Ervaringen / advies Hoogtemperatuurwarmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik overweeg een hoogtemperatuurwarmtepomp van Viessman of Nibe ergens in 2023 als vervanger voor mijn huidige Remeha Calenta CV ketel.

Er zijn twee installateurs hier op bezoek geweest en die geven aan dat een laagtemperatuur warmtepomp hier geen zin heeft vanwege te dunne leidingen en oude radiatoren. Zij geven dat de LT WP dan veel te hard moet stoken op een temp van 50 a 55 graden dat dit water naar de zee dragen is.

Zij zeggen dat Hoogtemperatuur warmtepomp van Viessman of Nibe (premium segment) ongeveer 3500 tot 4500KwH per jaar verbruikt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vraag dit omdat dit verbruik van belang is voor het uitrekenen of deze investering het waard is over een looptijd van 15 tot 20 jaar. Hierbij houd ik rekening met diverse scenario's (Gasprijs van 1 euro, 1,50 en 2 euro en een KwH prijs van 20, 25 en 30 cent)

Zo'n HT WP kost ongeveer 20.000 euro. Met de energiebespaarlening kan je dit in 15 jaar aflossen voor een bedrag van 115 euro per maand. Daar komen alleen het KwH verbruik + vaste lasten voor de stroomaansluiting bij.

Mijn situatie:

Vrijstaande woning uit 1934 met een oppervlakte van 120m2
Huidig gasverbruik circa 2000m3 per jaar
Dubbel glas
Vloerverwarming benedenverdieping (circa 50m2)
Vloerisolatie
Zoldervloer geïsoleerd

Eind september 2022 worden er 20 zonnepanelen geinstalleer met een opbrengst van circa 6000 Kwh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Ik wist niet dat een HT warmtepomp efficiënter werkt bij bijvoorbeeld 50 graden.

Maar je hebt vloerverwarming. Wat voor CV buis loopt er van de warmtepomp naar de vloerverwarming verdeler?

Gebruik je de verwarming op de bovenverdieping vaak?
9 van de 10x geven de radiatoren boven ook met LT voldoende af als de radiatoren maar 24/7 open staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou ook eens naar een Vaillant Alltherma Plus kijken, stukken goedkoper en de extra besturingen zijn niet zo reteduur als bij Nibe.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:47:
Ik zou ook eens naar een Vaillant Alltherma Plus kijken, stukken goedkoper en de extra besturingen zijn niet zo reteduur als bij Nibe.
Haha, Daikin Altherma of Vaillant Arotherm.

Maar je hebt wel gelijk, de Vaillant kan ook hoge temperatuur water leveren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een scop van 4+ lijkt me met een hoge temperatuur warmtepomp eerlijk gezegd wat optistisch. Wat zeggen de datasheets van de betreffende apparaten hierover?

Lastigheid is vooral; moet er nog gestookt worden in de kamers zonder vloerverwarming?

Ik zou eerlijk gezegd eerder opteren voor het boosten of vervangen van wat radiatoren en gewoon een LT WP nemen. Al dan niet aangevuld met airco.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 06-06-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De Vaillant is een propaanpomp, doet nog een cop rond de 3 bij A7/W55. Vergeet niet dat volgend jaar het financiele omslagpunt op een cop van 1,8 komt te liggen door de wijzigingen van energiebelastingen.

En deze pomp heeft geen stroomvretende verwarmingselement nodig om je boiler legionellavrij te houden.

https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Bedankt voor de reactie. Ik heb het over HT warmtepompen van Viessman of Nibe, niet de goedkopere varianten van Daikin of Remeha, die hebben hun techniek nog lang niet voor elkaar op dat vlak.

Een LT WP gaat hier niet werken, daar ben ik na weken onderzoek en gesprekken met experts die hier thuis geweest zijn al wel achter. De spouwmuren wil ik niet isoleren en ik wil ook niet met warmteplaten aan het plafond aan de slag.

Het probleem bij oude huizen is de infra (lees: te dunne leidingen en oude radiatoren). De retourleiding koelt teveel af waardoor de LT WP voortdurend blijft werken met een hoog verbruik in KwH tot gevolgd (10 tot 12.000 KwH per jaar) en grote kans dat het huis niet warm genoeg wordt.

Dit heb ik al getest door de CV aanvoer temp op 50 graden te zetten, daarmee wordt het huis op een koude dag al niet warm helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05 13:45
Ik zou toch goed naar je afgifte systeem kijken. Je vloer heeft bijvoorbeeld geen 50 graden water nodig. Daarom ook de vraag in welke mate je de radiatoren gebruikt. Een andere oplossingsrichting is een kleine warmtepomp om alleen de vloerverwarming mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Uit welk jaar is het dubbel glas? Stap 1 is toch echt zorgen dat je minder warmte verliest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 23:22
Voor die 20k, of beter gezegd het prijsverschil tussen die 20k en een LT warmtepomp, kan je een hoop infra en isolatie vervangen zoals het dubbelglas. Die retourleiding eruit halen en een uponor buis van 32 mm op de verdeler zal de bank bijvoorbeeld niet breken lijkt me?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
WillemSuper schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:00:
Ik zou toch goed naar je afgifte systeem kijken. Je vloer heeft bijvoorbeeld geen 50 graden water nodig. Daarom ook de vraag in welke mate je de radiatoren gebruikt. Een andere oplossingsrichting is een kleine warmtepomp om alleen de vloerverwarming mee te doen.
Als ik alle radiatoren uitzet en de aanvoer van de CV op 50 graden zet dan wordt de benedenverdieping niet warm genoeg als het rond de 0 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
kevineppo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:13:
Voor die 20k, of beter gezegd het prijsverschil tussen die 20k en een LT warmtepomp, kan je een hoop infra en isolatie vervangen zoals het dubbelglas. Die retourleiding eruit halen en een uponor buis van 32 mm op de verdeler zal de bank bijvoorbeeld niet breken lijkt me?
Ik heb overal dubbel glas.

Alle CV leidingen zijn in de muren en vloeren verwerkt. Dat is niet te vervangen, of je moet het hele huis gaan slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:42:
Vergeet niet dat volgend jaar het financiele omslagpunt op een cop van 1,8 komt te liggen door de wijzigingen van energiebelastingen.

https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf
wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:27
Heb je databooks van de warmtepompen die je overweegt? Dan kunnen we concreet prestaties vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Als ik alle radiatoren uitzet en de aanvoer van de CV op 50 graden zet dan wordt de benedenverdieping niet warm genoeg als het rond de 0 graden is.
Oké, dus je hebt beneden vloerverwarming als bijverwarming, niet als hoofdverwarming? Dat is nuttige informatie. (Kijk ook even in het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:09

martijn v o

Certified by Enphase.

K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Alle CV leidingen zijn in de muren en vloeren verwerkt. Dat is niet te vervangen, of je moet het hele huis gaan slopen :)
Uit welk jaar is dat glas? Ik had hier glas uit 1989 met een U waarde van 2,7. HR++ glas doet toch 1,2/1,1 tegenwoordig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Je hebt dubbelglas en dubbelglas. Dubbelglas van een aantal jaar terug is vaak nog enkel twee glasplaatjes met een luchtspouw, U=3. Hr++ dubbelglas heeft een laagje argon ipv lucht, en een doorzichtige metallic laag voor een U van 1.2. Dat scheelt behoorlijk.

Edit: en misschien dan onconventioneel, maar een nieuw stuk leiding bovengronds dan? Vast alsnog wel netjes weg te werken. Ik stel het vooral voor omdat ik denk dat je er onder aan de streep een hele klap geld mee gaat besparen.

[ Voor 17% gewijzigd door kevineppo op 06-06-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Met een warmtepomp heb je constante kamertemperatuur, dat scheelt al.

Heb je een overzicht van de afmetingen en type van de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:54:
Bedankt voor de reactie. Ik heb het over HT warmtepompen van Viessman of Nibe, niet de goedkopere varianten van Daikin of Remeha, die hebben hun techniek nog lang niet voor elkaar op dat vlak.

Een LT WP gaat hier niet werken, daar ben ik na weken onderzoek en gesprekken met experts die hier thuis geweest zijn al wel achter. De spouwmuren wil ik niet isoleren en ik wil ook niet met warmteplaten aan het plafond aan de slag.

Het probleem bij oude huizen is de infra (lees: te dunne leidingen en oude radiatoren). De retourleiding koelt teveel af waardoor de LT WP voortdurend blijft werken met een hoog verbruik in KwH tot gevolgd (10 tot 12.000 KwH per jaar) en grote kans dat het huis niet warm genoeg wordt.

Dit heb ik al getest door de CV aanvoer temp op 50 graden te zetten, daarmee wordt het huis op een koude dag al niet warm helaas.
Klinkt een beetje of hybride meer iets is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Financieel omslagpunt: de cop waarde waarbij het verwarmen met stroom goedkoper is dan met gas. Die lag al jaren zo rond de 2,5. Met de verlaging van 5 cent op stroom en verhoging van 5 cent op gas gaat dat punt naar beneden naar ongeveer 1,8. Dus een warmtepomp die op een bepaald moment draait met een cop van 2 is dan goedkoper dan een cv ketel. De meest recente HT pompen draaien op een cop van 2 onder extreme omstandigheden met hoge aanvoertemperaturen en strenge vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:50:
Financieel omslagpunt: de cop waarde waarbij het verwarmen met stroom goedkoper is dan met gas. Die lag al jaren zo rond de 2,5. Met de verlaging van 5 cent op stroom en verhoging van 5 cent op gas gaat dat punt naar beneden naar ongeveer 1,8. Dus een warmtepomp die op een bepaald moment draait met een cop van 2 is dan goedkoper dan een cv ketel. De meest recente HT pompen draaien op een cop van 2 onder extreme omstandigheden met hoge aanvoertemperaturen en strenge vorst.
Nibe is niet echt heel scheutig met die info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
kevineppo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Je hebt dubbelglas en dubbelglas. Dubbelglas van een aantal jaar terug is vaak nog enkel twee glasplaatjes met een luchtspouw, U=3. Hr++ dubbelglas heeft een laagje argon ipv lucht, en een doorzichtige metallic laag voor een U van 1.2. Dat scheelt behoorlijk.

Edit: en misschien dan onconventioneel, maar een nieuw stuk leiding bovengronds dan? Vast alsnog wel netjes weg te werken. Ik stel het vooral voor omdat ik denk dat je er onder aan de streep een hele klap geld mee gaat besparen.
Bedankt voor de tips, maar ik heb meerdere energie adviseurs op bezoek gehad. Die geven allemaal aan dat de stap van dubbel glas naar HR++ glas niet zoveel scheelt en de investering niet waard is.

Die 20.000 euro ga ik er binnen 15 jaar uithalen bij een gasprijs van meer dan 1,50. Je bent met die HT WP namelijk volledig gasloos en je weet zeker dat je een warm huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Klinkt een beetje of hybride meer iets is voor je.
Dat is een oplossing die ik niet wil. Dan moet ik EN een nieuwe ketel kopen (2000 euro incl installatie) EN een hybide WP van pak hem beet 3500 euro. Dus dan zit je ook ook aan de 5500 euro investering.

Je zit dan nog steeds met een gasaansluiting (vaste kosten per jaar) en ook met gasverbruik. Dat is een oplossing die je eigenlijk niet wil. Tenzij je net een nieuwe ketel thuis hebt laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:50:
De meest recente HT pompen draaien op een cop van 2 onder extreme omstandigheden met hoge aanvoertemperaturen en strenge vorst.
Nibe en Viessman geven dat de COP (eigenlijk de SCOP) gemiddeld over een jaar rond de 4.8 zit.

De goedkopere merken HT WP zitten misschien op 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Nibe en Viessman geven dat de COP (eigenlijk de SCOP) gemiddeld over een jaar rond de 4.8 zit.

De goedkopere merken HT WP zitten misschien op 2.
Heb je hier bronnen van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nooit de Cop en Scop door elkaar halen. De eerste is een waarde op een exact moment en de laatste over een stookseizoen. De Cop is heel belangrijk bij een hybride opstelling om te beslissen wanneer het goedkoper is om met je CV ketel te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ja da beweren ze in factscheets.

Maar ik ben dus op zoek naar ervaringscijfers. Omdat ik dit wel zeker moet weten voor de berekening van de TVT

Stel dat ik een nieuwe CV ketel koop dan ben ik 2000m3 x 1.50 per m3 = 3000 euro per jaar kwijt.

Als de HT WP 5000KwH verbruikt en de prijs per KwH is 20 cent dan kost me dat 1000 euro per per jaar.

Ik bespaar dan dus 2000 euro per jaar. Maw: de HT WP heb ik in dat geval binnen 10 jaar terug verdiend.

Zo heb ik diverse scenario's doorgerekend. In veel gevallen lijkt die HT WP zich dus terug te verdienen. Tenzij de gasprijs in de buurt van 1 euro komt. In dat geval is de aanschaf van een nieuwe CV ketel voordeliger over 15 jaar gerekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Over het jaar en in een koude periode is wel een verschil.
Hier een Panasonic 5kw mono op een aanvoertemperatuur van 28 graden. Hele huis vloerverwarming (en overal HR++ glas in plaats van dubbel glas -> je moet een betere adviseur nemen).
SCOP van 1 oktober-1 mei 5,22.
COP in koude week (laatste week december) 4,14.
Ons huis verbruikt zon 20 GJ per jaar aan warmte voor verwarming. Dat is ruim 5000 kWh.
Op gas had dat 500 m3 gekost . Met een prijs van 2,50 per m3 is dat 1250 euro.
Vastrecht zo'n 250 euro per jaar dus samen 1500 euro.
Nu verbruikt 1000 kWh met een nieuwe prijs van 0,40 cent/kWh is 400 euro.
Berekening is op basis van nu, maar ik had tot 1 april nog oude prijzen en was het verschil veel minder.

Even op jouw cijfers:
2000 m3 gas a 2,50 met 250 euro vastrecht: 5250 euro per jaar.
WP stel COP is slecht omdat je hoog temperatuur hebt =3.
2000*10/3 is 6700 kWh maal 0,50 cent maakt 3300 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 06-06-2022 10:36 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Bedankt voor de tips, maar ik heb meerdere energie adviseurs op bezoek gehad. Die geven allemaal aan dat de stap van dubbel glas naar HR++ glas niet zoveel scheelt en de investering niet waard is.
Wat een onzin. Mooie experts heb jij binnen gehad. Als je je glas naar HR++ brengt, zorgt dat je afgifte op niveau en rest isolatie op niveau is komt stook je met lage temperatuuraanvoer. Voordeel: comfort in je huis gaat omhoog en je COP bij lage temperatuur gaat fors omhoog. Hier een huis uit 78 en kan met een aanvoer van 40/45 graden toe (eigenlijk al hoog voor een L/W) bij vorst zonder vloerverwarming. Heb nog geen L/W maar ook druk bezig met de aankoop. Eigenlijk had je dat al jaren geleden allemaal moeten doen want je hebt nu ook jaren onzuinig gestookt met je HR Ketel. Afgifte en isolatie brengt altijd op. Je krijgt nu in plaats van een forse gasrekening een forse stroomrekening.

Ik verwarm reeds met L/L en heb 1300 kWh verstookt afgelopen winter (isolatie ;) ).

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Wat een onzin. Mooie experts heb jij binnen gehad. Als je je glas naar HR++ brengt, zorgt dat je afgifte op niveau en rest isolatie op niveau is komt stook je met lage temperatuuraanvoer. Voordeel: comfort in je huis gaat omhoog en je COP bij lage temperatuur gaat fors omhoog. Hier een huis uit 78 en kan met een aanvoer van 40/45 graden toe (eigenlijk al hoog voor een L/W) bij vorst zonder vloerverwarming. Heb nog geen L/W maar ook druk bezig met de aankoop. Eigenlijk had je dat al jaren geleden allemaal moeten doen want je hebt nu ook jaren onzuinig gestookt met je HR Ketel. Afgifte en isolatie brengt altijd op. Je krijgt nu in plaats van een forse gasrekening een forse stroomrekening.
Je kunt nooit een berekening maken tussen dubbelglas en HR++ zonder de bestaande staat van de kozijnen mee te nemen. In een huis uit 1934 waar nog originele kozijnen zitten krijg je nooit HR++ of triple geplaatst. Dan kun je alle kozijnen ook gaan vervangen en daar krijg je dan alleen subsidie op als dit speciaal kunststof is, als je alles op een rij zet rekent het gewoon niet uit. Even afgezien van dat het er gewoon niet uitziet bij een oud pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Je kunt nooit een berekening maken tussen dubbelglas en HR++ zonder de bestaande staat van de kozijnen mee te nemen. In een huis uit 1934 waar nog originele kozijnen zitten krijg je nooit HR++ of triple geplaatst. Dan kun je alle kozijnen ook gaan vervangen en daar krijg je dan alleen subsidie op als dit speciaal kunststof is, als je alles op een rij zet rekent het gewoon niet uit. Even afgezien van dat het er gewoon niet uitziet bij een oud pand.
Als je zorgt dat je nog extra isolatiemaatregelen treft krijg daarboven op ook nog subsidie (heb ik ook gedaan) en buiten wat je bespaart op je verbruik.....Wat denk je dat dat soort investeringen doen in de toekomst bij verkoop van je huis? A label gaat je goud opleveren (heb ik nu huis uit 1978) en energieprijzen worden nooit meer laag. Wedden? Hier 140m2 met 4 personen met een voorschot van €85,- Welke hoge lasten? ;)

En experts? Die mafkezen die ik hier heb binnen gehad wilde allemaal hybride plaatsen. Next please. ;w

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2022 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Die 20.000 euro ga ik er binnen 15 jaar uithalen bij een gasprijs van meer dan 1,50. Je bent met die HT WP namelijk volledig gasloos en je weet zeker dat je een warm huis hebt.
Deze adviseur oordeelt dus anders, maar ik ben niet in je huis geweest en je lijkt vrij zeker van je zaak dus dan heeft discussiëren natuurlijk weinig zin.

Deze ervaring op dit topic met HT warmtepompen is volgens mij vrij beperkt. In de datasheet van de warmtepompen zou je een grafiek moeten vinden die COP uitzet tegen de buitentemperatuur. Bij welke buitentemperatuur heb je een COP van rond de 2 en wat voor vermogen is er dan nog over qua afgifte? Je berekening voor tvt valt of staat namelijk bij je elektra verbruik, en dat weet je pas als je weet hoe efficiënt het apparaat daadwerkelijk is.

Is dat boven de 2? Dan kan je berekening wel eens kloppen. Is die informatie er niet? Dan zou ik er niet van staan te kijken als je pomp meer verbruikt dan de geschetste 5000kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Je kunt nooit een berekening maken tussen dubbelglas en HR++ zonder de bestaande staat van de kozijnen mee te nemen. In een huis uit 1934 waar nog originele kozijnen zitten krijg je nooit HR++ of triple geplaatst.
** Knip. ** Als er nu dubbel glas in zit kan je zo 1 op 1 er HR++ in plaatsen met U 1 of 1,1. Heb ik bij mijn serre ook gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

** Knip. ** Het moet ook KUNNEN. En als het niet kan dan moet je ook de bijkomende kosten meenemen. Verder kan je ook nog eens beperkingen hebben als monument (gemeente of rijks) of een beschermd stads of dorpsgezicht. ** Knip. **

[ Voor 45% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Je moet niet generaliseren. Het moet ook KUNNEN. En als het niet kan dan moet je ook de bijkomende kosten meenemen. Verder kan je ook nog eens beperkingen hebben als monument (gemeente of rijks) of een beschermd stads of dorpsgezicht. Ik hou er niet zo van dat mensen hun eigen situatie extrapoleren op anderen.
** Knip, let op je taalgebruik en niet op de man spelen aub. **. Als er nu bestaand dubbel glas in zit kan je ALTIJD in iedere situatie 1 op 1 met dezelfde spouwmaat er HR++ in plaatsen. ** Knip. **

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

** Knip, let op je taalgebruik en niet op de man spelen aub. **, heb hier een Rijksmonument waarbij in 1996 ultradun dubbelglas is geplaatst. HR++ gaat hem echt niet worden zonder gigantische ingrepen in de kozijnen waarbij ik ook nog eens een monumentenvergunning moet aanvragen en de schilder ook nog eens een dikke week werk heeft:

https://commons.wikimedia...ategory:Randelweer,_Eenum

En ja, ik heb in het verleden wel eens een energie expert over de vloer gehad en die onderschrijft mijn verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
[...]

Precies dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
kevineppo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Deze adviseur oordeelt dus anders, maar ik ben niet in je huis geweest en je lijkt vrij zeker van je zaak dus dan heeft discussiëren natuurlijk weinig zin.

Deze ervaring op dit topic met HT warmtepompen is volgens mij vrij beperkt. In de datasheet van de warmtepompen zou je een grafiek moeten vinden die COP uitzet tegen de buitentemperatuur. Bij welke buitentemperatuur heb je een COP van rond de 2 en wat voor vermogen is er dan nog over qua afgifte? Je berekening voor tvt valt of staat namelijk bij je elektra verbruik, en dat weet je pas als je weet hoe efficiënt het apparaat daadwerkelijk is.

Is dat boven de 2? Dan kan je berekening wel eens kloppen. Is die informatie er niet? Dan zou ik er niet van staan te kijken als je pomp meer verbruikt dan de geschetste 5000kWh.
Ja precies, ik heb al die dingen over extra isoleren, hyrbride, andere radiatoren allang afgeschreven. Dat gaat hem echt niet worden hier.

Als die pomp meer gaat verbruiken dan 5000Kwh dan heeft het idd geen zin. Of ik die datascheets moet geloven weet ik niet. Ik zoek ervaringen. Heb uiteraard de importeurs van Nibe en Viessman ook die vraag al gesteld. Eens kijken waar zij mee komen of wat ze mij kunen garanderen.

Die dingen staan al 40 jaar in Zweden, Oostenrijk en Noorwegen. Dus zij moeten over cijfers beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Je moet niet generaliseren. Het moet ook KUNNEN. En als het niet kan dan moet je ook de bijkomende kosten meenemen. Verder kan je ook nog eens beperkingen hebben als monument (gemeente of rijks) of een beschermd stads of dorpsgezicht. Ik hou er niet zo van dat mensen hun eigen situatie extrapoleren op anderen.
Mee eens, het zal vast allemaal kunnen, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden. Glas vervangen kost hier zo 3000 euro, de muur isoleren 5500. En dan de moet de buitenkant opnieuw gestuct worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
martijn v o schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:32:

Even op jouw cijfers:
2000 m3 gas a 2,50 met 250 euro vastrecht: 5250 euro per jaar.
WP stel COP is slecht omdat je hoog temperatuur hebt =3.
2000*10/3 is 6700 kWh maal 0,50 cent maakt 3300 euro.
Ik wil niet met de huidige prijzen calculeren. We zitten nu in een crisissituatie. Ik kan me niet voorstellen dat de gasprijs de komende 15 jaar gemiddeld 2.5 euro per m3 zal blijven. Ook de KwH prijs zal geen 50 cent blijven met al die zonneparken.

Als de oorlog voorbij is verwacht ik dat dit zal normaliseren tot circa 1.50 per m3 (of ergens tussen de 1 en 1.80) en de prijs voor KwH ergens tussen de 20 en 30 cent.

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar ik houd het liever wat lager aan dan nu, want anders reken je jezelf rijk en zou je een HT WP in 5 jaar hebben terug verdiend. Dat lijkt me niet heel realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Mee eens, het zal vast allemaal kunnen, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden. Glas vervangen kost hier zo 3000 euro, de muur isoleren 5500. En dan de moet de buitenkant opnieuw gestuct worden.
Die 8 mille gaat je veel opleveren. Structureel verlaging van je energielasten, subsidie kan je ervan af trekken en veel comfort en waarschijnlijk een veel goedkopere warmtepomp (en een enorme waarde verhoging van je woning). NB: je afgifte is daarna wellicht voldoende voor een laag temperatuurverwarming en zo niet.....Marktplaats staat vol met bijna nieuwe radiatoren en hang je of grotere of hangt er wat bij. Dat laatste zijn echt de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
** Knip, volgende keer graag een topicreport aanmaken. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Die 8 mille gaat je veel opleveren. Structureel verlaging van je energielasten, subsidie kan je ervan af trekken en veel comfort en waarschijnlijk een veel goedkopere warmtepomp (en een enorme waarde verhoging van je woning). NB: je afgifte is daarna wellicht voldoende voor een laag temperatuurverwarming en zo niet.....Marktplaats staat vol met bijna nieuwe radiatoren en hang je of grotere of hangt er wat bij. Dat laatste zijn echt de kosten niet.
Als ik die 8mille investeer dan komt er ook nog een LT WP bij van circa 10 mille. Dan heb je een Remeha of een Daikin.

Waarom zou ik dat allemaal doen als ik een premium merk HT WP kan installeren voor 2 mille meer ongeveer? Met een HT heb je ook lagere lasten, een beter energielabel etc etc.

Bovendien functioneert die HT WP ook op lagere temperaturen (55 tot 60 graden is voldoende voor dit huis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05 13:45
Ik gebruik een warmtepomp voor de vloerverwarming beneden en heb een airco om de bovenverdieping bij te warmen mocht dit nodig zijn en een warmtepomp boiler voor het warme water. Zat ook met een woning met problemen om de leidingen op de juiste plek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Als ik die 8mille investeer dan komt er ook nog een LT WP bij van circa 10 mille. Dan heb je een Remeha of een Daikin.

Waarom zou ik dat allemaal doen als ik een premium merk HT WP kan installeren voor 2 mille meer ongeveer? Met een HT heb je ook lagere lasten, een beter energielabel etc etc.

Bovendien functioneert die HT WP ook op lagere temperaturen (55 tot 60 graden is voldoende voor dit huis)
Je hebt het over 20 mille? Stoken met een hoge temperatuur is zowel met een HR Ketel als met een warmtepomp water naar de zee dragen. Maar maak je eigen afweging.

Ik weet wel zeker dat energieprijzen nooit meer laag worden. Vraag China gaat omhoog naar gas, wij stoken nog steeds voornamelijk met gas om electriciteit op te wekken, regering zal het nooit meer goedkoop maken om zo de klimaatcrisis te bestrijden etc etc. Ik denk altijd lange termijn. Maar jouw feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Je hebt het over 20 mille? Stoken met een hoge temperatuur is zowel met een HR Ketel als met een warmtepomp water naar de zee dragen. Maar maak je eigen afweging.

Ik weet wel zeker dat energieprijzen nooit meer laag worden. Vraag China gaat omhoog naar gas, wij stoken nog steeds voornamelijk met gas om electriciteit op te wekken, regering zal het nooit meer goedkoop maken om zo de klimaatcrisis te bestrijden etc etc. Ik denk altijd lange termijn. Maar jouw feestje.
Heb je helemaal gelijk in, daarom neem ik ook geen LAAG TEMPERATUUR WARMTEPOMP. Die kunnen inderdaad tot 55 graden stoken, maar dat is water naar de zee dragen (dat staat ook in mijn post)

Ik ben dus op zoek naar ervaringen met een HOOG TEMPERATUUR WARMTEPOMP. Dat is een heel ander apparaat dan een LT WP. En zou dus veel efficiënter moeten werken. Daarom is de prijs ook dubbel zo hoog.

Zelf denk ik ook lange termijn, daarom sta ik nu voor de keuze wat ik moet doen. Een nieuwe HR ketel en voor de komende 15 jaar op gas blijven. Of nu overstappen naar volledig gasloos waar ik de garantie wil dat het huis warm genoeg wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door K.123 op 06-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik persoonlijk vindt het wel frappant dat er (bijna?) geen ervaringen met HT-warmtepompen en aanvoertemperaturen van 50 - 55°C hier op tweakers te vinden zijn.
Bijvoorbeeld: De Innotec Allira is al enkele jaren in de markt (max. 70 °C) en vermoedelijk
ook de andere merken beginnen niet pas nu met HT-warmtepompen (met propaan of CO2)

Als ik de lijst van @Tomexergie bekijk zie ik hooguit een Panasonic T-CAP of een Vaillant R290 (propaan)
maar ook deze hebben bij 2 °C geen (significant) hogere aanvoertemperatuur dan de andere installaties.

Ik heb geen idee waar de gezochte HT-wp installaties (met uitgebreide technische gegevens) te vinden zijn.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 18:14
Ik weet niet welk marketing principe hier allemaal wordt toegepast, maar het carnot principe zorgt er wel voor dat die 55 graden altijd minder zuinig wordt dan stoken op 30, ongeacht het koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
Lijkt misschien erger dan het is.

Met genoeg isolatie bijvoorbeeld vervangen van glas en spouwmuurisolatie kan je mogelijk met je huidige leiding en iets grotere radiatoren of boosters af met een middeltemperatuur. Kan je de 50 a 55 graden terugbrengen naar 40 graden en 45 voor de echt koude dagen dan zijn er genoeg warmtepompen te vinden die dat kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

** Knip, let op je taalgebruik en niet op de man spelen aub. **

Je maakt zelf de statement dat van overgaan van dubbelglas naar HR++ altijd uit kan. In een woningen van na 1970 zou dat vaak kunnen met de bestaande kozijnen, alleen bestaat een heel groot gedeelte van ons woningbezit uit woningen van een periode daarvoor. Mijn vaste schilder en glaszetter die ik hier elk jaar een week over de vloer heb voor onderhoud verklaart mij voor gek als ik het bestaande ( dunne) dubbelglas ga vervangen. Ik heb dan mijn vaste timmerman zeker twee weken over de vloer en de schilder ook een week of twee om al het schilderwerk binnen en buiten te herstellen. Kom ik al op een dikke 6000 euro aan kosten zonder glas..... Dat rekent gewoon niet uit, ook niet met subsidie. Voor het laatste kom ik niet in aanmerking omdat alles hier wat te isoleren viel in 1996 al gedaan is en geen tweede maatregel kan toepassen.

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 06-06-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag weer terug naar de inhoud, met respect voor elkaar aub.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
Ik heb HR++ glas laten plaatsen in de originele kozijnen uit 1935. Moest iets opgefreesd. Als het een monument is misschien naar vacuüm glas kijken (monumentenglas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Probleem is dat monumentenglas niet voldoende isolatie heeft om voor een ISDE subsidie in aanmerking te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
dunklefaser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:12:
Ik persoonlijk vindt het wel frappant dat er (bijna?) geen ervaringen met HT-warmtepompen en aanvoertemperaturen van 50 - 55°C hier op tweakers te vinden zijn.
Bijvoorbeeld: De Innotec Allira is al enkele jaren in de markt (max. 70 °C) en vermoedelijk
ook de andere merken beginnen niet pas nu met HT-warmtepompen (met propaan of CO2)

Als ik de lijst van @Tomexergie bekijk zie ik hooguit een Panasonic T-CAP of een Vaillant R290 (propaan)
maar ook deze hebben bij 2 °C geen (significant) hogere aanvoertemperatuur dan de andere installaties.

Ik heb geen idee waar de gezochte HT-wp installaties (met uitgebreide technische gegevens) te vinden zijn.
Ja ik kan online ook weinig vinden. Denk ik dat de antwoorden op mijn vragen hier niet ga vinden.

Een collega van me heeft een grondwarmtepomp besteld. Werkt met een leiding van 150 meter diep. vergunning voor nodig :) Kost 32.000 euro (met aftrek van 4500 euro subsidie)

Dat gaat mij iets te ver haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@K.123 Een grondgebonden W/W warmtepomp is in principe natuurlijk efficiënter dan een L/W-wp,
maar met de 50 - 55°C aanvoertemperatuur gaat de efficiency ook hier volgens de natuurwetten omlaag.
"Carnot" kwam hier volgens mij al langs. Van de huidige prijzen van een W/W-wp kan ik niet warm worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anomi
Jammer dat je niet gewoon de datasheets deelt, dan kunnen we objectief vergelijken. Er is al gezegd dat de Vaillant Arotherm behoorlijk hoge aanvoertemperaturen kan leveren (en dat tot een lage buitentemperatuur). Zonder data kom je er gewoon niet achter of dat wellicht een betere keuze is dan wat je nu in je hoofd hebt.

Daar hoort overigens ook een reële inschatting bij van welke aanvoertemperatuur je nu echt nodig hebt. (En ik zou nog een keer benadrukken, ook al eerder gezegd, dat radiatorventilatoren mogelijk een flink verschil kunnen maken.)

Je zegt dat je ervaringen zoekt, maar realiseer je dat ervaringen enorm afhankelijk zijn van omstandigheden die bij jou heel anders kunnen zijn. Daar heb je dus veel minder aan dan je denkt.

Ik denk persoonlijk dat je je al teveel hebt vastgebeten in bepaalde ideeën en met name teveel waarde hecht aan een merknaam. Namen en reputaties vergelijken brengt gewoon minder dan data vergelijken. Even alle ideeën loslaten en goed (en zo objectief mogelijk) naar het totaalplaatje kijken. Wie weet kom je dan alsnog op hetzelfde resultaat, en zo niet, dan ben je wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Anomi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:17:
Jammer dat je niet gewoon de datasheets deelt, dan kunnen we objectief vergelijken.
Deze bijvoorbeeld, heeft een SCOP van 5.

https://www.nibe.eu/downl...4823/CIL%20NL%20S2125.pdf

Ik ben er al maanden mee bezig en heb veel opties al uitgesloten. Nibe en Viessman hebben veel langer ervaring op dit gebied dan de HT pompen van Vaillant, Daikin en Remeha. Die zitten nog in de pionier fase.

Mijn alternatieve idee is nu om een nieuw HR ketel aan te schaffen en dan in de winter bij te verwarmen met een oliekachel of een airco. Maar bij een gasprijs van 1.50 of hoger ben ik dan over een looptijd van 15 jaar waarschijnlijk duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
De totale glassubsidie voor mijn 20m2 uit 2021 was geloof ik 500 euro, druppel op de gloeiende plaat (en ja, is nu is ie iets hoger), dus daar zal het niet aan liggen.
En die prijzen van WW; ik heb recent een aanbieding gehad voor zo'n "porsche onder de warmtepompen". Was een koopje, slechts 24k voor een 8 kW monoblock...
De Alpha Innotec kan tot 70 graden aan, maar niet als het er toe doet.
Geldt trouwens ook voor die Nibe S2125; de 8kW doet nog 5 kW bij -10 en de 12 nog 8 kW (zie installateurshandleiding pagina 45)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
@K.123 Die heeft GEEN scop van 5, maar een Scop van 3.7 als je op 55 graden stookt in gemiddeld klimaat. Nibe's eigen documentatie (installateurshandleiding pag 47). En die vermogens die ik net noem zijn bij aanvoertemperatuur 45 graden. En ja, ik ben hier ook al heel lang mee bezig, want ook hier kan/wil ik de spouw niet vullen..

Nb. Begrijp me niet verkeerd; als alle andere opties geen optie zijn, dan is HT een oplossing, maar goedkoop wordt het nooit. LT met radiatorfans is 9 v.d. 10x voldoende

[ Voor 25% gewijzigd door PVPaneel op 06-06-2022 15:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Ik ben er al maanden mee bezig en heb veel opties al uitgesloten. Nibe en Viessman hebben veel langer ervaring op dit gebied dan de HT pompen van Vaillant, Daikin en Remeha. Die zitten nog in de pionier fase.

Mijn alternatieve idee is nu om een nieuw HR ketel aan te schaffen en dan in de winter bij te verwarmen met een oliekachel of een airco. Maar bij een gasprijs van 1.50 of hoger ben ik dan over een looptijd van 15 jaar waarschijnlijk duurder uit.
ik heb even door het topic gebladerd maar ik mis nog een beetje de reden waarom je een HTWP nodig hebt icm met vloerverwarming. immers gaat er niet 55+ graden je vloer in.

de kosten voor links en rechts wat kleine aanpassingen doen om op normale temperaturen te gaan draaien zijn veel lager in beter te happen dan de aankomende 15 jaar op zulke temperaturen te stoken.

immers begin je meteen over isolatie om op LT te kunnen draaien, iets wat helemaal niks te maken heeft met de manier van het water warm maken. je radiatoren/vloer kan het niks schelen of je warme water uit een WP komt of een gasbrander. waar je naar moet kijken is hoeveel lager je nu eigenlijk kan op je radiatoren boven (aangezien je VV hebt beneden).
de hoeveelheid isolatie (of gebrek eraan) zegt alleen maar iets over hoeveel energie je nodig hebt, niet hoe je het produceert.
dit soort teksten is dus gewoon verkeerd denken. een GOED ingesteld systeem draait ook 24/7. het enigste wat het aan het doen is is dan bijhouden wat je huis kwijtraakt en past de watertemperatuur aan de buitentemperatuur. het is dus niet zo dat een 10kW warmtepomp dus ook constant 2.5kW aan vermogen aan het trekken is. zo werkt het dus niet.

doe eens het rekensommetje met een "normale" WP en het vervangen van de probelmatische radiatoren voor wat dikkere T33's bijvoorbeeld. als je leidingen ingegoten zitten kan je rustig ook wat harder doordrukken qua watersnelheid dus je kan meer erdoor drukken qua liters dan normaal zonder veel geluid te krijgen.

ik garandeer je 100% dat je idioot veel goedkoper uitbent in zowel installatie kosten als verbruikskosten door de veel lagere COP in dat geval. dat je ook kijkt naar het gas wat in de unit zit leert mij dat je je erg laat leiden door marketing en merkgebondenheid en niet harde specificaties. kijken naar het type gas is alsof je een auto uitzoekt op welk type olie er in de versnellingsbak zit. niet relevant voor jouw als consument. de reden waarom propaan ineens zo gepushed word naar de consument is simpel: het kost 20 cent per kilo ipv 20 euro de kilo.
vrijwel alles is pertintent niet waar wat je daar zegt.

die "adviseurs" die je hebt gehad trek ik mijn twijfels bij. ik zou advieren om wat hun zeggen en aanbieden in de juiste context te zetten door ze de juiste naam te geven: verkopers.

gezien je erg met CV merken aan het gooien bent denk ik ook dat je steeds de verkeerde informatie aan het inwinnen bent door de kijken en vragen naar CV mannen en niet warmtepompmannen. dat is een compleet andere sport en is integenstelling tot de CV mannen niet blijven hangen in de jaren 70 in hun denkwijzes. dat ze je een HT systeem aasmeren terwijl je vleorverwarming hebt zegt al genoeg over hun kennis over WP's.

je moet een echte WP man hebben die naar je systeem kijkt, niet een CV boer die probeert te cashen van de nieuwste rage.

o ja, sidenote: WP's zijn niks nieuws, ook HT varianten niet. 1 ding kan ik je wel vertellen, op geen enkel groot pand staat een nibe op het dak. de serieuze jongens die ECHT "premium" zijn en niet aan het "pioneren" heb ik je nog niet zien noemen....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 15:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 03:36
'k Heb eigenlijk een gelijkaardige vraag als K.123.
Start ik hiervoor zelf een nieuw topic, of post ik mijn vraag in deze topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:00:
[...]

je moet een echte WP man hebben die naar je systeem kijkt, niet een CV boer die probeert te cashen van de nieuwste rage.
Bedankt voor je reactie. Ik heb twee mensen op bezoek gehad met eigen bedrijven die zelf ook installeren (dus geen "verkopers")

De ene heeft ervaring met LT WP van Daikin en de andere met LT én HT WP van Nibe en Viessman. Daarnaast heb ik een energiecoach van de gemeente op bezoek gehad en veel info op internet gelezen.

Ook heb ik zelf testen uitgevoerd door mijn CV temp (die ook de vloer verwarmt) op 40, 45 en 50 graden te zetten. Met zowel de radiatoren aan als uit krijg ik de benedenverdieping niet warm met deze temperaturen. De bovenverdieping wordt nooit verwarmd, dat hoeft ook niet.

Mijn conclusie is daarom dat een LT WP niet gaat presteren hier. Die zal het vast op 55 graden wel warm krijgen maar dan gaat dat ding naar verwachting 12KwH per jaar verbruiken

Ben dus pas recentelijk aan het onderzoeken of een HT WP een optie zou kunnen zijn omdat die gemaakt lijken te zijn voor oude huizen met oude infra.

Bovendien denk ik dat mijn huis helemaal niet zo heel slecht geïsoleerd is. Een gasverbruik van 2000m3 voor een vrijstaand huis is niet bovengemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Lees nog een keer je datasheets door. Daar hebben ze het over 35/55c temperaturen… HT is alles boven 55c

Het is onmogelijk om een SCOP van 5 te halen met een HT warmtepomp (behalve als deze nooit als HT warmtepomp werkt)

*edit*
Getallen zijn natuurlijk ook gebaseerd op een ideale/nieuwe installatie. Laat jij nu (zeg je zelf) dunne leidingen hebben en deel van je leidingen ongunstig liggen is het rendement nog lager.

Er is een hele goede reden dat er bijna geen HT warmtepompen zijn. (Verbruik, extra kosten, verkeerde volgorde investering etc).

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 06-06-2022 15:20 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
PVPaneel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:51:
@K.123 Die heeft GEEN scop van 5, maar een Scop van 3.7 als je op 55 graden stookt in gemiddeld klimaat. Nibe's eigen documentatie (installateurshandleiding pag 47). En die vermogens die ik net noem zijn bij aanvoertemperatuur 45 graden. En ja, ik ben hier ook al heel lang mee bezig, want ook hier kan/wil ik de spouw niet vullen..

Nb. Begrijp me niet verkeerd; als alle andere opties geen optie zijn, dan is HT een oplossing, maar goedkoop wordt het nooit. LT met radiatorfans is 9 v.d. 10x voldoende
Bedankt, heb je zelf een LT WP laten installeren met die radiatorfans? En hoe oud is je huis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb twee mensen op bezoek gehad met eigen bedrijven die zelf ook installeren (dus geen "verkopers")
dus WEL verkopers.
De ene heeft ervaring met LT WP van Daikin en de andere met LT én HT WP van Nibe en Viessman. Daarnaast heb ik een energiecoach van de gemeente op bezoek gehad en veel info op internet gelezen.
als installateurs merkgebonden zijn krijg je heel erg "wij van wc-eend". dus daarom niet kijken naar merken. en energiecoaches zijn nutteloos. die komen ook niet verder dan foldertjes lezen.
Ook heb ik zelf testen uitgevoerd door mijn CV temp (die ook de vloer verwarmt) op 40, 45 en 50 graden te zetten. Met zowel de radiatoren aan als uit krijg ik de benedenverdieping niet warm met deze temperaturen. De bovenverdieping wordt nooit verwarmd, dat hoeft ook niet.
en dat vertelt PRECIES waar het probleem ligt. dat ik het nu al door heb en die "experts" niet zou al genoeg moeten zeggen.
Mijn conclusie is daarom dat een LT WP niet gaat presteren hier. Die zal het vast op 55 graden wel warm krijgen maar dan gaat dat ding naar verwachting 12KwH per jaar verbruiken

Ben dus pas recentelijk aan het onderzoeken of een HT WP een optie zou kunnen zijn omdat die gemaakt lijken te zijn voor oude huizen met oude infra.

Bovendien denk ik dat mijn huis helemaal niet zo heel slecht geïsoleerd is. Een gasverbruik van 2000m3 voor een vrijstaand huis is niet bovengemiddeld.
je conclustie is helaas verkeerd omdat men naar het verkeerde zit te kijken zoals ik al dacht. dus dat hele HT verhaal is gewoon misplaatst.

het probleem zit hem niet in de temperatuur maar in je afgiftesysteem. de stnadaard oplossing van CV cowboys om bij elk probleem gewoon domweg de temperatuur omhoog te gooien geeft gewoon aan hoe achterhaald ze denken en beperkt zijn in hun kennis.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Stef87 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:17:
[...]

Lees nog een keer je datasheets door. Daar hebben ze het over 35/55c temperaturen… HT is alles boven 55c

Het is onmogelijk om een SCOP van 5 te halen met een HT warmtepomp (behalve als deze nooit als HT warmtepomp werkt)

*edit*
Getallen zijn natuurlijk ook gebaseerd op een ideale/nieuwe installatie. Laat jij nu (zeg je zelf) dunne leidingen hebben en deel van je leidingen ongunstig liggen is het rendement nog lager.

Er is een hele goede reden dat er bijna geen HT warmtepompen zijn. (Verbruik, extra kosten, verkeerde volgorde investering etc).
_/-\o_ Helemaal niets meer aan toe te voegen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:24:
[...]

dus WEL verkopers.

[...]

als installateurs merkgebonden zijn krijg je heel erg "wij van wc-eend". dus daarom niet kijken naar merken. en energiecoaches zijn nutteloos. die komen ook niet verder dan foldertjes lezen.

[...]

en dat vertelt PRECIES waar het probleem ligt. dat ik het nu al door heb en die "experts" niet zou al genoeg moeten zeggen.

[...]

je conclustie is helaas verkeerd omdat men naar het verkeerde zit te kijken zoals ik al dacht. dus dat hele HT verhaal is gewoon misplaatst.

het probleem zit hem niet in de temperatuur maar in je afgiftesysteem. de stnadaard oplossing van CV cowboys om bij elk probleem gewoon domweg de temperatuur omhoog te gooien geeft gewoon aan hoe achterhaald ze denken en beperkt zijn in hun kennis.
_/-\o_ En ook hier niets meer aan toe te voegen. d:)b

Volgens mij begon ik hier al uren geleden mee. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
dunklefaser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:12:

Dat komt omdat HT in de praktijk zelden nodig is. Omdat je met een warmtepomp weinig of geen nachtverlaging toepast kun je al met een veel lagere aanvoertemperatuur toe.

En vaak is er toch nog wel iets nageisoleerd zodat het dan nog weet lager wordt. Dan heb je echt heel zelden 50 graden aanvoertemperatuur nodig.

Maar als een klant overtuigd is dat hij een HT warmtepomp nodig heeft dan zal een verkoper die gewoon aanbieden. En die zullen het ook prima doen bij een aanvoer van 35 a 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

busscherski schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Dat komt omdat HT in de praktijk zelden nodig is. Omdat je met een warmtepomp weinig of geen nachtverlaging toepast kun je al met een veel lagere aanvoertemperatuur toe.
ik heb ook gewerkt aan (grote) rijksmonumenten uit het jaar kruik zonder noemenswaardige isolatie die ook gewoon warmtpompen hebben gekregen en ook die redden het zonder HT.

ik ben zelf nog nooit een pand tegengekomen die ECHT niet anders kon dan een HTWP monteren of op gas blijven. elk pand kon gewoon naar LT verwarming met soms minimale aanpassingen.

in dit geval durf ik er wel een kratje bier (ex statiegeld O-) ) op te zetten dat de installatie gewoon niet tof aangesloten is.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:38:
ik heb ook gewerkt aan (grote) rijksmonumenten uit het jaar kruik zonder noemenswaardige isolatie die ook gewoon warmtpompen hebben gekregen en ook die redden het zonder HT.
Mag ik je vragen om dit een beetje dieper te omschrijven?
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om met slechte insolatie toch nog te kunnen werken met een LTWP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@flippy Groter probleem is.......waar vind je monteurs die fatsoenlijk een L/W kunnen plaatsen? 8)7 Ze zijn er gewoonweg niet en die er zijn verzuipen in het werk. Of ze hangen snel, snel een hybride. Lekker makkelijk en werkt altijd. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daxtalion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Mag ik je vragen om dit een beetje dieper te omschrijven?
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om met slechte insolatie toch nog te kunnen werken met een LTWP?
wat heeft de isolatie te maken met hoe je de warmte produceert? isolatie zegt alleen iets over hoeveel energie je nodig hebt, niet hoe je het aanmaakt. ;)

die grijp naar het I-woord in zo'n gesprek is net als de dieselrijder die aan een EV rijder vraag "hoe ver kom je ermee?" ;)

de TLDR is in veel gevallen vrij simpel: thermostaatgedrag, installatie goed inregelen en tactvol waar nodig afgiftvermogen vergroten. dat is ook in 80% van de gevallen alles wat nodig is.
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:42:
@flippy Groter probleem is.......waar vind je monteurs die fatsoenlijk een L/W kunnen plaatsen? 8)7 Ze zijn er gewoonweg niet en die er zijn verzuipen in het werk. Of ze hangen snel, snel een hybride. Lekker makkelijk en werkt altijd. :X
je lokale handige harrie met een steeksleutel kan nog een monoblok installeren. geen grote expertise voor nodig behalve een installatiehandleiding lezen. de truc zit hem in de rest doorgaans. dus thermostaatgedrag voor de bewoner en waterzijdig inregelen. maar dat zijn dingen die 99% van de installateurs ook niet kunnen. daarom heb je gelukkig tweakers.net :+

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:45:
de TLDR is in veel gevallen vrij simpel: thermostaatgedrag, installatie goed inregelen en tactvol waar nodig afgiftvermogen vergroten. dat is ook in 80% van de gevallen alles wat nodig is.
Mag ik begrijpen dat vloerverwarming (op elk verdiep) in 80% van de gevallen voldoende is om een slecht geïsoleerde woning warm te krijgen met een normale warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:45:

[...]

je lokale handige harrie met een steeksleutel kan nog een monoblok installeren. geen grote expertise voor nodig behalve een installatiehandleiding lezen. de truc zit hem in de rest doorgaans. dus thermostaatgedrag voor de bewoner en waterzijdig inregelen. maar dat zijn dingen die 99% van de installateurs ook niet kunnen. daarom heb je gelukkig tweakers.net :+
Toevallig heb ik hier op dit moment een lek op mijn plaatwisselaar van mijn CV. Alle lokale Harrie's hebben geen zin meer die ik mijn telefoon had. Ik ben echt serieus alle 8 maanden bezig om een Harrie te vinden om een L/W te plaatsen. Waterzijdig regelen doe/kan ik zelf wel. Heb ik hier ook met de CV gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@K.123
Die warmtepomp is er nog niet, omdat ik op aanraden van het forum eerst aan het meten ben geslagen. Ik heb afgelopen winter het huis (twee-onder-een-kap, 1935, HR++-glas, geen spouw of vloerisolatie) met 45 graden warm gekregen, incl. nachtverlaging van 18.5 naar 16.5. Mijn cv-ketel is een vaillant hrsolide uit 2009, die ik op 45 graden heb gezet.
De truc is dat je moet weten wat je per uur verbruikt en dat je moet zorgen dat je wat je verbruikt weer toevoegt. Daar komt je afgifte bij kijken zoals Flippy terecht opmerkt.
Zie het als een bad waar de stop uit is, met een lopende kraan. Isolatie zorgt voor een kleinere afvoer, maar als dat niet gaat, houdt je het bad ook vol als de kraan voldoende aanvoert.
Mijn huidige verwarming bestaat uit een bonte mix van mini t22 radiatoren onder het glas naast openslaande terrasdeuren, een t33 in de erker en tyleenbuis vloerverwarming op 1/3de vd woonkamer. Die laatste is niet professioneel aangelegd door een vorige bewoner en bestaat uit een enkele groep.
Ik heb nu 3 speedcomforts op de T33 gezet en dat is genoeg.
Wat voor radiatoren gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daxtalion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Mag ik begrijpen dat vloerverwarming (op elk verdiep) in 80% van de gevallen voldoende is om een slecht geïsoleerde woning warm te krijgen met een normale warmtepomp?
ja, mits je genoeg flow door de vloer kan jagen en er een goede balans is. vaak zijn de verdelers niet goed en veroorzaken veel problemen als je met lage temperaturen bezig gaat. zoizo als je een open verdeler met pomp hebt. dan is het altijd gedoe om genoeg warm water in de vloer te krijgen. je moet dan vaak/altijd de verdeler gewoon vervangen voor een gesloten verdeler.

ik heb nog nooit een pand gezien met vloerverwarming waar je niet uitkomt met een LTWP.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Daxtalion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Volgens mij bedoelt hij dat in 80% van de "gevallen" een zorgvuldige installatie gewoon goed werkt. Als je op alle verdiepingen VV hebt liggen dan zal een LT pomp ten alle tijde ( mits voldoende vermogen) je huis warm houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:44:
ja, mits je genoeg flow door de vloer kan jagen en er een goede balans is. vaak zijn de verdelers niet goed en veroorzaken veel problemen als je met lage temperaturen bezig gaat. zoizo als je een open verdeler met pomp hebt. dan is het altijd gedoe om genoeg warm water in de vloer te krijgen. je moet dan vaak/altijd de verdeler gewoon vervangen voor een gesloten verdeler.

ik heb nog nooit een pand gezien met vloerverwarming waar je niet uitkomt met een LTWP.
ds23man schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:44:
Volgens mij bedoelt hij dat in 80% van de "gevallen" een zorgvuldige installatie gewoon goed werkt. Als je op alle verdiepingen VV hebt liggen dan zal een LT pomp ten alle tijde ( mits voldoende vermogen) je huis warm houden
Binnekort koop ik een woning van 1960 (België).
Deze woning is uitgerust met een mazoutketel die al 30 jaar oud is en vanaf 2022 mogen mazoutketels niet meer worden vervangen in Vlaanderen.
Er is geen gas aanwezig in de woning en met de huidige prijzen wens ik er geen aan te leggen.

De kans is reëel dat de ketel vroeg of laat de geest geeft.
Dan heb ik "iets" nodig om te zorgen voor verwarming en het SWW.
Er staat een casette in de salon en die werd regelmatig gebruikt.

Het verbruik van de vorige jaren heb ik niet doorgekregen.
Het EPC rapport toont aan dat de vrijstaande woning slecht of amper werd geïsoleerd: EPC-F met 637 kWh/m² jaar.
Het bouwplan heb ik niet doorgekregen en dat hebben ze niet liggen op de gemeente (werd pas vanaf 1962 verplicht).

Volgens het EPC rapport werd een een inschatting gedaan voor de isolatie:
- binnenkant van het 60m² dak (zonder afwerking) : 3500€ (waarschijnlijk 5000€ met afwerking)
- muren (120m²)
> ofwel binnenisolatie : 24.000€ (met kans op koudebruggen)
> ofwel buitenisolatie : 36.500€ (niet mogelijk indien de buren niet willen dat ik de perceelgrens niet overschrijd van een paar cm)
> geen idee of spouwmuur isolatie mogelijk is op 3 van de 4 gevels
- vloer: 20500€ (lijkt me bijzonder veel voor een vloer zonder kelder onder)

Die 60000€ voor isolatie kan ik momenteel niet leggen en ik heb dus wel een oplossing nodig voor wanneer de mazoutketel de geest geeft.
Ik zou wel genoeg kunnen hebben voor een hoge temperatuur warmtepomp die dan tijdelijk tegen lage COP de boel warm houdt.
Beetje bij beetje zou ik dan vloerverwarming kunnen leggen en isoleren, zodat de warmtepomp op een hoger rendement kan draaien.

Volgens jullie bemerkingen zou ik het huis dan wel kunnen warm houden (21°C) met een normale warmtepomp?

Oppervlak vloerverwarming (wel met meubels op)
- gelijkvloers
> eetkamer/salon (33m²)
> veranda (15m²) - moet mogelijk niet worden verwarmd
- 1e verdiep
> bureau (17m²)
> slaapkamer (18m²)
Is dat niet wat weinig oppervlak om het huidige verlies te compenseren met een normale warmtepomp?

[ Voor 0% gewijzigd door Daxtalion op 06-06-2022 17:25 . Reden: Layout lijsten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je hebt dus ~85m2 oppervlak om mee te spelen. dat zou genoeg moeten zijn voor de meeste woningen.

ik mis alleen nogal wat de huidige afgiftesysteem is en hoe het draait.

je isolatie is even niet relevant in deze. het gaat erom hoe de toko nu warm word gehouden en met welke temperaturen en stook/thermostaatgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Ze geven aan dat als mijn huis niet warm wordt met een CV aanvoer temperatuur van 35 tot max 40 graden een LT WP gewoon niet geschikt is.

De vraag is dus of een HT WP dat wel is, omdat de werking daarvan anders is. Maar gezien alle reacties hier begin ik nu te twijfelen aan die SCOP / COP waardes. Als een HT WP in mijn huis méér dan 5000 KwH verbruikt dan is het inderdaad water naar de zee dragen en levert het me niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
busscherski schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:34:
[...]

En vaak is er toch nog wel iets nageisoleerd zodat het dan nog weet lager wordt. Dan heb je echt heel zelden 50 graden aanvoertemperatuur nodig.

Maar als een klant overtuigd is dat hij een HT warmtepomp nodig heeft dan zal een verkoper die gewoon aanbieden. En die zullen het ook prima doen bij een aanvoer van 35 a 40 graden.
Ik heb in maart van dit jaar getest met aanvoer temp van 40 en 45 graden. Het werd niet warmer dan 18.5 graden bij een buitentemp van 0 tot 4 graden. Heb dit enige dagen kunnen testen (dag en nacht de thermostaat op 19 laten staan)

Bij 40 graden stond de ketel de hele dag te stoken en zakte de temp zelfs naar 18.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daxtalion
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:50:
ik mis alleen nogal wat de huidige afgiftesysteem is en hoe het draait.
Het huidige afgefite systeem is berekend op een mazoutketel waarbij de bestaande radiatoren water aangevoerd krijgen op hoge temperatuur. De radiatoren zullen tot niets meer dienen met de normale warmtepomp en vloerverwarming. Ik reken dus niet op hergebruik van het bestaand afgiftesysteem, die gaan de vuilbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:38:
[...]

in dit geval durf ik er wel een kratje bier (ex statiegeld O-) ) op te zetten dat de installatie gewoon niet tof aangesloten is.
Welke installatie is niet tof aangesloten? ik heb een Remeha Calenta 40C in een huis van 1934. De woonkamer is 13 x 4m en heeft vloerverwarming (travertin tegels) die van de onderzijde geïsoleerd is.

In 2021 heb een nieuwe vloerverwarmingsunit laten plaatsen (gescheiden systeem van de CV) en zijn alle leidingen schoongespoeld.

Daarnaast draaien er 3 radiatoren mee.

Verbruik is circa 2000m3.

Dat is toch niet buitensporig veel voor een vrijstaand huis?

[ Voor 10% gewijzigd door K.123 op 06-06-2022 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Verbruik is circa 2000m3.

Dat is toch niet buitensporig veel voor een vrijstaand huis?
En precies daarom zou je met wat aanpassingen makkelijk naar LT warmtepomp kunnen. Ik zou me eerst eens verdiepen in het L/W topic en echt alle ins en outs eigen maken want ik denk dat er veel mogelijk is voor je. En die experts .....tja. Denk dat er hier meer zitten op Tweakers (niet ik :N ), maar ik heb mijn lesje er wel mee geleerd en er echt al heel veel aan gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:30:
[...]

En precies daarom zou je met wat aanpassingen makkelijk naar LT warmtepomp kunnen. Ik zou me eerst eens verdiepen in het L/W topic en echt alle ins en outs eigen maken want ik denk dat er veel mogelijk is voor je. En die experts .....tja. Denk dat er hier meer zitten op Tweakers (niet ik :N ), maar ik heb mijn lesje er wel mee geleerd en er echt al heel veel aan gehad.
Dat heb ik in jan-maart al gedaan en ben dus aan het testen geslagen eind maart met een aanvoer temp van de de op 40-45 graden. Pas bij 50 graden houdt ik het aangenaam warm binnen als het tussen de 0 en 5 graden is buiten is.

Ik wil deze winter wat meer en langere testen uitvoeren en al die data in Excel vastleggen.

Ben pas van plan om in april / mei volgend jaar een definitieve keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:34:
[...]

Dat heb ik in jan-maart al gedaan en ben dus aan het testen geslagen eind maart met een aanvoer temp van de de op 40-45 graden. Pas bij 50 graden houdt ik het aangenaam warm binnen als het tussen de 0 en 5 graden is buiten is.

Ik wil deze winter wat meer en langere testen uitvoeren en al die data in Excel vastleggen.

Met of zonder nachtverlaging? Wel zonder doen dan. En kijk nu eens eerst wat je aan de afgifte kan doen. Ik heb hier destijds via MP een dikke radiator erbij gehangen zodat mijn ketel verder in zijn HR gebied ging. Kosten minimaal, opbrengsten hoog .....ook met een WP. https://www.marktplaats.n...en-radiatoren/#q:radiator|f:31|searchInTitleAndDescription:true

Of hang er een L/L bij voor de echte koude dagen. Kan je ook lekker koelen in de zomer. Ik kan niet meer zonder.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Met of zonder nachtverlaging? Wel zonder doen dan. En kijk nu eens eerst wat je aan de afgifte kan doen. Ik heb hier destijds via MP een dikke radiator erbij gehangen zodat mijn ketel verder in zijn HR gebied ging. Kosten minimaal, opbrengsten hoog .....ook met een WP.

Of hang er een L/L bij voor de echte koude dagen. Kan je ook lekker koelen in de zomer. Ik kan niet meer zonder.
Uiteraard dag en nacht de thermostaat op 19 laten staan. Ik heb alle forumberichten goed gelezen en zelf ook nog veel sites bekeken :)

De optie voor het ophangen van een Airco in de woonkamer is nog niet uitgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door K.123 op 06-06-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daxtalion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Het huidige afgefite systeem is berekend op een mazoutketel waarbij de bestaande radiatoren water aangevoerd krijgen op hoge temperatuur. De radiatoren zullen tot niets meer dienen met de normale warmtepomp en vloerverwarming. Ik reken dus niet op hergebruik van het bestaand afgiftesysteem, die gaan de vuilbak in.
dan moet je nog steeds weten wat je huidge afgifte is of wat je nodig hebt om het warm te houden. je hoeft de orginele afgifte niet te halen maar wel wat je nodig hebt. al denk ik dat je met goede vloerverwarming (genoeg groepen en 10cm hoh er wel komt. in ergste geval moet je op een erge plek een fancoil of zo ophangen ipv een radiator of kijken wat je in die ruimte kan doen om de warmteverliezen wat in te perken.
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:34:
[...]

nog steeds ga je uit van domweg meer vermogen en hogere temperaturen gooien in een afgiftesysteem wat gewoon niet tof draait. probeer voor de winter eerst daar eens naar te kijken en zorgen dat die goed in elkaar steekt voor je nog dieper in het HT gat graaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:40:
[...]

Uiteraard dag en nacht de thermostaat op 19 laten staan. Ik heb alle forumberichten goed gelezen en zelf ook nog veel sites bekeken :)

De optie voor het ophangen van een Airco in de woonkamer is nog niet uitgesloten.
19 graden? Dan krijg ik hier echt ruzie. 19 in de ochtend hier, 20 in de middag, avond 21 en nacht weer 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:42:
[...]

19 graden? Dan krijg ik hier echt ruzie. 19 in de ochtend hier, 20 in de middag, avond 21 en nacht weer 19.
Je met vloerverwarming is dat aangenaam genoeg :) als het buiten echt heel koud is dan wil hem nog wel eens op 19.5 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Je met vloerverwarming is dat aangenaam genoeg :) als het buiten echt heel koud is dan wil hem nog wel eens op 19.5 zetten.
En als je dan isoleert hoeft dat dus ook niet meer. Sinds hier HR++ is voel ik veel minder koudestraling van het glas afkomen. Zeker met vloerverwarming is dat weer top. Waarom denk je dat in oude situaties meestal de radiatoren onder ramen hangen? Het is gewoon doodzonde dat je je isolatie niet aanpakt. Zit ook nog subsidie op en je comfort wordt zoveel hoger. Buiten de daling van je energielasten.

Mooie site voor je https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Kan je kijken wat het nu is en na verbeteringen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:59:
[...] Het is gewoon doodzonde dat je je isolatie niet aanpakt. Zit ook nog subsidie op en je comfort wordt zoveel hoger. Buiten de daling van je energielasten.
dat is het niet. het is financieel en practisch doorgaans. je isolatie heeft niks te maken met je warmteproductie, alleen hoeveel je nodig hebt. en als je de energiekosten NU kan halveren of nog meer ben je elke maand al direct veel goedkoper uit. die isolatie komt later wel. een WP is een stuk laaghangender stuk fruit dan je halve huis slopen. helemaal met hoe aannemers je nu oplichten.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:01:
[...]

dat is het niet. het is financieel en practisch doorgaans. je isolatie heeft niks te maken met je warmteproductie, alleen hoeveel je nodig hebt. en als je de energiekosten NU kan halveren of nog meer ben je elke maand al direct veel goedkoper uit. die isolatie komt later wel.
I Know. Maar ik ben toch meer van beide aanpakken. ;) Ik ben toch heel blij met de dakisolatie hier 10 jaar geleden en nu Hr++, vermogen bijhangen en waterzijdig regelen. Ik stookte 900m3 inclusief SWW op 140 m2 mijn buren zitten op 2000m3. Afgelopen winter met L/L 1300 kWh.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47
@K.123 hier een jaren ‘30 woning gasloos met enkel radiatoren uit het CV tijdperk en zoals we het huis kochten. Verder gewoon veel geïsoleerd waarbij HR++ best een grote klapper was. Dat alles gewoon met een LTV WP.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 06-06-2022 20:14 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:30
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:01:
[...]

dat is het niet. het is financieel en practisch doorgaans. je isolatie heeft niks te maken met je warmteproductie, alleen hoeveel je nodig hebt. en als je de energiekosten NU kan halveren of nog meer ben je elke maand al direct veel goedkoper uit. die isolatie komt later wel. een WP is een stuk laaghangender stuk fruit dan je halve huis slopen. helemaal met hoe aannemers je nu oplichten.
Maar als je de energie kosten kan halveren door betere isolatie, dan komt die wp ook wel.

wp prijzen gaan snel richting 10k als je al een offerte kan krijgen.
HR++, vloer & spouwmuurisolatie kost voor een 2-onder-1 kapper ook zo'n 10k.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@K.123 Hier schrijf je iets van: "In 2021 heb een nieuwe vloerverwarmingsunit laten plaatsen (gescheiden systeem van de CV) en zijn alle leidingen schoongespoeld."

Wat moeten we ons onder "gescheiden systeem van de CV" voorstellen? - Gescheiden via een plaatwisselaar?
Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Metaalhoofd schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:06:
[...]

Maar als je de energie kosten kan halveren door betere isolatie, dan komt die wp ook wel.

wp prijzen gaan snel richting 10k als je al een offerte kan krijgen.
HR++, vloer & spouwmuurisolatie kost voor een 2-onder-1 kapper ook zo'n 10k.
jij gaat in een beetje leuk huis niet 10k kwijt zijn voor rondom nieuw glas en je spouwen volspuiten. dat was 3 jaar geleden meschien mogelijk, nu niet meer.

en een monoblokje neerzetten samen met/door een lokale beun kost je geen 10 en koppelt je ook direct los van de idiote gasrpijzen die ECHT niet meer gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:14:
[...]

jij gaat in een beetje leuk huis niet 10k kwijt zijn voor rondom nieuw glas en je spouwen volspuiten. dat was 3 jaar geleden meschien mogelijk, nu niet meer.

en een monoblokje neerzetten samen met/door een lokale beun kost je geen 10 en koppelt je ook direct los van de idiote gasrpijzen die ECHT niet meer gaan dalen.
Glas was ik dit jaar alleen voor mijn serre €3000,- kwijt is zo'n 14 m2. HR++ warmtewerend. Thermobel AGC.

NB: regel voor mij dan aub eens snel een lokale beun. Ik vind hem niet. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Als je 2000m3 gas moet vervangen kom je met de Nibe's waarvan je nu de specs hebt gedeeld niet uit. Dan ga je richting de 10kW, volgens Nibe is het maximale vermogen bij een aanvoertemperatuur van 55 en een buitentemperatuur van -7 slechts 8.2kW (en dat is de grote van de twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:30
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Voor ons 175m2 2-onder-1 kapper met zo'n 24m2 raamoppervlakte heb ik meerdere offertes liggen rond € 5500 voor vervanging van alle ramen door hr++.

Lijkt me stug dat spouwmuurisolatie meer dan 3k gaat kosten (gezien de prijzen die ik voorbij zie komen in het betreffende topic)

Star Citizen Referral Code

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste