Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:30:
[...]
Ik heb het nog niet gezien (te lang in de kroeg gebleven), maar ze vonden Wieffer 2 weken geleden nog beter dan De Roon.
Verder denk ik dat de selecties allemaal vrij dichtbij elkaar zitten, die van Feyenoord is alleen wat minder breed. Bij FEY klopt alles gewoon op dit moment. Het is echt een team/eenheid en dat is toch op conto Slot. Wat dat betreft is Heitinga natuurlijk nog een groentje. Als je zo'n Bassey ziet spelen, waarom wissel je die niet.
Van der Vaart wil Wieffer graag wegzetten als een type de Roon (stofzuiger), maar Wieffer kan daarnaast ook gewoon goed voetballen. => Voetballend is hij echt wel verder dan de Roon, kan hij meer brengen, in het verdedigende werk is de Roon nog sterker, maar die heeft dan ook veel meer ervaring daarmee.
Als vervanging van de Roon lijkt Wieffer mij een type de Roon+ (er vanuit gaande dat Wieffer nog even zijn groei doorzet in figuurlijke zin, want lang is hij al wel

), in die zin dat wanneer hij nog beter balen (zonder kleine overtredingen) kan afpakken als stofzuiger dat je er dan eentje hebt die ook voetballend zijn steentje echt bijdraagt.
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik ben ergens wel fan van de Roon (ook gewoon zoals hij als persoon is) en zijn manier van spelen, zo ongelofelijk nuttig, maar soms zou je willen dat hij ook voetballend goed mee komt en sneller 'naar voren' denkt zeg maar. Dan kom je bij een balverovering sneller in de situatie dat dat een (snelle) tegenaanval oplevert.
Gegenpressing (tegenpressing -> Hoog druk zetten) zoals dat zo mooi heet. Waarbij de gedachte is dat als je hoog op het veld de bal verovert en ook vooruit weet te spelen, dat de tegenstander zijn verdediging dan nog niet op orde heeft.
In de opbouw is het nu eenmaal zo dat verdedigers vaak breed (buitenkant) staan en ook de centrale verdediging uit elkaar staat. Verdedigend moeten ze juist geknepen (aan de binnenkant van de aanvaller, dwz in de lijn tussen aanvaller / goal) staan. Verover je de bal in de opbouw van de tegenstander, dan staat het verdedigend nog niet. Des te sneller je dan naar voren kan voetballen, des te minder tijd je de tegenstander geeft de verdediging weer op orde te krijgen.