Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.973 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Probleem is men denkt dat iedereen zonnepanelen neer kan leggen, maar zoals @Ardana al eerder uitlegde is dat niet iedere sociale huurder in een eengezinswoning met eigen dak woont.
Het zijn veelal flats en appartementen.
Deze woningcorporatie heeft een programma om zonnepanelen te leggen op de flat, de stroom over de appartementen te verdelen en het via servicekosten terug te verdienen, waarbij de huurder er alsnog meer voordeel uithaalt. Maar goed, dat vraagt veel geld van de corporatie aan de voorkant en daar hebben ze niet al te veel van, dus word er kritisch gekeken. En ja, niet elke woningcorporatie heeft zo'n beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zolang we het niet als 'de oplossing' gaan presenteren en geen onverantwoorde / onveilige eigen installaties gaan bespreken, beschouw ik de oplossing met zonnepanelen op stekker als een eventuele extra kleine besparing.

Modbreak:En hou het verder vriendelijk naar elkaar. Wat gekibbel gaat naar de tc.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:57
Gropah schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Er zijn veel woningcorporatie's waar je vrij weinig mag doen. Veel corporaties moet je toestemming voor van alles en nog wat vragen. En daarbij natuurlijk het argument dat je investeert in de woning van een ander en daar zelf dus waarschijnlijk niet de maximale vruchten van plukt tenzij je weet dat je lange tijd in die specifieke woning blijft. Je terugverdientijd is vaak langer dan de tijd die verwacht in de woning te zitten. Een investering kan dus vaak niet uit. Om het nog maar niet te hebben over het gedoe wat je kan hebben als je dan toch wel verhuist.

Het mag dus misschien wel (als je toestemming krijgt), maar je bent een beetje gek als je het doet.

Om er nog een anekdote bij te gooien. Iemand die ik ken die in sociale huur zit heeft net een grote stap gemaakt in zijn carrière en kon een lease auto krijgen, maar dat moest wel elektrisch (bedrijfsbeleid). Dus hij ging uitzoeken of een paal bij de woning mogelijk was. Hij zit in een flat met gedeelde, ongeplaceerde parkeerplekken. Na veel gesteggel mocht hij een paal plaatsen en kreeg dan ook een prive parkeerplek, maar die moest ook weer weg als hij wegging. Het zou toch veel logischer zijn als een gedeelde paal voor 2 plekken komt voor die flat? Maar nee, dan moet de woningbouw geld investeren, dus dat doen ze niet. Zonnepanelen op het dak van zijn flat konden ook niet, want er werd over 8 jaar groot onderhoud aan het dak gedaan. En zo zijn er nog meer dingen hoe hij werd tegen gehouden in verduurzaming en elektrificatie van zijn woonomstandigheden.
Kan geen cijfers vinden. Maar zeker in sociale sector wonen mensen volgens mij vaak best heel lang. Zou me niet verbazen als een hele grote groep langer blijft dan terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Kan geen cijfers vinden. Maar zeker in sociale sector wonen mensen volgens mij vaak best heel lang. Zou me niet verbazen als een hele grote groep langer blijft dan terugverdientijd.
Mensen die lang in sociale huur zitten, hebben waarschijnlijk het geld niet om te investeren in een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
PP_Sound schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
Het is simpelweg een loterij, wanneer je vaste contract op het verkeerde moment afloopt ben je aan de beurt, alleen nog variabel te vinden en overstappen kun je vergeten.
Helemaal mee eens en maak mij er al een beetje zorgen over.

Mijn energiecontract loopt in mei af, en ben momenteel elke stuiver die ik kan vinden aan het investeren in energiebesparing. Op dit moment koop ik zo’n 500kWh stroom en 800m2 gas per jaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

Ja. Doe kreeg toestemming voor 2 paneeltjes op het schuurtje. Denk toch 300-400kwh opbrengst. Lijkt me mooi meegenomen.
Mooi. Kan je je vanuit dat standpunt inbeelden dat als er geen schuurtje aanwezig is het al heel snel een NEE wordt?
Zodra je iets aan een buitenmuur, dak of vloer van een huis wilt gaan doen wordt er ietswat serieuzer gekeken naar de mogelijke gevolgen.

Daarbovenop ga ik er nu van uit dat je kennis niet zelf het geld had liggen om de investering te bekostigen. Leuk dat je met hem meedenkt, maar ook jij kan niet iedereen helpen.

Man, ik krijg niet eens mijn VVE zo ver om het dak te benutten. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
merauder schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Helemaal mee eens en maak mij er al een beetje zorgen over.

Mijn energiecontract loopt in mei af, en ben momenteel elke stuiver die ik kan vinden aan het investeren in energiebesparing. Op dit moment koop ik zo’n 500kWh stroom en 800m2 gas per jaar in.
Dan zit jij nog gunstig met nog goede prijzen komende winter, wanneer je contract voor deze winter afloopt ben je de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Mooi. Kan je je vanuit dat standpunt inbeelden dat als er geen schuurtje aanwezig is het al heel snel een NEE wordt?
Zodra je iets aan een buitenmuur, dak of vloer van een huis wilt gaan doen wordt er ietswat serieuzer gekeken naar de mogelijke gevolgen.

Daarbovenop ga ik er nu van uit dat je kennis niet zelf het geld had liggen om de investering te bekostigen. Leuk dat je met hem meedenkt, maar ook jij kan niet iedereen helpen.

Man, ik krijg niet eens mijn VVE zo ver om het dak te benutten. :+
Ja kan ik me heel goed voorstellen. En zonnepanelen helpen voor grote groep niet en voor een andere groep wel. In dit forum wordt echter gedaan dat het voor huurders niet mag en niet kan, en dat kan niet gesteld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Gropah schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Deze woningcorporatie heeft een programma om zonnepanelen te leggen op de flat, de stroom over de appartementen te verdelen en het via servicekosten terug te verdienen, waarbij de huurder er alsnog meer voordeel uithaalt. Maar goed, dat vraagt veel geld van de corporatie aan de voorkant en daar hebben ze niet al te veel van, dus word er kritisch gekeken. En ja, niet elke woningcorporatie heeft zo'n beleid.
Ja dat heb ik hier ook, sortoff.
Grote brede woningen met 1 (dubbele) beneden verdieping en 2 maisonettes erboven.
Wel gebouwd in 1956, redelijke HR beglazing maar ik heb geen invloed op wat er op het dak wordt geplaatst.
Want, niet mijn dak; maar "ons" dak.
Zonnepanelen is dus een probleem, en als ik een pelletkachel wil, dan mag dat niet want ze hebben net de gaskachels weggehaald. Ik kan dus prima de pijp gebruiken van de "oude" gaskachel maar dat mag dus niet.

En toch blijven hier mensen schreeuwen; Jouw probleem meer inzet, alles mag. Jij bent het probleem.
Ja, nee dus.

Maar mijn woningbouw is wel heel erg slecht, want ik heb niet eens aarde op mijn badkamer stopcontacten. Laat staan een aparte groep, er wordt hier steeds geroepen, ja maar je mag alles... Nee dus, en je soms blij zijn dat je überhaupt stroom hebt ergens.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Ik heb maar beperkt inzicht in cijfers van paar corporaties, maar ik vraag me dan af of je wel over terugverdienperiode kan praten. De marges worden zeker bij oude appartementblokken steeds lager, terwijl daar wel steeds opnieuw moet worden geinvesteerd (verouderd, voorschriften etc). En ook zij hebben te maken met extreem stijgende kosten in de bouw/verbouw/onderhoud, ze houden die verplichte marges ook po de 100ste van een procent aan omdat het echte geld simpelweg nog steeds in de vrije sector zit.
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:44:

Maar mijn woningbouw is wel heel erg slecht, want ik heb niet eens aarde op mijn badkamer stopcontacten. Laat staan een aparte groep, er wordt hier steeds geroepen, ja maar je mag alles... Nee dus, en je soms blij zijn dat je überhaupt stroom hebt ergens.
Wees blij, ik heb helemaal geen aarde :+
(zonder gekheid, echt niet, alles is hier 'oldschool 2 draden').

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:40

Onbekend

...

Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:44:
[...]

Wel gebouwd in 1956, <knip>
Maar mijn woningbouw is wel heel erg slecht, want ik heb niet eens aarde op mijn badkamer stopcontacten.
De verplichting voor randaarde is begin jaren 80 gekomen. Als jouw badkamer daarna niet meer gemoderniseerd is, dan is het weliswaar wel toegestaan maar niet wenselijk. In dat geval zou je hier zelf eerst achteraan moeten gaan.

Een lagere energierekening is leuk, maar als je elke dag onveilig onder de douche staat met het idee dat het je laatste dag kan zijn is veel erger. Je gezondheid is het belangrijkst, dus bespaar daar niet op.

(Ze hebben toch hoop ik wel de verplichte rookmelders opgehangen?)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Onbekend schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

De verplichting voor randaarde is begin jaren 80 gekomen. Als jouw badkamer daarna niet meer gemoderniseerd is, dan is het weliswaar wel toegestaan maar niet wenselijk. In dat geval zou je hier zelf eerst achteraan moeten gaan.

Een lagere energierekening is leuk, maar als je elke dag onveilig onder de douche staat met het idee dat het je laatste dag kan zijn is veel erger. Je gezondheid is het belangrijkst, dus bespaar daar niet op.

(Ze hebben toch hoop ik wel de verplichte rookmelders opgehangen?)
Ik ben hier in 2014 komen wonen, ze hebben het achtergelaten met 2 losse draden uit het plafond (die heb ik uiteindelijk weggewerkt) Rookmelders heb ik zelf geïnstalleerd, want ik moet nog een brief krijgen van de piraten die het 9 weken geleden kwamen installeren (1 rookmelder - nog steeds niet geplaatst)

Dat hele verhaal van de keukengroep (die ook mijn slaapkamer is) en de groep van de woonkamer (die ook mijn badkamer is) is al een redelijk lang gevecht.
Waarom een gevecht? I have no fucking clue. Daar zijn standaarden voor.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Ik ben hier in 2014 komen wonen, ze hebben het achtergelaten met 2 losse draden uit het plafond (die heb ik uiteindelijk weggewerkt) Rookmelders heb ik zelf geïnstalleerd, want ik moet nog een brief krijgen van de piraten die het 9 weken geleden kwamen installeren (1 rookmelder - nog steeds niet geplaatst)

Dat hele verhaal van de keukengroep (die ook mijn slaapkamer is) en de groep van de woonkamer (die ook mijn badkamer is) is al een redelijk lang gevecht.
Waarom een gevecht? I have no fucking clue. Daar zijn standaarden voor.
Mein huis is eigendom. Dat was eigenlijk redelijk voor elkaar. Echter mijn toevoerleiding van de straat was nog uit 1954 met katoenomwonden koperdraad. Het hele appartement zat op een 20A stop van de netbeheerder. Het heeft bijna 4 jaar geduurd voordat de netbeheerder het heeft opgelost.

Dus ja, soms duren dat soort dingen veel te lang. Ik wens je veel sterkte en blijf voorzichtig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond P
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Ja kan ik me heel goed voorstellen. En zonnepanelen helpen voor grote groep niet en voor een andere groep wel. In dit forum wordt echter gedaan dat het voor huurders niet mag en niet kan, en dat kan niet gesteld worden.
Nee. Er is meermaals gesteld dat je niet zonder toestemming aan de slag kan en dat toestemming vaak niet verleend wordt.
Jij hebt het over doen komen alsof je te allen tijde gewoon kan doen wat je wilt.

In het verleden heb ik ook gestoeid met een woningcorporatie (Vestia) en wat daadwerkelijk mogelijk was was bijzonder weinig. Het vervangen van LEK dubbel glas werd geen toestemming voor verleend.

Het tweede punt is het financiële aspect. Nu heb ik geen idee wat gebruikte zonnepanelen kosten, maar splinternieuw van marktplaats tegen een spotprijs is natuurlijk geen constructieve oplossing.
Een eye-opener voor mij was bijvoorbeeld dat zelfs als iets gratis aangeboden wordt het ophalen zelf een logistieke drama kan zijn waar serieuze OV kosten aan verbonden zijn. Er zijn nog een hoop meer struikelpunten die niet direct zichtbaar zijn.
Huishoudens met een laag inkomen die nu nog geen panelen hebben zullen die momenteel gewoon niet kunnen betalen. En als ze dat wel kunnen is het inkomen niet laag, of niet lang laag geweest.

Ik snap helemaal dat je soms wat mogelijkheden hebt om tussen de bureaucratie door te sturen en met een beetje hulp een leuk eindresultaat kan verwezenlijken. Maar helaas is dat uitzondering en geen regel en kan je imho wél stellen dat voor huurders feitelijk een hoop niet mag (totdat je toestemming hebt gekregen).

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Bij Ymere mag in principe alles. Dus snap je vraag niet.
Je mag bv zonnepanelen plaatsen? Of je kan cv vervangen. Zelfs kozijnen mag, maar dat lijkt me een minder nuttige investering inderdaad.
Als je een huurappartement hebt in een flat, zijn er weinig opties hoor. Kieren dichten, gordijnen ophangen, folie achter de radiatoren. Heel veel verder kom je niet. Tenzij je 2x de kosten wil maken: 1x plaatsen en 1x in originele staat terugbrengen. Benieuwd hoeveel besparing dat oplevert. Mag je de oude kozijnen nog ergens gaan bewaren ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 30-08-2022 01:10 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Je veranderd telkens je argumentatie. Feit is dat je best aanpassingen kan maken in een sociale sectorwoning. Sommige mensen kunnen het betalen en sommige mensen niet. Daarnaast vinden sommige mensen het een prima investering en sommige niet.

Gewoon goed om het misverstand uit de wereld te helpen dat het niet MAG.
Ik heb het vanaf het begin gehad over een appartement. In een topic over lage inkomens.

Kom maar op met die lijst van wat je kan en mag doen om een verbruik van <600 significant naar beneden te krijgen, met minimale investeringen, want geen spaargeld, en geen mogelijkheid tot leningen, want laag inkomen. Precies waar dit topic over gaat, je bent zelf steeds de bar aan het verleggen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
Ardana schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:17:
[...]

Ik heb het vanaf het begin gehad over een appartement. In een topic over lage inkomens.

Kom maar op met die lijst van wat je kan en mag doen om een verbruik van <600 significant naar beneden te krijgen, met minimale investeringen, want geen spaargeld, en geen mogelijkheid tot leningen, want laag inkomen. Precies waar dit topic over gaat, je bent zelf steeds de bar aan het verleggen.
- Niet stoken op de slaapkamers of badkamer
- vaker een boek pakken in plaats van de televisie aan
- in de avond geen verwarming aan maar onder een dekentje op de bank
- extra (fleece) trui aan
- stoken op 19 graden
- kort douchen

Die rekening van 600 euro kan echt wel omlaag... Maar, je zal dan wel je levensstijl moeten aanpassen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:12
President schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:42:
[...]

- stoken op 19 graden
- kort douchen

Die rekening van 600 euro kan echt wel omlaag... Maar, je zal dan wel je levensstijl moeten aanpassen..
Je kan niet zeggen of iemand dat al doet of niet. Verder klinkt "een boek pakken in plaats van de televisie aan" lekker intellectueel maar lijkt de besparing daarvan me nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
ErikT738 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:12:
[...]

Je kan niet zeggen of iemand dat al doet of niet. Verder klinkt "een boek pakken in plaats van de televisie aan" lekker intellectueel maar lijkt de besparing daarvan me nihil.
Dat kan ik niet zeggen, maar zolang de overheid niet ineens met een stapel geld komt (voor bijvoorbeeld verlaging tarieven, al is het bijvoorbeeld maar korting op de eerste 1.500 kuub gas per huishouden) is de enige manier om de kosten te beperken het verbruik te beperken...

Het is dat of straks opgezadeld zitten met schulden aan de energie leverancier.

https://www.telegraaf.nl/...wart-minder-peperduur-gas
Korter douchen, minder verlichting aan uit en thermostaat lager: Nederlanders besparen met bedrijven een kwart op het gasverbruik.

Dus nog korter douchen (of minder vaak, 2x per week), nog minder stroom verbruik en de thermostaat nog lager of gewoon uit. Is voor sommige mensen een achteruitgang in luxe.

Er is helaas wel een groep groepen mensen (met fysieke problemen, ouderen) die vervolgens met gezondheidsproblemen te maken krijgen. Die zullen dus de schulden in gaan...

Betekent niet dat ik het wil of dat ik vind dat mensen in de kou moeten zitten, maar het enige wat de burgers kunnen doen is hun eigen verbruik verminderen

[ Voor 6% gewijzigd door President op 30-08-2022 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

Moderne grote tv’s gebruiken zo 200 watt. Als je dat een hele avond aan hebt (sommigen zelfs voor radio en tv) is dat toch zo een kWh die je gebruikt. Is niet nihil qua besparing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Heb je de TV aan kan de ketel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8eVJkYBEzmaa3-V0tTZg8umgUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/wxQ4XsXLkcCkZI7EL08fpZMN.gif?f=user_large

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Verwarming met gas is veel efficiënter dan elektriciteit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

giantgiantus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:41:
[...]

Ah joh, we zijn nu toch al zo spijkers op laag water aan het zoeken wat maakt het uit.

In het andere voorbeeld: steek je het boek in de brand, kun je er ook nog warm van zitten.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Dat zegt men wel vaker, maar het enige dat telt is de afrekening ;)

Als ik met bijvoorbeeld 4 convectorkachels lagere kosten heb, dan boeit het mij als consument weinig dat gas efficienter is.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
[...]

Maar wel veel duurder

Wat is goedkoper verwarmen met airco of verwarming?
Airco versus CV

In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan de traditionele gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 400% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 96% (werkelijk maximaal rendement).

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Arrien schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

Maar wel veel duurder

Wat is goedkoper verwarmen met airco of verwarming?
Airco versus CV

In het grootste gedeelte van het stookseizoen is een airco als verwarming veel goedkoper dan de traditionele gasgestookte hr cv ketel. Dat komt omdat het rendement ver boven de 400% stijgt terwijl een cv ketel niet verder kan komen dan 96% (werkelijk maximaal rendement).
Is dat zo? Ik was altijd in veronderstelling dat gas verwarmen goedkoper was dan elektrisch verwarmen. Heb je toevallig ergens uitleg van bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[...]

Ja, maar als de tv om 18u aan gaat dan kan je de verwarming dus uitzetten... In plaats van dat de verwarming tot bedtijd aan staat.

Wel moet er dan even goede informatie beschikbaar komen (via een campagne) wat het verstandigste is qua stoken in de nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

- stoken op 19 graden
- kort douchen

Afgelopen weken toen het nog lekker warm was buiten keken wij vaak TV op een tablet, ook prima te doen.
Qua stroomverbruik is dat minimaal.

In de winter hebben wij de verwarming maximaal op 18 graden, in het begin is dat koud maar je moet gewoon acclimatiseren, dan is het daarna prima te doen (eventueel met een dekentje inderdaad).
Ik stond laatste weer verbaast hoeveel warmte er uit een PS5 komt, die verbruikt ook iets van 200 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
giantgiantus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:51:
[...]

Is dat zo? Ik was altijd in veronderstelling dat gas verwarmen goedkoper was dan elektrisch verwarmen. Heb je toevallig ergens uitleg van bovenstaande?
Hier bv een stuk daarover: https://www.duurzaamthuis...ming/airco-als-verwarming

Wel denk ik dat verwarmen met electrische kachels niet zoveel voordeel zal geven, en een airco is wel duur in aanschaf.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:28
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:43:
[...]

Ah joh, we zijn nu toch al zo spijkers op laag water aan het zoeken wat maakt het uit.

In het andere voorbeeld: steek je het boek in de brand, kun je er ook nog warm van zitten.
Slaap je daarna ook nog eens goed, met de koolmonoxide :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Traditionele convectie is 1:1. Waneer je een elektrische convectiekachel van 1000w laat verwarmen gebruikt hij 1kWh per uur dat hij aanstaat.

Verwarmen met airco is (meeste moderne airco's dan) 1:4. Wanneer je dus een airco van 1000w laat verwarmen gebruikt hij 1kWh per 4 uur dat hij aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:06:
Traditionele convectie is 1:1. Waneer je een elektrische convectiekachel van 1000w laat verwarmen gebruikt hij 1kWh per uur dat hij aanstaat.

Verwarmen met airco is (meeste moderne airco's dan) 1:4. Wanneer je dus een airco van 1000w laat verwarmen gebruikt hij 1kWh per 4 uur dat hij aanstaat.
Met dezelfde warmte opbrengst? Waarom heeft dan niet iedereen een airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
giantgiantus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:08:
[...]

• Aanschaf.
  • Mogelijk tot plaatsen (buitenunit).
  • Tot voor kort nog negatief in het nieuws, mensen kennen het verschil niet tussen split en mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:15

Theo

moederbord

giantgiantus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:08:
[...]

1) Mag niet van de woningbouw
2) Airco kost geld in aanschaf (wat er niet altijd is)
3) Er is een stigma dat een een airco een 'onnozele luxeding is'
4) Mensen weten niet dat een airco ook kan verwarmen
5) Mensen vinden een airco aan de muur (zowel de binnen als buitenunit) lelijk
6) Mensen willen geen duizenden euro's betalen voor een apparaat dat 'hoogstends een weekje per jaar gebruikt wordt om te koelen, terwijl je ook lekker de ramen open kan zetten of gezellig buiten kan zijn'
7) Mensen geloven dat een airco een slechte kwaliteit lucht geeft.

Het is dus een combinatie van onwetendheid en verkeerde aannames, het fysiek niet kunnen plaatsen van zo'n ding (succes met de woningbouw, en ook succes wanneer je in een flat woont) en het geld er niet voor hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:12
FabianGTI schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:56:
Ik stond laatste weer verbaast hoeveel warmte er uit een PS5 komt, die verbruikt ook iets van 200 watt.
Het is een alternatief, maar mogelijk nog lastiger te krijgen dan een hybride CV of warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

1) Mag niet van de woningbouw
2) Airco kost geld in aanschaf (wat er niet altijd is)
3) Er is een stigma dat een een airco een 'onnozele luxeding is'
4) Mensen weten niet dat een airco ook kan verwarmen
5) Mensen vinden een airco aan de muur (zowel de binnen als buitenunit) lelijk
6) Mensen willen geen duizenden euro's betalen voor een apparaat dat 'hoogstends een weekje per jaar gebruikt wordt om te koelen, terwijl je ook lekker de ramen open kan zetten of gezellig buiten kan zijn'
7) Mensen geloven dat een airco een slechte kwaliteit lucht geeft.
8 ) de manier waarop de warmte verspreid wordt door je huis moet je van houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:57

TheDudez

Usenet stofzuiger!

BBKing schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Exact! De extreme bedragen die hier voorbij komen betreffen naar mijn idee grotendeels huishoudens die jarenlang niks hebben gedaan aan enige verduurzaming dan ook. Liever naar Bali op vakantie dan zonnepanelen plaatsen. Liever een visgraatvloer dan extra isolatie, want dat zie je niet. Liever een hottub in de tuin dan 3 dubbel glas plaatsen. Heel jammer voor je maar dan heb je toch echt op te grote voet geleefd en dan zul je nu inderdaad je billen branden.

Ik vind dat onze overheid de minima (zeg eens tot 125% van minimum inkomen) met een huis met energielabel D of slechter moet compenseren, die kunnen er vaak weinig zelf structureel aan doen en zullen waarschijnlijk al zo goed en kwaad als mogelijk proberen te besparen. Voor de rest van NL geldt: volle bak aan de verduurzaming, en ja, dan maar niet op dure vakantie, dat is geen recht.
Nog beter de huur moet omlaag tot het energie label b is gehaald. Waarom moet de belasting betaler er voor opdraaien? De meeste minima wonen in een huurwoning.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook nog een 'budget' oplossing kan zijn: flinke kaars in een terracotta schaal, en daar een terracotta pot overheen.

Als je daar een paar van neerzet in je woonruimte geven die ook warmte af.

Veel moestuinders gebruiken deze techniek om in het vroege voorjaar de kas vorstvrij te houden voor de jonge gewassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Maar dan nu even advocaat van de duivel. Hoeveel mensen "verschuilen" zich achter de regels van de verhuurders? Sommige oplossingen kunnen voor prima kostenbesparingen zorgen en ik kan me niet voorstellen dat een verhuurder zegt, in het geval van een vertrek in de nabije toekomst, trek alle verbeteringen er maar weer uit.

Ik heb wel het idee dat veel mensen denken, dit moet de verhuurder oplossen terwijl de klok gewoon doortikt en je einde van het jaar duizenden euros armer bent. Nu is natuurlijk wel de tijd dat je investeringen sneller dan ooit terug verdient.

En nu snap ik dat geld een probleem is voor velen. Daarom blijf ik zeggen dat het bezopen is dat er een BKR toets op verduurzamingskredieten zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:35:
Wat ook nog een 'budget' oplossing kan zijn: flinke kaars in een terracotta schaal, en daar een terracotta pot overheen.

Als je daar een paar van neerzet in je woonruimte geven die ook warmte af.

Veel moestuinders gebruiken deze techniek om in het vroege voorjaar de kas vorstvrij te houden voor de jonge gewassen.
Als je met vuur gaat werken moet je wel weer goed ventileren

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:32
Via de ING kwam ik terecht op geldfit.nl:

"Geldfit.nl is een website waarop organisaties je gratis helpen met je geldzaken. Je kunt online hulp krijgen, of persoonlijk bij jou in de buurt."

Wellicht nog niet bekend bij mensen dus dacht ik deel het hier even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

crisp

Devver

Pixelated

FabianGTI schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:10:
[...]
  • Aanschaf.
  • Mogelijk tot plaatsen (buitenunit).
  • Tot voor kort nog negatief in het nieuws, mensen kennen het verschil niet tussen split en mobiel.
Milieucentraal gaat wel wat dieper in op het gebruik van airco's, en maken wel een goed onderscheid tussen single/mobiel en split. Ze gaan helaas niet echt diep in op het gebruik voor verwarmen en raden dan eerder een bodemwarmtepomp aan als alternatief voor verkoelen en verwarmen.

Feit is natuurlijk wel dat als je eenmaal airconditioners hebt, je ze in de zomer ook gaat gebruiken voor verkoeling in plaats van maatregelen die geen of minder energie kosten. Ik vraag me dan ook af wat uiteindelijk de impact is gezien over een heel jaar. Een airco enkel gebruiken als (bij)verwarming in de winter is natuurlijk een beetje onzin; daar zijn denk ik betere alternatieven voor (even buiten kosten en beschikbaarheid etc.).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

crisp schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Milieucentraal gaat wel wat dieper in op het gebruik van airco's, en maken wel een goed onderscheid tussen single/mobiel en split. Ze gaan helaas niet echt diep in op het gebruik voor verwarmen en raden dan eerder een bodemwarmtepomp aan als alternatief voor verkoelen en verwarmen.

Feit is natuurlijk wel dat als je eenmaal airconditioners hebt, je ze in de zomer ook gaat gebruiken voor verkoeling in plaats van maatregelen die geen of minder energie kosten. Ik vraag me dan ook af wat uiteindelijk de impact is gezien over een heel jaar. Een airco enkel gebruiken als (bij)verwarming in de winter is natuurlijk een beetje onzin; daar zijn denk ik betere alternatieven voor (even buiten kosten en beschikbaarheid etc.).
De airco kan wel een besparing opleveren. Ik werk veel met mijn vriendin thuis we zitten voornamelijk boven. Ik hoef dan niet heel de beneden verdieping heel warm te maken. Het wordt boven pas warm als het beneden ook warm is als ik stook op gas. Een airco is redelijke goedkoop. In de zomer kan je prima koelen met een airo mits je zonnepanelen hebt. Zeker als de saldering verdwijnt. Wat je terug krijgt als veel mensen op het zelfde tijdstip terug leveren is echt peanuts. Dan maak ik het liever nog zelf nuttig op.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 30-08-2022 09:02 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er lijkt nu toch Europees ingegrepen te gaan worden: Europese Commissie wil ingrijpen om energiemarkt tot bedaren te brengen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:06:

In aanvulling:
1 m³ gas bevat 8kWh, maar is nu pakweg 4x zo duur. Elk apparaat dat van 1kWh elektriciteit meer dan 2kWh warmte kan maken is daarmee goedkoper dan gas. En qua opwarming van de aarde beter.
Voorbeelden van apparaten die zo efficiënt zijn: airco's en warmtepompen.
Voorbeelden van apparaten die minder efficient dan gas zijn: elektrische kacheltjes en infrarood panelen. Ook tv's en computers maken hitte, maar maximaal 1kWh warmte per kWh elektriciteit.

Tenslotte, nadeel van airco en warmtepomp: aanschaf/installatiekosten, benodigde ruimte en geluid.
Voordeel van elektrische verwarming: mogelijkheid om één stukje huis te verwarmen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Je kan ook boeken verbranden, even bij de kringloop een paar meter encyclopedie kopen voor ene paar euro en dan alfabetisch opstoken :P

Meer serieus:
Als men per 2035 van het gas af wil, zoals Eneco dat van plan is, dan zal er toch echt van bovenaf door de overheid de regie genomen moeten worden. Er wordt hier een flinke lijst opgesomd met maatregelen, vooral op het gebied van meer duurzaam en minder biomassa et. Ook het bouwen van een nieuwe kerncentrale komt daar ter sprake.

Wat verderop gaat het over reeds gebouwde woningen:
We benaderen mensen actief, bundelen vraag en aanbod, beginnen bij de woningen die het slechtst geïsoleerd zijn en bieden (extra) ondersteuning aan huishoudens met een laag en middeninkomen.
Voor huurwoningen:
Met normering en positieve prikkels bevorderen we dat verhuurders huurwoningen met slechte isolatie verduurzamen. Woningen met slechte isolatie mogen op termijn niet meer worden verhuurd. Ook wordt het voor VvE’s en woningeigenaren makkelijker gemaakt om te verduurzamen. Het Warmtefonds wordt hiervoor ingezet en het mkb krijgt er toegang toe.
Dat is allemaal hartstikke mooi, maar op de site van de Rijksoverheid staat ook weer:
Een verhuurder is niet verplicht om energiebesparende voorzieningen aan uw woning aan te brengen. Bijvoorbeeld isolatie en dubbelglas. Niet alle woningen in Nederland hoeven namelijk isolatie en dubbelglas te hebben. Het ontbreken van isolatie of dubbelglas is dus geen onderhoudsgebrek aan de woning.
Gevolgd door:
Wilt u dat uw verhuurder energiebesparende maatregelen aan uw huurwoning aanbrengt? Dan kunt u dat aan de verhuurder vragen. De verhuurder kan eventueel met het verzoek akkoord gaan. Meestal zal hij dan wel om een huurverhoging wegens renovatie vragen.
Ik vind dat dit niet van beneden naar boven moet. Niet alle burgers zijn mondig of hebben de kennis van procedures. Genoeg verhuurders die met allerlei smoezen hier onderuit (blijven) komen. En aangezien je nu eenmaal niet "gewoon even verhuisd", zitten de huurders met de koude peren.

Dus wat mij betreft zegt de overheid: "Oké verhuurders/corporaties, jullie hebben X aantal woningen onder label D (of wat dan ook). Jullie gaan dat binnen nu en X periode verduurzamen. De huurprijs mag maximaal X% omhoog (er zijn vast hele slimme mensen die hier een mooie formule op kunnen loslaten). Doe het, doe het nu. Oh en Van Haga en Bernhard, hou op met je aanstelleritus, deal with it."

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:55

Hier al een paar jaar airco. Meerdere units door het huis heen. In de winter staat onze thermostaat op 18-19, snachts op 15. We verwarmen met airco de ruimte bij waar we op dat moment zijn indien nodig.
In de zomer natuurlijk koelen. Die op de slaapkamer staat al non stop elke nacht aan vanaf april/mei ergens geloof ik. Geen plaknachten voor ons.

En met zonnepanelen is de netto energie rekening over het jaar heen nogsteeds zogoed als nul en in goede jaren geld toe. Kijken hoe dat verandert als de saldering minder gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Maar wel veel onnodig energieverbruik als ik eerlijk ben. Er zijn dit jaar hooguit 14 echte plaknachten geweest (heb zelf geen airco dus liggen zweten). De airco dan 120 nachten aan is precies wat we niet meer moeten doen.

(Ik snap wel dat je, zeker met een overschot vanuit PV, die zelf besteedt ipv een zeer lage tlv)

[ Voor 18% gewijzigd door Aghanim op 30-08-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

- stoken op 19 graden
- kort douchen

Je zit hiermee wel echt intens in de portomonee van een ander te kijken. Ja, je kunt veel besparen met beter stoken en minder stoken. Maar niet iedereen kan dat zo maar. Vrouwen hebben over het algemeen een andere energieverdeling en kunnen vaker minder goed tegen kou. Daarbij maak je de aanname dat mensen met zo'n dikke rekening lang douchen en altijd, overal, hoog stoken. Dat is gewoonweg niet het geval.

En je zit op de raarste plek op de centen. Een van de dikke energieslurpers qua TVs (volgens mij) verbruikt 130w volgens specs. Als dat ding vanaf 6 tot 11 aan staat, dus 5 uur, heb je het over 0,65 kilowattuur. Met een euro per kWh is dat 65 cent. Niet echt baanbrekend. Over het jaar (als je dat elke dag doet) komt dat neer op 237 kWh en gaat het dan wel over 237 euro. Maar boeken zijn ook niet gratis. Een abo voor de bieb kost je ongeveer 60 euro per jaar. Om dat er uit te halen moet je dus 1 op de 4 dagen je TV uit laten en de hele avond alleen boeken lezen. Neem je een redelijker verbruik van 52 watt, wat 40% van de eerder gelinkte is, moet je meer dan de helft (0.25/0.4 = 0.625) van je dagen boeken lezen.

Ik denk dat je meer kunt halen met een waterbesparend douchekop en themostaatkranen, en niet in TV kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
[...]

Volgens veel gebruikers hier op tweakers, zie het lucht/lucht warmtepomp topic, is het helemaal geen onzin om met airco`s te verwarmen. Het kan een prima alternatief zijn voor een L/W pomp.
Ik heb hier 2 weken geleden 2 single split units van Daikin opgehangen om de komende winter mee te gaan verwarmen. Ook 25 panelen neergelegd en daarmee hoop ik tussen de 0 en 50 euro energiekosten uit te komen het komende jaar. Voorstel dat ik in juli kreeg van de leverancier zonder deze maatregelen was 480 euro, als ik mijn gebruik van vorig jaar nu invul bij Eneco kom ik op bijna 1000 per maand 8)7 8)7
Een L/W pomp zou lastig worden in verband met een ongeschikt afgifte systeem met T11 radiatoren en convectorput. Dat zou een forse investering vergen die er niet meer af kon na de zonnepanelen.
De investering voor de airco`s valt nog wel mee.
Ik heb niet de intentie om er veel mee te gaan koelen, bij de laatste hete dagen heb ik de boven unit 2 keer 2 uurtjes laten blazen, ook een beetje om de luchtstroom te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door marcovandam op 30-08-2022 09:23 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
[...]

Een WWWP en LLWP met elkaar vergelijken is natuurlijk makkelijk vanuit Milleucentraal maar totaal niet realistisch, een LLWP koop je 'al' voor €2000,- (multisplit), waarbij je voor een WWWP makkelijk €25.000,- of meer kwijt bent, oftewel appels met peren vergelijken.

Ik vraag me ook af hoe ze bij 150 kWh komen per 200 uur, ik heb geen idee hoe oud het artikel is maar het lijkt met deze cijfers behoorlijk verouderd, onze airco's verbruiken een heel stuk minder.

En natuurlijk worden airco's ook in de zomer gebruikt om te koelen, hetzelfde als een LWWP of WWWP, die blijven ook het hele jaar door draaien.
Maar met die snikhete dagen van deze zomer is een beetje comfort ook wel wenselijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Skybullet schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Hier al een paar jaar airco. Meerdere units door het huis heen. In de winter staat onze thermostaat op 18-19, snachts op 15. We verwarmen met airco de ruimte bij waar we op dat moment zijn indien nodig.
In de zomer natuurlijk koelen. Die op de slaapkamer staat al non stop elke nacht aan vanaf april/mei ergens geloof ik. Geen plaknachten voor ons.

En met zonnepanelen is de netto energie rekening over het jaar heen nogsteeds zogoed als nul en in goede jaren geld toe. Kijken hoe dat verandert als de saldering minder gaat worden.
Afgelopen winter hadden wij de verwarming overdag ook op 18 en 's nachts op 15. Op de slaapkamers staan de radiatoren nagenoeg dicht. Op mijn werkkamer was de radiator zelfs stuk (kraan zat vast), maar ik heb het toch niet echt heel koud gehad.

Deze zomer vond ik verder ook wel heel erg meevallen; slechts een paar nachten heb ik als 'plaknacht' ervaren.

Ik zie een airco dan ook nog steeds als een 'luxe' waarmee je eerder juist meer energie gaat verbruiken dan minder. Het risico bestaat dat je uit gemak in de zomer maar even de airco aanzet in plaats van 's ochtends voor de zon op is even de ramen tegen elkaar openzet, en in de winter hem aanzet in plaats van een trui aan te doen.

Voor onszelf zal ik dan denk ik toch eerder gaan nadenken over een warmtepomp of hybride op termijn, maar dat gaat waarschijnlijk wel een flinke verbouwing worden (jaren '50 woning met houten vloeren).

Maar goed, al met al lijken me dat uiteindelijk ook geen oplossingen voor lage inkomens...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd dat is alleen een goed acceptabel idee met balansventilatie, anders gaat de luchtkwaliteit te hard achteruit (CO, VOC, roet etc). Maar weinig sociale huur heeft dat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Veel van de opties komen op mij over als 'dan eten ze toch cake?'
Een heleboel tips, hoe goed bedoeld ook, gaan voorbij aan de schaal van het probleem.

Wat getallen:
* Nieuwe kosten €600
* Budget voor €200 -> gas moet meer dan 66% verminderd worden om rond te komen

Is dat realistisch? Laten we een bierviltje pakken.

Winter temperatuur gemiddeld 5 graden, normaal binnen 20 graden, dus om 66% te besparen moet de binnentemperatuur naar 10 graden -> onrealistisch

OK, selectief stoken dan. Je verandert je slaapkamers dan in een isolerende laag waarvan de temperatuur tussen binnen en buiten ligt. Laten we optimistisch zijn en zeggen dat de isolatie van de buitenschil ongeveer overeenkomt met de binnenmuren en plafonds. Dan kan je bij een inpandige woonkamer dus zo hard stoken dat het in de buitenste kamers 10 graden blijft om het warmteverlies aan de buitenkant 66% te verminderen (het sommetje hierboven). Bij gelijke isolatiewaarde wordt de woonkamer dan 15 graden (gemiddeld, minder bij vorst) maar waarschijnlijk is hij niet inpandig -> onrealistisch.

Natuurlijk is dit model sterk vereenvoudigd, maar het maakt aannemelijk dat de benodigde besparing alleen gaat lukken als de buren niet meedoen en jouw huis via de binnenmuren helpen stoken. Dat is dan weer wel realistisch :)

Over tv uit en korter douchen kunnen we kort zijn: excessen daargelaten zal het nauwelijks meetbaar zijn op een €600 rekening. Wel een goed idee, bij lange na niet genoeg. Alle kleine beetjes helpen... maar een klein beetje. Er zijn grote beetjes nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
Vrijdag schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Je kan ook boeken verbranden, even bij de kringloop een paar meter encyclopedie kopen voor ene paar euro en dan alfabetisch opstoken :P

Meer serieus:
Als men per 2035 van het gas af wil, zoals Eneco dat van plan is, dan zal er toch echt van bovenaf door de overheid de regie genomen moeten worden. Er wordt hier een flinke lijst opgesomd met maatregelen, vooral op het gebied van meer duurzaam en minder biomassa et. Ook het bouwen van een nieuwe kerncentrale komt daar ter sprake.

Wat verderop gaat het over reeds gebouwde woningen:

[...]

Voor huurwoningen:

[...]

Dat is allemaal hartstikke mooi, maar op de site van de Rijksoverheid staat ook weer:

[...]

Gevolgd door:

[...]

Ik vind dat dit niet van beneden naar boven moet. Niet alle burgers zijn mondig of hebben de kennis van procedures. Genoeg verhuurders die met allerlei smoezen hier onderuit (blijven) komen. En aangezien je nu eenmaal niet "gewoon even verhuisd", zitten de huurders met de koude peren.

Dus wat mij betreft zegt de overheid: "Oké verhuurders/corporaties, jullie hebben X aantal woningen onder label D (of wat dan ook). Jullie gaan dat binnen nu en X periode verduurzamen. De huurprijs mag maximaal X% omhoog (er zijn vast hele slimme mensen die hier een mooie formule op kunnen loslaten). Doe het, doe het nu. Oh en Van Haga en Bernhard, hou op met je aanstelleritus, deal with it."
Als Van Haga en Brilhard moeite hebben met de kosten, dan verkopen ze toch een pandje? De vraag en marktprijs zijn hoog genoeg, verlies zullen ze er niet op lijden. Beetje creatief denken. Er zijn sectoren die harder/binairder getroffen worden door regelgeving.

Wat betreft het stuk van de Rijksoverheid:
Een verhuurder is niet verplicht om energiebesparende voorzieningen aan uw woning aan te brengen. Bijvoorbeeld isolatie en dubbelglas. Niet alle woningen in Nederland hoeven namelijk isolatie en dubbelglas te hebben. Het ontbreken van isolatie of dubbelglas is dus geen onderhoudsgebrek aan de woning.
Mooie vorm van een cirkelredenering. De reden waarom dat zo is, is wetgeving. Met een beetje politieke wil is dat zo op te lossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29
@crisp een airco is een warmtepomp ;-)

Ik denk dat veel mensen zich doodstaren op een lucht-water warmtepomp terwijl in veel gevallen een lucht-lucht warmtepomp is een veel logischere keuze ('airco'). In elk geval is afdoende isolatie de allereerste stap die je moet zetten, maar dat mag geen verrassing meer zijn.

Overigens is ook in veel gevallen de temperatuur jojo minder efficient dan je woning op temperatuur houden. Sinds ik verwarm met een l/l warmptepomp kon ik dat goed meten en ik houd hem in de winter op 19'c om energie te besparen. Opwarmen van 15 -> 19/20'c is zeer kostbaar. Maar ons huis is dan ook goed geisoleerd.

Qua energieprijzen zie ik nu de paniek toeslaan om me heen. Ook op m'n werk beginnen mensen hun energierekening zien stijgen naar 600-1000,- per maand. Ik weet niet hoe lang de overheid wil wachten tot de paniek uitbreekt, maar ik verwacht dat dit niet superlang meer hoeft te duren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

jeroenkb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:24:
[...]

8 ) de manier waarop de warmte verspreid wordt door je huis moet je van houden
Vergeet ook niet de geluidsoverlast naar de buren toe van een airco/WP, vooral als je in een appartementencomplex zit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
crisp schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Afgelopen winter hadden wij de verwarming overdag ook op 18 en 's nachts op 15. Op de slaapkamers staan de radiatoren nagenoeg dicht. Op mijn werkkamer was de radiator zelfs stuk (kraan zat vast), maar ik heb het toch niet echt heel koud gehad.

Deze zomer vond ik verder ook wel heel erg meevallen; slechts een paar nachten heb ik als 'plaknacht' ervaren.

Ik zie een airco dan ook nog steeds als een 'luxe' waarmee je eerder juist meer energie gaat verbruiken dan minder. Het risico bestaat dat je uit gemak in de zomer maar even de airco aanzet in plaats van 's ochtends voor de zon op is even de ramen tegen elkaar openzet, en in de winter hem aanzet in plaats van een trui aan te doen.

Voor onszelf zal ik dan denk ik toch eerder gaan nadenken over een warmtepomp of hybride op termijn, maar dat gaat waarschijnlijk wel een flinke verbouwing worden (jaren '50 woning met houten vloeren).

Maar goed, al met al lijken me dat uiteindelijk ook geen oplossingen voor lage inkomens...
Zeker voor wat betreft het verwarmen is dit natuurlijk onzin. Of ik nu de CV aanzet of de airco in plaats van een trui aandoen maakt geen verschil. Voor het koelen vergt het natuurlijk wat discipline, maar dat geldt ook voor kort douchen, verwarming niet te hoog, efficiënt koken.
Dus ik weet bijna zeker dat ik niet meer energie ga gebruiken met de airco's, wel heel veel goedkopere energie die ik zelf opwek!

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

marcovandam schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Dus ik weet bijna zeker dat ik niet meer energie ga gebruiken met de airco's, wel heel veel goedkopere energie die ik zelf opwek!
Maar ook daar moet je natuurlijk de mogelijkheden voor hebben. In een appartement, of zoals bij ons met een dak waar er maar 8 op passen schiet dat helaas niet op...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Vergeet ook niet de geluidsoverlast naar de buren toe van een airco/WP, vooral als je in een appartementencomplex zit.
Daar mag het vaak niet eens. In een heleboel gemeenten is, als ik me niet vergis, het plaatsen van een buitenunit vergunningsplichtig, zelfs als je een tuin hebt.

----------------

Zitten we nog steeds in het Lage inkomens en de energierekening topic?

Ik denk dat de meeste mensen met echt lage inkomens zich zorgen maken over hoe ze hun eten nog kunnen betalen en dat was al voor de hoge energieprijzen.

Aan de andere kant zijn de energieprijzen nu zo hoog dat ook mensen met een bovenmodaal inkomen daar flink last van krijgen.

Ik heb wel eens iemand geholpen die aan de onderkant zat. Extra isolatie kunnen aanbrengen en de luchtstroom rond de verwarming geoptimaliseerd. Die gebruikte sowieso slechts 1 radiator. het heeft wel iets geholpen, iets van 25% minder verbruik, maar het zijn natuurlijk geen mega stappen. Tegenwoordig is dat al snel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

crisp schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Maar ook daar moet je natuurlijk de mogelijkheden voor hebben. In een appartement, of zoals bij ons met een dak waar er maar 8 op passen schiet dat helaas niet op...
Ik zou al blij zijn met 6, dan heb ik tenminste iets

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
Als ik nu een huurwoning zou hebben met een groot enkelglas raam zou ik er een steen doorheen gooien, dat is even crimineel als een verhuurder die de huurder al jaren opzadelt met hoge stookkosten. Hoe lang bestaat dubbelglas en hr++ glas al wel niet..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Cobb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:48:
Als ik nu een huurwoning zou hebben met een groot enkelglas raam zou ik er een steen doorheen gooien, dat is even crimineel als een verhuurder die de huurder al jaren opzadelt met hoge stookkosten. Hoe lang bestaat dubbelglas en hr++ glas al wel niet..
Zijn die er dan nog? Kan mij wel voorstellen voor een raampje wat lastig is te bereiken of een hele aparte vorm heeft waardoor het extra duur is. Of een monumentaal pand. Er is wel denk ik heel veel dubbel glas. (heb ik ook hier en daar)

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

dit soort comments/ 'adviezen' horen niet thuis hier

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:23 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan moet je ook een manier vinden om het kozijn te slopen met die steenworp, anders krijg je er een gelijkende plaat glas voor terug. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brothermaynard schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

En dan heb je het nog niet eens over de kaalslag die er in het MKB ( en wellicht ook grote bedrijven) gaat plaatsvinden als de kosten ex- en de inkomsten imploderen…
Dan krijg je mensen met torenhoge energiefacturen die hun job verliezen, thuis zitten en daardoor nóg meer energie verbruiken. De perfecte storm... Misschien tijd om verwarmde sporthallen met veldbedden te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Misschien tijd om verwarmde sporthallen met veldbedden te voorzien?
Die mogen in de winterperiode dan weer niet vanwege risico op coronabesmetting. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:07:
[...]

Die mogen in de winterperiode dan weer niet vanwege risico op coronabesmetting. :+
Ja, stel je voor, daarbovenop nog een nieuwe gevaarlijke coronavariant :P Door die pandemie zijn onze budgetten trouwens al gedecimeerd (of schulden geëxplodeerd), dus veel meer overheidssteun zal er niet komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:09
crisp schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

8*400Wp zet anders toch wel aardig zoden aan de dijk. Dat levert tegen de 3000kWh op, wat met huidige tarieven zomaar €150 per maand scheelt op de energierekening.

Met 9*300WP op onze vorige woning, hadden we een netto energiebehoefte van minder dan 1500kWh.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 15:38
TheDudez schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Zijn die er dan nog? Kan mij wel voorstellen voor een raampje wat lastig is te bereiken of een hele aparte vorm heeft waardoor het extra duur is. Of een monumentaal pand. Er is wel denk ik heel veel dubbel glas. (heb ik ook hier en daar)
Los van dat zijn dit ook maatregelen die gewoon heel veel helpen. Voor verhuurders zou er iets moeten zijn dat ze een deel van de huur moeten betalen als ze dit soort simpele zaken gewoon niet oplossen. Net zoals dat iemand hier ook roept dat die een lekkend dubbelglas niet eens op eigen kosten mag vervangen. Als ze 100 euro, ik noem maar wat, minder ineens kunnen incasseren dan is het opeens heel snel opgelost en die bespaart al gouw die 100 euro voor de huurder. Zeker met de Vattenfall gasprijzen 5€.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Hier hele bovenverdieping enkelglas :/ , beneden wel dubbel, maar dat wordt 's winters net als het enkelglas drijfnat...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
jadjong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Dan moet je ook een manier vinden om het kozijn te slopen met die steenworp, anders krijg je er een gelijkende plaat glas voor terug. 8)7
Zijn dat in de regel geen inmiddels in staat van ontbinding zijnde houten kozijnen? Of is er werkelijk nog een periode geweest waarin kunststof kozijnen met enkelglas leverbaar waren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Ik woon in zo'n appartementje :P Mijn erker, slaapkamerramen, balkondeuren en de deuren en ramen in de keuken zijn allemaal enkelglas. De vloeren (en ik vermoed ook mijn plafond, ik woon bovenin op de tweede etage) bestaan uit niets meer dan planken, wat stro oid en dan weer planken. Daarna zit je bij de buren.
In de winter heb ik overal vochtvreters staan en doe 's ochtends een rondje met een trekker en een doek. Daarna alsnog de ramen open om te luchten, anders krijg ik last van schimmel. Waardoor ik natuurlijk meteen een paar euro naar buiten kieper vanwege warmteverlies. Verder hangen hier overal dikke gordijnen van het plafond tot aan de vloer.

Kunststof kozijnen en dubbelglas wil er maar niet komen. Want moeilijk en duur en beschermd stadszicht. Totdat er mensen verhuizen, dan komt er kunststof en dubbelglas. Bij mij in de straat kan je aan de kozijnen precies zien waar er de afgelopen zes/acht jaar mensen zijn verhuisd.

Ik woon in Den Haag, Laak. Woningen uit 1930. Op Funda staan er wel eens appartementjes te koop hier die zelfs nog een moederhaard hebben.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

3 jaar geleden nog bij een huurhuis gekeken waar het forse keukenraam nog enkelglas was, net als alle deuren. Geen idee hoe het boven was, ik had al genoeg gezien. 1x in een huis gewoond met enkel glas, dat nooit weer.

Kom regelmatig langs die huizen, regelmatig genoeg om woningbouwmannetjes die ramen plaatsen te kunnen zien, maar die heb ik nog niet gezien. Die hebben dus waarschijnlijk nog steeds enkel glas.

Ik heb, in theorie, nog een dik jaar 2019 prijzen, maar ik ben ook al aan het bedenken hoe ik mijn verbruik kan verlagen. Het belangrijkste gaat zijn wat moderner witgoed, vooral mijn vriezer is erg onzuinig. Maarja, nieuwe vriezers zijn ook niet bepaald goedkoop, het helpt niet dat ik een grote nodig heb voor het voer van mijn hond :X

Qua gas zit ik op iets van 700 kuub per jaar, in een praktisch niet geisoleerde jaren 70 woning, ik heb gewoon al mijn eigen isolatie laag, plus dat dankzij de enorme radiatoren ik het huis nog prima warm krijg met een aanvoertemperatuur van 50 graden.

Zou best mijn hele dak willen volgooien met zonnepanelen, kan er wel iets van 30 kwijt in een oost-west opstelling, en warmtepompen zie ik ook wel zitten. Maar geld voor die investering heb ik niet [als de woningbouw het al goed vindt] en een lening krijgen van het Warmtefonds kan ook niet, want ik ben geen woningeigenaar :/

En om nou te kijken of ik dit huis kan kopen is wel een erg extreme maatregel om de energiekosten te drukken :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:03
Proton_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:24:
Veel van de opties komen op mij over als 'dan eten ze toch cake?'
Een heleboel tips, hoe goed bedoeld ook, gaan voorbij aan de schaal van het probleem.

Wat getallen:
* Nieuwe kosten €600
* Budget voor €200 -> gas moet meer dan 66% verminderd worden om rond te komen

Is dat realistisch? Laten we een bierviltje pakken.

Winter temperatuur gemiddeld 5 graden, normaal binnen 20 graden, dus om 66% te besparen moet de binnentemperatuur naar 10 graden -> onrealistisch

OK, selectief stoken dan. Je verandert je slaapkamers dan in een isolerende laag waarvan de temperatuur tussen binnen en buiten ligt. Laten we optimistisch zijn en zeggen dat de isolatie van de buitenschil ongeveer overeenkomt met de binnenmuren en plafonds. Dan kan je bij een inpandige woonkamer dus zo hard stoken dat het in de buitenste kamers 10 graden blijft om het warmteverlies aan de buitenkant 66% te verminderen (het sommetje hierboven). Bij gelijke isolatiewaarde wordt de woonkamer dan 15 graden (gemiddeld, minder bij vorst) maar waarschijnlijk is hij niet inpandig -> onrealistisch.

Natuurlijk is dit model sterk vereenvoudigd, maar het maakt aannemelijk dat de benodigde besparing alleen gaat lukken als de buren niet meedoen en jouw huis via de binnenmuren helpen stoken. Dat is dan weer wel realistisch :)

Over tv uit en korter douchen kunnen we kort zijn: excessen daargelaten zal het nauwelijks meetbaar zijn op een €600 rekening. Wel een goed idee, bij lange na niet genoeg. Alle kleine beetjes helpen... maar een klein beetje. Er zijn grote beetjes nodig.
Het probleem is ook niet op te lossen, de overheid kan alle belastingen teruggeven + 500 euro, maar dan zijn we er nog steeds niet. "We worden met zijn allen collectief een stukje armer" dus en Jan Modaal en lager met een slechtgeisoleerd huis zitten de komende jaren met een paar duizend euro schuld. Ze komen vast met gratis bespaarpakketjes met led-lampen en radiatorfolie ofzo, maar huizen isoleren en warmtepompen installeren gaat gewoon niet snel. Stel je zit in een sociale huurwoning met stadsverwarming, dan zit je klem en kun je niets en mag je niets. Ze komen in oktober met een renteloze leningen voor inkomens tot modaal om zonnepanelen en warmtepompen te kopen, maar met een BKR registratie vanwege je energierekening krijg je vast geen lening.

Krijgen we straks interviews met oudere mensen met ijskristallen op de ramen die de hele dag in bed blijven liggen door de kou? Ik denk het wel en het probleem is voor de winter van volgend jaar ook nog niet opgelost. Misschien ben ik wat negatief, maar ik schrik soms van hoe weinig de gemiddelde nederlander als buffer op de spaarrekening heeft staan.

Ik heb zelf maar een infrarood paneel gekocht, om de woonkamer bij te verwarmen, zodat ik mijn overproductie van de zonnepanelen kan "affakkelen" in de winter. Misschien is dat nog een "goedkope" oplossing, maar ik las dat de stroomprijs ook al naar 1 euro/kWh gaat :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 15:34

-tom-562

Oliesjeik

[...]

M'n zusje is 2 maanden geleden verhuist van een sociale huurwoning/appartement naar een (nieuwbouw) particuliere huurwoning. Ze woonde in zo'n 'lage' flat met 3 verdiepingen. Alles was daar nog enkelglas 8)7 afgelopen winter viel het mee, maar de winter daarvoor kon ze het in de huiskamer nauwelijks warm stoken.
Er staan meerdere van dat soort flats in die wijk (in Nijmegen). Eigenlijk schandalig :X

Ik zit net trouwens voor de gein de tarieven te bekijken van een modelcontract bij Vattenfal. 5,08 euro/m3 (incl. overheidsheffing) 8)7 Volgens mij kan 'lage inkomens' inmiddels wel aangepast worden naar 'alle inkomens' |:( Ik ben maar wat blij dat ik in december het tarief voor 3 jaar heb vastgezet :X (ik betaal nu 1,08 euro/m3, met de BTW korting er al af, en dat vond ik toen al 'veel' :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

-tom-562 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

M'n zusje is 2 maanden geleden verhuist van een sociale huurwoning/appartement naar een (nieuwbouw) particuliere huurwoning. Ze woonde in zo'n 'lage' flat met 3 verdiepingen. Alles was daar nog enkelglas 8)7 afgelopen winter viel het mee, maar de winter daarvoor kon ze het in de huiskamer nauwelijks warm stoken.
Er staan meerdere van dat soort flats in die wijk (in Nijmegen). Eigenlijk schandalig :X

Ik zit net trouwens voor de gein de tarieven te bekijken van een modelcontract bij Vattenfal. 5,08 euro/m3 (incl. overheidsheffing) 8)7 Volgens mij kan 'lage inkomens' inmiddels wel aangepast worden naar 'alle inkomens' |:( Ik ben maar wat blij dat ik in december het tarief voor 3 jaar heb vastgezet :X (ik betaal nu 1,08 euro/m3, met de BTW korting er al af, en dat vond ik toen al 'veel' :P)
Ook met een flink bovenmodaal inkomen is even 6000€ extra aftikken niet een vanzelfsprekendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Laatst online: 15-09 11:32
-tom-562 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Je hebt gelijk:
- bijna alle inkomens
- ontzettend veel MKB (https://www.rtlnieuws.nl/...akkers-wasserettes-kosten), maar ook grotere bedrijven

Om de een of andere reden willen ze in Den Haag maar niet zien wat voor een ellende er op ons afkomt.
Zou dat zijn omdat de gebruikte modellen al outdated zijn en ze zich daar met z'n allen aan vastklampen?

Mijn inschatting is dat het tenminste heel moeilijk gaat worden voor huishoudens tot en met 1.5x modaal huishoudinkomen, als er niets gebeurt. Maar ook voor dubbelmodaal is een modelcontract van 5 euro per m3 niet te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door geishin op 30-08-2022 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

TwiSteD1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Het probleem is ook niet op te lossen,
Niet individueel inderdaad. Er zijn genoeg collectieve oplossingsrichtingen die in dit topic regelmatig gepasseerd zijn :)
Belangrijk daarbij is het besef dat de hoge prijzen komen door marktfalen: er is voldoende gas, dus de hoge prijzen komen niet in de laatste plaats door overheden die duidelijk naar aanbieders communiceerden dat de gasopslagen tegen elke prijs gevuld gingen worden, dus het begint met ingrijpen in de markt: onderscheid maken tussen gas als industriegrondstof en gas voor eerste levensbehoefte, samen inkopen (EU voorstel, door NL afgeschoten), prijzen maximeren (is EU breed voorgesteld, door NL afgeschoten), woekerwinsten afromen (raad eens, wil NL niet aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 15:34

-tom-562

Oliesjeik

Indoubt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Ook met een flink bovenmodaal inkomen is even 6000€ extra aftikken niet een vanzelfsprekendheid.
Als ik op dit moment een nieuw contract zou moeten afsluiten, wordt het ook spannend. Anders gezegd, we zouden er een hoop dingen voor moeten laten..
geishin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Je hebt gelijk:
- bijna alle inkomens
- ontzettend veel MKB (https://www.rtlnieuws.nl/...akkers-wasserettes-kosten), maar ook grotere bedrijven

Om de een of andere reden willen ze in Den Haag maar niet zien wat voor een ellende er op ons afkomt.
Zou dat zijn omdat de gebruikte modellen al outdated zijn en ze zich daar met z'n allen aan vastklampen?

Mijn inschatting is dat het tenminste heel moeilijk gaat worden voor huishoudens tot en met 1.5x modaal huishoudinkomen, als er niets gebeurt. Maar ook voor dubbelmodaal is een modelcontract van 5 euro per m3 niet te betalen.
Ik kreeg plaatsvervangende schaamte van die ex-VVD troela laatst op TV... 'Ja, je kunt LED verlichting plaatsen, tochtstrips plaatsen. En je kunt naar schuldenloket' (o.i.d.) zegt ze lachend |:(

[ Voor 56% gewijzigd door -tom-562 op 30-08-2022 11:18 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
maar met een BKR registratie vanwege je energierekening krijg je vast geen lening.
Kleine nuancering: Door een betalingsachterstand op de energierekening krijg je geen BKR registratie. Alleen als je een achterstand hebt op een krediet wat je hebt afgesloten.

Alleen is het wel zo dat wanneer je je energierekening niet betaalt, dat het heel erg koud en donker wordt in huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
geishin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Je hebt gelijk:
- bijna alle inkomens

We weten toch niet welke informatie ze hebben. Ik vind het helemaal niet onwaarschijnlijk dat de gas prijs ver naar beneden gaat in de aankomende periode. Kan me voorstellen dat de overheid betere informatie heeft dan wij hier op het forum.

Daarnaast zie je dat Europa al lang bezig is met plannen voor support. Ook de Nederlandse overheid is al lang in onderhandeling voor een akkoord.

Natuurlijk komt er een breed pakket. Ik vind het ook gek om nu te veronderstellen dat het er niet komt. We komen net uit een situatie dat de overheid heeft laten zien dat ze gigantisch veel support geven als er een externe schok is (Covid). Het is veel waarschijnlijker dat die support er nu weer komt dan dat die support er niet komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Krijgen we straks interviews met oudere mensen met ijskristallen op de ramen die de hele dag in bed blijven liggen door de kou? Ik denk het wel en het probleem is voor de winter van volgend jaar ook nog niet opgelost. Misschien ben ik wat negatief, maar ik schrik soms van hoe weinig de gemiddelde nederlander als buffer op de spaarrekening heeft staan.
Hoeveel zullen die buffers al hebben moeten aanspreken voor de afgelopen jaren? Stijgende prijzen, corona, niet liniair stijgende lonen, buiten dat er genoeg alsnog zijn gaan 'huishoppen' waar een steeds grotere inleg geld voor nodig was om de stijgende prijzen bij te houden. En hoewel ik nooit begreep dat na koop van een woningen mensen ook meteen een complete verbouwing/nieuwe keuken/badkamer/whatever moeten nemen.. het is wederom een deuk in je buffer.

Want het is per saldo nog steeds wet van de gemiddelde, als gemiddeld spaargeld is gestegen, maar een groter deel heeft steeds kleinere buffer, dat moet de andere kant dus gewoon 'nog meer geld' hebben. En de trend van rijk/arm is in de jaren al steeds verder toegenomen, dat zal in deze ook geen uitzondering zijn.

Ergens heb ik de luxe van een 'minder bedeelde' jeugd, het was bij ons vroeger (30-40 jaar geleden) nooit warmer dan 15 graden in de winter, voor mij is alles boven die temperatuur een 'luxe' en ik kan me ijsbloemen op de ramen nog steeds herinneren. Maar kan prima begrijpen voor gezinnen waar 21-23 graden de 'normale' temperatuur is, zij niet zo makkelijk even terugstappen naar een 18-19 graden voor wat besparing, maar gelijktijdig wil ik dan ook zeggen 'doe gewoon met minder', trek een extra trui aan, slaap met een joggingsbroek. Maarja, eenmaal verworven luxe geef je niet zo simpel op :P Indirect is de globale opwarming dan best wel weer een luxe.. stel je voor dat we winters van de jaren 90 moeten pakken, waar het dagen achter elkaar ver onder 0 bleef.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 30-08-2022 11:35 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:49

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

- stoken op 19 graden
- kort douchen

Een ouder huis met label F op 19 graden houden voor minder dan 600 euro per jaar? Dream on... Dat gaat écht niet lukken. Met een huurwoning uit 1946 weet ik waar ik over praat. De verhuurder heeft telkens nieuwe smoesjes om vooral de spouwmuur niet opnieuw te isoleren, als ik toestemming vraag om het dan zelf maar te regelen wordt dat geweigerd.

Voor mij persoonlijk wordt het vanaf volgende maand (nieuw contract....) dokken. Ik denk niet dat hier veel aan te passen valt. Ik ben vaak weg, dus dan blijft de verwarming laag (15 graden). Kom ik om 22:00 een keertje thuis, ga ik voor die 2 uur die ik nog even bij de computer zit de verwarming niet aanzetten. Kost een flinke hoeveelheid gas en tegen de tijd dat de woning daadwerkelijk warmer is geworden, is het al bedtijd. In dat geval trek ik idd een laagje extra kleding aan. Dat was al zo, en dat blijft zo.

Wat ik vanaf nu wel anders ga doen, als ik een avond in m'n kantoortje zit, ga ik die voortaan met een elektrisch oliestook kacheltje verwarmen (zo'n radiator unit). Dan kan ik gericht dat kamertje verwarmen ipv de CV installatie gas te laten verstoken voor het gehele huis, terwijl ik in de kleinste kamer zit... Die elektrische kachel neemt wel eens waar 2000W, maar na een korte tijd stoken geeft dat ding nog een lange tijd warmte af, die kan dus gewoon uit wanneer de temperatuur aangenaam is geworden (en nee, dat hoeft voor mij echt geen 20+ te zijn. Ik red me prima bij een graad of 18). Dat wil zeggen, als ik het op zo'n avond koud krijg. Meestal is het zonder (extra) verwarmen prima te doen. Ik ga niet stoken als ik het niet koud heb. Ik heb het in principe niet slecht hoor, maar ik kan m'n geld maar 1 keer uitgeven. Als ik het niet aan energie hoef te besteden kan ik er iets leukers mee doen :P

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Kleine nuancering: Door een betalingsachterstand op de energierekening krijg je geen BKR registratie. Alleen als je een achterstand hebt op een krediet wat je hebt afgesloten.

Alleen is het wel zo dat wanneer je je energierekening niet betaalt, dat het heel erg koud en donker wordt in huis. ;)
Zoals het er nu voor staat klopt dat niet helemaal. De omgekeerde logica is van toepassing.

Als je de rekening niet betaalt kan het gas vloeien en kunnen de lampen onbeperkt branden.
Als je de rekening wel betaalt dan is het koud en donker in huis.

Uiteindelijk volgt vanzelf een afsluitcapaciteit crisis.
:9

@Proton_ Inderdaad, ik zat ook met klapperende oren toen ik die aankondiging hoorde en voelde 'm al aankomen toen er op Europees niveau besloten werd wat verplicht was.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Destruction

1946 en je hebt een spouw in je muur?

Misschien heb je die helemaal niet, hier 1953-1954 en steens muur zonder spouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Indoubt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:51:
@Destruction

1946 en je hebt een spouw in je muur?

Misschien heb je die helemaal niet, hier 1953-1954 en steens muur zonder spouw
Hier zit een spouwmuur in, ja. In jaren '80 zijn deze volledig geïsoleerd. Het materiaal dat men destijds gebruikte is inmiddels verzakt (dat is ook vastgesteld) maar dat probeert de verhuurder op allerlei manieren te ontkennen, omdat hij kennelijk geen kosten wil maken. Zolang hij de huurinkomsten maar heeft...

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 17:16
Proton_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Niet individueel inderdaad. Er zijn genoeg collectieve oplossingsrichtingen die in dit topic regelmatig gepasseerd zijn :)
Belangrijk daarbij is het besef dat de hoge prijzen komen door marktfalen: er is voldoende gas, dus de hoge prijzen komen niet in de laatste plaats door overheden die duidelijk naar aanbieders communiceerden dat de gasopslagen tegen elke prijs gevuld gingen worden, dus het begint met ingrijpen in de markt: onderscheid maken tussen gas als industriegrondstof en gas voor eerste levensbehoefte, samen inkopen (EU voorstel, door NL afgeschoten), prijzen maximeren (is EU breed voorgesteld, door NL afgeschoten), woekerwinsten afromen (raad eens, wil NL niet aan).
Er zijn meerdere oplossingen, al hoewel niet allemaal even wenselijk:
1. Gas oppompen in Groningen en 'intern' tegen kostprijs of 2x kostprijs verkopen (1x kostprijs voor de producent, 1x kostprijs als aarbevingscompensatie).
2. Gasbedrijven verplichten tegen tarief XXX te leveren aan consumenten en bedrijven
3. Russisch gas inkopen tegen marktprijs
4. De huidige prijs als ' oorlogsprijs' zien (want het is door een economische oorlogsdaad tegen Rusland zo opgelopen) en de consument en bedrijven navenant compenseren (dus NOG veel meer geld bijdrukken)
5. De Nederlandse reserve tegen kostprijs doorverkopen aan consumenten en gemeenten (voor wat betreft stadsverwarmings constructies)
6. Gasprijs per direct loskoppelen van stroom en andere energieprijzen

Naast alle bovenstaande.
Keus genoeg dus. De meesten kosten geld, maar ik zie niet zo goed in hoe de economie anders gered wordt (en daarmee de consument).
Klinkt misschien heel kort door de bocht (want de energiereuzen die het goed op orde hebben (dus niet de kleine prijsvechters) verdienen achterlijk veel geld momenteel aan deze ellende, en ook de 'rijke toplaag' heeft relatief weinig last), maar compensatie van de oorlogs-economie moet maatschappijbreed en niet moeizaam gericht, want er gaat anders gruwelijk veel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@giantgiantus voorlopig zie ik NL vooral dwarsliggen.
(Mei: https://www.hln.be/buiten...rijzen-bekijken~a2d5dd59/
https://www.eur.nl/nieuws/moet-er-een-bofbelasting-komen
)

En je hebt gelijk dat nu de opslagen vol beginnen te raken, de gasprijs daalt (https://www.theice.com/pr...a?marketId=5419234&span=2 ) maar het is onwaarschijnlijk dat het nog deze winter van €270/MWh naar het oude normaal van <€50/MWh gaat.
Bovendien helpt dat de pechvogels die vandaag een contract moeten tekenen helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
giantgiantus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Natuurlijk komt er een breed pakket. Ik vind het ook gek om nu te veronderstellen dat het er niet komt. We komen net uit een situatie dat de overheid heeft laten zien dat ze gigantisch veel support geven als er een externe schok is (Covid). Het is veel waarschijnlijker dat die support er nu weer komt dan dat die support er niet komt.
Deze energie prijzen zijn een direct gevolg van een gigantische externe schok. Waar we in 2020 de 'oorlog' met een 4rus aan moesten gaan, zijn we nu in oorlog met EEN rus :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
Let wel op!! Wacht echt tot je huidige contract verloopt en stap niet zo maar over naar een nieuwe nu. Ik heb net contact gehad met Vattenfall en mijn contract wordt variabel maar gaat niet naar 860 euro (zoals hun website aangeeft) maar naar 240 euro. De prijzen op de website gelden alleen voor nieuwe klanten!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgsR4w8EMuhDWUqcISrC6WFrHEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBRcZN6X3unRTqHwGFfjgSeT.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
Proton_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:57:
)

En je hebt gelijk dat nu de opslagen vol beginnen te raken, de gasprijs daalt (https://www.theice.com/pr...a?marketId=5419234&span=2 ) maar het is onwaarschijnlijk dat het nog deze winter van €270/MWh naar het oude normaal van <€50/MWh gaat.
Bovendien helpt dat de pechvogels die vandaag een contract moeten tekenen helemaal niet.
Je kan nu geen contract tekenen. Het is gewoon variabel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
)

Praktisch elk contract is nu toch variabel tarief? Ik probeer de stroomprijzen wel eens te checken, maar zie vooral staan: bellen en variabel.

Ik heb het geluk dat ik net in januari mijn dak vol panelen heb laten liggen, waardoor ik (nu nog) praktisch gratis elektriciteit heb en dat er sinds november een PHEV voor de deur heb staan, zodat ook de brandstofprijzen mij grotendeels niet raken. Dat is denk ik ook gelijk de hele crux in het verhaal: als je geld en een eigen huis hebt, dan red je je wel. Heb je dat niet, dan doet het echt pijn en zolang we maatwerk willen leveren (want owee als de ‘rijken’ er ook voordeel aan hebben) gaat het veel te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
)

Curve lijkt wel op die van de gemiddelde cryptomunt :9
Als de prijs de komende weken met 5-10%/dg gaat zakken gaat het alsnog hard hoor. Laten we hopen dat deze trend zich voortzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

Yucon

*broem*

ZieMaar! schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:05:
[...]
Ik heb het geluk dat ik net in januari mijn dak vol panelen heb laten liggen, waardoor ik (nu nog) praktisch gratis elektriciteit heb en dat er sinds november een PHEV voor de deur heb staan, zodat ook de brandstofprijzen mij grotendeels niet raken.
Je bent je ervan bewust dat veel aanbieders bij variabel ook ineens per 'tariefperiode' (= eufemisme voor 'per maand' ipv per jaar) salderen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@ZieMaar! Het verschil is dat de rijken hun voordeel in situaties als deze gewoon kunnen kopen. Een armer persoon kan dat niet en zit met de gebakken peren, om het netjes te zeggen.

Zoals je al aangeeft, als je geld hebt om te investeren dan koop je die zonnepanelen en warmtepomp, die laadpaal en die elektrische auto. Hoezo, dure brandstof? Hoezo, duur gas? Geen last van. MRB-vrij rijden als extra subsidie voor rijkdom. Ik betaal de hoofdprijs als ik mijn 17 jaar oude euro4 benzineauto vol gooi en ik betaal ook de volle mep MRB voor die 8700km die ik afgelopen jaar heb gereden.

Alleen als je geld hebt, is vrijheid niet duur. Heb je geen geld, dan zal men ervoor zorgen dat jij ook nooit aan geld komt. Terwijl je met de juiste ondersteuning veel mensen van die 0-lijn af zou kunnen helpen, hetgeen de staatskas ook weer tengoede zou komen. Durf als overheid daar nou eens in te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Cobb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:00:
Let wel op!! Wacht echt tot je huidige contract verloopt en stap niet zo maar over naar een nieuwe nu. Ik heb net contact gehad met Vattenfall en mijn contract wordt variabel maar gaat niet naar 860 euro (zoals hun website aangeeft) maar naar 240 euro. De prijzen op de website gelden alleen voor nieuwe klanten!!

[Afbeelding]
Ik heb het eens nagevraagd bij Eneco, die hanteren geen apart tarief voor bestaande klanten. Iedereen die een lopend contract bij hen uitloopt krijgt direct de geldende variabele tarieven uit het modelcontract.

Gelukkig van de week al een optie genomen op een nieuw var. contact tot 1 januari tegen een beetje schappelijke prijs. (soortgelijke pricerange)
brothermaynard schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Curve lijkt wel op die van de gemiddelde cryptomunt :9
Als de prijs de komende weken met 5-10%/dg gaat zakken gaat het alsnog hard hoor. Laten we hopen dat deze trend zich voortzet
Ik denk dat dat nog vies gaat tegenvallen op de consumenten markt. Wat je vermoedelijk gaat zien is dat stijgingen direct verwerkt worden in de consumentenprijs en dalingen maar één keer per maand ofzo.

Prijs van het Greenchoice contract is op dit moment per 26-08, was zomaar 30 á 40% hoger dan de dag ervoor, maar sinds de daling is er nog geen wijziging geweest. :+

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 30-08-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
400.000 variabele contracten erbij in een half jaar, die straks ook in de problemen komen.

https://www.nu.nl/economi...abel-energiecontract.html

[ Voor 31% gewijzigd door R0181 op 30-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:12:
@ZieMaar! Het verschil is dat de rijken hun voordeel in situaties als deze gewoon kunnen kopen. Een armer persoon kan dat niet en zit met de gebakken peren, om het netjes te zeggen.

Zoals je al aangeeft, als je geld hebt om te investeren dan koop je die zonnepanelen en warmtepomp, die laadpaal en die elektrische auto. Hoezo, dure brandstof? Hoezo, duur gas? Geen last van. MRB-vrij rijden als extra subsidie voor rijkdom. Ik betaal de hoofdprijs als ik mijn 17 jaar oude euro4 benzineauto vol gooi en ik betaal ook de volle mep MRB voor die 8700km die ik afgelopen jaar heb gereden.

Alleen als je geld hebt, is vrijheid niet duur. Heb je geen geld, dan zal men ervoor zorgen dat jij ook nooit aan geld komt. Terwijl je met de juiste ondersteuning veel mensen van die 0-lijn af zou kunnen helpen, hetgeen de staatskas ook weer tengoede zou komen. Durf als overheid daar nou eens in te investeren.
Dat kopen kost ook gewoon veel geld. Je doet het net voorkomen alsof een rijke het zakgeld van 1 maand even neerklapt en al die voorzieningen heeft. Ik zal de rekensom voor je maken wat ik zelf betaald heb de afgelopen jaren:
- 14 panelen = 4100
- HR++ beglazing = 3000
- schilderwerk kozijnen door nieuw glas = 800
- spouwmuur isolatie = 3000
- isolatie garage = 450 (zelf gedaan)

De volgende offertes staan uit:
- dakisolatie van binnenuit = 4500
- warmtepomp l/w = 18000
- bodem isolatie + vloerverwarming = 20000
- nieuwe vloer (want oude moet gesloopt) = 10.000

Dus voordat ik ‘vrijheid’ heb gekocht (die alweer vervalt als salderen wegvalt) ben ik 65.000 euro armer.

Mijn gasverbruik is ongeveer 1500m3. Met 5€ per m3 betaal ik 6000€ meer per jaar dan het oude tarief. Leuke terugverdientijd van die 65k.

PS: ik ben niet rijk en moet hier flink voor sparen/hypotheek verhogen/leuke dingen laten.

Let wel: in basis ga ik er geen f*** op vooruit want het was al comfortabel in de huidige situatie. Oh ja. De materialen zijn er ook niet trouwens :)

En een elektrische auto is ook al snel 15-25k duurder dan een brandstof auto. Tel daar 14 panelen bij op om ongeveer 5000kWh te kunnen laden en je bent nog eens 6000€ kwijt. Zodra het salderen stopt ben je de sjaak en betaal je 60€ om je auto vol te laden en 400km te kunnen rijden.

Net zoals een ‘rijke’ vaak verweten wordt dat ze zich niet in een arme kunnen inleven geldt dat andersom ook. Een ‘rijke’ is in mijn context iemand die 3x modaal of meer verdient overigens.

Ik ben het wel met je eens dat ze op zijn minst meer opties hebben, dat geeft wel degelijk een gevoel van meer vrijheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 30-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Sommige staan een jaar vast , die komen er straks ook nog aan , officieel zijn dat al variabele contracten , maar tegen oude tarieven. Dus het zegt nog lang niet alles.
Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.