Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
donaldk schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Lek raam is verzekeringskwestie.
Wordt echt niet gedekt en was sowieso maar 1 raam terwijl er 6 in mijn serre zitten. HR++ geeft kleurverschil met oud dubbelglas en wilde toch al over naar HR++. Nog geen moment spijt van gehad. Tevens warmtewerend uitgevoerd. Rest van het huis ook gedaan dus dat ene raam lag ik niet van wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

D-dark schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:37:
[...]
. Maar een goede R290 warmtepomp kan ook prima op 40 a 45 graden werken.
Kunnen we nu eens stoppen met een warmtepomp uit te kiezen/aan te prijzen op het soort koelmiddel wat erin zit? Je gaat ook niet een auto kopen op het gegeven of er ATF of 75W90 in de versnellingbak zit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flippy stop jij dan met doen alsof het niet relevant is?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:07:
@flippy stop jij dan met doen alsof het niet relevant is?
Dat is het niet. niet meer relevant dan de kleur koelvloeistof in een auto of de kleur boutjes waarmee de krukaslagers in een motor vastzit of het type olie in de compressor van je warmtepomp.

het is alleen relevant voor de monteur.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 08-06-2022 22:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Dat is het niet. niet meer relevant dan de kleur koelvloeistof in een auto of de kleur boutjes waarmee de krukaslagers in een motor vastzit of het type olie in de compressor van je warmtepomp.

het is alleen relevant voor de monteur.
R290 haalt een hogere aanvoertemperatuur dan R32

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:35:
[...]
de persgastemperatuur word bepaald door de fabrikant van de unit, niet het koelmiddel.

en de limieten zitten doorgaans op de olie in het systeem en de thermische limieten van de compressor en appendages, niet het koelmiddel. daarom hebben HT modellen ook doorgaans geen omkeerklep en aanverwante zaken.

laat je niet verleiden door de marketing van een fabrikant die een "nieuw" kostenbesparend koelmiddel wil slijten aan de goedgelovige consument door het aan te prijzen als iets groens. of heb je gemist dat daikin gewoon R410 gebruikt in hun HT versies en panasonic nog zelfs 407c in de oude HT modellen? fun fact: propaan als koelgas bestond al voordat de huidige koelmiddelen die vandaag de dag worden gebruikt bestond. als het echt zoveel beter is was het al 20+ jaar geleden al de standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:54:
[...]
de persgastemperatuur word bepaald door de fabrikant van de unit, niet het koelmiddel.
Nou nee, bij R410a en R32 kun je gewoon niet verder samenpersen dan tot het vloeibaar wordt. Vandaar dat R410A en R32 machines zelden boven 55 graden aanvoertemperatuur halen.

Bij R290 ligt die natuurkundige limiet iets hoger.

Even een kleine opsomming van de kritieke temperaturen van verschillende koudemiddelen:
R410A 74.34 °C
R32 78.11 °C
R407C 86.19 °C
R290 96.74 °C

De maximale aanvoertemperatuur zal ongeveer 20 graden onder de kritieke temperatuur van het koudemiddel uitkomen.

Heel logisch dus dat er nog R407C gebruikt wordt, R32 is namelijk niet geschik voor die toepassing.

Het nadeel van R32 is dat het brandbaarder en explosiever is dan oudere koudemiddelen.
En geurloos propaan is nog veel gevaarlijker, vandaar dat dat (nog) niet in splits wordt toegepast.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de kritieke temperatuur is niet geweldig relevant in warmtepompen die toch niet boven de 65 komen. en zelfs R32 systeem zoals een simpele oude H panasonic prompen vrolijk met persgassen rond de 75 als ze opstarten. probleem is dat de efficeintie gewoon ver te zoeken is als ze dat doen. onnodig hoge temperaturen is juist wat je niet wilt. dus daarom zie je dat de HT versies ook veel grotere (dure) koperen warmtewisselaars hebben om die onnodig hoge temperaturen te voorkomen en heb je ook hogere flowsneheden dan bij de LT variant.

en de echte reden waarom je propaan niet ziet in grotere systemen is simpelweg dat o.a. verzekeraars hun vingers er niet aan willen branden (ha!) als er een chiller of zo op een fabriekshal staat met 80 kilo puur propaan erin die niet onderhevig is aan o.a. de bestaande f-gassen regelgeving (!), immers is propaan geen CFK maar een koolwaterstof. (dus een ATEX stempel kan je vergeten) iets wat die italiaanse omgebouwde chillermeuk van euroclimat nu al een paar jaar wanhopig probeert te slijten aan de industrie. en verassend genoeg zonder veel sucses. mede omdat ze zelfs op propaan niet veel verder komen dan 45 graden als je de boel heel wilt houden langer dan de garantieperiode.
om deze redenen is CO2 nu ook zo populair bij supermarkten ook al is de installatie pokkeduur en is bij lange na niet zo efficent en moet je met zijden handschoentjes, een grijze baard en de tong in de juiste hoek de boel inregelen.

opletten dat je niet teveel focust op diagrammen en dergelijke maar ook even stapje achteruit doet en kijkt naar het financele aspect. elk koelmiddel heeft zijn plaats, zelfs R718. maar verwar niet de keuze op specificaties op de financiele voordelen die het de fabrikant oplevert. de periode dat het beste koelmiddel wed gekozen op specs hebben we lang achter ons gelaten, nu is het de tijd voor winstmaximalisatie.

onder de streep maakt het de consument geen biet uit wat er voor gas in zit, zolang het maar efficenter is dan de conccurent en als het even kan goedkoper met de specs die je nodig hebt/wilt, net als een auto....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 08-06-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05 15:22
K.123 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Allemaal terechte vragen. Dit forum topic is wat misleidend geef ik toe. Het lijkt nu net of ik met een HT WP gestart ben qua onderzoek. Dat is niet zo:

Aanleiding
Mijn huidige CV ketel is bijna 14 jaar oud. Dus een keer aan vervanging toe, op zijn vroegst volgend jaar.

Vraagstelling
Welke opties zijn er om de CV ketel te vervangen? Daarbij onderzoek ik grofweg onderstaande opties:

1: CV ketel vervangen
2: CV ketel vervangen + hybride WP
3: Volledig gasloos door installatie LT WP
4: Volledig gasloos door installatie HT WP

Aanpak

A: Deskresearch (sites bezoeken en vragen stellen in deze fora)
B: Collega's raadplegen die in soortgelijke trajecten zitten of net hebben afgerond
C: Bedrijven op bezoek laten komen voor advies en offertes

Voor actie C heb ik inmiddels 3 bedrijven uitgenodigd en ook 3 gesprekken gehad.

Bedrijf 1: Heeft contracten met Daikin LT WP en adviseert om deze winter eerst te testen met een aanvoer van 40 graden. Pas dan maakt hij een offerte

Bedrijf 2: Adviseert een HT WP van Viesman of Nibe omdat de infra oud is.

Bedrijf 3: Adviseert een nieuwe ketel met een hybride WP en een Warmteboiler

Kosten/baten
Het geld heb ik niet op de plank liggen dus het word een energiebespaarlening van max 20k met een looptijd van 2,8%.

De keuze die ik maak hangt vooral af van of ik het huis comfortabel warm krijgen tegen een gunstig mogelijke TVT. Daarbij reken ik met veschillende prijzen van gas (1 tot 2 euro) en stroom (20 tot 40 cent)

Ik zal dus bij alle opties goed moeten weten wat het kost qua investering, wat de subsidies zijn, en wat de besparing per jaar is t.o.v. van volledig op gas draaien (dus alleen met een CV ketel zoals nu)

Uitdaging

Ik kan dit allemaal niet zelf installeren, dus zoek een partij die dit vaker gedaan heeft en tijd en zin heeft om mee te denken dit voor elkaar te maken. Dat valt niet mee in deze tijd vanwege de grote vraag, het gebrek aan personeel en de lange levertijden van materialen.

Tot slot

Parallel hieraan heb ik een onderzoek uitgevoerd naar zonnepanelen. Dat traject is afgerond en heb een keuze gemaakt voor een leverancier die hier eind sept 20 panelen komt leggen voor 6300 euro ex btw met een opbrengst van 6000KwH per jaar (dit betaal ik wel uit eigen zak zonder lening)
Mooie aanzet (y)

Dus doelstelling is het kiezen van het meest voordelige verwarmingssysteem die op een termijn van 20 jaar de laagste kosten geeft. Budget is max 20k.In scope zijn huidig cv systeem, vloerverwarming, radiatoren. Out of scope bestaande leidingen in de wanden, glas vervanging,

Optie 1 gaat werken zonder extra aanpassingen en past binnen het gestelde budget.
Optie 2 gaat werken zonder extra aanpassingen en past binnen het gestelde budget maar om het gebruik van de warmtepomp te optimaliseren zul je verbeteringen moeten doorvoeren.

Voor de andere opties zijn er meer deelvragen.

Een belangrijke is afgifte vermogen per ruimte versus benodigde vermogen. Hier zul je zien dat er werk zit om voldoende vermogen bij een lagere temperatuur te creëren per ruimte of het benodigde vermogen per ruimte te verminderen.

Tweede uitdaging is dat de vloerverwarming met lagere temperaturen werkt dan de radiatoren op de boven verdieping. Hoe ga je dit overwinnen. Accepteer je een systeem met een hogere aanvoertemperatuur (en lagere cop) of wil je hier andere alternatieven onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
MikeyMan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:39:
Ziet eruit als een goed plan. Die wisselaar is natuurlijk gezien de prijs ook laaghangend fruit.

Echter; als ik de verhalen over oude leidingen zo lees, is dat wel iets om in de gaten te houden. Wist helemaal niet dat dat zo'n ding was
De leidingen vanaf mijn CV installatie zijn 22mm en die naar de radiatoren 15mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

K.123 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:40:
[...]

De leidingen vanaf mijn CV installatie zijn 22mm en die naar de radiatoren 15mm
Doelde eigenlijk op de levensduur van de vloerverwarmingsleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
WillemSuper schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:37:
[...]

Mooie aanzet (y)

Dus doelstelling is het kiezen van het meest voordelige verwarmingssysteem die op een termijn van 20 jaar de laagste kosten geeft. Budget is max 20k.In scope zijn huidig cv systeem, vloerverwarming, radiatoren. Out of scope bestaande leidingen in de wanden, glas vervanging,

Optie 1 gaat werken zonder extra aanpassingen en past binnen het gestelde budget.
Optie 2 gaat werken zonder extra aanpassingen en past binnen het gestelde budget maar om het gebruik van de warmtepomp te optimaliseren zul je verbeteringen moeten doorvoeren.

Voor de andere opties zijn er meer deelvragen.

Een belangrijke is afgifte vermogen per ruimte versus benodigde vermogen. Hier zul je zien dat er werk zit om voldoende vermogen bij een lagere temperatuur te creëren per ruimte of het benodigde vermogen per ruimte te verminderen.

Tweede uitdaging is dat de vloerverwarming met lagere temperaturen werkt dan de radiatoren op de boven verdieping. Hoe ga je dit overwinnen. Accepteer je een systeem met een hogere aanvoertemperatuur (en lagere cop) of wil je hier andere alternatieven onderzoeken.
Je hebt het helemaal begrepen :)

De aanpak is nu als volgt:

1: Radiatoren beneden vervangen voor T33 en/of JAGA zodat de afgifte van 1300w naar circa 3800w gaat.

2: In de winter testen met een aanvoer temp van de CV op 40 graden met de thermostaat dag en nacht op 19 graden. Daarmee meet ik dan elke dag de buitentemp, de temp die de vloer ingaat en terug komt. Dat leg ik dan dagelijks in Excel vast

3: Afhankelijk van die gegevens laat ik dan mogelijk de platenwisselaar van de vloerunit vervangen voor een dubbel zo grote (circa 300 euro)

De bovenverdieping speelt geen rol in dit verhaal. Daar heb ik 3 slaapkamers die al jaren nooit verwarmd worden. Op mijn eigen slaapkamer hangt een airco voor de zomer (dit is een oudje die niet kan verwarmen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Hierbij wat scenario's doorgerekend met diverse verbruiken van de LT WP en diverse prijzen. In al deze gevallen is er een acceptabele TVT. Bij de gasprijs van 60 cent en 20 (zoals het altijd was) moet er geld bij en kan je beter een nieuwe CV ketel aanschaffen :)

Is een verbruik van een LT WP bij 40 graden aanvoer tussen de 5500 en 7000 in mijn situatie realistisch denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eEGuX76zNF5dNRLO5D82ZrH3aY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcyepwnCcsi6h5GabYr4QICV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door K.123 op 09-06-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 14:27
@K.123 Om een indruk te krijgen van wat je nodig hebt aan radiatorafgifte bij bepaalde cvtemperatuur;

https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
vergeet niet dat je volledige woning de thermische schil is en niet alleen de beneden verdieping. Dus als je beneden de temp op 19/20 graden wilt hebben en je boven niet stookt en in de winter is het daar 15/16 graden.
Heb je veel verlies naar boven, warmte gaat altijd naar waar het kouder is. Dus ik zou ook testen of het zin heeft om boven te stokken als je met lage temp gaat verwarmen. Misschien kan je daardoor je aanvoertemp nog wel lager krijgen dan 40/45.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
PVPaneel schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:26:
@K.123 Om een indruk te krijgen van wat je nodig hebt aan radiatorafgifte bij bepaalde cvtemperatuur;

https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
dankje
aegis schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:38:
vergeet niet dat je volledige woning de thermische schil is en niet alleen de beneden verdieping. Dus als je beneden de temp op 19/20 graden wilt hebben en je boven niet stookt en in de winter is het daar 15/16 graden.
Heb je veel verlies naar boven, warmte gaat altijd naar waar het kouder is. Dus ik zou ook testen of het zin heeft om boven te stokken als je met lage temp gaat verwarmen. Misschien kan je daardoor je aanvoertemp nog wel lager krijgen dan 40/45.
Thanks, had je al eerder gezegd. Ik neem dat mee in de uit te voeren testen in nov-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@K.123 door het grote aandeel gas in onze mix is er een verband tussen de groothandelsprijs van gas en elektra. Dat zal de komende tien jaar nog wel blijven.
Bierviltje: Een gascentrale heeft ca 50% rendement, er zit ca 10 kWh in een m³ dus hij maakt 5 kWh voor een m³. De (groothandel) kWh prijs komt dus op een paar procent boven 1/5 van de m³ prijs.

In die context, samen met de geplande belastingverlaging op stroom en verhoging op gas, is een €1,00/m³ en €0,30/kWh combinatie onrealistisch.

Ik denk dat 5500 kWh haalbaar is, zeker als de 40 graden bij -10 is.
Een warmtepomp werkt het liefst weersafhankelijk, dus als het niet koud is buiten, maakt hij minder heet water. Dit is uiteraard gunstig voor het verbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:25:
@K.123 door het grote aandeel gas in onze mix is er een verband tussen de groothandelsprijs van gas en elektra. Dat zal de komende tien jaar nog wel blijven.
Bierviltje: Een gascentrale heeft ca 50% rendement, er zit ca 10 kWh in een m³ dus hij maakt 5 kWh voor een m³. De (groothandel) kWh prijs komt dus op een paar procent boven 1/5 van de m³ prijs.
Thanks, daar kan ik wel wat mee. Mijn huidige gasprijs is 1.14 en de stroomprijs 23 cent. Ik zal wel even een formule in de Excel bouwen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:46:
[...]

Je hebt het helemaal begrepen :)

De aanpak is nu als volgt:

1: Radiatoren beneden vervangen voor T33 en/of JAGA zodat de afgifte van 1300w naar circa 3800w gaat.

2: In de winter testen met een aanvoer temp van de CV op 40 graden met de thermostaat dag en nacht op 19 graden. Daarmee meet ik dan elke dag de buitentemp, de temp die de vloer ingaat en terug komt. Dat leg ik dan dagelijks in Excel vast

3: Afhankelijk van die gegevens laat ik dan mogelijk de platenwisselaar van de vloerunit vervangen voor een dubbel zo grote (circa 300 euro)

De bovenverdieping speelt geen rol in dit verhaal. Daar heb ik 3 slaapkamers die al jaren nooit verwarmd worden. Op mijn eigen slaapkamer hangt een airco voor de zomer (dit is een oudje die niet kan verwarmen ;) )
Top te lezen dat je niet een HT gaat hangen op basis van DE experts die bij je langskwamen. Eigenlijk is het toch wel in en in triest dat je daar niet op kan vertrouwen. 1 ding, je bent niet populair als je straks meer weet dan zij. Er zijn er hier al 2 weggegaan met de belofte dat ik een offerte zou krijgen en ...... nooit iets ontvangen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Top te lezen dat je niet een HT gaat hangen op basis van DE experts die bij je langskwamen. Eigenlijk is het toch wel in en in triest dat je daar niet op kan vertrouwen. 1 ding, je bent niet populair als je straks meer weet dan zij. Er zijn er hier al 2 weggegaan met de belofte dat ik een offerte zou krijgen en ...... nooit iets ontvangen. :'(
Ja dat risico zit erin. Die man die gisteren hier was luisterde aandachtig naar wat ik hem vertelde wat ik hier las. Hij schreef zelfs dingen op haha.

Mijn collega heeft een megaproject gemaakt van het uitzoeken van zonnepanelen en heeft besloten alles zelf aan te schaffen en aan te sluiten. Toen hij die panelen kocht bij de winkel en een gesprek voerde met de eigenaar kreeg hij een baan aangeboden daar omdat hij er zoveel van weet :)

Hij overweegt nu serieus om daar op zaterdag te gaan werken (vooral voor de lol en om zijn kennis te delen met klanten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MotorBeast schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Waarom blijf je steeds hangen in je verhaal dat een HT pomp niets is, een moderne HT pomp haalt ook gewoon de cop waardes op LT als een LT pomp.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Waarom blijf je steeds hangen in je verhaal dat een HT pomp niets is, een moderne HT pomp haalt ook gewoon de cop waardes op LT als een LT pomp.
Misschien omdat de prijs dubbel zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Mijn verhaal? _O- Ik ga hier maar niet serieus op in. Ff teruglezen aub. Scheelt mij tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

K.123 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:46:
[...]

Misschien omdat de prijs dubbel zo hoog is?
Dat klopt gewoon niet, een Vaillant HT pomp met een vermogen van 7,5 kW kost na aftrek van de subsidie 2150 euro. Zeg maar het dubbele van een CV ketel. Blijkbaar lees je andere draadjes op dit forum niet. Heb momenteel 3 pompen in bestelling van Vaillant. Een 5,5kWer, een 7,5kWer en een 12,5 kWer. Totaalprijs 16K incl besturingen en thermostaten. Krijg daar 9 K aan subsidie op, dus netto 7000 euro. Ik verstook per jaar een 8000 kuub, dus reken de tvt dan maar eens uit.

[ Voor 8% gewijzigd door ds23man op 09-06-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@ds23man Volgens mij heb je het dan over deze machines https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html >

Een Cop van zo'n 2,4 tot 3,00 bij 35 graden in de range. vind ik dan echt slecht. Kan je nagaan wat dat ding gaat verstoken bij 65 graden. Cop 1 of zo bij -5? Kan je net zo goed straalkachels wegzetten. Verder in mijn geval heb ik een 7 kW nodig en die heeft een minimaal vermogen van 2,4. Oftewel een pendelende unit gedurende het hele voor en naseizoen. Nee laat maar. LT met een warmtepomp en niets anders.

NB: Leuk die prijzen die je noemt maar het moet ook geplaatst worden. Bij mij de grootste kostenpost en daar krijgen we allemaal geen subsidie op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MotorBeast bij -7°C buiten is dat niet zo beroerd; geen record maar ok.
Maar doe alsjeblieft je eigen ding, ik heb geen aandelen en verkoop ze niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large
Vergelijk 2 graden en -7 met een random Mitsu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

Merk ook op: de cop bij min en bij mid. Lager moduleren is niet altijd beter; minimum vermogen is vergelijkbaar tussen de twee warmtepompen, nog lager moduleren zal zinloos zijn.
In dat kader, de winnaar in terugmoduleren (w/w warmtepomp). Waarom wilde je ook alweer zo ver terug?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvrErFNay2N8nZFwIf3eiCsDHQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOXol5kgzR732NMsgk10k3Bb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:08
busscherski schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:35:
[...]

En R744 nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ja, die CO2 warmtepompen werken behoorlijk anders dan eerder genoemde. Zit je dacht ik ook met RVS koudemiddelleiding omdat koper de druk niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Ja, die CO2 warmtepompen werken behoorlijk anders dan eerder genoemde. Zit je dacht ik ook met RVS koudemiddelleiding omdat koper de druk niet aan kan.
Ik heb al meerdere daken gezien met co2 die koper gebruiken.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

MotorBeast schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:00:
@ds23man Volgens mij heb je het dan over deze machines https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html >

Een Cop van zo'n 2,4 tot 3,00 bij 35 graden in de range. vind ik dan echt slecht. Kan je nagaan wat dat ding gaat verstoken bij 65 graden. Cop 1 of zo bij -5? Kan je net zo goed straalkachels wegzetten. Verder in mijn geval heb ik een 7 kW nodig en die heeft een minimaal vermogen van 2,4. Oftewel een pendelende unit gedurende het hele voor en naseizoen. Nee laat maar. LT met een warmtepomp en niets anders.

NB: Leuk die prijzen die je noemt maar het moet ook geplaatst worden. Bij mij de grootste kostenpost en daar krijgen we allemaal geen subsidie op.
Een nieuwe cv ketel plaatsen kost ook geld, tegenwoordig helemaal omdat de rookgasafvoer vernieuwd moet worden en er ook een vuilfilter geplaatst moet worden anders geen garantie op je circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Een nieuwe cv ketel plaatsen kost ook geld, tegenwoordig helemaal omdat de rookgasafvoer vernieuwd moet worden en er ook een vuilfilter geplaatst moet worden anders geen garantie op je circulatiepomp.
Ja ik heb offertes gezien vorig jaar waarbij de ketel zelf 1200 euro kost, maar als je dat laat plaatsen dan ben je in totaal incl. arbeidsloon en al die rookgasafvoeren rond de 2500 euro kwijt als je dat door een installateur laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Grappenmaker. Een nieuwe cvketel zo'n €1700,- op alle bestaande aansluitingen met minimale aanpassingen. Een L/W met boiler hier €13 mille. Nogal een verschil. Ik heb het niet op mijn rug groeien en heb ook geen geldboom in de tuin.

Ik ben ondertussen helaas bijna zover dat ik waarschijnlijk bij einde ketel voor 2026 maar een nieuwe laat hangen voor 400m3 SWW. Ik verwarm reeds met L/L maar wil graag een L/W om mijn radiatoren weer te kunnen gebruiken. Ben nu 8 maanden verder en kan geen fatsoenlijke installateur vinden. Met een voorschot van €85,- per maand met 4 personen ga ik bijna de handdoek in de ring gooien. Ik wil wel, maar de markt is er duidelijk niet klaar voor en wil alleen maar overal hybride neerkwakken. Lekker makkelijk, werkt altijd en lekker onderhoud aan ketels houden (verdienmodel).

[ Voor 34% gewijzigd door MotorBeast op 10-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De installatiekosten van een CV ketel liggen gemiddeld tussen de 500 en 1000 euro.

Wat vaak een warmtepomp installatie duur maakt is het SWW verhaal, we willen niet terug in comfort dus dikke dure boiler erbij ( waar zijn de tijden gebleven waar we ons konden redden met een 60 liter boilertje). De nodige extra rommel die je nodig hebt om dat ding aan te sluiten loopt vaak ook in de papieren. Als je dat in TVT vertaald wordt je echt niet vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:31:
De installatiekosten van een CV ketel liggen gemiddeld tussen de 500 en 1000 euro.

Wat vaak een warmtepomp installatie duur maakt is het SWW verhaal, we willen niet terug in comfort dus dikke dure boiler erbij ( waar zijn de tijden gebleven waar we ons konden redden met een 60 liter boilertje). De nodige extra rommel die je nodig hebt om dat ding aan te sluiten loopt vaak ook in de papieren. Als je dat in TVT vertaald wordt je echt niet vrolijk.
Installatie hier voor L/W zo'n 6 a 7 mille. Kan je nogal wat keteltjes voor hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Mijn opa van 98 heeft een gaskachel in zijn jaren 80 bungalow en een 50 liter elektrische boiler. Daar red hij zich al 42 jaar mee

[ Voor 4% gewijzigd door K.123 op 10-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Installatie hier voor L/W zo'n 6 a 7 mille. Kan je nogal wat keteltjes voor hangen.
Wat doen ze daarvoor dan? En hoe lang zijn ze ermee bezig? Stel dat het 3 dagen kost a 500 euro per dag zit je aan 1500 euro + misschien net zoveel aan materiaalkosten, kom je rond de 3000 uit.

Of is die 6/7 mille incl de WP?

[ Voor 4% gewijzigd door K.123 op 10-06-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Let wel op dat je de 'rommel' eromheen (investeringen in afgifte, dik leidingwerk, grondleiding, aanpassingen meterkast, opstelplaats buiten) niet in dezelfde periode afschrijft als de bewegende delen.

Qua prijzen... De spullen in de bus moeten ook betaald worden, maar ik vermoed dat het ook wel wat afromen is. Subsidie helpt wat dat betreft niet.
3 dagen x 2 man is 24 uur x €100/uur x 2 = €5k.
Als het je eerste warmtepomp is, lijkt me dat niet gek. Ik was ook zes zaterdagen bezig.
Bij de tweede en verder moet het sneller en goedkoper kunnen.

Qua boiler; een elektrische boiler kan je tot 80 graden opstoken zonder veel efficiëntieverlies (opwek kan niet inefficiënter, alleen meer stilstandverlies), een boiler aan een warmtepomp wil je niet heter dan 55°C. Dat scheelt nogal in hoeveel liters van 40°C je er mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Wat doen ze daarvoor dan? En hoe lang zijn ze ermee bezig? Stel dat het 3 dagen kost a 500 euro per dag zit je aan 1500 euro + misschien net zoveel aan materiaalkosten, kom je rond de 3000 uit.

Of is die 6/7 mille incl de WP?
Ga maar eens informeren naar een L/W. De enige concrete prijs voor mij is op dit moment 12 mille, inclusief boiler. Als ik het echt goed wil doen, nieuwe groepenkast komt er dan nog bovenop zeg even €1000,-. Vergeet niet dat ze kunnen vragen wat ze willen. Wet van vraag en aanbod. Eindelijk is NL wakker geworden. Enkel en alleen omdat de gasprijzen knallen. Nee, niet om het klimaat natuurlijk. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
In welke regio woon je?

Bij mijn zoektocht naar Zonnepanelen hier in Oost Nederland vond ik de prijzen wel meevallen. De duurste offreerde 9300 voor 15 panelen en de goedkoopste 6300 voor 20 panelen (beide ex btw)

bij die goedkoopste moet ik wel zelf de kabels trekken van de garage en schuur naar de kelder (daar komt een nieuwe groepenkast) en een sleuf laten frezen van de meterkast naar de kelder.

Die groepenkast wordt in die prijs direct uitgebreid met een groep voor een eventuele WP volgend jaar.

Nu is dat natuurlijk niet direct te vergelijken met een WP maar ook die ZP boeren hebben meer vraag dan dat ze aankunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door K.123 op 10-06-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Ga maar eens informeren naar een L/W. De enige concrete prijs voor mij is op dit moment 12 mille, inclusief boiler. Als ik het echt goed wil doen, nieuwe groepenkast komt er dan nog bovenop zeg even €1000,-.
Wat weerhoud je ervan om het te doen? Verdien je dit geld over een looptijd van 15 jaar niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MotorBeast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Ga maar eens informeren naar een L/W. De enige concrete prijs voor mij is op dit moment 12 mille, inclusief boiler. Als ik het echt goed wil doen, nieuwe groepenkast komt er dan nog bovenop zeg even €1000,-. Vergeet niet dat ze kunnen vragen wat ze willen. Wet van vraag en aanbod. Eindelijk is NL wakker geworden. Enkel en alleen omdat de gasprijzen knallen. Nee, niet om het klimaat natuurlijk. :'(
Gaat nog wel wat subsidie vanaf natuurlijk. Maar netto zit je wel op 7-9k. Maar dat krijg ik zelfs met m'n huidige 1500m3 al in de helft van de levensduur van een gasketel dicht gerekend.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-06-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:05:
[...]

Gaat nog wel wat subsidie vanaf natuurlijk. Maar netto zit je wel op 7-9k. Maar dat krijg ik zelfs met m'n huidige 1500m3 al in de helft van de levensduur van een gasketel dicht gerekend.
Hier 400/450m3. Alleen SWW en koken. Stook al met L/L. Vandaar ook mijn twijfel wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MotorBeast schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Hier 400/450m3. Alleen SWW en koken. Stook al met L/L. Vandaar ook mijn twijfel wat te doen.
Wat voor afgifte systeem heb je voor handen? if any? Zonneboiler of warmtepompboiler zou ook nog een optie kunnen zijn. Of een lichte warmtepomp voor comfort stoken en warm water.

Zijn relatief dure kuubs dit.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 10-06-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MikeyMan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Wat voor afgifte systeem heb je voor handen? if any? Zonneboiler zou ook nog een optie kunnen zijn.

Zijn relatief dure kuubs dit.
Zonneboiler? Ga ik niet doen. Als ik zie wat mijn panelen in de donkere maanden doen.

Gewoon radiatoren, maar aanvoer max 40/45 graden vroeger met nachtverlaging. Weet dat het dure kuubs zijn, maar L/W is ook niet goedkoop. En grootste probleem ...... geen installateur te vinden hier in Zuid-West Nederland. Drama. Denk echt maar een nieuwe ketel te hangen zodat ik bij vorst in ieder geval indien nodig kan stoken. Vorige echte koude winter 2 dagen gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K.123
Heb gisteren een warmtescanner geregeld bij een vriend.

Om 14:00 heb ik thermostaat in de woonkamer op 22 graden gezet. Een half uur later heb een 20-tal foto's gemaakt verspreid over de hele woonkamer. Werkt echt super, je ziet mooie lussen.

Als ik met de voeten ongeveer HOH ga staan dan zie ik waardes van minimaal 15 en maximaal 20 cm (vaak 16, 17, 18, 19). Gemeten met een rolmaat tussen mijn voeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHITm8lYqFIKhyiPyEMFVKN20Yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VeClm3eJc7OkeW811aYg0bbf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNOQeW_3DnwaUeOY5G8-IR8LZ-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wDt9osIeW5CPURXS8hKXb27F.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen! Van de week is er iemand hier thuis wezen kijken en dit heeft geleid tot de oplossingsrichting die nu verder ga uitwerken de komende periode

Radiatoren
  • De huidige drie radiatoren vervangen voor T33 radiatoren om de afgifte te vergroten
  • Huidige leidingen vervangen voor meerlaagsbuizen van 32mm met aftakkingen naar de radiatoren van 20mm
  • Dit kan door nieuwe gaten boren door de vloer naar de kruipruimte. Vanuit naar de nieuwe vloerverdeler
Vloerverdeler
De huidige vloerverdeler (met 2 groepen, scheidingswisselaar, drukvat en pomp) volledig vervangen door deze pomploze unit met 6 groepen. De pomp van de WP zou voldoende kracht moeten hebben om het water direct door de vloer en de radiatoren te pompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isFxVVPixxCHPw1NmWw7DI4-Ji0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vmcBApOwTUw8FjrPGlt23ZZY.jpg?f=user_large

De leidingen van en naar de T33 radiatoren kunnen dan rechtstreeks op 3 van de 4 vrije groepen worden aangesloten.

SWW
Scheiden van het CV systeem door een WP Boiler (Calypso Split met 200 liter watertank)

Warmtepomp
Door de vergrote afgifte van de radiatoren, de nieuwe leidingen en het elimineren van de bottleneck van de huidige vloerverdeler zou een 5KW Panasonic Monoblock warmtepomp moeten volstaan.

[ Voor 5% gewijzigd door K.123 op 12-06-2022 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik kan me helemaal vinden in het verbeteren van de afgifte :)
Maar je houdt dus zo'n beetje dezelfde warmtevraag, dus is die 5 kW niet te klein? 2000 m³ komt volgens koevlaas2 op 9 kW, zelfs met SWW eraf is 5 kW dan wat optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
In de Panasonic WP met 5KW zit een 1-fase 3kW backup verwarmingselement. Die zou op extreem koude dagen kunnen bijspringen als die 5KW niet genoeg is toch?

[ Voor 36% gewijzigd door K.123 op 12-06-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hoe ga je het nou oplossen met je niet diffusie dichte vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:25:
Hoe ga je het nou oplossen met je niet diffusie dichte vloerverwarming?
In de huidige situatie zit er al een scheidingsfilter (met magneet) in het vloercircuit en ook een scheidingsfilter (met magneet en ontluchter) in het CV circuit.

Als ik voor nieuwe oplossingsrichting ga dan laat ik die laatst genoemde in het nieuwe WP/Vloer/Radiator circuit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ja, maar je hebt er nu een warmtewisselaar tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:34:
Ja, maar je hebt er nu een warmtewisselaar tussen zitten.
Die gaat er dus uit omdat die teveel warmte blokkeert. Heb gisteren getest door de aanvoer van de CV op 40 te zetten. Na 2 uur stoken zie ik dat er maar 31 graden de vloer ingaat (de wisselaar houdt dus 9 graden tegen) en de retour van vloer zit op 20 graden.

Veel verlies in de huidige opstelling dus.

De vraag is ook wat die scheidingswisselaar voor nut heeft als je al twee vuilafscheiders met magneet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah, ik dacht door het toevoegen van 4 groepen, dat je toch de boel in de vloer ging vervangen.
Wat ga je dan met de vier nieuwe groepen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:44:
Ah, ik dacht door het toevoegen van 4 groepen, dat je toch de boel in de vloer ging vervangen.
Wat ga je dan met de vier nieuwe groepen doen?
Die vloer ligt er supermooi in en de leidingen liggen ook prima. Dat ga ik echt niet slopen. Een nieuwe travertin/marmeren vloer van 50m2 kost een godsvermogen. Zeker als er nieuwe leidingen in gefreesd moeten worden.

De drie T33 radiatoren laat ik aansluiten op 3 van de 4 vrije groepen. Op die manier pompt de WP direct alle water in zowel de vloer als in de radiatoren. Je kan het hele systeem dan inregelen met de vloerverdeler.

[ Voor 12% gewijzigd door K.123 op 12-06-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

K.123 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Die gaat er dus uit omdat die teveel warmte blokkeert. Heb gisteren getest door de aanvoer van de CV op 40 te zetten. Na 2 uur stoken zie ik dat er maar 31 graden de vloer ingaat (de wisselaar houdt dus 9 graden tegen) en de retour van vloer zit op 20 graden.

De vraag is ook wat die scheidingswisselaar voor nut heeft als je al twee vuilafscheiders met magneet hebt.
De huidige mengverdeler zorgt waarschijnlijk ook voor een lagere temperatuur aan de invoerkant van de vloerverwarming.
Dit is tenminste mijn ervaring met mijn omgebouwde verdeler waar ik de bijmenging nog steeds kan instellen (Bijmengen doe ik natuurlijk niet meer). Je hebt nu nog steeds een relatief lage doorstroming door de warmtewisselaar, of heb je geen bijmenging meer?
Bij een algeheel laag temperatuurniveau (WP als warmtebron) is de roestvorming in je installatie waarschijnlijk gereduceerd, maar vindt zonder scheidingswisselaar overal plaats. YMMV
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Was de reden van de warmtewisselaar uiteindelijk niet het risico op lekkage van de leidingen?

Je kunt het elektrische verwarmingselement inderdaad gebruiken om bij te verwarmen, maar da's met COP1. Worden dure dagen als het vriest. Denk dat het prijsverschil tussen 5 en 9 kw snel terugverdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MikeyMan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:03:
Was de reden van de warmtewisselaar uiteindelijk niet het risico op lekkage van de leidingen?

Je kunt het elektrische verwarmingselement inderdaad gebruiken om bij te verwarmen, maar da's met COP1. Worden dure dagen als het vriest. Denk dat het prijsverschil tussen 5 en 9 kw snel terugverdiend is.
De reden dat iemand me die scheidingswisselaar adviseerde was met het oog op een nieuwe CV ketel. Hij zei dat nieuwe CV ketels niet goed omgaan met vuil en de garantie vervalt als je die rechtstreeks aansluit op een vloerverwarming met niet diffuusdichte leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
dunklefaser schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Je hebt nu nog steeds een relatief lage doorstroming door de warmtewisselaar, of heb je geen bijmenging meer?

YMMV
Dat weet ik niet precies. Er zit wel een stelknop aan de zijkant van de unit. Die heb ik helemaal opengedraaid (af fabriek stond die dicht). Toen deze dicht stond gebeurde er namelijk niet, er kwam helemaal geen warm water de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit er nog ff over na te denken. Hoe lopen de leidingen nu naar de radiatoren? Als je ze op de verdeler aansluit worden die ineens ook beperkt door de aanvoer daarnaartoe. Gescheiden houden lijkt me qua capaciteit dan te prefereren.

Tevens, hoe ga je de leidingen van de radiatoren bij de verdeler krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 12-06-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MikeyMan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:31:
Zit er nog ff over na te denken. Hoe lopen de leidingen nu naar de radiatoren? Als je ze op de verdeler aansluit worden die ineens ook beperkt door de aanvoer daarnaartoe. Gescheiden houden lijkt me qua capaciteit dan te prefereren.

Tevens, hoe ga je de leidingen van de radiatoren bij de verdeler krijgen?
De CV ketel staat in de kelder. Vanaf daar gaan er leidingen naar de radiatoren via de kruipruimte.

De vloerunit zit ook in de kelder. Dus ik kan de huidige unit laten vervangen door een nieuwe 6 groepsverdeler en vanaf daar nieuwe leidingen (meerlaagsbuizen van 32 mm met aftakkingen van 20) naar de drie T33 radiatoren.

Deze acties (radiatoren vervangen, nieuwe leidingen laten leggen, nieuwe vloerverdeler plaatsen) kan ik dit jaar al laten doen (voor oktober ofzo)

Dan in het voorjaar van 2023 de Calypso split laten plaatsen (dat is een plug en play systeem). Dat is qua aanschaf circa 2000 euro. Als ik dat door een erkend bedrijf laat installeren dan krijg ik 725 subsidie.

In de zomer of herfst 2023 kan ik dan de Panasonic WP laten aansluiten op de verdeler, dat zijn maar twee waterleidingen zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 20:54
Mag ik mijn situatie schetsen voor jullie advies/input?

Vrijstaand huis uit 1987, 145 m2 woonoppervlakte. Isolatie uit 1987, dus wel beperkt spouwmuurisolatie en dakisolatie, vloer met tempex op zand. Glas beneden wel vervangen door HR++, ook in de badkamer. Spouwmuur verder laten volspuiten levert kans op vochtproblemen op, en dat wil ik niet.

Ik heb geen vloerverwarming. Heb een paar maanden geleden 2 radiatoren in de huiskamer laten vervangen door Jaga Strada LT radiatoren (zonder fans). Nog niet echt beeld of dit helpt. Verder in de huiskamer een convectorput met uiteraard een convector, die ik recentelijk heb voorzien van 3 speedcomforts. Dat laatste helpt zeker.

Probleem in mijn huis is dat de CV leidingen, die door de vloer lopen, van het eenpijpsysteem zijn, dus steeds ongeveer 3 radiatoren worden doorgelust. Vloerverwarming aan laten brengen wil ik niet vanwege kosten en troep.

Mijn ketel Remeha Avanta is 13 jaar oud. Krijgt af en toe nu een storing, dus ik twijfel of deze nog lang meegaat. Bij een investering wil ik de ketel wel betrekken: liever geen gas meer, maar anders ook nieuwe CV ketel nodig. (Heeft uiteraard invloed op investeringsbedrag).

Stoken op 65 graden heb ik een week gedaan, maar de ketel heeft dan veel tijd nodig om 's morgens het huis warm te krijgen. Het lukt wel. Misschien moet ik het stookgedrag in elk geval aanpassen naar max 1 graad verschil tussen dag en nacht?

Ik had gekeken naar hybride LT WP. Maar verschillende installateurs hebben me hier vanaf gebracht, ook een installateur die alleen WP installeert.

Nu kijk ik naar HT warmtepompen, die ook warm water leveren... Dan van het gas af. Scheelt me met huidige prijs €4250 min extra kosten elektra voor de WP.
Auer HTI 14, Alpha Innotech LWDV. Maar duur!

Gasloos lijkt me fijn. Ik ga vanaf augustus 2,01 voor een kuub betalen. Mijn verbruik is 1950 m3 per jaar.

Als ik eerdere berichten lees, zie ik dat jullie geen fan zijn van HT WP. Terwijl ik voordat ik dit forum las, eigenlijk al had besloten wel HT WP te kopen. Ik twijfel nu weer.

Mag ik om advies vragen? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@hvdhoeven
Doe maar een eigen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hvdhoeven Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voorkomt een hoop herhaling van zetten. Althans, dat is het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvdhoeven
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 20:54
Ik ben benieuwd naar de reacties van de deskundigen die al in dit topic zijn.

Maar heb toch een nieuw topic:
hvdhoeven in "HT Warmtepomp of toch niet? Advies gevraagd..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
K.123 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:50:
Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen! Van de week is er iemand hier thuis wezen kijken en dit heeft geleid tot de oplossingsrichting die nu verder ga uitwerken de komende periode

Radiatoren
  • De huidige drie radiatoren vervangen voor T33 radiatoren om de afgifte te vergroten
  • Huidige leidingen vervangen voor meerlaagsbuizen van 32mm met aftakkingen naar de radiatoren van 20mm
  • Dit kan door nieuwe gaten boren door de vloer naar de kruipruimte. Vanuit naar de nieuwe vloerverdeler
Vloerverdeler
De huidige vloerverdeler (met 2 groepen, scheidingswisselaar, drukvat en pomp) volledig vervangen door deze pomploze unit met 6 groepen. De pomp van de WP zou voldoende kracht moeten hebben om het water direct door de vloer en de radiatoren te pompen.

[Afbeelding]

De leidingen van en naar de T33 radiatoren kunnen dan rechtstreeks op 3 van de 4 vrije groepen worden aangesloten.

SWW
Scheiden van het CV systeem door een WP Boiler (Calypso Split met 200 liter watertank)

Warmtepomp
Door de vergrote afgifte van de radiatoren, de nieuwe leidingen en het elimineren van de bottleneck van de huidige vloerverdeler zou een 5KW Panasonic Monoblock warmtepomp moeten volstaan.
Die 6 groeps vloerverwarming verdeler zal het inderdaad erg gemakkelijk maken om de boel waterzijdig goed in te regelen. Als de nieuwe radiatoren daar redelijk gemakkelijk op aan te sluiten zijn vind ik dat wel een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Een 5 kW warmtepomp terwijl je warmtevraag eigenlijk (2000 m3 * 8 kWh / m3) / 1650 vollasturen = 9.7 kW is moet je niet doen. Dan haal je een beta factor van net iets over 0.5. Dan ben je jaarlijks al snel 1 tot 3 MWh elektrisch aan het bijstoken. Het elektrisch bijstoken begint dan al bij defrostweer en wanneer het vriest.
Sowieso verdien je de meerkosten van een iets zwaarder model dan snel terug. En daarnaast is 5 kW + 3 kW samen nog geen 9.7 kW. (of +/- 9 kW omdat je er geen tapwater mee doet).

Zelf zou ik minstens een betafactor van 0.8 aanhouden. Dan heb je een warmtepomp nodig die bij -7 graden buitentemperatuur nog 0.8 * 9 kW = 7.2 kW haalt. (dat is ongeveer de capaciteit van een enkelfase 9 kW Panasonic)

Een Panasonic is op papier het lawaaiigste merk dat ik ken. Binnen de bebouwde kom zelden binnen de wettelijke geluidseisen te plaatsen.
Het 5 kW model heeft op papier een geluidsvermogen van 65 dB, het 9 kW model zelfs 69 dB.
Wat dat betreft is bijvoorbeeld een 7 kW Vaillant die 56 dB geluidsvermogen heeft gemakkelijker in te passen, dat scheelt nogal qua plaatsingmogelijkheden binnen de geluidseisen.

Zie hier een handige grafiek van @PentaClover. Voor een inschatting wat de afstand naar de erfgrens moet zijn kijk je naar een ander 65 dB lijntje. Het 69 dB lijntje is off the chart...
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:00
K.123 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Ik heb zelf een soortgelijk vloerverwarmingssysteem (tyleen, 3 groepen, 50m2) met een verdeler met warmtewisselaar. De primaire functie van de warmtewisselaar is om ervoor te zorgen dat zuurstofrijk water van de vloerverwarming niet in de rest van het verwarmingscircuit komt. Warm zuurstofrijk water zorgt er namelijk voor dat stalen CV leidingen en radiatoren wegroesten, wat voor de troep zorgt. Deze kan je er dan deels wel weer uitfilteren, maar dat voorkomt niet dat je radiatoren en stalen leidingen langzaam wegrotten en uiteindelijk gaan lekken. De troep die je er niet direct uitfiltert en in het water blijft zitten hoopt zich op in de pomp van de warmtepomp (zitten magneten in), die daardoor kan vastlopen.

Ik zou daarom de warmtewisselaar er zeker niet uithalen. Ik zelf ga de warmtewisselaar in mijn vloerverwarmingsverdeler vergroten voor een tweedehands Swep B16DWHx16 warmtewisselaar (65 euro op marktplaats). Deze heeft 'maar' 16 platen, maar is qua oppervlakte wel ruim 4 keer zo groot als de wisselaar die jij nu hebt. Daarnaast verwijder ik de thermostaatkraan en zorg ervoor dat de flow van het vloerverwarmingssysteem zo groot mogelijk is. De aanvoertemperatuur van de vloer ligt dan zo dicht bij de aanvoertemperatuur van het primaire systeem als mogelijk. (nu ongeveer 8-10 graden lager, dan 1 of twee graden lager).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erwin94 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Ik heb zelf een soortgelijk vloerverwarmingssysteem (tyleen, 3 groepen, 50m2) met een verdeler met warmtewisselaar. De primaire functie van de warmtewisselaar is om ervoor te zorgen dat zuurstofrijk water van de vloerverwarming niet in de rest van het verwarmingscircuit komt. Warm zuurstofrijk water zorgt er namelijk voor dat stalen CV leidingen en radiatoren wegroesten, wat voor de troep zorgt. Deze kan je er dan deels wel weer uitfilteren, maar dat voorkomt niet dat je radiatoren en stalen leidingen langzaam wegrotten en uiteindelijk gaan lekken. De troep die je er niet direct uitfiltert en in het water blijft zitten hoopt zich op in de pomp van de warmtepomp (zitten magneten in), die daardoor kan vastlopen.

Ik zou daarom de warmtewisselaar er zeker niet uithalen. Ik zelf ga de warmtewisselaar in mijn vloerverwarmingsverdeler vergroten voor een tweedehands Swep B16DWHx16 warmtewisselaar (65 euro op marktplaats). Deze heeft 'maar' 16 platen, maar is qua oppervlakte wel ruim 4 keer zo groot als de wisselaar die jij nu hebt. Daarnaast verwijder ik de thermostaatkraan en zorg ervoor dat de flow van het vloerverwarmingssysteem zo groot mogelijk is. De aanvoertemperatuur van de vloer ligt dan zo dicht bij de aanvoertemperatuur van het primaire systeem als mogelijk. (nu ongeveer 8-10 graden lager, dan 1 of twee graden lager).
beetje relatieveren is wel handig vaak.

veel van dit soort tyleeninstallaties uit de jaren 80 draaien al 40 jaar zonder platenwisselaar. als je toch bezig gaat kan je net zo goed de bestaande stalen leidingen vervangen en nieuwe radiatoren of fancoils ophangen en er weer warmpjes bijzitten voor de aankomende 40+ jaar. in de tussentijd zal de vloer er mogelijk ook eens toe zijn aan vervanging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@K.123
Volledig onderkelderd? Dan kan je toch van onder je vvw upgraden :)

En plafondverwarming is ook nog een optie overigens (goed zelf te doen, maar ook niet echt goedkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Proton_ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:57:
@K.123
Volledig onderkelderd? Dan kan je toch van onder je vvw upgraden :)

En plafondverwarming is ook nog een optie overigens (goed zelf te doen, maar ook niet echt goedkoop)
Ik heb een kruipruimte. De vloer is van onderen geïsoleerd. Zou niet weten hoe vanuit die kruipruimte de vloerverwarming zou moeten gaan vervangen. Daar heb je geen ruimte voor en dat is ook geen gebruikelijk werkwijze lijkt me.

Plafondverwarming zie ik niet zitten, er is in 2012 een strak gestuc plafond in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Erwin94 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Ik snap wat je zegt. Bij het plaatsen van deze unit met wisselaar zijn de twee groepen van de vloer helemaal doorgespoeld. Vorige maand heb ik het filter gereinigd, er kwam nauwelijks smerig spul uit.

In het CV circuit zit ook een scheidingsfilter, die heb ook gereinigd en zal vol met smeer (afkomstig van de radiatoren en stalen leidingen)

Als ik de radiatoren en leidingen daarvan dus vervang, wetende dat de vloerleidingen vrijwel schoon zijn, durf ik het wel aan met 1 scheidingsfilter in dat gehele circuit zonder platenwisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Meerlagenbuis zal daarnaast niet roesten.

Is er op de bovenverdieping eigenlijk nog een CV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:00
K.123 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:04:
[...]

Ik snap wat je zegt. Bij het plaatsen van deze unit met wisselaar zijn de twee groepen van de vloer helemaal doorgespoeld. Vorige maand heb ik het filter gereinigd, er kwam nauwelijks smerig spul uit.

In het CV circuit zit ook een scheidingsfilter, die heb ook gereinigd en zal vol met smeer (afkomstig van de radiatoren en stalen leidingen)

Als ik de radiatoren en leidingen daarvan dus vervang, wetende dat de vloerleidingen vrijwel schoon zijn, durf ik het wel aan met 1 scheidingsfilter in dat gehele circuit zonder platenwisselaar.
Als ik me niet vergis zijn standaard radiatoren van staal, dus houd er rekening mee dat de nieuwe T33 radiatoren ook weer gaan roesten en het systeem weer gaat vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Jaga's zijn daarentegen wel weer staal vrij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:07:
Meerlagenbuis zal daarnaast niet roesten.

Is er op de bovenverdieping eigenlijk nog een CV systeem?
Ja op twee slaapkamers hangt een radiator. Maar die laat ik dan afkoppelen als ik dat beneden aan laat passen. Op mijn eigen slaapkamer hangt naast een radiator ook een airco (die kan alleen niet verwarmen). Als die een keer wordt vervangen dan wordt dat een ding dat ook kan verwarmen.

Wellicht laat ik er dan ook een in de andere slaapkamer installeren.

Maar in principe hoeven die kamers niet te worden verwarmd. Dat gaat al 10 jaar prima zonder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Alleen in geval van Jaga's dan wel even goed kijken of de waterinhoud van het CV systeem voldoende is. Anders een buffervat (in serie, danwel parallel) die beschermd wordt tegen corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:14:
Alleen in geval van Jaga's dan wel even goed kijken of de waterinhoud van het CV systeem voldoende is. Anders een buffervat (in serie, danwel parallel) die beschermd wordt tegen corrosie.
Thanks, in dit filmpje wordt mooi uitgelegd wanneer een buffervat zinvol is. Hij legt uit dat een vloerverwarming een mooi buffervat is :)

YouTube: Buffervat zinvol of niet ?

Hij stelt in deze video dat je afgifte systeem zo groot moet zijn als het minimale vermogen van de WP. Doorgaans is dat volgens hem 30%

Dus als je een WP nodig hebt van 12KW dan moet je afgiftesysteem dus 4KW zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door K.123 op 13-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Bij 45 graden aanvoer en 40 graden retour
Setje 1: (130 x 30 x 6), beschouw ik als T21 => 348 W
Setje 2 (110 x 30 x 6), T20 => 233 W
setje 3 (280 x 30 x 6), beschous ik als T21 => 748 W
Heb even een check gedaan op deze site met een temp van 70/55/20°C
https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator

Dan kom ik uit op dit vermogen (bestaande set radiatoren)

Setje 1: (130 x 30 x 6), beschouw ik als T21 => 1043 W
Setje 2 (110 x 50 x 6), T20 => 901 W
Setje 3 (280 x 30 x 6), beschouw ik als T21 => 2085 W

Totaal dus: 4029W

Stel dat ik deze 3 radiatoren vervang door Jaga Strada wand:

Setje 1: (140 x 20 x 10) => 917 W
Setje 2 (120 x 50 x 10) => 1291 W
Setje 3 (280 x 20 x 10) => 1834 W

(ps: de hoogte is van 30 naar 20 gegaan vanwege de vereiste afstand tot de vloer en vensterbank)

Totaal dus: 4042W

Qua vermogen bij 70 graden aanvoer ga ik er dan niet veel op vooruit. Maar omdat de Jaga gemaakt is voor LTV en ook niet van staal is zou dit wel verschil moeten maken als ik een WP laat installeren?

Andere voordeel is dat de mengverdeler eruit kan omdat de Jaga niet verroest van binnen en er nieuwe leidingen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

K.123 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Thanks, in dit filmpje wordt mooi uitgelegd wanneer een buffervat zinvol is. Hij legt uit dat een vloerverwarming een mooi buffervat is :)

YouTube: Buffervat zinvol of niet ?

Hij stelt in deze video dat je afgifte systeem zo groot moet zijn als het minimale vermogen van de WP. Doorgaans is dat volgens hem 30%

Dus als je een WP nodig hebt van 12KW dan moet je afgiftesysteem dus 4KW zijn.
Dat is een wel erg kromme rekensom. Als je 4kw afgifte hebt wat heb je dan aan die andere 8kw die de unit kan geven?

Ook klopt je huidge afgifteberekening niet omdat al je radiatoren verkeerd aangesloten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 14-06-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
flippy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Dat is een wel erg kromme rekensom. Als je 4kw afgifte hebt wat heb je dan aan die andere 8kw die de unit kan geven?
Dat weet ik niet. De man op het filmpje is de persoon die de Koevlaas2 formule heeft uitgevonden :)

Zijn stelling is dat als het vermogen van de WP omhoog gaat dat dan de afgifte omlaag gaat. Ik kan die logica ook niet volgen...

[ Voor 16% gewijzigd door K.123 op 14-06-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kan het @koevlaas2 zelf vragen.
Ik vermoed wat klok/klepelwerk.
Een wp heeft meer vermogen bij lagere Ta en een afgiftesysteem krijgt minder vermogen bij lagere Ta, dat lijkt me niet controversieel.

Als je huis een warmtevraag van 12 kW heeft moet je ook 12 kW aan afgifte hebben, maar als je naregeling toepast moet je wel 4 kW ongeregeld en altijd open laten en de temperatuur waarbij je nog 4 kW afgifte hebt, is een goede minimumtemperatuur op je stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38
K.123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Heb even een check gedaan op deze site met een temp van 70/55/20°C
https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator

Dan kom ik uit op dit vermogen (bestaande set radiatoren)

Setje 1: (130 x 30 x 6), beschouw ik als T21 => 1043 W
Setje 2 (110 x 50 x 6), T20 => 901 W
Setje 3 (280 x 30 x 6), beschouw ik als T21 => 2085 W

Totaal dus: 4029W

Stel dat ik deze 3 radiatoren vervang door Jaga Strada wand:

Setje 1: (140 x 20 x 10) => 917 W
Setje 2 (120 x 50 x 10) => 1291 W
Setje 3 (280 x 20 x 10) => 1834 W

(ps: de hoogte is van 30 naar 20 gegaan vanwege de vereiste afstand tot de vloer en vensterbank)

Totaal dus: 4042W

Qua vermogen bij 70 graden aanvoer ga ik er dan niet veel op vooruit. Maar omdat de Jaga gemaakt is voor LTV en ook niet van staal is zou dit wel verschil moeten maken als ik een WP laat installeren?

Andere voordeel is dat de mengverdeler eruit kan omdat de Jaga niet verroest van binnen en er nieuwe leidingen komen?
Met welk regime van Ta heb je het vermogen van de Jaga's berekend? Dat zou ik met een regime van 40 graden oid doen, want je wilt een WP niet op veel hogere temperaturen hebben draaien ivm efficiency/COP.

Dus je moet met een ca 40 graden regime met de Jaga's ook op 4kW afgifte vermogen komen. Met de boosters erbij gaat het vermogen omhoog btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
olafmol schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Met welk regime van Ta heb je het vermogen van de Jaga's berekend? Dat zou ik met een regime van 40 graden oid doen, want je wilt een WP niet op veel hogere temperaturen hebben draaien ivm efficiency/COP.

Dus je moet met een ca 40 graden regime met de Jaga's ook op 4kW afgifte vermogen komen. Met de boosters erbij gaat het vermogen omhoog btw.
Hoe kan ik dat berekenen? ik heb nu gewoon op de site waar ik de JAGA's wil bestellen naar de waardes gekeken bij een aanvoer van 70 graden, die laat de site standaard zien.

Heb nu dus appels met appels vergeleken, maar zou graag weten hoe ik het vermogen van de JAGA's kan berekenen of opvragen bij een aanvoer van 35 of 40 omdat ze wil aanschaffen in combi met een MONOBLOCK WP met als doel om op 35 te gaan stoken.

EDIT: Als ik in de documentatie kijk van die Strada wand dan staat er een kolom bij voor voor de wattages bij aanvoer van 55 en retour 45.

als ik het dan optel kom ik aan een totaal van 1652watt.

De vloer heeft bij een thermostaat van 19.5 en aanvoer 35 en retour 30 een afgifte van 67 x 50 = 3350

Totale afgifte wordt dan 5000w. Bij een aanvoer van 35/30 zal dat van de Jaga's nog wat afnemen natuurlijk.

Dat zou met een Monoblock van 7KW wel genoeg moeten zijn lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpKxn0xPtWaSTEOI91K2oJcekeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S3GxJkFIOIoxMqYvxKSV0jFI.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door K.123 op 14-06-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je komt makkelijk uit met jouw plan qua afgifte. Vraag is hoeveel tijd je erin gaat steken om een goede stooklijn te krijgen. Voor een constante afgifte.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 14-06-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Bedankt. Heb gisteren iemand op bezoek gehad die een offerte uit gaat brengen.

De stappen zijn nu:

Stap 1: Afgifte vervangen door:

A: De huidige drie radiatoren vervangen door Jaga Stada's

B: Nieuwe pomploze vloerverdeler met 6 groepen plaatsen
https://benem.nl/lovak-eco-kunststof.html

C: Leidingen vervangen voor meerlaagsbuizen van 20mm van de radiatoren naar de nieuwe vloerverdeler en terug. Alle nieuwe radiatoren worden dus rechtstreeks op de vloerverdeler aangesloten zodat het hele systeem daar waterzijdig ingeregeld kan worden.

D: CV ketel aansluiten op de vloerverdeler en pomp van de CV ketel zo hoog mogelijk zetten met een aanvoer temp van 40 graden.

Stap 2: Een WP met boiler laten plaatsen

Heb nu een offerte gevraagd van iemand die hier is wezen kijken voor een Vallaint Monoblock van 7KW + met kleine binnenunit waar een driewegklep inzit voor een 200Liter boilervat.

Het Monoblock komt achter een stenen muur te staan op de grond op circa 17 meter van de vloerverdeler. De leidingen worden goed geïsoleerd onder de tegels gelegd. Dit is geen ideale plek ivm de aftstand. Het alternatief is 6 meter dichterbij op een houten veranda dak, dat is nog minder ideaal ivm mogelijke trillingen, onderhoud en op termijn vervangen van het dakleer.

Mogelijk wil ik stap 1 en 2 beide dit jaar nog laten uitvoeren als het allemaal financieel past en ook planningstechnisch. Anders stap 2 in het voorjaar van 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
K.123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Hoe kan ik dat berekenen? ik heb nu gewoon op de site waar ik de JAGA's wil bestellen naar de waardes gekeken bij een aanvoer van 70 graden, die laat de site standaard zien.
https://www.jaga.nl/tools/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
K.123 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Dat weet ik niet. De man op het filmpje is de persoon die de Koevlaas2 formule heeft uitgevonden :)

Zijn stelling is dat als het vermogen van de WP omhoog gaat dat dan de afgifte omlaag gaat. Ik kan die logica ook niet volgen...
Als je de aanvoertemperatuur verlaagd dan verhoog je het rendement van je warmtepomp en neemt dus ook het vermogen toe, echter dit vermogen moet je dan wel kunnen afgeven/absorberen bij lagere temperatuur.
Geen rocketscience 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Als je de aanvoertemperatuur verlaagd dan verhoog je het rendement van je warmtepomp en neemt dus ook het vermogen toe, echter dit vermogen moet je dan wel kunnen afgeven/absorberen bij lagere temperatuur.
Geen rocketscience 8)
beetje ongelukkig verwoord denk ik. betere verwoordig is dat een afgiftesysteem een groter afgiftevermogen nodig heeft naarmate je de temperatuur verlaagt om dezelfde vermogensafgifte te behouden.

dus om 4kW afgifte te hebben bij 40 graden kan dus betekenen dat je bij 30 graden een afgiftesysteem moet hebben die 6kW aan afgifte heeft om op die lagere temperatuur nog steeds 4kW kwijt te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:07:
[...]

beetje ongelukkig verwoord denk ik. betere verwoordig is dat een afgiftesysteem een groter afgiftevermogen nodig heeft naarmate je de temperatuur verlaagt om dezelfde vermogensafgifte te behouden.

dus om 4kW afgifte te hebben bij 40 graden kan dus betekenen dat je bij 30 graden een afgiftesysteem moet hebben die 6kW aan afgifte heeft om op die lagere temperatuur nog steeds 4kW kwijt te raken.
Zoiets ja al zullen de verhoudingen anders liggen, eerder 9 kW bij 30c.
Mijn vloer doet op 28c minimaal 4 kW volgens de kamstrup maar op papier geef ik dit niet af, word dus gebufferd in het beton.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

yup, al zijn de verhoudingen gewoon gekozen door mijn natte vinger. het gaat even om het concept. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
@olafmol bedankt voor de link! Als ik kijk naar de mogelijkheden qua formaat wat ik kwijt kan hier in de kamer als vervanger voor de huidige radiatoren dan kom ik uit op twee opties

1: Drie Jaga's type 10 met een totaal vermogen van 569W bij een aanvoer temp van 35
2: Drie Jaga's type 15 met een totaal vermogen van 1355W bij een aanvoer temp van 35

Aan beide hangt wel een ander prijskaartje als ik ze nieuw zou kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3poU721Q2g3ackzbZhSQqg_KOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FMYGFUWdrcZvncnjDB73EmyS.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door K.123 op 15-06-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
K.123 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:01:
[...]

@olafmol bedankt voor de link! Als ik kijk naar de mogelijkheden qua formaat wat ik kwijt kan hier in de kamer als vervanger voor de huidige radiatoren dan kom ik uit op twee opties

1: Drie Jaga's type 10 met een totaal vermogen van 569W bij een aanvoer temp van 35
2: Drie Jaga's type 15 met een totaal vermogen van 1355W bij een aanvoer temp van 35

Aan beide hangt wel een ander prijskaartje als ik ze nieuw zou kopen.

[Afbeelding]
Dat trekt dus nog geen frikandel door de mayonaise _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hij moet ook geen frikandellen door de majo trekken maar zijn huis warm stoken. _O-

denk dat een stapel T33's het niet veel slechter doen. O-)
als is het maar om meer water in je systeem te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ik doe alles even in 45/40-20.

Met heel koud weer komt dat voor. Gemiddeld zou je aanvoer onder 35 graden blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzM3-qk67CggCm_c-IsM5Hco6yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QRuCftIhxmE0GxrhUWxsG9p.png?f=fotoalbum_large

Met de Jaga's type 10 haal je dus 296 W + 427 W + 593 W = 1316 W

Met je huidige radiatoren (als die goedom aangesloten zaten) kwam ik op 1329 W. Dus hiermee ga je er niet zoveel mee op vooruit als wat ik eerst dacht.

Met type 15: 495 W + 694 W + 990 W = 2179 W.

Met alles T33 zou het +/- 2486 W afgeven. Nog meer dan met type 15 Jaga's. Voor de afgifte is alles T33 dan beter. Qua inbouwdiepte verschilt het ook niet veel. Een type 15 Jaga is heel iets dieper maar kan daarentegen strak tegen de muur. Al met al iets compacter dan T33's, maar niet veel.

Met alles type 20 Jaga wordt het 696 W + 971 W + 1392 W = 3059 W. Dat is qua afgifte natuurlijk optimaal. Een type 20 heeft een diepte van 215 mm van de muur. Nog steeds niet zoveel meer dan een T33 (die een eindje van de muur moet hangen) maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:15:
hij moet ook geen frikandellen door de majo trekken maar zijn huis warm stoken. _O-

Ja T33's zitten tussen Jaga type 15 en type 20 in.
Het leuke van Jaga's is dat ze van binnen niet roesten door het zuurstofrijke water dat van de vloerverwarming slangen komt. Het leuke van radiatoren inderdaad dat je lekker veel water in je systeem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan is de vraag denk ik: jagas erin en warmtewisselaar eruit of radiatoren en warmtewisselaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:38:
Dan is de vraag denk ik: jagas erin en warmtewisselaar eruit of radiatoren en warmtewisselaar vervangen.
Dat is wel het netst ja.

Of toch de T33's en de warmtewisselaar weg. Doordat er wel een net magneetfilter is kan ik me zo voorstellen dat de CV pomp het toch nog best lang volhoudt. Maar zal dan altijd kapot gaan op een moment dat het niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:18:
[...]

Ja T33's zitten tussen Jaga type 15 en type 20 in.
Het leuke van Jaga's is dat ze van binnen niet roesten door het zuurstofrijke water dat van de vloerverwarming slangen komt. Het leuke van radiatoren inderdaad dat je lekker veel water in je systeem krijgt.
Dat is dilemma. Jaga's zijn van aluminium en koper gemaakt. Maar ook dat kan gaan corroderen op termijn als de platenwisselaar eruit gaat. Ook is de pomp van de WP gegalvaniseerd en kan gaan roesten.

Maar de vraag is natuurlijk hoe snel dit gaat gebeuren want hoeveel zuurstof komt er nu werkelijk door die tyleenbuizen en hoeveel is er nodig om corrosie te veroorzaken?

Bovendien zit er altijd nog dat magneetfilter tussen die de deeltjes corrosie eruit pikt.

Er is ook speciale vloeistof te koop die je bij kan mengen in het water die corroderen vertraagd.

https://www.sentinelprote...s/sentinel-x100-inhibitor

Heb toch een lichte voorkeur om de huidige verdeler te vervangen voor een pomploze unit zonder platenwisselaar zodat de flow zo groot mogelijk is.

Anders moet ik de huidige unit laten aanpassen door een grotere platenwisselaar en ook moet de pomp dan worden verplaatst naar de aanvoer ipv het niet hydraulische deel vertelde iemand me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipaRUpsN0SNTjWt6FMTwIFKlWhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/561AG3TPCvWSxSmMyiTXOfVt.jpg?f=fotoalbum_large

Bovendien heb ik dan geen 4 extra groepen beschikbaar voor de radiatoren. Ik moet ze in dat geval aan laten sluiten vóór de platenwisselaar en dan waterzijdig inregelen via de radiatoren zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door K.123 op 16-06-2022 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:11:
[...]

de CV pomp het toch nog best lang volhoudt. Maar zal dan altijd kapot gaan op een moment dat het niet uitkomt.
Mijn huidige ketel is in 2010 geplaatst en de pomp is in 2020 stuk gegaan. In al die jaren zat er nog geen scheidingsfilter tussen, geen vloerverdeler met platenwisselaar en er zat natuurlijk al megaveel roest in het het hele systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:15:

Het zijn wel flinke pooierdingen maar T21 bestaat ook nog, al dan niet met fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
koevlaas2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Dat trekt dus nog geen frikandel door de mayonaise _O-
Ik zit (ook?) te worstelen met die Jaga LTV's. Het daadwerkelijk benodigde vermogen, met een gelijkblijvend aantal radiatoren en dezelfde ruimte/dimensies, lijk je alleen maar te halen met de actieve ventilatoren erbij op stand 2 of 3. Lijkt me toch niet de bedoeling dat die dingen de hele dag staan te zoemen om de kamer op temperatuur te houden.

Of mis ik ergens iets qua Jaga LTV's? Het lijkt (leek) een goed alternatief voor als je een vloerverwarming kunt of wilt installeren, maar ik begin te twijfelen. Een lading T33's erin vliegen gaat het bij ons helaas ook niet halen, dan moet we ongeveer de hele kamer vol T33's hangen 8)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste