jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:40:
[...]
Helder. Excuus.
[...]
Eens. Als maatschappij hebben we een groot probleem. Zit wat mij betreft voor een groot deel in het op de juiste manier belonen van beroepen die echte waarde toevoegen. Dus omhoog met de salarissen voor de verpleegsters, secretaresses etc etc.
Voorbeeld dat ik mooi blijf vinden:
Bankstaking in Ierland in de jaren 70. 6 maanden later stoppen de stakers. De samenleving had zich zonder grote problemen aangepast
Vuilnisstaking in New York jaren 80. 7 dagen na begin staking werd de Nationale Garde ingeschakeld.
Ergens klopt er dan iets niet als we de vuilnisophalers minder betalen dan de bankmedewerkers....
Klopt, dat is, helaas, de wet van vraag en aanbod gecombineerd met 't feit dat bepaalde beroepsgroepen, met name managerslagen (waar ik zelf ook toe behoor...) wat beter zijn in zichzelf te verkopen en dan heb je ook al snel "ja, de markt betaalt dit voor m'n werk"
En ergens vind ik 't wel mooi dat die marktwerking nu als een boemerang terug lijkt te komen bij werkgevers. Bij krapte moet je dus maar meer betalen en worden de nuttige banen hopelijk wat beter gewaardeerd.
Blijft de uitdaging, hoe zorgen we ervoor dat de laagste inkomens naar zo'n inkomen toegaan dat ze de stijgende energielasten kunnen betalen. Want die blijven in een onmogelijke spagaat zitten.
Die hebben én over 't algemeen de minste reserves (en ruimte qua uitgaven patroon en spaargeld) om zoiets op te vangen en ook de minste ruimte om kosten te beïnvloeden, want vaak in een huurhuis, dus weinig invloed op isolatie.
Ik zou als overheid een 3-sporen-beleid voeren
- enerzijds direct de energiekosten verlagen door bijv. de teruggave energiebelasting te verhogen/ evt. de prijzen te maximeren
- anderzijds een generieke, maar wel gebaseerd op verzamelinkomen en vermogen, toeslag die iedereen krijgt. Formule vergelijkbaar met de zorgtoeslag, maar misschien iets meer een knik erin en wat andere bedragen. Bijv. tot 20k 200 per maand, vervolgens tot 30k aflopend naar 100 per maand en tot 60k aflopend naar 0 of zo
- vol inzetten op verduurzamen van het huizenpark en primair de focus op sociale huur
* maak 't maximale huurbedrag afhankelijk van 't energielabel, hoger energielabel is hoger maximumbedrag, want lagere energierekening
* maak dat de huur verhoogd mag worden bij een verbetering van 't energielabel, waarbij dat maximaal vergelijkbaar is met de energiebesparing/ evt. iets lager
* stel massaler energiebesparingsleningen beschikbaar waarbij leennormen minder leidend worden en energie(rekening)besparing leidend wordt. En prioriteer (en qua hoogte van 't rentepercentage en misschien sowieso wel wie voorrang heeft) hierbij woningen tot bijvoorbeeld de NHG-grens met een energielabel van C of lager.
* zorg dat er zo snel mogelijk voldoende vak personeel opgeleid wordt om deze energiebesparingstransitie vorm te geven.
Dan los je én de korte-termijn-pijn op en verklein je deze problematiek ook enorm naar de toekomst.
En persoonlijk zou ik ook de gaskraan in Groningen weer beperkt open zetten als Rusland te weinig levert, om op die manier de energieprijzen te drukken, waarbij ca. de helft van de opbrengsten naar de Groningers gaan, ca. een kwart naar een fonds om de laagste inkomens te steunen en ca. een kwart in een fonds voor de energietransitie