioen (220k) en bijstand (110k) en werknemers/zelfstandigen (270k), maar ook bijvoorbeeld stufi (45k)
Hoe groot is het aandeel statushouders in die groep? Want die hebben naast een financiële uitdaging, natuurlijk ook nog eens een probleem met taal en aansluiting bij alle instanties die hulp en toeslagen kunnen bieden wanneer nodig.rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:28:
[...]
De groep die onder de 20k zit is veel kleiner, in 2020 waren dat 710k huishoudens
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1658758718087
Is nog steeds een enorm grote groep en die komt inderdaad, als ze geen reserves hebben (of bijv. een afgelost eigen huis en alleen AOW) in de problemen.
Ah, linken pakt de filters niet mee. Je moet bij inkomensbegrip niet gestandaardiseerd inkomen nemen, maar bruto-inkomen (wat dus het daadwerkelijke inkomen is)
[ Voor 9% gewijzigd door rik86 op 25-07-2022 16:32 ]
Ik denk niet zoveel, want als ik filter op wat de achtergrond van de hoofdkostwinner is, dan zijn er 150k niet westers. Al is 't wel wat lastig de definitie daarvan te vinden, maar ik denk niet dat dit allemaal statushouders zullen zijnStoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:31:
[...]
Hoe groot is het aandeel statushouders in die groep? Want die hebben naast een financiële uitdaging, natuurlijk ook nog eens een probleem met taal en aansluiting bij alle instanties die hulp en toeslagen kunnen bieden wanneer nodig.
Maar ik snap het niet helemaal. Mijn tarief gaat van 80 cent pm3 (had mazzel met verlengen net voor de sterke stijging vorig jaar) naar 1.60 pm3 eind juli... Hoe kan het dan bij Sjon ineens verviervoudigen? Zat ie op 40 cent pm3? Gaat ie naar 4€ pm3?Sandor_Clegane schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:44:
Mooi man, een stijging zoals @Señor Sjon aangeeft en daar: "had je dan maar even rekening mee moeten houden" .
Dit dus.
Maar gestandardiseerd compenseert juist voor gezinsgrootte. Alhoewel kunstmatig geeft dat wel inzicht.rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:32:
[...]
Ah, linken pakt de filters niet mee. Je moet bij inkomensbegrip niet gestandaardiseerd inkomen nemen, maar bruto-inkomen (wat dus het daadwerkelijke inkomen is)
edit: nu met goed linkjehttps://opendata.cbs.nl/s...t/83932NED/table?dl=62614
Ja, alleen als je uit wilt rekenen van waar een huishouden van bruto naar netto op uitkomt wordt dat weer wat complexer. En nu ik dit zo typ, geen idee of ze hier dan toeslagen in meenemen? Gevoelsmatig zou ik zeggen van niet, maar ja...jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:36:
[...]
Maar gestandardiseerd compenseert juist voor gezinsgrootte. Alhoewel kunstmatig geeft dat wel inzicht.
dus misschien bruto wel meer dan 20k maar doordat gezin 5 personen defacto de buying power van minder dan 20k
Antwoord op je vraag:rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:42:
[...]
Ja, alleen als je uit wilt rekenen van waar een huishouden van bruto naar netto op uitkomt wordt dat weer wat complexer. En nu ik dit zo typ, geen idee of ze hier dan toeslagen in meenemen? Gevoelsmatig zou ik zeggen van niet, maar ja...
Want bij een 5-persoonshuishouden heb je of een gezin met minderjarige kinderen en dan best wel wat recht op toeslagen, bij een inkomen van 20k bruto, 3 kids van 16, 12, 8 gaat 't dan om ongeveer 600 p.m.
Dat is echt geen vetpot om 3 kids van te onderhouden, maar op dit soort bedragen wel een groot deel van je inkomsten.
Ja, en dat vind ik dus lastig te snappen. Hoe kan het dat er zoveel mensen niet aan voldoende inkomen komen via werk of uitkering.jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:47:
@rik86
Het blijft lastig met statistiek.
Neemt niet weg dat van @Galactic in nederland voorzichtig geschat een paar honderdduizend kinderen maar kou moeten lijden, honger hebben en nooit iets leuks kunnen doen in hun leven.
Eens.rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:56:
[...]
En zelfs dan geldt, waarom woon je in een relatief duur/groot huurhuis? Daar zouden goedkopere woningen beschikbaar voor moeten zijn. En dan is ook daar de energierekening een gevolg/symptoom en niet de oorzaak van het probleem
Ik ook niet, maar ik neem niet aan dat ie het uit zijn duim zuigt.FunkyTrip schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:35:
[...]
Maar ik snap het niet helemaal. Mijn tarief gaat van 80 cent pm3 (had mazzel met verlengen net voor de sterke stijging vorig jaar) naar 1.60 pm3 eind juli... Hoe kan het dan bij Sjon ineens verviervoudigen? Zat ie op 40 cent pm3? Gaat ie naar 4€ pm3?
Less alienation, more cooperation.
Omdat dat het enige was wat je nog kon krijgen? Of omdat je een goede baan had maar (vanwege COVID of zo) ontslagen bent en geen WW?rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:56:
[...]
En zelfs dan geldt, waarom woon je in een relatief duur/groot huurhuis? Daar zouden goedkopere woningen beschikbaar voor moeten zijn. En dan is ook daar de energierekening een gevolg/symptoom en niet de oorzaak van het probleem.
Ja, en dat is dus, zoals ik zeg, een probleem. Daar zouden gewoon genoeg woningen voor beschikbaar moeten zijnStoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:13:
[...]
Omdat dat het enige was wat je nog kon krijgen? Of omdat je een goede baan had maar (vanwege COVID of zo) ontslagen bent en geen WW?
Als je sociaal huurt is het geen keuze om duur te wonen. Je hebt geen keuze, je hebt maar te accepteren wat er voor je neus krijgt, of achteraan aansluiten.
Goedkopere huurwoningen zijn er amper of niet. Dan krijg je een flatje van 30m2 voor 425 euro. Niet echt gezellig wonen met zijn tweeën.rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:56:
[...]
Ja, en dat vind ik dus lastig te snappen. Hoe kan het dat er zoveel mensen niet aan voldoende inkomen komen via werk of uitkering.
Als je een 2-persoonsstel bent met bijstand heb je netto 1620 per maand te besteden (incl. toeslagen) er
van uitgaande dat je in een huurhuis van 750 p.m. woont. Dan heb je na verzekering en huur zo'n 600 p.m. beschikbaar voor energie en dagelijkse uitgaven. Dan vind ik echt wel knap als je dan rondkomt.
En zelfs dan geldt, waarom woon je in een relatief duur/groot huurhuis? Daar zouden goedkopere woningen beschikbaar voor moeten zijn. En dan is ook daar de energierekening een gevolg/symptoom en niet de oorzaak van het probleem
Ik zou met alle liefde meer willen werken maar zoals hierboven vermeld is dat totaal niet interessant, netto ga je er een paar tientjes op vooruit maar moet je wel 4 dagen extra per maand werken en door verlies laatste toeslagen ga je er netto eigenlijk 0 euro op vooruit, dat stimuleert totaal niet. Als ik echt van de gunstigste mogelijk gebruik maakte was ik maximaal 20 uur gaan werken, dan had ik ook nog een ov-kaart en Energietoeslag gehad. Nu is dat niet het geval maar moet ik genoegen nemen met extra vakantiegeld en 13e maand.PLAE schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:11:
[...]
Dit vat het hele issue in Nederland wel samen. Weg moet die toeslagen!
Een beetje leunen op de maatschappij omdat ‘meer werken levert mij persoonlijk niet direct iets op’.
Vreselijk!
Je vergeet een paar belangrijke kostenposten. Die 300 euro is voor de gunstige maanden. Nu net een jaarlijkse rekening gehad van 51 euro voor het drinkwater. Nog een paar van die jaarlijks terugkerende dingen: waterschappen ruim 100 euro, de helft van de woz inclusief afvalstoffenheffing, bijna 300 euro, , wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, eigen risico zorg 385 euro. Andere zorgkosten die niet in het basispakket zitten, tandarts kosten, de kapper.CodeCaster schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:46:
[...]
"Ik kon prima rondkomen van 600 in de maand" (op een studentenkamer van 200 euro, vijftien jaar geleden).
"Arme mensen moeten de verwarming gewoon niet op 24 graden zetten en eens kijken hoe snel ze geld overhouden aan het eind van de maand".
Elfhonderd euro bijstand en toeslagen is geen vetpot. Zorgverzekering: 125. Energie: 125. Internet en mobiel: 50. Huur: 500. Gefeliciteerd, nu heb je nog 300 euro over voor eten, kleding, onderhoud en sparen.
Er is een reden dat ik dergelijke topics niet meer lees, want de gemiddelde Tweaker heeft nou eenmaal het inlevingsvermogen van een vuilniszak afgedankte kleding, en dat wordt daarin keer op keer bevestigd.
Eng dat zulke mensen dan ook mogen stemmen, en trappen in het extreemrechtse gedachtegoed dat die ellende de arme mensen allemaal zelf is aan te rekenen.
Voor de gemeentelijke belastingen kan je gewoon kwijtschelding aanvragen als je een heel laag inkomen hebt en een WA verzekering is geen verplichting. Daarnaast zijn er nog verschillende 'potjes' bij je gemeente waar je eventueel gebruik kan van maken.aljooge schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:58:
[...]
Je vergeet een paar belangrijke kostenposten. Die 300 euro is voor de gunstige maanden. Nu net een jaarlijkse rekening gehad van 51 euro voor het drinkwater. Nog een paar van die jaarlijks terugkerende dingen: waterschappen ruim 100 euro, de helft van de woz inclusief afvalstoffenheffing, bijna 300 euro, , wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, eigen risico zorg 385 euro. Andere zorgkosten die niet in het basispakket zitten, tandarts kosten, de kapper.
Vervelende is, als je denkt van die 300 euro iets gespaard te hebben, dan komen er 2 van dit soort nota’s tegelijk en een maand later nog eentje.
Ik snap werkelijk waar niet hoe sommigen hier kunnen beweren dat 1100 euro royaal is en dat je hier makkelijk van kunt rondkomen met deze inflatiecijfers en deze huidige energietarieven.
Ik vraag me wel is af of mensen hier wel eerdere posts hebben gelezen in dit topic alvorens maar weer iets te gaan roepen wat eerdere mensen ook hebben geroepen.Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:12:
[...]
Of stoppen met roken. Hou je heel snel een volle spaarrekening aan over.
Wat eigenlijk heel ironisch is sinds je de meeste rokers vindt bij mensen met een laag opleidingsniveau of laag inkomen, die het eigenlijk dus niet kunnen betalen.
Een tweede voorbeeld van mensen die niet alle posts hebben gelezen. Kwijtschelding krijg je alleen als ook je vermogen bijna 0 is. Als je bijvoorbeeld 2000 euro op je bankrekening hebt staan, moet je gewoon gemeentelijke belasting betalen.GioStyle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Voor de gemeentelijke belastingen kan je gewoon kwijtschelding aanvragen als je een heel laag inkomen hebt en een WA verzekering is geen verplichting. Daarnaast zijn er nog verschillende 'potjes' bij je gemeente waar je eventueel gebruik kan van maken.
Wat is precies je punt?aljooge schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:25:
[...]
Een tweede voorbeeld van mensen die niet alle posts hebben gelezen. Kwijtschelding krijg je alleen als ook je vermogen bijna 0 is. Als je bijvoorbeeld 2000 euro op je bankrekening hebt staan, moet je gewoon gemeentelijke belasting betalen.
Vooruitkijken. Het is nu misschien nog 1,60. Maar de herst/wintermaanden komen er nog aan, en dan is de vraag ook weer groter, dus ook de gasprijs. En het is nog afwachten wat Q4 2022 en Q1 2023 gaat doen. Wat als de gaskraan nog verder dicht gaat, of helemaal vanuit Rusland? Of we gaan toch harder door de reserves heen?FunkyTrip schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:35:
[...]
Maar ik snap het niet helemaal. Mijn tarief gaat van 80 cent pm3 (had mazzel met verlengen net voor de sterke stijging vorig jaar) naar 1.60 pm3 eind juli... Hoe kan het dan bij Sjon ineens verviervoudigen? Zat ie op 40 cent pm3? Gaat ie naar 4€ pm3?
Met en non bijstandsuitkering als WİA en Wajong zit je net te hoog voor die gemeentelijke vrijstellingen.
Weg
nadat ze net de deurwaarder gesproken hebben, omdat ze 2 maandbetalingen op de afbetaling van de lening van de 4ehands auto niet konden opbrengen, omdat de ijskast kapot gegaan was.Tux3.14 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:29:
[...]
Maar ik vind dat de lage inkomens op een zaterdag avond ook moeten kunnen genieten van hun rust, na een stressvolle week werken/rondkomen, met een fles bier en wat chips op de bank voor hun derde hands TV.
En dan praten we over inkomens van hoeveel?New Yorker schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:33:
[...]
Met en non bijstandsuitkering als WİA en Wajong zit je net te hoog voor die gemeentelijke vrijstellingen.
Bij Wajong is het bij 75% van sociale minimumloon 1100 euro dacht ik en WİA 100% is het 1390 euro netto exclusief toeslagen. Een Wajonger woont meestal bij zijn ouders en heeft dan alleen recht op zorgtoeslag en verder niks en bij WİA moet je weer proberen werk te vinden en je doet ondertussen vrijwilligerswerk. İk weet niet meer welke WİA dat was.
Weg
Weg
Als op dat moment je vermogen te hoog zou zijn dan pinnen de meeste mensen voor die tijd wat, of wat extra boodschappen etc. Het is natuurlijk bijzonder zuur als je 600-700 euro aan gemeentelijke belastingen/waterschap moet afdragen omdat je net 100 euro teveel op je rekening hebt staan.aljooge schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:25:
[...]
Een tweede voorbeeld van mensen die niet alle posts hebben gelezen. Kwijtschelding krijg je alleen als ook je vermogen bijna 0 is. Als je bijvoorbeeld 2000 euro op je bankrekening hebt staan, moet je gewoon gemeentelijke belasting betalen.
Dit bijpinnen is illegaal, omdat je ook contanten moet je opgeven als vermogen. Even pinnen uit de muur is er niet bij, er kunnen controles op je bankrekening komen, mag je alle afschriften van de afgelopen 3 maanden opsturen.Trichoglossus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:19:
[...]
Als op dat moment je vermogen te hoog zou zijn dan pinnen de meeste mensen voor die tijd wat, of wat extra boodschappen etc. Het is natuurlijk bijzonder zuur als je 600-700 euro aan gemeentelijke belastingen/waterschap moet afdragen omdat je net 100 euro teveel op je rekening hebt staan.
Even wat rechtzetten: Wajongers wonen lang niet altijd bij hun ouders omdat het "jong" in Wajong niet op de leeftijd van de Wajonger slaat maar op de leeftijd vanaf welke ze (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt worden geacht. Wajongers hebben vaak aangeboren aandoeningen of aandoeningen die zich op jonge leeftijd hebben geopenbaard, en daarom zijn ze arbeidsongeschikt. Echter, je hoeft niet jong te zijn om kans te maken op een Wajong-uitkering, enkel kunnen aantonen dat je aandoening van jongs af aan je arbeidsongeschikt maakt. Iemand kan best 50 zijn en een Wajonguitkering ontvangen.New Yorker schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:51:
[...]
Bij Wajong is het bij 75% van sociale minimumloon 1100 euro dacht ik en WİA 100% is het 1390 euro netto exclusief toeslagen. Een Wajonger woont meestal bij zijn ouders en heeft dan alleen recht op zorgtoeslag en verder niks en bij WİA moet je weer proberen werk te vinden en je doet ondertussen vrijwilligerswerk. İk weet niet meer welke WİA dat was.
Ten eerste vind ik dat ‘het systeem’ ‘stuk’ is als gaan werken je niets oplevert of zelfs geld gaat kosten (door het stapelen van al die toeslagen is een steeds grotere onderkant van het loongebouw niet lonend om te werken)…Deezers schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:36:
[...]
Ik zou met alle liefde meer willen werken maar zoals hierboven vermeld is dat totaal niet interessant, netto ga je er een paar tientjes op vooruit maar moet je wel 4 dagen extra per maand werken en door verlies laatste toeslagen ga je er netto eigenlijk 0 euro op vooruit, dat stimuleert totaal niet. Als ik echt van de gunstigste mogelijk gebruik maakte was ik maximaal 20 uur gaan werken, dan had ik ook nog een ov-kaart en Energietoeslag gehad. Nu is dat niet het geval maar moet ik genoegen nemen met extra vakantiegeld en 13e maand.
Vergeet ook dat derdehands autootje niet van 500 euro. Wordt ook als vermogen gezien als ik mij niet vergis.aljooge schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:25:
[...]
Tweede, als je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt, en je veroorzaakt schade, al is het maar een krasje op iemands auto, dan ben je mooi aan de beurt.
vooral dit....wat is er mis met gewoon fulltime te gaan werken ipv 20uur ??brothermaynard schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:08:
[...]
Ten tweede vind ik daar tegenover dat iedereen die van al die toeslagen afhankelijk is, d morele plicht heeft zich van die afhaalkosten te maken als het enigszins kan. Ook al levert dat onder aan de streep niks op.
Kunnen meerdere redenen voor zijn. Als je werk leuk is en je hebt veel energie, dan kan het prima. Heb je leuk werk maar stressvol - docent, verpleger, politie oid - dan kan fulltime je behoorlijk ongelukkig of overspannen maken.Mr. Detonator schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:22:
[...]
vooral dit....wat is er mis met gewoon fulltime te gaan werken ipv 20uur ??
een paar uurtjes extra zullen niet veel "opleveren" idd, maar je bent dan niet meer afhankelijk van de staat...wil je dan verder nog wat te besteden hebben zul je gewoon fulltime moeten gaan werken net als iedereen ...tenzij je genoeg verdient voor parttime, maar dat doe je dus niet
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
HRA is ook eigenlijk alleen een middel om de "woningmarkt te stimuleren" (ofwel, woning- en grondprijzen op te pompen) wat in de huidige woningmarkt eigenlijk compleet niet meer actueel is. Het probleem is alleen dat je ellende gaat krijgen als je de HRA nu af zou schaffen.TerraGuy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:53:
[...]
Overigens ben je met fulltime baan soms ook afhankelijk van de staat, min of meer. Zonder hra zouden aardig wat mensen in de problemen komen bijv.
Dit lijk je jezelf een beetje wijs te maken als ik onderstaande lees.
Als mensen zoals jij dat wel gewoon allemaal zouden doen, dan is het ook makkelijker om dit probleem te verhelpen. Maar je houdt liever je hand op.maar zoals hierboven vermeld is dat totaal niet interessant, netto ga je er een paar tientjes op vooruit maar moet je wel 4 dagen extra per maand werken en door verlies laatste toeslagen ga je er netto eigenlijk 0 euro op vooruit, dat stimuleert totaal niet.
Ik zou hem sowieso in stappen afbouwen.hackerhater schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:59:
De HRA zouden ze gewoon af moeten schaffen voor nieuwe hypotheken.
Dan ben je er over maximaal 30 jaar vanaf.
Ja het gaat een schok geven voor de verkoopprijzen, maar verder? Die zijn toch veel te hoog.
Tenzij je recent gekocht hebt, zal je echt niet onder water komen te staan bij de daling van de prijzen.Stoney3K schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:01:
Wat je anders krijgt is dat ineens een hoop woningen die nu gedekt zijn door de hypotheek spontaan onder water komen te staan omdat ze niet meer voor de prijs verkocht kunnen worden waar ze ooit voor zijn gekocht. En dus eigenlijk een hoop hypotheken zonder onderpand staan.
[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 26-07-2022 11:05 ]
Punt 2 kun je vergeten. De gemeenschapszin in Nederland is zo'n beetje tot het nulpunt gedaald. En dat mag de overheid zich mede aanrekenen door de manier waarop deze zich de laatste 20 jaar opstelt.brothermaynard schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:08:
[...]
Ten eerste vind ik dat ‘het systeem’ ‘stuk’ is als gaan werken je niets oplevert of zelfs geld gaat kosten (door het stapelen van al die toeslagen is een steeds grotere onderkant van het loongebouw niet lonend om te werken)…
Ten tweede vind ik daar tegenover dat iedereen die van al die toeslagen afhankelijk is, d morele plicht heeft zich van die afhaalkosten te maken als het enigszins kan. Ook al levert dat onder aan de streep niks op.
Maar een fundamentele reset van belasting en toeslagen is long overdue
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Allerlei berekeningen hier laten zien dat steeds meer uitkeringsgerechtigden niet kunnen rondkomen. Nu kom jij met een tegenovergestelde bewering dat die mensen in steeds hogere mate van het systeem profiteren. Waar baseer jij die onzin op?alexbl69 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:47:
[...]
Werken MOET lonen. Dat is de grondslag van de welvaart die we nu hebben en waar velen in steeds hogere mate van profiteren en waarvoor mensen van heinde en ver naar ons toekomen.
Geloof niet dat je helemaal begrijpt wat hij zegt.aljooge schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Allerlei berekeningen hier laten zien dat steeds meer uitkeringsgerechtigden niet kunnen rondkomen. Nu kom jij met een tegenovergestelde bewering dat die mensen in steeds hogere mate van het systeem profiteren. Waar baseer jij die onzin op?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Weg
Categorie open deuren, dat krijgen ze al:New Yorker schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:01:
Of geef werkende mensen gedeeltelijk ook toeslagen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Broekzak, vestzak. Die middeninkomens betalen zich dan blauw aan belastingen om vervolgens het dan weer terug te krijgen in de vorm van een toeslag. En ondertussen heb je weer een legertje ambtenaren nodig om alles uit te voeren en te controleren. Dat is gewoon je reinste geldverspilling. Zorg er gewoon voor dat werken loont en schrap al die toeslagen.New Yorker schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:01:
Of geef werkende mensen gedeeltelijk ook toeslagen.
Het mag inderdaad verder lopen. Zo verdient het niet om full time te werken.YakuzA schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Categorie open deuren, dat krijgen ze al:
Het (on)bestaan van het middeninkomen
Of je bedoeld dat de toeslagen verder moeten doorlopen naar hogere inkomens?
Weg
Ik snap dondersgoed wat hier gezegd wordt. Dat werken moet lonen is 1 deel van het betoog, maar deel 2 van zijn stelling dat een toenemend aantal mensen profiteert is kul, een bewering die geen enkele grondslag heeft. Het moet een keer ophouden dit soort harde stellingen te beweren, zonder enige onderbouwing.Bad Brains schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:55:
[...]
Geloof niet dat je helemaal begrijpt wat hij zegt.
Volgens mij zegt ie dat het werken moet lonen, dus meer centen opbrengen om ruim boven die toelagen grens te komen.
Niet net erboven of erger ergens in het midden waar je minder overhoud.
Niemand heeft die morele plicht, als de koek niet eerlijk wordt verdeeld bij werken, zodra dat wel het geval is kan je daarover gaan praten. De onderbetaalden moeten zo hard en veel mogelijk werken en de overbetaalden kunnen rustig aantal uur minder doen, want dat extra geld hebben ze niet nodig. Klinkt niet echt als een correct moreel uitgangspunt.brothermaynard schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:08:
[...]
Ten eerste vind ik dat ‘het systeem’ ‘stuk’ is als gaan werken je niets oplevert of zelfs geld gaat kosten (door het stapelen van al die toeslagen is een steeds grotere onderkant van het loongebouw niet lonend om te werken)…
Maar een fundamentele reset van belasting en toeslagen is long overdue
erutangiS
Hoe lees je dat in mijn reactiealjooge schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Allerlei berekeningen hier laten zien dat steeds meer uitkeringsgerechtigden niet kunnen rondkomen. Nu kom jij met een tegenovergestelde bewering dat die mensen in steeds hogere mate van het systeem profiteren. Waar baseer jij die onzin op?
Op welke tekst doel je precies?aljooge schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:44:
[...]...maar deel 2 van zijn stelling dat een toenemend aantal mensen profiteert is kul, een bewering die geen enkele grondslag heeft. Het moet een keer ophouden dit soort harde stellingen te beweren, zonder enige onderbouwing.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Welnee, als je in een sociale huurwoning woont, dan zijn de gemeentelijke belastingen + waterschap gewoon voor jezelf. De woningcorporatie gaat daar echt niet aan meebetalen. Je betaalt zelf de volle mep. In haar geval ca 600 euro aan gemeentelijke belastingen en waterschap.aljooge schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:22:
[...]
Dit bijpinnen is illegaal, omdat je ook contanten moet je opgeven als vermogen. Even pinnen uit de muur is er niet bij, er kunnen controles op je bankrekening komen, mag je alle afschriften van de afgelopen 3 maanden opsturen.
Beste is dan om inderdaad wat extra te kopen aan dingen die je anders ook gekocht zou hebben, beetje meer houdbare levensmiddelen, alvast een extra flacon wasmiddel. Beneden de kwijtscheldingsgrens blijven moet je heel precies kunnen timen en plannen met geld, aan de ene kant zorgen dat je aan het einde van de maand niet negatief uitkomt en aan het begin van de maand niet teveel hebt dat je boven die grens uitkomt. Kwijtschelding krijgen en geen schulden krijgen is een kunst an sich.
Zijn er genoeg die er steeds helaas net boven zaten omdat ze net een toeslag hadden gekregen. Erg zuur als 3 dagen later een dikke rekening van het eigen risico weer binnenkomt.
Nu is het wel zo dat de gemeentelijke belastingen waarschijnlijk geen 600-700 euro zijn, die rekening gaat door 2, de helft voor de huurder en de helft voor de verhuurder.
Het hangt er vanaf waar je werkt of er perspectief is qua loonstijging. Mijn vriendin is net begonnen in de IT consultancy, niet normaal wat haar perspectief is dan momenteel. Andere beroepen gaan een stuk matiger omhoog, maar nog steeds leuk genoeg. Sommige beroepen echter stijgen nauwelijks.Jheroun schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:12:
Werken moet lonen maar ik vind het jammer dat de horizon waarin die uitspraak wordt gedaan meestal zo kort is. De eerste stap naar meer werken loont wellicht financieel niet, maar qua ontwikkeling wel, en de stappen die je daarna kan zetten brengen je potentieel wel naar een niveau dat het werken echt gaat lonen.
Die eerste stap niet zetten houdt je voor de rest van je leven in dezelfde situatie. Die stap nu wel zetten geeft je toekomst meer potentie.
Ik zou ook liever een handiger systeem zien dan de huidige wirwar aan belastingregels en toeslagen, zodat ieder extra uur werken ook daadwerkelijk wat oplevert. Maar kijk, vooral voor jezelf, iets verder in de toekomst dan die initiële stap. En ja, ik ken dat topic over het onbestaan van het middeninkomen, maar je komt in ieder geval niet boven dat middeninkomen uit als je nooit stappen zet.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Iets dergelijks zit eigenlijk verweven in de wat haalbaardere plannen van een soort basisinkomen: in feite gewoon een negatieve eerste belastingschijf. Naar mate je inkomsten stijgen, neemt de ondersteuning geleidelijk af. Meer inkomsten ga je dus meteen op vooruit. Het probleem is dat het afschaffen van alle regelingen pijn gaat doen, omdat het veel grofmaziger wordt, en veel van de knoppen waar men graag aan draait vervallen. (en dus ook alle gevallen die daar nu profijt van hebben)Jheroun schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:12:
Ik zou ook liever een handiger systeem zien dan de huidige wirwar aan belastingregels en toeslagen, zodat ieder extra uur werken ook daadwerkelijk wat oplevert. Maar kijk, vooral voor jezelf, iets verder in de toekomst dan die initiële stap. En ja, ik ken dat topic over het onbestaan van het middeninkomen, maar je komt in ieder geval niet boven dat middeninkomen uit als je nooit stappen zet.
[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 26-07-2022 22:40 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Je maakt nu een soort slachtoffer van iemand die er zelf voor kiest te blijven zitten. Je kunt ook een keer switchen van bedrijf. Blijven mensen ook voor jou zitten waar ze zitten is een goede spiegel om jezelf voor te houden.TerraGuy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Heb je pech dan mag je blij zijn met inflatiecorrectie. Een vriendin van mij heeft dat, bij een vormgeversbedrijf: leuk werk, erg naar haar zin maar loonstijging doen ze niet echt aan als je niet doorgroeit naar leidinggevende ofzo, en dat wil ze niet. Bang om het minder naar haar zin te krijgen en leuke collega's kwijt te raken houden haar daar.
Ja en krijg je nu juist flinke blijfbonussen.En als je in de beveiliging op Schiphol werkte de afgelopen jaar dan ging je loon flink achteruit zelfs.
Een goede werkgever biedt daar tegenwoordig tijd voor onder werktijd.Plus dat je gewoon vrije tijd hebt, is voor sommige meer waard dan 200 euro per maand meer. Je kan dan ook jezelf makkelijker ontwikkelen via bijv cursussen; niet iedereen heeft daar nog puf voor bij 40 uur plus reistijd plus kinderen etc.
De meeste mensen met een schijtsalaris werken niet voor een goede werkgever.PLAE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 06:23:
Een goede werkgever biedt daar tegenwoordig tijd voor onder werktijd.
Dat had de overheid een jaar geleden moeten doen. Dan waren de prijzen iets minder de lucht in geschoten en toen kon het perfect. Gevalletje 'de boot gemist', nu.Stoney3K schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:32:
[...]
HRA is ook eigenlijk alleen een middel om de "woningmarkt te stimuleren" (ofwel, woning- en grondprijzen op te pompen) wat in de huidige woningmarkt eigenlijk compleet niet meer actueel is. Het probleem is alleen dat je ellende gaat krijgen als je de HRA nu af zou schaffen.
Dan creëert dat basisinkomen dus zijn eigen noodzaak door alle ontslagen ambtenaren die het als gevolg heeft.GioStyle schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:09:
@ijdod
Kan je dat voorstellen? Als je alle toeslagen verwerkt in de inkomstenbelasting. Vervolgens kan de hele afdeling Toeslagen worden opgeheven... Heeft de belastingdienst opeens tijd over...
Gezien de huidige situatie waarbij men zit te springen om nieuw personeel, kan het enorm lonen om verder te kijken naar andere werkgevers als je een schijtsalaris verdiend.Pannencouque schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:10:
[...]
De meeste mensen met een schijtsalaris werken niet voor een goede werkgever.
Niet bij alle werkgevers (lees: bijna alles buiten de IT) groeien de bomen tot de hemel.
De HRA wordt al sinds 2014 afgebouwd voor de hogere inkomens (boven de 69K meende ik), deze lag eerst op 52% en zou 0.5% dalen over een periode van 15 jaar naar 37%.Pannencouque schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:11:
[...]
Dat had de overheid een jaar geleden moeten doen. Dan waren de prijzen iets minder de lucht in geschoten en toen kon het perfect. Gevalletje 'de boot gemist', nu.
Dat zijn een hoop potentiele beperkingen, ja. Maar daarbij geldt nog steeds dat je nog minder kansen hebt als je op hetzelfde punt blijft hangen omdat je vind dat meer werken niet loont. Er zullen maar weinig mensen zijn die door het doen van cursussen in een keer de stap van minimum met toeslagen naar twee keer modaal maken. En dan heb ik het niet over mensen die 32u werken en een dag doorontwikkelen maar vooral over de hier soms langskomende verhalen over niet meer dan 2 of 3 dagen in de week werken omdat het niet loont.TerraGuy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Het hangt er vanaf waar je werkt of er perspectief is qua loonstijging. Mijn vriendin is net begonnen in de IT consultancy, niet normaal wat haar perspectief is dan momenteel. Andere beroepen gaan een stuk matiger omhoog, maar nog steeds leuk genoeg. Sommige beroepen echter stijgen nauwelijks.
Heb je pech dan mag je blij zijn met inflatiecorrectie. Een vriendin van mij heeft dat, bij een vormgeversbedrijf: leuk werk, erg naar haar zin maar loonstijging doen ze niet echt aan als je niet doorgroeit naar leidinggevende ofzo, en dat wil ze niet. Bang om het minder naar haar zin te krijgen en leuke collega's kwijt te raken houden haar daar.
En als je in de beveiliging op Schiphol werkte de afgelopen jaar dan ging je loon flink achteruit zelfs.
Plus dat je gewoon vrije tijd hebt, is voor sommige meer waard dan 200 euro per maand meer. Je kan dan ook jezelf makkelijker ontwikkelen via bijv cursussen; niet iedereen heeft daar nog puf voor bij 40 uur plus reistijd plus kinderen etc.
Het is al jaren terug in gang gezet, maar wellicht had je dat gemist.Pannencouque schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:11:
[...]
Dat had de overheid een jaar geleden moeten doen. Dan waren de prijzen iets minder de lucht in geschoten en toen kon het perfect. Gevalletje 'de boot gemist', nu.
Ken jij alleen IT? Bij zat kleine bedrijfjes zal het matig zijn idd. Maar bij de meeste bedrijven met een beetje massa is het prima geregeld.Pannencouque schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:10:
[...]
De meeste mensen met een schijtsalaris werken niet voor een goede werkgever.
Niet bij alle werkgevers (lees: bijna alles buiten de IT) groeien de bomen tot de hemel.
Eens dat een fundamentele reset noodzakelijk is, maar dan ook op allerlei vlakken ( niet alleen financieel, maar bijv ook woningmarkt, energie, immigratie etc)MrOleo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:55:
[...]
Niemand heeft die morele plicht, als de koek niet eerlijk wordt verdeeld bij werken, zodra dat wel het geval is kan je daarover gaan praten. De onderbetaalden moeten zo hard en veel mogelijk werken en de overbetaalden kunnen rustig aantal uur minder doen, want dat extra geld hebben ze niet nodig. Klinkt niet echt als een correct moreel uitgangspunt.
Een fundamentele reset van belasting en toeslagen en loonverdeling naar inzet voor de maatschappij is long overdue.
Nee, juist niet, ik ken te veel buiten de IT waar het kut is.PLAE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:32:
[...]
Het is al jaren terug in gang gezet, maar wellicht had je dat gemist.
[...]
Ken jij alleen IT? Bij zat kleine bedrijfjes zal het matig zijn idd. Maar bij de meeste bedrijven met een beetje massa is het prima geregeld.
Zie boven. Die HRA had volledig gestopt moeten worden voor nieuwe hypotheken. Was niet nodig en je tempert er de markt veel meer mee dan met allerlei andere kunstjes.nwagenaar schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:50:
[...]
Gezien de huidige situatie waarbij men zit te springen om nieuw personeel, kan het enorm lonen om verder te kijken naar andere werkgevers als je een schijtsalaris verdiend.
Zelfs icm detacheringsinzet vanuit uitzendbureau's is er ruimte om je uurloon omhoog te krikken door verder te kijken, zelfs bij de mindere banen. Grootste nadeel is dat een vaste baan na het verlopen van de termijn verre van een garantie is.
Een zeer goede bekende (alleen MAVO-diploma, verder wat cursussen die indertijd vanuit de Gemeente zijn bekostigd toen die een minimaal inkomen had en zit in de leeftijd van 35+) werkt al een geruime tijd in de klantenservice via uitzendbureau. Diezelfde persoon is in de afgelopen 3 jaar van 12 euro naar 19 euro p/u (bruto) gegaan op basis van een 36-urige werkweek.
[...]
De HRA wordt al sinds 2014 afgebouwd voor de hogere inkomens (boven de 69K meende ik), deze lag eerst op 52% en zou 0.5% dalen over een periode van 15 jaar naar 37%.
Vanaf 2023 is de gestelde afbouw compleet voor alle inkomens en om en nabij de gestelde 37%, dit is mede omdat de afbouw is versneld als gevolg van de lage HR en de keuze van de regering om de afbouw per 2019 versneld uit te voeren met met 3% p/j.
Ik ben het met je eens dat de afgelopen 4 jaar de waardestijging en de huizenmarkt absurde vormen heeft aangenomen, maar zelfs de versnelde afbouw sinds 2019 (van 49% naar 40% nu) heeft laten zien dat dit in de afgelopen 3 jaar geen of amper een demping heeft gebracht op de gestegen marktwaarde van huizen (lage HR, woningtekort, woningbouw projecten die als gevolg van stikstofuitspraak zijn uitgesteld, etc).
Ik denk ook niet dat een verdere daling of afschaffing van de HRA de waardestijgingen zoals in de afgelopen 2 jaar echt zou hebben tegengehouden met dezelfde situatie zoals in 2021.
Zelfs nu in 2022 met een hogere HR, de hogere gasprijs en hogere prijs voor boodschappen is er nu sprake van een meer afgekoelde markt, ware het niet dat ik nog steeds verneem dat er meer dan genoeg huizen relatief vlot worden verkocht (binnen 4 tot 6 weken) en nog steeds boven de vraagprijs.
Respect voor hoe je leeft, maar dubbele sokken, thermische onderkleding, dubbel t-shirt (of polo) met daarover een warme truiSnowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:06:
Als alleenstaande in een "koude huurwoning energieklasse G" kijk ik tevens met angst en beven uit naar de energierekening die gaat komen. Alhoewel mijn huurwoning klasse G heeft heb ik in het verleden wel uit eigen beweging isolatie aangebracht. Dit voornamelijk omdat het wachten op de woningbouw te lang duurt en zoals eerder hier werd omschreven de meeste woningstichtingen niet echt staan te springen om isolatie bij de E, F en G klasse woningen aan te brengen. Wel hebben ze me inmiddels zonnepanelen beloofd, maar de aannemer heeft het smoordruk en als ik geluk heb worden ze pas in november of december geinstalleerd.
Mijn energieperiode loopt altijd van 1 augustus naar 1 augustus. Sinds vorig jaar 1 augustus had ik al besloten de kachel heel erg laag te houden. De kachel heeft nooit hoger gestaan dan 15 graden en ook douchen hield ik beperkt tot 2x per week heel snel in 5 minuten. Het werkt, maar lekker comfortabel is het niet. Verder bezuinigen kan ik niet. Ik rook niet, ik drink niet, kan mijn telefoonabonnement die in september dit jaar afloopt niet eerder opzeggen, maar ik hoef dan ook geen andere telefoon en ga naar sim only. Dure Ziggo gaat straks ook de deur uit en neem een Internet only glasvezel pakket, die kost 20 euro minder. Autorijden doe ik alleen maar als het echt nodig is en mijn oude Opel Vectraatje uit 2001 rijdt nog steeds prima. Die heeft vorig jaar nog een grote onderhoudsbeurt gehad, nieuwe distributieriem, olie, filters, bougies, uitlaat en aangezien de auto nog maar 161.000km op de teller heeft blijft ik em nog wel even houden.
Mijn vrije tijd zit ik vaak in mijn computer (hobby) kamertje. Zowel de computer als een elektrisch kacheltje houden de temperatuur hier redelijk aangenaam, maar ik draag dan ook dubbele sokken, thermische onderkleding, dubbel t-shirt (of polo) met daarover een warme trui.
Ik betaal 175 euro per maand, wat normaliter veel is voor een alleenstaande. Omdat de gasprijzen pas na de start van de oorlog begonnen te stijgen heb ik vorig jaar nog wel iets meer gebruikt dan daarna. De meterstanden geven nu aan een verbruik van +/- 1,900Kwh en 900m3 gas. Het gas kan, zeker op jaarbasis met de kennis van nu nog stukken lager. Ik zit bij Essent. Eens zien wat er uit komt, ook die tegemoetkoming van de overheid zou hier in verwerkt moeten zijn.
Overigens las ik gisteren dat mensen met zonnepanelen straks hun energie niet eens meer kunnen terugleveren omdat het netwerk het niet aankan. Energietekort, energie teveel? Misschien dat de overheid maar eens massaal moet inzetten op energiedragers. In het geval met zonnige dagen, met wat wind, dat een overschot aan energie gebruikt kan worden om water via elektrolyse om te zetten naar waterstof en zuurstof. Waterstof is een prima energiedrager en lijkt me ook de 'brandstof' voor de toekomst. Het is schoon, stinkt niet, eenvoudig te maken als er maar genoeg elektriciteit is. Ben geen cv monteur, maar zou het erg lastig zijn om een op (CH4) werkende gasketel om te bouwen of te vervangen door een op Waterstof werkende ketel?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
En daar dan ook nog 175 euro voor moeten betalen per maand...Agent47 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
Respect voor hoe je leeft, maar dubbele sokken, thermische onderkleding, dubbel t-shirt (of polo) met daarover een warme truiJe gaat wel ver...
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Helaas is mijn 'achilleshiel' het spel "Cities: Skylines". Ik kan hier echt uren mee bezig zijn, maar dit spel (of beter gezegd: simulator) vergt erg veel van je cpu. Dus de pc trekt aardig wat stroom uit het stopcontact. Enig voordeel is, dat die warmte wel het kamertje in gaat waar ik in zit.Spotmatic schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:23:
[...]
En daar dan ook nog 175 euro voor moeten betalen per maand...
Ik weet niet hoe lang je daar al huurt, maar grote kans dat deze corporatiewoning wordt verkocht wanneer je gaat vertrekken.Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:06:
Als alleenstaande in een "koude huurwoning energieklasse G" kijk ik tevens met angst en beven uit naar de energierekening die gaat komen. Alhoewel mijn huurwoning klasse G heeft heb ik in het verleden wel uit eigen beweging isolatie aangebracht. Dit voornamelijk omdat het wachten op de woningbouw te lang duurt en zoals eerder hier werd omschreven de meeste woningstichtingen niet echt staan te springen om isolatie bij de E, F en G klasse woningen aan te brengen. Wel hebben ze me inmiddels zonnepanelen beloofd, maar de aannemer heeft het smoordruk en als ik geluk heb worden ze pas in november of december geinstalleerd.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik huur hier nu 'exact' 10 jaar, want ik ben hier komen wonen op 1 augustus 2012. Vertrekken doe ik niet, dat is een voornemen dat ik al heel lang hanteer en ook niet van afwijk. Overigens, waar zou ik ook heen moeten? Gezien de crisis op de huizenmarkt. Ik zit prima hier, ook al is het een energieklassse G huis, het is wel een vrijstaand huis, op een rustige plek langs een kanaal en aan het eind van een doodlopende straat.JanHenk schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Ik weet niet hoe lang je daar al huurt, maar grote kans dat deze corporatiewoning wordt verkocht wanneer je gaat vertrekken.
De investeringen die ze (uit zichzelf) gaan doen, zullen echt minimaal zijn.
Je kunt als huurder wel om isolatiemaatregelen (energiebesparingsmaatregelen) verzoeken bij de verhuurder. Het is geen verplichting om aan het verzoek te voldoen én er mag een huurverhoging tegenover staan die in verhouding staat tot de kosten van de maatregelen. Je zal er met de huidige prijzen waarschijnlijk niet slechter van worden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En als je door die muur isolatie vocht problemen in huis krijgt, is het 1 keer raden wie dan aansprakelijk wordt voor alle kosten?JanHenk schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:58:
@Snowwie Als je er niet weg gaat of wilt, is er ook niet zoveel dat je tegen kan houden om zelf de benodigde investeringen te doen. Behalve vrijmaken van wat middelen.
Ze verdienen zich waarschijnlijk ruim terug. Al zijn de zonnepanelen al genoeg om je energierekening fors terug te brengen volgend jaar, dus dat is een goed resultaat!
Laaghangend fruit zoals EPS parels kun je inderdaad prima zelf doen. Kost weinig, maar levert een hoop op.
Zou de woningcorporatie het voor je doen, slaan ze de kosten om naar hogere huur. Dan kun je het dus net zo goed zelf doen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De muren hebben op sommige plaatsen ook vocht problemen, aangezien er na verloop van tijd donkere plekken (schimmel?) op het witte structuur behang verschijnt. En niet alleen op de benedenverdieping, ook boven op één van de slaapkamers komt links of rechtsom ook vocht in spouw terecht en door de binnenmuur.YakuzA schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
En als je door die muur isolatie vocht problemen in huis krijgt, is het 1 keer raden wie dan aansprakelijk wordt voor alle kosten?
Verder, aangezien een huurhuis niet je eigendom is, kun je ook niet zomaar alles uitvoeren.
De veelgestelde regel met woningstichtingen is dat je het huis weer in oorspronkelijke staat moet terugbrengen als je er uit gaat. Nu weet ik toevallig dat dit huis de laatste huurwoning in de staat is, de overige huizen zijn al verkocht en mocht ik dit huis verlaten dan wordt het ook verkocht. Echter ik verlaat het huis niet (of ik moet al een miljoen winnen in de loterijVerder, aangezien een huurhuis niet je eigendom is, kun je ook niet zomaar alles uitvoeren.
De woningcorporaties zijn verplicht hun huurwoningen naar een bepaald energielabel te brengen. Je zou kunnen vragen wanneer ze in jouw woonplaats de woningen gaan aanpakken. Zelf isoleren kan mogelijk ook, na overleg is er vaak veel mogelijk. Maar dat kost je dan wel een aardige duit. Aangezien het een verbetering van het huis is, zal je goed uitgevoerde veranderingen aan het huis niet hoeven te verwijderen indien je het huis zou verlaten.Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Ik huur hier nu 'exact' 10 jaar, want ik ben hier komen wonen op 1 augustus 2012. Vertrekken doe ik niet, dat is een voornemen dat ik al heel lang hanteer en ook niet van afwijk. Overigens, waar zou ik ook heen moeten? Gezien de crisis op de huizenmarkt. Ik zit prima hier, ook al is het een energieklassse G huis, het is wel een vrijstaand huis, op een rustige plek langs een kanaal en aan het eind van een doodlopende straat.
Ik heb bij de woningstichting al gevraagd, en ze hebben me voor een huurverhoging van 23 euro per maand zonnepanelen aangeboden. 8 panelen (opbrengst per paneel onbekend, maar ik denk wel meer dan 300watt per paneel), dus op jaarbasis moet er wel meer dan 2.000Kwh mogelijk zijn. Dat is op moment van schrijven ook ongeveer mijn verbruik.
Overigens de woningstichting wil helaas niet meegaan in het isoleren van de muren (spouwmuur isolatie) en ook niet met de vloer. De vloer is ontzettend koud en ik heb al zitten te denken om misschien zelf iets te doen, al is het alleen hier onder mijn hobbykamertje. De ruimte onder deze kamer is maar 8 a 9 m2 en ik vraag me af hoeveel zakken van onderstaand artikel ik nodig zou hebben om de kou uit de bodem te weren:
https://epsparelshop.nl/p...m_medium=cpc&utm_term=170
Je kunt nog eens kijken of je je cv ketel waterzijdig in kunt regelen of op een andere manier efficiënter in kunt stellen. Dat kan heel flink schelen in je gasverbruik. Heb je een idee welk type cv ketel je hebt?Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
De muren hebben op sommige plaatsen ook vocht problemen, aangezien er na verloop van tijd donkere plekken (schimmel?) op het witte structuur behang verschijnt. En niet alleen op de benedenverdieping, ook boven op één van de slaapkamers komt links of rechtsom ook vocht in spouw terecht en door de binnenmuur.
[...]
De veelgestelde regel met woningstichtingen is dat je het huis weer in oorspronkelijke staat moet terugbrengen als je er uit gaat. Nu weet ik toevallig dat dit huis de laatste huurwoning in de staat is, de overige huizen zijn al verkocht en mocht ik dit huis verlaten dan wordt het ook verkocht. Echter ik verlaat het huis niet (of ik moet al een miljoen winnen in de loterij) en in de 10 jaar tijd dat ik hier woon heeft de woningstichting nog nooit iemand langs gestuurd om simpelweg even 'polshoogte' te nemen.
Natuurlijk hou ik wel rekening met zaken die door de woningbouw wel om de zoveel tijd verbeterd, onderhouden of aangepast worden. Ik zal niet aan de ketel zitten of de kozijnen er uit halen, maar de vloer volgooien met die parels zou weinig kwaad kunnen. :-)
Al met al gaat dit topic over lage inkomens en de Energierekening. Zelf besparen en isoleren is goed als je inkomen niet zo hoog is, maar we mogen ook wel wat meer van de overheid verwachten.
Hopelijk wordt dat minimum bruto uurloon van 14 euro doorgevoerd, dan heb je 2400 bruto per maand ipv 1750, van dat verschil kan een minimumloner al redelijkerwijs de energielasten betalen. Gezien de bedrijven momenteel zitten te springen om personeel en ze ook forse winsten maken mogen ze ook wel wat meer betalen voor het personeel. Gelukkig voor werkend Nederland is de huidige krapte op de arbeidsmarkt in het voordeel van werkenden en werkzoekenden.
Dat het elders goedkoper is (waarbij de rest v/d omstandigheden compleet onbekend zijn), maakt het niet meteen een schofterige prijs. En 300 per jaar aan huur kan best een goede 'investering' zijn als het je het dubbele oplevert.Trichoglossus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:23:
23 euro per maand voor zonnepanelen is vrij schofterig. Een vriendin van mij kreeg van de woningbouw 10 zonnepanelen, vloer,- muur en dakisolatie voor 4 euro per maand huurverhoging.
[ Voor 5% gewijzigd door Pannencouque op 01-08-2022 21:12 ]
Ja, het is een Nefit ProLine NXT HRC 23/CW3. Met de handleiding erbij, zou ik eventueel kunnen zoeken naar wat instellingen zodat de ketel tijdens het douchen niet zo'n harde hete straal geeft. Het is behoorlijk ineffecient om koud water te moeten toevoegen om een comfortabele temperatuur te krijgen. (Net zoiets als een energieslurpende airco te gebruiken om een tevens energieslurpende hete server ruimte te koelen). Ik zal eens dat boekje nakijken. de donkere vlek op de ketel is geen vlek op de ketel maar de schaduw van mijn telefoon, de lamp zit achter meInsert12 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Je kunt nog eens kijken of je je cv ketel waterzijdig in kunt regelen of op een andere manier efficiënter in kunt stellen. Dat kan heel flink schelen in je gasverbruik. Heb je een idee welk type cv ketel je hebt?
Niet bepaald dus, de woningstichting waar ik bij zit heeft ontiegelijk veel oudere huizen uit de jaren 30 tot 60.Trichoglossus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:23:
"Het Energieakkoord voor duurzame groei is een overeenkomst uit 2013 tussen overheid, organisaties en bedrijfsleven. De corporaties werd opgelegd om in 2020 energielabel B te halen, dat is met een jaartje vertraging gelukt."
Dat is pas een fijne deal, 4 euro maar??? Voor 10 panelen? Dat is 48 euro per jaar, stel je leeft nog 40 jaar dan betaal je voor 40 jaar gebruik nog steeds net geen 2.000 euro. Weet je wel zeker dat dit correct is, het lijkt me te goed om waar te zijn.23 euro per maand voor zonnepanelen is vrij schofterig. Een vriendin van mij kreeg van de woningbouw 10 zonnepanelen, vloer,- muur en dakisolatie voor 4 euro per maand huurverhoging.
Klopt, en als tijdens de winter de wind uit het oosten waait dan waait het zo over het vrije landschap direct tegen mijn huis aan. In de winter hoe hard ik ook stook en het vriest stevig buiten, ik krijg het nauwelijks warmer dan 18 graden in de woonkamer.Als het een vrijstaand huis is zit je natuurlijk extra koud, zonder buren. Ik weet niet hoe groot dat huis is, vrijstaand is sowieso best apart voor een woningbouw.
Nee, ik woon in het Acantus gebied (naam van de Woningstichting, Acantus).Als je in een Liander gebied woont, kan je hier controleren of er problemen bekend zijn met terugleveren:
https://www.liander.nl/problemenmetterugleveren
[ Voor 49% gewijzigd door Snowwie op 01-08-2022 23:42 ]
Het is niet aan te raden de warmwatertemperatuur lager te zetten dan 60⁰ ivm legionella.Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:34:
Met de handleiding erbij, zou ik eventueel kunnen zoeken naar wat instellingen zodat de ketel tijdens het douchen niet zo'n harde hete straal geeft.
Die temperatuur voor het douchen moet wel op 60 graden blijven staan, in verband met legionella wetgeving is het verplicht om 55 graden op het tappunt te kunnen leveren. Daarom die 60 graden standaardSnowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:34:
[...]
Ja, het is een Nefit ProLine NXT HRC 23/CW3. Met de handleiding erbij, zou ik eventueel kunnen zoeken naar wat instellingen zodat de ketel tijdens het douchen niet zo'n harde hete straal geeft. Het is behoorlijk ineffecient om koud water te moeten toevoegen om een comfortabele temperatuur te krijgen. (Net zoiets als een energieslurpende airco te gebruiken om een tevens energieslurpende hete server ruimte te koelen). Ik zal eens dat boekje nakijken. de donkere vlek op de ketel is geen vlek op de ketel maar de schaduw van mijn telefoon, de lamp zit achter me![]()
[Afbeelding]
[...]
Niet bepaald dus, de woningstichting waar ik bij zit heeft ontiegelijk veel oudere huizen uit de jaren 30 tot 60.
[...]
Dat is pas een fijne deal, 4 euro maar??? Voor 10 panelen? Dat is 48 euro per jaar, stel je leeft nog 40 jaar dan betaal je voor 40 jaar gebruik nog steeds net geen 2.000 euro. Weet je wel zeker dat dit correct is, het lijkt me te goed om waar te zijn.
[...]
Klopt, en als tijdens de winter de wind uit het oosten waait dan waait het zo over het vrije landschap direct tegen mijn huis aan. In de winter hoe hard ik ook stook en het vriest stevig buiten, ik krijg het nauwelijks warmer dan 18 graden in de woonkamer.
[...]
Nee, ik woon in het Acantus gebied (naam van de Woningstichting, Acantus).
Douchen doe ik toch niet echt lang, tenminste soms heb je het wel eens dat je tot op het bot zo koud bent dat je gewoon even lekker wilt opwarmen onder de douche, dan duurt het wel iets langer.Insert12 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 00:11:
[...]
Die temperatuur voor het douchen moet wel op 60 graden blijven staan, in verband met legionella wetgeving is het verplicht om 55 graden op het tappunt te kunnen leveren. Daarom die 60 graden standaard![]()
Er is meer winst te halen met je verwarmingssysteem, dat zorgt over het algemeen voor zo'n 80% van de stookkosten. Daar valt vast wat winst te halen met behulp van het boekje.
Ik bedoel meer dat douchen niet zo veel gas kost. Een douchebeurt van een kwartier kostte hier laatst zo'n 0,3 kuub gas. Als de verwarming een keer een dag aan moet dan kost dat zo het tienvoudige aan gas. Vandaar dat ik het zo zei. Ventilatoren onder je radiatoren helpen ook behoorlijk als het gaat om besparen op gas trouwens. En alle vormen van isolatie, die nemen de tocht weg in huis waardoor het sneller comfortabel aan voelt.Snowwie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 03:18:
[...]
Douchen doe ik toch niet echt lang, tenminste soms heb je het wel eens dat je tot op het bot zo koud bent dat je gewoon even lekker wilt opwarmen onder de douche, dan duurt het wel iets langer.
Wat betreft verwarming, de thermostaat heeft praktisch de gehele winter op 15 graden gestaan. Enkel als mijn ouders een keer op visite kwamen zette ik em op 20. Gelukkig was afgelopen winter ook niet zo heel erg koud en bijkomend komt ook nog dat ik 2x naar de Filipijnen ben geweest, 1x 4 weken in feb/mrt en 1x 3 weken in jun/jul. Dat is goed voor bijna 2 maand geen tot nauwelijks stroomverbruik. Zelfs de koelkast was leeg en heb ik uitgezet.
Wat ik nodig heb is vloerisolatie, dat zou echt super goed helpen, want zelfs met dubbele sokken EN isolatie sokken worden in de winter mijn voeten nog steeds steenkoud.
Het klopt wel zeker. De provincie (Gelderland) had blijkbaar nog een subsidiepotje. 4 euro voor het hele pakket dus. zonnepanelen, vloer-, muur- en dakisolatie.Snowwie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:34:
Dat is pas een fijne deal, 4 euro maar??? Voor 10 panelen? Dat is 48 euro per jaar, stel je leeft nog 40 jaar dan betaal je voor 40 jaar gebruik nog steeds net geen 2.000 euro. Weet je wel zeker dat dit correct is, het lijkt me te goed om waar te zijn.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq