Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.942 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Het inkomen van 55k past precies in het nieuws wat Nibud vorige week verspreidde: ook modale en bovenmodale inkomens krijgen het moeilijk. Ik snap de reactie op deze plek daarom volledig. Met 55k houd je niet dermate veel over dat je allerlei inflatieklappen op kunt vangen.

Wij doen het zelf met 58k bruto op één salaris. Gelukkig wel met lease auto (geen privé auto) en nog een goedkoop energiecontract voor de komende 2,5 jaar. Anders was het echt al krap geworden. Nu kunnen we prima rond komen én sparen.
Sorry? |:(
Geen vakantie, niet uit eten en wat vaker het huismerk pakken in de supermarkt. Ik heb het idee dat juist deze groep (qua inkomen) het echt moeilijk krijgt omdat ze daadwerkelijk iets moeten opgeven wat ze niet willen. Iets dat de lagere inkomens (waar dit topic voor is) al niet had.
Bouke-p schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Ik ben 1verdiener, systeembeheerder en verdien 55k per jaar. Wel een koophuis, maar relatief goedkoop (iets minder dan 800pm hypotheek).

Ik heb niet zomaar een paar 1000,- liggen voor zonnepanelen. Wel al mn spouw en vloer laten isoleren, maar nu ff geen geld meer voor zonnepanelen. Laat staan een warmtepomp of aircos.
Daarnaast staat mn woning ook verkeerd voor panelen.
Dus geen andere optie dan bijna 400 per maand overmaken naar Eneco(was 180). Sparen word dus nog lastiger.

Ik gok zo dat ik niet uniek ben hiermee,maar zoals vaak weer buiten de boot val kwa regelingen.
Omdat de eerste reply op dit bericht was toch even reageren: Je kunt met de hypoteek verstrekker eens in gesprek gaan, als je toch zonnepanelen zou installeren kun je vaak een gunstige lening hiervoor krijgen. Ja, je maandbedrag voor de hypotheek gaat omhoog, echter je energiekosten waarschijnlijk omlaag, goed rekenen wat ze kunnen opleveren en je bent er.

[ Voor 7% gewijzigd door Joyous-P op 21-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:30
tuinïnen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Ik ben heel serieus en dat zeg ik vanuit de praktijk, daarom durf ik ook wel tegen het algemene sentiment in te gaan. Ik zie jaarlijks honderden budgetten van huishoudens voorbij komen, en de problemen zitten bij 95% bij het ongecontroleerde uitgeven. De buurman heeft dit dus ik moet dat ook hebben/kunnen. Even iets op afbetaling kopen.. ik moet 5 abonnementen hebben want anders mis ik de nieuwste series, abonnement bij de sportschool, 5x per jaar nieuwe kleren. (Lease)auto is ook belangrijk, mobiel abonnement van 10 euro + etc etc. Al die onzinnigheden .

Als je vervolgens de rem erop trapt en mensen weer gewoon normaal gaan leven en uit de 'ratrace' stappen zorgt dit vaak voor een grote opluchting en blijft er opeens geld over.

Zoals gezegd is er wel een kleine groep (+/- 1550-1700 eu netto alleenstaand) die echt wat minder uitkomt hoeveel je ook gaat bezuinigen. Daar moet wel een oplossing voor komen.
En dan trekken ze het ook nog als de energierekening ineens met honderden euro's omhoog gaat, de boodschappen fors duurder worden en van allerlei andere zaken de kosten ook fors omhoog gaan?
Joyous-P schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Sorry? |:(
Geen vakantie, niet uit eten en wat vaker het huismerk pakken in de supermarkt. Ik heb het idee dat juist deze groep (qua inkomen) het echt moeilijk krijgt omdat ze daadwerkelijk iets moeten opgeven wat ze niet willen. Iets dat de lagere inkomens (waar dit topic voor is) al niet had.

[...]

Omdat de eerste reply op dit bericht was toch even reageren: Je kunt met de hypoteek verstrekker eens in gesprek gaan, als je toch zonnepanelen zou installeren kun je vaak een gunstige lening hiervoor krijgen. Ja, je maandbedrag voor de hypotheek gaat omhoog, echter je energiekosten waarschijnlijk omlaag, goed rekenen wat ze kunnen opleveren en je bent er.
55k als eenverdiener is echt niet enorm ruim meer helaas. Tuurlijk, het is goed te doen als je de kosten onder controle kunt houden. Er hoeft helaas maar één ding tegen te zitten in de maand en het lukt al niet meer om geld te sparen en er moet ingeteerd worden op de spaarrekening. Even een reparatie aan het huis dat moet gebeuren bijvoorbeeld of een reparatie aan de auto, kost je zo weer honderden euro's tegenwoordig. Komen daar een hogere energierekening en duurdere boodschappen bij dan wordt het akelig krap.

Wij hebben vorige maand onze laatste privé auto verkocht en dat scheelt een slok op een borrel. Ondanks dat het maar een Fiat Punto was kostte die toch jaarlijks een hoop geld aan onderhoud. En dan deed ik nog een hoop via via waardoor het relatief goedkoop uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:35
Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Je bent toch niet serieus? Dit is al zo vaak ontkracht in dit topic en bevat precies de essentie van deze post |:(

[...]
Als ik zie hoe bomvol het terras elk weekend hier is, met mensen die een drankje a 3,5 euro wegtikken,
Dan valt het met het omvallen van modaal/boven modaal wel mee met het besteedbaar inkomen. Er is geen tafeltje meer vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39

Agent47

I always close my contracts.

Bouke-p schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Ik ben 1verdiener, systeembeheerder en verdien 55k per jaar. Wel een koophuis, maar relatief goedkoop (iets minder dan 800pm hypotheek).

Ik heb niet zomaar een paar 1000,- liggen voor zonnepanelen. Wel al mn spouw en vloer laten isoleren, maar nu ff geen geld meer voor zonnepanelen. Laat staan een warmtepomp of aircos.
Daarnaast staat mn woning ook verkeerd voor panelen.
Dus geen andere optie dan bijna 400 per maand overmaken naar Eneco(was 180). Sparen word dus nog lastiger.

Ik gok zo dat ik niet uniek ben hiermee,maar zoals vaak weer buiten de boot val kwa regelingen.
Same here, alleen wel samenwonend, minder salaris als U en ook variabel contract :'(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Bouke-p schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Ja leuk verhaal, ik ken een aantal van die lage inkomens van dichtbij. Die hebben dankzij toeslagen, potjes en voedselbank meer vrij te besteden dan ik.

Die komen dan ook nog eens in aanmerking voor allerlei hulp(budget coaches en weet ik wat nog meer).

Er mag best wat meer aandacht zijn voor mensen met een vergelijkbaar inkomen als dat van mij. En ja ik kan t nog betalen en hou nog wel wat over..maar dat komt vooral door het kiezen van een goedkope isp, sim only en op hbo max (3,99) geen streamingdiensten of tv abbo.

Maar de onderkant niet opzadelen met een schuldenberg? Ik mag dus wel in de problemen komen dankzij de idioot hoge brandstof (EV is geen optie)en gas/electra prijzen?

Ik word er serieus pissig van dat er altijd gezegd word dat je vanaf een bepaald inkomen niet mag klagen.
Ik ken ook iemand die een Wajong uitkering heeft. Die heeft hij vanaf zijn 16e, voor zover ik begreep worden die nu niet meer " uitgedeeld" . Die jongen hoeft niet te werken en krijgt overal vanuit potjes subsidie op. Die staat bewust onder bewind omdat hij niet met geld om kan gaan, maar heeft een hele hoop spaargeld omdat die simpel leeft en overal dus subsidie op krijgt.

Die zegt ook tegen mij: Heel hard, maar ik heb het momenteel beter dan jij, jij krijgt nergens een subsidie of vergoeding op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
aljooge schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Als ik zie hoe bomvol het terras elk weekend hier is, met mensen die een drankje a 3,5 euro wegtikken,
Dan valt het met het omvallen van modaal/boven modaal wel mee met het besteedbaar inkomen. Er is geen tafeltje meer vrij.
Dat zie je verkeerd, dat zijn de thuiswonenden die geen huis kunnen krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Señor Sjon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Het vervelende is dat we met onze 40 jaar loonmatiging wel elke keer de start meemaken (inflatie), maar niet de navenante loonstijging want die wordt vanwege onze concurrentiepositie, loonprijsspiraal, etc tegengehouden. Zo zijn wel al een paar stappen misgelopen wat dus effectief de burger verder op achterstand zet. De crisis in 2009-2013 kwam niet door zo'n loonprijsspiraal, maar had wel dalende lonen tot gevolg.

[...]

Als eenverdiener met gezin behoor je in het huidige belastingstelsel tot de doelgroep die relatief veel betaalt. Je kan in het huidige stelsel beter met z'n tweeën 27.500 verdienen per persoon dan 1x 55.000. Dus een ieder 2-3 dagen werken en vervolgens klaagt men over een personeelstekort. 8)7

De 55k uit het voorbeeld komt op 38.677 netto. Dat is zonder rekening te houden met km-vergoeding (+), bijtelling (-) of pensioenpremies (-).
27.5k geeft 23.850 netto. Doe je dit allebei, dan hou je netto 47.700 over. Heb je kinderen, dan kan je nog wat meer krijgen (2350 inkomensafhankelijke combinatiekorting) waardoor je op netto 50k komt. Door niet het werk te delen door twee (moet ook maar kunnen) kost je dat dus ruim 11k netto in dit belastingstelsel, oftewel, bijna 1.000 per maand verschil.

Berekend via berekenhet.nl o.b.v. gestelde bedrag per jaar. Geen premies pensioen of wat dan ook gerekend.
Ik ken genoeg mensen die niet meer dan 30 uur gaan werken omdat ze anders " teveel " verdienen voor een toeslag op de huur en zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Agent47 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Ik ken ook iemand die een Wajong uitkering heeft. Die heeft hij vanaf zijn 16e, voor zover ik begreep worden die nu niet meer " uitgedeeld" . Die jongen hoeft niet te werken en krijgt overal vanuit potjes subsidie op. Die staat bewust onder bewind omdat hij niet met geld om kan gaan, maar heeft een hele hoop spaargeld omdat die simpel leeft en overal dus subsidie op krijgt.

Die zegt ook tegen mij: Heel hard, maar ik heb het momenteel beter dan jij, jij krijgt nergens een subsidie of vergoeding op.
Zou je ruilen?

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:33
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat er heel veel geld wordt uitgedeeld. Er wordt zoveel geld uitgedeeld dat het voor sommige mensen simpelweg, vanuit financieel oogpunt, niet verstandig is om (meer) te gaan werken.

Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat gewoon een lose/lose situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:07
aljooge schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Inderdaad, mensen mogen geen plezier meer hebben of sociaal doen, aan het werk stelletje schavuiten... :7
Je leeft om te werken, werken om te leven is zó 2019..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Agent47 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Als ik een bewindvoerder had en dus voor elke zucht en scheet toestemming moest vragen, zou ik ook een stuk meer spaargeld hebben idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

Spotmatic

Ken sent me

Agent47 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Ik ken genoeg mensen die niet meer dan 30 uur gaan werken omdat ze anders " teveel " verdienen voor een toeslag op de huur en zorg.
Niet meer dan normaal dan dat je je leven inricht naar wat er mogelijk is op -jouw- financieel gebied. We kopen huizen met HRA in het achterhoofd. We kopen auto's met de hoogte van de MRB in het achterhoofd. Alles begint met de overheid en de belastingen. Zij bieden jou het financiële kader waarbinnen je je leven kunt inrichten.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 23:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

FabianGTI schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, mensen mogen geen plezier meer hebben of sociaal doen,
Ja want dat kan alleen als het veel geld kost? :)

Mensen moeten vooral doen wat ze zelf willen. Maar als er maandelijks 200 euro op het terras en aan etentjes uitgaat of Takeaway dan is kopje onder geen gepaste term en is er nog wel wat ruimte om wat geld over te houden en is het niet aan de overheid om hier wat aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:30
FabianGTI schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, mensen mogen geen plezier meer hebben of sociaal doen, aan het werk stelletje schavuiten... :7
Je leeft om te werken, werken om te leven is zó 2019..
Nou ja, op zich is dat voor 99% procent van de bevolking het grootste deel van de afgelopen 2000 jaar ook zo geweest. We zitten nu in een dubbele crisissituatie --> want een sluimerende economische crisis door corona omdat vraag en aanbod niet meer in balans zijn en daarnaast de crisis in Oekraïne.

Dus ja, het kan prima zo zijn dat we wat meer moeten werken om te leven en wat minder ruimte hebben voor plezier. De afgelopen decennia heeft een groot deel van de bevolking, helemaal historisch gezien, in ongekende luxe geleefd.

Dat kan nu een tijdje niet, door keuzes die in 't verleden zijn gemaakt. En we moeten wat mij betreft voorkomen dat niet iedereen meer minimaal de primaire levensbehoeftes heeft. Dus een dak boven 't hoofd, waar je niet in doodvriest, voldoende gezond eten, toegang tot zorg, onderwijs en veiligheid.

En ja, dat kan betekenen dat we allemaal de broekriem aan moeten trekken.

Ik weet alleen niet of het stevig verhogen van de laagste salarissen/ uitkeringen de oplossing is voor dit probleem.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat er heel veel geld wordt uitgedeeld. Er wordt zoveel geld uitgedeeld dat het voor sommige mensen simpelweg, vanuit financieel oogpunt, niet verstandig is om (meer) te gaan werken.

Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat gewoon een lose/lose situatie.
Je weet niet wat je zegt. Ik spreek uit ervaring dat een uitkering echt karig is en je echt niet ineens recht hebt op tig subsidies. Sterker nog, de laatste ~10-15 jaar worden eigen bijdragen voor van alles en nog wat alleen maar hoger. En de uitkering, die is sinds ik hem heb nog nooit omhoog gegaan, op inflatie correctie na, wat ook nooit heel veel was.

Daarnaast kom je echt niet zomaar in ern arbeidsongeschiktheidsregeling. Wees eens blij dat je gezond bent en kunt werken, ffs.

Als mensen niet weten waar zo over praten kunnen ze beter niks zeggen. Een inkomen van 55k is weinig? Laat me niet lachen. Wereldvreemd noem ik dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
Spotmatic schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Niet meer dan normaal dan dat je je leven inricht naar wat er mogelijk is op -jouw- financieel gebied. We kopen huizen met HRA in het achterhoofd. We kopen auto's met de hoogte van de MRB in het achterhoofd. Alles begint met de overheid en de belastingen. Zij bieden jou het financiële kader waarbinnen je je leven kunt inrichten.
Maar als je die ruimte maximaal benut, heb je niet veel ruimte om tegenslagen op te vangen. En ja, die ruimte moet je uiteraard wel hebben en dat zal voor hogere inkomens over 't algemeen makkelijker zijn dan lage inkomens. Maar 't zit hem wel deels in keuzes/ discipline.

Ik heb best wat collega's die onder een lager inkomen vallen en financiële krapte ervaren. Maar een deel daarvan gaat ook regelmatig met elkaar wat doen (terrasje/ uit eten).

Je was niet meer in de droger doen, maar ophangen bespaart energie
De thermostaat op 18 zetten en je wat dikker aankleden bespaart energie
Wat gerichter ruimtes wel/niet verwarmen bespaart energie
Niet elke dag douchen, maar jezelf wassen met een washandje met koud water bespaart energie

Ja, het kost comfort, maar voor een groot deel zijn er echt nog best wel forse bespaarmogelijkheden. En er is een groep waar dat echt niet kan en daar moet ook goed en snel hulp voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
dawg schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Je weet niet wat je zegt. Ik spreek uit ervaring dat een uitkering echt karig is en je echt niet ineens recht hebt op tig subsidies. Sterker nog, de laatste ~10-15 jaar worden eigen bijdragen voor van alles en nog wat alleen maar hoger. En de uitkering, die is sinds ik hem heb nog nooit omhoog gegaan, op inflatie correctie na, wat ook nooit heel veel was.

Daarnaast kom je echt niet zomaar in ern arbeidsongeschiktheidsregeling. Wees eens blij dat je gezond bent en kunt werken, ffs.

Als mensen niet weten waar zo over praten kunnen ze beter niks zeggen. Een inkomen van 55k is weinig? Laat me niet lachen. Wereldvreemd noem ik dat.
Ik ken jouw situatie niet, maar ik weet wel dat 27% van het totale overheidsbudget op gaat aan socialezekerheid en 26% aan zorgkosten.

Ik zal je mijn situatie eens vertellen. Mijn vriendin en ik gaan samenwonen, maar vanwege allemaal die toeslagen hebben wij daar serieus over getwijfeld. Financieel gezien is het veel interessanter om te blijven latten. Het is beter voor onze portemonnee om 2 huizen aan te houden, inclusief alle overige dubbele kosten die je daardoor maakt, dan samen te gaan wonen. Hoe bizar is dat?

Ik betaal met liefde belasting voor de mensen die het echt nodig hebben (mogelijk zit jij in een dergelijke situatie). *knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met bronnen.

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 21-07-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

Spotmatic

Ken sent me

rik86 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:11:
[...]
Maar als je die ruimte maximaal benut, heb je niet veel ruimte om tegenslagen op te vangen. En ja, die ruimte moet je uiteraard wel hebben en dat zal voor hogere inkomens over 't algemeen makkelijker zijn dan lage inkomens. Maar 't zit hem wel deels in keuzes/ discipline.
Het klopt wat je zegt. Maar helaas kent "de markt" de fiscale omstandigheden ook, dus ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat hun klanten bij alles tegen de max aan gaan zitten.
Ja, het kost comfort, maar voor een groot deel zijn er echt nog best wel forse bespaarmogelijkheden. En er is een groep waar dat echt niet kan en daar moet ook goed en snel hulp voor zijn.
Stel: ik zit in de bijstand. Ik hou wel van omdenken dus in de koude wintermaanden ga ik vaak bij mijn moeder, vrienden of familie buurten of vele uren lang in de bieb zitten. Gratis comfort - niemand vraagt mij om mee te betalen aan de verwarming. Gaat de Sociale Dienst daar ook wat van vinden en mij wat ik heb bespaard in mijn flatje gewoon weer afpakken?

M.a.w. wat die groep aangaat is besparen niet alleen inleveren op comfort, maar vooral jezelf financieel pakken.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ik ken jouw situatie niet, maar ik weet wel dat 27% van het totale overheidsbudget op gaat aan socialezekerheid en 26% aan zorgkosten.

Ik zal je mijn situatie eens vertellen. Mijn vriendin en ik gaan samenwonen, maar vanwege allemaal die toeslagen hebben wij daar serieus over getwijfeld. Financieel gezien is het veel interessanter om te blijven latten. Het is beter voor onze portemonnee om 2 huizen aan te houden, inclusief alle overige dubbele kosten die je daardoor maakt, dan samen te gaan wonen. Hoe bizar is dat?

Ik betaal met liefde belasting voor de mensen die het echt nodig hebben (mogelijk zit jij in een dergelijke situatie). *knip*
Een dergelijke beschuldiging (uitkeringsfraude) mag je met bewijzen onderbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 21-07-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
dawg schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Een dergelijke beschuldiging (uitkeringsfraude) mag je met bewijzen onderbouwen.
Waar heb je het over? Ik beschuldig niemand ergens van, zeker jou niet. Zoals ik al zei, ik ken de situatie waar jij inzit helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:34:
[...]

Waar heb je het over? Ik beschuldig niemand ergens van, zeker jou niet. Zoals ik al zei, ik ken de situatie waar jij inzit helemaal niet.
Jij stelt dat mensen kiezen voor een uitkering want gratis geld.

Nogmaals. Je weet niet waar je over praat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Je kunt er iig nu de VVD kiezers zo uitpikken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rik86
Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:34:
[...]

maar dat is wel waar 't deels misgaat. Er zit een klein deel 'uitkeringsfraudeurs' in NL en die verzieken en 't imago en de regelgeving voor de rest.

Terwijl je volgens mij veel goedkoper uit bent als je een stukje fraude/misbruik accepteert en je de focus op andere zaken legt. Maar dat wordt wel een beetje afdwalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Señor Sjon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Dat zie je verkeerd, dat zijn de thuiswonenden die geen huis kunnen krijgen.
Waarheid als een koe. Zodra mijn 2 jongsten thuis zouden komen wonen kunnen ze leven als God in Frankrijk. Nu maken ze zich echter zorgen over de steeds maar stijgende woonlasten en alles wat daarbij komt kijken.

Één van de twee heeft al geopperd om de koudere maanden bij mij door te komen brengen, en ze is van harte welkom. De andere ook trouwens ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
jeroenkb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Je kunt er iig nu de VVD kiezers zo uitpikken ;)
Teleurgestelde D66 stemmer :) en behoorlijk anti-VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Teleurgestelde D66 stemmer :) en behoorlijk anti-VVD.
En toen was Volt een oplossing tot ze rollebollend over straat gingen ;)

Het blijft een lastige discussie. Ik vat hem altijd zo samen:
Ik heb liever 10 criminelen op straat dan 1 onschuldige persoon in de cel.

Dus ja, dan maar een lading profiteurs van onze sociale zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Ik gok dat het meeste geld in bureaucratie blijft hangen (ik weet het haast wel zeker).

Natuurlijk is het belangrijk of je zou willen ruilen, het klinkt net alsof diegene als god in Frankrijk leeft. Ik weet niet of het wel zo goed is voor je eigenwaarde als je onder bewind staat, mooi je hebt wat centen, maar ik kan me niet voorstellen dat je het van de daken roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
jeroenkb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:43:
[...]

En toen was Volt een oplossing tot ze rollebollend over straat gingen ;)

Het blijft een lastige discussie. Ik vat hem altijd zo samen:
Ik heb liever 10 criminelen op straat dan 1 onschuldige persoon in de cel.

Dus ja, dan maar een lading profiteurs van onze sociale zekerheid.
Ik heb het helemaal niet over fraudeurs. Geen idee waarom jullie denken dat ik het uitsluitend over uitkeringen heb. Ik heb het over het complete socialezekerheidsstelsel en dan met name over toeslagen.

Toeslagen maken het voor veel mensen niet interessant om meer te gaan werken, dan zijn ze meer vrijetijd kwijt en soms gaan ze qua financiën er ook nog eens op achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb het helemaal niet over fraudeurs. Geen idee waarom jullie denken dat ik het uitsluitend over uitkeringen heb. Ik heb het over het complete socialezekerheidsstelsel en dan met name over toeslagen.

Toeslagen maken het voor veel mensen niet interessant om meer te gaan werken, dan zijn ze meer vrijetijd kwijt en soms gaan ze qua financiën er ook nog eens op achteruit.
Dat ben ik zeker met je eens.

Maar er is ook een groep die echt niet zonder die toeslagen kan en bv al wel max werkt. Het liefst wil je een persoonlijke oplossing voor iedereen. Maar dat is onmogelijk. Dus ga je dit soort kromme zaken altijd houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

rik86 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Ik heb best wat collega's die onder een lager inkomen vallen en financiële krapte ervaren. Maar een deel daarvan gaat ook regelmatig met elkaar wat doen (terrasje/ uit eten).

Je was niet meer in de droger doen, maar ophangen bespaart energie
De thermostaat op 18 zetten en je wat dikker aankleden bespaart energie
Wat gerichter ruimtes wel/niet verwarmen bespaart energie
Niet elke dag douchen, maar jezelf wassen met een washandje met koud water bespaart energie

Zozo, ze gaan nog uit eten? Poeh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Ik gok dat het meeste geld in bureaucratie blijft hangen (ik weet het haast wel zeker).
Fijn dat je dat zo lekker op gokken en gevoel hebt bepaald.

Weliswaar 2015, maar toch. Het blijft dus absoluut NIET in de bureaucratie hangen. Maar dit dan lekker wel op Tweakers, FB en ander sociale media verspreiden en we hebben er weer wat wappies bij die de overheid schandalig vinden.
In dit hoofdstuk bestuderen we daarom de werkzaamheden van:

het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
de sociale werkvoorziening (SW)

In dit hoofdstuk gaat het om de ontwikkelingen in de reële uitgaven aan deze instellingen die betrekking hebben op de uitvoeringskosten en niet op de bedragen aan verstrekte uitkeringen. Een toename van de hoogte van de uitkeringen verandert immers niets aan de werklast.

De reële uitgaven aan de drie voorzieningen samen bedragen in 2015 2,9 miljard euro

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 21-07-2022 13:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Haruhi
  • Laatst online: 12:02
Abom schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:19:
Ik betaal met liefde belasting voor de mensen die het echt nodig hebben (mogelijk zit jij in een dergelijke situatie). *knip*
Familie lid met Wajong en werkt.
- Betaalt netto meer belasting dan modaal, loonheffingskorting kan maar op een deel toegepast worden (loon of uitkering) en betaalt over de rest de volle pond.
- Uurtje overwerken? Kan niet, moet hij verrekenen met de gekregen wajong. Hetzelfde met loonsverhoging. Dit motiveert niet. Nog maar niet te spreken over de uitzuigers van ondernemers die misbruik maken van onbetaald doorwerken, want ja gedonder met je wajong, dus de minder bedeelden onder druk zetten en kijken of het lukt.

Zijn doel is zo snel mogelijk de wajong uit, sinds Rutte erzit is het hem nog niet gelukt.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 21-07-2022 23:36 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Ik ben heel serieus en dat zeg ik vanuit de praktijk, daarom durf ik ook wel tegen het algemene sentiment in te gaan. Ik zie jaarlijks honderden budgetten van huishoudens voorbij komen, en de problemen zitten bij 95% bij het ongecontroleerde uitgeven. De buurman heeft dit dus ik moet dat ook hebben/kunnen. Even iets op afbetaling kopen.. ik moet 5 abonnementen hebben want anders mis ik de nieuwste series, abonnement bij de sportschool, 5x per jaar nieuwe kleren. (Lease)auto is ook belangrijk, mobiel abonnement van 10 euro + etc etc. Al die onzinnigheden .

Als je vervolgens de rem erop trapt en mensen weer gewoon normaal gaan leven en uit de 'ratrace' stappen zorgt dit vaak voor een grote opluchting en blijft er opeens geld over.

Zoals gezegd is er wel een kleine groep (+/- 1550-1700 eu netto alleenstaand) die echt wat minder uitkomt hoeveel je ook gaat bezuinigen. Daar moet wel een oplossing voor komen.
Sorry dat ik het zeg, maar dan beheer je geheel toevallig dan niet de budgetten van de mensen die het echt krap hebben. Die zijn er namelijk echt enorm veel. Dat zijn meer dan een miljoen Nederlanders. Die verdienen zo weinig dat ze niet eens in aanmerking kunnen komen voor een afbetaling op een product.

Ik schrik er nog al van dat veel Tweakers denken dat 95% van NL het op te kunnen lossen door beperkter te leven. Of men had maar moeten investeren in verduurzaming van hun woning. Dat is echt ontzettend fout denken.
Er zijn ontzettend veel mensen in NL dat echt in armoede leven. Die hebben al geen Netflix, geen sigaretten, en allerlei andere dure abbo's en diensten. Die moeten hun boodschappen doen van 30 euro a 50 euro contant in de week. Eens in de 10 jaar kunnen ze weer een 5de hands wegwerp auto kopen van 500 euro. En hun spaargeld van een tientje of 2 in de maand zetten ze apart voor de verjaardag speelgoed van hun kinderen. Douchen doen ze al max 2 keer per week, max 5 minuten met de goedkoopste shampoo en zeep.
Producten als een wasmachine en koelkast worden via Marktplaats gekocht.
Dat is allemaal geen schande, maar wel de realiteit.

Met de ontwikkeling van de energie prijzen zie ik het somber in voor heel veel NL'ers / gezinnen. Niet alleen voor de armeren onder ons, maar ook met gezinnen die rond moeten komen van pak 'm beet 40K per jaar. Ik denk dat veel Tweakers wel is mogen beseffen dat ze boven de gemiddelde levens standaard leven.
Zelf kan ik en mijn gezin prima rondkomen, sterker nog, we mogen absoluut niet klagen. Met de huidige stijgingen van de energie prijzen komen we nog steeds prima rond en kunnen we zelfs blijven doorsparen. Daarom vond ik het ook niet 'erg' dat we het e.e.a. aan het boycotten zijn met heftige sancties, wat er in Oekraïne gebeurd is simpelweg verschrikkelijk. Echter, voor heel veel mensen is dat wel gewoon een gigantisch probleem en vraag ik wel is af of dit niet achteraf de juiste beslissing is geweest.

Veel mensen die het al zwaar hebben, of op het randje zitten, gaan het helaas alleen maar zwaarder krijgen. Ik zie het allemaal somber in. Maar roepen om te bezuinigen of je had maar moeten investeren in verduurzaming en dergelijke is simpelweg fout denken. Mooi dat wij (een grote groep Tweakers) dat kunnen, maar daarbuiten is het allemaal een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39
FaceDown schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:35:
[...]

Het Nibud rekent niet met gezinnen die optimaal met hun geld omgaan, maar kijkt naar gemiddelde gezinnen. Loopt eens voor de gein door een 'arme' wijk, en kijk eens hoeveel er gerookt en gedronken wordt. Kijk eens hoe vaak mensen opeens 4 loten blijken te hebben als de postcodeloterij eens in zo'n buurt voorbij komt.
Bovendien, wat moet een arm gezin met een hypotheek van 1500 per maand? Dan leef je boven je stand.
*knip* je maakt hier alleen statements, geef hier altijd een onderbouwing bij, zie ook ons AWM beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 22-07-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Sandor_Clegane schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Zozo, ze gaan nog uit eten? Poeh.
zoals ik al zei, in een crisissituatie waar we nu inzitten is dit een goed voorbeeld van iets dat geen primaire levensbehoefte is.

In een normale situatie zou dit inderdaad niet moeten kunnen, maar daar zitten we nu niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
*knip* onderbouw s.v.p. waarom je dit vind in relatie tot het onderwerp, alleen statements voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 73% gewijzigd door defiant op 21-07-2022 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

jeroenkb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Fijn dat je dat zo lekker op gokken en gevoel hebt bepaald.

Weliswaar 2015, maar toch. Het blijft dus absoluut NIET in de bureaucratie hangen. Maar dit dan lekker wel op Tweakers, FB en ander sociale media verspreiden en we hebben er weer wat wappies bij die de overheid schandalig vinden.

[...]
Wat dacht je? Ik trek het even door tot in het onzinnige?

Bureaucratie is niet alleen een percentage van hetgeen dat uitgekeerd wordt, maar ook hoeveel mensen gewoon geen aanspraak doen op middelen vanwege deze bureaucratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Wat dacht je? Ik trek het even door tot in het onzinnige?

Bureaucratie is niet alleen een percentage van hetgeen dat uitgekeerd wordt, maar ook hoeveel mensen gewoon geen aanspraak doen op middelen vanwege deze bureaucratie.
Sorry, zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet wat je hier nu zegt.

Ik reageerde op:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

jeroenkb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Sorry, zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet wat je hier nu zegt.

Ik reageerde op:

[...]
Waar ik op doelde was dat een heleboel sociale zekerheid de laatste jaren enorm is uitgekleed of minder beschikbaar is gemaakt. Ook dat er een enorme markt omheen is ontstaan om mensen te helpen, voor een bedrag natuurlijk, om te krijgen waar ze recht op hebben. De PGB bureautjes, bewindvoerders, consultants etc.

Zie: https://decorrespondent.n...pen/495127490770-b476135f

Ander voorbeeld: https://www.rekenkamer.nl...groningen-blijven-oplopen
Voor elke euro schadevergoeding was de minister in 2020 56 eurocent kwijt aan uitvoeringskosten. In het afgelopen jaar is dit opgelopen tot 74 eurocent.
Het Instituut Mijnbouw Groningen (IMG), dat de schade afhandelt, gaf afgelopen jaar € 230 miljoen uit aan uitvoeringskosten en bijna € 310 miljoen aan schadevergoedingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sandor_Clegane op 21-07-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Laatst heeft PvdA zelf Wajong kapot gemaakt waardoor een deel van die mensen op bijstandsuitkering niveau zijn beland.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Tux3.14 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar dan beheer je geheel toevallig dan niet de budgetten van de mensen die het echt krap hebben. Die zijn er namelijk echt enorm veel. Dat zijn meer dan een miljoen Nederlanders. Die verdienen zo weinig dat ze niet eens in aanmerking kunnen komen voor een afbetaling op een product.

Ik schrik er nog al van dat veel Tweakers denken dat 95% van NL het op te kunnen lossen door beperkter te leven. Of men had maar moeten investeren in verduurzaming van hun woning. Dat is echt ontzettend fout denken.
Er zijn ontzettend veel mensen in NL dat echt in armoede leven. Die hebben al geen Netflix, geen sigaretten, en allerlei andere dure abbo's en diensten. Die moeten hun boodschappen doen van 30 euro a 50 euro contant in de week. Eens in de 10 jaar kunnen ze weer een 5de hands wegwerp auto kopen van 500 euro. En hun spaargeld van een tientje of 2 in de maand zetten ze apart voor de verjaardag speelgoed van hun kinderen. Douchen doen ze al max 2 keer per week, max 5 minuten met de goedkoopste shampoo en zeep.
Producten als een wasmachine en koelkast worden via Marktplaats gekocht.
Dat is allemaal geen schande, maar wel de realiteit.

Met de ontwikkeling van de energie prijzen zie ik het somber in voor heel veel NL'ers / gezinnen. Niet alleen voor de armeren onder ons, maar ook met gezinnen die rond moeten komen van pak 'm beet 40K per jaar. Ik denk dat veel Tweakers wel is mogen beseffen dat ze boven de gemiddelde levens standaard leven.
Zelf kan ik en mijn gezin prima rondkomen, sterker nog, we mogen absoluut niet klagen. Met de huidige stijgingen van de energie prijzen komen we nog steeds prima rond en kunnen we zelfs blijven doorsparen. Daarom vond ik het ook niet 'erg' dat we het e.e.a. aan het boycotten zijn met heftige sancties, wat er in Oekraïne gebeurd is simpelweg verschrikkelijk. Echter, voor heel veel mensen is dat wel gewoon een gigantisch probleem en vraag ik wel is af of dit niet achteraf de juiste beslissing is geweest.

Veel mensen die het al zwaar hebben, of op het randje zitten, gaan het helaas alleen maar zwaarder krijgen. Ik zie het allemaal somber in. Maar roepen om te bezuinigen of je had maar moeten investeren in verduurzaming en dergelijke is simpelweg fout denken. Mooi dat wij (een grote groep Tweakers) dat kunnen, maar daarbuiten is het allemaal een stuk minder.
Best stellig om iemand met praktijkervaring tegen te spreken.
Je komt niet verder dan hyperbolen als ‘echt enorm veel’, ‘95% van NL’ en ‘meer dan een miljoen Nederlanders’.
Ook vreemd dat je zoveel thumb-ups krijgt zonder verdere onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Best stellig om iemand met praktijkervaring tegen te spreken.
Je komt niet verder dan hyperbolen als ‘echt enorm veel’, ‘95% van NL’ en ‘meer dan een miljoen Nederlanders’.
Ook vreemd dat je zoveel thumb-ups krijgt zonder verdere onderbouwing.
Dat zijn gewoon feiten. Sla een krant open en je leest het. Die 95% van NL kun je hier gewoon teruglezen, dat is wat diverse Tweakers roepen.
Overigens geloof ik best zijn praktijk ervaring, maar dan mist ie net de groep mensen waar ik het over heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Tux3.14 op 21-07-2022 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 12:59

nwagenaar

God, root. What's the differen

dawg schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:36:
[...]

offtopic:
Praktisch gezien kan de financiele situatie van je partner als gevolg van samenwonen zodanig nadelig beinvloed worden waardoor ik mij enorm goed kan voorstellen dat er een goede afweging gemaakt wordt of het wel (financieel) verstandig is om dit te doen al dan niet om te blijven latten.

Vanuit een praktisch aspect: Ik en mijn vrouw hebben indertijd ook dit gesprek gehad. Zij was een alleenstaande en werkende moeder (16 tot 24 uur, uitzendkracht) met een tienerdochter van 16 wonend in een sociale huurwoning, ze kwam in aanmerking voor diverse toeslagen.

Als ik bij hun in zou komen wonen zou ik als toeslagpartner worden gezien en gezien mijn (meer dan modale) bruto jaarinkomen was het vanzelfsprekend dat woningcoorperatie een nivellering zou gaan toepassen.

Enfin, doordat ik ging intrekken bij haar, kostte haar dit het eerste jaar al per definitie 226 euro netto p/m als gevolg van de (verwachte) nivellering en geen recht meer op toeslagen. Dan praat ik nog niet over de verhoging van gemeentelijke belastingen (die waren nagenoeg verdubbeld).

Nu had ze geen partneralimentatie, als dat wel het geval was geweest dan waren de financiele consequenties natuurlijk meer geweest.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

nwagenaar schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:32:
[...]

offtopic:
Praktisch gezien kan de financiele situatie van je partner als gevolg van samenwonen zodanig nadelig beinvloed worden waardoor ik mij enorm goed kan voorstellen dat er een goede afweging gemaakt wordt of het wel (financieel) verstandig is om dit te doen al dan niet om te blijven latten.

Vanuit een praktisch aspect: Ik en mijn vrouw hebben indertijd ook dit gesprek gehad. Zij was een alleenstaande en werkende moeder (16 tot 24 uur, uitzendkracht) met een tienerdochter van 16 wonend in een sociale huurwoning, ze kwam in aanmerking voor diverse toeslagen.

Als ik bij hun in zou komen wonen zou ik als toeslagpartner worden gezien en gezien mijn (meer dan modale) bruto jaarinkomen was het vanzelfsprekend dat woningcoorperatie een nivellering zou gaan toepassen.

Enfin, doordat ik ging intrekken bij haar, kostte haar dit het eerste jaar al per definitie 226 euro netto p/m als gevolg van de (verwachte) nivellering en geen recht meer op toeslagen. Dan praat ik nog niet over de verhoging van gemeentelijke belastingen (die waren nagenoeg verdubbeld).

Nu had ze geen partneralimentatie, als dat wel het geval was geweest dan waren de financiele consequenties natuurlijk meer geweest.
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor. Ik begrijp dat wel. :)

Mijn punt is vooral dat er met twee maten gemeten wordt. Van vergelijkbare situaties als die van jou wordt nooit een probleem gemaakt maar als een uitkeringsgerechtigde iets doet om het wat beter/comfortabeler te hebben is vaak de wereld te klein en zijn veel reacties meestal niet van de lucht en wordt er nog net geen dictatuur voor uitkeringsgerechtigden voorgesteld want “gratis geld” waar men dan denkt over te moeten bepalen hoe daarmee omgegaan wordt. Óók op T.net heb ik dat vaak genoeg gezien.

Ik vind dat getuigen van geestelijke armoede en als iemand met een uitkering heb ik al ontelbare keren dat soort onzin aan moeten horen, zowel online als ook in het echte leven waar mensen soms denken zich te moeten bemoeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:12
Hoop dat het ons lukt om binnen zeg 10 jaar tot een belastingsysteem te komen zonder al die vermaledijde toeslagen. Hoeveel ellende heeft dat systeem ons nu al wel niet gebracht?

Het komt nog eens zover dat individuele werknemers om een loonsverlaging gaan vragen omdat ze er dan netto op vooruit gaan. Of dat er naast het reguliere salaris een 'zwarte' salarisstroom komt.

Kijk nu ook naar mogelijkheden om mijn werknemers (deels) te compenseren voor de gestegen energieprijzen. Maar wat heeft dat voor zin bij een marginale belastingdruk van meer dan 80%?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 17:59
alexbl69 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:15:
Het komt nog eens zover dat individuele werknemers om een loonsverlaging gaan vragen omdat ze er dan netto op vooruit gaan.
Dat is van alle tijden blijkbaar. Ik heb dat jaren geleden al eens gedaan bij mijn werkgever omdat ik met de 1.5% loonsvehoging net boven de ziekenfonds grens kwam en mezelf opeens particulier moest gaan verzekeren.

Wij hebben een vrijstaande woning uit 1960, het was amper geïsoleerd. Mijn termijnbedrag is van 240 naar 807 euro gegaan. Zelfs met een boven modaal salaris is dat behoorlijk slikken. Dus ik begrijp best dat er veel mensen met een goed inkomen nu opeens nijdig moeten op gaan letten. Daarbij ben ik 1verdiener, dus alle extra'tjes die 2verdieners hebben gaan ook aan ons voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Tux3.14 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Dat zijn gewoon feiten. Sla een krant open en je leest het. Die 95% van NL kun je hier gewoon teruglezen, dat is wat diverse Tweakers roepen.
Overigens geloof ik best zijn praktijk ervaring, maar dan mist ie net de groep mensen waar ik het over heb.
Het mooie van feiten is dat je ze kunt onderbouwen met bijvoorbeeld een bronverwijzing.
Het is ook gebruikelijk dat degene die iets roept dat ook onderbouwt. Dat is niet aan de toehoorders.
Al roepen alle Tweakers dat, zonder feitelijke onderbouwing blijft het mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Het mooie van feiten is dat je ze kunt onderbouwen met bijvoorbeeld een bronverwijzing.
Het is ook gebruikelijk dat degene die iets roept dat ook onderbouwt. Dat is niet aan de toehoorders.
Ik maak de tekst wat kleiner omdat dit nog al off-topic gaat. Maar dit is gewoon algemene kennis. Net als er geen bronvermelding nodig is als iemand zegt dat een PC een CPU nodig heeft, of dat Covid-19 voor een pandemie heeft gezorgd. Dat weten we allemaal wel. Als we voor alles bronnen moeten vermelden dan is het einde zoek en kan er geen fatsoenlijke discussie meer gevoerd worden. Want dan krijg je alleen nog maar reacties met 'bron?' of 'Media X is geen bron'. Laten we nu gewoon on-topic gaan, en voel je vrij om inhoudelijk te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
dawg schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:58:
[...]

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor. Ik begrijp dat wel. :)

Mijn punt is vooral dat er met twee maten gemeten wordt. Van vergelijkbare situaties als die van jou wordt nooit een probleem gemaakt maar als een uitkeringsgerechtigde iets doet om het wat beter/comfortabeler te hebben is vaak de wereld te klein en zijn veel reacties meestal niet van de lucht en wordt er nog net geen dictatuur voor uitkeringsgerechtigden voorgesteld want “gratis geld” waar men dan denkt over te moeten bepalen hoe daarmee omgegaan wordt. Óók op T.net heb ik dat vaak genoeg gezien.

Ik vind dat getuigen van geestelijke armoede en als iemand met een uitkering heb ik al ontelbare keren dat soort onzin aan moeten horen, zowel online als ook in het echte leven waar mensen soms denken zich te moeten bemoeien.
offtopic:
Mijn post was dus helemaal niet bedoeld zoals jij het interpreteerde. Ik zat in exact dezelfde situatie als nwagenaar. Latten was financieel aantrekkelijk ivm toeslagen. Het ging helemaal niet over uitkeringsgerechtigden.
Apiekool schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Wij hebben een vrijstaande woning uit 1960, het was amper geïsoleerd. Mijn termijnbedrag is van 240 naar 807 euro gegaan. Zelfs met een boven modaal salaris is dat behoorlijk slikken. Dus ik begrijp best dat er veel mensen met een goed inkomen nu opeens nijdig moeten op gaan letten. Daarbij ben ik 1verdiener, dus alle extra'tjes die 2verdieners hebben gaan ook aan ons voorbij.
Eigenlijk is het ook bijzonder dat energie zo lang zo goedkoop was, dat isoleren gewoon niet nodig was.

[ Voor 21% gewijzigd door Abom op 21-07-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:34:
[...]

https://www.nibud.nl/nieu...inkomens-komen-niet-rond/
En die van het CPB
https://www.cpb.nl/stresstest-kosten-van-levensonderhoud

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 21-07-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Apiekool schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:43:
Je bent 600.- maand extra kwijt, had je dat geld de afgelopen vijf jaar opzij gezet om de bingolijst van isoleren, warmtepomp en zonnepanelen af te werken dan had je er nu weinig last van gehad. Achteraf is het mooi wonen. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apiekool
jadjong schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:58:
[...]
Je bent 600.- maand extra kwijt, had je dat geld de afgelopen vijf jaar opzij gezet om de bingolijst van isoleren, warmtepomp en zonnepanelen af te werken dan had je er nu weinig last van gehad. Achteraf is het mooi wonen. :P
En dat is precies de reden dat we dit jaar (gelukkig voor de energieverhogingen) isolatie voor ons dak en bovenverdieping en daarbij nieuw glas hebben aangeschaft. Zonnepanelen hadden we al.

Maar het is weer makkelijk gezegd, even 600.- per maand opzij zetten op een enkel salaris, hebben jullie allemaal een geldboom in de tuin? :)

Waar het om draait is dat het extra kosten zijn waarvan niemand de afgelopen jaren had kunnen verwachten dat ze zo snel zouden stijgen. Als mensen met een goed salaris hier al last van hebben, hoe moet het dan voor mensen zijn zonder die leasebak en een laag/middelmatig salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Apiekool schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:23:

Maar het is weer makkelijk gezegd, even 600.- per maand opzij zetten op een enkel salaris, hebben jullie allemaal een geldboom in de tuin? :)

Waar het om draait is dat het extra kosten zijn waarvan niemand de afgelopen jaren had kunnen verwachten dat ze zo snel zouden stijgen. Als mensen met een goed salaris hier al last van hebben, hoe moet het dan voor mensen zijn zonder die leasebak en een laag/middelmatig salaris.
Gewoon niet mee doen met de ratrace zou al enorm geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Ik was gelukkig al begonnen met isoleren 2 jaar geleden (spouw, vloer en HR++ glas), al heb ik na het faillissement van WE afgelopen winter meteen ook m'n dak en zoldervloer erbij gedaan (die stond voor 2023 op de planning)... dit jaar wordt dus een karige vakantie.
Maar goed, snap dat je niet meteen alles laat/gaat isoleren, dat zijn toch stevige kosten. Al haal ik het met deze tarieven er zo uit, die mazzel heb ik dan weer. Alleen het dak al scheelt zo'n 25% in stookkosten.

Van het gas af gaan stond pas na 2030 gepland (als ik hier dan nog woon) en was ook in lijn met het gemeente plan, dan heb je het toch over 15.000 euro investing (HT pomp + omleggen van leidingen, ombouw van vloeren etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
GioStyle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Hoe kom je erbij dat ik daaraan mee heb gedaan? Ik heb het over de energiekosten die voor ons bijna verdrievoudigt zijn. We kunnen dat gewoon betalen, maar het is wel pittig.

En denk je dat Jan Modaal die al 15 jaar een koophuis heeft in Zaandam Zuid even 20k neer kan leggen voor isolatie en/of een warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Apiekool schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Hoe kom je erbij dat ik daaraan mee heb gedaan? Ik heb het over de energiekosten die voor ons bijna verdrievoudigt zijn. We kunnen dat gewoon betalen, maar het is wel pittig.

En denk je dat Jan Modaal die al 15 jaar een koophuis heeft in Zaandam Zuid even 20k neer kan leggen voor isolatie en/of een warmtepomp?
Niet persoonlijk naar jou, maar in mijn 'bubbel' is er een enorme ratrace gaande. Ik hoor nu in mijn omgeving dat meerdere ouders met kinderen deze zomervakantie bijvoorbeeld 3 keer op vakantie gaan (want er moet 2 jaar coronatijd ingehaald worden) en tegelijkertijd maar klagen dat alles duur is geworden.. Maar dat zijn tegelijk ook dezelfde mensen die beweren dat zonnepanelen niet rendabel zijn... :D

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 21-07-2022 21:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:18
Ipv isoleren, huis verduurzamen kan je ook gewoon leven met omstandigheden.
Ik wil niet heel gemeen doen, maar 50-60 jaar geleden hadden mensen het ook koud in huis. En dan moet je maar wat meer kleding aantrekken. Dan douche je maar niet dagelijks.

Sterker nog, ik groeide in op in de jaren 90/00 in een enorm pand op de bovenste verdieping. De verwarming deed het neit in mijn kamer en ik sliep gewoon met 2 truien en sokken aan in de winter. In de zomer was het zo heet soms dat ik in zweet wakker werd en dan maar snel een koude douche nam om verder te slapen.
Nu ik terugdenk vraag ik me af hoe ik dat heb overleefd.

En de futures van energie verwachten dat we over 2-4 jaar weer "normale" voor oorlogse tarieven hebben.
Er zijn nu aanbieders die iets aanbieden voor 3 jaar. Dat is dit jaar nog veel betalen, maar volgend jaar minder en jaar daarop nog minder. Dat zijn de futures die nu aangeboden worden. De markt weet dat er nu paniek is, dus alles gaat veel te veel omhoog. Op den duur gaat het toch weer dalen is de verwachting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

GioStyle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Ik denk dat veel mensen pas doorhebben dat ze in een ratrace zitten als ze eruit zijn. Dit soms op tijd door eigen inzicht maar meestal gedwongen door burn-out, ontslag, arbeidsongeschikt, scheiding etc. Als in je bubbel iedereen bepaalde dingen doet en koopt, dan is dat geen ratrace maar heel normaal. Als buitenstaander denk je: joh, wat een ratrace, blij dat ik daar niet aan meedoe :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:57
Ik zie hier veel mensen met veel beweringen over wat een salaris wel/niet kan betalen.. ik zou zeggen ga eens spelen met de getallen. Voor jullie gemak deel ik mijn xlsm met vba die zoveel mogelijk berekeningen weg neemt.

Ik zou niet weten waar ik de excel moet hosten, kan denk ik niet op Tweakers. Hierbij dus:

https://1drv.ms/x/s!As0E5HQVxDASkvo0OqzFCfGAF2O4dA?e=joKWkq

[ Voor 10% gewijzigd door grasmanek94 op 22-07-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
grasmanek94 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 02:37:
Ik zie hier veel mensen met veel beweringen over wat een salaris wel/niet kan betalen.. ik zou zeggen ga eens spelen met de getallen. Voor jullie gemak deel ik mijn xlsm met vba die zoveel mogelijk berekeningen weg neemt.

Ik zou niet weten waar ik de excel moet hosten, kan denk ik niet op Tweakers. Hierbij dus:

https://anonfiles.com/DclaV9zcy9/Leven_xlsm
Onedrive, of iets dergelijks? Elke andere plaats waar niet vol malware wordt gepushed? Serieus ik krijg hem niet gedownload zonder dat die website pogingen doet malware te pushen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Sissors schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:58:
[...]

Onedrive, of iets dergelijks? Elke andere plaats waar niet vol malware wordt gepushed? Serieus ik krijg hem niet gedownload zonder dat die website pogingen doet malware te pushen...
offtopic:
Met een addblocker (ublock) gaat het wel goed op die site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
kx22 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:47:
Ipv isoleren, huis verduurzamen kan je ook gewoon leven met omstandigheden.
Ik wil niet heel gemeen doen, maar 50-60 jaar geleden hadden mensen het ook koud in huis. En dan moet je maar wat meer kleding aantrekken. Dan douche je maar niet dagelijks.

Sterker nog, ik groeide in op in de jaren 90/00 in een enorm pand op de bovenste verdieping. De verwarming deed het neit in mijn kamer en ik sliep gewoon met 2 truien en sokken aan in de winter. In de zomer was het zo heet soms dat ik in zweet wakker werd en dan maar snel een koude douche nam om verder te slapen.
Nu ik terugdenk vraag ik me af hoe ik dat heb overleefd.
Het is echter vrij ongebruikelijk om zonder slag of stoot terug te gaan qua comfort. Dat is ook een van de redenen dat het zo moeilijk is om iets tegen klimaatverandering te doen. Wanneer wij er echt iets aan zouden doen, zou de hele wereld heel veel moeten inleveren vwb luxe en comfort.
En de futures van energie verwachten dat we over 2-4 jaar weer "normale" voor oorlogse tarieven hebben.
Er zijn nu aanbieders die iets aanbieden voor 3 jaar. Dat is dit jaar nog veel betalen, maar volgend jaar minder en jaar daarop nog minder. Dat zijn de futures die nu aangeboden worden. De markt weet dat er nu paniek is, dus alles gaat veel te veel omhoog. Op den duur gaat het toch weer dalen is de verwachting.
Ik geloof best dat de gasprijzen voor de lange termijn weer naar beneden gaan. Maar op dit moment is de EU toch heel erg zenuwachtig voor de winter. Wat gebeurt er wanneer de oorlog in Oekraïne nog jaren gaat duren, iets wat niet onwaarschijnlijk is aangezien de oorlog in oost Oekraïne al vele jaren duurt. Ik geloof niet dat de energieprijzen significant omlaag gaan zolang daar een oorlog woedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Sissors schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:58:
[...]

Met OneDrive had ik soms via internet dat bestanden geblokkeerd zijn (terecht of onterecht, is irritant). Bij google als een bestand te vaak gedownload wordt is dat ook. Daarom had ik anonfiles gekozen. Maar als 1drv een preferentie is hierbij dan.

[ Voor 25% gewijzigd door grasmanek94 op 22-07-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
grasmanek94 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Met OneDrive had ik soms via internet dat bestanden geblokkeerd zijn (terecht of onterecht, is irritant). Bij google als een bestand te vaak gedownload wordt is dat ook. Daarom had ik anonfiles gekozen. Maar als 1drv een preferentie is hierbij dan.
Dat werkt wel feilloos voor mij ja. Uitgebreid lijstje, daarvoor hulde. Nu zijn er nog wel dingen waar ik vragen/opmerkingen over heb, maar iets doet mij denken dat mods niet blij zullen zijn als we een persoonlijke financiele situatie hier gaan bediscussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Sissors schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:52:
[...]

Dat werkt wel feilloos voor mij ja. Uitgebreid lijstje, daarvoor hulde. Nu zijn er nog wel dingen waar ik vragen/opmerkingen over heb, maar iets doet mij denken dat mods niet blij zullen zijn als we een persoonlijke financiele situatie hier gaan bediscussieren.
We kunnen Jan Modaal met Handicap nemen (hiervoor is mijn excel niet echt 100% geschikt).. of elke andere Jan Modaal die je wilt bespreken ;) (2 kinderen/partner, 1 kind/geen partner, alleenstaand, etc etc).

De Huurtoeslag is wel op 2021 getallen gebaseerd (helaas kan niet het 2022 document vinden).

En ik zie zojuist dat de velden bij Toeslagpartners grijs zijn maar ze horen gewoon wit te zijn (aanpasbaar). Sinds 2021 dacht ik is het mogelijk om wel fiscale partners te zijn en niet toeslag partners.. of andersom. Deze zijn los getrokken dacht ik.

[ Voor 20% gewijzigd door grasmanek94 op 22-07-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Abom schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:15:
[...]
Het is echter vrij ongebruikelijk om zonder slag of stoot terug te gaan qua comfort. Dat is ook een van de redenen dat het zo moeilijk is om iets tegen klimaatverandering te doen. Wanneer wij er echt iets aan zouden doen, zou de hele wereld heel veel moeten inleveren vwb luxe en comfort.
Natuurlijk is het niet N=1, maar in mijn sociale kring zie ik dat al maanden gebeuren dat ze in ieder geval inleveren op luxe al dan niet dat ze bepaalde primaire behoeftes (verzekeringen, internet en mobiele abonnementen) onder de loep nemen.

De meeste uit deze kring zijn (terecht) bezorgd dat ze in de winter aanzienlijk meer moeten gaan betalen. Maar ze hebben als gevolg van de hoge benzine prijs, hogere prijs voor boodschappen, verhoging van de huur, etc er alvoor gekozen om hun gezinsuitgaven goed door te nemen en maanden terug al besparingen door te voeren; meestal kwam het neer op:

- Opzeggen streaming abo's die niet meer worden gebruikt
- Opzeggen uitbreidingen zoals ESPN, etc
- Downgraden internetverbinding of overstappen naar een andere leverancier
- Downgraden mobiele abonnement of overstappen naar een andere leveranciers icm internet of gezinskorting
- Meer boodschappen doen bij de Action, Lidl en de Aldi
- Bepaalde verzekeringen bij andere partijen onderbrengen of eigen risico verhogen
- Meer de fiets pakken naar de stad of naar de winkel en grote boodschappen 1 keer in de week doen
- Toepassen van relatief goedkope isolatie bij verwarmingsbuizen en radiatoren.

Onder de streep kan bijvoorbeeld overstappen naar een andere internetverbinding, mobiele abonnement en verzekeraar erg veel kostenbesparing met zich meebrengen.

Het extreme voorbeeld was dat iemand met een eigen auto en koopwoning zijn verzekeringen (auto, inboedel, opstal, reis en aansprakelijkheidsverzekering) van Univé (waar die al jaren zat) naar Allianz Direkt overbracht waarmee ze al om en nabij de 50 euro p/m bespaarde. Vervolgens de overstap van KPN naar T-Mobile Thuis gedaan met al hun mobiele abonnementen (vrouw, man, 2 tieners) wat resulteerde in een besparing van 35 euro p/m (gezinskorting en lage maandelijkse kosten in het algemeen) en dan is hun tijdelijke korting (20 euro p/m in de 1e 6 maanden) niet eens meegenomen.

Resumerend heeft 15 minuten internetten voor hun dus al 85 euro p/m (of 1020 euro op jaarbasis) aan besparingen opgeleverd.

Nu snap ik terdege dat dit soort besparingen niet voor alle gezinnen gedaan kan worden, laat staan voor de Lage inkomens. Dat gezegd hebbende krijgen degene die recht hebben op een energietoeslag (tot 120% van het sociaal minimum) dus minimaal 1300 euro of 500 euro extra bovenop de al verkregen energie toeslag; mijn vermoeden is dat deze toeslag omhoog gaat of dat er een andere vorm van compensatie zal gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
Apiekool schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:31:
[...]

Je hebt het over:
- vrijstaand huis
- enkel salaris
- die voor ons

In andere woorden: jullie wonen samen (en eventueel kinderen) in een vrijstaand huis waarbij maar één van de twee werkt?

Hier moeten mijn vrouw en ik beide toch echt werken om onze tussenwoning te kunnen wonen.. een vrijstaand huis op enkel mijn salaris van bijna 2900 euro netto per maand kunnen we echt wel vergeten... Dat kon ik 8 jaar geleden ook niet trouwens ook niet hier in de randstad.

Los daarvan weer even inhoudelijk:
Mijn vrouw heeft hier met haar werk ook mee te maken, genoeg cliënten welke dus minimaal verdienen en veel zijn gestegen.

We moeten dus met elkaar zien te bepalen wat we precies als levensbehoeften zien.... Maar wanneer gaan we compenseren?

We geven iemand ook niet voor elk brood dat hij/zij koopt compensatie, moeten we dat wel gaan doen bij elke kuub gas? En we vinden dat iemand met een laag inkomen geen biefstuk van 200 euro zou hoeven te kopen, moet die persoon het wel 22 graden binnen hebben in de winter? Of is 18 graden genoeg zoals de WHO adviseert?

Maar wat is dan tegelijkertijd de maximum temperatuur die mensen in huis zouden moeten hebben in de zomer? Is een airco om te koelen even belangrijk als een CV om te verwarmen? Misschien pas een discussie over een paar jaar wanneer we meer weken krijgen met hittegolven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
alexbl69 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:15:
Kijk nu ook naar mogelijkheden om mijn werknemers (deels) te compenseren voor de gestegen energieprijzen.
Heb je de maximale ruimte van de WKR al benut?

Dan maar geen suf kerstpakket waar niemand op zit te wachten, gewoon 1,7% van het brutoloon extra netto uitkeren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:18
Abom schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:15:

Dat is toch geen probleem?
Zolang ik het kan betalen laat ik de verwarming in de winter ook op 20/21graden staan.
Het moment dat ik het NIET meer kan betalen, gaat dat ding op 18 en trekken we in huis maar allemaal een extra trui aan.
Wanneer de luxe er is, maken we er graag gebruik van, maar als die er niet is....passen wij (de mens in algemeen) zich heel snel aan.
We overleven het echt wel.

Als je verwacht dat de oorlog nog 2-3 jaar duurt, zou ik nu maar een contract afsluiten voor 3 jaar. Als je denkt dat dit niet zo is, dan gewoon wachten tot de prijzen weer normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
@President: op het platteland is er nog meer mogelijk. Wij hebben vorig jaar onze huidige woning gekocht en volledig gerenoveerd. Al met al zo'n 375k verder (inclusief 120k overwaarde vorige woning) en komen op één inkomen van 2750 euro netto (na aftrek leasekosten) rond in een tweekapper van zo'n 100m2 met ruim 500m2 grond. In die renovatie gelukkig volledig geïsoleerd en dat scheelt een slok op een borrel.

Wat isolatie betreft is spouwmuurisolatie nog wel een keer bij elkaar te sparen. Hier kostte dat zo'n EUR 1200, met EUR 100 per maand sparen is dat nog te doen. Het schijnt zo'n 30% op de energiekosten te schelen in vergelijking met een lege spouw.
hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Dan maar geen suf kerstpakket waar niemand op zit te wachten, gewoon 1,7% van het brutoloon extra netto uitkeren.
Of het warmtepomp plan waarbij je via het WKR budget van de werkgever een (hybride) warmtepomp aan kunt schaffen. Ook een mooie optie om op de lange termijn een forse besparing te realiseren. Alleen voor de werknemers met een sociale huurwoning is dat geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
[...]

Beetje afhankelijk van hoe groot je bedrijf is, is 't al vrij vlot 1,2% (boven de 400k 1,18%, dus een man of 10-15 personeel)

Op een salaris van 30k is dat ook maar een druppel op de koude plaat vrees ik, helemaal omdat er altijd wel sowieso wat kosten zijn die onder de WKR vallen.

Maar hier op 't werk dezelfde uitdaging inderdaad, want je wil eigenlijk wel maatwerk bieden. Liever de collega die 't echt nodig heeft tijdelijk 400 erbij in plaats van 4 collega's waarvan 3 't niet nodig hebben 100 erbij.

Inflatie volledig compenseren/ vervolgens doorberekenen aan klanten lijkt in ieder geval geen optie te zijn. En volledig compenseren en deels door berekenen aan klanten vind m'n spreadsheet onder aan de streep niet ideaal. Daar een min krijgen is niet heel handig...

En ook dan, als iedereen er 10% bij krijgt, krijgen de best betaalde collega's er bruto vele honderden euro's bij en de minst betaalde er iets maar dan 200 bij, terwijl waarschijnlijk die minst betaalde groep 't veel meer nodig heeft dan de best betaalde groep.

Maar hoe pak je zoiets eerlijk/rechtvaardig aan? Hoe zorg je dat iemand zich durft te melden als hij financiële problemen heeft zodat je daar in kan ondersteunen (in salaris en/of budgetcoach-achtige hulp etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
grasmanek94 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Dank hiervoor.

Heb ook zoiets.

gelijk een vraag / tip: is die All-risk All-inclusive opstal+inboedel+aansprakelijkheid verzekering (130 euro) per maand?

dan zou ik heel snel naar een andere verzekering gaan zoeken. Was er net deze ochtend mee bezig, maar ik heb er nu 1 waar bovenstaande inzit en nog een reisverzekering voor 360 per JAAR. Weliswaar met hoog eigen risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:36:
Maar hier op 't werk dezelfde uitdaging inderdaad, want je wil eigenlijk wel maatwerk bieden. Liever de collega die 't echt nodig heeft tijdelijk 400 erbij in plaats van 4 collega's waarvan 3 't niet nodig hebben 100 erbij.
Als directeur met eigen BV kan zou je een extra uitkering in Box 2 kunnen doen, effectief 40%-45% belastingdruk.

Daarna in privé naar de pinautomaat en een doos enveloppen kopen, kan je heel gericht individuen binnen je bedrijf wat toestoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
hoevenpe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Als directeur met eigen BV kan zou je een extra uitkering in Box 2 kunnen doen, effectief 40%-45% belastingdruk.

Daarna in privé naar de pinautomaat en een doos enveloppen kopen, kan je heel gericht individuen binnen je bedrijf wat toestoppen.
Dan is in de belaste ruimte van de WKR ongeveer even duur, dat is 80% eindheffing, dus als je iets geeft met een waarde van € 1.000 betaal je € 800 eindheffing, effectief 44% belastingdruk. Is vergelijkbaar, gaat volgens mij ook buiten 't verzamelinkomen om, dus geen effect op toeslagen e.d. en is wat iets maar aan de witte kant van 't zwart/wit-spectrum dan jouw suggestie ;)

Maar 't is wel een idee dat ik bij de directeur eens in de week kan leggen ja :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:56
Ging dit niet over lage inkomens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:56:
Ging dit niet over lage inkomens?
Ja, hoe kan je als werkgever op een fiscaal vriendelijke manier je personeel toch wat extra steunen in deze tijd.

En ook, hoe verdeel je de salarisverhogingspot op een eerlijke manier/ wat is een eerlijke manier om die pot te verdelen?

Want ik zou eigenlijk willen dat m'n werkgever maatwerk kan bieden. Ik zit ongeveer in 't vuur bij die gesprekken en gebruik mezelf altijd als voorbeeld. Nu heb ik sowieso echt helemaal niets
Insert12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Top dat je hier als werkgever mee bezig bent! Wellicht is het een idee om hier open een gesprek over aan te gaan. Bij een werkoverleg of iets dergelijks aangeven dat je graag je medewerkers in deze moeilijke tijd wil helpen maar nog niet precies weet hoe. Vragen naar ideeën bijvoorbeeld en aangeven dat je graag hebt dat iemand zich meld (ook buiten werktijd in verband met eventuele schaamte voor naderende schulden) zodat je als werkgever hulp kunt bieden.
Ik zit ongeveer in 't vuur qua gesprekken en we hebben ook overleg met OR en zo en gebruik mezelf ook altijd als voorbeeld waarom 't heel verschillend is. Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis dat van 't gas af gaat (als de warmtepomp geleverd wordt...) en redelijk energieneutraal zal zijn én heb m'n hypotheekrente vastgezet de dag voordat de stijging begon. Dus m'n maandlasten dalen t.o.v. nu en ik heb weinig last van de stijging van de energieprijzen (behalve dat alle prijzen erdoor stijgen), ook omdat ik een leaseauto van 't werk heb.

Dus ik heb helemaal geen salarisverhoging van 5 tot 10% nodig. Maar een collega van de receptie die fulltime iets meer dan 2.000 verdiend en waar nu 't energiecontract afloopt, die heeft mogelijk een probleem. Tenzij diegene een partner heeft met een goed inkomen/ verder in een vergelijkbare situatie als ik ziet.

Zit je aan de goede kant van de medaille, dan is een verhoging van 100/200 op fulltimebasis al snel heel ruim, zit je aan de verkeerde kant, dan is 't niet meer dan een druppel op de plaat.

Maar hoe zorg je nu dat iemand zich durft te melden? Daar hebben we uiteraard wel ideeën over (vertrouwenspersoon, leidinggevende, OR, P&O).

En naast het feit van goed werkgeverschap is 't sowieso financieel slim om hier als werkgever over na te denken.
Want de kans dat iemand met geldproblemen slechter gaat functioneren/ meer gaat verzuimen blijkt best wel groot te zijn. Dan is, al dan niet via een tijdelijke toeslag, iemand op deze manier wat extra geld toestoppen alleen al om die reden gunstig.

[ Voor 82% gewijzigd door rik86 op 22-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Beetje afhankelijk van hoe groot je bedrijf is, is 't al vrij vlot 1,2% (boven de 400k 1,18%, dus een man of 10-15 personeel)

Op een salaris van 30k is dat ook maar een druppel op de koude plaat vrees ik, helemaal omdat er altijd wel sowieso wat kosten zijn die onder de WKR vallen.

Inflatie volledig compenseren/ vervolgens doorberekenen aan klanten lijkt in ieder geval geen optie te zijn. En volledig compenseren en deels door berekenen aan klanten vind m'n spreadsheet onder aan de streep niet ideaal. Daar een min krijgen is niet heel handig...

En ook dan, als iedereen er 10% bij krijgt, krijgen de best betaalde collega's er bruto vele honderden euro's bij en de minst betaalde er iets maar dan 200 bij, terwijl waarschijnlijk die minst betaalde groep 't veel meer nodig heeft dan de best betaalde groep.

Maar hoe pak je zoiets eerlijk/rechtvaardig aan? Hoe zorg je dat iemand zich durft te melden als hij financiële problemen heeft zodat je daar in kan ondersteunen (in salaris en/of budgetcoach-achtige hulp etc)
Top dat je hier als werkgever mee bezig bent! Wellicht is het een idee om hier open een gesprek over aan te gaan. Bij een werkoverleg of iets dergelijks aangeven dat je graag je medewerkers in deze moeilijke tijd wil helpen maar nog niet precies weet hoe. Vragen naar ideeën bijvoorbeeld en aangeven dat je graag hebt dat iemand zich meld (ook buiten werktijd in verband met eventuele schaamte voor naderende schulden) zodat je als werkgever hulp kunt bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:56
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Ja, hoe kan je als werkgever op een fiscaal vriendelijke manier je personeel toch wat extra steunen in deze tijd
Ik lees inkomens waar mijn oren van klapperen, (vrij staande) koophuizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Dank hiervoor.

Heb ook zoiets.

gelijk een vraag / tip: is die All-risk All-inclusive opstal+inboedel+aansprakelijkheid verzekering (130 euro) per maand?

dan zou ik heel snel naar een andere verzekering gaan zoeken. Was er net deze ochtend mee bezig, maar ik heb er nu 1 waar bovenstaande inzit en nog een reisverzekering voor 360 per JAAR. Weliswaar met hoog eigen risico
Hoge verzekeringen vielen mij ook op idd. Net als dat mobiele abbos ook best hoog zijn. En algemeen natuurlijk éénverdiener met niet heel hoog salaris, voor heel gezin, plus hond, plus hoge medische kosten (beide gaan door volledige eigen risico, hond ook nog een paar honderd euro), dan valt het mij eigenlijk nog mee hoe goed dat lijkt te gaan qua financieën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:57:

[...]

Ik zit ongeveer in 't vuur qua gesprekken en we hebben ook overleg met OR en zo en gebruik mezelf ook altijd als voorbeeld waarom 't heel verschillend is. Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis dat van 't gas af gaat (als de warmtepomp geleverd wordt...) en redelijk energieneutraal zal zijn én heb m'n hypotheekrente vastgezet de dag voordat de stijging begon. Dus m'n maandlasten dalen t.o.v. nu en ik heb weinig last van de stijging van de energieprijzen (behalve dat alle prijzen erdoor stijgen), ook omdat ik een leaseauto van 't werk heb.

Dus ik heb helemaal geen salarisverhoging van 5 tot 10% nodig. Maar een collega van de receptie die fulltime iets meer dan 2.000 verdiend en waar nu 't energiecontract afloopt, die heeft mogelijk een probleem. Tenzij diegene een partner heeft met een goed inkomen/ verder in een vergelijkbare situatie als ik ziet.

Zit je aan de goede kant van de medaille, dan is een verhoging van 100/200 op fulltimebasis al snel heel ruim, zit je aan de verkeerde kant, dan is 't niet meer dan een druppel op de plaat.

Maar hoe zorg je nu dat iemand zich durft te melden? Daar hebben we uiteraard wel ideeën over (vertrouwenspersoon, leidinggevende, OR, P&O).

En naast het feit van goed werkgeverschap is 't sowieso financieel slim om hier als werkgever over na te denken.
Want de kans dat iemand met geldproblemen slechter gaat functioneren/ meer gaat verzuimen blijkt best wel groot te zijn. Dan is, al dan niet via een tijdelijke toeslag, iemand op deze manier wat extra geld toestoppen alleen al om die reden gunstig.
Maar je gaat toch ook wel hele scheve blikken krijgen lijkt mij. Ik zou er iig heel vreemd van opkijken wanneer mijn collega een loonsverhoging krijgt en ik niet, omdat ik paar jaar geleden voor spouwmuurisolatie had gekozen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
@rik86: niet alleen energiekosten zijn gestegen, ook boodschappen zijn inmiddels 10% duurder geworden. Om dan toch het geld goed te verdelen is een salarisverhoging van een vast bedrag in Euro's een mooie oplossing. In onze CAO (Metalektro) hadden we een paar jaar terug salarisverhogingen van EUR 116 en EUR 58 bruto. Voor lagere inkomens is de impact hiervan groter dan voor lagere inkomens, het bedrag moet je zelf bepalen natuurlijk. De een wel een salarisverhoging geven en de ander niet zou ik niet aan beginnen.

Verder toch op verschillende manieren proberen de gesprekken op gang te brengen. Dat kan via leidinggevenden in periodieke gesprekken die ze hebben met de medewerkers bijvoorbeeld. Zo had ik bij een vorige werkgever maandelijks een gesprek waarbij het ook wel eens over persoonlijke punten ging. Dat zou voor mij een mooie mogelijkheid geweest zijn om aan te geven als het financieel niet lekker ging. Het zo op de werkvloer delen is toch een hele grote drempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Ik lees inkomens waar mijn oren van klapperen, (vrij staande) koophuizen. :)
30k op jaarbasis, fulltime, is niet zo heel hoog toch? Dat is 2.300 per maand. En dat wordt uiteraard wel bepaald door m'n referentiekader, maar als ik bij m'n eigen werk zie, heb zo'n 450 collega's, daarvan zit er, op fulltimebasis, minder dan 1% onder die 30k per jaar.

En de laagste betaalde functies zijn dan functies als een telefoniste/receptioniste, administratief medewerkers, telefonische 1e-lijns helpdesk. Dat zijn functies waar je in theorie als je 't VMBO hebt afgerond ook gewoon op kunt starten. Dat is, dus incl. vakantiegeld en zo, op jaarbasis zo'n 25k netto, dat is 2.100 per maand. En ook dit soort functies is lastig in te vullen.

En ergens kom ik er dan niet helemaal uit waarom veel mensen niet rondkomen, zelfs met deze hoge energieprijzen. Ja, als je vanwege gezondheidsproblematiek in een uitkeringssituatie zit snap ik 't en zo zal er nog wel een aantal specifieke situaties zijn, maar verder kom ik er gewoon heel moeizaam uit qua plaatje.

Als ik het plaatje invul als 1-verdiener, weduwe, fulltime werken, 2 kids naar de BSO á 8 euro per uur, 40 uur per maand, dan kost je dat netto, na toeslagen zo'n 100 euro, huurhuis á 750 p.m. dan krijg je, buiten de kinderopvangtoeslag zo'n 600 euro aan toeslagen, dus netto 2.700 per maand.

Daarom dat ik echt denk dat voor veel mensen het om keuzes gaat. En dan is een keuze als maximaal lenen voor een huis en geen geld in isolatie steken er 1tje die niet zo heel makkelijk om te draaien is, maar wel een keuze.

Ik vind 't ook heel lastig inschatten hoe groot die groep dan is die onder bovenstaand plaatje zit qua inkomsten en waarom dan? Ik heb collega's die op fulltimebasis richting de 40k gaan en een loonsverhoging willen omdat de horeca beter betaald dan dat. Nu twijfel ik of dat waar is/ moet je waarschijnlijk op beroerde tijden werken, maar een salaris van 30k+ is tegenwoordig ook niet heel onbereikbaar meer volgens mij.
Sissors schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Maar je gaat toch ook wel hele scheve blikken krijgen lijkt mij. Ik zou er iig heel vreemd van opkijken wanneer mijn collega een loonsverhoging krijgt en ik niet, omdat ik paar jaar geleden voor spouwmuurisolatie had gekozen bijvoorbeeld.
Dat maakt 'm daarom ook zo extra complex, want je wil 't tegelijkertijd ook wel rechtvaardig en uitlegbaar houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Insert12 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:37:
@rik86: niet alleen energiekosten zijn gestegen, ook boodschappen zijn inmiddels 10% duurder geworden. Om dan toch het geld goed te verdelen is een salarisverhoging van een vast bedrag in Euro's een mooie oplossing. In onze CAO (Metalektro) hadden we een paar jaar terug salarisverhogingen van EUR 116 en EUR 58 bruto. Voor lagere inkomens is de impact hiervan groter dan voor lagere inkomens, het bedrag moet je zelf bepalen natuurlijk. De een wel een salarisverhoging geven en de ander niet zou ik niet aan beginnen.

Verder toch op verschillende manieren proberen de gesprekken op gang te brengen. Dat kan via leidinggevenden in periodieke gesprekken die ze hebben met de medewerkers bijvoorbeeld. Zo had ik bij een vorige werkgever maandelijks een gesprek waarbij het ook wel eens over persoonlijke punten ging. Dat zou voor mij een mooie mogelijkheid geweest zijn om aan te geven als het financieel niet lekker ging. Het zo op de werkvloer delen is toch een hele grote drempel.
Klopt, daarom dat we ook verschillende routes insteken. én OR, én vertrouwenspersoon, én P&O, én leidinggevende.
En inderdaad is de denklijn nu iets van iedereen een x%, maar wel minimaal € 200,- of zo. En dan geldt nog steeds dat 't huishoudboekje van 't werk niet in 't rood moet schieten, dus die rekensom zijn we ook nog aan 't maken, maar er zijn wel opties inderdaad.

En iemand geen salarisverhoging geven, omdat die al veel heeft, is inderdaad niet een optie hoor, dat voelt ook niet eerlijk/goed. Want zoals je zegt, duurdere boodschappen heeft iedereen last van. Maar als die 10/20% stijgen, dan is dat wel een veel beperktere hap op 't totaalplaatje dan wat we nu zien met energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:39:
Dat maakt 'm daarom ook zo extra complex, want je wil 't tegelijkertijd ook wel rechtvaardig en uitlegbaar houden.
Zou met 'individuele eenmalige uitkeringen' werken en structurele verhogingen imo meer algemeen doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Dank hiervoor.

Heb ook zoiets.

Hmm dus het volgend combinatiepakket kan goedkoper dan 130 eur/mnd? (huishouden met 2 volwassenen, 2 minderjarigen, hond);
- Gezinsongevallenverzekering (50K)
- Aansprakelijkheidsverzekering (2.5mln, geen eigen risico)
- Inboedelverzekering (all-risk, 100K, 150 eigen risico voor telecommunicatieapparatuur, glas, buitenhuisdekking [laptop, tel etc buiten huis gestolen, kapot gevallen, ook verzekerd])
- Rechtsbijstandverzekering (verkeer, consument & wonen, inkomen)
- Doorlopende reisverzekering (uitgebreid, hele wereld, Annulering. Huisdier, Auto/reis, medische, vervangend vervoer, geen eigen risico, baggage tot 4000 eur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Klopt, daarom dat we ook verschillende routes insteken. én OR, én vertrouwenspersoon, én P&O, én leidinggevende.
En inderdaad is de denklijn nu iets van iedereen een x%, maar wel minimaal € 200,- of zo. En dan geldt nog steeds dat 't huishoudboekje van 't werk niet in 't rood moet schieten, dus die rekensom zijn we ook nog aan 't maken, maar er zijn wel opties inderdaad.

En iemand geen salarisverhoging geven, omdat die al veel heeft, is inderdaad niet een optie hoor, dat voelt ook niet eerlijk/goed. Want zoals je zegt, duurdere boodschappen heeft iedereen last van. Maar als die 10/20% stijgen, dan is dat wel een veel beperktere hap op 't totaalplaatje dan wat we nu zien met energieprijzen.
Eens, een combinatie van een algemene salarisverhoging plus budgethulp zou een mooie oplossing zijn denk ik.

En even out of the box: wellicht zelf een regeling aanbieden waarbij de werknemer een aantal vakantiedagen aan de werkgever kan verkopen om isolerende maatregelen uit te voeren? Geen salarisverhogingen voor nodig en voor iedereen zelf de keuze om wel of geen vakantiedagen te verkopen. Wellicht dat je daar middels een invulling van het WKR budget een vast hoog tarief van kunt maken zodat het voor iedereen evenveel oplevert en aantrekkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Ik vind 't ook heel lastig inschatten hoe groot die groep dan is die onder bovenstaand plaatje zit qua inkomsten en waarom dan? Ik heb collega's die op fulltimebasis richting de 40k gaan en een loonsverhoging willen omdat de horeca beter betaald dan dat. Nu twijfel ik of dat waar is/ moet je waarschijnlijk op beroerde tijden werken, maar een salaris van 30k+ is tegenwoordig ook niet heel onbereikbaar meer volgens mij.
Te vinden op Stat.line van CBS

Dus zo'n 5 miljoen mensen verdienen minder dan 20k per jaar. Heb je natuurlijk nog veel samenwoners. Zal eens verder spitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu4Uh2bVIqZVRMafvUYizlAbd6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k7Fp3xajCR8fEq2QeCsWAeMn.jpg?f=user_large

Kleine 2 miljoen huishoudens moet het met ongeveer 16k per jaar doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYKsfEtTbAfd8lz_dxzDUeejsDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flzNiYgHnDSkHTp19invz4ns.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door jeroenkb op 22-07-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
grasmanek94 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Hmm dus het volgend combinatiepakket kan goedkoper dan 130 eur/mnd? (huishouden met 2 volwassenen, 2 minderjarigen, hond);
- Gezinsongevallenverzekering (50K)
- Aansprakelijkheidsverzekering (2.5mln, geen eigen risico)
- Inboedelverzekering (all-risk, 100K, 150 eigen risico voor telecommunicatieapparatuur, glas, buitenhuisdekking [laptop, tel etc buiten huis gestolen, kapot gevallen, ook verzekerd])
- Rechtsbijstandverzekering (verkeer, consument & wonen, inkomen)
- Doorlopende reisverzekering (uitgebreid, hele wereld, Annulering. Huisdier, Auto/reis, medische, vervangend vervoer, geen eigen risico, baggage tot 4000 eur)
Ga het niet specifiek voor je uitzoeken, maar je zou kunnen nadenken om sowieso wat eigen risico in te bouwen. Mijn uitgangspunt is dat je een verzekering afsluit voor de schades die je niet kunt dragen. Een nieuwe telefoon van zeg 200 euro kan ik zelf betalen dus verzeker ik niet.

Ik had een pakket van doorlopend reis, inboedel, opstal en WA zonder eigen risico: 850 euro per jaar.
Heb nu zelfde pakket met 1000 euro eigen risico 366 euro per jaar. Binnen 2 jaar heb je het eigen risico voor een mogelijke schade al terug. En de afgelopen 10 jaar nog nooit schade geclaimed. Dus pure winst wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Dank u. Dat zal ik eens met m'n accountant overleggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
aangezien nederland zon ~8millioen huishoudens telt hebben we het dus over ~20-25% van alle huishoudens die minder dan 20k inkomen heeft.

Je moet daar dus ook bij rekening houden dat dit over het algemeen ook niet huishodens zijn die in welgeisoleerde woningen zitten met warmtepomp en zonnenpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Te vinden op Stat.line van CBS

Dus zo'n 5 miljoen mensen verdienen minder dan 20k per jaar. Heb je natuurlijk nog veel samenwoners. Zal eens verder spitten

[Afbeelding]

Kleine 2 miljoen huishoudens moet het met ongeveer 16k per jaar doen

[Afbeelding]
Ik denk alleen dat gestandaardiseerd niet zoveel zegt, want in een toelichting die ze geven - https://longreads.cbs.nl/...%20(inclusief%20pensioen).

In 2018 hadden huishoudens in Nederland gemiddeld 42,1 duizend euro te besteden. Het gestandaardiseerde inkomen kwam uit op gemiddeld 29,5 duizend euro.

Denk dat deze tabel dan iets meer zegt:
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1658480534757
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1-hhrvQuQRC0Y3wTdKr5mzAHOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nf7ujCi6b3Xk28B5SHML5JyJ.png?f=user_large

En ik vind die groep dan wel verrassend groot, ca. 1,8 miljoen huishoudens onder de 30k. Als ik zie hoeveel moeite we hier op 't werk al hebben om voor toch praktisch ongeschoold werk als een telefoniste/receptioniste, tegen een salaris van 30k+ op fulltimebasis, iemand te vinden...

Nu was dat 2 jaar geleden nog niet zo extreem als nu, en loopt zo'n staatje natuurlijk altijd achter, maar toch.

Want volgens mij moet je normaliter ongeacht je gezinssamenstelling met een jaarinkomen van 30k en de toeslagen die we hebben in NL in de meeste gevallen, zelfs met de huidige energieprijzen, en dat gaat dan absoluut ten koste van zaken als vakantie/ uit eten gaan etc., en waarschijnlijk weliswaar met wat moeite, rond kunnen komen. En ook daar zullen uiteraard uitzonderingen op zijn, maar voor het merendeel lijkt me dat haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Ik denk alleen dat gestandaardiseerd niet zoveel zegt, want in een toelichting die ze geven - https://longreads.cbs.nl/...%20(inclusief%20pensioen).

In 2018 hadden huishoudens in Nederland gemiddeld 42,1 duizend euro te besteden. Het gestandaardiseerde inkomen kwam uit op gemiddeld 29,5 duizend euro.

Denk dat deze tabel dan iets meer zegt:
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1658480534757
[Afbeelding]

En ik vind die groep dan wel verrassend groot, ca. 1,8 miljoen huishoudens onder de 30k. Als ik zie hoeveel moeite we hier op 't werk al hebben om voor toch praktisch ongeschoold werk als een telefoniste/receptioniste, tegen een salaris van 30k+ op fulltimebasis, iemand te vinden...

Nu was dat 2 jaar geleden nog niet zo extreem als nu, en loopt zo'n staatje natuurlijk altijd achter, maar toch.

Want volgens mij moet je normaliter ongeacht je gezinssamenstelling met een jaarinkomen van 30k en de toeslagen die we hebben in NL in de meeste gevallen, zelfs met de huidige energieprijzen, en dat gaat dan absoluut ten koste van zaken als vakantie/ uit eten gaan etc., en waarschijnlijk weliswaar met wat moeite, rond kunnen komen. En ook daar zullen uiteraard uitzonderingen op zijn, maar voor het merendeel lijkt me dat haalbaar.
WAUW

Je ziet de cijfers zelf en dan nog je eigen standpunt dat het allemaal wel uit kan vol blijven houden.

Ben dan wel eerlijk en gebruik niet die 30k als referentie. Is bovenkant van de range. Dus zou eerder 25 zijn. en dan 'vergeten' we even de huishoudens die minder dan 20k en 10k verdienen per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@rik86

En als het gaat om moeite om banen te vullen:
Ga eens praten met mensen boven de 50 die nu proberen iets te vinden, maar nog steeds niet aangenomen worden.
Of mensen met niet NL achtergrond.

Opeens zijn er blijkbaar veel minder vacatures die openstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:23:
[...]

WAUW

Je ziet de cijfers zelf en dan nog je eigen standpunt dat het allemaal wel uit kan vol blijven houden.

Ben dan wel eerlijk en gebruik niet die 30k als referentie. Is bovenkant van de range. Dus zou eerder 25 zijn. en dan 'vergeten' we even de huishoudens die minder dan 20k en 10k verdienen per jaar
Volgens mij lees je niet goed wat ik zeg. Ik vind het verrassend dat zoveel onder de 30k zitten. Want vanaf ca. 30k zal in de meeste gevallen geen extreme financiele problematiek op hoeven te treden.
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:26:
@rik86

En als het gaat om moeite om banen te vullen:
Ga eens praten met mensen boven de 50 die nu proberen iets te vinden, maar nog steeds niet aangenomen worden.
Of mensen met niet NL achtergrond.

Opeens zijn er blijkbaar veel minder vacatures die openstaan
En daarover liet ik al doorschemeren, ik word hierin absoluut beperkt door m'n eigen referentiekader, maar als ik zie van welke leeftijden/achtergrond hier nieuwe collega's aangenomen worden, is dat bij ons geen issue. Worden ook regelmatig 60+-ers aangenomen bijvoorbeeld.

Maar daarom ook dat ik me 't lastiger voor kan stellen, ik ben niet anders gewend dat zoiets geen issue is. En nee, wij nemen ook niet iedereen, niet iedereen is geschikt voor elke functie uiteraard.

Maar ik vind 't wel verrassend, maar ook falen van de maatschappij als geheel, dat die groep dus blijkbaar zo groot is. Terwijl we blijkbaar zo staan te springen om personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Volgens mij lees je niet goed wat ik zeg. Ik vind het verrassend dat zoveel onder de 30k zitten. Want vanaf ca. 30k zal in de meeste gevallen geen extreme financiele problematiek op hoeven te treden.

[...]

En daarover liet ik al doorschemeren, ik word hierin absoluut beperkt door m'n eigen referentiekader, maar als ik zie van welke leeftijden/achtergrond hier nieuwe collega's aangenomen worden, is dat bij ons geen issue. Worden ook regelmatig 60+-ers aangenomen bijvoorbeeld.

Maar daarom ook dat ik me 't lastiger voor kan stellen, ik ben niet anders gewend dat zoiets geen issue is. En nee, wij nemen ook niet iedereen, niet iedereen is geschikt voor elke functie uiteraard.

Maar ik vind 't wel verrassend, maar ook falen van de maatschappij als geheel, dat die groep dus blijkbaar zo groot is. Terwijl we blijkbaar zo staan te springen om personeel.
"works on my computer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Dat zeg ik toch ook, ik word beïnvloed door m'n eigen referentiekader...

Maar dan snap ik nog steeds niet dat werkgevers aan de ene klant klagen over personeelstekort, maar blijkbaar nog steeds zo selectief zijn met aannemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Helder. Excuus.

Eens. Als maatschappij hebben we een groot probleem. Zit wat mij betreft voor een groot deel in het op de juiste manier belonen van beroepen die echte waarde toevoegen. Dus omhoog met de salarissen voor de verpleegsters, secretaresses etc etc.

Voorbeeld dat ik mooi blijf vinden:
Bankstaking in Ierland in de jaren 70. 6 maanden later stoppen de stakers. De samenleving had zich zonder grote problemen aangepast

Vuilnisstaking in New York jaren 80. 7 dagen na begin staking werd de Nationale Garde ingeschakeld.

Ergens klopt er dan iets niet als we de vuilnisophalers minder betalen dan de bankmedewerkers....

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 22-07-2022 11:42 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Maar dan snap ik nog steeds niet dat werkgevers aan de ene klant klagen over personeelstekort, maar blijkbaar nog steeds zo selectief zijn met aannemen
Vermoedelijk omdat ze dan in een sector opereren die eigenlijk niet levensvatbaar is in NL.

Alleen bij fors arbeidsoverschot waren die bedrijven houdbaar door 'misbruik' te maken van dat overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:00:
[...]
Ik had een pakket van doorlopend reis, inboedel, opstal en WA zonder eigen risico: 850 euro per jaar.
Heb nu zelfde pakket met 1000 euro eigen risico 366 euro per jaar. Binnen 2 jaar heb je het eigen risico voor een mogelijke schade al terug. En de afgelopen 10 jaar nog nooit schade geclaimed. Dus pure winst wat mij betreft
Als gevolg van de koop van (onze eerste) koopwoning hebben wij onze verzekeringen onder de loep genomen en te kijken of we die allemaal onder één dak konden brengen. Zo had ik nog enkele verzekeringen lopen bij ASR via mijn adviseur met mijn vrouw erop en zij andersom bij Univé.

Voor onze Woonhuis, Inboedel, Aansprakelijkheid, Rechtsbijstand en Doorlopende reisverzekering (Wereld, annulering, etc) zonder eigen risico betalen wij bij ASR nu 860 euro p/j (of 72 euro p/m) incl. alle belastingen, etc waarbij zowel onze huidige woonadres (huurwoning) en en nieuwe woonadres (koopwoning) in gedekt zijn.

Gezien de (kleine) verbouwing en aankomende verhuizing hebben we expliciet gekozen voor geen eigen risico. Volgend jaar staat dit wel op de agenda, net zoals kijken naar de mogelijkheid om onze zorgverzekering in het pakket op te nemen voor (wellicht) meer korting.

Overigens vroeg Univé voor dit alles 1078 euro p/j, dus rondshoppen voor dit soort verzekeringen is geen overbodige luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
nwagenaar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Als gevolg van de koop van (onze eerste) koopwoning hebben wij onze verzekeringen onder de loep genomen en te kijken of we die allemaal onder één dak konden brengen. Zo had ik nog enkele verzekeringen lopen bij ASR via mijn adviseur met mijn vrouw erop en zij andersom bij Univé.

Voor onze Woonhuis, Inboedel, Aansprakelijkheid, Rechtsbijstand en Doorlopende reisverzekering (Wereld, annulering, etc) zonder eigen risico betalen wij bij ASR nu 860 euro p/j (of 72 euro p/m) incl. alle belastingen, etc waarbij zowel onze huidige woonadres (huurwoning) en en nieuwe woonadres (koopwoning) in gedekt zijn.

Gezien de (kleine) verbouwing en aankomende verhuizing hebben we expliciet gekozen voor geen eigen risico. Volgend jaar staat dit wel op de agenda, net zoals kijken naar de mogelijkheid om onze zorgverzekering in het pakket op te nemen voor (wellicht) meer korting.

Overigens vroeg Univé voor dit alles 1078 euro p/j, dus rondshoppen voor dit soort verzekeringen is geen overbodige luxe.
Neem dan volgend jaar ook eens deck.nl mee in de vergelijking (geen commerciële relatie mee). Die gaan dus uit van principe alleen verzekeren voor grote schades en dus hoog eigen risico. Achter deck zitten verschillende NL verzekeraars zoals ASR en NN.
Pagina: 1 ... 3 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.