Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.971 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Aghanim schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Dat kopen kost ook gewoon veel geld. Je doet het net voorkomen alsof een rijke het zakgeld van 1 maand even neerklapt en al die voorzieningen heeft. Ik zal de rekensom voor je maken wat ik zelf betaald heb de afgelopen jaren:
- 14 panelen = 4100
- HR++ beglazing = 3000
- schilderwerk kozijnen door nieuw glas = 800
- spouwmuur isolatie = 3000
- isolatie garage = 450 (zelf gedaan)

De volgende offertes staan uit:
- dakisolatie van binnenuit = 4500
- warmtepomp l/w = 18000
- bodem isolatie + vloerverwarming = 20000
- nieuwe vloer (want oude moet gesloopt) = 10.000

Dus voordat ik ‘vrijheid’ heb gekocht (die alweer vervalt als salderen wegvalt) ben ik 65.000 euro armer.

Mijn gasverbruik is ongeveer 1500m3. Met 5€ per m3 betaal ik 6000€ meer per jaar dan het oude tarief. Leuke terugverdientijd van die 65k.

PS: ik ben niet rijk en moet hier flink voor sparen/hypotheek verhogen/leuke dingen laten.

Let wel: in basis ga ik er geen f*** op vooruit want het was al comfortabel in de huidige situatie. Oh ja. De materialen zijn er ook niet trouwens :)

En een elektrische auto is ook al snel 15-25k duurder dan een brandstof auto. Tel daar 14 panelen bij op om ongeveer 5000kWh te kunnen laden en je bent nog eens 6000€ kwijt. Zodra het salderen stopt ben je de sjaak en betaal je 60€ om je auto vol te laden en 400km te kunnen rijden.

Net zoals een ‘rijke’ vaak verweten wordt dat ze zich niet in een arme kunnen inleven geldt dat andersom ook. Een ‘rijke’ is in mijn context iemand die 3x modaal of meer verdient.
Ik ontken nergens dat het ook voor rijken een gigantische investering is? Het verschil is dat de rijken dit kunnen doen, om vervolgens weer lagere maandlasten te hebben.

Voor arme(re) mensen is er simpelweg geen alternatief en zal de overheid dus moeten ingrijpen. Dat kan linksom door de energiemaatschappijen een prijsplafond op te leggen (en ze financieel ondersteunen als dat noodzaak blijkt) of rechtsom door de arme(re) mensen allerlei toeslagen uit te keren. Ook kun je verhuurders dwingen hun woningbestand fors te verbeteren door de bestaande verhuurdersheffing fors te verhogen en deze vervolgens voorwaardelijk te maken. Investeer je voldoende in je panden? Dan is het goed. Weiger je dat? Dan zul je een forse heffing moeten betalen waardoor je als verhuurder geen cent meer overhoudt. Dan weet je wat je te doen staat. En misschien moeten huurwoningen dan ook maar periodiek gekeurd worden. Voldoet de woning aan (in redelijkheid) te stellen eisen of niet? Zo niet, dan wordt de huur verlaagd tot de verhuurder de nodige verbeteringen aangebracht heeft.

Helaas hebben we nu een regering die geheel aan de kant van de verhuurder staat. Zo komt die oplossing er dus nooit. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet en mag verdienen, winst maken. Maar de kloof is veel en veel te groot geworden en telkens komt de rekening van tegenvallers bij de laagste inkomens terwijl de hoogste inkomens blijven cashen. Als de economie instort worden de banken gered, waar zijn de banken nu? Dat de wetgever ze eens gaat dwingen iets terug te doen in deze tijden.. Maar nee.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
@Aghanim en zie hier een belangrijk verschil , je kan er iets aan doen , misschien niet in een keer of wellicht met een verhoging van de hypotheek.

Als je een laag inkomen hebt , weinig leencapaciteit en geen eigen geld kan je er nu en in de toekomst niets aan doen.

Buiten het feit dat als je huurt je huisbaas het moet doen, en die doet het niet of nauwelijks.

Het is voor iedereen een bittere pil , maar het maakt weer heel erg duidelijk dat er een grote ongelijkheid zit tussen mensen die wel mogelijkheden hebben en degene zonder.

Het gat word zo steeds groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Dat kopen kost ook gewoon veel geld. Je doet het net voorkomen alsof een rijke het zakgeld van 1 maand even neerklapt en al die voorzieningen heeft. Ik zal de rekensom voor je maken wat ik zelf betaald heb de afgelopen jaren:
Je rekent jezelf rijk, maar dat ben je niet echt. :P De 65k die jij berekend hebt is voor sommige mensen het verschil tussen een goede en slechte dinsdag. Die categorie heb ik weinig trek in om ook gezamelijk te subsidieren.
Trek het je niet aan, maar je hoort ook bij de lage inkomens (wat de gasprijs betreft). Welkom bij de club. *O*

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 30-08-2022 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Je rekent jezelf rijk, maar dat ben je niet echt. :P De 65k die jij berekend hebt is voor sommige mensen het verschil tussen een goede en slechte dinsdag. Trek het je niet aan, maar je hoort ook bij de lage inkomens (wat de gasprijs betreft). Welkom bij de club. *O*
Dat was ook mijn conclusie inderdaad :)

@CornermanNL ook helemaal eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Cobb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:00:
Let wel op!! Wacht echt tot je huidige contract verloopt en stap niet zo maar over naar een nieuwe nu. Ik heb net contact gehad met Vattenfall en mijn contract wordt variabel maar gaat niet naar 860 euro (zoals hun website aangeeft) maar naar 240 euro. De prijzen op de website gelden alleen voor nieuwe klanten!!

[Afbeelding]
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:23:
Ik heb het eens nagevraagd bij Eneco, die hanteren geen apart tarief voor bestaande klanten. Iedereen die een lopend contract bij hen uitloopt krijgt direct de geldende variabele tarieven uit het modelcontract.
Maar als dit half jaar het vaste contract verloopt, dan val je toch in het variabele contract met de prijzen welke in juni zijn vastgesteld voor het 2e half jaar? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:43
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

[...]

Maar als dit half jaar het vaste contract verloopt, dan val je toch in het variabele contract met de prijzen welke in juni zijn vastgesteld voor het 2e half jaar? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
De prijzen worden nu niet maar 2x per jaar verhoogd maar gebeurd nu veel vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

[...]

Met een variabel contract betaal je per tariefsperiode. Dat kan zes maanden zijn, maar ook 60 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Cobb schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:00:
Let wel op!! Wacht echt tot je huidige contract verloopt en stap niet zo maar over naar een nieuwe nu. Ik heb net contact gehad met Vattenfall en mijn contract wordt variabel maar gaat niet naar 860 euro (zoals hun website aangeeft) maar naar 240 euro. De prijzen op de website gelden alleen voor nieuwe klanten!!

[Afbeelding]
Tot nu toe hier ook met GreenChoice. Ik ga nu naar 250 euro i.p.v. 150 hiervoor. Een kennis van mij gaat 500 betalen bij Greenchoice..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
[...]

[...]

Nope op het moment van afsluiten is bepalend, Greenchoice is tussen afgelopen do. en vr. 30-40% duurder geworden. Eneco heeft ook een soortgelijke tariefstijging gehad vorige week. Was toevallig bezig met de prijzen op dat moment te vergelijken, vandaar.

De prijswijziging van die contracten is over het algemeen 2x per jaar, maar ik meen dat er ondertussen ook al aanbieders waren die de deur op een kier hadden staan voor meer wisselingen.

For what it's worth heb ik de toezegging gehad dat dit tot december de geldende prijs is. Makkelijk zeggen wanneer je dat gewoon in je algemene/contract voorwaarden afdekt: "In de regel wijzigt Greenchoice het variabele tarief tweemaal per jaar, meestal op 1 januari en 1 juli. Het kan voorkomen dat Greenchoice het variabele tarief ook per kwartaal of per direct wijzigt. U wordt tijdig vooraf persoonlijk geïnformeerd over een tariefswijziging. U heeft dan het recht uw contract op te zeggen"

[ Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 30-08-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
En een elektrische auto is ook al snel 15-25k duurder dan een brandstof auto. Tel daar 14 panelen bij op om ongeveer 5000kWh te kunnen laden en je bent nog eens 6000€ kwijt. Zodra het salderen stopt ben je de sjaak en betaal je 60€ om je auto vol te laden en 400km te kunnen rijden.
Daar ben ik inderdaad ook huiverig voor, het afbouwen en later afschaffen van het salderen. Dan is enkel de stroom welke je verbruikt en opwekt tegelijk gratis. Voor de rest van de energie betaal je de hoofdprijs en voor het terugleveren krijg je een appel en een ei. Het gemiddelde huishouden gebruikt de meeste stroom wanneer de zon niet schijnt, zeker als straks ook de verwarming op elektriciteit draait en wanneer de auto in de avond aan de lader hangt.

Ik ben benieuwd of dat al die mensen die nu 30 panelen laten leggen 'omdat het past' zichzelf niet in de vingers snijden. Of ik begrijp de regels verkeerd, dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Nope op het moment van afsluiten is bepalend, Greenchoice is tussen afgelopen do. en vr. 30-40% duurder geworden. Eneco heeft ook een soortgelijke tariefstijging gehad vorige week. Was toevallig bezig met de prijzen op dat moment te vergelijken, vandaar.

De prijswijziging van die contracten is over het algemeen 2x per jaar, maar ik meen dat er ondertussen ook al aanbieders waren die de deur op een kier hadden staan voor meer wisselingen.

For what it's worth heb ik de toezegging gehad dat dit tot december de geldende prijs is. Makkelijk zeggen wanneer je dat gewoon in je Algemene voorwaarden afdekt: "In de regel wijzigt Greenchoice het variabele tarief tweemaal per jaar, meestal op 1 januari en 1 juli. Het kan voorkomen dat Greenchoice het variabele tarief ook per kwartaal of per direct wijzigt. U wordt tijdig vooraf persoonlijk geïnformeerd over een tariefswijziging. U heeft dan het recht uw contract op te zeggen"
Dat is ongebruikelijk. Normaliter gaat een langlopend contract automatisch over in een variabel contract met 30 dagen opzegtermijn.
Daarvoor gelden de prijzen die voorheen 2 maal per jaar bijgesteld werden. Je betaalt dan net zo veel als iemand die er al 2 jaar zit zonder langlopend contract.

Het is dus absoluut niet gebruikelijk om vanuit een vast contract op een modelcontract met ditto prijzen te worden gezet.

edit voor de duidelijkheid: de variabele prijzen die gehanteerd worden zijn momenteel lager dan het (bij wet verplichte aanbod) modelcontract.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 30-08-2022 13:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

"Het kan voorkomen dat Greenchoice het variabele tarief ook per kwartaal of per direct wijzigt."
Leveranciers zijn zich al zwaar aan het indekken door dit in de contracten op te nemen, dus het tarief kan zomaar van de 1 op de andere dag duurder worden, goedkoper worden zal niet per direct verwerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Ik ben benieuwd of dat al die mensen die nu 30 panelen laten leggen 'omdat het past' zichzelf niet in de vingers snijden. Of ik begrijp de regels verkeerd, dat kan ook.
Met 30 panelen heb je in de winter ook nog een bruikbare opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04

Lordy79

Vastberaden

R0181 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Leveranciers zijn zich al zwaar aan het indekken door dit in de contracten op te nemen, dus het tarief kan zomaar van de 1 op de andere dag duurder worden, goedkoper worden zal niet per direct verwerkt worden.
Ik vraag me af of dit voor de rechter standhoudt. Als Greenchoice om 23:59 uur zegt dat het tarief per morgen verdubbelt, heb je als consument geen mogelijkheid om een alternatief te zoeken.
Er zal een redelijke termijn gegund moeten worden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is ongebruikelijk. Normaliter gaat een langlopend contract automatisch over in een variabel contract met 30 dagen opzegtermijn.
Daarvoor gelden de prijzen die voorheen 2 maal per jaar bijgesteld werden. Je betaalt dan net zo veel als iemand die er al 2 jaar zit zonder langlopend contract.

Het is dus absoluut niet gebruikelijk om vanuit een vast contract op een modelcontract met ditto prijzen te worden gezet.

edit voor de duidelijkheid: de variabele prijzen die gehanteerd worden zijn momenteel lager dan het (bij wet verplichte aanbod) modelcontract.
Vandaag nog navraag gedaan bij Eneco, als je nu uit een contract loopt ga je naar dezelfde variabele tarieven als in het modelcontract. Die zijn afgelopen week nog gewijzigd van ik meen 4,11 per m² naar 4,63 per m³.

Zal mij niets verbazen wanneer het merendeel van de aanbieders gewoon uit gemak voorlopig alleen nog het modelcontract aanbieden. Dan kan het variabele contract wel goedkoper zijn maar wanneer je het niet aanbiedt. :+

Toen ik mijn eigen overstap aan het regelen was vorige week werd ik er al gewezen dat ik er rekening mee moest houden dat er per 1 sept. weer een wijziging aan zat te kopen van de tarieven, dus dat ik er zeker rekening mee moest houden dat ik per 1 sept. niet uit kon gaan van de op dat moment aangeboden tarieven.

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 30-08-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Lordy79 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:35:
[...]
Ik vraag me af of dit voor de rechter standhoudt. Als Greenchoice om 23:59 uur zegt dat het tarief per morgen verdubbelt, heb je als consument geen mogelijkheid om een alternatief te zoeken.
Er zal een redelijke termijn gegund moeten worden.
Dit zal allemaal wel door juristen uitgedoktert zijn, dat anders het bedrijf omvalt als er niet van de 1 op de andere dag een redelijke verhoging mag worden doorgevoerd. Deze zin komt niet bepaald vertrouwwekkend over wat solvabiliteit betreft, alsof ze een iets langere en redelijker termijn financieel niet op kunnen vangen.
Misschien heeft GC iets te veel '3 jaar dalen' contracten afgesloten voor te goedkope tarieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb bij Greenchoice 3 jaar dalend afgesloten via unive.

Ik lees na het contract nog een keer doorlezen het volgende:
[19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas,
waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking
tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en
wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Dus zelfs bij een 3 jaar dalend mogen ze het tarief wijzigen als ik het goed lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Vanochtend nog navraag gedaan bij Eneco, als je nu uit een contract loopt ga je naar dezelfde variabele tarieven als in het modelcontract. Die zijn afgelopen week nog gewijzigd van ik meen 4,11 per m² naar 4,63 per m³.

Zal mij niets verbazen wanneer het merendeel van de aanbieders gewoon uit gemak voorlopig alleen nog het modelcontract aanbieden.
Je hebt nu een jaarcontract bij Eneco? En bij het aflopen krijg je geen contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven?
Het modelcontract is een heel ander product, als er in je huidige contract staat dat je bij het aflopen automatisch een modelcontract krijgt zou ik graag een kopietje willen. :)

@sgouman Yes. Zie het huidige Prik Energie. Mits de vorm goed is, de consument goed ingelicht wordt en er gepaste motivatie is geeft het ACM hier ruimte voor.
Maar het blijft een afspraak, je kan afaik nog steeds niet gedwongen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 30-08-2022 13:49 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

sgouman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:46:
Ik heb bij Greenchoice 3 jaar dalend afgesloten via unive.

Ik lees na het contract nog een keer doorlezen het volgende:

[...]

Dus zelfs bij een 3 jaar dalend mogen ze het tarief wijzigen als ik het goed lees?
Dat lees je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Waarom heet het dan 3 jaar dalend? Dat slaat dan toch nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Je hebt nu een jaarcontract bij Eneco? En bij het aflopen krijg je geen contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven?
Het modelcontract is een heel ander product, als er in je huidige contract staat dat je bij het aflopen automatisch een modelcontract krijgt zou ik graag een kopietje willen. :)
Ja, dat zeggen ze dus niet aan de telefoon.

Wat me vandaag is vertelt is je automatisch naar de geldende tarieven gaat. Dus ik heb even doorgevraagd naar die tarieven en dat zijn de tarieven zoals die ook in het modelcontract gehanteerd worden.

Van wat ik begrijp hanteren ze geen verschil in prijs ten opzichte van bestaande of nieuwe contracten, en controleer maar eens ergens of het klopt, op heel de Eneco site zijn alleen de tarieven van een modelcontract te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

sgouman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Slaat ook totaal nergens op. Als je nu ( ff snel voorbeeld) €2,50 voor 1 m3 betaald) en volgend jaar dan €2,49 dan is het ook " dalend"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Agent47 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Slaat ook totaal nergens op. Als je nu ( ff snel voorbeeld) €2,50 voor 1 m3 betaald) en volgend jaar dan €2,49 dan is het ook " dalend"
Nouja ze noemen het dalend omdat je het 2e jaar 25% korting t.o.v. jaar 1 krijgt en het 3e jaar 40% korting t.o.v. jaar 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04

Lordy79

Vastberaden

sgouman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

In principe wordt de afspraak gewoon gehouden, maar ze hebben het recht om er TOCH van af te wijken als er extreme omstandigheden zijn...
Tja, in veel kleine lettertjes van veel bedrijven staan dit soort zaken opgeschreven.

Het levert natuurlijk wel reputatieschade op als ze met de botte bijl erin gaan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Ja, dat zeggen ze dus niet aan de telefoon.

Wat me vandaag is vertelt is je automatisch naar de geldende tarieven gaat. Dus ik heb even doorgevraagd naar die tarieven en dat zijn de tarieven zoals die ook in het modelcontract gehanteerd worden.

Van wat ik begrijp hanteren ze geen verschil in prijs ten opzichte van bestaande of nieuwe contracten, en controleer maar eens ergens of het klopt, op heel de Eneco site zijn alleen de tarieven van een modelcontract te vinden.
Ja daar strooien ze niet mee rond. Ik snap die rookgordijnen ook niet.
Je kan de kopjes hier lezen: https://www.eneco.nl/klantenservice/tarieven-energiemarkt/

Ik ken persoonlijk iemand die per 1 september van vast naar variabel onbepaalde tijd gaat bij Eneco. Als ik de kans krijg zal ik hem eens vragen wat hij gaat betalen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Ja daar strooien ze niet mee rond. Ik snap die rookgordijnen ook niet.
Je kan de kopjes hier lezen: https://www.eneco.nl/klantenservice/tarieven-energiemarkt/

Ik ken persoonlijk iemand die per 1 september van vast naar variabel onbepaalde tijd gaat bij Eneco. Als ik de kans krijg zal ik hem eens vragen wat hij gaat betalen.
Ja, maar zelfs als ze daar niet meer rondstrooien dan zou in het telefoongesprek toch naar voren moeten komen dat er een ander tarief zou zijn bij variabel tegenover model.

Dat kwam absoluut niet naar voren, die vriendelijke dame aan de telefoon kreeg al duidelijk door dat ik eieren voor m'n geld had gekozen om over te stappen per einddatum contract, nog voor ik dat "aanbod" zou krijgen. Ze gaf me groot gelijk wanneer je de helft van die tarieven kwijt zou zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
jadjong schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:28:
Met 30 panelen heb je in de winter ook nog een bruikbare opbrengst.
Over het algemeen op momenten dat men niet thuis is. Op 31 januari is zonsopkomst om 08:21 en zonsondergang om 17:23. Voor de meeste mensen zijn dat precies de werktijd en de tijd dat de kinderen op school zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@TIGER1125 Ja, dat zou je mogen verwachten. Ik ben nieuwsgierig. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:35

Spotmatic

Ken sent me

Nog meer mensen met een langdurig vast contract die het Spaans benauwd krijgen van alle nieuwsberichten hieromtrent?

Wij hebben zelf trouwens nog 2 jaar te gaan (GC Groengarantie 3 jaar).

Met in het contract de zinsnede:
"TARIEF: Het overeengekomen tarief staat vast voor de looptijd van het contract."

In de algemene voorwaarden staat bij punt 19.5:
"Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen."

M.a.w. wij zitten safe (tenzij GC omvalt natuurlijk). De komende tijd maar eens proactief wat gaan doen op het gebied van energiebesparing.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20
Spotmatic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:14:
Nog meer mensen met een langdurig vast contract die het Spaans benauwd krijgen van alle nieuwsberichten hieromtrent?

"TARIEF: Het overeengekomen tarief staat vast voor de looptijd van het contract."

"Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de

M.a.w. wij zitten safe (tenzij GC omvalt natuurlijk). De komende tijd maar eens proactief wat gaan doen op het gebied van energiebesparing.
Nou precies dit. 19.3 is als je variabel hebt en 19,5 geldt wanneer je een vast contract hebt. (3 jaar dalen bijvoorbeeld)

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
sgouman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Nouja ze noemen het dalend omdat je het 2e jaar 25% korting t.o.v. jaar 1 krijgt en het 3e jaar 40% korting t.o.v. jaar 1
Tsja marketing praat als je dus kijkt naar de voorwaarden in dit geval.

Vattenfall heeft inderdaad het “bijzondere” beleid dat bestaande klanten een veel beter tarief krijgen (relatief gezien). Dat weerhoudt mij ook om over te stappen.

Ik blijf afwachten wat de overheid gaat doen voor de lage inkomens. En mag hopen dat het nieuws snel komt want het duurt wel erg lang vind ik

Zelf heb ik een goed geïsoleerde tussenwoning en begin dit jaar genoeg zonnepanelen laten leggen om mijn complete energiebehoefte qua elektriciteit af te dekken. Alleen gas heeft impact: zodra de verwarming weer aan moet ga ik de kamers individueel anders instellen (individueel kunnen instellen was andere investering die ik vorig jaar heb gedaan). Net even gekeken: vorig jaar ongeveer 250m3 per maand in dec en januari. Dus in die twee maanden zou ik 2500 euro (:X) kwijt zijn als mijn tarief tegen die tijd ook op 5 euro de m3 staat 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 30-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Agent47 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Tot nu toe hier ook met GreenChoice. Ik ga nu naar 250 euro i.p.v. 150 hiervoor. Een kennis van mij gaat 500 betalen bij Greenchoice..
Dit zegt weinig als je niet aangeeft waar die €150,- op is gebaseerd (v.w.b. verbruik). Ik zit nu bijna in de laatste 4 maanden van een 3-jarig Greenchoice contract. Ik verwacht dat mijn huidige maandbedrag (~ €130,-) straks heel ruim boven de €500,- uit gaat komen (gebaseerd op wat Greenchoice denkt wat ik verbruik op jaarbasis).

De hoop die ik heb en die heb ik vooral voor mensen die het financieel veel slechter hebben dan ik, is dat er dan toch een ingreep gaat plaatsvinden of heeft plaatsgevonden waardoor het nog enigszins te behappen blijft.

Het andere wat ik zelf kan doen is dat ik al een hele tijd bezig ben met het monitoren en het omlaag brengen van het energieverbruik door simpele ingrepen.

Denk aan dikke gordijnen voor de ramen (voor het dubbele glas), de aanbouw niet mee verwarmen als daar toch bijna geen hond komt (letterlijk, de hond slaapt daar 's nachts maar kan ook simpel naar de woonkamer). In de praktijk zal het hoofdzakelijk de woonkamer zijn waar de verwarming zijn werk zal doen. Mijn stookprogramma is al aangepast naar lagere temperaturen overdag, eens kijken hoe dat uit gaat pakken v.w.b. comfort.

De dubbele koel/vries combinatie in de schuur kan terug naar 1 stuks, ik ben de handel aan het wegwerken (lees opeten wat beschikbaar en nog bruikbaar is). Die dubbele opstelling is het gevolg van het redelijk grote gezin wat ik heb.

Ik de deur uit, apparatuur uit (TV of computer, staan tegenwoordig nooit meer tegelijk aan).

Dingen die ik al langer had willen doen maar niet zo zoals ik zou willen, zoals panelen op het dak. Er wordt wel vrij simpel over gedaan maar het daadwerkelijk op je dak krijgen heeft meer voeten in aarde dan men denkt. Eerst duurde het al erg lang voordat men überhaupt een fatsoenlijke afspraak in kon plannen, daarbij geen garantie over wanneer geplaatst en ook geen garantie of men hetgeen uitgekozen ook wel zou krijgen op het dak, want veel is niet voorradig en personeel..., tja?

Dus als iemand een degelijk adres (betrouwbaar bedrijf),weet met plaatsing op korte termijn? Ik heb ze niet kunnen vinden. In de praktijk heeft niemand mij een toezegging kunnen doen dat een gemaakte afspraak wel nagekomen zou worden, niet voor wat betreft datum of gekozen materialen. Wel zou men graag een (flinke) aanbetaling willen voordat er ook maar één paneeltje op mijn dak zou liggen. Ik wacht dus toch maar af tot de storm weer eens wat is gaan liggen. Beter in één keer goed dan dat ik er twijfels bij heb als ze er eenmaal liggen.

Er is één "geluk" (had het graag anders gezien), ik ben tegenwoordig alleen met de hond en hoef met niemand rekening te houden, dus niemand die tegen me zal zeggen dat het te koud of te donker is in huis. Ik ben verantwoordelijk voor het verbruik in huis en probeer daar de komende maanden een positieve draai aan te geven v.w.b. simpel te realiseren stappen. Mochten de prijzen weer flink gaan dalen in de toekomst, dan nog zal ik niet terugvallen in het patroon van verkwisten als dat niet nodig is. Ik geef het geld liever aan mijn kinderen dan aan Greenchoice (of welke energiemaatschappij dan ook).

Nog 4 maanden voor "El Plan", eens kijken wat we ervan kunnen bakken ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:14:

Euh, ik heb het zelf niet Spaans benauwd hier van. Mijn 3 jarig contract verloopt in mei/juni 2023, dus ik heb nog een winter met goede tarieven. Ook nog geen berichten gehoord over tarieven die eventueel wijzigen en dergelijke. Ik zit bij Energiedirect.
Ik denk dat het spannender word voor mij als mijn contract verloopt en wat voor keuzes er dan zijn.
Wellicht in Q1 2023 al het raamwerk vervangen door HR++ of +++ waar het kan, ik heb nu dubbelglas. Voor de rest al tochtstrips, isolatie in de kruipruimte/muren/dak/leidingwerk, 10 zonnepanelen van 310W/h per stuk, hotfill boiler in de keuken, overal LED verlichting, vloerverwarming, lucht/lucht warmtepomp/airco boven en op zolder, en eerder dit jaar mijn oude CV ketel vervangen door een HR ketel. Dat laatste scheelt ook weer iets in verbruik. Wat nog over blijft is dus het vervangen van het glaswerk, en daarna eventueel een hybride warmtepomp.

Ik krijg het eerder Spaans benauwd dat er groepen mensen zijn die het niet kunnen betalen, in de kou gaan zitten of failliet gaan. Er zijn ook hele groepen mensen die het nog niet echt mee krijgen en überhaupt beseffen dat de energie prijzen door het dak gaan en wat voor impact dit op hen gaat krijgen. Dat terwijl die laatste groep wel bezig zijn met het plannen van een najaar vakantie oid (wat ze zeker wel gegund is hoor). Als ik bespreekbaar maak met mensen, bijvoorbeeld op een verjaardag oid dan hoor ik vaak 'oh zou kunnen, nog niet naar gekeken'. En als men het wel een beetje doorheeft hoor ik wel is 'oh dan zet ik wel een elektrische kachel aan in de woonkamer/keuken' (terwijl dat qua stroom weer meer kost dan gas).

[ Voor 16% gewijzigd door Tux3.14 op 30-08-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53

BeaM-R

Powerrrrr

Ik maak me voorlopig ook geen zorgen. Heb een 5 jarig contract van Enexis dat afloopt in juni 2024.
Ik betaal nu 157,00 per maand voor:
Verwacht verbruik 6600 kWh / 1175 m3
Betreft een 2 onder 1 kap uit 1993 met geen extra isolerende voorzieningen dan vanuit de bouw toegepast.
De kWh geeft een wat vertekend beeld. In december deze woning gekocht en heeft een tweetal weken een bouwdroger 24/7 aangestaan. Daarnaast een laadpaal, maar die kosten krijg ik 100% vergoed. Normaal zou ik ca. 3500kWh verbruiken.
Gasverbruik zou ook wel wat omlaag kunnen. Afgelopen winter niet naar omgekeken en lekker gestookt op 22 graden.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:20:
Zelf heb ik een goed geïsoleerde tussenwoning en begin dit jaar genoeg zonnepanelen laten leggen om mijn complete energiebehoefte qua elektriciteit af te dekken. Alleen gas heeft impact: zodra de verwarming weer aan moet ga ik de kamers individueel anders instellen (individueel kunnen instellen was andere investering die ik vorig jaar heb gedaan). Net even gekeken: vorig jaar ongeveer 250m3 per maand in dec en januari. Dus in die twee maanden zou ik 2500 euro (:X) kwijt zijn als mijn tarief tegen die tijd ook op 5 euro de m3 staat 8)7
Ik zou dat niet persé goed geisoleerd willen noemen als je in een milde winter alsnog 250m3 per maand kwijt bent. Dat is iets minder dan mijn jaarverbruik in een woning waar ik niets aan isolatie heb gedaan. Gewoon standaard nieuwbouw van bijna 15 jaar oud. Denk dat er dus nog wat winst te halen is zeker als het een tussenwoning is.
We Are Borg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:20:
Vattenfall heeft inderdaad het “bijzondere” beleid dat bestaande klanten een veel beter tarief krijgen (relatief gezien). Dat weerhoudt mij ook om over te stappen.
Inderdaad. Ook met een variabel contract zit ik als oud Nuon klant nog steeds niet aan de tarieven die ik hier af en toe voorbij zie komen.

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 30-08-2022 14:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

BeaM-R schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:36:
Ik maak me voorlopig ook geen zorgen. Heb een 5 jarig contract van Enexis dat afloopt in juni 2024.
Betreft een 2 onder 1 kap uit 1993 met geen extra isolerende voorzieningen dan vanuit de bouw toegepast.
De kWh geeft een wat vertekend beeld. In december deze woning gekocht en heeft een tweetal weken een bouwdroger 24/7 aangestaan. Daarnaast een laadpaal, maar die kosten krijg ik 100% vergoed. Normaal zou ik ca. 3500kWh verbruiken.
Gasverbruik zou ook wel wat omlaag kunnen. Afgelopen winter niet naar omgekeken en lekker gestookt op 22 graden.
Fijn voor je (y) Dit gaat grotendeels over mensen die de rekening niet kunnen betalen / in de problemen komen komende tijd :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
RodeStabilo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Ik zou dat niet persé goed geisoleerd willen noemen als je in een milde winter alsnog 250m3 per maand kwijt bent. Dat is iets minder dan mijn jaarverbruik in een woning waar ik niets aan isolatie heb gedaan. Gewoon standaard nieuwbouw van bijna 15 jaar oud. Denk dat er dus nog wat winst te halen is zeker als het een tussenwoning is.
Vijf jaar geleden van boven tot onder compleet verbouwd en wat niet al geïsoleerd was of onvoldoende is gelijk aangepakt. De woning is compleet geïsoleerd. Het kan ook aan andere dingen liggen hè ;)

Mijn vrouw kan naar de thermostaat kijken en zeggen “brrr wat koud, waarom staat de verwarming slechts op 21 graden”. Tel daar bij op een knusse gashaard, een douche die enorm veel gebruikt wordt door meerdere gezinsleden en het kan hard gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 30-08-2022 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:43
Agent47 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Fijn voor je (y) Dit gaat grotendeels over mensen die de rekening niet kunnen betalen / in de problemen komen komende tijd :|
Ik las het meer als een uitnodiging voor de koude dagen, dus de mensen die knel komen met hun energierekening, je weet waar je moet zijn als je van 22 graden houdt. :> :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Zijn avatar en nickname zeggen voldoende ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:50:
Mijn vrouw kan naar de thermostaat kijken en zeggen “brrr wat koud, waarom staat de verwarming slechts op 21 graden”. Tel daar bij op een knusse gashaard, een douche die enorm veel gebruikt wordt door meerdere gezinsleden en het kan hard gaan.
Mijn vriendin heeft het ook altijd koud, zelfs met de verwarming op 21C. Heel irritant want daardoor is er altijd discussie. Of we verbruiken enorm of mijn vriendin is niet te genieten. Aangezien ze het op 21C ook koud heeft zet ik de thermostaat op 18. Koud is koud toch ;)

Ik ken overigens meer gezinnen waar vooral de vrouw het liefst in een sauna zit. Dat kan ook op de sportschool, inclusief gratis douche, jezelf verwarmen door te bewegen en een afgetraind lichaam voor papa. Het zal nog druk worden bij Basic Fit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
BeaM-R schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:36:
Kijk de topictitel ff na man… wat hebben de mensen met een laag inkomen aan jouw ‘ik heb het eigenlijk best wel goed post’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Alpina schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Kijk de topictitel ff na man… wat hebben de mensen met een laag inkomen aan jouw ‘ik heb het eigenlijk best wel goed post’.
Ik hou ook niet van dit soort posts, zeker niet van het subtiele dikdoen met z'n 100 procent vergoede laadpaal etc, maar zouden er hier op tweakers echt veel mensen komen die het echt slecht hebben? Primair is het een verzamelplek voor ICT'ers met toch wel een bovengemiddeld salaris. (nou ja niet dat ik daar toe behoor, dat salaris dan :P )

Als je ziet hoe druk het is in MOB met al die mensen met hun nieuwe al dan niet elektrische auto etc en meer van dat soort FWP's ?

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 30-08-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Dat kan ook op de sportschool, inclusief gratis douche, jezelf verwarmen door te bewegen en een afgetraind lichaam voor papa. Het zal nog druk worden bij Basic Fit :+
In de uren vooraf of daarna moet je voor zoiets natuurlijk ook goed eten en als je dat doet met iets als Huel of Jimmy Joy (of producten met veel eiwitten, volkoren, enz) dan kun je het verwarmen gegarandeerd nog een extra uur uitstellen :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
RodeStabilo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Ik hou ook niet van dit soort posts, zeker niet van het subtiele dikdoen met z'n 100 procent vergoede laadpaal etc, maar zouden er hier op tweakers echt veel mensen komen die het echt slecht hebben?

Als je ziet hoe druk het is in MOB met al die mensen met hun nieuwe al dan niet elektrische auto etc en meer van dat soort FWP's ?
Ik hou er niet van is voor mij nog licht uitgedrukt. Eerder full Hork style. Ik maak me oprecht zorgen om bepaalde groepen in Nederland en ik krijg steeds meer signalen rondom mij dat het echt de spuigaten uitloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Aghanim schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Mijn vriendin heeft het ook altijd koud, zelfs met de verwarming op 21C. Heel irritant want daardoor is er altijd discussie. Of we verbruiken enorm of mijn vriendin is niet te genieten. Aangezien ze het op 21C ook koud heeft zet ik de thermostaat op 18. Koud is koud toch ;)

Ik ken overigens meer gezinnen waar vooral de vrouw het liefst in een sauna zit. Dat kan ook op de sportschool, inclusief gratis douche, jezelf verwarmen door te bewegen en een afgetraind lichaam voor papa. Het zal nog druk worden bij Basic Fit :+
Ik denk oprecht dat veel mensen nu op werk / in de sportschool gaan douchen. Dat scheelt een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
[...]

Ik hou ook niet van dit soort posts, zeker niet van het subtiele dikdoen met z'n 100 procent vergoede laadpaal etc, maar zouden er hier op tweakers echt veel mensen komen die het echt slecht hebben? Primair is het een verzamelplek voor ICT'ers met toch wel een bovengemiddeld salaris.

Mensen zijn eerder geneigd om dingen te posten als iets goeds gaat, dan om dingen te posten dat wat minder goed gaat. Dat zie je ook op sociale media als Facebook en Instagram (daarom vind ik social media puur vergif). Echter ik heb het idee dat er echt wel Tweakers zijn (o.a. in dit topic) die onder de categorie 'lage inkomens' vallen. Petje af voor de mensen die hier transparant over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55

Stoney3K

Flatsehats!

Tux3.14 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Mensen zijn eerder geneigd om dingen te posten als iets goeds gaat, dan om dingen te posten dat wat minder goed gaat. Dat zie je ook op sociale media als Facebook en Instagram (daarom vind ik social media puur vergif). Echter ik heb het idee dat er echt wel Tweakers zijn (o.a. in dit topic) die onder de categorie 'lage inkomens' vallen. Petje af voor de mensen die hier transparant over zijn.
Wat reken je onder laag inkomen? Ik heb bijvoorbeeld geen modaal inkomen en geen leasebak van de zaak, woon in een sociale huurwoning, maar rij wel in een eigen C-segment occasion.

Simpel gezegd hoef ik ook niet heel veel meer dan wat ik nu heb. Koopwoning en een EV zijn leuk maar aan de andere kant ook gigantisch veel meer gedoe.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Wat reken je onder laag inkomen? Ik heb bijvoorbeeld geen modaal inkomen en geen leasebak van de zaak, woon in een sociale huurwoning, maar rij wel in een eigen C-segment occasion.

Simpel gezegd hoef ik ook niet heel veel meer dan wat ik nu heb. Koopwoning en een EV zijn leuk maar aan de andere kant ook gigantisch veel meer gedoe.
Met laag inkomen bedoel ik ook niet specifiek mensen die het slecht hebben. Ik bedoel, jij hebt kennelijk een gelukkig en prima leven (waarvoor respect trouwens, snap de drang van mensen nooit met groot > groter > grootst).
Ik bedoelde met laag inkomen meer mensen met een minimaal budget/salaris nu al moeilijk rondkomen, hun kinderen net kunnen voorzien van eten/drinken, het moeten doen van een 5de hands auto van 500 euro, elke maand 2 euro moeten sparen voor een verjaardags en Sinterklaas cadeau van hun kinderen enzovoorts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tux3.14 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Ik bedoelde met laag inkomen meer mensen met een minimaal budget/salaris nu al moeilijk rondkomen, hun kinderen net kunnen voorzien van eten/drinken, het moeten doen van een 5de hands auto van 500 euro, elke maand 2 euro moeten sparen voor een verjaardags en Sinterklaas cadeau van hun kinderen enzovoorts.
Dan noem je inderdaad ook wel de uiterste extremen zoals de minima die in de bijstand zitten en die zelfs geen verjaardagscadeau aan mogen nemen omdat de sociale dienst ze dan gelijk gaat korten.

Ik denk zelf eerder dat de hele groep die lager dan modaal verdient het komende jaar het nog best moeilijk gaat krijgen als het om de energierekeningen gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0181
[...]
Ik hou ook niet van dit soort posts, zeker niet van het subtiele dikdoen met z'n 100 procent vergoede laadpaal etc, maar zouden er hier op tweakers echt veel mensen komen die het echt slecht hebben? Primair is het een verzamelplek voor ICT'ers met toch wel een bovengemiddeld salaris. (nou ja niet dat ik daar toe behoor, dat salaris dan :P )

Dat soort reacties kom je in meerdere topics tegen, van mensen die alles perfect voor elkaar hebben in hun gasloze huizen en zelfs verdienen aan de gestegen energieprijzen omdat ze een overschot aan electriciteit opwekken met hun huis vol met zonnepanelen. Die reageerden dan op (armere) mensen die wanhopig op zoek waren naar betaalbare contracten en die waarschijnlijk niet de mogelijkheden hebben om dit financieel te bekostigen, of die in een huurhuis wonen waar dit allemaal niet mogeijk is.
Het leek er regelmatig op dat ze eerder uit waren om bewondering en erkenning te oogsten voor al hun energiebesparende en peperdure apparatuur, dan om advies te geven waar die mensen wat aan hebben.
Advies om ook zo, net als hun te verduurzamen is gewoonweg niet voor iedereen mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Dan noem je inderdaad ook wel de uiterste extremen zoals de minima die in de bijstand zitten en die zelfs geen verjaardagscadeau aan mogen nemen omdat de sociale dienst ze dan gelijk gaat korten.

Ik denk zelf eerder dat de hele groep die lager dan modaal verdient het komende jaar het nog best moeilijk gaat krijgen als het om de energierekeningen gaat.
Ook voor modaal kan het lastig worden hoor, afhankelijk van eerdere keuzes qua hypotheek, investeringen in duurzaamheid en buffer.
500 euro per maand extra lasten hakt er bij de meeste mensen wel in.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk dat zelfs modaal en ongunstige omstandigheden nog wel in de problemen kunnen komen. Denk aan slecht geïsoleerd huis en wat groter gezin. Dan maakt stoken al een heel flink deel van je budget uit.

En dat is natuurlijk niet het enige wat duurder is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
Tux3.14 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:24:
Ik krijg het eerder Spaans benauwd dat er groepen mensen zijn die het niet kunnen betalen, in de kou gaan zitten of failliet gaan. Er zijn ook hele groepen mensen die het nog niet echt mee krijgen en überhaupt beseffen dat de energie prijzen door het dak gaan en wat voor impact dit op hen gaat krijgen. Dat terwijl die laatste groep wel bezig zijn met het plannen van een najaar vakantie oid (wat ze zeker wel gegund is hoor). Als ik bespreekbaar maak met mensen, bijvoorbeeld op een verjaardag oid dan hoor ik vaak 'oh zou kunnen, nog niet naar gekeken'. En als men het wel een beetje doorheeft hoor ik wel is 'oh dan zet ik wel een elektrische kachel aan in de woonkamer/keuken' (terwijl dat qua stroom weer meer kost dan gas).
De realisatie van het probleem komt met name op het moment dat je te maken krijgt met een contract wisseling. Mijn nieuwe maandtarief is ongeveer 2.2x het oude tarief geworden. Dat zijn geen kleine verschillen. Uiteindelijk gaat het om bijna 2500 euro op jaarbasis extra.

En dan heb ik niet eens een laag inkomen, maar dat is gewoon een modaal netto inkomen wat hieraan opgaat. Al snel 2 - 4 maanden huur, afhankelijk van waar je woont. Het zijn geen kleine bedragen. En met dagelijks aflopen van dit soort contracten, zal het aandeel hiertussen wat in financiële problemen zal raken natuurlijk alleen maar groeien.

Iets dat als je het mij vraagt overigens echt niet alleen zijn effect zal hebben op enkel lage inkomens. Ook binnen de middenstand waar de balans misschien wel enige ruimte toeliet heeft dit soort prijsverschillen uiteindelijk toch een impact. Het is allemaal natuurlijk nota bene nog eens cumulatief. We hebben het niet alleen over de energierekening, maar ook uitgaven aan bijvoorbeeld boodschappen die omhoog zijn gegaan, brandstofprijzen die zijn gestegen, etc. Ook daar gaan gewoon mensen tussen zitten die tegen problemen aan gaan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:50
[...]

Ik verwacht dat ook boven modaal dit heel hard gaat voelen. Als 1 m3 gas 4-5 euro kost is dat een hele grote klap op de huishoudboekjes. Dat voelen ook mensen die 2x modaal verdienen.

Ik weet niet of ik het mag zeggen, aangezien ik meer dan 2 euro per maand kan sparen voor kado's, maar ik verbruik ca. 600 m3 gas per jaar. Als dat 4-5 euro kost, is dat ook 2400-3000€ voor mij en dat voelt iedereen. Er komt nog stroom bij en daarnaast nog alle zaken die ook gaan stijgen. Dan is het leuk om een lease auto etc. te hebben, maar die rekening moet toch betaald worden.

De huidige energiecrisis en bijkomende inflatie etc. gaat veel verder dan alleen lage inkomens. Er zijn maar weinig huishoudens die een stijging van 4-5 keer kunnen opvangen,

[ Voor 4% gewijzigd door MC_Sparkles op 30-08-2022 15:57 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 12:39

Sebazzz

3dp

[...]

Om het weer terug te brengen naar het topic, ik ben eerder bang voor maatschappelijke onrust die hierdoor ontstaat.

Stoken kan je voorkomen, tenzij je wat mankeert kan je onder een dikker deken gaan liggen en een extra dik vest aantrekken - mits je huis goed geisoleerd is. Hier wordt het bijvoorbeeld niet onder de 15 graden.

[ Voor 22% gewijzigd door Sebazzz op 30-08-2022 15:56 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Indoubt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:54:
Ik denk dat zelfs modaal en ongunstige omstandigheden nog wel in de problemen kunnen komen. Denk aan slecht geïsoleerd huis en wat groter gezin. Dan maakt stoken al een heel flink deel van je budget uit.

En dat is natuurlijk niet het enige wat duurder is geworden.
Dit is het enige goede wachtwoord. Het is EN + EN. Sommige mensen hebben een auto nodig om een kind naar de opvang/ school te brengen en op te halen. Of een auto om op het werk te komen, want werk is niet dichtbij. Benzine is duurder dan voorheen.

Boodschappen zijn duurder. De zorgpremie wordt duurder.

Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat wij zo ontzettend buitenom gaan met die energieprijzen terwijl we maar voor 15 procent afhankelijk zijn van Russisch gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
[...]

Van die extremen zijn er wel enorm veel, zo'n 400.000+ gezinnen. Het kwam ergens in dit topic een keer voorbij, kan de post met bron zo 1 2 3 niet vinden.

Maar true, het grootste gedeelte onder modaal gaat het wel lastig krijgen vermoed ik. Ook daarboven trouwens. Ik hoop echt -al zijn mijn verwachtingen in de huidige regering heel laag- dat de regering dit voor aankomende winter nog fixt. Niet alleen voor mensen met een woning, maar ook voor de bakker om de hoek die nu verlies moet maken op zijn brood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Polderviking schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:06:
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat wij zo ontzettend buitenom gaan met die energieprijzen terwijl we maar voor 15 procent afhankelijk zijn van Russisch gas?
Onrust, voorraden nog niet gevuld tot minimaal 80%, Europese landen zoals Duitsland die voor een veel groter deel afhankelijk zijn van Russisch gas, Putin wat dreigt de gehele kraan dicht te zetten, inflatie, enzovoorts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R0181
Sterker nog, als je puur op de cijfers afgaat, vandaag staat in de krant dat er 25% minder gas is verbruikt in het 1e halfjaar. Dan zou je toch denken dat die 15% Russisch gas helemaal niet nodig is?

[ Voor 22% gewijzigd door R0181 op 30-08-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Dat vraag ik me dus ook af. Ik denk eerlijk gezegd pure paniek en dat alles en iedereen mede door die oorlog op elkaar reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 17:16
R0181 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Sterker nog, als je puur op de cijfers afgaat, vandaag staat in de krant dat er 25% minder gas is verbruikt in het 1e halfjaar. Dan zou je toch denken dat die 15% Russisch gas helemaal niet nodig is?
Richard van de werken heeft op twitter gekeken, en het afgezet naar aantal 'koudedagen' en dan valt de daling nog wel tegen hoor (maar ja, de prijs ook recent pas echt ge-explodeerd, maar de vraag is op huishouden nivo nu ook relatief laag)

[ Voor 11% gewijzigd door brothermaynard op 30-08-2022 16:19 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Agent47 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af. Ik denk eerlijk gezegd pure paniek en dat alles en iedereen mede door die oorlog op elkaar reageert.
Ik vond dit altijd wel een mooie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbL2jTArNEhuDonZUjj02UXSOzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oDzmKOTsy6Fl1UMLCIxKkyQf.png?f=user_large

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:27
Des te meer een reden voor coördinatie van boven. De vrije markt houdt hier immers wel van. We weten allemaal hoe het met benzineprijzen werkt, de weg naar boven is dezelfde dag nog gevonden door alle "concurrenten", terug naar normaal duur daarentegen tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:22
TheDudez schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Nog beter de huur moet omlaag tot het energie label b is gehaald. Waarom moet de belasting betaler er voor opdraaien? De meeste minima wonen in een huurwoning.
Als ik dit allemaal zo lees moet ik als label B sociale huur toch eens een energie-expert laten komen om te laten beoordelen of het wel daadwerkelijk label B is. Aangezien er zoveel ideeën ontstaat mensen tot een bepaald label te vergoeden. Alleen wie gaat dat betalen? Zal vast ook 1000 euro kosten om een EPC berekening te laten maken oid.

Naar aanleiding van dit: Aardwolf in "Lage inkomens en De Energierekening"
Gelijk verbruik aan een ouder label D huis. Zijn labels dan wel een goede maatstaf?

Is dit een goed idee of nog maar even afwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Aardwolf schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:33:
[...]

Als ik dit allemaal zo lees moet ik als label B sociale huur toch eens een energie-expert laten komen om te laten beoordelen of het wel daadwerkelijk label B is. Aangezien er zoveel ideeën ontstaat mensen tot een bepaald label te vergoeden. Alleen wie gaat dat betalen? Zal vast ook 1000 euro kosten om een EPC berekening te laten maken oid.

Naar aanleiding van dit: Aardwolf in "Lage inkomens en De Energierekening"
Gelijk verbruik aan een ouder label D huis. Zijn labels dan wel een goede maatstaf?

Is dit een goed idee of nog maar even afwachten?
Ik ben het met je eens die labels zijn een farce. De gemeente zou je moeten kunnen adviseren. Maar dat kunnen ze ook niet. Nee die labels zijn geen goede maatstaf zeker niet de labels van een paar jaar terug. Dan kon je zelf wat foto's maken van dubbele glas je cv ketel enzovoort. Maar je moet ergens beginnen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

President schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:42:
[...]

- Niet stoken op de slaapkamers of badkamer
- vaker een boek pakken in plaats van de televisie aan
- in de avond geen verwarming aan maar onder een dekentje op de bank
- extra (fleece) trui aan
- stoken op 19 graden
- kort douchen

Die rekening van 600 euro kan echt wel omlaag... Maar, je zal dan wel je levensstijl moeten aanpassen..
Als je gelezen had, ging het om <600 m3 aan gas. Per jaar. Incl. koken, warm water en verwarmen. Alles wat je hier schrijft doe ik al - en meer. 2x oer week douchen. Overdag is het hier 15 graden in de winter. ‘s Avonds niet stoken en onder een fleecedekentje zitten. Tv heb ik niet, computer ookniet, maar beiden gebruiken geen gas ook. Daar heb ik onlangs aan toegevoegd: 1 keer koken en daar 4-5 keer van eten. Misschien moet ik het ook maar koud eten. Scheelt toch weer een paar m3.

Dus, hoe ga ik die <600m3 significant verlagen? Want 600x € 5 = € 250 per maand ga ik niet kunnen betalen. Ik zit nu op € 60 pm.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 30-08-2022 18:21 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:32
giantgiantus schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

We weten toch niet welke informatie ze hebben. Ik vind het helemaal niet onwaarschijnlijk dat de gas prijs ver naar beneden gaat in de aankomende periode. Kan me voorstellen dat de overheid betere informatie heeft dan wij hier op het forum.

Daarnaast zie je dat Europa al lang bezig is met plannen voor support. Ook de Nederlandse overheid is al lang in onderhandeling voor een akkoord.

Natuurlijk komt er een breed pakket. Ik vind het ook gek om nu te veronderstellen dat het er niet komt. We komen net uit een situatie dat de overheid heeft laten zien dat ze gigantisch veel support geven als er een externe schok is (Covid). Het is veel waarschijnlijker dat die support er nu weer komt dan dat die support er niet komt.
We weten niet welke informatie ze hebben, we weten wel:
1. Dat er bij voorjaarsnota al aangekondigd werd dat t heel moeilijk werd om dit jaar nog wat voor huishoudens te doen
2. Dat vorige week nog gezegd is door Rutte dat er een plan komt met prinsjesdag, maar - wederom - dat t heel lastig wordt om dit jaar nog iets (extra) te doen

Tel daarbij op dat Kaag zegt [edit: want hier stond brakke zin] : We moeten realiseren dat we collectief armer wlorden

Van Gennip zegt: "De werkgevers moeten de lonen omhooggooien"

Dan ben ik vooralsnog niet heel positief gesteld over dat er een groot koopkracht pakket komt. Toegegeven ik denk dat de kans er op wel groter is dan een week of 2 geleden. Toen leek Rutte dat echt af te houden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Weet je nog hoe het twee jaar geleden met toiletpapier ging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Kleine nuancering: Door een betalingsachterstand op de energierekening krijg je geen BKR registratie. Alleen als je een achterstand hebt op een krediet wat je hebt afgesloten.

Alleen is het wel zo dat wanneer je je energierekening niet betaalt, dat het heel erg koud en donker wordt in huis. ;)
Je krijgt wel een BKR-codering als je voor diezelfde energie-schuld schuldhulpverlening aanvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ardana schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Je krijgt wel een BKR-codering als je voor diezelfde energie-schuld schuldhulpverlening aanvraagt.
Die hoor ik voor het eerst: Is er dan een algemene codering voor schuldhulpverlening bij het BKR? Want normaal worden die achterstandscoderingen toch gezet voor specifieke kredieten?

Ik dacht dat schuldhulpverlening een A3 (finale kwijting) was, maar dat gaat dus alleen als je een krediet hebt waarop die code gezet kan worden. Tenzij het BKR voor die situatie een aparte codering heeft die voor je hele 'account' geldt.

Als dat het geval is dan kan dit ook nog eens een aardige kredietcrisis inluiden.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 30-08-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Stoney3K schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Die hoor ik voor het eerst: Is er dan een algemene codering voor schuldhulpverlening bij het BKR? Want normaal worden die achterstandscoderingen toch gezet voor specifieke kredieten?

Ik dacht dat schuldhulpverlening een A3 (finale kwijting) was, maar dat gaat dus alleen als je een krediet hebt waarop die code gezet kan worden. Tenzij het BKR voor die situatie een aparte codering heeft die voor je hele 'account' geldt.

Als dat het geval is dan kan dit ook nog eens een aardige kredietcrisis inluiden.
Wat alleen erg verwarrend kan zijn, is dat na ontvangst van de schone lei, je nog steeds een BKR-codering ontvangt. Vanaf het moment van toekennen blijft de codering 5 jaar in je bestand staan. Na het doorlopen van een WSNP-traject ontvang je een BKR A3-codering.
En https://www.nvvk.nl/page/...ulp-is-volgens-ons-genoeg

En https://www.bkr.nl/zakeli...-cki-schuldhulpverlening/

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 30-08-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Die A3 is dus alleen van toepassing op lopende kredietovereenkomsten (als je dus geen geld ergens geleend hebt/geen roodstand is er niets om een A3 op te melden), maar het kan je nog wel een "SH" registratie opleveren bij het BKR. Duidelijk.

De vraag is dan wel wat kredietverstrekkers gaan doen met een (beëindgde) SH codering die nog op je BKR blad staat. Het zou vrij vervelend voor de huizenmarkt worden als er nu ineens een hele groep starters wegvalt omdat ze hun energierekeningen 2 jaar geleden niet konden betalen, en het niet te wijten was aan hun eigen betalingsgedrag. Van 'voorkomen van recidive' is dua ook nergens sprake: Mensen hadden op dat moment gewoon enorm pech.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 30-08-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:27

_Apache_

For life.

Ardana schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Als je gelezen had, ging het om <600 m3 aan gas. Per jaar. Incl. koken, warm water en verwarmen. Alles wat je hier schrijft doe ik al - en meer. 2x oer week douchen. Overdag is het hier 15 graden in de winter. ‘s Avonds niet stoken en onder een fleecedekentje zitten. Tv heb ik niet, computer ookniet, maar beiden gebruiken geen gas ook. Daar heb ik onlangs aan toegevoegd: 1 keer koken en daar 4-5 keer van eten. Misschien moet ik het ook maar koud eten. Scheelt toch weer een paar m3.

Dus, hoe ga ik die <600m3 significant verlagen? Want 600x € 5 = € 250 per maand ga ik niet kunnen betalen. Ik zit nu op € 60 pm.
Wij zitten jaar in jaar uit op 600m3 gas. Rijtjeshuis uit "92, 2 volw, 1 kind.

Snachts cv uit, geen verlaging, gewoon uit.
Smorgens om 5u springt ie aan, en kan ie, waar nodig nog het warme vat van de zonneboiler gebruiken. Dat is echter alleen in lente en herfst.

Ik zorg dat de cv op druk blijft, en ontlucht elk seizoen wel een keer. Geen ge u bel / gegorchel

Krijgt keurig z'n onderhoud.

Langer dan 3u weg van huis = cv uit. Kan 'm op afstand weer aanzetten. Huis kan in 15min weer warm zijn.

Deur naar boven verdieping altijd dicht als we stoken.

Hebben we warm water uit de zonneboiler, word de cv hele.aal uitgezet. Geen eco of standby, echt uit.

Mijn energie rekening zou van 55 naar 175euro/maand gaan. Als ik van 80c naar 300cent/m3 gas ga.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 30-08-2022 19:32 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:53
Ardana schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Kan je mogelijk de m³ gas opsplitsen? Ongeveer hoeveel voor koken, ww, verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wozmro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Kan je mogelijk de m³ gas opsplitsen? Ongeveer hoeveel voor koken, ww, verwarmen?
Als ik het zo hoor/lees doet dat er verder weinig meer toe, want het enige dat dan resteert is aangeven dat de temperatuur op 14 ipv 15 graden gezet moet worden, of er nog minder warm water moet worden gebruikt of dat er die ene keer dat er wel warm wordt gekookt ook koude pasta opgediend dient te worden.

Overstappen op elektrisch koken is mogelijk een optie, maar dan kom je weer in de regels van de woningbouw terecht en daarnaast heb ik het van de week ook even uitgezocht: de aanschaf en aanleg van een elektrisch fornuis icm inmiddels ook hogere kosten van kWh's leveren maar een paar tientjes per jaar besparing op, ten opzichte van de investering loont dat dus pas na vele jaren. Warm water kan je ook elektrisch ipv via gas maken, maar dat is eerder duurder.

Een aantal mensen zitten gewoon echt klem. Natuurlijk kan er altijd nóg verder bespaard worden, maar iemand die er al zichtbaar zoveel voor heeft gedaan en moet laten heeft daarbij ook een grens.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wozmro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Als dat mogelijk is wat gaat dat dan helpen?

-------

Het punt is dat aan de onderkant (het ging over lage inkomens en de energierekening) van de inkomstenkant bijna alles moeilijk wordt. Geld om te investeren is er niet. Wat zeg ik, af en toe moet er in die groep een paar dagen gewacht worden met boodschappen doen omdat er geen geld is om te eten.

Ik heb zo iemand geholpen met isoleren, kosten snijden daar waar het logisch is en het minste pijn doet en schuldhulp sanerings begeleiding (of hoe je dat ook noemt)

Als je in zo'n positie zit kun je het bijna niet alleen af zonder welwillende vriend of welwillend familielid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

_Apache_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Wij zitten jaar in jaar uit op 600m3 gas. Rijtjeshuis uit "92, 2 volw, 1 kind.

Snachts cv uit, geen verlaging, gewoon uit.
Smorgens om 5u springt ie aan, en kan ie, waar nodig nog het warme vat van de zonneboiler gebruiken. Dat is echter alleen in lente en herfst.

Ik zorg dat de cv op druk blijft, en ontlucht elk seizoen wel een keer. Geen ge u bel / gegorchel

Krijgt keurig z'n onderhoud.

Langer dan 3u weg van huis = cv uit. Kan 'm op afstand weer aanzetten. Huis kan in 15min weer warm zijn.

Deur naar boven verdieping altijd dicht als we stoken.

Hebben we warm water uit de zonneboiler, word de cv hele.aal uitgezet. Geen eco of standby, echt uit.

Mijn energie rekening zou van 55 naar 175euro/maand gaan. Als ik van 80c naar 300cent/m3 gas ga.
Ik verwarm 3-5 dagen per week. Van 17:00 tot 22:00 uur. Op 18 graden. In 1 kamer. De volgende ochtend is het zo weer 15 graden als het buiten rond het vriespunt is. Als het 15 graden in huis is, duurt het zo 2 uur voordat het 18 graden is. Modulerende ketel, onderhoud door verhuurder. Geen boiler, ketel kan niet uitgezet worden. Grotendeels dubbele beglazing, geen HR. Naast een onverwarmd trappenhuis zonder isolatie. Boven de gezamenlijke berging die 100 keer per dag open gaat. En niet goed sluitende deuren, waardoor veel tocht. Heb de verhuurder hier al op gewezen ‘sorry, doen we niks aan’. Zelf geprobeerd tochtvrij te krijgen, lukt niet goed. Ik verwacht dat mijn nota van € 60 naar € 200 gaat oid. En dan ben ik nog heel bewust bezig.

Geen tv, geen computer, 2x per week douchen, koken voor meerdere dagen.

En ik zou niet weten hoe ik moet meten welk deel van het verbruik verwarming, warm water of koken is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 30-08-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Taro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:39:
[...]
Overstappen op elektrisch koken is mogelijk een optie, maar dan kom je weer in de regels van de woningbouw terecht en daarnaast heb ik het van de week ook even uitgezocht: de aanschaf en aanleg van een elektrisch fornuis icm inmiddels ook hogere kosten van kWh's leveren maar een paar tientjes per jaar besparing op, ten opzichte van de investering loont dat dus pas na vele jaren. Warm water kan je ook elektrisch ipv via gas maken, maar dat is eerder duurder.

Een aantal mensen zitten gewoon echt klem. Natuurlijk kan er altijd nóg verder bespaard worden, maar iemand die er al zichtbaar zoveel voor heeft gedaan en moet laten heeft daarbij ook een grens.
Als er plek voor is dan kan een vrijstaande/draagbare inductieplaat nog wat helpen:
https://www.ikea.com/nl/n...laat-1-zone-wit-10486794/

Kosten vallen onder de 60 euro en geen ingrijpende veranderingen nodig. Ook geen jaren terugverdientijd.
Ook geen vetpot, maar wellicht wat rust aan het hoofd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Dat landen nu minder gas gaan gebruiken klinkt leuk maar als dat komt omdat hele fabrieken stil liggen heb je er economisch ook niet veel aan hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als het kabinet / de regering niks doet komen we vanzelf weer in een recessie terecht aangezien consumenten geen geld hebben om uit te geven en bedrijven torenhoge gas/energiekosten hebben zoals gisteren in het RTL Nieuws zal er een kaalslag plaatsvinden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

YangWenli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:57:
Dat landen nu minder gas gaan gebruiken klinkt leuk maar als dat komt omdat hele fabrieken stil liggen heb je er economisch ook niet veel aan hé.
In eerste instantie zal het gevoel bij veel mensen zijn dat het ze weinig uitmaakt of er wel of niet economische groei is, want op korte termijn verandert dat niets aan hun slechte individuele situatie. Maar er is wel een trend gaande dat veel bedrijven problemen krijgen met het betalen van rekeningen door de hoge energieprijzen. Die werknemers kunnen daardoor ook in de problemen komen en hun baan verliezen, wat hun situatie alleen nog maar erger maakt. Of waardoor mensen die nu niet in de problemen komen door een redelijk/goed inkomen, ineens wel enorme uitdagingen krijgen. De kans dat er een grote recessie aan komt is zeer aanwezig en als de koopkracht van velen alleen maar verder daalt komen we daar ook niet zomaar eventjes uit.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ardana schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Ik verwarm 3-5 dagen per week. Van 17:00 tot 22:00 uur. Op 18 graden. In 1 kamer. De volgende ochtend is het zo weer 15 graden als het buiten rond het vriespunt is. Als het 15 graden in huis is, duurt het zo 2 uur voordat het 18 graden is. Modulerende ketel, onderhoud door verhuurder. Geen boiler, ketel kan niet uitgezet worden. Grotendeels dubbele beglazing, geen HR. Naast een onverwarmd trappenhuis zonder isolatie. Boven de gezamenlijke berging die 100 keer per dag open gaat. En niet goed sluitende deuren, waardoor veel tocht. Heb de verhuurder hier al op gewezen ‘sorry, doen we niks aan’. Zelf geprobeerd tochtvrij te krijgen, lukt niet goed. Ik verwacht dat mijn nota van € 60 naar € 200 gaat oid. En dan ben ik nog heel bewust bezig.

En ik zou niet weten hoe ik moet meten welk deel van het verbruik verwarming, warm water of koken is.
Misschien dat je je CV nog wat kan tweaken, heb zelf aanvoertemp omlaag gezet en dat was een significante besparing.
Zie voor tips: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Er gaat een grote groep aan de onderkant hun voorschot niet verhogen omdat ze dat simpelweg niet meer kunnen omdat er dan ergens anders achterstanden ontstaan.
Dat gaat tot grote problemen leiden bij energieleveranciers vervolgens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ardana schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Ik heb een P1 meter en rpi in de meterkast hangen. Lees elke minuut de gas stand uit.

Koken (gas verbruik rond 1700-1800hrs) is per jaar ongeveer 15-20m3. That's it.
Zelfs met je wokbrander gaat super langzaam. Als ik uitgebreid sta te koken (3/4 pannen op het vuur, lange tijd aan), zie ik minder dan een tiende van een kuub voorbij komen in de grafieken.

Als de CV aanslaat voor he douchen verbuikt ie in 1 klap al meer.

Dit vebruik hadden wij ook al in een appartement waarbij we alleen gas hadden voor koken (ruimte verwarming was centrale blok verwarming, douche water was een elektrische boiler).

Besparen met gas bij het koken doen wij dus niet. Omdat er niets te halen is.
Dat is niet uit te leggen. Als gaswinnend land de hoogste prijs van Europa hebben, dan heb je als politiek gefaald, en hard ook.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 30-08-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13

ultimateharry

Team Slayer:-)

ultimateharry schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Misschien dat je je CV nog wat kan tweaken, heb zelf aanvoertemp omlaag gezet en dat was een significante besparing.
Mezelf gequote…

[ Voor 9% gewijzigd door ultimateharry op 30-08-2022 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Wanneer je huis niet voldoende is geïsoleerd en je radiatoren daarvoor niet geschikt zijn dan schiet dat weinig op. Dan ben je voor minder vermogen aan het stoken, maar moet de ketel langer blijven draaien want de warmte gaat nog altijd door alle openingen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

_Apache_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:

Dat is niet uit te leggen. Als gaswinnend land de hoogste prijs van Europa hebben, dan heb je als politiek gefaald, en hard ook.
Ergens moet toch geld aan de spreekwoordelijke strijkstrok blijven hangen? Ja, geld verdienen over de rug van anderen is weinig nieuws, maar tot niveau van dit? Iemand (iets/meer/lagen/whatever) moet toch ergens tussen vorig jaar en nu 4 euro extra opstrijken (uitzondering van contracten etc)?

En klopt wel over het koken, ik zie mensen nu naar camping gas kijken, of van die olie-stelletjes, marge werk dat misschien 40 tientjes op jaarbasis (beetje helpen, maargoed), maar zie gelijktijdig m'n achterbuurman weer flink hout in slaan voor z'n allesbrander, dat is pas een besparing als dat ding je huis warm zou kunnen houden. Milieu en zo'n ding.. nouja, niet de beste keuze, maar een oude pallet kan z'n woonkamer makkelijk een dagje warm houden straks in de winter.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

SinergyX schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Ergens moet toch geld aan de spreekwoordelijke strijkstrok blijven hangen? Ja, geld verdienen over de rug van anderen is weinig nieuws, maar tot niveau van dit? Iemand (iets/meer/lagen/whatever) moet toch ergens tussen vorig jaar en nu 4 euro extra opstrijken (uitzondering van contracten etc)?

En klopt wel over het koken, ik zie mensen nu naar camping gas kijken, of van die olie-stelletjes, marge werk dat misschien 40 tientjes op jaarbasis (beetje helpen, maargoed), maar zie gelijktijdig m'n achterbuurman weer flink hout in slaan voor z'n allesbrander, dat is pas een besparing als dat ding je huis warm zou kunnen houden. Milieu en zo'n ding.. nouja, niet de beste keuze, maar een oude pallet kan z'n woonkamer makkelijk een dagje warm houden straks in de winter.
Hier zijn pelletkachels veel beter in, in combinatie met een buffervat (zoals met een zonneboiler). Maar ook de zak pellets is de laatste maanden gerust verdubbelt, als het niet meer is.

Maarja, als je weinig ruimte hebt tussen je besteedbaar inkomen, en je schiet van 150/maand voorstel van 700+ landt de paniek toch wel..

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 30-08-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Bij tussenhandelaren en speculanten blijft er veel aan de strijkstok hangen. Net zoals bij elk product waar schaarste heerst.
Marktwerking noemen we dat, je zou het ook een uitwas van het vrije markt denken kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
_Apache_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:07:
[...]

Koken (gas verbruik rond 1700-1800hrs) is per jaar ongeveer 15-20m3. That's it.
Zelfs met je wokbrander gaat super langzaam. Als ik uitgebreid sta te koken (3/4 pannen op het vuur, lange tijd aan), zie ik minder dan een tiende van een kuub voorbij komen in de grafieken.

Als de CV aanslaat voor he douchen verbuikt ie in 1 klap al meer.
Ik houd ook mijn verbruik bij in Home Assistant.
Kan dit wel onderschrijven. Koken is goed voor hooguit 20~30 kuub op jaarbasis.

Met douchen heb ik altijd heftige pieken.
Overzichtje van gister:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XZUVAp3xHSauAhBFsZ4AyywsN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2rM5ozJ7lSbxSRgyXSj466s.png?f=fotoalbum_large

Ik douche 'sochtends, mijn vriendin 'savonds.
Dat piekje rond 8 PM is koken.

Ik douche normaliter wel korter dan mijn vriendin overigens maar 1x per week douche ik langer omdat ik dan mijn hoofd en baardhaar bijwerk en uitvoerig was wat toevallig gister was.

Dit is trouwens met een nieuwe ketel die net aan anderhalf jaar oud zal zijn nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 30-08-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
Polderviking schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Overzichtje van gister:

[Afbeelding]

Ik douche normaliter wel korter dan mijn vriendin overigens maar 1x per week douche ik langer omdat ik dan mijn hoofd en baardhaar bijwerk en uitvoerig was wat toevallig gister was.
beetje offtopic maar welk kabeltje gebruik jij om je meter uit te lezen?(mag ook in pb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

_Apache_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Hier zijn pelletkachels veel beter in, in combinatie met een buffervat (zoals met een zonneboiler). Maar ook de zak pellets is de laatste maanden gerust verdubbelt, als het niet meer is.

Maarja, als je weinig ruimte hebt tussen je besteedbaar inkomen, en je schiet van 150/maand voorstel van 700+ landt de paniek toch wel..
Ja die prijzen hebben inmiddels ook de 'vraag' gekregen (pelletkachels zelf ook), hij kan nu relatief goedkoop (of veelal gratis) bij diverse bedrijven uit de buurt de non-euro/trash pallets afhalen, maar hij woont in een bovenflat met 3 kanten ramen waar bijna niet tegenop te stoken is. Hij is nu wel bezig met van dat raamfolie, maar of dat nu echt effect heeft..
(trouwens wel grappig spul, waar ik dacht dat het gewoon plastic folie was, moet je dat ook met een fohn verwarmen als soort van heatshrink plastic dat het netjes rechttrekt).
PP_Sound schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Bij tussenhandelaren en speculanten blijft er veel aan de strijkstok hangen. Net zoals bij elk product waar schaarste heerst.
Marktwerking noemen we dat, je zou het ook een uitwas van het vrije markt denken kunnen noemen.
Zover ik kan vinden zit het gros ook nog eens in buitenlandse handen, dus denk dat overheid daar niet direct bizar veel tegen kan doen.

(wel bizar dat volgens CBS er nagenoeg geen afname is van gasverbruik in de laatste 10 jaar, ergens tegenstrijdig zou je denken).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Overzichtje van gister:

[Afbeelding]

Dit is trouwens met een nieuwe ketel die net aan anderhalf jaar oud zal zijn nu.
Koken ligt er echt aan wat je doet.
Een weekend keukensessie bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/813zGgaXqIJn6zEBZ-ybtGCXuHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOhco4m3dT40omOdaKo1l5FM.png?f=fotoalbum_large

Het dubbele, 60 m3 per jaar, red ik niet en dan staat er zelfs al spul op inductie.
Maar inderdaad, douchen kan een veelvoud daarvan zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ondertussen schijnt gisteren de gasprijs flink onderuit te zijn gegaan:

https://www.metronieuws.n...022/08/gasprijzen-omlaag/

Weet iemand waar je dit actueel kunt bekijken, want ik vind vooral gedateerde websites lijk het wel.

Het lijkt mij namelijk ook niet onaannemelijk dat energiebedrijven in Nederland nog even flink de prijs hoog blijven houden, terwijl ze het gas veel goedkoper kunnen inkopen. Maar dan moet je dus ook inzicht hebben in de groothandelsprijzen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Real schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:59:
Weet iemand waar je dit actueel kunt bekijken, want ik vind vooral gedateerde websites lijk het wel.
Op bijv. Tradingview.com, TTF1 symbol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Real schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:59:
Ondertussen schijnt gisteren de gasprijs flink onderuit te zijn gegaan:

https://www.metronieuws.n...022/08/gasprijzen-omlaag/

Het lijkt mij namelijk ook niet onaannemelijk dat energiebedrijven in Nederland nog even flink de prijs hoog blijven houden, terwijl ze het gas veel goedkoper kunnen inkopen. Maar dan moet je dus ook inzicht hebben in de groothandelsprijzen.
De meeste ttf future grafieken zijn niet zo overzichtelijk idd.
https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:11:
[...]
De meeste ttf future grafieken zijn niet zo overzichtelijk idd.
Maar deze wel. Bedankt! En daaruit blijkt inderdaad dat de prijs (voorlopig althans) inzakt.

Voorlopig maar even in de gaten houden en kijken wat de aanbieders gaan doen. Want zoals gezegd zal ik niet
verbaasd zijn als ze de prijs aan consumenten straks hoog houden en gigantische winsten pakken.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
[...]

Overzichtje van gister:

[Afbeelding]

Dat is nog wel aardig wat gas voor een douchebeurt, misschien is een niebla nog een idee? Maar 5 liter per minuut, ik heb hem deze week gekocht ( 70 euro) en ik vind hem erg fijn. Ik had hiervoor een douchekop van zo`n 7 liter per minuut maar deze is echt veel prettiger. Scheelt toch weer een kwart gebruik.
We douchen nu voor 0.07 M3 ongeveer.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij zaten met warm water en koken op circa 30m3 gas per maand, nu met alleen koken op 3 m3 gas per maand.

Dus dat was 27 kuub voor alleen warm water.
Nu was daar wel wat te winnen door wat zuiniger te zijn.

Maar die 3 kuub voor koken zie ik niet minder worden, ja als we over gaan op inductie eind dit jaar dan is dat weg.

Maar we zijn een gezin van 4 en elke dag aardappelen groente en een stukje vlees.
Dus geen bizarre maaltijden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 26 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.