Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 35 Laatste
Acties:
  • 174.058 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Begin dan eens met belasting te heffen op de recordwinsten van Shell?
Zal lastig worden.

Shell is Engels bedrijf tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Het is niet graaien. In Nederland verwachten we heel veel van de overheid en dat kost geld. Moet ergens vandaan komen.
dit soort oneliners voegen niets toen aan een discussie

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Op gas van 100 ct krijgt de overheid 21 ct/kuub enkel aan btw
Op gas van 400 ct krijgt de overheid 36 ct/kuub enkel aan btw.
Breakeven van de btw's ligt op een gemiddelde van het hele privégebruik op 234 ct voor een kuub gas.

We zijn nu bijna een jaar verder van de eerste grote stijging, dus het aantal langjarige contracten die nog niet met de nieuwe prijzen te maken hebben, gaat de komende tijd rap afnemen en dan valt de berekening voor de overheid steeds beter uit.

[...]

De baseline is de teruggave energiebelasting (die overigens netbeheer+vaste kosten leverancier net dekt met het verhoogde bedrag.) om van te leven.
Nu wel 9%, maar daarnaast ook al een vast bedrag aan belasting van rond de 26 cent per kuub.

Denk nu ook wel dat de overheid lekker gevalletje vestzak - broekzak kan doen: linksom fors meer inkomsten en deze dan rechtsom laten landen bij de mensen die het nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroenkb op 29-08-2022 14:35 . Reden: tekst verkeerde plek gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 21:45
Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Je kijkt naar het gemiddeld verbruik. Het aantal woningen is gestegen waardoor het totaal verbruik hoger uit komt.
Wederom een bewering die heel stellig geuit wordt, maar dit is niet waar.

https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:29

Boss

+1 Overgewaardeerd

MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Het is helemaal geen feit dat we elk jaar meer energie verbruiken. Volgens mij neemt het juist al heel lang elk jaar af.

Gem. energieverbruik 2010: 1850m³ gas, 3300kWh elektriciteit
Gem. energieverbruik 2020: 1120m³ gas, 2760kWh elektriciteit

Bron: CBS
2010 was een relatief koud jaar https://www.knmi.nl/kenni...elatief-koud-in-nederland.
Er zijn daarna jaren met veel minder gebruik, maar ook met vrijwel gelijk gebruik. Het is vooral afhankelijk van of het een strenge winter is geweest. Hoewel isolatie de laatste jaren natuurlijk wel een positieve bijdrage zou moeten hebben leveren.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
gebruik een TRfunctie als er iets bekeken moet worden op een gebrek aan bronnen

[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:15
MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:35:
[...]

Wederom een bewering die heel stellig geuit wordt, maar dit is niet waar.

https://www.clo.nl/indica...bruik-door-de-huishoudens
Ah duidelijk, I stand corrected.
Ik had data van Gasterra voor mij en deze page: https://www.vastelastenbo...52-miljard-m3-toegenomen/ (bron FD vond ik aannemelijk genoeg)
Op basis daarvan een verkeerde conclusie getrokken.

Als je het omzet naar energieverbruik per huishouden geeft het een heel ander beeld. :)
Dat er meer elektriciteit gemaakt is met gas staat er inderdaad los van.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
Boss schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

2010 was een relatief koud jaar https://www.knmi.nl/kenni...elatief-koud-in-nederland.
Er zijn daarna jaren met veel minder gebruik, maar ook met vrijwel gelijk gebruik. Het is vooral afhankelijk van of het een strenge winter is geweest. Hoewel isolatie de laatste jaren natuurlijk wel een positieve bijdrage zou moeten hebben leveren.
Blijkbaar is het heel moeilijk te accepteren dat energieverbruik, inclusief gas, al jaren daalt. Waarom? En wat is de moeite om zelf even de bron te controleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9jjIdntyj2AFZ71YXv_zUxVK1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ZpvmaHb8pu9JGVgdaTIxIm6.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-u5takcPZsqzhSN7YNguKMgSyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cb8XUfKcCitOgReifzhsJyI0.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 29-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49
jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Zal lastig worden.

Klassewerk van de directie inderdaad. Net voor een grote energiecrisis je brievenbus van amsterdam naar london verhuizen. Scheelt je flink wat belasting en gezeur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Ah duidelijk, I stand corrected.
Ik had data van Gasterra voor mij en deze page: https://www.vastelastenbo...52-miljard-m3-toegenomen/ (bron FD vond ik aannemelijk genoeg)
Op basis daarvan een verkeerde conclusie getrokken.

Als je het omzet naar energieverbruik per huishouden geeft het een heel ander beeld. :)
Dat er meer elektriciteit gemaakt is met gas staat er inderdaad los van.
Dit heeft ook te maken met het coronajaar 2020 waardoor mensen veel meer thuis waren. Dat zegt niks over de jarenlange trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@MarcoC Dat zie ik niet terug in de data van CBS.

Maar nogmaals voor de duidelijkheid: ik zat enkel naar gas te kijken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stylezzz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Klassewerk van de directie inderdaad. Net voor een grote energiecrisis je brievenbus van amsterdam naar london verhuizen. Scheelt je flink wat belasting en gezeur....
Zeker weten? Het VK heeft al stappen gezet om een flink deel van die winst af te gaan romen.

Nederland gaat dat niet doen, want dat vinden ze hier 'te ingewikkeld'.

Wat dat betreft hadden ze beter in NL kunnen zitten?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 08-10 12:36

Sebazzz

3dp

jeroenkb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Zal lastig worden.

En als het goed is hebben ze in Engeland wel "bofbelasting" toch? :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 14:30

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Blijkbaar is het heel moeilijk te accepteren dat energieverbruik, inclusief gas, al jaren daalt. Waarom? En wat is de moeite om zelf even de bron te controleren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is heel mooi. Maar ze zeggen wel eens dat de gemiddelde persoon niet bestaat.
Het gasverbruik zal gemiddeld mede omlaag gegaan zijn door verduurzaming en uiteraard door nieuwbouwhuizen die vaak niet eens meer op het gas aangesloten zitten.

Dit helpt echter de gemiddelde huurder niet die misschien al 20 jaar in hetzelfde huis woont.
Het zijn vooral mensen met de lage inkomens die niet direct en verlaging van gasgebruik hebben gehad, want vaker huurhuis en niet vaak het geld voor verduurzaming woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Glashelder schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Zeker weten? Het VK heeft al stappen gezet om een flink deel van die winst af te gaan romen.

Nederland gaat dat niet doen, want dat vinden ze hier 'te ingewikkeld'.

Wat dat betreft hadden ze beter in NL kunnen zitten?
De hele kermis rond de brievenbus verhuizing van shell staat me niet meer bij vrees ik. Maar was dit niet het gevolg van het gerommel met dividendbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stylezzz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

De hele kermis rond de brievenbus verhuizing van shell staat me niet meer bij vrees ik. Maar was dit niet het gevolg van het gerommel met dividendbelasting?
Ja, dat is inderdaad de reden dat Shell wilde verhuizen. Zij hadden net als Unilever twee soorten aandelen: die uit het VK en uit NL. Op die uit NL werd wel dividendbelasting geheven, op die uit het VK niet.

Het was dus puur een move voor de aandeelhouders :)

Nu krijgen ze dus een extra heffing voor hun kiezen, die hier in NL waarschijnlijk niet komt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Glashelder schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ja, dat is inderdaad de reden dat Shell wilde verhuizen. Zij hadden net als Unilever twee soorten aandelen: die uit het VK en uit NL. Op die uit NL werd wel dividendbelasting geheven, op die uit het VK niet.

Nu krijgen ze dus een extra heffing voor hun kiezen, die hier in NL waarschijnlijk niet komt :+
Grote kans dat ze daar met trucjes wel weer onderuit komen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Glashelder schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ach, zolang de aandeelhouders maar tevreden zijn is er weinig aan de hand toch? Daarnaast zal shell vast een goede deal bij de belastingdienst in het VK hebben gekregen voor de verhuizing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:52
Vriend van mij was laatst bij een kennis die zit variabel bij Vattenfal. Betaald nu €140 p/m.
Krijgt keurig ( bijna ) elke maand een mail in de trand van 'goed zo u verbruik was lager dan in de zelfde maand vorig jaar'. Echter de kosten per Kwh of m3 gas stijgen wel door... Account aangemaakt voor haar bij Vattenfal.
En eens gekeken hoe het zit....Nou als ik het moet geloven gaat deze dame nog een hele fikse naheffing krijgen. In de orde van grote dat je er met je gezin 2 weken van naar Curaçao kan all-incl
En ik denk...vermoed dat dit bij veel meer 'mensen' speelt. Ook die bij andere aanbieders zitten variabel zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Hann1BaL schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Dit is heel mooi. Maar ze zeggen wel eens dat de gemiddelde persoon niet bestaat.
Het gasverbruik zal gemiddeld mede omlaag gegaan zijn door verduurzaming en uiteraard door nieuwbouwhuizen die vaak niet eens meer op het gas aangesloten zitten.

Dit helpt echter de gemiddelde huurder niet die misschien al 20 jaar in hetzelfde huis woont.
Het zijn vooral mensen met de lage inkomens die niet direct en verlaging van gasgebruik hebben gehad, want vaker huurhuis en niet vaak het geld voor verduurzaming woning.
Dat heb ik dan ook nooit ontkend. Wat ik wel ontken is dat het energieverbruik stuigt. Dat is simpelweg niet zo. Wasmachines zijn zuiniger, koelkasten zijn zuiniger, TVs zijn zuiniger, verlichting is vele malen zuiniger, en woning worden in ieder geval niet minder duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:45
marcelcee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Wat ik in het FD las is dat er vandaag weer een begrotingsoverleg plaatsvindt, en dat uiterlijk woensdag a.s. de plannen gereed moeten zijn om alles tijdig bij de Raad van State te krijgen. Dan kan het met Prinsjesdag worden gepresenteerd.
Ik ben benieuwd. Wat natuurlijk nog kan is dat die achterlijke oorlog in oost-europa tot zijn einde komt (hoort meer daar in een topic, maar ik verwacht toch echt dat Poetin voor de winter klaar wil zijn, de historie leert dat de agressor het erg slecht heeft in de winter in Oost-Europa) en de prijzen ineens weer gaan dalen. Dan zijn er wel een aantal mensen die ziekelijk veel geld uit de economie hebben geroomd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het ook wel dat sommige mensen niet bezig zijn met verduurzaming of 'voorbereiding'. Kijk, ik ben zelf een rasechte Tweaker, een introverte, daglicht schuchtere zolderkamernerd. Paar jaar zonder uitbundige sociale interactie had ik echt totaal geen problemen mee.

Ik thrive op een lockdown.

Maar voor heel veel mensen heeft die 2 jaar in vrij teruggetrokken isolatie leven door de covid pandemie er geestelijk echt wel in gehakt. Dan kan ik me goed voorstellen dat veel mensen met beide handen aangrijpen het leven weer eens goed te vieren.

Niks mis mee ook.

Je stort op deze manier van de ene crisis in de andere, het is niet zo dat de voorgaande jaren alles regenbogen en eenhoorns was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

SvMp schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:36:
[...]

Onzin. Die energieprijzen komen niet omdat mensen "verwend" zijn maar door een mislukte energietransitie en kinderachtig gedrag t.a.v. Rusland.

Oplossing: Onmiddellijk 5 kerncentrales bouwen in Nederland, onmiddellijk stoppen met windmolens, bij zoveel mogelijk mensen zonnepanelen op daken en weer normaal doen tegen Rusland.
"Normaal doen" tegen een moordzuchtige dictator? _O-

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02

Ardana

Mens

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Je mag overigens als je huurt bijzonder veel veranderen hoor. Lijkt soms alsof mensen zich verschuilen achter: ik huur.
Maak dan eens een lijstje wat wel mogelijk is. En als je toch bezig bent, de investeringskosten vs de opbrengsten. Ik denk dat je gaat schrikken wat er mogelijk is. En niet in de goede zin.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Ardana schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Maak dan eens een lijstje wat wel mogelijk is. En als je toch bezig bent, de investeringskosten vs de opbrengsten. Ik denk dat je gaat schrikken wat er mogelijk is. En niet in de goede zin.
Er zitten een aantal mensen in dit topic alleen om te trollen.
Ze zijn er ook makkelijk uit te halen, gewoon niet op reageren want je krijgt alleen maar oneliners terug.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:46:
Dan kan ik me goed voorstellen dat veel mensen met beide handen aangrijpen het leven weer eens goed te vieren.

Niks mis mee ook.
Mee eens hoor, het idee van 'op vakantie gaan naar het buitenland' is zo vanzelfsprekend geworden de laatste 20 jaar dat ik goed begrijp dat sommige mensen het als 'noodzakelijk' zien. Achteraf gezien was het verstandiger geweest te investeren in duurzaamheid, maar met het hele plan van de overheid qua energie transitie is het ook een niet concreet iets geworden. 6.000 euro in zonnepanelen gooien is leuk, maar elke Nederlander weet dat hij/zij in de toekomst van het gas af moet en genoeg maken zich al druk over de 10k-20k investering die ze daarvoor moeten doen... Dan zijn zonnepanelen maar ene druppel op de gloeiende plaat.
[...]

Tja, je zit dan niet alleen met de teruglevertijd (zonnepanelen op een huurhuis leveren hetzelfde op als een koophuis, dus geen verschil in een periode van 20 jaar). Geldt natuurlijk ook voor de maatregelen voor koopwoningen.

Alleen: de bizitter ziet er waarschijnlijk iets van terug in de verkoop prijs als hij na een paar jaar verhuisd, de huurder zou de hele installatie weer moeten laten demonteren en ziet niks terug van andere maatregelen .. hij of zij ontvangt een niks voor.

De verhuurders, die moeten worden aangepakt komende winter. Huur korting als overheid verplicht stellen op basis van label, waardoor de huurders nog wat geld hebben voor energie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

"Normaal doen" tegen een moordzuchtige dictator? _O-
Ik hoor het vaker hoor dat narratief. Helaas is het huidige Russisch regime gewoon vergelijkbaar met de top van een gemiddeld Mexicaans drugskartel. Alleen dan met groot conventioneel leger en nucleaire wapens.

Poetin is gewoon een soort kartelbaas, handelt ook hetzelfde. Vertrouw niemand, hou je cirkel klein. Zijn product is geen drugs maar fossiele brandstoffen, olie en gas.

Potentiële concurentie wordt afgeslacht en territorium ingenomen wanneer het te dichtbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

WiLLoW_TieN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:29:
Vriend van mij was laatst bij een kennis die zit variabel bij Vattenfal. Betaald nu €140 p/m.
Krijgt keurig ( bijna ) elke maand een mail in de trand van 'goed zo u verbruik was lager dan in de zelfde maand vorig jaar'. Echter de kosten per Kwh of m3 gas stijgen wel door... Account aangemaakt voor haar bij Vattenfal.
En eens gekeken hoe het zit....Nou als ik het moet geloven gaat deze dame nog een hele fikse naheffing krijgen. In de orde van grote dat je er met je gezin 2 weken van naar Curaçao kan all-incl
En ik denk...vermoed dat dit bij veel meer 'mensen' speelt. Ook die bij andere aanbieders zitten variabel zitten.
Huh? Ik krijg dezelfde mails en daarin wordt ook de verbruiksaantallen en bedragen genoemd. Waarom krijgt ze dan een naheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
President schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Alleen: de bizitter ziet er waarschijnlijk iets van terug in de verkoop prijs als hij na een paar jaar verhuisd, de huurder zou de hele installatie weer moeten laten demonteren en ziet niks terug van andere maatregelen .. hij of zij ontvangt een niks voor.
Niet helemaal waar. Je hebt natuurlijk lagere energiekosten.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. En in beide gevallen zou ik niets doen als ik wist dat ik na een paar jaar zou vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

[...]
Tja, je zit dan niet alleen met de teruglevertijd (zonnepanelen op een huurhuis leveren hetzelfde op als een koophuis, dus geen verschil in een periode van 20 jaar). Geldt natuurlijk ook voor de maatregelen voor koopwoningen.

De verhuurders, die moeten worden aangepakt komende winter. Huur korting als overheid verplicht stellen op basis van label, waardoor de huurders nog wat geld hebben voor energie
42% van de woningen is huur, daarbovenop is 15% van de woningen appartementen, de rest is rijtjes-, 2-onder1-kap, hoek- of vrijstaande woning. Er zijn 7,9 miljoen woningen. Je mag er van uitgaan dat er meer (sociale) huur is onder appartementen dan onder andersoortige woningen.
Dat betekent dat 42% van Nederland niet in staat is fatsoenlijke investeringen te doen. Dat zijn bijna 4 miljoen huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:55
Zit zelf ook bij Vattenfall met een variabel contract. Naar mijn weten betaal ik nu nog steeds een relatief laag bedrag voor gas omdat zelfs de variabele prijzen maar een aantal keer per jaar wijzigen (normaal gesproken januari en juli).

Ik had al wel uitgerekend dat het termijnbedrag wat ik nu betaal bij lange niet toereikend gaat zijn als de huidige gasprijzen standhouden. Puur op gas zou ik al 150 euro in de maand bij moeten leggen, alle overige kosten neem ik dan niet eens mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ardana schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

42% van de woningen is huur, daarbovenop is 15% van de woningen appartementen, de rest is rijtjes-, 2-onder1-kap, hoek- of vrijstaande woning. Er zijn 7,9 miljoen woningen. Je mag er van uitgaan dat er meer (sociale) huur is onder appartementen dan onder andersoortige woningen.
Dat betekent dat 42% van Nederland niet in staat is fatsoenlijke investeringen te doen. Dat zijn bijna 4 miljoen huishoudens.
3,3miljoen.
Desalniettemin heel veel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
MarcoC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt gelijk, de cijfers verbazen me overigens wel; Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met efficienter omgaan van apparatuur, gloeilampen ipv led,. Grotere TV die minder verbruikt dan een beeldbuis. Ik denk meer dat toename in energieafhankelijkheid gegroeid is. Tenminste, als ik in mijn omgeving kijk.. De halve straat kan zonder stroom geeneens naar de supermarkt fietsen om boodschappen te doen als de accu van de fiets leeg is. Daarnaast denk aan al die airco's, autos die electrisch geladen worden, kinderen worden gillend gek als internet 5 minuten niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als dat bedrag niet zou voldoen zou daar toch een waarschuwing komen in de app? Of gebruikt ze dat helemaal niet? Hier begon VF ergens in maart dat ik wel kon verlagen naar €90. Uiteraard niet gedaan, uiteindelijk was de laatste aanbeveling om €170 te zetten, nu zou ik nog steeds €0-30 terugkrijgen. Ik verwacht bij de volgende adviesronde ook weer een hoger bedrag.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 16:30

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ardana schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Huh? Ik krijg dezelfde mails en daarin wordt ook de verbruiksaantallen en bedragen genoemd. Waarom krijgt ze dan een naheffing?
De e-mails van Vattenfall met je energierapport kijkt naar verbruik nu tov dezelfde periode jaar terug. Als in straks in oktober 100 m3 gas verbruikt en vorig jaar oktober was dat 101 m3, dan ben je “goed bezig” inclusief groene smilie/kleuren. Maar in oktober vorig jaar was het gas een stukje goedkoper ;). En dat effect zit nu niet in de marketing machine van je maandelijkse energierapport.

Maar Vattenfall biedt ook advies over je maandbedrag (andere e-mail of online). Het lijkt mij (niet gechecked) dat die wel rekening houdt met de tarieven.

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 29-08-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:58
Vattenfall kijkt toch juist naar wat jouw verbruik is in vergelijking met andere gezinssituaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0OcuHaatpNGFFBucNLNdQTZb8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PmYV0e9zRoZhTISPefOU3Qcp.jpg?f=user_large

Edit:

Nevermind, zie nu pas de melding 'gegevens vorig jaar niet bekend'.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 29-08-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
We Are Borg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

De e-mails van Vattenfall met je energierapport kijkt naar verbruik nu tov dezelfde periode jaar terug. Als in straks in oktober 100 m3 gas verbruikt en vorig jaar oktober was dat 101 m3, dan ben je “goed bezig” inclusief groene smilie/kleuren. Maar in oktober vorig jaar was het gas een stukje goedkoper ;). En dat effect zit nu niet in de marketing machine van je maandelijkse energierapport.
Doelmatigheid van dat rapport lijkt dan ook niet om op kosten te sturen maar op verbruik. Natuurlijk mis je variabelen als graaddagen dus relatief hoog niveau en weinig effectief bruikbaar om op te sturen ergo een bijzonder basaal overzicht.

In principe niets mis met het "goed bezig" bij minder verbruik maar zoals elke visualisatie moet je wel goed begrijpen wat er getoond wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Mens

We Are Borg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Maar Vattenfall biedt ook advies over je maandbedrag (andere e-mail of online). Het lijkt mij (niet gechecked) dat die wel rekening houdt met de tarieven.
Toch doen ze ook rekening houden met de kosten icm je verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTEN9__lwgsoBEJdMsq4v7Vs1ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19F8uGwHmxduEVS9ZGFBxd1O.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kun je dus precies zien hoe je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:52
Ik had het van 'horen & zeggen' maar het heeft in ieder geval een leuke discussie doen ontstaan.
En wellicht kan er zelfs iemand zijn 'voordeel' mee doen. Hoe het bij mijzelf zit weet ik 🥱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:08
[...]

Bij Ymere mag in principe alles. Dus snap je vraag niet.
Je mag bv zonnepanelen plaatsen? Of je kan cv vervangen. Zelfs kozijnen mag, maar dat lijkt me een minder nuttige investering inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door giantgiantus op 29-08-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01

Dennis1812

Amateur prutser

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Bij de meeste mag je nagenoeg niets. Behalve een tochtstrip en wat folie.

Verder kan je bediscussiëren of grote verbouwingen verstandig zijn in een huurwoning. Zeker particulier

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis1812 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Verder kan je bediscussiëren of grote verbouwingen verstandig zijn in een huurwoning. Zeker particulier
Dit klopt echt niet hoor. Heb zelf met toestemming van Ymere (volgens mij grootste woningbouwvereniging van NL) ooit wel eens een muurtje gesloopt en als je dit leest was dat geen uitzondering:

https://www.ymere.nl/ik-huur/woning-veranderen/

[ Voor 4% gewijzigd door giantgiantus op 29-08-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nou misschien in Amsterdam. Al zie ik dat er veel haken en ogen en eisen aan hangen.

Hier in Brabant zijn de regels over het algemeen nog wat strenger.

Je mag in elk geval bij ymere ook niet zomaar panelen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 17:12
Dennis1812 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:00:
Nou misschien in Amsterdam. Al zie ik dat er veel haken en ogen en eisen aan hangen.

Je kan ze natuurlijk ook neerleggen op een schuurtje, zonder toestemming. Ga je verhuizen, dan neem je ze weer mee. Ik ken zat huurders die gewoon dingen in hun huurwoning veranderen zonder het aan te vragen.

En als je je dubbel glas uit het jaar kruik vervangt door HR++ glas, daar komen ze waarschijnlijk nooit achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Je mag bv zonnepanelen plaatsen? Of je kan cv vervangen. Zelfs kozijnen mag, maar dat lijkt me een minder nuttige investering inderdaad.
Ik heb al een paar keer gevraagd of ik een airco met buiten unit mocht aansluiten, mag niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:32:
[...]

Je kan ze natuurlijk ook neerleggen op een schuurtje, zonder toestemming. Ga je verhuizen, dan neem je ze weer mee. Ik ken zat huurders die gewoon dingen in hun huurwoning veranderen zonder het aan te vragen.

En als je je dubbel glas uit het jaar kruik vervangt door HR++ glas, daar komen ze waarschijnlijk nooit achter.
Ik vind de optie 'zonder toestemming' van de woningeigenaar wel een beetje af te raden, er zal vast een goede reden voor zijn waarom er in ieder geval toestemming gevraagd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Mee eens hoor, het idee van 'op vakantie gaan naar het buitenland' is zo vanzelfsprekend geworden de laatste 20 jaar dat ik goed begrijp dat sommige mensen het als 'noodzakelijk' zien. Achteraf gezien was het verstandiger geweest te investeren in duurzaamheid, maar met het hele plan van de overheid qua energie transitie is het ook een niet concreet iets geworden. 6.000 euro in zonnepanelen gooien is leuk, maar elke Nederlander weet dat hij/zij in de toekomst van het gas af moet en genoeg maken zich al druk over de 10k-20k investering die ze daarvoor moeten doen...
Maar dan heb je eindelijk al dat geld bij elkaar gesprokkeld, krijg je van de installateur te horen dat je nog minimaal een half jaar moet wachten voordat ze er tijd voor hebben.

En dacht je net alles bij elkaar gespaard te hebben, zijn die duurzaamheid oplossingen ook honderden tot duizenden euro’s duurder geworden, ai, dan maar weer een paar maanden langer sparen en hopen dat ze niet nog duurder worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:50:
[...]

Toch doen ze ook rekening houden met de kosten icm je verbruik:
[Afbeelding]

Dan kun je dus precies zien hoe je zit.
Als je er naar kijkt wel ja ;)

Er moest nota bene nog een account aangemaakt worden…..Of het onbewust onbekwaam of desinteresse is laat ik maar in het midden maar de groep die geen zin heeft om zich in de huidige situatie te verdiepen is fors, uitgaande van mijn eigen kennissenkring (en partner).

Wij zijn letterlijk de enigen die in september 2021 nog een 3-jarig contract hebben afgesloten. De rest had zich er niet in verdiept, ondanks dat het echt wel/zelfs op Nu.nl voorbij kwam (daar had ik het specifiek vandaan op 30-9 met een kop als: energietarieven per 1 oktober 30% duurder). Ik ga dan direct handelen.

Ik krijg nu semi-grappige ‘verwijten’ als: had je ons vorig jaar niet even kunnen bellen? Kleine moeite toch? Zijn dezelfde mensen die mij steeds uitlach(t)en omdat ik strak op verbruik zit: ‘Oops, doe de deur dicht anders wordt Xenergy chagrijnig’ of ‘waarom zit je met je kacheltje op de slaapkamer te werken en niet gewoon in de woonkamer’?

Ik gun het echt niemand om in financiële problemen te komen en zeker niet degenen die wel de eigen verantwoordelijkheid nemen voor verbruik en actie. Om toch positief te kijken hoop ik dat degenen die tot voor kort maling hadden aan verbruik en besparen veel leren de komende periode.

Het beperkt aantal langjarige energie contracten onder de NL bevolking is een mooie afspiegeling van de mate van interesse in de materie. Terwijl dezelfde mensen het nu ineens wel een eerste levensbehoefte vinden. Ik snap dat niet.

Het is een halve rant geworden, dat was niet de bedoeling, maar de paniek neemt terecht toe terwijl (om mij heen) het in de spiegel kijken bij diezelfde mensen uit blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Als je er naar kijkt wel ja ;)

Er moest nota bene nog een account aangemaakt worden…..Of het onbewust onbekwaam of desinteresse is laat ik maar in het midden maar de groep die geen zin heeft om zich in de huidige situatie te verdiepen is fors, uitgaande van mijn eigen kennissenkring (en partner).

Wij zijn letterlijk de enigen die in september 2021 nog een 3-jarig contract hebben afgesloten. De rest had zich er niet in verdiept, ondanks dat het echt wel/zelfs op Nu.nl voorbij kwam (daar had ik het specifiek vandaan op 30-9 met een kop als: energietarieven per 1 oktober 30% duurder). Ik ga dan direct handelen.

Ik krijg nu semi-grappige ‘verwijten’ als: had je ons vorig jaar niet even kunnen bellen? Kleine moeite toch? Zijn dezelfde mensen die mij steeds uitlach(t)en omdat ik strak op verbruik zit: ‘Oops, doe de deur dicht anders wordt Xenergy chagrijnig’ of ‘waarom zit je met je kacheltje op de slaapkamer te werken en niet gewoon in de woonkamer’?

Ik gun het echt niemand om in financiële problemen te komen en zeker niet degenen die wel de eigen verantwoordelijkheid nemen voor verbruik en actie. Om toch positief te kijken hoop ik dat degenen die tot voor kort maling hadden aan verbruik en besparen veel leren de komende periode.

Het beperkt aantal langjarige energie contracten onder de NL bevolking is een mooie afspiegeling van de mate van interesse in de materie. Terwijl dezelfde mensen het nu ineens wel een eerste levensbehoefte vinden. Ik snap dat niet.

Het is een halve rant geworden, dat was niet de bedoeling, maar de paniek neemt terecht toe terwijl (om mij heen) het in de spiegel kijken bij diezelfde mensen uit blijft.
Ik heb destijds dat GreenChoice 3 jaar dalen contract overal lopen delen in mijn vrienden/kenissen/collega kring en zo toch een paar mensen erg blij kunnen maken met die aanbieding.

Maar anderen zit nog steeds variabel (vaak ook al erg lang bij dezelfde leverancier) en beginnen zich nu pas achter de oren te krabben.

Ik weet nog dat ik ergens in februari/maart met een collega sprak die het snel afwimpelde 'Ja joh, zal wel loslopen. We hebben groningen toch?' Inmiddels betaalt hij maandelijks 250 euro meer dan toen.

Het is wat het is. Je kunt mensen waarschuwen/informeren, wat ze er mee doen is aan zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

Ik heb destijds dat GreenChoice 3 jaar dalen contract overal lopen delen in mijn vrienden/kenissen/collega kring en zo toch een paar mensen erg blij kunnen maken met die aanbieding.

Maar anderen zit nog steeds variabel (vaak ook al erg lang bij dezelfde leverancier) en beginnen zich nu pas achter de oren te krabben.

Ik weet nog dat ik ergens in februari/maart met een collega sprak die het snel afwimpelde 'Ja joh, zal wel loslopen. We hebben groningen toch?' Inmiddels betaald hij maandelijks 250 euro meer dan toen.

Het is wat het is. Je kunt mensen waarschuwen/informeren, wat ze er mee doen is aan zichzelf.
Ik heb twee keer een 1-jaar contract afgesloten, bij twee leveranciers die failliet zijn gegaan, met een drie-jaar contract was ik nog meer geld kwijt geweest. Kijk hoeveel er al omgevallen zijn of contractbreuk moeten plegen omdat ze anders omvallen. Beter zou zijn iedereen op day-ahead tarieven, dan kan er ook beter gebruik worden gemaakt van de verschillen in aanbod van stroom per dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

Yucon

*broem*

Ondanks de rest van je verhaal is het wel zo dat langjarige contracten over het algemeen niet in het voordeel van de consument zijn. Ik zie het persoonlijk als een verzekering, en verzekeringen sluit ik alleen af voor onoverkomelijke risico's. Dit valt daar in principe niet onder aangezien ik het niet helemaal fair vind om een consument aan te rekenen een dergelijke sprong te hebben kunnen voorzien. Er zijn grenzen aan wat je van de gemiddelde Nederlander kan verwachten wat betreft geopolitiek en macro-economisch inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:11
Dennis1812 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Waar haal je die info vandaan?

Toen mijn ouders hun huis nog huurden hebben ze onder andere:
- een dakkapel laten plaatsen
- keuken en badkamer naar eigen smaak vernieuwd
- vloerverwarming + vloerisolatie laten aanleggen
- dubbel glas laten plaatsen
- muur tussen keuken en woonkamer doorgebroken.

Uiteindelijk hebben ze de woning over kunnen kopen.

Er mag bij woningcorporaties best veel. Onder voorwaarde dat het kwalitatief goed wordt uitgevoerd en in de algemene opinie bestempeld kan worden als een 'verbetering'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Ivow85 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Waar haal je die info vandaan?

Toen mijn ouders hun huis nog huurden hebben ze onder andere:
- een dakkapel laten plaatsen
- keuken en badkamer naar eigen smaak vernieuwd
- vloerverwarming + vloerisolatie laten aanleggen
- dubbel glas laten plaatsen
- muur tussen keuken en woonkamer doorgebroken.

Uiteindelijk hebben ze de woning over kunnen kopen.

Er mag bij woningcorporaties best veel. Onder voorwaarde dat het kwalitatief goed wordt uitgevoerd en in de algemene opinie bestempeld kan worden als een 'verbetering'.
Ja en daar moet je dus wel geld voor hebben, en het moet veelal gebeuren door een aannemer (kost meer geld) en dat geld was er dus al niet.

En daar zit hem nou exact de crux.
Als ze geld hebben om te investeren hebben ze ook geld om de boel nu (misschien) te betalen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24

Dat zegt naar mijn mening eerlijk gezegd helemaal niets. Hier wordt elk jaar van (elektriciteits)leverancier naar leverancier gehopt, omdat dat door middel van cashbacks, welkomstkortingen etc. meer oplevert, dan braaf bij dezelfde leverancier blijven zitten. Laat staan een meerjarige contract af te sluiten. Dat doe je alleen als je echt ongeïnteresseerd bent en klaar wil zijn voor de komende jaren zonder om te kijken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

GioStyle schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Dat zegt naar mijn mening eerlijk gezegd helemaal niets. Hier wordt elk jaar van (elektriciteits)leverancier naar leverancier gehopt, omdat dat door middel van cashbacks, welkomstkortingen etc. meer oplevert, dan braaf bij dezelfde leverancier blijven zitten. Laat staan een meerjarige contract af te sluiten. Dat doe je alleen als je echt ongeïnteresseerd bent en klaar wil zijn voor de komende jaren zonder om te kijken. :+
Als ik me niet vergis hoppen de meeste mensen helemaal niet. De laatste data voor de crisis is 1,7 miljoen huishoudens van de 8 miljoen die overstappen.

Je kunt nu een vast contract hebben maar er staan vaak kleine lettertjes in. als de verschillen te groot worden dan kan dat contract alsnog worden opengebroken in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Gaan er niet ook al geluiden dat de meerjarige contracten onder druk staan en al her en der opengebroken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus

Als je het aanvraagt zeggen ze gewoon ja. Ken meerdere mensen die dat hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Ja en daar moet je dus wel geld voor hebben, en het moet veelal gebeuren door een aannemer (kost meer geld) en dat geld was er dus al niet.

Als ze geld hebben om te investeren hebben ze ook geld om de boel nu (misschien) te betalen.
Das weer een ander argument. Er wordt hier de hele tijd gesteld dat je van verhuurder niets mag aanpassen in een huurhuis. Klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Kenny_026 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:24:
Gaan er niet ook al geluiden dat de meerjarige contracten onder druk staan en al her en der opengebroken worden?
Alleen bij energie boeren piraten die omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Das weer een ander argument. Er wordt hier de hele tijd gesteld dat je van verhuurder niets mag aanpassen in een huurhuis. Klopt gewoon niet.
Jawel ik mag al jaren geen airco, ik mag geen gat in de muur boren van buiten naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Arjantje72 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Jawel ik mag al jaren geen airco, ik mag geen gat in de muur boren van buiten naar binnen.
Deze meneer praat vanuit N=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus

Ik ken Brabant niet zo goed. Maar heb gewoon eens een willekeurige woningbouwvereniging gepakt en gekeken:

https://www.mijn-thuis.nl...rzaam-wonen/zonnepanelen/

Ook hier mag je zonnepanelen gewoon plaatsen.

Jammer dat dit misverstand over huren blijft bestaan terwijl t niet echt klopt.

[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 29-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

U mag zonnepanelen op uw woning plaatsen. U moet daarvoor eerst een aanvraag doen voor een Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV).
Nee dus, niet "zomaar" kap nou is met die oneliners die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny_026 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:24:
Nog geen last van gehad. Ik heb nog tot mei 2023 een gunstig contract bij Energiedirect. Volgens mij betaal ik iets van 72 cent voor 1 M3 gas.
Heb ook niks geen aankondiging, waarschuwing of een vraag er over gekregen oid. Sterker nog, ik krijg ook gewoon de 'positieve' berichten van hun dat ik ook gewoon voordeel heb van de BTW verlaging, en dat mijn maand bedrag omlaag kon aangezien ik minder gas heb verbruikt dan verwacht was. Anders zou ik bij de eindafrekening ook nog een bedrag terugkrijgen. Dus die heb ik ook maar iets naar beneden geschroefd.

Moet zeggen dat het uiteraard wel prettig is dat ik nog goed zit, maar het voelt ook gewoon wrang en oneerlijk dat er mensen zijn die dit geluk niet hebben. Er zijn straks grote groepen mensen die de keus hebben; of in de kou zitten aankomende winter met 1 lamp aan in de woonkamer, of failliet gaan.
Ook gewoon frustrerend dat de overheid, los van BTW verlaging gewoon nog niks heeft geregeld. Wat een waardeloze regering, bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:11
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Dat veel huurders geen geld hebben voor zulke investeringen heeft niets te maken met de stelling dat er per definitie geen toestemming is om de woning te verbeteren. Die toestemming wordt in veel gevallen gewoon verleend. Sterker nog: huurders hebben het recht om binnen bepaalde grenzen (en conform veiligheidsregels/bouwbesluit) hun woning naar wens aan te passen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Ondanks de rest van je verhaal is het wel zo dat langjarige contracten over het algemeen niet in het voordeel van de consument zijn. Ik zie het persoonlijk als een verzekering, en verzekeringen sluit ik alleen af voor onoverkomelijke risico's. Dit valt daar in principe niet onder aangezien ik het niet helemaal fair vind om een consument aan te rekenen een dergelijke sprong te hebben kunnen voorzien. Er zijn grenzen aan wat je van de gemiddelde Nederlander kan verwachten wat betreft geopolitiek en macro-economisch inzicht.
Ik zie het precies zo, als eventuele verzekering. Tot heden hopte ik ook ieder jaar maar afgelopen jaar zag ik voor het eerst negatieve nieuws berichten en een langzaam stijgende prijs. Toen heb ik me afgevraagd of ik tevreden ben met de huidige tarieven (0.88 en 0.22) en aangezien dat ‘ja’ was heb ik het vastgezet. De kans dat de tarieven fors lager zouden worden was heel klein en de financiële winst in dat geval marginaal. Dat was mijn persoonlijke afweging in september. Toen de gasprijzen richting 1.50€ gingen in januari had dat ook een duidelijke eye opener kunnen zijn voor velen.

@Kenny_026 vooralsnog kreeg ik mailtjes van Greenchoice dat ik me nergens zorgen over hoef te maken rondom gestegen kosten omdat ik 3 jaar vast heb en dat al ingekocht is. Nu zegt dat natuurlijk niks bij een faillissement maar ik hoop dat er weinig verlieslatende contracten zijn afgesloten door ze na de explosieve stijging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
Ivow85 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Dat veel huurders geen geld hebben voor zulke investeringen heeft niets te maken met de stelling dat er per definitie geen toestemming is om de woning te verbeteren. Die toestemming wordt in veel gevallen gewoon verleend. Sterker nog: huurders hebben het recht om binnen bepaalde grenzen (en conform veiligheidsregels/bouwbesluit) hun woning naar wens aan te passen.
"lage inkomens en de energie rekening"

Moest ik dat nou echt neerzetten, dat er een aantal mensen hier proberen om de boel te derailen en iedereen daarop hapt. Maakt het topic er niet beter op.

Aanpassingen zijn leuk en nog veel beter als het zomaar mag (wat niet het geval is) dan moet je het ook nog wel kunnen betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Ik ken Brabant niet zo goed. Maar heb gewoon eens een willekeurige woningbouwvereniging gepakt en gekeken:

https://www.mijn-thuis.nl...rzaam-wonen/zonnepanelen/

Jammer dat dit misverstand over huren blijft bestaan terwijl t niet echt klopt.
Mogen wij hieruit concluderen dat jij zonnepanelen hebt, geïsoleerde spouw/dak/kruipruimte en HR++ glas met ditto kozijnen. En dat allemaal zelf bekostigd hebt in je huur-tochthok?

Of is het puur hypothetisch gesproken dat ALS je een aanvraag indient bij de woningcoorperatie dat de kans aanwezig is toestemming te krijgen MITS je aannemer voldoende capabel bevonden wordt?

Ik kan het namelijk niet volgen. Vanuit een financieel perspectief is het niet interessant en zeker niet haalbaar om dit allemaal uit te voeren in een (sociale) huurwoning.
Wellicht in de vrije sector met oog op overname/koop...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik mis ook nog altijd een corporatie die op de site communiceert:
Dikke prima, leg maar, boeit ons niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Ik zie het precies zo, als eventuele verzekering. Tot heden hopte ik ook ieder jaar maar afgelopen jaar zag ik voor het eerst negatieve nieuws berichten en een langzaam stijgende prijs. Toen heb ik me afgevraagd of ik tevreden ben met de huidige tarieven (0.88 en 0.22) en aangezien dat ‘ja’ was heb ik het vastgezet. De kans dat de tarieven fors lager zouden worden was heel klein en de financiële winst in dat geval marginaal. Dat was mijn persoonlijke afweging in september. Toen de gasprijzen richting 1.50€ gingen in januari had dat ook een duidelijke eye opener kunnen zijn voor velen.

@Kenny_026 vooralsnog kreeg ik mailtjes van Greenchoice dat ik me nergens zorgen over hoef te maken rondom gestegen kosten omdat ik 3 jaar vast heb en dat al ingekocht is. Nu zegt dat natuurlijk niks bij een faillissement maar ik hoop dat er weinig verlieslatende contracten zijn afgesloten door ze na de explosieve stijging.
Dat lijkt me wel, want de laatste contracten (3 jaar dalen) gingen met een gasprijs van €2,46 over het eerste jaar over de balie als ik me niet vergis...

Maargoed ik heb er verder weinig verstand van hoe die hele inkoop ponzi in elkaar steekt, laten we bidden dat die contractjes en de toko overeind blijven, meer kun je niet doen.

Zit zelf overigens bij GC met een 3 jaar dalen contract voor 1.84, 1.65, 1.45. Zeker niet goedkoop, maar voor ons nog wel qua termijnbedrag prima betaalbaar...

Ik hoop oprecht dat ik over een jaar baal van die prijzen en de uitweg neem met een boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het energielabel zou veel meer invloed moeten hebben op de huurprijs van huizen, dat compenseert dan het hogere energiegebruik gedeeltelijk en motiveert verhuurders tot het doen van verbeteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis1812 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:44:
Ik mis ook nog altijd een corporatie die op de site communiceert:
Dikke prima, leg maar, boeit ons niet.
Je veranderd telkens je argumentatie. Feit is dat je best aanpassingen kan maken in een sociale sectorwoning. Sommige mensen kunnen het betalen en sommige mensen niet. Daarnaast vinden sommige mensen het een prima investering en sommige niet.

Gewoon goed om het misverstand uit de wereld te helpen dat het niet MAG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:39

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Aghanim schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Precies dit. Kon misschien paar tientjes per maand goedkoper worden op de langere termijn, maar kon ook honderden euro's duurder worden. Dat laatste scenario is nu realiteit geworden.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Je veranderd telkens je argumentatie. Feit is dat je best aanpassingen kan maken in een sociale sectorwoning. Sommige mensen kunnen het betalen en sommige mensen niet. Daarnaast vinden sommige mensen het een prima investering en sommige niet.

Maar waar mag het nu dan?

Dat er op een site staat dat je iets mag aanvragen staat nog nier gelijk aan dat het ook mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
ElMacaroni schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Precies dit. Kon misschien paar tientjes per maand goedkoper worden op de langere termijn, maar kon ook honderden euro's duurder worden. Dat laatste scenario is nu realiteit geworden.
Het is simpelweg een loterij, wanneer je vaste contract op het verkeerde moment afloopt ben je aan de beurt, alleen nog variabel te vinden en overstappen kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Als je het kan betalen hoor je dus eigenlijk niet thuis in die sociale sector.
Een woningeigenaar doet het met 30% subsidie én een energiebespaarlening vanuit het warmtefonds. De mensen die in sociale sector huren én het een prima investering vinden hebben dus eigenlijk een betere informatievoorziening of begeleiding nodig.

Als jij morgen een aanvraag doet om zelf je spouw dicht te purren denk ik niet dat je toestemming krijgt. :9

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
[...]

Maak dan lekker een topic aan; "Mag je wel of niet dingen aanpassen in een huurwoning"

Het is hier niet van toepassing want mensen kunnen hun x3 energie rekening niet betalen.

Zal het nog een keer neerzetten, "Lage inkomens en De Energierekening"

Niet "Lage inkomens en De Energierekening en kun je wel of niet zonnepanelen en een nieuwe keuken plaatsen in je huur woning"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Maak dan lekker een topic aan; "Mag je wel of niet dingen aanpassen in een huurwoning"

Het is hier niet van toepassing want mensen kunnen hun x3 energie rekening niet betalen.
Zal het weer neerzetten, "Lage inkomens en De Energierekening"
Niet "Lage inkomens en De Energierekening en kun je wel of niet zonnepanelen en een nieuwe keuken plaatsen in je huur woning"
Ik snap je niet. Als je paar zonnepanelen nu plaats dan maak je je energierekening toch meer betaalbaar? Je kan toch beter proberen een vervelende situatie beter te maken ipv alleen maar te zeggen ik kan het niet betalen? Of mogen we alleen zeuren op de overheid in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Ik snap je niet. Als je paar zonnepanelen nu plaats dan maak je je energierekening toch meer betaalbaar? Je kan toch beter proberen een vervelende situatie beter te maken ipv alleen maar te zeggen ik kan het niet betalen? Of mogen we alleen zeuren op de overheid in dit topic?
Lage inkomens kunnen geen zonnepanelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Arjantje72 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

Jawel hoor, van die Ali dingen voor in de tuin, op het balkon of op de vensterbank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Arjantje72 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

*troll*

[ Voor 46% gewijzigd door tweakduke op 29-08-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

Tsja. Is vaak keuzes hoor. Natuurlijk is er een groep die echt niets over hebt. Maar er is ook groep die wel een tv en spelcomputer heeft. Daar kan je ook 2 paneeltjes voor kopen.

Maargoed. Dit topic is schijnbaar alleen bedoeld om problemen te bespreken en te zeuren over de overheid. Oplossingen niet.
Lage inkomens die hebben ook geen spelcomputer en je wilt ze dan ook nog hun tv afnemen voor 1 zonnepaneel? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Joh, wat snap je nou niet?
Je bent nu gewoon aan het trollen.
Nee ik snap er niets van. Heb laatst voor kennissen 2 paneeltjes met Micro-omvormer opgepikt op marktplaats (splinternieuw want kwamen van een nieuwbouwproject). Die kennis heeft nu een lagere energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Nee ik snap er niets van. Heb laatst voor kennissen 2 paneeltjes met Micro-omvormer opgepikt op marktplaats (splinternieuw want kwamen van een nieuwbouwproject). Die kennis heeft nu een lagere energierekening.
Wederom N=1
Kap daar nou mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55

Stoney3K

Flatsehats!

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

En daar is in een huurhuis natuurlijk ook netjes een extra uitbreiding voor gemaakt in de groepenkast? Want iets zegt me dat je dat soort wijzigingen echt niet meer zelf mag doen...

Als er brand ontstaat doordat je je van Marktplaats geritselde micro-omvormer zo in het stopcontact hebt gedrukt, dan heb je als huurder toch echt pech.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 29-08-2022 22:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Het is sowieso te laat nu om de aanvraag te starten voor die zonnepanelen op je huurwoning, gaat nog wel even duren voordat die er liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Aldus de sites die gepost zijn mag dat inderdaad niet.

Maar er werd bij getypt dat alles mocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

Wederom N=1
Kap daar nou mee.
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

*knip*
Dat is niet voor iedereen van toepassing, dus blijft het N=1

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 29-08-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
PP_Sound schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:23:
Het is sowieso te laat nu om de aanvraag te starten voor die zonnepanelen op je huurwoning, gaat nog wel even duren voordat die er liggen.
Als ze überhaupt leverbaar zijn, en je nog "capable mensen" kan vinden om ze te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

En daar is in een huurhuis natuurlijk ook netjes een extra uitbreiding voor gemaakt in de groepenkast? Want iets zegt me dat je dat soort wijzigingen echt niet meer zelf mag doen...
Ja 2 panelen mag je gewoon op elk stopcontact aansluiten (met Max 600 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Kopen is het probleem niet, goed aanleggen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55

Stoney3K

Flatsehats!

giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Dat mag dus niet omdat het dan om een terugleverende groep gaat, die moet apart kunnen worden afgeschakeld en ook duidelijk gemerkt worden in de meterkast.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
[...]

Leuk voor wat ventilators in de zomer maar veel meer niet met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

Dat mag dus niet omdat het dan om een terugleverende groep gaat, die moet apart kunnen worden afgeschakeld en ook duidelijk gemerkt worden in de meterkast.
Volgens Essent en praktisch alle andere leveranciers klopt het niet wat je zegt:

https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Er zijn veel woningcorporatie's waar je vrij weinig mag doen. Veel corporaties moet je toestemming voor van alles en nog wat vragen. En daarbij natuurlijk het argument dat je investeert in de woning van een ander en daar zelf dus waarschijnlijk niet de maximale vruchten van plukt tenzij je weet dat je lange tijd in die specifieke woning blijft. Je terugverdientijd is vaak langer dan de tijd die verwacht in de woning te zitten. Een investering kan dus vaak niet uit. Om het nog maar niet te hebben over het gedoe wat je kan hebben als je dan toch wel verhuist.

Het mag dus misschien wel (als je toestemming krijgt), maar je bent een beetje gek als je het doet.

Om er nog een anekdote bij te gooien. Iemand die ik ken die in sociale huur zit heeft net een grote stap gemaakt in zijn carrière en kon een lease auto krijgen, maar dat moest wel elektrisch (bedrijfsbeleid). Dus hij ging uitzoeken of een paal bij de woning mogelijk was. Hij zit in een flat met gedeelde, ongeplaceerde parkeerplekken. Na veel gesteggel mocht hij een paal plaatsen en kreeg dan ook een prive parkeerplek, maar die moest ook weer weg als hij wegging. Het zou toch veel logischer zijn als een gedeelde paal voor 2 plekken komt voor die flat? Maar nee, dan moet de woningbouw geld investeren, dus dat doen ze niet. Zonnepanelen op het dak van zijn flat konden ook niet, want er werd over 8 jaar groot onderhoud aan het dak gedaan. En zo zijn er nog meer dingen hoe hij werd tegen gehouden in verduurzaming en elektrificatie van zijn woonomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Zonnepanelen kopen
Wilt u zelf zonnepanelen kopen voor op uw huurwoning, dan moet u altijd vooraf toestemming vragen aan Ymere.
Niet alle daken zijn geschikt
Niet alle woningen zijn geschikt om zonnepanelen op te plaatsen. Ymere inventariseert op dit moment al haar woningen en wooncomplexen. Daarbij wordt vooral gekeken naar de geschiktheid van het dak en bouwkundige staat van het complex.

Als na onderzoek blijkt dat uw dak geschikt is om zonnepanelen te plaatsen, ontvangt u van ons een brief met een advies. U krijgt daarna van Iederzon een brief met een aanbod.
En, hebben ze die toestemming gegeven? Of huurt die kennis niet bij Ymere?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Gropah schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:28:
Het zou toch veel logischer zijn als een gedeelde paal voor 2 plekken komt voor die flat? Maar nee, dan moet de woningbouw geld investeren, dus dat doen ze niet. Zonnepanelen op het dak van zijn flat konden ook niet, want er werd over 8 jaar groot onderhoud aan het dak gedaan. En zo zijn er nog meer dingen hoe hij werd tegen gehouden in verduurzaming en elektrificatie van zijn woonomstandigheden.
Probleem is men denkt dat iedereen zonnepanelen neer kan leggen, maar zoals @Ardana al eerder uitlegde is dat niet iedere sociale huurder in een eengezinswoning met eigen dak woont.
Het zijn veelal flats en appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
giantgiantus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Volgens Essent en praktisch alle andere leveranciers klopt het niet wat je zegt:

https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker

Uit je link:
Vanaf het moment dat je de stekker in het stopcontact steekt, bespaar je op de energierekening. Afhankelijk van hoeveel zon op de panelen valt, verdienen ze zichzelf in ongeveer tien jaar terug. Ga je verhuizen, dan neem je de zonnepanelen gewoon mee. Klinkt handig, toch hebben zonnepanelen met een stekker ook nadelen. Je kunt maar één setje zonnepanelen met stekker aansluiten per groep in de meterkast. Ook is de opbrengst niet zo hoog.

Ja dat zal veel schelen op de rekening.(en na de investering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Raymond P schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

[...]

[...]

En, hebben ze die toestemming gegeven? Of huurt die kennis niet bij Ymere?
Ja. Die kreeg toestemming voor 2 paneeltjes op het schuurtje. Denk toch 300-400kwh opbrengst. Lijkt me mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Bad Brains schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Probleem is men denkt dat iedereen zonnepanelen neer kan leggen, maar zoals @Ardana al eerder uitlegde is dat niet iedere sociale huurder in een eengezinswoning met eigen dak woont.
Het zijn veelal flats en appartementen.
Tuurlijk. Panelen zijn zeker niet voor iedereen een oplossing, maar voor een groep helpt het allicht een beetje.
Pagina: 1 ... 24 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.