Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gropah schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

In wat voor kast van een huis met slechte isolatie woont hij dat hij 2100 euro aan energie moet betalen? Ik ken mensen die in oude, slecht geisoleerde boederijen wonen met een rekening van bijna 700 euro en dat vond ik al exorbitant (maar wel begrijpelijk met de huidige prijzen).
Mijn broer betaalt nu 1100,- per maand voor een middenwoning in Amsterdam. Dus 700 voor een slecht geisoleerde boerderij lijkt mij aan de lage kant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

In wat voor kast van een huis met slechte isolatie woont hij dat hij 2100 euro aan energie moet betalen? Ik ken mensen die in oude, slecht geisoleerde boederijen wonen met een rekening van bijna 700 euro en dat vond ik al exorbitant (maar wel begrijpelijk met de huidige prijzen).
gewoon altijd 25 graden binnen, en als het te warm word de buitendeur openzetten :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
Toch een extra belasting voor energiebedrijven volgens RTL. Wie had dat gedacht. Daaruit wordt de belastingverlaging in de IB bekostigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 14:52
https://www.rtlnieuws.nl/...imumloon-accijnsverlaging

Hele pakket. Vraag me af hoe ze een accijnsverlaging willen doen voor alleen lage inkomens? Of lees ik het volgende regeltje verkeerd:

[ Voor 20% gewijzigd door sgouman op 31-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
sgouman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:03:

Hele pakket. Vraag me af hoe ze een accijnsverlaging willen doen voor alleen lage inkomens? Of lees ik het volgende regeltje verkeerd:
Ik weet niet waar je het vandaan haalt uit de tekst, ik lees alleen dat ze de verlaging op de brandstofaccijns en energie niet gaan terugdraaien.

Verder worden voor zover ik zie vooral voordelen voor de lagere inkomens. Het is maar afwachten hoe de verlaging van de inkomstenbelasting uit gaat pakken voor de hogere inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 20:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

sgouman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:03:

Het is: (1) een accijnsverlaging en (2) energiebelasting verlaging voor lage inkomens, niet een accijns- en energiebelasting verlaging voor lage inkomens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:48
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Ik weet niet waar je het vandaan haalt uit de tekst, ik lees alleen dat ze de verlaging op de brandstofaccijns en energie niet gaan terugdraaien.

Verder worden voor zover ik zie vooral voordelen voor de lagere inkomens. Het is maar afwachten hoe de verlaging van de inkomstenbelasting uit gaat pakken voor de hogere inkomens.
Ik zie ook echt alleen maar weer compensaties en nog meer toeslagen voor de lage inkomens (of uitkeringen). Ik zou graag zien dat we eens van dat toeslag systeem zouden af komen.

Iedereen gebruikt energie, maar als je een uitkering hebt of niet zo veel verdien dan heb je een andere prijs dan iemand die wat meer verdien. Zit je daar 10 euro boven, dikke pech! Ik vind het niet kloppen, of omlaag voor iedereen, of niet is dan mijn gedachten. Straks gaat brood ook per inkomen, o u wilt cola kopen, maar verdient 2x modaal? Dat is dan 13,23 euro alstublieft.

[ Voor 23% gewijzigd door carpebios op 31-08-2022 12:10 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

carpebios schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Ik zie ook echt alleen maar weer compensaties en nog meer toeslagen voor de lage inkomens (of uitkeringen). Ik zou graag zien dat we eens van dat toeslag systeem zouden af komen.

Iedereen gebruikt energie, maar als je een uitkering hebt of niet zo veel verdien dan heb je een andere prijs dan iemand die wat meer verdien. Zit je daar 10 euro boven, dikke pech! Ik vind het niet kloppen, of omlaag voor iedereen, of niet is dan mijn gedachten.
En wat jij dan voor ogen wat ervoor in de plaats moet komen?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 07:48
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

En wat jij dan voor ogen wat ervoor in de plaats moet komen?
Dat doen ze al deels door het minimumloon te verhogen met 10%, zoals het VK ook heeft gedaan in het verleden, alleen komen er hier weer meer rondpompsystemen bij. Maar goed, andere discussie.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Dus de zorgtoeslag en de uitkeringen gaan deels omhoog. Laat mij nou teveel verdienen (modaal) om aan uberhaubt een toeslag te komen. Allemaal leuk en aardig maar de mensen die teveel verdienen of die getrouwd zijn / dubbel inkomen hebben zijn hier weer de sjaak.

[ Voor 11% gewijzigd door Agent47 op 31-08-2022 12:17 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]

Ik was daar ook benieuwd naar. Geen idee waar die man woont, maar een heel waslijstje van z'n B.V.'s zitten hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUAR19TJbp2AKCOb8uqS0Dw7ITU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGfjp1zf9jb0jIDJeM8o1dNn.png?f=user_large

Ik kan mij voorstellen dat dat best wat kost.
N.b. het kan natuurlijk ook zo zijn dat dat enkel een/zijn kantoorpand is, mja die hebben ook energierekeningen en mag je imho bij je woning tellen als je het globaal over kosten hebt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 14:52
Ik hoop wel dat energie btw op 9% blijft want dat staat er niet. Alleen brandstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als het minimumloon omhoog gaat is dat in ieder geval een goede stap. ik heb het al langer vreemd gevonden waarom het minimumloon niet gekoppeld is aan inflatie... alles wordt duurder, maar je uitkering blijft wel gelijk (ook bij een "normale" inflatie van 2%)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:56
Agent47 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:13:
Dus de zorgtoeslag en de uitkeringen gaan deels omhoog. Laat mij nou teveel verdienen (modaal) om aan uberhaubt een toeslag te komen. Allemaal leuk en aardig maar de mensen die teveel verdienen voor een toeslag die zijn hier weer de sjaak.
Precies! Vele mensen vallen buiten de boot en worden hard geraakt! Zeker als je ook nog kinderen hebt...

[ Voor 4% gewijzigd door hotymoty op 31-08-2022 12:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Agent47 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:13:
Dus de zorgtoeslag en de uitkeringen gaan deels omhoog. Laat mij nou teveel verdienen om aan uberhaubt een toeslag te komen. Allemaal leuk en aardig maar de mensen die teveel verdienen voor een toeslag die zijn hier weer de sjaak.
Idem hier. Leuke is, de lagere inkomens krijgen volgend jaar weer een energietoeslag (vermoedelijk 1000-1200 euro)
De middeninkomens moeten hiervoor opdraaien vind het kabinet Rutte, zij zijn immers de pispaal in onze samenleving.
De rijkste gaan meer profiteren van de inkomstenverlaging van de eerste schijf, betekend voor deze groep mensen ook volgend jaar, grotere auto's, vaker naar de stripclubs en grotere villa's in het buitenland.

Hoezee, we zijn eruit Nederland. De miljardenpakket die elke middeninkomens raakt in den hart en ziel. Hoezee voor ons Kabinet Rutte. -O- -O- -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:01

Wimo.

Shake and Bake!

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Precies! Vele mensen vallen buiten de boot en worden hard geraakt! Zeker als je ook nog kinderen hebt...
Of ze hadden dit advies eerder moeten volgen:
Hij had ook kleiner kunnen gaan wonen of kunnen isoleren.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

Wimo. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

[...]

En als ze al klein wonen? In een onbetaalbaar huisje van van haga bijvoorbeeld?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
RodeStabilo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Aanpassing van de onderste belastingschijf heeft vooral invloed op hogere inkomens.

De eerste 69.399 euro wordt belast in schijf 1.
Ik denk dat in harde euro's de hogere en middeninkomens juist profijt hebben van die aanpassing, aangezien je bij een volledig belaste schijf 1 ook geen heffingskorting meer hebt.

Mijn vriendin heeft een bijbaantje voor een paar uur per week, verdient bruto=netto 320 per maand. Betaalt helemaal geen belasting vanwege de heffingskorting die ze niet vol maakt. Kunnen ze die schijf gaan aanpassen, maar als je geen belasting betaalt verandert er niet zoveel aan je besteedbare inkomen. Vandaar ook dat ze het minimumloon met 10% omhoog hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Dennis1812 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

En als ze al klein wonen? In een onbetaalbaar huisje van van haga bijvoorbeeld?
Geen idee, vraag het aan de wijze tweaker die de uitspraak maakte?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wimo. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

[...]

maak een TR aan in plaats van op deze wijze te reageren

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 05-09-2022 12:02 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

_JGC_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Aanpassing van de onderste belastingschijf heeft vooral invloed op hogere inkomens.

De eerste 69.399 euro wordt belast in schijf 1.
Ik denk dat in harde euro's de hogere en middeninkomens juist profijt hebben van die aanpassing, aangezien je bij een volledig belaste schijf 1 ook geen heffingskorting meer hebt.

Mijn vriendin heeft een bijbaantje voor een paar uur per week, verdient bruto=netto 320 per maand. Betaalt helemaal geen belasting vanwege de heffingskorting die ze niet vol maakt. Kunnen ze die schijf gaan aanpassen, maar als je geen belasting betaalt verandert er niet zoveel aan je besteedbare inkomen. Vandaar ook dat ze het minimumloon met 10% omhoog hebben gezet.
Uhh sinds wanneer wordt 69.399 euro in schijf 1 belast?

Welke belastingschijf zit ik in 2022?

IB Schijf 1: tot € 36.409 19,17 %
IB Schijf 2: vanaf € 36.409 tot € 69.398 37,07 %
IB Schijf 3: vanaf € 69.398 49,50 %

Nogmaals schijf 1 is tot maar 36.409 euro belast. Alles daarboven is het normale IB tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55

Stoney3K

Flatsehats!

CodeCaster schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

[ Voor 58% gewijzigd door polthemol op 05-09-2022 12:02 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Uhh sinds wanneer wordt 69.399 euro in schijf 1 belast?

Welke belastingschijf zit ik in 2022?

IB Schijf 1: tot € 36.409 19,17 %
IB Schijf 2: vanaf € 36.409 tot € 69.398 37,07 %
IB Schijf 3: vanaf € 69.398 49,50 %

Nogmaals schijf 1 is tot maar 36.409 euro belast. Alles daarboven is het normale IB tarief.
Er zijn er nog maar 2 in 2022: https://www.belastingdien...nkomstenbelasting-betalen

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

CodeCaster schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:23:
"Dan had je maar moeten isoleren in plaats van drie keer per jaar een verre vliegvakantie te nemen" :')
ik denk dat een vliegvakantie naar een warm land en thuis de cv uit haast nog goedkoper is waneer je huis slecht geisoleerd is :')

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Dennis1812 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:22:
Ik hoor haar alleen nooit roepen;
Ministers zullen moeten accepteren dat het salaris de helft wordt.
Of 2e Kamerleden moeten accepteren dat het salaris fors omlaag gaat.

Enkel dat de burger de pot op kan en we een soort gtst zijn. Waar is haar offer?
Ze heeft toch net als jij of ik hogere energiekosten? Het is niet zo dat salarissen in de politiek heel hard stijgen en de rest vd bevolking niet.

Integendeel, doordat het politiek incorrect is om je eigen salaris te laten stijgen verdienen politici relatief weinig als je dat vergelijkt met de werkdruk. Gaat op gegeven moment effect hebben hoeveel mensen in politiek willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Dat klopt, maar de meeste mensen zitten in de tweede schijf. Wellicht alleen de starters en lage klasse. Middenklasse wordt hierdoor echt heel hard geraakt.
Beetje vreemde redenatie... De tweede schijf verlagen helpt iedereen behalve de lage inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Nou google mag zijn shit ook wel eens updaten. |:(

37,07% daar val ik ook onder.

Inkomsten die in box 1 vallen, zijn onder meer:

winst uit onderneming - Shell wrijft al over zijn handjes.
loon, uitkering of pensioen
fooien en andere inkomsten
buitenlandse inkomsten - Zal mijn vrienden in afrika even mailen dat de miljoenen naar een andere rekening moeten :+
inkomsten als freelancer, gastouder, artiest of beroepssporter
periodieke uitkeringen (zoals uitkeringen van een lijfrente of alimentatiebetalingen)
negatieve persoonsgebonden aftrek - Valt daar het kabinet ook onder? :+
terugontvangen premies voor lijfrenten en dergelijke
eigenwoningforfait
kapitaalverzekeringen eigen woning - Melkhuisjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
mrc4nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

ik denk dat een vliegvakantie naar een warm land en thuis de cv uit haast nog goedkoper is waneer je huis slecht geisoleerd is :')
Zeker in de winter. Dan kost een leuk huisje in Spanje qua huur maar een fractie van zomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

giantgiantus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Ze heeft toch net als jij of ik hogere energiekosten? Het is niet zo dat salarissen in de politiek heel hard stijgen en de rest vd bevolking niet.
Stijgen is niet nodig als ze in de basis al hoog waren, ik mag aannemen dat iemand met 12k bruto in de maand toch wel iets meer de middelen heeft voor wat verduurzaming van hun woning dan iemand die daar half jaar voor moet werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Dat klopt, maar de meeste mensen zitten in de tweede schijf. Wellicht alleen de starters en lage klasse. Middenklasse wordt hierdoor echt heel hard geraakt.
Je snapt het belasting systeem niet. Je gaat gewoon minder betalen over de eerste 70.000 van wat je verdient. Dit is geen lapmiddel maar een heel goede manier om steun te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

giantgiantus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Je snapt het belasting systeem niet. Je gaat gewoon minder betalen over de eerste 70.000 van wat je verdient. Dit is geen lapmiddel maar een heel goede manier om steun te geven.
De vraag in deze is. Hoeveel % wordt het straks dan? 37,07% is het nu, gaan ze ervan maken? 37% om het mooi af te ronden? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:24
Gecko123 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Een structurele oplossing bestaat niet. Behalve een soort landelijke energiekostentoeslag gefinancierd uit gasbaten/vermogen/winst/inkomstenbelastingen. Maar deze nieuwe knop is klaarblijkelijk voor de belastingdienst een onmogelijke opgave om te realiseren per 1 januari hoewel ik hoop dat ze wel iets in die richting gaan of aankondigen dat dit er aan gaat komen.

Verhoging van het minimum inkomen en toeslagen en verlaging eerste schijf inkomstenbelasting is een goede stap.
De hele puinhoop wat energierekening en contracten betreft kunnen ze op dit moment echt wel oplossen. Alle lopende contracten ontbinden en een standaard tarief opleggen gebaseerd op een objectieve landelijke marktprijs oid. Energieleveranciers kunnen dan lekker interen op hun reserves (en winst) en kunnen daarna eventueel gecompenseerd worden als ze echt kopje onder dreigen te gaan.

Dit soort uitzonderlijke noodsituaties verdienen uitzonderlijke maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dus de IB gaat omlaag, maar de vraag blijft dan: hoeveel? Als de meeste mensen van 150 euro naar 450 euro energierekening gaan, kan dat dan nog steeds gecompenseerd worden?

Ik heb het idee dat het weer een deceptie wordt.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

giantgiantus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

...
Brutosalarissen van:

Minister: € 172.000
Parlementariër: € 117.000

Bron: https://www.parlement.com...olitici_ambtelijke_top_en

Leuk zal het niet zijn, maar deze mensen kunnen vooralsnog met gemak de hogere energierekening opvangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Janpietertje89 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:33:
[...]

De hele puinhoop wat energierekening en contracten betreft kunnen ze op dit moment echt wel oplossen. Alle lopende contracten ontbinden en een standaard tarief opleggen gebaseerd op een objectieve landelijke marktprijs oid. Energieleveranciers kunnen dan lekker interen op hun reserves (en winst) en kunnen daarna eventueel gecompenseerd worden als ze echt kopje onder dreigen te gaan.

Dit soort uitzonderlijke noodsituaties verdienen uitzonderlijke maatregelen.
Dit lijkt mij ook een prima oplossing als alternatief op allerlei extra toeslagen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

giantgiantus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Het gros in Nederland komt amper op de helft van die schaal, marginaal meer, dus elke 10% verlaging geeft 'netto' jou maar een 5% voordeel. Echter zit jij met 100k per jaar, dan heb je altijd de volle verlaging te pakken.

Maar de gasprijs gaat niet 'relatief in de schijf', die is absoluut.

Middenmoter met 38k zal zeg 1000 per jaar minder belasting hebben ,maar iemand met 70k pakt dus de volle 2000 euro..

Als jij dat een 'goede manier' vind, weet ik in ieder geval aan welke kant jij van het spectrum zit.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Het gros in Nederland komt amper op de helft van die schaal, marginaal meer, dus elke 10% verlaging geeft 'netto' jou maar een 5% voordeel. Echter zit jij met 100k per jaar, dan heb je altijd de volle verlaging te pakken.

Middenmoter met 38k zal zeg 1000 per jaar minder belasting hebben ,maar iemand met 70k pakt dus de volle 2000 euro..

Als jij dat een 'goede manier' vind, weet ik in ieder geval aan welke kant jij van het spectrum zit.
Heb je een goed punt. De versimpeling van de schijven naar 2 helpt hier inderdaad niet. Was beter geweest als eerste schijf 1 x modaal was oid.

Wat ik hier goed aan vind is dat je niet de energiekosten maximeert bv, maar dat je inkomen laat stijgen en de incentive tot energie besparen maximaal laat bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Raymond P schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Ik was daar ook benieuwd naar. Geen idee waar die man woont, maar een heel waslijstje van z'n B.V.'s zitten hier:

[Afbeelding]

Ik kan mij voorstellen dat dat best wat kost.
N.b. het kan natuurlijk ook zo zijn dat dat enkel een/zijn kantoorpand is, mja die hebben ook energierekeningen en mag je imho bij je woning tellen als je het globaal over kosten hebt.
Dergelijk soort pand huurde mijn werkgever want mooie uitstraling en dergelijke.

We stookten dat pand met 2 ketels in cascade opstelling volgens weersafhankelijk regelen. Zaten aan de 7000 kuub gas per jaar.

Als ik dat in gaslicht gooi kom ik idd op 2100 euro per maand uit :X.

En nou het erge: als het monumentaal is mag je er niks aan veranderen. Geen HR++ glas, geen zonnepanelen, geen buitenunit van je warmtepomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:30:

Shell is verhuisd naar engeland. Ze staan wel genoteerd aan de beurs in amsterdam. maar hebben verder niets meer met de Nederlandse belastingregels te maken....

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
giantgiantus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Heb je een goed punt. De versimpeling van de schijven naar 2 helpt hier inderdaad niet. Was beter geweest als eerste schijf 1 x modaal was oid.
Versimpeling had ook niet het doel moeten zijn. Dat we in het verleden moeite hadden met de rekenregels in systemen dan wel handmatig om tot de te betalen inkomstenbelasting te komen lijkt mij enigszins evident, met een fatsoenlijke IT infrastructuur is het hebben van 3 of 30 schijven in beginsel niet problematisch. Dan kan je in ieder geval wel beter sturen op specifieke groepen en zo een glijdende schaal van stijgende IB opbouwen.

Maar goed, dat zal niet snel komen en te veel Nederlanders snappen niet hoe inkomstenbelasting werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Napo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Versimpeling had ook niet het doel moeten zijn. Dat we in het verleden moeite hadden met de rekenregels in systemen dan wel handmatig om tot de te betalen inkomstenbelasting te komen lijkt mij enigszins evident, met een fatsoenlijke IT infrastructuur is het hebben van 3 of 30 schijven in beginsel niet problematisch. Dan kan je in ieder geval wel beter sturen op specifieke groepen en zo een glijdende schaal van stijgende IB opbouwen.

Maar goed, dat zal niet snel komen en te veel Nederlanders snappen niet hoe inkomstenbelasting werkt.
Probleem is niet het berekenen, probleem zijn regeltjes. Achterhaalde 70 jaar oude regeltjes, regel op regel, uitzondering op, toevoeging van, ter voorkoming van, daar kan geen supercomputer tegenop. Elke oplossing (flattax, progressief, basis inkomen, etc) hebben allemaal te maken met problemen en oplossingen.

Er is dan ook geen 'oplossing voor iedereen', gooi je je 10 miljard budget om energiebedrijven af te kopen om zo verplicht 1 euro m3 te gaan rekenen, loop je weer tegen een ander probleem aan. Gooi je 10 miljard tegen huizen isoleren/duurzamen, krijg je weer scheve gezichten.

Er is vooralsnog geen enkele oplossing waarbij _iedereen_ baat heeft (eerlijk is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Voor mensen met een +70k inkomen wordt de steun dus gemaximeerd. Dat lijkt me een goede zaak. Extra steun moet juist gaan naar de onderkant en mensen die nu al de rekeningen niet kunnen betalen en geen mogelijkheden hebben om te bezuinigen of ergens in te investeren.

De laagste inkomens krijgen ook meer in de vorm van verschillende toeslagen. Hogere inkomens betalen verhoudingsgewijs weer meer in de vorm van accijnzen en belastingen door meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Brutosalarissen van:

Minister: € 172.000
Parlementariër: € 117.000

Bron: https://www.parlement.com...olitici_ambtelijke_top_en

Leuk zal het niet zijn, maar deze mensen kunnen vooralsnog met gemak de hogere energierekening opvangen.
Deze mensen werken er gemiddeld ook harder voor. De beloning voor een belangrijke functie moet er wel zijn. Ik heb toch liever dat een goede bestuurder bij onze overheid werkt dan bij een of ander groot bedrijf of dat die vanwege een mindere beloning een ander carierrepad kiest dan werken bij onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Probleem is niet het berekenen, probleem zijn regeltjes. Achterhaalde 70 jaar oude regeltjes, regel op regel, uitzondering op, toevoeging van, ter voorkoming van, daar kan geen supercomputer tegenop. Elke oplossing (flattax, progressief, basis inkomen, etc) hebben allemaal te maken met problemen en oplossingen.

Er is dan ook geen 'oplossing voor iedereen', gooi je je 10 miljard budget om energiebedrijven af te kopen om zo verplicht 1 euro m3 te gaan rekenen, loop je weer tegen een ander probleem aan. Gooi je 10 miljard tegen huizen isoleren/duurzamen, krijg je weer scheve gezichten.

Er is vooralsnog geen enkele oplossing waarbij _iedereen_ baat heeft (eerlijk is een ander verhaal).
Er zou ook eens goed gekeken moeten worden naar een herziening van het huidige belastingstelsel. Dat we gedurende de looptijd wat oplossingen er doorheen proberen te weven is prima maar op een gegevens moment raakt de rek er uit en dat moment lijken we al enige tijd gepasseerd te zijn.

Het wordt steeds lastiger met juist al die toeslagen en aftrekposten om te zien wat de impact is van meer of minder inkomsten. Dat het niet 1-2-3 aangepast is lijkt me evident maar daar mag toch wel eens aan gewerkt gaan worden.

Gaat dat een oplossing zijn waar _iedereen_ baat bij heeft? Nee, natuurlijk niet maar dat moet ook niet het doel zijn, als het zo absoluut gesteld wordt dan wordt het doel voorbij geschoten. Uiteindelijk gaat het om het creeeren van een eerlijke lastenverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gecko123 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Voor mensen met een +70k inkomen wordt de steun dus gemaximeerd. Dat lijkt me een goede zaak. Extra steun moet juist gaan naar de onderkant en mensen die nu al de rekeningen niet kunnen betalen en geen mogelijkheden hebben om te bezuinigen of ergens in te investeren.

De laagste inkomens krijgen ook meer in de vorm van verschillende toeslagen. Hogere inkomens betalen verhoudingsgewijs weer meer in de vorm van accijnzen en belastingen door meer verbruik.
Je mist het deel 'boven' die toeslagen grens, maar onder modaal, dat is nog steeds 'maar' 30-40% van die schijf, dus je relatieve tegemoetkoming noem ik ver van 'goede zaak'. 2x modaal zal relatief gezien zaken makkelijker kunnen opvangen dan iemand die sub-modaal zit (buiten elke vorm van uitkering), helemaal als je de 2/3 regel toepas van levensonderhoud.

Het zijn toch veelal de 'goedkope hutjes' en achterstallige pandjes die aan de onderkant van de maatschappij zitten waar niet tegen op de warmen is, zeker gezien huidige label verdeling (prijspijl 2021) zijn het met name de duurdere woningen die aanzienlijk duurzamer zijn.

Dus ik weet niet of je zo gemakkelijk kan zeggen 'meer inkomen = meer verbruik', zeker niet daar waar ruimte is geweest voor verduurzaming.
Napo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:22:

Gaat dat een oplossing zijn waar _iedereen_ baat bij heeft? Nee, natuurlijk niet maar dat moet ook niet het doel zijn, als het zo absoluut gesteld wordt dan wordt het doel voorbij geschoten. Uiteindelijk gaat het om het creeeren van een eerlijke lastenverdeling.
Daarom zei ik ook, eerlijk is een ander verhaal ;) Maar met die stoelendans die we elke 4 jaar hier zien.. dat zie ik de komende 20 jaar nog niet veranderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

[...]

Je vergeet even (wellicht voor het gemak want het is al lastig zat) de toeslagen en aan die kant gaat het ook omhoog:
Hoe hoog mag mijn inkomen zijn voor zorgtoeslag? U kunt in 2022 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 31.998 uitkomt. Hebt u een toeslagpartner? Dan mag het inkomen van u allebei samen maximaal € 40.944 zijn.
Als ik het hele riedeltje intype op de proefberekening gaat een gezin met een huurhuis van 600 p/m en 34k inkomen en 1 van de partners zonder werk krijgen ze per maand ook nog 350 euro per maand aan zorg / huurtoeslag en kindgebonden budget.

Als ik dat invul voor iemand met 72k en dezelfde parameters blijft er 11 euro kind gebonden budget over.

Maar ja dat klinkt toch iets minder compact en te nivellerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Dus ik weet niet of je zo gemakkelijk kan zeggen 'meer inkomen = meer verbruik', zeker niet daar waar ruimte is geweest voor verduurzaming.
Het is ook merkwaardig om die twee bij elkaar te zetten, toeslagen voor bestaanszekerheid en meer bijdrage dankzij meer verbruik.

persoon X met een hoog inkomen betaalt via belasting en accijnzen mee aan het sociaal stelsel omdat hij op zaterdagavond een fles wijn van €95,- open trekt.
[...]

Daarom zei ik ook, eerlijk is een ander verhaal ;) Maar met die stoelendans die we elke 4 jaar hier zien.. dat zie ik de komende 20 jaar nog niet veranderen :P
En tot die tijd blijft het pleisters plakken op een stelsel waar de rek uit is, iets wat voor niemand optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:24
En is het dan dat de inkomens berekend worden per huishouden of per persoon?
Bijvoorbeeld: Samen komen we uit in schaal 2 en anders per persoon op schaal 1.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ewivis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:33:
En is het dan dat de inkomens berekend worden per huishouden of per persoon?
Bijvoorbeeld: Samen komen we uit in schaal 2 en anders per persoon op schaal 1.
Woon je samen? Dan wordt het berekend per huishouden en niet per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Barrycade schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:28:
Als ik het hele riedeltje intype op de proefberekening gaat een gezin met een huurhuis van 600 p/m en 34k inkomen en 1 van de partners zonder werk krijgen ze per maand ook nog 350 euro per maand aan zorg / huurtoeslag en kindgebonden budget.

Als ik dat invul voor iemand met 72k en dezelfde parameters blijft er 11 euro kind gebonden budget over.

Maar ja dat klinkt toch iets minder compact en te nivellerend.
Dat is in die situatie.

Nu opnieuw:
29k inkomen, 762 huur, geen kinderen.
20k 21 jaar, huur 500 euro, 1 kind.
Of geen huur, of juist publieke sector (nu sociaal huren? lijkt me bijna onmogelijk).

Elke situatie brengt een voor- of nadeel, dat is ook het hele probleem in dit gebeuren. Mij ging het ook initieel ook slechts om de belastingschijf, niet over situatie-afhankelijke toeslagen.

Zeker als je het gebied van andere toeslagen erbij pakt (huur, zorg, kind, energie etc etc), des te meer basis dat een 'uniform' systeem van regels nooit gelijk voor iedereen kan worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Dan heeft deze belastingverlaging helemaal geen zin voor samenwonenden, want die zitten grotendeels in schijf 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Dan heeft deze belastingverlaging helemaal geen zin voor samenwonenden, want die zitten grotendeels in schijf 2...
Ik zelf niet, immers zit ik op 42k jaarlijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Nou google mag zijn shit ook wel eens updaten. |:(

37,07% daar val ik ook onder.

Inkomsten die in box 1 vallen, zijn onder meer:

loon, uitkering of pensioen
fooien en andere inkomsten
buitenlandse inkomsten - Zal mijn vrienden in afrika even mailen dat de miljoenen naar een andere rekening moeten :+
inkomsten als freelancer, gastouder, artiest of beroepssporter
periodieke uitkeringen (zoals uitkeringen van een lijfrente of alimentatiebetalingen)
negatieve persoonsgebonden aftrek - Valt daar het kabinet ook onder? :+
terugontvangen premies voor lijfrenten en dergelijke
eigenwoningforfait
kapitaalverzekeringen eigen woning - Melkhuisjes :X
Ik moest toch wel lachen bij de gedachte dat Shell in box 1 zou vallen 8) Haha het is juist het voorstel om het tarief van de vpb (waar shell wel onder valt) te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Ik zelf niet, immers zit ik op 42k jaarlijks.
Dan woon je alleen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:54
[...]

Hoe bedoel je? Je betaalt toch cumulatief belasting per schijf. Iedereen in de hoogste schijf profiteert van die belastingverlaging in schijf 1 of heb ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Laten we hopen dat de maatregelen voor alle inkomensgroepen zullen gelden en niet alleen voor lagere inkomens. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat bovenmodale inkomens de gestegen energieprijzen wel kunnen dragen, maar ook voor die huishoudens gaat het ten koste van iets anders.

Als mijn energierekening x4 gaat of de belastingen omhoog gaan om lage inkomens te compenseren, dan kan ik dat betalen, maar dan gaan we gewoon niet meer uit eten, doneren we niet meer aan goede doelen en kopen we geen verse bloemen meer. Dit soort maatregelen raken de reëele economie heel hard en maken de aankomende recessie alleen maar erger met grote gevolgen voor prijzen en werkgelegenheid.

Door belastingen en toeslagen hebben we een systeem gecreëerd waarin een steeds groter wordende groep mensen afhankelijk is van de overheid. Individuele keuzes doen er niet meer toe want zodra je geld verdient, spaart of bespaart moet je het afstaan om de groep afhankelijken te financieren. Voor de economie is het veel beter dat er nog mensen zijn die wel geld uitgeven. De maatregelen moeten daarom niet nog meer nivelleren, maar de relatieve afstand tussen inkomens minimaal gelijk houden, maar liever juist groter maken om zo de economie en daarmee werkgelenheid te bevorderen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Dan woon je alleen vermoed ik.
Nope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
banaliteit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Hoe bedoel je? Je betaalt toch cumulatief belasting per schijf. Iedereen in de hoogste schijf profiteert van die belastingverlaging in schijf 1 of heb ik het verkeerd begrepen.
Ik dacht dat ik het begreep, maar door jullie berichten twijfel ik daar over haha :P. Als je samen meer dan 70k verdient per jaar, dan profiteer je toch juist niet van het aankomende pakket van de overheid?
Verdien jij samen met je partner bij elkaar 42k? Hoe dan?

[ Voor 16% gewijzigd door hotymoty op 31-08-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Ik dacht dat ik het begreep, maar door jullie berichten twijfel ik daar over haha :P. Als je samen meer dan 70k verdient per jaar, dan profiteer je toch juist niet van het aankomende pakket van de overheid?

[...]

Verdien jij samen met je partner bij elkaar 42k? Hoe dan?
Je betaalt ook belasting over de 1e euro die je verdient. Als de belasting over die euro omlaag gaat heb je daar ook iets aan als je 1 miljoen euro verdient :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mooi artikel van de NOS dat wat kleuring geeft bij totstandkoming van prijzen:

https://nos.nl/artikel/24...tprijs-voor-elektriciteit
Komt er een einde aan de marktprijs voor elektriciteit?

Niet alleen de gasprijs bereikt een duizelingwekkende hoogte, ook de elektriciteitsprijs zit inmiddels op een ongekend hoog niveau. Dat is volgens critici niet nodig en de Europese Commissie zint op maatregelen.

De hoge gasprijs is het gevolg van de verminderde aanvoer van Russisch gas. De hoge elektriciteitsprijs heeft voor een groot deel te maken met de manier waarop in Europa de energiemarkt gereguleerd is.

Stroom wordt opgewekt met behulp van gascentrales, kolencentrales, kerncentrales, waterkrachtcentrales, windturbines en zonnepanelen. Terwijl in Europa maar 14 procent van alle elektriciteit wordt opgewekt met behulp van aardgas bepaalt de prijs van aardgas wel voor een groot deel de prijs van elektriciteit. In Nederland is die verhouding overigens anders: daar wordt 40 procent van de elektriciteit opgewekt met behulp van aardgas.

Hoe werkt dat?

Als alle beschikbare elektriciteit op de vrije markt is aangeboden en de vraag voor de volgende dag is berekend, komt het laatste beetje elektriciteit dat moet worden opgewekt vaak van een gascentrale. Die kunnen het makkelijkst aan, uit, harder en zachter gezet worden. Gas is op dit moment ongekend duur.

De laatste aanbieder bepaalt uiteindelijk de elektriciteitsprijs. Alle aanbieders van stroom krijgen vervolgens deze prijs voor de stroom die ze op de markt brengen en dat leidt tot de ongekend hoge elektriciteitsprijs.

Ook de eigenaren van windmolens, zonnepanelen en kerncentrales profiteren dus van de hoge gasprijs, terwijl ze niet de kosten hebben. Daardoor staat de koppeling tussen de gas- en de elektriciteitsprijs ter discussie, en daarmee ook de marktwerking in de energiesector.
Halvering

"Ontkoppeling kan leiden tot een halvering van de elektriciteitsprijs en misschien nog wel meer," zegt Martien Visser, energiedeskundige van de Hanzehogeschool in Groningen. "Nu bepaalt de laatste aanbieder de prijs, dat is de logica van de markt. Je ziet het ook bij gas, daar is maar één prijs, ook al is gas uit Groningen veel goedkoper dan gas uit Rusland, de Verenigde Staten of het Midden-Oosten."

De levering van energie aan huishoudens en bedrijven is niet altijd een vrije markt geweest. De grote energiebedrijven in Nederland - die nu allemaal in buitenlandse handen zijn - waren vroeger openbare nutsbedrijven en eigendom van de overheid.

Prijzen konden gereguleerd worden, tot 20 jaar geleden besloten werd dat concurrentie op de vrije markt zou zorgen voor een beter functionerende energievoorziening. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, maar niet eerder was er zo veel discussie over de manier waarop de energiemarkt in Europa is gereguleerd.

De paniek slaat toe bij verschillende regeringen in Europa. Veel burgers kunnen hun energierekening niet meer betalen en bedrijven die veel energie gebruiken komen in de problemen.

Mogelijke maatregelen hebben ook nadelen

Als Brussel een prijsplafond op gas zet, loopt Europa het risico dat Azië meer betaalt voor vloeibaar gas (LNG) en dat verhoogt het risico op een gastekort in de winter.

Als de laatste bieder niet langer de prijs van elektriciteit bepaalt, krijgen eigenaren van windmolens en zonnepanelen minder geld voor hun elektriciteit. "Je maakt daarmee het vertrouwen kapot voor investeringen in duurzame energie", vreest Visser.

Energiebedrijven extra belasten die nu torenhoge winsten maken klinkt misschien logisch, maar veel van die bedrijven hebben ook grote verliezen geleden in de coronapandemie toen de energieprijzen juist extreem laag waren.

Visser adviseert politici om niet als een olifant door de porseleinkast van de energiemarkt heen te walsen. "Het heeft vele jaren gekost om de energiemarkt te reguleren en het is vreselijk lastig om dat even snel weer te veranderen. Je moet heel goed analyseren wat er is misgegaan en geen ondoordachte dingen doen."

Toch ziet ook hij dat er dingen misgaan. "De markt moet zorgen voor een faire prijs voor energie voor burgers en bedrijven en dat mislukt op dit moment. Verder zou je verwachten dat de markt vanwege de hoge gasprijs fors zou investeren in duurzame alternatieven. Maar ook dat gebeurt nog niet voldoende."
Subsidiëren van gas

De minst slechte maatregel is het subsidiëren van gas dat gebruikt wordt in gascentrales, denkt hij. "Door alleen de gasprijs voor de productie van elektriciteit een beetje te subsidiëren druk je de kostprijs van alle elektriciteit, met beperkte kosten voor de overheid."

In Nederland zou dit overigens wel meer kosten dan in veel andere landen, doordat hier naar verhouding dus veel meer elektriciteit wordt opgewekt door gascentrales.

Een alternatief voor ingrijpen in de energiemarkt is inkomenssteun voor de gebruikers. Tot nu toe heeft dit de voorkeur van het Nederlandse kabinet. Nederland was net als Duitsland altijd fel tegen ingrijpen in de energiemarkt.

Of dat zo blijft, nu Duitsland aan het schuiven is, moet de komende week blijken op weg naar een EU-bijeenkomst over de hoge energieprijzen.
Wat dan weer opvalt: Alle mogelijke ingrepen om problemen op te lossen was Nederland (VVD) tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Ervan uitgaande dat het om salarissen gaat betaal je (met de schijvenindeling van 2022) over € 69.399 het lage tarief, en over de resterende € 601 het hoge. Dus als het lage tarief omlaag gaat, "profiteer" je wel degelijk.

Bron: https://www.belastingdien...022-nog-niet-aow-leeftijd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:56:
Mooi artikel van de NOS dat wat kleuring geeft bij totstandkoming van prijzen:

https://nos.nl/artikel/24...tprijs-voor-elektriciteit

[...]

Wat dan weer opvalt: Alle mogelijke ingrepen om problemen op te lossen was Nederland (VVD) tegen
En stukje wat mij opviel: Een alternatief voor ingrijpen in de energiemarkt is inkomenssteun voor de gebruikers.

Zoiets zouden ze namelijk kunnen implementeren in de belastingaangifte die ieder jaar door iedereen ingediend dient te worden.
Hierin ziet de overheid wat jou of jullie inkomsten (gezamenlijk of niet) is over een jaar periode en hierin de inkomenssteun verwerken voor energie. Dus dat men altijd een leuk X bedrag krijgt op basis van inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

En stukje wat mij opviel: Een alternatief voor ingrijpen in de energiemarkt is inkomenssteun voor de gebruikers.

Zoiets zouden ze namelijk kunnen implementeren in de belastingaangifte die ieder jaar door iedereen ingediend dient te worden.
Hierin ziet de overheid wat jou of jullie inkomsten (gezamenlijk of niet) is over een jaar periode en hierin de inkomenssteun verwerken voor energie. Dus dat men altijd een leuk X bedrag krijgt op basis van inkomsten.
Precies.

En koppel dat aan gemiddeld verbruik per huishouden en bedrag dat je per kuub / Kwh wil compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Ervan uitgaande dat het om belastbaar inkomen uit werk en woning gaat betaal je (met de schijvenindeling van 2022) over € 69.399 het lage tarief, en over de resterende € 601 het hoge. Dus als het lage tarief omlaag gaat, "profiteer" je wel degelijk.

Dus het deel tot en met 70k wordt minder belast en het overige deel wat daar boven komt, wordt wel normaal belast? Lijkt me ingewikkeld ook dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Precies.

En koppel dat aan gemiddeld verbruik per huishouden en bedrag dat je per kuub / Kwh wil compenseren.
Denk dat dat laatste erg lastig is om na te gaan. Immers zouden alle energie maatschappijen het verbruik aan de belastingdienst moeten mededelen.

Ik denk meer van:

Op basis van jaarinkomen: van minimaal x inkomen = maximaal x inkomenssteun energie tot maximaal x inkomen.

En dat het een vast bedrag is die je terug krijgt op basis van je jaar inkomsten ieder jaar bij de belastingteruggave en moet je onverhoopt belasting juist betalen, dan wordt dat x inkomenssteun ermee verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:38
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Dat klopt niet. Je hoeft geen fiscaal partner te zijn als je samenwoont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Dus het deel tot en met 70k wordt minder belast en het overige deel wat daar boven komt, wordt wel normaal belast? Lijkt me ingewikkeld ook dan!
Dit is toch wel echt de basis van hoe een belastingschijvenstelsel werkt, wellicht goed om in te lezen hoe dat werkt en hoe je dat effectief berekent eer er conclusies worden getrokken over de werking ervan en dat er - zoals wel vaker - zaken verkeerd worden gedeeld.

Het is niet dat een deel minder belast wordt en een deel "normaal". Elke schijf wordt op één consistente manier belast.

Het is niet ingewikkeld, het is relatief simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 31-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

tfgk1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Dat klopt niet. Je hoeft geen fiscaal partner te zijn als je samenwoont.
Als je partner geregistreerd staat in jouw gemeente en jouw woonadres hebt, oh ja zeker is het je fiscaal partner.
Ook al delen jullie het salaris niet, de belastingdienst ziet dat als gezamenlijk inkomen.

Die fout heb ik in 2013 al meegemaakt toen met de zorgtoeslag, kon lekker heel jaar in 1 keer terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Als je partner geregistreerd staat in jouw gemeente en jouw woonadres hebt, oh ja zeker is het je fiscaal partner.
Ook al delen jullie het salaris niet, de belastingdienst ziet dat als gezamenlijk inkomen.

Die fout heb ik in 2013 al meegemaakt toen met de zorgtoeslag, kon lekker heel jaar in 1 keer terugbetalen.
Belastingsdienst zegt toch wat anders: Link
Alleen als je samenlevingscontract hebt, getrouwd of een kind samen heb ben je fiscaal partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Het zou anders wel heel raar worden: 37.07% over € 69.399 is € 25726.20, terwijl 49.5% voor één eurotje meer € 34.353 is. M.a.w. als de schijven niet zo zouden werken zou iemand voor die ene euro extra inkomsten ineens meer dan achtduizend euro extra belasting moeten betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2022 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55

Stoney3K

Flatsehats!

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Belastingsdienst zegt toch wat anders: Link
Alleen als je samenlevingscontract hebt, getrouwd of een kind samen heb ben je fiscaal partner.
Let wel op: Fiscaal partner is iets anders dan toeslagpartner.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Klopt niet. Er zijn voorwaarden aan verbonden dat je automatisch fiscaal partner bent (bv er woont een kind), maar je kan niet stellen dat samenwonen voor iedereen betekent dat er sprake is van een fiscaal partnerschap.
Zie: https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Stoney3K schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Let wel op: Fiscaal partner is iets anders dan toeslagpartner.
Ah ja dat gelde dus voor mij. Omdat zij in mijn woning introk en inschreef bij mijn gemeente, bij de aangifte toen over 2013, kreeg ik een leuk presentje van de belastingdienst zorgtoeslagen, dat wij eigenlijk geen recht hadden toen op zorgtoeslag vanwege onze inkomsten als gezamenlijk werd gezien.

Dat deed pijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Ah ja dat gelde dus voor mij. Omdat zij in mijn woning introk en inschreef bij mijn gemeente, bij de aangifte toen over 2013, kreeg ik een leuk presentje van de belastingdienst zorgtoeslagen, dat wij eigenlijk geen recht hadden toen op zorgtoeslag vanwege onze inkomsten als gezamenlijk werd gezien.

Dat deed pijn :+
Ook dan ben je niet zomaar toeslagpartner. Eigenlijk verschillen die eisen nauwelijks ten opzichte van fiscaal partnerschap.
https://www.belastingdien...werken_toeslagen/partner/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

tfgk1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Ook dan ben je niet zomaar toeslagpartner. Eigenlijk verschillen die eisen nauwelijks ten opzichte van fiscaal partnerschap.
https://www.belastingdien...werken_toeslagen/partner/
Belastingdienst zag dat toen toch echt anders. 900 euro kon ik terug betalen. Maar goed is oud nieuws.
Voor nu kan ik weer mijn ouders blij maken met het feit dat ze volgend jaar weer een fiks bedrag krijgen voor energietoeslag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:59
_JGC_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:41:
[...]En nou het erge: als het monumentaal is mag je er niks aan veranderen. Geen HR++ glas, geen zonnepanelen, geen buitenunit van je warmtepomp...
offtopic:
Da's een kwestie van goed overleggen met de RCE.
Die zetten zelf al een tijdje in op het verduurzamen van monumenten.
En er kan best veel; vacüumglas (ipv HR+++ glas), zonnepanelen in de vorm van dakpannen of in de kleur van de onderliggende dakpannen en duurzame infraroodverwarming.
Dus om nou te zeggen dat er niks veranderd mag worden is gewoon niet waar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Belastingdienst zag dat toen toch echt anders. 900 euro kon ik terug betalen. Maar goed is oud nieuws.
Voor nu kan ik weer mijn ouders blij maken met het feit dat ze volgend jaar weer een fiks bedrag krijgen voor energietoeslag. :)
Ben je toen voor eerst full time gaan werken en/of uit huis gegaan? Ik had dat probleem ook met zorgtoeslag, moest ik ook 600 euro terugbetalen, maar dat kwam vanaf ergens in het jaar te veel geld verdiende door grote mensen baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als de uiteringen meestijgen met het minimumloon stijgt mijn WGA uitkering met 330 euro. Heb daarnaast nog een aanvullende WIA uitkering die een loonindex kent die zal ook nog wel een paar tientjes stijgen per saldo zo'n 370 meer. Betaal op dit moment 55 euro per maand aan energie (vast contract). Als ik mijn verbruik invul op gaslicht.com ben ik zo'n 50 euro per maand meer kwijt dan nu. Ben alleen dus geef wel meer uit aan boodschappen maar dat is niet veel meer dan 40-50 euro per maand denk ik. Als de inkomestenbelasting dan ook nog wat daalt moet ik behoorlijk beter kunnen worden van deze maatregelen. Vind het prima maar echt noodzakelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Volgens mij snap je het schijvenstelsel niet.

Iemand met een inkomen van 80k zit voor 70k in schijf 1 en 10k in schijf 2. Die profiteert dus volledig van een verlaging in schijf 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Gecko123 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Volgens mij snap je het schijvenstelsel niet.

Iemand met een inkomen van 80k zit voor 70k in schijf 1 en 10k in schijf 2. Die profiteert dus volledig van een verlaging in schijf 1.
Ja dank, deze les heb ik paar berichten hiervoor ook geleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

hotymoty schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Ben je toen voor eerst full time gaan werken en/of uit huis gegaan? Ik had dat probleem ook zorgtoeslag, moest ik ook 600 euro terugbetalen, maar dat kwam vanaf ergens in het jaar te veel geld verdiende door grote mensen baan.
Nee, werkte al fulltime en had al een koophuis sinds 2007 op mijn eigen naam. In 2011 kwam mijn vriendin bij mij wonen en toen bij de aangifte over 2013 in 2014, kreeg ik dus ergens in september het presentje op de deurmat.

Nadat ik was wezen bellen, bleek dat ik een toeslagpartner had en de belastingdienst dit als een gezamenlijk inkomen zag etc... hele verhaal weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar 900 euro moest terug betaald worden.

Gezamenlijk kwamen we ruim over de grens heen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 20:38
Stoney3K schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 05-09-2022 12:03 ]

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
Spasm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

"Dan had je maar geen dure iPhone moeten kopen"
Dit is de enige die ergens op slaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Ik vind het wel opmerkelijk dat een (klein) deel van de rekening moet worden betaald door de zelfstandigen door versneld afbouwen van de zelfstandigenaftrek. Deze keuze snap ik slecht in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Spasm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

"Dan had je maar geen dure iPhone moeten kopen"
Dan had je maar bammetje thuis moeten smeren en niet in je lunchpauze voor een shoarma broodje moeten gaan :P

Dan had je maar geboren moeten worden met steenrijke ouders of als prins van een koninklijke familie :P
Het is allemaal jouw eigen schuld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

tfgk1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:29:
Ik vind het wel opmerkelijk dat een (klein) deel van de rekening moet worden betaald door de zelfstandigen door versneld afbouwen van de zelfstandigenaftrek. Deze keuze snap ik slecht in deze context.
Dat snap ik zelf ook niet. Hoe kan een beginnende ondernemer nou op enige manier voor zichzelf beginnen als deze al met torenhoge kosten zit voor zijn bouwende carriere.
Het slaat kant noch wal om ZZP'rs in de negatieve draaispiraal van het kabinet mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Dat snap ik zelf ook niet. Hoe kan een beginnende ondernemer nou op enige manier voor zichzelf beginnen als deze al met torenhoge kosten zit voor zijn bouwende carriere.
Het slaat kant noch wal om ZZP'rs in de negatieve draaispiraal van het kabinet mee te nemen.
Door te ondernemen. Hij is een ondernemer tot hij dat niet meer is.

Bij een laag inkomen profiteert hij net zo goed van toeslagen als ieder ander met hetzelfde inkomen.

Misschien kun je aangeven wat je precies bedoeld...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Gecko123 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Door te ondernemen. Hij is een ondernemer tot hij dat niet meer is.

Bij een laag inkomen profiteert hij net zo goed van toeslagen als ieder ander met hetzelfde inkomen.

Misschien kun je aangeven wat je precies bedoeld...?
Maar een deel van die extra toeslagen worden aan de andere kant weer ten delen teniet gedaan. Ik begrijp niet zo goed waarom je in deze tijd voor een versnelde afbouw kiest bij deze groep, die niet per se minder hard geraakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Een zeer bedenkelijk besluit inderdaad wat gecombineerd met de inflatie grote gevolgen heeft:
Het koopkrachtverlies door inflatie noopt zelfstandigen al tot tariefverhogingen (loon/prijs-spiraal-effect) waardoor ze meer belasting zullen afgedragen en de inflatie verder aangejaagd zal worden. Het tarief moet daar bovenop ook nog verhoogd worden om het verlies door afbouw van de zelfstandigenaftrek te compenseren.

Ik voorspel daarom dat het aantal eenmanszaken dat nog dit jaar omgezet wordt naar B.V. sterk zal stijgen omdat veel zelfstandigen dan op een omslagpunt komen dat een BV fiscaal gunstiger is. Hierdoor zullen de belastinginkomsten voor de overheid dalen: in een BV hoef je alleen gebruikelijk loon uit te keren en kun je het restant in de BV (belastingvrij) aanhouden.

Beetje off-topic reactie, maar dit soort maatregelen zijn inderdaad erg slecht. Men maakt het vooral onaantrekkelijk voor mensen om financieel zelfstandig te opereren, iedereen moet even arm zijn, dus lever uw verdiensten maar in.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:02:
Dat is een slecht idee: net als andere toeslagen promoot dit het part-time werken om de optimale balans tussen inkomen en toeslagen te vinden. Daarnaast vermindert energietoeslag de prikkel om minder energie te gebruiken. Waarom minderen als je gebruik toch grotendeels gecompenseerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Ondernemers zijn de pinautomaat van de overheid. Dit is al jaren zo. Daar is immers ook het meeste te halen.. Zo is bijvoorbeeld pensioen amper op orde waardoor er meer te graaien is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wimo. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Ondernemers zijn de pinautomaat van de overheid. Dit is al jaren zo. Daar is immers ook het meeste te halen.. Zo is bijvoorbeeld pensioen amper op orde waardoor er meer te graaien is :X
Enige onderbouwing voor dit soort claims verhoogt de discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik lees ook niets over een huurbevriezing van label C en slechter, één van de meer doelmatige maatregelen (al was het alleen maar dat ik er zelf niks aan heb: een aardige indicatie dat er minder steun terecht komt bij mensen die het niet nodig hebben).
Het inflatiecijfer gaat naar >10%, dus de toegestane huurverhoging voor tochthokken met achterstallig onderhoud gaat daar nog eens overheen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
[...]

Beetje gekke reactie. Want denk uit je toon op te maken dat je het niet eens bent dat belasting opgehaald wordt bij bedrijven. Maar de overheid geeft collectief geld uit en haalt collectief geld op. Per definitie komt dat bij bedrijven (door winst belasting en belasting op loon wat die bedrijven uitkeren) vandaan.

[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 31-08-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

giantgiantus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Beetje gekke reactie. Want denk uit je toon op te maken dat je het niet eens bent dat belasting opgehaald wordt bij bedrijven. Maar de overheid geeft collectief geld uit en haalt collectief geld op. Per definitie komt dat bij bedrijven (door winst belasting en belasting op loon wat die bedrijven uitkeren) vandaan.
Er is een enorm verschil tussen geld ophalen bij multinationals en het MKB. Een van deze twee is de motor van de economie. Het slopen van de zelfstandigenaftrek, MKB vrijstelling etc is geen goed plan.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimo. op 31-08-2022 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
[...]

Ondernemers hebben jarenlang geprofiteerd van de loonmatiging en flexibele arbeidscontracten. Dat zal gelden voor sommigen, en niet voor anderen. En allerlei startvoordelen belastingtechnisch gezien.
Ongeveer net zo'n opmerking als dat de ondernemers de pinautomaat zijn van de overheid.

Veel ondernemers zijn geen echte ondernemers en dientengevolge verdienen ze te weinig naar gelang de risico's die ze willens en wetens (of soms niet wetens) lopen. Er zijn er een hoop blijvend in de opbouw fase naar de grote klapper. Of feitelijk verkapte ZZP'ers die feitelijk in loondienst moeten.

Overigens zijn ondernemers met regelmaat ook de lage inkomens, alleen hebben ze geopteerd om buiten de verzekeringen te blijven. Wellicht zien we een terugkeer van de ondernemers die het niet redden in werknemersschap en wie weet een nieuwe kans voor de vakbonden om werknemers te verenigen.

Wie weet, alleen dwalen we nu enorm af van de lage inkomens en de energie rekening. Ik denk dat het geen verkeerd idee is om de winsten die de afgelopen decennia zijn gemaakt over de ruggen van de lage inkomens nu eens terug te laten vloeien om deze mensen uit de brand te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

hmmm.

Vpb is 20%

Belastingdruk bij de gemiddelde burger: 40 tot 60%

Erfenissen: hmmm, vrijgesteld bij MKB ivm bedrijfsoverdracht

En laten we het dan nog niet hebben over alle subsidies, aftrekposten etc etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

hmmm.

Vpb is 20%

Belastingdruk bij de gemiddelde burger: 40 tot 60%

Erfenissen: hmmm, vrijgesteld bij MKB ivm bedrijfsoverdracht

En laten we het dan nog niet hebben over alle subsidies, aftrekposten etc etc etc etc
Aha, goed om te weten dat mijn belastingdruk slechts 20% is! Bedankt voor deze info, mijn geldzorgen zijn over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Ervan uitgaande dat het om salarissen gaat betaal je (met de schijvenindeling van 2022) over € 69.399 het lage tarief, en over de resterende € 601 het hoge. Dus als het lage tarief omlaag gaat, "profiteer" je wel degelijk.

De site van de belastingdienst klopt niet. De eerste schijf gaat niet tot € 69.399.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/2022-04-01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkhZjGZ1ReBcBxOzSQLmYZXRI-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3TZ9XVfX3wBroGMlskDPyqo.png?f=fotoalbum_large

De inkomstenbelastingschijf 1 gaat tot 35.472 euro tegen 9.42%. Dat je toch op 37,07% uitkomt heeft te maken met de premie volksverzekeringen. Maar als gezegd wordt we gaan de eerste schijf verlagen, ik zie het bedrag van 0.7 miljard, ik zie het pakketmaatregelen wat eigenlijk alleen maar onder modaal gericht is dan denk ik eerder dat de wettelijke eerste schijf wordt verlaagd. En niet toevallig de eerste twee schijven die in percentages gelijk lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wimo. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Aha, goed om te weten dat mijn belastingdruk slechts 20% is! Bedankt voor deze info, mijn geldzorgen zijn over!
Als je een bedrijf bent met een BV dan wel.

Als je ZZP-er bent dan hoor je niet echt tot het MKB

Aanvulling: het grote 'graaien' gebeurt bij de burgers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT_QZjD9Z5lvJa9BFdn-A2U2jlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YdAqeaa7ctJL40jXbRTfu9Yw.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door jeroenkb op 31-08-2022 16:02 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.