Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.947 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Dat zeg ik toch ook, ik word beïnvloed door m'n eigen referentiekader...

Maar dan snap ik nog steeds niet dat werkgevers aan de ene klant klagen over personeelstekort, maar blijkbaar nog steeds zo selectief zijn met aannemen
Omdat ze (werkgevers) niet willen dat de lonen omhoog gaan. Als ze toegeven dan is het hek van de dam.

Ze wachten op de renteverhogingen zodat mensen wel weer gedwongen worden, of genoegen nemen met minder, om weer aan het werk te gaan.

Daarom is ook alles van tafel behalve rente verhogingen om wat aan de inflatie te doen. Heb je geen geheugen dan is er straks het verhaal dat de aanjager van de inflatie de lonen zijn terwijl de inflatie al ruimschoots daarvoor aan het stijgen was.

[ Voor 20% gewijzigd door Sandor_Clegane op 22-07-2022 12:00 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:33
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:40:
[...]
Helder. Excuus.
[...]
Eens. Als maatschappij hebben we een groot probleem. Zit wat mij betreft voor een groot deel in het op de juiste manier belonen van beroepen die echte waarde toevoegen. Dus omhoog met de salarissen voor de verpleegsters, secretaresses etc etc.

Voorbeeld dat ik mooi blijf vinden:
Bankstaking in Ierland in de jaren 70. 6 maanden later stoppen de stakers. De samenleving had zich zonder grote problemen aangepast

Vuilnisstaking in New York jaren 80. 7 dagen na begin staking werd de Nationale Garde ingeschakeld.

Ergens klopt er dan iets niet als we de vuilnisophalers minder betalen dan de bankmedewerkers....
Klopt, dat is, helaas, de wet van vraag en aanbod gecombineerd met 't feit dat bepaalde beroepsgroepen, met name managerslagen (waar ik zelf ook toe behoor...) wat beter zijn in zichzelf te verkopen en dan heb je ook al snel "ja, de markt betaalt dit voor m'n werk"

En ergens vind ik 't wel mooi dat die marktwerking nu als een boemerang terug lijkt te komen bij werkgevers. Bij krapte moet je dus maar meer betalen en worden de nuttige banen hopelijk wat beter gewaardeerd.

Blijft de uitdaging, hoe zorgen we ervoor dat de laagste inkomens naar zo'n inkomen toegaan dat ze de stijgende energielasten kunnen betalen. Want die blijven in een onmogelijke spagaat zitten.

Die hebben én over 't algemeen de minste reserves (en ruimte qua uitgaven patroon en spaargeld) om zoiets op te vangen en ook de minste ruimte om kosten te beïnvloeden, want vaak in een huurhuis, dus weinig invloed op isolatie.

Ik zou als overheid een 3-sporen-beleid voeren
- enerzijds direct de energiekosten verlagen door bijv. de teruggave energiebelasting te verhogen/ evt. de prijzen te maximeren
- anderzijds een generieke, maar wel gebaseerd op verzamelinkomen en vermogen, toeslag die iedereen krijgt. Formule vergelijkbaar met de zorgtoeslag, maar misschien iets meer een knik erin en wat andere bedragen. Bijv. tot 20k 200 per maand, vervolgens tot 30k aflopend naar 100 per maand en tot 60k aflopend naar 0 of zo
- vol inzetten op verduurzamen van het huizenpark en primair de focus op sociale huur
* maak 't maximale huurbedrag afhankelijk van 't energielabel, hoger energielabel is hoger maximumbedrag, want lagere energierekening
* maak dat de huur verhoogd mag worden bij een verbetering van 't energielabel, waarbij dat maximaal vergelijkbaar is met de energiebesparing/ evt. iets lager
* stel massaler energiebesparingsleningen beschikbaar waarbij leennormen minder leidend worden en energie(rekening)besparing leidend wordt. En prioriteer (en qua hoogte van 't rentepercentage en misschien sowieso wel wie voorrang heeft) hierbij woningen tot bijvoorbeeld de NHG-grens met een energielabel van C of lager.
* zorg dat er zo snel mogelijk voldoende vak personeel opgeleid wordt om deze energiebesparingstransitie vorm te geven.

Dan los je én de korte-termijn-pijn op en verklein je deze problematiek ook enorm naar de toekomst.

En persoonlijk zou ik ook de gaskraan in Groningen weer beperkt open zetten als Rusland te weinig levert, om op die manier de energieprijzen te drukken, waarbij ca. de helft van de opbrengsten naar de Groningers gaan, ca. een kwart naar een fonds om de laagste inkomens te steunen en ca. een kwart in een fonds voor de energietransitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:30
nwagenaar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Als gevolg van de koop van (onze eerste) koopwoning hebben wij onze verzekeringen onder de loep genomen en te kijken of we die allemaal onder één dak konden brengen. Zo had ik nog enkele verzekeringen lopen bij ASR via mijn adviseur met mijn vrouw erop en zij andersom bij Univé.

Voor onze Woonhuis, Inboedel, Aansprakelijkheid, Rechtsbijstand en Doorlopende reisverzekering (Wereld, annulering, etc) zonder eigen risico betalen wij bij ASR nu 860 euro p/j (of 72 euro p/m) incl. alle belastingen, etc waarbij zowel onze huidige woonadres (huurwoning) en en nieuwe woonadres (koopwoning) in gedekt zijn.

Gezien de (kleine) verbouwing en aankomende verhuizing hebben we expliciet gekozen voor geen eigen risico. Volgend jaar staat dit wel op de agenda, net zoals kijken naar de mogelijkheid om onze zorgverzekering in het pakket op te nemen voor (wellicht) meer korting.

Overigens vroeg Univé voor dit alles 1078 euro p/j, dus rondshoppen voor dit soort verzekeringen is geen overbodige luxe.
Ik vind het alsnog een hoop geld eerlijk gezegd. Jaarlijks maak ik ook een rondje om te vergelijken en bij Ditzo heb ik nu m'n Aansprakelijkheid, Inboedel, Rechtsbijstand en Woonhuisverzekering voor samen EUR 395,46 per jaar. Jaarlijks nog EUR 20 cashback in verband met meerdere verzekeringen. Dat was eerder een hogere cashback trouwens, stilletjes hebben ze dat gewijzigd.

Aansprakelijkheid EUR 100 eigen risico, Inboedel EUR 500 eigen risico, Woonhuis EUR 500 eigen risico en EUR 375 eigen risico voor stormschade. In de vier jaar dat ik nu deze verzekeringen heb nog nooit het eigen risico aan hoeven spreken en dus al een hoop geld bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Dat zeg ik toch ook, ik word beïnvloed door m'n eigen referentiekader...

Maar dan snap ik nog steeds niet dat werkgevers aan de ene klant klagen over personeelstekort, maar blijkbaar nog steeds zo selectief zijn met aannemen
Het probleem is denk ik ook dat mensen die nu beschikbaar zijn vaak niet zo heel bruikbaar zijn (het klinkt misschien bot, maar ik denk dat iedereen het wel begrijpt). Als je in deze tijd geen werk hebt is er meestal een reden voor, op de enkeling na die een tijdje wat anders heeft gedaan en nu weer eens wil gaan werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Klopt, dat is, helaas, de wet van vraag en aanbod gecombineerd met 't feit dat bepaalde beroepsgroepen, met name managerslagen (waar ik zelf ook toe behoor...) wat beter zijn in zichzelf te verkopen en dan heb je ook al snel "ja, de markt betaalt dit voor m'n werk"
En vervolgens elkaar de hand boven het hoofd houden. Bij mij worden niet functionerende medewerkers ontslagen. Managers worden weggepromoveerd. En via je eigen netwerk bekenden inhuren / aannemen etc etc.

Weer mooi voorbeeld: beloningsbeleid voor RvB van bedrijf x.
Jaar 1: gemiddelde van de beloning van bedrijven uit de dienstverlening wereld
Jaar 2: lonen in dienstverlening wereld zakken
Jaar 3: gemiddelde van de beloning van bedrijven uit de entertainment wereld (want eigenlijk toch wel....)
Jaar 4: je raad het al
Jaar 5: gemiddelde van de beloning van bedrijven uit de dienstverlening

Salaris van de RvB ging in die 5 jaar alleen maar omhoog
Ik zou als overheid een 3-sporen-beleid voeren

- vol inzetten op verduurzamen van het huizenpark en primair de focus op sociale huur
* maak 't maximale huurbedrag afhankelijk van 't energielabel, hoger energielabel is hoger maximumbedrag, want lagere energierekening
Vooral deze: per direct invoeren voor nieuwe en bestaande huur. Met automatisch verlaging van bestaande huur als je te hoog zit tov label

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32
Insert12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:37:
@rik86: niet alleen energiekosten zijn gestegen, ook boodschappen zijn inmiddels 10% duurder geworden. Om dan toch het geld goed te verdelen is een salarisverhoging van een vast bedrag in Euro's een mooie oplossing. In onze CAO (Metalektro) hadden we een paar jaar terug salarisverhogingen van EUR 116 en EUR 58 bruto. Voor lagere inkomens is de impact hiervan groter dan voor lagere inkomens, het bedrag moet je zelf bepalen natuurlijk. De een wel een salarisverhoging geven en de ander niet zou ik niet aan beginnen.

Verder toch op verschillende manieren proberen de gesprekken op gang te brengen. Dat kan via leidinggevenden in periodieke gesprekken die ze hebben met de medewerkers bijvoorbeeld. Zo had ik bij een vorige werkgever maandelijks een gesprek waarbij het ook wel eens over persoonlijke punten ging. Dat zou voor mij een mooie mogelijkheid geweest zijn om aan te geven als het financieel niet lekker ging. Het zo op de werkvloer delen is toch een hele grote drempel.
Ik zit op 1800 euro netto per maand (exclusief vakantiegeld en 13e maand) voor 28 uur per week en juist door alle cao stijgingen zijn mijn totale inkomsten minder geworden omdat de toeslagen ook rap minder worden, volgens mij amper 100 euro per maand nog. Uitgerekend om 32 of 36 uur (fulltime) te gaan werken maar dat werd per uur nog minder interessant of salaris nog iets omhoog maar daar verdampt veel van. 20 uur per week is qua inkomsten het interessant, daarboven betaal je eigenlijk je verloren toeslagen zelf terug maar aan 20 uur per week heeft mijn werkgever niks.

Mijn vaste lasten zijn zo'n 1000 euro per maand, waarschijnlijk iets meer dit jaar door de inflatie. Dan blijft er nog zo'n 800 euro per maand over voor boodschappen, kleding, vrije tijd en andere gewenste aankopen.

Ik rook en drink niet, ken wel veel mensen die dat doen en die klagen inderdaad altijd het hardst maar niemand verplicht je om te roken of drinken toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Deezers schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:04:

Ik rook en drink niet, ken wel veel mensen die dat doen en die klagen inderdaad altijd het hardst maar niemand verplicht je om te roken of drinken toch?
In onze huidige maatschappij doen een hoop mensen aan zelfmedicatie. Gewoon om het lege bestaan in onze hyper kapitalistische maatschappij aan te kunnen en de daaruit voortvloeiende vervreemding.

Veel zullen het niet onder woorden kunnen brengen waarom, maar vaak schuurt het ergens zonder dat ze het zelf doorhebben. Het gevoel een "square peg in a round hole" te zijn.

Ik zou willen dat ik een geintje maakte. :)
But what is needed now is a politicization of
much more common disorders. Indeed, it is their very
commonness which is the issue: in Britain, depression is now the
condition that is most treated by the NHS. In his book The Selfish
Capitalist, Oliver James has convincingly posited a correlation
between rising rates of mental distress and the neoliberal mode
of capitalism practiced in countries like Britain, the USA and
Australia.
In line with James's claims, I want to argue that it is
necessary to reframe the growing problem of stress (and distress)
in capitalist societies. Instead of treating it as incumbent on
individuals to resolve their own psychological distress, instead,
that is, of accepting the vast privatization of stress that has taken
place over the last thirty years, we need to ask: how has it
become acceptable that so many people, and especially so many
young people, are ill?
The 'mental health plague' in capitalist
societies would suggest that, instead of being the only social
system that works, capitalism is inherently dysfunctional, and
that the cost of it appearing to work is very high.
Stress? Als in hoe kom ik de maand door?
Depression is endemic.
It is the condition most dealt with by the National Health
Service, and is afflicting people at increasingly younger ages.
The number of students who have some variant of dyslexia is
astonishing. It is not an exaggeration to say that being a teenager
in late capitalist Britain is now close to being reclassified as a
sickness. This pathologization already forecloses any possibility
of politicization. By privatizing these problems - treating them
as if they were caused only by chemical imbalances in the
individual's neurology and/or by their family background - any
question of social systemic causation is ruled out.
Mark Fisher: Capitalist Realism.

Ook weer een mooi voorbeeld hoe alles op het individu wordt afgeschoven. Het is jij die niet goed genoeg je best doet als je niet mee kunt komen/leren/recyclen/bezuinigen en noem maar op.

Boekje komt uit 2009, lang voor Instagram. :)
https://time.com/4793331/...cial-media-mental-health/

[ Voor 63% gewijzigd door Sandor_Clegane op 22-07-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:13
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:39:
[...]

30k op jaarbasis, fulltime, is niet zo heel hoog toch? Dat is 2.300 per maand. En dat wordt uiteraard wel bepaald door m'n referentiekader, maar als ik bij m'n eigen werk zie, heb zo'n 450 collega's, daarvan zit er, op fulltimebasis, minder dan 1% onder die 30k per jaar.

En de laagste betaalde functies zijn dan functies als een telefoniste/receptioniste, administratief medewerkers, telefonische 1e-lijns helpdesk. Dat zijn functies waar je in theorie als je 't VMBO hebt afgerond ook gewoon op kunt starten. Dat is, dus incl. vakantiegeld en zo, op jaarbasis zo'n 25k netto, dat is 2.100 per maand. En ook dit soort functies is lastig in te vullen.

En ergens kom ik er dan niet helemaal uit waarom veel mensen niet rondkomen, zelfs met deze hoge energieprijzen. Ja, als je vanwege gezondheidsproblematiek in een uitkeringssituatie zit snap ik 't en zo zal er nog wel een aantal specifieke situaties zijn, maar verder kom ik er gewoon heel moeizaam uit qua plaatje.

Als ik het plaatje invul als 1-verdiener, weduwe, fulltime werken, 2 kids naar de BSO á 8 euro per uur, 40 uur per maand, dan kost je dat netto, na toeslagen zo'n 100 euro, huurhuis á 750 p.m. dan krijg je, buiten de kinderopvangtoeslag zo'n 600 euro aan toeslagen, dus netto 2.700 per maand.

Daarom dat ik echt denk dat voor veel mensen het om keuzes gaat. En dan is een keuze als maximaal lenen voor een huis en geen geld in isolatie steken er 1tje die niet zo heel makkelijk om te draaien is, maar wel een keuze.

Ik vind 't ook heel lastig inschatten hoe groot die groep dan is die onder bovenstaand plaatje zit qua inkomsten en waarom dan? Ik heb collega's die op fulltimebasis richting de 40k gaan en een loonsverhoging willen omdat de horeca beter betaald dan dat. Nu twijfel ik of dat waar is/ moet je waarschijnlijk op beroerde tijden werken, maar een salaris van 30k+ is tegenwoordig ook niet heel onbereikbaar meer volgens mij.

[...]

Dat maakt 'm daarom ook zo extra complex, want je wil 't tegelijkertijd ook wel rechtvaardig en uitlegbaar houden.
Het ging ook over € 55.000 jaar inkomen netto bijvoorbeeld
En €2300 netto per maand kan ik alleen maar van dromen, dan werk ik 40 uur per week en sta op om 5:15.
Dus ja voor mij is dat best veel geld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 22-07-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Insert12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Ik vind het alsnog een hoop geld eerlijk gezegd. Jaarlijks maak ik ook een rondje om te vergelijken en bij Ditzo heb ik nu m'n Aansprakelijkheid, Inboedel, Rechtsbijstand en Woonhuisverzekering voor samen EUR 395,46 per jaar. Jaarlijks nog EUR 20 cashback in verband met meerdere verzekeringen. Dat was eerder een hogere cashback trouwens, stilletjes hebben ze dat gewijzigd.

Aansprakelijkheid EUR 100 eigen risico, Inboedel EUR 500 eigen risico, Woonhuis EUR 500 eigen risico en EUR 375 eigen risico voor stormschade. In de vier jaar dat ik nu deze verzekeringen heb nog nooit het eigen risico aan hoeven spreken en dus al een hoop geld bespaard.
Je zou ook kunnen denken: Ik betaal al vier jaar véél geld aan een verzekeraar maar heb nog niets hoeven te claimen... Dat eigen risico kan dus hoger waardoor de premie omlaag gaat >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:48:
[...]

En €2300 netto per maand kan ik alleen maar van dromen, dan werk ik 40 uur per week en sta op om 5:15.
Ik bedoel bruto in mijn rekenvoorbeelden :) al kom je dan met toeslagen netto mogelijk wel vergelijkbaar uit - afhankelijk van gezinssamenstelling/ woonsituatie etc.

Edit: als ik minimumloon invul bij bruto/netto kom ik op 21k netto per jaar uit.
En vul ik datzelfde bedrag in bij toeslagen dan heb je bij een huurwoning van 750 p.m. als alleenstaande recht op ca 4K per jaar aan toeslagen. Dat is omgerekend 2.100 pm netto (wel vakantiegeld dan over 12 maanden uitgesmeerd).

Zit je veel lager terwijl je fulltime werkt, dan gaat er ergens iets niet goed denk ik

[ Voor 28% gewijzigd door rik86 op 22-07-2022 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:01
Dennahz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Het maakt geen verschil of hij nou het geld van ons krijgt of van een ander land. Zijn gas raakt hij wel kwijt.
Het enige verschil is dat wij nu in de ellende zitten. Eerlijk gezegd vind ik het nogal dom om dergelijke sancties te heffen tegen een land waar je eigenlijk afhankelijk van bent -> "don't you bite the hand that feeds you".
Het is inderdaad een beetje wrang. Wij willen z'n olie en gas niet meer kopen, waardoor we een soort kunstmatige schaarste creeren en de prijzen de lucht in schieten. Daar hebben we nu last van. Maar aan de andere kant, Putin koopt wapens met dat geld en maakt daarmee mensen dood. Is het dan niet een beetje onrealistisch om te gaan mekkeren over de energieprijs? Als we weer Russische olie kopen, dan gaat de energieprijs weer omlaag, maar vallen er meer doden in de Oekraine. Zo simpel is het.
Overigens ben ik natuurlijk wel van mening dat er wel "iets" gedaan moet worden, maar op deze manier helpen ze Europa naar de Filistijnen. We hebben dat gas voorlopig echt nog even nodig. Het is niet anders.
De regering kan niet veel doen. De hele energiemarkt is uitbesteed aan commerciele partijen en die zullen hun prijzen moeten bepalen op basis van de energiemarkt.

Maar wat je nu wel ziet is dat veel meer particulieren met verduurzaming bezig gaan. Warmtepompen, isolatie en zonnepanelen gaan als warme broodjes sinds de energieprijzen zo hoog zijn geworden. Blijkbaar is er toch echt een financiele prikkel nodig, want die dingen waren daarvoor ook te krijgen, maar niet veel mensen kochten ze. Door al die investeringen is er straks minder vraag naar energie. Ik denk daarom dat de prijzen wel weer gaan dalen. Het duurt misschien nog wel een jaar of 2, maar ze blijven niet altijd zo hoog.
En inleveren aan "pleziertjes"? Wat wil jij dan? Dat mensen gewoon naar hun werk gaan, thuis komen en op de bank zitten te wachten tot de volgende dag begint? Mogen mensen nog gewoon een normaal leven leiden? Een hobby is geen luxe. Een vakantie is geen luxe. Het is allemaal onderdeel van een normaal leven. Het zijn die dingen die mensen op de been houden.
Als je die luxe dingen kunt doen bij de gratie van een lage gasprijs, dan zorgen jouw luxe dingen er in dit geval voor, dat er meer doden vallen. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon een feit. En ik vind toch dat we dat niet moeten willen. Ook al verkoopt Putin de olie dan aan iemand anders, dan hebben wij (als Europa) in ieder geval geen bloed aan onze handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:30:
[...]

Ik bedoel bruto in mijn rekenvoorbeelden :) al kom je dan met toeslagen netto mogelijk wel vergelijkbaar uit - afhankelijk van gezinssamenstelling/ woonsituatie etc.

Edit: als ik minimumloon invul bij bruto/netto kom ik op 21k netto per jaar uit.
En vul ik datzelfde bedrag in bij toeslagen dan heb je bij een huurwoning van 750 p.m. als alleenstaande recht op ca 4K per jaar aan toeslagen. Dat is omgerekend 2.100 pm netto (wel vakantiegeld dan over 12 maanden uitgesmeerd).

Zit je veel lager terwijl je fulltime werkt, dan gaat er ergens iets niet goed denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje72 op 22-07-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Die 55k die ik aan gaf was bruto. Na aftrek leasekosten, belasting en pensioen zo'n 2750 netto per maand in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Insert12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:10:
[...]

Die 55k die ik aan gaf was bruto. Na aftrek leasekosten, belasting en pensioen zo'n 2750 netto per maand in mijn geval.
Ik snap het maar mensen met een laag inkomen hebben geen leasekosten, die kunnen amper een auto betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:30:
[...]

Ik snap het maar mensen met een laag inkomen hebben geen leasekosten, die kunnen amper een auto betalen.
Eens, ik klaag er ook zeker niet over. Al was 55k netto ook wel lekker geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

FreakNL

Well do ya punk?

Delerium schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Het terugbrengen van energie (en water) naar nuts-voorzieningen zou een goede eerste stap zijn. Helaas is het neoliberale beleid van 30 jaar niet snel terug te draaien, zeker niet zolang Rutte er zit.
Case in point
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Ofy_mJsBIfvh5jSprHY8yWra4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCZFaPJwb0RlE8UJ7ZyW58m4.jpg?f=fotoalbum_large

Wij gaan dus met pakweg 2 tot 3x modaal een (voor deze tijd) lachwekkend bedrag betalen (jaren 90 huis zonder aanvullend maatregelen zoals isolering of panelen of warmtepomp) en aan de andere kant van het spectrum liggen er gezinnen aan de geeuwhonger…

Kunnen we dit niet wat eerlijker verdelen misschien?

Nogmaals, ik klop mezelf niet op de borst hier, dit is puur timing en geluk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
@FreakNL

Uit pure nieuwsgierigheid: hoe kan het als het btw tarief van 21% naar 9% gaat en jij gaat 1/3e minder betalen?

Overigens gaan wij hier niets betalen voor energie. Met de zonnepanelen wekken wij momenteel genoeg op om de kosten van stadsverwarming, elektriciteit en water mee te dekken. Voelt wel een beetje wrang aan de ene kant, maar aan de andere kant: marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Geen flauw idee. Ik heb het termijnbedrag ook maar aangehouden, maar die staat al wat ruim ingeschat blijkbaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

FreakNL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Je mag het altijd aan een arm huishouden (bijv arme vrienden/familie) doneren natuurlijk :) Je hebt blijkbaar een poos geleden, door timing en geluk zoals je zegt, een keuze gemaakt die nu financieel gunstig uitvalt tov veel anderen. Het kan pijn doen als iemand zulke relatief lage bedragen ziet, maar goed, jij hebt er toch ook niet om gevraagd dat het nu zo loopt. Soms zit het mee, soms tegen, en nu dus dat eerste. Gebruik verschil als investering bijv isolatie voor als je contract afloopt, dat zal toch ook een keer aflopen en dan zit jij net zo 3x aan je huidige termijnbedrag, als je niks aan isolatie enzo doet. Je hebt dus door toeval wat meer tijd gekregen.

Ik heb dezelfde mail gekregen, maar dan met iets meer dan 1/3e van die bedragen :X We zijn dan ook zuinig, extra trui is al standaard. Dat het nog weer flink naar beneden gaat is ook toeval/geluk, ik sluit het liefst meerjarencontracten af omdat ik geen zin heb om me er elk jaar mee bezig te houden. Die kortingen die je elk jaar kon krijgen bij overstappen vond ik toch maar een raar systeem, zeker met al die nieuwe bedrijven met al dan niet shady tactieken om klanten te werven*. Nu nog tot zomer 2023 de tijd om te sparen/plannen te maken/af te wachten. En ja, nu heb ik opeens meer geld over dan vrienden/familie met vergelijkbaar inkomen, maar goed, da's ook maar tijdelijk.

* Bijv sneaky aan de deur een contract laten ondertekenen 'alleen maar om vrijblijvend meer informatie te krijgen', heeft eens 1 zo'n bedrijf geflikt bij een huisgenoot van mij. Bedrijf is ondertussen al 2x van naam veranderd om slechte imago kwijt te raken. Smerige bende.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Isoleren gaat nauwelijks iets opleveren, we gebruiken sowieso maar 450m3 gas..

Ik kan het wel aan familie gaan geven maar ik zou liever zien dat zoiets centraal geregeld is.

Dat jij en ik nu minder dan een euro de kuub betalen en anderen misschien wel 3 euro de kuub slaat gewoon nergens op.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2022 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

FreakNL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:22:
Isoleren gaat nauwelijks iets opleveren, we gebruiken sowieso maar 450m3 gas..

Ik kan het wel aan familie gaan geven maar ik zou liever zien dat zoiets centraal geregeld is.

Dat jij en ik nu minder dan een euro de kuub betalen en anderen misschien wel 3 euro de kuub slaat gewoon nergens op.
Mooi he? De vrije markt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
Deezers schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Ik zit op 1800 euro netto per maand (exclusief vakantiegeld en 13e maand) voor 28 uur per week en juist door alle cao stijgingen zijn mijn totale inkomsten minder geworden omdat de toeslagen ook rap minder worden, volgens mij amper 100 euro per maand nog. Uitgerekend om 32 of 36 uur (fulltime) te gaan werken maar dat werd per uur nog minder interessant of salaris nog iets omhoog maar daar verdampt veel van. 20 uur per week is qua inkomsten het interessant, daarboven betaal je eigenlijk je verloren toeslagen zelf terug maar aan 20 uur per week heeft mijn werkgever niks.
Dit vat het hele issue in Nederland wel samen. Weg moet die toeslagen!

Een beetje leunen op de maatschappij omdat ‘meer werken levert mij persoonlijk niet direct iets op’.

Vreselijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
PLAE schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:11:
[...]

Een beetje leunen op de maatschappij omdat ‘meer werken levert mij persoonlijk niet direct iets op’.

Vreselijk!
Als het sarcasme is zou ik dat even aangeven want het komt niet echt over op een forum.
Er is een groep mensen die zo "moeten" denken omdat er ergens een gebied is waar het financieel een te grote stap is om die onafhankelijkheid van een regeling te kunnen compenseren.

Het is namelijk niet zo dat mensen door meer te werken ineens 35% meer te besteden hebben, nee dat zijn euro's extra en sommigen zullen er onder de streep minder voor krijgen dan met een subsidie waar iedereen in principe recht op heeft.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Case in point
[Afbeelding]

Wij gaan dus met pakweg 2 tot 3x modaal een (voor deze tijd) lachwekkend bedrag betalen (jaren 90 huis zonder aanvullend maatregelen zoals isolering of panelen of warmtepomp) en aan de andere kant van het spectrum liggen er gezinnen aan de geeuwhonger…

Hier eigenlijk hetzelfde. Contract loopt nog tot oktober 2024 bij Vattenfall. Daarnaast verwacht ik de volgende eindafrekening ook nog eens een lager gasverbruik door isolatie. Volgend jaar weer, want ik isoleer gewoon rustig aan verder.

Puur geluk. Ik had vorig jaar ook weer voor een jaarcontract kunnen kiezen, maar soms laat ik "gut feeling" toch mede bepalen en dat zei "doe deze keer maar 3 jaar". Toevallig net voordat de boel klapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Hier eigenlijk hetzelfde. Contract loopt nog tot oktober 2024 bij Vattenfall. Daarnaast verwacht ik de volgende eindafrekening ook nog eens een lager gasverbruik door isolatie. Volgend jaar weer, want ik isoleer gewoon rustig aan verder.

Puur geluk. Ik had vorig jaar ook weer voor een jaarcontract kunnen kiezen, maar soms laat ik "gut feeling" toch mede bepalen en dat zei "doe deze keer maar 3 jaar". Toevallig net voordat de boel klapte.
Bij mij ook puur geluk.

Zat al meer dan 20 jaar bij Nuon op variabel. Nooit overgestapt. Anderhalf geleden besloten om toch maar eens naar groen gas en electra contract te gaan. Overgestapt naar VandeBron voor 3 jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
Bad Brains schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Als het sarcasme is zou ik dat even aangeven want het komt niet echt over op een forum.
Er is een groep mensen die zo "moeten" denken omdat er ergens een gebied is waar het financieel een te grote stap is om die onafhankelijkheid van een regeling te kunnen compenseren.

Het is namelijk niet zo dat mensen door meer te werken ineens 35% meer te besteden hebben, nee dat zijn euro's extra en sommigen zullen er onder de streep minder voor krijgen dan met een subsidie waar iedereen in principe recht op heeft.
Dank. Door er nog een schepje bovenop te doen laat je nog beter zien wat het probleem is. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:21:
[...]

..

jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Bij mij ook puur geluk.

Zat al meer dan 20 jaar bij Nuon op variabel. Nooit overgestapt. Anderhalf geleden besloten om toch maar eens naar groen gas en electra contract te gaan. Overgestapt naar VandeBron voor 3 jaar....
Nou ja hier ook, ik zat al sinds het jaar kruik met een variabel contract bij Eneco. Toen ik in oktober 2021 de CB/GC voor 3 jaar afsloot ging ik in eerste instantie zelfs omhoog met de tarieven t.o.v. mijn contract bij Eneco.. Dus daar twijfelde ik wel even over maar her-en-der waren er toch wel wat signalen dus ik heb gewoon mijn gemoed afgekocht.. Zeker ook omdat er mensen in dat topic de tip gaven dat een vast contract zo weer opengebroken is (tientjeswerk)...

Ik kan me echter ook voorstellen dat niet iedereen zich daarin kan/wil verdiepen.. Daarom zou ik liever zien dat we het gewoon verdelen over alle huishoudens, dan zouden we nu allemaal iets meer betalen maar zou er niet de kromme situatie onstaan dat sommigen een kwart tot 1/3e maandloon aan energie kwijt zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:48:
[...]

[...]

Nou ja hier ook, ik zat al sinds het jaar kruik met een variabel contract bij Eneco. Toen ik in oktober 2021 de CB/GC voor 3 jaar afsloot ging ik in eerste instantie zelfs omhoog met de tarieven t.o.v. mijn contract bij Eneco.. Dus daar twijfelde ik wel even over maar her-en-der waren er toch wel wat signalen dus ik heb gewoon mijn gemoed afgekocht.. Zeker ook omdat er mensen in dat topic de tip gaven dat een vast contract zo weer opengebroken is (tientjeswerk)...

Ik kan me echter ook voorstellen dat niet iedereen zich daarin kan/wil verdiepen.. Daarom zou ik liever zien dat we het gewoon verdelen over alle huishoudens, dan zouden we nu allemaal iets meer betalen maar zou er niet de kromme situatie onstaan dat sommigen een kwart tot 1/3e maandloon aan energie kwijt zijn...
Dat was ook precies wat bij mij de doorslag gaf: als de keuze voor 3 jaar slecht uitpakt, betaal ik de boete wel en stap ik gewoon weer over. Dat is een relatief klein risico.

Ik ben er niet zo van om elke keer als iets wat uit de klauwen loopt de verliezen maar te "socializen". Op de een of andere manier komt de rekening voor mijn keuzes altijd gewoon op mijn bord terecht. Maar als ik dan een keer "aan de beurt ben" met een mazzeltje, dan zitten er ineens allemaal mensen op mijn mazzeltje te azen. Ik zie ook nooit wat van de mazzeltjes voor anderen.

Als we nu de rekening zouden willen verdelen, dan hadden we de energiemarkt niet moeten privatiseren. Dat lijkt me dan ook de eerste voorwaarde om iets dergelijks te kunnen gaan doen: energie weer nationaliseren. Dan heb je meer controle. Die controle hebben we uit handen gegeven, dus is de invloed nu beperkt. Eigen schuld dikke bult: we hebben de winsten geprivatiseerd, dus die kun je nu niet aanwenden om de maatschappelijke verliezen mee op te vangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:59:
[...]

. Eigen schuld dikke bult: we hebben de winsten geprivatiseerd, dus die kun je nu niet aanwenden om de maatschappelijke verliezen mee op te vangen.
Waarbij het kromme wel speelt dat al die commerciële partijen in geval van nood wel bij de overheid aankloppen (bankcrisis anybody?0

Ik hoop vooral dat onze vrienden aan de rechterkant van het politieke spectrum nu onderhand eens geleerd hebben dat het niet slim (zeg maar dom) is om een eerste levensbehoefte / natuurlijk monopolie te privatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
PLAE schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:11:
[...]

Vreselijk!
20 uur per week hier! :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Waarbij het kromme wel speelt dat al die commerciële partijen in geval van nood wel bij de overheid aankloppen (bankcrisis anybody?0

Ik hoop vooral dat onze vrienden aan de rechterkant van het politieke spectrum nu onderhand eens geleerd hebben dat het niet slim (zeg maar dom) is om een eerste levensbehoefte / natuurlijk monopolie te privatiseren.
Klopt, dat is ook een beetje Trump-style: "privatise profits, socialize losses". En dat past ook prima bij NL, want Trump is een Republikein die in dit opzicht vooral het beste zou passen bij de "VVD-achtige clubs" binnen de Republikeinen. (Daar is natuurlijk nog een hoop meer over te zeggen, maar laat ik het hier maar bij houden, om niet te erg off topic te belanden.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Klopt, dat is ook een beetje Trump-style: "privatise profits, socialize losses". En dat past ook prima bij NL, want Trump is een Republikein die in dit opzicht vooral het beste zou passen bij de "VVD-achtige clubs" binnen de Republikeinen. (Daar is natuurlijk nog een hoop meer over te zeggen, maar laat ik het hier maar bij houden, om niet te erg off topic te belanden.)
Dit is niet echt Trump specifiek.

Jaren 60 MLK:
Whenever the government provides opportunities in privileges for white people and rich people they call it “subsidized” when they do it for Negro and poor people they call it “welfare.” The fact that is the everybody in this country lives on welfare. Suburbia was built with federally subsidized credit. And highways that take our white brothers out to the suburbs were built with federally subsidized money to the tune of 90 percent. Everybody is on welfare in this country. The problem is that we all to often have socialism for the rich and rugged free enterprise capitalism for the poor. That’s the problem.
2008 is wel een mooi voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandor_Clegane schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Dit is niet echt Trump specifiek.

Jaren 60 MLK:

[...]

2008 is wel een mooi voorbeeld.
Nee, niet specifiek. Maar hij is wel een handig voorbeeld, omdat bij hem elke subtiliteit ontbreekt. Lemon socialism is volgens mij redelijk tijdloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Nee, niet specifiek. Maar hij is wel een handig voorbeeld, omdat bij hem elke subtiliteit ontbreekt. Lemon socialism is volgens mij redelijk tijdloos.
"He says the quiet part out loud"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
De lage inkomens moeten vooral minder zeuren, en meer actief aan hun eigen situatie werken. Dan zou het allemaal al snel goed komen voor demeeste van die typesuitdeze bevolkingsgroep. Bijna altijd is het gebrek aan kennis (aldanniet uit luiheid of onbewust) of een verkeerde mindset het probleem.

Of ze willen dat er voor hun gezorgd zal worden Maar snappen/beseffen eigenlijk dat zoiets niet bestaat, en blijven altijd in hun situatie zitten. Van die types waar de oplossing altijd maar vanuit de overheid moet komen, verschrikkelijk vind ik dat. Ook gewoon geen medelijden mee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:39:
De lage inkomens moeten vooral minder zeuren, en meer actief aan hun zigen situatie werken. Dan zou het allemaal al snel goed komen voor demeeste van die typesuitdeze bevolkingsgroep. Bijna altijd is het gebrek aan kennis (aldanniet uit luiheid of onbewust) of een verkeerde mindset het probleem.

Of ze willen dat er voor hun gezorgd zal worden Maar snappen/beseffen eigenlijk dat zoiets niet bestaat, en blijven altijd in hun situatie zitten. Van die types waar de oplossing altijd maar vanuit de overheid moet komen, verschrikkelijk vind ik dat. Ook gewoon geen medelijden mee.
Dus je onderkent niet dat er mensen zijn die al nauwelijks geld overhielden en nu geconfronteerd worden met een energierekening die zo 200 euro per maand omhoog gaat?

Ik heb medelijden met jou, vanwege je gebrek aan empathie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Koppensneller schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Dus je onderkent niet dat er mensen zijn die al nauwelijks geld overhielden en nu geconfronteerd worden met een energierekening die zo 200 euro per maand omhoog gaat?

Ik heb medelijden met jou, vanwege je gebrek aan empathie.
Als je 66% minder gaat verbruiken blijft je energierekening hetzelfde. We zitten in de grootste energiecrisis sinds 1975. Dat zou toch duidelijk moeten zijn. Als je anno 2022 nog niet in energiezuinigheid hebt geinvesteerd dan leef je al 12 jaar onder een steen. En verdien je het van mijn part om nu extra hard getroffen te worden ja.

Tijdens de extreme energiecrisis kan 17c in de woonkamer met een trui ook perfect, en douchen in 2a3 minuten is voor iemand die het niet te besteden heeft ook haalbaar. Onze grootouders hadden koud water om te wassen! Of moet het voor zulk mensen nu ook al een recht zijn dan ze 24c kunnen stoken in de winter. Realiteitszin ajb...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Als je 66% minder gaat verbruiken blijft je energierekening hetzelfde. We zitten in de grootste energiecrisis sinds 1975. Dat zou toch duidelijk moeten zijn. Als je anno 2022 nog niet in energiezuinigheid hebt geinvesteerd dan leef je al 12 jaar onder een steen. En verdien je het van mijn part om nu extra hard getroffen te worden ja.

Tijdens de extreme energiecrisis kan 17c in de woonkamer met een trui ook perfect, en douchen in 2a3 minuten is voor iemand die het niet te besteden heeft ook haalbaar. Onze grootouders hadden koud water om te wassen! Of moet het voor zulk mensen nu ook al een recht zijn dan ze 24c kunnen stoken in de winter. Realiteitszin ajb...
|:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

[...]

Lekker investeren als je nauwelijks de eindjes aan elkaar geknoopt krijgt. Volgens mij snap je niet helemaal hoe krap sommigen het hebben en dat ze al jaren hun energievebruik proberen te minimaliseren. Je kunt niet eeuwig blijven kaasschaven op iets dat al minimaal is.

Maar het is altijd makkelijk om anderen te vertellen dat ze elke vorm van luxe (zoals warm water :?) maar even aan de kant moeten schuiven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Dude... 8)7 onder welke steen leef jij?

Je mag niet zelf investeren in isolatie/duurzaamheid van een huurwoning, dat is aan de woningcorporatie/verhuurder en al zouden ze het mogen zou ik niet weten waar ze dat van moeten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Kun je eens uitleggen hoe je, als je aan het einde van de maand 0 euro overhoudt, kunt investeren in energiezuinigheid?

Kun je eens uitleggen hoe je dat moet doen als je een huis huurt en de huisbaas weigert ook maar iets te investeren in isolatie?

Kun je eens uitleggen hoe je, als je van de dagelijkse stress om rond te komen in een vicieuze mentale cirkel komt, nog rationele lange termijn beslissingen kunt nemen?
In het boek ‘Scarcity, why having too little means so much’ (2013) tonen Harvard-econoom Sendhil Mullainathan en Princeton-psycholoog Eldar Shafir aan hoe schaarste een stressreactie kan veroorzaken en je zelfregulerend vermogen ernstig kan beperken.

Zij onderzochten de gevolgen van armoede en concluderen dat mensen die in armoede leven en schaarste ervaren, van dag tot dag leven, onverstandige beslissingen nemen en lijden aan tunnelvisie. Gebrek aan financiële middelen, dus schaarste aan geld, en de bijbehorende zorgen gaan namelijk gepaard met stress. En die stress blijkt het denk- en handelingsvermogen aan te tasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Dude... 8)7 onder welke steen leef jij?
en vermoedelijk de levensvisie aanhouden: Mijn succes is 100% mijn verdienste, jouw pech is 100% je eigen schuld

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 25-07-2022 11:03 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook gewoon minder energie vebruiken. Vroeger was heel normaal dat het ijs aan de binnenkant van je ramen stond winters.

Men is tegenwoordig erg verwend, ietsje minder kan ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:06:
Je kunt ook gewoon minder energie vebruiken. Vroeger was heel normaal dat het ijs aan de binnenkant van je ramen stond winters.

Waarom hebben mensen eigenlijk huizen? Vroeger was het ook heel gewoon om buiten te leven. Kun je je huur/hypotheek wegstrepen uit je huishoudboekje, dat zet pas zoden aan de dijk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Zo zo, dus als het aan jou ligt. Laat je iedereen met een minima inkomen, iedereen in de bijstand (alleenstaande moeder of niet), iedereen die 100% afgekeurd is en niet kan werken, iedereen die 70-80-90+ jaar oud is en moet rondkomen met een lullig aowtje, maar de *piep* genieten en sterf lekker maar in de kou.
Want ja, in de 18e eeuw had je geen warm stromend water ene waste jezelf ook in een rivier, dus hup spring in de gracht en was jezelf daar maar of wacht op een goede regenbui. :F :F :F

man man man, mensen die denken zoals jou, zouden ze nog harder moeten treffen in verhoogde belastingen om jouw geld naar deze mensen te sturen. Zodat ze ook eens een plakje kaas op hun brood kunnen kopen.

Denk toch na man voordat je iets zegt. Je bent nu puur Cruella aan het spelen hier.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Koppensneller schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Waarom hebben mensen eigenlijk huizen? Vroeger was het ook heel gewoon om buiten te leven. Kun je je huur/hypotheek wegstrepen uit je huishoudboekje, dat zet pas zoden aan de dijk!
Je kunt ook je kinderen aan het werk zetten. Heb je weer wat extra inkomsten om je rekeningen te betalen.

Was vroeger ook heel gewoon..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Je kunt ook je kinderen aan het werk zetten. Heb je weer wat extra inkomsten om je rekeningen te betalen.

Je kunt je vrouw ook voor het raam plaatsen met rood lampje erboven. Zo kun je ook je gasrekening betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Je kunt je vrouw ook voor het raam plaatsen met rood lampje erboven. Zo kun je ook je gasrekening betalen.....
En die restwarmte opvangen om de gasrekening te drukken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ArcticWolf schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:11:
[...]

En die restwarmte opvangen om de gasrekening te drukken }:O
Kijk...zo denken we dus aan efficiëntie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:06:

Tegenwoordig is het heel normaal dat het er aan de buitenkant op staat. Dat heet isolatie. Heel goed voor de energierekening, zo houden we het leven betaalbaar.

Een goed geïsoleerde woning zou voor iedereen normaal moeten zijn. Ook als het gerealiseerd wordt door de woningbouwvereniging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@jeroenkb @Xtr3me4me Kijk, dit is out of the box denken, nu komen we ergens. Ik denk dat @Galactic gelijk had en we gewoon vast zaten in traditioneel verwend denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Ik denk dat ik Galactic en die andere poster toch gelijk moet geven. Meer dan genoeg mogelijkheden om extra inkomsten te generen. Is ook echt des VVD's: de maakbare samenleving.

Echt heel erg dat er mensen zijn die zo'n bord voor hun kop hebben en geen greintje inlevingsvermogen.

@Koppensneller Was tot dezelfde conclusie gekomen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 25-07-2022 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

OF als side hustle, genoeg mensen die dat doen en het gekke is dat er genoeg mensen zijn die er voor willen betalen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:14:
[...]

OF als side hustle, genoeg mensen die dat doen en het gekke is dat er genoeg mensen zijn die er voor willen betalen. :D
Waarom is dat gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Het valt voor mij in hetzelfde straatje als naar de hoeren gaan: betalen voor seks. Zou ik nooit doen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Het valt voor mij in hetzelfde straatje als naar de hoeren gaan: betalen voor seks. Zou ik nooit doen. :')
Om te proberen het OT te krijgen: ook iets wat de lage inkomens zich niet kunnen veroorloven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:57
jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Om te proberen het OT te krijgen: ook iets wat de lage inkomens zich niet kunnen veroorloven ;)
Maar iets dat wel bevorderlijk is voor een goede (geestelijke) gezondheid. Wellicht moeten we toch eens denken aan hoersubsidie (copyright N. Amhali) als samenleving zijnde.. :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
[...]

Als je anno 2022 nog niet in energiezuinigheid hebt geinvesteerd dan leef je al 12 jaar onder een steen. En verdien je het van mijn part om nu extra hard getroffen te worden
dus er leven ca 3.3 miljoen huurders/ huishoudens al jaren onder een steen ??

volgens mij leef je zelf onder een steen

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 25-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Mr. Detonator schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:27:
[...]

dus er leven ca 5 miljoen huurders al jaren onder een steen ??
Niet direct, maar wel via hun woningbouwverenigingen. Maar die doen natuurlijk niets tot ze op de één of andere manier door een rechter worden gedwongen, want het kost nou eenmaal geld.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 25-07-2022 12:30 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Niet direct, maar wel via hun woningbouwverenigingen. Maar die doen natuurlijk niets tot ze op de één of andere manier door een rechter worden gedwongen, want het kost nou eenmaal geld.
Die door de verhuurderheffing de afgelopen jaren uitgekleed zijn zodat de regering dividendbelasting en andere voordeeltjes voor het zakenleven kon uitdelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
[...]

Volgens leef jij heel ver van de realiteit af. Die mensen hebben geen duizenden a tienduizenden euro’s over gehouden voor verduurzaming. Die krijgen in 12 jaar niet eens duizend euro gespaard. Laat staan dat ze geld over houden aan het einde van de maand.
Lees mijn eerdere post: Tux3.14 in "Lage inkomens en De Energierekening"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:29:
[...]

ik zit zelf gehuurd, en bij mij is dit jaar pas het dak geisoleerd, verder zijn de ramen aan de achterkant + balkondeur nog gewoon enkel glas, en trekt de voordeur in de winter krom

ramen en kozijnen vervangen zou ook dit jaar gebeuren maar is uitgesteld tot minimaal 2024 wegens te weinig werkvolk want iedereen moet HBO hebben 🤐

vertel mij maar eens hoe en wat ik moet regelen via de woningbouw ?

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 25-07-2022 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tux3.14 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Volgens leef jij heel ver van de realiteit af. Die mensen hebben geen duizenden a tienduizenden euro’s over gehouden voor verduurzaming. Die krijgen in 12 jaar niet eens duizend euro gespaard. Laat staan dat ze geld over houden aan het einde van de maand.
Lees mijn eerdere post: Tux3.14 in "Lage inkomens en De Energierekening"
De meesten van die mensen hebben nog niet eens de mogelijkheid om veel te verduurzamen. Als je gehuurd zit kun je niet op eigen houtje even de dakisolatie er in spijkeren en een warmtepomp ophangen.

Dan kun je hooguit je apparatuur zo veel mogelijk proberen te vervangen voor een energiezuinige variant, maar daar houdt het dan ook zo'n beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:38:
[...]

De meesten van die mensen hebben nog niet eens de mogelijkheid om veel te verduurzamen. Als je gehuurd zit kun je niet op eigen houtje even de dakisolatie er in spijkeren en een warmtepomp ophangen.

Dan kun je hooguit je apparatuur zo veel mogelijk proberen te vervangen voor een energiezuinige variant, maar daar houdt het dan ook zo'n beetje op.
Ja, in de meeste gevallen huren ze ja. Dan heb je ook nog aan de regels van de verhuurder te houden.
Maar ondanks dat, de lage inkomens hebben sowieso geen centen daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:46:
[...]

En dan trekken ze het ook nog als de energierekening ineens met honderden euro's omhoog gaat, de boodschappen fors duurder worden en van allerlei andere zaken de kosten ook fors omhoog gaan?
[...]

55k als eenverdiener is echt niet enorm ruim meer helaas. Tuurlijk, het is goed te doen als je de kosten onder controle kunt houden. Er hoeft helaas maar één ding tegen te zitten in de maand en het lukt al niet meer om geld te sparen en er moet ingeteerd worden op de spaarrekening. Even een reparatie aan het huis dat moet gebeuren bijvoorbeeld of een reparatie aan de auto, kost je zo weer honderden euro's tegenwoordig. Komen daar een hogere energierekening en duurdere boodschappen bij dan wordt het akelig krap.

Wij hebben vorige maand onze laatste privé auto verkocht en dat scheelt een slok op een borrel. Ondanks dat het maar een Fiat Punto was kostte die toch jaarlijks een hoop geld aan onderhoud. En dan deed ik nog een hoop via via waardoor het relatief goedkoop uit kwam.
Je voorbeelden geven weinig inlevingsvermogen aan voor mensen met minder inkomen.

Je hebt een spaarrekening waar je elke maand op kan sparen.
Je had meerdere priveauto's en als je ze zo noemt waarschijnlijk ook zakelijke auto's?

4500 per maand is best veel geld, ik vind het raar om te lezen dat je denkt dat je daarmee geen klappen kunt opvangen. Wij doen het met een stuk minder (met twee) en kunnen gewoon sparen, besparen etc. Ik voel me totaal niet arm.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 25-07-2022 12:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:09:
[...]

*knip* dit is geen HK

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 25-07-2022 13:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Kun je eens uitleggen hoe je, als je aan het einde van de maand 0 euro overhoudt, kunt investeren in energiezuinigheid?

Kun je eens uitleggen hoe je dat moet doen als je een huis huurt en de huisbaas weigert ook maar iets te investeren in isolatie?

Kun je eens uitleggen hoe je, als je van de dagelijkse stress om rond te komen in een vicieuze mentale cirkel komt, nog rationele lange termijn beslissingen kunt nemen?

[...]
De oplossing is eenvoudig doch simpel. Als je op het einde van de maand niet kunt sparen omdat je 0 euro overhoud, moet je dus eigenlijk zien dat je meer dan 0 euro overhoud. Elk surplus kan je immers sparen. Dat is de bedoeling toch, een surplus hebben. Ik kan me werkelijk niet inbeelden dat als je zo een royale uitkering krijgt als 1100 euro, je helemaal niets kan overhouden.
Koppensneller schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Lekker investeren als je nauwelijks de eindjes aan elkaar geknoopt krijgt. Volgens mij snap je niet helemaal hoe krap sommigen het hebben en dat ze al jaren hun energievebruik proberen te minimaliseren. Je kunt niet eeuwig blijven kaasschaven op iets dat al minimaal is.

Maar het is altijd makkelijk om anderen te vertellen dat ze elke vorm van luxe (zoals warm water :?) maar even aan de kant moeten schuiven.
Tja, ik zal het helaas wel weten, heb van 2005 tot 2007 geleefd op 600 euro per maand, daar moest de huur nog vanaf. Ervaringsdeskundige hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Xtr3me4me schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Zo zo, dus als het aan jou ligt. Laat je iedereen met een minima inkomen, iedereen in de bijstand (alleenstaande moeder of niet), iedereen die 100% afgekeurd is en niet kan werken, iedereen die 70-80-90+ jaar oud is en moet rondkomen met een lullig aowtje, maar de *piep* genieten en sterf lekker maar in de kou.
Want ja, in de 18e eeuw had je geen warm stromend water ene waste jezelf ook in een rivier, dus hup spring in de gracht en was jezelf daar maar of wacht op een goede regenbui. :F :F :F

man man man, mensen die denken zoals jou, zouden ze nog harder moeten treffen in verhoogde belastingen om jouw geld naar deze mensen te sturen. Zodat ze ook eens een plakje kaas op hun brood kunnen kopen.

Denk toch na man voordat je iets zegt. Je bent nu puur Cruella aan het spelen hier.
Oh mijn god, ik zou de eerste nog moeten ontmoeten die op 17C dood vriest, meen je dit nu serieus ;w

Zo verwend dat een trui niet meer goed genoeg is, nee laten we het een grondrecht maken dat iedereen in de winter in 24C in een t-shirt en korte broek mag kunnen zitten.

Energiecrisis hallo ;w ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Galactic op 25-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Oh mijn god, ik zou de eerste nog moeten ontmoeten die op 17C dood vriest, meen je dit nu serieus ;w

Zo verwend dat een trui niet meer goed genoeg is, nee laten we het een grondrecht maken dat iedereen in de winter in 24C in een t-shirt en korte broek mag kunnen zitten.
Want daar zit natuurlijk totaal niets tussenin. |:(

"Dan doe je toch een trui aan" is bijna een uitspraak van Marie-Antoinette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 16:32

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Een dienstplicht in welke vorm dan ook, hoort niet bij dit topiconderwerp. Indien mensen dat verder willen bespreken, kunnen ze daar een apart topic voor aanmaken. De posts die er nu over gingen heb ik uit het topic opgeruimd

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Tja, ik zal het helaas wel weten, heb van 2005 tot 2007 geleefd op 600 euro per maand, daar moest de huur nog vanaf. Ervaringsdeskundige hier.
Kun je hier iets meer context geven?

600 voor je eentje? Gezin? Was je student?
Hoeveel was je huur? Ziektekostenverzekering? Andere vaste lasten? Hoeveel heb je dan kunnen sparen in die tijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Je weet dat dat onderdeel is van elke beroepsopleiding? Wij noemen het tegenwoordig "stage lopen" en de gemiddelde scholier doet dat toch wel 2x.

Ook vind ik je voorbeelden niet bepaald best. Allemaal commercieel tegenwoordig. Dan heeft het niet zoveel meer met "sociaal" te maken. Dan wordt het gewoon gratis arbeid voor sommige bedrijven.
Als je stage gaat lopen blijf je nog steeds in je eigen bubbel.
Ik weet niet of verplichten van een dienstplicht een goed idee is. Daar heb ik te weinig over ingelezen om daar een oordeel over te geven. Maar een sociale dienstplicht zou voor bepaalde mensen geen slecht idee zijn. Het verbaast mij gewoon dat er zoveel mensen ver van de realiteit leven.

Net als mensen denken dat een auto, een mobiele telefoon, een pc en TV luxe zijn en wel zonder kunnen als het moet (hetgeen wat ik ook regelmatig in sommige Tweakers reacties lees).
We leven nou eenmaal in een maatschappij wat anders werkt dan begin 1900, toen iedereen en alles zich vooral lokaal konden redden. Maar nu heb je gewoon een auto nodig om bijvoorbeeld op het werk te komen, een telefoon om je baas te bellen dat je ziek bent, een PC voor je kinderen om school opdrachten te doen enzovoorts.
Tuurlijk, een BMW 5 serie en een iPhone zijn luxe. Maar een basis telefoon en een simpele Toyota zijn voor een groot deel van de bevolking gewoon noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:58:
[...]

Kun je hier iets meer context geven?

600 voor je eentje? Gezin? Was je student?
Hoeveel was je huur? Ziektekostenverzekering? Andere vaste lasten? Hoeveel heb je dan kunnen sparen in die tijd?
Te lang geleden, ik weet dat de huur rond de 200 euro was, de verwarming elektrisch en dat ik totaal 600 euro spendeerde. Mijn inkomen was toen 800 dus 200 euro kon ik sparen... de helft was studentenleven, het andere jaar was na het studeren. Maar dat maakt weinig verschil. Je moet altijd eten, en je verwarmingsbehoeften veranderen niet student ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:03
Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Te lang geleden, ik weet dat de huur rond de 200 euro was, de verwarming elektrisch en dat ik totaal 600 euro spendeerde. Mijn inkomen was toen 800 dus 200 euro kon ik sparen... de helft was studentenleven, het andere jaar was na het studeren. Maar dat maakt weinig verschil. Je moet altijd eten, en je verwarmingsbehoeften veranderen niet student ja of nee.
20+ jaar geleden of zo?
Ik ben iets meer dan 10 jaar geleden afgestudeerd en toen was de huur via de WBV al 325+ per maand (inclusief voorschot GWL).
Collegeld was iets van 175 per maand en verzekeringen na de zorgtoeslag iets van 100. Dus je was al zonder eten of wat dan ook al 600 per maand kwijt.

Inclusief eten, kleding, boeken, etc. ging het al richting de 800~850 per maand. En dat was nog zonder stappen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Duidelijk.

Denk niet dat er op dit moment ook maar iemand is die 200 euro huur betaalt. (De gemiddelde huur voor een sociale huurwoning per maand is €544,- (2019).(www.wonendoenwesamen.nl)

Dan blijft er al weinig over van die 600 euro.

Maar ik vermoed dat ik (en andere tweakers) je niet gaan overtuigen. Dus hou ik daar ook maar mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:08:
[...]

20+ jaar geleden of zo?
Ik ben iets meer dan 10 jaar geleden afgestudeerd en toen was de huur via de WBV al 325+ per maand (inclusief voorschot GWL).
Collegeld was iets van 175 per maand en verzekeringen na de zorgtoeslag iets van 100. Dus je was al zonder eten of wat dan ook al 600 per maand kwijt.

Inclusief eten, kleding, boeken, etc. ging het al richting de 800~850 per maand. En dat was nog zonder stappen!
Inderdaad.

Maar @Galactic zijn hele wereldbeeld is gebaseerd op n=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Duidelijk.

Denk niet dat er op dit moment ook maar iemand is die 200 euro huur betaalt. (De gemiddelde huur voor een sociale huurwoning per maand is €544,- (2019).(www.wonendoenwesamen.nl)

Dan blijft er al weinig over van die 600 euro.

Maar ik vermoed dat ik (en andere tweakers) je niet gaan overtuigen. Dus hou ik daar ook maar mee op.
Nee, gaat niet lukken. Want ik zit met de juiste mindset. Het is niet onze groep die onder een steen leeft hoor. Het is de groep van lage inkomens. Ik ken genoeg van dat soort mensen, en ik ken hun mentaliteit (en deze is hier op het forum ook al meedere keren bevestigd geweest naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Inderdaad.

Maar @Galactic zijn hele wereldbeeld is gebaseerd op n=1
Dat kan jij opmaken uit 3 forumpost van mij? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Dat kan jij opmaken uit 3 forumpost van mij? :?
Absoluut.

Net zoals jij:
Het is de groep van lage inkomens. Ik ken genoeg van dat soort mensen, en ik ken hun mentaliteit (en deze is hier op het forum ook al meedere keren bevestigd geweest naar mijn mening).
Alleen al het 'dat soort mensen' brrrrrrr.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 25-07-2022 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Nee, gaat niet lukken. Want ik zit met de juiste mindset. Het is niet onze groep die onder een steen leeft hoor. Het is de groep van lage inkomens. Ik ken genoeg van dat soort mensen, en ik ken hun mentaliteit (en deze is hier op het forum ook al meedere keren bevestigd geweest naar mijn mening).
Volgens mij lees je alleen de berichten die je wilt lezen. Lees rustig het topic is nog is door, het tegendeel is waar.
Sowieso slaat jou vergelijking nergens op. Je vergelijkt een studentenhuur en een sociale woning huur met elkaar. Dat is al totaal anders leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
In mijn geval ben ik blij dat ik de afgelopen 2 jaar het geld voor investeringen heb gehad.
Ik wil niet weten wat ik had moeten betalen zonder de vloerisolatie en het na-isoleren van de deuren en ramen.
Dit sloeg het gasverbruik met 20~25% omlaag. Gecombineerd met de airco's zodat ik gericht 1 ruimte kan verwarmen.
En dan binnenkort de panelen op het dak.

Mijn energiecontract liep afgelopen december af....

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 25-07-2022 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Galactic schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Je moet wel oppassen met dergelijke generalisaties. Ik ben zelf ook super streng voor echte slampampers en nietsnutten, maar op deze manier communiceren werkt niet. Je kunt niet beweren de wijsheid in pacht te hebben of van elke uitkerings-ontvanger weten hoe de vork in de steel zit. Je komt op mij over als een soort van Archie Bunker.

Probeer je eens wat meer te verplaatsen in je medemens en hun beweegredenen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[zelf regulatie toegepast]

[ Voor 94% gewijzigd door jeroenkb op 25-07-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
En stel nu dat alle mensen met laag inkomen en in een huurwoning allemaal beslissen om hun nutsvoorzieningen niet meer te betalen. Of enkel betalen wat ze kunnen missen als blijk van goede wil.

Een facebookgroep oprichten kost niets.

Pakweg 100.000 gezinnen in 1 keer die deze keuze maken.

Wat zou er dan gebeuren ?
Ze zullen aanmaningen krijgen.
Ze zullen brieven van de deurwaarder/incasso krijgen.
...
Zullen ze echt afgesloten worden?

En wat als diegene die het net krap wel kunnen betalen denken: als zij het doen, dan ik ook...

Dan zullen er energieleveranciers failliet gaan als ze geen ondersteuning krijgen van de overheid, eventueel genationaliseerd als ze eigen productiemiddelen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Wozmro op 25-07-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wozmro schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:38:
En stel nu dat alle mensen met laag inkomen en in een huurwoning allemaal beslissen om hun nutsvoorzieningen niet meer te betalen. Of enkel betalen wat ze kunnen missen als blijk van goede wil.

Een facebookgroep oprichten kost niets.

Pakweg 100.000 gezinnen in 1 keer die deze keuze maken.

Wat zou er dan gebeuren ?
Ze zullen aanmaningen krijgen.
Ze zullen brieven van de deurwaarder/incasso krijgen.
...
Zullen ze echt afgesloten worden?

En wat als diegene die het net krap wel kunnen betalen denken: als zij het doen, dan ik ook...
Die gedachtengang kun je natuurlijk ook toepassen op woningbouwverenigingen en zelfs op hypotheekverstrekkers.

Leuke manier om te zorgen dat je hele economie omvalt. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Galactic is duidelijk van het Angelsaksisch model...

Ik heb daar helemaal niets mee maar feit is wel dat we als land steeds meer die richting opgaan.

Natuurlijk zijn er "slampampers" in de onderste regionen van de inkomens.. Maar het merendeel zijn gewoon mensen in de zorg, vuilnismannen, onderwijs, horeca etc.. En laten die nou vaak in van die arbeidershuisjes wonen zonder enige vorm van isolatie... 20-30 jaar geleden zouden we die niet laten stikken maar we gaan idd steeds meer naar het Angelsaksische model.. Ook niet gek, als de VVD al sinds 1994 (!) als grotere partij in de coalitie zit (op een interbellum van 4 jaar na)...

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2022 14:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FreakNL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:42:
@Galactic alactic is duidelijk van het Angelsaksische model...

Ik heb daar helemaal niets mee maar feit is wel dat we als land steeds meer die richting opgaan.

Natuurlijk zijn er "slampampers" in de onderste regionen van de inkomens.. Maar het merendeel zijn gewoon mensen in de zorg, vuilnismannen, onderwijs, horeca etc.. En laten die nou vaak in van die arbeidershuisjes wonen zonder enige vorm van isolatie... 20-30 jaar geleden zouden we die niet laten stikken maar we gaan idd steeds meer naar het Angelsaksische model.. Ook niet gek, als de VVD al sinds 1994 (!) als grotere partij in de coalitie zit (op een interbellum van 4 jaar na)...
"Ik kon prima rondkomen van 600 in de maand" (op een studentenkamer van 200 euro, vijftien jaar geleden).

"Arme mensen moeten de verwarming gewoon niet op 24 graden zetten en eens kijken hoe snel ze geld overhouden aan het eind van de maand".

Elfhonderd euro bijstand en toeslagen is geen vetpot. Zorgverzekering: 125. Energie: 125. Internet en mobiel: 50. Huur: 500. Gefeliciteerd, nu heb je nog 300 euro over voor eten, kleding, onderhoud en sparen.

Er is een reden dat ik dergelijke topics niet meer lees, want de gemiddelde Tweaker heeft nou eenmaal het inlevingsvermogen van een vuilniszak afgedankte kleding, en dat wordt daarin keer op keer bevestigd.

Eng dat zulke mensen dan ook mogen stemmen, en trappen in het extreemrechtse gedachtegoed dat die ellende de arme mensen allemaal zelf is aan te rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 25-07-2022 14:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Maar het is toch prima leven als je alleen water uit de kraan en brood in de broodtrommel hebt? En 2 sets kleren van de kringloopwinkel? Plus een dekentje, dan hoef je ook niet te stoken, dus gewoon niet zeuren... |:(

Sure, je gaat niet dood, maar over kwaliteit van leven kun je dan ook echt niet spreken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Want daar zit natuurlijk totaal niets tussenin. |:(

"Dan doe je toch een trui aan" is bijna een uitspraak van Marie-Antoinette.
Dat zijn uitspraken voor mensen die zelf gewoon lekker in een verwarmde woning zitten en de energierekening makkelijk kunnen betalen. Zoals eigenlijk het grootste deel hier op Tweakers :)

Ken verschillende mensen die hun verwarming op 18-19 hebben staan in de winter. Eigenlijk al jaren. Voor die mensen zijn deze gasprijzen rampzalig en ik vind dat deze mensen, die eigenlijk amper iets over hebben in de maand, geholpen moeten worden. Een warm huis in de winter is geen luxe. Net als een auto of een pc/laptop met internet geen luxe zijn. Probeer maar eens je planning rond te krijgen met een stel kinderen die naar school moeten, terwijl je ook naar je werk moet s 'ochtends. Leuk hoor, met het OV :+

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Nu kan ik het prima betalen, maar ik heb evengoed mijn verwarming in de winter op 17 a 18 graden.
Ik zie geen enkele reden om het warmer dan dat te stoken, op mijn thuiskantoor na.

Als je nu 14~15 graden zei, ja dat is koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:46:
Even een reparatie aan het huis dat moet gebeuren bijvoorbeeld of een reparatie aan de auto, kost je zo weer honderden euro's tegenwoordig. Komen daar een hogere energierekening en duurdere boodschappen bij dan wordt het akelig krap.
Uh, kan aan mij liggen maar is daar een spaarrekening niet juist voor? Je zet geld opzij voor leuke dingen maar ook overziene dingen. Ik heb mijn zonnepanelen ook van mijn spaarrekening betaald. Die 4K heb ik ook 'over' op het einde van de maand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
JustFogMaxi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Uh, kan aan mij liggen maar is daar een spaarrekening niet juist voor? Je zet geld opzij voor leuke dingen maar ook overziene dingen. Ik heb mijn zonnepanelen ook van mijn spaarrekening betaald. Die 4K heb ik ook 'over' op het einde van de maand...
Ja, maar het leven is tegenwoordig zo duur geworden dat een hoop mensen amper of niet kunnen sparen.
Ik was dit jaar ook niet blij dat de overheid ons even een aftrekpost van ongeveer 4K door de neus boorde (aftrekpost studiekosten).
Nu kunnen we dat opvangen, maar dat gaat wel ten koste van bijvoorbeeld restaurant-bezoek.

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 25-07-2022 15:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

JustFogMaxi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Als je van je minimale inkomen elke maand net een paar tientjes over houdt dan wordt het toch lastig vullen van die spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

hackerhater schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:06:
[...]

Ja, maar het leven is tegenwoordig zo duur geworden dat een hoop mensen amper of niet kunnen sparen.
Sorry het klonk alsof je zei dat de spaarrekening alleen voor leuke dingen wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
JustFogMaxi schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Sorry het klonk alsof je zei dat de spaarrekening alleen voor leuke dingen wilt gebruiken.
Het gaat niet over mij. Als zelfstandige verdien ik meer dan genoeg. Ik kan zelfs mijn partner door het HBO heen loodsen zonder lening (die afgeschafte aftrekpost).
Evengoed is even 4K meer belasting moeten betalen niet fijn. Vooral als je alleen-verdiener bent.

Maar mensen met een veel lager inkomen zitten wel in de problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 25-07-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:10
Ik ken al wel mensen die aan het puzzelen zijn als de huur een aantal euro's omhoog gaat. Laat staan dus de energierekening x2 waar het bij veel op neer zal komen. Eentje loopt al bij de voedselbank dus veel marge heb je dan ook niet echt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Van mij mag je spitten hoor, ik hoef me niet te schamen, het werd publiek gepost dusja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
FreakNL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:42:
@Galactic is duidelijk van het Angelsaksisch model...

CodeCaster schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:46:
[...]

"Ik kon prima rondkomen van 600 in de maand" (op een studentenkamer van 200 euro, vijftien jaar geleden).

"Arme mensen moeten de verwarming gewoon niet op 24 graden zetten en eens kijken hoe snel ze geld overhouden aan het eind van de maand".

Elfhonderd euro bijstand en toeslagen is geen vetpot. Zorgverzekering: 125. Energie: 125. Internet en mobiel: 50. Huur: 500. Gefeliciteerd, nu heb je nog 300 euro over voor eten, kleding, onderhoud en sparen.

Er is een reden dat ik dergelijke topics niet meer lees, want de gemiddelde Tweaker heeft nou eenmaal het inlevingsvermogen van een vuilniszak afgedankte kleding, en dat wordt daarin keer op keer bevestigd.

Eng dat zulke mensen dan ook mogen stemmen, en trappen in het extreemrechtse gedachtegoed dat die ellende de arme mensen allemaal zelf is aan te rekenen.
Klopt, zolang je zelf niet in die situatie zit is 't lastig in leven, maar aan de andere kant vind ik 't ook lastig inschatten waarom een vuilnisman, medewerker in de zorg of onderwijs niet rond kan komen.

Als je nu start als vuilnisman zit je op ca. 2.000 bruto per maand, met vakantiegeld en eindejaarsuitkering van 3,25% is dat 26.700. Werknemersbijdrage pensioen bij dit salaris ca. 80 p.m.

Dan zit je netto op 1.900 per maand (en vakantiegeld en eindejaars is dan 0).

Bij een huurhuis van 750 per maand en 2 kinderen onder de 10 en een partner die niet werkt kom je op 't volgende plaatje uit

Uitgaven
- Huur 750,-
- Zorgverzekering 220,- (geen verhoogd eigen risico)
- GWL 300,-
- Overige verzekeringen 50,-
- Internet/tv/telefoon 50,-
Totaal vaste lasten: 1.370

Inkomsten
- Salaris: 1.900
- Huurtoeslag: 298
- Kindgebonden budget: 193
- Zorgtoeslag: 174
- Kinderbijslag: 2.000 per jaar bij 2 kids, 166 p.m.
Totaal inkomsten: 2.731

Saldo na vaste lasten 1.360

Daar zou toch prima rond van te komen moeten zijn en ook een energiestijging van op te vangen moeten zijn?

En ja, als je in een uitkeringssituatie zit en een aantal specifieke gevallen zal dit er beroerder uitzien, maar in grote lijnen lijkt dit me toch niet extreem lastig?

Ik heb echt het gevoel dat ik ergens wat mis in deze discussie. Kosten over 't hoofd zie? Inkomsten te hoog reken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
rik86 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:39:
[...]

[...]

Klopt, zolang je zelf niet in die situatie zit is 't lastig in leven, maar aan de andere kant vind ik 't ook lastig inschatten waarom een vuilnisman, medewerker in de zorg of onderwijs niet rond kan komen.

Als je nu start als vuilnisman zit je op ca. 2.000 bruto per maand, met vakantiegeld en eindejaarsuitkering van 3,25% is dat 26.700. Werknemersbijdrage pensioen bij dit salaris ca. 80 p.m.

Dan zit je netto op 1.900 per maand (en vakantiegeld en eindejaars is dan 0).

Bij een huurhuis van 750 per maand en 2 kinderen onder de 10 en een partner die niet werkt kom je op 't volgende plaatje uit

Uitgaven
- Huur 750,-
- Zorgverzekering 220,- (geen verhoogd eigen risico)
- GWL 300,-
- Overige verzekeringen 50,-
- Internet/tv/telefoon 50,-
Totaal vaste lasten: 1.370

Inkomsten
- Salaris: 1.900
- Huurtoeslag: 298
- Kindgebonden budget: 193
- Zorgtoeslag: 174
- Kinderbijslag: 2.000 per jaar bij 2 kids, 166 p.m.
Totaal inkomsten: 2.731

Saldo na vaste lasten 1.360

Daar zou toch prima rond van te komen moeten zijn en ook een energiestijging van op te vangen moeten zijn?

En ja, als je in een uitkeringssituatie zit en een aantal specifieke gevallen zal dit er beroerder uitzien, maar in grote lijnen lijkt dit me toch niet extreem lastig?

Ik heb echt het gevoel dat ik ergens wat mis in deze discussie. Kosten over 't hoofd zie? Inkomsten te hoog reken?
Huurtoeslag met 750 euro huur? Als je al dat bedrag kan krijgen en niet meer moet betalen.
En 2000 bruto? Maak daar eens 1700 bruto van voor een starter: https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/vuilnisman

Verder: vervoer?

Dan zit je al op 610 euro minder inkomsten. Je kan er van rondkomen ja, maar er moet niks groots gebeuren want dan ga je nat.

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 25-07-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Die gedachtengang kun je natuurlijk ook toepassen op woningbouwverenigingen en zelfs op hypotheekverstrekkers.

Leuke manier om te zorgen dat je hele economie omvalt. ;)
Dus de economie zou in elkaar vallen als mensen met lage/de laagste inkomens hun rekeningen niet meer betalen?
Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.