Sorry?Insert12 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Het inkomen van 55k past precies in het nieuws wat Nibud vorige week verspreidde: ook modale en bovenmodale inkomens krijgen het moeilijk. Ik snap de reactie op deze plek daarom volledig. Met 55k houd je niet dermate veel over dat je allerlei inflatieklappen op kunt vangen.
Wij doen het zelf met 58k bruto op één salaris. Gelukkig wel met lease auto (geen privé auto) en nog een goedkoop energiecontract voor de komende 2,5 jaar. Anders was het echt al krap geworden. Nu kunnen we prima rond komen én sparen.

Geen vakantie, niet uit eten en wat vaker het huismerk pakken in de supermarkt. Ik heb het idee dat juist deze groep (qua inkomen) het echt moeilijk krijgt omdat ze daadwerkelijk iets moeten opgeven wat ze niet willen. Iets dat de lagere inkomens (waar dit topic voor is) al niet had.
Omdat de eerste reply op dit bericht was toch even reageren: Je kunt met de hypoteek verstrekker eens in gesprek gaan, als je toch zonnepanelen zou installeren kun je vaak een gunstige lening hiervoor krijgen. Ja, je maandbedrag voor de hypotheek gaat omhoog, echter je energiekosten waarschijnlijk omlaag, goed rekenen wat ze kunnen opleveren en je bent er.Bouke-p schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Ik ben 1verdiener, systeembeheerder en verdien 55k per jaar. Wel een koophuis, maar relatief goedkoop (iets minder dan 800pm hypotheek).
Ik heb niet zomaar een paar 1000,- liggen voor zonnepanelen. Wel al mn spouw en vloer laten isoleren, maar nu ff geen geld meer voor zonnepanelen. Laat staan een warmtepomp of aircos.
Daarnaast staat mn woning ook verkeerd voor panelen.
Dus geen andere optie dan bijna 400 per maand overmaken naar Eneco(was 180). Sparen word dus nog lastiger.
Ik gok zo dat ik niet uniek ben hiermee,maar zoals vaak weer buiten de boot val kwa regelingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Joyous-P op 21-07-2022 10:19 ]