je zegt "Met alles T33 zou het +/- 2486 W afgeven", is dat ook berekend met regime 45/40/20 zoals hierboven de Jaga's?busscherski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:16:
Ik doe alles even in 45/40-20.
Met heel koud weer komt dat voor. Gemiddeld zou je aanvoer onder 35 graden blijven.
[Afbeelding]
Met de Jaga's type 10 haal je dus 296 W + 427 W + 593 W = 1316 W
Met je huidige radiatoren (als die goedom aangesloten zaten) kwam ik op 1329 W. Dus hiermee ga je er niet zoveel mee op vooruit als wat ik eerst dacht.
Met type 15: 495 W + 694 W + 990 W = 2179 W.
Met alles T33 zou het +/- 2486 W afgeven. Nog meer dan met type 15 Jaga's. Voor de afgifte is alles T33 dan beter. Qua inbouwdiepte verschilt het ook niet veel. Een type 15 Jaga is heel iets dieper maar kan daarentegen strak tegen de muur. Al met al iets compacter dan T33's, maar niet veel.
Met alles type 20 Jaga wordt het 696 W + 971 W + 1392 W = 3059 W. Dat is qua afgifte natuurlijk optimaal. Een type 20 heeft een diepte van 215 mm van de muur. Nog steeds niet zoveel meer dan een T33 (die een eindje van de muur moet hangen) maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal past.
Ik kreeg dit net door van Jaga
(heb ze gemaild)
Het leidingwerk van de wisselaar is opgebouwd uit koperen leiding en messing collectoren.
Deze materialen zijn bestand tegen corrossie.
De kwaliteit van het systeemwater moet voldoen aan de richtlijn VDI 2035-2
Zie garantiebepalingen punt 5.
https://www.jaga.nl/media...rantie_voorwaarden_nl.pdf
Iemand die ik ken vertelt me dat de zuurstofopname van tyleenbuizen bij een lage aanvoer (< 40 graden) gering is.
Op basis van deze info durf ik het eigenlijk wel aan aan met een nieuwe pomploze verdeler met 6 groepen in combi met nieuwe Jaga's
Het leidingwerk van de wisselaar is opgebouwd uit koperen leiding en messing collectoren.
Iemand die ik ken vertelt me dat de zuurstofopname van tyleenbuizen bij een lage aanvoer (< 40 graden) gering is.
Op basis van deze info durf ik het eigenlijk wel aan aan met een nieuwe pomploze verdeler met 6 groepen in combi met nieuwe Jaga's
[ Voor 32% gewijzigd door K.123 op 16-06-2022 14:11 ]
Het gaat wel passen, maar daar hangt wel een heel ander prijskaartje aanbusscherski schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:16:
Ik doe alles even in 45/40-20.
Met heel koud weer komt dat voor. Gemiddeld zou je aanvoer onder 35 graden blijven.
[Afbeelding]
Met alles type 20 Jaga wordt het 696 W + 971 W + 1392 W = 3059 W. Dat is qua afgifte natuurlijk optimaal. Een type 20 heeft een diepte van 215 mm van de muur. Nog steeds niet zoveel meer dan een T33 (die een eindje van de muur moet hangen) maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal past.
Die iemand die je kent heeft gelijk
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Stop er zo'n fernox middeltje tegen corrosie bij.K.123 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:57:
Ik kreeg dit net door van Jaga(heb ze gemaild)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
flippy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:17:
Die iemand die je kent heeft gelijk
Dank, ik zet het bij projectplan. Heb nu bijna alle vraagstukken opgelostkoevlaas2 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:47:
[...]
Stop er zo'n fernox middeltje tegen corrosie bij.
Tip: koop het op ebay want in NL vragen ze zo 50 euro per flesje.[b]K.123 in "Ervaringen / advies Hoogtemperatuurwarmtepomp"K.123 schreef op donderdag 16 juni 2022
Dank, ik zet het bij projectplan. Heb nu bijna alle vraagstukken opgelost
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Man oh man, ik sta echt op het punt om het hele warmtepomp-traject de nek om te draaien, wat een gedoe zeg. Ben nu voor de zoveelste keer in de Java LTV specs aan het rondklikken, en ik kan met veel pijn en moeite een setje van 3 Jaga LTV radiatoren bij elkaar klikken die op 35/30/20 regime, en "stand 1" van de fans/boosters, samen 1800 Watt genereren.
We hebben eigenlijk 2140 watt nodig (dat is waarmee ik met huidige 50c Ta en radiatoren de ruimte warm kan houden bij vrieskou), maar ik worstel nu met die Jaga booster settings, stand 1 lijkt me de default stand die je eigenlijk altijd aan wilt houden in normale omstandigheden, dus daarmee reken ik. Met stand 2 en 3 is het vermogen alweer een stuk hoger, maar lijkt me toch niet dat je die de hele tijd op die stand aanzet om je kamer op temperatuur te houden?
We hebben eigenlijk 2140 watt nodig (dat is waarmee ik met huidige 50c Ta en radiatoren de ruimte warm kan houden bij vrieskou), maar ik worstel nu met die Jaga booster settings, stand 1 lijkt me de default stand die je eigenlijk altijd aan wilt houden in normale omstandigheden, dus daarmee reken ik. Met stand 2 en 3 is het vermogen alweer een stuk hoger, maar lijkt me toch niet dat je die de hele tijd op die stand aanzet om je kamer op temperatuur te houden?
jaolafmol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:01:
[...]
je zegt "Met alles T33 zou het +/- 2486 W afgeven", is dat ook berekend met regime 45/40/20 zoals hierboven de Jaga's?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Mijn ervaring is dat je werkelijk benodigde aanvoer in het echt doorgaans een stukje lager is dan wat je berekend hebt. Dan is er niets mis mee om met 45/40/20 te rekenen bij een buitentemperatuur van -10 graden. Het is niet vaak zo koud dat er werkelijk meer dan 35 graden aanvoertemperatuur nodig is.olafmol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:47:
Man oh man, ik sta echt op het punt om het hele warmtepomp-traject de nek om te draaien, wat een gedoe zeg. Ben nu voor de zoveelste keer in de Java LTV specs aan het rondklikken, en ik kan met veel pijn en moeite een setje van 3 Jaga LTV radiatoren bij elkaar klikken die op 35/30/20 regime, en "stand 1" van de fans/boosters, samen 1800 Watt genereren.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik zou er lekker vloerverwarming in gooienolafmol schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:47:
Mooi plaatje, weet je zeker dat je de buffer zo wil aansluiten? Zou zeggen geen buffer als je voldoende water in je systeem hebt of in je retour. Scheelt weer een pomp.
Ja normaal gesproken doe ik het zonder parallel buffer.WillemSuper schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:32:
Mooi plaatje, weet je zeker dat je de buffer zo wil aansluiten? Zou zeggen geen buffer als je voldoende water in je systeem hebt of in je retour. Scheelt weer een pomp.
Maar 70% van de flow moet hier naar 2 vloerverwarming groepen. En ze zijn relatief lang.
Mijn ervaring is dat de CV pomp in een 7 kW Vaillant al op 100% moet om z'n vereiste flow te halen in 4 middellange groepen.
Met een parallel CV buffer kan de warmtepomp altijd z'n flow kwijt.
Sowieso raden fabrikanten van warmtepompen parallel CV buffers aan.
Tja, in dit geval met bejaarde vloerverwarming is het wel verstandig denk ik.
Sluit hem wel maar aan 1 kant met T-stukken aan, zodat er bij evenwicht tussen afgifte en opwek geen stroming door het vat is. Dan beperk je het mengen in ieder geval tot het minimale.
Zie ook warmtepompweetjes over buffervaten.
Ik zie je wel verschijnen in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Sluit hem wel maar aan 1 kant met T-stukken aan, zodat er bij evenwicht tussen afgifte en opwek geen stroming door het vat is. Dan beperk je het mengen in ieder geval tot het minimale.
Zie ook warmtepompweetjes over buffervaten.
Ik zie je wel verschijnen in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
[ Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 21-06-2022 09:10 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Waar is de wisselaar in dit verhaal gebleven? Moet deze voor of na de bufffer?
Die zit in de WP binnenunitMikeyMan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:02:
Waar is de wisselaar in dit verhaal gebleven? Moet deze voor of na de bufffer?
De wisselaar die nu bij je verdeler zit gaat naar de warmtepomp?
De Warmtepomp staat links getekend. Vanuit daar gaan de leidingen naar de WP binnenunit. Daarin zit de warmtewisselaar. Die stuurt de warmtevraag tussen de CV (vloer en radiatoren) en de boiler voor het SWW.MikeyMan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:33:
[...]
De wisselaar die nu bij je verdeler zit gaat naar de warmtepomp?
bv: als ik dus ga douchen dan stopt de wisselaar in de binnenunit de toevoer naar de CV en gaat de warmte naar de boiler.
Ik denk dat je de driewegklep ("wisselschakelaar") in de war hebt met de warmtewisselaar voor circuitscheiding ("warmteuitwisseling"). Van die laatste heb je er een paar: koudemiddel/water wisselaar in de buitenunit, koudemiddel/lucht ook in de buitenunit, en je had water/water bij je vloerverwarmingverdeler om de tyleentroep uit het systeem te houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah je hebt gelijk, ik haalde die dingen door elkaar.Proton_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:52:
Ik denk dat je de driewegklep ("wisselschakelaar") in de war hebt met de warmtewisselaar voor circuitscheiding ("warmteuitwisseling"). Van die laatste heb je er een paar: koudemiddel/water wisselaar in de buitenunit, koudemiddel/lucht ook in de buitenunit, en je had water/water bij je vloerverwarmingverdeler om de tyleentroep uit het systeem te houden.
Die scheidingswisselaar die ik in de huidige opzet heb gaat er in zijn geheel uit. Er komt een compleet nieuwe vloerverdeler in zonder scheidingswisselaar en zonder pomp. De reden hiervoor is dat de leidingen van en naar de Jaga radiatoren worden vervangen. De Jaga's zelf kunnen niet roesten van binnen (bevestigd door Jaga zelf). De Tyleenleidingen nemen bij 40 graden nagenoeg geen zuurstof op. Bovendien komt er een magnetische vuilafscheider op de retourleiding.
Las vanochtend dit artikel over energieleveranciers die creatiever worden door de salderingsregeling per maand toe te passen en niet meer per 12 maanden. Hierdoor kom je met een WP ongunstiger uit:
https://www.nu.nl/wonen/6...tTO6XPe3IQKWoWpcpF5zqT6us
Als ik kijk naar wat een WP gaat besparen in mijn geval. Reken ik dit dan zo goed uit?
(uitgaande dat de salderingsregeling even helemaal niet bestaat, dus worst case)
Gasverbruik 2000m3 x 1,14 euro (ik houd het bewust even laag aan) = 2280 Euro per jaar
Warmtepomp 5500Kwh x 0,23 cent = 1254 euro per jaar
Besparing vastrecht kosten 335 euro per jaar.
Per saldo is dit een besparing van 1381 euro per jaar.
https://www.nu.nl/wonen/6...tTO6XPe3IQKWoWpcpF5zqT6us
Als ik kijk naar wat een WP gaat besparen in mijn geval. Reken ik dit dan zo goed uit?
(uitgaande dat de salderingsregeling even helemaal niet bestaat, dus worst case)
Gasverbruik 2000m3 x 1,14 euro (ik houd het bewust even laag aan) = 2280 Euro per jaar
Warmtepomp 5500Kwh x 0,23 cent = 1254 euro per jaar
Besparing vastrecht kosten 335 euro per jaar.
Per saldo is dit een besparing van 1381 euro per jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door K.123 op 27-06-2022 08:10 ]
Denk dat je met je kWh prijs wat aan de lage kant zit.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Het gaat me vooral even om de rekensom (los van de prijzen) of ik daar goed mee zit. Of mis ik dingen?
Ik kan ook met een hogere gasprijs en een hogere stroomprijs reken, dan bespaar ik veel meer per jaar. Maar ik wil mezelf niet rijk rekenen, daarom houd ik het bewust laag aan.
Ik kan ook met een hogere gasprijs en een hogere stroomprijs reken, dan bespaar ik veel meer per jaar. Maar ik wil mezelf niet rijk rekenen, daarom houd ik het bewust laag aan.
[ Voor 67% gewijzigd door K.123 op 27-06-2022 16:13 ]
je zit wel goed denk ik.
[ Voor 142% gewijzigd door flippy op 27-06-2022 17:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je kunt toch nog gewoon kiezen voor een leverancier die wel gewoon een vast jaarcontract biedt?
Ik zal er van de week eens naar kijken. Mijn contract loopt eind sept af.busscherski schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:02:
Je kunt toch nog gewoon kiezen voor een leverancier die wel gewoon een vast jaarcontract biedt?
Het artikel gaat erover dat er leveranciers zijn die de saldering per maand doen, ook als je een jaarcontact hebt geloof ik. Wettelijk mag dat niet, maar wat doe je eraan als ze dat wel doen?
Staat een heel topic op Tweakers ook. Met een jaarcontract zit je goed. Gaat om flexibele contracten.K.123 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:07:
[...]
Ik zal er van de week eens naar kijken. Mijn contract loopt eind sept af.
Het artikel gaat erover dat er leveranciers zijn die de saldering per maand doen, ook als je een jaarcontact hebt geloof ik. Wettelijk mag dat niet, maar wat doe je eraan als ze dat wel doen?
@K.123
TS, mag ik je vragen hoe de WP bevalt? Heb je inderdaad die warmtewisselaar naar de vloer er tussenuit gehaald? Ik zit met eenzelfde systeem waarbij ik niet-diffusiedichte tyleenslangen in mijn vloer heb en het nog niet aandurf om de platenwisselaar er tussenuit te halen.
Ik heb het hele topic doorgenomen en zie dat er door @flippy en @koevlaas2 ook wat wordt gezegd over de platenwisselaar. En ook dat het wel meevalt met lage temperaturen maar qua lekkages....tja ik ben er toch huiverig voor.
Maar ik zelf heb dus een warmtewisselaar (0,36m2 platenwisselaar) er tussen zitten. Maar dat zorgt wel voor dat er best nog een temperatuurverschil zit tussen de Ta van de WP en de Ta van het vloercircuit van de wisselaar.
WP Circuit
Ta 35,4 Tr 31,8 flow 9lpm
Dt 3,6
Afgegeven vermogen: 2,257 kW
VV circuit (Tyleenslangen)
Tr 27,4 (komt uit de vloer dus)
Ta 32,2 (gaat weer naar de vloer)
Dt 4,9
TS, mag ik je vragen hoe de WP bevalt? Heb je inderdaad die warmtewisselaar naar de vloer er tussenuit gehaald? Ik zit met eenzelfde systeem waarbij ik niet-diffusiedichte tyleenslangen in mijn vloer heb en het nog niet aandurf om de platenwisselaar er tussenuit te halen.
Ik heb het hele topic doorgenomen en zie dat er door @flippy en @koevlaas2 ook wat wordt gezegd over de platenwisselaar. En ook dat het wel meevalt met lage temperaturen maar qua lekkages....tja ik ben er toch huiverig voor.
Maar ik zelf heb dus een warmtewisselaar (0,36m2 platenwisselaar) er tussen zitten. Maar dat zorgt wel voor dat er best nog een temperatuurverschil zit tussen de Ta van de WP en de Ta van het vloercircuit van de wisselaar.
WP Circuit
Dt 3,6
Dt 4,9
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
De WP bevalt super!!! De platenwisselaar is er inderdaad uit en alle leidingen zijn vervangen voor meerlagen buizen omdat ik LTV radiatoren heb laten installeren.radeoxx schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:48:
@K.123
WP Circuit
Dt 3,6
Dt 4,9
De WP is in feb geïnstalleerd en deze tot nu toe iets meer dan 2000kwh verbuikt (CV + tapwater). Dus ik verwacht in februari uit te komen op ongeveer 3500. De sCOP staat nu op 4.
Nagenoeg alle tips van @flippy zijn doorgevoerd door de installateur, superblij met zijn advies!
[ Voor 4% gewijzigd door K.123 op 20-11-2023 06:39 ]