Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:45
Met een airco zou ik niet gaan verwarmen wanneer je huis slecht geïsoleerd is, gaat tochten als de malle en daardoor comfort verlagend.

Je krijgt het wel op temperatuur maar wordt erg onprettig doordat die flink moet blazen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TheGhostInc schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:44:
[...]
Bij een warmtepomp van 20.000 euro....
De warmtepomp zelf is hooguit €5k, de rest gaat op aan randzaken (buffervat, 32mm buis+appendages, opstelplek, boilervat, driewegklep, marge, arbeid).

Daarom is zelfdoen zo interessant: dan laat je gewoon de onnodige spullen weg. Het is niet moeilijker dan een wasmachine installeren.

Mijn warmtepomp geheel vervangen kost met de huidige subsidie €1300.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:59:
Met een airco zou ik niet gaan verwarmen wanneer je huis slecht geïsoleerd is, gaat tochten als de malle en daardoor comfort verlagend.

Je krijgt het wel op temperatuur maar wordt erg onprettig doordat die flink moet blazen.
Mijn huis is niet slecht geïsoleerd, heb alles voor elkaar, alleen geen muurisolatie en geen HR++ glas.

Het is hier altijd aangenaam warm door de vloerwarming. Het idee om bij te verwarmen met de airco zodat je minder gas verbruikt. Alleen de vraag is of dat gaat werken omdat de vloer verwarmd wordt met warm water. Die opwarming zal misschien afnemen doordat de lucht in de woonkamer door de airco wordt verwarmd. Wellicht geen goed idee dus.

Een Hybride WP gaat sowieso werken naast de CV, maar die dingen zijn ook vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Dat is een flinke subsidie.

7500m3 gas, is dat je huidige verbruik?
Yep, heb 3 cv ketels en 450m2 te verwarmen oppervlak.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mr_evil08 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:59:

Om de verwarming sochtends een beetje te helpen na een koude nacht kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Mijn huis is niet slecht geïsoleerd, heb alles voor elkaar, alleen geen muurisolatie en geen HR++ glas.

Het is hier altijd aangenaam warm door de vloerwarming. Het idee om bij te verwarmen met de airco zodat je minder gas verbruikt. Alleen de vraag is of dat gaat werken omdat de vloer verwarmd wordt met warm water. Die opwarming zal misschien afnemen doordat de lucht in de woonkamer door de airco wordt verwarmd. Wellicht geen goed idee dus.

Een Hybride WP gaat sowieso werken naast de CV, maar die dingen zijn ook vrij prijzig.
Ik heb hetzelfde principe, werkt wel mits je CV thermostaat ook modulerend is.
Echter ik heb droogbouw vloerverwarming, dat reageert veel sneller dan "nat"bouw.

Als je maar zorgt dat 1 van beide systemen niet als een idioot gaat verwarmen want daar kan de thermostaat niet op reageren.

Ik knijp het vermogen een beetje van beide systemen en dan gaat het prima.

Probleem is, jij bent nu vloerverwarming volledig gewend en dat zal dan kouder worden met airco erbij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Als je de CV nog 1 winter laat hangen, waarom dan niet gewoon nu al beginnen met de radiatoren te vervangen met een hogere afgifte en bij de vloerverwarming de platenwisselaar te vergroten qua capaciteit en dan zou die ook op lage temperatuur moeten kunnen werken. Dan kun je van de winter testen tot hoe laag je kan kan gaan 30/35/40/45/50/55.

Bij het testen moet je dan wel zowel de radiatoren en de vloerverwarming tegelijk aan hebben, en je kan ook test als je boven ook gaat stoken of het dan lukt of je de woning op temperatuur kan houden.

Dan weet je zeker of je een HT of een LT warmtepomp nodig hebt en kun je die laten installeren, en dan kun je over een paar jaar de vloerverwarming opnieuw laten aanleggen omdat die dan ook op zijn einde van de latijn is (lekt) omdat die dan ook alweer 37/45 jaar oud is.

Ik en veel andere hier in het topic durven er een kratje bier op te zetten dat je bij een LT warmtepomp uitkomt.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anarrima
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:41
aegis schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:32:
Als je de CV nog 1 winter laat hangen, waarom dan niet gewoon nu al beginnen met de radiatoren te vervangen met een hogere afgifte en bij de vloerverwarming de platenwisselaar te vergroten qua capaciteit en dan zou die ook op lage temperatuur moeten kunnen werken. Dan kun je van de winter testen tot hoe laag je kan kan gaan 30/35/40/45/50/55.

Bij het testen moet je dan wel zowel de radiatoren en de vloerverwarming tegelijk aan hebben, en je kan ook test als je boven ook gaat stoken of het dan lukt of je de woning op temperatuur kan houden.

Dan weet je zeker of je een HT of een LT warmtepomp nodig hebt en kun je die laten installeren, en dan kun je over een paar jaar de vloerverwarming opnieuw laten aanleggen omdat die dan ook op zijn einde van de latijn is (lekt) omdat die dan ook alweer 37/45 jaar oud is.

Ik en veel andere hier in het topic durven er een kratje bier op te zetten dat je bij een LT warmtepomp uitkomt.
Als het niet werkt heeft hij voor een heel jaar bier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Probleem is, jij bent nu vloerverwarming volledig gewend en dat zal dan kouder worden met airco erbij verwarmen.
Precies daar ben ik ook bang voor. Daarom deze winter maar een olieradiator in de woonkamer neerzetten om bij te verwarmen. Lage investering, eens kijken wat dit doet. Een vriend van me heeft dat ook en scheelt gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mr_evil08 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Twee groepen op 50m2, als bijverwarming... Met een wellicht onderbemeten warmtewisselaar... Laten we niet overdrijven. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
aegis schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:32:

Met dat idee speel ik nu ook een beetje. Alleen al deze info van de afgelopen paar dagen (waarvoor dank) moet ik even laten bezinken. Ik ga nooit als een gek direct aan de slag om dingen uit te voeren die ik lees. Wil dat eerst goed overdenken en nog eens bespreken met wat mensen.

Die radiatoren kan ik zo via MP wel scoren. Die dingen laten installeren in de zomer moet geen probleem zijn omdat installatie bedrijven dan doorgaans iets meer tijd hebben dan in de winter als overal ketels stuk gaan door de kou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Met dat idee speel ik nu ook een beetje. Alleen al deze info van de afgelopen paar dagen (waarvoor dank) moet ik even laten bezinken. Ik ga nooit als een gek direct aan de slag om dingen uit te voeren die ik lees. Wil dat eerst goed overdenken en nog eens bespreken met wat mensen.

Die radiatoren kan ik zo via MP wel scoren. Die dingen laten installeren in de zomer moet geen probleem zijn omdat installatie bedrijven dan doorgaans iets meer tijd hebben dan in de winter als overal ketels stuk gaan door de kou :)
Velen hebben er maanden, zo niet jaren over gedaan om ergens toe te komen. Helemaal prima toch!
Voor mij zelfs deel van de lol!
Die tijd die velen van ons erin steken, zal een installateur er nooit in steken. Zeker niet zolang hij het druk zat heeft.

Radiatoren vervangen is juist een leuk klusje om zelf ff op te pakken in de zomer. Denk dat je de uurtarieven momenteel ook niet moet onderschatten.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MikeyMan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Velen hebben er maanden, zo niet jaren over gedaan om ergens toe te komen. Helemaal prima toch!
Voor mij zelfs deel van de lol!

Radiatoren vervangen is juist een leuk klusje om zelf ff op te pakken in de zomer. Denk dat je de uurtarieven momenteel ook niet moet onderschatten.
Ik kan wel wat klussen uitvoeren thuis zoals schilderen en dingen slopen, maar leidingwerk begin ik niet aan. Zal vast simpel zijn maar ik ga niet lopen klussen met zulke belangrijke voorzieningen. Ken wel mensen die dat voor me kunnen doen voor niet al te hoge prijzen. Het moet gewoon goed voor elkaar zijn, dat hoeft niet voor een dubbeltje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Ik zou ook de dingen die hier in dit topic aangedragen zijn vragen aan jou monteurs/verkopers/experts en vragen wat zij hierover denken.

Dus afgifte vergroten door grotere radiatoren en waterzijdig inregelen van de radiatoren om ze zo efficiënt mogelijk te krijgen en een andere platenwisselaar op de vloerverwarming zodat die ook met lage aanvoer temperatuur overweg kan. Of je dan wel uit zo komen met LT warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Anarrima schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:55:
[...]

https://www.edelstahl-wae...aermetauscher_shop_de.htm

@dunklefaser heeft er misschien meer verstand van.

[...]

Hoe kom je daar nou bij, de warmtepomp is al zo oud als de weg naar Kralingen daar is al langdurige ervaring mee opgedaan. Dat een of andere bedrijf de boot toendertijd had gemist en nu nog wilt instappen is dan inderdaad een risico.
Dankje, ben wel benieuwd welke van die wisselaars aan te raden is in mijn geval.

Dat die warmtepompen al 40 jaar bestaan weet ik wel. Maar in Nederland hebben niet zoveel mensen zo'n ding laten installeren toch de afgelopen 40 jaar? als ik google op ervaringscijfers van onderhoudskosten kom ik niet heel ver. In Nederland zijn er nu bij 1 miljoen geplaatst, maar de bulk daarvan zijn airco's of hybride lees ik. https://www.nu.nl/wonen/6...n%20met%20bijna%20166.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
aegis schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:49:
Ik zou ook de dingen die hier in dit topic aangedragen zijn vragen aan jou monteurs/verkopers/experts en vragen wat zij hierover denken.

Dus afgifte vergroten door grotere radiatoren en waterzijdig inregelen van de radiatoren om ze zo efficiënt mogelijk te krijgen en een andere platenwisselaar op de vloerverwarming zodat die ook met lage aanvoer temperatuur overweg kan. Of je dan wel uit zo komen met LT warmtepomp.
Ja ik krijg morgen een derde bedrijf op bezoek. Heb al een lijst met vragen voor hem :)

De andere twee die eerder geweest zijn laat ik nog wel een keer terug komen en stel dezelfde vragen.

Waterzijdig inregelen van de radiatoren heeft met een vloerverwarming geen zin heb ik eerder gehoord en gelezen omdat de woonkamer voor het grootste deel door de vloer wordt opgewarmd.

Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door K.123 op 07-06-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
over wat @Anarrima zegt over levensduur, heb je bij jou koelkast/vriezer ook een onderhoudscontract? daarnaast zijn warmtepompen niet extreem veel anders als airco's en volgens mij bestaan die dingen ook redelijk lang, en veel bedrijven die airco's maken maken ook L/W warmtepompen dus qua levensduur zou ik me niet heel veel zorgen maken.

En waterzijdig inregelen heeft altijd zin want het betekent alleen dat de afgifte van de warmte van het water geoptimaliseerd wordt waardoor het zo min mogelijk energie nodig heeft om het huis te verwarmen. of dat nou bij vloerverwarming, radiatoren of een combi van vloerverwarming en radiatoren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Precies daar ben ik ook bang voor. Daarom deze winter maar een olieradiator in de woonkamer neerzetten om bij te verwarmen. Lage investering, eens kijken wat dit doet. Een vriend van me heeft dat ook en scheelt gasverbruik.
Een ventilatorkachel komt beter bij de realiteit van een airco verwarming, deze ventilator kachel hoger zetten en naar beneden laten blazen.

Een olieradiator doet nog steeds veel met straling.
Bedenk wel dat dit altijd duurder is dan op gas verwarmen en kan alleen interessant zijn wanneer je zonnepanelen hebt ivm saldering maar zoveel bespaar je er niet op gezien je overtollige stroom ook vergoed krijgt bij terug leveren, een warmtepomp haalt 4 tot 5x lager verbruik.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Over waterzijdig inregelen kunnen we ook nog wel even boompje opzetten. In het geval een CV ketel willen we graag een grote delta T, maar een warmte pomp wil graag een kleine. Op welke waarde ga je het systeem inregelen? In een hybride systeem is dat helemaal de vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@ds23man dat is toch vrij simpel nu is er een CV ketel dus als er waterzijdig ingeregeld word moet dat voor de CV-ketel. Als het waterzijdig inregelen pas gebeurt als er een warmtepomp is dan moet die voor de warmtepomp ingeregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ds23man in beide gevallen wil je dat er volgens de juiste proporties warmte wordt geleverd. Het verschil is dus vooral de pompsnelheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

aegis schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:36:
@ds23man dat is toch vrij simpel nu is er een CV ketel dus als er waterzijdig ingeregeld word moet dat voor de CV-ketel. Als het waterzijdig inregelen pas gebeurt als er een warmtepomp is dan moet die voor de warmtepomp ingeregeld worden.
Ja, maar wat doe je in een hybride opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Onder de 50 graden retour doet het er voor de ketel niet veel toe, en voor de WP wel. Dus inregelen voor de WP en zorgen dat je zo lang mogelijk onder de 50 graden zit, door de afgifte te optimaliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
neem aan dat bij hybride de aanvoertemperatuur nog steeds gelijk blijft alleen de verwarmingsbron veranderd. hybride is vaak een combi van L/W en HR CV ketel maar ga ervanuit dat zowel de het L/W gedeelte als HR ketel gedeelte dezelfde aanvoer temp hebben dus als die op de L/W draait is de max aanvoer 45C en als die dan switch naar HR ketel is het ook 45C, niet dat ineens 55/60/65 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt.

[ Voor 116% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
dunklefaser schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:18:
@busscherski Als je een platenwarmtewisselaar wil dimensioneren en/of de deltaT tussen primaire en secundaire kant wil "minimaliseren": https://www.econo.nl/berekening-warmtewisselaar-oppervlakte YMMV

Ik zou in het voorbeeld van de TS een plaatwisselaar met minimaal 3 keer het huidige oppervlak kiezen,
dus 30 platen i.p.v. 10, dit is ook zinvol - lagere weerstand! omdat, zonder bijmenging, de hele volumestroom door de warmtewisselaar moet.
@dunklefaser ik heb even opgezocht welke wisselaar er nu in zit. Dat is deze

Swep E5ASx18 (dus 18 platen) met 14KW

Dat zijn er dus geen 10 zoals je veronderstelde. Ik zou dus misschien afkunnen met een wisselaar van 28Kw met 36 platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@K.123 Ik kan dit niet uit de mouw schudden, helaas.
Ik zou zeggen pak de genoemde calculator (zie mijn eerdere post hier) en begin zelf een beetje te spelen met de parameters. - Hopelijk krijg je dan een gevoel voor wat mogelijk is en wat je nodig hebt.
Ik doe het ook niet anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:08
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Je kunt nooit een berekening maken tussen dubbelglas en HR++ zonder de bestaande staat van de kozijnen mee te nemen. In een huis uit 1934 waar nog originele kozijnen zitten krijg je nooit HR++ of triple geplaatst. Dan kun je alle kozijnen ook gaan vervangen en daar krijg je dan alleen subsidie op als dit speciaal kunststof is, als je alles op een rij zet rekent het gewoon niet uit. Even afgezien van dat het er gewoon niet uitziet bij een oud pand.
Vacuumglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Monumentenglas uit 2014. Vacuumglas werd pas in 2018 door AGC en Panasonic aangekondigd. Is vergelijkbaar met triple glass en dus niet tussen enkel glas en HR++ in, zoals in dit oude artikel.

"FINEO heeft een U-waarde van 0,7 W/m2K. Dat is hetzelfde als een gemiddelde triple glasconstructie." Volgens Fabrikant: https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/. Volledige spec sheet heb ik nog niet. Er zijn verschillende diktes. 9 mm en 11 mm staan mij bij.

ISDE 2022: P2 https://www.rvo.nl/files/...entsglas%2014-03-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
dunklefaser schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:12:
@K.123 Ik kan dit niet uit de mouw schudden, helaas.
Ik zou zeggen pak de genoemde calculator (zie mijn eerdere post hier) en begin zelf een beetje te spelen met de parameters. - Hopelijk krijg je dan een gevoel voor wat mogelijk is en wat je nodig hebt.
Ik doe het ook niet anders.
Dankje, heb het geprobeerd maar ik vind het te te complex. Heb even grof gerekend met dit:

1 Swep RVS platenwisselaar 20-25 KW E5THx30 (dubbele capaciteit tov nu) > 300 euro

Heb de leverancier van de vloerverwarmingsunit ook even gemaild.

YAGA
https://www.radiatorendis...zY02ntuOzOhBoCMQ0QAvD_BwE

Radiator 1: 350 x 2800 x 10 = 550 euro

Radiator 2: 500 x 1100 x 10 = 255 euro

Radiator 3: 350 x 1200 x 10 = 258 euro

Installeren: circa 500 euro
Innstallatiemateriaal circa : 500 euro

totaal: circa 2300 tot 2500 euro

[ Voor 4% gewijzigd door K.123 op 07-06-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Dankje, heb het geprobeerd maar ik vind het te te complex. Heb even grof gerekend met dit:

1 Swep RVS platenwisselaar 20-25 KW E5THx30 (dubbele capaciteit tov nu) > 300 euro

Heb de leverancier van de vloerverwarmingsunit ook even gemaild.

YAGA
https://www.radiatorendis...zY02ntuOzOhBoCMQ0QAvD_BwE

Radiator 1: 350 x 2800 x 10 = 550 euro

Radiator 2: 500 x 1100 x 10 = 255

Radiator 3: 350 x 1200 x 10 = 258

Installeren: circa 500
Innstallatiemateriaal circa : 500

totaal: circa 2300 tot 2500 euro.
Nogmaals, hou marktplaats in de gaten. Dan ben je voor een fractie klaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
MikeyMan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:46:
[...]

Nogmaals, hou marktplaats in de gaten. Dan ben je voor een fractie klaar ;)
Het probleem zit hem in de maten. De radiator van 110 x 50 x 6 kan ik daar wel vinden.

Die andere twee zijn heel laag en lang (30 x 130 en 30 x 280), dus heel specifiek (maatwerk)

Uiteraard ga ik dat proberen te vinden, maar ik schat de kans laag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:42:
De Vaillant is een propaanpomp, doet nog een cop rond de 3 bij A7/W55. Vergeet niet dat volgend jaar het financiele omslagpunt op een cop van 1,8 komt te liggen door de wijzigingen van energiebelastingen.

En deze pomp heeft geen stroomvretende verwarmingselement nodig om je boiler legionellavrij te houden.

https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf
Ja dat was zo verneukeratief in verhaal van verkoper op jaarmarkt een paar jaar geleden. Propaan WP, in mijn achterhoofd had ik dat het een nibe was, maar het was een Alpha Innotec. Hoge temperatuur, maar waar hoge temperatuur telt, SWW, werd volledig op weerstandselement = cop1 gedaan. Tja, baggervehaal voor dure WP.

Traditionele HT WP zijn cascade machines, met lage en hoge trap, veelal met 134a in laatste trap. Hitachi heeft/had die.

Co2 WP is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Proton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:08:
[...]

De warmtepomp zelf is hooguit €5k, de rest gaat op aan randzaken (buffervat, 32mm buis+appendages, opstelplek, boilervat, driewegklep, marge, arbeid).

Daarom is zelfdoen zo interessant: dan laat je gewoon de onnodige spullen weg. Het is niet moeilijker dan een wasmachine installeren.

Mijn warmtepomp geheel vervangen kost met de huidige subsidie €1300.
Je krijgt toch geen subsidie meer zonder leverancier/installateursverklaring? Voor en na foto's zijn niet meer voldoende, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vaillant heeft een schappelijk geprijsde inbedrijfstelservice die voldoende is voor de subsidie.
Het gaat de RVO er immers vooral om dat een onafhankelijk iemand gezien heeft dat de boel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

donaldk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:34:
[...]

Monumentenglas uit 2014. Vacuumglas werd pas in 2018 door AGC en Panasonic aangekondigd. Is vergelijkbaar met triple glass en dus niet tussen enkel glas en HR++ in, zoals in dit oude artikel.

"FINEO heeft een U-waarde van 0,7 W/m2K. Dat is hetzelfde als een gemiddelde triple glasconstructie." Volgens Fabrikant: https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/. Volledige spec sheet heb ik nog niet. Er zijn verschillende diktes. 9 mm en 11 mm staan mij bij.

ISDE 2022: P2 https://www.rvo.nl/files/...entsglas%2014-03-2022.pdf
Mooi zo'n lijstje, maar wat kost dat per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

donaldk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Ja dat was zo verneukeratief in verhaal van verkoper op jaarmarkt een paar jaar geleden. Propaan WP, in mijn achterhoofd had ik dat het een nibe was, maar het was een Alpha Innotec. Hoge temperatuur, maar waar hoge temperatuur telt, SWW, werd volledig op weerstandselement = cop1 gedaan. Tja, baggervehaal voor dure WP.

Traditionele HT WP zijn cascade machines, met lage en hoge trap, veelal met 134a in laatste trap. Hitachi heeft/had die.

Co2 WP is mooi.
Wat bedoel je nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ds23man schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Mooi zo'n lijstje, maar wat kost dat per m2?
Maar wel minimaal 2x zo duur als normaal HR+++ glas:

https://040energie.nl/ene...-vacuumglas-hr-vervangen/

Laten we vergelijking van HR++ maar even achterwege....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Misschien moet TS toch nog eens naar het dubbel glas kijken? Lijkt me redelijk laaghangend fruit. En dubbel glas uit het jaar kruik vervangen door HR++ kan één op één, daar zijn geen aanpassingen aan de kozijnen voor nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
ericplan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:42:
Misschien moet TS toch nog eens naar het dubbel glas kijken? Lijkt me redelijk laaghangend fruit. En dubbel glas uit het jaar kruik vervangen door HR++ kan één op één, daar zijn geen aanpassingen aan de kozijnen voor nodig.
De vraagsteller wil in eerste instantie geen trias energetica toepassen in zijn woning dat is het hele eieren eten.

Dus we helpen hem om het huidige systeem zo ver mogelijk te optimaliseren om toch op lage temperatuur te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ericplan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:42:
Denk je dat het zin heeft om mijn dubbelglas te laten vervangen door HR++ glas zonder dat ik de spouwmuren vol laat spuiten met Isolatiemateriaal?

De kosten voor het vervangen zijn ongeveer 3000 euro. Als ik dat afzet tegen een besparing van 150 tot 200 euro per jaar aan stookkosten is de TVT vrij lang.

Hier zie ik een besparing op gas van 120 m3 per jaar als je van dubbel glas naar HR++ glas gaat:

https://www.consumentenbond.nl/isolatie/isolatieglas

Dat vind ik de moeite van de investering en alle gedoe wat je ermee hebt (alles opnieuw schilderen) niet echt waard.

[ Voor 18% gewijzigd door K.123 op 07-06-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@K.123 Uit welk jaar is je HR-glas? Staat meestal wel in de spouw van het glas.
Die besparing is natuurlijk relatief. Wij hebben hier het dubbel glas uit 1989 vervangen en merken het vooral in comfort. Veel minder trek langs het raam. Minder koudeval. Maar dat hangt dus erg van de hoeveelheid glas af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ericplan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:53:
@K.123 Uit welk jaar is je HR-glas? Staat meestal wel in de spouw van het glas.
Die besparing is natuurlijk relatief. Wij hebben hier het dubbel glas uit 1989 vervangen en merken het vooral in comfort. Veel minder trek langs het raam. Minder koudeval. Maar dat hangt dus erg van de hoeveelheid glas af.
Denk de jaren 80, toen is het huis hier verbouwd. Er staat niets in het glas, dat heeft de energiecoach laatst al bekeken en ik kan zelf ook niets vinden.

Een vriend van me heeft een warmteapparaat. Zal in de winter eens met hem kijken hier thuis waar de koude plekken zichtbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:58:
[...]
Denk de jaren 80, toen is het huis hier verbouwd. Er staat niets in het glas, dat heeft de energiecoach laatst al bekeken en ik kan zelf ook niets vinden.

Een vriend van me heeft een warmteapparaat. Zal in de winter eens met hem kijken hier thuis waar de koude plekken zichtbaar zijn :)
Als het uit de jaren 80 is, dan is het gewoon dubbelglas, zeker geen HR.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ericplan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Als het uit de jaren 80 is, dan is het gewoon dubbelglas, zeker geen HR.
Ja klopt, dubbelglas, geen HR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:41:
Enkele testen eind maart met een aanvoer temp van de CV op 45 hebben het inzicht gegeven dat de benedenverdieping bij een buitentemp van circa 0 graden niet op 19 graden blijft maar zakt naar 18. Alleen een LT WP gaat dus sowieso niet functioneren als ik niets doe.
Dit was dan wel met de 3 radiatoren op de benedenverdieping dicht. Dus toen miste je de helft van de afgifte.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
ook nog even voor de duidelijkheid het dikste en beste trippel glas wat er bestaat nu isoleert nog steeds minder goed dan een simpele spouw muur. Dus overal waar glas zit glas-in-lood/enkel/dubbel/hr/hr++/hr+++ heeft minder isolatie dan je muur dus om nou steeds te zeggen beter isolerend glas te installeren heeft geen zin want ik heb geen spouwmuur isolatie slaat nergens op. Het kan best een goede extra stap zijn wat zorgt dat je wel kan verwarmen met lagere aanvoer, hoeveel lager dat kan moeilijk gezegd worden natuurlijk, maar elke extra stap kan helpen.

Als het 3k kost om al het glas te laten vervangen dan heb met de bovenstaand radiatoren aanpassen nog net geen 6k uitgeven hou je nog 14k over voor een warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Excuus, ik bedoel een olieradiator, die gaat dus gewoon op stroom.
Een olieradiator of elke andere elektrische kachel heeft 8 a 9 kWh nodig voor elke m3 gas die die vervangt. Als die dus 1 m3 gas van 1.50 euro bespaart heb je daar dus bijvoorbeeld 8 kWh van 0.30 euro / kWh voor nodig. Dan ga je van 1.50 euro naar 2.40 euro. Dat is op zich dus juist duurder dan gas stoken.
Als je de woning net zo gelijkmatig warm wilt stoken als nu is een elektrische kachel sowieso veel duurder.

Nu zet je collega waarschijnlijk de oliekachel dicht bij zich neer waardoor de rest van de woning kouder kan blijven, dat zal de meerkosten beperken. Wellicht is het budgetneutraal op die manier. Maar in ruil daarvoor is de woning grotendeels kouder dan nu.

Daarnaast is 8 kWh in de winter verbruiken mileuonvriendelijker dan 1 m3 gas verbruiken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Dit is setje 1: (130 x 30 x 6)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is setje 2 (110 x 30 x 6)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En setje 3 (280 x 30 x 6)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt 2 radiatoren die lijken op extra platte T22. Ik zal ze als T21 benaderen. En een T20.

Je had het over 2000 m3 gas verbruik. Laat hiervan 1800 m3 voor verwarming zijn. En vrijwel alles in de vloerverwarming en de 3 radiatoren gaan, zeg maar het equivalent van 1600 m3 gas per jaar.

Benodigde afgifte beneden: (1600 m3 gas * 8.8 kWh / m3) / 1650 vollasturen = 8.5 kW. Je hebt al getest dat de vloer met de huidige setup al voldoet tot aan het vriespunt en een aanvoer van 45 graden. Dus de vloer doet de helft van die 8.5 kW thermisch al. (bij +4 graden buitentemperatuur heb je de helft van het warmteverlies wat je bij -10 graden hebt)
Dan moeten de radiatoren nog 4.25 kW afgeven.

Bij 45 graden aanvoer en 40 graden retour
Setje 1: (130 x 30 x 6), beschouw ik als T21 => 348 W
Setje 2 (110 x 30 x 6), T20 => 233 W
setje 3 (280 x 30 x 6), beschous ik als T21 => 748 W

Dus in theorie halen die 3 radiatoren bij een aanvoertemperatuur van 45 graden samen een afgifte van 348 W + 233 W + 748 W = 1329 W

Bron: afgiftecalculator Stelrad Novello ECO en Hygiene ECO.
https://www.stelrad.eu/stelrad_eng/overzicht-3/

Ook ik vind je huidige afgiftesysteem dus nog een beetje mager. Als je een T21 (of platte T22 zoals jij hebt) vervangt door een T33 zal de afgifte ongeveer een factor 1.8 stijgen. En een 110x30 T33 ipv T20 zal bij aanvoer 45 graden zo`n 513 W afgeven.

Als de platenwisselaar dan wat groter wordt en even goed gekeken wordt of de huidige verdeler beter kan dan ben je er wel met een LT warmtepomp. Of misschien kan de wisselaar wel zo blijven maar moet de verdeler niet meer mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
dunklefaser schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:31:
@busscherski @MikeyMan Als de vloerverwarmingsslangen niet diffusiedicht zijn krijg je door de steeds weer aangevulde zuurstof in het cv-water natuurlijk voortdurend roestvorming (o.a. magnetiet).
Ik weet niet of de vuilafscheiders (met magneet) op zo'n situatie berekent zijn.
@koevlaas2 Wat is jouw mening hierin?
Ik heb voor een klant een platenwisselaar geregeld met ongeveer 0,96m2 oppervlakte en aansluitingen 1", de vloerverwarming daar is wel wat meer dan 2 groepjes maar ik wil graag dat de ta van max. 30c er ook 1 op 1 ingaat.
Wat ik bij @K.123 zie is het allemaal erg klein en heeft weinig overdracht op lagere temperaturen.

Deze: https://www.ebay.com/itm/121362942603

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 08-06-2022 01:12 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Je hebt 2 radiatoren die lijken op extra platte T22. Ik zal ze als T21 benaderen. En een T20.

Je had het over 2000 m3 gas verbruik. Laat hiervan 1800 m3 voor verwarming zijn. En vrijwel alles in de vloerverwarming en de 3 radiatoren gaan, zeg maar het equivalent van 1600 m3 gas per jaar.

Benodigde afgifte beneden: (1600 m3 gas * 8.8 kWh / m3) / 1650 vollasturen = 8.5 kW. Je hebt al getest dat de vloer met de huidige setup al voldoet tot aan het vriespunt en een aanvoer van 45 graden. Dus de vloer doet de helft van die 8.5 kW thermisch al. (bij +4 graden buitentemperatuur heb je de helft van het warmteverlies wat je bij -10 graden hebt)
Dan moeten de radiatoren nog 4.25 kW afgeven.

Bij 45 graden aanvoer en 40 graden retour

Dus in theorie halen die 3 radiatoren bij een aanvoertemperatuur van 45 graden samen een afgifte van 348 W + 233 W + 748 W = 1329 W

Bron: afgiftecalculator Stelrad Novello ECO en Hygiene ECO.
https://www.stelrad.eu/stelrad_eng/overzicht-3/

Ook ik vind je huidige afgiftesysteem dus nog een beetje mager. Als je een T21 (of platte T22 zoals jij hebt) vervangt door een T33 zal de afgifte ongeveer een factor 1.8 stijgen. En een 110x30 T33 ipv T20 zal bij aanvoer 45 graden zo`n 513 W afgeven.

Als de platenwisselaar dan wat groter wordt en even goed gekeken wordt of de huidige verdeler beter kan dan ben je er wel met een LT warmtepomp. Of misschien kan de wisselaar wel zo blijven maar moet de verdeler niet meer mengen.
Dank voor de uitgrbeide analyse, wordt gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
koevlaas2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:18:
[...]

Ik heb voor een klant een platenwisselaar geregeld met ongeveer 0,96m2 oppervlakte en aansluitingen 1", de vloerverwarming daar is wel wat meer dan 2 groepjes maar ik wil graag dat de ta van max. 30c er ook 1 op 1 ingaat.
Wat ik bij @K.123 zie is het allemaal erg klein en heeft weinig overdracht op lagere temperaturen.

Deze: https://www.ebay.com/itm/121362942603
Ja die twee groepen kan ik niet veranderen, of de hele vloer moet eruit en dat ben ik niet van plan. De vraag is dus of een grotere wisselaar wel zin heeft als er maar twee groepen beschikbaar zijn in de vloer. Ik heb de leverancier al gemaild en gevraagd wat zij denken over het effect van een grotere wisselaar met een lagere aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Een olieradiator of elke andere elektrische kachel heeft 8 a 9 kWh nodig voor elke m3 gas die die vervangt. Als die dus 1 m3 gas van 1.50 euro bespaart heb je daar dus bijvoorbeeld 8 kWh van 0.30 euro / kWh voor nodig. Dan ga je van 1.50 euro naar 2.40 euro. Dat is op zich dus juist duurder dan gas stoken.
Als je de woning net zo gelijkmatig warm wilt stoken als nu is een elektrische kachel sowieso veel duurder.

Daarnaast is 8 kWh in de winter verbruiken mileuonvriendelijker dan 1 m3 gas verbruiken.
Snap wat je zegt, maar ik krijg zonnepanelen die overproductie hebben. Dus een olieradiator om deze winter bij te verwarmen is "gratis", anders lever ik het terug aan het net voor 7 cent ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
aegis schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:59:
ook nog even voor de duidelijkheid het dikste en beste trippel glas wat er bestaat nu isoleert nog steeds minder goed dan een simpele spouw muur. Dus overal waar glas zit glas-in-lood/enkel/dubbel/hr/hr++/hr+++ heeft minder isolatie dan je muur dus om nou steeds te zeggen beter isolerend glas te installeren heeft geen zin want ik heb geen spouwmuur isolatie slaat nergens op. Het kan best een goede extra stap zijn wat zorgt dat je wel kan verwarmen met lagere aanvoer, hoeveel lager dat kan moeilijk gezegd worden natuurlijk, maar elke extra stap kan helpen.

Als het 3k kost om al het glas te laten vervangen dan heb met de bovenstaand radiatoren aanpassen nog net geen 6k uitgeven hou je nog 14k over voor een warmtepomp
Dankje, heb even de maten gemeten van al het glas in de woonkamer en via een website gekeken wat HR++ glas kost (incl plaatsen):

Raam voorzijde: 270 x 175 = €637,88
Raam achterzijde: 147 x 175 €347,29
zijraam: 95 x 145 = €185,96
zijraam: 95 x 145 = €185,96

Dan zit ik dus aan afgerond 1400 euro bruto. Daar gaat dan nog 10m2 x 35 euro = 350 euro subsidie vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:40:
[...]

Snap wat je zegt, maar ik krijg zonnepanelen die overproductie hebben. Dus een olieradiator om deze winter bij te verwarmen is "gratis", anders lever ik het terug aan het net voor 7 cent ofzo :)
Je bedoelt 70 cent?

Het grote terugleververgoeding topic

En salderen gaat er ooit af, en COP1 moet je eigenlijk nooit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Je bedoelt 70 cent?

Het grote terugleververgoeding topic

En salderen gaat er ooit af, en COP1 moet je eigenlijk nooit willen.
Nee ik betaal nog 23 cent. Maar die panelen gaan 6000KwH opleveren, ik verbruik maar 4500. Dus ik heb circa 1500 overcapaciteit. Dat valt dus niet binnen de saldering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:14:
[...]

Nee ik betaal nog 23 cent. Maar die panelen gaan 6000KwH opleveren, ik verbruik maar 4500. Dus ik heb circa 1500 overcapaciteit. Dat valt dus niet binnen de saldering....
Als je het juiste energiecontract afsluit kan overschot voor meer dan 0.50 euro / kWh gaan. Bekijk die link van @bbbrumbrum maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Als je het juiste energiecontract afsluit kan overschot voor meer dan 0.50 euro / kWh gaan. Bekijk die link van @bbbrumbrum maar.
Dank voor de tip, mijn contract loopt tot eind sept, dan moet ik eens kijken waar ik naar overstap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:03:
[...]

Ja die twee groepen kan ik niet veranderen, of de hele vloer moet eruit en dat ben ik niet van plan. De vraag is dus of een grotere wisselaar wel zin heeft als er maar twee groepen beschikbaar zijn in de vloer. Ik heb de leverancier al gemaild en gevraagd wat zij denken over het effect van een grotere wisselaar met een lagere aanvoertemp.
Als je 60 graden aan de wisselaar aanbied hoe warm gaat het dan je vloer in ?
De leverancier van je vv verdeler hoef je niet te vragen die weten geen drol waarschijnlijk of je krijgt een heel verkeerd antwoord.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:36:
[...]

De leverancier van je vv verdeler hoef je niet te vragen die weten geen drol waarschijnlijk of je krijgt een heel verkeerd antwoord.
Ik denk dat die verdeler ook nog mengt. Als die het water van de wisselaar direct doorgeeft aan de vloer ben je er wellicht.
Enige inefficiëntie hier is nog tot daar aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
koevlaas2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Hij kreeg het met 45 graden aanvoer niet warm en met 60 of 70 graden aanvoer wel. Het hele systeem moet toch z'on 15 graden verlies hebben. Anders zou de vloer veel te warm worden. Kan je met een wisselaar ook een gesloten circuit maken?

( edit ) Laat maar, zit natuurlijk ook een thermostaatknop op en aangezien het een secundair circuit zal je een pomp nodig blijven hebben. Vraag me wel af of zo'n wisselaar niet kruislings aangesloten zou moet worden voor een betere werking.

[ Voor 17% gewijzigd door Anarrima op 08-06-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Anarrima schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Hij kreeg het met 45 graden aanvoer niet warm en met 60 of 70 graden aanvoer wel. Het hele systeem moet toch z'on 15 graden verlies hebben. Anders zou de vloer veel te warm worden. Kan je met een wisselaar ook een gesloten circuit maken?
Met 55 graden lukt het ook. Het circuit van de vloer is nu gesloten, dat heb ik laten doen omdat de leidingen niet diffuus dicht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipaRUpsN0SNTjWt6FMTwIFKlWhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/561AG3TPCvWSxSmMyiTXOfVt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:28:
[...]

Dank voor de tip, mijn contract loopt tot eind sept, dan moet ik eens kijken waar ik naar overstap!
Dat is dus juist niet het idee. Nu de link lezen en nu overstappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Met 55 graden lukt het ook. Het circuit van de vloer is nu gesloten, dat heb ik laten doen omdat de leidingen niet diffuus dicht zijn.

[Afbeelding]
Dat is begrijpelijk, wat is dan de aanvoer en retour temperatuur wat er werkelijk je vloer ingaat met aanvoer van 55 graden vanuit de cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Dat is dus juist niet het idee. Nu de link lezen en nu overstappen. :)
Waarom zou ik nu overstappen met een gasprijs van 1.14 en stroom voor 23 cent tot eind sept?

Die panelen krijg ik ook pas eind sept...

Nu overstappen kost me dan geld en ik loop mij overstap bonus van 250 euro mis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Anarrima schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Dat is begrijpelijk, wat is dan de aanvoer en retour temperatuur wat er werkelijk je vloer ingaat met aanvoer van 55 graden vanuit de cv ketel?
Die data heb ik niet vastgelegd. Zal helaas moeten wachten tot november of december om dat dagelijks te vast te leggen samen met de buitentemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:27:
[...]

[Afbeelding]
Open/gesloten verdeler betekent denk ik iets anders dan jij denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Die data heb ik niet vastgelegd. Zal helaas moeten wachten tot november of december om dat dagelijks te vast te leggen samen met de buitentemp.
Dat was ook zo ja, dat had je nog niet gedaan. In ieder geval het glas vervangen dat is een mooi zomers klusje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MikeyMan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Open/gesloten verdeler betekent denk ik iets anders dan jij denkt ;)
Wat bedoel je daar dan precies mee? Ik ben geen expert :)

Tot vorig jaar was de vloerverwarming rechtstreeks aangesloten op de ketel. Er zat wel een pomp bij de vloerverwarming, maar geen platenwisselaar en ook geen drukvat.

Maar een onderhoudsmonteur van de CV raadde aan om de circuits te scheiden vanwege de niet diffuusdichte leidingen van de vloer met het oog op een mogelijke nieuwe moderne HR-ketel die compacter gebouwd zijn waardoor ze minder goed met vuil/metaal deeltjes om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Denk dat er bedoeld wordt als je cv een aanvoer temp van 55 heeft hoe warm is dan het water in vloerverwarmingsleiding. Dus 55c aanvoer gaat de platenwisselaar in hoe warm is is dan de uitvoer van de platenwisselaar naar de CV en hoe warm is dan de aanvoer/afvoer van de vloerverwarming groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
aegis schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:56:
Denk dat er bedoeld wordt als je cv een aanvoer temp van 55 heeft hoe warm is dan het water in vloerverwarmingsleiding. Dus 55c aanvoer gaat de platenwisselaar in hoe warm is is dan de uitvoer van de platenwisselaar naar de CV en hoe warm is dan de aanvoer/afvoer van de vloerverwarming groep.
Ik snap wat er bedoeld wordt, maar ik heb die data niet afgelezen en dus niet vastgelegd.

Dit lees ik trouwens op milleucentraal over het plaatsen van HR++ glas in niet geisoleerde muren

"Buitenmuur isoleren

Als je buitenmuur nog niet is geïsoleerd, dan adviseert Milieu Centraal om ook je muur te isoleren. Als je namelijk HR++ of triple glas ramen plaatst in een niet-geïsoleerde buitenmuur, neemt de kans op condens- en schimmelvorming op de muren toe."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anarrima
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Ik snap wat er bedoeld wordt, maar ik heb die data niet afgelezen en dus niet vastgelegd.

Dit lees ik trouwens op milleucentraal over het plaatsen van HR++ glas in niet geisoleerde muren

"Buitenmuur isoleren

Als je buitenmuur nog niet is geïsoleerd, dan adviseert Milieu Centraal om ook je muur te isoleren. Als je namelijk HR++ of triple glas ramen plaatst in een niet-geïsoleerde buitenmuur, neemt de kans op condens- en schimmelvorming op de muren toe."
Tenzij je ventilatie op orde is, heb je ten tijde van de winter last van condens op de ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Anarrima schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Tenzij je ventilatie op orde is, heb je ten tijde van de winter last van condens op de ramen?
nee, nergens last van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Wat bedoel je daar dan precies mee? Ik ben geen expert :)

Tot vorig jaar was de vloerverwarming rechtstreeks aangesloten op de ketel. Er zat wel een pomp bij de vloerverwarming, maar geen platenwisselaar en ook geen drukvat.

Maar een onderhoudsmonteur van de CV raadde aan om de circuits te scheiden vanwege de niet diffuusdichte leidingen van de vloer met het oog op een mogelijke nieuwe moderne HR-ketel die compacter gebouwd zijn waardoor ze minder goed met vuil/metaal deeltjes om kunnen gaan.
https://www.cvtotaal.nl/b...-vloerverwarming-verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Heb net een bedrijf op bezoek gehad en de situatie hier besproken en bekeken. Deze man gaf aan dat zij in principe voor huizen die vóór 2000 gebouwd zijn geen LT warmtepompen adviseren/installeren.

In mijn geval raad hij aan (en daar maakt hij ook een offerte voor):

1: Intergas HRE 30/36 ketel
2: Atag Hybride warmtepomp
3: Atag warmtepompboiler van 119 liter.

Ben benieuwd waar dat op uit komt qua investering en besparing. De offerte komt eind volgende week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog een 'specialist' die er niks van snapt blijkbaar. Of er geen moeite in wil steken en liever simpele klusjes uitvoert.
Veel te kort door de bocht. Zeker met 2000 als afkappunt.

Maargoed, ergens wel begrijpelijk gezien de schaarste in de markt momenteel en de hoeveelheid vraag die er gaat ontstaan. Er moet toch markt zijn voor fatsoenlijk advies op dit vlak zou je zeggen.
Hoewel veel huiseigenaren er ook geen kaas van hebben gegeten, en prijs de doorslag laten geven. Zonde...

Ik voorzie de komende jaren veel ontevreden klanten :|

[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MikeyMan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:50:
Nog een 'specialist' die er niks van snapt blijkbaar. Of er geen moeite in wil steken en liever simpele klusjes uitvoert.
Veel te kort door de bocht. Zeker met 2000 als afkappunt.
Dit is de eigenaar van een bedrijf met 50 man uit de regio. Hij weet wel waar hij over praat, zit al 30 jaar in het vak. Maar zij spelen duidelijk op safe, deze constructie gaat zeker werken. Daar was ik al wel achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Dit is de eigenaar van een bedrijf met 50 man uit de regio. Hij weet wel waar hij over praat, zit al 30 jaar in het vak. Maar zij spelen duidelijk op safe, deze constructie gaat zeker werken. Daar was ik al wel achter.
Is het hebben van personeel een kwaliteits keurmerk? Sorry, maar ik ben echt nog geen fatsoenlijke partij tegengekomen. En ik heb er zat over de vloer gehad. De markt is verziekt. En dan krijg je dit soort gedrag.

Wat je zegt; op safe spelen.

Ik vind het én zonde van het vak, én ook weinig toekomstgericht opereren.\

Zoals o.a. @flippy aangeeft; het is echt niet zo heel erg moeilijk. Er is X warmtebehoefte. Of dat nou met elektriciteit, gas of elvenstof tot stand komt maakt uiteindelijk weinig uit voor het resultaat.
Dat je er wat meer moeite in moet doen, of wat meer tijd en geld in moet investeren, dat is helemaal waar.
En daar heeft de gemiddelde installateur nou net geen tijd voor of zin in. Helaas.

Klinkt wat hard, en zeker niet persoonlijk richting jou natuurlijk :>

Zou het zonde vinden als je dalijk ofwel een gasketel hebt hangen waar je uiteindelijk failliet aan gaat. Ofwel een hybride systeem waar je voor de laatste paar kuub een godsvermogen voor betaalt. Maar das uiteraard mijn mening ;)

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2022 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@K.123 De praktijkervaring op dit forum is dat warmtepompgeschiktheid alléén afhangt van het afgiftesysteem bij een graad of 40. Is dat voldoende om de hut op temperatuur te houden -=> geschikt.
Zo niet => ongeschikt.
Isolatie is geen factor.
Bouwjaar is geen factor.

Natuurlijk beïnvloedt isolatie (bouwjaar is daar een luie proxy voor) de warmtevraag maar dat is niet belangrijk voor warmtepompgeschiktheid, je kan gewoon een 16 kW warmtepomp kopen die 3000 m³ gas kan vervangen en dan - mits een geschikt afgiftesysteem - ca €4000 per jaar bespaart.

Vervolgens een grens leggen bij bouwjaar 2000... vreemd.
Wederom de ervaring op dit forum: huizen zonder vloerverwarming, gebouwd tussen 1990 en 2020, zijn het lastigst warmtepompgeschikt te maken omdat de radiatoren zo ontzettend krap bemeten zijn en de pijpjes zo dun.

Een jaren '60 doorzonrijtjeshuis met originele radiatoren en HR++ glas krijgt een 7 kW monoblock gewoon goedkoop warm. Oude radiatoren zijn juist een pré want lekker groot :)

Maar goed, ze adviseren geen LT warmtepomp, dat mag, dan laat je toch net als ik een HT warmtepomp op lage temperatuur draaien ;)

De offerte: warmtepompboiler sowieso niet doen, 119 liter is alleen voldoende als je 'm heet stookt -> duur.
Beter een grotere 200 liter unit op 45 graden.
Hybride buitenunit zo groot mogelijk kiezen, minimaal 8 kW, en zorgen dat hij onder nul door draait.
Intergas 36 kW seriously? Die hoeft niks te doen (want hulp van boiler + wamtepomp). Gewoon de goedkoopste pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:46:
Heb net een bedrijf op bezoek gehad en de situatie hier besproken en bekeken. Deze man gaf aan dat zij in principe voor huizen die vóór 2000 gebouwd zijn geen LT warmtepompen adviseren/installeren.

Ben benieuwd waar dat op uit komt qua investering en besparing. De offerte komt eind volgende week.
Mag ik je een tip geven? Ik merk dat je heel veel informatie overal vandaan haalt, en onderhand niet meer zo goed weet wat te doen. OF je maakt je eigen keuze, adhv informatie die je hier op dit forum krijgt (en je merkt dat hier best wel wat experts rondlopen die echt wel goed/beter weten hoe het werkt dan de gemiddelde Installateur/energie-coach), OF je gaat met een installateur in zee waar je een goed gevoel bij hebt. Anders kom je zo nooit ergens, en blijven we hier in cirkels rondgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38
[...]

Wat een onzin. De complete installatie-branche lijkt nog in jaar kruik te zitten, en van energie-huishouding lijken ze erg weinig kaas gegeten te hebben. @flippy kan daar mooi een boompje over opzetten LOL

Ik durf wel te stellen dat 99% van alle klassieke installatie-bedrijven per definitie met een "hybride is de beste oplossing meneertje" antwoord komen. Je wil niet weten wat voor rare antwoorden en stellingen ik allemaal heb moeten aanhoren van installateurs die al 30+ jaar "in het vak" zitten. Ze hebben vrijwel altijd gewoon geen clue. Tis helaas echt zo, had het graag anders gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

olafmol schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Ik durf wel te stellen dat 99% van alle klassieke installatie-bedrijven per definitie met een "hybride is de beste oplossing meneertje" antwoord komen. Je wil niet weten wat voor rare antwoorden en stellingen ik allemaal heb moeten aanhoren van installateurs die al 30+ jaar "in het vak" zitten. Ze hebben vrijwel altijd gewoon geen clue. Tis helaas echt zo, had het graag anders gezien.
het probleem is dat ze al 30 jaar "in het vak" zitten. en in de tussentijd niks nieuws geleerd hebben. behalve hoe ze goedkoper kunnen werken dan.

ga maar eens tegen een CV boer zeggen dat de flow omhoog moet en je Dt over de radiatoren omlaag zolat je lager kan stoken. je word nog net niet de kantine uit geslagen als je dat ook maar durft te opperen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:12
Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:24:
@K.123 De praktijkervaring op dit forum is dat warmtepompgeschiktheid alléén afhangt van het afgiftesysteemvermogen bij een graad of 40. Is dat vermogen voldoende om de hut op temperatuur te houden -=> geschikt.
Zo niet => ongeschikt.
Isolatie is geen factor.
Bouwjaar is geen factor.
Dit... kilowatts zijn kilowatts, of ze nu uit een CV ketel komen of uit een WP. (ok, eigenlijk zijn het joules die er uit komen, en 1 watt == 1 joule per seconde).

Voor ons is de beste oplossing ook airco's:
Het bestaande afgifte systeem is niet geschikt zonder aanpassingen: veel convectorputten waar dan boosters op zouden moeten, dus waar dan ook electra naar toe gebracht moet worden. Die aanpassingen aan het afgiftesysteem maakt dan dat het financiele plaatje voor airco's dan veel gunstiger wordt.

Dat een airco minder comfortabel is dan radiatorverwarming is ook maar deels waar. In menig woonkamers zijn de radiatoren afgeschermd door bijvoorbeeld een bankstel of kastje dat er voor staat. Dus dan wordt de ruimte ook verwarmd met convectie in plaats van stralingswarmte.

De distributie van warmte naar kleine ruimtes zonder unit zijn het enige grote nadeel van airco verwarming. Dus als je regelmatig lange zittingen houdt op het kleinste kamertje van het huis, dan wil je misschien investeren in wat extra warm zitcomfort. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
olafmol schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Mag ik je een tip geven? Ik merk dat je heel veel informatie overal vandaan haalt, en onderhand niet meer zo goed weet wat te doen. OF je maakt je eigen keuze, adhv informatie die je hier op dit forum krijgt (en je merkt dat hier best wel wat experts rondlopen die echt wel goed/beter weten hoe het werkt dan de gemiddelde Installateur/energie-coach), OF je gaat met een installateur in zee waar je een goed gevoel bij hebt. Anders kom je zo nooit ergens, en blijven we hier in cirkels rondgaan.
Bedankt voor de tip. Ik ben projectmanager en weet heel goed waar ik mee bezig ben. Namelijk informatie verzamelen, alles op een rijtje zetten (in Excel met voor en nadelen per optie) en alles doorreken (investering tegen opbrengsten). Uiteraard neem ik ook de risico's mee. Ik ga voor 1 januari van dit jaar toch niets beslissen, dus ik heb alle tijd.

Zelf kan ik dit allemaal niet aanleggen, dus zoek in elk geval een partij die dit allemaal gaat doen voor me. Heb met andere projecten thuis al vaker meegemaakt dat ze vaak leren van de dingen die ik ze vertel die ik in forums heb gevonden. Na uitvoer hier hebben zij dan ook weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

€18k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 14:27
Als je niet van het gas afgaat, zie ik niet waarom je ook nog een warmtepomp boiler krijgt aangeboden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05 15:22
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik ben projectmanager en weet heel goed waar ik mee bezig ben. Namelijk informatie verzamelen, alles op een rijtje zetten (in Excel met voor en nadelen per optie) en alles doorreken (investering tegen opbrengsten). Uiteraard neem ik ook de risico's mee. Ik ga voor 1 januari van dit jaar toch niets beslissen, dus ik heb alle tijd.

Zelf kan ik dit allemaal niet aanleggen, dus zoek in elk geval een partij die dit allemaal gaat doen voor me. Heb met andere projecten thuis al vaker meegemaakt dat ze vaak leren van de dingen die ik ze vertel die ik in forums heb gevonden. Na uitvoer hier hebben zij dan ook weer wat geleerd :)
Als project manager start je vaak met een duidelijk doel voor ogen. Bijvoorbeeld ik wil mijn energie kosten reduceren. Daarna ga je scope bepalen en budget vast stellen. Hierna ga je met behulp van een deskundige aan de slag om meerdere concepten te genereren en hierbij alle kentallen te verzamelen. Op basis van deze informatie ga je een richting bepalen en de implementatie fase in.

Je start dit topic met de vraag over een ht warmtepomp. Vraagt ondertussen bij meerdere partijen offertes op en negeert een hoop van de adviezen hier.

Zou je willen starten met het doel en de scope helder maken?
Daarna mogelijke oplossing richtingen identificeren?
Daarna deze uitdetaileren?
Als de installatie er staat deze mbv meetgegevens optimaliseren?
En als laatste stap de resultaten verifiëren versus het gestelde doel.

Zo ben ik gewend projecten te runnen.

Ik wil graag bijdragen aan een mooie oplossing voor jou en je woning maar dan moet je ook bereid zijn te luisteren en te vertrouwen op de kennis die hier aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
K.123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Ga het maar vervangen sowieso. In mijn huis had ik hetzelfde van die leeftijd. Had al een lek raam in de serre en je kan erop wachten dat dit bij jou ook vroeg of laat gaat gebeuren. Resultaat, lagere stookkosten en veeeeeeeeeeel meer comfort. En nee, je krijgt geen schimmel op je muren. Dat heeft namelijk niets meer oud of nieuw dubbel glas te maken maar met ventilatie en verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Mz2e5liN5ZzFZ9--Z96lhX46lI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/tAxYbpsl3GKEboSnN7g8A0km.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
WillemSuper schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Zou je willen starten met het doel en de scope helder maken?
Daarna mogelijke oplossing richtingen identificeren?
Daarna deze uitdetaileren?
Als de installatie er staat deze mbv meetgegevens optimaliseren?
En als laatste stap de resultaten verifiëren versus het gestelde doel.
Allemaal terechte vragen. Dit forum topic is wat misleidend geef ik toe. Het lijkt nu net of ik met een HT WP gestart ben qua onderzoek. Dat is niet zo:

Aanleiding
Mijn huidige CV ketel is bijna 14 jaar oud. Dus een keer aan vervanging toe, op zijn vroegst volgend jaar.

Vraagstelling
Welke opties zijn er om de CV ketel te vervangen? Daarbij onderzoek ik grofweg onderstaande opties:

1: CV ketel vervangen
2: CV ketel vervangen + hybride WP
3: Volledig gasloos door installatie LT WP
4: Volledig gasloos door installatie HT WP

Aanpak

A: Deskresearch (sites bezoeken en vragen stellen in deze fora)
B: Collega's raadplegen die in soortgelijke trajecten zitten of net hebben afgerond
C: Bedrijven op bezoek laten komen voor advies en offertes

Voor actie C heb ik inmiddels 3 bedrijven uitgenodigd en ook 3 gesprekken gehad.

Bedrijf 1: Heeft contracten met Daikin LT WP en adviseert om deze winter eerst te testen met een aanvoer van 40 graden. Pas dan maakt hij een offerte

Bedrijf 2: Adviseert een HT WP van Viesman of Nibe omdat de infra oud is.

Bedrijf 3: Adviseert een nieuwe ketel met een hybride WP en een Warmteboiler

Kosten/baten
Het geld heb ik niet op de plank liggen dus het word een energiebespaarlening van max 20k met een looptijd van 2,8%.

De keuze die ik maak hangt vooral af van of ik het huis comfortabel warm krijgen tegen een gunstig mogelijke TVT. Daarbij reken ik met veschillende prijzen van gas (1 tot 2 euro) en stroom (20 tot 40 cent)

Ik zal dus bij alle opties goed moeten weten wat het kost qua investering, wat de subsidies zijn, en wat de besparing per jaar is t.o.v. van volledig op gas draaien (dus alleen met een CV ketel zoals nu)

Uitdaging

Ik kan dit allemaal niet zelf installeren, dus zoek een partij die dit vaker gedaan heeft en tijd en zin heeft om mee te denken dit voor elkaar te maken. Dat valt niet mee in deze tijd vanwege de grote vraag, het gebrek aan personeel en de lange levertijden van materialen.

Tot slot

Parallel hieraan heb ik een onderzoek uitgevoerd naar zonnepanelen. Dat traject is afgerond en heb een keuze gemaakt voor een leverancier die hier eind sept 20 panelen komt leggen voor 6300 euro ex btw met een opbrengst van 6000KwH per jaar (dit betaal ik wel uit eigen zak zonder lening)

[ Voor 7% gewijzigd door K.123 op 08-06-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
PVPaneel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:41:
Als je niet van het gas afgaat, zie ik niet waarom je ook nog een warmtepomp boiler krijgt aangeboden?
Hij stelt dat die WP Boiler de warmte uit de ruimte waar deze inhangt onttrekt en zo het water op 53 graden brengt (duurt 6 uur). Bij warmtevraag gaat dit via de ketel naar het tapwater circuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:25:
[...]

1: CV ketel vervangen
2: CV ketel vervangen + hybride WP
3: Volledig gasloos door installatie LT WP
4: Volledig gasloos door installatie HT WP

C: Bedrijven op bezoek laten komen voor advies en offertes

Voor actie C heb ik inmiddels 3 bedrijven uitgenodigd en ook 3 gesprekken gehad.

Bedrijf 1: Heeft contracten met Daikin LT WP en adviseert om deze winter eerst te testen met een aanvoer van 40 graden. Pas dan maakt hij een offerte

Bedrijf 2: Adviseert een HT WP van Viesman of Nibe omdat de infra oud is.

Bedrijf 3: Adviseert een nieuwe ketel met een hybride WP en een Warmteboiler

Het geld heb ik niet op de plank liggen dus het word een energiebespaarlening van max 20k met een looptijd van 2,8%.
Bedrijf 3 valt af. Als je toch nog gas nodig hebt voor warm water dan kan je net zo goed je huidige cv ketel daarvoor gebruiken. De besparing op gas weegt niet op tov de installatiekosten en aanschaf.

Bedrijf 1 heeft nog het beste idee door een warmtepomp te simuleren en te kijken of het uberhaupt werkt. Maar een goede R290 warmtepomp kan ook prima op 40 a 45 graden werken. Vaillant heeft daarin wel wat keuze.

Bedrijf 2 gaat meteen voor het erg extreme. Benader die volgend jaar nog eens als je het geprobeerd hebt met 40 a 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-dark schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Bedrijf 3 valt af. Als je toch nog gas nodig hebt voor warm water dan kan je net zo goed je huidige cv ketel daarvoor gebruiken. De besparing op gas weegt niet op tov de installatiekosten en aanschaf.
En herrie en ruimte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
D-dark schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Bedrijf 1 heeft nog het beste idee door een warmtepomp te simuleren en te kijken of het uberhaupt werkt. Maar een goede R290 warmtepomp kan ook prima op 40 a 45 graden werken. Vaillant heeft daarin wel wat keuze.

Bedrijf 2 gaat meteen voor het erg extreme. Benader die volgend jaar nog eens als je het geprobeerd hebt met 40 a 45 graden.
Dat is ook mijn idee. Zowel bedrijf 1 als 2 komen kundig over. Beide zijn het monteurs geweest en namen de moeite om hier thuis te komen om vrijblijvend alles eens te bekijken en te bespreken. Bedrijf 2 heeft ook wel LT WP-en.

Mijn idee is nu om de radiatoren beneden eerst maar eens te vervangen.

In een eerste post zei iemand dit over mijn huidige afgifte:

Als ik nu dit doe:
setje 1 vervangen door een JAGA met 1078 W
setje 2 vervangen door een T33 met 513 W (op marktplaats staat er een voor 60 euro)
setje 3 vervangen door een JAGA met 2212 W

Dan zit ik totaal op 3803 W tov de 1329 die ik nu heb. Als ik daar deze winter eens mee test door de CV op 40 graden te zetten en dan eens kijken wat de temp is die in de vloer gaat en eruit komt en of ik de woning dag en nacht op 19 of 19.5 kan houden.

Eventueel kan ik dan als stap nog altijd de platenwisselaar vervangen met dubbele capaciteit.

Is dat een plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Dat is ook mijn idee. Zowel bedrijf 1 als 2 komen kundig over. Beide zijn het monteurs geweest en namen de moeite om hier thuis te komen om vrijblijvend alles eens te bekijken en te bespreken. Bedrijf 2 heeft ook wel LT WP-en.

Mijn idee is nu om de radiatoren beneden eerst maar eens te vervangen.

In een eerste post zei iemand dit over mijn huidige afgifte:

Als ik nu dit doe:
setje 1 vervangen door een JAGA met 1078 W
setje 2 vervangen door een T33 met 513 W (op marktplaats staat er een voor 60 euro)
setje 3 vervangen door een JAGA met 2212 W

Dan zit ik totaal op 3803 W tov de 1329 die ik nu heb. Als ik daar deze winter eens mee test door de CV op 40 graden te zetten en dan eens kijken wat de temp is die in de vloer gaat en eruit komt en of ik de woning dag en nacht op 19 of 19.5 kan houden.

Eventueel kan ik dan als stap nog altijd de platenwisselaar vervangen met dubbele capaciteit.

Is dat een plan?
Lijkt mij een prima idee.
Daardoor heb je meer afgiftecapaciteit bij een lagere temperatuur qua verwarming.

Gaat dat goed dan kan je volgend jaar met reële ervaring kijken wat de opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:13
Ken je dit recentelijk Topic: TNO: warmtevraag huizen incl. isolatie, keuze warmtebron
In het TNO rapport wordt jou vraag uitgebreid behandelt.
NB lage temperatuur <LT> is in dit rapport Ta 45/ 50° wat voor een wp hoog is.

Lees het Topic maar even snel door dan weet je gelijk dat oudere woningen wel degelijk geschikt zijn om een wp als warmtebron in te zetten (omdat de afgifte groter is dan in moderne woningen)

[ Voor 15% gewijzigd door natural colour op 08-06-2022 17:58 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
natural colour schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:55:
[...]

Ken je dit recentelijk Topic: TNO: warmtevraag huizen incl. isolatie, keuze warmtebron
In het TNO rapport wordt jou vraag uitgebreid behandelt.
NB lage temperatuur <LT> is in dit rapport Ta 45/ 50° wat voor een wp hoog is.

Lees het Topic maar even snel door dan weet je gelijk dat oudere woningen wel degelijk geschikt zijn om een wp als warmtebron in te zetten (omdat de afgifte groter is dan in moderne woningen)
Dankje, zal er van de week eens doorheen lezen.

Na alles hier gelezen te hebben ben ik er ook wel steeds meer van overtuigd dat met met enige aanpassingen zou moeten kunnen.

Thuisbaas.nl heeft ook veel succesverhalen van oudere woningen met minimale aanpassingen. Maar hun werkgebeid is vooral de randstad en midden Nederland. Ik woon in het verre oosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ziet eruit als een goed plan. Die wisselaar is natuurlijk gezien de prijs ook laaghangend fruit.

Echter; als ik de verhalen over oude leidingen zo lees, is dat wel iets om in de gaten te houden. Wist helemaal niet dat dat zo'n ding was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
MotorBeast schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Ga het maar vervangen sowieso. In mijn huis had ik hetzelfde van die leeftijd. Had al een lek raam in de serre en je kan erop wachten dat dit bij jou ook vroeg of laat gaat gebeuren. Resultaat, lagere stookkosten en veeeeeeeeeeel meer comfort. En nee, je krijgt geen schimmel op je muren. Dat heeft namelijk niets meer oud of nieuw dubbel glas te maken maar met ventilatie en verwarmen.
Lek raam is verzekeringskwestie.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste